(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 13 مرداد 1392 - شماره 20558

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
با تنفیذ رهبر معظم انقلاب دکتر روحانی سکان اجرایی‌کشور را به دست گرفت
پای درس علی(ع)
از مهرماه امسال صورت می‌گیرد
اجرای طرح مدرسه بدون کیف در استان مرکزی
امام‌جمعه مهدیشهر: مصوبه دولت در تجزیه مهدیشهر به صلاح منطقه نیست
بارش باران به سیستان و بلوچستان طراوت بخشید
کشاورزان برای جلوگیری از سرطان‌زایی محصولات جالیزی آموزش ببینند
معاون استاندار خبر داد
پایان بازسازی 100 واحد مسکونی زلزله‌زدگان در بوشهر
احداث نیروگاه 2مگاواتی استحصال گاز از زباله در کرج
مدیرعامل آبفای استان اعلام کرد
کاهش 50 درصدی منابع آب زنجان در اثر خشکسالی
فعالیت آزمایشی گیرنده‌های تلویزیونی دیجیتال در مراغه
راه‌اندازی نخستین کارگاه حلاجی صنعتی پشم شتر در نایین
ارزآوری بالای تولید و صادرات فرش در بردسکن
ساخت اولین دستگاه برداشت نخود کشور در لرستان
اخبار ادبی و هنری
اندیشکده کارنگی: تحریم بی‌فایده است
برنامه هسته‌ای ایران تبدیل به غروری ملی شده است
تحویل دفتر رئیس‌جمهور به حسن روحانی
   


حضرت آیت‌الله بهجت(ره): اگر کسی طالب معرفت است و خلوص دارد، در و دیوار به اذن خدا معلمش می‌شوند وگرنه سخن پیامبر(ص) هم در او اثر نمی‌کند، همانطور که در ابوجهل اثر نکرد.

 


