(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 07 مرداد 1392 - شماره 20554

خطرات هورمون درمانی
ارتباط آلودگی هوا با تولد نوزادان اوتیسمی
سوسک‌کشی بی‌دردسر
درباره «اسکولیوز» چه می‌دانید؟
ذخائر طلای زمین از کجاست؟
ویروس ایدز درمانگر دو بیماری ژنتیکی نادر
بزرگ ترین ویروس جهان
مرده‌های زنده در خدمت آموزش‌های جراحی
سونامی خورشیدی
همزیستی خطرناک
بهترین راهکار برای مقابله با قارچ سیاهک
   


متخصصان نسبت به خطرات هورمون درمانی زنانه یائسه پس از 50 سالگی و بیش از مدت سه تا پنج سال هشدار دادند.
دکتر «عبدالرسول اکبریان»، با اعلام این که «استئوپروز» یا پوکی استخوان به عنوان مهم‌ترین بیماری دوران یائسگی در اثر از کارافتادن فعالیت هورمونی تخمدان‌ها رخ می‌دهد، گفت: کمبود کلسیم و ویتامین «دی»، اختلالات هورمونی دوران یائسگی و افزایش وزن مهم ترین علل آرتروز و پوکی استخوان در بانوان ایرانی است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با یادآوری اینکه، در گذشته زنان در آغاز یائسگی تحت مداوای هورمونی برای به تعویق انداختن عوارض منوپوز (یائسگی) و پوکی استخوان قرار می‌گرفتند، افزود: با شناسایی پیامدهای ناگوار هورمون درمانی و ایجاد سرطان پستان، رفته رفته این موضوع از استقبال کمتری برخوردار شد و به این ترتیب علائم پوکی استخوان بیشتر خود را بروز داد. از این رو کاهش مصرف هورمون‌ها موجب گسترش استئوپروز در این اواخر شده است.
رئیس دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران با اشاره به اینکه داروی هورمونی خوراکی است و متخصصان مصرف آنها را بین سه تا پنج سال متناسب دانسته‌اند، گفت: امروزه دوزهای دارویی براساس استانداردهای علمی تهیه شده که برای جلوگیری از بروز سرطان سینه و رحم مناسب است، اما افراد باید طبق جدول زمانبندی پزشک خود مورد معاینات دوره‌ای قرار گرفته یا در شرایط خاصی با مداخله به موقع میزان دارو کم یا زیاد شود.
وی گفت: در انجمن متخصصین زنان و مامایی و برگزاری کنگره‌های مرتبط سعی می‌کنیم تا عنوان یکی از برنامه‌های مهم علمی را به پوکی استخوان اختصاص دهیم. امسال نیز در دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران که از چهارم تا هفتم مهرماه در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود، به این موضوع مهم از جنبه‌های مختلف به ویژه تخصص زنان توجه می‌کنیم.
این متخصص زنان افزود: اگر فردی به دلایل مختلف قادر به دریافت دارو نباشد باید از طریق مصرف لبنیات، شیر، ماست و پنیر، از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری کنند. همچنین مصرف داروهای مکمل حاوی کلسیم، ویتامین دی و مصرف برخی مواد غذایی طبیعی حاوی هورمون‌های گیاهی زنانه از جمله استروژن که در سویا و... یافت می‌شود اگرچه اثرات قوی ندارد، اما توصیه می‌شود.
دکتر اکبریان با اشاره به مهم‌ترین علائم یائسگی که اغلب احساس گرگرفتگی، تپش قلب، بی‌خوابی، تحریکات عصبی و... است، گفت: برخی مواد غذایی از جمله نوشابه‌های گازدار، سیگار و دخانیات، مصرف برخی از داروهای کورتن‌دار می‌تواند موجب پیشرفت پوکی استخوان شود.
رئیس دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران تصریح کرد: نور خورشید برای تولید ویتامین و از سوی دیگر جذب کلسیم بسیار مفید و موثر است. بنابراین افرادی که در مناطق کم نور و ابری یا فاقد خورشید زندگی می‌کنند باید دقت کنند که کمبود ویتامین «دی» و به دنبال آن کمبود کلسیم موجب افزایش شانس پوکی استخوان خواهد شد.وی یادآوری کرد: دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران، به همت انجمن متخصصین زنان، زایمان و مامایی ایران و همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران و انجمن علمی مامایی امسال چهارم تا هفتم مهرماه در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.

