(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 09  مرداد 1392 - شماره 20555

دانشگاه در جبهه-36
گزارشی از بخش دانشگاهی بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم
خنکای‌بهار درتابستان‌داغ
رقص خون غرب زدگان
   


شهید دانشجو سعدی موسیوند
 شهید موسیوند در تاریخ 10/10/42 در شهرستان بروجرد به دنيا آمد. دوران تحصيل خود را از ابتدايي تا اخذ مدرك ديپلم در بروجرد گذراند. 15ساله بود كه انقلاب را تجربه كرد و عشق او به انقلاب و رهبرش او را به سمت مبارزات انقلابي كشاند. او فعاليتهاي خود را با عضويت در پايگاههاي مقاومت بسيج در شهر خود دنبال كرد.
با آغاز جنگ تحميلي و پس از طی دوره آموزشي نظامي در جبهه حضور یافت. او در سال 62 در رشته اقتصاد دانشگاه تهران پذيرفته شد. پس از آن در چندین مرحله در جبهه حضور یافت و در 15/4/65 در خط مقدم و در منطقه آزاد شده مهران در اثر اصابت خمپاره به قلبش طعم شيرين شهادت را چشيد.
در نمونه اي از دست نوشته هاي شهيد آمده است:
الهي به آن هنگام كه اسلام را ناجوانمردانه از امت گرفتند و مسلمين را مورد ظلم قرار دادند، نور هدايت خويش را، مأموريت آگاهي و جهاد عليه طاغوت بخشيدي : حسين را و كربلا را.
خداوندا ! هم اكنون جهان به ظاهر متمدن در گرداب غرور و پوچي ناشي از صنعتي شدن دست و پا مي زند و جهان اسلام و مسلمين يا نا آگاهند و يا آگاه و مظلوم پس يكبار ديگر با رحمت بي منتهايت آدميت و انسانيت را به بشريت بازگردان و حجت خويش را و…. مهدي (عج) را.

 


اشاره:
بخش دانشگاهی بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم همزمان با دیگر بخش‌های نمایشگاه در محل شبستان اصلی مصلی برپا شده است. در این دوره، مسئولین امر پس از برگزاری نشست‌هایی با مسئولین مربوطه در دانشگاه‌ها و صاحب‌نظران، معرفی «سبک زندگی اسلامی دانشجویی» را به عنوان ماموریت دانشگاه‌ها و نهادهای دانشگاهی در این دوره از نمایشگاه اعلام نمودند که بخش‌های محتوایی‌ با مد نظر قرار دادن این ماموریت و با محوریت دانشگاه و موضوعاتی مانند قرآن و طبیعت، اعجاز در قرآن، اخلاق اسلامی، تحول در علوم انسانی و... برپا شده است. بخش‌های ستادی، آموزش و پرورش، هنری، مشاوره و بخش ویژه، تمدن اسلامی و سبک زندگی ایرانی اسلامی از بخش‌های مختلف هر یک از دانشگاه‌ها و نهادهای حاضر در این نمایشگاه می‌باشند.
در راستای تکریم و تقدیر از فعالیت‌های قرآنی و عترت مجموعه‌های دانشگاهی، فعالیت‌های اختصاصی برخی از مجموعه‌های حاضر در بخش دانشگاهی نمایشگاه و عملکرد سالانه مرتبط ایشان در قالب این گزارش ارائه می‌گردد:
سازمان بسیج دانشجویی:
مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی با راه‌اندازی و فعال‌سازی کانون‌های قرآن و عترت دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور، طرح بزرگ تربیت 12 هزار دانشجوی حافظ قرآن کریم را آغاز نموده است که دانشجویان علاقه‌مند می‌توانند در محل غرفه با جزئیات این طرح آشنا شوند. طرح بزرگ «دانشجویان مهدی یاور» با محوریت آشنایی و نقش‌‌آفرینی دانشجویان در دوران پیش از ظهور، جشنواره عترت دانشجویان دانشگاه‌های کشور و شرکت در بیست‌وهفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور نیز از دیگر اقدامات این مرکز می‌باشد که علاقه‌مندان با مراجعه حضوری به غرفه و یا از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی Quran.bso.ir
می‌توانند در این موارد مشارکت نمایند.
