(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 14 مرداد 1392 - شماره 20559

اولین بانک پوست کشور در مشهد
اکسیر ضد سم موش‌های تهرانی
7 راز لاغری
محل‌های فوق آلوده
عرق‌سوز معضل هوای گرم
شهاب سنگ حادثه‌ساز زیر میکروسکوپ دانشمندان
سرنوشت جهنمی ناهید در انتظار زمین!
نقش اسپرم در سقط‌جنین
باکتری‌های پلاستیک‌خوار به نجات اقیانوس‌ها می‌آیند
   


معاون آموزش بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) گفت: اولین بانک پوست کشور تا پایان سال جاری در مشهد راه‌اندازی می‌شود.
به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن طاووسی در نشست «وضعیت فعلی پیوند پوست در خراسان رضوی» که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اهمیت پیوند پوست برای بیماران سوختگی، پس از راه‌اندازی اولین بانک پوست کشور در مشهد، این مرکز نیاز به پوست بیماران سوختگی سراسر کشور را تامین خواهد کرد.
وی ادامه داد: بودجه پیش‌بینی شده برای بانک پوست مشهد 500 میلیون تومان بوده است اما به دلیل تحریم‌ها این مرکز با اعتبار 200 میلیون تومانی راه‌اندازی خواهد شد.
طاووسی بااشاره به اینکه 10 مرکز بزرگ سوختگی در کشور وجود دارد، گفت: یکی از مشکلات موجود، کمبود پوست اهدایی برای بیماران است زیرا مردم آشنایی کامل با پیوند پوست از بیمار مرگ مغزی ندارند و تصور می‌کنند پوست به طور کامل از سطح بدن این بیمار برداشته می‌شود.
وی افزود: ماهانه 2500 بیمار سوختگی در درمانگاه اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) پذیرش می‌شوند که بیشتر این افراد سرپایی درمان و تعداد بسیار کمی از آنان بستری می‌شوند.
معاون آموزش بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) با اشاره به اینکه تعداد بیماران سوختگی اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) در سال به 30 هزار نفر می‌رسد، عنوان کرد: طبق آمار رسمی در 10 سال گذشته، سالانه بیش از 2 هزار نفر بر اثر سوختگی جان خود را از دست دادند.
وی عنوان کرد: زمانی که فرد دچار سوختگی می‌شود به علت از دست دادن آب، الکترولیت‌ها و پروتئین قسمت‌های مختلف بدن درگیر می‌شود. در مواردی که بیمار سوختگی زخم عفونی داشته باشد از پیوند پوست به عنوان یک پوشش برای تسریع ترمیم استفاده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: پوستی که از سطح بدن بیماران مرگ مغزی برداشته می‌شود، بسیار نازک است و تغییرات چندانی در ظاهر بیمار ایجاد نمی‌کند.طاووسی با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر برای پیوند پوست از پوست حیوانات و پانسمان‌های مصنوعی استفاده می‌کنند، اظهار داشت: از سال 86 پروژه برداشت پوست از بیماران مرگ مغزی در کشور آغاز شده که تاکنون در درمانگاه اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) 110 پیوند پوست از این بیماران انجام شده است.