 


احتمال داشتن فرزندان مبتلا به اوتیسم در زنان بارداری که در معرض سطح بالای آلودگی هوا هستند دوبرابر بیشتر از زنانی است که در محیطی با آلودگی کمتر زندگی می‌کنند.
به گفته محققان دانشگاه هاروارد این تحقیق، اولین مطالعه ملی برای یافتن ارتباط بین میزان شیوع آلودگی و گسترش اختلالات رشدی است که تا به حال انجام شده است.
به گفته «آندریا روبرت» یکی از محققان این مطالعه از گروه سلامت عمومی دانشگاه هاروارد، بسته به نوع مواد آلاینده 20 تا 60 درصد زنان شرکت کننده در تحقیق در مناطقی زندگی می‌کردند که احتمال ابتلا به اوتیسم در آنجا بالا بوده است.
محققان برای انجام مطالعه، 325 زن دارای کودکان مبتلا به اوتیسم و 22 هزار زن با فرزند سالم را مورد بررسی قرار دادند.برای به دست آوردن میزان آلودگی در زمان بارداری این مادران، آنها از اطلاعات آژانس حفاظت از محیط زیست استفاده کردند و دیگر فاکتورها مثل درآمد، تحصیلات و مصرف سیگار در بارداری را نیز مدنظر قرار دادند.نتایج بررسی‌ها نشان داد زنان بارداری که در هوایی با سطح بالای ذرات دیزلی یا جیوه زندگی می‌کنند دو برابر بیشتر نسبت به دیگر زنان که در هوای پاک تر زندگی می‌کنند احتمال می‌رود فرزندانی با اختلال اوتیسم به دنیا بیاورند.
اگر ذرات آلاینده شامل سرب، منگنز، متیلن کلراید و فلزات ترکیبی باشد احتمال تولد نوزادان مبتلا به اوتیسم تا 50 درصد بالا می‌رود.
اوتیسم یک اختلال مغزی است که در آمریکا از هر 88 نفر یک نفر و در بریتانیا از هر 100 نفر یک نفر مبتلا به آن هستند.محققان معتقدند میزان آلودگی‌های فلزی و دیگر مواد آلاینده در خون زنان باردار باید اندازه‌گیری شود تا بتوان دقیقا مشخص کرد کدام یک از آلاینده‌ها خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش می‌دهد.

 


با گرم شدن هوا، سروکله سوسک‌های موذی و بدقیافه در نقاط مختلف خانه پیدا می‌شود. این سوسک‌ها زمانی دردسرساز می‌شوند که آنها را در آشپزخانه و کنار مواد غذایی بیابیم.
سوسک‌ها معمولا تعداد زیادی از انواع میکروب‌های بیماری‌زا را در دستگاه گوارش و همچنین بال، شاخک و پرزهای پای خود حمل می‌کنند و می‌توانند به گسترش بیماری فلج اطفال، قارچ‌های بیماری‌زا، تب زرد، وبا، دیفتری، سل و انواع اسهال‌های خونی کمک کنند، یا آن که در بعضی افراد به بروز آلرژی با علایمی نظیر عطسه، آبریزش بینی و چشم و حتی مشکلاتی شبیه آسم منجر شوند. سوسک‌ها یا سوسری‌ها همیشه به دنبال غذا و پناهگاه گرم و مرطوب هستند.
برای از بین بردن آنها ابتدا باید محل آلودگی و منشأ اصلی رشد سوسک‌ها را مشخص کنید و بدانید که در چه جاهایی امکان تخم‌ریزی وجود دارد. آثار ناشی از وجود سوسک‌ها مثل کپسول تخم، پوسته بدن و مدفوع آنها راهنمای موثری برای پی بردن به محل اصلی آلودگی است.
به طور کلی امروزه افراد برای نابود کردن سوسک‌ها از اسپری، پودر و قرص حشره‌کش و گاهی هم از نفت و سم‌پاشی محل استفاده می‌کنند. به کار بردن اسپری حشره‌کش برای مبارزه با سوسری‌ها روش خوبی است، اما بهداشتی نیست.
سمی که از اسپری‌ها در فضا پخش می‌شود، می‌تواند به راحتی وارد دستگاه تنفس شما هم بشود یا از طریق منافذ پوست جذب شود، یا آن که روی مواد غذایی بنشیند. از سوی دیگر اگر سوسک‌ها تخم‌ریزی کرده باشند، به دلیل آن که تخم‌های آنها توسط کپسول‌هایی سفت محافظت می‌شود، این سموم نمی‌تواند به داخل کپسول‌ها نفوذ کند.
لذا قبل از سم‌پاشی محل، باید مواد غذایی، ظروف غذاخوری و وسایل خواب را از محل خارج کنید یا روی آنها را کاملا بپوشانید. بهترین راه برای مبارزه با حشرات موذی حفظ نظافت به خصوص در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی است.
بنابراین همه شکاف‌های دیوار، کف زمین، درز بین پله‌ها و... را با سیمان بگیرید و از توری ریز در مدخل هواکش فاضلاب‌ها و کف‌شوی مناسب در دهانه لوله‌های فاضلاب درحمام و آشپزخانه و چاه‌بست محکم در سوراخ کاسه توالت، برای جلوگیری از ورود و خروج سوسک‌ها و لانه‌گزینی آنها استفاده کنید.

