(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 13 مرداد 1392 - شماره 20558

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هیئت مؤسس دانشگاه ایرانیان تأیید نشد
با دستور رئیس قوه قضائیه
دادستان کل کشور، مامور بررسی حادثه دریاچه سد کارون شد
رحیمیان: حزب مشارکت به دلیل عدول از قانون حق فعالیت ندارد
آغاز انتخاب رشته داوطلبان کنکور 92 از پنج‌شنبه
چهره‌های سیاسی نظر می‌دهند
هجمه به کیهان از کجا سرچشمه می‌گیرد؟
درمکتب امام
پايان ماه رمضان و سلاخی گناهان(1)
احمدی‌نژاد در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی: به عهد خود با مردم وفادار ماندیم
پس از اقدام خصمانه مجلس نمایندگان صورت گرفت
نامه 76 سناتور آمریکایی به اوباما و تاکید بر تشدید تحریم ایران
سازمان حج و زيارت: مدت اقامت حجاج ايراني در سرزمين وحي كاهش نیافته است
   


لیست اعضای هیئت مؤسس دانشگاه ایرانیان به‌دلیل حضور مشایی و بقایی در این هیئت به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسید.
به گزارش تسنیم، لیست اعضای هیئت مؤسس دانشگاه ایرانیان که پیش از این به امضا و تأیید کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و محمدحسن طریقت منفرد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده، برای تأیید نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع شده بوده، برای اصلاح بازگردانده شد.
بر اساس اخبار کسب‌شده، یکی از دلایل مخالفت شورای عالی انقلاب فرهنگی با لیست اعضای هیئت مؤسس حضور اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی در این هیئت است.
همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسئولان این دانشگاه اعلام کرده که اعضای هیئت مؤسس این دانشگاه باید به تأیید این شورا برسد.
بر اساس این گزارش، دانشگاه بین‌المللی ایرانیان برای اولین بار در سال 88 مطرح شد که پایه‌گذار آن اسفندیار رحیم مشایی بود و شورای گسترش وزارت علوم با اعطای مجوز به این دانشگاه موافقت کرد اما در پی آن اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با ایجاد این دانشگاه مخالفت کردند و در ادامه با توجه به موضع‌گیری رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی و دانشگاهی این پروژه به دست فراموشی سپرده شد.
اما در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت دهم با ایجاد این دانشگاه موافقت شد و رئیس‌جمهور نیز در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم به تشریح راه‌اندازی این دانشگاه پرداخت و حتی با اعلام شماره حسابی از مردم خواست که در جهت کمک مالی به دانشگاه ایرانیان پول واریز کنند و سهام‌دار شوند.

 


رئیس قوه قضائیه با صدور دستوری دادستان کل کشور را مامور بررسی حادثه دریاچه سد کارون کرد.
به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، متن کامل ابلاغ آیت الله آملی لاریجانی به شرح زیر است:
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای محسنی‌اژه‌ای
دادستان محترم کل کشور
خبر حادثه ناگوار سقوط خودرو حامل عده‌ای از هموطنان عزیز به دریاچه سد کارون در استان خوزستان که منجر به کشته شدن آنان گردید، موجبات تأثر همگان خصوصاً خانواده‌های این عزیزان را فراهم آورد.
نظر به ضرورت بررسی همه جانبه علت وقوع این حادثه دلخراش و عوامل بوجود آمدن چنین شرایطی که تعداد زیادی از مردم و اهالی منطقه برای دسترسی به محل زندگی خود ناچار هستند از مسیری پرخطر عبور نمایند، لازم است با اعزام هیأتی ویژه به منطقه با همکاری مسئولین استانی نسبت به بررسی همه جانبه موضوع اقدام و نتیجه به اینجانب منعکس شود.

 


نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید تاکید کرد: حزب مشارکت مانند حزب نهضت آزادی به دلیل عدول از قانون حق فعالیت ندارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید در حاشیه مراسم ضیافت افطار حزب موتلفه در جمع خبرنگاران درخصوص حضور خاتمی در مراسم تحلیف گفت: این سوالات تکراری است و جواب آن نیز کاملا روشن است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، درباره تلاش حزب مشارکت و فتنه‌گران برای فعالیت در دولت جدید تصریح کرد: در هر نظامی، حزب و گروهی حق فعالیت دارد که در چارچوب قوانین آن نظام حرکت کند لذا جریانی که ناقض قوانین جمهوری اسلامی باشد حق فعالیت ندارد.
نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید بر همین اساس به قوانین کشورهای غربی و آمریکا اشاره کرد و یادآور شد: زمانی که نهضت آزادی از چارچوب نظام اسلامی تجاوز کرد امام(ره) به صورت قاطع هر نوع فعالیت آنها را در نظام نفی و ممنوع کردند.
وی بر همین اساس خاطر نشان کرد: بنابراین فرقی نمی‌کند که حزب مشارکت یا هر حزب دیگری چنانچه خارج از چارچوب قانون‌اساسی و نظام اسلامی حرکت کند، طبق هیچ قانون و عقلی نمی‌تواند فعالیت داشته باشد.

