(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 20 مرداد 1392 - شماره 20562

سیل به استان کرمان و سیستان و بلوچستان خسارت زد
تغییر موقت شماره پیامک بررسی تخلفات رانندگی
باران مسافران گیلان را غافلگیر کرد
نرخ طلاق نسبت به رشدجمعیت تغییرنداشته است
جداسازی مسیر اتوبوس‌های بی‌آر‌تی در بزرگراه امام علی
اعلام آخرین آمار مبتلایان به بیماری ایدز
تغییر ساعت اجرای طرح زوج و فرد از امروز
هشدار وزارت بهداشت نسبت به کاهش سن دیابت
سرپرست کمیته امداد خبر داد
اطعام 7 میلیون روزه‌دار در ماه مبارک
پزشکی قانونی خبر داد
افزایش 29 درصدی مرگ ناشی از مصرف قرص برنج
195 تن مواد مخدر در سال جاری کشف شد
سزارین در ایران 4 برابر استاندارد جهانی
اعلام نتایج آزمون دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی
مراسم قسامه در انتظار قدیمی‌ترین زندانی زن
40 سال دور از خانه
در حسرت یک دختر!
درخواست کمک برای پنج قلوها
فرار 30 مسلمان روهینگیایی از زندان
افزایش 50 درصدی نرخ معاینه فنی خودروها
اجرای عملیات پیاده‌راه میدان تجریش تا میدان قدس
   


بارش باران و جاری شدن سیل در اواخر هفته گذشته به شهرها و روستاهای استان کرمان و سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، معاون عمرانی استانداری کرمان با اشاره به بارندگی در شهرهای بافت، بم، سیرجان، جیرفت، ریگان و عنبر‌آباد گفت: در اثر بارش باران شاهد آبگرفتگی در معابر عمومی شهرها و روستاها؛ تخریب جاده‌های روستایی و قطعی آب و برق بودیم.
محمدجواد کامیاب افزود: بر اثر سیلاب 20 دستگاه خودرو دچار آسیب و بیش از 500 راس دام تلف شدند. همچنین به باغ ها و محصولات کشاورزی خسارت زیادی وارد شد. وی تصریح کرد: بر اثر توفان در ریگان به 100 کیلومتر راه روستایی و 80 دستگاه پل خسارت وارد شد. در روستای هوکود شهرستان جیرفت یک نفر بر اثر ریزش دیوار فوت کرد و در شهرستان بم یک دختر بچه بر اثر طغیان رودخانه خواجه‌عسگر مفقود و یک نفر نیز مصدوم شد.
وی در مورد خسارت سیل در شهرستان سیرجان گفت: در این شهرستان در منطقه سد تنگوئيه آسیب و خسارت به محصولات باغی، زراعی، قنوات و کانال‌های آب‌رسانی کشاورزی وارد شده و یک نفر در اثر رعد و برق جان خود را از دست داده است.
معاون عمرانی استاندار کرمان تصریح کرد: ستادهای بحران شهرستانی با مسئولیت فرمانداران تشکیل شده و در حال بررسی خسارات و پیگیری امور هستند.
از سوی دیگر فرماندار سیرجان گفت: خسارت سیل به جیرفت و روستاهای این شهرستان بیش از 95 میلیارد ریال برآورد شده است. محمدعلی توحیدی افزود: ‌بر اثر بارش باران سیل‌آسا در این شهرستان برق 12 روستا قطع و با تلاش ماموران، برق این روستاها وصل شد.
فرماندار قلعه گنج نیز گفت: وزش توفان‌های موسمی و ریزش باران 3 میلیارد ریال خسارت به چهار روستای این شهرستان وارد ساخت.
ایوب فلاحی تصریح کرد: بیشترین خسارت به محصول خرما وارد شده است که در این ماه برداشت خرما آغاز شده و نخلداران زحمتکش قلعه‌گنجی در حال جمع‌آوری محصول هستند و خسارات وارده بالغ بر 12 میلیارد ریال است.
وی اذعان داشت: این مقدار خسارت بیش از 5 هزار و 274 هکتار از نخلستان‌های قلعه‌گنج است.
براساس این گزارش همین منبع خبری استاندار سیستان و بلوچستان از برآورد خسارات ناشی از سیل اخیر در این استان توسط بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان خبر داد و تصریح کرد: تاکنون به واحدهای مسکونی بیش از 200 روستا از 30 تا 100 درصد خسارت وارد شده که در شهرستان خاش 250 واحد، نیکشهر 150 واحد، سیب و سوران 122 واحد، زاهدان 100 واحد، قصر قند 80 واحد و شهرستان سراوان 70 واحد هستند.
حاتم ناروئي ادامه داد: تعداد 50 اکیپ کاری شرکت توزیع برق استان نیز با امکانات و تجهیزات کامل مشغول بازسازی و رفع قطعی برق در مناطق خسارت دیده هستند.
در همین حال، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان از نجات دو کودک خردسال توسط امدادگران هلال‌احمر در شهرستان مهرستان خبر داد وگفت: این کودکان خردسال نیمه‌جان بودند.
رسول راشکی افزود: در اثر بارندگی‌های شدید یک دستگاه خودرو در کیلومتر 15 محور زابل- ایرانشهر دچار حادثه شد و به درون رودخانه ماشکید سقوط کرد. وی تصریح کرد: پس از اطلاع از این حادثه تیم نجات در سیلاب جمعیت هلال‌احمر شهرستان مهرستان به محل حادثه اعزام و موفق به نجات یکی از سرنشینان خودرو شدند.

