(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 20 مرداد 1392 - شماره 20562

بهمنی خبر داد
واریز 5/6 میلیارد دلار سود تغییر نرخ ارز به خزانه
هشدار درباره سودجویی عده‌ای برای خارج کردن سهام عدالت از دست مردم
کوتاه اقتصادی
در صورت تصویب مجلس متخلفان گرانی نهاده و مرغ به قوه قضائیه معرفی می‌شوند
مدیرکل درمان تامین اجتماعی استان:
اعتبار اجرای طرح پزشک خانواده در تهران پرداخت نشده است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: تعداد یارانه‌بگیران تا پایان سال تغییر نمی‌کند
یک مسئول: بانک مرکزی اوراق مشارکت منتشر نمی‌کند
بانک مرکزی: متقاضیان واردات دارو هنگام ثبت سفارش ارز می‌گیرند
افزایش شاخص بورس همزمان با کاهش قیمت طلا
متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی‌مواد خوراکی اعلام شد
   


رئیس کل بانک مرکزی ضمن دفاع از عملکرد خود در بانک مرکزی، از واریز 5/6 میلیارد دلار سود از تغییر سبد ارزی در سال گذشته به خزانه خبر داد.
محمود بهمنی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که در دوره فعالیت جنابعالی تورم دو برابر و قیمت ارز 3 برابر شد، در این دوران چه کارهایی را می‌توانستید انجام دهید که نکردید و چه اقداماتی را انجام دادید که به اقتصاد ایران ضربه زد؟ گفت: کسانی که این سوال را مطرح کردند حتما منظور داشته‌اند.
وی افزود: اما در پاسخ می‌گویم، با وجود اینکه ارز از 1150 تومان به 3600 تومان در بازار رسیده است، اما ما توانستیم که تورم را در نرخ 5/30 درصد کنترل کنیم. در صورتی که زمانی قیمت ارز 45 درصد افزایش یافته بود و تورم متناسب با آن به 50 درصد رسیده بود، بانک مرکزی تلاش بسیاری برای حفظ شرایط کرد، باید تمام مسائل را متناسب با شرایط دید نه در شرایط عادی، ما در شرایط تحریم قرار داریم و به نحوی کار می‌کنیم که گویا در شرایط عادی قرار داریم.
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که اما پیش از این مطرح کرده بودید که تحریم تاثیری بر فعالیت‌ها ندارد، اما تحریم تاثیر خود را گذاشت؟ عنوان کرد: در زمانی که فعالیت خود را در بانک مرکزی آغاز کردم، تورم را از 27 درصد به 9/8 درصد رساندم اما به یکباره تحریم‌ها و هدفمندی و برخی از مسائل اقتصادی شروع شد، چگونه در این شرایط تورم را تک رقمی نگه دارم.
وی ادامه داد: طبیعی است که در این شرایط نرخ تورم 5/30 درصد می‌شود، اما این تورم در وضعیت موجود باید 5/38 درصد می‌شد که ما 8 درصد آن را با اقداماتی که انجام دادیم نسبت به آنچه که باید اتفاق می‌افتاد، کاهش دادیم. در عین حال نقدینگی را در پایان سال با فروش سکه و اوراق مشارکت کاهش دادیم.
بهمنی با بیان اینکه در 4 ماه گذشته نقدینگی 9/1 درصد رشد داشته افزود: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته رشد نقدینگی 1/9 درصد بود و بنابراین نزدیک به 70 درصد رشد نقدینگی را در این مدت یک سال کاهش دادیم.
وی با تاکید بر اینکه تصور نکنید افزایش قیمت و تورم تنها در اختیار بانک مرکزی است، عنوان کرد: نقدینه‌خواهی جامعه افزایش یافته است و به یکباره یک واحد تولیدی که پیش از این با ارز 1150 تومان یا 1226 تومان کالا وارد می‌کرد امروز باید با دلار 2470 تومان کالا وارد کند، یعنی حداقل 100 درصد افزایش تقاضا برای نقدینگی اتفاق افتاده است.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: اگر می‌خواستیم که نقدینگی را به اندازه سال گذشته نگه داریم به این مفهوم بود که باید تولید را 50 درصد کاهش می‌دادیم، چون یک واحد تولیدی امروز با 100واحد پول می‌تواند تنها 60 درصد ظرفیت تولیدی کارخانه خود را بگرداند.
بهمنی گفت: وقتی قیمت ارز دو برابر می‌شود، اگر بخواهیم تولید سال گذشته را حفظ کنیم باید 2 برابر به واحدهای تولید نقدینگی بدهیم به عبارت دیگر باید نقدینگی واحدهای تولیدی 100 درصد رشد یابد، در عین حال نقدینگی را در 8/30 درصد مهار کردیم.
وی با اشاره به اینکه هیچ کس در طول تاریخ بانک مرکزی چند صدتن طلا به خزانه بانک مرکزی نریخته افزود: سال گذشته 5/6 میلیارد دلار از تغییر سبد ارزی سود به خزانه ریختیم، وقتی ارز دو برابر می‌شود نقدینگی هم باید دو برابر شود، اما برخی‌ها انتظار دارند نقدینگی کاهش یابد، اما چنین چیزی منطقی نیست.
وی خاطر نشان کرد: آنچه که مقدور بود را انجام دادم اما انجام نشده‌ها حتما مقدور نبوده است.
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که چه توصیه‌ای به رئیس کل بعدی بانک مرکزی دارید، اظهار داشت: اگر می‌خواستم توصیه‌ای به رئیس کل بعدی داشته باشم، خودم آن را انجام می‌دادم. فردی به فرد دیگری گفت: پدرم مرد، عمرش را به شما داد، فرد در پاسخ گفت: پدرت اگر عمر داشت خودش عمر می‌کرد. اگر من می‌توانستم کار دیگری را انجام دهم خودم انجام می‌دادم چرا به فرد دیگری توصیه کنم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد خاطرات خوب و بد وی در دوران فعالیت به عنوان رئیس کل بانک مرکزی گفت: خاطره بدی در این دوران نداشتم و تمام خاطراتم سراسر خوب بوده است.
بهمنی در پاسخ به این سوال که پس از پایان فعالیت در بانک مرکزی به عنوان رئیس کل به کجا خواهید رفت، آیا قرار است مانند سایر اعضای کابینه دولت دهم به دانشگاه ایرانیان بروید؟ گفت: بنده به هیچ کجا نمی‌روم.

