(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 10 مرداد 1392 - شماره 20556

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دعای روز بیست و سوم و بیست و چهارم ماه مبارک رمضان
اسرائیل نمی‌تواند بماند (یادداشت روز)
خواب (گفت و شنود)
اعتراض اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا
تشدید تحریم‌ها‌ی ضدایرانی فرصت دیپلماتیک را از بین می‌برد
کیهان و خوانندگان
آخرین خبرها از ترکیب احتمالی کابینه یازدهم
در کمیسیون حقوقی مجلس انجام می‌شود
ارائه توضیحات مقامات قضایی درباره پرونده فساد سه هزار میلیاردی
همزمان با راهپیمایی روز جهانی قدس
نماز جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله سیداحمد خاتمی اقامه می‌شود
نامزد وزارت ارشاد: به هاشمی ارادت فکری دارم! (خبر ویژه)
هدف آمریکا از مذاکره تداوم تحریم‌هاست نه دیپلماسی (خبر ویژه)
نیویورک‌تایمز: تحریم‌ها و فشارها موضع روحانی را تغییر نمی‌دهد (خبر ویژه)
افراطیون مدعی اصلاحات در غربال اعتدال(خبر ویژه)
واسطه‌های ملاقات با سوروس چه خوابی برای وزارت خارجه دیده‌اند؟! (خبر ویژه)
 


اللَّهُمَّ اغْسِلْنِي فِيهِ مِنَ الذُّنُوبِ وَ طَهِّرْنِي فِيهِ مِنَ الْعُيُوبِ وَ امْتَحِنْ قَلْبِي فِيهِ بِتَقْوَى الْقُلُوبِ يَا مُقِيلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِينَ
«خدایا! در این روز گناهانم را بشوی و از هر عیبی پاکم کن و قلبم را به پرهیزکاری دل‌ها بیازمای. ای درگذرنده از لغزش‌های گنهکاران!»

دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ فِيهِ مَا يُرْضِيكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِمَّا يُؤْذِيكَ وَ أَسْأَلُكَ التَّوْفِيقَ فِيهِ لِأَنْ أُطِيعَكَ وَ لا أَعْصِيَكَ يَا جَوَادَ السَّائِلِينَ
«خدایا! در این روز آنچه را که مورد پسند توست خواهانم و از آنچه ناخشنودت کند به تو پناه می‌برم و توفیق فرمانبرداری و ترک نافرمانی‌ات را می‌طلبم. ای برآورنده درخواست‌کنندگان.»

 


