(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 09  مرداد 1392 - شماره 20555

موانع اجرای سند تحول بنیادین ر قاینات ( یادداشت خبرنگار)
میزان صادرات خوزستان به عراق 36درصد افزایش یافت
ایران در کیهان
سرانه مصرف قارچ در استان کرمانشاه کمتر از نرخ کشوری است
برطرف شدن مشکل معارضان آزادراه شهید همت
انتقاد استاندار از حیف و میل درآمد آب‌های گرم معدنی اردبیل
رانندگان قانونمدار در اصفهان تشویق‌نامه می‌گیرند
معاون وزیر راه و شهرسازی: روند تکمیل پل روگذر میدان معلم بناب رضایت‌بخش نیست
کارشناسان اداره میراث فرهنگی: مرمت قلعه تاریخی آرتاگوانا علمی نیست
پژواک
آغاز زندگی مشترک 37 زوج در گنبدکاووس
جوانان ورزشکار خوزستانی امسال 925مدال آوردند
   


موانع عمده و قابل توجهی در اجرای سند تحول آموزشی و پرورشی در قاینات وجوددارد، که آموزش و پرورش شهرستان را با مشکل معنایی و مفهومی اساسی مواجه کرده است.
در همین راستا کمبود نیروی انسانی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش شهرستان قاینات است که در سال‌های اخیر بعضا به دلیل افزایش سختی کار برای دبیران در الزام خدمات در دو یا چند مدرسه و روستا موجب تحمیل هزینه‌های سنگین مادی و معنوی، ازجمله نارضایتی و فرار نیرو از شهرستان را به دنبال داشته است.
این مهم به عنوان یک اولویت اساسی، توجه خیرخواهانه‌ای را می‌طلبد تا فرزندان مستعد شهرستان قاینات همچون دانش‌آموزان سراسر کشور از امکان آموزش مطلوب و مؤثر برخوردار شوند و زمینه اجرای سند تحول و ارتقای آموزشی و پرورشی آینده‌سازان این شهرستان فراهم آید.
کمبود امکانات و تجهیزات کارگاهی به ویژه در شاخه فنی و کار دانش قاینات یکی دیگر از مشکلات فراروی اجرای مناسب سند تحول بنیادین در این شهرستان است که علاوه بر ایجاد مانع در توسعه کمی و کیفی این شاخه، سبب شده است هنرجویان خلاق و توانمند قاین صرفا با مهارت‌ها و ابزار کار آشنا شوند و مهارت فنی و تخصصی لازم در راستای اهداف این شاخه و سندتحول را دریافت ننمایند.
مشکلات این کارگاه‌ها درمواردی به حدی است که شورای دبیران و هنرآموزان هنرستان‌های شهرستان، امکان هرگونه آموزش مهارت منطبق بر سرفصل‌های درسی و استانداردهای مورد نظر دستگاه‌های متولی و مورد نیاز هنرجویان و به طور کلی آموزش مهارت را در این کارگاه‌ها منتفی می‌دانند.
وجود مدارس مختلط (دختر و پسر) متعدد در دوره راهنمایی و متوسطه و کلاس‌های چند پایه در دوره ابتدایی علاوه بر آنچه در بخش کمبودها عنوان شد یکی دیگر از معضلات و موانع اساسی اجرای سند تحول بنیادین و هدف غایی آن، تزکیه و آموزش برای حیات طیبه است، که کلاس‌های مختلط، این فرصت طلایی را عملا در این مدارس سلب می‌کنند.
در صورتی که در این برهه زمانی اگر شرایط آموزشی و تربیتی برای دانش‌آموز فراهم باشد و ذهن و فکر او به حاشیه‌های غیرضرور و زودهنگام مشغول نشود، توفیق و انتخاب وی در ادامه تحصیل، انتخاب شغل، رشته تحصیلی و... آگاهانه‌تر و از میزان تحقق و موفقیت‌بیشتری برخوردار خواهد بود، که یکی از اهداف سند تحول در تلفیق آموزش و کار است. اما وجود فضا و شرایط تربیتی- آموزشی غیراصولی و غلط موجود در مدارس مختلط (دختر و پسر متوسطه اول) مشکلات آموزشی و بلوغ زودرس همراه با مخاطرات شدید و بعضا انحرافات اخلاقی و تربیتی را برای دانش‌آموز می‌تواند موجب شود و او را از اصل آموزش و غایت حضور وی در کلاس و مدرسه دور کند و این غفلت، مشکلات تربیتی و اسباب افت آموزشی و ترک تحصیل و اشاعه ناهنجاری‌های تربیتی و اخلاقی را برای دانش‌‌آموز روستایی به همراه داشته باشد. حضور مختلط دانش‌آموزان متوسطه اول با سنین 13 تا 15 سال که مهارت‌های زندگی را فرا نگرفته و بینش و دانش لازم در حفظ حدود شرعی و قانونی را در زنگ‌های ورزش و استراحت، جلسات و مناسبت‌های مدرسه، آزمایشگاه و کارگاه، وقت فراغت و... از جمله محرومیت‌های اساسی در مسئله عدالت آموزشی شهرستان است که بایدتوجه لازم به آن معطوف شود تا امکان بحث از تحول در آموزش و پرورش و اجرای سند تحول بنیادین در این شهرستان معنی و مفهومی اساسی پیدا کند.
استفاده از سرباز معلم، لیسانسیه‌های فنی-کشاورزی، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و... در کلاس‌های درس مدارس ابتدایی و راهنمایی که هیچگونه آشنایی با اهداف دوره تحصیلی در سیکل اول و دوم و متوسطه اول را ندارند؛ و نیز برنامه‌ریزی کلاس‌های چندپایه و مختلط نونهالان ابتدایی، عملا فرصت‌های غیرقابل تجدید آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان قاینات را از بین برده و مانع رشد و بالندگی این دانش‌آموزان و تحقق اهداف عالیه نظام تربیتی و سند تحول بنیادی در قاین است.
قاین- خبرنگار کیهان

