(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 13 مرداد 1392 - شماره 20558

کاهش قیمت برنج همزمان با فصل برداشت
رئیس کل بانک مرکزی خبر داد
ورود 75 کشتی حاوی کالای لوکس به اسم دارو و کالای اساسی
کوتاه اقتصادی
پرداخت ارز بابت مابه‌التفاوت کالاهای اساسی
صندوق توسعه ملی تکذیب کرد
روز آخر کاری انجام شد
بازدید رئیس‌جمهوراز پروژه‌های پرند و پردیس
ارزش بورس ایران 275 هزار میلیارد تومان شد
هشدار به مشترکین دستگاه‌های کاهنده مصرف گاز نخرید
بانک مرکزی:مشکلی در ال‌سی ریالی وجود ندارد
برای نخستین بار بورس کالای ایران قیمت قیر در جهان را تعیین می‌کند
آغازترخیص دارو با استقرار نمایندگان 4 دستگاه در گمرک
معاون وزیر اقتصاد: فرار مالیاتی کاهش می‌یابد
   


واردات باعث کاهش قیمت برنج نشده اما برداشت برنج ایرانی علت پایین آمدن قیمت آن در بازار است.
دبیر انجمن برنج از آغاز فصل برداشت برنج در استان‌های شمالی خبر داد و گفت: برخلاف اظهارنظر برخی مسئولان مبنی بر تاثیر واردات برنج در شکستن قیمت آن در بازار، برداشت برنج ایرانی از شالیزارها باعث کاهش قیمت این محصول شده است.جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر شرایط برای برداشت برنج از شالیزارهای کشور مناسب است و به دلیل بارش‌های مناسب و آفتاب تند، کیفیت برنج ایرانی در سال جاری بسیار بالاتر از سال‌‌های گذشته شده است.
وی افزود: در سه ماهه اول امسال 537 هزار تن انواع برنج خارجی به کشور وارد شد که 93 درصد سه ماهه سال گذشته بوده اما برخی از مسئولان به اشتباه بر ادامه واردات بی‌رویه برنج اصرار دارند و معتقدند این اقدام سبب کاهش قیمت برنج در بازار داخلی شده است. دبیر انجمن برنج با اشاره به قیمت‌های خرید تضمینی برنج که از کیلویی 1200 تا 2000 تومان است، گفت: قیمت خرید تضمینی برنج برای امسال در شهریور ماه سال گذشته تعیین شد که نسبت به هزینه‌های تولید بسیار پایین است که باعث کاهش سطح زیر کشت ارقام پرمحصول در سال‌های آینده می‌شود.
علیزاده شایق پیش‌بینی کرد حدود دو میلیون و 200 هزار تن برنج در سال جاری تولید شود. بنابر این گزارش و براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران، ارزش واردات برنج به کشور نیز در 4 ماهه اول سال جاری با رشد 9/82 درصدی به 802 میلیون دلار رسید. واردات برنج در این مدت از نظر ارزشی 2/6 درصد از کل ارزش واردات کشور را به خود اختصاص داد.
همچون ماه‌های گذشته هند، امارات و پاکستان همچنان اصلی‌ترین مبادی ورود برنج به ایران محصوب می‌شوند؛ به طوری که سهم این سه کشور از واردات برنج ایران در چهار ماهه نخست امسال به ترتیب 9/63، 7/13 و 10 درصد رسید. سایر کشورها نیز سهمی معادل 3/12 درصد از واردات برنج ایران را به خود اختصاص دادند. واردات برنج در چهار ماهه نخست امسال با افزایش 47 درصدی بالغ بر 692 هزار تن شد.

 


