(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 16 مرداد 1392 - شماره 20561

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
رهبر انقلاب در دیدار اساتید و پژوهشگران دانشگاه‌های کشورتاکید کردند
دشمن به جای پیشرفت علمی خواهان جنجال سیاسی در دانشگاه‌هاست
در پرتو وحی
فرمانده ناجا: نیروی انتظامی بازوی توانمند برای ‌تمام دولت‌هاست
مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد
دلایل توقف حذف صفرها از پول ملی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی خبر داد
پیشرفت 90 درصدی واحد فرآوری معدن طلای تکاب
نایب قهرمان جودوی آسیا:
گفتم اگر نگذارید چادر داشته باشم روی سکو نخواهم رفت
گنبد کاووس به فرمانداری ویژه ارتقا یافت
ویزا برای گردشگران خارجی در‌فرودگاه اصفهان صادر می‌شود
با حضور وزیر نفت
پالایشگاه زنجان کلنگ‌زنی شد
افتتاح پژوهشگاه قرآن و حدیث در قم
دبیر ستاد راهیان نور خبر داد
بازسازی 50 یادمان دفاع مقدس در سطح کشور
نجات 150 قطعه لاک‌پشت‌در بندر ماهشهر
اخبار ادبی و هنری
به مناسبت عید سعید فطر
عید بر عاشقان مبارک باد
   


حضرت امام خمینی(ره): ما در این ماه رمضان هرچه قصور کرده باشیم در این روز مبارک- عید فطر- از او عیدی می‌خواهیم.

 


