(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 10 مرداد 1392 - شماره 20556

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ماهاتیر محمد و سولانا مهمانان ویژه مراسم تحلیف
پوشش اورژانسی حضور میهمانان خارجی مراسم تحلیف رئیس‌جمهور
دستگیری فرد اهانت کننده به مضجع مطهر رضوی؛
وزیر اطلاعات همکاری بیشتر مردم با نیروهای اطلاعاتی را خواستار شد
دبیرکمیسیون ماده 10احزاب:روند انحلال حزب مشارکت قطعی و غیرقابل تشکیک است
فردا جهان اسلام آزادی فلسطین را فریاد می‌زند
قدس شریف! رهایی نزدیک است
درمکتب امام
رمضان ؛ ماه تمرين ورود در زمره صالحان (بخش دوم وپایانی)
خداوند ، وكيل انسان صالح
سفیر ایران در لبنان: سیاست جمهوری اسلامی آزادسازی کل فلسطین است
آملی‌لاریجانی: روز قدس گفتمان وحدت جهان اسلام در برابر رژیم صهیونیستی است
کریستین ساینس مانیتور: برنامه هسته‌ای ایران در دولت روحانی به عقب برنمی‌گردد
سفیر ایران در مسکو اعلام کرد
تکذیب دیدار پوتین و روحانی در تهران
بختیاری: رای ابطال مصوبه 74 هزار میلیاردی قطعی است
مفتی سوریه : دفاع ایران از فلسطین دفاع از انسانیت است
   


سخنگوی دستگاه دیپلماسی اعلام کرد نخست‌وزیر پیشین مالزی و مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا مهمانان ویژه مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب هستند.
«سیدعباس عراقچی» در مورد آخرین خبرها از حضور مهمانان خارجی در مراسم تحلیف حجت‌الاسلام حسن روحانی گفت: در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب که قرار است یکشنبه 13 مرداد ماه برگزار شود، بیش از 50 کشور حضور دارند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران خاطرنشان کرد: ماهاتیر محمد نخست‌وزیر پیشین مالزی و خاویر سولانا مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا مهمان ویژه این مراسم هستند.
همچنین سید محمد یثربی مدیر کل تشریفات مجلس شورای اسلامی از افزایش میهمانان خارجی مراسم تحلیف حجت‌الاسلام روحانی خبر داد.
وی تصریح کرد: تاکنون حضور یازده رئیس جمهور، 7 رئیس مجلس، 2 نخست وزیر، 4 معاونت رئیس جمهور، 3 معاون نخست‌وزیر و 9 وزیر خارجه در مراسم تحلیف رئیس جمهور یازدهم قطعی شده است.
مدیر کل تشریفات مجلس با بیان اینکه لیست میهمانان خارجی تا عصر روز پنج‌شنبه قطعی خواهد شد، گفت: که رئیس جمهوری سودان و رؤسای مجلس ازبکستان و امارات جدیدترین میهمانان مراسم تحلیف روحانی هستند.
یثربی همچنین در گفت‌وگو با فارس از پخش مستقیم این مراسم از شبکه‌های اول و خبر سیما و شبکه‌های پرس‌تی‌وی و العالم خبر داد.
مراسم تنفیذ
مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حجت‌الاسلام حسن روحانی روز شنبه 12 مرداد در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور رهبر معظم انقلاب و شخصیت‌های کشوری و لشکری برگزار می‌شود.
در این مراسم که از ساعت 17 شنبه هفته آینده آغاز می‌شود، پس از قرائت قرآن کریم،‌مصطفی محمد نجار وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ارائه می‌کند و سپس حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب متن حکم تنفیذ ریاست جمهوری حسن روحانی را قرائت خواهد کرد.
همچنین رهبر معظم انقلاب بعد از قرائت، این حکم را به رئیس جمهور منتخب خواهند داد و سپس رئیس جمهور منتخب برنامه‌های خود را برای اداره کشور در عرصه‌های سیاسی،‌ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تشریح خواهد کرد.
به گزارش تسنیم، در بخش پایانی مراسم نیز رهبر معظم انقلاب به سخنرانی خواهند پرداخت.

 


