(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 14 مرداد 1392 - شماره 20559

کوتاه اقتصادی
ترخیص 58 تن دارو از گمرک فرودگاه امام(ره)
به دنبال برگزاری‌ همایش در سال 87 صورت گرفته است
7 اشکال بی‌پاسخ کارکنان صنعت نفت در دوران صدارت زنگنه
گزارش تکان دهنده از رنج کشاورزان و گنج دلالان
ایجاد صندوق برای فروش سهام عدالت در فرابورس
خرید 3/6 میلیون تن گندم از کشاورزان
رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار مطرح کرد
امنیت شغلی و بهبود معیشت خواسته جامعه کارگری از دولت جدید
به دلیل پیدا نکردن جایگزین مناسب
پالایشگاه هندی دوباره از ایران نفت می‌خرد
هشدار صنعتگران سرب و روی درباره فروش خاک معدن انگوران
   


* نماینده دولت در امر ترانزیت با اشاره به اینکه رشد 13 درصدی ترانزیت در 4 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: در این مدت 4 میلیون و 295 هزار تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل 95 درصد توسط حمل و نقل جاده‌ای ترانزیت شده است. شهریار افندی‌زاده گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد افزایش نشان می‌دهد.
* ارسال پیامک‌هایی تحت عنوان «شما در قرعه‌کشی برنده جایزه شده‌اید»،‌شیوه جدید سودجویان برای کلاهبرداری است.بانک مرکزی اعلام کرد: افراد کلاهبردار پس از برقراری اولین تماس با فرد مورد نظر با شماره تلفن‌هایی که در پیامک‌های ارسالی مشخص شده، با به کارگیری ترفندهایی اقدام به گرفتن شماره کارت بانکی یا شماره حساب به همراه رمزهای اول و دوم کارت‌های اشخاص کرده، سپس مبالغ هنگفتی را از حساب‌های بانکی افراد برداشت می‌کنند.بر این اساس به هموطنان هشدار داده می‌شود به هیچ عنوان، به این گونه تماس‌ها اعتنایی نکنند. ضمن آن که برای واریز وجه به حساب عابربانک، نیازی به حضور صاحب کارت در کنار دستگاه خودپرداز نیست و عنوان این موضوع که «در انتقال وجه با استفاده از شبکه شتاب اشکالی رخ داده»، صرفا شگردی است که کلاهبرداران از آن برای خالی کردن حساب عابربانک و به‌دست آوردن رمز دوم شهروندان استفاده می‌کنند.
* واردات سیگار در چهار ماهه نخست امسال با کاهش نزدیک به 40 درصدی بالغ بر 22 میلیون و 414 هزار دلار شد. براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران، واردات سیگار در چهار ماهه نخست سال جاری از نظر وزنی با افت 2/7 درصد بالغ بر 2942 تن شد. در این مدت ترکیه، امارات و کره‌جنوبی سه مبدا اصلی واردات سیگار به ایران بودند؛ به طوری که سهم این سه کشور از واردات سیگار ایران از نظر ارزشی به ترتیب به 4/54، 7/34 و 6/7 درصد رسید. درصد ناچیزی سیگار از سایر کشورها تاکنون وارد کشور شده است.
* براساس رتبه‌بندی اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، از منظر کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی - مناسب بانک صادرات ایران توانسته در شاخص‌های قابلیت اتکا و به موقع بودن اطلاعات، رتبه اول را در بین بانکهای پذیرفته شده در بورس کسب نماید. به گزارش روابط عمومی بانک صادرات ایران، در تازه‌ترین رتبه‌بندی سازمان بورس و اوراق بهادار که به منظور نظارت بیشتر و ایجاد انگیره رقابتی در میان شرکت‌های بورسی انجام گرفته این بانک براساس میزان اطلاع‌رسانی مو‌ثری که به آن سازمان داشته از منظر قابلیت اتکا و به موقع بودن اطلاعات توانسته با کسب امتیاز 87 رتبه اول را در بین دیگر بانک‌های پذیرفته شده در بورس برای سه ماهه اول سال 92 به خود اختصاص دهد.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفن مشترکین با پیش‌شماره‌های 2220، 2221، 2223، 2224، 2267 الی 2269، 2239، 7750 الی 7753 و 7760 الی 7765 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.
*بانک مسکن با اهدای جوایزی از پذیرندگان برتر پایانه‌های فروشگاهی قدردانی کرد.به گزارش اداره کل روابط عمومی بانک مسکن، نیکوفر صفری، رئیس اداره کل خدمات نوین، هدف از اجرای این طرح تشویقی را ترغیب پذیرنده‌های پایانه‌های فروشگاهی بانک مسکن و دارندگان کارت‌ها به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک عنوان کرد و گفت: در این دوره از قرعه‌کشی که در بین استفاده‌کنندگان پایانه‌‌های فروشگاهی بانک مسکن در سه ماهه نخستین سال 92 انجام شد، بدون قرعه‌کشی به 20 پذیرنده که دارای بالاترین امتیاز بودند، کارت هدیه پانزده میلیون ریالی اهدا شد. همچنین 95 پذیرنده، برنده کارت هدیه 5 میلیون ریالی، 143 پذیرنده برنده کارت هدیه دو میلیون ریالی و190 پذیرنده برنده کارت هدیه یک میلیون ریالی شدند. صفری تاکید کرد: این قرعه‌کشی، در دوره‌های سه ماهه برگزار شده و در پایان هر فصل، هدایایی به برندگان اهدا خواهد شد.

