(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 14 مرداد 1392 - شماره 20559

نیروهای امنیتی عراق در عملیات کرکوک 998 تروریست را بازداشت کردند
انتقاد شدید سیاستمداران لبنانی از اظهارات میشل سلیمان علیه حزب‌الله
تظاهرات کم‌سابقه مردم تونس در حمایت از دولت اسلامگرا
فرستادگان آمریکا، اروپا و کشورهای عربی با مقامات مصری دیدار کردند
قاهره، کانون رایزنی‌های خارجی برای حل بحران سیاسی مصر
انفجار خودرو بمب‌گذاری شده در غرب منامه
هزاران نفر در ونزوئلا برای مقابله با فساد به خیابان‌ها ریختند
آمریکا در پی تهدیدهای تروریستی22 سفارتخانه و کنسولگری خود را بست
خاخام یهودی: صهیونیسم تهدیدکننده اصلی صلح در منطقه و جهان است
انهدام انبار تسلیحات تروریست‌ها در حمله ارتش سوریه
تشدید درگیری‌ها در اسلامبول
اردوغان: نمی‌گذاریم ترکیه، مصر دوم شود
وکیل مدافع اسنودان: مسکو افشاگر آمریکایی را تحویل واشنگتن نخواهد داد
   


نیروهای امنیتی عراق طی عملیاتی گسترده در مناطق مختلف کرکوک 998 تروریست را بازداشت کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، نیروهای امنیتی عراق با اجرای مقررات منع آمد و شد در سراسر شهر کرکوک، عملیات تجسسی گسترده‌ای را در مناطق مختلف این شهر به اجرا درآوردند. طی این بازرسی 998 مظنون به عملیات تروریستی دستگیر شدند و علاوه بر آن، تعداد 25 دستگاه خودروی فاقد پلاک که به تروریست‌ها تعلق داشت نیز کشف و ضبط شد. حملات تروریستی دیروز در مناطق مختلف عراق 19 شهید بر جای گذاشت، خونین‌ترین این حملات، سوءقصد علیه ژنرال «عبدالامیر الزیدی» یکی از فرماندهان ارشد ارتش عراق بود که در جریان آن شش محافظ الزیدی کشته شدند.

 


مقامات لبنانی با انتقاد از اظهارات اخیر رئیس‌جمهور این کشور علیه حزب‌الله، تاکید کردند که مسیر مقاومت باید ادامه یابد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از المنار، «کمال شاتیلا» رئیس حزب کنگره مردمی لبنان اعلام کرد باید از مقاومت در مسیر مقابله با رژیم صهیونیستی دفاع کرد.
این سیاستمدار لبنانی تاکید کرد تحت حمایت آمریکا بودن به آزادی مزارع شبعا و کفر شوبا از دست رژیم صهیونیستی منجر نخواهد شد.
این اظهارات در شرایطی مطرح شده که در روزهای اخیر برخی از چهره‌های سیاسی لبنانی از جمله میشل سلیمان رئیس‌جمهور این کشور و سعدالدین حریری نخست‌وزیر اسبق اظهاراتی را علیه مقاومت اسلامی این کشور مطرح کرده‌اند آنها خواستار خلع سلاح حزب‌الله شده‌اند.
حسین‌الحاج وزیر کشاورزی و میشل عون رئیس حزب تغییر و اصلاح لبنان نیز از اظهار میشل سلیمان انتقاد کردند.

 