 


اهواز- خبرنگار کیهان:
استاندار خوزستان گفت: میزان صادرات استان خوزستان به کشور عراق 36درصد افزایش یافته است.
حجازی با بیان اینکه صادرات به کشور عراق روزبه‌روز در حال افزایش است، اظهار کرد: اگر کلیه اظهارنامه‌ها در استان اظهار شوند پیش‌بینی می‌شود تا چند ماه آینده میزان صادرات از استان خوزستان به عراق از مرز 30میلیارد دلار بگذرد.
وی بر توسعه صادرات و بازاریابی صنایع دستی تأکید کرد و گفت: صادرات محصولات کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است اما باید صادرات در بخش‌های دیگر را هم گسترش دهیم.
وی افزود: باید بازاریابی بیشتری در کشورهای همسایه به‌ویژه عراق صورت گیرد و به سوی برگزاری نمایشگاه گرایش پیدا کنیم.
حجازی خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی و معدنی، تولید و اشتغال زیادی را برای استان به دنبال دارد بنابراین باید به این بخش‌ها توجه ویژه‌ای شود.
وی تصریح کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید تولیدکنندگان قدرتمند استان را شناسایی و به برگزاری نمایشگاه در کشورهای دیگر ترغیب کند.
حجازی اظهار کرد: حوزه خدمات فنی و مهندسی در بخش صادرات غیرنفتی روند کندی دارد که با برطرف کردن موانع و مشکلات این بخش می‌توانیم زمینه رشد صادرات این حوزه را گسترش دهیم.

 