معاون آموزش بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) تصریح کرد: قبل از پیوند پوست آزمایش های لازم از جمله هپاتیت و ایدز روی پوست بیمار مرگ مغزی انجام می‌گیرد.
وی درباره اقدامات پیشگیرانه بروز سوختگی در کشورهای دیگر عنوان کرد: این کشورها با نصب سیستم دود در ساختمان‌ها، کاهش درجه حرارت آبگرمکن‌ها و استفاده از لباس‌های خواب ضدحریق آمار سوختگی‌های خود را به صورت چشمگیری کاهش داده‌اند.
طاووسی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما هیچ تبلیغاتی برای جلوگیری از سوختگی انجام نمی‌شود در صورتی که باید در زمینه سوختگی از مهدکودک آموزش‌هایی را به کودکان ارائه داد.
مشهد در پیوند پوست
پیشرو است
طاووسی گفت: تاکنون برداشت پوست از بیماران مرگ مغزی فقط در مشهد انجام می‌شد اما در چند ماه اخیر دو پیوند نیز در شهر شیراز انجام شده است.
وی یادآور شد: پوست پیوند‌زده شده به افراد دچار سوختگی پس از چهار هفته ریزش پیدا می‌کند و اگر بیمار بعد از این مدت بهبود نیابد، در صورت امکان از پوست خود بیمار برای پیوند و در غیر این صورت مجددا از پیوند پوست افراد دیگر استفاده می‌شود.طاووسی عنوان کرد: در اروپا و آمریکا برای پیوند پوست علاوه بر استفاده از افراد مرگ مغزی از افراد فوت شده نیز برای این امر استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: بعد از فوت افراد مدت زمان 28 تا 48 ساعت بعد برای برداشت پوست مناسب است و اگر از پوست افراد زنده به صورت تازه استفاده شود از مدت زمان سه روز برای پیوند پوست استفاده می‌شود.
طاووسی با بیان اینکه سوختگی سنگین‌ترین هزینه درمان را دارد، گفت: هزینه درمان هر یک درصد سوختگی در بیمارستان‌های خصوصی چهارمیلیون تومان و در بیمارستان‌های دولتی 5/2 میلیون تومان است بنابراین این بیماران به حمایت بیشتر بیمه‌ها نیاز دارند.
کودکان و نوجوانان
بیشتر می‌سوزند
در ادامه دکتر آرش بیرقی طوسی فوق‌تخصص جراحی پلاستیک با بیان این که پیوند پوست یکی از اقدامات موثر در درمان سوختگی‌هاست، گفت: بیشتر بیماران سوختگی کودک و نوجوان هستند که جزو قشر کم‌ درآمد جامعه محسوب می‌شوند.
وی تصریح کرد: بیشتر بیمارانی که دارای درصد زیاد سوختگی هستند، فوت می‌کنند و تمام اقدامات درمانی برای آنان ناموفق می‌ماند.
درمان به موقع رمز بهبود
بیرقی طوسی با تاکید بر اینکه برای نجات افرادی که دچار سوختگی شده‌اند، مدت زمان محدودی وجود دارد، خاطرنشان کرد: درمان نکردن به موقع، سوختگی منجر به بروز عفونت‌هایی در سطح بدن می‌شود.
وی اظهار داشت: در صورت بروز درصد کمی از سوختگی، برای پیوند از پوست خود بیمار استفاده می‌شود و در صورت سوختگی زیاد از پوست ران بیماران مرگ مغزی پیوند برداشته می‌شود.
بیرقی طوسی ادامه داد: خانواده‌های بیماران مرگ مغزی تصور غلطی از پیوند پوست دارند و این در حالی است که با پیوند پوست تغییر چندانی در جسد ایجاد نمی‌‌شود.
وی گفت: بعد از پیوند پوست هیچ نیازی به دارو و حتی پانسمان برای بیمار نیست.