در حالی که مخالفان تونسی برای سرنگونی دولت موقت و انحلال مجلس ملی موسسان، خواهان ادامه اعتراض‌ها هستند، طرفداران نظام این کشور با برگزاری تظاهرات کم‌سابقه حمایت خود را از جنبش النهضه اعلام کردند.
به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، اتحادیه «به خاطر تونس» که متشکل از پنج حزب مخالف دولت است، از حامیان خود خواست تا زمان انحلال مجلس ملی موسسان و برکناری دولت موقت به اعتراض خود در میدان «باردو» ادامه دهند.
گروه‌های مخالف در بیانیه‌ای خواهان ادامه برپایی تظاهرات روزانه در میدان «باردو» مقابل مجلس موسسان به ويژه در تاریخ شش اوت (فردا) شدند.
در مقابل، هواداران جنبش حاکم النهضه و ده‌ها هزار نفر از مردم تونس، به نشانه حمایت از دولت تحت کنترل اسلامگرایان در این کشور به خیابان‌ها آمدند و یکی از بزرگترین اعتراض‌ها را از انقلاب سال 2011 تاکنون در تونس برگزار کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، طرفداران حزب حاکم النهضه با شعار «کودتا خیر، انتخابات آری» در میدان قصبه در مجاورت دفتر نخست‌وزیری در پایتخت، تجمع کردند.
النهضه، که از احزاب اسلامگرای میانه‌رو تونس است، از طرفداران دولت خواسته بود در واکنش به تظاهرات یک هفته‌ای مخالفان که خواستار برکناری دولت هستند تظاهرات کنند، که بسیاری از تونسی‌ها به این دعوت پاسخ مثبت دادند.
همچنین راشد الغنوشی رهبر جنبش اسلامی النهضه در تونس به پایبندی خود به قانون ‌اساسی تاکید کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، راشد الغنوشی در سخنانی در جمع طرفداران خود در قصبه از مخالفان خواست در صورتی که مایل به تغییر دولت و مجلس موسسان هستند، قضاوت را به صندوق‌های رای بسپارند. الغنوشی گفت: آنهایی که خواستار تغییر دولت و مجلس موسسان هستند حق دارند ولی این کار را از راه منطقی انجام دهند زیرا در یک جامعه دموکراتیک، ‌دولت‌ها فقط از طریق انتخابات تغییر می‌کنند.

 