رئیس اورژانس تهران از پوشش اورژانسی میهمانان خارجی مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور دولت یازدهم طی سه روز شنبه تا دوشنبه در پایتخت خبر داد.
دکتر رضا دهقانپور در تشریح پوشش اورژانس تهران برای مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور جدید اظهار داشت: اورژانس تهران طی سه روز شنبه تا دوشنبه پوشش کامل اورژانسی از میهمانان خارجی برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور دولت یازدهم را انجام خواهد داد.
وی افزود: بر این اساس در سه نقطه مکانی کاخ سعدآباد، هتل‌های محل استقرار سران و میهمانان خارجی و در نهایت مجلس شورای اسلامی 23 آمبولانس به مدت 3 هزار و 312 نفر ساعت پوشش اورژانسی لازم را ارائه خواهد داد.
دهقانپور به پوشش اورژانس تهران در مراسم روز قدس نیز اشاره کرد و بیان داشت: مرکز اورژانس تهران جهت پوشش امدادی مراسم روز قدس و همراهی شرکت‌کنندگان در این مراسم در روز جمعه اقدام به استقرار 25 دستگاه آمبولانس، 3 دستگاه اتوبوس آمبولانس، 5 دستگاه موتور لانس و 5 دستگاه خودروی فرماندهی در مسیر راهپیمایی تا میدان آزادی می‌کند.
رئیس اورژانس تهران خاطرنشان کرد: در این طرح 74 نفر پرسنل اعم از پزشک، پرستار و تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی شرکت دارند که از زمان برگزاری مراسم تا پایان آن همراه مردم در شهر تهران خواهند بود.
مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه 12 مرداد در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور مقام معظم رهبری و شخصیت‌های کشوری و لشکری برگزار می‌شود.

 


وزیر اطلاعات گفت: در وقایع اخیر شب‌های قدر مشهد همکاری مردم با نیروهای امنیتی خوب بود، مردم با نیروهای اطلاعاتی همکاری بیشتری کنند.
حجت‌الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی در جمع خبرنگاران گفت: مشهد از شهرهای امن ایران است و در سفرهای اخیر که به مشهد داشتیم این امر محسوس بوده است.
وی همچنین درباره اتفاقات اخیر در شب‌های قدر در حرم مطهر رضوی، افزود: مردم باید با نیروهای اطلاعاتی همکاری بیشتری کنند و به محض مشاهده موارد مشکوک با 113 (مرکز اطلاعات کشور) تماس بگیرند.
به گزارش ایسنا در همین زمینه غلامعلی صادقی در حاشیه جلسه مسئولان قضایی در مجتمع امام خمینی مشهد، گفت: فردی در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان سعی داشت با پرتاب شیء آتش‌زا به مضجع مطهر رضوی اهانت کند. این فرد که بطری مواد آتش‌زا به همراه داشت با تاثیر از شبکه‌های ماهواره‌ای و معاند قبل از انجام هرگونه اقدامی توسط نیروهای مردمی و عزاداران بارگاه ملکوتی امام هشتم، شناسایی، دستگیر و تحویل عوامل انتظامی شد.
وی ادامه داد: طبق نظریه پزشکی قانونی فرد یاد شده دچار «اختلال روانی» بوده و اکنون با رعایت موازین قانونی تحت مراقبت قرار گرفته و پس از انجام تحقیقات و تکمیل پرونده جهت نگهداری و سیر مراحل قانونی به مراکز درمانی اعزام خواهد شد.
وی از والدین خواست تا بیشتر مراقب فرزندانشان باشند و تاکید کرد: به ویژه والدینی که فرزندانشان دچار مشکلات روانشناختی هستند باید کنترل و نظارت بیشتری بر آن‌ها داشته باشند تا مزاحمتی برای شهروندان ایجاد نکنند.

 


دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درباره انحلال حزب مشارکت، گفت: روند انحلال این تشکل بر اساس مفاد پرونده‌ای که وجود دارد، قانونی، روشن و غیرقابل تشکیک است.
سید محمدعلی پورموسوی مدیر کل سیاسی وزارت کشور در گفت‌وگو با فارس درباره انحلال حزب مشارکت و آنچه درباره احیای مجدد این تشکل مطرح می‌شود، اظهار داشت: روند انحلال این تشکل قطعی، روشن و غیرقابل تشکیک است.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس مفاد پرونده‌ای که وجود دارد، روند انحلال تشکل مذکور قانونی و منظم انجام شده است.
حزب مشارکت پس از فتنه 88 از سوی وزارت کشور منحل معرفی شد و از فعالیت آن جلوگیری به عمل آمد اما اخیراً یکی از اعضای این تشکل مدعی شد جبهه مشارکت قانوناً منحل نشده است.!

 