رئیس کل بانک مرکزی گفت: عده‌ای این روزها می‌خواستند 75 کشتی حاوی خودرو و کالای لوکس را به اسم دارو وارد کنند.
محمود بهمنی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره توقف ثبت سفارش کالای اساسی و دارو با ارز 1226 تومان، اظهار داشت: اصلاً توقف نداریم، ارز مورد نیاز کالاهای اساسی در بودجه امسال دیده شده و باید مابه التفاوت آن از محل بودجه تامین شود.
وی در همین ارتباط درباره اظهارات مسئولان مختلف درباره جلوگیری بانک مرکزی از ترخیص دارو و کالای اساسی از گمرک، افزود: اینها شلوغ می‌کنند و قصد دارند کالاهای غیراساسی را هم لابه‌لای دارو و کالای اساسی با نرخ 1226 تومان ترخیص کنند و بعد در بازار آزاد با نرخ 3000 الی 3170 تومان بفروشند.
رئيس کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر اینکه پشت پرده اعتراضات به عدم ترخیص دارو و کالای اساسی نقشه برای ورود کالاهای لوکس با ارز 1226 تومان و فروش با ارز 3000 تومان است، تصریح کرد: درباره دارو و کالای اساسی هیچ مشکلی نداریم و اینها با ارز 1226 تومان ثبت سفارش می‌شوند و مابه‌التفاوت آن با ارز رسمی هم در بودجه دیده شده است و پرداخت می‌شود.
وی با اشاره به اینکه واقعاً هیچ مشکلی برای ترخیص دارو و کالای اساسی با ارز 1226 تومان وجود ندارد، گفت: اما عده‌ای شانتاژ می‌کنند و بر این باور هستند که با شلوغ‌کاری می‌توانند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. این درست نیست که ما بیت‌المال را- دقیقاً تاکید می‌کنم بیت‌المال را مفت و مجانی با ارز 1226 تومان- در اختیار این افراد قرار دهیم که آنها در بیرون با نرخ 3100 تومان بفروشند.
بهمنی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا بانک مرکزی آن‌قدر دیر تصمیم به ترخیص دارو و کالاهای اساسی با دریافت تعهد از واردکنندگان گرفت، اضافه کرد: نه، عده‌ای می‌گویند این کالاها را مجانی بدهید و ما ببریم هر کاری دلمان می‌خواهد با آن انجام دهیم، این طور که نمی‌شود.
وی تصریح کرد: یک عده به دنبال استفاده از رانت و فرصت‌های مذکور هستند اما من هم در همین ارتباط گفتم بسیار خوب، آن کالاهایی که جزو کالاهای اساسی به حساب می‌آیند حتی اگر پول ندارند بیایند تعهد بدهند که بعد از ترخیص کالا و فروش در بازار مابه‌التفاوت را پرداخت می‌کنند.
بهمنی ضمن تاکید بر اینکه درباره ترخیص دارو هیچ مشکلی وجود نداشته و ندارد، توضیح داد: بیشتر از سال گذشته برای دارو ارز تخصیص دادیم؛ شما توجه داشته باشید که بانک مرکزی ارز را تخصیص می‌دهد و باید در مقابل ریال را از این افراد دریافت کند، منتهی چون آقایان قصد ندارند ریال ارز دریافتی از بانک مرکزی را پرداخت کنند فکر می‌کنند با شلوغ کردن می‌توانند کالاها را ترخیص کنند و پولش را هم ندهند و یک آب هم رویش بخورند.
وی صراحتاً گفت: اجازه بدهید من راحت در این باره بگویم، داستان به این سادگی نیست؛ هیچ مشکلی از نظر دارو و کالای اساسی نداریم؛ بانک مرکزی فقط جلوی رانت و فساد را به هر ترتیبی گرفته است.
رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: دیگر نباید خودرو به اسم دارو و با ارز 1226 تومان ترخیص شود.
خبرنگار از وی پرسید: یعنی به اسم دارو طی این مدت خودرو در بنادر بوده و مسئولان به اسم دارو قصد ترخیص خودرو را داشتند؟ بهمنی گفت: من بیشتر از این توضیح نمی‌دهم؛ اما شما توجه کنید که یک سری کشتی در گمرک می‌آید و بعد اعلام می‌کنند فلان مقدار کشتی پشت بندر منتظر است، این کشتی‌ها چی هستند؟ باید یک نفر از نزدیک برود و ببیند این کشتی‌ها واقعاً چه چیزی حمل کرده‌اند.
بهمنی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «با احتساب موارد مذکور 83 کشتی که اعلام شده بود حاوی کالاهای اساسی هستند و اجازه ترخیص ندارند، شامل خودرو و کالاهای لوکس بوده‌اند؟» خاطرنشان کرد: اصلاً این کشتی‌ها حامل دارو و کالاهای اساسی نبودند؛ مجموع کشتی‌های حامل دارو و کالاهای اساسی 7 الی 8 کشتی بودند که تازه رسیده بودند و ما به محض رسیدن آنها گفتیم:‌ سریعاً نسبت به ترخیص این کشتی‌ها اقدام کنید و حتی اگر پول نداشتند با تعهد کالاهای شان ترخیص شود.
وی گفت: بانک مرکزی باید پول این کالاها را بگیرد و به خزانه واریز کند؛ این پول بیت‌المال است اما آقایان می‌گویند: بگذارید ما بدون پرداخت پول این کالاها را با ارز 1226 تومان وارد کنیم؛ متاسفانه ما نمی‌توانیم هر چیزی را بگوییم و به همین خاطر آقایان در این مدت هرچه دلشان خواسته، گفته‌اند.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی تمام متخلفان را به دادگاه می‌کشاند و این طور نیست که هر چه دلشان بخواهد بگویند و با شلوغ کردن جامعه و شانتاژ کالاها را بردارند و بروند؛ ما اجازه چنین کاری را نمی‌دهیم.
واکنش به اظهارات بهمنی
در همین حال رئیس مجمع عالی واردات در خصوص اظهار نظر بهمنی درباره اینکه عده‌ای می‌خواهند شانتاژ کنند در پشت پرده واردات کالای اساسی، ارز 1226 تومانی برای ترخیص خودرو و کالای لوکس بگیرند، گفت: واردات خودرو به اسم کالای اساسی امکان‌پذیر نیست.
محمدحسن برخوردار در گفت‌وگو با فارس افزود: هر کالایی سر فصل و تعرفه خاص خودش را دارد لذا نمی‌شود به اسم کالای اساسی خودرو یا کالای لوکس وارد کرد.
وی افزود: خودروهای بالای 2500 سی‌سی و همچنین کالاهای لوکس جزو اولویت دهم هستند و واردات آنها به کشور ممنوع است، لذا چنین چیزی امکان ندارد.
رئيس مجمع عالی واردات گفت: ثبت سفارش برای کالاهای اولویت دهم بسته است، فقط در صورتی که این ثبت سفارش مربوط به گذشته باشد برای یک بار و به مدت 3 ماه تمدید می‌شود.