منابع خبری از افزایش رایزنی آمریکا، اروپا و کشورهای عربی همزمان با تشدید ناآرامی‌ها برای حل بحران مصر خبر می‌دهند.
همزمان با ادامه اعتراض‌های گسترده طرفداران مرسی و برگزاری تجمعات میلیونی در میدان «رابعه العدویه»، منابع خبری در مصر اعلام کردند، مقاماتی از آمریکا، اروپا و کشورهای عربی برای راهی به منظور برون‌رفت از اوضاع فعلی به قاهره سفر کرده‌اند.
در این باره خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: حزب آزادی و عدالت (شاخه سیاسی اخوان) ضمن صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، هیئتی از «ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت و مخالفت با کودتا» با «ویلیام برنز» معاون وزیرخارجه آمریکا، «برناندینو لیون»، نماینده اتحادیه اروپا و «آن پترسون»، سفیر آمریکا در قاهره دیدار و گفت‌وگو کردند. اخوانی‌ها در این دیدار بر موضع قبلی خود یعنی بازگشت مرسی به قدرت، احیای قانون اساسی و مجلس مشورتی تأکید کرده‌اند. در بیانیه شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین مصر آمده: نمایندگان صریحاً با مواضع اخیر جان‌کری وزیرخارجه آمریکا که از کودتای نظامی مصر حمایت کرده بود مخالفت کردند اما در عین حال از هرگونه راه‌حل سیاسی که مبتنی بر اصل مشروعیت قانون اساسی و مخالفت با کودتا باشد استقبال کردند. اخوان همچنین خواستار کنار گذاشته شدن السیسی از قدرت به عنوان نخستین شرط ورود به راه حل سیاسی بحران شد.
طرف‌های غربی با ژنرال «عبدالفتاح السیسی»، وزیر دفاع مصر، «محمد البرادعی» معاون رئیس جمهور موقت این کشور و برخی احزاب سیاسی سلفی نیز به طور مستقل دیدار و گفت‌وگو کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، السیسی در دیدار با فرستاده آمریکا از کاخ سفید خواسته فشارها به اخوانی‌ها را افزایش دهد. در این دیدار که شنبه شب انجام شده وزیر دفاع مصر این را هم گفته که واشنگتن «باید» با مداخله و اعمال فشار برگروه اخوان‌المسلمین به پایان بحران مصر کمک کند اما این کشور حاضر نیست در این شرایط حساس که کشور درمعرض جنگ داخلی قرار گرفته از مسئولان جدید مصر حمایت کند. به نوشته رسانه‌های مصر، السیسی در این دیدار به شدت از مواضع شخص باراک اوباما و اینکه چرا رئیس جمهور آمریکا با وی در این مدت تلفنی گفت‌وگو نکرده، ‌انتقاد کرده است! السیسی در پایان گفته آمریکا بر اخوان‌المسلمین نفوذ زیادی دارد اما حاضر نیست از آن استفاده کند.
سفر اعلام نشده وزیر خارجه قطر به قاهره، ‌از دیگر خبرهای مهم مربوط به مصر است. این سفر که روز گذشته صورت گرفت، از آنجا حائز اهمیت است که در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، دوحه جزو معدود دولت‌هایی است که جزو طرفداران اصلی مرسی بود. به عبارت دیگر قطر جزو حامیان اصلی قدرت گرفتن اخوان‌المسلمین در مصر بود اما با توجه به این سفر، تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند این کشور نیز درصدد تغییر موضع خود در قبال تحولات مصر است. «خالد آل عطیه» که با هواپیمای اختصاصی وارد قاهره شده بود با مقامات عالیرتبه مصر دیدار و گفت‌وگو کرد. «عبدالله بن زاید آل نهیان»‌وزیر خارجه امارات نیز روز شنبه با سفر به قاهره و دیدار با مقامات این کشور سعی کرد به سهم خود برای حل بحران حاکم بر این کشور اقدام کند. وی در دیدار با همتای مصری خود بر حمایت کشورش از قاهره در این مرحله «حساس» تاکید کرد.
ادامه ناآرامی‌ها
در بحبوحه این دیدارها و رفت‌وآمدها اما، طرفداران مرسی همچنان به اعتراضات خود ادامه می‌دهند. اخوانی‌ها روز شنبه با برپایی تظاهرات گسترده ضددولتی بر ادامه اعتراض‌ها تا زمان بازگشت مرسی به قدرت تاکید کردند. تصاویر و گزارش‌های منتشر شده حاکی است، به‌رغم هشدار‌های ارتش و وزارت کشور مصر، طرفداران مرسی به‌ویژه در میدان «رابعه العدویه» و «النهضه» حضور بسیار گسترده‌ای دارند. برخی خبرگزاری‌ها حتی از آماده شدن تحصن‌کنندگان میدان «رابعه العدویه» برای مقابله رودررو با نیروهای امنیتی خبر می‌دهند.
پایگاه خبری المحیط در این باره نوشت شماری از طرفداران مرسی (زن و مرد) از صبح روز یکشنبه (دیروز) در این میدان تجمع کرده و در حال تمرین دفاع شخصی و استفاده از چوب برای رودررو شدن با حملات احتمالی نظامیان هستند! در این بین درگیری‌های پراکنده‌ای نیز بین طرفداران دو طیف به وقوع پیوسته که به نوشته خبرگزاری «کونا» طی آن 34 نفر زخمی شدند. این درگیری‌ها در قاهره و القیوم روی داده است. روز شنبه در شهر «الانتاج» واقع در حومه غربی قاهره نیز درگیری‌های شدیدی بین طرفداران و مخالفان مرسی در گرفت که طی آن 23 نفر از جمله دو نیروی امنیتی مجروح شدند.
به گفته اخوانی‌ها از زمان برکناری مرسی (12 تیر) و آغاز ناآرامی‌ها نزدیک به 500 نفر کشته و حدود 8000 نفر مجروح شده‌اند. اخوانی‌ها می‌گویند اکثر قربانیان از طرفداران مرسی هستند و با گلوله جنگی کشته شده‌اند.