سرویس سیاسی-
فردا روز قدس است. روز آگاهی ملت‌ها و مستضعفین جهان در برابر زیاده‌خواهی‌ها و افزون‌طلبی‌های نامشروع مستکبرین است. در واقع امام راحل عظیم‌الشان در اقدامی هوشمندانه و مبتکرانه با نامگذاری آخرین جمعه ماه رمضان به نام «روز قدس» خط مبارزه و مقابله مستضعفین در برابر مستکبرین عالم را برای همیشه تاریخ ترسیم نمودند.
اندیشه قدسی روز قدس، ایستادگی در برابر باطل و نبرد و پیکار با غارتگران و چپاولگران و متجاوزان است که از دل آن «جنبش مقاومت» سربرمی‌آورد و اینک نهضت بیداری اسلامی قد کشیده است.
بیداری اسلامی که امروز در پیکره کشورهای مسلمان و آزادیخواه نضج گرفته رویای آمریکا و صهیونیست‌ها در ایجاد «اسرائیل بزرگ»! از نیل تا فرات را بر باد داده است.
طنین شعار «لاغربیه، لاشرقیه؛ اسلامیه اسلامیه» در جهان اسلام عزم و جزم مسلمانانی را نشان می‌دهد که تنها با تمسک بر اسلام از هیچ قدرت مادی نمی‌هراسند و در برابر نقشه‌های آمریکایی- صهیونیستی تسلیم نخواهند شد.
فردا در حالی جهان اسلام آزادی فلسطین را فریاد می‌زند که طی روزها و هفته‌های اخیر سیرت و صورت تحولات منطقه نشان می‌دهد بار دیگر توطئه‌های آمریکایی- صهیونیستی بر ضد مسلمانان به پیش کشیده شده تا به بهانه دروغی به نام «مذاکرات صلح»- بخوانید سازش و تسلیم- حقوق حقه مردم مظلوم فلسطین را وجه‌المصالحه قرار دهند.
این در حالی است که مذاکرات سازش با هر فرمولی -چه «آمریکایی-صهیونیستی» یا «عربی- ارتجاعی»- به دنبال پذیرش موجودیت رژیم وحشی و جعلی اسرائیل است و حال آن که بدون حذف کامل رژیم صهیونیستی از جغرافیای سیاسی منطقه به یقین خاورمیانه روی آرامش به خود نخواهد دید.
از سوی دیگر، تحرکاتی که امروز برای منحرف کردن بیداری اسلامی با توطئه برادرکشی در کشورهایی همچون مصر، تونس، عراق، سوریه و... به راه افتاده است در جهت منافع نامشروع رژیم کودک‌کش صهیونیستی است.
اکنون اوضاع وخامت‌بار رژیم صهیونیستی به گونه‌ای است که حتی مراکز مطالعاتی و رسانه‌ای غربی از خاورمیانه بدون اسرائیل در آینده نزدیک خبر می‌دهند.
چندی پیش فارین پالیسی گزارشی را از 16 نهاد اطلاعاتی آمریکا منتشر کرد که صریحا بر این مسئله تاکید کرده بود.
بنابراین رهایی قدس شریف از چنگال خونین غاصبان و اشغالگران بدسرشت صهیونیستی واقعیتی غیرقابل انکار است که خیزش و خروش ملت‌های منطقه در بستر بیداری اسلامی شیب کند این حرکت را سرعت بخشیده و نقطه عطفی در مبارزات آزادیبخش بوجود آورده است.
فردا یک بار دیگر ملت‌های مسلمان به صحنه خواهند آمد و آزادی قدس را فریاد خواهند زد چرا که صبح نزدیک است و قدس شریف در نزدیکی رهایی!
برگزاری روز قدس
در 80 کشور جهان
رئیس ستاد مرکزی انتفاضه و قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اعلام کرد روز قدس با شعار «روز جهانی قدس، تداوم بیداری اسلامی، مقابله با ترفندهای نظام سلطه و رهایی قدس شریف» در هشتاد کشور جهان برگزار می‌شود.
رمضان شریف در نشست خبری با بیان رئوس محورها، اهم برنامه‌ها و فعالیت‌های ستاد مرکزی انتفاضه و ستادهای استانی و شهرستانی را اعلام و به ارائه گزارش و تشریح آخرین تحولات مربوط به سرزمین‌های اشغالی فلسطین و بیان وضعیت انتفاضه سوم مسجدالاقصی پرداخت.
او گفت: آخرین جمعه ماه رمضان که از سوی امام خمینی(ره) به عنوان روز جهانی قدس معرفی شد برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و ابتکاری بی‌بدیل از سوی فقیه عادل و مرجع جامع‌الشرایطی بود که بنیانگذار انقلاب بزرگ در عصر جدید بود؛ انقلابی که توانست در طول 34 سال گذشته برکات زیادی را برای آرمان فلسطین و حمایت از مظلومان به دنبال داشته باشد.
رئیس ستاد مرکزی انتفاضه و قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تصریح کرد: استراتژی معروف بنیانگذاران رژیم صهیونیستی تلاش برای به فراموشی سپردن فلسطین بود و آن‌ها این‌گونه مطرح می‌کردند که پیران و سالخوردگان فلسطینی می‌میرند و نسل جدید آن نامی از فلسطین در ذهن‌شان باقی نخواهد ماند و کم کم مسئله فلسطین به فراموشی سپرده می‌شود.