 


بیش از یک دهه تحقیقاتم در زمینه موجودات مهاجم و روش‌های مبارزه با آنها، این مسئله را ثابت نمود که روش‌های مبارزه‌ای که تاکنون در مورد آنها به اجرا درآمده از پایه غلط بوده و با توجه به تمامی نتایج منفی به دست آمده محکوم به رد است. چرا که عملکرد بدون بازده این روشها، خود گواه بر بی‌پایه و اساس بودن این روشهاست. هرچند که روشهای استفاده شده و مرسوم، نتیجه کار دانشمندان خارجی و از درون آزمایشگاه های معتبر بیرون آمده است.
متن ذیل ثابت می‌کند که استفاده از سم، نه تنها خطرات زیست محیطی فراوانی را برای همه موجودات به دنبال دارد، بلکه برای استفاده در زمینه مبارزه با رتها (موشهای شهری) کاملا بی‌اثر می‌باشد.
وقتی از سال 1382 به صورت مستمر و منسجم به تحقیق در مورد اسرار زندگی موش های شهری مبادرت کردم متوجه شدم که این جانور در حال طی کردن مسیرهای تکاملی، در جهت بقاء پایدارتر است. و از هر عامل جدید به صورت خاص بهره‌برداری می‌کند. طی این تحقیقات متوجه شدم رتهای تهران مبادرت به جویدن زغال و همچنین بردن قطعاتی از آن به داخل لانه‌های خود می‌کنند، که این روند از سال 1386 و همزمان با رواج بیشتر مصرف قلیان در پارکها، سرعت بیشتری به خود گرفت. با یک تحقیق میدانی در نقاط مختلف شهر تهران متوجه گسترش یک فکر جمعی در بین رتها، و آن هم برای استفاده از زغال شدم. در حفاریهای به عمل آمده در لانه رتها (موشهای شهری) و تا عمق 70سانتیمتری نیز قطعاتی از زغال که آثار جویدن بر روی آنها مشهود بود دیده شد که نشان از ذخیره و مصرف زغال در لانه‌های آنها دارد. از طرفی در آموزش تکاوران انگلیس آمده که برای تصفیه آبی که نمی‌دانند سمی است یا نه، آب را از زغال خرد شده رد می‌کنند تا به عنوان یک فیلتر قوی باعث تصفیه آب شود. از آنجایی که عنصر کربن باعث می‌شود تا زغال تصفیه کننده قدرتمندی برای جذب و دفع انواع سموم باشد و همچنین مصرف آن نیز هیچ ارزش غذایی ندارد، به این نتیجه رسیدم که رتها با استفاده از مصرف زغال که در حال حاضر به علت رواج فرهنگ غلط استفاده از قلیان در سراسر شهر پراکنده است، خود را در برابر انواع سموم مصون کرده، و به اکسیر ضد سم دست یافته‌اند، که این علت اصلی بی‌اثر ماندن سمهای استفاده شده در مبارزات علیه آنهاست.
لازم به ذکر است که مصرف زغال در بین گونه‌ای از میمونها در روستاهای جنگلی هند نیز دیده شده، که آن هم به جهت دفع سموم ناشی از مصرف برگها‌ست. فلذا با توجه به اینکه آستانه تحمل محیط‌زیست شهر تهران در مورد سموم مصرفی به حد هشدار رسیده و مقاله‌ ارائه شده ثابت می‌‌کند که این روش برای مبارزه با رتها، دیگر کارایی ندارد لذا روش استفاده از سم در مبارزه با رت (موش شهری) کاملا مردود بوده و محکوم به رد است.پس دیگر سم در گلوی تهران نریزید.

