(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 10 مرداد 1392 - شماره 20556

مسلمانان در عصر بیداری اسلامی مصمم‌تر شده‌اند
فریاد جهانی برای‌آزادی قدس شریف
   


گردآوری و تنظیم: فریده شریفی
اشاره:
16 مرداد 1358 پس از بمباران جنوب لبنان توسط نیروهای رژیم صهیونیستی حضرت امام خمینی(ره) از مسلمانان جهان خواست تا با انتخاب آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز قدس در این روز همبستگی خود را در حمایت از حقوق قانونی مردم فلسطین به نمایش بگذارند پس از نامگذاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی همه ساله خیل عظیمی از روزه‌داران در این روز در حمایت از مردم فلسطین راهپیمایی می‌کنند. این راهپیمایی علاوه بر ایران در بسیاری از کشورهای اسلامی نظیر ترکیه، اندونزی، بحرین، لبنان و پاکستان وحتی برخی از کشورهای غیراسلامی نظیر ایالات متحده آمریکا و انگلیس با حضور گروهی از مسلمانان و غیرمسلمانان برگزار می‌شود.
امام خمینی(ره) در شرح جهانی بودن این روز گفته‌اند، روز قدس، فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است، روز حکومت اسلامی است، روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روز مقابله ملت‌هایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیرآمریکا بودند. روزی است که تمام ملت‌ها باید قیام کنند و جرثومه‌های فساد را به زباله‌دان‌ها بریزند.
بدون شک راهپیمایی روز قدس امسال به دلیل وقایع اخیر منطقه، خیزش‌های اسلامی و پیروزی مکرر مردم در این انقلاب‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همین امر نگرانی‌هایی را در بین سران و حکام این کشورها و دولت‌ها برانگیخته است.
در این روزها که رژیم صهیونیستی از درون و بیرون با چالش‌های امنیتی و راهبردی نگران‌کننده‌ای روبه‌روست به نحوی که در ضعیف‌ترین دوران عمر خود به سر می‌برد حضور گسترده مسلمانان در روز قدس می‌تواند ضربه دیگری بر پیکره اسرائیل وارد کند و به حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای این رژیم نشان دهد که اتحاد و همگامی ملت‌های مسلمان از هر سلاح و بمبی قدرتمندتر است و این رژیم پوشالی را سرنگون خواهد کرد.
تحلیلگران، اندیشمندان و شخصیت‌های اسلامی معتقدند که توطئه‌ مستکبران برای جلوگیری از برگزاری راهپیمایی مسلمانان در این روز تاثیری نخواهد داشت و همه مسلمانان در این مراسم شرکت خواهند کرد. دیدگاه برخی از این اندیشمندان درباره اهمیت روز قدس پیش روی شماست
سرویس خارجی
حراست از مسجدالاقصی
شیخ «عبدالعظیم سلهب» رئیس شورای اوقاف اسلامی قدس تأکید کرد، دولت صهیونیستی آرمان‌های مقدس اسلامی به‌ویژه قدس شریف و مسجدالاقصی را نشانه گرفته است و می‌کوشد تا یک واقعیت جدید را بر این مکان مقدس تحمیل کند.
دولت عبری به تحرکات خود علیه مسجدالاقصی ادامه می‌دهد و هدف از این اقدامات ضربه زدن به قداست مسجد مبارک الاقصی و سرکوب نمازگزاران فلسطینی و سلب آزادی عبادت است. در حالی که وظیفه شهروندان قدس این است که همواره در این مکان مقدس حضور داشته باشند و نمازهای خود را در آنجا برپا کنند تا صهیونیست‌ها نتوانند سیطره خود را به این مسجد اعمال کنند.
رئیس شورای اوقاف اسلامی قدس اضافه کرد، حضور مسلمانان در روز قدس تمامی برنامه‌ها و نقشه‌های صهیونیست‌ها را نقش بر آب خواهد کرد.
روز مظلومین تاریخ
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو الهیات‌شناس و امام جماعت مسجد جامع شهر باکو در جمهوری آذربایجان معتقد است روز قدس روز شکست بت‌ها است، روز قدس روز نه گفتن به اشغال خاک اسلام در سراسر دنیا است. این روز فقط روز فلسطین نیست روز عراق، افغانستان، پاکستان، کشمیر و روز میانمار و تمامی مظلومین تاریخ است.
