(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 09  مرداد 1392 - شماره 20555

عملیات گسترده نیروهای امنیتی ترکیه برای بازداشت معترضان
رئیس‌جمهور تونس برای حل بحران داخلی از مردم خواست متحد شوند
نجف در سوگ شهادت امام اول شیعیان
حزب‌الله لبنان گزارش ‌داد
شیعه‌کشی در عراق با مدیریت آمریکا و اسرائیل
تروریست‌ها در سوریه
150 غیرنظامی را به خاک و خون کشیدند
آغاز دور تازه سرکوب‌ها در بحرین
مذاکرات فشرده فرستاده اروپا در مصر
اخوان‌المسلمین: شرط غیرمشروع را نمی‌پذیریم
توطئه تازه آنکارا برای تحت فشار گذاشتن دولت دمشق
«ممنون حسین» رئیس‌جمهور پاکستان شد
اعتراض‌ فلسطینی‌ها به آغاز مذاکرات سازش در واشنگتن
معترضان به نتیجه انتخابات در کامبوج با پلیس درگیر شدند
هزاران نفر در لیبی علیه ترورهای هدفمند به خیابان‌ها ریختند
   


نیروهای امنیتی ترکیه عملیات گسترده‌ای را برای دستگیری معترضان در چهار استان این کشور آغاز کردند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، نیروهای امنیتی و پلیس ترکیه از صبح دیروز عملیات گسترده‌ای را در استان‌های ازمیر، سامسون، مرسین و تونجلی برای دستگیری معترضان آغاز کردند. در چارچوب این عملیات که همچنان ادامه دارد، ماموران به چندین خانه و محل کار یورش بردند و تعداد زیادی از رهبران معترض را دستگیر کردند.دیروز همزمان با این عملیات، پلیس ضد شورش به تجمع معترضان در پارک «گزی» اسلامبول حمله برد و هفت تن از آنها را دستگیر کرد. شمار تجمع‌کنندگان معترض حدود 100 تن اعلام شد. قطع شدن شماری درخت در این پارک باعث شروع اعتراضات از 11 خرداد در ترکیه شده است.

 


رئیس‌جمهوری تونس برای حل بحران سیاسی کنونی از مردم خواست متحد شوند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا منصف المرزوقی رئیس‌جمهور تونس از چهره‌های سیاسی و مردم خواست برای برون‌رفت از وضعیت کنونی متحد شوند و مذاکرات ملی را آغاز کنند.در پی ترور محمد‌البراهمی توسط سلفی‌ها اوضاع سیاسی تونس به هم ریخت و تظاهرکنندگان خواستار برکناری دولت شدند.علی‌العریض نخست‌وزیر تونس ضمن رد این درخواست اعلام کرد از مقام خود کنار نمی‌رود. وی در عین حال خبر داد که انتخابات پارلمانی 17 دسامبر (26 آذرماه) برگزار می‌شود.خبر دیگر اینکه در پی قتل 9 سرباز تونسی در حمله گروه‌های تروریست در مرز الجزایر- تونس سه روز عزای عمومی اعلام شد.افراد مسلح القاعده 9 نظامی تونسی را در استان القصرین در غرب تونس کشتند و سلاح و لباس آنها را به سرقت بردند.

 


اینجا نجف است. آتش دلدادگی هزاران دلداده علی(ع) را از چهار گوشه عالم به اینجا کشانده است تا در شب ضربت خوردن مقتدای خود، در جوار حرمش باشند و بر تنهایی و غربت کسی اشک بریزند که عظمتش به اندازه همه تاریخ است و جهان مانند او را به خود ندیده است.
امروز اشک‌های ما برای کسی جاری است که عدالت را با سیره و زندگی خویش به همه انشا کرده است. بله، تا تاریخ جریان دارد باید در ماتم این دُُر درخشان هستی گریست.

 