سپتامبر 2012 هنگامی که باراک اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل از حل چالش اسرائیل و فلسطین به واسطه مذاکره سخن گفت، با واکنش قابل تامل یک سیاستمدار بازنشسته اسرائیلی مواجه شد. این سیاستمدار گفته بود «فلسطینی‌ها نباید اوباما را دستپاچه کنند. آنها باید با اسرائیلی‌ها بنشینند و با آنها تمرین کنند و مثل گوسفند و گرگ برای ناهار تصمیم بگیرند»! ازسرگیری مذاکرات میان تزیپی لیونی وزیر دادگستری اسرائیل و صائب عریقات نماینده تشکیلات خودگردان با میزبانی آمریکا، تداعی‌کننده همان صحنه‌ای است که سیاستمدار بازنشسته صهیونیست ترسیم کرده است. آخرین دور مذاکرات بی‌سرانجام، 3 سال پیش (سال 2010) به خاطر دور تازه شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در قدس شرقی و کرانه باختری با بن‌بست مواجه شد. اما اکنون جان کری برای دو طرف فلسطینی- صهیونیست مراسم افطار! برگزار می‌کند و وعده می‌دهد که دور تازه مذاکرات ممکن است حدود 9 ماه طول بکشد. باراک اوباما هم در بیانیه‌ای از طرفین خواسته همچنان مذاکره کنند «تا شاید بتوان به هدف تشکیل دو کشور دست یافت».
نزدیک 4 دهه است که طیفی از اعراب و سازمان فتح به میانداری آمریکا با اشغالگران سرزمین فلسطین مذاکره می‌کنند و هر بار امتیازی می‌دهند بی آنکه کمترین امتیازی کسب کنند. سهم یاسر عرفات از همه مذاکرات و امتیازاتی که داد، سم ایدزی بود که در جان وی وارد کردند و مرگ او را رقم زدند. سنگ بنای مذاکرات سازش، با مذاکره کمپ‌دیوید میان بگین و انور سادات و میزبانی کارتر در سال 1978 گذاشته شد. این آغاز خیانت علنی به آرمان فلسطین بود. پس از آن مذاکرات سازش در مادرید (1991)، اسلو (1993)، کمپ‌دیوید (2000)، طابای مصر (2001)، ژنو (2003)، آناپولیس (2007) و واشنگتن (2010) از سوی دولت‌های کلینتون و بوش و اوباما پی گرفته شده و با سناریوهای فریبی نظیر طرح صلح عربستان (سال 2002) و «نقشه راه» گروه چهارجانبه (2003) همراه بوده است. اما دریغ از اینکه یک وجب از سرزمین فلسطین که از دریای مدیترانه تا رود اردن را شامل می‌شود، به صاحبان آن بازگردانده شود. آیا قرار است 9 ماه دیگر روند مذاکرات مادرید و اسلو و کمپ‌دیوید و طابا و ژنو و آناپولیس و واشنگتن تغییر کند؟ چرا باید فلسطینی‌ها به این مذاکرات امید داشته باشند؟ حق با عبدالباری عطوان سردبیر فلسطینی نشریه القدس العربی بود که چند ماه پیش نوشت «ابومازن وقتی اعلام می‌کند که نمی‌خواهد به زادگاهش صفد بازگردد و آن را خاک اسرائیل می‌داند، در واقع برای رضایت اشغالگران، از اصول اساسی ملت فلسطین عقب‌نشینی و آنها را تحقیر می‌کند. اما او اگر می‌خواهد در پایتخت اردن بقیه عمر را سپری کند حق ندارد از جانب 6 میلیون آواره فلسطینی سخن بگوید. او 20 سال است که امتیاز می‌دهد اما فقط توهین نصیبش شده است. او وقتی می‌خواهد یکی از ما نباشد، نباید از جانب ما سخن بگوید».
تاریخ تحولات 35 سال گذشته سند معتبری برای این ادعاست که دلال‌ها و شرخرهای سیاسی نمی‌توانند از طرف ملت فلسطین، این سرزمین شریف را بفروشند که اگر چنین بود ضرورت نداشت هر چند وقت یک بار، خیمه مذاکره برپا کنند. بیداری و مقاومت اسلامی در همین 3 دهه موجب شده تا فلسطین لقمه‌ای گلوگیر برای صهیونیسم شود. همین روزها روزنامه آلمانی دی‌سایت با اشاره به تقسیم منطقه غرب آسیا توسط انگلیس و فرانسه پس از جنگ اول جهانی نوشت «مارک سایکس دیپلمات و نظامی انگلیسی زمانی خطی از عکا در فلسطین تا کرکوک در عراق کشید. او به اتفاق فرانسوا ژرژپیکو، باقی مانده امپراتوری عثمانی را میان خود تقسیم کردند. اما حالا بحران به شکلی شگفت اوج گرفته است. غرب امروز دیگر نمی‌تواند مانند دوره سایکس- پیکو خطی روی شن بکشد و قلمرو مشخص کند. این یک نوستالژی نیست. نظم تحمیل شده غرب و دوره استعمار در حال فروپاشی است».
65 سال پس از اشغال فلسطین و تلاش منحصر به فرد برای اعتبار بخشیدن به رژیم جعلی صهیونیستی، مسئله نه تنها حل نشده و رژیم اسرائیل جا نیفتاده بلکه بحران مشروعیت و اقتدار عمیق‌تر از همیشه سر برآورده است. سپتامبر سال گذشته متیو گولد سفیر انگلیس در تل‌آویو ضمن مصاحبه با شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت «اسرائیل در حال نابودی است. جایگاه اسرائیل در دنیا هر روز ضعیف‌تر می‌شود. این روند سرعت تازه‌ای به خود گرفته است. منظور من افراد عادی نیستند بلکه نمایندگان پارلمان و شخصیت‌های مهم جهان هستند که یک به یک از تایید اسرائیل منصرف می‌شوند». حق با سفیر انگلیس بود. یک ماه پس از سخنان وی یعنی در اکتبر 2012 فیلیپ جرالدی افسر سابق سیا درباره این سؤال که چرا از اسرائیل متنفر است؟ در آنتی‌وار نوشت «زمانی که افسر سیا بودم سفرهای متعددی به اسرائیل داشتم و با خیلی‌ها ملاقات کردم. من دوستان یهودی دارم اما هیچ کدام این مسائل حقیقت را که دولت‌های اسرائیل بخشی از پروژه جنایتکارانه بلندمدت هستند و سلسله‌ای از رؤسای جمهور و نخست‌وزیران جنایتکار، زمام امور آن را برعهده داشته‌اند، تغییر نمی‌دهند. نظام اسرائیل، نسبت به معیارهای بین‌المللی یاغی و دستانش آغشته به خون اشغالگری و شکنجه است. بدتر از آن این که اسرائیل، کشورم آمریکا را به بازی گرفته و خسارت‌های وحشتناکی به دولت و ملت آمریکا تحمیل کرده است. من این جنایت را نمی‌توانم ببخشم یا از آن چشم‌پوشی کنم». همان زمان گوشه‌ای از گزارش 16 نهاد اطلاعاتی آمریکا منتشر شد که تاکید می‌کرد «اسرائیل بزرگترین خطر برای منافع آمریکاست و روابط واشنگتن با 57 کشور اسلامی را به خطر انداخته است. آمریکا باید با تحولات فعلی برای خاورمیانه بدون اسرائیل آماده شود».