ساری- خبرنگار کیهان: اولین همایش سراسری آموزش بهینه سازی مصرف انرژی با عنوان طرح جهاد انرژی با همکاری آموزش و پرورش ساری برگزار شد.
منوچهر جعفری، مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران هدف از برگزاری این همایش را بررسی اهداف، مقاصد و چالشهای اجرایی آموزش بهینه‌سازی مصرف انرژی دانست و گفت: آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در انتقال این ایده و فرهنگ دارد چرا که با نسل دانش‌آموز که مدیران آینده کشور هستند، سر و کار دارد. در این همایش سرفصلهای آموزش مطرح و بررسی شد.
سیمرغ- خبرنگار کیهان: در مراسمی با حضور رئیس سازمان ثبت احوال کشور با تقدیم شناسنامه‌های شهیدان خلبان احمد کشوری و محمد کشوری به مادر بزرگوارشان در شهرستان سیمرغ، طرح شناسنامه‌دار شدن شهدا در استان مازندران رسما آغاز شد. دکتر ناظمی اردکانی در این مراسم گفت: طرح شناسنامه‌دار شدن شهدا در استان مازندران با اعتقاد به اصل حیات طیبه و جاودانه شهدا، و به منزله نماد هویت ملی و دینی اسوه های مقاومت و ایثار با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران از سال گذشته شروع شد و ادامه خواهد داشت.
کاشان- خبرنگار کیهان: حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد موسوی امام جمعه آران و بیدگل، در جمع مردم این شهرستان حجاب و عفاف را دو مقوله متفاوت از هم دانست و افزود: عفاف یک نوع صفت پسندیده نفسانی است و حجاب پوششی است که از عفاف حکایت می‌کند. وی رعایت دو مقوله حجاب و عفاف را برای یک مسلمان ضروری دانست و تصریح کرد: دشمنان در نظر دارند تا از راه بی‌عفتی و کشف حجاب فرهنگ نظام اسلامی را متلاشی کنند و این مهم هوشمندی بیشتر مسئولان را نسبت به این مسئله می‌طلبد.
تالش- خبرنگار کیهان: مسابقات قرآن، نماز و عترت در 10 رشته مختلف در اداره آموزش و پرورش شهرستان تالش برگزار شد. کارشناس قرآن و نماز اداره آموزش و پرورش شهرستان تالش از موفقیت 25 دانش‌آموز تالشی در این مسابقات خبر داد و گفت: برای اولین بار تعداد 25 دانش‌آموز تالشی در مرحله استانی این مسابقات موفق به کسب عناوین استانی شدند.
* طی مراسمی از 6 تن از جانبازان و ایثارگران شاغل در فرمانداری تالش تجلیل شد. کریم شعبانی فرماندار تالش در این مراسم با بیان رشادتها و شجاعتهای رزمندگان اسلام در 8 سال دفاع‌مقدس گفت: آرامش و امنیت امروز ما در گرو رشادتهای رزمندگان اسلام در 8 سال دفاع مقدس بود. آنها شجاعانه با تقدیم جانشان و نثار خونشان انقلاب اسلامی را بیمه کردند. این مراسم با اهدای هدایا و لوح سپاس به پایان رسید.
اهواز- خبرنگار کیهان: معاون آموزش متوسطه سازمان آموزش و پرورش خوزستان گفت: برای دومین سال متوالی طرح مهارت‌آموزی توسط خیرین آموزشی در 16 دبیرستان شبانه‌روزی اجرا شد.
مسعود اکبری هدف از اجرای این طرح را تقویت فرهنگ کار و حرفه‌آموزی، توجه به ارائه مهارت‌های بومی و مورد نیاز دانش‌آموزان طی 2 نوبت در سال تحصیلی جاری دانست و افزود: تعداد دبیرستانهای شبانه روزی مجری طرح در سال جدید تحصیلی 8/23 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
بناب- خبرنگار کیهان: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بناب گفت: فعالیت‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بناب در ماه مبارک رمضان معطوف به فعالیت‌های قرآنی است.
حبیب صدقی با بیان اینکه مراسم شبی با قرآن در سطح روستاها و در سطح شهر بناب برگزار می‌شود، افزود: برنامه ختم قرآن نیز از سوی قاریان بیت‌القرآن شهرستان هر روز بعد از نماز ظهر و عصر در مصلای اعظم این شهرستان برگزار می‌شود.
زنجان- خبرنگار کیهان: 35هزار نفر در استان زنجان تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که از این تعداد 17 هزار نفر از خانواده معلولان به شمار می‌روند.