 


مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به آغاز انتخاب رشته آزمون سراسری سال 92 از پنجشنبه 17 مرداد ماه، گفت: دفترچه‌ راهنمای انتخاب رشته از ساعت 20 امروز منتشر می‌شود.
دکتر حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته بر روی سایت سازمان سنجش به نشانی
www.sanjesh.org اظهار داشت: پیش از این قرار بود دفترچه راهنمای انتخاب رشته روز سه‌شنبه 15 مرداد ماه منتشر شود که برای رفاه حال داوطلبان این دفترچه زودتر منتشر شد.
وی افزود: این دفترچه حاوی شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برای سال تحصیلی 93-92 و نحوه انتخاب رشته و کد رشته محل‌های تحصیلی هر یک از گروه‌های آزمایشی است که در واقع سند اصلی انتخاب رشته و گزینش دانشجو است.
وی با بیان اینکه دفترچه انتخاب رشته چاپ و تکثیر نیز خواهد شد، تصریح کرد: به منظور فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای مجازین به‌ویژه داوطلبان شهرستان‌های دوردست ترتیبی اتخاذ شده که دفترچه راهنمای انتخاب رشته چاپ و تکثیر و با هماهنگی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران از ساعت 9 صبح چهارشنبه 16 مرداد ماه از طریق باجه‌های پستی توزیع‌کننده این دفترچه در اختیار داوطلبان قرار گیرد.
مشاور عالی سازمان سنجش با بیان اینکه دفترچه‌های چاپ شده شامل سه نوع دفترچه است، افزود: یک دفترچه برای گروه علوم ریاضی و فنی و هنر و زبان‌های خارجی، دفترچه دیگر برای گروه علوم تجربی و هنر و زبان‌‌های خارجی و در نهایت دفترچه سوم برای گروه علوم انسانی و هنر و زبان‌‌های خارجی منتشر می‌شود. وی افزود: براساس مقررات شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به منظور توزیع هر یک از دفترچه‌های مذکور مبلغ 1000 تومان به عنوان کارمزد پست توسط باجه پستی دریافت می‌شود.
بیش از 800 هزار داوطلب کارنامه خود را مشاهده کردند
توکلی همچنین با بیان اینکه تا ساعت 9 صبح روز گذشته بیش از 800 هزار داوطلب نسبت به مشاهده و دریافت کارنامه خود از سایت اقدام کرده‌اند، گفت: به کلیه داوطلبانی که تاکنون برای دریافت کارنامه خود اقدام نکرده‌اند، توصیه می‌شود به سایت سازمان مراجعه و با وارد شدن به بخش مشاهده کارنامه نتیجه آزمون خود را ببینند.
وی همچنین درباره زمان قرار گرفتن نرم‌افزار انتخاب رشته‌های تحصیلی تصریح کرد: این نرم‌افزار که به داوطلب امکان می‌دهد براساس وضعیت علمی و نمره آزمون خود را با داوطلب مشابه در آزمون سراسری سال 91 مقایسه کند، از صبح دوشنبه 14 مرداد بر روی سایت سازمان قرار می‌گیرد.
مشاور عالی سازمان سنجش با بیان اینکه کارنامه نتیجه اولیه از دو بخش عمده تشکیل شده است گفت: بخش اول شامل مشخصات شناسنامه‌ای و تحصیلی داوطلب و بخش دوم شامل مشخصات آموزشی داوطلب در گروه‌های آزمایشی است که در آنها شرکت کرده است.
وی درباره نحوه انتخاب رشته داوطلبان تصریح کرد: کلیه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند پس از دریافت دفترچه راهنما نسبت به انتخاب حداکثر 150 کد رشته محل از میان کد رشته محل‌های مورد علاقه خود از گروه‌های آزمایشی مجاز از بخش اول دفترچه انتخاب رشته اقدام و به ترتیب تقدم علاقه از پنجشنبه 17 مرداد تا سه‌شنبه 22 مرداد در فرم الکترونیکی انتخاب رشته ثبت کنند. توکلی خاطرنشان کرد: این دسته از داوطلبان می‌توانند از کد رشته محل‌های تحصیلی بخش دوم دفترچه راهنمای انتخاب رشته نیز کد رشته محل‌های خود را انتخاب و به همراه سایر کد رشته محل‌ها که در مجموع از 150 عدد بیشتر نشود، در فرم انتخاب رشته ثبت کنند.
مشاور عالی سازمان سنجش درباره انتخاب کدرشته محل‌های بخش دوم دفترچه راهنما نیز تصریح کرد: برای انتخاب کد رشته محل‌های بخش دوم دفترچه راهنما که براساس سوابق تحصیلی دیپلم پذیرش می‌شوند علاوه بر داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون و داوطلبانی که ثبت‌نام کرده‌اند، کلیه داوطلبانی که در آزمون سراسری سال 92 ثبت‌نام نکرده، اما علاقمند به انتخاب کد رشته محل‌‌های بخش دوم دفترچه راهنما هستند به شرط داشتن مدرک پیش دانشگاهی حداکثر تا 31 شهریور ماه 92 می‌توانند از 17 مرداد نسبت به ثبت‌نام و انتخاب حداکثر 100 کد رشته محل از بخش دوم دفترچه راهنما اقدام کنند.

 