مراسم تنفيذ حكم رياست جمهوري هفتمین رئيس جمهوري اسلامي ايران، عصر دیروز (شنبه) با شكوه و معنويت فراوان در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد و رهبر معظم انقلاب با تنفيذ رأي ملت، حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر حسن روحانی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب كردند.
حضرت آيت الله العظمی خامنه‌اي در حكم تنفيذ رياست جمهوري آقای روحانی كه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری آن را قرائت كرد، مشارکت گسترده مردم در انتخابات را نشانِ پختگی و بلوغ سیاسی ملت و دربردارنده پیامهای روشنِ «وفاداری به انقلاب»، «اعتماد و امید به نظام» و «اعتماد به روحانیت شجاع» دانستند و تصریح کردند: ملت ایران به دشمنان که برای دلسرد کردن مردم از هیچ تلاش سیاسی و تبلیغاتی فروگذار نکرده بودند، پاسخی قاطع و پرمعنی داد.
متن حكم تنفيذ رياست جمهوري آقای دکتر روحانی به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با سپاس به درگاه خداوند حکیم و قدیر و درود بر پیامبر گرامی و خاندان مکرمش، آغاز دور تازه‌ای از زنجیره خدمت و مسئولیت سنگین اجرایی در کشور را، به ملت بزرگ ایران تبریک می گویم و در برابر الطاف کریمانه الهی که کمک و هدایتش، عزم و توان و کامیابی در ایجاد حماسه‌ای دیگر را به این ملت بخشید، جبهه خشوع و شکر بر زمین می سایم.
ملت ایران مفتخر است که مسیر مردم‌سالاری اسلامی را در دوره های پی در پی با انگیزه و نشاط، پیموده و این درخت سرسبز و ثمربخش را در هر دوره، سرافرازتر و ریشه دارتر کرده است. در این نوبت نیز ملت ایران، با آگاهی و بصیرت، میدان را با حضور مبارک خود مزین ساخت و به دشمنان که برای دلسرد کردن مردم از هیچ تلاش سیاسی و تبلیغاتی فروگذار نکرده بودند، پاسخی قاطع و پرمعنی داد.
مشارکت گسترده مردم و برگزیدن منتخب شایسته‌ای که آزمون بیش از سه دهه خدمت به نظام جمهوری اسلامی را در کارنامه خود نگاشته و از دوران مبارزات انقلابی تا دهه ها پس از پیروزی انقلاب، از سنگر روحانیت، به مقاومت در برابر دشمنان انقلاب پرداخته است، پیامهایی روشن به همه رسانید؛ پیام وفاداری خدشه ناپذیر به انقلاب؛ پیام اعتماد و امید به نظام جمهوری اسلامی؛ پیام اعتماد به روحانیت شجاع و پیشرو؛ و اعتماد به خدمتگزارانی که با همت و ابتکار خود، بر آنند که بر موفقیتها افزوده و از مشکلات بکاهند.
آنچه ملت ایران همواره و اکنون، از حضور انتخاباتیِ پرشور و بی تنش به دست آورده است، تنها نقش آفرینی در مدیریت کشور و برگزیدن و برکشیدن خدمتگزارانی تازه نفس برای دوره‌ای تازه نیست، بلکه فراتر از آن، نشان‌دادن پختگی و بلوغ سیاسی‌ای است که اقتدار ملیِ او را با حکمت و عقلانیت در می آمیزد و او را در افکار‌عمومی جهان، در رتبه والایی از عزت و شکوه می نشاند.
آنان که خواسته اند با وسوسه های خود، این دریادلیِ ستایش برانگیز را برآشوبند و مرجعیت صندوقهای رأی و چرخه قانونی آن را نفی کنند، هر بار به گونه‌ای، با سنگر استوار عزم ملی روبرو شده اند.
اکنون که رأی قاطع ملت ایران شخصیتی دانشمند، و کار آزموده میدانهای گوناگون، و دارای سوابق جهادی متعدد، و مفتخر به حضور در مسئولیتهای دینی و سیاسی را به مدیریت اجرایی کشور، برگزیده است، اینجانب نیز به پیروی از آنان و همراه با تبریک به ایشان، رأی ملت را تنفیذ و جناب حجت الاسلام آقای دکتر حسن روحانی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می کنم و از خداوند متعال توفیقات بزرگ ایشان را در این مسئولیت خطیر و با ارزش مسألت مینمایم.
بدیهی است که آن رأی و این تنفیذ تا هنگامی است که ایشان به تعهد در پیمودن صراط مستقیمی که تاکنون در پیش داشته اند یعنی راه آرمانهای نظام اسلامی و دفاع از حقوق ملت و ایستادگی در برابر زورگویان و مستکبران پایبند باشند که به کمک الهی چنین خواهد بود، ان‌شاءالله.
رئیس جمهور محترم را به استعانت از حضرت احدیت و التزام به پرهیزگاری و خشوع و توسل به خداوند قادر متعال و بهره گیری از ظرفیتهای عظیم و دستاوردها و تجارب متراکم کشور توصیه می کنم و هدایت الهی و حمایت همگانی از ایشان را آرزومندم.
والسلام علی جمیع عبدالله الصالحین
سیدعلی خامنه ای
12 مرداد 1392
پس از قرائت حکم تنفیذ ریاست جمهوری آقای روحانی، حضرت آیت الله خامنه ای در سخنانی متانت، آرامش، شکوه و صفا و صمیمیت جاری در مراسمِ دست به دست شدن قدرت اجرایی کشور را پدیده ای بسیار ارزشمند و مهم خواندند که ریشه در مردمسالاری دینی دارد.
ایشان با اشاره به فقدان حاکمیت مردم در دوران دیکتاتوری وابسته پهلوی و قبل از آن افزودند: با پیروزی انقلاب اسلامی، ملت مزه مردم سالاری را چشید و کارها در مدار اسلام عزیز، به‌دست مردم افتاد.
رهبر انقلاب با اشاره به نقش آفرینی مردم در همه مسائل مهم و مسئولیتهای اساسی کشور خاطرنشان کردند: در 34 سال اخیر تقریباً هر سال یک انتخابات برگزار شده و مردم در روند مدیریت و برنامه های کلان کشور تصمیم گیری، نظارت و عمل کرده اند.
ایشان در تبیین بیشتر خصوصیات «مردم سالاری اسلامی» افزودند: در این نظام مردمی، رابطه مردم و مسئولان، به چارچوبهای قانونی منحصر نمی شود بلکه رابطه ای مستحکم، عاطفی و ایمانی است که از عمق اعتقادات دینی و تعهد ملت به مبانی و اصول انقلاب سرچشمه می گیرد و مسئولان را هدایت می کند.
حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان نمونه ای از اعتقادات اسلامی و تعهد انقلابی ملت، به حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی روز قدس اشاره کردند و افزودند: در این هوای گرم و با دهان روزه، چه انگیزه ای جز ایمان دینی و وفاداری به آرمانهای انقلاب، مردم را به حضور در خیابانها، ایستادگی در مقابل دشمنان اسلام و اعلام موضع درباره مسئله فلسطین کشانده بود؟
ایشان همچنین با یادآوری حضور شورانگیز همه قشرهای ملت در راهپیمایی 22 بهمن هر سال تأکید کردند: در انتخابات نیز همین احساس تعهد و تکلیف است که ملت را پرشور و پرنشاط به میدان حضور سیاسی و اجتماعی می کشاند و حماسه می‌آفریند که همه مسئولان باید این حقیقت را همیشه به یاد داشته باشند.
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: این راه پربرکت را امام حکیم جلوی پای مردم ما گشود و ملت نیز تا امروز با وفاداری کامل آن را ادامه داده است و در آینده نیز به فضل الهی همینگونه خواهد بود.
حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنانشان، پذیرش مسئولیت در نظام اسلامی را به معنای قبول زحمتِ کار و تلاش سنگین و خدمت بی وقفه به مردم خواندند و افزودند: خوشبختانه بر اثر زحمات متراکم مسئولان گذشته، ظرفیتهای فراوانی در کشور وجود دارد که باید از همه آنها استفاده کرد.
ایشان با توصیه مردم و مسئولان به بردباری و صبر و شکیبایی افزودند: از خدا می خواهیم که کارهای کشور هر چه سریعتر به پیش برود اما باید توجه داشت که کارهای کلان، طبیعتاً زمان‌بر است بنابراین نباید توقع داشت که مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات در مدت کوتاهی برطرف شود.
حضرت آیت الله خامنه ای، رئیس‌جمهور محترم و هیأت دولتی را که از مجلس رأی اعتماد می گیرد به تلاش بی‌وقفه اما پرهیز از شتاب زدگی توصیه و خاطرنشان کردند: باید با تکیه بر بشارتهای گوناگونی که در کشور وجود دارد و استفاده از همه ظرفیتها گامها را محکم و مطمئن برداشت.
رهبر انقلاب اسلامی برخوردهای خصمانه جبهه دشمنان و در رأس آنان امریکا را با ملت ایران یادآوری کردند و افزودند: همانگونه که رئیس جمهور محترم نیز به تحریم ها و رفتارهای دشمنان اشاره کرد این رفتارها برای مردم مشکلاتی به همراه می آورد اما تجربه ها و درسهای با ارزشی هم در اختیار مسئولان و مردم قرار می دهد.
ایشان تلاش برای استحکام ساخت و اقتدار درونی کشور را درس بزرگ فشارهای اقتصادی دشمنان برشمردند و تأکید کردند: باید هرچه می‌توانیم خود را در داخل مقتدر کنیم و دل به بیرون نبندیم چرا که هرکس به بیرون دل ببندد وقتی با فشارها مواجه می‌شود خلع سلاح خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای حل مسائل اقتصادی و استمرار پیشرفتهای علمی را در استحکام ساخت درونی دارای اهمیت درجه یک خواندند و تأکید کردند: باید با جدیت این دو مسئله را دنبال کرد.
