(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 13 مرداد 1392 - شماره 20558

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
نیاز نفت به ما (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
لرزش! (گفت و شنود)
امروز برگزار می‌شود
آخرین خبرهااز مراسم تحلیف رئیس جمهور
تاکید شخصیت‌های سیاسی کشور؛ فتنه‌گران صلاحیت ورود به مناصب نظام را ندارند
میانه‌روهای مورد نظر آمریکا باید برانداز باشند! (خبر ویژه)
خون قربانیان آشوب سال 88 به گردن سران اصلاح‌طلبان است (خبر ویژه)
تصویب تحریم‌های تازه امید مذاکره با ایران را نابود می‌کند (خبر ویژه)
اتحاد با القاعده علیه حزب‌الله آخرین توصیه صهیونیست‌ها به نتانیاهو! (خبر ویژه)
روایت سایت اصلاح‌طلبان از جلسه منزل هاشمی (خبر ویژه)
دو دستگی در مجمع روحانیون بر سر ملاقات با روحانی (خبر ویژه)
در راستای اجرای اصل 142 قانون اساسی
احمدی‌نژاد تغییرات اموال خود را به رئیس‌ قوه‌قضائیه اعلام کرد
تاکید رئیس‌جمهور ترکمنستان بر تقویت روابط با ایران
 


اللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْيِي فِيهِ مَشْكُورا وَ ذَنْبِي فِيهِ مَغْفُورا وَ عَمَلِي فِيهِ مَقْبُولا وَ عَيْبِي فِيهِ مَسْتُورا يَا أَسْمَعَ السَّامِعِينَ
«خدایا! امروز کوششم را پاداش ده و گناهانم را بیامرز و عملم را بپذیر و عیبم را بپوشان. ای شنواترین شنوندگان!»

 


طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران با هدف توقف کامل صدور نفت ایران تا سال 2015، با 400 رأی موافق در مقابل 20 رأی مخالف در کنگره آمریکا به تصویب رسید. هر چند این طرح برای نهایی شدن، نیازمند تصویب سنا و امضای باراک اوباماست اما براساس تجربه از هم‌اکنون می‌توان آن را تصویب شده دانست. در این خصوص مطالب زیر قابل طرح است:
1- اینکه تحریم تازه‌ای با رأی بالا در کنگره آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب شود، حرف تازه‌ای نیست. بیش از سه دهه دشمنی و تحمیل قریب یکصد و هفتاد تحریم گوناگون به مردم ایران، تردیدی در ماهیت پلید دشمن و عزم آنها برای به زانو درآوردن ملت انقلابی ما باقی نمی‌گذارد. تحریم‌هایی نظیر تحریم دارو که با هیچ معیار انسانی سازگاری ندارد و صرفا نشانگر آن است که آمریکا برای رسیدن به اهداف خود به هیچ منطق و قانونی پایبند نیست و جنایت علیه جان انسان‌ها را هم مجاز می‌داند. این کارنامه سیاه و البته ده‌ها و صدها جنایت دیگر آمریکا در حق ملت بزرگ ایران، همه و همه از دشمنی و کینه‌توزی نظام سلطه با مردم و نظام اسلامی ایران حکایت دارد. گفتنی است چند سال قبل ژنرال «واین برگر» وزیر دفاع وقت آمریکا گفته بود با ایران به عنوان یک ملت باید برخورد شود!
2- از دشمنی مثل آمریکا، جز دشمنی و جنایت انتظار دیگری نمی‌توان داشت. این امر در ماهیت آمریکاست و انتظار تغییر رفتار آمریکا بدلیل تغییرات سیاسی و دست به دست شدن قدرت در کشورمان یا در آمریکا، ساده‌اندیشی و خیالی واهی است. شک نباید کرد که آمدن و رفتن یک دولت در ایران، تصمیم آمریکا در دشمنی با مردم ایران را تغییر نخواهد داد و تصویب تحریم‌های جدید دولت در آستانه شروع به کار دولت یازدهم مؤید این ادعاست.
3- اما چاره چیست و در مقابل تحریم نفت ایران و تلاش دشمن برای توقف کامل صادرات نفتی کشورمان، چه باید کرد؟ کمترین عقب‌نشینی در برابر دشمن، پیشروی سنگر به سنگر حریف را به دنبال خواهد داشت و تجربه سه دهه گذشته تردیدی باقی نگذاشته است که حق را فقط با ایستادگی و مقاومت می‌توان به دست آورد و تن دادن به خواست دشمن آغاز از دست دادن‌هاست.
4- هدف‌گیری دشمن برای تحریم نفت ایران، نشانه اهمیت نفت در اقتصاد ماست. سالهای سال است که نفت بعنوان موتور اصلی اقتصاد ما شناخته شده و اینگونه نیز هست. همین موتور محرک اما از منظر دشمن، نقطه ضعفی بزرگ و طمع‌برانگیز است. نقطه ضعفی که امکان ورود آسیب جدی به نظام ما را رقم می‌زند چرا که اولا اتکاء به اقتصاد نفتی، سبب غفلت از بسیاری از ظرفیتهای مهم اقتصادی کشور و رخوت و سستی در عرصه های مدیریتی و برنامه ریزی شده است و ثانیا باتوجه به تسلط قدرتهای استعمارگر بر مدیریت بازار نفت و خیانت برخی کشورهای تولیدکننده نفت، عملا مدیریت تولیدکنندگان بر این سرمایه غنی بسیار کم بوده و همیشه سایه تهدید دشمنان بر اقتصادهای تک‌محصولی تولیدکنندگان نفت دیده می‌شود. هرچه این وابستگی به نفت بیشتر باشد این تهدید جدی‌تر و عمیق‌تر است.
5- «اقتصاد ما دچار این اشکال است که وابسته نفت است. ما باید اقتصاد خودمان را از نفت جدا کنیم. دولتهای ما در برنامه‌های اساسی خودشان این را بگنجانند. من هفده هجده سال قبل به دولتی که در آن زمان سر کار بود و به مسئولان گفتم کاری کنید که ما هر وقت اراده کردیم، بتوانیم درِ چاه‌های نفت را ببندیم. آقایان به قول خودشان «تکنوکرات» لبخندِ انکار زدند که مگر می‌شود؟! بله، می‌شود؛ باید دنبال کرد، باید اقدام کرد، باید برنامه‌ریزی کرد. وقتی برنامه اقتصادی یک کشور به یک نقطه خاص متصل و وابسته باشد، دشمنان روی آن نقطه خاص تمرکز پیدا می‌کنند» این‌ها بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در نخستین روز سال 92 است. هر چند ایشان، در این باره قبلا هم تأکیدات و تذکراتی داشته‌اند اما گلایه از کوتاهی‌های گذشته و تأکید مجدد بر این امر مهم در این مقطع خاص تاریخی، پیام ویژه‌ای دارد و از ضرورت کاهش وابستگی کشور به نفت برای عبور از فشارهای اقتصادی دشمن حکایت می‌کند.
6- اگر بپذیریم که نفت محوری‌ترین بخش اقتصاد ماست و باید برای خلاصی از این نقطه ضعف کاری بکنیم، نباید فراموش کنیم که در نقطه مقابل هم این ضعف وجود دارد و نفت همانند خون در رگ اقتصاد دشمنان ماست و کوچکترین تغییری در آن، معادلات دشمن را به هم می ریزد. می‌توان با هنرمندی و هوشیاری، با برنامه‌ریزی جدی و حساب شده، به جای نگرانی از تحریم نفتی دشمن به سمتی حرکت کنیم که ما دشمنانمان را مورد تحریم نفتی قرار بدهیم. بازی ما با اهرم نفت و مدیریت آن در حالتی که بتوانیم به قول رهبر معظم انقلاب «هر وقت اراده کردیم در چاه‌های نفت را ببندیم»، نه تنها تحریم‌های وحشیانه آمریکا و متحدانش را خنثی کرده‌ایم بلکه اقتصاد قدرت‌های غربی را با آسیب جدی روبرو خواهیم کرد. از این روی می‌توان گفت که هم ما نیاز به نفت داریم و هم نفت به ما نیاز دارد.
انجام این مهم نیازمند برنامه‌ای همه‌جانبه است تا یکبار برای همیشه به این آرمان بزرگ و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب جامه عمل پوشانده شود. اکنون که در آستانه تشکیل دولت یازدهم هستیم، جا دارد در انتخاب وزرای دولت و به‌ویژه وزیر نفت به این امر مهم توجه ویژه‌ای بشود و کسی بر این کرسی تکیه بزند که کمر همت برای قطع وابستگی ببندد نه لبخند انکار بر لب داشته باشد.
حسین شمسیان

