(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 12 مرداد 1392 - شماره 20557

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ناطق نوری: مشاور عالی روحانی نشده‌ام
عارف: در کابینه روحانی نیستم
سیدعلی خمینی:با تغییر دولتمردان سیاست‌های نظام در رابطه با فلسطین تغییر نمی‌کند
سفیر ایران در مسکو: مذاکره‌ای میان تهران و مسکو درباره جایگزینی اس300 انجام نشده است
طی سخنانی به مناسبت روز جهانی قدس
سيد حسن نصرالله: نابودي اسرائیل به نفع همه ملت‌هاي منطقه است
درمکتب امام
شرح خطبه 221 نهج البلاغه- (1)
عبرت گرفتن از اهل قبور
آیت الله مدرسی یزدی: استفاده از واژه «تحمیل» درباره «خلافت و امامت» اشتباه عقیدتی است
اثبات ریاکارانه بودن ادعای مذاکره
رأی 400 نماینده آمریکا به تشدید تحریم ایران
عراقچی در واکنش به اقدام مجلس نمایندگان آمریکا: سیاست تحریم یک سیاست شکست خورده است
هوا دوباره گرم می‌شود
تشییع پیکر شهید روبرت آودیسیان از جانبازان ارامنه دوران دفاع مقدس
   


عضو مجمع تشخیص مصلحت درباره خبر انتصابش به عنوان مشاور عالی رئیس جمهور یازدهم گفت: هنوز درباره انتصابم به عنوان مشاور عالی روحانی تصمیمی گرفته نشده است.
حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود شما به عنوان مشاور عالی رئیس دولت یازدهم منصوب شدید، اظهار داشت: هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است.
وی در خصوص اینکه افق پیش روی دولت یازدهم را چگونه می‌بینید، به تسنیم گفت: باید اجازه بدهیم و ببینیم که چه کسانی عضو دولت می‌شوند و سپس روی کار بیایند.
در روزهای اخیر برخی منابع خبری از انتصاب ناطق نوری به عنوان مشاور عالی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور منتخب خبر داده بودند.

 


معاون اول دولت اصلاحات تصریح کرد در کابینه دولت یازدهم حضور نخواهد داشت.
علی‌رغم اینکه رسانه‌های جریان افراطی اصلاحات تلاش کردند تا حضور محمدرضا عارف را در کابینه روحانی مطرح نمایند وی حضورش در دولت یازدهم را منتفی دانست.
عارف به تسنیم گفت: بنده در مورد کابینه نقطه نظراتی داشتم و آنها را به آقای روحانی اعلام کرده‌ام اما در کابینه نیستم و فقط کمک می‌کنم.
وی در پاسخ به این سوال که اگر شما حزب فراگیر تشکیل بدهید از وزرای دولت‌های قبلی و بخصوص دولت‌های نهم و دهم استفاده خواهید کرد، گفت: اگر قاعدتا حزبی تشکیل شود، افراد در آن عضو می‌شوند و ما نمی‌توانیم بگوییم که چه کسی در آن عضو شود. از همه جریانها و نخبگان برای تشکیل این حزب استفاده می‌کنیم و از حضور وزرای دولت‌های قبلی نیز استقبال خواهیم کرد.
عارف در ادامه به تشکیل دانشگاه غیرانتفاعی توسط محمود احمدی‌نژاد اشاره و تاکید کرد، بنده تجربه محدودی در زمینه‌های علمی دارم و این تجربیات را در اختیار هر شهروند ایرانی از جمله آقای احمدی‌نژاد قرار خواهم داد.

 


حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی خمینی، موضوع فلسطین را دغدغه مشترک همه ملت‌ها دانست و تاکید کرد با تغییر دولتمردان سیاست‌های کلی نظام در این زمینه تغییری نخواهد کرد.
نوه حضرت امام‌خمینی(ره) در حاشیه راهپیمایی روز قدس در پاسخ به سوالی در خصوص پیام حضور مردم در راهپیمایی روز قدس، گفت: بحمدالله پیام این حضور این است که هنوز مسئله فلسطین مسئله و دغدغه نظام است.
به گزارش فارس، وی افزود: فلسطین و موضوع آن به مسئله و دغدغه مشترک همه ملت‌های مسلمان تبدیل شده و غرب باید بداند که تا حل شدن این موضوع همچنان این مسئله و دغدغه مشترک پابرجا خواهد بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین خمینی تصریح کرد: از آنجایی که مسئله فلسطین یک دغدغه ملی است با تغییر دولتمردان در سیاست‌های کلی نظام درباره این موضوع تغییری بوجود نخواهد آمد و امیدواریم آنهایی که باید پیام این حضور را درک کنند متوجه شوند.