 


روند ترخیص دارو از گمرک سرعت گرفته به طوری که تاکنون بیش از 58 تن دارو از گمرک فرودگاه امام‌خمینی(ره) ترخیص شده است.
به گزارش ایسنا طی چند ماه گذشته حجم وسیعی از داروهای وارداتی در گمرک انباشت شده بود و به دلیل مشکلات ارزی به آنها اجازه ترخیص داده نمی‌شد. با این حال براساس تازه‌ترین توافق انجام شده از دیروز کار ترخیص داروهای وارداتی از گمرک آغاز شد. داروهای وارداتی تماما در فرودگاه امام‌خمینی(ره) انباشت شده‌اند.
معاون فنی گمرک درباره آخرین وضعیت ترخیص دارو از گمرک فرودگاه امام گفت: دیروز 58 تن دارو از گمرک فرودگاه امام ترخیص شد. در حال حاضر دارو با ضمانت‌نامه بانکی هم ترخیص می‌شود. ضمن اینکه واردکنندگان می‌توانند براساس تعهدی که چند روز پیش دادم نیز کالای خود را ترخیص کنند.
محمدرضا نادری از واردکنندگان دارو خواست تا هرچه سریعتر به گمرک فرودگاه امام مراجعه کرده و فرایند ترخیص داروهای وارداتی خود را انجام دهند. تاکنون نیز تعدادی از واردکنندگان دارو برای ترخیص کالای خود به گمرک مراجعه کرده‌اند.
وی افزود: براساس مکاتبات انجام شده بین رئیس کل گمرک و وزیر بهداشت تاکنون مجوز ترخیص چند محموله وارداتی دارو صادر شده که این مجوزها را به گمرک فرودگاه امام ابلاغ کردیم.
پیشتر نیز مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو از آغاز عملیات مربوط به ترخیص 165 میلیون یورو دارو از گمرک خبر داده بود.
در همین حال رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو هم با اشاره به اینکه طبق توافق سه‌جانبه بین بانک مرکزی، گمرک و وزارت بهداشت قرار است داروهای انباشت شده در گمرک امام از دیروز ترخیص شوند، طبق توافق واردکنندگان نیز ظرف مدت سه ماه مابه‌التفاوت ارز واردات دارو را تسویه حساب کنند.
به گفته ناصر ریاحی در صورت همکاری وزارت بهداشت و سازمان حمایت، داروهای وارداتی ظرف 48 ساعت یعنی تا امروز در داروخانه‌ها در دسترس مردم قرار خواهد داشت.
براساس اطلاعات منتشر شده در حال حاضر بیش از 330 تن دارو و مواد دارویی در گمرک فرودگاه امام(ره) انباشته شده که فرایند ترخیص این داروها از روز شنبه آغاز شده است.

