(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 13 مرداد 1392 - شماره 20558

300 هزار روزه‌دار فلسطینی در مسجد‌الاقصی نماز جمعه خواندند
احتمال اعلام وضعیت فوق‌العاده با نزدیک شدن تظاهرات بزرگ در بحرین
شیعیان سوریه حمله تروریست‌ها را ناکام گذاشتند
به رغم تهدید ارتش آغاز شد
راهپیمایی اخوانی‌ها به سمت مراکز حساس نظامی مصر
چهار سوی پنج قاره
تظاهرات و تحصن در تونس همچنان ادامه دارد
امیر قطر در اولین سفر خارجی به دیدار پادشاه عربستان رفت
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: واشنگتن حملات پهپادها به پاکستان را متوقف نمی‌کند
درصورت اجرای حکم دیوان عالی ایتالیا
هواداران برلوسکنی در دولت تهدید به استعفا کردند
جنبش میلیونی در عربستان مردم را به اعتراض گسترده علیه آل‌سعود فرا خواند
برای نخستین‌بار عزت الدوری به ائتلاف بعثی‌ها و القاعده در عراق اعتراف کرد
ناآرامی‌های شرق افغانستان112 کشته برجای گذاشت
   


بیش از 300 هزار فلسطینی در میان تدابیر شدید امنیتی نظامیان صهیونیست نماز جمعه روز قدس را در مسجد‌الاقصی برگزار کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری الجزیره، بیش از 300 هزار فلسطینی آخرین نماز جمعه در ماه رمضان را در مسجد‌الاقصی برگزار کردند.
سخنگوی پلیس رژیم صهیونیستی به خبرگزاری فرانسه گفت که پلیس در بخش‌های مختلف شهر مستقر شد تا امنیت تمامی افراد را تامین کند.
در نماز جمعه مسجد‌الاقصی فقط به مردان بالای 40 سال اجازه ورود به این مسجد داده شد.
خبر دیگر اینکه دور دوم مذاکرات سازش هفته آینده در تل‌آویو برگزار می‌شود، دور اول در واشنگتن برگزار شد.

 


در آستانه برگزاری تظاهرات سراسری 14 آگوست (23 مرداد) عضو جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین از احتمال اعلام وضع فوق‌العاده در کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، رمله عبدالحمید در گفت‌وگو با شبکه العالم پیش‌بینی کرد رژیم آل‌خلیفه وضعیت فوق‌العاده اعلام کند و تدابیر امنیتی در کشور تشدید شود.جنبش «تمرد» بحرین وعده داده است که از روز تظاهرات بزرگ «تمرد» در 14 اوت (23 مردادماه) کشور وارد مرحله جدیدی خواهد شد و آغاز این مرحله وضعیت کشور را دگرگون خواهد کرد.رژیم آل‌خلیفه در آستانه برگزاری تظاهرات 14 اوت، هرچه بیشتر به سرکوب معترضان روی آورده است و قوانین سختگیرانه‌تری را اتخاذ کرده است. رژیم آل‌خلیفه تهدید کرده در صورت شرکت در این تظاهرات سلب تابعیت خواهند شد.بحرین از 14 فوریه سال 2011 میلادی شاهد اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی است که با سرکوب رژیم مواجه شده است.

 