انفجارهای زنجیره‌ای علیه شیعیان عراق با واکنش و محکومیت کشورهای مختلف مواجه شد.
حزب‌الله لبنان اعلام کرد شیعه‌کشی در عراق با حمایت و مدیریت آمریکا و اسرائیل انجام می‌شود.
به گزارش خبرگزاری‌ها، وقوع 17 انفجار در عراق که صبح دوشنبه اتفاق افتاد و 67 شهید و حدود 230 مجروح برجای گذاشت، با واکنش و محکومیت جهانی مواجه شد. در این انفجارها عمدتا مناطق شیعه‌نشین شهرهای بغداد، بصره، کوت، و کاظمین هدف قرار گرفتند و طبق آخرین آمارها، تروریست‌ها حدود 300 تن را به خاک و خون کشیده‌اند. «بان‌کی‌‌مون» دبیرکل سازمان ملل این حملات تروریستی را محکوم و اعلام کرد که عراق در لبه پرتگاه قرار دارد. وی همچنین گروه‌های سیاسی عراق را به مذاکرات سیاسی به عنوان تنها راه‌حل بحران عراق فرا خواند.
علاوه بر سازمان ملل شماری از دولت‌ها نیز حملات خونین در عراق را محکوم کردند که در میان آنها فرانسه و آمریکا هم به چشم می‌خورند.
جنبش حزب‌الله لبنان نیز با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد، دست‌های پنهان آمریکا و اسرائیل شیعیان را هدف قرار می‌دهند.
در این بیانیه آمده است: مسلمانان جهان و به خصوص مسلمانان عراقی تلاش‌های خود را برای مبارزه با تروریسم تکفیری و مقابله با توطئه‌های صهیونیستی و آمریکایی متحد کنند، چرا که اسرائیل و آمریکا به دنبال سیطره بر جهان اسلام هستند.
حزب‌الله ضمن اشاره به شکسته شدن حرمت ماه مبارک رمضان افزود، تروریست‌ها در این حملات، مناطق مسکونی را هدف قرار دادند و پیر و جوان و کودک را به خاک و خون کشیدند.«مایک رادی» فعال ضد جنگ انگلیسی نیز با اشاره به حمایت آمریکا، انگلیس و کشورهای عربی از تروریست‌های فعال در عراق و سوریه، گفت: چیزی به نام جنگ غرب علیه تروریسم وجود ندارد، بلکه آنچه وجود دارد جنگ برای تروریسم است. وی افزود: انگلیس و آمریکا مستقیما تروریسم را تغذیه و حمایت می‌کنند.
«انتفاض قنبر» از مقام‌های سابق عراق نیز انگشت اتهام را به سوی عربستان و قطر گرفت و آنها را در انفجارهای کنونی دخیل دانست.
وزارت کشور عراق هم واکنشی به حملات جاری تروریستی اعلام کرد، جریان‌هایی قصد دارند عراق را وارد جنگ داخلی کنند. «مقتدا صدر» رهبر جریان «صدر» و «اسامه النجیفی» رئيس پارلمان عراق هم به طور جداگانه حملات تروریستی فوق را محکوم کردند.دیروز نیز شهر بعقوبه در شمال عراق شاهد حملات تروریستی پراکنده بود؛ این حملات 14 شهید و 12 مجروح برجای گذاشت.
علاوه بر آن، تروریست‌های القاعده عراق تهدید کردند در استان و شهر کربلا دست به حملات تروریستی جدیدی می‌زنند.سرهنگ «احمد الحسناوی» از فرماندهان پلیس کربلا گفت که این تهدیدهای القاعده را جدی می‌گیرد و برای مقابله با آن 13 هزار پلیس در استان کربلا به حالت آماده‌باش درآمدند.
حملات علیه شهرهای شیعه‌نشین و مردم شیعه در عراق و دیگر کشورهای مسلمان، به ویژه پاکستان، طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است.
در ارتباط با همین حملات هدفمند ضد شیعی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز در دیدار اخیر دانشجویان با ایشان، اشاراتی به این مسئله کرده‌اند. رهبر انقلاب با اشاره به تلاش دشمنان اسلام برای ایجاد اختلاف و دشمنی میان شیعه و سنی، خاطرنشان کردند که «شیعه را در نقاط مختلف می‌کوبند چرا که تصور می‌کنند شیعیان پایگاه طبیعی جمهوری اسلامی‌اند. اما دشمنان نمی‌دانند که در بسیاری از کشورها، برادران اهل سنت با شدت بیشتری از نظام اسلامی دفاع می‌کنند.» براساس اطلاعاتی که طی سال‌های اخیر از محافل حاکم بر آمریکا به بیرون درز پیدا کرده است، و کسانی مثل «توماس فریدمن» خبرنگار باسابقه آمریکایی نیز به آن اشاره کرده‌اند، واشنگتن قصد دارد سیاست کثیف ایجاد تفرقه را در عراق و خاورمیانه به اجرا بگذارد. براساس این سیاست، تروریست‌های وهابی و سلفی مراکز شیعی و سنی را به طور همزمان مورد حمله قرار می‌دهند، تا هر طرف دیگری را متهم و زمینه‌های اختلاف و جنگ در میان مسلمانان فراهم شود.

