لابیهای کاسبکارانه! (یادداشت میهمان) |
![](../image/ball3.gif) |
کیهان و خوانندگان |
![](../image/ball3.gif) |
گدایی! (گفت و شنود) |
![](../image/ball3.gif) |
دیوان عدالت اداری: بخشنامه جهانگیری مغایر قانون است |
![](../image/ball3.gif) |
آملیلاریجانی تاکید کرد حمایت قاطع دستگاه قضا از آمران به
معروف و ناهیان از منکر |
![](../image/ball3.gif) |
به مناسبت عید فطر صورت گرفت پیام تبریک روحانی به رؤسا و سران
کشورهای اسلامی |
![](../image/ball3.gif) |
انگلیس جعبه سیاه مافیای اقتصادی را دزدید! (خبر ویژه) |
![](../image/ball3.gif) |
رئیس دانشکده معماری علم و صنعت: وزیر علوم به روحانی تحمیل شده
است (خبر ویژه) |
![](../image/ball3.gif) |
میخواهند کیهان را به انفعال بکشند (خبر ویژه) |
![](../image/ball3.gif) |
روایت مرعشی از درگیری و بنبست در شرکت سهامی دولت اصلاحات (خبر
ویژه) |
![](../image/ball3.gif) |
|
|
![](../image/top.gif) |
دکتر محمد سلیمانی* رهبر معظم انقلاب و ولی امر مسلمین در نماز پرشکوه عید
فطر بر ضرورت انتخاب وزرای صالح اشاره و تأکید کردند: «انشاالله به زودی و با انجام
وظیفه مجلس شورای اسلامی در انتخاب وزرای صالح، دولت جدید نیز تشکیل میشود و با
همراهی مردم کارهای بزرگ مهم و دشواری را که حاوی منافع بزرگی است به بهترین وجه
انجام خواهند داد.» اجازه میخواهم چند نکته را در این مورد به عرض ملت شریف
برسانم: 1- ضرورت انتخاب وزیر صالح خواست ملت و رهبری عزیز است و وظیفه شرعی و
قانونی نمایندگان ملت و رئیس جمهور محترم است. وزیر صالح باید متدین، کارآمد،
انقلابی، بدون حاشیه، با سابقه درخشان و شفاف، متخصص در حوزه مربوطه، سالم، تبری
جسته از فتنه سال 1388 و دارای سابقه مبارزه با فتنهگران، شفافیت در مواضع نسبت
به سران فتنه و جریانات انحرافی، معتقد به اصول و آرمانهای انقلاب و امام و رهبری،
زنده و شاداب از نظر جسمی،متعهد به ادامه راه امام و شهدا، امانتدار، دارای سابقه
مبارزه با مفاسد اقتصادی و اجتماعی، و همراهی سیاسی با نظام، باشد. احصاء این
ویژگیها از طریق تعامل مستقیم وزیر با نمایندگان در قالب نشستها و گفتگوها در
کمیسیونها و مجامع و فراکسیونهای مجلس عملی میگردد. 2- این روزها شاهد حضور
انواع و اقسام افراد در راهروهای مجلس برای انجام لابیگری به نفع وزیر هستیم. این
افراد عمدتاً متعلق به جناح سیاسی خاص اصلاحطلبان هستند و اتفاقاً فراوان از بخش
تندرو این جناح میباشند. در راهروهای مجلس شاهد لابیگریهای حرفهای از نمایندگان
ادوار گذشته مجلس، خصوصاً مجلس ششم، معاونین وزرا و مدیران کل دوران دولتهای
سازندگی و اصلاحات، سیاسیون حرفهای و با سابقه هستیم. از جمله مطالبی که بیان
میکنند میتوانم چند مورد را ذکر کنم: «ایشان (وزیر پیشنهادی) هر چه شما گفتید عمل
میکند»، «او اهل تعامل (یعنی بده و بستان) است»، «من (فرد لابی کننده) قول میدهم
هر مدیری را خواستید ایشان بگذارد «وزیر پیشنهادی به من (فرد لابی کننده) اختیار
داده است به شما اطمینان بدهم حتی معاونین وزیر و مدیران استانی را طبق نظر شما نصب