وی با اشاره به آثار و برکات این نام‌گذاری از سوی امام خمینی(ره)، گفت: با این نام‌گذاری ظلم رژیم صهیونیستی علیه مسلمانان و فلسطینی‌ها همواره در حال بازخوانی و در نزد دادگاه افکارعمومی در حال بررسی است.
شریف افزود: روز جهانی قدس امسال با شعار روز جهانی قدس، تداوم بیداری اسلامی، مقابله با ترفندهای نظام سلطه و رهایی قدس شریف امسال در هشتاد کشور جهان و در 770 شهر ایران از مبدا مساجد به مقصد میعادگاه‌های نمازجمعه برگزار می‌شود و ملت ایران همانند 34 سال گذشته در لبیک به امام راحل و رهبر معظم انقلاب همگام با ملت‌های مسلمان جهان ضمن حمایت از گروه‌های جهادی و مقاومت فلسطین و محکوم کردن احیای طرح سازش که فریبی برای ملت فلسطین بیش نیست اعلام انزجار خواهند کرد.
رئیس ستاد مرکزی انتفاضه و قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به شعارهای کلیدی روز جهانی قدس اشاره کرد و گفت: یکی از این شعارها حمایت از سوریه است که در مقابل نظام سلطه مقاومت کرده و شعار کلیدی دیگر پیام به کشورهای اسلامی برای دست برداشتن از حمایت از تروریست‌ها در سوریه و بازگرداندن آرامش به این کشور و از دیگر پیام‌های روز قدس و شعار کلیدی آن پیام به مردم مظلوم است که حق آن‌هاست نظام آزاد بر پایه ارزش‌های اسلامی داشته باشند و ما تلاش سازماندهی شده آمریکا و اسرائیل را در بر هم ریختن نظم سیاسی در این کشور را محکوم می‌کنیم.
رئیس ستاد مرکزی انتفاضه و قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خاطر نشان کرد: مراسم روز قدس در تهران به عنوان کانون بیداری اسلامی از ساعت 10:30 صبح جمعه به سمت میعادگاه‌های نمازجمعه با حضور 400 خبرنگار و عکاس برگزار خواهد شد، هم‌چنین تعداد دو هزار و 500 خبرنگار و عکاس در سراسر نقاط کشور به مخابره اخبار روز جهانی قدس خواهند پرداخت. علاوه بر آن هماهنگی‌های لازم به منظور حمل و نقل، استقرار اورژانس، برقراری نظم و امنیت و مسائل ترافیکی پیش‌بینی شده و برای بیش از 30 استان کشور سخنرانانی در سطح ملی اعزام خواهند شد تا به تبیین محورهای اساسی در مساله فلسطین بپردازند.
در حاشیه‌های مراسم روز جهانی قدس ایستگاه‌های فرهنگی به منظور تبیین چرایی حمایت از فلسطین تعبیه شده است و در پایان این مراسم نیز قطعنامه‌ای قرائت و با تکبیر به تایید ملت ایران خواهد رسید.
شریف در پایان تصریح کرد: این راهپیمایی اولین حضور میدانی مردم بعد از خلق حماسه بزرگ 24 خرداد است و صلابت و وحدت ملت ایران را به نمایش خواهد گذاشت و قطعا پیام ویژه‌ای را برای دوستان و دشمنان ملت ایران به همراه دارد.
دعوت شخصیت‌ها، گروه‌ها و سازمان‌ها برای حضور در راهپیمایی روز قدس
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج دانشجویی کشور، سازمان بسیج مستضعفین، ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان و احزاب و گروه‌های سیاسی با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای ضمن گرامی داشت روز قدس بر لزوم حضور گسترده مردم در راهپیمایی این روز تاکید کردند.
همچنین آیت‌الله مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری در آستانه روز جهانی قدس پیامی را صادر کرد.
در بخشی از پیام‌ رئیس خبرگان آمده است؛ روز جهانی قدس روز بزرگذاشت امام خمینی(ره) به عنوان پرچمدار مبارزه با استبداد جهانی و صهیونیسم بین‌الملل است. هم او بود که در روزهای آغازین نهضت اسلامی ملت ایران دو موضوع مظالم آمریکا در ایران و جهان و ستم‌ها و جنایت‌های رژیم اشغالگر قدس به عنوان یک رژیم نامشروع در قلب کشورهای اسلامی را هدف قرار داد.
آیت‌الله مهدوی‌کنی در پیام خود ضمن محکومیت جنایات رژیم اشغالگر قدس خاطر نشان کرد: مسلمانان در روز جهانی قدس امسال چنین تلاش‌های مذبوحانه‌ای را محکوم خواهند کرد و اجازه خیانت و پاک کردن بیش از نیم قرن جنایات رژیم صهیونیستی را به احدی نخواهند داد.
اینجانب و نیز اعضای معزز مجلس خبرگان رهبری با گرامی‌داشت روز قدس همپای میلیون‌ها مسلمان در سراسر ایران و جهان به خیابان‌ها خواهیم آمد و جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی را در حق ملت مظلوم فلسطین محکوم می‌کنیم و از خداوند بزرگ آزادی قدس شریف را مسئلت می‌نماییم.