 


زمانی که می‌خواهید لاغر شوید، منظورمان حد یکی دو کیلو است نه 12-10کیلو، اولین کاری که باید بکنید این است که اهمیت صبحانه را دریابید.
هیچ وقت از هیچ وعده غذایی صرف‌نظر نکنید و یادتان باشد که حتماً صبحانه میل کنید. به خاطر این که اولین وعده غذایی بعد از چندین ساعت گرسنگی است و بدن برای شروع روز کاری خود نیاز به انرژی دارد. شما که نمی‌خواهید سلامتیتان به خاطر خوش‌اندام شدن به خطر بیفتد؟ پس هر کاری را با اصول صحیح آن انجام دهید.
حفظ تعادل از همه چیز مهم‌تر است
یک صبحانه کامل و خوب از پروتئین، میوه و دانه‌های کامل تشکیل می‌شود. این مواد غذایی ترکیب فوق‌العاده‌ای هستند که هم سالم بوده و هم این که اجازه نمی‌دهند تا چند ساعت بعد گرسنه‌تان شود. متأسفانه خیلی از ما یا از صبحانه صرف‌نظر می‌کنیم یا این که به خوردن کیک و کلوچه بسنده می‌کنیم.
باید بدانید که این قبیل مواد غذایی سرشار از گلوسیدهایی (قند) هستند که به سرعت قند خون را بالا می‌برند و بعد از چند ساعت از صرف صبحانه باعث سقوط آزاد آن می‌شوند برای این هم در به در دنبال خوراکی خواهید گشت. برای این که قند خونتان ثابت بماند و کمتر احساس دل‌ضعفه و گرسنگی داشته باشید بهتر است تعادل غذایی‌تان را رعایت کنید و برای صبحانه پروتئین، میوه و غلات کامل (نان کامل یا همان نان سبوس‌دار) میل کنید.
به جای قهوه چای سبز بنوشید
چای سبز را چای سلامتی بدانید. علاوه بر این که این نوشیدنی خوشمزه خواص زیادی برای مراقبت از قلب نازنینتان دارد، می‌تواند به خوش‌اندامی و لاغری هم کمک کند. نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد که یک فنجان چای سبز سرعت کالری‌سوزی را بالا می‌برد و همچنین باعث می‌شود که بدن شما با شتاب بیشتر از چربی‌های مصرفی استفاده کند. اگر عادت دارید برای صبحانه قهوه میل کنید بهتر است چای سبز را جایگزین آن کرده و از خواص آن بیش از‌پیش بهره ببرید.
غلات خانگی تهیه کنید
غلات صبحانه‌ای که با مارک‌ها و طعم‌های مختلفی به فروش می‌رسند سرشار از قند و چربی هستند برای همین هم این قند و چربی اضافی به مرور در بدنتان جا خوش کرده و باعث چاقیتان می‌شود. برای همین بهتر است خودتان دست به کار شده و غلات صبحانه درست کنید. برای این کار دو فنجان بلغور جو دو سر را با یک فنجان میوه و دانه‌های خشک و همچنین کمی شکر قهوه‌ای مخلوط کنید. موادتان را به مدت 3 تا 5 دقیقه در فر بگذارید و آن را داخل یک ظرف دربسته نگهداری کنید.
شیر را جایگزین قهوه کنید
کافه لاته یا قهوه لاته نوعی نوشیدنی درست شده از قهوه است که از ترکیب قهوه اسپرسو با شیر تهیه می‌شود. برای تهیه آن قهوه اسپرسو را با شیر داغ ترکیب کرده و رویش را با کف شیر می‌پوشانند. توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید چند کیلو وزن کم کنید نوشیدنی محبوبتان را با یک فنجان شیر کم‌چرب تاخت بزنید. با همین کار ساده روزانه 100کالری کمتر دریافت می‌کنید. از این گذشته خودتان را از میل شدید مصرف قند دور کرده‌اید و قند خونتان نیز ثابت می‌ماند.
صبحانه کامل به معنی پرخوری نیست
مواد غذایی همیشگی صبحانه را فراموش کنید. چه کسی گفته است که برای صبحانه حتماً باید غلات، تخم‌مرغ، آب پرتقال و کیک‌های صبحانه را با هم میل کنید. یکی از منابع پروتئین مانند پنیر یا تخم‌مرغ انتخاب خوبی است. نان کامل به عنوان غلات بهترین گزینه است. همان صبحانه کلاسیک ایرانی خوب است. یعنی نان، پنیر، گردو و البته چای و ترجیحاً چای سبز.
گاهی برای تنوع تخم‌مرغ میل کنید. در هرحال لازم نیست به بهانه داشتن یک صبحانه کامل همزمان چند منبع پروتئین به همراه کره، پنیر، مربا، خامه، عسل و غیره را باهم بخورید. حتی می‌توانید گاهی یک کاسه سوپ یا ماکارونی یا کوکوی کم‌چربی که از دیشب مانده است را هم به عنوان صبحانه میل کنید، یک ساندویچ حاوی سینه مرغ با یک عدد سیب هم می‌تواند یک صبحانه کامل باشد.
فیبر فراموش نشود!
فیبرهای غذایی جلوی گرسنگی را می‌گیرند و دستگاه گوارش را تمیز می‌کنند. درعین حال هم هیچ کالری به بدن تحمیل نمی‌کنند. برای همین هم جزو بهترین ترکیبات برای لاغری هستند. با این حال خیلی از ما کمتر از میزان مورد نیاز بدن‌مان فیبر دریافت می‌کنیم. برای مقابله با این کمبود، موادغذایی سرشار از فیبر برای صبحانه میل کنید. یک عدد سیب، نصف فنجان غلات سرشار از فیبر، نصف فنجان تمشک یا دو تکه نان تهیه شده از گندم سیاه 5 گرم فیبر نصیبتان می‌کند.
ماست را دریابید
ماست یکی از سالم‌ترین مواد غذایی موجود در دنیا است و می‌تواند یک ضلع صبحانه سالم و کامل را تشکیل دهد. در واقع یکی از منابع پروتئینی مناسبی است که باید برای صبحانه مصرف شود. البته فکرتان به سمت ماست‌های پرچرب، هم‌زده، معطر یا انواع ماست‌های دیگری که این روزها با شیوه‌های مختلف ارائه می‌شود نرود. این ماست‌ها حاوی قند و کالری زیادی هستند. یک ماست کم‌چرب طبیعی تهیه کرده. به آن میوه، عسل یا حتی کمی شکلات سیاه اضافه کنید و از خواص فوق‌العاده آن برای سلامتی و لاغریتان بهره ببرید.

 