عباسعلی خلدی مدیرکل بهزیستی استان زنجان در نشست خبری با خبرنگاران استان ضمن بیان فعالیت‌های 340 مرکز تخصصی در زنجان افزود: از مراکز فعال استان زنجان 20 مرکز در قالب مهدکودک و 140 مرکز در قالب فعالیت‌های توانبخشی و حمایتی فعالیت می‌کنند. وی در ادامه به احساس مسئولیت مددکاران بهزیستی در این استان اشاره کرد و گفت: تمامی مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست بهزیستی استان زنجان با دوربین‌های مداربسته کنترل می‌شود تا کوچکترین آسیبی متوجه این فرزندان نشود.
اصفهان- خبرنگار کیهان: دکتر علیرضا ذاکر اصفهانی، استاندار اصفهان در جلسه تصمیم‌گیری درخصوص موزه فرش استان اصفهان خواستار تسریع در راه‌اندازی موزه فرش این استان شد. وی با اشاره به ظرفیت‌های فوق‌العاده و اهمیت ماندگاری زیرساخت‌های فرهنگی این استان گفت: با عنایت به پیشینه تاریخی این استان و اهمیت و قدمت صنعت فرش اصفهان با توجه به تعیین محل مناسب، لازم است در راه‌اندازی این موزه تسریع شود.
گنبدکاووس- خبرنگار کیهان: معاون سیاسی اجتماعی فرماندار گنبدکاووس، انس با قرآن کریم را سبب رشد معنویت و اخلاق در جوانان و نوجوانان دانست و بر ضرورت ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه تاکید کرد. به گزارش خبرنگار ما در گنبدکاووس، علی علیاری در نشست هماهنگی برگزاری مرحله مقدماتی سی و دومین دوره مسابقات قرآن کریم گفت: هر چه نسل جوان و نوجوان بیشتر با قرآن انس گیرد، آمار آسیب‌ها و بزهکاری‌های اجتماعی در این نسل کاهش خواهد یافت.
اراک- خبرنگار کیهان: از ابتدای سال جاری تاکنون یکهزار و صد کودک زیر 6 سال از سبدهای تغذیه سالم کمیته امداد در استان مرکزی، بهره‌مند شده‌اند. دکتر مجید مشهدی معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان مرکزی با اشاره به اجرای این طرح با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی گفت: کودکان نیازمند از طریق مراکز بهداشتی و درمانی استان شناسایی می‌شوند و پس از معرفی به کمیته امداد، اهدای سبدهای غذایی براساس برنامه برای آنان انجام می‌شود. گفتنی است از تعداد 1100 کودک مشمول طرح، 85 درصد آنها تحت حمایت کمیته امداد هستند.
جاسک- خبرنگار کیهان: رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت شهرستان جاسک از اجرای طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان خبر داد. وی هدف از اجرای این طرح را کنترل قیمت‌ها، ایجاد آرامش در فضای کشور و ایجاد زمینه مناسب برای تامین، توزیع و پایش مستمر بازار عنوان کرد و افزود: به تخلفات احتمالی و شکایات وگزارشهای مردمی بویژه نسبت به کالاهای اساسی و برخی کالاهای خاص به طور سریع و دقیق رسیدگی می‌شود.
اردبیل- خبرنگار کیهان: تأمین آب شرب روستاها و قشلاقات استان اردبیل در اولویت دستگاه‌های اجرایی قرار دارد. کمال‌الدین میرجعفریان معاون امور عمرانی استاندار اردبیل در جلسه بررسی مشکلات آب شهرستان پارس‌آباد مغان افزود: جهت برطرف کردن مشکلات خشکسالی سال جاری باید اقدامات فرهنگی در راستای بهینه‌سازی استفاده از منابع آب شرب در دستور کار قرار گیرد تا از کمبود منابع آب آشامیدنی در روستاها جلوگیری شود.
گنبد کاووس- خبرنگار کیهان: مدیر بنیاد مسکن گنبدکاووس گفت: در دولت‌های نهم و دهم تعداد هشت هزار و 502 واحد مسکونی در مناطق روستایی این شهرستان بهسازی شدند. ولی‌الله رضایی افزود: از این تعداد واحد مسکونی، عملیات اجرایی هفت هزار و 685 واحد مسکونی به پایان رسیده و بقیه نیز در مراحل پایانی مقاوم‌سازی است. وی خاطرنشان کرد: میزان تسهیلات پرداخت شده به این تعداد واحد مسکونی در سال‌های گذشته از 50 میلیون ریال تا 125 میلیون ریال بوده است.
