(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 10 مرداد 1392 - شماره 20556

تازه‌ترین عملیات تروریستی در عراق 29 شهید و 81 مجروح برجای گذاشت
یورش ماموران امنیتی عربستان به خانه مخالفان آل ‌سعود
زد و خورد معترضان با پلیس در یک شهر بزرگ برزیل
ابراز نگرانی غرب و قطر از پیروزی‌‌های اخیر ارتش سوریه
فعال عربستانی فاش کرد
کمک یک میلیارد دلاری آل‌سعود به نظامیان مصر برای برکناری مرسی
با وجود تشدید تلاش های دیپلماتیک اعتراض های خیابانی در مصر ادامه دارد
ادامه اعتراض‌ فلسطینی‌ها به مذاکرات سازش در واشنگتن
اعتراض در لندن علیه سیاست ریاضتی دولت انگلیس
مردم بحرین مراسم تشییع جنازه را به تظاهرات علیه آل خلیفه تبدیل کردند
تجمع مخالفان و موافقان مقابل مجلس مؤسسان تونس
سرباز افشاگر جنایات جنگی آمریکا در دادگاه نظامی مجرم شناخته شد
تظاهرات ضد فساد در مادرید نخست‌وزیر باید استعفا دهد
   


حملات شبانه تروریست‌ها در مناطق مرکزی و شمالی عراق 29 شهید و 81 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، شهرهای بغداد، موصل، کرکوک، بعقوبه و فلوجه و برخی مناطق دیگر شاهد حملات و انفجارهای بمب به دست تروریست‌ها بود. این حملات که سه‌شنبه شب انجام گرفت، شهادت 29 تن و جراحت 81 نفر دیگر را در پی داشت. در میان قربانیان و مجروحان این حملات علاوه بر تعدادی سرباز و نظامی، صاحبان مغازه‌ها و مشتریان آنها نیز به چشم می‌خورند. یک گروه تروریستی که خود را «دولت اسلامی عراق و شام» می‌نامد، مسئولیت حملات مذکور و انفجارهای خونین روز دوشنبه را برعهده گرفت. در انفجارهای دوشنبه 67 نفر شهید و 230 نفر دیگر مجروح شدند.

 


مأموران امنیتی آل‌ سعود در یورش به خانه معترضان 9 نفر از آنها را بازداشت کردند.
به گزارش شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی، اعتراض‌های مردمی در عربستان علیه بی‌عدالتی‌های حکومت‌ آل‌سعود همچنان ادامه دارد. نیروهای امنیتی سعودی سه‌شنبه شب به خانه‌های معترضان در شهر القطیف یورش بردند. در این حملات 9 نفر از شهروندان عربستانی به اتهام تحریک مردم به برپایی تظاهرات ضد حکومتی بازداشت شدند. استان القطیف و شهر قطیب در شرق عربستان از فوریه سال 2011 شاهد برپایی تظاهرات ضد حکومتی متعدد بوده است.

 


پلیس ضد شورش برزیل برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی متوسل شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها تظاهرات ضد دولتی مردم شهر «سائوپائولو» با مداخله پلیس به خشونت کشیده شد و پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور، نارنجک‌های بی‌حس‌کننده و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد.
یکی از سخنگویان پلیس اعلام کرد در مجموع 20 نفر در حین درگیری‌ها دستگیر شدند. این درگیری‌ها بعد از تظاهرات آرام 300 معترض برزیلی علیه «جرالدو آلکمین»، فرماندار ایالت سائوپائولو، رخ داد.
معترضان که از طریق رسانه اجتماعی برای شرکت در تظاهرات فراخوانده شده بودند، پلیس را به استفاده از زور در ناآرامی‌های پیشین متهم کردند.
پلیس نیز معترضان را متهم کرد که شعب بانک‌ها، مغازه‌ها و نمایشگاه‌های خودرو را در مرکز شهر «سائوپائولو» غارت کرده‌اند.
برزیل در دو ماه گذشته شاهد اعتراضات گسترده مردمی بر ضد کاهش خدمات عمومی و افزایش فساد دولتی بوده است.