نمایش و دعوت به همکاری نشریه «نوسازی معنوی» این مرکز و همچنین انعکاس فعالیت و اخبار قرآنی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به‌ویژه دفاتر بسیج دانشجویی و ارائه مطالب آموزشی از دیگر فعالیت‌های این غرفه می‌باشد.
دانشگاه آزاد اسلامی:
این دانشگاه با مشارکت و میزبانی 3 واحد دانشگاهی خود در این دوره از نمایشگاه حضور یافته که نمایش آثار هنری و برگزیده با محوریت قرآن را دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری برعهده دارد، نمایش و ارائه پایان‌نامه‌های دانشجویان دانشگاه در حوزه قرآنی و با محوریت مفاهیم قرآنی توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی، سخنرانی‌ها و مسابقات برعهده دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است.
در زمینه آثار هنری با مضامین قرآنی، این دانشگاه ضمن برنامه‌ریزی برای حضور روزانه یکی از هنرمندان دانشجوی خود در یک رشته اختصاصی، اقدام به تولید یک اثر هنری زنده به درخواست هر یک از بازدیدکنندگان نموده و اثر تولیدی را به ایشان اهداء می‌نماید. آثار به نمایش درآمده نیز برگزیده آثار دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از سراسر کشور بوده که منتخب آثار برای جشنواره‌های ملی، ارسال خواهند شد.
در بخش پایان‌نامه‌های دانشجویی نیز، ضمن فراهم شدن زمینه استفاده حضوری علاقه‌مندان از محتوای پایان‌نامه‌ها، امکان ارتباط‌گیری مخاطبین با دانشجویان صاحب پایان‌نامه و اساتید راهنما و مشاورشان وجود دارد.
دانشگاه پیام نور:
این غرفه به معرفی و نمایش آثار اختصاصی دانشجویان و اساتید دانشگاه پیام نور در واحدهای سراسر کشور می‌پردازد. به نحوی که بنا به گفته مسئول غرفه، از حدود 3 ماه پیش از آغاز نمایشگاه با فرا خوان سراسری و اعلام عمومی، آثار دانشجویان و اساتید که مرتبط با موضوع قرآن و عترت و به‌ویژه سبک زندگی قرآنی و اسلامی در پیام نور مرکز گردآوری شده و اکنون به میزبانی واحد شهرری در غرفه‌های اختصاصی دانشگاه پیام نور در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
از ویژگی‌های بارز این غرفه، حضور یکی از هنرمندان دانشجو یا استاد به صورت روزانه و ارائه مستقیم اثر هنری خود به علاقه‌مندان قرآنی است. این دانشگاه براساس برنامه‌ریزی قبلی اقدام به برگزاری روزانه نشست‌های علمی و قرآنی نیز می‌نماید. ارائه بروشور روزانه با محوریت سبک زندگی و طراحی و اجرای مسابقه پیامکی به صورت چند روز یکبار از محتوای بروشورها و همچنین مسابقه پیامکی تجمیعی درپایان نمایشگاه از دیگر اقدامات غرفه‌های این دانشگاه می‌باشد.
همچنین در یکی از غرفه‌ها، ضمن به نمایش در آمدن آثار مکتوب و تحقیقات دانشجویان و اساتید که در حوزه قرآن و عترت صورت گرفته است، آنها را به صورت امانی و برای استفاده از محل غرفه در اختیار مخاطبان قرار داده شده‌اند.
در زمینه قرائت، مفاهیم و حفظ قرآن‌کریم در میان دانشجویان نیز مسابقاتی به صورت هرچند روز یکبار از سوی این دانشگاه برقرار می‌شود. نکته پایانی قابل ذکر از فعالیت‌های این دانشگاه، همکاری با موسسه خیریه انصارالحسین(علیه‌السلام) تهران در زمینه‌های هنری و نمایش آثار و حمایت از نیازمندان می‌باشد.