فعالان و چهره های سیاسی و رسانه ای با ارزیابی جوانب حمله های اخیر برخی جریانات علیه کیهان، ایستادگی در روشنگری درباره فتنه را عامل اصلی دور جدید این حملات عنوان کردند.
طی هفته های اخیر برخی جریانات و چهره ها در اقدامی هماهنگ و سازماندهی شده، موج جدیدی از تخریب را علیه کیهان آغاز کرده اند. در حالی که فحاشی و برچسب زدن به کیهان به کار روتین رسانه های معاند و ضدانقلاب تبدیل شده است، برخی مطبوعات و رسانه های داخلی مانند روزنامه بهار، اعتماد و سایت الف و چهره هایی مانند عباس عبدی، علی مطهری، تاج زاده و زیباکلام دست اندرکاران این موج جدید هستند.
مطهری در یکی از اظهارات خود در این زمینه می گوید؛ «البته حرف‌های آقای شریعتمداری را نباید جدی گرفت. ایشان با همان افکار خودشان خو گرفته و نمی‌خواهد از آن خارج شود. با توجه به سن وسال ایشان، احتمال تغییر رویکرد در رفتارها و عملکردهای ایشان دور از انتظار است یعنی خصلت‌هایی در روح ایشان رسوخ پیدا کرده است که قابل تغییر نیست.»
عباس عبدی با ادعای این که کیهان یک حزب تمام عیار است، می گوید؛ « ‬مساله‮ ‬این‮ ‬است‮ ‬که‮ ‬این‮ ‬وضع‮ ‬برای‮ ‬جامعه‮ ‬ما‮ ‬فاجعه‮ ‬است‮. ‬اگر‮ ‬می‮ ‬بینیم‮ ‬بصیرت‮ ‬اجتماعی‮ ‬از‮ ‬میان‮ ‬رفته‮ ‬به‮ ‬دلیل‮ ‬همین‮ ‬شرایط‮ ‬است‮ ‬که‮ ‬حق‮ ‬و‮ ‬باطل‮ ‬چنان‮ ‬با‮ ‬یکدیگر‮ ‬مخلوط‮ ‬شده‮ ‬اند‮ ‬که‮ ‬تمایزی‮ ‬میان‮ ‬آنها‮ ‬نیست‮. ‬وقتی‮ ‬کسانی‮ ‬را‮ ‬به‮ ‬بدترین‮ ‬اتهامات‮ ‬بنوازند‮ ‬و‮ ‬بعد‮ ‬همان ها‮ ‬جهت‮ ‬دهنده‮ ‬اصلی‮ ‬انتخاب‮ ‬مردم‮ ‬در‮ ‬ریاست‮ ‬جمهوری‮ ‬باشند‮ ‬در‮ ‬این‮ ‬صورت‮ ‬اگر‮ ‬آن‮ ‬اتهامات‮ ‬درست‮ ‬باشد‮ ‬وای‮ ‬به‮ ‬حال‮ ‬آن‮ ‬جامعه‮. ‬و‮ ‬اگر‮ ‬نادرست‮ ‬باشد‮ ‬وای‮ ‬به‮ ‬حال‮ ‬آن‮ ‬روزنامه‮ ‬و‮ ‬دستگاه‮ ‬قضایی‮.‬»
و زیباکلام مدعی می شود؛ «روزنامه کیهان مجدداً به التهاب آفرینی و متشنج کردن وضعیت کشور در دولت آینده ادامه می دهد، این به دلیل این است که آنچه در ۲۴ خرداد اتفاق افتاد قلم بطلانی بر تمام تبلیغاتی کشید که در چهار سال گذشته روزنامه کیهان و آقای شریعتمداری می کردند. 
کاملاً قابل پیش بینی هست که آقای شریعتمداری از همین امروز شمشیر را بر کشیده و می خواهد آن بلایی که در دوران اصلاحات بر سر آقای خاتمی آورد، بر سر دکتر روحانی بیاورد. اعتقاد دارم هیچکدام از اینهایی که به عنوان ضد انقلاب هستند، از نظر ضربه به نظام به اندازه روزنامه کیهان و افراطیون به انقلاب ضربه نزدند و چهره نظام را نزد جوان ها مخدوش نکردند. »
اینها تنها چند نمونه از موج حملات علیه کیهان است. اما سرچشمه های اصلی این موج کجاست؟ برخی فعالان و چهره‌های سیاسی و رسانه ای در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم به این سوال پاسخ می دهند.
تاوان افشاگری
محمداسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار داشت: وقتی که کسی دست فرد دیگری را با واقعیت‌هایی که وجود دارد، رو کند و در مواقعی حتی جلوتر از اینکه اتفاقی رخ دهد بر اساس شواهد آن را پیش‌بینی کند و آن مورد را اعلام و مردم را آگاه کند، افرادی که دستشان رو شده قطعا از این مسئله ناراحت می‌شوند؛ حالا چه روزنامه کیهان و شریعتمداری باشد، چه روزنامه و شخص دیگری.
وی ادامه داد: علت پرخاشگری و هجمه رسانه‌های دوم خردادی به روزنامه کیهان و شریعتمداری این است که روزنامه کیهان در برابر افراط و تفریط‌های اصلاح‌طلبان مقابله کرده و این اقدامات را افشا کرده است.
کوثری تصریح کرد: دوم خردادی‌ها در 8 سال دولت اصلاحات دم از مردم می‌زدند اما می‌خواستند در پشت صحنه برای منافع سازمانی و شخصی مردم را فریب بدهند و در حال حاضر نیز سعی می‌کنند مردم را فریب دهند لذا به این‌گونه موضع‌گیری‌ها روی می‌آورند.
وی افراطی دانستن کیهان را جنگ روانی دانست و گفت: افراطی‌تر از همه کسانی بودند که دم از دوم خرداد و اصلاحات می‌‌زدند اما حالا به کشورهای غربی پناهنده شدند و هنوز هم برخی افراد همان مسیر را دنبال می‌کنند و قطعاً بعضی از آنها در آینده پناهنده خواهند شد.
نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: چون این افراد تندرو نمی‌توانند با منطق با کسانی که از حق دفاع می‌کنند و پای منافع نظام ایستادند، مقابله کنند لذا به این افراد انگ افراطی بودن می‌زنند. اگر افراطی بودن دفاع از حق، منافع ملی و نظام است، پس ما هم افراطی هستیم. دفاع از حق افراط نیست بلکه پافشاری بر روی مواضع حق و عین حقیقت است؛ افراطی کسی است که بر روی ناحق پافشاری می‌کند و منافع مردم و نظام را در نظر نگیرد.
کوثری با بیان اینکه هدف افزایش هجمه‌های علیه روزنامه کیهان این است که آن را منفعل کنند واز اعتبار آن بکاهند، گفت: دوم خردادی‌ها هیچ موقع توان آن را نداشتند و نتوانستند که کیهان را از اعتبار بیاندازند، البته دست و پاهایی می‌زنند.
مشی منصفانه
مجید قلی‌زاده مدیرعامل خبرگزاری تسنیم نیز به هجمه‌ها و توهین‌های اخیر برخی اصلاح‌طلبان به روزنامه کیهان اشاره کرد و اظهار داشت: مشی و مرام روزنامه کیهان و آقای شریعتمداری در مواجهه با دولت‌ها و افراد و گروه‌ها کاملاً مشخص است، درواقع هر زمان دولت‌ها و اشخاص در مسیر خط امام و آرمان‌ها و ارزش‌های اسلام و انقلاب و خدمت به مردم گام برداشته‌اند، روزنامه کیهان از آنها حمایت کرده و هرگاه آنها از این مسیر منحرف شدند و یا زاویه گرفتند، مورد انتقاد و اعتراض واقع شدند. وی افزود: مشی منصفانه روزنامه کیهان همیشه این‌گونه بوده که ضمن حمایت از خدمات و موفقیت‌های دولت‌ها و گروه‌ها، اشتباهات و انحرافات‌شان را به آنها گوشزد می‌کند و این اساس کار رسانه است.