 


معاون فرهنگ و ترافیک راهور ناجا از تغییر شماره پیامک تخلفات رانندگی و نمره منفی به صورت موقتی خبر داد.
سرهنگ خسروی اظهار داشت: شهروندان تهرانی پیش از این می‌توانستند با ارسال پیامک به شماره 30005151 از آخرین وضعیت خلافی خودرو و نمره منفی گواهینامه مطلع شوند.
وی افزود: این شماره پیامکی به دلیل تغییر در زیرساخت قطع شده است که با دستور رئيس پلیس راهور ناجا شماره 110005151 جایگزین این شماره شده است. از این پس هموطنان با این شماره می‌توانند از وضعیت خلافی یا نمره منفی گواهینامه خود مطلع شوند.

 


مسافران گیلان با بارش شدید باران غافلگیر شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، بارش باران مدتی هوای گیلان را پاییزی و مسافران زیادی را که وارد این استان شده بودند غافلگیر کرد.
با توجه به فصل برداشت برنج از شالیزارهای گیلان، بارش باران موجب نگرانی کشاورزان شد اما خشکسالی این استان را تا حد زیادی درمان کرد.

 


علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرتی سازمان ثبت احوال در گفت‌وگو با شبستان درباره آمارهای افزایش طلاق گفت: در آمارهای جمعیت شناختی باید تناسب‌های نرخ رشد طلاق را با رشد جمعیت و ازدواج در نظر بگیریم.
وی افزود: باید دید آمارهایی که ارائه می‌شود بر چه اساس است و نرخ افزایش و کاهش طلاق، ازدواج، تولد و مرگ با چه تناسب‌هایی گرفته شده و ارائه می‌شود.
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرتی سازمان ثبت احوال کشور افزود: با توجه به افزایش جمعیت نرخ طلاق 2 در هزار بوده است و تغییری نداشته است و نرخ طلاق همواره 9/1 یا با تغییر خیلی کمی نسبت به افزایش نرخ جمعیت همراه بوده است.