صدها نفر از اساتید، اعضای هیأتهای علمی و محققان دانشگاهی عصر روز چهارشنبه در جلسه‌ای با حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، به بیان دیدگاهها و تبادل نظر درخصوص مسائل مختلف بویژه موضوعات علمی و دانشگاهی پرداختند.
در ابتدای این دیدار 9 نفر از استادان به مدت یک ساعت و سی دقیقه پیشنهادات، انتقادات و نکات مورد نظر خود را تشریح کردند سپس حضرت آیت الله خامنه‌ای در سخنانی با اشاره به ضرورت مجاهدت و تلاش بی وقفه برای شتاب بیشتر علمی کشور تأکید کردند: پیشرفت علمی زمینه ساز اقتدار اقتصادی و سیاسی ایران و عزت بیشتر ایرانیان در جامعه بین المللی است که دستیابی به این هدف، به حفظ و تقویت گفتمان علمی، گفتمان پیشرفت علمی و گفتمان پیشرفت عمومی کشور در دانشگاهها نیاز دارد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای ، برگزاری چنین جلساتی با اساتید دانشگاهها را در درجه اول اقدامی نمادین برای احترام به مقام علم و استاد دانشگاه دانستند و افزودند: هدف دوم از برگزاری این جلسات، شنیدن دیدگاههای متنوع اساتید محترم درباره مسائل دانشگاه و علم و همچنین مسائل کشور است.
ایشان با تأکید بر اینکه وجود نگاههای مختلف در میان اساتید دانشگاه، آموزنده و قابل توجه است، به موضوع حرکت علمی رو به پیشرفت کشور اشاره کردند و گفتند: از حدود 12 سال پیش، حرکتی درخصوص تولید علم و نگاه مجاهدت آمیز به کار و تلاش علمی در کشور آغاز شده که این حرکت نه تنها متوقف نشده بلکه سرعت آن افزایش پیدا کرده است.
حضرت آیت الله خامنه ای، این حرکت و مجاهدت علمی را بسیار مهم و برای کشور و نظام جمهوری اسلامی، ضروری خواندند و افزودند: حتی مراکز معتبر اطلاع رسانی علمی دنیا با وجود برخی دیدگاههای منفی به نظام اسلامی، به این پیشرفت علمی اذعان کرده‌اند.
ایشان در بیان برخی آمارهای مراکز اطلاع رسانی علمی دنیا، گفتند: براساس این آمارها، رشد علمی کشور در 12 سال گذشته، نسبت به قبل از آن 16 برابر شده و رشد پیشرفت علم در ایران 13 برابر متوسط دنیا است.
حرکت به‌سوی رتبه چهارم علمی دنیا
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مراکز اطلاع رسانی علمی دنیا تأکید دارند که اگر رشد پیشرفت علمی ایران، به همین صورت ادامه پیدا کند، پنج سال دیگر، ایران رتبه چهارم علمی دنیا را بدست خواهد آورد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: اگر در کنار این حرکت پرشتاب علمی، گسترش دانشگاهی کشور همچون افزایش چشمگیر تعداد دانشجویان و اساتید دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد، بیشتر متوجه جایگاه ارزنده دستاوردهای علمی و دانشگاهی پس از انقلاب خواهیم شد.
ایشان یکی دیگر از نشانه‌های مجاهدت و پیشرفت علمی در کشور را، افزایش قابل توجه مقالات علمی پراستنادِ محققین ایرانی دانستند و تأکید کردند: همه این موارد، نشان دهنده مجاهدت و پیشرفت علمی ارزنده در کشور است که باید این روند رو به رشد حفظ و تقویت شود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای خطاب به دانشگاهیان، استادان، دانشجویان و نخبگان تأکید کردند: نگذارید حرکت علمی کشور از دور بیفتد و اجازه ندهید هیچ مانع و عاملی پیشرفت علمی دانشگاهها را سد کند.
ایشان، با اشاره به ارزش ذاتی علم از دیدگاه اسلام افزودند: تأکید مکرر بر تلاش همه‌جانبه برای پیشرفت علمی، فقط به علت احترام فراوان اسلام به علم و عالم نیست بلکه به این دلیل است که علم، اقتدار آفرین است.
رهبر انقلاب، اقتدار اقتصادی، اقتدار سیاسی و افزایش آبرو و کرامت ملی در چشم جهانیان را پیامدهای حقیقی پیشرفت علمی برشمردند و افزودند: همه این واقعیتها و دلایل اثبات می کند که شتاب علمی ایران، نباید به هیچ علتی، کند شود.
مانع تراشی در برابر پیشرفت علمی ایران
رهبر انقلاب با تأیید سخنان یکی از استادان درباره جبهه بندیهای سیاسی مختلف در دنیا افزودند: جبهه عنود و لجوجی که بر خلاف ادعاهایش تنها از چند کشور معدود و سلطه طلب غربی تشکیل شده در مقابل نظام اسلامی و ملت ایران صف آرایی کرده و از هیچ نوع کارشکنی از جمله مانع تراشی در برابر پیشرفت علمی ایران خودداری نمی کند.
ایشان سخنان یکی دیگر از استادان دانشگاهها درباره ضرورت استفاده از دیپلماسی علمی و دانشگاهی را سخنی صحیح دانستند و خاطرنشان کردند: در عین حال باید توجه داشت که طرف مقابل هم برای تحقق اهداف خاص خود بر روی دیپلماسی علمی، سرمایه‌گذاری و برنامه ریزی کرده است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، اقتدار علمی را از جنس «اقتدار درون زا» خواندند و افزودند: تردیدی نیست که بخشی از تحریم ها و فشارهای موجود با هدف جلوگیری از دست یابی ملت ایران به پیشرفت علمی و اقتدار درون‌زا، اعمال می شود، بنابراین از این زاویه نیز، پیشرفت علمی باید ادامه یابد.
رهبر انقلاب اسلامی، گفتمان حاکم بر دانشگاهها را در تحقق پیشرفت علمی کاملاً مؤثر دانستند و تأکید کردند: «گفتمان علمی، گفتمان پیشرفت علم و گفتمان پیشرفت عمومی کشور»، در دانشگاهها گسترش یابد تا انگیزه دانشگاهیان برای سهیم شدن در پیشرفت عمومی ایران تقویت گردد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اصرار بر ضرورت نوآوری علمی در دانشگاهها و قرار گرفتن پیشرفتهای علمی در خدمت نیازهای کشور افزودند: ظرفیتها و امکانات، طبعاً محدود است بنابراین در برنامه ریزیها و اقدامات علمی، تأمین نیازهای کشور به عنوان یک معیار و محور اساسی، مورد توجه کامل قرار داشته باشد.
ایشان با تأکید بر گره خوردن هرچه بیشتر تحقیقات علمی دانشگاهها با صنعت و تجارت افزودند: لازم است در زمینه نوآوری علمی، رقابتی سازنده میان دانشگاهها، مراکز علمی، اساتید و نخبگان بوجود آید و به دانشگاهها و عناصر برتر امتیازاتی داده شود.
ایشان از همه استادان، مدیران، عناصر مؤثر و متنفذ در فضای دانشگاهها درخواست کردند به هیچ‌وجه اجازه ندهید در دانشگاهها، مسائل کم اهمیت غیراساسی موج آفرین شود و فضای عمومی دانشگاهها را از دنباله گیری مسائل اساسی دور کند.