 


سفیر کشورمان در مسکو تأکید کرد، هیچ مذاکره‌ای بین تهران و مسکو در خصوص جایگزین کردن سیستم دفاع موشکی موسوم به اس300 صورت نگرفته است.
به گزارش پرس‌تی‌وی؛ در حالی که روسیه آمادگی خود را برای تحویل سیستم دفاع موشکی «آنتی-2500» اعلام کرده است ولی سید محمودرضا سجادی سفیر ایران در روسیه مخالفت خود را با هرگونه مذاکره با مسکو برای جایگزین کردن سیستم دفاع موشکی اس300 اعلام کرد.
وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ریانووستی روسیه تصریح کرد: مسکو تاکنون هیچ پیشنهاد رسمی برای تحویل سیستم دفاع موشکی جایگزین به ایران ارائه نکرده است. سیستم دفاع موشکی آنتی 2500 تنها در حد حرف بوده و هیچ موافقت و یا مذاکره‌ای در این خصوص وجود نداشته است.
وی گفت: ما منتظر پیشنهاد قاطع روسیه هستیم. براساس قرارداد سال 2007 میلادی روسیه باید حداقل 5 سیستم دفاع موشکی اس300 به ایران تحویل دهد. روسیه براساس تحریم‌های شورای امنیت بر ضد ایران از تحویل سیستم‌های دفاع موشکی اس300 به ایران خودداری کرده است.
در سپتامبر 2010 میلادی دیمیتری مدودف رئیس جمهور سابق روسیه قانونی را امضا کرد که براساس آن تحویل سیستم دفاع موشکی اس300 به ایران ممنوع شد.
ایران نسبت به لغو یک طرفه قرارداد تحویل سیستم اس300 به ایران از سوی روسیه به شدت اعتراض کرده است. ایران شکایتی را بر ضد شرکت صادرات تسلیحات نظامی روسیه در دادگاه بین‌المللی لاهه ارائه کرده است.

 


دبیرکل حزب الله لبنان تلاش برای از بین بردن رژیم صهیونیستی را به نفع همه ملت های منطقه دانست.
به گزارش واحد مرکزی خبر، سید حسن نصرالله در سخنرانی خود به مناسبت روز جهانی قدس در حومه جنوبی بیروت تاکید کرد هدف احیای روز جهانی قدس مقابله با فراموش شدن قدس و فلسطین است. وی افزود: مسلمانان در این شرایط بیش از هر زمان دیگر برای احیای روز قدس نیاز دارند تا بر اصول ثابت و ارزش های این روز تاکید شود. همه باید در حمایت از قدس و فلسطین مسئول باشند و نمی‌توانند از مسئولیت خود در این زمینه فرار کنند. وی افزود:پایین‌تر سطح حمایت از فلسطین به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی است. باید اولویت جهان اسلام مقابله با اسرائیل باشد. منافع ملی کشورهای منطقه ایجاب می‌کند که همه با این رژیم مقابله کنند.
نصرالله با اشاره به اینکه برخی در جهان و منطقه می خواهند مسئله فلسطین به فراموشی سپرده شود، تاکید کرد هیچکس در جهان حق ندارد از یک وجب از سرزمین فلسطین چشم پوشی کند.
دبیرکل حزب الله ادامه داد: اسرائیل پایگاه صهیونیسم در خاورمیانه و خطری دائم برای همه ملت های منطقه است.
نصرالله تاکید کرد : تلاش برای از بین بردن اسرائیل به نفع همه ملت های منطقه است.
دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی خود تاکید کرد فلسطین از دریا تا رود باید به طور کامل به صاحبان واقعی آن بازگردد.
به گزارش خبرگزاری فارس، دبیر کل حزب الله لبنان که در یکی از معدود حضورهای خود در میان مردم در سخنرانی افزود:
در هفتم اوت سال 1979 میلادی و در ماه‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، امام خمینی بیانیه‌ای را صادر کرد و در آن از تمامی ملت‌ها به خصوص مسلمانان خواست تا جمعه آخر ماه رمضان را روز قدس بنامند.
وی ادامه داد: این دعوت که بعد از رحلت امام خمینی، امام "سید علی خامنه‌ای" نیز بر ادامه آن تاکید کرد ، با هدف تذکر دادن موضوع قدس و فلسطین و عدم فراموشی آن است.
نصرالله گفت: امروز به احیا و بزرگداشت روز قدس بسیار بیشتر احتیاج داریم.
دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: فلسطین باید به طور کامل به صاحبان اصلی آن بازگردانده شود.
وی تاکید کرد که فلسطین همه فلسطین از دریا تا رود است که باید به طور کامل به اصحاب حقیقی آن بازگردد و هیچ کس نمی تواند از یک وجب از خاک و آب یا نفت آن دست بکشد.
سید حسن نصرالله ادامه داد: امام خمینی (ره) با توصیف واقعی ، اسرائیل را غده سرطانی نامید.همانطور که می دانید سرطان گسترش می یابد و تنها راه آن ریشه کن کردن آن است.
دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد: کشورهای عربی میلیاردها دلار در جنگ علیه ایران هزینه کردند که اگر یک پنجم یا دهم آن را برای آزادی فلسطین اختصاص می دادند، فلسطین آزاد شده بود.‬
وی با اشاره به ایجاد ایران هراسی و معرفی کردن ایران به عنوان دشمن از سوی برخی از مغرضان و کشورهای منطقه از طریق مطبوعات و شبکه های تلویزیونی و استفاده از الفاظی نظیر "مجوس" و گسترش تشیع گفت: برخی کشورها تلاش می‌کنند که ایران را به جای اسرائیل دشمن معرفی کنند.‬