 


سال 87 همایشی با عنوان «نفت، دموکراسی و توسعه» برگزار شد که پس از آن بیانیه‌ای از سوی کارکنان صنعت نفت منتشر شد که 7 اشکال بدون پاسخ را که در دوران صدارت زنگنه در وزارت نفت صورت گرفت به برگزار‌کنندگان گوشزد کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، آذرماه سال 87 بنیاد باران همایشی با عنوان نفت، دموکراسی و توسعه برگزار کرد که پس از اتمام این همایش دو روزه بسیاری از کارکنان و متخصصان صنعت نفت کشور و به خصوص مناطق نفت‌خیز جنوب واکنشهایی را در خصوص اظهارات مدعوین این همایش ابراز کردند.
مهمترین واکنشها انتشار بیانیه‌ای بود که بلافاصله کارکنان شرکت نفت مناطق نفت‌خیز جنوب منتشر کردند که پس از گذشت 5 سال از انتشار آن در خبرگزاری فارس و برخی دیگر از سایت‌های خبری نفتی از جمله سایت نفت‌نیوز بار دیگر این بیانیه بازخوانی می‌شود.
براساس این گزارش: در بخشهایی از این بیانیه آمده است، همه بیاد داریم که در مدت حداقل 8 سال وزارت نفت در دست همین آقایان بود (مدعوین همایش) ولی در آن زمان چنین همایشی برگزار نکردند تا پاسخ دهند که آیا در دوره آنها نفت در خدمت توسعه و دموکراسی است یا تامین‌کننده منافع بیگانگان است؟
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: با احتساب یک فاز دوران آقازاده، پس از 8 سال تصدی وزارت نفت توسط کارگزاران جمعا فقط پنج فاز میدان عملیاتی شده بود و بقیه فازها تا پیش از دولت نهم بلاتکلیف بودند این در حالی است که هم‌اکنون بعد از گذشت سه سال از فعالیت دولت آقای احمدی‌نژاد، 7 فاز در حال اجرا، 6 فاز در مرحله انتخاب پیمانکار، 5 فاز در حال مناقصه و فازهای 6، 7 و 8 نیز افتتاح شده و فازهای 9 و 10 نیز در مرحله راه‌اندازی هستند.
این اقدامات جدای از میادینی همچون پارس شمالی و میادین تحت پوشش فلات قاره، نفت مناطق مرکزی ایران و مناطق نفتخیز جنوب هستند.
کسانی که در همایش نفت و توسعه دغدغه سرنوشت نفت و دموکراسی را دارند باید توضیح دهند چرا قرارداد 200 میلیون دلاری دارخوین را با شرکت «انی» ایتالیا یک میلیارد دلار بستند و قرارداد 500 میلیون دلاری سروش و نوروز را با 5/1 میلیارد دلار؟
در دوره اصلاحات حدود 150 شرکت درون وزارت نفت ایجاد شد که منجر به افزایش نجومی هزینه‌ها و ناکارآمدی سیستم شد. هم‌اکنون این تعداد شرکت ایجاد شده با صدها سمت زائد مدیریتی که بعضا بصورت موازی عمل می‌کنند به عنوان یک معضل برای وزارت نفت مطرح است.
متاسفانه در اوایل کار دولت اصلاحات واحدهای بازرسی که نقش بسزایی در جلوگیری از فساد اقتصادی داشتند در سطح وزارت نفت برچیده، اما در دولت نهم این واحدها مجددا احیا شدند.
در این بیانیه آمده است: در دولت هفتم و هشتم شاهد بکارگیری روش‌های غیرصیانتی در تولید از میادین نفتی بودیم که این مسئله هم در قالب قراردادهای بیع متقابل و هم به دلیل عدم تزریق گاز لازم به میادین نفتی انجام شد.
بخاطر عدم تزریق گاز مورد نیاز در مخازن نفتی کشور که عمدتا در نیمه دوم عمر خود هستند حجم عظیمی از ذخائر نفت خام در جای این میدان‌ها دچار هرزروی شده‌اند که خسارت آنها میلیاردی است.
متاسفانه کشور ما در این دوره 8 ساله، همچنان تولیدکننده و فروشنده مواد اولیه و واردکننده محصولات کشورهای دیگر بود. در صورتی که می‌توانستیم با تکمیل چرخه تولید و فرآورش مواد هیدروکربوری مورد نیاز صنایع داخلی در کشور به صادرکننده محصولات با ارزش افزوده بالا تبدیل شویم.