رهبر انقلاب در همین زمینه افزودند: دشمنانی وجود دارند که می خواهند حتی مسائل صنفی دانشگاهها را به سمت مسائل سیاسی و جنجالی بکشانند اما همه تلاش کنند که دانشگاهها تحت الشعاع مسائل کوچک و تحت تأثیر جریانهای سیاسی قرار نگیرند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، اسلام و انقلاب اسلامی را عامل اصلی رفع موانع پیشرفت کشور خواندند و خاطرنشان کردند: اگر پیروزی انقلاب اسلامی نبود یقیناً قدرتهای سلطه گر اجازه نمی دادند کشوری مانند ایران که مورد طمع آنان است به پیشرفت و خودباوری علمی برسد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: با توجه به این واقعیت، باید همه خود را به حفظ و پاسداری از آرمانها و ارزشهای انقلاب متعهد بدانیم.
ارتقای کیفی دانشگاهها
ایشان ارتقای کیفی دانشگاهها را موضوعی بسیار مهم، مستقل و ضروری خواندند و افزودند: گسترش کمی دانشگاهها با ارزش و مؤثر است اما ارتقای کیفی دانشگاهها باید بیش از پیش مورد توجه کامل قرار گیرد و گسترش کمی با توجه به عمق یابی و گسترش کیفی پیگیری شود.
آخرین نکته سخنان حضرت آیت الله خامنه‌ای در جمع استادان و پژوهشگران دانشگاهها، بر ضرورت افزایش حساسیت نسبت به زبان فارسی متمرکز بود.
ایشان با اشاره به ظرفیت زبان فارسی برای استفاده در علوم مختلف افزودند: لازم است از پیشرفت علمی کشور، برای گسترش و نفوذ زبان فارسی در جهان استفاده شود.
رهبر انقلاب، استفاده از زبان فارسی در تحقیقات و پژوهشها، واژه سازی و ایجاد اصطلاحات فارسی برای مفاهیم علمی را از جمله روشهای مؤثر خواندند و افزودند: به‌گونه ای عمل کنید که در آینده هرکسی خواست از پیشرفتهای علمی ایران استفاده کند به آموختن زبان فارسی، نیازمند باشد.
ایشان با انتقاد از گسترش کاربرد واژه های فرنگی در سطوح مختلف جامعه افزودند: بسیاری از سنتهای غلطِ قبل از انقلاب، از بین رفته است اما متأسفانه سنت رنج آور استفاده از واژه های بیگانه، همچنان وجود دارد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در پایان در نگاهی کلان به مقوله پیشرفت علمی، خاطرنشان کردند: مراد از این پیشرفت، پیشرفت بر مبنای الگوی ایرانی- اسلامی است چرا که الگوهای غربی که بر مبنای استثمار و استعمار شکل گرفته اند نتوانستند جامعه ای عادلانه و به دور از فقر و تبعیض و فساد اخلاقی ایجاد کنند.
ایشان افزودند: دستور کار قطعی نظام اسلامی، دنبال کردن الگوی پیشرفت ایرانی- اسلامی است یعنی الگویی مستقل که از هدایتهای اسلام سرچشمه می گیرد و از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد.
دیدگاه‌های جامعه دانشگاهیان
در آغاز این دیدار 9 نفر از استادان و پژوهشگران دیدگاههای جامعه دانشگاهی را درباره مسائل مختلف بویژه موضوعات علمی و دانشگاهی بیان کردند.
آقایان:
- دکتر علی حائری – دکترای فارماکولوژی و استاد‌تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
- دکتر کریم مظاهری – دکترای مهندسی هوا و فضا و استاد دانشگاه صنعتی شریف
- دکتر محمود گلابچی – دکترای معماری، استاد‌تمام دانشگاه تهران
- حجت السلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه – دکترای کلام اسلامی، استاد حوزه و دانشگاه
-دکتر فؤاد ایزدی – دکترای ارتباط جمعی و استادیار دانشگاه تهران
- دکتر حسین قناعتی – دکترای رادیولوژی و استاد‌تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران
- دکتر عبدالرضا مظاهری – دکترای عرفان اسلامی، استاد تمام دانشگاه آزاد اسلامی تهران
و خانم ها:
- دکتر بهناز بخشنده – دکترای بیوتکنولوژی و استادیار پردیس علوم دانشگاه تهران
- دکتر معصومه اسماعیلی – دکترای تخصصی مشاوره، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
به موارد زیر اشاره کردند:
- لزوم افزایش اعتبارات نظام بیمه و درمان
- اهمیت تثبیت مدیریت در دانشگاههای علوم پزشکی و تأثیر نداشتن گرایشهای سیاسی در تغییرات مدیران
- لزوم تدوین برنامه ای منسجم برای تسهیل ورود متخصصان غیرایرانی علاقمند به حضور در ایران
- رشد بالای بخش فنی – مهندسی و لزوم استمرار این رشد شتابنده
- ضرورت توجه مضاعف به استقلال دانشگاهها، کاستن از مداخله های غیرموجه در زمینه پذیرش دانشجو و جذب اساتید
- لزوم اعتماد مسئولان ذیربط به انتقادات نخبگان و تقویت فضای آزاداندیشی
- انتقاد از ایجاد چالش برای دانشگاههای مرجع کشور در اثر برداشت نادرست از مفهوم عدالت در آموزش عالی
- اهمیت بیان گزارش های واقعی در زمینه پیشرفت‌های علمی کشور و شکل ندادن به انتظارات غیرواقعی
- ضرورت توجه خاص به علوم نوین و استراتژیک
- سرمایه گذاری جدی در زیست فناوری و زیرشاخه‌های آن به دلیل ارزش افزوده بالای آن
- اهمیت تدوین سند تحقق معماری ایرانی و اسلامی در چارچوب نقشه جامع علمی کشور
- لزوم ارزیابی همه جانبه آموزش هنر در کشور
- رشد چشمگیر پیشرفت های پژوهشی کشور در پرتو «راهبردهای رهبری، حضور مؤثر جوانان نخبه و اجرای طرحهای کلان ملی»
- ضرورت اصلاح جهت گیری نظام آموزشی کشور به سمت پژوهش محوری
- لزوم ایجاد دانشگاههای نسل نو، کارآفرین و تمدن ساز
- سرعت کم تولید علوم انسانی بومی و لزوم سند جامع تحول بنیادین علوم انسانی
- توجه ویژه به برخی تغییرات تدریجی در روابط اجتماعی و ذائقه جامعه و تأثیرات آن بر بنیان خانواده
- اختلاف نظر میان جامعه سیاسی و نخبگانی کشورهای غربی درخصوص ایران و لزوم شناسایی دقیق این اختلاف‌نظرها و بهره برداری منطقی از آنها
- پیشنهاد تأسیس مرکز پژوهشی و مطالعات غرب معاصر
- پیشنهاد تشکیل شورای عالی دیپلماسی عمومی برای استفاده از ظرفیتهای غیررسمی در ارتباطات منطقه‌ای و جهانی
- ضرورت اصلاح نظام بیمه و نحوه ارتباط آن با حوزه سلامت
- عدم ثبات مدیران در حوزه سلامت و زیانهای برخی تصمیم های خلق الساعه
- تأثیر اصلاح سبک زندگی برای مقابله با چالش های حوزه سلامت
- اظهار نگرانی از بازگشت مجدد فضای تنش های سیاسی به دانشگاهها
- ضرورت ایجاد فضای بازتر برای نظریه پردازی در علوم انسانی در دانشگاهها
- انتقاد از استفاده نکردن حداکثری از ظرفیت اساتید علوم انسانی در سطوح ارشد مدیریتی
- لزوم اصلاح نگاه مسئولان به دانشگاه آزاد اسلامی