 


مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از آغاز جداسازی مسیر خط 9 اتوبوس‌های BRT در مسیر بزرگراه امام علی‌(ع) خبر داد و گفت: تا پایان شهریورماه عملیات اجرایی زیرساخت‌های خط 9 اتوبوس تندرو به اتمام می‌رسد.
مهندس حسن آقایی با بیان این مطلب اظهار کرد: در تلاشیم تا خط 9 سامانه اتوبوس‌های تندرو تا مهرماه تکمیل و به بهره‌برداری برسد و هم‌اکنون عملیات اجرایی این خط در فازهای مختلف در حال اجرا است.وی ادامه داد: جداسازی مسیر اتوبوس‌های تندرو در بزرگراه امام علی‌(ع) از تقاطع بزرگراه ارتش به سمت جنوب تا پل فرجام آغاز شده است و در تمام طول این بخش پس از جداسازی مسیر ویژه اتوبوس‌ها، 3 لاین عبوری برای سایر خودروها باقی خواهد ماند.وی افزود: بخشی از جداسازی مسیر خط 9 اتوبوس‌های BRT در زمان احداث بزرگراه امام علی(ع) صورت گرفته بوده و جداسازی باقی مسیر هم‌اکنون در دست اجرا است.

 


گزارش موارد ثبت شده اچ‌آی‌وی تا پایان بهار سال 92 در کشور اعلام شد.
براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تا تاریخ اول تیر ماه 1392 مجموعا 26 هزار و 556 نفر افراد مبتلا به اچ.آی‌.وی کشور شناسایی شده‌اند که 6/89 درصد آنان را مردان و 4/10 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. براساس اعلام اداره ایدز وزارت بهداشت، تاکنون 4 هزار و 796 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و 5 هزار و 345 نفر از افراد مبتلا فوت کرده‌‌اند. 1/46 درصد از مبتلایان به اچ.آی.وی در زمان ابتلا در گروه سنی 25-34 سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.
براساس این گزارش علل ابتلا به اچ.آی.وی در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده است به ترتیب تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد 4/68 درصد، رابطه جنسی 3/12 درصد، دریافت خون و فرآورده‌های خونی 9/0 درصد و انتقال از مادر به کودک 2/1 درصد بوده است. همچنین راه انتقال در 1/17 درصد از این گروه نامشخص مانده است.
گفتنی است؛ در مقایسه این آمار با موارد مشابه که در سال 1391 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی 2/52 درصد، برقراری روابط جنسی 2/33 درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک 3/3 درصد را تشکیل داده است. در 3/11 درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌‌های خونی گزارش نشده است.

 


رئيس راهور تهران بزرگ گفت: از امروز ساعت اجرای طرح زوج و فرد در پایتخت به حالت قبل بازمی‌گردد.
سردار رحیمی در این رابطه اظهار کرد: با پایان یافتن ماه رمضان از امروز ساعت اجرای طرح زوج و فرد از 6 و 30 دقیقه صبح تا 19 بعدازظهر خواهد بود.
وی افزود در استقرار خودروها در اطراف دانشگاه تهران و تخلیه خودروها بدون گره ترافیکی رکورد زدیم و پس از نماز عید فطر در کمترین زمان ممکن نمازگزاران راهی خانه‌های خود شدند.

 


رئیس اداره غدد متابولیک وزارت بهداشت نسبت به کاهش سن ابتلا به دیابت به دلیل سبک زندگی ناسالم هشدار داد.
دکتر محمد علوی‌نیا با اشاره به برنامه غربالگری دیابت گفت: از آنجا که سن شروع دیابت نوع 2 تقریبا از 30 سالگی است، غربالگری این بیماری نیز برای سنین 30 سال به بالا انجام می‌شود. البته شیوع اصلی این نوع از دیابت از 45 سالگی به بالاست.
وی از الگوی تغذیه‌ای نامناسب، فعالیت فیزیکی ناکافی، چاقی و استعمال دخانیات به عنوان شایع‌ترین ریسک فاکتورهای ابتلا به دیابت یاد کرد و افزود: به دلیل کم‌تحرکی، چاقی و تغذیه نامناسب سن ابتلا به دیابت در حال کاهش است.
علوی‌نیا در مقایسه بروز دیابت در روستائیان با ساکنین شهرها گفت: میزان بروز این بیماری در جمعیت بالای 30 سال کلانشهرها حدود 10 تا 12 درصد است؛ البته میزان ابتلا به این بیماری در روستاها کمتر از شهرها و براساس مطالعات اولیه، حدود 8 درصد است. هرچند امروزه مقداری تعادل شهر و روستا بر هم خورده است اما در مجموع در روستاها هنوز سبک زندگی روستایی حاکم است.
وی با بیان این که میزان بروز دیابت در زنان مقداری بیشتر از مردان است، درباره میزان بروز این بیماری در پایتخت نیز گفت: میزان بروز دیابت در تهران نیز مانند دیگر کلانشهرهاست.