 


* دبیرکل اتاق تعاون ایران معتقد است با وجود آنکه 36 درصد گردش مالی بانکها متعلق به تعاونی‌ها است اما کمتر از 7 درصد تسهیلات بانکی در اختیار تعاونی‌ها قرار می‌گیرد.داریوش پاک‌بین گفت: براساس قانون باید 30 درصد منابع بانکی برای توسعه تعاونی‌ها به بخش تعاون اختصاص یابد ولی تاکنون این امر محقق نشده است.وی با اشاره به ابلاغ سند توسعه بخش تعاون تصریح کرد: انتظار جامعه تعاونگران از دولت آینده این است که با اجرایی کردن این سند زمینه رشد بخش تعاون را هموار و اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت بی‌نیاز کند.
* در معاملات دیروز بازارهای فرابورس 141 میلیون سهم و اوراق به ارزش 4/787 میلیارد ریال در 18 هزار و 357 دفعه توسط سهامداران دست به دست شد و شاخص فرابورس 9/2 واحد کاهش داشت و به 5/617 واحد رسید.در میان شرکت‌های فرابورسی ذوب‌آهن اصفهان با مبادله 3/94 میلیون سهم در صدر بیشترین حجم معاملات قرار گرفت و از سوی دیگر سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق با معامله بیش از 14 میلیون سهم در رده دوم از این لحاظ قرار گرفت.کمترین حجم معاملات هم نصیب پتروشیمی کازرون با معامله دو هزار سهم شد.
* براساس نامه بانک مرکزی، اوراق مشارکت شرکت ارتباطات زیرساخت از 20 مرداد ماه جاری ابطال می‌گردد.به گزارش روابط‌عمومی بانک ملی ایران، بر این اساس به خریدارانی که قبل از تاریخ فوق برای بازخرید اوراق به شعب این بانک مراجعه کنند، سود روز شمار با نرخ 20 درصد پرداخت می‌شود.
* واردات خودروی سواری به کشور در 4 ماهه نخست سال جاری با افزایش 6/4 درصدی به 12 هزار و 640 دستگاه رسید.براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در این مدت ارزش واردات خودروهای سواری با رشد 9/1 درصدی بالغ بر 266 میلیون دلار شد. رشد تعدادی و ارزشی واردات خودرو در حالی رخ داد که وزن خودروهای سواری وارداتی با افت 8/2 درصد به 19 هزار تن رسید.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 2610 الی 2613، 2280 الی 2282، 2228، 2229، 3364، 3365، 3380 الی 3384، 3314، 3315 و 5519 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.