 


خداوندا! پروردگارا!
عیدی بده!
قرآن مجید:
... خداوندا!
پروردگارا!
از آسمان مائده‌ای برای ما بفرست تا برای
اول و آخر ما، عیدی باشد.
و نشانه‌ای از تو، و به ما روزی بده، تو بهترین روزی‌دهندگانی!
سوره مائده
آیه 114

 


ساری-خبرنگار کیهان:
فرمانده ناجا جمهوری اسلامی ایران گفت: نیروی انتظامی بازوی توانمند برای همه دولت‌ها است.
سرتیپ اسماعیل احمدی‌مقدم در مراسم تودیع و معارفه فرماندهی انتظامی مازندران با بیان اینکه افتخار نیروی انتظامی خدمتگزاری به مردم است، گفت: نیروی انتظامی سازمان تعاملی است و توفیق آن در تعامل مثبت است.
فرمانده نیروی انتظامی کشور افزود: نیروی انتظامی در پذیرش مسئولیت‌ها باید پیشتاز و پیشگام باشد.
وی با بیان اینکه نگاه در دولت گذشته به مسئله امنیت اخلاقی، فرهنگی بود، افزود: نگاه انتظامی به مسئله امنیت اخلاقی در دولت گذشته کم رنگ بوده است.
احمدی‌مقدم ابراز امیدواری کرد: در دولت جدید وظایفی که برای ناجا تعریف و تصویب خواهد شد، روشن، صریح و شفاف است تا دچار دوگانگی در تصمیم‌ها نشویم.
وی با اشاره به اینکه طرح عفاف و حجاب باید نوسازی شود، گفت: نقش‌ها در این طرح بازبینی شود و انتظار از نیروی انتظامی همان وظایفی باشد که در قانون است.
فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: برخی اعتقاد داشتند نقش نیروی انتظامی در مسائل فرهنگی بسیار کم‌رنگ است در حالی که ما کاری می‌کنیم که نیاز به برخورد نباشد و دولت در انجام اهداف خود موفق باشد.
سرتیپ احمدی‌مقدم خاطرنشان کرد: وظایف نیروی انتظامی باید شفاف، روشن و در چارچوب قانون باشد.
گفتنی است در پایان این مراسم از زحمات سرتیپ مسکنی تشکر و سرتیپ مسعود جعفری‌نسب به عنوان فرمانده جدید نیروی انتظامی در مازندران معرفی شد.

 


مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی دلایل توقف حذف صفرها از پول ملی را اعلام کرد.
ابوالفضل اکرمی در گفت‌وگو با فارس ابتدا با اشاره به مطالعات انجام شده در خصوص حذف صفرها از پول ملی اظهار داشت: مطالعات این طرح از ابتدای دهه80 آغاز و اوج آن در چند سال اخیر بود که علاوه بر اطلاع‌رسانی، نظرسنجی و کارشناسی در نهایت به حذف 4 صفر رسیدیم.
وی افزود: این طرح تا تنظیم لایحه هم پیش رفت اما با تحولات به وجود آمده در اقتصاد کشور، به سرانجام نرسید؛ یکی از مهم‌ترین ملزومات حذف صفر در هر اقتصادی ایجاد ثبات قابل اتکاء در اقتصاد است که رشد اقتصادی و تورم در حالت باثبات‌تری قرار داشته باشد.
مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: اصلی‌ترین انتقاد به ما این بود که می‌شود به حذف فکر کرد اما با توجه به اینکه هنوز به ثبات اقتصادی نرسیده‌ایم نباید این طرح در این مقطع اجرا شود.
وی با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش نرخ ارز، گفت: هدفمندی یارانه‌ها می‌توانست نوساناتی را در اقتصاد به وجود بیاورد که معنای آن افزایش شاخص قیمت‌ها بود که می‌توانست بخشی از اهداف طرح حذف صفرها را خنثی کند، در دو سال اخیر هم با تحولات بازار ارز ثبات لازم برای زمان اجرای این طرح نبود.
اکرمی تصریح کرد: مطالعات طرح حذف صفرها متوقف نیست و هنوز ادامه دارد و در صورتی که تیم اقتصادی جدید بانک مرکزی، تمایل داشته باشند می‌توانند از این مطالعات استفاده کنند.
وی با اشاره به پیش‌شرط‌های موفقیت طرح حذف صفرها افزود: باید تورم در سطح قابل قبولی تثبیت و نوسانات کنترل شود و پس از آن متناسب با شرایط جدید طرح حذف صفرها را اجرایی کنیم؛ شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توان از حذف صفرها چشم‌پوشی کرد و از نظر اقتصادی لازم‌الاجرا است اما حتما باید در شرایط باثبات‌تر اجرا شود تا ضریب موفقیت آن افزایش یابد.
مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی گفت: اجرای این طرح قطعا هزینه‌هایی دارد اما اگر هزینه - فایده کنیم، ثمرات مثبت آن برای اقتصاد به دلیل تسهیل مبادلات بسیار بیشتر است؛ هزینه حذف صفرها در مقایسه با هزینه کل در اقتصاد ایران زیاد نیست و معمولا در ارزیابی این طرح‌های مهم، هزینه طرح‌ها چندان با اهمیت نیست.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نام واحد پولی مشخص شده است،‌ افزود: خیر؛ هنوز نام این واحد پولی مشخص نشده در حالی که از مردم، متخصصان و فرهنگستان زبان استعلام کرده‌ایم اما تصمیم‌گیری نهایی در این باره به سطوح بالاتر تصمیم‌گیری محول شد و به دلیل متوقف شدن طرح، نام واحد پولی تعیین نشد.