 


جنوب‌شهری‌ها ولی‌نعمت ما هستند!
این پائین شهری‌ها و این پابرهنه‌ها به اصطلاح شما، اینها ولی‌نعمت ما هستند. اگر اینها نبودند:
- ما یا در تبعید بودیم
- یا در حبس بودیم
- یا در انزوا
اینها بودند که ما را از این مسائل نجات دادند و همه ما را آوردند و نشاندند به جایی (به مقام و پُستی).
آئین انقلاب اسلامی- ص 289

 


خطبه 221 همه كلمات حضرت است، تقطيع نكرده؛ چون اين كلام را وجود مبارك حضرت امير (ع) بعد از تلاوت اين دو آيه: اَلهكُمُ التَّكاثُرْ. حَتّي زُرْتُمُ المَقابِر(1)؛ بيان كرده، بخشي مربوط به لهو و لعب دنياست، بخشي مربوط به برزخ است و برزخ را آنچنان تشريح كرده كه گويا از برزخ آمده.
سخنان ابن أبي الحديد در عظمت خطبه 221
ابن أبي الحديد بعد از اينكه اين خطبه را نقل كرد و مي خواهد شرح كند، اين جمله ها را گفت: وَ كَمْ قالَ الواعِظُونَ وَ الخُطَباءُ وَ الفُصَحاءُ فِي هذَا المَعنَي؛ خيلي ها در اين زمينه سخن گفتند، من هم خيلي از آنها را ديدم. وَ تَكَرَّرَ وُقُوفِي عَلَيهِ، من هم مكرراً آن نوشته ها را مطالعه كرده ام. فَلَمْ اَجِدْ لِشَيءٍ مِنهُ مِثلِ تَأثيرِ هذَا الكَلامِ فِي نَفسِي، امااز هيچ گفته اي به اندازه گفته علي بن أبيطالب متأثر نشدم؛ علت آن هم براي يكي ازاین دو نكته است. فَاِمّا اَنْ يَكُونَ ذلِكَ لِعَقيدَتي فِي قائِلِه،یا براي اين است كه من عقيده ام درباره گوينده اين، خيلي شايسته است، او را به عظمت مي شناسم. اُو كانَتْ نِيَّهُ القائِلِ صادِقَهً وَ يَقينُهُ كانَ ثابِتاً وَ اِخلاصُهُ كانَ مَحضاً خالصاً (2). يا براي آن است كه او ازته دل موعظه كرد و در دلها نشست ومي نشيند؛ جمعش هم ممكن است.
معناي بلند « اَلا بِذِكرِ الله تَطمَئِنُّ القُلُوب »
در طليعه اين خطبه نوراني فرمود: يا لَهُ مَراماً مَا اَبعَدَه وَ زُوراً مَا اَغفَلَه وَ خَطَرَاً مَا اَفظَعَه. اينها يك مرام و مقصودي دارند كه به آن نمي رسند. بشر به دنبال يك چيزي مي گردد كه او را آرام بكند. اين متاع دنيا كه باعث اضطراب و لرزش است، اينكه آرام بخش نيست! آن كه آرام بخش است، اَلا بِذِكرِ اللهِ تَطمَئِنُّ القُلُوب (3) كه اين به دنبالش نيست؛ آن مي شود كوثر؛ اين كه به دنبالش است مايه اضطراب است. آن اَلا بِذِكرِ اللهِ تَطمَئِنُّ القُلُوب يعني آگاه باشيد اگر خدا متذكّر شما شد و به ياد شما شد، دلهاي شما آرام مي شود.
نكوهش تفاخر به مردگان در كلام امير مؤمنان (ع)
وَ زُوراً مَا اَغفَلَهُ؛ شما رفتيد به زيارت قبرستان، امّا چيزي عائدتان نشد! شما بايد مُتّعظاً برگرديد. وَ خَطَراً مَا اَفظَعَهُ؛ يك كار سنگين و سهمگيني است كه خيلي فَظيع و دردناك است. شما كوثر مي خواهيد، ولي به دنبال تكاثر مي روید. تشنه‌ايد، آب مي خواهيد؛ ولي به دنبال سراب مي دويد. لَقَدِ اسْتَخْلَوا مِنهُمْ اَيَّ مُدَّكِر؛ شما نياكانتان، آباء و اجدادتان را از دست داديد، جايشان خالي است. اين بايد باعث تذكر شما بشود، متذكّر بشويد؛ امّا متذكّر نشديد! رفتيد قبرها را شمرديد و ارقامتان را اضافه كرديد؛ گفتيد: انا اَكثَرُ مِنكُ مَالاً وَ اَعَزُّ نَفَراً (4). به جاي اينكه تذكره باشد، غفلت شد. وَ تَناوَشُوهُمْ مِنْ مَكانٍ بَعيد؛ « تَناوَشَ » يعني ( تَناوَلَ ). شما بايد نزديك برويد، و اينها را از نزديك تناول كنيد؛ نه اينكه دستي از دور بر قبور داشته باشيد.
اَفَبِمَصارِعِ آبائِهِمْ يَفخَرُون؛ « مَصرَع » يعني آنجائي كه كشتي مي گيرند، يكي را به زمين مي زنند. فرمود: آيا به قبور پدرانشان افتخار مي كنند ؟ اَمْ بِعَديدِ الهَلكَي يَتَكَثَّرُون؛ اينها كه هلاك شدند، اينها را شماره كرديد و ارقام قبيله تان را زياد كرديد و گفتيد ما قبيله مان بيش از قبيله شماست! يَرتَجِعُونَ مِنهُمْ اَجساداً خَوَت؛ شما از اينكه به قبرستان رفتيد و قبور را شماره كرديد و تكاثر و تفاخر كرديد، منظورتان چيست ؟ اينها را مي خواهيد برگردانيد، اينها كه بر نمي گردند؛ آثار اينها را مي‌خواهيد حفظ بكنيد، با اين تكاثر پروري كه آ‎ثارشان حفظ نمي‌شود! وَ حَرَكاتٍ سَكَنَت؛ اينها قبلاً حركاتي داشتند، ولي امّا سكون پيدا كردند.
توصيه حضرت امير (ع) به عبرت گرفتن از اهل قبور