 


بیش از 7 میلیون نفر از مردم روزه‌دار در ماه رمضان میهمان سفره‌های افطاری کمیته امداد بودند.
حسین انواری، سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در طی برگزاری برنامه جشن رمضان، حامیان جدیدی به یاری ایتام شتافته و به حلقه حامیان قبلی پیوستند و فضای شور و شوق و تعاملات مردمی در عرصه حمایت از محرومان بسیار چشمگیر بود به‌طوری که صحنه‌های بسیار زیبایی خلق شد.سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: در سال‌های گذشته توفیقات خوبی جهت آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد کسب گردیده و آزادی ایشان طراوات و شادابی خاصی را به خیرین اعطاء کرده و موجب حیات مجدد خانواده‌ها گشته است.
انواری خاطرنشان کرد: در فرآیند آزادسازی زندانیان، اولویت با آزادسازی کسانی است که دارای کمترین میزان بدهی و دیون مالی هستند و زندانیانی که دارای احکام کیفری هستند مشمول این طرح نمی‌شوند.

 


پزشکی قانونی از مرگ 169 نفر بر اثر مصرف قرص برنج در بهار امسال خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور در بهار امسال 169 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند که از این تعداد 97 نفر مرد و 72 نفر دیگر زن بودند.
بنابراین گزارش در سه ماهه نخست سال جاری تعداد فوتی‌های ناشی از قرص برنج در کشور 169 نفر بود، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار مرگ بر اثر مصرف قرص برنج 115 نفر بود، 47 درصد افزایش یافته است.
در سه ماهه ابتدایی امسال استان‌های تهران با 68 فوتی (34 مرد و 34 زن)، گیلان با 32 فوتی (24 مرد و هشت زن) و مازندران با 19 فوتی (14 مرد و پنج زن) بیشترین آمار مرگ ناشی از مصرف قرص برنج را داشته‌اند. به جز این سه استان، آمار مرگ ناشی از مصرف قرص برنج در سایر استان‌ها زیر 10 نفر و در 13 استان صفر بوده است.
گفتنی است آمار مرگ بر اثر مصرف قرص برنج در استان‌های تهران، گیلان و مازندران در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب 74، 2/88 و 2/46 درصد افزایش یافته است.
یادآور می‌شود، مرگ و میر ناشی از مسمومیت با قرص برنج در پنج سال اخیر 87 تا 91 با سیر صعودی مواجه بود به نحوی که از آمار 214 مورد در سال 1387 به 598 مورد در سال 1391 رسید. براساس آمارهای موجود مرگ ناشی از مصرف قرص برنج در سال 1391 در مقایسه با سال قبل از آن 2/29 درصد افزایش داشته است.

 