یک فرد بالغ می‌تواند در یک دقیقه 30شی را لمس کند که این اشیاء شامل سطوح پرترافیک و دربرگیرنده میکروب چون دستگیره‌های در، تلفن‌های روی میزی و دستگاه کنترل تلویزیون می‌شود.
در خانه هر کاری انجام می‌دهیم تا میکروب‌زدایی کنیم و جرم‌ها را از بین ببریم اما وقتی به منظور غذا خوردن یا خرید یا مراجعه به پزشک بیرون می‌رویم با دریایی از میکروب‌ها و ویروس‌ها مواجه می‌شویم و آنها را با خود به خانه می‌آوریم. شناسایی محل‌های آلوده می‌تواند راهی برای توجه به نظافت و گریز از بیماری‌ها باشد.
1‌‌- منوی رستوران
تاکنون دیده‌اید کسی منوی رستوران را بشوید؟ احتمالا پاسخ منفی است. تحقیقات انجام شده در مجله پزشکی ویروس‌شناسی نشان داده است که ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا در سطوح سخت به مدت 18 ساعت زنده می‌مانند. اگر یک رستوران محبوب را درنظر بگیرید، متوجه خواهید شد که صدها نفر روزانه دست‌های خود را به منوی آن مالیده و میکروب‌ها را به دیگران منتقل می‌کند. از این رو هرگز اجازه ندهید که منوی رستوران به بشقاب یا ظروفی که با آن غذا می‌خورید نزدیک شود، پس از سفارش غذا از روی منو دست‌های خود را بشویید.
2‌- برش‌های لیمو لبه لیوان
براساس نتایج تحقیقات انجام شده توسط مجله سلامت زیست محیطی، 70درصد برش‌های لیمو که در رستوران‌ها برای تزیین لبه لیوان قرار می‌گیرد حامل میکروب و بیماری است. وقتی که محققان 21 برش لیمو از 21 رستوران مختلف را بررسی کرده به این نتیجه رسیدند که 25 میکروارگانیسم مختلف در لیموها کمین کرده‌اند. از این‌رو به پیشخدمت بگویید که نوشیدنی خود را بدون میوه‌های تزیینی می‌خواهید.
3‌- ظروف نگهداری سس و چاشنی
کمتر رستورانی وجود دارد که ظروف نگاهداری سس و چاشنی خود را با مایع سفیدکننده بشوید. حقیقت این است که بسیاری از مردم پیش از غذاخوردن دست‌هایشان را نمی‌شویند. حتی وقتی که دست‌های خود را بشویید شاید فردی که قبل از شما به بطری سس دست زده این کار را نکرده باشد و این امر موجب شود که تمام میکروب‌های دست وی به دست شما یا حتی روی سیب‌زمینی سرخ کرده‌های شما قرار گیرد. حتی گرفتن بطری با یک دستمال نیز در این زمینه مؤثر نیست، دستمال‌ها مستعد گرفتن میکروب هستند، از این‌رو میکروارگانیسم‌ها به سادگی از آن رد می‌شوند.
4‌- دستگیره سرویس‌های بهداشتی
تاکنون تلاش کرده‌اید که بدون دست زدن به دستگیره در از سرویس‌های بهداشتی عمومی خارج شوید؟ یک دستمال کاغذی اضافه در دستتان بگیرید و با استفاده از آن دستگیره را باز کنید، شاید سایرین تصور کنند که شما از میکروب وحشت دارید اما مهم نیست چرا که شما این افراد را هرگز نمی‌بینید و شما فردی هستید که بیمار نخواهید شد.
5‌- ظروف صابون مایع
حدود 25درصد ظروف صابون مایع در سرویس‌های بهداشتی عمومی دارای باکتری‌های مدفوعی هستند و اکثر آنها هرگز تمیز نمی‌شوند بنابراین باکتری در ظرف صابون رشد می‌کند و انباشته می‌شود و در نهایت دست‌های کثیف به آن دست می‌زند بنابراین این ظرف می‌تواند محل کشت مستمر و تغذیه میلیون‌ها میکروب و باکتری باشد.
6‌- چرخ خرید در سوپرمارکت‌ها
در تحقیق محققان دانشگاه آریزونا مشخص شد که دو سوم دسته‌های چرخ‌های خرید آلوده به باکتری مدفوعی هستند. در حقیقت شمار باکتری‌های این چرخ‌های خرید از تعداد سرویس‌های بهداشتی عمومی تجاوز می‌کرد.
دسته این چرخ را با یک حوله ضدعفونی تمیز کنید و سپس دست‌های خود را به آن بگیرید. دربرخی کشورها برخی فروشگاه‌ها چنین حوله‌هایی را در اختیار مشتریان می‌گذارند. درحالی که در فروشگاه خرید می‌کنید از خوردن نمونه غذاهای رایگان پرهیز کنید.
7‌- سرویس‌های بهداشتی هواپیما
وقتی که پزشکان و محققان میکروب‌های جت‌های تجاری را بررسی کردند به این نتیجه رسیدند که سطوح آلوده به باکتری اشریشیا کولای یا «E. coli» هستند. جای تعجب نیست که احتمال سرماخوردگی افراد هنگامی که با هواپیما سفر می‌کنند بیشتر می‌شود.
بهتر است که هنگام سفر با هواپیما چای سبز مصرف کنید. افرادی که دوبار در روز به مدت سه ماه چای سبز مصرف می‌کردند تا یک سوم علائم سرماخوردگی کمتری داشتند.
8‌- مطب پزشکان
مطب پزشکان جایی نیست که بتوان در آن از جرم و باکتری پرهیز کرد. برای محدود کردن میزان قرارگیری در برابر میکروب‌ها بهتر است مجله‌ها و کتاب‌های خود را همراه داشته باشید و به مجله‌های مطب پزشک دست نزنید.
بسته‌های دستمال یا پاک‌کننده با 60درصد الکل همراه داشته باشید. در اتاق انتظار بین خود و بیماران دیگر دو صندلی فاصله بگذارید تا میکروب‌های آنها به شما انتقال پیدا نکند. میکروب‌ها از قطرات ناشی از سرفه و عطسه پیش از رسیدن به زمین می‌توانند تا یک متر آن طرف‌تر پرتاب شوند.