کند»، «ایشان در فتنه نقشی نداشته است»، «اینکه میگویند ایشان با سران فتنه همراهی
کرده است دروغ است»، «ایشان واگذاری پروژههای اقتصادی در استان را با نظر شما
انجام میدهد»، «ایشان فردی سالم و بدون حاشیه است، و بین کارمندان وزارتخانه بسیار
محبوب است» و خلاصه آنچه حسن حساب میآید به حساب وزیر بیان میکنند و او را از هر
عیب و ایرادی مبرا میدانند. کاملاً معلوم است که افراد لابیگر سازماندهی شدهاند
و تقسیم کار کردهاند که با هر نمایندهای چگونه و از چه زاویهای صحبت کنند. انسان
در کار این جماعت میماند که آیا دلشان برای خودشان میطپد یا برای وزیر؟ 3-
حضور وزرا در کمیسیونهای تخصصی مجلس، مجامع استانی، فراکسیونهای سیاسی و تخصصی و
غیره، عمدتاً با همراهی یک قشون از افراد با ربط و بیربط انجام میشود. متأسفانه
هیچ کنترل و ضابطهای وجود ندارد؟ اگر کسی قبلاً به کمیسیون مجلس آمده باشد، متوجه
است که باید از هفت خوان رستم عبور کند. حال چگونه این افراد میتوانند از تمام این
خوانها با سرعت و سهولت عبور کنند، جای سؤال اساسی دارد! چه باید کرد؟ 1-
اولاً معلوم نیست این حضورها به نفع وزیر باشد. چون اگر نمایندگان متوجه قضیه
باشند، این اعمال را غیراخلاقی و غیر حرفهای و توهین به خود میدانند و نسبت به
وزیری که در آینده میخواهد از چنین آدمهای کاسبی استفاده کند، تردید میکنند. پس
در مرتبه اول باید خود وزیر پیشنهادی شخصاً حواسش را جمع کند و افراد کاسب کار را
از خود دور کند و مهمانهای ناخوانده را شناسائی و منع کند. یادم میآید سال 1384
که برای رأی اعتماد به مجلس میرفتم، تک و تنها و گاهاً همراه یک کارشناس امور مجلس
وزارت میرفتم و همین باعث شد تعداد رأی اینجانب 220 رأی گردد. لذا توجه همه وزرای
پیشنهادی و نمایندگان مجلس را به این موضوع معطوف میکنم که مواظب باشند. 2-
هیأت رئیسه مجلس و مدیران مربوطه در مجلس در این موارد قصور دارند. آنها باید ضابطه
بگذارند که شأن نمایندگان و مجلس خدشهدار نشود. آنها قسم خوردهاند. این گونه
رفتارهای عدهای کاسب، واقعاً توهین به جایگاه مجلس و دولت است، توهین به شأن
نماینده است. لذا از هیأت رئیسه مجلس مصراً میخواهم این بساط را جمع کنند. 3-
ریاست محترم جمهور در مجلس اعلام کردند و قول دادند که جایگاه مجلس را ارتقاء دهند.
از ایشان میخواهم نسبت به این پدیده حساسیت نشان دهند و نگذارند افرادی به نام
ایشان و از طرف دولت ایشان، بیش از این جایگاه مجلس را پائین بیاورند. 4-
نمایندگان مجلس باید عکسالعمل بیشتری نشان دهند. گرچه در هفته گذشته بسیاری از
نمایندگان عدم رضایت خود را از این بابت اعلام کردند، ولی لازم است جدیتر و
فراگیرتر شود. و اما اصل مطلب: الفـ واقعیت آن است که عده قابل توجهی از
وزرای پیشنهادی در فتنه 1388 فعال بودهاند، عدهای سکوت کردهاند، عدهای حاضر
نیستند حتی از کلمه فتنه استفاده کنند. از این بابت تردید روی این افراد بسیار زیاد
است. بعضیها دارای اسناد و مدارک روشن و ردپای شفاف در حمایت از فتنهگران هستند.