رهبر انقلاب با تأیید نظر دکتر روحانی درباره برخورد حکمت آمیز با ارتباطات بین المللی و مسائل سیاسی افزودند: مسائل سیاسی هم مهم است و حتماً باید کارها حکمت آمیز و عاقلانه انجام شود البته ما دشمنانی هم داریم که زبان عقلایی، زیاد سرشان نمی‌شود اما بهرحال وظیفه داریم که مسائل را حکیمانه، با استحکام و با توجه به اهداف نظام به پیش ببریم.
ایشان با استناد به آیات قرآنی، راه وسط را همان راه اسلام خواندند و افزودند: اسلام وظیفه و راه موفقیت را مشخص کرده است و همه باید به دنبال جلب رضایت پروردگار و انجام دادن تکلیف باشیم.
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: برخی دشمنان از روز اول پیروزی انقلاب به صراحت، نابودی انقلاب و محو نظام اسلامی را هدف خود اعلام کردند اما با گذشت 34 سال از آن روز، نه تنها نتوانسته اند جمهوری اسلامی را متزلزل کنند بلکه حتی قادر نبوده اند پیشرفت نظام را سد کنند.
رهبر انقلاب اسلامی الطاف الهی، حضور مردم و تلاش مسئولان را زمینه ساز ناکامی دشمنان و دستیابی به پیشرفتهای تحسین برانگیز خواندند و خاطرنشان کردند: همه این موفقیتها به برکت پایبندی به «اسلام و ارزشهای اسلامی» و عمل به رهنمودها و خطوط روشنی بوده است که امام بزرگوار برای ملت به یادگار گذاشته است.
ایشان، مسئولان قوای اجرایی، مقننه و قضاییه را به حداکثر همکاری برای حل مشکلات توصیه کردند و افزودند: باید با تکیه بر امکانات فراوان کشور، به کارهای بزرگ همت بگماریم.
حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به مشکلات اقتصادی – سیاسی جهان اسلام و اوضاع ناآرام برخی کشورهای منطقه افزودند: حضور ظالمانه و جنایت بار رژیم غاصب صهیونیستی در 65 سال اخیر، از جمله مشکلاتی است که متأسفانه با حمایت برخی مستکبران جهانی، استمرار یافته است که در این اوضاع منطقه و جهان، جمهوری اسلامی با مواضع روشن به راه پیشرفت خود ادامه می دهد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، رئیس جمهور منتخب را فردی آزموده شده و جزو عناصر و خدمتگزاران قدیمی نظام اسلامی برشمردند و خاطرنشان کردند: آقای روحانی در دفاع مقدس، مجلس شورای اسلامی و شورای‌عالی امنیت ملی کارها و خدمات فراوانی انجام داده و امروز هم که به آرای ملت مفتخر شده است به فضل و یاری الهی، منشأ خدمات دیگر خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی با درخواست از همه جریانهای گوناگون سیاسی و شخصیتها و عناصر متنفذ برای کمک به آقای روحانی و دولت وی تأکید کردند: امیدواریم رئیس جمهور وظایف سنگین خود را به خوبی انجام دهد و توقعات مردم را به بهترین وجه برآورده سازد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با تشکر از آقای احمدی نژاد و دولت وی که خدمات بسیار و کارهای مهمی انجام داده اند افزودند: کارهای فراوان دیگری نیز وجود دارد که ان شاءالله با همت مسئولان و ملت انجام می شود و نشان می‌دهد جریان پیشرفت ایران، توقف ناپذیر است.
روحانی : سنگینی بار رای و تنفیذ را
حس می‌کنم
در این مراسم همچنین دکتر حسن روحانی در سخنانی رأی اعتماد ملت بزرگوار ایران و امضای حکم ریاست جمهوری به‌دست رهبر معظم انقلاب را افتخاری برای خود دانست و با سپاس به درگاه خداوند منان تأکید کرد: انتخابات خرداد 92 با شفافیت، رقابت و آرامش کامل برگزار شد و با استقبال و تأیید عموم ملت روبرو گشت.
رئیس جمهور با اشاره به نقشه های بدخواهان ایران برای ایجاد شکاف میان ملت و حاکمیت گفت: آنها تلاش می کردند کشور ما در پی تحریم، به انزوا و ستیز داخلی برود اما مشارکت گسترده ملت در انتخاباتی پرشور، حماسه ای کم نظیر آفرید و اتکاء به خرد جمعی و مشارکت همه فعالان پایبند به نظام، نشانگر بلوغ و اعتماد هرچه بیشتر مردم و حاکمیت شد.
آقای روحانی در تبیین ابعاد مختلف انتخابات 24 خرداد افزود: انتخاب فردی که سالها در مسئولیتهای خطیر نظام اسلامی انجام وظیفه کرده است، نشان‌دهنده عزت خواهی ملت، نبود شکاف میان مردم و دولت، نهادینه شدن مردم سالاری و پختگی و تعمیق انقلاب اسلامی است.
آقای روحانی، مشارکت بالا و برگزاری سالم و بدون حاشیه انتخابات ریاست جمهوری، شعارها و سیاستهای نامزدها و حجم گسترده بحث و نقد را نشان دهنده فرآیند رو به کمال مردم سالاری دینی در نظام اسلامی دانست و گفت: نشاط و امیدی که از دل این انتخابات برآمد، سرمایه اجتماعی جدیدی برای ایران مهیا کرده که علاوه بر رفع تهدیدها، فرصت های نویی برای پیشرفت و توسعه همه جانبه و هدفمند کشور بوجود آورده است.
رئیس جمهور ضمن قدردانی از رهبر انقلاب اسلامی و مراجع، علما ، نخبگان، جریانات و گروههای مختلف سیاسی و آحاد مردم که زمینه ساز امید و اعتماد بزرگ در انتخابات 24 خرداد شدند، افزود: وظیفه محوری من، حفظ این عشق و امید و اعتماد است.
آقای روحانی، مردم را شگفتی آفرین انتخابات خواند و خواستِ آنها را تغییر و تحول دانست و خاطرنشان کرد: حداقل انتظار مردم از دولت جدید، ایجاد ثبات و آرامش در همه زمینه ها و رفع دغدغه ها و تنگناها بویژه در عرصه اقتصادی و معیشتی است.
رئیس جمهور لازمه پاسخگویی دولت به انتظارات مردم و پایبندی به عهد و پیمانی را که با مردم بسته است، راستگویی با مردم و وفاداری به آنها دانست و تأکید کرد: این دولت بر عهد خود در شکوفا کردن اخلاق اسلامی و تلاش برای تبیین و تحقق احکام نورانی اسلام وفادار خواهد بود.
آقای روحانی با اشاره به امکانات و توانایی های دولت افزود: برآورده کردن انتظارات و خواسته های مردم، به یکباره امکان پذیر نیست اما دولت تلاش خواهد کرد، مسائل را با مردم، با صداقت در میان بگذارد و از قوای دیگر استمداد جوید.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه حفظ فضای امید و نشاط، با رویکرد اعتدالی و تعاملی و تمرکز بر قانون‌گرایی امکان پذیر است، گفت: اعتدال به معنای عدول از اصول و محافظه کاری در برابر تغییر و تحول نیست بلکه اعتدال رویکرد خردورزانه، فعالانه و صبورانه در جامعه، برای دور شدن از افراط و تفریط است.
آقای روحانی، استمرار مسیر مردم سالاری دینی را از طریق رویکرد اعتدال امکان پذیر دانست و خاطرنشان کرد: من خود را موظف به پیگیری رویکرد اعتدالی در قالب برنامه ها و اقدامات دولت می دانم.
وی تمرکز بر مسائل اقتصادی و مهار آسیب های اجتماعی را از برنامه های اصلی دولت یازدهم برشمرد و افزود: دولت، در عرصه های بین المللی نیز گام های اساسی برای تأمین منافع ملی و رفع تحریم های ظالمانه برخواهد داشت.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر خلق حماسه سیاسی با تدبیر رهبر انقلاب اسلامی و مشارکت گسترده مردم، امکان پذیر شد، خلق حماسه اقتصادی نیز امکان‌پذیر خواهد بود.
آقای روحانی همچنین از خدمات دولت های گذشته بویژه دولت دهم و آقای احمدی نژاد تشکر و قدردانی کرد و در پایان سخنان خود گفت: سنگینی بار این رأی و این تنفیذ را بر دوش خود احساس می کنم و به خدا پناه می برم و از او برای انجام این وظیفه سنگین استمداد می جویم.
گزارش وزیر کشور از روند برگزاری انتخابات و خلق حماسه سیاسی
در این مراسم همچنین وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا بیان کرد.
آقای مصطفی نجار از چهار اصل «قانونمداری»، «امانتداری رأی مردم»، «عدالت مداری و برقراری شرایط برابر تبلیغاتی برای نامزدها» و «ایجاد زمینه مشارکت گسترده مردم» به عنوان خطوط و اصول کلی دستگاههای برگزار کننده انتخابات یاد کرد.
وزیر کشور با اشاره به همزمانی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، از حضور 36 میلیون و 938 هزار و 651 نفر از میان 50 میلیون و 483 هزار  و 192 نفر واجد شرایط رأی دادن و مشارکت حدود 73 درصدی خبر داد و افزود: دکتر حسن روحانی با کسب 18 میلیون و 692 هزار و 500 رأی و کسب اکثریت مطلق آرا به عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران انتخاب شد.
وزیر کشور با اشاره به تدابیر حکیمانه رهبر انقلاب و تأکید بر برگزاری انتخابات قانونمند با مشارکت گسترده مردم و روشنگری های ایشان درخصوص نیات پلید و اهداف سوء دشمنان، گفت: انتخابات 24 خرداد مانند همه انتخابات گذشته با شکوه، قانونمند، سالم و رقابتی برگزار شد و خط بطلانی بر سیاه نمایی های دشمنان و ادعاهای افرادی کشید که در سال 88 با عبور از قانون، کام ملت را تلخ کردند.