 


یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تشخیص زودهنگام اسکولیوز را مهم‌ترین قسمت درمان این عارضه دانست و گفت:‌ فاصله زمانی بین تشخیص و تکمیل شدن رشد استخوانها بازه زمانی طلایی است و احتمال درمان در این بازه زمانی بیشتر است.
دکتر شریف نجفی در گفت‌وگو با ایسنا گفت:‌در صورت سلامت ستون فقرات، وقتی از پهلو به ستون فقرات نگاه می‌کنیم، یک قوس مقعر در ناحیه کمر و یک قوس محدب در ناحیه پشت می‌بینیم ولی وقتی از پشت به ستون فقرات نگاه می‌کنیم باید به شکل خط راست باشد که اگر به سمت چپ و راست انحنا داشته باشد، فرد دچار اسکولیوز یا انحراف جانبی ستون فقرات است.
وی تشخیص زودهنگام در بیماری اسکولیوز را بهترین راه برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری برشمرد و افزود: از زمانی که اسکولیوز تشخیص داده شود تا وقتی که استخوان به رشد کامل نرسیده، زمانی است که جلوگیری از پیشرفت و شاید درمان سهولت بیشتری دارد، اما اگر قوس استخوانی ثابت شود، این بهبودی سخت‌تر انجام می‌شود.
این استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارتش ادامه داد: اسکولیوز به دو گروه تقسیم می‌شود؛ گروهی با علت ثانویه که یک بیماری باعث به وجودآمدن آن شده و آن بیماری‌ها ممکن است فلج مغزی، فلج اطفال، بیماری‌های عضلانی، تخریب دیسک و آرتروز مهره باشد.
دکتر نجفی بخش عمده مبتلایان این عارضه را بدون علت دانست و گفت: 80درصد این افراد بدون هیچ دلیل شناخته شده‌ای از این بیماری رنج می‌برند.
وی در رابطه با نشانه‌های این بیماری گفت: افرادی که متوجه انحراف جانبی ستون فقرات می‌شوند عموما به طور اتفاقی به این موضوع پی می‌برند، چرا که این عارضه عموما درد ندارد و در صورت پیشرفت بیماری می‌تواند باعث درد و بدشکلی ستون فقرات شده و گاهی علایم ریوی، قلبی یا اختلال در راه رفتن را به دنبال داشته باشد.

 