 


رئیس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور نسبت به سودجویی عده‌ای برای جمع‌آوری سهام عدالت از دست مردم هشدار داد.
داریوش پاک‌بین در گفت‌وگو با فارس در مورد آخرین وضعیت آزادسازی سهام عدالت گفت: شورای تخصصی اصل 44 در آخرین جلسه خود، دستورالعمل ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت را به بازار سرمایه و معاملاتی شدن آن را نهایی کرد.
رئیس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور افزود: انجام این کار نیاز به پیش نیازها و اقدامات مقدماتی در بورس، فرابورس، سازمان خصوصی‌سازی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارد و امیدواریم به صورت پایلوت این کار در دو استان کشور آغاز شود و به تدریج همه شرکت‌های سرمایه‌گذاری را وارد بورس کنیم.
وی با بیان اینکه تلاش‌ها بر این است که در آینده نزدیک سهام عدالت معاملاتی شود، گفت: البته برای این کار باید قیمت سهام کارخانه‌های واگذار شده قطعی شود و برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تعاونی افزایش سرمایه دهند.
پاک‌بین با بیان اینکه سبد سهام شرکت‌های عدالت بورس و غیربورسی عرضه خواهد شد، گفت: یکی از مباحث همین است که شرکت‌های غیربورسی چگونه قیمت‌گذاری و عرضه شوند.
رئیس اتحادیه کشوری سهام عدالت گفت: البته نکاتی در خرید و فروش سهام عدالت باید از سوی مدیران سرمایه‌گذاری لحاظ شود که از جمله آنها می‌توان به رویکرد حفظ حقوق سهامداران، ثبات بازار سرمایه، آموزش و ترویج فرهنگ سهامداری و تداوم و رشد ارزش سبد سهام شرکت‌ها اشاره کرد.
پاک‌بین تصریح کرد: باید مراقبت شود که گروه‌های خاصی نتوانند سهام عدالت را از مردم خریداری کرده و آنها را از چرخه سهامداری خارج کنند.
وی در پاسخ به این سوال که ممکن است پس از آزاد شدن خرید و فروش سهام عدالت عده زیادی از مردم سهام خود را بفروشند، در حالی که قرار بود با ایجاد سهام عدالت همه مردم سهامدار شوند، گفت: البته در این مرحله تنها حدود 13درصد از کل سهام عدالت به ارزش حدود 7 هزار میلیارد تومان برای خرید و فروش عرضه می‌شود و در قانون اصل 44 واگذاری سهام با این هدف انجام می‌شود که با اشتغال ایجاد شده، فرصت سوءاستفاده از افراد خاص گرفته شود و فرهنگ سهامداری بین مردم ترویج شود.
وی ادامه داد: باید از عواید و سود این شرکت‌های سرمایه‌گذاری، استان‌های کشور فعال شوند و کارخانه، سد و معدن و صنایع مختلف با توجه به ظرفیت هر استان ایجاد شود تا همزمان با افزایش اشتغال، ثروت مردم افزایش پیدا کند.
پاک‌بین اضافه کرد: با توجه به این رویکرد حتما باید نظارت شود تا افرادی اقدام به جمع‌آوری و خرید سهام عدالت مردم نکنند، هم‌اکنون هم عده‌ای سودجو برای انجام این کار وکالت گرفته‌اند که وکالت آنها غیرقانونی است.