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* بعضی‌ها دوست دارند با شیطان بزرگ سازش کنند در حالی که آمریکایی‌ها قصدشان نابودی اسلام است. معلوم نیست چرا این عده اصرار دارند که خود را به جهالت بزنند.
8744---0919
* برخی مدعیان اصلاحات نشان داده‌اند علی‌رغم اینکه تابلو «اصلاحات» را روی دست بلند کرده اند ولی خودشان به هیچ صراطی مستقیم نیستند یعنی امیدی به اصلاحشان نیست. هنرشان بازی کردن در زمین دشمن است. هر کس که به انقلاب اسلامی و نظام اسلامی شکل گرفته افتخار نکند و مرتب نگاه به خارج داشته باشد فقط به درد همان خارجی‌ها می‌خورد.
6091---0915
* یک شهروند از قشر متوسط کشور هستم. تماس گرفتم که به سهم خودم از 8 سال زحمت‌های شبانه‌روزی آقای احمدی‌نژاد تقدیر و تشکر کنم. بنده فکر نمی‌کنم کسی که این همه خدمات و سازندگی در پرونده مدیریتی 8 ساله‌اش داشته توانسته باشد یک شب راحت استراحت کرده باشد. پس شایسته قدردانی است.
فرهادی
* به رئیس‌جمهور منتخب پیشنهاد می‌کنم از وزرای کابینه دولت دهم و نهم که پاک‌دست و عدم وابسته به جناح خاصی هستند هم انتخاب کند.
0844---0912
* با توجه به کاهش 60 تا 70 درصدی قدرت خرید مردم به ویژه قشر کارگر و علی‌الخصوص بازنشستگان کشوری از مسئولین می‌خواهیم در امر ترمیم حقوق بازنشستگان اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.
8908---0938
* هشتاد و یک ماه و شش روز در مناطق عملیاتی حضور داشته‌ام 80 درصد جانبازم و کاری ملی برای نظام نکرده‌ام که همانند فوتبالیست‌ها 50 میلیون هدیه با چند صد میلیون سود وارد کردن یک خودروی خارجی کسب کنم و باید 90 درصد حقوقم را بابت ساخت منزل بپردازم! چه کسی مقصر است؟ این امنیت و آسایش امروز مدیون چه کسانی است؟! فوتبالیست‌ها یا ایثارگران؟!
سعید جعفرزاده از چهارمحال و بختیاری
* دولت در خیلی از روستاهای کشور که 20 خانوار بیشتر جمعیت ندارند با نصب دکل برق رسانده است ولی در محله مسکن مهر شهرستان قم ساکنین از داشتن ترانس و کنتور محروم هستند. چرا؟
0996---0919
پاسخ روابط عمومی سازمان مدیریت
و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران
در پاسخ به مطلب مندرج در مورخ 18/3/92 در روزنامه وزین کیهان و با تشکر از تماس شهروند محترم به آگاهی می‌رساند، پس از شکل‌گیری شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی در کلان شهر تهران دورنگ تاکسی دیده می‌شود، تاکسی با رنگ زرد خورشیدی ( که به صورت خطی، گردشی، تلفنی و پایانه فعالیت دارند) و دیگری تاکسی‌های بخش خصوصی که به رنگ سبز در حال فعالیت می‌باشند. شهروندان محترم می‌توانند در صورت مشاهده تخلف مراتب را با ذکر شماره کامل پلاک تاکسی به تلفن 1888 اعلام و با اخذ کد رهگیری مسئله را پیگیری نمایند.
پاسخ روابط عمومی
شرکت آب و فاضلاب استان تهران
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه در تاریخ 92/4/24 در خصوص نگرانی ساکنان شهرک اکباتان از اتصال خط انتقال فاضلاب شهرک آپادانا به تصفیه‌خانه فاضلاب اکباتان به اطلاع می‌رساند، این عملیات به منظور استفاده حداکثری از تصفیه‌خانه موجود در شهرک اکباتان انجام می‌شود و هیچ‌گونه اثر منفی محیط زیستی و بهداشتی در شهرک یاد شده نخواهد داشت. طرح ارتقای ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب اکباتان با بررسی علمی و تایید کمیته ارتقای بهره‌وری شرکت آب و فاضلاب استان تهران انجام شده و در حال حاضر بخشی از عملیات اجرایی آن نیز به اتمام رسیده است. به همین منظور مطالعه و طراحی شبکه و خطوط انتقال فاضلاب شهرک آپادانا توسط شرکت مهندسی مشاور معتبری انجام گرفته و در حال حاضر عملیات اجرای خط انتقال آن در دستور کار است.

 


گفت: این چه حسابی است که عده‌ای اصرار دارند برخی از افراد آلوده به خیانت در فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 را به کابینه آقای روحانی تحمیل کنند!
گفتم: خب! برای اینکه بتوانند به ماموریت ناکام مانده خود در سال 88 ادامه بدهند!
گفت: ولی رئیس جمهور منتخب علیه فتنه‌گران موضع داشته و دارد و بعید است به آنها اجازه بدهد در دولت ایشان دست به فتنه‌گری بزنند.
گفتم: اصحاب فتنه قصد دارند بعد از تحمیل یاران خود به کابینه در پوشش آنها مهره‌چینی کنند.
گفت: پس بگو...!
گفتم: مادری به کودک خردسالش گفت؛ من نمی‌دانم تو چرا اصرار داری دارویت را از دست پدر بزرگت بخوری! و فرزندش گفت؛ برای این که دستش می‌لرزد و دارو به زمین می‌ریزد!

 