 


وزارت کشور بحرین از انفجار یک خودرو بمب‌گذاری شده در غرب منامه خبر داد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، وزارت کشور بحرین در بیانیه‌ای اعلام کرد: انفجار این خودرو بمب‌گذاری شده در منطقه البدیع در غرب منامه، پایتخت این کشور، خسارت‌های مالی را به ساختمان‌های اطراف وارد کرد اما تلفات جانی نداشته است.
وقوع انفجار، نیروهای امنیتی بحرین را به حالت آماده‌باش درآورد و نیروهای پلیس فوراً به منطقه اعزام شدند. جمعه گذشته نیز نیروهای پلیس بحرین، با حمله به یک انبار مهمات، تعدادی بمب دست‌ساز، سلاح و 150 کوکتل مولوتف کشف و ضبط کردند.
بحرین از دو سال گذشته تاکنون شاهد اعتراضات اصلاح‌طلبان است و تاکنون 60 تن در ناآرامی‌های این کشور کشته شده‌اند. این در حالی است که فعالان سیاسی معتقدند، تعداد کشته شده‌ها بیشتر از این است.
همچنین هزاران انقلابی بحرینی در تشییع باشکوه دو شهید دیگر انقلاب، بر سرنگونی آل خلیفه تأکید کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه العالم، مردم بحرین پیکر دو شهید انقلاب خود را، به نام‌های محمود عباس العرادی و علی البصری تشییع کردند، این دو نفر در شرایطی مبهم به شهادت رسیده‌اند.
تشییع کنندگان بحرینی خواستار تحقیق در مورد شهادت این دو فعال بحرینی شدند.
در همین حال شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین بر مسالمت‌آمیز بودن اعتراضات مردمی بحرین برضد نظام حاکم تأکید کرد.

 


هزاران نفر از حامیان رئیس جمهور ونزوئلا در حمایت از تصمیمات وی برای مقابله با فساد تظاهرات کردند.
به گزارش ایسنا «نیکلاس مادورو» در مرکز کاراکاس به تظاهرکنندگان ملحق شد و در جمع آنها گفت: دولت بدون هیچ ملاحظه‌ای با فساد مقابله خواهد کرد و در این راه پای هر کسی را هم که لازم باشد به میان خواهد کشید.
وی در این تظاهرات بر ادامه سیاست‌های سوسیالیستی هوگو چاوز رئیس جمهور فقید پیشین و حمایت از حقوق فقرا تاکید کرد.
در همین حال «انریکه کاپریلس» رهبر مخالفان نیز در جمع هزاران تظاهرکننده‌ای که در بخش دیگری از شهر تجمع کرده بودند، مدعی شد که راهپیمایی طرفداران دولت در واقع تظاهرات افراد فاسد علیه فساد است.
با این حال کاپریلس که وکیل دادگستری و فرماندار ایالت میراندا است، از مردم خواست در انتخابات محلی که در سال جاری میلادی برگزار خواهد شد شرکت کنند.
اخیرا یکی از نمایندگان حامی کاپریلس در مجلس ونزوئلا پس از متهم شدن به رشوه‌خواری و فساد مصونیت پارلمانی خود را از دست داد.
فساد اقتصادی و جرایم سازمان یافته از چالش‌های عمده‌ای است که دولت ونزوئلا در عرصه داخلی با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

 