به گفته وی راهکارهای زیادی از سوی شورای عالی اصل 44، سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس برای مقابله با این پدیده پیش‌بینی شده و قرار است شرکت‌های تعاونی و اتحادیه کشوری سهام عدالت به عنوان ناظر تمهیداتی درنظر بگیرند و با کمک دستگاه‌های نظارتی دستورالعملی در این زمینه نوشته شود.
پاک‌بین با بیان اینکه رقم سهام عدالت در اختیار مردم، 45 هزار میلیارد تومان است، گفت: این رقم حدود 40درصد شرکت‌های بزرگ کشور است و اگر افراد یا گروه‌های خاصی این سهام را از دست مردم خارج کرده و در اختیار بگیرند، می‌توانند صاحب کرسی در هیئت مدیره این کارخانه‌ها شوند.
وی در توصیه‌ای به مردم و دارندگان سهام عدالت گفت: مردم به شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تعاونی سهام عدالت اعتماد و اطمینان داشته باشند و اجازه ندهند کسانی، مدیریت این بخش را برعهده بگیرند.

 


* دبیرکل بانک مرکزی از انتشار و ورود ایران چک‌های جدید 50هزارتومانی با طراحی، قطع و فیچرهای امنیتی جدید تا 3 ماه آینده به بازار خبر داد.محمود احمدی با بیان اینکه ایران چکهای جدید جایگزین ایران چکهای فعلی خواهد شد، عنوان کرد: چک پولهای 50 هزار تومانی فعلی جمع‌آوری نمی‌شود، اما ایران چکهای جدید به مرور جایگزین خواهد شد.
* 19 مرداد ماه سیم کارت در کشور 19 ساله شد.به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، 19 سال پیش روز 19 مرداد سال 1373 با واگذاری 4 سیم کارت به کارکنان نهاد ریاست‌جمهوری، رسما عرضه سیم کارت تلفن همراه در ایران آغاز شد. بهره برداری از اولین فاز شبکه تلفن همراه کشور، در مرداد ماه سال 1373 در شهر تهران با استفاده از 176 فرستنده و گیرنده در 24 ایستگاه رادیویی و با ظرفیت 9200 شماره آغاز شد. به دنبال استقبال غیرمنتظره و بی‌نظیر مردم از این پدیده، شرکت مخابرات ایران درصدد گسترش پوشش آن از تهران به کل کشور برآمد. بنابراین با توجه به نیاز و تقاضای مردم به این پدیده، فعالیتهای متناسب با جهت‌گیری جهانی برای توسعه شبکه تلفن همراه در اهداف عالی مجموعه مخابرات کشور صورت گرفت.
* طی چهار ماهه نخست سال جاری 28 میلیون و 600 هزار تن کالای غیرنفتی در کشور به ارزش 12 میلیارد و 536 هزار دلار صادر شد که از نظر وزنی 5/11 درصد افزایش و از نظر ارزشی پنج درصد از مدت مشابه سال گذشته کاهش دارد.
* معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته به طور متوسط تاخیرات پروازی به 22 دقیقه کاهش یافته گفت: براساس تعریف ایکائو زمان دقیق پرواز هواپیماها 15 دقیقه بعد از ساعتی است که روی بلیت قید شده است.
* آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: ایران ناوگان کشتی نفتکش خود را با خرید شناورهایی از چین تقویت کرده و میزان بیشتری نفت خام به این کشور می‌فروشد.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 6612، 6645، 6653، 6655، 6656، 6658 و 6659 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.