دانشگاه فرهنگیان:
این دانشگاه که مسئولین آن، راه‌اندازی با پیام رهبر معظم انقلاب را از افتخارات و امتیازات خود می‌دانند، در راستای ساخت و تربیت صحیح شخصیتی معلمان کشور اقدام به راه‌اندازی کانون‌های قرآن و عترت در 64 پردیس در سراسر کشور نموده که حضور در نمایشگاه فرصت نمایش آثار و دستاوردهای مربوطه را برای آنها به وجود آورده است روزانه 2 تا 3 کانون به نمایش زنده آثار خود با محوریت سبک زندگی قرآنی می‌پردازند.
یکی از غرفه‌ها با تابلویی تلفیقی از حدیث نبی‌مکرم اسلام(ص) و استقبال ملائک از امر پسندیده ازدواج در اسلام مزین شده است. تصویرگری آیات قرآنی از دیگر آثار ارزنده به نمایش درآمده می‌باشد.
در این غرفه، ضمن ارائه زنده آثار 2 تا 3 نفر از دانشجویان هنرمند، معرفی سبک زندگی اسلامی ایرانی به ویژه از پردیس‌های استان فارس و استان گلستان مورد توجه قرار گرفته است.
در غرفه ستادی، ضمن ارائه عملکرد سالانه این دانشگاه در موضوع قرآن‌کریم و عترت، به الگوبرداری سبک زندگی اسلامی ایران از سیره 1700 شهید این دانشگاه و ارائه پیام‌های قرآنی‌شان پرداخته شده است.
از ویژگی‌های ممتاز این غرفه، استقبال از بازدیدکنندگان با بسته‌های فرهنگی است که محتوای کتاب «قرآن‌شناسی» و اثر ویژه «زندگی در بهشت» که شامل بیانات رهبر معظم انقلاب و کارشناسان پیرامون مسائل مطرح در سبک زندگی است.
در غرفه پژوهشی این دانشگاه، ضمن نمایش پایان‌نامه‌ها، تالیفات و مقاله‌های اساتید و دانشجویان در موضوعات قرآنی که برای عموم قابل استفاده می‌باشد، اقدام به نظرخواهی از بازدیدکنندگان دانشجو در حوزه عملکرد کلی نمایشگاه و میزان دست‌یابی به اهداف بازدید در قالب پرسش‌نامه‌ای شده است که نتایج نظرخواهی در پایان در اختیار مسئولین نمایشگاه جهت استفاده در دوره‌های بعد قرار خواهد گرفت.
دانشگاه فنی و حرفه‌ای:
یکی از زیرمجموعه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در این دوره شرکت فعالی داشته‌اند، دانشگاه فنی و حرفه‌ای است که هشتمین حضور خود را به صورت فعال در حوزه‌های فنی، هنری و علمی سپری می‌کند. این دانشگاه با فراخوان و گردآوری آثار مرتبط از 976 آموزشکده و دانشکده فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور، در این نمایشگاه حضور یافته است. از ویژگی‌های بارز آثار این غرفه، حفظ بسته انقلابی و فرهنگی دانشگاه است که هم آثار به نمایش درآمده و هم تاکید مسئولین غرفه موید این مطلب است.
از اولین روز برپایی نمایشگاه، تلاوت یک جزء از قرآن‌کریم و اجرای زنده اذان مغرب در هر روز، برنامه‌های مختلف این دانشگاه را مزین نموده است. آثار هنری ارائه شده که براساس آموزه‌های قرآنی و با برنامه‌ریزی برای ارائه هر موضوع در یکی از هفته‌های برپایی نمایشگاه به نمایش درآمده است، در زمینه‌های قلم‌زنی، چوب، فرش، نقاشی و گرافیک و خوشنویسی بوده که برخی آثار حائز رتبه‌های مختلف نیز به چشم می‌خورد. از نکات متمایزکننده این غرفه، آغاز بافته شدن فرشی با مضمون توحید و تصویر یکی از وجوه مسجدالحرام (کعبه یا درب کعبه یا...) از روز ابتدایی و اتمام آن تا پایان نمایشگاه است؛ به این صورت که هر یک از مخاطبین که علاقه‌مند باشند، می‌توانند پس از آموزش در غرفه، با وضو و نیت و حضور قلب در بافت این فرش مشارکت داشته باشند. این فرش پس از نمایش در دوره بعدی نمایشگاه، عموما به یکی از حرم‌های مطهر یا بقاع متبرکه اهدا می‌شود.