سردار بهرام نوروزی از کشف 195 تن انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها در کشور طی چهار ماه سال جاری خبر داد.
به گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ سردار بهرام نوروزی ضمن تشریح کشفیات چهار ماه نخست سال جاری گفت: 167 تن از مجموع کشفیات این مدت (86 درصد) توسط ناجا انجام شده که این میزان با توجه به کشف 130 تنی کشفیات ناجا در مدت مشابه سال قبل، 27 درصد افزایش داشته است.
معاون مقابله با عرضه ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: همچنین در چهار ماهه اول امسال 26 تن مواد مخدر و روانگردان توسط واجا کشف شده است که این میزان با توجه به کشف 10 تنی مواد مخدر در مدت مشابه سال گذشته، 160 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
به گفته نوروزی، مجموع کشفیات واجا (وزارت اطلاعات) و ناجا طی چهار ماه نخست امسال در مقایسه بامدت مشابه سال گذشته 39 درصد افزایش داشته است.
وی همچنین با اشاره به افزایش کشفیات ماده مخدر هروئین در سال جاری بیان داشت: این تغییر بیانگر دو نکته است یکی اینکه تولید هروئین در افغانستان سیر صعودی فراوانی داشته است و دیگر اینکه تغییر الگوی مصرف به سمت هروئین رفته است.
نوروزی ادامه داد: برخورد قاطع با تولید و قاچاق متامفتامین نیز تا حدودی در مصرف این ماده تاثیر داشته و در عین حال افزایش قیمت شیشه، گرایش به مصرف هروئین را تحت‌تاثیر قرار داده است.
وی گفت: تغییر دیگری که با بررسی عملکرد استان‌ها در سال‌جاری مشاهده می‌شود این است که قریب به 80 درصد از کشفیات مواد مخدر با پایه تریاک در استان‌های شرق و حاشیه شرق حاصل شده که این مقدار در سال گذشته 70 درصد بوده است.
نوروزی یادآور شد: این نتیجه ناشی از اقدامات اجرایی، عملیاتی و اطلاعاتی مرزبانی ناجا و استقرار یگان‌های عملیاتی در نقاط حساس و مختلف مرزی و همچنین تقویت اشراف اطلاعاتی و بهره‌گیری از ابزار و سیستم‌های کنترل اطلاعاتی در مرزهای شرقی است.

 


عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به آمار 4 برابری سزارین زنان ایرانی نسبت به استاندارد جهانی از هزینه‌‌های نجومی سزارین بخشهای خصوصی انتقاد کرد.
شهلا میرگلو بیات در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: خوشبختانه در زمینه ترویج تغذیه با شیر مادر در بخش‌های زنان و زایمان بیمارستان‌ها بخش «دوستدار کودک» چند ماه و حتی چند سالی است که ایجاد شده تا نوزاد پس از تولد در آغوش مادر قرار گیرد و بتواند نخستین شیر مادر را استفاده کند.
وی در تشریح علت و چگونگی شیوع بالای سزارین در کشورمان افزود: متاسفانه آمار سزارین ایران 4 برابر استاندارد کشورهای دیگر است به‌طوری‌که در کشورهای دیگر دنیا سزارین 15 تا 20 درصد مجموع زایمان‌‌ها را تشکیل می‌دهد ولی در ایران با تفکیک بخش‌های دولتی و خصوصی می‌توان عنوان کرد در بخش‌های دولتی 45 درصد از زایمان‌ها به صورت سزارین صورت می‌پذیرد و در بخش‌های خصوصی نیز 60 درصد زایمان‌ها به روش سزارین انجام می‌شود.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در زمینه کاهش سزارین و همچنین ترویج تغذیه با شیر مادر تصریح کرد: باید آموزش‌های لازم به مادران در دوران بارداری در جهت ترویج زایمان طبیعی به آنان ارائه شود البته نباید در این مقوله افراط و تفریط صورت پذیرد به طور مثال در برخی از بیمارستان‌های دولتی و تامین اجتماعی برای افزایش نمره ارزشیابی بیمارستان، مادران باردار را نباید به زایمان طبیعی اجبار کرد و از آن طرف نیز بخش‌های خصوصی نباید برای کسب درآمد مادران باردار را به سزارین تشویق کنند.
وی در رابطه با هزینه‌های سزارین در بخش‌های دولتی و خصوصی خاطرنشان کرد: در بخش‌های دولتی اگر فردی دفترچه بیمه داشته باشد در حدود 50 تا 60 هزار تومان، ولی اگر به صورت آزاد انجام شود در حدود 300 تا 500 هزار تومان هزینه خواهد داشت ولی در بخش‌های خصوصی براساس انصاف پزشک و درجه بیمارستان سزارین از حدود 2 تا 7 میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

 


اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی (DPT) اعلام شد و زمان ثبت‌نام از 12 شهریور خواهد بود.
اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی در آزمون دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی (DPT) اعلام شده است و کارنامه تمام داوطلبان در سایت سنجش آموزش پزشکی قابل دسترسی است.تمام پذیرفته‌شدگان در این آزمون باید برای ثبت‌نام با همراه داشتن مدارک مورد نیاز از 12 تا 14 شهریور به اداره آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران یا سایت دانشگاه علوم پزشکی تهران به آدرس www.tums.ac.ir مراجعه کنند.