 


عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بعد از رای‌گیری در مجلس متخلفین گرانی نهاده و مرغ به قوه قضائیه معرفی می‌شوند.
هدایت‌الله میر مرادزهی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به نتیجه بررسی وضعیت نهاده و مرغ در جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: بعد از بررسی در کمیسیون قرار شد براساس ماده 123 و بعد از رای‌گیری در مجلس مطرح شود.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: در صورتی که مجلس رای دهد متخلفان درباره گرانی مرغ و نهاده در بازار به قوه قضائیه معرفی می‌شوند.
بنابراین گزارش، محموله‌های کشتی خوراک طیور بیش از دو ماه است در آب‌های جنوب سرگردانند و به دلیل عدم تخصیص ارز ترخیص نمی‌شوند. خوراک طیور مرغداران رو به اتمام است و قیمت آن به شدت بالا رفته و همین موضوع قیمت مرغ را به کیلویی 6500 تومان رسانده است.
افزایش قیمت شیر خام
رئیس اتحادیه مرکزی دامداران نیز گفت: اگر نرخ ارز برای واردات نهاده‌های تولید تغییر کند قیمت شیر خام نیز متناسب با آن تا دو برابر افزایش می‌یابد و نوسانات بازار نهاده می‌تواند کاهش چشمگیر تولید شیر را به همراه داشته باشد.
سیروس روستا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دامداران تمایلی برای افزایش قیمت شیر خام ندارند اما اگر نرخ ارز برای واردات علوفه تغییر کند و ارز مرجع از این کالاهای اساسی حذف شود قیمت تمام شده برای تولید هر کیلوگرم شیر خام تا دو برابر افزایش می‌یابد و به همین نسبت قیمت خرید این فرآورده پروتئینی نیز گران‌تر خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر توزیع نهاده‌ها در قبال تحویل شیر خام ادامه دارد اما کمبود برخی نهاده‌ها سبب ایجاد اختلالاتی برای تحویل خوراک دام به دامداران و آشفتگی بازار نهاده‌ها در کشور شده است.
رئیس اتحادیه مرکزی دامداران با انتقاد نسبت به افزایش چشمگیر قیمت نهاده‌ها و نوسانات بازار این کالاهای اساسی در کشور گفت: علیرغم اینکه دامداران شیر خام را همواره به کارخانه‌های لبنی تحویل می‌دهند اما هنوز نهاده‌های مورد نیاز خود را که سهم آن‌ها از تحویل شیر خام در سه ماهه پایانی سال گذشته بود، تحویل نگرفته‌اند و حتی برخی تولیدکنندگان مجبور بودند که نهاده‌ها را از بازار آزاد و با قیمت‌های سرسام‌آور تهیه کنند.
روستا تصریح کرد: حتی در تفاهم‌نامه جدید منعقد شده برای تحویل شیر خام به کارخانه‌های لبنی قیمت نهاده‌هایی مانند جو و ذرت نیز به کیلویی 650 و 800 تومان رسیده که این افزایش قیمت‌ها می‌تواند در گرانی شیر خام موثر باشد.
وی ادامه داد: سال گذشته به ویژه پس از انعقاد تفاهم‌نامه و سامان یافتن بازار نهاده‌ها روند تولید شیر همواره افزایشی بود اما از ابتدای امسال دامداران با شرایط تولید و بازار آشفته انگیزه خود برای ادامه تولید را از دست داده‌اند که استمرار چنین مشکلاتی می‌تواند کاهش چشمگیر تولید شیر خام در سال جاری را به همراه داشته باشد.
رئیس اتحادیه مرکزی دامداران اظهار امیدواری کرد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ضمن اخذ رای اعتماد بالا از نمایندگان مجلس بتواند شرایط تولید برای دامداران را بهبود دهد تا در ادامه شاهد حذف اجباری گله‌های مولد نباشیم.