 


روزه آزمایش اخلاص
بندگان است
امیرالمؤمنین علی(ع) فرموده‌اند:
خداوند روزه را واجب فرمود تا آزمونی برای (سنجش) اخلاص مردم باشد.
نهج‌البلاغه
خطبه 192

 


اراک - خبرنگار کیهان:
همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید طرح «مدرسه بدون کیف» در استان مرکزی اجرا می‌شود.
معاون آموزش ابتدایی استان مرکزی با اعلام این خبر گفت: در هر منطقه یک واحد آموزشی برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.
راحمه رجایی، شرایط مدارس مجری این طرح را، حضور معلمان با انگیزه، حداکثر آمار کلاس 28 نفر، وجود کمد یا قفسه مناسب برای نگهداری کتاب و وسایل دانش‌آموزان، ثابت بودن شیفت صبح و بهره‌مندی از کلاس هوشمند اعلام کرد.
وی اهداف اجرای این طرح را حفظ سلامت دانش‌آموزان با توجه به حمل کتاب‌های سنگین، رعایت حقوق کودک از خانه تا مدرسه،‌ نظم بخشیدن به امور آموزشی، بهبود کیفیت یادگیری، تقویت خلاقیت و تفکر در دانش‌آموزان عنوان کرد.

 


سمنان - خبرنگار کیهان:
امام‌جمعه مهدیشهر در جمع خبرنگاران سمنان و مهدیشهر گفت: مصوبه تجزیه مهدیشهر از هر جهت به صلاح منطقه نیست.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد بارانی افزود: دولت احمدی‌نژاد شهر مهدیشهر را چند سال پیش با وجود اینکه استحقاق ارتقا نداشت به شهرستان ارتقا داد و رفت‌و‌آمد مردم به سمنان برای انجام امور اداری و سایر پیگیریها را متوقف کرد که جای تقدیر دارد اما اگر کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه نیست چگونه بعد از چند سال همان منطقه‌ای که استحقاق ارتقا را نداشته بار دیگر تجزیه و یک شهرستان دیگر از دل آن بیرون می‌آید؟!
وی با اشاره به اعتراضات مکرر مردم مهدیشهر در شهرستان و مرکز استان و مقابل وزارت کشور گفت: این مصوبه از جهت مالی هزینه سنگینی را به کشور وارد می‌کند از جهت امنیتی موجب ایجاد تفرقه و اختلاف میان مردم شده است و از آنجا که ساکنان مهدیشهر به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه برای دسترسی به روستاها و زمین‌های کشاورزی خود و انجام کار اداری باید به حوزه استحفاظی شهری دیگر وارد شوند.
وی افزود: تمام ادارات نیم‌بند مهدیشهر با وجود بخش شهمیرزاد و روستاهای تابعه مقرون به صرفه و مفید هستند و در صورت انجام تجزیه منطقه، دولت برای سرگرم کردن کارکنانش چه باید بکند؟ که در پایان هر ماه حقوق و مزایای متناسب با تورم هم به آنها پرداخت کند؟!
امام‌جمعه مهدیشهر در پایان خواستار لغو مصوبه دولت مبنی بر تجزیه مهدیشهر شد.
نماینده مردم سمنان و مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت: تقسیمات کشوری در اختیار دولت است و مجلس در آن دخالتی ندارد اگر چه مصوبات دولت برای تایید نهایی به رئیس مجلس شورای اسلامی ارجاع می‌شوند.
علیرضا خسروی افزود: بنده به همان اندازه نماینده مردم مهدیشهر هستم نماینده مردم شهمیرزاد نیز هستم و در این موضوع کمترین دخالتی ندارم و نمی‌کنم هر چه دولت صلاح می‌داند انجام خواهد داد.
پس از اظهارات نماینده مجلس یک قصاب مهدیشهری که در پوشش خبرنگار در جلسه حضور پیدا کرده بود با داد و فریاد به نماینده مردم اهانت کرد که با این اقدام جلسه متشنج شد و نماینده مردم بار دیگر بر توجه و تسلیم در مقابل قوانین تاکید کرد.
تعدادی از خبرنگاران ضمن اعتراض به برگزارکنندگان مراسم، نامبرده را از جلسه بیرون کردند.