تهدیدات تروریستی القاعده، کاخ سفید را مجبور به تعطیلی 22 سفارتخانه و کنسولگری خود در خاورمیانه و آفریقا کرد.
روز گذشته سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های آمریکا در 22 کشور خاورمیانه و شمال آفریقا از ترس حملات تروریستی گروه القاعده تعطیل بود. همزمان مشاوران ارشد باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به همراه وزیر خارجه، وزیر دفاع، وزیر امنیت داخلی و سران آژانس‌های اطلاعاتی این کشور در کاخ سفید با رئیس جمهور تشکیل جلسه دادند تا آنطور که خبرگزاری «شین‌هوا» نوشته، درباره چگونگی حل «تهدیدات بالقوه تروریسم» بحث و تبادل نظر کنند.
کاخ سفید که هفته گذشته از برنامه تعطیلی سفارتخانه‌های خود خبر داده بود با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در طول هفته گذشته جلسات متعددی برگزار شده تا درباره چگونگی جلوگیری از حملات تروریستی علیه سفارتخانه‌های این کشور چاره‌اندیشی شود. به گزارش خبرگزاری فارس، تعطیلی روز یکشنبه شامل سفارت آمریکا در عربستان سعودی، کنسولگری آمریکا در «ظهران» عربستان سعودی، کنسولگری آمریکا در شهر «جده» عربستان، سفارت آمریکا در «بغداد» عراق، کنسولگری آمریکا در «بصره» عراق، کنسولگری آمریکا در «اربیل» عراق، سفارت آمریکا در «ابوظبی» کنسولگری آمریکا در «دبی» سفارت آمریکا در «طرابلس» لیبی، سفارت آمریکا در «الجزیره» الجزایر، سفارت آمریکا در «امان» اردن، سفارت آمریکا در «قاهره» مصر، سفارت آمریکا در «جیبوتی» سفارت آمریکا در «داکا» بنگلادش، سفارت آمریکا در «دوحه» قطر، سفارت آمریکا در «کابل» افغانستان، سفارت آمریکا در «خارطوم»، سودان، سفارت آمریکا در «کویت»، سفارت آمریکا در «منامه» بحرین، سفارت آمریکا در «مسقط» عمان، سفارت آمریکا در «نواکشوت» موریتانی و سفارت آمریکا در «صنعا» یمن می‌شود.
یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این تعطیلی ممکن است تمدید شود.مقامات امنیتی آمریکا نیز اعلام کردند که یکی از نگرانی‌های اصلی آمریکا در یمن است، و دولت آمریکا در مقابل حملات احتمالی القاعده در روزهای آتی در آماده‌باش کامل است.
امنیت در اطراف سفارت آمریکا در یمن در مقایسه با سال گذشته تشدید شد و دستکم 12 تانک در نزدیکی سفارت آمریکا در یمن مستقر شدند.انگلیس، فرانسه و آلمان نیز سفارتخانه‌های خود در «صنعا» پایتخت یمن را روز یکشنبه و دوشنبه به دلایل امنیتی تعطیل کردند.
ناظران سیاسی منطقه معتقدند گروه القاعده دست‌پرورده خود آمریکاست و آمریکا زیر پوشش مبارزه با تروریسم اهداف دیگری را دنبال می‌کند.

 


خاخام یهودی مقیم آلمان با تاکید بر اینکه یهودیت و صهیونیسم در تناقض کامل با یکدیگر هستند، رژیم صهیونیستی را اصلی‌ترین تهدید صلح و امنیت در منطقه و جهان دانست.
به گزارش ایرنا، «روون کابل مان» خاخام یهودی به عنوان سخنران راهپیمایی روز قدس برلین در سخنان خود در جمع ده‌ها هزار نفر از راهپیمایان این شهر، تاکید کرد: دولت صهیونیستی نه فقط غیرمشروع و غیرقانونی است بلکه یک رژیم غیراخلاقی است و پرچم صهیونیست‌ها در واقع یک نماد ضد اسرائیلی است.
این خاخام یهودی با اشاره به ماجراجویی 100ساله صهیونیست‌ها گفت: این ماجراجویی جز درگیری و رنج و خشونت در منطقه به ویژه در فلسطین نتیجه دیگری نداشته است.
«کابل مان» خاطرنشان کرد: دولت صهیونیستی باید به صورت کاملا مسالمت‌آمیز منحل شود و این سرزمین اشغال شده به فلسطینی‌ها که حق مشروع آنها است بازپس داده شود.
راهپیمایی روز قدس در برلین به سنت همه ساله عصر روز شنبه برگزار شد.
آزادی هرچه سریعتر قدس شریف از اشغال صهیونیست‌ها، محاکمه جنایتکاران صهیونیست و حامیان آنها و همچنین تحریم کالاهای اسرائیلی در آلمان از جمله شعارهای راهپیمایان بود.
سخنرانان این مراسم در سخنان خود سیاست شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در مناطق اشغالی را محکوم کرده و از سرگیری مذاکرات سازش با محور آمریکا را شکست خورده و توطئه‌ای برای مقابله با محور مقاومت دانستند.

