(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 07 مرداد 1392 - شماره 20554

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
به مناسبت روزهای پرکشیدن و شهادت مولایمان علی (علیه‌السلام)
قدر ولایت
در جلسه علنی دیروز مجلس با حذف تدریجی کنکور موافقت کرد
درمکتب امام
شرح خطبه 217 نهج البلاغه
صبر جانگداز حضرت امیر (ع)
خارج از دستور
مسیرهای راهپیمایی روز جهانی قدس در تهران اعلام شد
یک فعال حقوق بشری: تحریم‌های آمریکا ناقض «حق حیات» مردم ایران است
ادعای سفیر پیشین فرانسه در ایران
درباره روحانی و ساخت سلاح هسته‌ای!
توضیحات بروجردی درباره کارمند ربوده شده سفارت ایران در یمن
جروزالم پست گزارش داد
تسهیل صدور تجهیزات پزشکی به ایران، تاکتیکی برای چانه‌زنی هسته‌ای
   


سمیرا خطیب‌زاده
به شب‌های قدر که نزدیک می‌شویم دل بیقرار ما، بیقرار‌تر می‌شود، کبوتر کوچک دل، به دنبال آشیانه‌ای ست تا در آن بیاساید، به دنبال آغوش رحمتی است تا در آن آرامش یابد و یک عمر غفلت و بی‌خبری را، یک عمر گناه و معصیت را به پهنای صورت اشک بریزد.
به شب‌های قدر که نزدیک می‌شویم بوی غربت و مظلومیت ولایت همه جا را پر می‌کند، ما را می‌برد به دور دست‌ها، به کوچه‌های کوفه، آنجا که دنیا نامردی و ناجوانمردی را در حق او تمام کرد، آنجا که دیگر علی (علیه‌السلام) طاقت ماندن نداشت!
مدت‌ها بود که بیقرار رفتن شده بود، از سال‌ها پیش، از همان سال‌های غربت مدینه، که دست‌های خیبر شکنش را، با طناب عناد و دشمنی بستند و در مقابل دیدگانش زهرای اطهر(س) را مظلومانه به شهادت رساندند، از آن پس دیگر دنیا برای او تنگ و دلگیر شد. دیگر جای ماندن نبود.
بیست و پنج سال استخوان در گلو و خار در چشم حق مسلم خلافت و امامت امت را از او سلب کردند، اولین یار و مددکار اسلام بعد از پیامبر را خانه‌نشین کردند.
کار را بدانجا رساندند که علی‌(علیه‌السلام) دیگر طاقت ماندن نداشت، روح بلندش در چارچوب جسم خاکی نمی‌گنجید، پرواز را می‌طلبید. در این روزها و شب‌های رمضان تمام خاطرات تلخ گذشته برایش مرور می‌شد و روح مشتاقش را برای رفتن مشتاق‌تر می‌کرد.
دیگر نخلستان‌‌های کوفه نیز حال مولا را فهمیده بودند زمزمه و مناجات‌های او در این شب‌ها حال و هوای دیگری داشت، و اشک‌هایش در دل شب با چاه‌های کوچه روایت هزاران حدیث غربت و تنهایی بود، انگار هیچ محرمی جز چاه‌های کوفه، برای درد دل‌های علی(علیه‌السلام) پیدا نمی‌شد.
آخرین افطار را میهمان دخترش بود به یاد سفره‌های افطاری زهرا(س) کنار سفره دخترش ام‌کلثوم نشست اما دل بیقرارش او را مرتب به حیاط خانه می‌کشاند به آسمان نگاه می‌کرد و «لا حول و لا قوه الا بالله» می‌گفت لحظه دیدار نزدیک بود.
کاش آن سحر مرغابی‌ها می‌توانستند مانع رفتن او به مسجد شوند، کاش دستگیره در، آنقدر توان داشت تا آستین مولا را رها نکند،‌ کاش امشب قاتل او خواب بماند و به مسجد نرود!
اما علی ‌(‌علیه‌السلام) در بهترین مکان‌ها یعنی مسجد،‌در بهترین زمان‌ها یعنی سحرگاه شب قدر، در بهترین حالات یعنی در نماز، در نزدیک‌ترین حالت بنده به خدا یعنی سجده، قرار ملاقات مهمی دارد. «فزت و رب الکعبه» و حالا دیگر او به جمع رستگاران پیوسته است.
یتیمان کوفه را ببین، با کاسه شیر در کوچه صف کشیده‌اند! چه کسی توان گفتن حقیقت را به آنان دارد، به آنان بگوید دیگر کار از کار گذشته است، دیگر کسی نیست که جای خالی پدر را برایشان پر کند، دست نوازش بر سرشان بکشد و برایشان هر شب نان و خرما بیاورد!
مقام و منزلت مولا بعد از شهادتش تازه روشن خواهد شد تاریخ چگونه باور کند این پیکر پاک عدالت است که بر دوش حسن و حسین حمل می‌شود! این همان علی‌(علیه‌السلام)، یکه‌تاز میدان نبرد و پدر مهربان یتیمان کوفه است!
آری علی‌(علیه‌السلام) معیار عدالت است و کینه‌توزان همین عدالت او را تاب نیاوردند، و کمر به دشمنی و شهادتش بستند تا بدانجا که «جرج جرداق» دانشمند مسیحی می‌‌گوید: «علی(علیه‌السلام) به سبب شدت عدالتش به شهادت رسید».
نه تنها پیامبر(ص) و زهرا(س)، که تمام فرشتگان الهی به استقبالش آمده‌اند و او را مشایعت می‌کنند.
و ما مانده‌ایم و یک درس بزرگ برای همه تاریخ که «بی‌ ولایت هر راه که برویم بیراهه است. و در راه ولایت هر قدم که برداریم صراط مستقیم است.»
باشد که قدر ولایت را در جامعه ایران اسلامی بدانیم و شکرگزار این نعمت عظیم به درگاه خداوند باشیم.