در چنین شرایطی بود که یوری آونری نویسنده و عضو سابق پارلمان رژیم صهیونیستی نطق ریاکارانه اوباما را مورد اعتراض قرار داد و در کانتر پانچ نوشت «اوباما از دو طرف اسرائیلی و فلسطینی صحبت کرد اما از آن دو، به زعم اوباما فقط اسرائیل است که رنج می‌برد! چه غمناک! نه اشغالی وجود دارد و نه شهرک‌سازی و نه کودکان کشته شده فلسطینی. اوباما با تزویر سخن گفت. فلسطینی‌ها البته می‌توانند دولت خودشان را داشته باشند اما نباید تحمیل یا آمریکا را دستپاچه کنند. آنها باید مثل بچه آدم با اسرائیلی‌ها بنشینند و تمرین کنند. گوسفند عاقل باید با گرگ عاقل بنشینند و برای ناهار تصمیم بگیرند. بیگانه‌ها نیز نباید دخالت کنند! به راستی که نطق اوباما تهوع‌آور بود. قهرمان غم‌انگیز و تراژیک ماجرا محمود عباس است که حاضر است ریسک‌های بزرگی بکند». آونری حاصل این زورگویی یک‌سویه را سر برآوردن مقاومت حزب‌الله و جهاد اسلامی و حماس توصیف می‌کند و می‌نویسد؛ «سال 1982 وقتی شارون وارد خاک لبنان شد، من در خودروی پشت سر سربازهایمان بودم. شارون درباره شیعیان دقت نکرد. آنها منکوب شده بودند اما ما اشغال لبنان و پذیرایی از خود را طولانی کردیم و شیعیان لبنان برای اولین بار شورش کردند. ما 18 سال ماندیم و حزب‌الله جای امل را گرفت و به یک جنبش قدرتمند رزمنده و مورد تحسین توده‌های عرب تبدیل شد. آنها تشکر بزرگی به اسرائیل بدهکارند(!)... اجازه دهید جمهوری اسلامی را فراموش نکنیم. سازمان سیای آمریکا و ام‌آی‌سیکس انگلستان سال 1951 علیه نهضت نفت و محمد مصدق کودتا کردند و نفت را به بریتانیای منفور بازگرداندند. سرویس شاباک ما شیوه‌های شکنجه را به ساواک آموزش دادند اما حاکم منفور ایران در سال 1979 سرنگون شد و ادبیات اعتراض به شیطان بزرگ و شیطان کوچک (اسرائیل) رایج شد. اسرائیل بدین ترتیب نقش مهمی در بیداری اسلامی داشته است».
واقعیت این است که بلوغ بیداری اسلامی به مقاومت اسلامی انجامیده است. تهاجم 8 روزه رژیم صهیونیستی به غزه (اواخر آبان سال گذشته) به موازات فاش کردن فرتوتی اسرائیل، برگ‌های برنده رو نشده در جبهه مقاومت اسلامی را خاطرنشان کرد. همان زمان واشنگتن‌پست نوشت «جنگ‌های اسرائیل ناامیدکننده است و 30 سال است که اسرائیل دیگر نمی‌تواند از این طریق مشکلات خود را حل کند». روزنامه هاآرتص نیز معتقد بود «ما باید از ستون ابرها [نام عملیات حمله به غزه] پایین بیائیم، پیش از آن که تجربه شکست در 2 جنگ قبلی (2006 و 2008) تکرار شود. این نخستین بار از سال 1948 است که به تل‌آویو حمله [موشکی] می‌شود. حتی عبدالناصر هم از عهده چنین کاری برنیامده بود». در آن جنگ به روایت روزنامه لیبراسیون «حماس برای اولین بار موفق شد رعب و هراس را به دل اسرائیل و ساکنان تل‌آویو بیندازد». رزمندگان مقاومت اسلامی در فلسطین این بار از موشک‌های 75 کیلومتری فجر رونمایی کرده بودند و همین امر صهیونیست‌ها را وادار به پذیرش آتش‌بس کرد. همان ایام حسن عصفور تحلیلگر فلسطینی در فلسطین الیوم نوشت «همه می‌دانند که من در گذشته مطالبی را در انتقاد از ایران نوشته‌ام اما اینها مانع از این نمی‌شود که چشم بر واقعیت ببندم؛ ایران اکنون مایه فخر و غرور فلسطینی‌ها شده و سزاوار قدردانی است. این قدردانی با هر موشکی که به سوی اشغالگران شلیک می‌شود و آنها را وادار به خزیدن در پناهگاه می‌کند، بیشتر می‌شود».
با این وصف واقعیت مهم دیگری که نباید از نظر دور داشت نقش پنهان رژیم صهیونیستی در دامن زدن به جنگ سوریه از یک سو و آشوب در مصر از سوی دیگر است. صهیونیست‌ها در واقع بدین ترتیب کوشیدند ضمن متلاطم کردن کشورهای همسایه، برای خود حاشیه امنیت دست و پا کنند. آنها به سیاست تفرقه بینداز و نابود کن توسل جستند. با این حال نقش‌آفرینی خیره‌کننده ارتش سوریه- با مساعدت ارتش حزب‌الله و مشورت ایران- در پاکسازی تدریجی گروه‌های مسلح تروریستی از مناطق القصیر، الخالدیه و بخش‌هایی از منطقه حمص، بار دیگر ورق پیروزی را به نفع محور مقاومت برگردانده است. آنچه امسال به موضوع روز قدس اهمیت دوچندان می‌بخشد، همین تلاش پرحجم عبری- غربی- عربی (ارتجاع) برای فراموشاندن و از خاطر بردن نقش غده سرطانی صهیونیستی در بحران‌ها و اختلافات و درگیری‌های منطقه‌ای است. امام خمینی(ره) به عنوان مبدع ایده بلند روز قدس فرمودند روز قدس روز اسلام است و اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود. فردا فرصتی مهم برای بالا گرفتن پرچم اتحاد و مقاومت و پیروزی به نام اسلام و امت اسلامی است.