 


تروریست‌های فعال در سوریه برای از بین بردن شاهدان حملات شیمیایی خود، بیش از 150 غیر نظامی را در منطقه «خان العسل» حلب قتل‌عام کردند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، تروریست‌های بین‌المللی فعال در سوریه با هدف از میان برداشتن شاهدان حادثه کاربرد سلاح‌های شیمیایی، 150 تن از ساکنان خان‌العسل را به طرز وحشیانه ای قتل‌عام کردند. این قتل‌عام که با سوزاندن افراد و شکنجه آنها همراه بود، ناظران بین‌المللی را دچار بهت و حیرت کرد. این کشتار در حالی صورت گرفت که فرستادگان سازمان ملل برای بررسی مسئله کاربرد سلاح‌های شیمیایی در خان‌العسل در دمشق به سر می‌برند. مخالفان دولت دمشق 28 فروردین گذشته در منطقه خان‌العسل از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده بودند و سپس به همراه رسانه‌ها و محافل غربی انگشت اتهام را به سمت دولت دمشق گرفته‌اند. اما، تحقیقات جدید دانشمندان روس، ثابت کرده است که عامل به کارگیری سلاح‌ها مخالفان دولت بوده‌اند. فرستادگان سازمان ملل نیز با تکیه بر اطلاعات تازه روس‌ها وارد دمشق شده‌اند.
«ریاض حداد» سفیر سوریه در روسیه طی مصاحبه مطبوعاتی در مسکو گفت که هدف اصلی کشتار جدید در خان‌العسل، از میان برداشتن همه شاهدان عینی حادثه شیمیایی در این منطقه بوده است.
سفیر سوریه با بیان این‌که هنوز جامعه جهانی به جنایت «خان العسل» واکنش نشان نداده است، اظهار داشت: ما از همه کشورهای جهان می‌خواهیم تروریست‌ها و همه مظاهر تروریستی را محکوم کنند.
در همین حال، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای، قتل‌عام مردم خان‌العسل به دست تروریست‌ها را محکوم کرد.جنبش حزب‌الله نیز در بیانیه خود جنایت‌ خان‌العسل را لکه ننگی برای تروریست‌های سوری و حامیان آنها دانست. در بیانیه حزب‌الله آمده است: آنها (تروریست‌ها) به این جنایت بسنده نکردند، بلکه به توهین، مثله کردن و سوزاندن جنازه‌ها دست زدند.
تسخیر خالدیه
ارتش سوریه ضمن محاصره شهر استرایک «خالدیه» پیشروی به مرکز این شهر را آغاز کرد، و بخش‌های زیادی از این شهر را تحت کنترل خود درآورد. در صورت تسلط کامل ارتش بر خالدیه، دسترسی دولت به آب‌های آزاد در منطقه ساحلی لاذقیه، طرطوس و بایناس آسان و هرگونه ارتباط بین لبنان و نیروهای مخالف مسلح نظام را قطع می‌کند.
روزنامه‌های واشنگتن پست، گاردین و تایمز در ارتباط با نبرد خالدیه نوشتند که تسخیر این شهر به دست ارتش، ضربه جبران ناپذیری به مخالفان دولت دمشق وارد می‌کند و از این طریق، سیطره کامل ارتش بر حمص هموار می‌شود. واشنگتن‌پست با اشاره به اینکه مخالفان «بشار اسد» زمانی خالدیه را «قلب انقلاب» می‌نامیدند، نوشت که سقوط خالدیه موجب می‌شود (مواضع) مخالفان دمشق دو تکه شود.علاوه بر خالدیه، ارتش در مناطق دیگری مثل «حجیره»،‌«بیرود» در حومه دمشق نیز دست به پیشروی زد. در حومه «ادلب» نیز واحدهایی از ارتش توانستند کارگاه ساخت موشک‌های دست ساز را در منطقه «معرهًْ النعمان» کشف و منهدم کنند. به علاوه 62 عدد بمب دست‌ساز نیز کشف و خنثی شد.