تروریست‌های مسلح در حمله به شهر شیعه‌نشین «نبل» سوریه با مقاومت مردم این شهر مواجه و غافلگیر شدند.
به گزارش شبکه العالم، تروریست‌های مسلح دیروز در پی هجوم به شهر «نبل»، با مقاومت شدید شیعیان ساکن این شهر مواجه شدند.
ساکنان شهر که در کمیته‌های مردمی متشکل و از قبل آماده دفاع بودند، مقابل یورش تروریست‌های مسلح مقاومت کردند. این درگیری طی دیروز ادامه داشت: شهرهای «نبل» و «الزهرا» که هر دو شیعه‌نشین هستند و در حومه شهر «حلب» قرار دارند، ماه‌هاست که در محاصره عناصر مسلح و گروه‌های تروریستی قرار دارند.
منطقه کردنشین «الحسکه» نیز طی 10 روز اخیر شاهد حملات گروه‌های مسلح تروریستی است و درگیری میان افراد مسلح گروهک «کشور اسلامی عراق و شام» با کمیته‌های مردمی کرد جریان دارد.
خبرهای تایید نشده از تلفات بالای طرفین حکایت می‌کند. نیروهای ارتش نیز به حمایت از کردهای سوریه در این حملات حضور دارند.
اما پیشروی ارتش سوریه در حومه «ادلب» ادامه دارد؛ نیروهای دولتی صبح جمعه موفق شدند شهرک استراتژيک «کفرنجد» واقع در غرب شهر «اریحا» را از تسلط عناصر مسلح خارج کنند.
سازمان ملل
«ناوی پیلای» کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل اعلام کرد که سازمان ملل در مورد اعدام ده‌ها نظامی ارتش سوریه به دست گروه های تروریستی در منطقه «خان العسل» شهر حلب تحقیق می‌کند. در بیانیه پیلای آمده است: درباره جزئیات این اعدام‌ها باید تحقیقات مستقل و شفاف صورت بگیرد تا مشخص شود که آیا در آنجا جنایت جنگی صورت گرفته است یا خیر.
پیلای تاکید کرد که مرتکبان این جنایت باید در محاکم قضایی محاکمه شوند.
پیلای اخیراً اطلاعاتی را از منابع موثق به دست آورده است که ثابت می‌کنند شورشیان سوریه پس از بازداشت حدود 150 نظامی و دولتی، همگی آنها را اعدام کرده‌اند. تصاویر این اعدام گروهی از طریق اینترنت پخش شد.

 