 


اینطور افراد را معرفی کنید!
آنچه خوب است در رادیو تلویزیون و مطبوعات باشد آن است که برای کشور اثری داشته باشد.
مثلا:
اگر زارعی خوب زراعت کرد و زراعتش خوب بود، شما این شخص را به جای مقامات کشور در صفحه اول (مجله یا روزنامه و...) بگذارید و زیرش بنویسید این زارع چگونه بوده است...
- یا کارمندی خوب کار کرد
- یا طبیبی عمل خوبی انجام داد...
- یا مثلا کسی کشفی کرد...
- یا کسی سارقی را دستگیر نمود...
- و یا یک کشاورز و یا هنرمند و یا جراح - که متاسفانه نه اسمشان (در صدا و سیما و مطبوعات) هست و نه عکسشان!
در حالیکه اینها لایقند در روزنامه‌ها (و سایر رسانه‌های گروهی) مطرح شوند...
صحیفه نور - ج 19 - ص 215

 


شايد براي نخستين بار مرحوم شيخ بهايي در كتاب «مفتاح الفلاح» در تفسير سوره حمد به نكته ذیل اشاره كرده باشد . وقتي انسان در نمازهاي روزانه، ده بار مي‌گويد: «صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ»(1)، يعني از خدا مي‌خواهد خدايا راه كساني كه به آنها انعام كرده‏اي به ما نشان بده و ما را بر آن راه استوار بدار، شيخ بهايي(ره) در تفسير «الَّذِينَ أَنْعَمت عَلَيْهِمْ» اين آيه را ذكر مي‌كند: «أُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ‏ وَ الشُّهَداءِ وَ الصّالِحِينَ» اين نوعي تفسير قرآن به قرآن است. آيه سوره حمد «أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ»؛ با آيه سوره نساء تفسير مي‏شود يعني آنهايي كه نعمت حقيقي به آنها داده شده و اهل اين نعمت، اين چهار گروه از مؤمنين هستند و ساير مؤمنين و بندگان خوب خدا نيز وقتي از خدا و پيغمبر اطاعت كنند، ملحق به آنان مي‏شوند :«وَ مَنْ‌يُطِعِ اللّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللّهُ».
ترك معصيت ، زمینه الحاق به صالحان
اگر دعاهايي كه ماه رمضان از خدا طلب نموده و توفيقاتي كه از خدا خواستيم تا به ما مرحمت كند، در ساير ايام نيز اين توفيقات ادامه پيدا نمايد و ما بتوانيم پاسي از شب را به عبادت بپردازيم و در روز از گناهان و لغويات خود را حفظ كنيم و چشم و گوش و شكم و دهان و زبان را از محرمات ببنديم و عبادت و اطاعت خدا را سرلوحه زندگي خود قرار بدهيم، آن وقت با «صالحين» همراه و همنشين خواهيم بود. اما حضرت امام سجاد (ع) در ادامه مي‏فرمايد ما را «مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ» قرار بده؛ معلوم مي‏شود كه در بعضي از دعاها گاهي دعا خيلي اوج مي‌گيرد، حضرت چيزهايي را از خدا مي‌خواهند كه مخصوص اولياء خداست، آن هم اولياء كامل. به عنوان نمونه در اين فراز از خداوند مي‌خواهد كه ما را به اوجي برساند كه از صالحين و از آن چهار گروهي كه مورد انعام الهي و نعمتهاي حقيقي هستند، قرار بگيريم. چرا كه همه انسانها مهمان و تابع اين ائمه هستند. با شفاعت اينها مي‌توان وارد بهشت شد. ما بايد بگوييم ما را از كساني قرار بده كه «مع الصالحين» هستند و مصداق «وَ مَنْ‌يُطِعِ اللّهَ وَ رَسُولَهُ»،تا بتوانيم از «مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَيْهِمْ» قرار بگيريم. قرآن كريم درباره‌ حضرت ابراهيم(ع) مي‏فرمايد:«مِنَ الصّالِحِينَ»(2). عنوان «صالحين»؛ شايد عنوان عامي است كه شامل سه گروه قبل از خودش مي‏شود؛ لذا درباره انبياء هم مي‌فرمايد: «مِنَ الصّالِحِينَ». كلمه «صالحين» كلمه‏اي است كه بار ارزشي فراواني در قرآن دارد و اوصاف فراواني براي آن ذكر شده است. اگر كسي از «صالحين» شد، خداي متعال متولي كارهاي او مي‏شود. خداوند در آيه شريفه مي‌فرمايد: «وَ هُوَ يَتَوَلَّي الصّالِحِينَ»(3).
خدا، وكيل انسان صالح مي‌شود
اگر انسان به توحيد برسد و همه اختيار و كار خود را به خدا واگذارد و همه خواسته‏ها را از خدا بخواهد و تمام نيروهاي خود را صرف اطاعت از خدا بكند، خدا چنين كسي را تحت ولايت خود قرار مي‏دهد؛ « وَ هُوَ يَتَوَلَّي الصّالِحِينَ» چنين فردي مصداق حديث معروف قرب نافله مي‌شود: «إِنَّهُ لَيَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّافِلَةِ‌حَتَّي ... كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِه»(4). اينكه هر روز ما حمد و سوره را خوانده و دهها بار تكبير مي‏گوييم براي آن است كه ما به آن احتياج داريم و آنقدر بايد براي ما تكرار بشود كه درست در وجودمان هضم گردد. اگر كسي واقعا كار خود را به خدا واگذار كرد، كمترين درجه‌ آن اين است كه «فَاتَّخِذْهُ وَكِيلاً»(5) مي‌شود.