قلی‌زاده با یادآوری نقش کیهان و یادداشت‌های حسین شریعتمداری در افشای ماهیت اصلی و پشت پرده فتنه سال 88، روزنامه کیهان و شریعتمداری را در خط مقدم مقابله با جنگ نرم دشمن و جریان فتنه 88 عنوان کرد و گفت: روزنامه کیهان در سال 88 با ارائه اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های مستند و مستدل نقش بسیار مؤثری در آگاه‌سازی افکار عمومی و آحاد مردم نسبت به چهره‌ اصلی جریان فتنه و فتنه‌گران و پشت صحنه فتنه‌انگیزی‌ و فتنه‌گری‌های آنها ایفا کرد و به همین دلیل است که جریان فتنه و اصحاب و اهالی آن از این مسئله عصبانی هستند و نسبت به کیهان و شریعتمداری بغض و کینه دارند.
وی به نوع مواجهه روزنامه کیهان با حسن روحانی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر اشاره کرد و گفت: روزنامه کیهان و شخص آقای شریعتمداری از فردای روز اعلام نتایج انتخابات 92 از آن مواضع رئیس جمهور منتخب که منطبق بر آرمان‌های انقلاب بوده است، حمایت کرده و در عین حال درباره برنامه و تلاش جریان فتنه برای نفوذ در کابینه آقای روحانی به وی هشدار داده است.
مدیرعامل خبرگزاری تسنیم اضافه کرد: این افشاگری مستند روزنامه کیهان جریان فتنه را عصبانی، برآشفته و دستپاچه کرده و از همین روست که به تخریب و توهین به این روزنامه و مدیرمسئول آن روی آورده‌اند.
دنبال تک صدایی هستند
عباس سلیمی‌نمین رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در این خصوص اظهار داشت: جریاناتی که در قدرت جابجا می‌شوند، در ابتدا تلاش می‌کنند تا رسانه‌های متمایل به جناح رقیب را کاملا منفعل کنند تا در یک فضای کاملا سهلی حرکت کنند.
وی با اشاره به پیشینه تاریخی این گفته خود گفت: بعد از انتخابات دوم خرداد 76، به مراتب هجمه سنگین‌تر و گسترده‌تری علیه کیهان شاهد بودیم و در آن دوران حتی برچسب‌هایی درست کرده بودند "کیهان را نخوانید" و "کیهان را تحریم کنید" اما این حرکتها به نفع جامعه نیست و جامعه هرگز در یک فضای یک سویه به جمع‌بندی نمی‌رسد.
سلیمی‌نمین با تاکید بر اینکه روزنامه‌های جریان دوم خرداد بسیار افراطی‌تر و تهاجمی‌تر از کیهان هستند، گفت: روزنامه اصلاح‌طلب به مراتب ادبیات تخریبی را دنبال می‌کنند، اما چون این رسانه‌ها به صورت سازمان یافته و در قالب چندین روزنامه این اقدامات را دنبال می‌کنند و به صورت جبهه‌ای عمل می‌کنند، طبیعتا کار برای آنها راحت‌تر است.
رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران کیهان را مبرا از هرگونه ایراد ندانست و اظهار داشت: اما وجود ایراد به این معنی نیست که با هجمه به آن رسانه بخواهیم برای خود حکومت سهل و راحت‌تری را به وجود بیاوریم و هیچکس حرف مخالف نزد و هزینه حرف مخالف زدن را زیاد کنیم، چرا که قطعا اگر دوستان دولت جدید بتوانند کیهان را از صحنه خارج کنند، بقیه رسانه‌ها حساب کار خود را خواهند کرد که این مورد به نفع جامعه نیست و جامعه نیز چنین موردی را به نفع خودش نمی‌داند.
سلیمی‌نمین تاکید کرد: قطعا چندصدایی در این زمینه به نفع جامعه است و می‌بایست این مطلب را پذیرا باشیم که افرادی با رسانه‌هایی حرف‌های ما را تکرار کنند و افراد و رسانه‌های دیگری سخنان ما را نقد کنند و اینکه بخواهیم همه حرف ما را تکرار کنند، در آن صورت شاهد جامعه بالنده‌ای نخواهیم بود.
هجمه کنندگان به کیهان اصل افراط هستند
رضا مقدسی مدیرعامل خبرگزاری مهر نیز در این مورد گفت: مواضع روزنامه کیهان و آقای شریعتمداری مواضعی اصولی و در دفاع از آرمان‌های انقلاب، امام و رهبری بوده است و تابه‌حال آنچه را از روزنامه کیهان و مدیر‌مسئول آن دیدیم، دفاع از این آرمان‌ها و مقابله با جریان خط سازش بوده است‌ لذا این مواضع موجب می‌شود روزنامه کیهان و مسئولان آن از سوی جریان اصلاح‌طلب مورد هجمه باشند.
مدیرعامل خبرگزاری مهر خط‌دهنده اصلی توهین‌کنندگان به روزنامه کیهان و افراطی دانستن شریعتمداری را سردمداران فتنه 88 دانست و با بیان اینکه کسانی که کیهان و شریعتمداری را افراطی می‌دانند، خود اصل افراط هستند، گفت: برای افکار عمومی روشن است که امروز افرادی که سعی می‌کنند در روزنامه‌‌‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب خود را به‌عنوان چهره‌های معتدل جلوه دهند، چه افرادی هستند.
مقدسی تصریح کرد: این افراد سعی دارند با زرنگی خود اصلاح‌طلبی را به‌عنوان اعتدال نشان دهند در حالی که رفتارهای افراطی در فتنه 88 هیچ نسبتی با خط اعتدال و ارزش‌های انقلاب و امام ندارد.
وی خاطرنشان کرد: افراد شاخصی که در دولت اصلاحات و در مجلس ششم تندترین مواضع را با نگاه تجدیدنظرطلبی در آرمان‌های انقلاب دنبال می‌کردند، امروز سعی می‌کنند از خود چهره‌ای معتدل نشان دهند اما مردم سوابق آنها را از یاد نبردند و در خاطر دارند که این افراد معتقد به سازش با غرب و آمریکا بودند و می‌گفتند باید از آرمان‌های امام و انقلاب دست برداریم.