به اعتقاد این اندیشمند دینی ارتباط مستقیمی بین ماه رمضان و روز جهانی قدس وجود دارد، پیوندها و ارتباطات وجودی جدی است ارتباط از این منظر است که ماه مبارک رمضان به عنوان ماه افزایش تقوا در انسان‌ها است و روز قدس روز متقیان است، هدف نهایی ماه رمضان پرورش بندگان حقیقی است و روز قدس روز کسانی است که قصد بندگی خدا را دارند.
روز اتحاد مسلمانان
حسن خریشه عضو پارلمان فلسطین وابسته به جنبش حماس، اعلام روز جهانی قدس از سوی امام خمینی(ره) را عاملی برای اتحاد بیشتر مسلمانان با ملت فلسطین برای مقابله با اشغالگری رژیم صهیونیستی دانست.
وی معتقد است، باتوجه به اقدامات شهرک‌سازی و توسعه اقدامات یهودی‌سازی قدس و تخریب اماکن اسلامی از سوی رژیم اشغالگر قدس ضروری است که سی و پنجمین سالروز اعلام روزجهانی قدس نسبت به سال‌های گذشته باشکوه‌تر برگزار شود و ملت‌های مسلمان مخالفت گسترده خود را با اقدامات ضداسلامی صهیونیست‌ها ابراز کنند.
حسن خریشه همچنین تأکید کرد که ملت فلسطین به خوبی می‌داند
ایران همواره همپیمان استراتژیک ملت فلسطین بوده و آمریکا و نظام‌های مرتجع عربی که حتی یک گلوله در اختیار ملت فلسطین برای دفاع از خود در مقابل صهیونیست‌ها قرار ندادند دشمنان حقیقی این ملت هستند.
این عضو پارلمان فلسطین همچنین حضور گسترده ملت‌های مسلمان در مراسم امسال روز جهانی قدس را مخالفتی آشکار با تلاش‌های تشکیلات خودگردان برای شروع مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی دانست و گفت شروع مذاکرات چیزی جز یهودی‌سازی بیشتر اراضی قدس و اخراج بیشتر ساکنان اصلی این شهر از سوی رژیم صهیونیستی برای ملت فلسطین نخواهد داشت.
روز نابودی دشمن صهیونیستی
خزیما محمد عثمان، مفتی و دبیرکل موسسه اسلامی غنا در آستانه سی و پنجمین سالروز نامگذاری روز جهانی قدس از سوی امام خمینی(ره) با بیان اینکه امام خمینی مسلمانان را به وحدت و مبارزه علیه دشمن مشترک فرا می‌خواند گفت که بنیانگذار جمهوری اسلامی با اعلام روز جهانی قدس مسئله فلسطین را احیا کرد و قطعا اگر ما رهنمودها و مسیر امام را دنبال کنیم به پیروزی خواهیم رسید و دشمن مشترک مسلمانان یعنی رژیم صهیونیستی نابود خواهد شد. وی از امام خمینی(ره) به عنوان مدل و الگو برای سایر کشورهای عربی و اسلامی نام برد و افزود، بیداری اسلامی در منطقه با الگو گرفتن از انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت.
وی خواستار وحدت بیشتر مسلمانان و حضور گسترده در مراسم جهانی روز قدس شد.
همبستگی جهانی با ملت فلسطین
شیخ محمد موعد، مسئول روابط عمومی شورای علمای فلسطین با اشاره به ادامه اشغالگری قدس شریف گفت، پایان اشغالگری و آزادسازی فلسطین و قدس شریف تنها با جهاد، مقاومت و وحدت مسلمانان تحقق می‌پذیرد.
وی افزود: مسئله فلسطین امروز بیش از هر زمان دیگر به پایان دادن تفرقه و دشمنی و ایجاد آشتی میان گروه‌های فلسطینی برای رویارویی با طرح‌های شوم رژیم صهیونیستی نیاز دارد.
موعد با انتقاد از سکوت دایمی حاکمان عرب در قبال مسئله فلسطین تأکید کرد، حاکمان عرب برای آزادسازی قدس چه اقدام مثبتی انجام داده‌اند؟
وی خواستار همبستگی جهانی با مسئله فلسطین و آزادی تمام اسیران فلسطین در بند رژیم صهیونیستی شد.