در مواردی نیز، فرش پیش از تکمیل و بر روی دار و به جهت مشارکت در امور خیریه به فروش می‌رسد. از دیگر ویژگی‌های این غرفه، رونمایی از آثار برجسته‌ای است که در سال جاری تولید شده باشد که از جمله نرم‌افزار حق‌الیقین با موضوع معرفی شخصیت امام‌حسن‌مجتبی(ع) و برخی آثار هنری و صنایع‌دستی می‌باشد. تاکنون دو اثر و تابلویی از مجموعه‌های هنر دست‌بافت به حرم مطهر رضوی تقدیم شده است. با توجه به گستردگی و تنوع آثار و اراده دانشگاه برای برقراری ارتباط بین اساتید و دانشجویان هنرمند و مخاطبین آثار هنری ، کارگاه‌های هنری و برخی آثار قابل فروش می‌باشند. برپایی حلقه‌های معرفت با موضوعات معرفتی و خداشناسی در ضمن دعوت از بازدیدکنندگان برای شرکت در حلقه، قرائت دانشجویان ممتاز دانشگاه که در مسابقات مختلف حائز رتبه شده‌اند، روضه‌خوانی و مرثیه‌سرایی در لیالی‌قدر و ایام شهادت مولای متقیان(ع)، برپایی جشن ولادت امام حسن‌مجتبی(ع)، برگزاری نشست مقایسه شاخصه‌های زندگی غربی و زندگی اسلامی و ارائه بروشور معرفی دانشگاه به عنوان دانشگاهی که زمینه یادگیری تخصص مورد علاقه افراد برای جذب شدن در بازار کار را فراهم می‌کند، از دیگر فعالیت‌های غرفه‌های این دانشگاه می‌باشد.
تجلیل از خدام قرآنی در طول برگزاری نمایشگاه و رونمایی از کتاب «سبک زندگی دانشجویی» نیز از جمله اقدامات اعلام شده این دانشگاه است.
دانشگاه علوم اسلامی رضوی:
یکی دیگر از شرکت‌کنندگان فعال این دوره، دانشگاه علوم اسلامی رضوی است که به همت تولیت آستان قدس رضوی، در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا، آموزش رشته علوم قرآن و حدیث را در دستور کار دارد، که از جمع دانشجویان دو نفر رتبه اول المپیاد الهیات و معارف اسلامی- علوم قرآن و حدیث را در سالهای 77 و 81 کسب کرده‌اند.
این دانشگاه با نمایش آثار در حوزه قرآن و حدیث که بیش از 40 عنوان کتاب است، محصولات پژوهشی خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است که برخی از این منشورات از جمله اخلاق اقتصادی از دیدگاه قرآن و حدیث (اثر برگزیده هشتمین دوره همایش کتاب سال حوزه سراسر کشور و کتاب شایان تقدیر در چهاردهمین جشنواره کتاب سال دانشجویی و اولین جشنواره کتاب سال قرآنی دانشجویی)، جریان‌شناسی تفاسیر فقهی (ج 1 و 2) (کتاب برگزیده هجدهمین دوره جایزه کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران و رتبه دوم (مشترک) در حوزه علوم قرآن در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم)، علوم قرآنی در مکتب اهل‌بیت (اثر برگزیده پنجمین جشنواره سراسری جایزه گام اول در بخش علوم روایی)، آسیب‌شناسی فهم حدیث (اثر شایسته تقدیر در بیست و چهارمین دوره جایزه کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران) حائز رتبه‌های برتر کشوری گردیده‌اند.
رونمایی از کتاب «تجلی قرآن در نیایش معصومین» و برگزاری نشست‌های علمی از جمله جلسات مشاوره پروپوزال پایان نامه‌های قرآنی از دیگر فعالیت‌های این دانشگاه است.