آیا اینها صالح هستند؟ هیچ فرد منصف و بیطرفی آنها را صالح نمیداند. اینها باید
به جای طفره رفتن از شفاف کردن امور و مواضع، صریحتر صحبت کنند تا راستگویی آنها
زیر سؤال نرود. ب- عدهای از وزرای پیشنهادی دارای پرونده سوء اقتصادی، عملکرد
نامناسب اقتصادی و مدیریتی، شبه سوء استفاده از بیتالمال، بکارگیری اطرافیان
ناسالم و ناکارآمد، سوء مدیریت، و از این قبیل امور هستند. این افراد هم لازم است
نسبت به شفافسازی امور اقدام کنند و فکر نکنند میتوانند با لابیگری عدهای ذهن
نمایندگان را منحرف کنند. ج- برنامه ارائه شده بعضی از وزرای پیشنهادی عمدتاً
کلیگوئی و با محتوای کلمات قلمبه و سلمبه عمومی و غیرقابل ارزیابی است. بدیهی است
در این صورت نباید انتظار رأی بالا از مجلس داشته باشند. برنامه اساسی کار است،
برنامه باید قالب جامع و صحیح داشته باشد و مشخص کند وزیر در طول چهار سال چه گلی
بر سر امور آن حوزه خواهد زد. ممکن است کسی راجع به برنامه ضعیف حرف نزند، ولی این
دلیل بر اقناع نیست، بلکه میتواند دلیل بر آن باشد که نماینده آن وزیر را صاحب
صلاحیت نمیداند و لذا سؤال هم نمیکند. در خاتمه امیدوارم که با تلاش وزرای
پیشنهادی و نمایندگان مجلس انشاءالله افراد صالح برای تصدی وزارتخانهها انتخاب
شوند و از ورود افراد ناکارآمد و منتسب به فتنه جداً جلوگیری شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــ * وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت نهم
و نماینده کنونی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی
|
|
![](../image/top.gif) |
سامانه پیام کوتاه 30002323 33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر 33916546 تمام
ساعات شبانهروز * سلام بر آن روزگاران پر از شور و شرف و شعور، سلام بر آن
مردان تکرارنشدنی تاریخ، مردانی از جنس نور، حماسه و ایثار. آن به خدا پیوستگان
تاریخ. در آستانه سالگرد شهادت سردار محمود کاوه هستیم، دلاورمردی که مرگ را در
کردستان تحقیر کرد. روحشان شاد و یادشان گرامی باد. کاظمی دهلرانی * بررسی
صادقانه و دلسوزانه نمایندگان محترم مجلس در مورد صلاحیت تکتک اعضای کابینه
پیشنهادی میتواند مقدمهای برای خلق حماسه سیاسی دیگر در آینده باشد.
6263---0938 * خوشبختانه بعد از انتخاب دکتر روحانی به ریاست جمهوری فضای مناسبی
برای وحدت ملی در کشور حاکم شده اما اگر منظور عدهای از این فضا بازگشت بدون توبه
و عذرخواهی سران فتنه به عرصه سیاسی و عوامل دخیل در فتنه به وزارت و مدیریت و نیز
چشمپوشی از محاکمه آقازادهها و بازگشت حامیان معنوی فتنه به تریبونهای مقدس باشد
ما مخالفیم و مجلس نیز قطعا باید در روز رای اعتماد به تکلیف خود عمل کند.
4870---0913 * از درایت رهبر معظم و عزیز انقلاب به خاطر انتصاب آقای احمدینژاد
به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام متشکریم. جدا از این انتصاب خوشحال شدیم.
2131---0935 ، 7089---0911 ، 6805---0911 2398---0913 و... * آقای حسن روحانی
ریاست محترم جمهوری با معرفی افراد کابینه جدید به مجلس نشان داد که همین قدم اول
را خوب برنداشته است، چرا که بعضی از این افراد واقعا مشکلدار هستند و قبلا امتحان
خودشان را پس دادهاند. فخرالساعه- جانباز * بحث ازدیاد نسل و تشویق بر
فرزندآوری و تخصیص بودجه هزار و چهارصد میلیارد تومانی کار شایسته و بجایی است ولی
خوب است فکری هم برای فرزند چهارمیهای دوران دفاع مقدس داشته باشند و مشکل نداشتن
بیمه بیکاری، جبران محرومیت از مزایای کوپن، خواربار، بیمه و... آنها را هم مرتفع
نمایند. آیا چیزی از این بودجه به فرزند چهارم محروم از همه چیز هم تعلق میگیرد؟!