 


مدیرکل درمان تامین اجتماعی استان تهران با بیان اینکه هیچ گونه اعتباری برای اجرای طرح پزشک خانواده در سال 92 به تامین اجتماعی استان اختصاص نیافته است، گفت: هیچ دستورالعملی هم برای اجرا و تغییرات جدید در طرح پزشک خانواده به صورت عملی به سازمان تامین اجتماعی ارائه نشده است.
علی جمالیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه دستور اجرای طرح پزشک خانواده در استان تهران باید از وزارت کار به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ و پس از آن به تمامی استان‌ها ارائه شود، اظهار کرد: طرح پزشک خانواده طرحی کلان و ملی است و هر تصمیمی برای آن در سطح کشوری اتخاذ شود، تامین اجتماعی نیز تمام همکاری‌های لازم را خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه در برهه زمانی قبلی که طرح پزشک خانواده انجام شد، سازمان تامین اجتماعی سازمان بیمه‌گر پیشگام در این زمینه بود، عنوان کرد: این سازمان تعهدات خود را بابت تمام قراردادهایی که تا آخرین لحظه منعقد شد، پرداخت کرد.
مدیرکل درمان تامین اجتماعی استان تهران افزود: تمام تعهدات منعقد شده مابین سازمان تامین اجتماعی و پزشکان به آنها پرداخت شد و این در حالی بود که طرح اجرایی نشد و این موضوع هر چند یک ضرر برای سازمان محسوب می‌شد، اما به این دلیل که از نظر شرعی و اخلاقی نمی‌توانستیم زیر قراردادهایمان بزنیم پرداخت‌هایمان را انجام دادیم.
به گفته وی، طرح قبلی پزشک خانواده که قرار بود در استان تهران اجرا شود، در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باقی ماند هرچند سازمان تامین اجتماعی در حال انجام کارهای مربوط به آن بود.
جمالیان ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی در این زمینه نهایت همکاری را داشت، اما طرح به مرحله اجرا درنیامد.
مدیرکل درمان تامین اجتماعی استان تهران در مورد پرداخت مابه‌التفاوت افزایش قیمت داروها توسط سازمان تامین اجتماعی نیز خاطر نشان کرد: مقرر شده، اعتبارات مربوط به مابه‌التفاوت افزایش قیمت داروها به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود تا این سازمان بتواند این افزایش‌ها را پوشش دهد و بدین ترتیب دیگر پولی توسط بیمار پرداخت نخواهد شد.
جمالیان همچنین به مطالبات سازمان تامین اجتماعی اشاره و اظهار کرد: مطالباتمان را تا فروردین ماه 92 به مراکز درمانی طرف قرارداد خود پرداخت کرده‌ایم و قصد داریم مطالبات فروردین و اردیبهشت ماه را نیز تا ماه آینده پرداخت کنیم.
وی ادامه داد: تاکنون سابقه نداشته که مطالبات سازمان تامین اجتماعی با مراکز درمانی طرف قرارداد خود با این فاصله زمانی کوتاه و تا این حد به روز باشد.

 