 


یک بارفروش در سطح میدان بزرگ تهران گفت: توزیع میوه از سر زمین تا بارفروشی دو بار واسطه‌گری می‌شود و این در حالی است که میوه‌های خارجی در پوشش موز به کشور وارد می‌شود.
این بارفروش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: میوه سر زمین توسط دلالان خریداری شده که برخی مواقع معامله دوم نیز بین دلال صورت می‌گیرد.
وی تصریح کرد: دلالان بار را به بارفروش فروخته و بعد از آن در میدان نیز بارفروشان میوه را به دلالان می‌فروشند که در آخر مغازه‌دار بار را از دلال خریداری می‌کند.
او در رابطه با این که چرا در میدان از بارفروش به دلالان فروخته می‌شود گفت: چون حجم بار بسیار بالا و درهم است مغازه‌دار نمی‌تواند خرید کند، از این رو دلال میوه درهم را با حجم زیاد خریداری کرده و در بین مغازه‌داران به صورت دست‌چین پخش می‌کند.
این بارفروش درباره پرتقال خریداری شده توسط یکی از دلالان گفت: پرتقال در سر زمین در حال حاضر به قیمت کیلویی 900 تومان توسط این فرد خریداری شده که آبان‌ماه کیلویی 1500 تومان به من به عنوان بارفروش تحویل می‌دهد و من آن را کیلویی 2500 تومان به دلال و دلال دوباره کیلویی 3500 تومان آن را به مغازه‌دار می‌فروشد و در آخر مردم پرتقال را کیلویی 4500 تومان از میوه‌فروشی‌ها خریداری می‌‌کنند.
وی در پاسخ به این سوال که پول زیرچوبی چیست گفت: بارفروشان پولی به کارگر خود نمی‌دهند و درآمد کارگر حجره‌های میدان از طریق همین پول‌های زیرچوبی که دلالان و میوه‌فروشان هنگام وزن کردن میوه می‌پردازند تامین می‌شود.
او تصریح کرد: به طور میانگین کارگران به ازای هر جعبه میوه 200 تا 300 تومان و برای هر کارتن موز 500 تومان می‌گیرند که در ماه هر کارگر 5/1 میلیون تا دو میلیون تومان درآمد دارد.
فعالیت 4 هزار دلال
حسین مهاجران رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار نیز اعلام کرده، در میدان میوه و تره‌بار تهران 800 حجره وجود دارد که 4 هزار دلال را در خود جای داده است. هر حجره با قیمت‌های متفاوت به 2 تا 5 دلال اجاره داده شده و آنها به فروش میوه با قیمت‌های بسیار بالاتر از آنچه که از باغداران خریده‌اند می‌پردازند. او همچنین گفت: اتفاق دیگری که در معاملات میوه صورت می‌گیرد درباره وزن بار است که فروشندگان 18 کیلو بار را به وزن 20 کیلو به فروش می‌رسانند و این کار به دلیل محاسبه وزن بسته‌بندی است.
به نظر می‌رسد باید برای احقاق حق کشاورزان زحمتکش به عنوان حلقه اولیه تولید میوه و محصولات کشاورزی نحوه خرید از این قشر تغییر اساسی نموده و از طرفی با نظارت بیشتر بر کار توزیع‌کنندگان میوه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار، دست دلالان از این میدان کوتاه شود. مردم نیز به عنوان مصرف‌کننده و حلقه آخر زنجیر تولید به شدت تحت فشار گرانی‌ها هستند و اگر اقدام اساسی در این زمینه صورت نگیرد اجحاف به مردم همچنان ادامه خواهد داشت.