 


پیشروی مداوم ارتش سوریه در مناطق مختلف غرب را نگران کرد و قطر را برای حمایت از تروریست‌ها به تکاپو انداخت.
به گزارش خبرگزاری فارس، پیشروی نیروهای ارتش سوریه در چند منطقه ادامه دارد؛ در «خالدیه» ارتش در حال استقرار و تثبیت مواضع خود است و تروریست‌ها نیز پس از فرار از این شهر در کمین نیروهای ارتش گرفتار شدند و تلفات سنگینی دادند. دو منطقه «مطاحسن» و «ساقیه الرای» در اطراف «حمص» نیز تحت تسلط ارتش درآمد.
پیشروی نیروهای ارتش در محله قدیمی «حمص» موسوم به «باب هود» روز گذشته نیز ادامه داشت و شماری از مجتمع‌های مسکونی از وجود تروریست‌ها پاکسازی شد و شماری از افراد مسلح سوری و غیرسوری کشته شدند. در شهر مرزی «تل ابیض» نیز نیروهای موسوم به «ارتش آزاد» به علت کمبود اسلحه و مهمات پا به فرار گذاشتند.
تعداد زیادی از تروریست‌ها نیز قصد داشتند بر منطقه «الغزلانیه» در حومه دمشق مسلط شوند، اما واحدهای ارتش با حمایت نیروی هوایی و توپخانه، ضربات سنگینی را در این نبرد به تروریست‌ها وارد کردند و طبق گزارش‌ها، توانستند 200 نفر از آنها را بکشند و شمار بسیار زیادی را زخمی کنند.
نگرانی غرب، تکاپوی قطر
به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه آلمانی «فوکوس» از نگرانی غرب در قبال پیشروی مداوم ارتش سوریه خبر داد؛ این نشریه با اشاره به پیروزی‌های ارتش طی ماه‌های اخیر، نوشت که غربی‌ها در چنین شرایطی در وضعیت دشواری قرار دارند و موضع محتاطانه‌ای را در پیش گرفتند.
در این گزارش آمده است: نیروهای ارتش (سوریه) پیروزی‌های پی در پی به دست آوردند و ماه ژوئن گذشته شهر «القصیر» را تسخیر کردند و این پیروزی به‌ویژه از نظر روانی ضربه سختی را به شورشیان وارد کرد.
نویسنده در ادامه تاکید کرد که در حال حاضر غرب در شرایط دشواری قرار دارد. آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه در مورد حمایت نظامی از شورشیان به تردید افتادند.
اما در این میان قطر به تکاپو افتاده است و می‌گوید از مخالفان «بشار اسد» حمایت می‌کند.
«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، سه‌شنبه «احمد العاصی الجربا» رئیس ائتلاف مخالفان سوریه را در دوحه به حضور پذیرفت.
تمیم در این دیدار بر حمایت قطر از گروه‌های مخالف سوریه تاکید کرد. امیر قطر بر موضع ثابت دوحه در قبال اوضاع سوریه و حمایت از ائتلاف ملی مخالفان تاکید کرد.
تخریب حرم دو تن از صحابی پیامبر(ص)
منابع خبری از حملات خمپاره‌ای تروریست های فعال در سوریه به حرم‌های عمار یاسر و اویس قرنی خبر می دهند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از تلویزیون سوریه، تروریست‌های مورد حمایت آمریکا و غرب در تازه‌ترین جنایات خود، حرم های این دو صحابی بزرگوار پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) را مورد حمله قرار دادند که بر اثر آن خسارات جدی به ساختمان آنها وارد شده است..
گزارش های منتشر شده در این باره حاکی است، گروهک تروريستي "جبهه النصره" که استان "رقه" در شرق سوريه را در کنترل خود دارند، با شليک‌هاي پياپي موشک به ديوارهاي حرم، بخش‌هاي زيادي از آن را منهدم کرد، پس از تخریب کامل بخش هایی از آن وارد حرم شده و اقدام به شکستن ضریح آن کرده اند.این عناصر تکفیری که به تازگی متحمل شکست های سنگینی از ارتش سوریه شده اند، پیش از این نیز اقدام به تخریب و نبش قبر حجر بن عدی، از صحابی بزرگ پیامبر اکرم (ص) کرده بودند که با محکومیت‌های گسترده جهانی مواجه شد.
سایر رویدادها
* سازمان ملل اعلام کرد، شش میلیون و 800 هزار سوری به کمک‌های انسان‌دوستانه نیاز دارند.
* در پی ترور یک رهبر کرد در سوریه، کردهای این کشور از آمادگی برای نبرد با تروریست‌های مسلح خبر دادند.
* دمشق با حضور بازرسان شیمیایی سازمان ملل در چهار مکان مشکوک به استفاده از این سلاح‌ها موافقت کرد.
* تروریست‌های مسلح شهردار منطقه «الزبدانی» در حومه دمشق را به همراه یک نفر دیگر ترور کردند.