پس از برگزاری مراسم تنفیذ رئيس‌جمهور منتخب در روز گذشته، تمهیدات لازم برای برگزاری مراسم تحلیف حجت‌الاسلام حسن روحانی اندیشیده شده است و این مراسم قرار است ساعت 16 امروز در صحن علنی مجلس برگزار شود.
در همین رابطه، معاون اجرایی رئيس مجلس در تشریح جزئیات مراسم تحلیف رئيس‌جمهور منتخب اظهار داشت: مراسم تحلیف امروز 13 مرداد در مجلس شورای اسلامی و در جمع امنای ملت ایران و با ادای سوگند طبق اصل 121 آغاز می‌شود، مراسم تحلیف این دوره با هماهنگی دفتر رئيس‌جمهور منتخب و مجلس شورای اسلامی انجام گرفته و گفتنی است که تاکنون کار به خوبی پیشرفت کرده است.
معاون اجرایی رئيس مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در تاریخ انقلاب چنین مراسم تحلیفی بی‌سابقه است چرا که با حضور بیش از 60 کشور از 5 قاره انجام می‌شود.
افراشته درباره ساعت آغاز مراسم تحلیف، یادآور شد: این مراسم قرار است امروز 13 مرداد از ساعت 16 در مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی برگزار شود.
وی تأکید کرد: این جلسه مثل سایر جلسات مجلس یک جلسه رسمی است که با دستور رئيس جلسه آغاز و دستور کار آن از سوی منشی قرائت خواهد شد، بعد از آن قرآن و ترجمه آیات تلاوت می‌شود.
معاون اجرایی رئیس مجلس ادامه داد: سخنرانی علی لاریجانی در مراسم تحلیف انجام خواهد شد و سپس مترجمان ما به زبان‌های مختلف این سخنرانی را ترجمه می‌کنند، همچنین لازم به ذکر است که این مراسم از شبکه‌های مختلف داخلی و خارجی پخش خواهد شد.
افراشته بیان کرد: بعد از سخنرانی علی لاریجانی، رئيس قوه قضائيه به ایراد سخنانی خواهند پرداخت و بعد از حضور حسن روحانی در جایگاه و ادای سوگند، وی نیز سخنرانی خواهد کرد که بعد از آن مراسم رسمی به پایان می‌رسد.
معاون اجرایی رئیس مجلس به برنامه‌های بعد از مراسم تحلیف اشاره کرد و یادآور شد: بعد از اتمام مراسم رسمی، مصاحبه مشترکی از رؤسای قوا خواهیم داشت و عکس یادگاری نیز از شخصیت‌های عالی رتبه کشورها انجام می‌گیرد. و تمبر یادبود نیز ثبت و به امضا می‌رسد و سپس در تالار مجلس، دفتر یادبود مراسم با حضور رؤسای جمهور، نخست وزیران و معاونان رئیس‌جمهور کشورها به امضا رسیده و مستندسازی خواهد شد.
خاتمی در لیست میهمانان روحانی نیست
عبدالرضا مصری سخنگوی هیئت رئيسه مجلس اعلام کرد: در مراسم تحلیف دو نوع میهمان حضور دارد؛ تعدادی از میهمانان در صحن مجلس و طبقه همکف حضور دارند و تعدادی دیگر از مهمانان نیز در بالکن طبقه بالا هستند. ما در بالکن بیشتر از 700 نفر ظرفیت پذیرش نداریم و در صحن مجلس نیز خیلی پایین‌تر از این ظرفیت را داریم.
وی تصریح کرد: محدودیتی برای آقای روحانی در دعوت از میهمانان ایجاد نشده، چراکه در طبقه بالا نیز بیش از 300 خبرنگار و عکاس داخلی و خارجی حضور خواهند داشت‌ که جایگاه آنها تعریف شده است.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: تا به حال شخص خاصی نبوده که آقای روحانی بخواهند و ما دعوت نکرده باشیم. البته در صحن مجلس جایگاه کمتر از وزیر و نمایندگان مجلس را نمی‌پذیریم و سطح حضور در صحن را وزیر گذاشته‌ایم.
وی همچنین گفت:‌ در لیست ارسالی آقای روحانی به مجلس نامی از محمد خاتمی نبود و هیچ کس در لیست خود اسم وی را به ما نداده بود.
سخنگوی هیئت رئيسه مجلس خاطرنشان کرد: مجلس برابر پروتکل از میهمانان دعوت می‌کند و مشخص است؛ رئيس‌جمهور می‌تواند تعدادی از افراد را برای حضور در مراسم تحلیف به مجلس معرفی کند، البته خیلی‌ها در مراسم تحلیف نیستند، چراکه ظرفیت زیادی وجود نداشت و نمی‌توان انتظار داشت که همه بیایند.
مصری گفت: در مراسم تحلیف نمایندگان در صندلی‌های خودشان استقرار دارند و رؤسای جمهور و مجالس کشورها نیز در جایگاه ویژه مستقر خواهند شد. همچنین راهرویی را برای استقرار استانداران سراسر کشور پیش‌بینی کرده‌ایم. شخصیت‌های کشوری از سه قوه نیز در صحن مجلس حضور دارند و دیگر میهمانان نیز به طبقه دوم هدایت می‌شوند.

 