 


مدیر عامل فرابورس از راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله سهام عدالت در فرابورس خبر داد.
امیرهامونی گفت: بحث صندوق‌های قابل معامله عدالت و رفاه در قالب سهام عدالت در میان است که قطعاً به جمعیت بازار سرمایه کمک شایانی خواهد کرد.
وی درباره مزیت این قبیل صندوق‌ها اظهار کرد: با ورود صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس با یک تیر دو نشان می‌زنیم، ابتدا با گسترش ضریب نفوذ بازار در عین ورود گسترده مردم به صورت مدیریت شده و حرفه‌ای به بازار سرمایه، این صندوق‌ها به تأمین مالی و نقدینگی فراوان و ارتباط بازار پول و سرمایه کمک می‌کنند و برای غیر متخصص‌ها ورودی خوبی خواهد بود.
مدیر عامل فرابورس با اشاره به بحث بازارگردان و نحوه فعالیت در این صندوق‌ها گفت: بازارگردانی این صندوق‌ها در فرابورس که با توجه به دستورالعمل و مقررات معاملات گنجانده شد به دو روش بازارگردانی مبتنی بر حراج و بازارگردانی مبتنی بر مذاکره است.
وی افزود: مقررات بازارگردانی مبتنی بر حراج توسط سازمان بورس تصویب شده است اما مقررات بازارگردان مبتنی بر مذاکره توسط هیأت مدیره فرابورس اعمال شده و این امکان را به بازارگردان می‌دهد تا با استفاده از مقررات، مبتنی بر مذاکره اعمال کند.
همراه اول به بورس می‌آید
از سوی دیگر معاون سازمان بورس از ورود شرکت همراه اول به بورس تهران در صورت شناور شدن 10 درصد از سهام این شرکت خبر داد.
سید علی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا درباره جزئیات انتقال سهام همراه اول از فرابورس به بورس گفت: سهام همراه اول در بورس تهران پذیرش شده و هر زمان که سهام شناور آزاد آن افزایش پیدا کرد، این شرکت وارد بورس تهران می‌شود.
وی افزود: بنابراین انتقال همراه اول از فرابورس به بورس منوط به تعیین تکلیف سهام شناور آزاد آن است لذا به محض اینکه شرکت فرابورس اعلام کند که سهام شناور آزاد این شرکت به 10 درصد افزایش پیدا کرده است، این شرکت به بورس تهران منتقل می‌شود.
حسینی در مورد اقدامات انجام شده برای ورود همراه اول به بورس گفت: برای این منظور سهامدار عمده یعنی شرکت مخابرات باید سهام شناور آزاد این شرکت را کامل کند تا با اعلام فرابورس همراه اول به بورس تهران منتقل شود.
گفتنی است، شرکت همراه اول در حال حاضر با ارزشی معادل 8494 میلیارد تومان پس از پتروشیمی مارون دومین شرکت بزرگ فرابورس محسوب می‌شود و در صورت انتقال آن به بورس در ردیف شرکتهای بزرگ بورسی قرار می‌گیرد.
این در حالی است که بیش از 90 درصد سهام شرکت همراه اول در اختیار شرکت مخابرات ایران بوده و این شرکت بزرگ بورسی باید اقدامات لازم را برای ورود شرکت زیرمجموعه خود به بورس تهران انجام دهد.