 


بارش باران چند روز گذشته در جنوب سیستان و بلوچستان هوای مطلوب و شادی و نشاط را به مردم این منطقه هدیه کرد.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بیشترین مقدار بارش باران در چند روز گذشته به میزان 44 میلیمتر از روستای مولتان شهرستان مهرستان به ثبت رسیده است.
به گزارش ایرنا، وی میزان بارندگی در روستای کوشه سراوان را 36 میلیمتر، گوهرکوه خاش 25، رحمان‌آباد ایرندگان 22، فنوج 19، چاه کمال خاش 17، روستای سرمیچ از توابع نیکشهر 20، روستای سنیب خاش 19، شمس‌آباد بمپور 11، مهرستان 17، ناصرآباد سوران 19، سوران 20 و هیدوچ سراوان را 15 میلیمتر ذکر کرد.
وی گفت: روند بارش باران همراه با رعد و برق تا اواخر هفته جاری در شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان ادامه خواهد داشت.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: دمای هوای شهرهای مرکزی و جنوبی استان در 48 ساعت آینده تا شش درجه کاهش خواهد یافت.
این در حالی است که دمای هوا در این مناطق 47 تا 49 درجه سانتیگراد بالای صفر گزارش شده بود.

 


کاشان- خبرنگار کیهان:
مدیرعامل یک جمعیت غیردولتی در کاشان خواستار آموزش جهاد کشاورزی این شهرستان به کشاورزان برای جلوگیری از سرطان‌زایی محصولات جالیزی در این شهرستان شد.
خسرو اعتماد در حاشیه بازدید از فضای سبز 20 هکتاری جمعیت کویر سبز کاشان در محل تصفیه‌خانه فاضلاب این شهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سیستم کشاورزی جالیزکاری، کشاورزان برای جلوگیری از تبخیر سطحی آب از پلاستیک در کف جالیزکاری استفاده می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه بعد از برداشت محصولات جالیزی می‌توان با جمع‌آوری پلاستیک و استفاده مجدد از آن برای سال بعد و یا بازگرداندن آن به چرخه بازیافت از آسیب ‌بی‌جا به محیط‌زیست جلوگیری نمود، عنوان کرد: به دلیل عدم آشنایی کشاورزان با این نوع سیستم آبیاری، بعد از برداشت محصولات جالیزی پلاستیک به جای مانده بر اثر نور آفتاب و حرارت پودر شده و در کشت سال‌های بعد میوه‌های جالیزی را سرطان‌زا کرده و موجب می‌شود زمین‌های کشاورزی خاصیت زراعی خود را از دست بدهد.
وی تاکید کرد: پودر شدن پلاستیک و جذب آن توسط خاک باعث می‌شود تا زمین‌های کشاورزی حاصلخیزی خود را از دست داده وکشاورزان رامجبور به افزایش استفاده از کودهای شیمیایی ‌کند که این امر مشکل دیگری را بر معضلات قبلی برای تولید محصولات سالم کشاورزی می‌افزاید.وی تصریح کرد: این زمین‌ها بعد از مدتی به کلی قابلیت کشت خود را از دست می‌دهند و به مرور به دلیل عدم استفاده کشاورزان از آن تبدیل به زمین بایر و کویری می‌شوند.

 


معاون امور عمرانی استانداری بوشهر گفت: بازسازی 100 واحد مسکونی خسارت دیده درحادثه زلزله فروردین امسال بخش شنبه و طسوج شهرستان دشتی به پایان رسید.
به گزارش ایرنا از بوشهر، شاپور رستمی جمعه شب در جمع خبرنگاران افزود: این شمار واحد مسکونی بازسازی شده به صاحبان آنها واگذار می‌شود و بقیه خانه‌های آسیب دیده با پیشرفت‌های متفاوت در دست بازسازی است.
وی گفت: در حادثه زلزله بیستم فروردین امسال یک‌هزار و 652 واحد مسکونی آسیب دید که از این شمار یک‌هزار و 261‍ واحد آن نیاز به بازسازی کامل و مابقی نیاز به ترمیم و تعمیر داشتند.
رستمی ادامه داد: پس از تصویب هیئت دولت مبنی بر پرداخت وام کم‌بهره به میزان 416 میلیارد ریال و 266 میلیارد ریال کمک بلاعوض برای آسیب‌دیدگان از زلزله در بخش شنبه و طسوج شهرستان دشتی با انتخاب پیمانکاران کار بازسازی این واحدها آغاز شد.
وی شدت گرمای منطقه، نبود نیروی انسانی مورد نیاز و همکاری نکردن برخی صاحبان املاک را از جمله مشکلات پیش‌روی بازسازی واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده دشتی عنوان کرد.
رستمی با بیان اینکه 700 کانکس برای اسکان موقت زلزله‌زدگان در بخش شنبه و طسوج نصب شده است، گفت: یک هزار دستگاه کولر گازی و 400 دستگاه یخچال بین زلزله‌زدگان شنبه و طسوج توزیع و وام‌های بلاعوض و کم‌بهره نیز به آنان پرداخت شده است.
بر اثر زلزله 1/6 ریشتری بیستم فروردین امسال در بخش شنبه و طسوج شهرستان دشتی در جنوب استان بوشهر 37 تن کشته و یکهزار و 170 نفر مصدوم شدند.

 


کرج- خبرنگار کیهان:
شهردار کرج از احداث نیروگاه دومگاواتی استحصال گاز از زباله در این کلانشهرخبر داد.
سیدعلی آقازاده با بیان اینکه کرج سومین شهری است که به این مهم دست می‌یابد، گفت: احداث این نیروگاه یکی از مواردی است که در جلسه شورای سازمان مدیریت پسماند به تصویب رسیده است.
شهردار کرج با بیان اینکه تغییرات شرایط آب و هوایی و گرم شدن زمین یکی از مشکلات زیست محیطی است اظهار داشت: حجم قابل ملاحظه‌ای از گازهای گلخانه‌ای از طریق مراکز دفن زباله وارد جو می‌شوند که مدیریت گازها و استفاده از آن به عنوان منبع انرژی تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفته است.
آقازاده با اشاره به اقتصادی بودن این طرح گفت: گازهای گلخانه‌ای پس از تصفیه به صورت مستقیم وارد ژنراتور شده و تبدیل به برق می‌شود. وی از تصویب احداث کارخانه زباله‌سوز 700 تنی با تولید 20 مگاوات برق خبر داد.

