(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 16 مرداد 1392 - شماره 20561

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
توسط نخست‌وزیر سوریه پیام کتبی بشار اسد به رهبر معظم انقلاب تسلیم ولایتی شد
حداد عادل: بر شرط عدم حضور فتنه‌گران در کابینه استواریم
دادگاه فائزه هاشمی امروز برگزار می‌شود
مسکو: دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ نیمه اول سپتامبر برگزار می‌شود
با تکرار ادعاهای قبلی صورت گرفت
ادعای کاخ سفید درباره آمادگی مذاکره با ایران
امیرعبداللهیان: سوریه با قدرت در مسیر مبارزه با تروریسم به پیش می‌رود
با رای نمایندگان مجلس
گزارش حادثه ۲۲ بهمن قم به قوه قضائیه ارسال شد
درمکتب امام
خارج از دستور
شرح خطبه 221 نهج البلاغه‌(3)
تبيين حقيقت مرگ
منابع صهیونیستی: حمله نظامی به ایران دیگر در دستور کار اوباما نیست
 رئیس اسبق ستاد ارتش آمریکا:
هسته‌ای بهانه است آمریکا نمی‌خواهد ایران دست برتر منطقه باشد
انتقاد فعالان دانشگاهی به گزینه پیشنهادی وزارت علوم
نباید به دوران گذشته عقبگرد کرد
آخرین جزئیات احکام پرونده کهریزک
اولین کنگره ملی تجلیل از خبرنگاران حوزه ایثار و مقاومت برگزار شد
   


در دیدار علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و نخست‌وزیر سوریه، پیام کتبی بشار اسد خطاب به رهبر معظم انقلاب تسلیم وی شد.
وائل الحلقی نخست‌وزیر سوریه روز گذشته در دیدار با علی‌اکبر ولایتی بر عزم راسخ دولت و ملت سوریه در دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت مردم سوریه بر سرنوشت خویش و استقلال کشورشان تاکید کرد.
در ادامه این دیدار مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل نیز ضمن یادآوری سابقه روابط برادرانه و راهبردی دو کشور از بعد پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون تصریح کرد: مقام معظم رهبری برای سوریه به عنوان یک کشور خط مقدم جبهه مقاومت جهان اسلام علیه صهیونیسم اهمیت زیادی قائلند و کماکان حمایت از دولت و ملت بزرگ سوریه ازجمله اولویت‌های مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. ولایتی در ادامه افزود: خوشبختانه امروز شاهدیم که همبستگی و همکاری همه جانبه دو کشور ثمرات ارزشمند خود را به منصه ظهور رسانیده که حتی دشمنان ملت فلسطین و نهضت بیداری اسلامی را نیز وادار به اعتراف پیروزی فعالان عرصه پایداری در برابر صهیونیسم و حامیان بین‌المللی و منطقه‌ای آن کرده است به طوری که با رسوایی تمام اخیرا نقشه راه خود را تغییر و چهره واقعی خویش را به کشورهای اسلامی به ویژه مصر و سایر کشورهای به‌پاخاسته در جریان بیداری اسلامی بیش از پیش نمایان کرده است.
به گزارش فارس ، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان این دیدار برای ملت و دولت سوریه آرزوی عزت و سربلندی کرد.

 


رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه یکی از ملاک‌های ما در رای اعتماد به وزرا فعال نبودن در فتنه است و بر سر آن شرط نیز استوار هستیم، تاکید کرد سعی می‌کنیم کابینه معتدل آقای روحانی، معتدل‌تر شود.
غلامعلی حدادعادل عصر دوشنبه در حاشیه مراسم افطاری انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نظرش درباره کابینه آقای روحانی چیست، با بیان اینکه کلیت کابینه یازدهم بد نیست، گفت: امیدواریم در روزهای آینده مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان به جمع‌بندی خود برسد تا بتوانیم  به دولت حجت‌الاسلام ‌روحانی کمک کنیم.
وی در پاسخ به این سؤال که سابقه برخی اعضای کابینه با شعار اعتدال تطابق ندارد، اظهار داشت: مصلحت نیست درباره اشخاص اظهار نظر کنم اما سعی می‌کنیم کابینه معتدل آقای روحانی، معتدل‌تر شود.
رئیس فراکسیون اصولگرایان تصریح کرد: ما یک نگرانی داریم که نمی‌توانیم کتمان کنیم و نمی‌خواهیم کشور به سال‌های پس از دوم خرداد ۷۶ و اوضاع فتنه ۷۸ و ۸۸ بازگردد. همچنین حداد عادل در حاشیه جلسه علنی روز گذشته مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به معرفی وزرای پیشنهادی دولت به مجلس، گفت: امیدواریم کابینه دولت آینده موفق شود.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه برخی از وزرای پیشنهادی عضو ستاد انتخاباتی سران فتنه بوده‌اند، موضع فراکسیون اصولگرایان در این باره چیست، اظهار داشت: ما در بیانیه خود اسم سران فتنه و ستاد انتخاباتی را نبرده‌ایم، بلکه به فتنه اشاره کردیم و ملاک ما فعال نبودن در فتنه است و بر سر آن شرط نیز استوار هستیم. رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در پاسخ به این سوال که شما اعلام کردید که سعی می‌شود تا کابینه حسن روحانی معتدل‌تر شود، گفت: منظور ما این است که عنصر افراطی در کابینه نباشد.
به گزارش تسنیم، حداد عادل گفت: ما تلاش می‌کنیم که به آقای روحانی کمک کنیم تا شعار اعتدال محقق شود، اما امیدوارم اعتدال به سرنوشت شعار جامعه مدنی مبتلا نشود، چرا که جامعه مدنی شعار دولت دوم خرداد بود، اما هیچ کس جامعه مدنی و اصلاحات را معنی نکرد. به نظرم آقای روحانی مایل است تا منظور خود را از شعار اعتدال به نحو واضح و شفاف بیان کند و این باعث خوشحالی است.

 


وکیل فائزه هاشمی از برگزاری دادگاه موکل خود در تاریخ ۱۶ مرداد خبر داد.
غلامعلی ریاحی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: دادگاه فائزه هاشمی امروز ساعت 10 صبح در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار می‌شود.
پس از کش و قوس‌های فراوان در روز 17 تیر ماه دادستان عمومی و انقلاب تهران در حاشیه تودیع و معارفه سرپرست دادسرای جرائم رایانه‌ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره سرنوشت رسیدگی به پرونده فائزه هاشمی گفت: دادگاه این فرد در مرداد ماه برگزار خواهد شد.
این اظهارات دادستان تهران حکایت از آن دارد که نه تنها فائزه هاشمی از سوی بازپرس پرونده مجرم شناخته شده است بلکه برای وی از جانب نماینده دادستان کیفرخواست صادر شده و این پرونده به دادگاه فرستاده شده است.
این در حالی است که تشکیل پرونده برای فائزه هاشمی به دلیل اخلال در نظم زندان در حین گذراندن دوران محکومیت‌اش بوده است.