 


فعال عربستانی از کمک یک میلیارد دلاری کشورش به وزیر دفاع مصر برای برکناری محمد مرسی از ریاست‌جمهوری پرده برداشت.
به گزارش پایگاه خبری العالم،‌ «مجتهد» فعال عربستانی در جدیدترین افشاگری خود در سایت خود نوشت: کمک اعلام شده از سوی عربستان به «السیسی» فرمانده ارتش مصر تنها بخشی کوچک از وعده‌هایی است که در این باره به وی داده شده است و براساس اطلاعات به دست آمده، کمک‌های بیشتری در راه است.
وی مطرح کرد: ملک عبدالله با وجود بیماری بسیار، نگران اوضاع مصر است و به طور مداوم «السیسی» را برای استفاده هرچه بیشتر از خشونت و پایان دادن به اعتراضات قبل از عید فطر تحت فشار قرار می‌دهد.
به نوشته «مجاهدین حارث بن حمام» با اسم مستعار «مجتهد»، «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان، از گسترش تظاهرات و ناکامی «السیسی» در تحمیل نظام جدید نگران است، زیرا شکست کودتا در مصر مصیبتی برای آل‌سعود است و نظام آینده که سیاست‌های ضد عربستانی اتخاذ خواهد کرد، از نظام کنونی قوی‌تر خواهد بود.
وی افزود: به همین دلیل ملک عبدالله، از حامیان طرح استفاده نامحدود از خشونت، در برخورد با تظاهرکنندگان است.

 