 


تکاب- خبرنگار کیهان:
واحد فرآوری بزرگترین معدن طلای خاورمیانه تکاب 90 درصد پیشرفت دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: معدن طلای زره‌شوران بزرگترین معدن طلای خاورمیانه به شمار می‌رود و ساخت کارخانه استحصال طلا در کنار این معدن بیش از 90 درصد پیشرفت دارد.
اکبری گفت: معدن طلای زره‌شوران تکاب دارای ذخیره قطعی 4 میلیون تن سنگ طلا با عیار 5 و 81 پی‌پی‌ام است که با تکمیل واحد فرآوری و استحصال طلا در آن سالیانه 3 هزار و 600 کیلوگرم شمش طلا و بیش از یک هزار و 200 کیلوگرم نقره تولید خواهد شد.وی میزان سرمایه‌گذاری ریالی و ارزی برای این طرح را به ترتیب 700 میلیارد و 18میلیون یورو عنوان کرد.اکبری گفت: با بهره‌برداری از این طرح برای 250 نفر به صورت مستقیم زمینه اشتغال فراهم می‌شود.

 


نایب قهرمان جودو آسیا گفت: بخش تشریفات کره‌جنوبی در مسابقات آسیایی جودو به من اجازه نمی‌داد با چادر بر روی سکو بروم ولی من اصرار کردم که اگر چادر نپوشم روی سکو نخواهم رفت.
سمیه حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: مسابقات جودو کره‌جنوبی از سطح بالایی برخوردار بود، به‌طوری‌که تمام حریفانم با اقتدار در این مسابقات شرکت کرده بودند.
وی با اشاره به اینکه در بازی فینال با ازبکستان با ناداوری و بی‌عدالتی بازی را واگذار کردم، داور مسابقه قضاوت درستی نداشت و با بی‌عدالتی مدال طلا از من گرفته شد.
حیدری هدف از حفظ حجاب چادر خود را در این مسابقات شاد کردن دل حضرت زهرا«س» برشمرد و گفت: دوست داشتم مدال طلا می‌گرفتم و آن را به رهبر معظم انقلاب هدیه می‌کردم و با چادر بر روی سکو رفتم تا دل ائمه و اهل بیت«ع» را شاد کنم.
نایب قهرمان جودوی آسیا با بیان اینکه حجاب محدودیت نیست، بلکه مصونیت است، ابراز داشت: بخش تشریفات کره‌جنوبی به من اجازه نمی‌داد با چادر بر روی سکو بروم ولی من اصرار کردم که اگر چادر نپوشم روی سکو نخواهم رفت.
وی با اشاره به سابقه ورزشی خود، گفت: من 15 سال ورزش جودو کار می‌کنم و اکنون نیز عضو ثابت تیم ملی کشور هستم، تاکنون در مسابقاتی از جمله مسابقات آسیایی ازبکستان، مسابقات بین‌المللی جام فجر و مسابقات سوریه شرکت کرده‌‌ام.
حیدری با تاکید بر اینکه ورزش جودو استان نیازمند سرمایه‌گذاری است، گفت: ما هنوز یک مسئول جودو بانوان در استان نداریم، بر همین اساس در بحث حمایت از ورزشکاران با مشکل رو‌به‌رو هستیم.
این بانوی محجبه ورزشکار ادامه داد: تعداد جودوکاران زن استان محدود است، به‌طوری‌که به کمتر از 10 نفر می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه حجاب باید یک باور درونی شود، گفت: ارزش زن به حفظ حجاب است و حجاب زن را به درجات والای خودسازی و کمال می‌رساند.
حیدری خواستار حمایت مالی مسئولان استان شد و گفت: والدین من دیگر قادر به حمایت بیش از پیش از من نیستند و ادامه حرکت حرفه‌ای در رشته جودو و تمرینات سخت نیاز به پشتیبانی دارد.
وی شرکت در المپیک برزیل را هدف آتی خود دانست و تصریح کرد: سعی می‌کنم بار دیگر در صحنه المپیک با حفظ پوششم مدال طلا را بر گردن بیاویزم و مدال طلایی که درخشش جهانی دارد را به مردم کشور هدیه کنم.
به گزارش فارس، از سمیه حیدری ورزشکار چهار محال و بختیاری که هنگام دریافت گردن‌آویز نقره خود در وزن 57 کیلوگرم مسابقات آسیایی داخل سالن کره‌جنوبی با پوشش چادر در جایگاه قرار گرفت، دیروز با حضور استاندار چهار محال و بختیاری، معاون سیاسی امنیتی استاندار چهار محال و بختیاری، مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استاندار چهار محال و بختیاری، مدیر کل ورزش و جوانان چهار محال و بختیاری و روسای هیئت‌های ورزشی تجلیل و قدردانی شد.

 


گنبد کاووس- خبرنگار کیهان:
فرمانداری شهرستان گنبد کاووس از سوی هیئت وزیران به فرمانداری ویژه ارتقا یافت.
فرماندار گنبد کاووس گفت: هیئت وزیران در جلسه دهم مردادماه جاری و به پیشنهاد وزیر کشور، با ارتقای فرمانداری این شهرستان به فرمانداری ویژه موافقت کرد. نورالله نوراللهی با بیان اینکه این مصوبه هیئت وزیران در همان روز توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد، افزود: با ارتقای فرمانداری گنبد کاووس به فرمانداری ویژه، این شهرستان از مزایای مربوطه نیز برخوردار خواهد شد.وی ارتقای جایگاه فرماندار به جایگاه یکی از معاونان استاندار و ارتقای جایگاه 6 مدیر شهرستان و نیز افزایش اعتبارات شهرستان را از مهمترین مزایای فرمانداری ویژه برشمرد.هیئت وزیران در همان جلسه شهرستان‌های مرند، فسا، جهرم و چابهار را نیز علاوه بر گنبد کاووس به فرمانداری ویژه ارتقا داد.