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تا پایان سال جاری تعداد یارانه‌بگیران تغییر نمی‌کند.
علی‌محمد احمدی ادامه داد: در این 7 ماهه تا پایان سال دولت و مجلس باید یک ارزیابی از اجرای مرحله اول هدفمندی داشته باشند، زیرا مشکل اساسی این است که دولت امسال توان تامین یارانه پرداختی را ندارد.
وی اضافه کرد: در 4 ماهه ابتدای امسال حدود 50 درصد درآمد پیش‌بینی شده در بودجه برای هدفمندی یارانه‌ها محقق شده است.
این نماینده مجلس گفت: تا پایان امسال هیچ تغییری در تعداد یارانه‌بگیران انجام نمی‌شود و تلاش تیم اقتصادی دولت یازدهم برای تامین منابع یارانه نقدی است.
علی‌محمد احمدی در گفت‌وگو با فارس، در مورد جلسه کمیسیون برنامه و بودجه درباره ارزیابی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم اظهار داشت: این فرد یک استاد اقتصاد دانشگاه است و تجربه کاری در دولت و سازمان مدیریت دارد و نسبت به گزینه‌های دیگر بهتر است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: نظر نمایندگان به وزرای کابینه متفاوت است، اما در مجموع 80 درصد کابینه مثبت ارزیابی می‌شود و چند درصدی هم ضعیف تلقی می‌شود.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وزیر پیشنهادی اقتصاد برنامه‌ای برای ادامه هدفمندی یارانه‌ها دارد، گفت: در حال حاضر وزرای پیشنهادی فرصت زیادی بر شرح برنامه‌های خود ندارند، اما به طور اجمالی وزیر پیشنهادی اقتصاد قصد دارد پرداخت نقدی به خانوارها، طبق روال فاز اول ادامه پیدا کند و تا زمانی که قیمت‌ها تثبیت نشده و اقتصاد به شرایط تعادل نرسیده، مرحله دوم هدفمندی اجرا نشود.
احمدی گفت: آنچه با وزیر پیشنهادی اقتصاد مطرح کرده‌ایم این است که فعلا یارانه نقدی بدون تغییر پرداخت شود تا اینکه در سال آینده سناریوهای مختلف برای ادامه کار از سوی دولت مطرح و بررسی شود.

 


مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی اظهار داشت: این بانک فعلا برنامه‌ای برای انتشار اوراق مشارکت ندارد.
ابوالفضل اکرمی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به کاهش نرخ رشد نقدینگی در سال جاری، اظهار داشت: بانک مرکزی با توجه به شرایط کنونی، فعلا برنامه‌ای برای انتشار اوراق مشارکت ندارد.
وی افزود: رشد نقدینگی در سطح مطلوبی قرار دارد و به همین دلیل نیازی به انتشار اوراق مشارکت بانک مرکزی در شرایط فعلی نیست.
مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه در سال گذشته بانک مرکزی دوبار اقدام به انتشار اوراق مشارکت کرد، گفت: در هر بار 2500 میلیارد تومان و در مجموع 5هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال گذشته منتشر شد که این اقدام توانست تا حدودی رشد نقدینگی را کنترل کند.
گفتنی است رئیس کل بانک مرکزی آخرین عدد نرخ رشد نقدینگی را اعلام کرد که براساس آن رشد نقدینگی در تیرماه نسبت به اسفند سال گذشته تنها 9/1 درصد رشد داشته است.

 