 


زنجان - خبرنگار کیهان:
اگر شهروندان بتوانند در مصرف آب 15 درصد صرفه‌جویی کنند، می‌توانیم بحران کمبود آب را با سلامت پشت سر بگذاریم.
مدیرعامل آب و فاضلاب شهری زنجان با اعلام این خبر افزود: مصرف آب استان زنجان در تابستان امسال بسیار بالاست و عوامل متعددی در شکل‌گیری این وضعیت دخالت دارند.
مهندس مسلم‌پور نصرت تصریح کرد: باید اطلاع‌رسانی‌های لازم در زمینه مدیریت مصرف آب از طریق رسانه ملی صورت گیرد تا در آینده مجبور نباشیم به خاطر تداوم مصرف بی‌رویه، قطعی محدود آب را اعمال کنیم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر چاه‌ها و تصفیه‌‌خانه‌های زنجان با ظرفیت کامل کار می‌کنند افزود: هم‌اکنون تصفیه‌خانه آب شهر زنجان با بیش از 950 لیتر در ثانیه آب را تصفیه کرده و وارد شبکه آب شرب استان می‌کند.
پورنصرت قطعی 12 تا 20 ساعته آب در برخی نقاط شهر سهرورد را یادآور شد و افزود: با توجه به قطعی آب در برخی مناطق اصلاح شبکه آب منطقه سهرورد آغاز شده تا مشکل کم‌آبی مرتفع شود.
پور نصرت با تاکید بر اینکه اگر شهروندان با اقدامات متعارف مصرف خود را مدیریت کنند بدون شک به وضعیت جیره‌بندی آب نخواهیم رسید، ادامه داد: امسال با بروز خشکسالی 50 درصد منابع آبی زنجان کاهش پیدا کرده و اکنون 60 درصد آب شهر زنجان از سد تهم تامین می‌شود.

 


مراغه- خبرنگار کیهان:
نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی از نصب گیرنده‌های دیجیتال در ارتفاعات قره قشون مراغه خبر داد.
مهدی دواتگری افزود: براساس اعلام نظر کارشناسان صداوسیما دسترسی به شبکه‌های رادیو، تلویزیونی کشور به صورت دیجیتال در مراغه به زودی میسر می‌شود.
وی ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌ها پخش آزمایشی شبکه‌های دیجیتال در این شهرستان از نیمه دوم ماه مبارک آغاز شده وبه مدت 10 روز ادامه می‌یابد و پس از دوره پخش آزمایشی، و رفع نواقص احتمالی، فعالیت این سامانه به طور رسمی آغاز خواهد شد.
دواتگری با اعلام اینکه برای راه‌اندازی گیرنده‌های دیجیتال درمراغه مبلغ 2 میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده تصریح کرد: از این میزان یک میلیارد و 500 میلیون ریال از سوی سازمان صداوسیما برای خرید تجهیزات، و یک میلیارد ریال نیز از سوی خیران این شهرستان برای احداث ساختمان و تامین امکانات این گیرنده هزینه شده است.
نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این سامانه دیجیتال، شبکه‌های تلویزیونی کشوربه صورت مطلوب در مراغه قابل دریافت خواهد بود.

 


نایین- خبرنگار کیهان:
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نایین گفت: نخستین کارگاه حلاجی صنعتی پشم شتر با هزینه‌ای افزون بر یکصد میلیون ریال در شهرستان نایین با هدف احیای صنعت دستی عبابافی محمدیه نایین راه‌اندازی شد.
محمود مدنیان اظهار کرد: با راه‌اندازی این کارگاه‌ها مشکل بیش از 50نفر از عبابافان شهرستان نایین که در تهیه نخ عبا با مشکلاتی مواجه بودند حل می‌شود.
وی ادامه داد: در شهرستان نایین 15 کارگاه عبابافی سنتی در محله تاریخی محمدیه، از محله‌های تاریخی استان اصفهان قرار دارد که این کارگاه‌های عبابافی حدود سه قرن قدمت داشته و همه در دل زمین و بدون استفاده از مصالح ساختمانی کنده و ساخته شده است.
رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نایین خاطر نشان کرد: تا قبل از راه‌اندازی این کارگاه حلاجی صنعتی، پشم‌های شتر جمع‌آوری و به شهرهای همجوار ارسال می‌شد که با هزینه و صرف زمان بیشتر حلاجی و به شهرستان باز می‌گشت که اکنون با راه‌اندازی این کارگاه کیفیت پارچه عبا بسیار افزایش یافته و زمان تهیه و هزینه آن نیز کاهش یافته است.
وی افزود: باتوجه به این که صنعت دستی عبابافی یکی از مهم‌ترین صنایع دستی استان اصفهان محسوب می‌شود، میراث فرهنگی اقدامات خوبی در زمینه احیای این صنعت دستی انجام داده است که می‌توان به مرمت کارگاه‌های عبابافی، راه‌اندازی کارگاه حلاجی صنعتی، پرداخت هزینه‌های جاری کارگاه‌های عبابافی و راه‌اندازی نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی در سطح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی اشاره کرد.

 


بردسکن- خبرنگار کیهان:
نماینده مردم بردسکن در مجلس شورای اسلامی گفت: بردسکن با بافت سه هزار متر مربع فرش ارزآوری خوبی از صادرات آن به کشورهای منطقه داشته است.
دکتر محمد اسماعیل‌نیا گفت: در بردسکن فرش با نقشه‌های لچک، ترنج و افشان بافته می‌شود که در بین تجار فرش شناخته شده است.
وی گفت: شهرستان بردسکن با بافت سه هزار متر مربع فرش ارزآوری خوبی از صادرات آن به کشورهای منطقه داشته است.
وی افزود: فرش ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و این صنعت می‌تواند در ارزآوری برای کشور نقش بسزایی داشته باشد.

 


خرم‌آباد- خبرنگار کیهان:
رئیس پارک علم و فناوری از ساخت اولین دستگاه برداشت نخود در سطح کشور خبر داد.
دکتر مجید یاراحمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه از ساخت اولین دستگاه برداشت نخود توسط مخترعان لرستان خبر داد و افزود: این دستگاه به صورت تمام اتوماتیک توسط پارک علم و فناوری استان ساخته شد و به وزارت جهاد کشاورزی کشور ارائه گردیده است.