 


اصفهان-خبرنگار کیهان:
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان از صدور ویزا برای گردشگران خارجی در فرودگاه اصفهان خبر داد.
عباس حاج‌رسولیها در نشستی با خبرنگاران گفت: در اصفهان تلاش شده است تا با استفاده از ظرفیت دفتر نمایندگی وزارت خارجه و با محوریت شهرداری برای جذب گردشگر خارجی به اصفهان به رونق این صنعت کمک شود.
وی با اعلام اینکه اصفهان یک مزیت تاریخی، اجتماعی در دنیا دارد که گردشگران خارجی آن را پذیرفته‌اند، از وجود تسهیلات سفر توسط شهرداری برای گردشگران خبر داد که یکی از این تسهیلات را صدور ویزا در فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی عنوان کرد که در حال عملیاتی شدن است.
وی با بیان اینکه اصفهان مصمم است تا زیرساخت‌های گردشگری خود را تقویت سازد، به پروژه بی‌نظیر میدان امام علی(ع) به عنوان یکی از زیباترین پروژه‌های دنیا اشاره کرد.
حاج‌رسولیها در ادامه مسئله آب و متروی اصفهان را یک دغدغه همیشگی برای شهروندان اصفهانی نامید و از دولت جدید خواست هرچه سریعتر نسبت به رفع این دو معضل در رفع مشکلات فلات مرکزی ایران اقدام کنند.
وی کلید حل مشکل بی‌آبی اصفهان را اجرای پروژه بهشت‌آباد دانست.

 


زنجان- خبرنگار کیهان:
پالایشگاه زنجان با حضور وزیر نفت، مسئولان استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلنگ زنی شد.
وزیر نفت، عصر دوشنبه در مراسم کلنگ‌زنی پالایشگاه 80 هزار بشکه‌ای زنجان گفت: احداث پالایشگاه و پتروشیمی در نقاط مختلف کشور زمینه اشتغال و رونق اقتصادی را برای مردم فراهم می‌کند.
رستم قاسمی احداث پالایشگاه زنجان را فرصت مناسبی برای انتقال نفت خام از خوزستان در جنوب کشور به این استان برشمرد و تصریح کرد: انتقال نفت به این منطقه از کشور رونق اقتصادی را فراهم کرده و بهره‌مندی مردم زنجان را از این رونق موجب می‌شود.
وی اضافه کرد: احداث پالایشگاه زنجان ضمن تامین نیاز زنجان به مواد سوختی مانند بنزین، نفت سفید و گازوییل تولید و تامین انرژی استان‌های همجوار را تسهیل می‌کند.
گفتنی است این پالایشگاه با هزینه‌ای بالغ بر 900 میلیون دلار در بخش زنجانرود- کیلومتر 70 جاده قدیم زنجان- تبریز احداث می‌شود.
مدت زمان در نظر گرفته شده برای احداث پالایشگاه زنجان 26 ماه اعلام شده است که پس از افتتاح برای 600 نفر به طور مستقیم در سه شیفت و 400 نفر غیرمستقیم اشتغالزایی خواهد داشت.
وزیر نفت در ادامه سفر نیم روزه خود از مجتمع در دست احداث پتروشیمی زنجان نیز بازدید کرد.

 


پژوهشگاه قرآن و حدیث وابسته به دانشگاه قرآن و حدیث با دریافت مجوز از سوی وزارت علوم با داشتن چهار پژوهشکده کار خود را در قم آغاز کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، قائم مقام پژوهشگاه اخلاق و روانشناسی پژوهشگاه قرآن و حدیث دوشنبه شب در مراسم افتتاحیه پژوهشگاه قرآن و حدیث که در سالن‌ همایش‌های موسسه دارالحدیث قم برگزار شد، اظهار کرد: در مجموع 50 اثر توسط گروه‌های سه‌گانه این پژوهشکده تدوین شده و چند کتاب هم در دست تالیف است.
حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی‌نیا افزود: تبیین روش‌مند و علمی آموزه‌های علمی و روانشناسی و پاسخ به سوالات در این زمینه از جمله اهداف اصلی پژوهشکده اخلاق و روانشناسی است.

 


دبیر ستاد راهیان نور کشور گفت: بازسازی مناطق یادمان‌های غرب و شمال‌غرب کشور نیز در دستور کار ستاد قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، نادر ادیبی دوشنبه‌شب در جلسه کمیته‌های کشوری زائران کاروان‌ها، یادمان‌ها و خادمان راهیان نور در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کردستان اظهار کرد: این استان براساس فرمایشات رهبری جایگاه حماسه‌های بزرگ است اما این مسئله مهم مظلوم واقع شده است.
وی با اشاره به اینکه درحوزه خادمان راهیان نور اغلب آن‌ها را بسیجیان داوطلب تشکیل می‌دهند، بیان کرد: حرکت راهیان نور باید در طول سال تقویت شود و این امر مستلزم حمایت همه بخش‌های کشور از این جریان بزرگ فرهنگی است.
ادیبی بیان کرد: تاکنون 50 یادمان دفاع مقدس در سطح کشور که دارای نقص و در حال تخریب بودند احیا و بازسازی شده است.
وی اضافه کرد: احیا و بازسازی نقاط یادمانی و عملیاتی در غرب و شمال‌غرب کشور در دستور کار ستاد راهیان نور قرار گرفته که امیدواریم با ایجاد زیرساخت‌های لازم این نقصان جبران شود.
دبیر ستاد راهیان نور کشور تصریح کرد: عملیات‌های زیادی در نقاط غرب و شمال‌غرب کشور اتفاق افتاد اما تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی توجه به نقاط یادمانی و عملیاتی غرب و شمال‌غرب کشور را نیازمند کار جهادی با همت مسئولان استانی و کشوری ذکر کرد و افزود: توانمندی استان‌های کردستان و آذربایجان غربی در این زمینه بسیار زیاد است.
مسئول اسکان ستاد راهیان نور کشور نیز در این جلسه از بازدید بیش از 4 میلیون و 828 هزار زائر از سراسر کشور از ابتدای امسال تاکنون در مناطق عملیاتی خبر داد.
محمد ریاح افزود:‌ در چند سال گذشته پیک زمانی کاروان‌های راهیان نور کشور در جبهه‌های جنوب 45 روز بود که این امر در چند سال اخیر به یک حرکت سالیانه تبدیل و تمامی امکانات لازم در اردوگاه‌های کردستان و آذربایجان غربی برای اسکان 100 هزار نفر زائر فراهم شده است.