 


نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه پارلمان با ۱۴۷ رای موافق، کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب نهایی، کنکور به صورت تدریجی در طی پنج سال آینده حذف می‌شود.
وکلای ملت در ابتدای جلسه علنی روز گذشته طرح یک‌ فوریتی سنجش پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را بررسی کردند.
هادی حسینی نماینده مردم قائمشهر از موافقان کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در کشور طی سخنانی با تاکید بر اینکه ۲ سال است که برگزاری کنکور با خلأ قانونی مواجه است، اظهار داشت: باید خلأ قانونی ناشی از نبود قانون پر شود و لذا در طرح فعلی لایحه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر کنکور غیرقانونی برگزار می‌شود و ۲ سال است که جوانان تکلیف خود را نمی‌دانند، لذا باید شرایطی فراهم شود که از خلأ قانونی خارج شویم.
عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بعد از مطرح شدن سخنان نمایندگان در سخنانی با بیان اینکه کنکور به شکل فعلی آسیب شدیدی به سلامت اجتماعی وارد کرده است، اظهار داشت: سال‌ها است که آرزوی حذف کنکور را داریم. چرا که کنکور خواب را از چشم بچه‌های ما گرفته است.
وی افزود: احتساب سوابق تحصیلی هیچ نگرانی ندارد، چرا که امروز بنگاه‌های اقتصادی تحت عنوان کنکور ایجاد شده و اگر امروز کنکور را برداریم، بساط همه این بنگاهها برچیده می‌شود.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه می‌خواهیم با احتساب سابقه تحصیلی بی‌توجهی مفرط دانش‌آموزان به درس را کاهش دهیم، افزود: طرح فعلی به دلیل احتساب سابقه تحصیلی از قابلیت بالایی برخوردار است.
در ادامه مخالفان طرح یک‌ فوریتی سنجش پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور نظرات خود را ارائه کردند.
علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان و مهدیشهر طی سخنانی در مخالفت با کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها گفت: طرح فعلی از نقاط قوت و ضعف فراوانی برخوردار است که یکی از نقاط قوت آن بازگرداندن جایگاه مشاوران آموزشی به جایگاه اصلی خود است، اما در کنار آن نقاط ضعف فراوانی نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: طرح فعلی، بازار دانشجوی پولی و کم‌کیفیت را رونق می‌دهد و کلاس‌های درس مدارس جای خود را به کلاس‌های کنکور می‌دهند. همچنین با تعطیل شدن بازار رسمی و غیررسمی آموزشگاه‌های کنکور، مافیای ۴۰۰ میلیارد تومانی خود را به دبیرستان‌ها منتقل می‌کند.
میزان متقاضی مدل سنجش دانشجو را تعیین می‌کند
همچنین ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش و آموزش عالی طی سخنانی به عنوان نماینده دولت و در جریان بررسی کلیات طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها اظهار داشت: طرح قبلی دارای ۳ محور بود که براساس آن تا سال ۹۰ میانگین سوابق تحصیلی ۳ سال آموزش دوره دبیرستان و پیش‌دانشگاهی جایگزین کنکور شود. همچنین براساس آن طرح، افرادی که سابقه آموزشی نداشتند، می‌توانستند سوابق تحصیلی خود را جبران کنند. امتحانات آموزش دوره دبیرستان و پیش‌دانشگاهی نیز به صورت نهایی برگزار می‌شد که این محتویات اصلی این قانون بود.
وی ادامه داد: مسئله‌ای که در این میان وجود داشت، این بود که سوابق تحصیلی برای ۳ سال دوره دبیرستان و پیش‌دانشگاهی مطابق تعریف قانون ایجاد نشده و تنها در مقطع سوم متوسطه امتحانات به صورت نهایی برگزار می‌شود. همچنین به دلیل زیاد بودن انباشت نمره در ۱۰ درصد بالای نمرات، ما نمی‌توانستیم پاسخگوی تمایل دانشجویان به سمت رشته‌های پرمتقاضی باشیم. در ضمن مقدور نبود که این رشته‌ها را جدا کنیم و برای آن آزمون مجزا برگزار کنیم. لذا قانون قبلی جامع و کامل نبود و سبب ایجاد چالش بین وزارتخانه‌های علوم، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان شده بود.
رئیس سازمان سنجش تصریح کرد: همچنین اهدافی که در طرح قبلی مدنظر بود، به گونه‌ای تبلیغ شده بود که اگر کنکور حذف شود، هر کس می‌تواند در رشته مورد علاقه خود تحصیل کند. در حالی که اینگونه نبود و وقتی ۵۰ هزار نفر معدل بالای 75/19 در سال جاری داریم، با این همه رقابت و انباشت نمره در یک سطح، مشخص است که همه این افراد نمی‌توانند در رشته پزشکی تحصیل کنند و این از نقاط ضعف بزرگ طرح قبلی بود.