تحقیقات جدید نشان می‌دهد ذخایر طلای کائنات احتمالا از برخورد کیهانی بین ستارگان مرده ابر پرجرم ایجاد شده‌اند.
طلا مانند سایر عناصر سبک از جمله کربن و آهن در ستاره‌ها شکل نگرفته و منشأ آن در جهان همچنان مرموز باقی مانده است.
مطالعه جدید این فرضیه را مطرح می‌کند که برخورد دو ستاره نوترونی- هسته فوق‌العاده متراکم ستارگان منفجر شده- می‌تواند عامل شکل‌گیری این فلز گرانبها باشد.
محققان مرکز اختر فیزیک هاروارد- اسمیت سونیان در اوایل ماه ژوئن (خرداد ماه) با استفاده از فضاپیمای مدارگرد زمین سوئیفت، انفجار کوتاه پرتو گاما به عنوان طبقه‌ای از درخشان‌ترین انفجارهای شناخته شده در کائنات را مورد بررسی قرار دادند.
انفجار پرتو گاما GRB 130603B که در فاصله 3.9 میلیارد سال نوری با زمین واقع شده بود، کمتر از دو دهم ثانیه به طول انجامید؛ پس از این انفجار دانشمندان متوجه درخششی شدند که به تدریج تحت تاثیر نور مادون قرمز محو شد.
دانشمندان معتقدند که این درخشش فوق‌العاده ناشی از عناصر رادیواکتیو عجیبی است که توسط مواد غنی از نوترون و از طریق برخورد ستاره‌ای نوترونی به فضا پرتاب شده‌اند.
به گفته سرپرست تیم تحقیقاتی هاروارد طلا فلز نسبتا کمیابی بر روی زمین و حتی در کائنات محسوب می‌شود؛ تخمین زده می‌شود که انفجار پرتو گاما حدود یک صدم جرم خورشید را به فضا پرتاب کرده باشد که برخی از این مواد احتمالا طلا هستند و مقدار طلای تولید شده در طی ادغام ستاره نوترونی معادل جرم 10 قمر می‌باشد.
نتایج این مطالعه در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

 


براساس تحقیقات جدید دانشمندان ایتالیایی، ویروس ایدز می‌تواند دو بیماری ژنتیکی نادر را درمان کند.
متخصصان ایتالیایی براساس یافته‌های جدید و با کمک ژن درمانی، سه بیمار مبتلا به بیماری نادر «لوکو دیستروفی متاکروماتیک» و سه بیمار مبتلا به «ویسکوت آلدریچ» را با کمک فرد حامل ویروس ایدز تحت درمان قرار دادند که هم‌اکنون با وجود گذشت سه سال از شروع درمان، تمام این بیماران در سلامتی به سر برده و علائم بهبود در آنها دیده می شود.
براساس این گزارش، عامل بروز هر دو بیماری نادر، نقص ژنتیکی است که بر اثر این نقص از میزان پروتئین‌های ضروری بدن در همان سال‌های تولد کاسته می شود.
در بیماری «لوکو دیستروفی متاکروماتیک»، سیستم عصبی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اگرچه کودک هنگام تولد سالم به نظر می‌رسد، ولی به مرور زمان مهارتهای فیزیکی و ذهنی‌اش روبه زوال می‌رود، شایان ذکر است که این بیماری شانس درمان ندارد.
همچنین این گزارش می‌افزاید: کودکان مبتلا به عارضه «سندرم ویسکوت آلدریچ» هم از سیستم ایمنی معیوب رنج می‌برند، از این‌رو در مقابل بیماری‌های عفونی، سرطان‌ها و بیماری‌های خودایمنی، آسیب‌پذیرند. این بیماران به دلیل کمبود پلاکت خون دچار خونریزیهای شدید و دائم می‌شوند.براساس این گزارش، در شیوه جدید درمان بیماران نادر، در ابتدا سلول‌های بنیادی از مغز استخوان بیمار گرفته می شود. سلول‌های بنیادی دارای ژن‌های معیوب هستند که توسط شیوه ژن‌درمانی اصلاح می‌شوند. اما برای نسخه اصلاح شده ژنهای معیوب به سلول‌های بنیادی بیمار، یک حامل ویروسی مورد نیاز است که تیم ایتالیایی توانسته است این حامل ویروسی را فقط و فقط از ویروس ایدز ‌(HIV) به دست آورد. به محض تزریق دوباره این سلول‌های بنیادی اصلاح شده به بدن، پروتئین‌های از دست رفته ارگان‌های ضروری بیماران نادر به حالت اولیه برگردانده می‌شوند.
در بیماران مبتلا به عارضه «سندرم ویسکوت آلدریچ»، سلول‌های خونی که تحت تأثیر مستقیم بیماری قرار گرفته‌اند، جایگزین سلول‌های دیگر می‌شوند از این‌رو عملکرد سیستم ایمنی و سلول‌های پلاکت خون حالت طبیعی به خود می‌گیرند.
براساس این گزارش، در بیماران نادر مبتلا به عارضه «لوکو دیستروفی متاکروماتیک»، مکانیزم درمانی بسیار پیچیده است. سلولهای بنیادی اصلاح شده از طریق خون به مغز رفته و پروتئین سالم را آنجا آزاد می‌کنند. این پروتئین سالم توسط سلول‌های عصبی جذب شده و باعث بهبود می‌شود.