منابع خبری در مصر اعلام کردند با وجود تهدید های ارتش و دولت موقت مصر، تحصن و تظاهرات خیابانی اخوانی ها همچنان ادامه دارد و تشدید تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران نیز راه به جایی نبرده است.
روز گذشته نیز خیابان های قاهره و سایر شهرهای مصر همچون چند هفته گذشته شاهد تحصن و تظاهرات از سوی طرفداران محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده این کشور بود، با این تفاوت که این بار از سطح خشونت‌ها کاسته شده و درگیری های گسترده ای بین طرفداران و مخالفان مرسی به وقوع نپیوست.
منابع خبری در مصر از وقوع درگیری های پراکنده ای در اسماعیلیه خبر داده و اعلام کردند در پی آن شماری از طرفین مجروح شدند. اما تحصن در میدان رابعه العدویه همچنان ادامه دارد.
این اعتراض ها در میان هشدارهای پی در پی ارتش و وزارت کشور مصر مبنی بر استفاده از خشونت برای پایان دادن به اعتراض ها صورت می‌گیرد. در عین حال خبرهایی منتشر شده مبنی بر این که از صبح روز چهارشنبه تحصن کنندگان در میدان رابعه العدویه، نگران از عملی شدن تهدیدات ارتش و نیروهای امنیتی اقدام به سنگر بندی بیشتر میدان و خیابان‌های منتهی به آن کردند.
شبکه خبری الجزیره در تحلیل اوضاع روز گذشته مصر نوشت، در میان اعتراض ها، تلاش های دیپلماتیک نیز برای کاستن از بحران سیاسی مصر در حال افزایش است. این شبکه قطری در ادامه به اقدام تازه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در اعزام دو سناتور ارشد جمهوری خواه، یعنی جان مک کین و لیندسی گراهام به قاهره اشاره کرده که قرار است هفته آینده برای گفت و گو با مقامات مصر به این کشور سفر کنند.
این خبر درست یک روز پس از سفر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مصر و دیدار وی با رهبران دو طرف منتشر می‌شود. اشتون پس از دیدار با مرسی، فرماندهان ارتش، رهبران اخوانی ها و مقامات دولت موقت مصر، همراه با محمد البرادعی، معاون رئیس جمهور موقت مصر در یک کنفرانس خبری مشترک حاضر شد و با گفتن برخی جملات کلی و دیپلماتیک، بر تحلیل آن دست از رسانه هایی که بی نتیجه بودن سفر وی را پیش بینی کرده بودند صحه گذاشت.
در عین حال روز گذشته برخی منابع خبری به نقل از رهبران سیاسی مصر به گوشه ای از آنچه در جلسه دوساعته مرسی و اشتون گذشت اشاره کردند. خبرگزاری آناتولی در این باره به نقل از یکی از رهبران اخوان نوشت، مرسی در دیدار با اشتون گفته حاضر نیست برای آزادی خود و رهبران در‌بند اخوانی بر سر مشروعیت مبادله کند. وی این را هم گفته که آنچه در سوم ژوئن رخ داد یک کودتای نظامی بود و وی همچنان رئیس جمهور قانونی مصر است.
دیروز زنان مصری نیز در قاهره مقابل سفارت امارات تجمع کردند. خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری النشره نوشت، صدها نفر از زنان مصری در محکومیت آنچه کودتای نظامی علیه رئیس جمهور قانونی مصر می نامیدند، مقابل سفارت این کشور تظاهرات کردند. شمار نسبتا زیادی از نیروهای امنیتی هنگام برگزاری این تظاهرات در محل مستقر شده بودند.
دیدار هیئت آفریقایی با مرسی، یکی دیگر از خبرهای مهم روز گذشته مصر بود که بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت. منابع خبری در خصوص این دیدار نوشتند، مرسی همزمان با بررسی اوضاع مصر با فرستادگان اتحادیه آفریقا، از اقدام این اتحادیه در لغو عضویت مصر استقبال کرده است.
آخرین خبرها
ترکیه خبرهای مربوط به لغو قراردادهای نظامی، تجاری و اقتصادی بین این کشور و مصر را تکذیب کرد. سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت تمام 27 قرار دادی که سال گذشت بین دو کشور به امضا رسید به قوت خود باقی است. رسانه های مصری دوشنبه اعلام کرده بودند، ترکیه در اعتراض به کودتای ارتش مصر این قراردادها را لغو کرده است.
اعضای هیات علمای برجسته اتحادیه جهانی علمای مسلمین به همراه مجمع تحقیقات اسلامی اعلام کردند، به دلیل مواضع تند یوسف قرضاوی در مواجهه با تحولات مصر خواستار لغو عضویت وی هستند. قرضاوی رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمین چند روز پیش ضمن حمایت تمام قد از مرسی فتوای قتل ژنرال السیسی، فرمانده ارتش مصر و تمام کسانی که در کودتای نظامی مصر دخالت داشتند را داده بود. البته روز گذشته همزمان با افزایش فشارها و تهدید ها از جمله تهدید به لغو عضویت وی، دفتر قرضاوی فتوای وی علیه ارتش مصر را تکذیب کرد.
وزارت خارجه مصر برای چندمین بار طی هفته های اخیر، سفیر ترکیه را به دلیل آنچه دخالت در امور داخلی مصر از سوی این کشور عنوان کرد، احضار کرد. اردوغان بارها اعلام کرده دولت روی کار آمده از کودتا را به رسمیت نمی شناسد و از نظر وی مرسی همچنان رئیس جمهور مصر است.