خدایی با تاکید بر اینکه طرح گذشته حتما باید اصلاح می‌شد، گفت: دلیل اصلی مطرح کردن چنین طرحی که زمان زیادی از ۳ وزارتخانه آموزشی و کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس برد، این بود که راهی باز کند تا بتوان قانون قبلی را اجرایی کرد و در واقع با کمک این طرح اشکالات قانون قبلی برطرف شود. لذا در این طرح مدلی که طراحی کردیم براساس میزان تقاضا است و هر چقدر امتحان متقاضی بیشتری داشت، امتحان سخت‌تر خواهد شد و هر چقدر متقاضی برای یک آزمون کمتر بود، امتحان نیز سبک‌تر می‌شود و این هم در آموزش و پرورش و هم در کنکور قابل اجرا است. لذا ما براساس میزان متقاضی در مورد مدل سنجش دانشجو تصمیم می‌گیریم.
وی افزود: اگر آزمون متمرکز قابل مقایسه‌ای وجود نداشته باشد، سبب بی‌عدالتی در کشور می‌شود لذا حتما باید یک آزمونی وجود داشته باشد. البته مهم نیست که این آزمون در کجا برگزار می‌شود و تنها نفس برگزاری آزمون مهم است، چرا که وقتی تعداد متقاضیان برای یک رشته زیاد باشد، ما ناچار به برگزاری آزمون هستیم.
رئیس سازمان سنجش با اشاره به جزئیات طرح مذکور گفت: ما در این طرح مقرر کردیم که طی ۵ سال، ۸۵ درصد رشته‌های آموزش عالی در کل کشور براساس سوابق تحصیلی انجام شود و برای ۱۵ درصد مابقی تعیین کردیم که اگر سوابق تحصیلی استاندارد و نهایی ایجاد شود، برگزاری امتحانات نهایی تاثیر بیشتری داشته باشد. همچنین در این طرح تمام سهمیه‌های مناطق محروم را حفظ کردیم و در یکی از بندهای این ماده، اصول سند بنیادین و سند جامع علمی کشور را حفظ کردیم.
خدایی در پایان گفت: با توجه به خلأ قانونی موجود و از آنجا که داوطلبان از یک سال قبل برای آزمون برنامه‌ریزی می‌کنند، از نمایندگان می‌خواهم تا به کلیات طرح رای مثبت دهند و اگر اشکالی وجود داشت ان‌شاءالله در بررسی جزئیات رفع خواهد شد.
موافقت نمایندگان
با حذف تدریجی کنکور
در ادامه بهارستان‌شینان پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان کل این طرح در نهایت با ۱۴۷ رای موافق، ۲۷ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در صحن علنی با کلیات این طرح موافقت کردند.
علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود در صحن علنی مجلس طی سخنانی ضمن تشریح نقاط قوت دولت فعلی گفت: از نقاط قوت دولت فعلی تحرک و سرکشی به نقاط مختلف کشور، داشتن صلابت در مقابل تکبر و سلطه‌گری‌ غربی‌ها، توجه به توده مردم و زنده کردن بخشی از شعارهای اولیه انقلاب است. گرچه این دولت برخی شعارهای انقلاب خصوصا در حوزه اخلاق و فرهنگ را میراند.
مطهری همچنین در تشریح نقاط ضعف دولت فعلی تاکید کرد: نقاط ضعف این دولت بسیار است. اول اینکه رئیس‌جمهور تصور می‌کرد که چون مردم به او رای دادند، باید همه نظریات او در حوزه اقتصاد، سیاست خارجی و اجتماعی اجرا شود، غافل از اینکه رئیس‌جمهور مجری قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام و مصوبات مجلس است، نه مجری نظرات خود.
مطهری همچنین در نطق میان دستور خود خطاب به رئیس‌جمهور منتخب خواستار محو آثار فتنه پس از انتخابات 88 شد.
وی در ادامه با بیان این ادعای عجیب که اکثر زندانیان سیاسی، جرمی جز انتقاد ندارند، خواستار مشخص شدن تکلیف دو تن از سران فتنه شد و بدون اشاره به خواست مردم در محاکمه و مجازات سران فتنه گفت: این دو نفر باید عذرخواهی کنند.
وی همچنین بدون اشاره به اینکه سران فتنه فرصت‌های دفاع و عذرخواهی را یکی پس از دیگری از دست دادند اظهار داشت: حداقل به این دو نفر اجازه دفاع از خود داده شود.
تعیین عضو ناظر مجلس
در شورای مرکزی زکات
در ادامه رأی‌گیری انجام شد و نمایندگان با ۹۷ رای از مجموع ۱۷۷ آرای ماخوذه، حجت‌الاسلام بیگی را به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای مرکزی زکات انتخاب کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه پارلمان پس از تصویب کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، وارد بررسی جزئیات طرح مذکور شدند.
بهارستان‌نشینان با تصویب ماده یک این طرح، اصطلاحات به کار برده در قانون نحوه سنجش و پذیرش دانشجو را تعریف کردند.
وکلای ملت با ۱۳۶ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در صحن علنی ماده یک طرح مذکور را به تصویب رساندند.
پس از آن بهارستان‌نشینان تذکرات شفاهی ۵ تن از نمایندگان را استماع کرده و در ادامه تذکرات کتبی توسط ضرغام صادقی قرائت شد.
پایان جلسه علنی مجلس
جلسه علنی روز گذشته مجلس با اعلام حجت‌‌الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست صحن علنی را برعهده داشت، به پایان رسید.
وی پیش از به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه علنی گفت: نشست بعدی نمایندگان ساعت ۸ صبح دوشنبه برگزار می‌شود.