اهوازـ خبرنگار کیهان: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در کارگاه بررسی آب شرب آشامیدنی این شهرستان، هدف از برگزاری این کارگاه را اتخاذ راهکارهایی برای جلوگیری از منابع آلوده‌کننده به منابع تأمین‌کننده این کلانشهر داشت. سیدمحمد علوی با اشاره به روش‌های مختلف برنامه ایمنی آب گفت: فعالیت صنایعی نظیر کشاورزی، صنعت، و موارد دیگر ممکن است تغییراتی در حوزه آبخیز این کلانشهر ایجاد کند که با شناخت این آلاینده‌ها و سیاستگذاری دقیق می‌توان از ورود آنها به منابع آب شرب جلوگیری کرد.
خلیل‌آباد- خبرنگار کیهان: مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان رضوی طی مراسمی از مستقل شدن اداره تأمین اجتماعی خلیل‌آباد خبر داد. محمد قوامی اظهار داشت: با توجه به کثرت بیمه‌شدگان و تنوع خدمات بیمه‌ای در این شهرستان، شعبه تأمین اجتماعی خلیل‌آباد مستقل شد. وی افزود: 42 درصد جمعیت خراسان رضوی تحت پوشش خدمات این سازمان هستند که از این تعداد بیش از 45 هزار نفر در استان دارای کارت مهارت هستند که یکی از شروط اصلی تحت پوشش قرار گرفتن بیمه تأمین اجتماعی است.
گنبدکاووس- خبرنگار کیهان: دبیر ستاد زکات گنبدکاووس از جمع‌آوری مبلغ یک میلیارد و 273 میلیون و 146 هزارریال زکات در سه ماه نخست امسال در این شهرستان خبر داد. علی جعفری گفت: این میزان زکات از 19 روستا و شهر گنبدکاووس جمع‌آوری شده است. وی افزود: از این میزان مبلغ 227 میلیون و 850هزار ریال زکات جمع‌آوری شده برای مرمت و بهسازی سه مسجد و مبلغ یک میلیارد و 45میلیون ریال برای کمک به نیازمندان و ازدواج مددجویان تحت پوشش کمیته امداد این شهرستان هزینه شده است.
بناب- خبرنگار کیهان: رئیس دادگستری بناب در خصوص مقابله با روزه‌خواری در ماه مبارک رمضان هشدار داد و گفت: امسال رسیدگی به پرونده‌های روزه‌‌خواری در انظار عمومی نسیه نخواهد بود و قاضی‌ها به صورت ویژه با این مسئله برخورد قاطع و قانون را اجرا خواهند کرد. وی تصریح کرد: در این ارتباط با هیچ کس تعارف نداریم و در اجرای قانون کوتاه نخواهیم آمد.
سمنان- خبرنگار کیهان: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمنان از برداشت 6700 تن جو از مزارع زیرکشت این محصول در شهرستان سمنان خبر داد.
حسین اصغری گفت: در سال زراعی جاری بیش از 2100 هکتار از مزارع شهرستان به کشت بذر و جو اختصاص یافته بود که عملیات برداشت در آن پایان یافت که به طور متوسط از هر هکتار 3150 کیلوگرم محصول برداشت شد.
اراک- خبرنگار کیهان: در نشست ستاد توسعه بخش کشاورزی استان مرکزی 96 طرح کشاورزی با اعتبار 93 میلیارد ریال به تصویب رسید. اعتبار این پروژه‌ها که در شهرستانهای اراک، خنداب و شازند اجرا خواهد شد، از محل اعتبارات 30 میلیارد تومانی با سود 7درصد طرح و توسعه بخش کشاورزی و با اولویت آب وخاک تامین می‌شود.
اهواز- خبرنگار کیهان: دبیر اهوازی در مسابقات پایگاه کیفیت بخشی علوم تجربی رتبه برتر کشور را کسب کرد. افسانه شریفی دبیر آموزشگاه‌های ناحیه یک این شهر که در فراخوان مسابقات پایگاه کیفیت بخشی علوم تجربی، (طراحی آزمون تیمز) شرکت کرده بود، موفق به کسب مقام برتر کشوری در این زمینه شد.
نیشابور- خبرنگار کیهان: کلنگ احداث تقاطع غیرهمسطح امام رضا(ع) به زمین زده شد. شهردار نیشابور در این مراسم گفت: این طرح با اعتبار بیش از 120 میلیارد ریال از محل اعتبارات شهرداری در دو فاز اجرایی می‌شود. مهندس محمدحسن زرندی، فاز اول پروژه را عملیات اجرایی کنارگذرها دانست که تردد اصلی وسایل نقلیه محور سبزوار به مشهد از مسیر زیرین و عبور و مرور خودروهای شهری از قسمت بالای میدان است. گفتنی است اجرایی شدن این طرح سبب کاهش بار ترافیکی و جاده‌ای این محور می‌شود.