شخصیت‌های سیاسی کشور در آستانه معرفی وزرای دولت یازدهم از سوی حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه در سوابق افراد معرفی شده نباید سابقه همکاری با فتنه 88 وجود داشته باشد، تاکید کردند فتنه‌گران حق ندارند که در نظام سهمی داشته باشند.
در همین رابطه، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره زمزمه بازگشت برخی از فتنه‌گران به مناصب اجرایی گفت: من بارها در این زمینه صحبت کردم، بارها گفته‌ام و باز هم خواهم گفت فتنه‌گران حق ندارند که در نظام سهمی داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه فتنه‌گران به دنبال براندازی نظام بودند، اظهار داشت: باید به این نکته توجه شود که در سال 1388 مسئله اصلا انتخابات نبود، بلکه هدف آنها براندازی نظام بود.
دبیر شورای نگهبان ادامه داد: آن کسی که نظام را قبول ندارد چگونه می‌تواند و چه حقی دارد که بیاید و در این نظام نقشی داشته باشد و پستی بگیرد.
آیت‌الله جنتی در گفت‌وگو با فارس ادامه داد: هر کسی که بخواهد این‌ها را جذب کند باید در خودش شک کند.
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دادستان کل کشور با اشاره به اینکه بحث بازگشت فتنه‌گران به مناصب اجرایی بحث درستی نیست چرا که آنها در سال 88 مرتکب جرم شدند، گفت: این ظلم یک ظلم بزرگ و عظیم بود و به کشور و به ملت زیان بزرگ را وارد کردند و صلاحیت ورود به مناصب اجرایی را ندارند.
غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز در مراسم ضیافت افطاری رسانه‌های اصولگرا با اشاره به پیش‌رو بودن معرفی وزرای دولت یازدهم اظهار داشت: نمایندگان مردم نباید به گزینه‌هایی که می‌خواهند مملکت را به 18 تیر 78 بکشانند رای بدهند.
رئیس فراکسیون اصولگرایان با اشاره به اینکه گروهی در مجلس و بیرون از مجلس سعی دارند 7/49 درصد از مردم را که به دکتر روحانی رای نداده‌اند «افراطی» جلوه دهند، تصریح کرد: هر‌کس به دکتر روحانی رای نداده افراطی نیست، بلکه افراطی کسانی هستند که 18 تیر 78 و فتنه 88 را رقم زدند.
همچنین علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه زاویه‌دار نبودن کسانی که به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی می‌شوند با رهبری معظم انقلاب، شرط لازم مجلس برای رای اعتماد به وزراست، اظهار داشت: حضور در فتنه 88 نیز خط قرمز دیگر مجلس است که در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی به آن توجه خواهد شد.
وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران متذکر شد: فتنه 88 یک حادثه تلخ فراموش نشدنی در تاریخ انقلاب اسلامی است و با توجه به شرایط ویژه‌ای که برای مجموعه نظام و ملت بزرگ ایران اسلامی ایجاد شد، حیثیت ملی ما ضربه خورد.
بروجردی تاکید کرد: بنابراین طبیعی است اگر در سوابق افراد معرفی شده به عنوان وزیر کابینه یازدهم همکاری با فتنه 88 وجود داشته باشد، مجلس آنها را تایید نخواهد کرد.
محمدرضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در مراسمی در یادواره شهدا با اشاره به اینکه در صورت معرفی افراد مرتبط با فتنه 88، مجلس به تکالیف قانونی خود عمل می‌کند، اظهار کرد: میزان تعامل مجلس با دولت جدید به میزان تعامل این دولت با مجلس بستگی دارد.
وی با تاکید بر اینکه دکتر روحانی از معرفی و یا انتصاب افراد حاشیه‌ساز که بعضا در انتخابات سال 88 و پیامدهای بعد از آن با جریان فتنه ارتباط داشتند، پرهیز کند، گفت: مسلما مجلس در صورت معرفی افرادی که در سوابق اجرایی و اعتقادی خود با مبانی ارزشی و ولایی نظام زاویه داشته‌اند، به وظیفه اصلی خود عمل می‌کند.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به اینکه انتظار نمایندگان مجلس معرفی چهره‌های متخصص، توانمند، ارزشی، ولایتمدار، با تدبیر و معتدل است، ابراز امیدواری کرد: رئیس‌جمهور جدید به شعارهایش در زمان تبلیغات انتخاباتی پایبند باشد و به وعده‌هایش جامه عمل بپوشاند.

 


یک شبکه خبری آمریکایی ضمن ابراز تردید در خصوص میانه‌رو بودن رئیس جمهور جدید ایران، به اوباما توصیه کرد از براندازان جمهوری اسلامی حمایت کند.
فاکس‌نیوز، شبکه خبری وابسته به نومحافظه‌کاران آمریکا به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا هشدار داده نباید رئیس جمهور جدید ایران را یک میانه‌رو تصور کند و به جای آن باید از نیروهای برانداز در ایران حمایت کند.
فاکس‌نیوز حسن روحانی را شخصی دانسته که در جریان آشوب‌های تیر ماه 78 در تهران، خواستار اعدام دانشجویان دستگیر شده بوده و همچنین توانسته در مذاکرات هسته‌ای، بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا تفرقه ایجاد کند.
در این گزارش به نقل از جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، انتخابات 24 خرداد انتخاباتی غیرعادلانه جلوه داده شده و همچنین از رئیس جمهور جدید ایران به خاطر حمایت از رئیس جمهور سوریه به عنوان خط مقدم مقابله با صهیونیسم انتقاد شده است.
نویسندگان گزارش همچنین به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا توصیه کرده‌اند از نیروهای برانداز در ایران حمایت کند.