 


محققان فرانسوی موفق به کشف بزرگ ترین ویروس جهان به طول یک میکرومتر شده‌اند که دو برابر اندازه مگاویروس است.
مگاویروس به طول 440 نانومتر پیش از این، عنوان بزرگ ترین ویروس جهان را از آن خود کرده بود، اما محققان گونه جدید ویروس موسوم به «پاندورا ویروس» را در سواحل شیلی و استرالیا کشف کرده‌اند.
پاندورا ویروس (Pandoravirus) اندازه‌ای دو برابر مگاویروس داشته و دارای کد ژنتیکی عجیبی است که در هیچ نمونه دیگری تاکنون مشاهده نشده است.
دکتر «ژان میشل کلاور» از محققان دانشگاه «اکس مارسی» با بررسی نشانه‌هایی از پاندوراویروس در آب‌های مناطق ساحلی شیلی و استرالیا، موفق به کشف این ویروس شده است.
بدلیل اندازه بزرگ و شکل غیرمعمول این ویروس، در تحقیقات قبلی از آن به عنوان باکتری کوچک‌تر از حد معمول یاد شده بود.
نمونه‌های جمع‌آوری شده از سواحل شیلی و ملبورن استرالیا در محلول آنتی‌بیوتیک برای کشتن هرگونه باکتری و سپس نمونه فاقد باکتری در معرض آمیب‌ها قرار داده شدند و زمانی که همه نمونه‌ها از بین رفتند، محققان دریافتند که آنها چیزی به جز باکتری هستند.
مقادیر زیادی پاندورا ویروس فاقد شباهت موفولوژیکی یا ژنومی با گونه‌های شناخته شده ویروس هستند و این ویروس زیر آبی تاکنون باعث انتشار هیچگونه بیماری در جهان نشده است.
به گفته دانشمندان، این ویروس نوع سلولی اجدادی جدیدی محسوب می شود که دیگر وجود نداشته و فرضیه‌هایی درخصوص احتمال تعلق آن به دیگر سیارات از جمله مریخ مطرح شده است.
نتایج این کشف در مجله Science منتشر شده است.

 


به تازگی روشی برای مومیایی کردن اجساد در اتریش مورد استقبال قرارگرفته که با انجام آن، اجساد تقریبا در شرایطی مشابه با وضعیت افراد زنده حفظ می‌شوند و پزشکان معتقدند که استفاده از این مومیایی‌ها در مطالعات دانشگاهی می‌تواند نقشی قابل توجه در پیشرفت دانش پزشکی داشته باشد.
مومیایی‌هایی که با این روش تهیه می‌شوند، می‌توانند برای آموزش جراحی به دانشجویان پزشکی و ارتقای مهارت‌های آنها به کار روند و درعین حال استفاده از آنها در مطالعات پزشکی به ایجاد و بهبود فنون و فن‌آوری‌های جدید وابسته به جراحی کمک می‌کند.
کارشناسان علوم پزشکی معتقدند با این شیوه مومیایی کردن اجساد که درطول چندین دهه به وجود آمده و پیشرفت کرده است، حالت و شکل طبیعی جسد حفظ می‌شود. از جمله پوست و ماهیچه‌ها همچنان قابل انعطاف باقی می‌مانند. اعضای داخلی بدن هم به راحتی قابل شناسایی هستند و طوری به چاقوی جراحی واکنش نشان می‌دهند که گویا در بدن یک فرد زنده فرو می‌رود.
این درحالی است که با روش‌های سنتی مومیایی کردن اجساد که در آنها از «فرمالدئید» استفاده می‌شود، جسد سفت و شکننده می‌شود و به همین دلیل، استفاده از آنها در مطالعات پزشکی کمک زیادی به درک واکنش احتمالی بدن به یک روش مشخص جراحی نمی‌کند.
به گزارش بی‌بی‌سی، همانند هر مهارت عملی دیگری، پزشکان نیز برای انجام جراحی و مهارت در آن باید تمرین کنند.
وقتی این امکان فراهم می‌شود که آنان بتوانند یک روش جراحی را قبل از انجام روی یک فرد زنده برروی یک جسد تمرین کنند و با استفاده از این روش جدید احتمال خطا در جریان جراحی روی انسان زنده کاهش می‌یابد.
پیش از این، اعضای یخ‌زده بدن انسان هم مورد استفاده بودند اما احتمال عفونت و متلاشی شدن آنها در مدت یک یا دو روز بالا بود. استفاده از جسدهایی هم که با فرمالدئید مومیایی شده‌اند هیچ وقت به اندازه استفاده از مومیایی‌هایی با شرایط مشابه بدن واقعی انسان، موثر نیستند. افزون بر این، فرمالدئید ماده‌ای سمی و سرطان‌زا نیز هست و استفاده از آن در بسیاری از کشورها ممنوع است.
هم‌اکنون جسدهایی که برای مومیایی به این شیوه به موسسه اتریشی «گرز» سپرده می‌شوند برای نزدیک به یک سال در محفظه‌هایی مخصوص نگهداری می‌شوند و بعد به کیسه‌هایی پلاستیکی منتقلشان می‌کنند.
وقتی این جسدها مایع اضافی خود را از دست دادند، حالتی ارتجاع‌پذیرتر و شبیه‌تر به بدن زنده پیدا می‌کنند و در مرحله بعد، رنگ قرمز به بدن تزریق می‌شود تا به رگ‌ها و گوشت بدن، رنگی طبیعی داده شود.