 


معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید دور جدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ نیمه اول ماه سپتامبر، انجام می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رادیو صدای روسیه، «سرگی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید دور جدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 نیمه اول ماه سپتامبر برگزار می‌شود. وی که با خبرگزاری «اینترفکس» مصاحبه می‌کرد، گفت: با در نظر گرفتن همه شرایط، باید گفت که این مذاکرات قبل از نیمه سپتامبر برگزار می‌شود. بیش از این نمی‌توان مذاکرات را به تعویق انداخت.

 


سخنگوی کاخ سفید مدعی شد که واشنگتن برای انجام مذاکره دوجانبه و چندجانبه با ایران آماده است.
خبرگزاری نووستی به نقل از فیلیپ جی‌کارنی، دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهور آمریکا که روز دوشنبه در نشست خبری در واشنگتن با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، گزارش داد که برای مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با ایران آمادگی دارد.
کارنی ضمن اشاره به مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس‌جمهور جدید ایران که در روز یکشنبه انجام شد، گفت: ما برای مذاکره با ایران هم در قالب گروه 1+5 و هم در سطح دوجانبه آماده هستیم.
بنا بر این گزارش، کارنی بار دیگر این موضع آمریکا را تکرار و مدعی شد که موضوع مذاکرات باید صرفنظر کردن ایران از برنامه هسته‌ای باشد.
وی با ادعای منزوی بودن ایران گفت: چنین مذاکراتی می‌تواند کشوری را که تحریم‌های سازمان ملل و آمریکا علیه آن اعمال شده، از حالت انزوا خارج سازد.
سخنان وی در حالی مطرح می‌شود که حسن روحانی در سخنرانی خود در مراسم تحلیف تاکید کرد که اگر طرف مقابل پاسخ مناسب می‌خواهد باید به زبان تکریم و نه تحریم با ایران گفت‌وگو کند. در عین حال ایران همواره تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای را صرفا برای اهداف صلح‌آمیز دنبال می‌کند و از حقوق مشروع هسته‌ای خود صرف‌نظر نخواهد کرد.

 


معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان گفت: سوریه در مسیر مبارزه با تروریسم با قدرت و موفقیت به پیش می‌رود.
حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌و‌گو با فارس، با تبریک موفقیت‌های اخیر مردم و ارتش سوریه در مقابله با تروریسم و تکفیری‌ها اظهار داشت: آنچه در حال حاضر در سوریه در جریان است، تمرکز بر مقابله با تروریسم و حفظ وحدت، امنیت مردم و تمامیت ارضی کشور است. وی راهکار سوریه را صرفا سیاسی و مبتنی بر گفت‌وگوی ملی و فراگیر بین حکومت و آحاد مردم این کشور و معارضینی که معتقد به راهکار سیاسی هستند، برشمرد.
معاون وزیر خارجه افزود: تشدید حمایت برخی طرف‌ها از تروریسم و گروه‌های مسلح بی مسئولیت نه تنها در راستای خدمت به اهداف رژیم صهیونیستی است، بلکه تخریب کننده اهداف پیش‌بینی شده برای نشست بین‌المللی ژنو درباره سوریه و تمامی تلاش‌های اخضر ابراهیمی نماینده دبیرکل سازمان ملل و جامعه جهانی است.
ارتش سوریه طی روزهای اخیر بخش استراتژیکی از حمص را از وجود تروریست‌های خارجی پاکسازی کرد.

 