 


صندوق توسعه ملی تامین مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای واردات کالاهای اساسی از منابع این صندوق را تکذیب کرد.
به گزارش ایسنا، در پی ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر توقف اختصاص ارز 1226 تومانی به کالاهای ثبت سفارش شده از ابتدای مردادماه، کیومرث فتح‌‌الله کرمانشاهی، معاون سازمان توسعه تجارت، با بیان این که حدود یک سال است که در ثبت سفارش کالاهای وارداتی نوع ارز را مطابق سیاست‌های ارزی بانک مرکزی درج می‌کنیم و در قانون بودجه سال جاری نرخ ارز مبادله‌ای در نظر گرفته شده است، گفته بود که طبق آخرین اخبار قرار است با مصوبه دولت مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای واردات کالاهای اساسی توسط دولت از منابع صندوق توسعه ملی تامین شود.
اما روابط عمومی صندوق توسعه ملی اختصاص هرگونه ارز از محل منابع صندوق برای تامین مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای واردات کالاهای اساسی تکذیب کرده است.

 


رئیس‌جمهور در آخرین روز کاری خود از پروژه‌های در دست احداث پرند و پردیس بازدید کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، محمود احمدی‌نژاد صبح شنبه ابتدا وارد شهر پرند شد و از پیشرفت متروی این شهر بازدید به عمل آورد. وی همچنین با حضور در شهر پردیس با میزان پیشرفت و روند اجرایی ساخت واحدهای مسکونی آشنا شد.
رئیس‌جمهور در این شهر جدید از فاز‌های 8 و 11 پروژه مسکن مهر از نزدیک دیدار کرد و در جریان امور قرار گرفت. وزیر راه و شهرسازی که رئیس‌جمهور را در این بازدید همراهی می‌کرد توضیحات لازم را ارائه داد.
افتتاح مترو تهران-پرند تا پایان سال
عملیات احداث خط متروی تهران-پرند از سال 89 آغاز شده و از ابتدای سال 91 اجرا و تکمیل عملیات زیرسازی، روسازی، ساخت تقاطع‌ها و ایستگاه‌‌های پنج‌گانه در حال انجام است که طبق وعده مسئولان تا پایان سال افتتاح می‌شود.
متروی تهران-پرند با همکاری وزارت راه و شهرسازی و شرکت متروی تهران حد فاصل ایستگاه شاهد در جوار بهشت‌ زهرا(س)، خط یک متروی تهران را به خط در حال احداث شهر جدید پرند متصل می‌کند.
طول این مسیر که به منظور تامین دسترسی و اتصال شبکه متروی تهران به نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب،‌شهر واوان، فرودگاه امام خمینی(ره) و شهر جدید پرند متصل می‌شود 3/50 کیلومتر است.
تحویل 80 هزار واحد پردیس از پاییز
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس نیز از آغاز تحویل 80 هزار واحد مسکن مهر پردیس از پاییز امسال خبر داد.
مهدی هدایت با اشاره به بازدید رئیس‌جمهور از فازهای 8، 9 و 11 پردیس در آخرین روز ریاست جمهوری‌اش، اظهار کرد: امروز افتتاحی صورت نگرفت و از روند ساخت واحدهای پردیس بازدید شد و برخی پیمانکاران بخشی از گزارش عملکرد‌ها را به رئیس‌جمهور اعلام کردند.
وی با اشاره به آغاز ساخت 13 هزار واحد مسکن مهر پردیس از سال گذشته گفت: تاکنون تعدادی از این واحدها به متقاضیان تحویل داده شده و واحدهای باقی‌مانده تا پایان سال تحویل داده می‌شود.
هدایت با بیان اینکه 93 هزار واحد مسکن مهر باید در شهر پردیس ساخته شود، افزود: 80هزار واحد مسکن مهر پردیس از پاییز امسال به متقاضیان تحویل داده می‌شود.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس یادآور شد: رئیس‌جمهور امروز در کنار بازدید از واحدهای مسکن مهر پردیس از آزادراه و تقاطع‌های این شهر بازدید کرد.