 


دو ماهواره فضایی پس از انتشار نوعی ماده به درون فضا، فرآیندی موسوم به «تخلیه جرم تاج خورشیدی» (CME)، وقوع سونامی را روی سطح خورشید مخابره کردند.
این سونامی متشکل از گاز یونیزه شده داغ و میدان مغناطیسی افزایش یافته، در هر ثانیه با سرعت 400 کیلومتر سطح خورشید را می‌پیماید.
تحلیل این موضوع امکان اندازه‌گیری میدان مغناطیسی را در نواحی آرام و به دور از CME فراهم می‌کند.
درک این میدان می‌تواند چگونگی اثرگذاری تخلیه جرم تاج خورشیدی بر زمین را پیش‌بینی کند.
با استفاده از داده‌های «هینود» یکی از ماهواره‌های رصدکننده خورشید، محققان شاید که معمای 70 ساله را حل کرده باشند.معمای موجود این پرسش را مطرح می‌کند که چرا تاج احاطه‌کننده خورشید بسیار داغ‌تر از سطح آن است.
ماهواره ژاپنی «هینود» از سال 2006 در حال مطالعه خورشید بوده و در سال 2010 «رصدخانه پویای خورشیدی» (SDO) به آن ملحق شد.
هر دوی این ماهواره‌ها نور مافوق بنفش خورشید را مطالعه می‌کنند.این رنگ‌ها قابل رویت نیستند اما واقعیت‌هایی درخصوص مواد شیمیایی تشکیل‌دهنده و شرایط بسیار سخت فیزیکی در نزدیکی سطح آشفته خورشید را در اختیار می‌گذارند.
دیوید لانگ از دانشگاه لندن و همکارانش، سرانجام آنچه را امواج EIT پس از یک CME خوانده می‌شود، شناسایی کردند.
مانند یک سونامی که از یک رویداد لرزه‌ای آزاد می‌شود، امواج EIT، امواج شوکی هستند که حامل میدان‌های مغناطیسی و پلاسمای یونیزه شده و داغ هستند.
این امواج بسیار فریبنده‌اند زیرا تا حدودی کمیاب و بسیار تصادفی هستند و دانشمندان باید در مکان و زمان مناسبی قرار گیرند تا آن‌ها را رصد کنند. این امکان برای لانگ و همکارانش فراهم شده است.
ماهواره SDO قادر به گیراندازی نور مافوق بنفش ساطع شده به هنگام انتشار موج مزبور بود و تیم علمی توانست سرعت موج را حدود 400 کیلومتر در ثانیه و دمای تقریبی آن را بالغ بر یک میلیون درجه سانتی‌گراد برآورد کند.
همزمان ماهواره هینود هر 45 ثانیه یک بار، نقشه‌ای با درجه تفکیک‌پذیری بالا از تراکم سطح خورشید را مخابره می‌کرد.
محققان حاضر با استفاده از داده‌های این دو ماهواره توانستند شدت میدان مغناطیسی را در «تاج آرام» تعیین کنند. این امر اندازه‌گیری دشوار از خورشید در نوع خود به شمار می‌آید.
امواج مورد بحث از اهمیت بالایی برخوردارند زیرا با تخلیه جرم تاج خورشیدی که پلاسما را به سمت زمین گسیل می‌کند، مرتبط هستند.
این فرآیند تخلیه می‌توانند زمین را با ذرات متحرک دارای سرعت بالا شست‌وشو دهند.
این ذرات فعالیت ماهواره‌های ارتباطی را مختل وحتی برق زمین را از بین می‌برند و دانشمندان در تلاش برای پیش‌بینی اثرات نهایی آن‌ها هستند.
مشاهدات بیشتر امواج EIT برای تعیین رابطه دقیق بین مشخصه‌های این امواج و ویژگی‌های CME لازم است.
دمای هسته خورشید حدود 15 میلیون درجه سانتی‌گراد است امادمای سطح آن کمتر از 6 هزار درجه است، با این حال، تاج آن دارای دمایی بالغ بر یک میلیون درجه سانتی‌گراد است.
این موضوع که چگونه انرژی لازم برای نگه داشتن این دماها وارد تاج می‌شود، بیش از نیم قرن است که ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است.
ایده موجود این است که امواج انرژی مغناطیسی، از زیر سطح خورشید ناشی می‌شوند و انرژی را به درون تاج انباشت می‌کنند، اما آن چه نامشخص است این است که آیا انرژی طی این سفر از دست می‌رود یا خیر.
مشاهدات هینود از روزنه تاجی قطبی امکان تعیین این که چگونه انرژی از سطح به درون تاج می‌ریزد، را فراهم کرده است.