نمایندگان با ۱۵۳ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۲۲۴ رای ماخوذه با ارسال گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از حادثه ۲۲ بهمن قم به قوه قضائیه موافقت کردند.
در ابتدای جلسه علنی روز سه‌شنبه خانه ملت حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس طی سخنانی در نطق پیش از دستور با اشاره به برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید اظهار داشت: برگزاری شایسته مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری رئیس جمهور منتخب ملت ایران در محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی که خود نمادی از پیوند ناگسستنی جمهوریت و اسلامیت در نظام جمهوری اسلامی است و انجام باشکوه مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری اسلامی ایران در خانه ملت با حضور نمایندگان، رؤسای جمهوری و معاونان، وزرای خارجه تعدادی از کشورهای خارجی و میهمانان ارجمند برگ زرینی در تاریخ ارزشمند نظام جمهوری اسلامی است.
نمایندگان مجلس در اولین دستور جلسه روز گذشته به بررسی طرح یک‌فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور پرداختند و ۲ بند دیگر از آن را به تصویب رساندند.
براساس ماده ۶ این طرح سهمیه امتیازات مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص پذیرش دانشجو کماکان به قوت خود باقی است.
همچنین با تصویب ماده ۷ این طرح، داوطلبانی که بر اساس این قانون در دانشگاه‌ها و مراکز عالی کشور پذیرفته می‌شوند، بر اساس مقررات پیشنهادی ستاد کل نیروهای مسلح که به تصویب فرماندهی کل قوا می‌رسد از معافیت تحصیلی خدمت نظام وظیفه برخوردار می‌شوند.
سال 93 آخرین سال برگزاری کنکور به شیوه فعلی
بهارستان‌نشینان در ادامه این جلسه پس از بحث‌ها و بررسی‌های بسیار تصویب کردند که این قانون از سال تحصیلی ۱۳۹4-۱۳۹3 در صورت اجرایی شدن تبصره ۵ ماده ۴ لازم‌الاجرا باشد.
همچنین ماده ۱۱ این طرح که تصریح داشت از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، قانون پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۹ آبان‌ماه ۱۳۸۶ لغو می‌شود، به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع شد.
انتخاب رئیس کمیسیون اصل۹۰
محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به در دستور کار بودن انتخاب رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس گفت: هیئت رئیسه محمدعلی پورمختار را برای ریاست کمیسیون اصل۹۰ پیشنهاد کرده است.
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس که تازه ریاست جلسه روز سه‌شنبه را برعهده گرفته بود، گفت: کارت‌ها را توزیع کنید تا نمایندگان نظرشان را اعلام کنند.
لاریجانی همچنین در صحن علنی درگذشت ۱۲ نفر از مردم ایذه در حادثه سقوط مینی‌بوس را تسلیت گفت.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس را برای سال دوم نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را با ۱۴۶ رای موافق از مجموع ۱۷۵ رای مأخوذه انتخاب کردند.
علی لاریجانی رئیس مجلس با اعلام این موضوع، انتخاب پورمختار را برای یکسال دیگر به عنوان رئیس کمیسیون اصل ۹۰ به وی تبریک گفت.
رفع ابهام طرح نحوه محاسبه و تسعیر دارایی‌ها
همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح نحوه محاسبه و اعمال تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعاده شده از شورای نگهبان را بررسی و ابهامات آن را رفع کردند.
قرائت گزارش حادثه ۲۲ بهمن قم در صحن
در ادامه جلسه علنی خانه ملت، سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارش حادثه ۲۲ بهمن قم را قرائت کرد و پس از قرائت این گزارش نمایندگان با ۱۵۳ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۲۲۴ رای ماخوذه با ارسال گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از حادثه ۲۲ بهمن قم به قوه قضائیه موافقت کردند.
در بخشی از گزارش کمیته بررسی حادثه 22 بهمن قم آمده است؛ این‌گونه اقدامات متأسفانه در شهرستان قم سابقه داشته و به‌کرّات جریانات تند و افراطی خودسر با دریافت‌های شخصی یا محفلی حوادثی در قم یا مناطق دیگر ایجاد نموده‌اند که مواردی هم چون غائله 15 خرداد 1385 و مخالفت با سخنرانی ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و اهانت به ایشان، غائله حضور در مراسم روز قدس استان قم و دادن شعار علیه دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و غائله تجمع مقابل بیت حضرت ‌آیت‌الله جوادی آملی و دادن شعار علیه ایشان و تعرض به ایشان از جمله آنهاست.
در ادامه کمیته بررسی حادثه 22 بهمن قم به شرح غائله پرداخته و می افزاید؛ آقای دکتر لاریجانی سخنرانی خود را بر اساس دست‌نوشته‌ای که قبلاً تهیه کرده بودند آغاز می‌کنند و پس از چند دقیقه، گروه‌های 10 - 5 نفره از چند نقطه شبستان به‌پا خاسته و علیه ایشان شعار داده به‌مرور به‌سمت تریبون حرکت می‌کنند، از میان این افراد بالغ بر چند لنگه کفش و متعاقب آن تعدادی مهر نماز به‌سمت آقای دکتر لاریجانی پرتاب می‌شود در حالی که این گروه همچنان شعارهای بصیرت ــ بصیرت، خجالت ــ خجالت را سر می‌دادند.
در این گزارش با اشاره به اینکه وقوع غائله همراه با سازماندهی بوده و در سطوح تولید ادبیات خشونت و ایجاد انگیزش و در سطح عملیاتی دارای مقصرانی بوده، آمده است؛ یکی از فعالان سیاسی اجتماعی قم در 20 بهمن سال 91 در دفتر ستاد نماز جمعه شهرستان قم در حضور آیت‌الله حسینی بوشهری و سایر مسئولین اعلام می‌نماید «اگر در روز 22 بهمن‌ آقای دکتر لاریجانی جهت سخنرانی به قم بیاید ما مراسم او را به‌هم خواهیم زد» و این نکته را آیت‌الله حسینی بوشهری در ملاقات هیئت تائید کردند.
روز قبل از راهپیمایی22 بهمن1391 یکی از افراد حلقه پرتو، فرد دیگر معلومی را احضار می‌نماید و از ایشان می‌خواهد نیروهای خود را برای نقش‌آفرینی در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه(س) فراخواند. همچنین یکی از طلاب فعال حلقه پرتو در صف اول اعتراضات به‌عنوان عامل تحریک حضور داشت.
کمیته بررسی حادثه22 بهمن قم، بی‌توجهی به گزارشات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اداره‌کل اطلاعات استان قم را در خصوص امکان بروز آشوب از جمله تقصیرهای نهادهای مسئول در خصوص این حادثه عنوان کرده است.
در پایان این گزارش آمده است؛ با عنایت به تأکید رهبر معظم انقلاب بر اینکه «من با اقدامی که در قم صورت گرفت مخالفم، من با اقدامی که در حرم امام صورت گرفت مخالفم. بارها به مسئولین جهت جلوگیری از این وقایع تذکر داده‌ام...» و تأکید مراجع عظام مبنی بر پیشگیری از تکرار اقدامات خودسرانه‌ و برخورد قانونی با عوامل و مسببین غائله22 بهمن1391، ضرورت دارد تا مسئولان امنیتی، انتظامی، نظامی و قضائی برنامه‌ریزی جامع و اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار دهند.
اعلام وصول ۲ طرح در صحن علنی پارلمان
پیش از پایان جلسه علنی علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که طرح اصلاح بند ۶ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با امضای ۲۵ تن از نمایندگان و طرح قانونی عادی اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس با امضای ۴۸ نفر از نمایندگان اعلام وصول شد.
در پایان علی لاریجانی رئیس مجلس ساعت ۱۲:۱۳ زنگ پایان جلسه را به صدا درآورد و اعلام کرد که جلسه بعدی قوه مقننه فردا ۱۶ مرداد ساعت ۸ صبح با دستور کار اعلام شده برگزار می‌شود.

 


اسلام تعدیل می‌کند
اسلام است که:
جلو منافع شخصی (و سوءاستفاده افراد) را می‌گیرد.
اسلام است که:
نمی‌‌گذارد این گردن‌کلفت‌ها زندگی اشرافی بکنند.
یک زندگی آن‌جور که دلشان می‌خواهد (هرکاری خواستند) بکنند.
اسلام تعدیل می‌کند.
آئین انقلاب اسلامی - ص 458

 


نشست ۱۰ وزیر پیشنهادی دولت يازدهم با فراکسیون رهروان ولایت
عضو كميسيون عمران مجلس از حضور ۱۰ وزیر پیشنهادی دولت يازدهم در جلسه روز سه‌شنبه مجمع عمومی این فراکسیون خبر داد.
محمد فيروزي نماينده مردم نطنز و قمصر در مجلس با اشاره به تشكيل جلسه مجمع ‌عمومي فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت با حضور وزراي پيشنهادي دولت يازدهم گفت:‌ جلسه روز دوشنبه مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با حضور 8 تن از 18 وزرای پیشنهادی حجت‌الاسلام حسن روحانی  با هدف آشنايي و آگاهي از برنامه‌هاي آنان برگزار شد و وزراء در اين نشست به تبيين برنامه‌هاي خود پرداختند.
 وي افزود: دومين جلسه مجمع‌عمومي فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت با 10 وزير باقي مانده نيز عصر روز گذشته برگزار شد.
فیروزی به باشگاه خبرنگاران گفت: طیب‌نیا، دهقان، نعمت‌زاده، حجتی، قاضی‌زاده هاشمی، سلطانی‌فر، ظریف، میلی‌منفرد، رحمانی‌فضلی و حجت‌الاسلام پورمحمدی وزرای پیشنهادی اقتصاد، دفاع، صنعت، معدن و تجارت،کشاورزی، بهداشت، ورزش و جوانان، امور‌خارجه، علوم، کشور و دادگستری در جلسه روز سه‌شنبه مجمع عمومی این فراکسیون حضور داشتند.