 


«لیلهًْ‌القدر» را دریابیم
«لیلهًْ‌القدر» را دریابیم.
لیلهًْ‌القدر را که قرآن در آن نازل شده است، همه سعادت عالم در آن شب نازل شده است.
و از این جهت:
از همه شب‌های عالم بالاتر است.
صحیفه نور - ج 13 - ص 36

 


آنچه كه در پی می‌آید بخشي از نامه‌های مبسوط وجود مبارك حضرت امير است كه مرحوم سيّد رضي به عنوان ( كلام) ياد كرده، نه به عنوان «خطبه» . چند سطري از آن نامه به صورت خطبه 217 در نهج البلاغه آمده است؛ و گرنه اين خطبه نيست، نامه است و 1 صفحه و 2 صفحه هم نيست؛ بيش از 30 صفحه است.
نامه امير مؤمنان (ع) در قالب خطبه
و نظر ابن‌أبي الحديد
ابن أبي الحديد در شرح اين خطبه متحيّر بود؛ اين نامه چون پر از شكايت است، گفت: معلوم نيست اين كلام را بعد از سقيفه گفته باشند؛ لابد بعد از جريان شورا و روي كار آمدن عثمان اين فرمايشات را گفتند. ايشان خيلي برايش روشن نشد كه اين نامه است، نه خطبه و نه سخنراني! يك شرح مبسوطي خود ابن أبي الحديد دارد، بعد می‌گويد كه بزرگان ما و متكلّمين بغداد و مُعتزله و مشايخ ما در بين اصحاب می‌گويند: از همه اَفضل علي بن أبيطالب است، بعد حسن بن‌علي، بعد حسين بن علي (عليهم السَّلام)، بعد خلفاي ديگر و اصحاب ديگرو من همين حرف مشايخ و اساتيدم را پذيرفتم و در اين زمينه شعري هم سروده ام كه 4 بيت از ابيات خود را در همان جلد 11 شرح نهج‌‌البلاغه ذكر می‌كند.
تدوين نهج البلاغه، عامل وحدت امت اسلامي
مطلب ديگر ابتكار مرحوم سيّد رضي بود؛ خدا او را با انبياء محشور كند! سرّ اينكه نهج البلاغه ماند، براي اين است كه سيّد رضي خيلي عاقلانه دست به اين كار زد. وجود مبارك حضرت امير که حقّ مسلّم او ضايع شد ،حرف‌ها ونقدها واعتراض‌های تندي دارد؛ امّا همه آنها را مرحوم سيّد رضي كنار گذاشته است، و گرنه نهج البلاغه، نهج البلاغه نبود! چيزي كه عامل تفرقه است، عامل تشتت و گِله است، عامل ناامني است؛ آنها را سيّد رضي نقل نكرده، گوشه‌اي از اين حرف‌ها را در خطبه شقشقيّه و مانند آن نقل كرده و گرنه كسي اين نامه 30 صفحه‌اي حضرت امير را بخواند، می‌فهمد كه با او چه كار كردند!
شكايات امير مؤمنان (ع) از مظالم قريش
حضرت فرمود: اَللّهُمَّ اِنّي اَستَعديكَ عَلي قُرِيش، اين عبارت، وسط‌های اين نامه 30 صفحه اي است. عرض كرد: خدايا! من شكايتي كه دارم به شما ابلاغ می‌كنم. «اِستَعداء» يعني طَلَبَ مِنَ الغِيرِاَلاِعانَه عَلي عَدُو. عرض كرد: خدايا! از تو كمك می‌خواهم كه شما جزاي تلخ قريش را بدهي. وَ مَنْ اَعانَهُمْ فَاِنَّهُمْ قَطَعُوا رَحِمي؛ اينها رَحِم من را قطع كردند، حق مسلّم مرا گرفتند. وَ اَكفَئُوا اِنائِي؛ اينها ظرفم را وارونه كردند. عبارت ( كَفَئِ ) 3 ماده دارد؛ يكي با (واو) است، يكي با (ياء)، يكي با (همزه). كُفو با (واو) به معنی همسري، كَفَيِ با (ياء) به معني كفايت است، كَفَئ با (همزه) يعني وارونه شدن. يك ليوان وقتي وارونه شده است، می‌گويند: «اِنْكَفَئَ». اينجا حضرت متعدّي‌اش را به كار برد، فرمود:اَكفَئُوا اِنائي؛ من اين ظرف پر آبي كه داشتم، اينها خالي كردند. وَ اَجمَعُوا عَلي مُنازَعَتِي حَقّاً كُنتُ اُولي بِهِ مِنْ غِيري. اينها اتفاق كردند كه من را خانه نشين كنند. خدايا! من به تو پناه می‌برم و از تو كمك می‌خواهم.