محمد ایمانی

 


گفت: یکی از ضد انقلابیون فراری در صفحه فیس‌بوک خودش نوشته؛ «هر چی فکر می‌کنم از خودمون که اپوزیسیون خارج کشور هستیم، بدبخت‌تر و علاف‌تر پیدا نمی‌کنم».
گفتم: حرف حساب زده!
گفت: نوشته؛ هیچکس در ایران برای حرف‌ها و پیشنهادهای ما تره خُرد نمی‌کنه ولی ما توی ینگه دنیا پای کامپیوتر نشسته‌ایم و به خیال خودمون داریم مبارزه می‌کنیم؟!
گفتم: خب! دیگه چی؟!
گفت: نوشته؛ برنامه‌هایی هم که برای تجمع اعلام می‌کنیم تکراری شده و هیچکس حاضر به شرکت در آن نیست.
گفتم: خانمی وسط نمایش فیلم در سینما همسرش را صدا کرد و گفت؛ نگاه کن! اون یارو حسابی خوابش برده! و همسرش با عصبانیت گفت؛ به جهنم که خوابش برده، حالا چرا منو از خواب بیدار کردی؟!

 


طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران که در دستور کار مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفته، اختلافات داخلی در این کشور را درباره آثار و نتایج سیاسی آن تشدید کرده است.
مجلس نمایندگان آمریکا در حالی طرح تشدید تحریم‌‌ها علیه جمهوری اسلامی را در دستور کار دارد که برخی از نمایندگان خواستار تجدیدنظر در این موضوع شده‌اند.
به نوشته نیویورک تایمز‌ بررسی شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران در حالی است که؛ «حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب ایران قرار است تا بزودی مراسم تحلیف خود را بجا آورد. وی اظهار داشته که دارای خط مشی معتدلی است و خواستار بهبود روابط با کشورهای غربی است. طبق برآوردهای اولیه انجام شده در حدود 376 نفر از نمایندگان آمریکایی موافق تصویب این طرح هستند. با این حال احتمال رد این طرح در سنای آمریکا در ماه سپتامبر زیاد است.»
تحلیلگر «نیویورک تایمز» در ادامه و در انتقاد از خط مشی خصمانه نمایندگان آمریکایی در قبال ایران می‌افزاید «با این حال منتقدان بر این باورند که تصویب این لایحه پیامی منفی از سوی دولت آمریکا به رئیس‌جمهور جدید ایران خواهد بود. در این میان، بین کنگره و کاخ سفید اختلافات شدیدی در مورد تصویب این لایحه در گرفته است. در این مورد «داریوش زاهدی» از تحلیلگران مسائل ایران و تحریم‌های وضع شده علیه آن کشور در دانشگاه «برکلی» کالیفرنیا معتقد است که اقدام خصمانه نمایندگان آمریکایی واکنشی منفی به رای‌دهندگان ایرانی خواهد بود. وی معتقد است «قانونگذاران آمریکایی بایستی صبر کرده و به روحانی فرصت لازم برای اجرای برنامه‌هایش را بدهند. در مقابل گروهی از نمایندگان آمریکایی نیز معتقدند که بایستی جلسه بررسی طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران به تعویق بیفتد. در این راستا 131 نفر از نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای که اخیرا به «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا نوشتند از وی خواستند تا اقدامات لازم برای تعامل با رئیس‌جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران را به عمل آورد.»
تحلیلگر «نیویورک تایمز» در ادامه می‌افزاید «تریتا پارسی» از بنیانگذاران گروه موسوم به شورای «ایرانی - آمریکایی» در اظهارنظر جدید خود اظهار کرد با انتقاد از تصمیم نمایندگان آمریکایی برای تصویب لایحه ضدایرانی«قطعا این اقدام باعث تخریب فرصت بدست آمده برای تعامل آمریکا با ایران خواهد شد.» در این میان، «کیت الیسون» نماینده دموکرات آمریکایی از ایالت «مینه سوتا» آمریکا یکی از مخالفان طرح مسئله لایحه ضد ایرانی در مجلس نمایندگان آمریکا بوده است.»
تحلیلگر نیویورک تایمز می‌افزاید «قطعا تصویب این لایحه پیام خصمانه‌ای از سوی آمریکا به ملت ایران خواهد بود.»
درخواست دموکرات‌ها برای تعویق
در همین حال «فارین پالیسی» گزارش داد: جیم مک درموت، جان کانیرز، کیت الیسون و جیم مک گاورن، از اعضای مجلس نمایندگان در نامه‌ای خواستار تاخیر در به رای گذاشتن طرح قانونی تحریم‌های ایران شدند؛ آن‌ها بیم دارند که این کار تلاش دولت اوباما برای تعامل با دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ایران درباره برنامه هسته‌ای را به مخاطره اندازد.
این بحث‌ها نشان‌دهنده شکافی عمیق درباره اتخاذ سیاست در قبال ایران میان کنگره و کاخ سفید است. از یک طرف دولت اوباما هفته گذشته بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را کاهش داد و قصد دارد که با روحانی که نسبتا میانه‌رو است در ماه سپتامبر درباره مسئله هسته‌‌ای وارد تعامل شود. از سوی دیگر مجلس نمایندگان که تحت کنترل اکثریت جمهوری‌خواهان است، می‌خواهد صادرات نفت ایران را در طرحی که انتظار می‌رود به راحتی به تصویب برسد، تحت فشار بیشتر قرار دهد. این طرح می‌تواند در ماه سپتامبر برای کمیته بانکداری سنا ارسال شود تا مورد بررسی قرار گیرد.
در نامه این نمایندگان آمده است: ما معتقدیم که به رای گذاشتن این طرح پیش از تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران در چهارم اوت 2013 اقدامی غیرسازنده و غیرمسئولانه خواهد بود.
این نامه می‌افزاید: یک راه حل دیپلماتیک هم‌چنان بهترین راه حل ممکن برای اطمینان یافتن از این راه است که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند و مجلس نمایندگان نباید با یک طرح تحریم دیگر از فرصت بالقوه برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای جلوگیری کند.
این قانون‌گذاران علاوه بر درخواست برای تاخیر در به رای گذاشتن این طرح، تعدیل لحن آن را نیز خواستار شده‌اند و با ذکر این که این طرح دست رئیس‌جمهور را برای اعمال معافیت‌ها از تحریم بسته‌تر می‌‌کند، گنجاندن دوباره اختیارات رئیس‌جمهور در این باره در طرح را خواستار شدند.