 


سير بحثی‌ ما به خطبه 221 رسيد كه وجود مبارك حضرت امير بعد از تلاوت آيه: نورانی‌ اَلهكُمُ التَّكاثُرْ. حَتّی‌ زُرْتُمُ المَقابِر(1) اين مطالب را بيان كردند كه هم جنبه تفسيری‌ دارد و هم جنبه اخلاقي. وجود مبارك حضرت امير در شرح اين دو آيه حقيقت مرگ را تشريح كرده، اصل مرگ را تذكّر داده است؛ يك. بعد فرمود:‌ مرگ عامل پويائی‌ است، نه عامل نا اميدي؛ اين دو. مرگ آخر خط نيست، مرگ پوسيدن نيست، مرگ از پوست به در آمدن است و تمام حيات ما مال بعد از مرگ است. اگر تمام حيات ما مال بعد از مرگ است، قبل از مرگ بايد همه هزينه های‌ آن عالم را فراهم بكنيم. برای‌ اينكه در حيات بعد ار مرگ نه ضوابط حاكم است، نه روابط.
نابودی‌ اجساد و استيصال ارواح مردگان در برزخ
حضرت فرمود:مردگان می‌گويند كه كَلِحَتِ الوُجُوهُ النَّواضِرْ وَ خَوَتِ الاَجسادُ النَّواعِم؛ فرمود: اگر آنها حرف بزنند، می‌گويند كه ما اين بدن هائی‌ كه برای‌ آن خيلی‌ آرايش و پيرايش می‌كرديم، كوشش می‌كرديم تا اين بدن را زيبا نگه داريم، الآن ديديم علناً و عملاً جلوی‌ چشم ما مار و عقرب دارند اين را می‌خورند؛ ما هيچ كاری‌ نمی‌توانيم بكنيم! اينطور نيست كه انسان نفهمد با بدن او چه می‌كنند! می‌گويند: مشكل ما اين است. وَ لَبِسْنَا اَهدامَ الْبِلَي؛ ما آنچه را كه هَدم كننده و ويران كننده و كهنه كننده است، آن را پوشيديم. وَ تَكَاءَ دَنَا ضِيقُ المَضْجَع، اصلاً ما نمی‌توانيم تكان بخوريم. وَ تَوارَثْنَا الوَحشَه، جز هراس چيزی‌ به ما نرسيد.
وَ تَهَكَّمَتْ عَلَينَا الرُّبُوعُ الصُّمُوتْ فَانْمَحَتْ مَحاسِنُ اَجسادِنَا وَ تَنَكَّرَتْ مَعارِفُ صُوَرِنَا وَ طالَتْ فِی‌ مَساكِنِ الوَحشَهِ اِقامَتُنَا وَ لَمْ نَجِدْ مِنْ كَربٍ فَرَجاً وَ لا مِنْ ضِيقٍ مُتَّسَعاً؛ نه جا برای‌ دست و پا زدن هست، با اينكه قبرستان خيلی‌ وسيع است! اينطور نيست كه كسی‌ كه در تنگنای‌ دنيا طلبی‌ بود و يك قبر وسيعی‌ برايش گرفتند، آنجا قبرش هم وسيع باشد! اينهائی‌ كه در جهنّم رفتند، با دست و بال بسته اينها را در جهنّم می‌اندازند! فرمود: مُقَرَّنينَ فِی‌ الاَصفاد (2)، «مُقَرَّنين» يعنی‌ بسته. اينطور نيست كه در جهنّم جای‌ بازی‌ باشد،‌ اينها در آتش هم قدرت دست و پا زدن ندارند!
آن كه بسته فكر كرده، در همين محدوده دنيا انديشيده و هر چه بود برای‌ خودش خواست؛ او را در«اَصفاد» يعنی‌ همان غُل و زنجير می بندند. اينكه فرمود: خُذوهُ فَغُلُّوه. ثُمَّ الجَحيمَ صَلُّوه(3)، همين است! فرمود: اينها را بگيريد، ببنديد؛ برای‌ اينكه اين، بسته زندگی‌ كرد. هر چه بود برای‌ خودش خواست، در حالی‌ كه بايد مَعبر باشد. بايد اين مالی‌ كه به دست او رسيد، از اينجا عبور بكند؛ اين هر چه بود جمع كرد. چون جمع كرد، عصاره اين جمع كردن و خود محوری‌ همين بستن در غُل و زنجير است كه با دست و پای‌ بسته بايد بسوزد! اينجا هم وجود مبارك حضرت امير فرمود: اينها با دست و پای‌ بسته در برزخ خود گرفتارند كه قبر يا حفره ای‌ از حُفَر دوزخ است، يا روضه ای‌ از رياض بهشت.
آگاهی‌ از مرگ، عامل پويائی‌ انسان
انسان بعد از مرگ می‌بيند كه تمام اعضاء و بدن او را اين حيوانات قبر دارند می‌خورند. اينطور نيست كه انسان مرده نفهمد! تمام نگرانی‌ او اين است كه من برای‌ اين بدن مدت‌ها زحمت می‌كشيدم، در برابر آينه می‌ايستادم كه اين را بيارايم. الآن اين را دارد مور می‌خورد و من دارم می‌بينم، هيچ كاری‌ هم از من بر نمی‌آيد! در بخش های‌ وسيعی‌ از اين خطبه فرمود: اِكتحال هست، يعنی‌ سُرمه كشيدن بعد از مرگ در گور هست، امّا با خاك گور! تغذيه هست، امّا همه اين گوشت بدن غذای‌ مُور است و مار است و حيوانات ديگر واين امر آدم را به حركت در می‌آورد! نا اميد نمی‌كند، برای‌ اينكه تمام خبر مال بعد از مرگ است. به انسان می‌گويد خود را به بدن سرگرم نكن، برای‌ اينكه اين تغذيه برای‌ ديگری‌ است؛ خودت را درياب! خودت بايد به جائی‌ بروی‌ كه نياز هست، يك؛ رفع نياز هم نه به ضوابط ميسّر است، نه به روابط، دو؛ بايد ره توشه را اينجا تهيه كني، اين سه.
اين حرف ها 3 تا راه دارد؛ يا راه خردمندانه حكيمان كه با برهان عقلی‌ اين مطالب را می‌فهمند، يا راه علم حضوری‌ و شهود شاهدان اهل معرفت كه با مشاهده می‌فهمند يا گوش شنوا به حرف های‌ معصومين. راه معرفت بيش از اين 3 نيست: يا نقل معتبراست يا عقل برهانی‌ است يا قلب شاهد است.
راههای‌ آگاهی‌ از حقايق پس از مرگ
در اين بخش فرمود: شما جريان قبر را يا بايد از مثل من گوش بدهيد، يا حكيمانه بررسی‌ كنيد كه مگر انسان می‌پوسد، مگر روح می‌ميرد، مگر مجرّد از بين می‌رود؟! اين‌همه انديشه هائی‌ كه ما داريم، اين انديشه نه مُتزمّن است، نه متمكّن! مگر علم می‌ميرد ؟ مگر وصف می‌ميرد؟! اگر علم نمی‌ميرد، عالم هم مردنی‌ نيست؛ اگر وصف مردنی‌ نيست، موصوف هم مردنی‌ نيست!