منطق نابخردانه قريش در مورد حق
آنها به من گفتند: اَلا اِنَّ فِي الحَقِّ اَنْ تَأخُذَهُ وَ فِي الحَقِّ اَنْ تُمنِعَه. به من گفتند: گاهي بايد حقّت را بگيري، گاهي هم بايد از حقّت صرف نظر كني. در حالي كه حق را هميشه بايد گرفت، حق تبعيض پذير نيست؛ گاهي حق باشد، گاهي حق نباشد يعني چه! به من گفتند: فَاصبِرْ مَغمُوماً، غمزده بايد صابر باشی. اُو مُتْ مُتَأسِفاً؛ يا از تأسف بمير!
تنهایي و صبر جانگداز حضرت امير (ع)
من هم خيلي فكر كردم، خيلي بررسي كردم؛ خواستم قيام بكنم، ديدم كسي به ياري من نمي‌شتابد؛ من ماندم و همين بچه‌های من. فَنَظَرْتُ فَاِذَا لَيسَ لِي رافِدٌ وَ لا ذابٌّ وَ لا مُساعِد. نه رافِدي دارم، يعني معين؛ نه ذابّي دارم، «ذَبَّ» يعني دفاع كرده. اينكه وجود مبارك سيّد الشهداء فرمود: هَلْ مِنْ ذابٍ يَذُبُّ عَنْ حَرَمِ الرَّسُول (1)، اين را در حقيقت وجود مبارك حضرت امير اوّل گفته؛ هَلْ مِنْ ذابٍ يذبُّ عَنْ حَرَمي. من مدافعی نداشتم؛ اِلا اَهلِ بِيتي. فَضَنِنْتُ بِهِمْ عَنِ المَنِيّه.«ضِنَّه» يعني بُخل ورزي. ( ضَنين ) يعني بخيل، وَ مَا هُوَ عَلَي الغيبِ بِضَنين(2) به همين معناست. فرمود: من دست گشاده نداشتم، جُود و سَخا نداشتم كه بچه هايم را همين جور تَلف بكنم؛ لذا ضِنّت ورزيدم كه اينها رابه كشتن بدهم.
فَاَغضَيتُ عَلَي القَذي. خار وخاشاك در چشم فرو رفته، دیده بر هم نهادم و تحمّل كردم. وَ جَرَعْتُ رِيقِي عَلَي الشَّجا. استخوان در گلويم گير كرده، ولي آب دهان را با همين وضع فرو بردم،با اين وضع انسان چگونه می‌تواند آب بنوشد، چگونه می‌تواند غذا بخورد، چگونه می‌تواند آب دهان فرو ببرد ؟!فرمود: من در اين حال زندگي كردم؛ در حدود 25 سال. وَ صَبَرْتُ مِنْ كَظمِ الغِيظِ عَلَي اَمَرَّ مِنَ العَلْقَم. «مُرّ» يعني تلخ، «اَمَر» يعني تلخ‌تر، «عَلْقَم» يعني حَنظل. براي من اين حادثه سقيفه و شورا و امثال ذلك تلخ تر از حَنظل بود، ولي من اينها را صبر كردم.
وَ آلَم لِلقَلبِ مِنْ وخز الشِّفار. شما اگر بدون تخدير عضو انسانی كه بي هوش نيست، نه بي هوشي موضعي، نه بي هوشي مطلق؛ اين اَرّه را بگذاريد در دلش، اين را ببريّد، حضرت فرمود كه صبر من دردناك تر از آن است كه در حال بيداري و به هوش بودن ارّه را بگذاريد در دلش.فرمود:در فرو خوردن خشم در امری که تلخ تر از گیاه حنظل ودردناکتر از فرو رفتن تیزی شمشیر در دل بود، شکیبائی کردم.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس تفسير نهج البلاغه در ديدار با جمعي از طلاب و روحانيون و اقشار مردم _ قم؛ 1/ 11/ 1388
____________________________
(1) بحار الأنوار/ 45/ 46 (2) تكوير/ 24
خوان حکمت در ماه مبارک رمضان روزهای زوج منتشر می‌شود.

 