 


نیروهای ارتش سوریه با پیشروی در حومه شهر «لاذقیه»، تعدادی موشک «گراد» متعلق به تروریست‌ها را منهدم کردند. یک تونل 150 متری متعلق به افراد مسلح نیز در منطقه «برزه» کشف و منهدم شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، نظامیان سوریه با پیشروی در حومه لاذقیه، سه متخصص موشک‌سازی را به هلاکت رساندند. این سه مهندس با تروریست‌ها همکاری می‌کردند. در این عملیات تعدادی موشک متعلق به تروریست‌ها نیز کشف و منهدم شد. در این عملیات همچنین شماری افراد مسلح از جمله سه عراقی، سه اردنی، و یک تک‌تیرانداز لیبیایی کشته شدند.
ارتش سوریه طی عملیات دیگری در منطقه «برزه» واقع در حومه دمشق، یک تونل 150 متری را کشف و منهدم کرد. تروریست‌ها از این تونل تسلیحات و مهمات جابه‌جا می‌کردند. این عملیات نیز با هلاکت تعدادی افراد مسلح همراه بود.
در شهر «درعا» نیز نیروهای دولتی توانستند «محمد عبدالرحمان الغلبان» فرمانده میدانی «جبهه النصره» را به هلاکت برسانند. این فرد که اردنی است طی سال‌های 2001 تا 2008 در پاکستان و افغانستان به فعالیت‌های تروریستی مشغول بود.
شبکه خبری «العالم» از زنده بودن دو اسقف سوری که در دست تروریست‌ها اسیر هستند خبر داد.
براساس این گزارش، این دو اسقف هم اکنون در خاک ترکیه نگهداری می‌شوند. این دو اسقف که «بولس الیازجی» و «یوحنا ابراهیم» نام دارند، چهار ماه قبل در نزدیکی شهر حلب ربوده شده‌اند.
سایر رویدادها
* وائل الحلفی نخست‌وزیر سوریه گفت که غرب و آمریکا در ارتباط با حل بحران سوریه جدی نیستند و همچنان از تروریست‌ها حمایت تسلیحاتی می‌کنند.
* به نوشته روزنامه الوطن سوریه، القاعده با فرمان ترکیه و عربستان علیه کردهای سوری اعلام جنگ کرده است.
* به گفته منابع آگاه، روزانه حدود 10 هزار آواره سوری از لبنان به سوریه بازمی‌گردند.

 