وَ لِاَنْ يَكُونُوا عِبَراً اَحَقُّ مِنْ اَنْ يَكُونُوا مُفتَخَراً. اينها بايد وسيله عبرت باشند، نه وسيله فخر! اگر يك كسي يك صحنه تاريخي را ببيند و هيچ تحوّلي در او پيدا نشود؛ اين تماشا كرده، نه عبرت گرفته! عبرت آن است كه عبور بكند مِنَ الرَّذيلَهِ إلَي الفَضيلِه، مِنَ الجَهلِ إلَي العِلم، مِنَ الظُّلمِ إلَي العَدل، مِنَ الشَّرِ إلَي الخِير. فَاعتَبِرُوا يا اُولِي الاَبصار(5)، يعني اگر كسي اهل بصيرت است، بايد از يك رذيلتي كه قبلاً داشت عبور بكند و به فضيلت برسد.
فرمود: وَ لِاَنْ يَكُونُوا عِبَراً اَحَقُّ مِنْ اَنْ يَكُونُوا مُفتَخَراً وَ لِاَنْ يَهبِطُوا بِهِمْ جَنابَ ذِلَّهٍ اَحجَي مِنْ اَنْ يَقُومُوا بِهِمْ مَقامَ عِزَّه؛ عقل را حِجر و نُهيِه مي گويند، عقل را «حِجر » مي گويند، براي اينكه حِجر هم به معني منع است، هم اين تَحجيري كه مي كنند، با حَجَر تَحجير مي كنند؛ براي آن است كه بيگانه نيايد و آشنا نرود. عقل تَحجير مي كند، يعني هويت انسان را حفظ مي كند، نمي گذارد هر بيگانه اي وارد اين محدوده بشود و دست درازي بكند و اگر كسي عقل نداشت، ذِي حِجر نيست. يا اُولُوا النُّهَي كه مي گويند، براي اينكه عقل نهي از منكر مي كند. اگر كسي نهي از منكر نكرد، اُولُوا النُّهي نيست. فرمود: حجاب عقل در اين است كه اين عبرت باشد، نه فخر؛ كاري از اين گذشته ها حاصل نمي شود. اينها وقتي رفتند قبرستان و قبور را شمردند، اگر عاقل باشند بايد كه پياده بشوند، ديگر غرور و مَنيّت و تكبّر و اينها را بگذارند كنار؛ هبوط كنند، نه سواره بدوند. كجا هبوط بكنند ؟ به طرف ذلّت.
اين انسان در پيشگاه ذات أقدس إله كه ذليل شد، مي شود عزيز. در بيانات نوراني حضرت امام سجاد (ع) در صحيفه سجاديّه و دعاي عرفه آمده:اَنَا اَقَلُّ الاَقَلّين وَ اَذَلُّ الاَذَلّين مِثقالُ ذَرَّهِ اُو دُونَهَا (6). خدايا! براي تو از من ضعيف تر در عالم احدي نيست.چون خود را در كمال ذلّت در پيشگاه خدا مي بيند، مي شود عرشي.
مذمّت نگاه جاهلانه به قبور
لَقَدْ نَظَرُوا اِلِيهِمْ بِاَبصارِ العَشوَه؛ « عَشوِه » آن ضعف بصر است. فرمود: اينها رفتند قبرستان، امّا با ديد خيلي ضعيف قبور را نگاه كردند. گاهي تعبير حضرت اين است كه دستي از دور بر قبور داشتند، تَناوَشُ مِنْ مَكانٍ بَعيد. گاهي مي‌فرمايد كه: ديدند، امّا با ضعف بصر ديدند، خوب اين قبور را بررسي نكردند؛ اينها كي‌اند، چه‌اند. لَقَدْ نَظَرُوا اِلِيهِمْ بِاَبصارِ العَشوِه وَ ضَرَبُوا مِنهُمْ فِي غَمرَهِ جَهالَهٍ؛ اينها در سستي و سُكر و فرو رفتگي و فرومايگي جهالت غرق شدند.
زبان حال مردگان در برابر جاهلان غافل
و اگر مي توانستند از اين قبور چيزي سئوال كنند، آنها جواب مي دادند. وَ لَوِ اسْتَنطَقُوا عَنهُمْ عَرَصاتِ تِلكَ الدّيارِ الخاوِيَهِ وَ الرُّبُوعِ الخالِيَهِ لَقالَت؛ اگر اينها مي‌توانستند از اين گورستان، از اين قبرستان، از اين آرامگاه چه سؤال بكنند؛ آنها اينجور جواب مي دادند. منتها اينها نتوانستند سئوال بكنند و گرنه قبرستان جواب مي دهد. اين عرصه ها در جواب مي گويند:‌ ذَهَبُوا فِي الاَرضِ ضُلّالاً وَ ذَهَبْتُمْ فِي اَعقابِهِمْ جُهّالاً. آنها دو تا حرف مي زدند؛ يكي درباره مرده ها، يكي درباره زنده‌هاي غافل. درباره مرده ها مي گفتند: اينها گم شدند. درباره زنده ها مي گويند: شما جاهلانه به دنبال گم شده ها مي گرديد. نه شما آنها را پيدا مي كنيد، نه در دست شما هستند!
تَطَّئُونَ فِي هامهِم؛ « تَطَّئُونَ » يعني گام بر مي داريد. ( هام ) جمع هامَه است، « هامَه » يعني رأس. تَطَئُونَ فِي هامِهِمْ وَ تَستَنْبِطونَ فِي اَجسادِهِم؛ «ستَنْبِطُونَ » يعني اين مزرعه هایي كه شما داريد، اين باغ هائي كه شما داريد، كشاورزي هائي كه داريد روي خاك همان هاست! كه شما بذر افشاني كرديد، خاك آباء و اجدادتان الآن به صورت برنج و گندم در آمده! وَ تَرتَعُونَ فِيمَا لَفَظُوا؛ اينها انداختند، شما الآن داريد مي چَريد! يك چيز تازه اي نيست! وَ تَسكُنُونَ فِيمَا خَرَّبُوا؛ اينها ساختند و دست دوّم شد و تخريب كردند، به شماها رسيده! وَ اِنَّمَا الاَيّامُ بِينَكُمْ وَ بِينَهُمْ بَواكٍ وَ نَوائِحُ عَلِيكُم؛ روزگار هم به حال شما مي گريد، هم به حال آنها مي گريد.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس تفسير نهج البلاغه در ديدار با جمعي از اساتيد دانشگاهها، بسيجيان، دانشجويان و طلاب سراسر كشور ؛ قم ؛ بهمن 1388
(1) تكاثر/ 1 و 2 (2) شرح نهج البلاغه ابن أبي الحديد/ 11/ 153
(3) رعد/ 28 (4) كهف/ 34
(5) حشر/ 2 (6) صحيفه سجاديه/ دعاي 47
*خوان حکمت در ماه مبارک رمضان روزهای زوج منتشر می شود.