 


کرمانشاه- خبرنگار کیهان:
کارشناس مسئول گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: سرانه مصرف قارچ در این استان 130 گرم است در حالی که این رقم در کشور 150گرم است.
صفدر رستمی سرانه مصرف قارچ در کشورهای جهان را بین 4 تا 5 کیلوگرم اعلام کرد و گفت: زیرساخت‌های لازم مجتمع در حال ساخت پرورش قارچ ماهیدشت به مساحت 9هکتار تامین شده و این پروژه در حال واگذاری به فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی است.
وی گفت: سالانه 1300 تن قارچ در استان کرمانشاه تولید می‌شود که این رقم در سال جاری افزایش خواهد یافت.
رستمی اظهار داشت: در حال حاضر 13 واحد صنعتی مکانیزه و 15 واحد نیمه صنعتی یا سنتی پرورش قارچ در استان کرمانشاه فعالیت دارند.

 


کرج- خبرنگار کیهان:
مشکل معارضان شخصی و حقوقی قطعه‌های 2 و 3 آزادراه همت به البرز برطرف شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در بازدید خبرنگاران از روند پیشرفت طرح احداث آزادراه شهید همت با بیان این مطلب افزود: با برطرف شدن این مشکل و تامین بودجه، این آزادراه تا اواخر سال جاری تا بلوار جهان نمای کرج به بهره‌برداری می‌رسد.
سعید صابونی افزود: اجرای قطعه 2 و 3 آزادراه شهید همت به لحاظ فنی بسیار عظیم است چرا که در این مسیر ساخت یک پل به طول هزار و 100متر بر روی رودخانه کرج پیش‌بینی شده است.
این مسئول با اشاره به اینکه برای احداث قطعه نخست این آزادراه 400میلیارد ریال هزینه شده است اظهار داشت: برای اجرای قطعه 2 و 3 آزادراه شهید همت و آزادسازی اراضی معارضان آن تاکنون دو هزار و 500 میلیارد ریال هزینه برآورد شده که یکصد میلیارد ریال آن از ردیف‌های دولتی جذب شده و مابقی نیز توسط بخش خصوصی سهیم در پروژه تامین خواهد شد.
صابونی با بیان اینکه قطعه نخست این آزادراه در نیمه دوم سال گذشته به بهره‌برداری رسید تصریح کرد: برای اجرای قطعه 2 و 3 آزادراه شهید همت 4میلیون و 700هزار کیلومتر خاکبرداری شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز یادآور شد: قطعه‌های 2 و 3 این طرح از شهر گرمدره آغاز و تا میدان امام حسین(ع) کرج به طول بیش از 8کیلومتر ادامه خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: قطعه‌های 2 و3 ادامه ساخت بزرگراه شهید همت در البرز تاکنون 40درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 


اردبیل- خبرنگار کیهان:
استاندار اردبیل نحوه هزینه کرد درآمد آب‌های گرم معدنی استان را مورد انتقاد قرار داد.
اکبر نیکزاد در جریان بازدید از پروژه‌های عمرانی شهرستان خلخال گفت: درحالی که بسیاری از روستاهای این استان با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند و شرکت آب و فاضلاب روستایی اعتبار لازم را برای اجرای پروژه‌های آب‌رسانی ندارد و حتی در مواقعی قادر به پرداخت حقوق کارکنان خود نیست درآمد هنگفت حاصل از آب‌های گرم معدنی توسط شرکت آب منطقه‌ای استان صرف هزینه‌های دیگری همچون برگزاری سمینارهای مختلف در مرکز و یا مناطق دیگر کشور می‌شود.
وی گفت: با تصویب شورای برنامه‌ریزی استان و با تشکیل کمیته‌ای تمام درآمدهای حاصله از آب‌های گرم معدنی از شرکت آب منطقه‌ای اخذ و برای اجرای پروژه‌های عمران روستایی از جمله طرح‌های آب‌رسانی روستایی هزینه خواهد شد.
وی افزود: اینکه در گذشته چه تصمیماتی در نحوه هزینه کرد درآمد آب‌های معدنی از سوی مسئولان وقت گرفته شده نمی‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای هزینه این درآمد برای انجام امور خارج از استان و یا انجام کارهای غیرضروری باشد.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
رئیس پلیس راهور فرماندهی نیروی انتظامی استان اصفهان از صدور تشویق‌نامه برای رانندگان مقرراتی با آغاز ماه مبارک رمضان در اصفهان خبر داد.
سرهنگ حسین غلامی در نشستی با خبرنگاران با بیان اینکه قبوض تشویق‌نامه توسط ماموران راهور اصفهان برای نخستین بار صادر می‌شود، گفت: این طرح با آغاز ماه مبارک رمضان شروع شده است و رانندگانی که قوانین راهنمایی و رانندگی را به خوبی در سطح معابر اجرا می‌کنند مورد تشویق ماموران قرار می‌گیرند.
وی اضافه کرد: ماموران راهور نیروی انتظامی در سطح معابر شهر اصفهان این گروه از رانندگان را شناسایی کرده و قبوض تشویق‌نامه را با مهر و کد افسر مربوطه به آنان تقدیم می‌کنند.
غلامی با اشاره به اینکه در قبوض تشویق‌نامه علاوه بر ثبت شماره سریال قبض، نام و نام خانوادگی، شماره پلاک و گواهینامه راننده ثبت می‌شود، از اهدای جوایز نفیس به این گروه از رانندگان در هفته ناجا خبر داد.