 


«ده‌ها نفر در خشونت‌های سال 88 کشته شدند، حداقل 22 نفر حزب‌اللهی شهید شدند. اگر بزرگان اصلاح‌طلب مصالح نظام را رعایت می‌کردند این اتفاقات رخ نمی‌داد».
حبیب‌الله عسگراولادی در مصاحبه با روزنامه مردم‌سالاری ضمن بیان مطلب فوق گفت: شما ملاحظه بفرمایید در همین انتخابات اخیر از دماغ کسی خون نیامد همه هم نتایج را پذیرفتند و به رئیس جمهور منتخب با آن که اختلاف رأی بسیار پایین بود تبریک گفتند اما چه شد که در سال 88، اختلاف بیش از 11 میلیون رأی فرد منتخب با رقیب اصلی انکار شد و فرمان شورش صادر شد؟ فرد مورد حمایت آقای خاتمی قبل از پایان رای‌گیری و قبل از شمارش آرا خود را پیروز انتخابات نامید؛ در کجای دنیا یک چنین رفتار سیاسی مورد قبول است؟ آقای خاتمی باید مردانه در این معرکه حاضر می‌شد و از جمهوریت نظام دفاع می‌کرد.
وی با بیان این که «بنده به صراحت از آقای کروبی و موسوی به عنوان برادر یاد کردم اما آنها پاسخ مرا ندادند» افزود: بنده خواستم راه را برای بازگشت آنها به آغوش پرمهر انقلاب و نظام و رهبری باز کنم اما متاسفانه هنوز تغییری نشان نداده و در موضع خود ایستاده‌اند. یک رجل سیاسی اگر اشتباه کرد باید آنقدر شجاعت داشته باشد در برابر مردم ظاهر شود و بگوید اشتباه کردم و عذر تقصیر به پیشگاه خداوند متعال ببرد.

 


رسانه‌های آمریکایی تصویب تحریم‌های جدید را پیامی منفی و خصمانه به ملت و دولت جدید ایران ارزیابی می‌کنند.
مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه با 400 رأی موافق و تنها 20 رأی مخالف دور تازه تحریم‌های نفتی را علیه ایران به تصویب رساند و این در حالی است که سیاستمداران آمریکایی پیش از این مدعی استقبال از انتخاب ملت ایران بودند!
روزنامه کریستین ساینس مانیتور درباره مصوبه جدید مجلس نمایندگان آمریکا نوشت: همزمان با شروع به کار روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، برخی در کنگره در پی ارسال پیام متفاوتی به تهران با تصویب تحریم‌های جدید و ایجاد فشار بیشتر بر ایران هستند. روحانی قرار است کار خود را از روز یکشنبه آغاز کند.
این روزنامه می‌افزاید: کدام رهیافت برای ترغیب ایران به قبول محدودیت‌های مورد تایید بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای آن بهتر است؟ مجلس نمایندگان آمریکا با رأی‌گیری در روز چهارشنبه با اعمال تحریم‌های شدیدتر بر صنعت نفت ایران و همچنین سایر بخش‌های ضعیف اقتصاد ایران نظر خود را ابراز کرد. گرچه این اقدام به تنهایی قبل از تایید کنگره و تصویب لایحه مورد تایید خود که احتمالا در ماه سپتامبر خواهد بود جنبه اجرایی ندارد. طرفداران یک رهیافت مسالمت‌آمیزتر با رهبری جدید ایران بر این اعتقادند که رای مجلس نمایندگان آمریکا در زمان نامناسبی ارائه شده است. این افراد نگرانند که تحریم‌های جدید با شروع به کار روحانی به عنوان دری بسته مورد ملاحظه قرار گرفته و احتمالا هر گونه امید به بهبود روابط آمریکا و ایران را نابود کند. آنها می‌گویند تحریم‌های جدید به عنوان اولین واکنش رسمی آمریکا به پیروزی روحانی مورد ملاحظه قرار خواهد گرفت.
کریستین ساینس مانیتور ادامه می‌دهد: در عین حال، از نظر برخی دیگر اکنون دقیقا زمانی است که با توجه به این که ایران انتظار می‌رود به گفت‌وگوهای برنامه هسته‌ای با اعضای دائم شورای امنیت به اضافه آلمان برگردد این کشور را متوجه ساخت که آمریکا و غرب قصد عقب‌نشینی ندارند. مارک دبوویتز مدیرعامل اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در مصاحبه اخیر خود با خبرنگاران گفت که هیئت اجرایی اوباما بایستی به دور بعدی مذاکرات با دست بالاتر بسیار قویتری وارد شود.
روزنامه نیویورک‌تایمز هم در تحلیل مشابهی خاطرنشان کرد: مخالفان تحریم‌های جدید در آمریکا می‌گویند این کار حامل پیغام غلط به رئیس جمهور منتخب ایران بود. برخی صاحب‌نظران سیاسی معتقدند که این رأی‌گیری دقیقا چهار روز قبل از مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران انجام می‌گیرد و از این حیث می‌تواند حامل پیامی غلط به رئیس جمهور منتخب ایران باشد که یکی از مهمترین اولویت‌های دستور کارش را ترمیم روابط با آمریکا قرار داده است.
«کیت الیسون» نماینده دموکرات مجلس نمایندگان از ایالت «مینه‌سوتا» و از مخالفان زمان رأی‌گیری عنوان کرده است: «ایرانی‌ها رأی‌گیری را علامتی برای اعلام دشمنی تعبیر خواهند کرد. یک کارشناس تحریم‌ها در دانشگاه کالیفرنیا برکلی در این باب اظهار می‌دارد: «اکثر مردم زمان رأی‌گیری کنگره برای دور سخت تحریم‌ها علیه ایران را بسیار نامناسب می‌دانند».
نیویورک‌تایمز نوشت: بسیاری از نمایندگان طرفدار تصویب قانون تحریم ایران جزو 131 نماینده کنگره آمریکا هستند که در تاریخ 19 ژوئیه با ارسال نامه‌ای به اوباما از او خواسته‌اند از تصویب هرگونه اقدامی که رویکرد رئیس جمهور جدید ایران را زیر سؤال ببرد صرف نظر کند.