 


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد در مسئله‌ امامت و خلافت طبق آیات قرآن‌کریم و روایات قطعی معصومین (ع) هیچ حقّ انتخابی به مردم داده نشده است.
آیت الله سید محمدرضا مدرسی یزدی در سخنانی به مناسبت شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان با اشاره به اینکه به تازگی در فضای فرهنگ مذهبی ـ سیاسی کشور، واژه‌ای جدید «تحمیل» در مسئله‌ امامت معصومین (ع) مطرح شده است، اظهار داشت: چنین واژه‌ تهی‌ نباید در مورد امامت معصومین به کار گرفته شود، امّا متأسّفانه اخیراً دوباره چنین تعبیر تهی و غلطی درباره‌ خلافت و ولایت مولای متّقیان علیه‌السلام به کار گرفته شده است.
عضو فقهای شورای نگهبان افزود: وظیفه داریم برای رفع این اشتباه عقیدتی، عملی و بنیادی اقدام و از تکرار و انتشار این سخنان در رسانه‌ها جلوگیری کنیم.
وی با طرح این پرسش که آیا اساساً در امامت معصوم (ع) تحمیل معنا دارد!؟ گفت: تحمیل یعنی کسی را بر خلاف اختیار تکوینی و تشریعی خود، به چیزی الزام کردن، پس باید فردْ هم از لحاظ تکوینی و هم از نظر تشریع و قانون دست‌کم در برابر دو گزینه باشدتا تحمیل صدق کند، امّا اگر کسی نسبت به چیزی دارای اختیار نبود و گزینه‌های متعدّد نداشت نمی‌توان گفت آن چیز بر او تحمیل شده است.
آیت الله مدرسی در ادامه تصریح کرد: در مسئله‌ خطیر امامت و خلافت، طبق آیات قرآن‌کریم و روایات قطعی معصومین هیچ حقّ انتخابی به مردم داده نشده است و صرفاً وصیّ پیامبر اکرم (ص) از جانب خداوند متعال تعیین می‌شود .
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان برخی آیات و روایات در خصوص اینکه ولایت و خلافت از جانب خداوند تعیین می شود، تاکید کرد: در خصوص خلافت و امامت، حقّ اختیار و انتخاب از مؤمنین سلب شده است و در هرجا که خدا و رسول (ص) حکم کرده باشند، هیچ‌یک از مردان و زنان مؤمن، حقّ دخالت را نخواهند داشت.
وی افزود: بنابراین معلوم می‌شود در مسئله‌ خلافت و ولایت، در برابر افرادْ گزینه‌های متعدّد نیست بلکه فقط یک گزینه‌ الهی وجود دارد و همه باید از آن گزینه پیروی کنند. امیرالمؤمنین (ع) در هر شرایطی اگر دعوت به خود کرد و بر حقّ خود پافشاری نمود به هیچ‌وجه، تحمیل صدق نمی‌کند؛ زیرا امامت و خلافت حضرت، تنها گزینه‌ الهی است و اگر فرضاً همه‌ مردم هم روی‌گردان از این گزینه شوند باز امیرالمؤمنین صاحب مقام امامت و ولایت و خلافت است و اگر توانست زمام امور را به دست گیرد باز او بر حقّ است و همه‌ کسانی‌که روی‌گردان شده‌اند برغیر حقّ می‌باشند؛ زیرا گزینه‌ دیگری از جانب خداوند متعال پذیرفته نشده است.
عضو فقهای شورای نگهبان در پایان خاطر نشان کرد: شایسته نیست در این زمان که بدخواهان و دشمنان اسلام و ولایت با تمام توان سعی دارند هرچه بیشتر اختلافات را شعله‌ور سازند، دوستان هم با شبهه‌ای تهی و بی‌ریشه اختلافی دیگر پدید آورند.

 