طرفداران مرسی به رغم تهدیدات گسترده ارتش مصر راهپیمایی به سمت مراکز نظامی و امنیتی قاهره را آغاز کردند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروه موسوم به «ائتلاف ضد کودتا» بلافاصله پس از تظاهرات گسترده روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد سه راهپیمایی شبانه به سمت تأسیسات نظامی امنیتی قاهره از جمله گارد ریاست جمهوری را برنامه‌ریزی کرده‌اند که نخستین مورد آن از همان جمعه شب آغاز شده است.
راهپیمایی به سمت مراکز حساس نظامی و دولتی از جمله خطوط قرمز ارتش و دولت موقت مصر است که پیش از این نسبت به انجام آن هشدارهای زیادی داده شده است. طرفداران مرسی که برخی خبرگزاری‌ها شمار آنها در میدان «رابعه العدویه» را میلیون‌ها نفر اعلام می‌کنند، روز جمعه به رغم تهدید ارتش و دولت به استفاده از زور، تظاهرات کردند. خبرهای منتشر شده حاکی است برخلاف تصور، نیروهای امنیتی گسترده‌ای که در محل حضور داشتند اقدامی برای اخراج معترضان از محل نکردند. تنها در حومه غربی قاهره و در شهر «الانتاج» جایی که شهرک «تولیدات رسانه‌ای» واقع شده درگیری‌های نسبتاً شدیدی بین طرفداران مرسی و نیروهای امنیتی به وقوع پیوست که به گفته اورژانس وزارت بهداشت مصر 23 نفر مجروح شدند. دو تن از مجروحان نیروی امنیتی هستند.
وزارت کشور مصر اعلام کرده در میان معترضان افراد مسلحی حضور داشتند که نیروهای امنیتی موفق به دستگیری 31 تن از آنها شده‌اند. نیروهای امنیتی نیز اعلام می‌کنند تنها پس از اینکه عده‌ای از معترضان به سمت این شهرک یورش بردند، آنها مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور شدند. اخوان‌المسلمین این اظهارات را رد کرده است. هنوز خبری از حوادث احتمالی تظاهرات مخالفان به سمت مراکز حساس نظامی مخابره نشده اما پیش‌بینی می‌شود ارتش این بار همچون تظاهرات روز جمعه بامعترضان برخورد نخواهد کرد!
آنطور که اخوانی‌ها می‌گویند ارتش و نیروهای امنیتی مصر از زمان برکناری مرسی حدود 500 نفر را کشته حدود 8000 هزار نفر را راهی بیمارستان‌ها کرده‌اند.
در همین حال این ائتلاف اعلام کرده روز یکشنبه (امروز) نیز در سراسر مصر تظاهراتی در حمایت از محمد مرسی برگزار خواهد کرد.
شبکه تلویزیونی العربیه اما از آغاز یک تحصن تازه در منطقه «الف مسکن» واقع در شرق قاهره خبر می‌دهد. این تحصن به دعوت اخوان‌المسلمین و نزدیک فرودگاه قاهره برگزار شده است. پیش از آغاز این تحصن دولت و ارتش مصر از طرفداران مرسی خواسته بود به تحصن در میدان‌های «رابعه العدویه» و «النهضه» پایان دهند! شبکه تلویزیونی الجزیره نیز در گزارش خود به برپایی تظاهرات طرفداران مرسی در سرتاسر مصر اشاره کرد و نوشت، اخوانی‌ها روز جمعه باشعار «مصر با کودتا مخالف است» علاوه بر قاهره در سایر شهرها و روستاها تظاهرات کردند. تظاهرات اخوانی‌ها غالباً پس از اقامه نماز جمعه انجام می‌شود. دیدار جان‌کری،‌وزیر خارجه آمریکا با همتای اماراتی خود و گفت‌وگو در خصوص تحولات مصر، از دیگر خبرهای مربوط به این کشور ناآرام آفریقایی است. آنطور که شبکه خبری «اسکای نیوز» عربی نوشته،‌در این دیدار که روز جمعه و در لندن صورت گرفت «عبدالله بن‌زاید آل نهیان»، وزیر خارجه امارات گفت: کشورش به همراه آمریکا از طریق حمایت‌های مالی جدید و تشویق طرفین دولت موقت مصر را برای داشتن آینده‌ای بهتر یاری خواهند کرد. وی گروهی از مصری‌ها را به تلاش برای متوقف کردن پیشرفت متهم کرد. جان کری نیز در این دیدار علاوه بر بررسی «راهکارهای همکاری محکم بین امارات و آمریکا گفت کشورش تلاش می‌کند با حمایت از گروه‌ها و راهکارهای حامی دموکراسی از حقوق شهروندان مصری دفاع کند. جان کری یک روز قبل از این دیدار ضمن حمایت از ارتش مصر در برکناری رئیس‌جمهور قانونی این کشور اقدام ژنرال السیسی در برکناری مرسی را «حرکت در راه دموکراسی» خوانده بود!
این واکنش بلافاصله از سوی رهبران اخوانی محکوم شد. به گزارش خبرگزاری فارس، «محمد علی بشر» از رهبران بلندپایه اخوانی در واکنش به مواضع وزیر خارجه آمریکا، این کشور را به اتخاذ مواضع «ریاکارانه» در مورد مصر و دموکراسی محکوم کرد. وی گفت: این اظهارات را کاملا رد می‌کند و از شنیدن آن متاسف است. «محمد علی‌بشر» که با خبرگزاری «رویترز» گفت‌و‌گو می‌کرد افزود: آمریکا کشوری است که دم از دموکراسی و حقوق بشر می‌زند بعد از چنین کودتایی حمایت می‌کند. این رهبر اخوانی‌ها در دولت مرسی وزیر توسعه منطقه‌ای مصر بود.
اتحادیه آفریقا نیز اعلام کرده مواضعش علیه حوادث مصر تغییری نکرده و همچنان اقدام ارتش را «کودتای نظامی» می‌داند. پایگاه خبری «النهار» ضمن اعلام این خبر نوشت، «عمر کوناری»، رئیس‌جمهور پیشین مالی که ریاست هیئت اتحادیه آفریقا در سفر به قاهره را بر عهده دارد گفت در موضع اتحادیه آفریقا تغییری ایجاد نشده و از نظر این اتحادیه مصر به رهبری کودتاگران دیگر عضو آنها نیست. اتحادیه آفریقا پس از برکناری مرسی و در محکومیت اقدام ارتش مصر عضویت این کشور را لغو کرد. این اتحادیه چند روز پیش برای دیدار با رهبران جریان‌های سیاسی مختلف از جمله فرماندهان ارتش به قاهره سفر کرده بود.
السیسی به دنبال ریاست‌جمهوری
پایگاه صهیونیستی، «دبکا فایل» که گفته می‌شود به منابع اطلاعاتی اسرائیل نزدیک است طی گزارشی اعلام کرد، اطلاعاتی به دست آورده که نشان می‌دهد ژنرال عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع و فرمانده ارتش مصر قصد دارد در انتخابات ریاست‌جمهور این کشور شرکت کند. به گزارش فارس، این پایگاه خبری صهیونیستی نوشته، این انتخابات ممکن است تا پیش از پایان سال جاری برگزار شود و «السیسی» در تلاش است تا بار دیگر ارتش را به سطح اول صحنه سیاسی مصر بازگرداند. وی قصد دارد روند گذار دموکراتیک را تحت کنترل خود داشته باشد.
به نوشته «دبکا فایل»، السیسی با تصمیم خود برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری، «در حال بازگرداندن مصر به دوران مبارک است». وی روند دموکراتیک را تحت‌نظر می‌گیرد و نظیر «جمال عبدالناصر»، «انور سادات» و «حسنی مبارک»، اخوان‌المسلمین را سرکوب می‌کند. این پایگاه خبری همچنین به نقل از منابعی در واشنگتن، نوشته که «باراک اوباما» قصد دارد «رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا در سوریه را به عنوان سفیر جدید خود در مصر معرفی کند.
بر پایه این گزارش، السیسی دو موضوع را در دستور کار اصلی خود قرار داده است، اول این که با استفاده از قوای نظامی هم که شده به تحصن حامیان مرسی پایان دهد، و دوم اینکه روند برگزاری انتخابات را هر چه زودتر آغاز کند.