 



ما از ابرقدرت‌ها نمی‌ترسیم
از هیچ یک از این قدرتهایی که در عالم هستند و ارعاب می‌کنند ملت ما را، ما نمی‌ترسیم.
برای اینکه:
- ما برای خدا قیام کردیم.
- ملت ما برای خدا قیام کرده است.
- و ملتی که برای خدا قیام کند از هیچ چیز نمی‌ترسد.
آئین انقلاب اسلامی- ص 432

 


«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ امْحَقْ ذُنُوبَنَا مَعَ امحَاقِ هِلالِهِ، وَ اسْلَخْ عَنَّا تَبِعَاتِنَا مَعَ انْسِلاخِ أَيَّامِهِ حَتَّي يَنْقَضِيَ عَنَّا وَ قَدْ صَفَّيْتَنَا فِيهِ مِنَ الْخَطِيئَاتِ، وَ أَخْلَصْتَنَا فِيهِ مِنَ السَّيِّئَاتِ.»
خدايا با بي‌رمق شدن نور ماه و رفتن آن در محاق، گناهان ما را نيز پنهان فرما. با پايان يافتن اين ماه پيامدهاي گناهان و سنگيني رفتار خطاي ما را، از ما بركنار نما؛ تا جايي كه چون اين ماه پايان مي‌يابد، ما نيز از خطا و گناه پاك شده و از بديها و زشتي‏ها رها گشته باشيم.
اين دعا در هنگام ورود و فرا رسيدن ماه رمضان توسط امام سجاد(ع) گفته شده است. اما در پايان اين دعا به پايان ماه توجه شده است. براساس نظر اهل لغت و ادبيات عرب، شبهاي اول ماه تا سه شب را «هلال» و از آن زمان تا سه ‌شب مانده به پايان ماه را «قمر» مي‌نامند. از شب بيست و هفتم به بعد، گاهي دو شب و گاهي سه شب به پايان ماه مانده ديگر ماه ديده نمي‏شود. ايام ديده نشدن ماه را ايام «مُحاق» ،«مِحاق» يا «مَحاق» مي‌گويند. حالت «هلال» ماه در دو مرحله ظاهر مي‏شود: يكي در آغاز ماه و ديگري در پايان ماه. دو يا سه شب مانده به پايان ماه، ديگر هلال ماه در حال «محاق» است. شب پايان ماه نيز شب سلخ ناميده شده چرا كه دوباره ماه نو طلوع مي‌كند. امام سجاد (ع) در دعا مي‏فرمايد: خدايا همانگونه كه هلال ماه رو به محاق مي‏رود و ديگر نور ماه ديده نمي‏شود، گناهان ما را نير بي‌رمق و پنهان فرما! بگونه‌اي كه تا پايان ماه ديگر، گناهي براي ما نمانده باشد و در هنگام «سلخ» و نو شدن ماه، ما را نيز آراسته و نو نما.
ماه سلّاخي گناهان
«سلخ» به معني پوست كندن است؛ «سلاّخ» کسی است كه پوست گوسفند را مي‏كَند: «وَ آيَةٌ لَهُمُ اللَّيْلُ نَسْلَخُ مِنْهُ النَّهارَ فَإِذا هُمْ مُظْلِمُونَ»(1) در روز، نور، همچون پوسته‏اي روي زمين را فرا مي‏گيرد، در شب خدا آن پوسته را از آن جدا مي‌سازد و دوباره زمين تاريك مي‏شود. چون روز، با تابش نور به زمين، پديدار مي‏شود. در پايان ماه نيز كه ديگر ماه تمام مي‏شود مي‏گويند «سلخ» ماه است؛ يعني ديگر پايان ماه است. البته نور ماه هميشه وجود دارد اما موقعيت ما نسبت به ماه به گونه اي است كه گاهي ماه را به صورت هلال مي‏بينيم و گاهي به صورت قمر و بدر و دوباره به صورت هلال و سپس ديگر آن را نمي‏بينيم. حضرت امام سجاد (ع) رفتارهاي زشت ما را به ماه تشبيه مي‏كنند و از خدا مي‌خواهد تا آنچنان كه در پايان ماه، نور مهتاب كم مي‏شود، گناهان ما نيز بي‌رمق و بي‌فروغ گردند تا جايي كه در پايان ماه ديگر، گناهي در دفتر اعمال ما نمانده و با پايان اين ماه ما نيز از همه گناهان پاك شده باشيم.