 


یک متخصص پوست و مو گفت: انتخاب لباس مناسب باتوجه به گرمای هوا، شست‌وشوی مرتب پوست و خنک نگه داشتن آن راه‌هایی برای پیشگیری از عرق‌سوز شدن در فصل گرماست.
دکتر امیرهوشنگ احسانی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: عرق‌سوز شدن حاصل بسته شدن منافذ غدد عرق و تجمع عرق در این غدد است که باعث التهاب و بروز دانه‌های قرمز رنگ در نواحی مستعد بدن می‌شود.
وی ادامه داد: این انسداد منافذ غدد در شرایط نامشخص و با ماندگاری گرما روی پوست ایجاد و به صورت دوره‌ای با افزایش یا کاهش درجه حرارت کم یا زیاد می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران نحوه پوشش در فصل گرما را در بروز عرق‌سوز شدن پوست مهم دانست و گفت: انتخاب لباس باید به‌گونه‌ای باشد که تعریق شدید صورت نگیرد و جریان هوا تا حدودی برقرار باشد.
وی افزود: درمان عرق‌سوزی پوست چندان دشوار نیست و می‌توان با استفاده از محلول‌ها و کمپرس‌های خنک بر نواحی عرق‌سوز شده به بهبود پوست و برگشتن به حالت عادی کمک کرد.
احسانی تعریق را از عوامل اصلی محرک عرق‌سوز شدن پوست عنوان کرد و گفت: لباس‌هایی که با پوشیدن آن بدن بیشتر عرق می‌کند یا محیط‌های بسیار گرم می‌تواند در بروز این مشکل تأثیر زیادی داشته باشد. به ویژه در نواحی چین‌دار بدن احتمال عرق‌سوز شدن پوست بیشتر است به‌طور مثال ناحیه زیر سینه در زنان اگر در معرض جریان هوا نباشد، به عرق جوش منجر می‌شود.
وی ادامه داد: علاوه بر خنک نگه داشتن و جلوگیری از تعریق زیاد عوامل دیگری نظیر شست‌وشوی مرتب پوست می‌تواند تعداد دفعات بروز این عارضه را در فصل گرما کاهش دهد. این متخصص پوست نسبت به پوشش کودکان در فصل تابستان هشدار داد و گفت: پوشاندن لباس‌های گرم با جنس نامناسب درفصل گرما می‌تواند موجب انسداد غدد عرق کودکان و عرق‌سوز شدن آنها شود.

 