گزارش حادثه قم امروز
در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود
رئیس کمیته ویژه بررسی حادثه 22 بهمن قم اعلام کرد گزارش ۶ یا ۷ صفحه‌ای کمیسیون امنیت ملی امروز در صحن مجلس قرائت می‌شود.
منصور حقیقت‌پور رئیس کمیته ویژه بررسی حادثه قم در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه گزارش حادثه قم در صحن مجلس بر اساس طبقه‌بندی‌هایی خوانده خواهد شد، گفت: اگر اسامی در گزارش مطرح شود، افراد و نهادها حق دارند که از خود دفاع کنند. ما سعی خواهیم کرد که بر پایه مر قانون گزارش حادثه قم را قرائت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه گزارش خیلی محرمانه‌ای در ارتباط با حادثه قم در اختیار نمایندگان قرار گرفته، اظهار داشت: انجمن حجتیه با شیوه جدید از قرائت گزارش قم راضی نخواهد بود.
رئیس کمیته ویژه بررسی حادثه قم خاطرنشان کرد: در رابط با گزارش حادثه قم، گزارشی ۵۰ صفحه‌ای و گزارشی ۶۰۰ صفحه‌ای تهیه شده، اما متن ۶ یا ۷ صفحه‌ای در صحن مجلس قرائت می‌شود.
به گزارش تسنیم، حقیقت‌پور تاکید کرد: گزارش حادثه قم روز دوشنبه بین ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح در صحن مجلس قرائت می‌شود.
حضور مقامات ۴۰ کشور دنیا در مراسم تحلیف
مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی جزئیات مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب کشورمان را تشریح کرد.
مهدی کیایی در خصوص جزئیات مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب کشورمان، اظهار داشت: این مراسم روز یک‌شنبه هفته آینده در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد و جمعی از مسئولین کشوری و لشکری و مقامات سایر کشورها و تعدادی از میهمانان خارجی حضور خواهند داشت.
وی ادامه داد: این مراسم برای نخستین بار تعدادی میهمان خارجی خواهد داشت و از مدتها قبل در مجلس شورای اسلامی و در دفتر رئیس‌جمهور منتخب کمیته‌هایی تشکیل شدند و موضوع تحلیف را پیگیری کردند تا ان‌شاءالله مراسم تحلیف یازدهمین دوره ریاست جمهوری با جلال و شکوه کافی برگزار شود.
مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس همچنین تصریح کرد: این مراسم از ساعت 16 تا ساعت 17:30 روز یک‌شنبه 13 مردادماه برگزار خواهد شد .
وی با اشاره به میهمانان خارجی این مراسم گفت: تاکنون حضور بیش از ۱۰ رئیس‌جمهور شامل رؤسای جمهوری افغانستان، قزاقستان، پاکستان، لبنان، ارمنستان، کره‌شمالی، تاجیکستان، ترکمنستان، گینه‌بیسائو و توگو نهایی شده و ۳ نخست وزیر، ۵ رئیس مجلس، ۵ معاون رئیس‌جمهور، ۱۰ وزیر خارجه، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و ماهاتیر محمد نخست‌وزیر سابق مالزی تاکنون به‌منظور حضور در مراسم تحلیف جزو میهمانان قطعی هستند.
مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس همچنین ادامه داد: از کشور همسایه عراق نیز به‌دلیل بیماری رئیس‌جمهور این کشور، کفیل رئیس‌جمهور در این مراسم شرکت می‌کند. همچنین تمام سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران نیز از میهمانان این مراسم هستند.
کیایی افزود: جمعی از خبرنگاران خارجی درخواست حضور در این مراسم را داشتند که حدود ۵۰ نفر خبرنگار از طریق وزارت خارجه و با هماهنگی اداره‌کل مطبوعات خارجی وزارت ارشاد اسلامی ویزای حضور در ایران و شرکت در مراسم تحلیف را دریافت کرده‌اند که جزو میهمانان این مراسم خواهند بود.
مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس به تسنیم گفت: بیش از ۱۲۰ خبرنگار خارجی که در تهران دفاتر نمایندگی دارند درخواست حضور در این مراسم را داشته‌اند که حدود ۱۰۰ نفر خبرنگار از رسانه‌های تصویری و مکتوب مهم دنیا که در تهران دفتر نمایندگی دارند در این مراسم حضور می‌یابند.
همچنین سید محمد یثربی مدیر کل تشریفات مجلس در گفت و گو با فارس در خصوص حضور میهمانان خارجی مراسم تحلیف اظهارداشت: بسیاری از کشورها در حال بررسی موضوع هستند و اعلام کردند که در روزهای آینده نظر نهایی خود را خواهند گفت و برخی کشورها نیز اعلام کردند که در سطح وزیر در مراسم تحلیف شرکت خواهند کرد.

 


شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در آستانه سی‌وسومین سالگرد روز جهانی قدس با صدور اطلاعیه‌ای مسیرهای نه‌گانه راهپیمایی روز جهانی قدس را در تهران اعلام کرد.
به گزارش مهر، در این اطلاعیه آمده است: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ضمن دعوت از ملت بزرگ و همیشه در صحنه ایران اسلامی از مردم شریف و قدرشناس ایران اسلامی، از عموم گروه‌ها، اقشار، اصناف مختلف مردمی، تشکل‌ها، احزاب، گروه‌ها، جناح‌ها و دسته‌های مختلف سیاسی- اجتماعی وفادار به آرمان‌های انقلاب اسلامی و قدس شریف می‌خواهد تا بار دیگر با خلق حماسه‌ای عظیم و درخور شکوه و مجد و عظمت ایران و ایرانی با حضور انبوه، مثال‌زدنی و آگاهانه خود در راهپیمایی روز جهانی قدس که در بیش از 770 شهر از شهرهای کشور به سمت میعادگاه‌های نمازجمعه برگزار می‌شود سیلی محکمی به نظام استکبار و سلطه جهانی‌ زده و با آرمان مقدس آزادی قدس شریف، این یادگار بی‌بدیل حضرت امام خمینی‌(ره)، تجدید میثاق نمایند.
این راهپیمایی در تهران از ساعت «10:30صبح» از مسیرهای نه‌گانه زیر به سمت میعادگاه نمازجمعه تهران (دانشگاه تهران) با حضور امت قدرشناس و همیشه در صحنه ایران اسلامی برگزار خواهد شد؛ جدول مسیرهای راهپیمایی روز جهانی قدس در تهران به شرح زیر است:
مسیر شماره1 مسجد امام حسین(ع)، میدان امام حسین، خیابان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره2 مسجد جامع ابوذر،میدان ابوذر، خیابان ابوذر، خیابان شهید برادران حسنی (قلعه‌مرغی)، خیابان قزوین، خیابان کارگر، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره3 مسجد دارالسلام، میدان منیریه، خیابان ولی‌عصر(عج)، خیابان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره4 مسجد امام زمان(عج)، خیابان آزادی، تقاطع خیابان بهبودی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره5 مسجد حضرت ابوالفضل(ع)، میدان توحید، خیابان توحید، خیابان آزادی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره6 مسجدالمهدی(عج)، خیابان ستارخان، میدان توحید، خیابان توحید، خیابان آزادی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره7 مسجدالجواد(عج)، میدان هفتم‌تیر، خیابان کریم‌خان، میدان‌ولی‌عصر(عج)، بلوار کشاورز، دانشگاه تهران
مسیر شماره8 مسجدامام‌جعفر صادق(ع)، فلکه اول صادقیه، خیابان ستارخان، خیابان توحید، خیابان آزادی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیرشماره9 مسجد حضرت امیر(ع)، خیابان کارگر شمالی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران

 


یک حقوقدان متخصص در زمینه حقوق بشر، تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به دلیل دنبال کردن برنامه هسته ای را غیرقانونی و ناقض «حق حیات» ملت ایران خواند.
پاول ولف روز شنبه در گفت‌وگویی با شبکه خبری "پرس.تی‌.وی" تاکید کرد: این تحریم‌ها ظالمانه و ناقض حق حیات مردم ایران است. حق حیات بنیادی‌ترین حقی است که بر اساس معاهدات بسیار از جمله اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل تضمین شده است.
ولف خاطرنشان کرد: این مسئله باید برای همه روشن شود که اعمال فشار به این شیوه بر اساس سیاست‌های بین‌المللی عادلانه نیست.
او در ادامه اقدام اخیر آمریکا در زمینه صادرات تجهیزات پزشکی و دارویی به ایران با وجود تحریم‌های اعمال شده را «نشانه‌ای احتمالا خوب» خواند و گفت که با این حال اتخاذ این تدابیر «گامی بسیار کوچک» در این راه است.
بنا بر این گزارش، هر چند تحریم‌هایی که به سرکردگی آمریکا به ایران تحمیل شده است به طور مستقیم فروش دارو و تجهیزات پزشکی به جمهوری اسلامی را ممنوع نمی‌کند اما تحریم‌های بخش بانکداری و مالی مانعی در مسیر واردات دارو به ایران است.
این روند زندگی بسیاری از بیماران ایرانی را که به بیماری‌های خاص نظیر تالاسمی، هموفیلی، هپاتیت، ام.اس و دیابت مبتلا هستند در معرض خطر قرار داده است.
بسیاری از حقوقدانان بین‌المللی معتقدند ایران حق دارد به نمایندگی از تمامی شهروندان خود که از وضع تحریم‌های غیرقانونی و سیاسی- اقتصادی آسیب دیده‌اند علیه آمریکا، فرانسه، انگلیس و متحدان آن‌ها طرح شکایت کند.

 


سفیر پیشین فرانسه در ایران طی ادعاهایی بی‌اساس با نسبت دادن تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای در ایران مدعی شد: رئیس جمهور منتخب ایران در سال 2003 شخصاً تولید مخفیانه این سلاح را متوقف کرد.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد که فرانسوا نیکولا، سفیر پیشین فرانسه در ایران از سال 2001 تا 2005 در یادداشتی که در روزنامه «هرالد تریبیون اینترنشنال» منتشر شد، ادعا کرد که معتقد است حسن روحانی «عامل اصلی» متقاعد کردن ایران به توقف برنامه مخفیانه هسته‌ای بود.
بنابر گزارش «نیشن»، وی نوشت: بر مبنای مذاکراتی که من در آن زمان به عنوان سفیر فرانسه در تهران با مقامات عالی رتبه ایران درباره این موضوع داشتم، قاطعانه بر این باورم که روحانی عامل اصلی در این روند بود.
نیکولا برای واقعی جلوه دادن ادعای خود، این طور نوشت: البته،‌ایرانی‌ها نمی‌توانند برای یک خارجی تأیید کنند که چنین برنامه‌ای اصلاً وجود داشته است و من نمی‌توانم نام مقاماتی را که با آن‌ها صحبت کردم، به میان بیاورم.
سفیر پیشین فرانسه در تهران پا را فراتر گذاشت و از نشستی با یک «مقام عالی رتبه» بعد از موافقت ایران با تعلیق غنی‌سازی در اکتبر 2003 صحبت کرد و نوشت که بعد از این توافق، این مقام «به طور محرمانه به من گفت که روحانی بخشنامه‌ای کلی صادر کرد و از همه ادارات و نهادهای ایرانی، نظامی و غیرنظامی، خواست به طور مفصل فعالیت‌های هسته‌ای گذشته و جاری خود را شرح بدهند.»
نیکولا در ادامه ادعاهایش افزود: این مقام به من توضیح داد که مشکل اصلی که روحانی و تیمش با آن روبرو بودند فهمیدن دقیق آن‌چه در سیستم سری ایران رخ می‌داد بود.
به گزارش ایسنا، این دیپلمات بازنشسته در ادامه ادعاهایش افزود: غنی‌سازی اورانیوم بخش قابل مشاهده این برنامه بود، اما یک بخش پنهان وجود داشت و آن ساخت یک ابزار هسته‌ای برای وقتی بود که آن‌ها اورانیوم غنی شده را تولید کردند و این که چطور آن را بر روی موشک سوار کنند و این که چطور آن را در اختیار دوستان در منطقه قرار دهند؛ این برنامه‌ای بود که روحانی آن را متوقف کرد.
نیکولا ادعا کرد: این موضوع را از مدت‌ها قبل می‌دانستم اما حالا که روحانی رئیس جمهور می‌شود اطلاعات کافی دارم که اثبات کنم او شخصیت اصلی بود.