آيا واقعا گناه همچون جرم و لايه و پوسته‏اي براي انسان است؟ آيا دعاها قطعات شعري و ادبي است؟ گاهي انسان دل تنگ مي‏شود و فال حافظ گرفته و يا غزل يا قطعه شعري زيبا از يك شاعر را مي‏خواند و از معاني آن لذت مي‌برد اما مي‏داند كه شعر مجاز است. بعيد است كسي كه فال حافظ مي‌گيرد و قطعه‏اي از غزل حافظ را مي‌خواند، مضامين ابيات شعر را خيلي جدي بگيرد هر چند شيرين و زيبا بوده و داراي نكته‏هاي ادبي و عرفاني باشد. متأسفانه بسياري از افراد با ادعيه و مناجات اينگونه برخورد مي‌كنند. تصور اين افراد از دعا و مناجات همچون خواندن قطعات زيباي ادبي و حداکثر، ثواب بردن از آن است. در حالي كه وقتي مي‏گوييم خدايا با تمام شدن اين ماه ما را از گناهان پاك فرما! بايد معتقد باشيم كه اكنون آلوده و كثيف و پليد هستيم و واقعا از خدا به قصد اجابت بخواهيم تا آلودگي‌ها را از ما جدا و دور بسازد. متأسفانه بسياري از افراد براي لذت بردن از زيبايي‌هاي ادبي يا ثواب بردن، دعا را مي‌خوانند. البته همين كه انسان در چند دقيقه – که مشغول خواندن دعاست- از لغويات دور شده و دروغ نمي‏گويد و غيبت نمي‏كند و به خدا توجه پيدا مي‏كند، كار بسيار خوب و ارزنده‌اي است و ثواب هم دارد. امّا خوبي و ارزش خواندن دعا با ارزش باوربه مضمون دعا و اميد به استجابت آن، بسيار تفاوت دارد.
مراتب ارزش يک کار
انسان در هر روز چندين بار غذا مي‏خورد. براي اينكه انسان در مرحله اول، احساس گرسنگي مي‏كند. عاقلانه‏تر كه فكر كنيم، غذا براي سلامتي بدن و حفظ قواي جسمي و همچنين براي انجام وظايف و عبادت خدا مورد نياز انسان است. كساني كه سطح معرفت بالايي دارند، در اين زمينه نيز با هدف جلب رضايت خدا، از خوردني‌ها و آشاميدني‌ها استفاده مي‌كنند. هر زمان كه احساس مي‏كنند خدا دوست دارد تا غذا بخورند، از غذا استفاده كرده و به اندازه نيز مي‏خورند. اما افراد معمولي، براي سير كردن معده، از غذا استفاده مي‌كنند تا براي انجام كار و وظايف نشاط و انرژي داشته باشند، شايد برخي بدانند كه وقتي انسان غذا خورده و مواد غذايي را مي‌جود، اين كار موجب تقويت عضلات فك و دهان هم مي‏شود. عضلات هر چه بيشتر حركت و ورزش نمايند، قوي‌تر مي‏شوند؛ مثل عضلات دست كه با حركت، بازوهاي انسان قوي مي‏شود. شما در طول عمر، چند بار با هدف تقويت عضلات فك و دهان غذا خورده‌ايد؟ ممكن است يكي از فوايد غذا خوردن و جويدن غذا، تقويت عضلات فك و دهان باشد اما هيچ كسي با اين هدف، غذا نمي‏خورد. عموماً افراد براي سير شدن معده و عده اندكي نيز براي رضايت خدا غذا مي‌خورند. غذا خوردن براي هدف سير شدن معده كجا و غذا خوردن براي رضاي خدا كجا؟ گاهي غذا خوردن بسيار مستحب و ثواب آن نيز از روزه بيشتر است. وقتي انسان روزه مستحبي گرفته باشد و به خانه دوستي برود و بداند كه دوست او علاقه بسيار دارد كه با او غذا بخورد، در اينجا نياز نيست انسان بگويد من روزه هستم. براي اينكه دوست خود را خوشحال كند، بايد بنشيند و با او غذا بخورد. ثواب شاد كردن آن دوست، از ثواب روزه مستحبي بيشتر است.
دعا براي ثواب، همچون غذا خوردن
براي تقويت عضلات دهان است!
انگيزه انسان در كارها بسيار متفاوت است. اگر كسي بگويد: من غذا مي‏خورم براي اينكه عضلات فك و دهانم تقويت شود، مردم به او مي‏خندند و مي‌گويد اين هم شد هدف كار؟! دعاهايي كه ما مي‏خوانيم و عبادتهايي كه ما انجام مي‌دهيم اگر فقط براي ثواب بردن و بهره‌مندي از ميوه بهشتي و «لَحْمِ طَيْرٍ مِمّا يَشْتَهُونَ»(2) و ديگر نعمت‌هاي بهشتي باشد، همچون كسي است كه براي تقويت عضلات فك و دهان غذا بخورد. فوايدي كه دعا و ياد خدا و عبادت براي انسان به ارمغان مي‌آورد آنقدر فراوان، عالي، پرثمر و پرفايده است كه در برابر ثوابهايي كه براي خواندن دعا مي‏دهند، قابل مقايسه و سنجش نيست.
سخنرانی آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته)
در دفتر مقام معظم رهبرى - قم - 4/7/87
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1). يس / 37. (2). واقعه / 21.
زلال بصیرت در ماه مبارک رمضان روزهای فرد منتشر می شود.