 


شاه بحرین در راستای سرکوب شدیدتر مخالفان خود، دستور اجرای سریع توصیه‌های اخیر مجلس ملی در خصوص تشدید مجازات‌ها، سلب تابعیت و ممنوعیت تظاهرات در شهر منامه را صادر کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه الوسط چاپ بحرین، حمد بن عیسی آل‌خلیفه، نامه‌ای را حاوی توصیه‌های اخیر مجلس ملی برای خلیفه بن سلمان آل‌خلیفه نخست‌وزیر این کشور فرستاد و بر اجرایی شدن این توصیه‌ها با سرعت لازم تاکید کرد.در پی این اقدام، نخست‌وزیر نیز به محض دریافت نامه به وزارتخانه‌ها و مراجع ذی‌ربط، دستور داد که کار اجرای توصیه را آغاز کنند.نخست‌وزیر بحرین گفت که نشست‌های دوره‌ای به ریاست وی در خصوص مراحل اجرای توصیه‌ها برگزار خواهد شد.مجلس ملی بحرین، از مجموع 40 نماینده پارلمان به همراه 40 نفر عضو مجلس شورای منصوب از سوی پادشاه تشکیل شده است.
پارلمان بحرین، در جلسه فوق‌العاده خود خواهان ممانعت از برگزاری هرگونه راهپیمایی و تجمع در منامه پایتخت این کشور شده و بر ضرورت تشدید مجازات «اقدامات تروریستی» تاکید کرد.به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از سایت اینترنتی شبکه المنار، نمایندگان پارلمان بحرین در جلسه فوق‌العاده خود اعلام کردند، تابعیت تمام کسانی که در کشور وارد تظاهرات می‌شوند و یا دیگران را به انجام اینگونه اقدامات تحریک می‌کنند، باید لغو شود.
نمایندگان بحرین در این جلسه که بنا به درخواست حمد بن عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین برگزار شد، همچنین تاکید کردند که باید جلو برگزاری هرگونه تحصن، راهپیمایی و تجمع در منامه گرفته شود و در صورت نیاز حالت فوق‌العاده اعلام گردد.احزاب و جمعیت‌های مخالف بحرینی بر ماهیت مسالمت‌آمیز جنبش مردمی این کشور و دیدگاه خود در خصوص راهکار سیاسی فراگیر تاکید کردند و خواهان پایان گزینه امنیتی، آزادی زندانیان و عدالت و برابری شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از الوسط بحرین، احزاب و جمعیت‌های مخالف بحرینی همچنین با تاکید بر مسالمت‌آمیز بودن جنبش مردمی در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر جمعیت وفاق ملی اسلامی افزودند: آنها به علت جنبش سیاسی خود، تهدیدات جدی آشکار و پنهان دریافت کرده‌اند.
دبیرکل جمعیت تریبون ترقیخواه در بیانیه‌ای در آغاز این کنفرانس مطبوعاتی گفت: مخالفان 24 توصیه را مطرح کرده‌اند که نخستین توصیه، نیاز ضروری کشور به یک طرح سیاسی بزرگ است، به گونه‌ای که تشکیل یک حکومت دموکراتیک را به همراه داشته باشد.
عبدالنبی سلمان خواستار توقف فوری گزینه امنیتی، آغاز فوری اجرای واقعی همه توصیه‌های گزارش کمیته حقیقت‌یاب و اجرای توصیه‌های نشست ژنو و همه توصیه‌های گزارش‌های بین‌المللی و در صدر آن بازخواست همه ناقضان حقوق‌بشر و توقف سیاست فرار از مجازات شد.
رژیم بحرین که از اعلام موجودیت جنبش تمرد در این کشور به هراس افتاده وضع قوانین سختگیرانه، عملیات گسترده امنیتی و برخورد شدید با فعالان و معترضان را پیش از فرا رسیدن 14 اوت (23 مرداد) آغاز و به خانه‌های مردم یورش برده و افراد را بازداشت می‌کند.
مردم بحرین از هم‌اکنون خود را برای تظاهرات فوق آماده می‌کنند و جنبش «تمرد بحرین» خواستار حضور گسترده مردم در تظاهرات روز 14 اوت شده است. این روز با استقلال بحرین از استعمار انگلیس نیز مصادف است و بحرین از 14 فوریه سال 2011 میلادی شاهد تظاهرات و اعتراضات گسترده مردمی علیه رژیم آل‌خلیفه است.
گروه‌ها و احزاب مخالف بحرینی تاکید کرد تصمیمات جدید رژیم آل‌خلیفه برای سرکوب مردم این کشور باعث توقف اعتراضات مسالمت‌آمیز نخواهد شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، نمایندگان احزاب مخالف بحرینی در نشست خبری در منامه اعلام کردند، توصیه‌های مجلس فرمایشی این کشور، اعتراضات مردمی را متوقف نخواهد کرد.احزاب بحرینی تاکید کردند بعضی اعضای مجلس برای حفظ سمت خود حاضرند کشور را ویران کنند. معاون دبیرکل جمعیت بحرین گفت: «رژیم حاکم به حالت جنون رسیده است و اعضای مجلس فرمایشی وابسته به خود را در جلسه فوق‌العاده‌ای جمع کرد تا توصیه‌های سرکوبگرانه را تصویب کردند.»
همچنین بر پایه همین گزارش دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس از اقدامات جدید رژیم آل‌خلیفه برای سرکوب مخالفان در بحرین حمایت کرد.عبداللطیف الزبانی گفت: کشورهای عضو شورای همکاری، حامی کامل همه اقدامات دولت بحرین در زمینه‌های مختلف هستند.نیروهای رژیم بحرین 27 شهروند بحرینی را در منطقه «دارکلیب» این کشور، بازداشت کردند.