نمایش وحدت و همدلی
حجت‌الاسلام والمسلمین امیر محمد ضیایی رئیس شورای حزب حرکت اسلامی در شمال افغانستان عمده‌ترین پیام روز جهانی قدس را برائت از صهیونیست جهانی و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس وهمچنین نمایش وحدت وهمدلی مسلمانان دانست.
وی اظهار داشت، با ابتکار حضرت امام خمینی(ره) که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری کردند تمامی جهانیان متوجه ظلم واشغالگری رژیم صهیونیستی شدند.
رئیس شورای حزب حرکت اسلامی در شمال افغانستان با تاکید به اینکه روز جهانی قدس هرگز فراموش نمی‌شود تاکید کرد، هر روز مسلمانان بیشتر متوجه عظمت این روز در ایجاد وحدت و همدلی می‌شوند.
وی با ابراز خشنودی از استقبال گسترده مردم افغانستان از روز جهانی قدس گفت: در روز قدس، تمامی مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان با شعار مرگ بر اسرائیل خشم و نفرت خود را از این رژیم غاصب اعلام می‌کنند و اتحاد و وحدت مسلمین را به نمایش می‌گذارند.
بازگشت حتمی است
«محمدحسن مهدی» مورخ نامدار فلسطینی تاکید کرد، اگر مسلمانان با یکدیگر اتحاد داشته باشند و به اصول و آرمان ملی مقاومت پایبند باشند به یاری خداوند بازگشت تحقق پیدا می‌کند.
وی افزود، ملت فلسطین نیازمند رهبرانی مومن و پایبند به اصول و آرمان ملی فلسطین است و تمامی تلاش‌ها باید در جهت احقاق حقوق حقه فلسطینیان باشد.
این مورخ نامدار فلسطینی اظهار داشت، هیچ‌کس حق چشم‌پوشی از یک وجب از خاک فلسطین را ندارد و آنچه با قدرت و زور غصب می‌شود تنها در سایه زور و قدرت باز ستانده می‌شود.
وی تاکید کرد، به یاری خداوند با وحدت و همدلی مسلمانان و نمایش باشکوه این همدلی در روز جهانی قدس حق بازگشت تحقق پیدا می‌کند.
مسئله تمام جهان اسلام
سردار جلال اوغلو رئیس حزب دموکرات آذربایجان مسئله قدس را مسئله تمام جهان اسلام دانست و بر ضرورت حضور مسلمانان در مراسم روز قدس تاکید کرد وی افزود، کسانی که از فلسطین حمایت می‌کنند طرفداران واقعی دموکراسی وحق هستند.
جلال اوغلو سرنوشت مردم کشورش را با مردم فلسطین یکسان دانست و گفت، باید همه مسلمانان با فلسطینی‌ها همدل و متحد باشند و به اسرائیل اعتراض کنند.
رئیس حزب دموکرات آذربایجان همچنین تصریح کرد، مشکلات کشورهای مسلمان نشان می‌دهد که اسلام به دین جهانی تبدیل شده و مسئله قدس فقط مسئله فلسطین نیست بلکه مربوط به همه مسلمانان است.
لزوم برخورد با رژیم اشغالگر
کوین بارت فعال آمریکایی و از طرفداران جنبش ائتلاف مسلمانان تاکید کرد، اسرائیل حتی به کودکان و نوجوانان فلسطینی نیز رحم نمی‌کند و باید با جنایات اسرائیلی‌ها مقابله شود.
وی افزود: اسرائیل ناقض حقوق بشر است و تمام تلاش‌ها باید برای مقابله با اقدامات غیرانسانی اسرائیلی‌ها هماهنگ شود. وی راهپیمایی‌ها، تظاهرات و تجمعات ضداسرائیلی را اقدامی در جهت مبارزه با جنایات صهیونیست‌ها ارزیابی کرد و گفت: سازمان ملل متحد، مجامع بین‌المللی و مردم جهان باید برای مقابله با اسرائیل تلاش‌های جدی صورت دهند.
کوین بارت بر ضرورت حضور گسترده مسلمانان در روز قدس تاکید و آن را اقدامی مثبت برای احقاق حقوق فلسطینیان برشمرد.