مدیر اداره نظارت ارز بانک مرکزی اختصاص ارز برای واردات دارو را در اولویت این بانک اعلام کرد.
غلامرضا قاسمی با اشاره به این که با تاکید رئیس کل بانک مرکزی و معاون ارزی بانک به بانک‌ها اعلام شده که اختصاص ارز به مواد اولیه دارو و دارو در اولویت قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: روند کار به‌گونه‌ای است که فردی که ثبت سفارش می‌کند می‌تواند در همان روز ارز را دریافت کند.
وی درباره چگونگی اختصاص مابه‌التفاوت نرخ ارز مبادله‌ای و مرجع به کالاهای اساسی تصریح کرد: در این راستا دستگاه واردکننده کالا باید با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی هماهنگ باشند.
قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا همچنین درباره اختصاص ارز توسط بانک مرکزی برای ورود کالا اظهار کرد: اوایل سال جاری جلسه‌ای بین بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار و مقرر شد 10 میلیارد دلار ارز به کالاهای اساسی طی دوره‌های سه ماهه (هر سه ماه 5/2 میلیارد دلار) اختصاص داده شود.مدیر اداره نظارت ارز بانک مرکزی با اشاره به این که تاکنون هشت میلیارد و 388 میلیون دلار ارز معادل 84 درصد مبلغ تعیین شده به واردات کالاهای اساسی اختصاص داده شده است، تصریح کرد: در مورد برخی کالاها مانند کنجاله و سویا ضمن این که سهمیه اختصاص داده شده که یک میلیارد و 128 میلیون دلار بوده به اتمام رسیده، 382 میلیون دلار معادل 34 درصد بیشتر ارز اختصاص داده شده است.
قاسمی همچنین با بیان این که سهمیه روغن خام یک میلیارد و 450 میلیون دلار بوده که 19 درصد بیشتر معادل 250 میلیون دلار اختصاص داده شده است، خاطرنشان کرد: در مورد کره، برنج، ذرت، شکر، جو و گوشت به ترتیب 82، 95، 11، 95، 1، 61 و 48 درصد از ارز تعیین شده اختصاص داده شده است.
وی با بیان این که در مورد چهار کالای گندم، جو، کنجاله و سویا تا ابلاغ قانون بودجه به بانک مرکزی، ارز با نرخ 1226 تومان اختصاص داده شده است، تصریح کرد: در مورد سایر کالاها مانند شکر، کره و شیر خشک هرچند که از یک تاریخ مشخص بنا شد به بخش خصوصی ارز با نرخ مبادله‌ای اختصاص داده شود اما واردکنندگان مباشر شرکت بازرگانی دولتی ایران و یا شرکت پشتیبانی امور دام شدند و این اقدام به معنای آن است که کالاها برای این شرکت‌ها خریداری شده و باید ارز با نرخ 1226 به آن‌ها اختصاص داده شود.
قاسمی درباره تغییر نرخ ارز دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی از مرجع به مباد‌له‌ای گفت: با توجه به جلسات برگزار شده در پایان سال گذشته و الزام به اجرای قانون بودجه 1392 و ضرورت اعمال نرخ واحد، برای این کالاها ارز مبادله‌ای اختصاص می‌یابد.
مدیر اداره نظارت ارز بانک مرکزی با بیان این که ابلاغیه بانک مرکزی در این باره مسئله جدیدی نیست و تکرار مسائل گذشته است، گفت: در فروردین ماه بخشنامه مربوط به اختصاص ارز با نرخ مبادله‌ای صادر شده بود.
قاسمی درباره حضور نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بانک مرکزی و گمرک در فرودگاه امام(ره) برای تسهیل ترخیص کالاها اظهار کرد: از روز شنبه گذشته با توجه به موضوعات مطرح شده در گمرک فرودگاه امام حاضر شدیم و به هیچ موردی بر نخوردیم که بانک مرکزی تامین ارز را انجام نداده‌باشد.

 


همزمان با کاهش قیمت جهانی طلا، شاخص بورس ایران افزایش یافت.
شاخص کل بورس کشور، روز چهارشنبه گذشته با عبور از خط 58 هزار واحد رکورد جدید دیگری را به ثبت رساند. معاملات این روز عمدتا بر روی سهام شرکت‌های مخابرات، بانک صادرات، بانک ملت، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و فولاد خوزستان انجام شد و همین امر بیشترین تاثیر مثبت را بر روند شاخص داشت.
اما در همین حال قیمت جهانی طلا روز چهارشنبه با کاهش 15 دلاری به پایین‌ترین میزان در 3 هفته گذشته رسید.
قیمت این فلز گرانبها در این روز به 1276 دلار در هر اونس رسید که این رقم طی هفته‌های اخیر کم‌نظیر بوده است. البته روز گذشته قیمت طلا اندکی افزایش یافت و به کانال 1300 دلار برگشت.
گفتنی است، بازار طلا امسال جذابیت سال‌های قبل را ندارد و به همین علت بسیاری از سرمایه‌های سرگردان به بازار بورس هدایت شده است.