 


وزیر صنعت، معدن و تجارت از خرید تضمینی 3میلیون و 600 هزار تن گندم از ابتدای فصل برداشت تا زمان حاضر خبر داد و گفت: تاکنون نیز 2هزار و 200 میلیارد تومان وجوه خریداری شده به گندمکاران پرداخت شده است.
مهدی غضنفری با بیان اینکه عملیات خرید تضمینی گندم در 22 استان از 28 استان به پایان رسیده افزود: خرید گندم مازاد کشاورزان تا زمانی که آنها آماده فروش باشند در 700 مرکز عرضه ادامه خواهد داشت.
وی با قدردانی از تمامی کشاورزان زحمتکش کشورمان گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران مسئول خرید تمامی گندم مازاد کشاورزان است و عوامل اجرایی باید ضمن تسهیل روند فروش زارعین نسبت به صیانت از این محصول استراتژیک توجه لازم را داشته باشند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: بیشترین میزان خرید گندم از استان خوزستان با 700 هزار تن بوده و پس از آن استان‌های فارس و گلستان در رتبه‌های دوم و سوم فروش قرار دارند.
وی با اشاره به تلاش‌های این وزارتخانه برای حمایت بیشتر از تولیدکنندگان با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم گفت: با توجه به این موضوع دولت در تیرماه امسال نرخ هر کیلوگرم گندم معمولی را از 720 تومان به 800 تومان و هر کیلوگرم گندم دروم را از 750 تومان به 830 تومان افزایش داده است.
غضنفری با اشاره به پرداخت به روز وجوه گندم به کشاورزان افزود: در حال حاضر با توجه به افزایش نرخ خرید، مابه‌التفاوت آن تامین و پرداخت می‌شود.

 


رئیس هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور ابراز امیدواری کرد که در دولت تدبیر و امید سازوکاری اتخاذ شود که سطح معیشتی کارگران ارتقا یابد.
اولیاء علی‌بیگی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مشکلات متعدد جامعه کارگری کشور، گفت: امیدواریم دولت آینده راهکاری برای حل این مشکلات بیاندیشد.
وی نبود امنیت شغلی را مهمترین دغدغه کارگران دانست و ادامه داد: اگر مطابق آنچه که در قانون کار نوشته شده عمل شود کارگرانی که در کارهای مستمر و دائمی کار می‌کنند باید دائم و رسمی باشند اما متاسفانه به این قانون توجه نمی‌شود و کارگران ما همواره نگران قراردادهای یک ماهه، دو ماهه و چند ماهه خود هستند.رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار معتقد است: اگر به دنبال ارتقای بهره‌وری در محیط کار هستیم باید کارگران ما فکری آرام و آسوده داشته باشند تا با آرامش و علاقه به کار بپردازند.
علی‌بیگی با بیان اینکه ارتقای سطح معیشت کارگران نیز باید در دستور کار دولت آینده قرار گیرد، اظهار کرد: امروز کارگران با مشقت فراوانی زندگی را تحمل می‌کنند و حقوق دریافتی آن‌ها جوابگوی نیازها و مخارج 10 روز آنها هم نخواهد بود.
وی افزود: باید برای افزایش دستمزد و مزایای کارگران تدابیری اندیشیده شود که بتوانند حداقل نیازهای درمانی، آموزشی، تغذیه و غیره خود را تامین کنند.