 


با تشدید بحران در مصر، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حل بحران جاری با رهبران سیاسی و نظامی دو طرف در قاهره دیدار و گفت‌وگو کرد.
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه برای دومین بار در دو هفته گذشته به قاهره سفرکرد و طبق گزارش‌های منتشر شده با محمد مرسی، رهبران اخوان، فرماندهان ارتش و دولتمردان این کشور گفت‌وگو کرد.
هنوز از جزئیات این دیدارها خبر موثقی منتشر نشده اما گزارش‌های منتشر شده حاکی است، اشتون در این دیدارها تلاش کرده نقش میانجیگری برای حل بحران را بازی کند. نقشی که از موضع‌گیری‌های رسمی طرفین درگیری می‌توان از هم اکنون شکست خورده تلقی کرد.
سخنگوی حزب تمرد در واکنش به این دیدار اعلام کرد در هر صورت رهبران اخوان‌المسلمین باید محاکمه شوند و هر طرحی که باعث فرار آنها از محاکمه شود را نخواهند پذیرفت. اخوانی‌ها نیز برای چندمین بار اعلام کردند تنها در صورتی به اعتراض‌ها پایان می‌دهند که مرسی به قدرت باز گردد. اخوانی‌ها حتی روز سه‌شنبه در میان تهدیدات پی‌درپی ارتش و وزارت کشور مبنی بر برخورد شدید با تحصن‌کنندگان، در میدان «رابعه‌العدویه» تظاهرات میلیونی برگزار کردند. این تظاهرات در میان حضور گسترده نیروهای امنیتی برگزار شد و طرفداران مرسی برای مقابله با حملات احتمالی ارتش اقدام به سنگربندی کردند.
روزنامه الحیات، چاپ لبنان نیز با انتشار گزارشی سفر اشتون به قاهره را «بی‌نتیجه» عنوان کرد و نوشت: پافشاری طرفین بر مواضع خود سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را ناکام گذاشت. به نوشته این روزنامه، همزمان با انجام این دیدارها، اخوانی‌ها بیانیه‌ای صادر و طی آن تأکید کردند هیچ راه حلی جز بازگشت مرسی به قدرت و لغو کودتا را نمی‌پذیرند. طرفداران مرسی روز دوشنبه نیز در شهرهای مختلف مصر به ویژه قاهره تظاهرات کردند. آنطور که شبکه تلویزیونی «الجزیره» اعلام کرده دوشنبه شب طرفداران مرسی اقدام به تشییع نمادین قربانیان درگیری‌های چند روز گذشته کردند. معترضان با حمل تابوت‌های نمادین سپس به سمت سفارتخانه‌های کشورهای مختلف راهپیمایی کردند و سکوت مجامع جهانی در قبال «قتل‌عام» مردم از سوی ارتش مصر را محکوم کردند. آنها برای ساعاتی مقابل مقر سازمان امنیت ملی مصر نیز تجمع کردند. در جریان درگیری‌های خونینی که از زمان برکناری مرسی (12 تیر) به این سو در مصر رخ داده، هزاران نفر از مردم این کشور کشته و زخمی شده‌اند. اکثر قربانیان طرفداران اخوان‌المسلمین هستند. اخوانی‌ها می‌گویند ارتش، پلیس و تک‌تیراندازهای وزارت کشور عامل اصلی این کشتارها هستند اما دولت موقت مصر می‌گوید در این کشتارها نقشی ندارد و اراذل و اوباش اقدام به چنین جنایاتی می‌کنند و مقصر اصلی نیز خود اخوانی‌ها هستند.
ارتش مصر روز گذشته و در آستانه برگزاری تظاهرات میلیونی اخوانی‌ها به آنها هشدار داد به مراکز نظامی نزدیک نشوند ارتش خیابان‌های منتهی به برخی مراکز نظامی را مسدود کرده است. وزارت کشور مصر نیز دستور تخلیه میدان «رابعه العدویه»، اصلی‌ترین مرکز تجمع اخوانی‌ها را صادر کرده است. وزارت کشور مصر تهدید کرده به زور هم که شده میدان را از وجود تحصن کنندگان تخلیه می‌کند. «حازم الببلاوی»، نخست‌وزیر موقت مصر نیز در تازه‌ترین موضع‌گیری خود علیه معترضان تهدید کرد با آنها برخورد می‌کند. وی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، ضمن بحرانی خواندن اوضاع حاکم بر کشورش گفت کشورش در آستانه جنگ داخلی نیست اما با کسانی که قانون‌شکنی کنند به شدت برخورد خواهد شد. و در پایان از طرفداران مرسی خواست به اعتراض‌ها پایان دهند.
خبر دیگر اینکه، ترکیه در واکنش به تحولات مصر برخی قراردادهای خود با این کشور رابه حال تعلیق درآورد. به گزارش روزنامه «صباح» چاپ ترکیه، مقامات دو کشور سال گذشته 27 قرارداد همکاری در زمینه‌های ارتباطات،‌ آموزش و بهداشت امضا کرده بودند اما با توجه به اختلافات شدیدی که پس از «کودتای ارتش» علیه مرسی به وجود آمده آنکارا بخشی از قراردادهای خود را تعلیق کرد. براساس این گزارش فروش هواپیماهای بدون سرنشین به مصر متوقف شده و سفرهای دریایی از بندر اسکندرون ترکیه به بندر پورت‌سعید نیز کاملاً متوقف شده است. به دستور آنکارا، برگزاری رزمایش مشترک بین ارتش‌های دو کشور نیز به حال تعلیق درآمده است.
آخرین خبرها
* محمد البرادعی معاون رئیس‌جمهور موقت مصر در امور بین‌الملل در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با کاترین‌اشتون مهمترین مسئله فعلی کشورش را «توقف خشونت‌ها» اعلام کرد. وی در عین حال تصریح کرد، محمد مرسی در آینده مصر جایی ندارد. البرادعی اما اعلام کرد اخوانی‌ها می‌توانند در آینده سیاسی مصر مشارکت کنند.
اشتون نیز تأکید کرد نسبت به آینده مصر خوشبین است و خواستار ایجاد راهی برای تفاهم همه گروه‌های مصری است. وی با اشاره به دیدار دو ساعته خود با مرسی گفت طرحی را با وی برای جلوگیری از پیگرد قانونی او بررسی نکرده است و آینده مصر نیز به دست مردم این کشور رقم خواهد خورد.
* وزارت خارجه دولت موقت مصر سفیر ترکیه در قاهره را به دلیل آنچه که دخالت‌های مکرر ترکیه در امور داخلی‌اش عنوان کرده فرا خواند.