علی اکبر نجاری از تنکابن * مافیای مرغی که در شهرستان آبادان شکل گرفته به
امثال ما که خردهپا هستیم اجازه فعالیت نمیدهد. از مسئولین دلسوز درخواست کمک و
یاری داریم. 5559---0937 * بانک مرکزی اعلام نمود از طریق خودپرداز تمام
بانکها میتوان به انتقال وجه اقدام نمود ولی در عمل چنین نشد، چرا؟ مسعود سوری
* گویا قرار شده که شورای عالی بیمه در خصوص قیمتگذاری داروها دخالت بکند و تصمیم
بگیرد. بنده پیشنهاد میکنم قبل از این کار این شورا بعد از گذشت 34 سال از انقلاب
ابتدا فکری برای بیمه یکسان برای تمام اقشار جامعه بکند. در حال حاضر در قیمت دارو
هر بیمه یک نوع تعرفه دارد. دکتر طوسیزاده * از مسئولین شهرستان رامهرمز
درخواست میشود مشکل آب آشامیدنی این شهرستان را حل نمایند. ابراهیم پیروز *
مسکن مهر رشت با گذشت 5 سال از آغاز به کار هنوز تحویل داده نشده است و علت آن را
نداشتن آب و برق و گاز بیان میکنند و ما نیز در منازل استیجاری بلاتکلیفیم.
مسئولین امر وضع ما را روشن کنند. 8673---0911 * 6 ماه است که در پروژه ایران
مسکن مهر ماهدشت کرج ساکن شدهایم ولی از گاز شهری خبری نشده است. در ضمن
خیابانهای پروژه نیز آسفالت نیستند و از همه مهمتر زبالهها جلوی بلوکها انبار
شده و ساکنین را آزار میدهد. چه اصراری بود که بدون تمهیدات لازم پروژه را افتتاح
کنند و عدهای را به زحمت بیندازند؟ 0288---0938 پاسخ روابط عمومی ایرانسل
در پاسخ به مطلب مندرج در خصوص «مشکل وایمکس ایرانسل در محله طلاب مشهد» در روزنامه
کیهان، مورخ 7/5/92، ضمن تشکر از آن مشترک محترم و روزنامه وزین کیهان، به آگاهی
میرساند: «طبق بررسیهای به عمل آمده، در محدوده آدرس ذکر شده توسط ایشان،
سایتهای موجود در این منطقه، دچار هیچ گونه مشکلی در خصوص سرویسدهی به مشترکین
وایمکس نمیباشند و در حال ارائه خدمات به کاربران محترم هستند. بررسی بیشتر موضوع
مطرح شده از سوی این مشترک محترم تنها با ارائه اطلاعات بیشتر از جمله شماره تماس و
شناسه وایمکس مورد نظر مقدور میباشد.» پاسخ روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه با عنوان «گرانی دارو» در تاریخ 13/4/92 به آگاهی
میرساند: «مشکل افزایش قیمت دارو علیالخصوص طی دو ماه اخیر ناشی از قطع ارز مرجع
و جایگزینی ارز مبادلاتی در صنایع داروئی بوده است که امید است با انتقال هرچه
سریعتر مابهالتفاوت حاصله به سازمانهای بیمهگر، مشکل بیماران نیز مرتفع شود.»