 


تجدید چاپ کتاب بی‌نظیر امام خمینی(ره) پس از 29 سال
کتاب «طلب و اراده» اثر سترگ حضرت امام خمینی رحمت‌الله علیه پس از 29 سال توسط انتشارات علمی و فرهنگی برای دومین بار منتشر شد.
به گزارش فارس، کتاب «طلب و اراده» که با ترجمه و شرح مرحوم سید احمد فهری برای اولین بار در سال 1362 توسط انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ رسیده بود، این بار با ویراستی جدید توسط حسین صابری به چاپ دوم رسید.
طلب و اراده یکی از دشوارترین مباحث فلسفی و عرفانی است که با مسئله جبر و اختیار ارتباطی وثیق دارد.
در این کتاب حضرت امام خمینی رحمت‌الله علیه در مواجهه با این بحث در تدریس علم اصول، با نگاهی بس ژرف به این مسئله نگریسته و ریشه‌های فلسفی و عرفانی و روایی آن را دقیقاً پی گرفته‌اند و ژرفکاوانه ارتباط این موضوع را با جبر و تفویض، سعادت و شقاوت ذاتی و موجبات آنها تجزیه و تحلیل کرده و مشکل تسلسل اراده‌ها را به وجه بدیهی حل کرده‌اند.
مرحوم سیداحمد فهری در مقدمه این کتاب نوشته است: چندی پیش (سال 1362) دیده‌ام به دیدار رساله‌ای در باب طلب و اراده از حضرت امام خمینی (ره) روشن شد و با سیری اجمالی در گلزار این اثر، آتش طلب در درونم شعله کشید و اراده آن کردم که با ترجمه و شرح آن، بابی نه، بل ابوابی از حکمت و معرفت فرا روی صاحبدلان و دانش‌پژوهان بگشایم.
وی ادامه داده است: بحث اتحاد طلب و اراده یکی از موضوعات گسترده علم اصول است که بسیاری از بزرگان در این باره به اختصار کوشیده‌اند و با چند سطری آن را برگزار کرده و اشکال‌های مسئله را همچنان بر جای گذاشته و گذاشته‌اند یا به فرموده امام با ان قلت قلت بر اشکال‌ها افزوده‌اند. ولی حضرت امام با نگاهی فلسفی – عرفانی و روایی این موضوع را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است تا ارتباط مسئله را با جبر، تفویض، سعادت و شقاوت ذاتی را توضیح دهند.
کانون کارگردانان قانونی تشکیل می‌شود
تعدادی از کارگردانان به درخواست رئیس هیئت مدیره قانونی خانه سینما (حبیب‌الله کاسه‌ساز) درخواست تشکیل کانون کارگردانان قانونی را به ارشاد ارائه دادند.
جمال شورجه کارگردان در گفت‌وگو با فارس درباره چگونگی برگزاری مجمع عمومی کانون کارگردانان قانونی گفت: هیئتی از کارگردانان درخواستی را به ارشاد ارایه دادند و خواستند تا کانون کارگردانان قانونی را تشکیل دهند. این امر محقق شد و روز دوشنبه 14 مرداد مجمع عمومی برگزار می‌شود.
وی درباره کارگردانانی که درخواست تشکیل کانون قانونی را به وزارت ارشاد ارایه دادند، گفت: تعدادی از کارگردانان به درخواست رئیس هیئت مدیره قانونی خانه سینما (حبیب‌الله کاسه‌ساز) درخواست تشکیل کانون کارگردانان قانونی را به ارشاد ارایه دادند و ارشاد هم با برگزاری مجمع عمومی اعلام موافقت کرد و نماینده و ناظر هم به مجمع عمومی اعزام خواهد کرد.
شورجه درباره حضور کارگردانان در این مجمع گفت: ما از کارگردانان سینمای ایران به صورت تلفنی و پیامک دعوت کردیم حدود 150 نفر از کارگردانان را به این مجمع عمومی دعوت شدند. امیدواریم نیمی از این افراد در مجمع عمومی حاضر شوند تا بتوانیم با تصویب اساسنامه و انتخاب هیئت مدیره کانون قانونی کارگردانان را تشکیل دهیم.
وی درباره شرایط حضور کارگردانان در این کانون گفت: پس از برگزاری مجمع عمومی کارگردانان می‌توانند درخواست حضور در این کانون را به هیئت مدیره ارایه و طبق اساسنامه چنانچه شرایط عضویت را داشته باشند می‌توانند عضو رسمی کانون قانونی کارگردانان شوند.
فیلمسازان مستقل جهان برای دومین بار در تهران گردهم می آیند
دومین جشنواره بین‌المللی فیلمسازان مستقل «افق نو» شهریورماه امسال به دبیری نادر طالب‌زاده در تهران برگزار می‌شود.
فراهم نمودن شرایطی برای گردهم آمدن فیلمسازان مستقل جهان، ارائه نقد و بررسی آثار برجسته سینمایی توسط فعالان این عرصه و سرعت بخشیدن به فعالیت‌های آکادمیک و حرفه‌ای در این زمینه از اهداف برگزاری جشنواره «افق نو» است.
ستاد برگزاری جشنواره بین المللی فیلم افق نو پس از برگزاری موفق این حرکت در سال گذشته فعالیت دبیرخانه‌ای آن را ادامه داده و دومین دوره جشنواره با موضوعاتی چون: جنبش وال استریت، بیداری اسلامی، نقش لابی‌های صهیونیستی در بحران کنونی آمریکا و اروپا، قدرت و نفوذ لابی‌های صهیونیستی در غرب، بحران اقتصادی در اروپا و آمریکا، مقاومت علیه اشغال و مداخله غیرقانونی، جنبش‌های ضد جنگ، اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی، جهان مدرن و عدالت پایدار، جهانی به دور از تروریسم و سلاح‌های هسته‌ای، جهانی بدون وهابیت، سوریه و فلسطین- مقاومت و ظلم ستیزی، هتک حرمت پیامبران، به تصویر کشاندن شیطان، خشونت و تروریسم در هالیوود، یازدهم سپتامبر و تضعیف ایمان و بنیاد خانواده طراحی و تعریف شده است.
این جشنواره از 12 تا 16 شهریور سال جاری به دبیری نادر طالب زاده در تهران برگزار می‌شود.دوره اول جشنواره بین‌المللی فیلمسازان مستقل «افق نو» به دبیری نادر طالب‌زاده شهریور سال 91 و با حضور نمایندگانی از 72 کشور جهان برگزار شد.
قتل مدل لباس توسط فرزند آهنگساز معروف
پلیس نیویورک بعد از گذشت دو سال از قتل یک طراح معروف لباس، اسرار را برملا کرد و گفت نامزد مقتول دست به این جنایت زده است.
به گزارش جام، هر دو طرف این جنایت ـ قاتل و مقتول ـ از چهره‌های سرشناس هستند. نیکولاس بروکس فرزند آهنگساز و ترانه‌سرای معروف جوزف بروکس، نامزدش سیلویا کاچای را که از شهرت زیادی برخوردار بود، در هتلی در منهتن خفه کرد. وکیل سیلویا کاچای گفته است: قربانیان خشونت خانگی گاهی قربانی قتل نیز می‌شوند. سیلویا کاچای مرگ دهشتناکی داشت. او در دستان مردی جان باخت که ادعا می‌کرد او را دوست دارد.
جسد باد کرده کاچای در هتلی پیدا شد که او با نامزدش در آن اقامت داشت. یکی از مسافران هتل گزارش کرده بود به نظر می‌رسد از طبقه بالا صدای چکه کردن آب می‌آید و مسئولان هتل با مراجعه به محل اقامت این زوج متوجه شدند یک اتفاق هولناک افتاده و زن جوان در آب خفه شده است.
پلیس گزارش کرده است مرگ کاچای در اثر خشونت خانگی رخ داده است. مقامات گفتند متهم ردیف اول با توجه به مدارک به دست آمده نامزد او بروکس است.
پلیس اعلام کرد گردن کاچای در زمان کشف جسد شکسته بود و روی بدن او آثار دندان دیده می‌شد که ثابت می‌کرد فردی او را گاز گرفته است.