 


ارزش بورس اوراق بهادار ایران 275 هزار میلیارد تومان شد.
در ابتدای معاملات نخستین روز هفته در بازار سهام، شاخص کل با سیر صعودی همراه شد و از نیمه 57 هزار واحد گذشت، اما از اواسط معاملات شاخص قدری عقب نشست و در پایان در رقم 57 هزار و 397 واحد تثبیت شد.
بر همین اساس صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با کاهش قیمت و تاثیر 134 واحد منفی، در روند بازار سهیم بود اما در مقابل ملی صنایع مس ایران با 89 واحد مثبت، معدنی و صنعتی چادرملو با 71 واحد، فولاد مبارکه اصفهان با 57 واحد، بانک ملت با 56 واحد و بانک پاسارگاد با 41واحد در روند افزایش شاخص اثر گذاشتند.
همچنین شاخص 50 شرکت فعال‌تر، شاخص بازار شناور، شاخص 30شرکت بزرگ و شاخص بازار اول مثبت بودند اما شاخص صنعت کاهش 6 واحدی و شاخص بازار دوم کاهش 627 واحدی را تجربه کرد.
به گزارش فارس، ارزش بازار هم که در آخرین جلسه معاملاتی هفته گذشته افزایش و به 274 هزار میلیارد تومان رسیده بود، دیروز نیز با افزایش یک هزار میلیارد تومانی رکورد دیگری زد و 275 هزار میلیارد تومانی شد.
همچنین حجم معاملات نیز دیروز با افزایش همراه بود به طوری که بیش از 931 میلیون برگه سهم به ارزش 343 میلیارد تومان رقم خورد.
از سوی دیگر نماد معاملاتی توسعه صنایع بهشهر به منظور تصویب صورت‌های مالی در مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده متوقف شد.
یادآور می‌شود، بیشترین حجم معاملات دیروز به شرکتهایی همچون مدیریت پروژه‌های نیروگاهی، بانک صادرات ایران، بانک ملت، بانک پاسارگاد، هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تامین، سرمایه‌‌گذاری سایپا و فولاد مبارکه اصفهان اختصاص داشت.
همچنین برترین تقاضا به ماشین‌سازی اراک، کشتی‌رانی ایران، سرمایه‌‌گذاری گروه توسعه ملی، بانک صادرات ایران، چینی ایران، ملی صنایع مس ایران و ذغال سنگ نگین طبس اختصاص داشت و در مقابل تاید واتر خاورمیانه، کیمیا دارو، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی، معدنی املاح ایران، کربن ایران، مس شهید باهنر و ایران دارو برترین عرضه دیروز بازار سهام را رقم زدند.
در این میان لبنیات کالبر، قند اصفهان، ماشین‌سازی اراک، کنتورسازی ایران، صنایع کاغذسازی کاوه، صنایع جوش کاوه یزد و پگاه آذربایجان غربی بیشترین افزایش قیمت و کیمیا دارو، سیمان‌آرتا اردبیل، تاید واتر خاورمیانه، البرز دارو، شیمی دارویی دارو پخش، معادن بافق و سرمایه‌گذاری توکا فولاد بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

 


شرکت ملی گاز ایران در مورد خرید و فروش دستگاه‌های کاهنده مصرف گاز طبیعی به مردم هشدار داد.
شرکت ملی گاز گزارش‌هایی مبنی بر این که در برخی از استان‌ها و شهرهای کشور اخیرا مشاهده شده برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از عناوینی مثل ناظرین سامانه واریز یارانه ضمن تماس با شهروندان اقدام به دریافت اطلاعات شخصی افراد از جمله میزان درآمد آنها کرده‌اند.
سودجویان که اقدام خود را مورد تایید شرکت ملی گاز ایران اعلام می‌کنند، مردم را نسبت به خرید کیت‌های کاهنده مصرف گاز طبیعی ترغیب و ضمن اعلام شماره حساب شخصی نسبت به دریافت مبالغ متفاوتی در ازای ارایه دستگاه موردنظر اقدام می‌کنند.
شرکت ملی گاز ایران ضمن تکذیب و رد هرگونه دستگاه و کیت‌های کاهنده مصرف گاز از مردم تقاضا کرد در صورت تماس یا مراجعه ایشان، نسبت به گزارش مراتب به نیروی انتظامی و سایر مراجع و از جمله شرکت گاز استان اقدام کنند.
شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: هرگونه اطلاعیه و تاییدیه در خصوص دستگاه‌های کاهنده مصرف گاز، رسما توسط شرکت ملی گاز ایران و سایت www.nigc.ir به اطلاع عموم مشترکین خواهد رسید.