همزمان با درگیری‌های تازه میان معترضان و پلیس در اسلامبول، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد اجازه نمی‌دهد عده‌ای این کشور را به مصر تبدیل کنند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، نیروهای امنیتی ترکیه دیروز در مقابل تظاهرکنندگان شدت عمل بیشتری در مقایسه با روزهای قبل از خود نشان دادند؛ این نیروها ابتدا پارک «گزی» که معمولا محل تجمع مخالفان است، را بستند و سپس به صدها معترض که در خیابان «استقلال» اسلامبول جمع شده بودند، حمله کردند. این درگیری نیز طبق معمول با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش از جانب پلیس و سنگ و بطری‌های آتش‌زا از طرف معترضان همراه بود. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان از گلوله‌های پلاستیکی هم استفاده کردند.
براساس گزارش خبرگزاری فارس، دست‌کم 10 نفر از جمله سه خبرنگار در ناآرامی‌های اسلامبول زخمی و شماری از معترضان نیز دستگیر شدند.
اظهارات اردوغان
«رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه با ابراز ناخشنودی از وقایع مصر تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم عده‌ای ترکیه را به مصر تبدیل کنند. اردوغان گفت: کودتای نظامی ترکیه را تاکنون دچار رنج‌ها و مشکلات فراوانی کرده است. وی گفت: در مصر حق مردم و اراده آنان غصب شده است. چگونه می‌توان چنین چیزی را پذیرفت؟ نخست‌وزیر ترکیه تاکید کرد: آینده ترکیه در خیابان‌ها تعیین نخواهد شد، مردم سرنوشت کشور را از طریق صندوق‌های رأی رقم خواهند زد.
گفتنی است، اعتراضات خیابانی در مصر علیه رئیس جمهور این کشور با کودتای ارتش و برکناری «محمد مرسی» از قدرت در 12 تیر گذشته همراه شد. اشاره اردوغان به مصر به خاطر شباهت تحولات جاری ترکیه با مصر است.
تغییر فرماندهان ارتش
شورای عالی نظامی ترکیه طی نشست سه روزه خود تحت ریاست اردوغان، فرماندهان رده بالای قوای سه گانه ارتش را تغییر داد. در این جابه‌جایی ژنرال «اکین اوزنورک» جای ژنرال «محمت ارتن» فرمانده نیروی هوایی را می‌گیرد. «بکیر کالیونجو» فرمانده نیروی زمینی و دریادار «بولنت بوستان اوغلو» فرمانده نیروی دریایی می‌شوند.
این جابه‌جایی‌ها در فرماندهی هرچند وقت یکبار انجام می‌شود.

 


وکیل مدافع افشاگر اطلاعات محرمانه آمریکا در واکنش به درخواست‌های کاخ سفید برای استرداد وی گفت «روسیه مستعمره آمریکا نیست.»
«آناتولی کوچرنا» وکیل «ادوارد اسنودان» افشاگر معروف آمریکایی روز شنبه در واکنش به درخواست‌های مکرر کاخ سفید از مسکو برای بازگرداندن وی، آمریکا را کشوری «منفعت‌طلب» خواند که تصور می‌کند روسیه مستعمره‌اش است!
روزنامه «تودی زمان» چاپ ترکیه در این باره به نقل از این وکیل نوشت: روسیه در حال تکمیل ماموریت بشردوستانه خود است و تهدید و اعمال تحریم علیه مسکو نیز کاملا بی‌اساس است.
«کوچرنا» این را هم گفت که در تمام مدت زمانی که وکالت «اسنودان» را برعهده داشته یک بار نشد واشنگتن از طریق مراجع قانونی برای استرداد مامور سابق اطلاعاتی‌اش اقدام کند. به گفته این وکیل، اگر درخواست‌های منفعت‌طلبانه آمریکا پایه و اساس قانونی داشت آنها خیلی سریع از آن طریق اقدام می‌کردند.
گفتنی است پیش و پس از موافقت روسیه با دادن پناهندگی به این جوان 29 ساله، کاخ سفید تهدید کرده بود در صورت پذیرش وی از سوی مسکو، این کشور در روابط خود با روسیه تجدیدنظر خواهد کرد. برخی سناتورها و سیاستمداران آمریکایی حتی تهدید کردند برخی سیاستمداران روس را تحریم می‌کنند.
«اسنودان» با انتشار اسناد فوق محرمانه در رسانه‌های مختلف اثبات کرد آمریکا از تمام مردم و رهبران سیاسی دنیا - حتی نزدیکترین متحدین خود - به طور بسیار گسترده‌ای جاسوسی می‌کند. این افشاگری تنش‌هایی بین آمریکا و کشورهای مختلف دنیا به وجود آورده است. در این بین برخی کشورها مثل آلمان، فرانسه و انگلیس متهم شدند که در جاسوسی از مردم خود با آژانس امنیت ملی آمریکا همکاری می‌کردند!
افشای چنین اطلاعاتی سرنوشت سیاسی رهبران این کشورها را با هاله‌ای از ابهام روبه‌رو کرده است. به اعتقاد تحلیلگران، رهبران کشورهایی که برای آمریکا از مردم خود جاسوسی می‌‌کنند در انتخابات پیش رو شانس زیادی نخواهند داشت. «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان یکی از این رهبران است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10