سرویس سیاسی-
در حالی که کیهان از چند هفته پیش و بویژه پس از انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در گزارش‌های مکرر بر ریاکارانه بودن راهبرد جدید کاخ سفید و کنگره آمریکا برای نزدیک شدن به دولت جدید ایران تأکید کرده بود، چهارشنبه شب 400 نماینده این کشور در اقدامی خصمانه طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کردند.
خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد: نمایندگان کنگره آمریکا طرح اعمال تحریم‌های بیشتر بر ضد صادرات نفت ایران را با 400 رأی موافق در برابر 20 رأی مخالف به تصویب رساندند.
تصویب این طرح اختلافات بین کنگره و دولت اوباما بر سر اتخاذ سیاست مناسب در قبال ایران را در آستانه برگزاری مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های آینده نمایان کرده است.
در ادامه گزارش رویترز آمده است: طرح کنگره آمریکا با هدف کاهش بیشتر یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران تنظیم شده است. این نخستین تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران است که رقم دقیقی را برای کاهش میزان صادرات نفت ایران ارائه کرده است.
تحریم‌های قبلی آمریکا و اتحادیه اروپا موجب کاهش بخشی از صادرات نفت ایران شده است. آمریکا با مشتریان بزرگ نفت ایران مثل چین، ژاپن و کره جنوبی همکاری کرده و این کشورها را به سوی جایگزین کردن نفت ایران سوق داده است.
این طرح برای قانونی شدن نیازمند تصویب در سنا و دولت باراک اوباما است. پیش‌بینی می‌شود سنای آمریکا نیز در ماه سپتامبر (شهریور ماه) تدابیر و اقدامات مشابهی را برای اعمال تحریم‌های بیشتر بر ضد ایران اتخاذ کند. منتقدان این طرح بر این باورند که این طرح پیام شدیدی برای حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران است که قرار است روز یکشنبه سوگند یاد کند.
طرح تشدید تحریم ایران در حالی به امضای 400 نماینده مجلس نمایندگان آمریکا رسید که هفته گذشته 131 نفراز این نمایندگان در نامه‌ای به اوباما خواستار استفاده دولت آمریکا از فرصت دیپلماسی در قبال ایران شده بودند!
تلاش صهیونیست‌ها
رسانه‌های غربی اعلام کردند که تصویب طرح تشدید تحریم‌های جدید علیه ایران با فشار و تلاش لابی‌های صهیونیستی صورت گرفته است.
در همین رابطه پایگاه خبری «دیلی بیست» در تحلیلی به نقش لابی‌های صهیونیستی در پیشبرد لایحه تحریم‌های جدید ضد ایرانی که روز چهارشنبه در کنگره آمریکا تصویب شد، پرداخته است.
دیلی بیست نوشت: به رغم ادعای بازهای (تنروهای) کنگره مبنی بر حمایت از مردم ایران و تلاش برای جلوگیری از جنگ مجلس نمایندگان دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را با 400 رأی موافق و 20 رأی مخالف تصویب کرد. این اقدام علی‌رغم مواضع رئیس جمهور منتخب ایران که بر تعامل و شفافیت بیشتر تأکید کرده بود صورت گرفت.
به گزارش این پایگاه خبری تلاش برای بی‌اهمیت خواندن انتخابات-علیرغم حضور میلیون‌ها ایرانی- و تصویب تحریم‌های جدید حاصل تلاش‌هایی است که لابی قدرتمند صهیونیستی (آیپک) در آمریکا انجام داد. با حمایت آیپک، طرح تحریم‌های جدید توانسته بود پیش از انتخاب حسن روحانی، 376 امضا جمع‌آوری کند. در حالی که هفته گذشته 131 نماینده کنگره در نامه‌ای از پیگیری دیپلماسی با ایران حمایت کردند، 80 نفراز آنها روز گذشته نظرشان تغییر کرد و به این لایحه که شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران است رأی دادند. همچنین 16 تن دیگر از نمایندگان پیش از تصویب این تحریم‌ها، در نامه‌ای خواستار به تعویق افتادن طرح آن شده بودند.
به نوشته این پایگاه خبری حامیان تحریم‌های جدید به امنیت رژیم اسرائیل توجه دارند. نه تنها «آیپک» به طور مستقیم در این موضوع دخیل بود، بلکه برخی گروه‌ها و سازمان‌های طرفدار اسرائیل که دیپلماسی را بی‌نتیجه خواندند نیز در این پروژه دست داشتند، از جمله «پروژه اسرائیل»- که سه نفراز نمایندگان کنگره که عضو این سازمان هستند روز چهارشنبه در دفاع از تشدید تحریم‌ها سخنرانی کردند- و «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» نیز که پی‌درپی خواستار تشدید فشارها بر ایران بود.