 


قدیمی‌ترین زندانی زن در حالی 10 شهریور پای میز محاکمه قرار می‌گیرد که در صورت اثبات نشدن بی‌گناهی‌اش، سرنوشت او با مراسم قسامه مشخص می‌شود.
رسیدگی به این پرونده از سال 72 آغاز شد و با گذشت 20 سال هنوز به نتیجه نرسیده است. تیرماه سال 72 ماموران پلیس با دریافت خبر مرگ مشکوک مرد جوانی با نام مجید- در یکی از بیمارستانهای جنوب تهران- با دستور قاضی کشیک ویژه قتل به تحقیق در این باره پرداختند.
بررسی‌های مقدماتی حاکی از آن بود که مجید روز قبل از مرگش به خانه یکی از آشنایانش به نام فاطمه رفته و چند ساعت بعد درحالی که نیمه جان در خیابان رها شده بود، از سوی دوستانش به بیمارستان انتقال یافت. این درحالی بود که مجید در میانه راه اعلام کرده بود، مسمومش کرده‌اند.ساعاتی بعد از انتقال مجید به بیمارستان و با وجود تلاش‌های تیم پزشکی، او در جدال با مرگ مغلوب شد بنابراین تلاش برای افشای راز قتل کلید خورد تا این که فاطمه- 53 ساله- فردی که آخرین بار مقتول به خانه‌اش رفته بود پس از دستگیری لب به اعتراف گشود و گفت که مجید را با خوراندن دوغ مسموم به سم گیاهی به قتل رسانده است.
از آن زمان تاکنون فاطمه بارها مورد محاکمه قرار گرفته و 8بار حکم قصاص یا تبرئه برایش صادر شده است و پرونده‌اش برای بررسی مجدد به دادگاه برگشت خورده است.فاطمه در تمامی جلسات محاکمه بر بی‌گناهی خود تاکید کرده و عاملین اصلی قتل را متوجه همسر و برادر همسرش کرده است.
عبدالصمد خرمشاهی، وکیل فاطمه در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین وضعیت قدیمی‌ترین زندانی زن گفت: جلسه بعد دادگاه 10 شهریور برگزار می‌شود. در این جلسه از بی‌گناهی فاطمه دفاع خواهیم کرد و اگر قاضی دفاعیات ما را قبول کند حکم صادر می‌کند اما اگر قانع نشود سرنوشت فاطمه به صورت جدی‌تر با مراسم قسامه گره خواهد خورد.
وی افزود: اولیای دم باید 50نفر از بستگان نسبی خود را که همه آن‌ها مرد باید باشند برای ادای سوگند به دادگاه بیاورند. در صورتی که اولیای دم نتوانند این تعداد از بستگان را در دادگاه حاضر کنند، فاطمه با 50 بار سوگند بر بی‌گناهی حکم برائت می‌گیرد و از زندان آزاد خواهد شد.

 