 


به گفته رهبر کردهای سوریه، آنکارا اعلام کرد از خودمختاری کردهای سوریه حمایت می‌کند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، «صالح مسلم» رهبر حزب «اتحاد دموکراتیک سوریه» که از احزاب اصلی کردهای این کشور است، فاش کرد که ترکیه برای جداسازی و ایجاد خودمختاری در منطقه کردنشین سوریه تلاش می‌کند، به گفته مسلم، آنکارا اعلام کرد، در صورتی که شورای عالی کردهای سوریه اعلام خودمختاری کند، ترکیه آن را به رسمیت می‌شناسد.مسلم که به دعوت وزارت خارجه ترکیه به آنکارا رفته بود افزود: ترکیه رفتار خود را نسبت به حزب اتحاد دموکراتیک تغییر داده و حضور من در اینجا بزرگترین نشانه این تغییر است. وی ادعا کرد هم اکنون این حزب کنترل برخی از شهرهای مناطق کردنشین سوریه را در دست دارد.
رهبر کردهای سوریه تاکید کرد حزب وی تمایل برای اعلام خودمختاری دایمی در شمال سوریه ندارد، و قصد دارد به طور موقت مسئولیت منطقه را بر عهده گیرد. مسلم علاوه بر مقامات بلندپایه وزارت خارجه ترکیه، با «هاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه نیز دیدار کرده است.
در همین حال، «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه خودمختار کردستان عراق به طور ناگهانی وارد ترکیه شد. به گفته منابع آگاه، این سفر به دعوت «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه صورت گرفته و قرار است که دو طرف در ارتباط با مسایل سوریه گفت‌و‌گو کنند. این منابع گفتند که ایجاد خودمختاری کردها در شمال سوریه محور بحث طرفین است. ناظران سیاسی منطقه‌ می‌گویند که این حرکت توطئه تازه آنکارا برای تحت فشار گذاشتن دولت سوریه است.