در همین رابطه، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تداوم موضع خصمانه‌اش در قبال ایران از تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران استقبال کرد.
بنیامین نتانیاهو روز پنج‌شنبه مدعی شد که این اقدام پیام مهمی به ایران فرستاد مبنی بر این که تهران به دلیل انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهورش مهلت اضافی دریافت نخواهد کرد.
وی در گفت‌وگو با نیویورک تایمز خواستار افزایش فشارهای آمریکا بر ایران شد.
ادعای نگرانی کاخ سفید!
در حالی که برخی گزارش‌ها از نگرانی کاخ‌سفید از تصویب تحریم جدید مجلس نمایندگان علیه ایران خبر می‌دهند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بر پایبند بودن دولت اوباما به اجرای تحریم‌های ایران تاکید کرد.
«ماری هارف»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت که دولت آمریکا به اعمال تحریم‌های جامع علیه ایران متعهد است، ولی نگرانی‌هایی درباره محتوای خاص این طرح وجود دارد.
وی گفت: هرگونه تحریمی باید به صورت مسئولیت پذیرانه‌ای اعمال شود. ما به کار با کنگره ادامه خواهیم داد تا بهترین راه برای اجرایی کردن تحریم‌های احتمالی بیش‌تر را مشخص کنیم.
هارف در پاسخ به سوالی درباره موضوع وزارت خارجه نسبت به تحریم‌های جدید در کنگره پاسخ داد: «قصد ندارم به طور خاص درباره اثرات این قانون اظهارنظر کنم. در تایید یا رد این لایحه موضعی نخواهیم گرفت.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درعین حال از تشدید فشارها حمایت کرد و گفت: «ما معتقدیم تقویت تحریم‌ها یکی از محورهای تحت فشار قرار دادن ایران است.»
در همین زمینه، گری سیک، استاد دانشگاه کالیفرنیا و مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت‌های جیمی کارتر، ریگان و بوش به نیویورک تایمز گفت: «آنها (ایران) دلایل زیادی دارند تا بگویند به آمریکا اعتماد ندارند و آنچه کنگره انجام داد موضع ایران را تایید می‌کند.»
واکنش چین و روسیه به اقدام آمریکا
دولت‌های چین و روسیه مخالفت خود را با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند.
در همین رابطه، وزارت خارجه چین مجددا با اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران مخالفت کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، چین، بزرگترین شریک تجاری و خریدار نفت ایران مجددا مخالفت خود را با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران ابراز کرد.
وزارت خارجه چین با ارسال یک نمابر به خبرگزاری رویترز گفت: چین از مدتها پیش خواستار مذاکره و گفت‌وگو برای حل مسئله هسته‌ای ایران است و همچنین مخالف تحریم‌های یکجانبه از طرف یک کشور علیه کشور دیگر براساس قوانین داخلی آن کشور است.
وزارت خارجه چین تاکید کرده است که چین به ویژه با تحریم‌هایی که به منافع کشور ثالث آسیب می‌رساند کاملا مخالف است.
رویترز نوشت: موفقیت یا عدم موفقیت تحریم‌ها بستگی زیادی با رویکرد چین دارد که بزرگترین مشتری نفت ایران است و بارها با چنین تحریمهایی مخالفت کرده است.
گنادی کاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز با انتقاد از تحریم‌های جدید مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران اعلام کرد: این‌گونه اقدامات به حل مناقشه هسته‌ای این کشور کمکی نمی‌کند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز؛ روسیه روز (پنج‌شنبه) تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران رامحکوم و اعلام نمود که این امر هیچ کمکی به حل و فصل مناقشه هسته‌ای ایران نخواهد کرد.
معاون وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد:‌ «تحریم‌های بیشتر در حقیقت به منظور فشار بیشتر بر اقتصاد ایران تصویب می‌شوند نه حل مسأله عدم اشاعه هسته‌ای.»