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* تاریخ یکصد ساله ایران و خاورمیانه تنها نسخه مبارزه با امپریالیسم و صهیونیسم را برای مسلمانان و آزادیخواهان تجویز می‌کند چرا که در این میان قتل و فساد هدیه آنها به ما بوده است.
محمودی
* واژه‌هایی چون اعتدال، تدبیر و امید که آقای دکتر روحانی مطرح کردند در واقع به معنای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی در زیر پرچم اسلام و ولایت است و کسی که به عنوان وزیر در کابینه ایشان انتخاب می‌شود باید وجودش را در راه آرمانهای انقلاب اسلامی بگذارد و نه چیز دیگر.
بلغار
* بعد از شکست‌های تروریست‌های سوریه فشار روی سوریه، به فشار بر روی حزب‌الله لبنان دارد منتقل می‌شود اما وزیر خارجه انگلیس به بهانه شکست تروریست‌های سوریه و ترس از قدرتمند شدن حزب‌الله، از کاترین‌اشتون درخواست کرده که نام حزب‌الله را در لیست تروریستی تحریم‌های اتحادیه اروپا بگنجاند و این اتفاق افتاد. و اتحادیه اروپا با این کار ثابت کرد اتحادیه صهیونیست‌هاست نه اتحادیه اروپا
آرش پناهی
* آقای هاشمی گفته است ما نمی‌توانیم باهمه دنیا قهر باشیم. آیا منظور ایشان از همه دنیا آمریکاست؟ چون ما با همه دنیا قهر نیستیم فتنه‌گران تصمیم داشتند با کودتای مخملی کشور را به دست آمریکا بدهند. اما باید ببینید که آمریکا در کشورهای دیگر مثل مصر، عراق، افغانستان و پاکستان و دیگر کشورها چه می‌کند؟ البته آمریکا خود و چند کشور غربی را همه جهان می‌داند و می‌گوید که ایران هسته‌ای باید در تمام جهان پاسخگو باشد. ولی شما آمریکا را همه دنیا ندانید.
یک دبیر بازنشسته
* اینکه کسانی به کیهان حمله می‌کنند به خاطر این است که این روزنامه جز واقعیت و حقیقت چیزی نمی‌نویسد و از قدیم هم گفته‌اند حقیقت تلخ است!
8311---0937
* کارخانه تولید طرح و نقشه و اجرای سازمان جاسوسی آمریکا سه شیفت مشغول کار است و فقط در مورد ایران از 28 مرداد 32 تا الان قریب 60 سال است که شب و روز طرح و نقشه دارد تا 6 مرداد 92 که طرح قانون پیشگیری از ایران هسته‌ای را مطرح کرده است، با همه اینها به لطف خدا در تمام این طرحها ناکام و ناموفق بوده و خواهد بود.
یک ایرانی
* ظاهراً آقای علی مطهری دارد فتنه 88 را فراموش می‌کند و شاید می‌خواهد آن را انکار کند وقتی رهبر فرزانه انقلاب ما فرمودند برخورد فتنه‌گران در انتخابات 88 نانجیبانه بود آقای مطهری چرا حرفهای بی‌ربط می‌زند؟
یک شهروند
* ظاهراً برخی از مجریان سیما خود را در مقام فتوای فقهی می‌دانند! در برنامه‌ای که شامگاه شهادت امیرالمومنین(ع) یعنی سه‌شنبه 8/5/92 از شبکه پنجم سیما پخش می‌شد، به هنگام مواجه یک فرد دریافت کننده عضو (ریه) با مادر اهداکننده جوان متوفی، مجری برنامه در شرایط غلیان احساسات حضار از فرد دریافت‌کننده خواست دست مادر اهداکننده را ببوسد و تاکید کرد که او مثل مادر توست، اشکال ندارد! واقعاً وقتی مجری رسانه ملی این‌گونه در مقابل میلیون‌ها بیننده حرام الهی را توجیه می‌کند چه توقعی از افراد جاهل باید داشت؟
9181---0912
* خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود: با زبانی دعا کن که با آن گناه نکرده‌ای تا دعایت مستجاب شود. موسی عرض کرد چگونه؟ خداوند فرمود: به دیگران بگو برایت دعا کنند. چرا که تو با زبان آنها گناه نکرده‌ای. بیایید در این شب‌های قدر که ارزش آن از هزار ماه بیشتر است همه یکدیگر را دعا کنیم.
9155---0916
* با وجود داشتن شرایط دریافت وام ازدواج و ثبت‌نام در سایت مربوط متأسفانه هیچ یک از بانک‌ها زیر بار پرداخت وام ازدواج نمی‌روند و برخی در کمال کم‌لطفی می‌گویند دولت برای خودش گفته و سایت هم برای خودش زده است. از رئیس‌جمهور منتخب درخواست می‌شود ضمن حل مشکل وام ازدواج جوانان با مدیران متخلف بانکها برخورد نماید.
8094---0912
* سالهاست که بازنشستگان نیروهای مسلح و کارکنان آن از بانک سپه حقوق می‌گیرند. چه دلیلی دارد که حقوق بازنشستگان به بانک کشاورزی منتقل شده است مگر ما دامداریم یا می‌خواهیم بذر بخریم؟ بانک کشاورزی هم دائم مارا به کافی‌نت و شعبات دیگر پاس می‌دهد. چرا ما را در این سنین پیری پاسکاری می‌کنند؟!
یکی از بازنشستگان
* از مدیر سازمان آب و فاضلاب رباط کریم درخواست می‌شود در امر تصفیه آب آشامیدنی مردم این شهر مساعدت نماید. در حال حاضر مدت کمی پس از جوشاندن آب سماورهایمان بسیار رسوب می‌بندد.
حسینی از رباط کریم
* کدام اقتدار مجلس از دست رفته که عده‌ای صحبت از بازگرداندن اقتدار آن می‌کنند. چرا بعضی‌ها مرتب در جهت تشویش اذهان قدم برمی‌دارند؟
9250---0911
* شهرستان قلعه‌گنج علی‌رغم شهدایی که تقدیم اسلام کرده تا قبل از دولت آقای احمدی‌نژاد هیچ کار خدماتی به خود ندید فقط در این 8 سال اخیر قدم‌هایی برای عمران و آبادی شهر برداشته شده است‌ گرچه جوابگو نیست.
6041---0936
* خرید و فروش مدارک دانشگاهی و سوالات کنکور که یک فساد دانشگاهی بود متأسفانه در دولت سازندگی و اصلاحات پایه‌های آن شکل گرفت و امثال وزرای اصلاح‌طلب در آن دوره وزیر علوم بودند.
9005---0912
* شهر حر در خوزستان با ده هزار نفر جمعیت فاقد اورژانس و فوریتهای پزشکی است و به همین علت جوان 35 ساله به دلیل ایست قلبی و نبود مرکز فوریت پزشکی جان باخت. از مسئولین امر درخواست رسیدگی دارم.
6011---0916
* سازمان انتقال خون که مدعی کمبود خون در تابستان و ماه مبارک رمضان است چرا شعبه‌های آن همچون نازی‌آباد و شهرری و غیره پس از افطار فعال نیست؟! همه فرصت حضور در مرکز سازمان را ندارند.
حسن‌زاده از تهران
* شرکت آب و فاضلاب همدان هر روز به مدت 4 ساعت آب شهر بهار را قطع می‌کند ولی‌ در شهر همدان حتی برای یک دقیقه در طول روز آب قطع نمی‌شود. وجود این تبعیض بین شهروندان یک استان و شهرستان برای چیست؟
1024---0918

 


آخرین خبرها از ترکیب کابینه دولت جدید، حاکی است حسین دهقان به عنوان وزیر دفاع معرفی خواهد شد.
در حالی که برخی منابع خبری از ابقای وحیدی در پست وزارت دفاع خبر داده بودند، ظاهراً حسین دهقان تنها گزینه این پست است.
حسین دهقان دبیر کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت ‌وگو با فارس، با تایید اینکه برای تصدی وزارت دفاع با وی صحبت شده، از ارائه برنامه‌های خود به حسن روحانی خبر داد.
وی در پاسخ به این سؤال که چقدر احتمال می‌دهید به عنوان گزینه اصلی وزارت دفاع مطرح شوید، گفت: این موضوع را باید از آقای روحانی پرسید ولی علی‌الحساب فعلاً قطعی است و نتیجه مشخص است اما به هر حال باید ببینیم در مجلس چه پیش می‌آید.
دهقان همچنین تاکید کرد: در حال حاضر گزینه دیگری برای وزارت دفاع مطرح نیست.
همچنین یک منبع آگاه، انتخاب علی طیب‌نیا به‌عنوان جدی‌ترین گزینه برای معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی را تایید کرد و گفت: وی در حال تدوین برنامه به منظور تقدیم آن به مجلس است.
این منبع آگاه همچنین در خصوص معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس نیز به تسنیم گفت: حسن روحانی روز یکشنبه اسامی وزراء پیشنهادی را رسماً و کتباً به مجلس اعلام می‌کنند.
وی با بیان اینکه طیب‌نیا به درخواست دعوت حسن روحانی پاسخ مثبت داده است، تصریح کرد: برنامه‌های وی در حوزه اقتصاد در حال نهایی شدن است و قرار است این برنامه‌ها هم به حسن روحانی و هم به نمایندگان مجلس ارائه شود.
در همین حال جعفر توفیقی که در دولت اصلاحات ریاست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را بر عهده داشت درباره حضورش در کابینه حسن روحانی، اظهار داشت: اینجانب یکی از گزینه‌های وزارت علوم بودم که ظاهراً منتفی شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه خود را برای تصدی وزارت علوم به رئيس‌جمهور منتخب ارائه دادید یا خیر، گفت: آقای روحانی از بنده برنامه‌ای نخواستند.
پیش از این بسیاری از فعالان سیاسی و ائمه‌جمعه نسبت به حضور اصحاب فتنه در وزارت علوم هشدار داده بودند.