فَلُو مَثَّلْتَهُمْ بِعَقْلِكَ اُو كُشِفَ عَنهُمْ مَحجُوبُ الغِطاءِ لَكَ. يا بايد پرده كنار برود، ببينيد در گور چه خبر است؛ نظير حارثه بن مالك. يا بايد مثل حكماء و اهل معرفت و برهان، بفهمی‌كه آنجا يقيناً خبری‌ هست. اگر راه شهود نبود مثل راه حارثه بن مالك يا راه اُويس قَرَن؛ و اگر راه حكمت نبود، راه برهان نبود؛ لاأقل گوش بدهيد ببينيد كه اهل نقل چه می‌گويند! يا تمثّل عقلي، يا شهود قلبي. فَلُو مَثَّلْتَهُمْ بِعَقْلِكَ، می‌شود راه برهاني؛ اُو كُشِفَ عَنهُمْ مَحجُوبُ الغِطاءِ لَكَ، می‌شود راه شهود؛ هر دو راه هم ممكن است.
فرمود: اگر كسی‌ اهل برهان بود، اين مطالب را می‌فهمد؛ اهل وجدان و شهود بود، اين مطالب را می‌فهمد. اگر هيچ كدام نبود، بايد گوش بدهد ببيند معصومين چه می‌گويند. فرمود: لُومَثَّلْتَهُمْ بِعَقلِكَ اُو كُشِفَ عَنهُم‎ْ مَحجُوبُ الغِطاءِ لَكَ وَ قَدِ ارْتَسَخَتْ اَسماعُهُمْ بِالهَوامِّ فَاسْتَكَّت؛ «هَوام»يعنی‌ اين حيوانات زير زميني، همه اين حيوانات زير زمينی‌ حمله كردند به اين لاشه و در گوش هايش رفتند و همه دارند از گوشهايش تغذيه می‌كنند؛ می‌بيند گوشش ديگر شنوا نيست. وَ اكْتَحَلَتْ اَبصارُهُمْ بِالتُّرابِ فَخَسَفَت. چشم‌های‌ او را سُرمه كشيدند، امّا با خاك گور! ديگر خسوف گرفته. همانطوری‌ كه خسوف و كسوف درباره شمس و قمر هست، درباره چشم و گوش هم هست.
وَ تَقَطَّعَتِ الاَلْسِنَهُ فِی‌ اَفواهِهِمْ بَعدَ ذَلاقَتِهَا؛ اين زبان‌های‌ گويای‌ آنها بعد از اينكه ذَلِق و روان بود، الآن ديگر گُم شده. وَ هَمَدَتِ القُلُوبُ فِی‌ صُدُورِهِمْ بَعدَ يَقَظَتِهَا؛ «يَقَظَه»يعنی‌ بيداري. اين دلهايشان قبلاً خيلی‌ چيز می‌توانست بفهمد؛ الآن ديگر به خواب رفته، هيچ چيز نمی‌فهمد! وَ عاثَ فِی‌ كُلِّ جَارِحَهٍ مِنهُمْ جَديدُ بِلَی‌ سَمَّجَهَا. در تمام اعضای‌ اينها يك آفت جديدی‌ آمد كه اين را سِمِج كرده، « سِمِج » يعنی‌ سخت. افراد خشن را كه می‌گويند سِمِج، از همين باب است. « سَمَّجَهُ » يعنی‌ جَعَلَهُ سَمِجاً. اينها را كار سخت كرده، حرفی‌ در او اثر ندارد. وَ سَهَّلَ طُرُقَ الآفَهِ اِليهَا؛ همه آفت ها را به اين بدن راه داده و آسيب‌رسانی‌ اش را آسان كرده. قبلاً می‌توانست دفاع بكند، الآن چه دفاعی‌ از خود می‌كند ؟!
مُستَسْلِماتٌ فَلا اَيدٍ تَدْفَعُ وَ لا قُلُوبٌ تَجزَعُ؛ فرمود: تابع محضند، او منتظر است كه از هر طرف حيوانات بيايند و او را تغذيه بكنند، هيچ قدرت دفاع ندارد. لَرَأيتَ اَشجانُ قُلُوبٍ وَ اَقذاءُ عُيُون؛ آنگاه می‌فهميد دل درد و غصّه چيست و رنج واشك چيست؛ اينها را می‌فهميد. بعد فرمود: لَهُمْ فِی‌ كُلِّ فَظاعَهٍ صِفَهُ حالٍ لا تَنتَقِلْ وَ غَمرَهٌ لا تَنْجَلِی‌ فَكَمْ اَكَلَتِ الأرضُ مِنْ عَزيزِ جَسَدٍ وَ اَنيقِ لُونٍ كانَ فِی‌ الدُّنيا غَذِيَّ تَرَفٍ وَ رَبيبِ شَرَف؛آن كه بارها و ساعت‌ها كنار آينه می‌ايستاد تا موی‌ سرش را فلان كار بكند، الآن طعمه اين و آن شده!
دنیا مزرعه آخرت
بعد فرمود: اين نا اميدی‌ نمی‌آورد، اين پويائی‌ می‌آورد؛ برای‌ اينكه يك زمين و زمينه ای‌ را ذات أقدس إله در اختيار انسان قرار داده به نام ( دنيا )، اين دنيا هم مرزعه است. الآن سرسبز است، اين ساقه ها و شاخه ها روی‌ پای‌ خودشان ايستاده اند. مرگ كه آمده، اينها را دِرو می‌كند و همه اينها را می‌برد در انبار، يعنی‌ قبرستان. بعد از اينكه برزخ و قيامت جريانش بخواهد طی‌ بشود، اينها را از انبار در می‌آورد. آن وقت خرمن كوبی‌ می‌كند، می‌شود: وَ امْتازُوا اليُومَ اَيُّهَا المُجرِمُون(4)، لِيَميزَ اللهُ الخَبيثَ مِنَ الطَّيِب(5). در خرمن كوبی‌ ها كاه ها را می‌گيرند، می‌برند در جهنّم؛ آن مغزها را می‌گيرند، می‌برند در بهشت. اين می‌شود اَلدُّنيا مَزرَعَهُ الآخِرَه (6). ما در يك چنين عالميم!
گوشه ای‌ از وقايع حال احتضار
بعد فرمود:جريان احتضار هم همين طور است. خيلی‌ از مواقع است انسان قدرت حرف دارد و حرف نمی‌زند. امّا وقتی‌ اِذَا بَلَغَتِ الحُلقُوم (7) شد، يعنی‌ نفس به حنجره رسيد، كم كم در آستانه رفتن است؛ خيلی‌ از مطالب خوب به يادش می‌آيد، يك؛ می‌خواهد بگويد، دو؛ ولی‌ نه می‌تواند بگويد، نه می‌تواند بنويسد و نه می‌تواند اشاره كند، سه؛ با انبوهی‌ از اندوه سفر می‌كند! اين را در پايان همين بخش فرمود. فرمود: حالا كه قدرت حرف زدن داريد،حرف بزنيد!
شما اگرخوب تقرير بكنيد، می‌بينيد علی(ع)يك كسی‌ است كه در دنيا هست، در برزخ هست، در قيامت هست؛ همه جا حضور فعال دارد و عميقانه با ضِرس قاطع سخن می‌گويد،مثل اينكه در برزخ با مرده ها بوده، مثل اينكه در قيامت با زنده های‌ بعدی‌ بوده. اينكه فرمود: لُو كُشِفَ الغِطاء مَا ازْدَدْتُ يَقيناً (8)، همين است.
بيانات حضرت آيت الله جوادی‌ آملی‌ (دامت بركاته) در جلسه درس تفسير نهج البلاغه در ديدار با جمعی‌ از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم؛بهمن واسفند 1388
_____________________________________
(1) تكاثر/ 1 و 2 (2) ص/ 38 (3) حاقّه/ 30 و 31
(4) يس/ 59 (5) انفال/ 37 (6) عوالی‌ اللآلي/ 1/ 267
(7) واقعه/ 83 (8) غُرر الحكم/ ص 119
خوان حکمت روزهای یکشنبه منتشر می شود.