 


سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در واکنش به اقدام نمایندگان آمریکا در تصویب طرح تشدید تحریم ایران گفت: سیاست تحریم یک سیاست شکست خورده است و در شرایط فعلی تنها به پیچیده‌تر و سخت‌تر شدن حل و فصل مشکلات موجود کمک می‌کند.
سیدعباس عراقچی در این باره افزود: افکار عمومی بین‌المللی و جامعه جهانی بارها از طریق مجمع عمومی سازمان ملل با رای قاطع اقدام دولت آمریکا در تحریم یکجانبه علیه ملت‌ها را محکوم کرده است.
وی در ادامه افزود: تجربه سه دهه گذشته نشان داده است این گونه روش‌های منسوخ تاثیری بر اراده ملت ایران در احقاق حقوق بدیهی خود ندارد. این امر حتی مورد اجماع تحلیلگران و ایرانشناسان آمریکایی نیز قرار گرفته است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین اظهار داشت: بر این اساس اقدام مجلس نمایندگان آمریکا صرفا نشان‌دهنده غلبه تئوری یک جانبه‌گرایی به عنوان سمبل تفکر نو محافظه‌کاران و چندگانگی حاکمیت در آمریکا است.این اقدام که بدون توجه به همه تحولات سیاسی و نظرات کارشناسان انجام شده است مصداق بارز اقدام نادرست در زمان نادرست تلقی می‌شود.
عراقچی در پایان تاکید کرد: سیاست تحریم یک سیاست شکست خورده است و در شرایط فعلی تنها به پیچیده‌تر و سخت‌تر شدن حل و فصل مشکلات موجود به ویژه در موضوع هسته‌ای می‌انجامد.

 


مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور از افزایش مجدد دما در پایتخت خبر داد.
مهندس عبدالرضا امیدوار شهری به ایسنا گفت: تا اواسط هفته جاری در برخی نقاط جنوب شرق و شرق کشور و ارتفاعات زاگرس جنوبی در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رشد ابر، وزش باد و رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تا یکشنبه در سواحل شمالی، برخی نقاط شمال غرب و شمال شرق بارش‌های پراکنده همراه با وزش باد رخ می‌دهد، تصریح کرد: تا دوشنبه پدیده غالب در شرق کشور به ویژه منطقه زابل وزش باد نسبتاً شدید همراه با گرد و خاک است و در این مدت به سبب افزایش سرعت وزش باد بر روی عراق پدیده گرد و خاک رقیق در برخی نقاط جنوب غرب و غرب کشور رخ می‌دهد و خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر نیز مواج خواهد بود.
امیدوار شهری با اشاره به وضعیت هوای تهران گفت: آسمان تهران کمی ابری در بعدازظهر با افزایش ابر و وزش باد پیش‌بینی شده است که حداقل و حداکثر دما با دو درجه افزایش به 25 و 38 درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد. همچنین فردا آسمان پایتخت صاف گاهی با وزش باد خواهد بود که حداقل و حداکثر دما به 25 و 39 درجه سانتیگراد بالای صفر خواهد رسید.
امیدوار شهری تأکید کرد: استان اردبیل و چهارمحال و بختیاری با حداقل دمای 13 درجه سانتیگراد بالای صفر خنک‌ترین و خوزستان با حداکثر دمای 45 درجه سانتیگراد بالای صفر گرم‌ترین استان‌های کشور هستند.

 


پیکر شهید روبرت آودیسیان از جانبازان ارامنه دوران دفاع مقدس روز پنج شنبه پس از تشییع در قطعه شهدای آرامستان ارامنه تهران به خاک سپرده شد.
شهید روبرت آودیسیان که در سال 1345 دیده به جهان گشود در سال 1364 و در خدمت مقدس سربازی در منطقه گیلانغرب بر اثر ترکش مجروح و به درجه جانبازی نایل شد.
شهید آودیسیان بر اثر اصابت ترکش یک چشم خود را از دست داد و گردن، کمر، پای چپ و کتف وی آسیب و همچنین بر اثر موج انفجار به شنوایی وی نیز صدمه وارد شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، سرانجام این جانباز والامقام پس ازسال ها تحمل درد و رنج ناشی از جراحات، در ششم مرداد، مصادف با 19 رمضان دعوت حق را لبیک گفت و به کاروان شهدا پیوست.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10