 


بناب- خبرنگارکیهان:
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: روند پیشرفت فیزیکی پل روگذر «میدان معلم» بناب مورد رضایت ما نیست.
مهندس احمد صادقی در حاشیه بازدید از روند اجرای پروژه پل روگذر «میدان معلم» بناب در گفت‌وگویی با خبرنگاران ضمن نامطلوب خواندن روند اجرای پروژه گفت: این طرح به جای 90درصد هم‌اکنون از 13درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است!
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور عدم تخصیص اعتبارات را از دلایل توقف این پروژه اعلام کرد و افزود: از کل اعتبارات سال گذشته تنها 30درصد تخصیص داشتیم و پیمانکار پروژه نیز به تعهدات خود عمل کرده است.
گفتنی است عملیات احداث پر روگذر «میدان معلم» بناب در آذرماه سال90 کلنگ‌زنی شد و قرار بود ظرف دو سال به بهره‌برداری کامل برسد که به جهت عدم تخصیص بموقع اعتبارات، متوقف شد.

 


قاین- خبرنگار کیهان:
کارشناس اداره میراث فرهنگی قاین گفت: مرمت و بازسازی قلعه تاریخی آرتاگوانا با شیوه‌های نوین علمی تطبیق ندارد.
اکبری با اشاره به آغاز عملیات مرمت قلعه آرتاگوانا اعتبار اختصاصی این عملیات را 17 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در مرحله اول بازسازی و مرمت قلعه که در تیر 92 از محل اعتبارات تملک دارایی 91 استان انجام شد کارگران با بسته‌بندی مصالح مورد نیاز در بسته‌های کوچک و قابل حمل توسط نفر اقدام به حمل مصالح به داخل قلعه کردند.
دروازه‌بان یکی دیگر از کارشناسان میراث فرهنگی در این رابطه گفت: زحمت فراوان کارگران در انتقال مصالح به صورت دستی، اعتبار اندک و هزینه‌ بالای نگهداری ابزار و ماشین‌آلات و عدم وجود پیمانکار احشام‌دار باعث طولانی شدن اجرای این پروژه بازسازی شده است.
آرتاگوانا قلعه‌ای چند هزار ساله در محوطه وسیع بر روی کوهی صعب‌العبور به طول 600 متر در جنوب شهر قاین و در دوره هخامنشیان ساخته شده است که در فهرست آثار ملی کشور هم به ثبت رسیده است.

 


نمایش آثار هنری
نیشابور- خبرنگار کیهان: نمایشگاه نقاشی «طراوت رنگ» آثار «پروین محمدیان» هنرمند نیشابوری در محل نگارخانه کمال الملک این شهر برپا شد.
این نمایشگاه شامل 21 اثر آبرنگ با موضوع طبیعت بی‌جان بود که مورد استقبال مردم قرار گرفت.
نقاشی کودکان معلول
چناران- خبرنگار کیهان: یک دوره مسابقه نقاشی با موضوع (وقتی دعاهایمان رنگ می‌گیرد) در محل پارک ملت چناران برگزار شد.
در این مسابقه که با همت بهزیستی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان برگزار شد 70 کودک معلول جسمی حرکتی و ذهنی در کنار کودکان عضو کانون پرورشی فکری بر روی پرده‌ای به طول 50 متر در قالب نقاشی به مسابقه پرداختند.
در پایان به 10 برگزیده مسابقه از سوی بهزیستی هدایایی اهداء شد.
اجرای نمایش خیابانی
گنبدکاووس- خبرنگار کیهان: نمایش خیابانی «زنان زمینی و مردان هوایی» در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبدکاووس در حضور تماشاگران علاقه‌مند اجرا شد.
این نمایش به نویسندگی و کارگردانی اسفندیار قرنجیک و بازیگری متین خوزینی- نازی سلیمانی و سپیده اکرمی اجرا شد.
برپایی نمایشگاه گروهی نقاشی
نیشابور- خبرنگار کیهان: نمایشگاه نقاشی هاوین آثار گروهی هنرمندان نقاش نیشابوری در محل نگارخانه کمال‌الملک این شهر برپا شد.
این نخستین نمایشگاه گروهی هنرمندان نیشابوری «علی امامی، روح‌انگیز روح‌بخش و زهرا اسکندری شامل 23 اثر رنگ روغن، راپیت، گواش، مداد و کنته با موضوع آزاد است که در معرض دید عموم قرار گرفت.
یزد میزبان جشنواره فیلم رضوی
یزد- خبرنگار کیهان: هشتمین دوره جشنواره‌های فیلم مستند و کوتاه رضوی در دهه کرامت در یزد برگزار می‌شود. این جشنواره شهریورماه در سه بخش داستانی کوتاه، مستند کوتاه و مستند بلند برگزار می‌شود و به برگزیدگان آن جوایز نقدی و دیپلم افتخار اهدا می‌شود.