دانشمندان دانشگاه فدرال اورال به تازگی تصاویر میکروسکوپی از قطعات شهاب سنگی که در ماه فوریه با یکی از شهرهای روسیه برخورد کرده بود را منتشر کرده‌اند.
این محققان توانسته‌اند برخی از چندین نمونه شهاب سنگ را به محض شناسایی بررسی کنند.
اما شیوه مورد استفاده آنها این امکان را برایشان فراهم کرده تا ترکیبات شیمیایی سنگ را در زمان تصویربرداری از قطعات در سطح میکروسکوپی ارزیابی کنند.
این امر به ارائه اطلاعات بیشتر در مورد شکل‌گیری و سفر سنگ‌های فضایی خواهد پرداخت.
این قطعات تنها بخش کوچکی از بقایای شهاب سنگ 17متری است که سال گذشته در جو بالای شهر چلیابینسک روسیه با درخشش بسیار زیادی منفجر شد.
محققان در آن زمان، ترکیب شیمی کلی آن را شبیه کندریت خواندند. به گفته آنها این قطعات شامل مواد معدنی اولیوین، پیروکسین، ترویلیت و کاماسیت است.
این دانشمندان برای کسب اطلاعات بیشتر از یک میکروسکوپ اسکن الکترونی برای شلیک پرتوی از الکترون‌های متمرکز بر بخش کوچکی از نمونه‌ها استفاده کرده و سپس به بررسی چگونگی منحرف شدن الکترون‌ها و ساخت تصویر دقیق از برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های آن در مقیاس نانومتری پرداختند.
اما این فرآیند باعث انتشار میزان کمی از تابش پرتو ایکس می‌شود که انرژی آن با یکی از عناصر شیمیایی موجود در کانون پرتوالکترونی متناظر است.
در این جا بود که از یک آشکارساز رانش سیلیکونی برای جمع‌آوری این پرتوهای ایکس و تعیین انرژی آنها استفاده شد. نتیجه آن مجموعه‌ای از نقشه‌های پرتو ایکس بوده که وجود و مقدار عناصر مختلف را در نمونه‌ها نشان می‌دهند.
از این جرئیات می‌توان برای بررسی ترکیب شیمی اصلی شهاب سنگ، چگونگی شکل‌گیری آن، دمایی که در آن شکل گرفته، تاریخچه پس از آن و اتفاقاتی که در زمان برخورد آن با زمین رخ داده استفاده کرد.

 


محققان معتقدند، روند صعودی انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌تواند زمین را به سیاره‌ای غیرقابل سکونت مانند ناهید مبدل کند.
با افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای، میزان جذب انرژی خورشید نیز به شدت افزایش یافته و زمین دیگر قادر به حفظ تعادل دمایی نخواهد بود.
در نتیجه گرم‌تر شدن زمین، اقیانوس‌ها به حالت جوش درآمده و تبخیر می‌شوند؛ در این شرایط جو مملو از بخار شده و زمین به سیاره‌ای غیرقابل سکونت مشابه سرنوشت جهنمی ناهید مبدل خواهد شد.
منطقه قابل سکونت ستاره جایی است که فرآیند فرار گازهای گلخانه‌ای آغاز می‌شود؛ این منطقه حلقه‌ای از فضا در اطراف ستاره است که محل مناسبی برای شکل‌گیری آب به شکل مایع بر سطح سیاره سنگی و میزبانی حیات محسوب می‌شود.
اخترشناسان دانشگاه ویکتوریا با استفاده از مدل رایانه‌ای دریافته‌اند، آستانه پایین‌تر تابش حرارتی در فرآیند گازهای گلخانه‌ای احتمالا سریع‌تر از تصورات قبلی روی دهد.
«تیلور رابینسون» یکی از نویسندگان این تحقیق تأکید می‌کند: نتایج این یافته برای سیاره زمین نیز قابل تعمیم است؛ باتوجه به افزایش میزان تابش نور خورشید، جو زمین بیش از تصورات قبلی مستعد اثرات گازهای گلخانه‌ای قرار دارد. نتایج این مطالعه در مجله Nature Geoscience منتشر شده است.

 