این دانشگاه به ارائه برخی از طرحهای پژوهشی کلان قرآنی به ثمر رسیده در مرکز پژوهش خود نیز نموده است که «اهل البیت فی القرآن الکریم»، «اصلاح الگوی مصرف از نگاه اسلام»، «جریان‌شناسی تفاسیر فقهی» و «فرهنگ روابط اجتماعی در آموزه‌های اسلامی» از این جمله‌اند.
مجله اندیشه حوزه، مجله داخلی علوم و معارف قرآن، مجله تخصصی دانشگاه (هر شماره آن ویژه یکی از چهار رشته حقوق، علوم قرآن و حدیث، فلسفه و کلام و فقه و اصول منتشر می‌شود)، مجله آموزه‌های قرآنی و نشریه دانشجویی زلال وحی از نشریات برگزیده این دانشگاه نیز در این غرفه عرضه شده است.
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها:
این نهاد با حضور فعال در 3 زمینه آموزش و پژوهش، هنر و رسانه و امور ستادی به ارائه آثار و عملکرد این نهاد و نشریات مرتبط با خود در کل کشور در حوزه قرآن و عترت پرداخته است.
این مجموعه با عمل در مسیر رسالت اصلی خود به عنوان متولی برنامه‌های دینی و معرفتی در دانشگاه‌ها، مرکزی با محوریت مباحث قرآن و عترت را از حدود 2 سال قبل راه‌اندازی کرده که محصولاتی در ابعاد مختلف را ارائه داده است؛ از جمله کتاب «پرسمان»و «کتاب‌های پرسش و پاسخ‌های دانشجویی» معاونت تبلیغ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌هاست که مورد استقبال ویژه بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
این مرکز در طول سال در موضوعات قرآن و عترت و در نمایشگاه به ویژه در موضوع قرآن به ارائه دستاوردها می‌پردازد. پاسخ گویی به شبهات در فضای مجازی و تبادل ایمیل‌ بین دانشجویان و اساتید و مرکز قرآن و عترت نهاد از دیگر اقدامات این مرکز می‌باشد که بازدیدکنندگان با حضور در این غرفه از جزئیات آن مطلع می‌شوند، اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص روند حمایت این مرکز از طرح و تالیفات و مکتوبات قرآنی نیز از دیگر فعالیت‌های این غرفه می‌باشد.
وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی:
از امتیازات و ویژگی‌های تمایز بخش این دوره نسبت به دوره‌های قبل، شکل‌گیری بخش پژوهش به صورت جداگانه در بخش دانشگاهی جهت برجسته کردن نماد علمی به صورت ارائه تجمعی از پژوهش می‌باشد.
وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی با در دستور کار قرار دادن ایجاد شبکه تحقیقاتی قرآن‌پژوهی بین دانشگاه‌ها، راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال قرآن‌پژوهی و شکل‌دهی ساختار آن و همچنین پایه‌ریزی پژوهشکده ملی«سبک زندگی اسلامی» با همکاری نهادهای مشارکت‌کننده و راه‌اندازی دبیرخانه آن در نظر دارد جهشی جدی را در اقدامات قرآنی خود ایجاد نماید.
در این غرفه، ضمن انتخاب برترین پایان‌نامه‌ها، تالیفات، مقالات و مجلات از میان آثار کل کشور و نمایش آن، امکان ارائه کاربردی مطالب به بازدیدکنندگان نیز فراهم آمده است.رونمایی از 3 کتاب جدید از جمله کتب «روش تحقیق در قرآن و طب» و «سایت‌شناسی و کتاب‌شناسی قرآن‌پژوهی و طب» نیز از دیگر برنامه‌های این غرفه می‌باشد.