یک پدر و پسر ویتنامی که از ترس بمباران ارتش آمریکا در جنگ ویتنام به جنگل فرار کرده بودند بعد از 40 سال پیدا شدند.
به گزارش راشا تودی، «هو وان تان» به همراه پسرش در سال 1971 که همسر و دو فرزندش بر اثر بمباران جنگنده‌های آمریکایی کشته شده بودند روستای خود را ترک کرده و به جنگل پناهنده شدند.
این پدر و پسر در طول این 40 سال از میوه‌های جنگلی تغذیه می‌کردند و بالای یک درخت که به شکل خانه ساخته شده است زندگی می‌کردند. لباس‌های این 2 نفر نیز از برگ و پوست درختان ساخته شده بود.
بر اساس این گزارش، بومیان زمانی که برای جستجوی هیزم به قلب جنگل‌های استان «گوانگ انگای» در منطقه «تای ترا» رفته بودند زندگی این 2 مرد جنگلی را کشف کردند و به مقامات محلی خبر دادند.
هو وان تان اکنون 82 سال دارد و پسرش در حال حاضر 41 ساله است. زمانی که آنها را پیدا کردند «وان تان» آن قدر ضعیف و ناتوان بوده که او را با برانکارد به بیمارستان منتقل کردند.
«وان تان» خودش می‌تواند به زبان محلی منطقه صحبت کند اما پسرش فقط چند کلمه بلد است.
او پیش از فرار به جنگل زندگی عادی داشت اما به دنبال کشته شدن همسر و 2 فرزندش تصمیم به فرار به جنگل گرفت.
جنگ ویتنام نام جنگی است که از سال 1955 تا 1975 بین نیروهای ویتنام شمالی و جبهه ملی آزادی‌بخش ویتنام جنوبی معروف به «ویت کنگ» از یک سو، و نیروهای ویتنام جنوبی و آمریکا از سوی دیگر رخ داد.هدف ویتنام شمالی و ویت‌کنگ‌ها بیرون راندن نیروهای آمریکا از ویتنام و سرنگون کردن حکومت ویتنام جنوبی و ایجاد یک کشور واحد بود. تمام این هدف‌ها در پایان جنگ ویتنام تامین شد و کشوری که امروز جمهوری سوسیالیستی ویتنام نام دارد به وجود آمد.
گفته می‌شود در خلال این جنگ میلیون‌ها سرباز نظامی و شهروند غیرنظامی کشته شدند.

 


با تولد دوازدهمین فرزند پسر، خانواده آمریکایی همچنان در حسرت دختردارشدن ماندند.
به گزارش ایسنا، «کیتری و جی شواندت» زوج آمریکایی ساکن شهر «راک فورد» پس از تولد 11 فرزند پسر در رویای تولد یک دختر بودند اما، با تولد دوازدهمین پسر حالشان حسابی گرفته شد.
«کیتری»، مادر نوزاد تازه متولد شده در حالی که از تولد دوازدهمین پسر خود غافلگیر شده است، گفت: بعضی وقت‌ها احساس می‌کنم در رختکن یک تیم فوتبال زندگی می‌کنم.
این خانواده رویای دختردار شدن را از سر خود بیرون کرده‌اند و دیگر قصد ندارند صاحب فرزند دیگری شوند.

 


زنی در غزه که در 14سالگی ازدواج کرده و در مدت هفت سال 11 فرزند به دنیا آورده است، برای تامین هزینه‌های آنان درخواست کمک کرده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، «نعمت البتاش»، زنی فلسطینی است که در 14سالگی ازدواج کرده و پس از چهار بار حاملگی، 4 فرزند دختر به دنیا آورده است. اما از آنجا که او تصمیم به داشتن فرزندی پسر داشت، در بار پنجم حاملگی صاحب دوقلویی شده که یکی از آنها دختر و دیگری پسر بوده است.
اما در حاملگی ششم که گویا ناخواسته بوده، این خانواده صاحب پنج قلو شده‌اند.
در حال حاضر این خانواده به دلیل شرایط بد اقتصادی غزه در مضیقه هستند و از مراکز خیریه مستقر در کشورهای مسلمان تقاضای کمک دارند.

 


30 مسلمان پناهجوی روهینگیایی از میانمار که به علت ورود غیرقانونی به تایلند در جنوب این کشور بازداشت شده بودند، از زندان گریختند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بانکوک، این پناهجویان میانماری 10 روز پیش از یک بازداشتگاه متراکم به این زندان انتقال یافته بودند.
سرلشکر پلیس سوویت چونسیری گفت: این افراد با استفاده از تیغ، میله‌‌های زندان را بریده و با ساختن طناب از لباس‌هایشان بامداد روز جمعه از پاسگاه پلیس بخش سادائو در استان سونگک حلا گریختند.
وی افزود: پلیس فیلم‌های تلویزیون مداربسته را برای یافتن ردی از آنها بررسی می‌کند.
بیش از یک هزار و 700 پناهجو از اقلیت روهینگیا که در سال جاری با قایق وارد خاک تایلند شده‌اند، در بازداشتگاه‌های شلوغ این کشور بسر می‌برند.
سی نفری که روز جمعه از زندان گریختند، از صدها روهینگیای زندانی هستند که در ماه گذشته به شرایط پرجمعیت بازداشتگاه‌های این کشور اعتراض کردند.