امیدواری در دل مسلمانان
فوزی قاسم حقوقدان اردنی اعلام روز جهانی قدس از سوی حضرت امام خمینی(ره) را دمیدن روح تازه در دل مسلمانان دانست و گفت، هر سال فلسطینی‌ها نسبت به سال‌های گذشته امیدوارتر و باانگیزه‌تر در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی مقاومت می‌کنند. وی تحرک‌های اخیر در منطقه به ویژه بیداری اسلامی، اعتصاب غذای اسیران فلسطینی و اعتراضات مردمی در سرزمین‌های اشغالی را نتیجه الگوگرفتن از انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: امام خمینی(ره) با اعلام روز جهانی قدس مسلمانان سراسر جهان را به حمایت از فلسطین و روز قدس فراخواند.
وی تاکید کرد: فلسطین از اولویت‌های اصلی انقلاب اسلامی ایران بوده و هست و کشورهای دیگر باید از ایران الگو بگیرند.
پاسخ محکم به صهیونیست‌ها
«هانی منصور» تحلیلگر مصری در آستانه سی‌وپنجمین سالروز اعلام روز جهانی قدس از سوی امام خمینی(ره) با اشاره به اهمیت برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس گفت: با توجه به شرایطی که در منطقه به وجودآمده و موج بیداری اسلامی مسئله فلسطین و برگزاری روز قدس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است و باید مسلمانان با گرامی داشتن این روز مشارکت گسترده در این مراسم داشته باشند.
وی افزود: مسلمانان با وحدت و همدلی خود می‌توانند رژیم صهیونیستی را در انزوای بیشتری قرار دهند و جلوی اقدامات تجاوزکارانه این رژیم به ويژه شهرک‌سازی‌ها، یهودی‌سازی و اهانت به اماکن مقدس مسلمانان را بگیرند.
منصور تاکید کرد: بر ملت‌های اسلامی لازم است با حضور باشکوه در روز قدس پاسخ محکم و کوبنده‌ای به رژیم اشغالگر بدهند.
دفاع از اسلام
«قاسم بالاصفراف» شاعر و نویسنده آذری اظهار داشت: مسلمانان در هر نقطه‌ای از دنیا به صهیونیسم و رژیم اشغالگر اسرائیل اعتراض می‌کنند.
وی افزود: قدس قبله اول مسلمانان و نقطه وحدت آنان است، و دفاع از قدس دفاع از اسلام است.
بالاصفراف تاکید کرد: روز قدس ظاهر و باطن دولت‌های اسلامی را آشکار می‌کند و این روز به ملت فلسطین تعلق ندارد بلکه به همه ملت‌های مظلوم اختصاص دارد.
وی همچنین گفت: با وجود اینکه چندین سال از اعلام روز قدس می‌گذرد اما مسلمانان جهان هر سال این مراسم را باشکوه‌تر برگزار می‌کنند، چرا که روز مبارزه با اشغالگری است.
هدیه امام خمینی(ره)
«عدنان الحسینی» تاریخ‌نگار فلسطینی گفت: مسلمانان جهان هرساله در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان با برگزاری راهپیمایی و تجمعات گسترده از روز جهانی قدس حمایت کرده و انزجار خود را از رژیم اشغالگر ابراز می‌کنند.
وی افزود، نامگذاری روز قدس از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هدیه امام خمینی(ره) به مردم فلسطین و همه مسلمانان جهان بود و با برگزاری باشکوه این روز باید از این هدیه ارزشمند قدردانی شود این مورخ فلسطینی تاکید کرد. روز قدس متعلق به همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی است و حمایت از بیت‌المقدس اولین قبله مسلمانان وظیفه‌ای واجب بر همه مسلمانان است و همه باید دست به دست هم داده و از این روز حمایت کنند.
غده سرطانی
صلاح زواوی سفیر دولت فلسطین در ایران با اشاره به سخن امام خمینی(ره) درباره غده سرطانی بودن رژیم صهیونیستی اظهار داشت: ما در مقابله با این غده سرطانی صدها هزار شهید دادیم تا روزی شاهد آزادی کامل فلسطین و قدس باشیم.
وی تاکید کرد، ملت فلسطین دست از مقاومت بر نمی‌دارد تا قدس را آزاد کند.