 


مطالعات اخیر محققان دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد که نگهداری حیوانات خانگی ده‌ها بیماری خطرناک و مزمن را برای انسان به دنبال دارد.
به گزارش پایگاه هلث، با وجودی که واکسیناسیون و نظافت مرتب حیوانات، تا حدی به حفظ بهداشت محیط‌زیست کمک می‌کند، ولی هنوز هم حیوانات خانگی ناقل بسیاری از بیماری‌های ویروسی و انگلی محسوب می‌شوند. یکی از مهم ترین بیماری‌های انگلی، توکسوپلاسموز (Toxoplasmosis) نام دارد که توسط یک انگل تک‌یاخته‌ای به نام Toxoplasma gondi به وجود می‌آید. این انگل توانایی آلوده کردن بسیاری از حیوانات خانگی، پرندگان و انسان را دارد ولی معمولا توسط گربه به انسان منتقل می‌شود.
انگل بیماری در بدن گربه تخمک‌گذاری و رشد می‌کند و از این طریق به انسان منتقل می‌شود. بسیاری از تخمک‌های درون روده گربه توسط مدفوع حیوان دفع و وارد چرخه بدن انسان می‌شوند. این انگل‌ها و تخمک‌ها بسیار سخت جان هستند و عمر آنها حدود یک سال است. علائم اولیه بیماری شبیه سرماخوردگی خفیف، شامل تب، درد استخوان و بزرگ شدن غده‌های لنفاوی است ولی در صورت پیشرفت باعث نازایی و تاری دید و در نهایت نابینایی می‌شود.
راه‌های مختلفی برای انتقال این بیماری وجود دارد که شایع‌ترین آنها عبارتند از:
* انتقال به جنین در دوران بارداری
* انتقال از طریق آب و خاک آلوده به مدفوع گربه
* تماس نزدیک با انواع پرندگان، سگ و گربه
* مصرف گوشت خام و نیم پز
* مصرف زیاد سوسیس و کالباس
همان‌طور که گفته شد نازایی یکی از مهمترین عوارض بروز بیماری توکسوپلاسموز است ولی برخی دیگر از شایع‌ترین عوارض آن عبارتند از:
* نابینایی
* ناتوانی‌های ذهنی
* ناشنوایی
* بزرگ شدن غدد لنفاوی
* تب
علائم این بیماری در افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند به مراتب بیشتر است. برخی از روش‌های جلوگیری از بروز این بیماری عبارتند از:
* پختن کامل گوشت به مدت 6 ساعت
* شستن کامل سبزی و میوه‌ها
* شست وشوی مرتب دست‌ها
* مصرف نکردن لبنیات غیرپاستوریزه
روش‌های درمانی متفاوتی نیز برای این بیماری وجود دارد. متداول‌ترین دارو برای درمان این بیماری، از خانواده کورتون است.
علاوه بر این بیماری، چند بیماری انگلی، ویروسی و آلرژیک (مانند آسم و انواع حساسیت‌ها) نیز از طریق حیوانات به انسان منتقل می‌شود که به همین اندازه خطرناک و آزاردهنده هستند. پزشکان توصیه می‌کنند افراد و به‌خصوص کودکان از هر نوع حیوان خانگی دور بمانند و در فضای آزاد حتما کفش بپوشند. زیرا برخی از این انگل‌ها از طریق تماس خاک و کف پا وارد بدن می‌شوند.