 


مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی تأکید کرد: مشکلی در ال‌سی داخلی ریالی وجود ندارد.
مرتضی ستاک گفت: این پروژه به طور کامل اجرایی شده و حتی نگرانی راه‌اندازی کامل سامانه سپام را داشتیم که با فعال شدن بانک‌ها در این بخش این نگرانی برطرف شده و هم اکنون از دید ما ال‌سی ریالی به طور کامل عملیاتی و اجرایی است.
ستاک گفت: بعضی مشتریان نسبت به برخی موارد ال‌سی ریالی گلایه دارند اما این اعتراض‌ها را مسموع نمی‌دانیم زیرا اغلب این گلایه‌ها به دلیل تغییر شرایط برای متقاضیان است.
وی افزود: این اعتراضات را به مقامات پولی و شورای پول و اعتبار منتقل کردیم، آنها هم ایرادات مطرح شده را مسموع ندانستند.
مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی تصریح کرد: یکی از گلایه‌ها بحث وثیقه است که این موضوع در شورای پول و اعتبار مطرح شد و رأی نیاورد؛ ال‌سی داخلی ریالی کاملاً عملیاتی شده و این به منزله آن نیست که هیچ گلایه‌ای وجود ندارد اما این گلایه‌ها بیشتر از سمت کسانی است که حاضر به پذیرش تغییرات نیستند.
وی گفت: علت سختگیری بانک مرکزی این است که اتفاقات مشابه چند سال گذشته رخ ندهد و اعضای شورای پول و اعتبار هم به این مسئله پایبند هستند و معتقدند این وثایق کافی است و نباید وثایق کم کیفیت را از مشتری قبول کرد.
ستاک در گفت‌وگو با فارس همچنین در مورد اجرای دستورالعمل افتتاح حساب جاری، اظهار داشت: با توجه به اینکه این دستورالعمل تغییرات زیادی داشته، باید به تدریج بانک‌ها خود را با قانون جدید هماهنگ کنند.
وی افزود: هیچ وقت به دنبال اجرای صددرصد نبوده‌ایم بلکه به دنبال نیل به هدف تعیین شده هستیم و تا حدود زیادی این مسئله محقق شده است و پیگیری می‌کنیم تا درصد پیشرفت اندازه‌گیری شود.
مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که آیا دستورالعمل جدید برای متقاضیان جدید افتتاح حساب جاری اجرایی شده گفت: در این مقوله معتقدیم باید بسیار با تأنی حرکت کرد و با یک دستورالعمل قابل اجرا نیست زیرا اگر به صورت دفعی اقدام شود، بازار پول با چالش مواجه خواهد شد.
به گفته وی «چکاوک»، شخصی‌سازی چک‌ها و اتاق پایاپای الکترونیکی بخشی، محورهای زیرساختی دستورالعمل حساب جاری است.
ستاک تأکید کرد: مقوله دسته چک و حساب جاری را در قالب یک مجموعه باید دید و به طور طبیعی اجرای کامل آن به زمان بیشتری نیاز دارد؛ اما قطعاٌ وضعیت کنونی به لحاظ دستورالعمل، به مراتب از گذشته بهتر است و در آینده نیز بهتر خواهد شد.
مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی این منظومه تکمیل خواهد شد، اظهار داشت: زمان مشخصی نمی‌توان اعلام کرد زیرا طرح‌ها در مراحل مختلف قرار دارند؛ مسئله‌ای که در این میان قابل ذکر است این است که این پروژه به خوبی در حال اجراست و از سرعت خوبی برخوردار است.

 