 


عضو کمیسیون حقوقی مجلس نهم از حضور وزیر دادگستری و دادستان کل کشور در جلسه هفته آینده کمیسیون حقوقی خبر داد.
«ابوالفضل ابوترابی» با اشاره به این مطلب افزود: وزیر دادگستری و دادستان کل کشور به سؤالات نمایندگان در رابطه با آخرین وضعیت حقوقی 3 نماینده متهم در فساد مالی پاسخ می‌دهند.
عضو کمیسیون حقوقی مجلس نهم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: هفته گذشته وزیر دادگستری در جلسه کمیسیون حقوقی حضور یافت اما به دلیل عدم حضور دادستان کل کشور این جلسه به جلسه دیگری موکول و توضیحاتی توسط بختیاری ارائه نشد.
گفتنی است؛ پرونده سه نماینده مجلس متهم در فساد بزرگ مالی به شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران ارجاع شد و طبق اعلام ناصر سراج قاضی این پرونده، هنوز حکمی برای این پرونده صادر نشده است.

 


نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله سیداحمد خاتمی در دانشگاه تهران اقامه خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی ستاد نماز جمعه تهران این مراسم بعد از راهپیمایی روز جهانی قدس شروع خواهد شد و دکتر احمدی‌نژاد پیش از خطبه‌ها به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

 


نامزد تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت در صورت رسیدن به وزارت اقدام به بازگشایی دو نهاد شبه صنفی تعطیل شده می‌کند.
علی جنتی در مصاحبه با روزنامه قانون و درباره احتمال بازگشایی خانه سینما که به خاطر تخلفات قانونی تعطیل شده گفت: بنده هنوز به طور کامل وارد این مقوله نشدم. نه استدلال‌های وزارت ارشاد برای تعطیلی خانه سینما را استماع کرده‌ام و نه دلایل و برهان‌های طرفین دعوا را شنیده‌ام. برخورد من با این ماجرا تا به حال برخورد رسانه‌ای بوده است. در واقع، مسائلی را شنیده‌ام که در رسانه‌ها منعکس شده است؛ اما آنچه اکنون می‌توانم بگویم این است که اصولاً بستن خانه سینما به عنوان یک انجمن صنفی که محل گردهمایی اهالی سینما و محل تبادل نظرات و تضارب آرا بوده، بسیار خسارت‌بار بوده است. این مشکل باید در اسرع وقت حل شود. یکی از مهم‌ترین اولویت‌های من بازگشایی خانه سینما است و قطعاً در اولین روزهای کاری به آن خواهم پرداخت. اصولاً چیزی که باید به آن توجه داشت تشکل‌های مدنی و صنفی است که اصحاب سینما و مطبوعات و هنر باید از آن بهره‌مند شوند. اگر ما تمامی فعالیت‌های این گروه‌ها را زیر نظر دولت بیاوریم و فکر کنیم پادگانی درست کرده‌ایم که همه باید مطیع ما باشند، بسیار عمل نادرستی است.
وی به تخلفات انجام شده در خانه سینما و ارتباط برخی اعضای این مرکز با رسانه‌ها و شبکه‌های فرهنگی ضد انقلاب خارج کشور اشاره‌ای نکرد و درباره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیز که شماری از اعضای هیئت مدیره آن هم اکنون به آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی پناهنده شده‌اند، گفت: در چارچوب همان سیاست‌هایی که اشاره کردم قاعدتاً انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هم باز خواهد شد.
علی جنتی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره اینکه آیا با پدرش برای پذیرش وزارت مشورت کرده، گفت:‌ خیر مشورت نکردم. اطلاع دادم. ایشان هم نظرشان این بود که وزارت ارشاد مشکلات فراوانی دارد و اگر به وزارتخانه دیگری می‌رفتم، بهتر بود. خبرنگار: در مورد اصل حضورتان در دولت آقای روحانی مشکلی نداشتند؟ نه اصلاً.
وی درباره احتمال انتقاد آیت‌الله جنتی در خطبه‌های نمازجمعه نسبت به وزارت ارشاد می‌گوید: بله؛ به هر حال ایشان اگر تشخیص بدهند که جایی مشکل وجود دارد، چه وزارت ارشاد و چه جای دیگر، بسیار صریح بیان می‌کنند. ممکن است قبل از تذکر علنی به خودم خصوصی بگویند؛ اما اگر احساس کنند که تذکر خصوصی مؤثر نبوده، علنی هم می‌گویند. علی جنتی این را هم گفته که ارادتش نسبت به هاشمی‌رفسنجانی فکری است نه شخصی.

 