پاسخ دانشگاه علوم پزشکی اهواز « در پاسخ به مطلب مندرج در کیهان به تاریخ
17/2/92 با عنوان «عدم اختصاص بیمارستان به شهرستان باوی» به اطلاع میرساند: ساخت
بیمارستان برای شهرستان باوی در دستور کار دانشگاه قرار دارد و جایابی و تامین زمین
هم توسط شورای شهر و شهرداری با هماهنگی فرمانداری انجام گرفته و درحال حاضر پیگیر
تخصیص اعتبار لازم جهت انجام مراحل بعدی میباشیم.» پاسخ روابط عمومی شرکت ملی
گاز ایران در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه مورخ 92/4/30 و در ارتباط با تقاضای
گاز رسانی به شهرک «مرتضی گرد» واقع در اتوبان آزادگان بدینوسیله باطلاع میرساند:
بخش عمدهای از منازل ساکنین منطقه مذکور که دارای مجوز لازم برای گاز رسانی بوده
از نعمت گاز طبیعی بهرهمند میباشند. لیکن در شهرک مذکور بدلیل ساخت و سازهای فاقد
پروانه برخی از منازل که به دلیل عدم صدور مجوز از سوی مبادی ذیربط بوده تاکنون
امکان گاز رسانی میسر نشده است. علیهذا چنانچه گاز رسانی به منازل مذکور از سوی
بخشداری و یا شهرداری بلامانع اعلام گردد اقدام مقتضی معمول خواهد شد.
|
|
![](../image/top.gif) |
گفت: نتانیاهو دولتمردان آمریکا و اروپا را سادهلوح نامیده و گفته است؛ روحانی
هم نسبت به اسرائیل همان دیدگاه اعلام شده جمهوری اسلامی ایران را دارد. گفتم:
مگر قرار بود رئیس جمهور ایران دیدگاهی غیر از دیدگاه رسما اعلام شده نظام داشته
باشد؟ گفت: نخستوزیر رژیم صهیونیستی به دولتهای آمریکا و اروپا هشدار داده است
که اسرائیل در موقعیت خطرناکی قرار گرفته و امروز به کمک متحدان آمریکایی و اروپایی
خود نیاز بیشتری دارد. گفتم: یارو افتاده بود توی چاه و داد میزد کمک! کمک!...
بهش گفتند آخه مگه قحطی جا بود که رفتی ته چاه داری گدایی میکنی؟!
|
|
![](../image/top.gif) |
رئیس دیوان عدالت اداری بخشنامه معاون اول رئیس جمهور در زمینه توقف اجرای طرح
مهرآفرین را مغایر قانون دانست. حجتالاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری رئیس
دیوان عدالت اداری با اشاره به بخشنامه جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مورد توقف
اجرای طرح مهرآفرین اظهار داشت: آن طور که شنیدم این بخشنامه به نحوی صادر و ابلاغ
شده که همه مصوبات دولت سابق را از تاریخ اول خرداد به بعد متوقف و اعلام کرده تا
بررسیهای لازم نباید اجرا شود. وی ادامه داد: مصوبات هر دولتی اگر در چارچوب
مقررات قانونی تهیه و ابلاغ شده با بخشنامه معاون اول نمیتوان جلوی آن را گرفت.
مصوبه دولتی وقتی فرآیند قانونی برای تصویب را طی کرده باشد یا باید رئیس مجلس
مغایرت آن با قانون را اعلام کند و یا برای توقف آن شکایتی به دیوان عدالت اداری
ارائه شود. در غیر این صورت نمیتوان مصوبات دولت را از اعتبار انداخت. رئیس
دیوان عدالت اداری به تسنیم گفت: موضوعی که آقای جهانگیری به صورت بخشنامه صادر
کرده قطعاً مغایر قانون است و رئیس جمهور یا معاون اول وی حق جلوگیری از اجرای آن
را ندارند و اگر بخواهند تغییری در مصوبات ایجاد کنند یا باید در هیئت دولت این کار
صورت گیرد و یا از طریق مجلس و شکایت به دیوان عدالت آن را پیگیری نمایند.