 


خشم آلمان از آمریکا
افشای جاسوسی آمریکا از آلمان، مقامات برلین را به خشم آورد و آنها قرارداد همکاری اطلاعاتی با آمریکا و انگلیس را لغو کردند. این قرارداد در دوران جنگ سرد به امضای سه کشور رسیده بود. «اسنودان» که از روسیه پناهندگی یکساله گرفت، فعالیت‌های اطلاعاتی آمریکا را افشا کرده است.
تعطیلی سفارت انگلیس در یمن
در پی تهدیدات القاعده دولت انگلیس سفارت این کشور در یمن را به مدت دو روز تعطیل کرد. سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در این رابطه اعلام کرد: ‌ما به شدت نسبت به اوضاع امنیتی روزهای آخر ماه رمضان و عید فطر نگران هستیم. مقامات انگلیس در حالی نسبت به حملات القاعده یمن ابراز نگرانی می‌کنند که در سوریه از آنها حمایت تسلیحاتی می‌نمایند.
دیدار نواز شریف با شاه عربستان
«نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان در مکه با «عبدالله بن عبدالعزیز» شاه عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار آینده روابط میان دو کشور و همکاری‌های دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در سال‌های دهه 1990 شریف و سعودی‌ها از طالبان در افغانستان حمایت می‌کردند.
فرستاده جدید سازمان ملل در عراق
«نیکولای ملادنوف» وزیر خارجه پیشین بلغارستان، به عنوان فرستاده ویژه جدید سازمان ملل در عراق انتخاب شد. پیش از این «مارتین کوبلر» آلمانی این پست را در اختیار داشت. «بان‌کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل در بیانیه‌ای که این انتصاب را اعلام کرد، از مقامات بغداد خواست با تروریسم جدی‌تر برخورد کنند.
استقبال عفو بین‌الملل
عفو بین‌الملل از اقدام روسیه در دادن پناهندگی موقت به «ادوارد اسنودان» افشارگر برنامه‌های جاسوسی آمریکا استقبال کرد. عفو بین‌الملل از مقامات مسکو خواست که به اسنودان اجازه مسافرت آزادانه به خارج روسیه داده شود.