 


یک اندیشکده غربی در تحلیلی پیرامون برنامه هسته‌ای کشورمان و فشارهای خارجی برای متوقف کردن آن تصریح کرد که این برنامه تبدیل به غروری ملی شده است و با تحریم متوقف نمی‌شود.
اندیشکده کارنگی، در این تحلیل که به قلم دو کارشناس خود نوشته شده، با اشاره به برنامه هسته‌ای کشورمان و روند پیشرفت‌های روزافزون آن می‌نویسد: «برنامه هسته‌ای ایران موضوع مورد توجه بسیاری از رسانه‌های غربی بوده است. همچنین در رسانه‌های داخلی ایران نیز در این مورد بحث‌های زیادی مطرح شده است.»
تحلیلگر اندیشکده «کارنگی» با اذعان به عدم توان کشورهای غربی در متوقف ساختن برنامه هسته‌ای ایران می‌نویسد: فشار اقتصادی و یا تهدید نظامی نمی‌تواند مانع پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران شود. مسئله هسته‌ای برای ایرانیان تبدیل به غروری ملی شده است. آنان با صرف هزینه هم حاضر به عقب‌نشینی از این موضوع نیستند.»
وی با اشاره به لزوم مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان می‌افزاید: «مناقشه موجود بر سر برنامه هسته‌ای ‌ایران که از سوی کشورهای غربی مطرح شده‌اند تنها از طریق مذاکرات وتعامل سیاسی قابل حل‌وفصل خواهد بود. در این راه بایستی راه‌‌حل «دیپلماتیک» را مدنظر قرار داد. دولت آمریکا بایستی تهدید و استراتژی به ضربه زدن به ایران را کنار گذارد و تضمین دهد که موافق با پیشرفت برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است. آمریکایی‌ها بایستی بر سر این موضوع که مخالفتی با پیشرفت ایران در حوزه اقتصادی و فناوری ندارند به ایران تضمین‌های لازم را بدهند.»
نویسنده مقاله با اذعان به پیشرفت کشورمان در حوزه فناوری «صلح‌آمیز» هسته‌ای می‌افزاید «جمهوری اسلامی ایران تنها و نخستین کشوری در منطقه خاورمیانه است که از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برای تولید برق استفاده کرده است در حالی که همسایگان آن کشور از جمله امارات متحده، کویت، بحرین، عربستان سعودی، عمان، قطر و همچنین کشورهای مصر و یمن به این فناوری دسترسی ندارند.»
کارشناس کارنگی در این مقاله خاطرنشان می‌سازد که تنها راه رفع مناقشه کشورهای غربی بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان استفاده از راهکار «دیپلماتیک» است و در این باره می‌افزاید «دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا برنامه هسته‌ای ایران را به عنوان یکی از چالش‌های سیاست خارجی آمریکا قلمداد می‌کند.
وی خواستار جلوگیری از وقوع درگیری نظامی میان دو کشور است. برنامه هسته‌ای ایران از طریق بمباران متوقف نمی‌شود. اقدام نظامی احتمالی علیه برنامه هسته‌ای ایران هزینه‌های گزافی را برای کشور یا کشورهای حمله‌کننده در پی خواهد داشت. در نتیجه بایستی راه‌حلی دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز در مورد برنامه هسته‌ای ایران در پیش گرفته شود.»
نویسندگان در ادامه با اذعان به غیرمنطقی بودن خواسته‌های نمایندگان کنگره آمریکا از کشورمان در مورد تعلیق کامل غنی‌سازی اورانیوم می‌نویسند: «نمایندگان آمریکایی هنوز هم خواستار توقف کامل برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران هستند. باید دانست که این امر برای چشم‌انداز خلع سلاح هسته‌ای در جهان ضرورتی ندارد چرا که فعالیت غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران در سطح معمولی صورت می‌گیرد و تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. ایران بعنوان یکی از اعضای این آژانس حق غنی سازی اورانیوم را دارد.»
به گزارش باشگاه خبرنگاران نویسندگان مقاله با اذعان به اشتباه بودن استراتژی دولت آمریکا در مورد اعمال تحریم‌های اقتصادی می‌افزایند «در طول سالهای اخیر تمرکز آمریکا در سیاست خارجی‌اش در قبال جمهوری اسلامی ایران بر اعمال تحریم‌های اقتصادی چند جانبه علیه آن کشور بوده است. با این حال علیرغم وضع این تحریم‌ها جمهوری اسلامی ایران تغییری در برنامه هسته‌ای خود ایجاد نکرده است.»

 


محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی بعد از مراسم تنفیذ، به همراه تعدادی از میهمانان شرکت‌کننده در این مراسم در ساختمان سفید ریاست جمهوری (دفتر رئیس‌جمهور) حاضر شدند و احمدی‌نژاد دفتر رئیس‌جمهور را تحویل حسن روحانی داد.
در این مراسم، احمدی‌نژاد ضمن معرفی کارکنان دفتر رئیس‌جمهور، امور را به حسن روحانی واگذار کرد و رئیس دولت یازدهم در دفتر رئیس‌جمهور مستقر شد. احمدی‌نژاد بعد از این مراسم و عبور از زیر قرآن، پاستور را به مقصد نارمک ترک کرد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10