 


اهواز- خبرنگار کیهان:
150 قطعه لاک‌پشت خشکی‌زی و آبزی گرفتار در بندر ماهشهر توسط یگان حفاظت این شهرستان نجات یافتند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماهشهر اعلام کرد: این لاک‌پشت‌ها از نوع لاک‌پشت خشکی‌زی و آبزی هستند که به دلیل نامعلومی در کانال فاضلاب شهر چمران از توابع شهرستان ماهشهر گرفتار شده بودند.
ایرج سلیمانی افزود: بعد از کسب خبر از این واقعه با همکاری فرمانداری، شهرداری و شورای شهر ماهشهر در دو روز، تمامی این لاک‌پشت‌ها نجات یافتند و توسط یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان در حاشیه رودخانه جراحی که زیستگاه اصلی آنها است، رها شدند.

 


دفاع هنرمند آمریکایی
از ایران و حزب‌الله
هنرمند تازه مسلمان آمریکا از ایران و حزب‌الله لبنان دفاع کرد.
«شان علی استون» فرزند الیور استون که چندی پیش با سفر به ایران به دین اسلام و مذهب شیعه پیوست در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیون روسیه ضمن دفاع از ایران و حزب‌الله، به شدت از آمریکا و اسرائیل انتقاد کرد.
استون در مصاحبه با «راشاتودی» اسرائیل را «دولت جنگ‌های صلیبی» توصیف و تاکید کرد که اسرائیلی‌ها مهاجران اروپایی هستند و هیچ وقت در سزمینی که از نظر تاریخی متعلق به فلسطینی‌ها است احساس راحتی نخواهند کرد.
به گزارش تسنیم، شان که پس از سفر به ایران در سال ۱۳۹۰به دین اسلام گروید و نام علی را برای خود انتخاب کرد در ادامه بنیامین نتانیاهو را «مرد آمریکایی» توصیف کرد. وی همچنین این ادعا را که القاعده به رهبری اسامه بن‌لادن در سال ۲۰۱۱ به برج‌های دوقلو نیویورک حمله کرد، دروغ خواند و اعلام کرد، این حمله توسط خود آمریکایی‌ها صورت گرفته است.
علی استون در ادامه اظهار داشت که حزب‌الله یک گروه تروریستی نیست، چرا که از حاکمیت لبنان در مقابل حمله اسرائیل حمایت می‌کند. وی همچنین ضمن دفاع از ایران اظهار داشت که رسانه‌ها روایت‌های ضداسلامی زیادی گزارش می‌دهند.
استون در پایان خاطر نشان کرد که آمریکا با بهانه جنگ با تروریستم و یا از طریق هواپیماهای بدون سرنشین تاکنون جان صدها هزار نفر را در سرتاسر خاورمیانه و شمال آفریقا گرفته است.
کتابی که ۷۰ خانواده را شیعه کرد
استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با بیان این که کتاب عین‌الحیاه علامه مجلسی سبب گرایش ۷۰ خانوار یک روستا به مذهب تشیع شد، گفت: علامه مجلسی دریای بیکران علم و دانش بود و با نگاشتن کتاب بحارالانوار لقب «غواص دریای روایات» را به خود گرفت.
به گزارش رسا، آیت‌الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در بیست و هفتمین روز از ماه مبارک رمضان در جمع نمازگزاران مسجد آیت‌الله شفیعی، با اشاره به بیست و هفتم ماه مبارک رمضان و سالروز وفات علامه مجلسی، از شخصیت علمی و برجسته وی تجلیل کرد و گفت: در مذهب تشیع به برکت وجود علامه مجلسی و تألیفات علامه پیشرفت‌های بسیاری حاصل شد.
وی با تأکید بر این که تألیفات علامه مجلسی به ویژه کتاب بحارالانوار سبب تثبیت مذهب تشیع شد، تصریح کرد: علامه مجلسی با کتاب بحارالانوار خود خدمت بزرگی را به دین مبین اسلام کرد و یکی از ویژگی‌های مهم ایشان ترجمه احادیث و روایت‌های عربی به زبان فارسی بود.
حضور هنرمندان ایرانی در سالگرد بمباران اتمی هیروشیما توسط آمریکا
پرویز پرستویی، حبیب احمدزاده، مرتضی سرهنگی، هدایت‌الله بهبودی و ... جمعی از جانبازان دفاع مقدس را در مراسم یادبود فاجعه بمباران اتمی هیروشیما توسط آمریکا همراهی کردند.
در این مراسم که در شهر هیروشیمای ژاپن برگزار شد، هنرمندان ایرانی حقایق مکتوم دوره هشت ساله جنگ تحمیلی را یادآور شدند. از دیگر نکات قابل توجه دیدار رودرروی جانبازان شیمیایی ایران و این هنرمندان با بازماندگان بمباران اتمی هیروشیما بود که خبر و متن گفتگوها در نشریات امروز هیروشیما به چاپ رسیده است.
در این راستا حدود دوهزار نسخه از فیلم‌های مستند و داستانی درباره دفاع مقدس و به ویژه به کارگیری سلاح‌های شیمیایی غربی از سوی صدام به حضار اهدا شد.
«در كمين گل سرخ»
به چاپ 22 رسید
«در كمین گل سرخ» زندگینامه داستانی سپهبد شهید علی صیاد شیرازی است كه به قلم محسن مومنی شریف برای بیست ‌و دومین بار منتشر خواهد شد.
«در كمین گل سرخ» روایتی از زندگی سپهبد شهید علی صیاد شیرازی است كه از نخستین روزهای حضور وی در ارتش تا شهادت را شامل می‌شود.
تلاش چند ساله‌ نویسنده و تحقیقات گسترده‌ وی از منابع مختلف، از جمله اسناد لشكر ٢٧ محمد رسول‌الله، گفت‌وگوهای وی با دفتر ادبیات و هنر مقاومت و سازمان اسناد انقلاب اسلامی و ... مطالب این كتاب ۳۸۰ صفحه‌ای را در بر می‌گیرد.
كتاب «در كمین گل سرخ» در هشتمین جشنواره‌ انتخاب بهترین كتاب دفاع مقدس، ویژه‌ بررسی آثار منتشره در سال‌های ١٣٨٢- ١٣٨١، در بخش جنگ و زندگینامه‌ شهید، مقام اول را به خود اختصاص داد.