 


رئیس دولت دهم تصریح کرد: به ملت عزیز اعلام می‌کنم که هیچ سندی را که علیه منافع ملت باشد امضا نکردم.
محمود احمدی‌نژاد جمعه شب گذشته در آخرین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود و در پایان دولت با اشاره به قول‌هایی که در سال 84 و 88 به مردم داده است گفت: من قول‌هایی را به مردم دادم از جمله آنکه همه وجودم را وقف خدمت کنم و تمام تلاشم در راستای حفاظت از منافع ملت، عزت ملت، تمامیت کشور باشد و سرگرم مسائل شخصی و گروهی نخواهم شد.
وی افزود: ما قول دادیم مردمی باشیم و قریب به اتفاق همکاران همین طور بودند من در اینجا به ملت عزیز اعلام می‌کنم که هیچ سندی را که علیه منافع ملت باشد، امضاء نکردم و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید من سندی را امضا کردم که علیه ملت و تمامیت ملت بود.
احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه فشار بر روی دولت بسیار زیاد بود تاکید کرد: سکوت دولت آگاهانه و متعهدانه بود زیرا با توجه به شرایط کشور پرداختن به منازعات کار صحیحی نبود و با توجه به اینکه دولت شرایط منطقه، فشارهای موجود و بین‌المللی را مشاهده می‌کند بر این عقیده است که باید همه دست به دست هم دهند.
وی با بیان اینکه من همواره در خدمت کشور خواهم بود، تصریح کرد: هر زمان مردم صلاح بدانند در هر کار و جایی در خدمت ملت خواهم بود اما یکی از کارهای اصلی‌ام بعد از دوران ریاست‌جمهوری همان دانشگاه (ایرانیان) است.
رئیس‌جمهور سابق اضافه کرد: من یک عضو کوچک خانواده دانشگاه هستم، از آنجا به پاستور آمدم و بالاخره باید به کار اصلی خود بازگردم؛ البته من از مدت‌ها قبل به کنار رفتن و کار پس از آن اندیشیدم البته رایزنی‌ها و گمانه‌زنی‌های زیادی هم دراین‌باره مطرح شد اما من در نهایت به دنبال جایی بودم که بتوانم بیشترین خدمت را به کشور بکنم.
وی در پاسخ به سوالی درباره شیرین‌ترین روز دوران ریاست‌جمهوری خود گفت: هر روز که می‌بینیم مردم خوشحالند برای ما بسیار شیرین است، از جمله روز هسته‌ای شدن و این در تاریخ ماند.
احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که تلخ‌ترین تصمیمی که شما گرفتید و برخلاف میل‌تان بود چه بوده است گفت: البته من تصمیمی نگرفتم ولی به حساب من گذاشتند. در حالی که من تصمیم‌گیر نبودم. آنجا که سود بانکی را بالا بردند برای من بسیار تلخ بود ولی با استفاده از قانونی که نوشتند اختیارات رئیس‌جمهور را گرفتند.
وی در پاسخ به این سوال که از کدام یک از همکاران خود بیشتر راضی هستید، گفت: من تقریبا از همه راضی هستم ولی خب نسبت علاقه واقعا متفاوت است. البته من علاقه شخصی به این معنا ندارم. به خاطر ویژگی‌ها و دلسوزی‌ها و تلاش‌هایی که می‌کنند این علاقه متفاوت است. من شیفته تمام همکاران خود هستم اما نمی‌توانم انکار کنم که به برخی بیشتر علاقه دارم.
احمدی‌نژاد در پایان خاطر نشان کرد: ما از رهبری معظم انقلاب تشکر می‌کنیم به خاطر حمایت‌هایی که داشتند و دائم ما استفاده کردیم. همچنین ما از اقوام گوناگون تشکر می‌کنیم. از آذری‌ها، از کردها، از لک‌ها، از عرب‌های عزیز، از قشقایی‌ها، از خراسانی‌ها، از گیلک‌ها، اصفهانی‌ها و از مذاهب گوناگون از زرتشتیان، مسیحی‌ها، یهودی‌ها، آشوری‌ها تشکر می‌کنیم و در سخت‌ترین شرایط به ما فشار نیاوردند و کمک کردند از شرایط سخت عبور کنیم.
به گزارش فارس، احمدی‌نژاد با بیان اینکه به عهدی که از روز نخست ریاست‌جمهوری با مردم بسته بودیم وفادار ماندیم گفت: هیچ‌گاه تحت تاثیر فشارهایی که بر دولت آوردند منحرف نشدیم.

 