 


مردم و گروه‌های فلسطینی مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، صدها نفر از شهروندان فلسطینی در خیابان‌های غزه علیه مذاکرات سازش تظاهرات کردند. دور نخست این مذاکرات سه‌شنبه در آمریکا پایان یافت. فلسطینی‌ها از «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان خواستند به این مذاکرات پایان دهد. اعتراضات مشابهی نیز در «رام‌الله» مرکز تشکیلات خودگردان در کرانه غربی رخ داد. یک فلسطینی ساکن رام‌الله به خبرگزاری‌ها گفت: این اقدامات برای فلسطینی‌ها مثبت نیست. این مذاکرات جلوی اشغالگری و شهرک‌سازی صهیونیست‌ها را نمی‌گیرد.
در همین حال، «سامی ابوزهری» سخنگوی حماس اعلام کرد، ازسرگیری گفت‌وگوهای سازش آرمان مردم فلسطین را تضعیف می‌کند. وی تصمیم محمود عباس برای انجام این گفت‌وگوها را یکجانبه و نامقبول دانست.
سخنگوی جنبش حماس افزود، این جنبش به جای گفت‌وگو با رژیم صهیونیستی، از راهبرد ملی مورد توافق همه احزاب حمایت می‌کند. ابوزهری تاکید کرد، گفت‌وگوهای بیهوده فقط به نفع اسرائيل است و هیچ سودی برای فلسطینی‌ها نخواهد داشت.
علاوه بر حماس، جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز بر لزوم توقف مذاکرات تاکید کرد؛ «ابواحمد فواد» عضو ارشد این جبهه گفت: ملت فلسطین مخالف از سرگیری مذاکرات است و به همین خاطر باید این مذاکرات متوقف شود. وی افزود، هیچ‌کس حق ندارد نظر خود را بر نهادها و سازمان‌های فلسطینی که نماینده ملت فلسطین هستند، تحمیل کند. فواد ساختار تشکیلات خودگردان و ساف را خودکامه خواند و گفت که ساختار ساف باید اصلاح شود.
اظهارات جان کری
وزیر خارجه آمریکا ضمن اعلام پایان مذاکرات فعلی میان طرف‌های صهیونیست و تشکیلات خودگردان، گفت پس از یک وقفه دو هفته‌ای، این مذاکرات از سر گرفته می‌شود. کری این را نیز گفت که نتیجه مذاکرات تا 9 ماه دیگر مشخص می‌شود.
همچنین شبکه «فرانس - 24» از واشنگتن تصریح کرد، هیچ خبری از نتایج مذاکرات واشنگتن (مذاکرات سازش) منتشر نخواهد شد.
در سال 2010 طرف‌های فلسطینی و صهیونیست در پای میز مذاکره حاضر شده بودند، ولی تداوم شهرک‌سازی در کرانه باختری و قدس شرقی، باعث شکست این مذاکرات شد.

 


کارکنان مراکز حقوقی لندن در اعتراض به سیاست‌های «ریاضت اقتصادی» تظاهرات کردند.
کارکنان مرکز حقوقی «ایسلینگتون» انگلیس پس از انتشار خبری مبنی بر تصمیم دولت این کشور به قطع کامل کمک‌های مالی به اینگونه مراکز، در خیابان‌های لندن تظاهرات کردند.
به گفته معترضان قطع کمک‌های دولتی «بی‌عدالتی» است و این گونه سیاست‌های ریاضتی باعث تضییع حقوق افراد کم بضاعت خواهد شد.
معترضان این را هم گفته‌اند که لندن با اجرای چنین سیاست‌های «ناعادلانه»ای به سیستم قضایی انگلیس لطمه وارد می‌کند.
«عدالت را نجات دهید، از کمک‌های قانونی دفاع کنید، عدالت برای همه نه فقط برای ثروتمندان و... از جمله دست‌نوشته‌های معترضان انگلیسی را تشکیل می‌داد.