 


یک سایت صهیونیستی اعلام نگرانی کرد که مذاکرات مستقیم با «اقدامات اعتمادساز» آغاز می‎شود و دولت نتانیاهو باید نگران بهبود روابط ایران و آمریکا باشد.
سایت صهیونیستی «جوئیش پرس» نوشت که احتمالاً گفته‎ها و بیانیه‎های مقامات عالی‎رتبه مبنی بر نگرانی؛ به دلیل روند استقبال دولتِ اوباما از رئیس‌جمهور جدید ایران است.
یکی از مقامات رسمی دولت رژیم اشغالگر افزود؛ تردید دارد که آمریکا حاضر باشد «به هر قیمتی» از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ممانعت کند.
وی افزود که عملکرد دولت فوق در سوریه که در تضاد کامل به گفته‎های اوباما بوده است، نشان از این دارد که نمی‌توان به قول‎های آمریکا اعتماد کرد.
این مقام ارشد همچنین مدعی شد که تل‎آویو می‌تواند بدون پشتیبانی عملیاتی آمریکا هم به ایران حمله کند، اما در آن صورت، کمتر موثر خواهد بود.
«جوئیش پرس» همچنین نوشت: «اسرائیل به شدت نگران آن است که ممکن است آمریکا به دنبال مذاکرات مستقیم میان واشنگتن و تهران باشد که باعث کاهش تحریم‎‏ها علیه ایران در پاسخ به رسیدن به تفاهمی باشد که کمتر از انتظارات اسرائیل باشد.»
به گزارش مهر، کاخ سفید در بیانیه‎ای که روز یکشنبه پس از مراسم تحلیف روحانی منتشر کرده بود، مجددا به مردم ایران تبریک گفته بود و نوشته بود: «حسن روحانی، رئيس‌جمهوری ايران، واقف است که انتخاب وی نتيجه خواست مردم ايران برای تغيير بود و ما اميدواريم دولت ايران در راستای توجه به خواست رای دهندگان، تصميم‌هايی را اتخاذ کند که زمينه زندگی بهتر را برای ايرانیان فراهم می‌کند. مراسم تحليف حسن روحانی به عنوان رئيس‌جمهوری ايران اين فرصت را برای ايران فراهم می‌کند تا هرچه سریعتر نگرانی‌های عميق جامعه بين‌المللی را در خصوص برنامه هسته‌اي‌اش برطرف کند. بهتر است دولت جديد ايران با تعامل جدی و اساسی تعهدات بين‌المللی خود را انجام داده و راه حلی مسالمت‌آميز برای موضوع هسته‌ای جستجو کند، در اين صورت ايالات متحده را شريکی مشتاق خواهد يافت.»
این سایت ابراز نگرانی می‌کند که از متن بیانیه کاخ سفید، این طور استنباط می‌شود که مذاکرات مستقیم، همواره با «اقدامات اعتمادساز» آغاز می‌شود و دولت نتانیاهو باید نگران بهبود روابط ایران و آمریکا باشد.
ادعاهای رژیم صهیونیستی در این مورد در حالی است که هفته گذشته کنگره آمریکا طرح جدید افزایش تحریم و فشار علیه ایران را به تصویب رساند.

 