 


سید علی شهیدی
بی علاقگی آشکار آقای حسن روحانی به بازیافت تشکیلات حزب از دست رفته و فراموش شده اصلاحات در کشور، ترس فزاینده از مرگ حتمی سیاسی تاریخی را در میان تجددگرایان غرب زده در ایران همه گیر کرده است. به نظر می رسد تصور تجددزدگان چنین است که کسی از نقشه ولی نعمت آنها در ایران مطلع نیست به جز چند نفر! پس تنها راه نجات از زباله دان تاریخ را در آبکشی سیاسی رهبر جهانی شده شان "محمد خاتمی" می بینند. از همین رو ابتدا پروژه مضحک "تواب سازی" را در پیش گرفتند و خبرسازی در پیرامون "عفو سیاسی خاتمی" را با واسطه گری روزنامه های زنجیره ای اجرایی ساختند. تجددزدگان روی ظرفیت "فراموشی ملت و دستگاه های نظارتی" حسابی ویژه باز کرده بودند اما کماکان چشم شان به دست ارباب بود تا بلکه طرح "گفت و گوی تمدن‌ها" مجددا در کوران نقشه صلح جهانی به عنوان مقدمه ضروری تشکیل حکومت جهانی در سال 2025 مورد توجه بنیادهای فراماسونری قرار گیرد.
اینجاست که تازه هدف از نامه نگاری ها و چانه‌زنی‌ها روشن می شود ... دیگر خاتمی سربازی شده بود از مجموعه سربازان جریان جهانی سازی اجباری که به واسطه فرمان ارباب، وظیفه جنگ افروزی در خط مقدم مبارزه با تمدن اسلامی را به عطا مهاجرانی واگذار کرده بود. به این ترتیب تجددگرایان غرب زده به دنبال مدرنیزه کردن جامعه اسلامی، عَلم سکولاریزم را با تاخیر پنجاه ساله نسبت به دنیای مدرنیته در ایران بلند کردند و در این راه، نهایت بی سلیقگی را با ترجمه کلمه به کلمه واژگان این نحله ورشکسته و از مد افتاده غربی بدون کوچکترین نوآوری به نمایش گذاردند. البته مشکل از دستگاه فکری امثال سروش و خاتمی نبود که کار به "انقلاب مخملی" کشید؛ بلکه اشکال کار از شناخت ابتدایی و بسیار ضعیف اتاق جنگ دشمن در بنیادهای بی فکری بود که سوروس و شارپ و دیگران با بودجه راکفلرها اداره کننده آن بودند. جنگ طلبانی که گمان می کردند ایران جایی شبیه شوروی سابق است و با صرف چند صد میلیون دلار و یک برنامه ریزی ده بیست ساله می توان پرچمدار جهان جدید را خلع سلاح ایدئولوژیک که هیچ، به طور کامل براندازی کرد!
به این ترتیب پرده نهایی تئاتر نئوکان های جنگ طلب آمریکایی در عین سرخوشی و امید به پیروزی حتمی در 1388 کلید خورد. فارغ از این که این فتنه گران غرب زده بودند که در مسلخ، رقص خون آخر را مقابل ارباب اجرا می‌کردند. حال آنها که تا دیروز در «موسسه آینده» و «بنیاد باران» و صدها سازمان غیر دولتی دیگر به افتخار برادران راکفلر "هورا" می کشیدند و دوران اسلام حسینی و محمدی را پایان یافته می پنداشتند از فراموشخانه های لندن و لس‌آنجلس یا کنج بند 209 اوین چشم به راه بازی بدون توپ خاتمی مانده اند. راستی چرا خاتمی؟! مثلا چرا کسی امیدی به کروبی، موسوی یا حتی موسوی خوئینی ها ندارد؟
برای روشن شدن پاسخ این سوال باید صحنه بازی جدید دشمن و جبهه های جدید باز شده پس از شکست اصلاحات را مرور کنیم. امروز به وضوح آشکار شده که تلاش جریان مدرنیسم برای حذف دین از زندگی بشر در پایان قرن بیستم با شکستی قطعی روبه رو شد چرا که فرض مجریان این جریان جهانی چنین بود که مقوله ای به نام "دین" فارغ از نام آن به قرن بیست و یکم راه نخواهد یافت و بشر مدرن از هر نوع ایده پرستش گرایانه ای آزاد باشد. اما نهایت این نسخه جهانی به سرگشتگی انسان مدرن و رشد روزافزون و بی رویه علایق مذهبی و خداگرایانه بشریت انجامید. برای جهت دادن و خلع سلاح موج جدید که اتفاقا بخش بزرگی از آن به نفع اسلامگرایی سنگینی می کرد طرح هایی به روز رسانی شده از آستین مدیران جهانی سازی بیرون خزید.