خداي متعال به دليل رحمت واسعه خود آنقدر تنزل مي‏كند و خود را پايين مي‏آورد كه به بندگان خود مي‏گويد شما به نزد من بياييد من نيز خود را وكيل شما قرار مي‌دهم. فرض كنيد، دو تاجر يكي در اين شهر است و يكي در يك شهر ديگر تجارت مي‌كنند، تاجر اين شهر به آن تاجر ديگر مي‏گويد: آقا تو وكيل من، برو آن معامله را انجام بده. به چه كسي انسان وكيل مي‏گويد؟ به كسي كه مي‏خواهد كارهاي او را انجام بدهد و كارگزار او بشود، يا هم سطح و يا حتي پايين‏تر از مقام اوست. وكيل به اين معنا نيست كه بالاتر از خود شخص است؛ ممكن است پايين‏تر از خود شخص باشد. فقط بگونه‌اي است كه بتواند كار او را انجام دهد. خداي متعال از كمال لطف آنقدر خود را تنزل مي‏دهد كه مي‏گويد بنده من، تو نزد من بيا و من را وكيل خودت قرار بده؛ اگر احتياجي داري، به من واگذار كن: «أَلَيْسَ اللّهُ بِكافٍ عَبْدَهُ»(6) من براي تو بس نيستم؟ نمي‏توانم كارهاي تو را انجام بدهم، كافي نيست؟ تعبيرات زيادي در قرآن به عنوان تحريص براي «توكل»؛ وجود دارد. «توكل» وكيل گرفتن است و اينكه انسان كار خود را به او واگذار كند: «وَ عَلَي اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤمِنُونَ»(7)، « وَ عَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ»(8)،اگر ايمان داريد، توكل داشته باشيد. در اينجا مي‏خواهد بفرمايد ايمان واقعي بدون توكّل نمي‏شود: «وَ عَلَي اللّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤمِنِينَ»(9). اگر واقعا ايمان به خدا داريد كار خود را به خدا واگذار كرده و به او اعتماد كنيد. متأسفانه پاي عمل كه مي‏رسد، انسان از ياد مي‌برد كه بايد به خدا توكل كند. براي انسان وقتي مشكل پيش مي‌آيد به دنبال آن است تا از همه كمك بگيرد و دست نياز به سوي همه بلند كند ولي به ذهن او نمي‏آيد كه اين كار را به خود خدا واگذار كند. البته اگر از همه نااميد شديم و تن به مرگ سپرديم، در آن زمان مي‌گوييم به خدا واگذار كردم! كه آن نيز لفظي بيش نيست. چون نااميد شديم، مي‏گوييم به خدا واگذار كرديم. ولي عبادت و عبد بودن اقتضاء مي‏كند به محض اينكه انسان احساس نياز كرد بگويد «خدايا! همه چيز دست توست». كساني كه از توكل بر خدا سرپيچي كنند قطعاً مواخذه اخروي خواهند شد.
نا اميدي از رحمت حق، انتهاي فلاكت انسان
روايتي در كتاب اصول كافي مي‌گويد: «وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي وَ مَجْدِي وَ ارْتِفَاعِي عَلَي عَرْشِي» خداي متعال چند سوگند محكم ياد مي‌فرمايد: قسم به عزتم، قسم به جلالم، قسم به تسلطي كه بر عرش دارم! پس از ذكر اين قسم‏ها مي‏فرمايد: «لَأَقْطَعَنَّ أَمَلَ كُلِّ مُؤمِّلٍ غَيْرِي بِالْيَأْسِ وَ لَأَكْسُوَنَّهُ ثَوْبَ الْمَذَلَّةِ عِنْدَ النَّاس». سوگند ياد مي‌كند اگر كسي به غير از من به كسي اميدوار باشد، اميد او را قطع خواهم كرد و جامه خواري بر تن او مي‏پوشانم؛ كسي كه اميد به غير خدا بندد، خواه ناخواه خوار خواهد شد و جامه ذلت را خواهد پوشيد. انسان همين كه به سوي اين و آن دست دراز مي‏كند، براي او ذلت است. بعد مي‌فرمايد: آيا بنده من خيال مي‏كند ديگران كار او را سامان مي‏دهند، با اينكه کلیدهای آسمان و زمين در دست من است، خزائن آسمان و زمين در اختيار من است، جنود آسمان و زمين در اختيار من است؛ چطور بندگان خيال مي‏كنند ديگران كار آنان را درست مي‏كنند، با اينكه همه چيز در اختيار من است! چرا بندگان سراغ من نمي‏آيند؟
سخنرانی آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در دفتر مقام معظم رهبرى - قم - 7/7/87
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. فاتحه / 7. 2. نحل / 122. 3. اعراف / 196.
4. وسائل‏الشيعة، ج 4، ص 72، باب «تأكد استحباب المداومة علي النوافل».
5. مزمل / 9. 6. زمر / 36. 7. آل‏عمران / 122.
8. يوسف / 67. 9. مائده / 23.
زلال بصیرت در ماه مبارک رمضان روزهای فرد منتشر می شود.