 


هزاران نفر از مخالفان دولت تونس برای هفتمین روز پی‌درپی تظاهرات کردند و خواستار استعفای دولت شدند.
میدان «باردو» در پایتخت تونس روز جمعه برای هفتمین روز پی‌درپی شاهد تحصن و تظاهرات گسترده ضددولتی با هدف، «انحلال مجلس موسسان و استعفای دولت» بود. معترضان پس از ترور «محمد البراهمی» رهبر اپوزیسیون تونس این تجمعات را آغاز کرده و تاکید می‌کنند تا رسیدن به خواسته‌هایشان به این اعتراض‌ها ادامه خواهند داد.
راشد الغنوشی رهبر پرنفوذ حزب «النهضه» با درخواست مخالفان برای برکناری دولت و مجلس موسسان تونس مخالفت کرده است.
الغنوشی پس از دیدار با هیئتی از اتحادیه اروپا گفت: مجلس موسسان باید ماموریت خود را به پایان برسانند و ما با هرگونه حرکتی که تونس را به پرتگاه خشونت بکشاند مخالفیم. از سوی دیگر شبکه خبری «اسکای‌نیوز» اعلام کرد جنبش النهضه به همراه طرفداران خود عصر روز گذشته در میدان «قصبه» پایتخت و در دفاع از «وحدت ملی و قانون» تظاهرات کردند.

 


امیر قطر در نخستین سفر خارجی خود به عربستان رفت و با شاه سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «تمیم بن حمد آل‌ثانی» در نخستین سفر خارجی خود، دیروز وارد ریاض شد و با «عبدالله بن عبدالعزیز» شاه عربستان دیدار کرد. طرفین در این دیدار مسائل مصر و سوریه را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند. مسائل مرزی میان قطر و عربستان، سال‌ها روابط دو کشور را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود. ولی همسویی دوحه و ریاض در قبال تحولات عراق، سوریه، مصر، لیبی و سایر کشورهای منطقه، دولت‌های عربستان و قطر را به هم نزدیک کرده است.

 


علی رغم وعده اخیر وزیر خارجه آمریکا به اسلام آباد مبنی بر توقف حملات پهپادها به پاکستان ، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد این حملات ادامه می یابند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اسلام‌آباد، "ماری هارف"سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ،در توضیح اظهارات "جان کری "درباره توقف حملات پهپادها به خاک پاکستان، تصریح کرد که واشنگتن هرگز خود را از این ابزار محروم نخواهد کرد.
هارف طی یک نشست خبری ، در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره اظهارات چند روز پیش کری گفت: ما هرگز خود را از ابزاری که ما را درمقابله با تهدیدات کمک می‌کند محروم نمی‌کنیم. وزیر خارجه آمریکا پنج‌شنبه در سفر خود به اسلام‌آباد به تلویزیون پاکستان گفت: حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به پاکستان به‌زودی متوقف می‌شود.
وی افزود: ما تهدیدات را تقریبا از بین برده‌ایم و این روند را همچنان ادامه می دهیم و من فکر می‌کنم که برنامه پهپادها به‌زودی پایان می‌پذیرد.
کری درباره جدول زمانی توقف حملات پهپادها نیز گفت که اوباما برنامه واقع ‌بینانه‌ای در این باره دارد و ما امیدواریم که این اقدام به زودی زود انجام شود.
اما ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیروز اعلام کرد که جان کری در مصاحبه مزبور تنها بر تغییراتی که ممکن است به مرور زمان در برنامه پهپادهای آمریکایی ایجاد شود اشاره کرده است.
به گزارش روزنامه «داون» پاکستان، هارف تصریح کرد که هنوز زمان دقیقی برای این کار مشخص نشده است و هر گونه اقدام بسته به شرایط موجود دارد.
وی تصریح کرد که منظور وزیر خارجه از این اظهارات کاهش تعداد این حملات در آینده بوده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه اظهارات جان کری بیانگر تغییر در سیاست آمریکا نبوده است، افزود: تا زمانی که تهدیدات باقی باشد ما به جنگ خود در پاکستان و سایر نقاط دنیا ادامه می‌دهیم.