نخست طرح بزرگ اشاعه عرفان های کاذب به عنوان پاسخی دم دستی و سریع برای رفع تشنگی معنوی جهانی. دوم طراحی و معرفی دین نوین جهانی به عنوان مسیری انحرافی که پتانسیل جلوگیری از پیروزی نهایی اسلامگرایان پس از واقعه جنگ تمدن ها را داراست. لازم به ذکر است پیش بینی پیروزی نهایی اسلام پس از جنگ های آخرالزمانی و در آخرین مرحله از آنچه غربی هایی مانند برنارد لوئیس آن را "جنگ تمدن ها" می خوانند حاصل تئوری پردازی های همین اندیشکده های غربی است کما این که پیش گویی‌های آنها با روایت آخرالزمانی مسلمین مشابهت هایی نیز دارد.
دین جهانی چیست؟
دین جهانی ملغمه ای از فلسفه سنت گرایانه اسلامی ـ مسیحی، عرفان یهودی کابالیستی، معارف بودایی و هندوئیسم با رنگ شیعه باطنی اسماعیلیه است که شباهت‌های زیادی با "تئوسوفیسم" دارد که فرقه مَریمیه به نمایندگی فراماسون صاحب رتبه حسین نصر اکنون داعیه‌دار آن است. هزینه پرداخت مرحله به مرحله و رشد و بلوغ این اندیشه را انگلیسی ها در طول سالیان دراز داوطلبانه پرداخت کرده اند اما جهانی شدن آن مستلزم "پذیرش داوطلبانه مردمی" است.۱
برای فراهم سازی چنین فرصتی نیاز به ایجاد اصلاحات دینی در ادیان ابراهیمی وجود دارد. نام این طرح "پروژه اصلاح دینی و تغییر شکل مذهب" است. تفکیک اسلام به نوع پیشرو و طالبانی نیز ساخته و پرداخته متفکرین پشت پرده اجرای همین طرح است. به قول محمود صدری جامعه شناس ضد انقلاب مقیم آمریکا «همه این افراد و بسیاری دیگر مانند عبدالله گل، اردوغان، فتح الله گولن، طارق رمضان و ... چهره های سرشناس این چالش مقدس عهد جهانی معاصر هستند.»۲ هر چه آتش سلفی گری و جنگ های طایفه ای درونی میان مسلمانان، هندو ها، بودایی ها و مسیحیان و احیانا درگیری های کوچک منطقه ای میان پیروان ادیان متفاوت شعله ور شود راه برای جریان اصلاح طلب گشوده خواهد شد. به نظر می رسد آنچه در مصر و ترکیه و سوریه و بعضا لبنان و پاکستان و افغانستان و میانمار و کشمیر امروز در جریان است از همین دست درگیری ها باشد.
کما این که پیش از این گفته شد متفکرین شیطانی پشت این ایده جهانی به هیچ وجه از جنگ تمام عیار میان ادیان و تمدن های فعلی استقبال نمی کنند چرا که شانس پیروزی خود را در مقابل هزار سال اندیشه شرقی بسیار کم ارزیابی کرده اند. اینجاست که "گفت وگوی تمدن ها" در سایه طرح "صلح جهانی" می تواند زمینه ساز برخورد نزدیک شرق و غرب و در نتیجه بهره برداری از فرصت های حتمی پیش آمده باشد.
پس هدف غرب در حمایت از طرح گفت و گوی خاتمی که به اعتقاد کارشناسان داریوش شایگان مشاور فرح نیز مدعی طرح اولیه آن است، تلاش برای هموار سازی مسیر پذیرش بدون مقاومت دین و فرهنگ جهانی در جوامع شرقی اسلامی است. حسین نصر به حضور سه جریان در جوامع اسلامی معتقد است « الف)-مهدی گرایی یا حرکت های عیسی باوری. ب)- اصالت گرایی یا بنیادگرایی.