رئیس پیشین ستاد ارتش آمریکا موضوع هسته‌ای ایران را یک بهانه دانست و تاکید کرد که مشکل آمریکا این است که نمی‌خواهد ایران دست برتر را در منطقه داشته باشد.
«لری ویلکرسن» رئیس ستاد ارتش آمریکا در زمان وزارت دفاع ژنرال کالین پاول در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اینکه جنجال گسترده درباره برنامه هسته‌ای ایران غیرطبیعی و غیرقابل فهم است، تصریح کرد: موضوع هسته‌ای تهران بهانه است. وی افزود: باید صادقانه به این واقعیت اعتراف کنیم که مساله اصلی برنامه اتمی نیست. مساله اصلی در این دعوا این است که کدام یک باید دست برتر را در منطقه خلیج‌فارس داشته باشد.
این مقام سابق پنتاگون درباره ارزیابی خود از پنج سال سیاست‌های باراک اوباما در برابر جمهوری اسلامی گفت: دیپلماسی رئیس‌جمهوری آمریکا در برابر ایران جز تحریم نبوده است. دستاورد اوباما در این زمینه و همچنین دیگر کشورهایی که با آن‌ها خصومت داریم، این بوده که اجماعی بین‌المللی در زمینه تحریم‌ها به وجود آورد. این دستاورد قطعا حاصل دیپلماسی با ایران نبوده، بلکه نتیجه دیپلماسی با گروه 1+5 از جمله روسیه و چین بوده است.
وی افزود: این رویکرد دیپلماتیک اوباما بسیار نگران‌کننده است، زیرا همه تلاش‌های دیپلماتیک وی بر تحریم کردن متمرکز بوده است. کنگره نیز با این روند همراهی کرده است. اوباما به جای اینکه یک فرستاده ویژه به تهران اعزام کند تا بگوید در صورت توافق، اولین کار من به رسمیت شناختن حق کامل هسته‌ای ایران به عنوان یک عضو جامعه جهانی خواهد بود، جز تحریم کردن کار دیگری نکرده است.
فرمانده پیشین ستاد ارتش آمریکا تصریح کرد: گروه اوباما مانند وزیر دفاع چاک هیگل یا وزیر خارجه جان کری، خواستار جنگ با ایران نیستند اما این رویکرد اوباما منطقا به برخورد نظامی خواهد انجامید.
معاون پیشین ژنرال کالین پاول با تاکید بر اینکه کشور و مردم آمریکا توان درگیری در جنگ تازه‌ای را ندارند، گفت: هیچ‌چیز برای ایالات متحده بدتر از آن نیست که بار دیگر به چنین مخمصه‌ای بیفتد. سرهنگ ویلکرسن تصریح کرد: واشنگتن آن قدر درگیر جنگ بوده که به نظر می‌رسد، فلسفه وجودی آمریکا به عنوان یک دولت-ملت، جنگ کردن می‌باشد و ما باید از این فضا رها شویم. وی افزود: متاسفانه افرادی در کشور ما برنامه‌ریزی کرده‌اند که تا آخرین روز این قرن میلادی به بهانه مبارزه با تروریسم، جنگ‌افروزی‌کنند، زیرا نان آنان در این کار است. این افراد هم بین جمهوریخواهان و هم دموکرات‌ها و یک گروه از ثروتمندان در حاکمیت هستند که سر رشته بسیاری از اهرم‌های قدرت آمریکا را به دست دارند.
فرمانده سابق ستاد ارتش آمریکا گفت: وجود این مجموعه که تداوم خود را در جنگ دیده و بقای طبیعی کشور را در تداوم نبرد و خصومت تصویر می‌کند، خطرناک‌ترین پدیده در تاریخ آمریکای دوران استعمار و پس از استقلال است.
برای مثال دیک چنی معاون رئیس‌جمهوری (در زمان جورج بوش پسر) یکی از این چهره‌ها است که زمان انتخاب به این سمت، 10 میلیون دلار ثروت داشت ولی زمانی که این سمت را ترک کرد، دارایی وی به بیش از 70 میلیون دلار می‌رسید و اینگونه افراد رشد و ثروت خود را در جنگ‌افروزی می بینند. این مقام سابق وزارت دفاع آمریکا همچنین به امضای نامه سرگشاده اخیر 29 مقام بلندپایه به رئیس‌جمهوری آمریکا برای مذاکره با ایران اشاره کرد و گفت: هدف اصلی من از امضای این نامه مقابله با جریان (جنگ‌خواه) بود. بویژه که به نظر می‌رسد ایران و سوریه در یک دهه آینده هدف اصلی جنگ‌طلبان باشند.
درخواست اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا روز دوشنبه خواستار پیشرفت فوری در مسائل هسته‌ای ایران شد و ابراز امیدواری کرد که در دوران ریاست‌جمهوری دکتر روحانی، فرصت برای اعتماد‌سازی میان دو طرف ایجاد شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، «مایکل مان»، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیروز در بروکسل گفت: ما متوجه ادبیات رئیس‌جمهوری جدید ایران هستیم و امیدواریم دولت جدید ایران آماده پیشرفت فوری در مورد برنامه هسته‌ای این کشور و تعامل سازنده با گروه 1+5 برای اعتمادسازی باشد.
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز یکشنبه در مراسم تحلیف خود، گفته بود تنها راه تعامل با ایران، مذاکره از موضع برابر، اعتمادسازی، احترام متقابل و کاهش دشمنی‌ها است. وی همچنین خطاب به قدرت‌های غربی تاکید کرده بود که اگر پاسخ مناسب می‌خواهید، با ایران نه با زبان تحریم، بلکه با زبان تکریم سخن بگویید.

 


برخی چهره های دانشگاهی با انتقاد از گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم، انتخاب میلی‌منفرد را عقبگرد به دوران اصلاحات و تنش‌های بی حاصل آن دانستند.
حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری رئیس دانشگاه علوم و معارف اسلامی قم در گفت‌وگو با فارس با اشاره به لزوم جهت‌گیری درست برای سرعت بخشیدن به پیشرفت علمی کشور، اظهار داشت: اگر وزیر علومی با گرایش‌های سیاسی افراطی بخواهد فضای دانشگاه‌ها را به فضای مضر و مخرب دوران اصلاحات ببرد، به هیچ وجه با اهداف نظام، با دولت اعتدال و با این مقطع تاریخی که دانشگاه‌ها با همه وجود برای رسیدن به مرز‌های دانش تلاش می‌کنند سازگار نخواهد بود.
عضو شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید بر این موضوع که عقبگرد به فضای تنش‌زای دوران اصلاحات نه امکان‌پذیر و نه منطقی خواهد بود، اظهار داشت: هر وزیری که بخواهد دانشگاه و وزارت علوم را به شرایط تنش‌زای دوران اصلاحات برگرداند نه امکان‌پذیر خواهد بود و نه موفق خواهد شد. وضعیت در وزارت علوم باید به گونه‌ای باشد تا دانشگاهیان بتوانند در همین مسیر پرشتاب علمی حرکت کنند و این پیشرفت علمی که ارزان به دست نیامده است را به راحتی از دست ندهند.
احمد چلداوی دبیر دفتر هم‌اندیشی اساتید نیز با فاجعه‌آمیز خواندن انتخاب میلی‌منفرد برای وزارت علوم، اظهار داشت: با توجه به اینکه رئیس‌جمهور شعار اعتدال سر دادند اما با پیشنهاد میلی‌منفرد برای وزارت علوم تمام دانشگاهیان را شوکه کردند.
وی با تاکید بر این موضوع که سه هزار نفر از اساتید دانشگاه‌ها به رئیس‌جمهور گفتند که میلی‌منفرد صلاحیت وزیرشدن ندارد و حال که میلی‌منفرد برای تصدی وزارت علوم پیشنهاد شده است، جوی از وحشت در دانشگاه‌ حاکم شده است، واقعا انتخاب وی فاجعه‌آمیز خواهد بود.
رئیس دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه با این گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم جو علمی دانشگاه‌ها خواهد خوابید، اظهار داشت: با این وضعیت من به شما تضمین می‌دهم که حتما فتنه 18 تیر دیگری در دوران وزارت میلی منفرد در دانشگاه‌ها به وجود خواهد آمد و این دوران بدتر از دوران اصلاحات خواهد شد.
همچنین محمدحسین پرکره مشاور عالی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بیشتر افراد کابینه معرفی شده دولت یازدهم بیانگر این مطلب است که روحانی تمایل خاصی به مباحث دینی و انقلابی در چیدمان نیروها دارد لکن آنچه دولت را آزرده می‌کند فشار اصلاح طلبان افراطی است و بارها تاریخ نشان داده است که هرکجا اصلاح طلبان نتوانستند با فشار به قوای نظام سهم خود را بگیرند کام مردم را به تلخی کشانده‌اند و این مطلب یکی از نگرانی های بجای روحانی در انتخاب کابینه است که قطعا مجلس با کمک به دولت در مقابل زیادی خواهی افراطیون خواهد ایستاد.
این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: دولت در انتخاب وزیر علوم و وزیرآموزش  و پرورش باید با دقت عمل بیشتری عمل کند چرا که این دو وزارتخانه تاثیر بسزایی در پیشرفت های کشور دارد لذا نگاه علمی و فرهنگی و دوری از سیاسی کاری در انتخاب این وزا نمونه بارز اعتدال خواهد بود.
در همین حال حجت‌الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها جایگاه دانشگاه را به مثابه تنگه احد دانست و گفت: دانشجویان امروز کشورمان به مثابه رزمندگان اسلام در جنگ احد هستند که اوضاع را به خوبی رصد می‌کنند و با بصیرتی که در دانشجو و دانشگاهیان ما است اجازه بازگشت به فضای دانشگاه را به دوران اصلاحات نخواهند داد.
وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد:قبله‌نمای برخی افراد به سمت کاخ سفید است و تا یکی از سران آمریکایی حرفی می‌زند آب از دهان این افراد جاری می‌شود و به دنبال آشتی‌کنان هستند در حالی که وقتی تحریم‌های سنگینی علیه ایران اعمال می‌شود آنان حتی یک خط موضع‌گیری در برابر آن انجام نمی‌دهند.