 


گنبدکاووس- خبرنگار کیهان:
مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) گنبدکاووس گفت: همزمان با ولادت امام حسن (ع) 37نو عروس تحت پوشش این نهاد، زندگی خود را آغاز کردند.
علی جعفری گفت: این نو عروسان شب پانزدهم ماه مبارک رمضان پس از ضیافت افطار، طی آیینی زندگی مشترک خود را آغاز کردند.
وی افزود: در این آیین معنوی به هر یک از نوعروسان تحت پوشش کمیته امداد یک جلد کلام الله مجید و مبلغ 10میلیون ریال وجه نقد به عنوان هدیه اهداء شد.
جعفری گفت: کمیته امداد حضرت امام هر ساله در سالروز ولادت باسعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع)، آیین جشن ازدواج تعدادی از نوعروسان تحت پوشش این نهاد را با حضور خانواده‌های آنان برگزار می‌کند.

 


اهواز- خبرنگارکیهان:
جوانان ورزشکار خوزستانی 925 مدال را برای استان خود به ارمغان آوردند و نسبت به سال‌های گذشته این عدد به 2 برابر رسیده است.
استاندار خوزستان در جشنواره تجلیل از جوانان فرهیخته و برتر استان خوزستان با بیان اینکه استان خوزستان تنها استانی است که برای آن طرح جامع ورزش و جوانان تهیه شده است، تصریح کرد: باتوجه به محدودیت امکانات این تعداد مدال دو برابر سال گذشته است.
سیدجعفر حجازی با بیان راه‌اندازی دفتر ملی نخبگان در استان، اظهار کرد: در ابتدا برای راه‌اندازی دفتر با مشکلاتی زیادی مواجه بودیم که با پیگیری‌های صورت گرفته مشکلات برطرف شدند و دفتر ملی نخبگان راه‌اندازی شد.
مدیرکل اداره تربیت‌بدنی استان خوزستان نیز در این آیین با بیان شناسایی و معرفی جوانان رده سنی 14 تا 29 سال اظهار کرد: روحیه فداکاری، خلاقیت، امید به آینده، ایجاد عرصه‌های ملی و اقتصادی، تقویت روحیه تحقیق و اندیشه‌های سازنده از جمله نکات مهمی است که در انتخاب جوانان برتر مؤثر بوده است. حمیدرضا گرشاسبی هدف از برگزاری این جشنواره را زمینه‌سازی برای بروز خلاقیت و نشاط اجتماعی جوانان، ایجاد مشارکت لازم برای عرصه‌های علمی اجتماعی و اقتصادی، تقویت روحیه تحقیق، ابداع و ابتکار از طریق حمایت معنوی اعلام کرد.
همچنین نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 60درصد جمعیت جامعه را جوانان تشکیل می‌دهند، خدمت کردن به جوانان را خدمت کردن بی‌منت دانست.
سید شریف حسینی با یادآوری اعتبارات خوبی که به استان خوزستان در بخش ورزش و جوانان اختصاص یافته است تصریح کرد: برای داشتن افراد نخبه در خوزستان باید مکانی برای گردهم آیی و شناسایی نخبگان در استان وجود داشته باشد.
گفتنی است: این جشنواره با تجلیل از جوانان‌برتر و دبیران سازمان‌های مردم نهاد محقق شد و از 20جوان برتر و برگزیده استان تجلیل به عمل آمد.
همچنین از 32سازمان مردم نهاد در بخش‌های جوان و طنز، قرآن و جوان، جوان و موسیقی، جوان و رسانه و مخترع و جوان تجلیل شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10