 


سفیر ایران در بیروت گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از احقاق حقوق کامل ملت فلسطین و آزادسازی کل سرزمین تاریخی فلسطین از اشغال صهیونیست‌ها است.
غضنفر رکن‌آبادی سفیر ایران در بیروت با تمام سلام، نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت لبنان، دیدار و پیام معاون اول رییس‌جمهور به مناسبت سالروز پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه را تقدیم کرد و در این دیدار آخرین تحولات منطقه مورد تبادل نظر قرار گرفت. وی در این دیدار با تأکید بر سیاست همیشگی ایران در حمایت از وحدت، ثبات و استقرار لبنان، ابراز امیدواری کرد با تلاش‌های تمام سلام دولت جدید لبنان با حضور همه جریان‌های سیاسی و در راستای وحدت ملی و مصلحت ملت لبنان تشکیل شود.
سفیر ایران در بیروت هم‌چنین با اشاره به آغاز مذاکرات سازش، بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از احقاق حقوق کامل ملت فلسطین و آزادسازی کل سرزمین تاریخی فلسطین از اشغال صهیونیست‌ها تاکید کرد. تمام سلام نیز در این دیدار با تشکر و ابلاغ سلام‌های گرم خود به مسوولان کشورمان، با اشاره به تهدیدها و خطرات رژیم صهیونیستی علیه لبنان، بر جایگاه و نقش تاریخی مقاومت که برگرفته از اراده ملی و خواست ملت لبنان است، تاکید و خاطرنشان کرد: به دلیل این اجماع ملی در دفاع از مقاومت، همه توطئه‌های خارجی برای هدف قرار دادن مقاومت محکوم به شکست است.

 


رئیس قوه قضائیه از راهپیمایی روز قدس به عنوان بیان و گفتمان وحدت جهان اسلام در برابر رژیم صهیونیستی یاد کرد و گفت: امسال نیز ملت با بصیرت ایران اسلامی در روز قدس در جبهه‌ای یکپارچه ندای آزادی فلسطین و مظلومیت فلسطینی‌ها را فریاد خواهند زد.
آیت‌الله‌ ‌آملی لاریجانی طی سخنانی در جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی گفت: روز قدس در واقع ابتکاری عظیم از حضرت امام (ره) بود برای اینکه همه ملل مسلمان جهان را در فریاد بر سر غاصبان فلسطین و استکبار و رژیم صهیونیستی متحد کنند.
وی افزود: ملت بزرگ و با بصیرت ایران هر سال بر عظمت روز قدس افزودند و هیچگاه دلسرد نشدند و امروز نیز که ملت فلسطین تنهاست باز هم کشور و ملت ما حامی مردم مظلوم فلسطین است.
رئیس قوه قضائیه گفت: متاسفانه حتی آنها که مدعی برادری میان مسلمانان هستند وقتی در برخی کشورهای اسلامی بر سر کار آمدند راههای منتهی به فلسطین را بستند و مظلومیت و تنهایی ملت فلسطین را بیشتر به رخ کشیدند اما در همین حال ملت بصیر و بزرگ ایران حتی در شرایط سختی و گرفتاری خود و زمان جنگ تحمیلی هم مدافع ملت فلسطین بود و امروز نیز همچنان آنان را تنها نخواهد گذاشت.
آملی‌لاریجانی در ابتدای این جلسه با تسلیت شهادت حضرت علی (ع) و گرامیداشت شبهای قدر، گفت: امیر مؤمنان حضرت علی (ع) اقیانوس بیکران معارف حقه الهی است و کلمات آن حضرت در باب توحید و معارف الهی کلمات ارزشمندی است که هیچ مثالی جز در آیات الهی و کلام رسولان الهی نمی‌توان برای آن یافت.
به گزارش روابط‌ عمومی قوه قضائیه، در ادامه این جلسه بحث و بررسی درباره پیش نویس طرح دادرسی الکترونیکی و آیین دادرسی جرایم رایانه‌ای ادامه یافت و بندهایی از آن به تصویب مسئولان عالی قضایی رسید.

 


روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور تصریح کرد: مجلس نمایندگان آمریکا باوری به میانه‌روی روحانی یا به عقب بازگردانده شدن برنامه هسته‌ای توسط وی ندارند.
به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در گزارشی به قلم «هوارد لافرانچی»، از اعضای تحریریه این روزنامه مدعی شد که حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ایران با اعلام اینکه ایران حاضر به توقف غنی‌سازی اورانیوم نیست، میانه‌رو بودن خود را زیر سوال برده است!
حسن روحانی در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود تاکید کرده بود که دوران توقف غنی‌سازی گذشته است. نویسنده ساینس مانیتور بر این باور است که این سخنان تردیدها در مورد میانه‌روی روحانی را افزایش داده است. اشارات این روزنامه آمریکایی پس از آن صورت می‌پذیرد که ضمن انتشار نظرات موافقان تحریم‌هایی که قرار است در مجلس نمایندگان آمریکا به بحث گذارده شوند، تصریح کرده که آنان باوری به میانه‌روی روحانی یا به عقب بازگردانده شدن برنامه هسته‌ای ایران توسط وی ندارند. این گزارش با اشاره به لحن نرم‌تر دولت اوباما وتمایل آن به مذاکره با دولت روحانی، تصریح کرده که تلطیف لحن شامل مسئله هسته‌ای ایران نمی‌شود. اوباما تاکید کرده است که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تسهیل نخواهد شد.