 


نامزد مورد حمایت حزب حاکم «مسلم لیگ» به عنوان دوازدهمین رئیس‌جمهور پاکستان انتخاب شد.
به گزارش خبرگزاری ها نمایندگان مجالس ملی، سنا و چهارمجلس ایالتی پاکستان ممنون حسین نامزدحزب مسلم لیگ شاخه نواز را به عنوان پانزدهمین رئیس جمهور این کشور انتخاب کردند.
«ممنون حسین»، از اعضای ارشد این حزب و فرماندار اسبق ایالت سند را به عنوان نامزد حزب مسلم لیگ پاکستان شاخه نواز (حزب حاکم کشور)، و قاضی بازنشسته "وجیه‌الدین احمد " از حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) به عنوان دومین حزب مخالف دولت در پارلمان ملی این کشور دراین انتخابات با هم به رقابت پرداختند.
دراین انتخابات هزار و 123 تن از نمایندگان مجالس سنا، ملی و چهار ایالت این کشور به پای صندوق های رای رفتند و برای تعیین پانزدهمین رئیس جمهوری پاکستان رای دادند.
بر پایه این گزارش، " ممنون حسین " توانست 277 رای از مجلس ملی پاکستان را کسب کند و ازسوی دیگر "وجیه الدین احمد" نامزد حزب تحریک انصاف 34 رای را به خود اختصاص داد.
این درحالی است که هفته گذشته، حزب مردم پاکستان (حزب پیشین حاکم این کشور) به عنوان اصلی ترین جناح مخالف دولت در اعتراض به تغییر تاریخ برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری حضور در این انتخابات را تحریم کرده بود.
گفتنی است رئیس جمهوری جدید پاکستان پس از اعلام رسمی، در حضور رئیس دیوان عالی ( قوه قضائیه)، سوگند خدمت خواهد خورد.
مدت فعالیت "آصف علی زرداری" (رئیس جمهورفعلی از حزب مردم ) 9 سپتامبر آینده (18 شهریور امسال) به پایان خواهد رسید. بر این اساس هر رئیس جمهوری در پاکستان برای پنج سال انتخاب می شود.

 


آغاز مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی در واشنگتن با اعتراضات گسترده مردم و گروه‌های فلسطینی مواجه شده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها مذاکرات سازش تشکیلات خودگردان با رژیم اشغالگر قدس از شامگاه دوشنبه در حالی آغاز شد که مردم و گروه‌های فلسطینی اعتراض و مخالفت شدید خود را با آن اعلام کرده‌اند.
برپایه این گزارش شبکه تلویزیونی المیادین دیروز در حالی از تظاهرات مردم نابلس در کرانه باختری رود اردن در ساعات اولیه، پس از آغاز مذاکرات سازش میان «صائب عریقات» نماینده تشکیلات خودگردان فلسطینی و «تزیپی لیونی» نماینده رژیم صهیونیستی خبر داد که طی روزهای گذشته و پیش از آغاز رسمی این مذاکرات نیز شهرهای مختلف فلسطین شاهد تظاهرات و تجمع‌های اعتراض‌آمیز مردمی علیه این مذاکرات بود.
در همین حال، سخنگوی دولت مردمی فلسطین در غزه با محکوم به شکست دانستن این مذاکرات، اعلام کرد: مذاکره با رژیم صهیونیستی همان طور که طی ده‌ها سال گذشته بی‌نتیجه بوده است این بار نیز محکوم به شکست است زیرا مذاکره‌کننده فلسطینی نماینده مردم فلسطین نیست.
«ایماب الغصین» افزود: دولت آمریکا تلاش می‌کند با بهره‌برداری از اوضاع کنونی منطقه، تشکیلات خودگردان را برای عقب‌نشینی از مواضعش تحت فشار قرار دهد تا آنچه درباره امنیت رژیم اشغالگر اسرائیل می‌خواهد تحقق یابد.
همچنین جبهه خلق برای آزادی فلسطین که خود از اعضای سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) به ریاست «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان است نیز مخالفت خود را با این مذاکرات اعلام کرد. این جبهه اعلام کرد که تصمیم برای از سرگیری مذاکرات با رژیم صهیونیستی حتی مورد توافق همه گروه‌های عضو «ساف» هم نیست.
«خالد جراره» از سرگیری مذاکرات سازش را تصمیم فردی محمود عباس دانست.
جبهه خلق همچنین در بیانیه‌ای به افشای حقایق پشت پرده مربوط به از سرگیری دوجانبه مذاکرات سازش پرداخت و کمیته اجرایی ساف را به مسئولیت‌پذیری و عمل به مسئولیت خود در قبال افکار عمومی فلسطین که واقعیت‌ها را تحت عنوان از سرگیری مذاکرات سازش از آن پنهان می‌کنند، فراخواند.
از سوی دیگر نظرسنجی‌های انجام شده حکایت از آن دارد که 90درصد فلسطینی‌ها و دیگر مردم منطقه مذاکرات سازش را بی‌ثمر می‌دانند.
نظرسنجی انجام شده توسط «راشاتودی» نشان می‌دهد بیش از 90 درصد مردم بر این باورند که این گفت و گوها بی‌فایده است.
شبکه فرانس 24 نیز طی گزارشی نتیجه گرفت که فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها، امیدی به ثمربخش بودن این گفت و گوها ندارند.
گفتنی است دور جدید مذاکرات سازش موسوم به گفت و گوهای صلح خاورمیانه دوشنبه شب پس از سه سال توقف بار دیگر تحت نظارت واشنگتن در وزارت خارجه آمریکا از سرگرفته شد.