 


یک کارشناس صهیونیست به نتانیاهو توصیه کرد با القاعده و جبهه النصره در سوریه علیه حزب‌الله متحد شود.
به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، موردخای کیدار، پژوهشگر و عضو مرکز مطالعات بگین‌سادات در دانشگاه بار ایلان که در گذشته افسر سازمان امنیت نظامی اسرائیل بوده و به عنوان یک چهره متخصص در اوضاع سیاسی و اجتماعی کشورهای عربی متخاصم با اسرائیل شناخته می‌شود، در مقاله‌ای که در شماره جدید مجله عبری «میرئه» نوشته، ابراز عقیده کرده که در وضعیت فعلی به سود اسرائیل است که تا آن جا که می‌تواند از شبکه القاعده و شاخه‌های آن در لبنان، به ویژه جبهه النصره حمایت کند تا در برابر حزب‌الله لبنان بجنگند چرا که پیروزی القاعده بر حزب‌الله و تسلط آن بر لبنان و سوریه تهدیدی جز تهدید تاکتیکی برای اسرائیل و غرب نخواهد بود. در نتیجه هزینه‌ای که از سوی اسرائیل برای مهار حزب‌الله پرداخت خواهد شد بسیار کمتر از هزینه‌ای است که اسرائیل خود راسا با حزب‌الله وارد جنگ شود و بخواهد آن را شکست دهد.
به گزارش دیپلماسی ایرانی وی در ادامه می‌نویسد، جبهه النصره در لبنان به رغم آغاز فعالیت‌هایش علیه حزب‌الله و ارتش لبنان همچنان در مرحله نوپای حضور خود در این کشور به سر می‌برد، اما پیش‌بینی می‌شود که به زودی افرادی از لبنان و فلسطین و جهادی‌هایی از دیگر کشورهای عربی به آن بپیوندند تا به این ترتیب عرصه درگیری‌های اسلامی در لبنان به وضعیتی شبیه وضعیت عراق، سوریه و لیبی تبدیل شود. انتظار می‌رود ارتش لبنان با این مجموعه وارد جنگی تمام‌عیار شود اما نتواند بر آنها غلبه کند و در نتیجه حزب‌الله وارد عمل شده و صحنه به رویارویی حزب‌الله با جبهه النصره بینجامد. به این ترتیب بدترین سناریوی جنگ داخلی در لبنان از زمان استقلال آن در سال 1943 تاکنون رقم خواهد خورد.
موردخای کیدار تصریح می‌کند: به این ترتیب فرصتی طلایی برای اسرائیل فراهم می‌شود تا بتواند با حمایت از جبهه النصره و القاعده از دست حزب‌الله که در حقیقت شاخه‌ای از قدرت ایران در مرزهای اسرائیل محسوب می‌شود، خلاص شود. اگرچه ممکن است که این درگیری به دلیل حضور پررنگ این جریان در لبنان و سوریه در آینده و خصومت اعتقادی‌ای که با اسرائیل دارد به ضرر امنیت ملی اسرائیل تمام شود اما این حقیقت را نیز باید درک کرد که در صورتی که ایران و حزب‌الله بتوانند بر این جریان برتری یابند و آنها را شکست دهند، تهدید قدرتی که آنها از این برتری به دست می‌آورند به مراتب بدتر از تهدید جبهه النصره برای اسرائیل خواهد بود. به ویژه که در این صورت جایگاه اسد نیز تقویت خواهد شد و این مساله تهدید امنیتی ملی اسرائیل را چند برابر خواهد کرد.

 


برخی منابع رسانه‌ای از فشار بر رئیس جمهور منتخب برای حذف نام رحمانی فضلی (گزینه پیشنهادی وزارت کشور) خبر می‌دهند.
به گزارش سایت «آینده» (نزدیک به اصلاح‌طلبان و کارگزاران) سه‌شنبه شب گذشته رئیس جمهور منتخب، برای انجام مشورت‌های نهایی به منزل هاشمی رفته است. در این زمان هاشمی رفسنجانی به روحانی اظهار می‌کند که خاتمی و سید حسن خمینی نقطه نظراتی درباره کابینه دارند و سپس خاتمی و سیدحسن خمینی با حضور در منزل هاشمی به بیان دیدگاه‌های خود درباره برخی افراد می‌پردازند.
حجت‌الاسلام روحانی نیز دلایل خود را بیان کرده و برخی از دلایل رسیدن به فهرست کنونی را در میان می‌گذارد.
این که این رایزنی‌ها چه میزان در تغییر فهرست کابینه موثر بوده، اخبار دقیقی در دست نیست، اما برخی احتمال می‌دهند منتفی شدن رحمانی فضلی برای وزارت کشور از نتایج این جلسه بوده است.
افراطیون پیش از این اعلام کرده‌اند به هر قیمتی که شده باید وزارتخانه‌هایی مانند کشور و علوم و ارشاد و اطلاعات را قبضه کنند یا لااقل اختیار آنها به دست افراد فاقد استقلال رأی سپرده شود تا از این طریق بتوانند خط ایجاد التهاب و تشنج و بن‌بست درون حاکمیت را پی بگیرند.
به گزارش خبرگزاری آریا، گزارش‌های جدید حاکی از آن است که پس از به میان آمدن نام رحمانی فضلی، اصلاح‌طلبان و طیف‌های نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی به این تصمیم حسن روحانی اعتراض کرده‌اند. پیش از این رحمانی فضلی که هم اکنون رئیس دیوان محاسبات مجلس است در مصاحبه‌ای تایید کرده بود که با او برای پست وزارت کشور رایزنی شده است. مدافعان انتخاب رحمانی فضلی می‌گویند با توجه به نزدیکی این گزینه به علی لاریجانی و اصولگرایان تعامل مجلس و دولت برای سایر گزینه‌ها و رأی‌آوری آنها بیشتر خواهد شد ضمن این که آنها می‌گویند انتخاب گزینه اصلاح‌طلب برای این پست رأی اعتماد به همراه نخواهد داشت.