 


رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اقدامات لازم برای آزادی کارمند ربوده شده سفارت ایران در یمن صورت گرفته است و امیدواریم به زودی این تلاش‌ها نتیجه دهد.
علاء‌الدین بروجردی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ربوده شدن کارمند سفارت ایران در یمن به دست افراد ناشناس گفت: دکتر صالحی در این رابطه با همتای خود گفت‌وگو کرده است و همچنین سفیر یمن در تهران نیز فرا خوانده شده است و اقداماتی که باید در این زمینه صورت بگیرد انجام شده است.
وی افزود: با این حال پیگیری این مسئله دراختیار دولت نیست، مانند ربوده شدن زائران ایرانی در سوریه که پس از ماه‌ها پیگیری سرانجام آزاد شدند و امیدواریم در رابطه با کارمند سفارت ایران که در یمن ربوده شده است نیز به زودی تلاش‌ها نتیجه دهد زیرا این فرد کارمند رسمی سفارت ایران بوده و مسئولیت حفظ جان او به عهده یمن است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا فرد یا گروهی تا به حال مسئولیت ربودن این کارمند سفارت ایران را پذیرفته است یا خیر؟ گفت: احتمال‌های زیادی تا امروز در این رابطه داده شده و گفته‌ها متغیر بوده است و به طور کلی نام مشخصی در این رابطه گفته نشده است.

 


تصمیم آمریکا مبنی بر تسهیل ورود تجهیزات پزشکی می‌تواند به عنوان تاکتیک واشنگتن در آستانه مذاکرات هسته‌ای برای کسب یک اهرم اخلاقی تفسیر شود.
به گزارش تسنیم به نقل از جروزالم پست؛ تصمیم آمریکا مبنی بر تسهیل ورود تجهیزات پزشکی علاوه بر تمایل آمریکا برای نشان‌دادن مواضع انسان‌دوستانه خود، می‌تواند تاکتیک واشنگتن در آستانه مذاکرات هسته‌ای برای کسب یک اهرم اخلاقی تفسیر شود.
از سوی‌دیگر علیرغم اعمال تحریم بانک‌های ایرانی که در تبادلات مالی واردات دخیل هستند، آمریکا پیشنهاد صادرات گندم با قیمت پایین تری به ایران داده است.
دیویدکوهن، معاون تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تجهیزات پزشکی سریع‌تر به دست ایرانی‌ها خواهد رسید. کوهن مدعی شد:« ما همچنان به اعمال فشار بر ایران ادامه خواهیم داد، در عین حال قدم‌هایی برخواهیم داشت که نشان دهیم قصد نداریم نیازهای مردم ایران را تحت تاثیر قرار دهیم.»! به اعتقاد برخی کارشناسان این تصمیم دولت آمریکا که پس از انتخاب رئیس جمهور جدید ایران و در آستانه برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 گرفته شد، به منظور تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات است.
پاتریک‌کلاوسون، مدیر بخش تحقیقات خاورمیانه موسسه واشنگتن می‌گوید:« بخشی از تصمیم وزارت خزانه‌داری به این خاطر است که واشنگتن دست بالا را بگیرد و نشان دهد که در عمل تحریم‌ها را کاهش داده است. آمریکا با این کار قصد دارد انتقادات ایران مبنی بر آسیب رساندن به مردم را پاسخ داده باشد.» وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد برخی اقلام را به لیست تجهیزات پزشکی که می‌توانند بدون کسب اجازه‌نامه ویژه به ایران ارسال شوند، را افزوده است.
با توجه به سختی ارسال تجهیزات پزشکی توسط شرکت‌های آمریکایی به ایران به‌علت تحریم‌های یک‌جانبه و نامشروع دولت آمریکا، وزارت خزانه‌داری این کشور به‌منظور تسهیل این‌گونه داد و ستدها عنوان برخی اقلام پزشکی دیگر مانند الکتروکاردیوگراف و دستگاه‌های دیالیز را به لیست تجهیزاتی که شرکت‌ها می‌توانند بدون اجازه‌نامه ویژه به ایران ارسال کنند، افزود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10