 


به دنبال اعلام پیروزی حزب حاکم کامبوج در انتخابات سراسری پارلمانی این کشور، طرفداران حزب مخالف ضمن رد نتایج به دست آمده به خیابان‌ها ریختند و با پلیس درگیر شدند.
به گزارش ایسنا «هاریث» سخنگوی دولت و وزیر اطلاع‌رسانی کامبوج اعلام کرد که پس از شمارش نهایی آرا در انتخابات پارلمانی روز شنبه حزب حاکم مردم موفق به کسب 68 کرسی از 123 کرسی پارلمان شد. در حالی که حزب مخالف تنها توانست 55 کرسی را از آن خود کند. براساس این نتیجه «هان‌سن» نخست‌وزیر فعلی بار دیگر مأمور تشکیل دولت جدید می‌شود. اعلام این نتیجه با مخالفت شدید حزب نجات ملی کامبوج، اصلی‌ترین حزب مخالف دولت این کشور رو به رو شد و طرفداران این حزب به خیابان‌ها ریختند و با پلیس درگیر شدند.
این گزارش حاکی است طرفداران خشمگین این حزب حوزه‌های رأی‌گیری را به آتش کشیدند و یک مقام کمیسیون انتخاباتی را نیز در داخل یک حوزه رأی‌گیری به گروگان گرفته و وی را به بی‌کفایتی در رسیدگی به شکایات متهم کرد.
سام‌رینس رهبر در تبعید این حزب نیز در یک کنفرانس خبری خواستار ایجاد کمیسیون تحقیق درباره دستکاری گسترده دولت در نتیجه انتخابات با حضور نمایندگانی از احزاب سیاسی، سازمان ملل و نهادهای انتخاباتی غیر دولتی شد.
این اعتراضات از روز یکشنبه در پنوم‌پن پایتخت کامبوج آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

 


هزاران تن از مردم لیبی در شهرهای مختلف این کشور علیه ناآرامی‌ها و ترورهای هدفمند چهره‌های سیاسی تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، در پی وقوع سلسله ترورهای هدفمند در لیبی که به کشته شدن ده‌ها فعال سیاسی و حقوقی و تعدادی فرمانده ارتش و پلیس انجامید، هزاران نفر در شهرهای مختلف این کشور از جمله طرابلس، بنغازی، الزاویه، طبرق، درنه، عریان، الزتان، البیضا، المزج و مناطق الجبل الغربی و جنوبی تظاهرات کردند.
در طرابلس تظاهرکنندگان در میدان «الشهدا» تجمع کردند و از دولت خواستند با عوامل تروریستی در لیبی قاطعانه‌تر برخورد کند.
در شهر بنغازی تظاهرکنندگان به مرکز حزب «عدالت و سازندگی» حمله کردند. تظاهرکنندگان خواستار مجازات عاملان ترور «عبدالسلام المسماری» فعال سیاسی و حقوقی شدند.اکنون شهرهای لیبی شاهد حملات مکرر شبه نظامیان به مخالفان خود هستند و هر روزه شماری کشته می‌شوند.زندان «الکویفیه» در شرق لیبی نیز اخیرا هدف حمله شبه نظامیان قرار گرفته بود. این حمله حدود 1000 زندانی را فراری داد که بیشتر آنها از مجرمان غیرسیاسی بوده‌اند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10