 


تشییع جنازه جوان بحرینی که توسط نظامیان آل خلیفه به شهادت رسیده بود به تظاهرات گسترده ضددولتی تبدیل شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها مراسم تشییع «حسین منصور عبدالله» جوان 31 ساله بحرینی عصر روز سه‌شنبه با حضور گسترده مردمی برگزار شد.
تشییع این جوان بحرینی که موقع بازداشت توسط مزدوران آل خلیفه به شهادت رسیده بود به تظاهرات گسترده مردمی بر ضد رژیم آل خلیفه تبدیل شد و مردم از عزم خود برای شرکت در تظاهرات 14 اوت خبر دادند.
جمعیت الوفاق نیز که از اصلی‌ترین گروه‌های مخالف رژیم آل خلیفه است با انتشار بیانیه‌ای رژیم را متهم کرد که به نیروهای امنیتی خود برای سرکوب مردم اختیارات کامل داده است.
رژیم بحرین که از اعلام موجودیت جنبش تمرد در این کشور به وحشت افتاده است، وضع قوانین سختگیرانه، عملیات گسترده امنیتی و برخورد شدید فعالان و معترضان را قبل از فرا رسیدن 14 اوت (23مرداد) در دستور کار خود قرار داده است. مردم بحرین از هم‌اکنون خود را برای تظاهرات فوق آماده می‌کنند. گروه‌ها و احزاب مخالف بحرینی نیز اعلام کرده‌اند یورش به منازل، بازداشت انقلابیون و به شهادت رساندن آنها و سرکوب اعتراضات باعث توقف این تظاهرات نخواهد شد.
رژیم آل خلیفه تهدید کرده هرکسی در تظاهرات ضددولتی شرکت کند سلب تابعیت می‌شود.

 


هزاران تن از مخالفان و موافقان دولت پس از افطار مقابل مجلس مؤسسان تونس تظاهرات کردند.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، هزاران تن از هواداران دولت تونس که رهبری آن را اسلام‌گراها بر عهده دارند و همچنین هزاران تن از مخالفان سه‌شنبه شب در پایتخت این کشور تظاهرات کردند.
هواداران دولت اسلامگرا که شمار آنها بسیار زیاد بود در میدان باردو مقابل ساختمان مجلس ملی مؤسسان این کشور تجمع کردند و مخالفان نیز در همان منطقه دست به تظاهرات ضد دولتی زدند.
مخالفان بار دیگر با سر دادن شعارهایی خواستار انحلال مجلس ملی مؤسسان و برکناری دولت تونس شدند.
شمار زیادی از شهروندان تونسی نیز که با در دست گرفتن شمع‌هایی به یاد 9 نظامی کشته شده در کمین تروریست‌ها در غرب این کشور در میدان القصبه پایتخت جمع شده بودند به تظاهرات مخالفان ملحق شدند. از زمان ترور محمد البراهمی، نماینده معارض مجلس مؤسسان تونس مخالفان و موافقان دولت هر روز پس از افطار تظاهرات می‌کنند و در برخی مواقع با خشونت همراه است. مخالفان، دولت تونس را به کوتاهی در مبارزه با تروریسم متهم می‌کنند.

 