 


عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت
عید فطر هنگامه وصل است در پایان یک ماه میهمانی و روزه داری.
لحظه‌های شوق و شیدایی در طعم قریب و غریب آمدن عیدانه‌های سرشار از رحمت و برکت و غفران و مرحمت الهی و غم از دست شدن فرصت رمضان و رد این سوال بر پهنای دل انسان که آیا باز هم تاب و توان و قسمت و توفیقی خواهد بود از برای درک رمضانی دیگر.
این حس توأمان و شور و شیدایی همزمان که در لحظه‌های بی‌نظیر و آسمانی رمضان دل انسان را در برمی‌گیرد و نور و سرور و شعر و شعور را بر لبان جان نغمه خوان می‌کند، عنایتی است که از پس یک ماه روزه‌داری عاشقانه و خالصانه، از بارگاه رب ودود به مومن روزه دار ارزانی داشته شده است.
مومن را در ماه رمضان دو وقت شادی و وصال است و دو موقف نور و اتصال؛ یکی وقت افطار و دیگری در عید فطر.
و عید فطر، با شکوه و عظمت نماز بزرگ و آسمانیش، در ذیل جبروت حق و بر قله رفیع عبودیت، جان و جهان مومنین را در نمایشی از رستاخیز جانانه بندگی و وصال حق، جلوه ای دیگر می‌بخشد.
جلوه‌ای از تجلیات ایمان و اعتقاد و وفاداری.
یک ماه روزه‌داری و اطاعت از حضرت حق، در بردباری و رسیدن به شور و شکوه رستگاری.
وقتی در طول این روزهای گرم و طاقت سوز، در عبادتی به دور از روی و ریا و در کمال اخلاص و بر جمال ایمان و بر مدار عشق و بر مبنای حق، تنها در پاسخ به ندای حضرت رب و در سمت و سوی رسیدن به خواست محبوب و درک معاشقه عارفانه ای در خطه دینداری و نجابت، صوم و صلاه را نصب العین می‌سازیم و چشم ها را می‌شوئیم و جور دیگری دنیا را می‌بینیم و خود را و خدا را... باری در این هنگام و هنگامه است که رمضان و میهمانیش خدائیش با همه زیبایی‌ها و برکات و موهبات و نعماتش به داد دل بیمارمان می‌رسد و از شهد مصفای ایمان، مشام جانمان را معطر می‌سازد.
آری؛ عید فطر هنگامه وصل است در پایان یک ماه میهمانی و روزه‌داری؛ لحظه‌های شوق و شیدایی در طعم قریب و غریب آمدن عیدانه‌های سرشار از رحمت و برکت و غفران و مرحمت الهی و غم از دست شدن فرصت رمضان و اینکه با چشم حسرت و غبطه ای بهشتی و نورانی از صمیم دل و از سویدای جان و جهانمان به این سوال می‌اندیشیم که آیا بار دیگر توفیق درک فیض رمضان و لحظات بهشتی و طلایی اش نصیبمان خواهد شد.
لحظات نورانی افطار و سحوری؛ وقت خوش قدر و ساعات خطیر و تأمل برانگیز و بهشتیش، سفره‌های ناب و تابناک افطار که بوی خدا می‌دهد و عطر محبت و شوق وصال و نور معجزه می‌پراکند. که؛
از این سفره‌ها، معجزه دور نیست...
و اینک فطر رمضان و وصال خدا در آوردگاه مبارزه با شیطان و پیروزی بر هوای نفس و جشن عیدانه ای که مومنان با دلهای بهاری و ارواح شاد و جانهای پاک و لبان متبسم و نوری ایمانی که در قلوبشان تازگی و طراوتی معنوی گرفته برپا می‌دارند و به شادی می‌نشینند.
نماز عید و اجتماع باشکوه مومنان در مصلای جان با آن عبارات سرشار و معرفت‌آمیز قنوت عارفانه‌اش که جلال و جبروت حق با صلوات بر محمد و آل محمد و با کوله بار امید به ارزانی داشتن برترین و بهترین خیرات و برکات بر مومنین، نمایشی بزرگ از عظمت مسلمین را به تصویر می‌کشد.
و رمضان به پایان می‌رسد تا آغازی دیگر باشد بر حرکت انسان در مسیر رشد و تکامل ایمانیش.
با کوله باری از ثواب و صواب و زیبایی و طراوت و شور و امید برای یک سال پربار دیگر.
به امید حق!
عیدتان مبارک!

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10