 


رئیس دادگاه کیفری استان تهران آخرین جزئیات احکام پرونده کهریزک را تشریح کرد.
محسن افتخاری در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: پس از ابلاغ احکام پرونده قضات تعلیقی کهریزک دو نفر از متهمان به احکام صادره اعتراض کردند اما تا همین لحظه اعتراضی از سوی متهم ردیف اول این پرونده به دست ما نرسیده است.
وی با اشاره به اعتراض دو تن از شکات پرونده گفت: خانواده جوادی‌فر هنوز اعتراضی را به احکام صادره نداشته‌اند.
افتخاری در ادامه تأکید کرد: احتمالاً هفته آینده زمان اعتراض به پایان می‌رسد و در صورتی که متهم ردیف اول اعتراضی نداشته باشد، اعتراض سایر متهمان به احکام صادره به دیوان عالی کشور ارجاع می‌شود.
گفتنی است، اولین جلسه دادگاه متهمین پرونده موسوم به کهریزک در روز سه‌شنبه 8 اسفند در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیر خراسانی و به صورت غیرعلنی برگزار شد.
هیئت قضایی شعبه 76 در نهایت پس از گذشت 11 جلسه ختم دادرسی اعلام کرده و اقدام به صدور حکم برای قضات تعلیقی کهریزک کردند.

 


نخستین کنگره ملی تجلیل از خبرنگاران حوزه ایثار و مقاومت با عنوان حماسه‌نگاران با تجلیل از خانواده‌های 22 خبرنگار پیشکسوت حوزه ایثار و مقاومت در باغ‌موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت برگزار شد.
در این کنگره که جمعی از خبرنگاران و خانواده‌های شهدای خبرنگار حضور داشتند، سردار جواد خضرایی مدیرعامل باغ موزه دفاع‌مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت تهران در سخنانی گفت: نگاهی به تاریخ نشان می‌دهد آنچه موجب شده است عاشورا به ما برسد زحمات مقتل‌نویسان است. اگر یک ظهر عاشورا این همه معارف به ما منتقل می‌کند هشت سال دفاع مقدس نیز که نشأت گرفته از عاشورا بود کارکردهای معرفتی بسیاری می‌تواند داشته باشد و تاکنون بسیاری از این کارکردها را به‌عینه مشاهده کرده‌ایم.
سردار خضرایی گفت: امروزه با استفاده از مقتل‌نویسان و پیشکسوتان انقلاب اسلامی توانسته‌ایم ارزش‌های دفاع مقدس را بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری معرفی کنیم.
وی یادآور شد: در دفاع مقدس ابزار داشتیم اما کمبودهای فراوانی وجود داشت و آنچه ارزش‌های رفتاری دفاع مقدس نام گرفته، برگرفته از اخلاق و روحیه ایثار و شهادت رزمندگان از حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) است.
وی یادآور شد: با توجه به مطالب مذکور، رفتار خبرنگاران حوزه دفاع مقدس به عنوان مقتل‌نویسان عاشورای ایران باعث می‌شود که ارزش‌ها و معارف این عاشورا به آیندگان منتقل شود و آنها نیز با آن آشنا شوند.
در بخش پایانی این کنگره از 22 خانواده خبرنگار شهید، خبرنگار و عکاس حوزه دفاع مقدس و پیشکسوتان این حوزه تجلیل شد.
در بخش شهدای خبرنگار خانواده‌های شهید داریوش گودرزی‌کیا خبرنگار خبرگزاری ایرنا، محمدرضا امانی خبرنگار روزنامه خراسان و صدا و سیما و غلامحسین افشردی (حسن باقری) خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی، علی قره‌تپه‌ای از روزنامه رسالت، جانباز شهید نادر دریابان خبرنگار خبرگزاری ایسنا و روزنامه خراسان، محمدرضا ژیان سیداحمدی خبرنگار صدا و سیما، مسعود شفاپی خبرنگار صدا و سیما، رحیم آسیابان خبرنگار صدا و سیما و علی‌اکبر بادپای‌ همدانی روزنامه اطلاعات تجلیل شدند.
همچنین در قسمت پیشکسوتان نیز از فاطمه نواب‌صفوی (خبرنگار)، اسکندر کوتی خبرنگار رادیو اهواز، رضا برجی رکورددار حضور در مناطق جنگی در دنیا و عکاس و مستندساز جنگ و فاطمه کاظم‌زاده اولین خبرنگار زن (همسر سردار شهید اصغر وصالی) تجلیل به عمل آمد.
در بخش خبرنگاران حوزه دفاع‌مقدس نیز کریم باباخانیان از روزنامه رسالت، ناصر ملایی از خبرگزاری ایسنا، علیرضا محمدی روزنامه جوان، حمیرا حیدریان از روزنامه ایران، حسین جودوی از خبرگزاری فارس، فرحروز صداقت از روزنامه قدس، محمد صرفی از روزنامه کیهان، مجتبی قاسم‌زاده از صدا و سیما و مهری کهن‌روز از هفته‌نامه استانی سبز سرخ مازندران تجلیل شدند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10