«هدف آمریکا از مذاکره با ایران تداوم تحریم‌هاست و نه یافتن راه حل دیپلماتیک».
نشریه آمریکایی نشنال اینترست این تحلیل را به نقل از یک عضو ارشد اندیشکده فدراسیون دانشمندان آمریکا منتشر کرد. «یوسف بات» دکترای فیزیک هسته‌ای دانشگاه ییل در این تحلیل خاطرنشان می‌کند: «چندی پیش «رابرت اینهورن»، از دستیاران سابق اوباما در فارین پالیسی بحث کرد که نباید به ایران مجوز غنی‌سازی داده شود چرا که به گمان او، جمهوری اسلامی به پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) پایبند نیست. این ادعای اینهورن از جهات بسیاری نادرست است. اگر این حرف بیانگر دیدگاه سیاست‌گذاران آمریکایی باشد، امکان دارد ریشه بن‌بست در خصوص برنامه هسته‌ای ایران همین برداشت نادرست باشد؛ برنامه‌ای که به گفته رئیس دستگاه اطلاعاتی ملی آمریکا در حال حاضر اهداف نظامی را دنبال نمی‌کند.»
تحلیل‌گر آمریکایی اضافه می‌کند: یکی از باسابقه‌ترین کارشناسان در این خصوص دکتر هانس بلیکس، رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که به تازگی اعلام کرد «تا به حال، ایران ان‌پی‌تی را نقض نکرده است و در حال حاضر هیچ مدرکی دال بر اینکه ایران سلاح هسته‌ای می‌سازد، وجود ندارد.»
نویسنده با اشاره به سخنان «محمد البرادعی»، دبیر کل سابق آژانس مبنی بر این که درباره خطر ایران هوچی‌گری راه انداخته‌اند و من کوچک‌ترین دلیلی که نشان دهد تهران در پی بمب می‌باشد، مشاهده نکرده‌ام تصریح کرد: «اگر سیاست‌گذاران آمریکا مایل هستند که از طریق مذاکره به راه حل مسئله هسته‌ای ایران دست یابند، باید برداشت و درک خود از ان‌پی‌تی را شفاف و روشن کنند. متأسفانه، این طور به نظر می‌رسد که عده‌ای در دولت آمریکا احتمالاً به تداوم تحریم‌ها بر ایران بیش از یافتن راه حل منصفانه و قانونی،‌ تمایل دارند.»
یوسف همچنین با مرور اظهارات گری ‌سیمور مشاور سابق اوباما که گفته بود «کاخ سفید طرح 3 جانبه ایران و ترکیه و برزیل درباره غنی‌سازی را موجب تأخیر انداختن تحریم‌ها می‌دانست» افزود: به نظر می‌رسد هدف اصلی این بوده که تحریم‌ها همچنان ادامه داشته باشد و شرایط به گونه‌ای طراحی شده که این هدف محقق شود. بنابراین با طرح 3 جانبه مخالفت شد.
تحلیل‌گر نشنال اینترست تصریح کرد: می‌توان گفت که وضعیت تعامل آمریکا با ایران از جهاتی شبیه به وضعیت دهه 1950 (دهه 1330 و دوران ملی شدن صنعت نفت ایران) و نخست‌وزیری محمد مصدق است. ری ‌تکیه از اعضای شورای روابط خارجی (CFR.ORG) معتقد است که امپراتوری بریتانیا اصلاً مایل نبود به دولت وقت ایران که در صدد بازپس‌گیری مناطق نفتی خود بود، امتیاز بدهد و قصد داشت که آن نخست‌وزیر گستاخ را از قدرت به زیر بکشد. ملی‌گرایی مصدق در نظر «وایت‌هال» فقط به معنای چشم‌پوشی بریتانیا از منافع خاص خود در ایران نبود بلکه می‌توانست تمامی دارایی‌های این امپراتوری را در سراسر جهان تهدید کند. مصدق باید می‌رفت و دیپلماسی فقط نیرنگی بود که در خدمت تحقق این هدف به کار گرفته شد. از این دیدگاه، لندن هرگز در پی سازگاری با تهران نبود بلکه فقط از تشریفات دیپلماسی استفاده می‌کرد تا یک ائتلاف عمومی را علیه مصدق که سخت تحت فشار بود، شکل دهد.
یوسف بات در ادامه افزود: «اکنون به نظر می‌رسد، واشنگتن نیز مانند لندن در اوایل دهه 1950 رفتار کند اما این کار می‌تواند به فروپاشی ان‌پی‌تی منجر شود.»

 


«با وجود خوش‌بینی غرب به حسن روحانی، نزدیکان وی هشدار داده‌اند که او بالاتر از همه چیز یک مسلمان شیعه است و زندگی‌اش را وقف جمهوری اسلامی کرده و هرگز به آن خیانت نمی‌کند.»
این مطلب را توماس اردبرینک دیپلمات سابق آمریکا در روزنامه نیویورک‌تایمز مورد تاکید قرار داد. او با اشاره به خوش‌بینی روحانی نسبت به غرب در مذاکرات هسته‌ای 10 سال پیش که منجر به توقف غنی‌سازی شد، می‌نویسد: این تنها توافق هسته‌ای ایران و غرب طی 10 سال گذشته بود. اما مذاکرات در سال 2005 شکست خورد و منتقدانش او را متهم کردند که ضعف نشان داده است.
نیویورک‌تایمز با مرور سوابق سیاسی دکتر روحانی می‌نویسد: «او در سال 1978 به انگلیس می‌رود و در دانشگاه لنکستر حقوق اسلامی درس می‌دهد. وی قرار بود برای ادامه تحصیل به هاروارد برود که انقلاب شروع شد و او برای پیوستن به آیت‌الله خمینی به پاریس رفت. روحانی تقریبا در تمام تصمیمات خارجی ایران در سه دهه گذشته نقش مستقیم داشته است. او یکی از سه نفری بود که با رابرت مک‌فارلین که پنهانی در سال 1986 به تهران آمده بود ملاقات کرد. اما نزدیکان روحانی هشدار داده‌اند که او بالاتر از همه چیز یک مسلمان شیعه است و زندگی‌اش را وقف جمهوری اسلامی کرده و هرگز به آن خیانت نمی‌کند.»
یکی از نزدیکان او می‌گوید: «دشمنان ما نباید از روحانی انتظار کوتاه آمدن داشته باشند. تحریم‌ها و فشارهای دیگر موضع ما را تغییر نمی‌دهد. روحانی به گفت‌وگو با غرب علاقه دارد نه تک‌گویی. او آماده دستیابی به یک زمینه مشترک است اما فقط اگر طرف مقابل هم آماده رسیدن به زمینه مشترک باشد. غرب قدر این فرصت را بداند».