 


در هفته منتهی به 11 مرداد از مجموع 11 گروه کالایی مورد بررسی، هفت گروه با کاهش و دو گروه بدون تغییر قیمت نسبت به هفته مشابه ماه قبل بوده‌اند.
بانک مرکزی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی را اعلام کرد.
براساس این گزارش: در گروه لبنیات قیمت پنیر غیر پاستوریزه افزایش جزئی یافت و بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. قیمت تخم‌مرغ کاهش داشت و شانه‌ای 65000 الی 91500 ریال فروش می‌رفت.
در گروه برنج، بهای برنج داخلی درجه یک افزایش ولی قیمت برنج داخلی درجه 2 اندکی کاهش یافت. در گروه حبوب، بهای لوبیا سفید و لوبیا قرمز با اندکی افزایش قیمت همراه بود ولی سایر اقلام این گروه کاهش داشت.
میوه‌فروشی‌های سطح شهر نیز اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه کردند که در گروه‌های میوه‌های تازه، بهای سیب گلاب، زردآلو، آلو، گیلاس و انگور افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش یافت. در گروه سبزی‌های تازه بهای پیاز افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش داشت.
در این هفته بهای گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود و قیمت گوشت گوسفند اندکی افزایش ولی بهای مرغ کاهش یافت.
در هفته مورد بررسی، قیمت چای خارجی و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود، ‌بهای قند و شکر افزایش جزئی داشت.
در هفته مورد نظر در گروه لبنیات قیمت پنیر پاستوریزه معادل 4/0 درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. قیمت تخم‌مرغ معادل 8/1 درصد کاهش داشت.
در هفته مورد بررسی، در گروه برنج بهای برنج داخلی درجه یک معادل یک درصد افزایش یافت ولی قیمت برنج داخلی درجه دو 2/0 درصد کاهش یافت.
در هفته گزارش شده، در گروه میوه‌های تازه بهای سیب گلاب معادل 4/0 درصد، زردآلو 5/5 درصد، آلو 4/6 درصد،‌ گیلاس 2/2 درصد و انگور 7/1 درصد، افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین یک تا 9/6 درصد کاهش یافت. در گروه سبزی‌های تازه بهای پیاز معادل 8/4 درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 3/0 تا 4/9 درصد کاهش داشت.
در این هفته بهای گوشت تازه و گوساله ثابت بود. قیمت گوشت گوسفند معادل 4/0 درصد افزایش ولی بهای گوشت مرغ 3/1 درصد کاهش یافت.
در هفته مورد بررسی قیمت چای خارجی و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود. بهای قند معادل 1/0 درصد و شکر 3/0 درصد افزایش داشت.
به گزارش فارس، قیمت لبنیات نسبت به هفته مشابه ماه قبل 8/1 درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل 6/21 درصد افزایش نشان می‌دهد. قیمت تخم‌مرغ نسبت به هفته مشابه ماه قبل منفی 4/5 درصد و نسبت به هفته مشابه سال گذشته 3/43 درصد رشد داشته است.
قیمت برنج در مقایسه با هفته مشابه ماه قبل 1/1 درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل 5/66 درصد رشد داشته است. قیمت میوه‌های تازه نسبت به هفته مشابه سال قبل 4/6 درصد و در مقایسه با هفته مشابه سال گذشته 3/43 درصد افزایش داشته است.
قیمت حبوب در این هفته نسبت به هفته مشابه ماه قبل با کاهش 6/1 درصدی و در مقایسه با همان هفته سال گذشته 3/101 درصد افزایش نشان می‌دهد. در بخش سبزی‌های تازه قیمت این گروه کالایی نسبت به هفته مشابه ماه قبل 5/4 درصد کاهش یافته و نسبت به مدت مشابه سال قبل 3/74 درصد رشد داشته است.
همچنین گوشت قرمز در این هفته نسبت به هفته مشابه ماه قبل 3/0 درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل 3/43 درصد افزایش یافته، گوشت مرغ نسبت به هفته ماه مشابه 9/6 درصد کاهش و نسبت به هفته مشابه سال گذشته 5/2 درصد افت قیمت را تجربه کرده است.
قیمت قند و شکر در هفته مشابه ماه قبل و سال قبل به ترتیب 4/6 درصد کاهش و 9/39 درصد رشد داشته است. بنابراین گزارش: با توجه به این اعداد و ارقام، به نظر می‌رسد روند افزایشی اغلب کالاهای اساسی متوقف و حتی قیمت برخی از آنها با افت مواجه شده است. از مجموع 11 گروه کالایی مورد بررسی 7 گروه با کاهش و 2 گروه بدون تغییر قیمت نسبت به هفته مشابه ماه قبل بوده‌اند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10