آلودگی‌های محیطی، رژیم غذایی نامناسب و افزایش سن، نقش موثری در کاهش کیفیت اسپرم دارد.
مرکز تحقیقات سلولی صارم اعلام کرد:‌براساس نتایج یک پژوهش انجام شده در این مرکز 20 درصد متقاضیان استفاده از تکنولوژی لقاح مصنوعی دارای اختلال در کیفیت اسپرم هستند که این امر میزان موفقیت این روش‌ها را کاهش می‌دهد. براساس نتایج همین پژوهش، پایین بودن کیفیت اسپرم در صورتی که منجر به بارداری موفق شود، منجر به سقط جنین و در موارد زیادی سقط‌های مکرر شده است.
دکتر مهرداد نوروزی‌نیا، مسئول بخش ملکولی مرکز تحقیقات سلولی صارم افزود: از آنجا که یکپارچگی (کیفیت) DNA اسپرم، نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری و رشد طبیعی جنین دارد از بین رفتن یکپارچگی DNA در اسپرم از جمله عوامل مهم و شایع در ارتباط با ناباروری مردان به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: براساس یک پژوهش انجام شده، مشخص شده، حدود 20 درصد مردان دارای اختلالات در یکپارچگی اسپرم هستند.
دکتر نوروزی‌نیا علت اصلی ایجاد آسیب در ‌DNA اسپرم را عوامل اکسیدان و رادیکال‌های آزاد اکسیژن عنوان کرد که حدود 25 درصد موارد یکپارچگی DNA اسپرم را به خود اختصاص می‌دهد.
وی از آلودگی‌های محیطی و شغلی، عفونت‌های دستگاه ادراری-تناسلی، افزایش سن، رژیم غذایی نامناسب، استفاده از برخی داروها و مصرف سیگار را به عنوان عوامل موثر در کاهش یکپارچگی DNA اسپرم نام برد.
وی افزود: تحقیقات مختلف ارتباط تنگاتنگ بین اختلال در یکپارچگی DNA را با کاهش میزان موفقیت در بارداری طبیعی نشان می‌دهد.
مسئول بخش ملکولی مرکز تحقیقات سلولی صارم یادآور شد: از سوی دیگر مطالعات مختلف نشان داده که کاهش یکپارچگی DNA اسپرم می‌تواند با سقط‌های مکرر همراه باشد.
وی گفت: کاهش یکپارچگی DNA اسپرم براساس تغییر شیوه و سبک زندگی و همچنین استفاده از داروهای آنتی اکسیدان مانند ویتامین‌های A ,C، اسید فولیک، سلنیوم و... و نیز استفاده از درمان‌های هورمونی در اغلب موارد بهبود می‌یابد.
به گفته دکتر نوروزی‌نیا از آنجا که وضعیت یکپارچگی DNA اسپرم در آزمایش‌های رایج اسپرم قابل بررسی نیست، بررسی وضعیت سالم یا ناسالم بودن اسپرم از نظر ماده ژنتیکی نیاز به آزمایش‌های دقیق و اختصاصی دارد.
وی افزود: کاهش یکپارچگی DNA همچنین سبب کاهش میزان موفقیت در انجام تکنولوژی لقاح مصنوعی شامل IUI ،IVF، ICSI می‌شود. به همین دلیل انجام آزمایش بررسی یکپارچگی DNA اسپرم در صورت وجود ناباروری و قبل از هرگونه اقدامی برای انجام تکنولوژی لقاح مصنوعی، می‌تواند به افزایش درصد موفقیت در انجام تکنیک‌ها و تولد نوزاد سالم از نظر ژنتیکی کمک قابل توجهی کند.
مسئول بخش ملکولی مرکز تحقیقات سلولی صارم تصریح کرد:‌ تحقیقات دیگر در این زمینه نشان‌دهنده افزایش شانس ابتلا به ناهنجاری‌های کورموزومی و سرطان در نوزادان در موارد وجود اختلال در یکپارچگی ‌DNA اسپرم در پدر است.


 


کارشناسان حیات‌وحش دریافته‌اند که با وجود افزایش آلودگی ناشی از زباله‌های پلاستیکی از سوی دیگر باکتری‌های پلاستیک‌خوار می‌توانند از میزان زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس‌ها بکاهند.
زباله‌های پلاستیکی حداقل چهار دهه در اقیانوس‌های آزاد انباشته شده‌اند اما دانشمندان به تازگی دریافته‌اند که این زباله‌ها به محل تجمع گونه خاصی از میکروب‌ها تبدیل شده که می‌توانند این زباله‌ها را از بین ببرند.
ساکنان میکروسکوپی در این محیط‌های آلوده به پلاستیک را گروهی از باکتری‌ها و مژکداران بیماری‌زا و میکروب‌هایی تشکیل می‌دهند که قادرند زنجیره‌های هیدروکربنی پلاستیک‌ها را درهم بشکنند.
محققان در حال حاضر قصد دارند دریابند که آیا فرایند گوارش پلاستیک‌ها توسط باکتری‌ها منجر به تولید مواد خطرناک یا ورود سموم مختلف به زنجیره غذایی دریایی شود.
«تریسی مینسر»، میکروب‌شناس مرکز اقیانوس‌شناسی «woods hole» در ماساچوست و سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌گوید: این میکروب‌ها در واقع شبیه یک زغال روشن روی برف عمل می‌کنند. همانطور که وقتی زغال روشن روی برف انداخته می‌شود، برف‌های اطراف خود را ذوب می‌کند و داخل آن فرو می‌رود، این میکروب‌ها نیز با جویدن پلاستیک‌ها داخل آن فرو می‌روند و با لانه‌گزینی، پلاستیک‌ها را تجزیه می‌کنند.
به گزارش لایوساینس، پیش از این نیز میکروب‌های تغذیه کننده پلاستیک مشاهده شده بودند اما این نخستین شواهد بدست آمده از وجود باکتری‌های آبی جونده پلاستیک در اقیانوس‌ها است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10