 


سفیر ایران در روسیه اخبار مربوط به دیدار رؤسای جمهوری ایران و روسیه در ماه آینده میلادی در تهران را تکذیب کرد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، سفیر ایران در مسکو اخبار مربوط به دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران در ماه اوت در تهران را تکذیب کرد. وی گفت: پوتین در تور کشورهای حوزه خزر که قرار است در ماه اوت برگزار شود برنامه‌ای برای دیدار با روحانی ندارد.
محمود رضا سجادی گفت: هیچ برنامه ای برای دیدار دوجانبه نیست اما انتظار می‌رود روسای جمهور دو کشور در ماه سپتامبر در بیشکک دیدار کنند.

 


رئیس حوزه ریاست دیوان عدالت اداری با اشاره به قطعی بودن رای هیئت عمومی درباره ابطال مصوبه 74 هزار میلیاردی گفت: تا کنون در این مورد نامه ای از وزیر امور اقتصاد و دارایی دریافت نکرده ایم.
علی اکبر بختیاری در گفت وگو با مهر اظهار داشت: آرای دیوان عدالت اداری قطعی است و تنها آرای صادره در خصوص انفصال مدیران از خدمت قابل تجدید نظر است.
وی افزود: البته در این خصوص یک قاعده وجود دارد که رئیس دیوان عدالت یا 20 تن از قضات می توانند درخواست رسیدگی دوباره به پرونده را مطرح کنند اما دو طرف پرونده این حق را ندارند.
رئیس حوزه ریاست دیوان عدالت اداری در خصوص نامه وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز گفت : این موضوع در رسانه ها مطرح شده و تاکنون نامه‌ای با این عنوان به دست ما نرسیده است.
چندی قبل با شکایت یک نماینده مجلس، سازمان بازرسی کل کشور و یک شخصیت حقیقی اجرای مصوبه مجمع عمومی بانک مرکزی با رای شعبه دیوان عدالت متوقف شد.
براساس این مصوبه مجمع عمومی نرخ دلار را دو هزار و 500 تومان تعیین کرده و مابه‌التفاوت آن نسبت به ارز هزار و 226 تومانی به عدد 74 هزار میلیارد تومان رسیده که این مبلغ به عنوان بدهی بانک مرکزی به دولت تلقی شده است.
نمایندگان مجلس نیز با 178 رای با دوفوریت طرحی موافقت کردند که طبق آن دولت نمی تواند با اقدام غیرقانونی و کسب درآمد 74 هزار میلیارد تومانی از افزایش قیمت ارز بدهی های بانک ها و شرکت های دولتی را تسویه کند.
از سوی دیگر به این پرونده در هیئت عمومی دیوان عدالت رسیدگی شد و قضات حاضر در جلسه با رای قاطع این مصوبه را مغایر قانون تشخیص داده و ابطال کردند.
در ادامه وزیر امور اقتصاد و دارایی در نامه ای به رئیس دیوان عدالت اداری اعلام کرده بود که مصوبه 74 هزار میلیاردی بانک مرکزی قانونی بوده است.

 


مفتی سوریه در آستانه روز جهانی قدس با اشاره به حمایتهای کشورش از فلسطینی ها تاکید کرد دفاع جمهوری اسلامی ایران از فلسطین در واقع دفاع از دنیای انسانیت است.
شیخ بدرالدین حسون مفتی سوریه در گفت وگو با العالم خاطر نشان کرد : ایستادگی سوریه در کنار فلسطین نیز برای دفاع از انسانیت است. مفتی سوریه تاکید کرد: امام خمینی (ره) با اعلام روز جهانی قدس خواست تا این مکان آزاد شود و مکه نیز از انتساب به یک خاندان یا گروه رها شود. وی در پاسخ به این سئوال که آیا سوریه به دلیل دفاع از مسئله فلسطین هدف قرار گرفته، اظهار داشت: ما از سال 1948 تا کنون همچنان از مسئله فلسطین دفاع می کنیم؛ از مردم غزه بپرسید، اگر دین و ایمان داشته باشند به دنیا خواهند گفت که چه کسی در کنار آنها ایستاد تا غزه بتواند با رژیم صهیونیستی و آمریکا مقابله کند .. آنها خواهند گفت که سوریه، ایران و لبنان برای اینکه غزه قدرتمند و آزاد باقی بماند به چه میزان از مال و جان خود مایه گذاشته‌اند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10