 


پالایشگاه مانگلور هند از همین ماه واردات نفت از ایران را از سر می‌گیرد.
به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، یک مقام آگاه صنعت نفت هند گفت: پالایشگاه مانگلور هند قصد دارد واردات نفت ایران را از ماه اوت (اواخر مرداد و اوایل شهریور ماه) و پس از یک وقفه چهار ماهه از سر بگیرد زیرا هیچگونه نفت جایگزین مناسبی پیدا نکرده است.
از سرگیری واردات نفت پالایشگاه مانگلور (بزرگترین مشتری هندی نفت ایران تا قبل از توقف خرید در ماه آوریل) به احیای واردات نفت هند از ایران کمک خواهد کرد.واردات نفت هند از ایران در ماههای آوریل تا ژوئن 40 درصد کاهش یافت و دیگر پالایشگاه هندی (اسار) به تنها مشتری نفت ایران در هند تبدیل شد.شرکت نفت هندوستان و مانگلور هر دو خرید نفت از ایران را به دلیل مشکلات در بیمه محموله‌های نفتی ایران متوقف کردند.منبع آگاه هندی گفت: دیگر نفت‌ها حاشیه قیمتی مناسبی ندارند. آنها کیفیت مناسبی نداشته و در زمان مقرر در دسترس نیستند و این مشکلات همگی وجود دارند.
پالایشگاه مانگلور در ماههای آوریل تا ژوئیه خرید نفت از عرضه‌کنندگانی نظیر عربستان و عمان را برای جایگزینی نفت ایران افزایش داده بود.واردات نفت هند از ایران در ماه ژوئن نسبت به دوره مشابه سال قبل به 140 هزار و 800 بشکه در روز تنزل یافت.
پالایشگاه مانگلور قصد دارد در سال جاری روزانه حدود 80 هزار بشکه نفت از ایران وارد کند که مشابه میزان واردات این شرکت از ایران در سال مالی گذشته است. این شرکت در ماه اوت چهار محموله نفتی از ایران وارد خواهد کرد.پی.پی اوپادهیا مدیرعامل شرکت نفتی مانگلور اخیرا اعلام کرد: شرکت بیمه سراسری هند قادر خواهد بود که هرگونه خسارت تا سقف پنج میلیارد روپیه هند (82 میلیون و 830 هزار دلار) را مادامی که هند از تحریم‌های مالی آمریکا علیه خریداران نفت ایران معاف است، تضمین کند.هند در ماه ژوئن پس از کاهش خرید نفت از ایران، مجددا به مدت 180 روز دیگر از تحریم‌های مالی آمریکا علیه طرف‌های تجاری ایران معاف شد.تهران و دهلی در تلاش هستند تا مناسبات تجاری خود را گسترش دهند و صادرات نفت ایران به هند ادامه پیدا کند تا طرف هندی بتواند پول نفت وارداتی را با کالاهای صادراتی پرداخت کند.
وزیر نفت ایران در ماه مه طی سفری به هند پیشنهاد بیمه محموله‌های نفتی ایران را در ازای افزایش خرید نفت این کشور از ایران مطرح کرد.ایران همچنین تضمین‌های دولتی را برای شرکت‌های بیمه ایرانی که محموله‌های نفتی عازم هند را بیمه می‌کنند ارائه داده است. یک هیئت بیمه ایرانی قرار است از 12 تا 16 اوت برای بررسی امکان پوشش بیمه پالایشگاه‌های هندی به این کشور سفر کند.

 