 


آخرین گزارش‌ها از منتفی شدن تصدی وزارت توسط اصلاح‌طلبانی چون توفیقی، مسجدجامعی، فرجی‌دانا، بانک عارف و یونسی حکایت می‌کند.
با این حال برخی دیگر از اصلاح‌طلبان مانند محمدعلی نجفی، اسحاق جهانگیری، بیژن زنگنه، محمود حجتی، محمدجواد ظریف، عباس آخوندی، علی ربیعی، مسعود سلطانی‌فر، به‌عنوان نامزدهای تصدی وزارت آموزش و پرورش، معاون اول یا وزارت صنایع، وزارت نفت، جهاد کشاورزی، خارجه، مسکن، کار و رفاه تعاون، و ورزش و جوانان دیده می‌شود.
بر طبق آخرین گزارش‌ها، نامزدهای وزارتخانه‌ها و معاونت‌های ریاست‌جمهوری به این ترتیب تدوین شده و البته نهایی نشده است؛‌‌ «معاون اول رئیس‌جمهور (اسحاق جهانگیری یا فروزنده)، وزیر کشور(عبدالرضا رحمانی‌فضلی)، وزیر نفت (بیژن زنگنه)، وزیر اطلاعات (محسن قمی یا محمود علوی- صلاحیت علوی در انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان تایید نشد)، وزیر اقتصاد و دارایی (علی طیب‌نیا)، وزیر کشاورزی (محمود حجتی)، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (رضا مکنون)، وزیر امور خارجه (محمدجواد ظریف)، وزیر راه و شهرسازی (عباس آخوندی)، وزیر بهداشت (سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی)، وزیر ارتباطات (سیدابوالحسن فیروز‌آبادی)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (علی جنتی)، وزیر آموزش و پرورش (محمدعلی نجفی)، وزیر صنعت معدن و تجارت (محمدرضا نعمت‌زاده)، وزیر رفاه کار و تعاون اجتماعی (علی ربیعی)، وزیر دفاع (سردار احمد وحیدی)، وزیر ورزش و امور جوانان (مسعود سلطانی‌فر)، وزیر نیرو (حمید چیت‌چیان)، رئيس دفتر رئيس‌جمهور (حسین فریدون یا نهاوندیان)، رئيس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (محمدباقر نوبخت)، دبیر شورای عالی امنیت ملی (محمد فروزنده)، معاون پارلمانی رئيس‌جمهور (علی عسگری)، رئيس‌ سازمان انرژي اتمی (محمود واعظی)، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (رضا صالحی امیری)، مشاور ارشد رئيس‌جمهور و رئیس گروه مشاوران (اکبر ترکان)، رئيس بازرسی نهاد ریاست جمهوری (حسین فریدون)، رئیس کل بانک مرکزی‌(مجید قاسمی)، پیش از این از سوی کمیته‌های مشورتی اسامی 60 نامزد تصدی وزارتخانه و معاونت به دکتر روحانی ارائه شده بود. شماری از این اسامی از فعالان فتنه 88 و 78 بوده و مورد حساسیت مجلس شورای اسلامی قرار دارند. اکنون به نظر می‌رسد برخی از اسامی غربال شده اند.

 


زمزمه نام محمدجواد ظریف به عنوان یکی از نامزدهای تصدی وزارت خارجه، با استقبال خبرگزاری رویتر مواجه شد. رویتر می‌گوید ظریف روابط خوبی با وزیر دفاع و معاون رئیس‌جمهور آمریکا دارد!
این خبرگزاری در گزارش خود نوشت: محمدجواد ظریف در راس بسیاری از مذاکرات مخفی با واشنگتن برای پایان دادن به شکاف 35 ساله میان ایران و آمریکا بوده است. معرفی او نشان دادن شاخه زیتون به آمریکاست[!] او با وجود تمام ناکامی‌های گذشته، در آمریکا کاملا شناخته شده است.
رویتر افزود: ظریف رابطه خوبی با معاون رئیس‌جمهور جو بایدن، وزیر دفاع چاک هیگل و عده‌ای از مقامات امنیتی آمریکا از هر دو حزب دارد و در دفتر تلفن وی شماره تلفن این مقامات نوشته شده است. او در فاصله سال‌های 2002 تا 2007 نماینده دائمی ایران در سازمان ملل بود و پس از آن به تهران بازگشت.
یک دیپلمات غربی که با ظریف تعاملاتی داشته گفت: «ظریف آمریکا را به خوبی‌ می‌شناسد به رغم تمام سرخوردگی‌های مربوط به گذشته، کسی است که هنوز فردی شناخته شده (مورد اعتماد) در واشنگتن است.»
همچنین دنیس راس، دیپلمات صهیونیست آمریکایی که در دولت اوباما نیز تا سال 2011 به عنوان مشاور امور خاورمیانه کار می‌کرد می‌گوید: ظریف پیش از این نشان داده است که مصمم به برقراری رابطه با غرب است. انتخاب او نشانه علاقه به برقراری رابطه با غرب است. هر چند که این انتخاب زمانی به صورت واقعی معنی‌دار می‌شود که ایران در رویکرد هسته‌ای تغییری ایجاد کند.
پایگاه اینترنتی رجانیوز نوشت: در حالی که روسای فراکسیون‌های اصولگرایان و رهروان مجلس توافق کردند اعضای این فراکسیون‌ها به وزرای حامی فتنه و حاشیه‌دار رای ندهند با این حال زمزمه‌هایی مبنی بر حضور برخی افراد مسئله‌دار شنیده می‌شود.
بر اساس این گزارش محمدجواد ظریف در دولت سازندگی به مدت 10 سال معاون وزیر خارجه بود و سپس مجددا به نیویورک برگشت و سفیر ایران در سازمان ملل شد و از همان زمان حلقه نیویورکی‌ها مصطلح شد.
در این گزارش آمده است، برنامه‌ریزی سفر خاتمی به آمریکا یک سال پس از پایان ریاست‌جمهوری وی و همچنین حضور رئیس‌جمهور اسبق ایران در مهمانی جورج سوروس در جریان این سفر از دیگر اقداماتی بود که ظریف و دوستانش انجام داده‌اند. جنجالی‌ترین اتفاق در سفر خاتمی به نیویورک دیدار او با جرج سوروس بود. کیان تاجبخش از جمله افرادی است که در این دیدار حضور داشته است.
این گزارش می‌افزاید: برخی مقامات درباره آن دیدار گفته بودند که سوروس در همین هفته و در یک مراسم خصوصی صرف شام در بوستون، درباره معامله بزرگ (هسته‌ای) با محمد خاتمی رئیس‌جمهوری سابق ایران گفت‌وگو کرد. یک ایرانی که در آن مراسم شام حضور داشت، گفت: خاتمی به ما گفت که آمریکا باید مذاکره با ایران را آغاز کند. او افزود که ایران مسلما خواهان تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، اما نه به عنوان یک پیش‌شرط برای مذاکرات است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10