 


کارگروه تعیین نرخ هزینه‌های معاینه فنی خودرو نرخ معاینه فنی خودروها را با بیش از 50 درصد افزایش تصویب و ابلاغ کرد.
به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس این مصوبه نرخ معاینه فنی مکانیزه خودروهای سبک عادی به 11 هزار تومان، خودروهای سبک گازسوز با تست مخازن و سایر قسمت‌ها به 31 هزار تومان، خودروهای سنگین عادی به 25 هزار تومان، خودروهای سنگین گازسوز با تست مخازن و سایر قسمت‌ها به 36 هزار تومان و موتورسیکلت‌ها به 4 هزار تومان افزایش یافت.بر این اساس در خصوص خودروهای گازسوز به ازای افزایش هر مخزن مازاد بر یک مخزن مبلغ 7 هزار تومان هزینه معاینه فنی افزوده می‌شود. همچنین چنانچه به درخواست مرکز معاینه فنی مجاز و تایید شرکت‌های صلاحیتدار مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران، نیاز به باز و بسته کردن مخزن و آزمون‌های مربوطه باشد، هزینه انجام آزمون 50 هزار تومان به ازای هر مخزن علاوه بر مبالغ یاد شده خواهد بود.همچنین نرخ هزینه‌های معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت‌ها برای هر بار مراجعه بعدی ظرف مدت 15 روز پس از مراجعه اول به منظور رفع نقایص تشخیص داده شده برای خودروهای سبک 2 هزار تومان، خودروهای سنگین 4 هزار تومان و موتورسیکلت‌ها یکهزار تومان مصوب شده است.از سوی دیگر نرخ ارائه خدمات برای مراجعات پس از انقضای مدت تعیین شده از مراجعه اول، معادل اولین مراجعه محاسبه می‌شود.

 


مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران از ورود طرح پیاده‌راه تجریش- میدان قدس، به مرحله نهایی خبر داد و گفت: طرح اجرای پیاده‌راه سازی تجریش تا میدان قدس هم‌اکنون وارد مرحله نهایی شده و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
دکتر محمدجواد شوشتری ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: در فاز اول این طرح که با تایید شورای شهر، معاونت حمل و نقل ترافیک، شهرداری منطقه یک و سازمان زیباسازی انجام خواهد شد، مسیر میدان تجریش تا میدان قدس یا در واقع بخش جنوبی خیابان شهرداری، به پیاده‌راه تبدیل می‌شود.
وی در خصوص تردد اتوبوس‌های پایانه تجریش نیز گفت: اتوبوس‌هایی که از میدان تجریش به سمت میدان قدس حرکت کرده و از آنجا ادامه مسیر می‌دهند، از مسیر جایگزین تعیین شده، تردد خود را انجام خواهند داد.
مدیرعامل سازمان زیباسازی وجود بازار در این محدوده را از دلایل اصلی تبدیل به پیاده راه عنوان کرد و افزود: به دلیل وجود بازار تجریش و اصناف متعدد در راسته این خیابان، تردد شهروندان به صورت پیاده از این محدوده بسیار زیاد است همچنین اهالی محل و کسبه تجریش نیز طی طوماری موافقت خود را با این طرح اعلام کردند.
شوشتری افزود: وجود بارگاه مقدس امامزاده صالح(ع) در این محدوده نیز از دیگر دلایل ایجاد پیاده‌راه و کاهش تردد خودرو است.وی در خصوص فاز دوم تبدیل پیاده‌راه نیز گفت: در فاز بعدی، شمال خیابان یا همان مسیر تردد از میدان قدس تا میدان تجریش به پیاده‌راه تبدیل می‌شود. و احتمالاً ورود و خروج به بیمارستان شهدای تجریش از در شمالی این بیمارستان انجام می‌شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10