 


عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: کشاورزان هنگام اجرای عملیات زراعی در مزارع ذرت مواظب باشند ادوات کشاورزی به بدن گیاه آسیب وارد نکند زیرا از این طریق، راه برای ورود قارچ سیاهک معمولی به درون گیاه هموار می‌شود.
حسن مومنی، مجری مسئول طرح تحقیقاتی بررسی تنوع ژنتیکی و بیماریزایی قارچ Ustilago maydis عامل سیاهک معمولی ذرت در مناطق ذرت‌خیز ایران با کمک مارکرهای مولکولی روز جمعه به ایرنا گفت: قارچ سیاهک معمولی ذرت از جمله بیماری‌های شایع در اغلب مناطق ذرت‌خیز ایران است.
وی افزود: شیوع و گسترش این بیماری در مناطق ذرت‌خیز کشور نگرانی‌های زیادی را در بین کشاورزان ایجاد کرده و تاکنون طرح‌های زیادی پیرامون پراکنش این بیماری به طور منطقه‌ای در کشور انجام شده، اما هیچ کدام در گستره وسیع مناطق ذرت کاری کشور نبوده است.
وی افزود: از این رو طرح تحقیقاتی بررسی تنوع ژنتیکی و بیماریزایی قارچ Ustilago maydis عامل سیاهک معمولی ذرت در مناطق ذرت‌خیز ایران با کمک مارکرهای مولکولی در مؤسسه تحقیقاتی گیاه پزشکی کشور مطرح و در 6 استان ذرت‌خیز اصلی کشور شامل فارس، کرمانشاه، اردبیل، اصفهان، قزوین و کرمان اجرا شد.
مومنی گفت: این قارچ در گیاه ایجاد یک سری گال‌هایی می‌کند که مانند یک توده بزرگ در کنار خوشه ذرت ایجاد می‌شود که پر از عامل قارچی و بیماری است.
مجری مسئول این طرح افزود: در این تحقیق یک سری راهکارهایی برای کنترل بیماری در قالب یک دستورالعمل تهیه شد که یکی از آن راهکارها که در نوع خود بهترین راهکار می‌تواند باشد، استفاده از بذرهای مقاوم و متحمل است.
مومنی افزود: از آنجا که عامل بیماری، بذرزاد نیست بنابراین ضدعفونی کردن بذرها در کنترل بیماری تاثیر چندانی ندارد، در واقع کنترل شیمیایی تاثیر چندانی در کنترل این بیماری ندارد.
عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: بدون شک جلوگیری از صدمه به بدنه گیاه در هنگام عملیات زراعی مانند خاک‌برداری تاثیر زیادی در کنترل بیماری دارد زیرا قارچ از راهی که بدن گیاه زخمی شده وارد می‌شود و به محصول آسیب وارد می‌کند.
وی افزود: یکی دیگر از راه‌ها برای کاهش آلودگی مبارزه با حشراتی است که ممکن است در گیاه ایجاد زخم کنند.
مومنی ادامه داد: کوددهی متعادل و پرهیز از مصرف بی رویه کود ازته هم در کاهش بیماری بسیار موثر است. همچنین تناوب زراعی سه ساله تا حدودی قارچ را در خاک کاهش می‌دهد، شخم عمیق و مدفون کردن بقایای گیاهی، جمع‌آوری بقایای آلوده و به طور کلی رعایت بهداشت در مزرعه تاثیر به سزایی در کاهش بیماری دارد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10