 


با تصویب حکم زندان نخست‌وزیر سابق ایتالیا ازسوی دیوان عالی این کشور، شماری از حامیان وی در دولت تهدید به استعفا کردند.
پس از اینکه دیوان عالی ایتالیا حکم صادر شده از سوی دادگاه این کشور عالیه «سیلویو برلوسکنی» درخصوص پرونده فساد مالی را تأیید کرد، شماری از حامیان وی در دولت تهدید کردند درصورت اجرای حکم زندان وی، از دولت حاکم خارج می‌شوند. درصورت خروج این افراد، دولت ائتلافی ایتالیا سقوط می‌کند. پیش از این برخی تحلیلگران سیاسی هشدار داده بودند تصویب احکام صادره علیه برلوسکنی می‌تواند به فروپاشی دولت «انریکو لتا» و در نتیجه آغاز یک بی‌ثباتی سیاسی در این کشور منجر شود. این مسئله نیز به نوبه خود بر بازارهای مالی ایتالیا اثرات سوء خواهد گذاشت. برلوسکنی دارای پرونده‌های متعدد فساد مالی و اخلاقی است اما این نخستین بار است که حکم صادره از سوی دادگاه، در دیوان عالی این کشور تأیید می‌شود.
یادآور می‌شود روز پنجشنبه، پنج قاضی دیوان عالی ایتالیا حکم چهار سال زندان برلوسکنی به اتهام فرار مالیاتی را تأیید کردند. دادگاه میلان که برلوسکنی را در این پرونده محکوم کرده می‌گوید وی پنج سال نیز از مناصب دولتی محروم است! به گفته یکی از وکیلان، برلوسکنی به دلیل کهولت سن به زندان نخواهد رفت. برلوسکنی اکنون 76سال دارد.

 


جنبش میلیونی عربستان با صدور دومین بیانیه خود در شبکه‌های اجتماعی تاریخ برگزاری نخستین تظاهرات اعتراضی علیه آل سعود را در مناطق مختلف این کشور اعلام کرد.
به گزارش العالم جنبش «میلیونی عربستانی» که با الهام از حرکت بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه در کشور عربستان تشکیل شده است در دومین بیانیه خود با اعلام تاریخ 18 اکتبر 2013 (26 مهر 92) برای برگزاری نخستین تظاهرات اعتراضی این جنبش علیه رژیم آل‌سعود، از همه عربستانی‌ها خواست برای مطالبه حقوق سلب شده خود با این جنبش همراه شوند و آینده روشنی را برای کشورشان بسازند.
در این بیانیه تاکید شده است که این تظاهرات به صورت کاملا مسالمت‌آمیز برای مطالبه حقوق مشروع مردم برگزار می‌شود.
جنبش میلیونی عربستان خاطرنشان کرد: تظاهرات می‌کنیم تا به استبداد، ظلم، سرقت اموال عمومی، پایمال کردن ارزش‌های انسانی و بازداشت شهروندان به مدت ده‌ها سال بدون محاکمه «نه» بگوییم و تاکید کنیم که رژیم باید همه بازداشت‌شدگان را آزاد کند.
جنبش میلیونی عربستان خطاب به علمای درباری سعودی تاکید کرد: شهروندان حق دارند به صورت مشخصی برای رساندن صدای خود به مسئولان اعتراض کنند و آنان را از فسادی که مرتکب شده‌اند آگاه سازند.
این جنبش در پایان بیانیه خود تاکید کرده است که تظاهرات اعلام شده در همه شهرهای عربستان برگزار خواهد شد و محل شروع آن نیز بعدا اعلام خواهد شد.