یک روز پس از تصویب طرح تشدید تحریم ایران از سوی 400 نفر از نمایندگان مجلس آمریکا، 76 نفر از سناتورهای این کشور نیز در نامه‌ای به باراک اوباما خواستار افزایش فشارها و معتبر کردن گزینه نظامی علیه کشورمان شدند.
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در این باره گزارش داد: 76 سناتور آمریکا با ارسال نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران بدون توجه به نتایج انتخابات ریاست جمهوری شدند.
سناتورهای آمریکایی اعلام کرده‌اند: «زمان برای دیپلماسی به سرعت در حال سپری شدن است. ایران در گذشته و در زمانی که روحانی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای بود از مذاکرات برای وقت‌کشی استفاده کرده است و در هر حال رهبر ایران تصمیم‌گیر اصلی درباره پرونده هسته‌ای ایران است.»
در این نامه آمده است: «آقای رئیس‌جمهور ما از شما درخواست داریم تا به این روند جنبه فوری بدهید. ما نیاز داریم که فورا آگاه شویم تا تهران بالاخره برای مذاکره آماده است یا خیر؟ تهران باید بداند که زمان برای دیپلماسی در حال به پایان رسیدن است.»
سناتورهای آمریکایی در این نامه که دو روز قبل از مراسم تحلیف روحانی و یک روز پس از تصویب طرح تحریم‌های جدید از سوی کنگره فرستاده می‌شود از دولت آمریکا خواسته‌اند تا تحریم‌ها را تشدید کند و بر گزینه استفاده از نیروی نظامی همزمان با پیشبرد راه حل دیپلماتیک تاکید کند.
این قانونگذاران با ادعای اینکه ایران از مذاکرات گذشته برای وقت‌کشی استفاده کرده است، درباره نقش سابق دکتر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور جدید ایران به عنوان مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای کشورمان به اوباما هشدار داده و گفته‌اند که نهایتا رهبر ایران است که تصمیم نهایی را درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌گیرد.
این سناتورها در نامه خود آورده‌اند که آنچه ضرورت دارد، آگاهی از این نکته است که آیا تهران نهایتا آماده مذاکرات جدی هسته‌ای است یا خیر؛ این قانونگذاران مدعی شده‌اند که ایران باید درک کند که زمان برای دیپلماسی رو به پایان است.
براساس این خبر، این نامه ضد ایرانی سناتورهای آمریکایی روز گذشته و در آخرین روز از جلسه سنا پیش از تعطیلی تابستان و پیش از برگزاری مراسم تحلیف دکتر روحانی به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران، به اوباما داده شده است.
این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا در تاریخ 30 ژوئیه سال جاری، با 400 رای موافق در برابر 20 رای مخالف، بسته جدید تحریم‌ها علیه ایران را که باقی‌مانده بخش نفتی کشورمان را هدف می‌گرفت، تصویب کردند.
براساس این خبر، نامه روز جمعه سناتورهای آمریکایی به اوباما نیز به منزله حمایت سنا از لایحه اخیر مجلس نمایندگان است؛ هدف از لایحه ضد ایرانی مصوب مجلس نمایندگان، کاهش بیشتر صادرات نفت ایران بدون در نظر گرفتن استثناء برای خرید نفت ایران توسط شرکت‌های مستقر در کشورهای متحد واشنگتن است.
سناتورهای سنا در نامه خود به اوباما مدعی شده‌اند که آمریکا باید تحریم‌ها علیه ایران را شدت ببخشد و اعتبار گزینه اقدام نظامی علیه ایران را نیز در عین حال که روی رویکرد دیپلماتیک در برابر تهران تاکید می‌شود، تقویت کند.
«رابرت منندز» دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا به همراه «لیندسی گراهام» جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی و از اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا از جمله قانونگذاران پیشرو در نامه روز گذشته سناتورهای سنا به اوباما بوده‌اند.
منابع خبری در کنگره آمریکا در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی جروزالم پست مدعی شده‌‌اند که پیام نامه اخیر سناتورهای آمریکایی به اوباما این است که روحانی باید جدیت خود را در یک فرصت کوتاه ثابت کند و در غیر این صورت تحریم‌های جدیدی در راه خواهند بود.
انتظار می‌رود لایحه جدید تحریم‌های ضد ایرانی سنا در اواخر سپتامبر سال جاری میلادی به رای گذاشته شود.
پیش از این 131 نماینده مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به اوباما بر ضرورت رویکرد دیپلماتیک در برابر ایران تاکید کرده بودند.

 


معاون حج و عمره سازمان حج و زيارت گفت: طول مدت سفر زائران حج تمتع سال ۹۲،
۳۰ تا ۳۵ روز است كه بر اساس ظرفيت‌هايي كه سازمان هواپيمايي عربستان ارائه مي‌دهد قابل تغيير نيز مي‌باشد.
غلامرضا رضايي معاون حج و عمره سازمان حج و زيارت در گفت‌وگو با خبرگزاری حج گفت: حج تمتع امسال نيز مانند سال‌هاي گذشته به مدت ۳۰ تا ۳۵ روز است كه به صورت متغيير و بر اساس برنامه پروازي كه كشور عربستان در اختيار ما قرار مي دهد برنامه ريزي شده است.
وي در خصوص خبر كاهش تعداد روز‌هاي حضور زائران ايراني در حج تمتع امسال گفت: چنين خبري صحت ندارد و اين روال مانند سال‌هاي گذشته است. فقط در برخي از كاروان‌ها در سال‌هاي گذشته اتفاق افتاد كه ۴۰ يا ۴۱ روز در عربستان حضور داشتند؛ اما تعداد اين كاروان‌ها بسيار كم
بود.
اين در حالي است كه اكثر كاروان‌ها بين ۳۰ تا ۳۵ روز در عربستان اقامت داشتند.
رضايي اظهار داشت: سازمان حج و زيارت تلاش مي‌كند با رايزني با سازمان هواپيمايي عربستان در خصوص اختصاص پروازهايي به ايران، مدت زمان حضور زائران ايراني را بيشتر
كند.
بنابر اعلام سازمان حج و زيارت، نخستين گروه زائران ايراني حج تمتع امسال ۲۳ شهريور ماه و آخرين گروه نيز ۱۷ مهر ماه به زيارت خانه خدا مشرف مي‌شوند.
همچنين عمليات بازگشت حجاج ايراني به كشورمان از ۲۸ مهرماه سال جاري آغاز مي شود و ۱۸ آبان‌ ماه آخرين گروه حجاج ايراني به ميهن اسلامي باز مي‌گردند.
براساس اعلام سازمان حج و زيارت، ۶۳ هزار و ۹۹۰ زائر ايراني در حج امسال به زيارت خانه خدا مشرف خواهند شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10