سرباز افشاگر جنایات جنگی ارتش آمریکا در دادگاه نظامی این کشور مجرم شناخته شد.
«برادلی منینگ»، افشاگر جنایات جنگی ارتش آمریکا در عراق و افغانستان سرانجام روز گذشته از سوی دادگاه نظامی این کشور در 19 فقره از 22 مورد اتهام، گناهکار شناخته شد که طبق گزارش سی‌ان‌ان به زودی به 136 سال زندان محکوم می‌شود.
منابع خبری اعلام کردند، ‌این سرباز 25 ساله از اتهام «کمک به دشمن» تبرئه شد. در غیر این صورت به حبس ابد محکوم می‌شد! وی 750 هزار سند محرمانه در اختیار سایت ویکی‌لیکس قرار داده است. طبق یکی از اسناد افشا شده از سوی «منینگ» هلی‌کوپترهای آمریکایی در حین انجام عملیات جنگی در بغداد اقدام به کشتار غیر نظامیان می‌کردند. وی همچنین پرونده‌های مربوط به برخی زندانیان گوانتانامو که بدون دادگاه یا تفهیم اتهام در این زندان مخوف نگهداری می‌شوند را منتشر کرده است. دادگاه آمریکا این سرباز را به اتهام جاسوسی مجرم شناخته است.
مجرم شناخته شدن این نظامی آمریکایی با واکنش‌های گسترده رسانه‌ای و فعالان سیاسی مواجه شده است. منابع خبری اعلام کردند، به محض اعلام این خبر شماری از مردم آمریکا با تجمع مقابل ساختمان دادگاه نظامی در شهر «فورت مید» ایالت مریلند در حمایت از وی شعار دادند. معترضان با «قهرمان» نامیدن این سرباز از مقامات کشورشان خواستند وی را آزاد کنند.
یکی از شهروندان معترض آمریکایی در این خصوص گفت: «ما مدت‌هاست به تظاهرات مشغول هستیم و از او حمایت کرده‌ایم. ما او را قهرمان می‌دانیم زیرا کار درست را انجام داده است. براساس قوانین بین‌المللی و حتی قوانین موجود در آمریکا، افشای اسناد مربوط به جنایت‌های جنگی که ارتش آمریکا آن را لاپوشانی می‌کند کاری کاملاً درست است.» یکی دیگر از شهروندان آمریکایی گفت: «در این اسناد فاش شده، کشته شدن چندین نفر از غیرنظامیان در اقدامات ارتش آمریکا ثبت شده است. این در حالی است که مقامات ارتش آمریکا می‌گویند از شمار کشته‌های غیرنظامی در حملات خود اطلاع نداشته‌اند. برادلی منینگ از این کشتارها خسته شده بود. او با کشتار انسان‌ها مخالف بود و اطلاعات مربوط به این مسئله را فاش کرد. او می‌خواست مردم آمریکا از این اطلاعات آگاه باشند.»
«جولیان آسانژ» بنیانگذار سایت ویکی‌لیکس که خود نیز به دلیل افشای اطلاعات محرمانه تحت تعقیب است حکم صادره علیه «برادلی منینگ» را محکوم کرد.
آسانژ گفت: «این نخستین محکومیت یکی از افشاگران اطلاعات در آمریکا به شمار می‌رود. جاسوسی همیشه اتهامی است که بر افشاگران اطلاعات در آمریکا وارد می‌شود. این سابقه‌ای خطرناک و نمونه‌ای از افراط‌گرایی در زمینه امنیت ملی به شمار می‌رود. این قضاوت کوته‌بینانه‌ای است که نمی‌توان با آن مدارا کرد. هرگز نمی‌توان افشاگری برای عموم را جاسوسی توصیف کرد.»

 


مردم اسپانیا در اعتراض به فساد مالی دولتمردان این کشور خواستار استعفای نخست‌وزیر شدند.
صدها نفر از ساکنان شهر مادرید روز سه‌شنبه و برای چندمین بار در اعتراض به «فساد» حاکم بر دولت این کشور تظاهرات کردند. معترضان تنها راه‌حل موجود برای جبران خسارات ناشی از فساد دولتی را بر کناری «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا و استعفای دسته‌جمعی دولت وی عنوان کردند.
چندی پیش برخی رسانه‌های اسپانیایی اسنادی را منتشر کردند که نشان می‌داد نخست‌وزیر و شماری از مقامات این کشور تخلفات مالی داشته و بعضی به طور مخفیانه در بانک‌های سوئیس حساب‌های پس‌انداز دارند. «راخوی» این اتهامات را رد کرده است.
با وقوع بحران مالی در کشورهای اروپایی و به تبع آن، تصویب سیاست‌های سنگین ریاضت اقتصادی، قربانیان این وضع نسبت به فساد مالی کسانی که آنها را تحت فشار اقتصادی قرار می‌دهند، بسیار حساس شده‌اند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10