سفیر فلسطین گفت: ما به وضوح می‌دانیم آمریکا از صهیونیسم حمایت می‌کند و هرگز به دنبال حل مسئله فلسطین نیست بلکه آمریکا به دنبال هدیه کردن خاک فلسطین به اسرائیل است که هرگز مورد قبول ملت فلسطین نیست.
وی همچنین افزود: برگزاری روز قدس و مشارکت گسترده مردم مسلمان در این روز ملت فلسطین را در تحقق اهدافش یاری می‌کند.
پرچم مستضعفان
سید جعفر علوی فعال سیاسی بحرینی گفت: روز جهانی قدس پرچم مستضعفان است و این پرچم را امام خمینی(ره) به اهتزاز در آورد. این اقدام امام خمینی تأکیدی بر مبادی و ارزش‌های اسلامی درباره موضوع فلسطین و آزادی این سرزمین مقدس است. قدس محل معراج پیامبر به سوی آسمان بوده و قبله نخست مسلمانان است.
روز قدس روز ملت مظلوم فلسطین است که تمام قدرت‌های شر جهان علیه آن متحد شده تا آن را از بین ببرند اما برگزاری روز قدس واکنشی مناسب به این توطئه بود که در آن تأکید می‌شود که ملت‌ها باید خود بر خود حکومت کنند و دارای حکومت و حق تعیین سرنوشت باشند.
به گزارش فارس، وی درباره تلاش‌های اخیر آمریکا برای از سرگرفته شدن مذاکرات سازش میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان گفت که آمریکا همواره به دنبال توطئه کردن برای ایجاد مانع در راستای مسیر صحیح آزادی قدس است که سردمداری این مسیر صحیح را مؤمنان و صالحان در اختیار دارند. آمریکا فقط به دنبال ایجاد هیاهو درباره مسئله فلسطین است بدون آنکه این هیاهو عایدی برای مردم فلسطین داشته باشد. مذاکرات سازش پیش از آغاز شکست خورده است چون براساس ناصحیح گذاشته شده است و به حقوق ملت فلسطین برای آزادی احترام نگذاشته است.
به گفته وی صحیح‌ترین مسیر برای آزادسازی قدس شریف تقویت جبهه داخلی فلسطین برای مقابله با اشغالگری اسرائیل است. از سوی دیگر مسلمانان به کمک دولت‌های خود باید جنبشی واقعی در منطقه ایجاد کنند که هدفش مقابل با جبهه آمریکا باشد تا قادر باشد رژیم صهیونیستی را نابود کند. باید این موضوع را قبول کرد که رژیم صهیونیستی متکی به خود نیست بلکه متکی به قدرت‌های استعمارگر در جهان است.
اتحاد امت مسلمان
دکتر پرویز شفیع اندیشمند پاکستانی گفت: روز قدس نه تنها برای آرمان‌های فلسطین حائز اهمیت بوده بلکه اهمیت ویژه آن برای اتحاد امت مسلمان است. امام خمینی(ره) اولین کسی بود که سنگ بنای این روز را بنا نهاد. وی معتقد بود که مسلمانان باید حول یک موضوع که آن فلسطین و حق آنان است گردهم آیند. همچنین مسلمانان باید حول موضوع آزادی قدس گرد هم آیند. روز قدس به آزادسازی مسجدالاقصی و استقلال فلسطینیان از اسرائیل، کمک خواهد کرد. موضوع آزادسازی قدس یکی از معدود موضوعات جهان اسلام اعم از شیعه و سنی است که همگی بر روی آن اجماع دارند.
مدیر دفتر پاکستان مؤسسه بین‌المللی اندیشه اسلامی درباره راه‌حل آزادسازی قدس شریف و سرزمین‌های اشغال شده گفت: روندی که تاکنون فلسطینیان و قدرت‌های انقلابی اتخاذ کرده‌اند مسیر مقاومت بوده است چون حیات اسرائیل به زورگویی وابسته است. اسرائیل هرگز خواستار به نتیجه رسیدن روند صلح نیست و فقط می‌خواهد در این روند حضور داشته و درگیر آن باشد. بنابراین تنها مسیری که برای مسلمانان باقی مانده است همان روند مقاومت بوده و در صورتی که مسلمانان در این روند ثابت‌‌قدم باشند آینده به نفع آنها خواهد بود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10