 


معاون دیکتاتور معدوم عراق برای نخستین‌بار با «برادر» خطاب ‌کردن عناصر القاعده، به ائتلاف و همکاری حزب منحله بعث با این شبکه تروریستی اعتراف کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس ، «عزت‌ ابراهیم الدوری» معاون «صدام» برای نخستین‌بار اعتراف کرد که میان القاعده و بعثی‌ها ائتلاف وجود دارد.
وی که اکنون ریاست گروه تروریستی موسوم به" ارتش طریقه صوفی های نقشبندیه" شاخه القاعده در عراق را برعهده دارد، به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد کودتای سال 1968 حزب بعث عراق مدعی شد که حمله آمریکا به عراق بیش از دو میلیون کشته داد که از این میان بیش از 150 هزار تن از اعضای حزب بعث بودند.
الدوری که پرونده ای مالامال از جنایت علیه انسان ها دارد ، در ادامه از تروریست های تحت امر خود خواست از حمله به نیروهای مسلح عراقی دوری کنند و گفت: آنها بخشی از ارتش بزرگ ملی کشور هستند.
معاون صدام با طرح این ادعا که شبه نظامیان شیعه مسئول کشتار نظامیان و غیرنظامیان عراقی هستند گفت: به عقیده من القاعده در این کشتارها دست ندارد و تنها از نام القاعده برای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های ددمنشانه‌ این گروه استفاده می‌شود. من می‌گویم که اعضای القاعده در عراق برادران ما هستند و من از آنها می‌خواهم که تنها دشمنان ملت عراق را هدف قرار داده و برای آزادی عراق جهاد کنند.
این جنایتکار تحت تعقیب عملیات انفال علیه کردها و حمله به کویت را دو اشتباه حزب بعث در زمان حاکمیت صدام خواند.
الدوری در حالی این اظهارات را بر زبان می آورد که نفرات تحت فرمان وی جنایات وقیحانه ای راطی سال های اخیر نسبت به ملت عراق انجام داده اند.
حمله هاي پراکنده
منابع امنیتی اعلام کرده اند هشت نفر از جمله سه زن دیروز طی حملات پراکنده تروریست‌های بعثی و القاعده شهید شدند. به گزارش واحد مرکزی خبر، یک نفر بر اثر انفجار بمب کنار جاده‌ای در غرب بغداد کشته شد و پنج تن دیگر زخمی شدند. درموصل نیز افراد مسلح ناشناس در حمله به خودروی دو محافظ قضات در جنوب این شهر، آنان را کشتند. افراد مسلح در بعقوبه هم سه زن (مادر و دو دختر وی) را در خانه‌ای کشتند. یک پدر و پسر نیز بر اثر انفجار بمب در مرکز تکریت کشته شدند.

 


انفجار بمب و درگیری در شرق افغانستان حدود 112 کشته برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، در پی حمله عناصر طالبان به منزل یکی از بزرگان قومی منطقه «شیرزاد» استان «ننگرهار» افغانستان، ارتش این کشور وارد عمل شد و درگیری خونینی میان طرفین رخ داد. این درگیری که تمام طول شب پنجشنبه تا صبح جمعه ادامه داشت، جان حدود 100 نفر را گرفت که 22 نفر از آنها نظامی و بقیه از عناصر طالبان هستند. به گفته منابع افغان، شماری از شبه‌نظامیان طالبان پاکستان نیز در این نبرد طولانی حضور داشتند. احتمال افزایش تلفات وجود دارد. در مورد شمار زخمی‌های این حادثه گزارشی نرسیده است.
«معصوم خان هاشمی» معاون رئیس‌ پلیس ننگرهار گفت: جنگ سختی بود و شورشیان برای حمله به کاروان نیروهای امنیتی ما در منطقه شیرزاد از سلاح‌های سنگین و سبک استفاده کردند. سخنگوی طالبان ضمن تأیید این درگیری مدعی شد تنها پنج عضو طالبان در جریان آن کشته شدند.
از شرق افغانستان همچنین خبر رسید، در نزدیکی کنسولگری هند در شهر «جلال‌آباد» یک انفجار انتحاری صورت گرفت. براساس گزارش خبرگزاری «شین‌هوا» این حمله 12 کشته و 24 زخمی برجای گذاشت.
در مورد هویت قربانیان خبری گزارش نشده است.
با این حال، یک منبع امنیتی افغانستان اعلام کرد، از نقطه انفجار تا کنسولگری هند حدود 200 متر فاصله وجود دارد و در این حادثه به هیچ یک از کارمندان کنسولگری آسیبی نرسیده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10