صنعتگران سرب و روی کشور با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به تغییر و تحولات مربوط به فروش خاک معدن انگوران هشدار دادند.
بحث‌ها، اظهارنظرها و البته تحرکات اخیر رخ داده درخصوص نحوه واگذاری معدن انگوران سبب شد تا فعالان حاضر در این صنعت ائتلافی یکپارچه را به وجود آورند تا بتوانند درخصوص اتفاقات با اهمیت رخ داده در مورد بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه موثر باشند.
ائتلاف یکپارچه صنعتگران سرب و روی در اطلاعیه‌ای رسما مواضع خود نسبت به تغییر و تحولات مربوط به فروش خاک معدن انگوران را اعلام کرد و خواستار رعایت عدالت در این امر مهم شد.
در فرازهایی از اطلاعیه ائتلاف یکپارچه صنعتگران سرب و روی آمده است:
شرکت‌های چند ملیتی که در گذشته بازار فلز روی ایران را در اختیار داشته و کلیه مواد معدنی روی را از شرکت تهیه و تولید، خریداری و متقابلا واردات شمش روی به ایران را در انحصار خود داشته ‌اند، همواره در تلاشند این فضای رقابتی را به نفع خود تغییر دهند.
در این اطلاعیه به تلاش شرکت‌های چندملیتی اشاره شده که با افزایش قیمت تمام شده شمش روی ایران، هم امکان رقابت در بازار ترکیه را از تولیدکنندگان ایرانی بگیرند و هم با گران کردن شمش داخلی، جایی برای واردات شمش‌های خارجی که واردات آن را در انحصار خود دارند، باز کنند.
همچنین در ادامه این اطلاعیه از افزایش بهای ماده معدنی انگوران به عنوان عاملی نام برده شده که واردات مواد معدنی از ترکیه که در اختیار این شرکت‌هاست را اقتصادی کرده که از سوی دیگر این مسئله تلاش صنعتگران ایرانی برای خرید ارزان‌تر مواد وارداتی را با شکست رو‌به‌رو خواهد ساخت.
صنعتگران مزبور با اشاره به نتایج برنامه این موسسات چندملیتی و وابستگان داخلی که تضعیف و حذف واحدهای تولید شمش روی ایرانی را سال‌ها در دستور کار آنها قرار داده‌اند، نسبت به تحت تاثیر قرار گرفتن موسسات داخلی و بعضا سازمان‌های دولتی از این تبلیغات روانی هشدار داده‌اند که در این میان دست به تصمیمات عجولانه و کارشناسی نشده می‌زنند.
وضع تعرفه 30 درصدی بر صادرات شمش روی، افزایش انرژی برق و سوخت، افزایش دو برابری هزینه‌‌های حمل ماده معدنی از معدن به صورت انحصاری و یک طرفه و افزایش قیمت‌های ماده معدنی از جمله تصمیمات خلق‌الساعه تحت تاثیر این تبلیغات روانی اتخاذ شده و این تولیدکنندگان ایرانی شمش روی را برای انجام فعالیت‌های خود دچار مشکل کرده است.
در این میان اعلام برگزاری مزایده یا فروش ماده معدنی در بورس (در حالی که بورس کالا اساسا حضور چنین کالایی را نمی‌پذیرد) و مقایسه قیمت‌های فروش ماده معدنی انگوران با خاک‌های معدنی وارداتی و تلاش بر یکسان‌سازی این قیمت‌ها نیز اخیرا به عنوان تهدیدی جدید از سوی مدیران به فعالان این صنعت اعلام شده است. در این بیانیه فعالان صنعت سرب و روی از تصمیم اخیر به عنوان خدمات غیر مستقیم به دشمنان در این مبارزه اقتصادی بین تولیدکنندگان ایرانی و تراست‌های قدرتمند بین‌المللی نام برده‌اند که شایسته مدیران دولتی کشور، آن هم در آخرین روزهای کاری دولت دهم نیست.
در ادامه این اطلاعیه فعالان صنعت سرب و روی اشاره‌ای به صادرات ماده معدنی انگوران که در گذشته صورت گرفته داشتند که به صورت خام و یا پس از تبدیل به کنسانتره‌های سرب و روی انجام می‌شد و در این میان شمش روی مورد نیاز صنایع داخلی نیز وارد می‌شد.
فعالان صنعت با یادآوری سابقه این صنعت، به موفقیت‌آمیز نبودن تلاش‌های دولت برای ایجاد کارخانه تولید شمش روی (با الگوی صنعت فولاد، مس و آلومینیوم) اشاره کرده‌اند، مسئله‌ای که در نهایت منجر شد تا کارخانه‌‌های شمش روی، مرحله به مرحله خود را با شرایط و تکنولوژی روز جهانی تطبیق داده و با توجه به شرایط خاص ماده معدنی انگوران دست به نوآوری و ابتکارات فنی خاص خود بزنند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10