معاونت عملیات و نظارت بورس کالای ایران اعلام کرد: برای نخستین بار قیمت‌های کشف شده قیر در تالارهای معاملاتی بورس کالای ایران به عنوان مرجع قیمتی در منابع و نشریات معتبر بین‌المللی بازار این محصول ثبت شد.
مهرزاد نامداری با اعلام این خبر گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالا و مزیت‌های نسبی کشورمان در تولید برخی محصولات از جمله فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، سال‌ها بود که فعالان اقتصادی کشور آرزو داشتند، ایران بتواند در تعیین قیمت این محصولات در بازارهای جهانی نقش داشته باشد و در اصطلاح «قیمت‌ساز» باشد.
وی در ادامه اظهار کرد: با درج قیمت‌های کشف شده برای قیر در تالارهای معاملاتی بورس کالای ایران در نشریات معتبر بین‌المللی، این آرزو تحقق یافت و ایران توانست به عنوان یکی از تعیین‌کنندگان قیمت قیر در جهان نقش‌آفرینی کند.
معاونت عملیات و نظارت بورس کالای ایران تشریح کرد: هم‌اکنون در بازار جهانی فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، نام بورس کالای ایران به عنوان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مراجع عرضه و کشف قیمت قیر در سطح منطقه و بین‌الملل شناخته شده است.
نامداری توضیح داد: نشریه آرگس (Argus) به عنوان یکی از معتبرترین منابع داده‌های قیمتی و تحلیل بازار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی از جمله قیر، در گزارش «‌Asphalt Report» خود که درباره بازار جهانی قیر و قیمت‌های این فرآورده در قطب‌های تولید آن در سطح بین‌المللی است، مدتی است که نام بورس کالای ایران و قیمت‌های کشف شده در تابلوهای رینگ صادراتی آن را به عنوان قیمت‌های مرجع و معتبر ذکر می‌کند. وی با بیان اینکه از جمله مهمترین مزیت‌های مرجعیت قیمت می‌تواند افزایش توان چانه‌زنی یک کشور در سطح مذاکرات بین‌المللی باشد، اذعان کرد: یکی از اهداف بورس کالای ایران، تبدیل شدن به مرجعیت قیمت در خصوص کالاهای مورد معامله در حوزه‌های فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و محصولات صنعتی و معدنی است.

 


با استقرار نمایندگان 4 دستگاه در گمرک ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی آغاز شد.
به گزارش مهر، با استقرار نمایندگان 4 دستگاه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و بانک مرکزی در گمرک فرودگاه امام خمینی از دیروز (شنبه) ترخیص دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی آغاز شد.
براساس اعلام بانک مرکزی، استقرار نمایندگان این 4 دستگاه به مدت یک هفته به منظور رفع مشکلات اولیه مربوط به ترخیص این کالاها بوده است. این اقدامات پس از برگزاری جلسه ویژه در روز چهارشنبه هفته گذشته در بانک مرکزی صورت گرفت.
بانک مرکزی در پی دستور ویژه معاون اول رئیس‌جمهور و درخواست‌ها و هشدارهای مکرر وزارت بهداشت به دلیل دپوی دارو و کالاهای اساسی در گمرک، جلسه‌ای ویژه تشکیل داد و تصمیم مذکور اتخاذ شد.
این در حالی است که طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر عدم ترخیص کالاهای اساسی و دارو از گمرکات به دلیل مشکلات ارزی مطرح بوده که البته به گفته مسئولان گمرک بخشی از داروهای دپو شده طی روزهای اخیر با دستور ویژه گمرک ترخیص شده است.
البته مسئولان بانک مرکزی مطرح می‌کنند که مشکلی برای پرداخت ارز دارو و کالاهای اساسی وجود ندارد و مشکلات مربوط به مسائل دیگری است و عده‌ای از سودجویان به نام کالای اساسی و دارو می‌خواهند با ارز دولتی، کالاهای غیرضرور وارد کنند.
در همین زمینه معاون فنی گمرک ایران گفت: نمایندگان وزارت بهداشت و بانک مرکزی در گمرک فرودگاه امام مستقر می‌شوند تا ترخیص داروهای وارداتی با سرعت بیشتری انجام شود.
محمدرضا نادری با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 330 تن دارو در گمرک فرودگاه امام انباشت شده گفت: از واردکنندگان این داروها می‌خواهیم هرچه سریع‌تر به گمرک فرودگاه امام مراجعه و نسبت به ترخیص داروی وارداتی خود اقدام کنند.
پیشتر نیز مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو از آغاز عملیات مربوط به ترخیص 165 میلیون یورو دارو از گمرک خبر داده بود.
از سوی دیگر رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو هم در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه طبق توافق سه‌جانبه بین بانک مرکزی، گمرک و وزارت بهداشت قرار است داروهای انباشت شده در گمرک امام ترخیص شوند، افزود: طبق توافق انجام شده قرار است واردکنندگان ظرف مدت 3 ماه مابه‌التفاوت ارز واردات دارو را تسویه حساب کنند.
ناصر ریاحی با بیان اینکه از روز چهارشنبه هفته قبل واردکنندگان به گمرک مراجعه کرده و نامه‌‌های مربوط به انجام امور ترخیص خود را دریافت کردند، در پاسخ به این سوال که از زمان آغاز ترخیص داروهای وارداتی از گمرک چه مدت طول می‌کشد تا این داروها در دسترس مردم قرار بگیرند گفت: به محض ترخیص، داروها روانه شرکت‌های پخش می‌شوند و کار قیمت‌گذاری در کمیسیون قیمت‌گذاری آغاز می‌شود. وزارت بهداشت و سازمان حمایت به ما وعده داده‌اند تا قیمت‌‌گذاری دارو در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.وی گفت: در صورت همکاری وزارت بهداشت و سازمان حمایت داروهای وارداتی ظرف 48 ساعت یعنی تا روز دوشنبه این هفته در داروخانه‌ها در دسترس مردم قرار خواهد داشت.
رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو عنوان کرد: در کمیسیون قیمت‌گذاری قیمت داروهای وارداتی با فرمول (قیمت خرید داروهای وارداتی +15 درصد فروش واردکنندگان به شرکت‌های پخش +10 درصد فروش شرکت‌های پخش به داروخانه‌ها +15 درصد فروش داروخانه‌‌ها) محاسبه می‌شود.