 


در مراسم افطاری حامیان عارف، حاضران دلخوری خود را نسبت به معرفی اعضای کابینه دکتر روحانی ابراز داشتند.
مشرق نوشت: در جلسه‌ای که 11 نفر از اعضای مجمع روحانیون مبارز حضور داشتند، یکی از حاضران پیشنهاد دیدار اعضای مجمع با حسن روحانی را مطرح کرده و گفته است: «پس از انتخابات تشکل‌هایی چون جامعه روحانیت و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با وی دیدار کرده‌اند اما ما حرکتی نکرده‌ایم پیشنهاد می‌کنم دیداری را با وی هماهنگ کنیم».
این پیشنهاد با مخالفت اکثر اعضا مواجه شد و یکی از اعضا مجمع طی سخنانی اعلام کرد: «دیدن روحانی رفتن یعنی مشروعیت بخشیدن به او. روحانی از نردبان اصلاحات بالا رفت اما بویی از اصلاحات نبرده است. او نیروی حاکمیت و نظام است.»
مشرق همچنین نوشت: در مراسم افطاری حامیان عارف، حاضران دلخوری خود را نسبت به معرفی اعضای کابینه دکتر روحانی ابراز داشتند و معتقد بودند زمانی که عارف از کاندیداتوری انصراف داد باید توافقنامه‌ای را با روحانی و خاتمی و هاشمی امضا می‌کردیم. پیروز این انتخابات هاشمی بود که با فشار آوردن روی خاتمی، عارف را مجبور به کناره‌گیری کردند و حالا هم بدون امتیاز دادن به وی، کابینه خود را چیده‌اند. ما باید قبل از کناره‌گیری عارف، حداقل معاون اولی و پنج وزارتخانه ‌را می‌گرفتیم و بعد به نفع روحانی انصراف می‌دادیم.

 


محمود احمدی‌نژاد طی نامه‌ای تغییرات پدید آمده در اموال خود، در مدت هشت سال ریاست‌جمهوری را به رئیس قوه قضائیه اعلام کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، متن این نامه به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
حضرت آیت‌الله صادق لاریجانی
رئیس‌محترم قوه قضائیه
سلام علیکم
در اجرای اصل یکصد و چهل و دوم قانون اساسی و پیرو اعلام اموال اینجانب در سال 1384 به اطلاع می‌رساند که در این مدت تغییری که در اموال اینجانب پدید آمده است بازسازی و نوسازی منزل مسکونی قدیمی نارمک است که با کمک همسر و فرزندان و با استقراض از بانک و همچنین صندوق نهاد و برخی بستگان چهار واحد حدود یکصد متر مربعی احداث گردیده که با فرزندان در آن سکونت داریم.
مساحت زمین 175 مترمربع و زیربنای فرسوده قبلی حدود 130 مترمربع بوده است.
محمود‌احمدی‌نژاد

 


رئیس جمهور ترکمنستان بر توسعه بیشتر روابط دوجانبه با ایران تاکید کرد و روابط بین دو کشور را موفق خواند.
رسانه‌های ترکمنستان به نقل از رئیس‌جمهور این کشور گزارش دادند که قربانقلی بردی محمداف درباره تقویت بیشتر و توسعه روابط بین دولتی مثمر ثمر با ایران ابراز اطمینان کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری ترند؛ سفر رئیس جمهور ترکمنستان به تهران برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران اخیرا در نشستی دولتی در عشق‌آباد مورد بررسی قرار گرفت.
شبکه اطلاع‌رسانی دولت خبرلری ترکمنستان به نقل از بردی محمداف گزارش داد که روابط بین دولتی با ایران بر مبنای بهترین سنت‌های حسن هم‌جواری و دوستی، سود متقابل بلندمدت و احترام به یکدیگر و روابطی موفق است.
بنا بر گزارش این شبکه تلویزیونی ترکمن، رییس‌جمهور ترکمنستان هم‌چنین ماهیت پویای همکاری میان دو کشور در حوزه انرژی را مورد توجه قرار داد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10