ج)- جریان های مدرن و تجدد خواهی مثل ترکان جوان و یا لیبرالیسم عربی.»۳
وی معتقد است «"تصوف" مسیری است که اعتدال را به این مجموعه باز خواهد گرداند.» حال امروز به لطف مقالات بهمن.ش در ویژه نامه «کیش مهر» خوب می دانیم که تجددزدگان فرورفته در انگیزش های مدرنیته چرا نگران حذف همیشگی از عرصه قدرت هستند. نقشه امروز دشمن بر اساس ظرفیت "فیلسوفان سنت گرای شرقی" طراحی شده است تا عرفان های کاذب و نفسانی را به جای شریعت بنشانند. پس به کمک برخی روحانیون نام آشنا که از مشهورترین دانشگاه ها و حوزه های اسلامی فارغ التحصیل شده اند از پویا شدن فقه اسلامی جلوگیری کرده و به نام گفت وگوهای تقریبی مذاهب جلسات مولوی شناسی برگزار می کنند آن هم با قرائتی هدفدار از مولوی. در عین حال با روحانیت اصیل و انقلابی به نام نحله هایی که خود مروج آن هستند می جنگند تا با اسلام جهانی شده «فریتهوف شوان» ـ پیر و مراد حسین نصر و رهبر فرقه ضاله مریمیه شاذلیه-ـ که از قوانین شریعت و فقه و فقیه پاکیزه گشته به استقبال حکومت جهانی دجال بروند.
این گونه می شود که متأسفانه تجددزدگان و تجددستیزان نیز در تقدیر از «اعوانی» و مبلغ اندیشه‌های «حسین نصر» و طریقت «مریمیه شاذلیه» سنت گرا هماهنگ کف می زنند و جوایز همایش تقدیر از آثار برگزیده جهانی شدن را مشایی به نزدیکان و دوستان جریان گفت و گوی تمدن های خاتمی تقدیم می کند. در عین حال همان ها که امروز دست مشایی و احمدی نژاد را به گرمی می فشارند برای پیروزی بر منحرفین قصیده هم می‌سرایند! متأسفانه آقای احمدی نژاد هم در این بازی از خود سوال نمی‌کند چرا فلاسفه و دیپلمات های غربی برای نقش آفرینی در همایش مدیریت جهانی مهدوی از یکدیگر سبقت می‌گرفتند یا چطور شد که بی بی سی برای وی کاپشن بهاری سفارشی تهیه کرد؟
کلید اشتراک فتنه و انحراف و حتی برخی مدعیان اعتدال در بازی های کوچک و بزرگ سیاست خلاصه در همین چند سطر نیست، اما مهم این است که دشمن و سربازان جهانی سازی در داخل و خارج مرزهای کشور بدانند تنها یک حسین شریعتمداری در این کشور با آنها مبارزه نمی کند. ما نه دیپلمات هستیم و نه سیاستمدار اما انقلابی خواهیم ماند. ایمان مان به خضر از اطمینان موسی (ع) هزار بار بیشتر است. نه از تنگ گرفتن دایره اصول انقلابی مان می هراسیم و نه از ریزش های پیش رو! ملاک تقوا و تدبیرمان هم "احسنت" گویی تجددستیزان یا "براوو" کشیدن تجددزدگان نیست. به همه سربازان دشمن تا روزی که فرمانده فرمان ندهد امان می دهیم اما شکی نیست که از هر حرکت دشمنان آگاهیم. این تازه ابتدای مبارزه است! افشای طرح صلح بماند برای بعد!

1- Mahmoud Sadri, “Sacral Defense of Secularism,” in Politics, Culture and Society,
151 p /2001 Winter/ 2 . No 15 .vol
2- Sedgwick, ibid.
۳ـ مصاحبه "واندا رومر تیلور با دکتر حسین نصر"، ترجمه فاضل لاریجانی، خبرگزاری مهر، 24 مهر 1382.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10