 


معاون وزیر اقتصاد وعده داد میزان فرار مالیاتی در آینده کاهش می‌یابد.
داود منظور در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: اجرای طرح تحول مالیاتی که در هفته‌های اخیر رونمایی شد و فعال شدن پایگاه اطلاعاتی مالیاتی شاهد افزایش وصول مالیات و کاهش فرار مالیاتی خواهیم بود.
وی همچنین شیب وصول مالیات‌های ارزش افزوده را قابل ملاحظه دانست و گفت: 15 درصد از کل مالیات‌های کشور از این محل تامین می‌شود.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: توسعه بازار سرمایه به عنوان یکی از موفقیت‌های بزرگ دولت قابل ارزیابی است به نحوی که تعداد سهامداران به بیش از شش میلیون سهامدار افزایش یافته است.
وی با بیان آنکه، مردم منابع خود را به بازار سرمایه سوق داده‌اند، افزود: تنوع ابزارهای مالی بازار سرمایه، رشد بازدهی و افزایش نظارت برای جلوگیری از ریسک سرمایه‌گذاران از دلایل بهبود بازار سرمایه است.
منظور در مورد دستاوردهای حوزه گمرک نیز اظهار کرد: اجرای طرح تحول نظام گمرکی و به ویژه الکترونیکی کردن پرونده‌ها و فرآیندهای گمرکی از دستاوردهای مهم این بخش بوده به نحوی که زمان ترخیص کالا کاهش مناسب یافته است.
وی ادامه داد: صنعت بیمه نیز در سال‌های گذشته گسترش قابل ملاحظه‌ای را در ضریب نفوذ بیمه‌ای تجربه کرده و شاخص ضریب نفوذ بیمه از 2/1 درصد در سال 8 به 2 درصد افزایش یافته است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ارتباط با واگذاری سهام شرکت‌های دولتی نیز عنوان کرد: با اجرای اصل 44 قانون اساسی واگذاری‌ها با سرعت بالایی در سال‌های اخیر انجام شد و موضوع سهامداری عمومی از طریق سهام عدالت با هدف توزیع عادلانه ثروت، صورت گرفته است.
به گفته وی، وزارت امور اقتصادی و دارایی در حوزه‌های مرتبط با زیرمجموعه‌های خود در سال‌های اخیر تحول‌ها و نوآوری‌های قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است. وی درباره وضعیت تسهیلات دهی بانک جهانی به ایران نیز اظهار داشت: کشورهای اروپایی روابط خود را به لحاظ اعطای تسهیلات به ایران در دو سه سال اخیر کاهش داده‌اند.
معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران از اعضای موثر بانک جهانی است تلاش شده تا خطوط اعتباری فعال شود که البته تاکنون به نتیجه نرسیده‌ایم.د منظور افزود: با این وجود مسئولان و نماینده ایران در بانک جهانی تلاش‌های لازم را برای رفع موانع انجام می‌دهند تا ایران نیز بتواند از خطوط اعتباری این بانک استفاده کند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10