منتظری با بیان اینکه این اقدام روش صحیحی نیست خاطرنشان کرد: اگر دولت جدید
احیاناً به برخی مصوبات دولت قبلی ایراد دارد راهکارهای قانونی آن مشخص است که یا
این اصلاح در هیئت دولت صورت گیرد و یا درخواست ابطال آن را از طریق مجلس و یا
دیوان عدالت اداری ارائه کنند اما در هر صورت این درست نیست که از طریق بخشنامه
معاون اول جلوی اجرای مصوبات را بگیرند. توقف طرح مهرآفرین متن بخشنامه اسحاق
جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که به تمامی وزارتخانهها، شرکتها، مؤسسات و
سازمانهای دولتی ابلاغ شده است به شرح زیر است: «نظر به ایرادهایی که در اجرای
اصل 138 قانون اساسی نسبت به طرح مهرآفرین (موضوع تصویبنامه شماره 17644/ت 48702
ه) مورخ 30/9/91 و اصلاحات آن) اعلام شده است مقتضی است کلیه وزارتخانهها، مؤسسات،
سازمانها، شرکتهای دولتی، استانداریها و سایر دستگاههای اجرایی؛ موضوع ماده 5
قانون مدیریت خدمات کشوری از هرگونه استخدام و جذب نیروی انسانی، تبدیل وضعیت، نقل
و انتقال و مأموریت، انتصاب و جابجایی کارکنان اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی یا
هر عنوان دیگر و نیز اصلاح تشکیلات و ساختار اداری تا تصمیمگیری دولت نسبت به
اصلاح مصوبات مربوطه اجتناب نمایند. مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه
برعهده وزرا، معاونین محترم رئیس جمهور، رؤسا و بالاترین مقامات دستگاه اجرایی
مربوطه اعم از ملی و استانی میباشد.» از سوی دیگر؛ سخنگوی سابق دولت در نقد
حقوقی بخشنامههای اخیر معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: بخشنامه معاون اول در واقع
بدعتی حقوقی وضع کرده و برخلاف قانون اساسی اعتبار مصوبات دولت را ساقط کرده است.
غلامحسین الهام معاون سابق رئیس جمهور با اشاره به تصریح بخشنامه معاون اول رئیس
جمهور به اجرا نشدن مصوبات دولت گفت: مرجع دیگری جز مرجع تصویب کننده که دولت است،
حق اصلاح، تغییر، نسخ و یا توقف مصوبه را ندارد، تنها دیوان عدالت اداری حق ابطال و
نه تغییر، اصلاح و یا توقف اجراء را دارد. گفتنی است؛ براساس طرح مهرآفرین مقرر
شده بود دولت شرایط استخدام حدود 500 هزار نفر نیرو را فراهم آورد که جزییات اجرای
طرح جنجالی مصوبه مهرآفرین در تاریخ 2 اردیبهشت ماه 92 از سوی غلامحسین الهام
معاونت وقت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور به دستگاههای اجرایی ابلاغ
شد.
|
|
![](../image/top.gif) |
به دنبال چندین مورد برخورد بیشرمانه اراذل و اوباش به آمران به معروف و
ناهیان از منکر طی هفتههای گذشته، آیتآلله آملیلاریجانی با ابراز تاسف از این
موضوع، از تصمیم دستگاه قضا برای برخورد قاطع با متعرضان به این افراد خبر داد.
به گزارش روابط عمومی قوه قضائيه، آیتالله صادق آملیلاریجانی در جلسه چهارشنبه
مسئولان عالی قضایی با بیان این مطلب که «به سهم خود از تمام افرادی که در گذشته و
روزهای اخیر در مقام عمل به وظیفه قانونی و شرعی امر به معروف و نهی از منکر دچار
آسیب شده و مورد حمله و تعرض افراد شرور قرار گرفتهاند؛ عذرخواهی میکنم» امر به
معروف و نهی از منکر را از فرایض مهم دینی و قانونی برشمرد وگفت: متاسفیم از اینکه
در این ایام با فردی که به وظیفه دینی و قانونی خود در امر به معروف و نهی از منکر
عمل کرده، برخورد خشن شده است و اعلام میکنیم که قوه قضائيه باچنین جرائمی برخورد
خواهد کرد. وی افزود، «کسانی که مدعیاند زمان و دوره امر به معروف و نهی از
منکر گذشته در خیالات خود به سر میبرند و بر زبان جاری کردن چنین ادعایی اگر با
توجه به لوازم آن صورت گرفته باشد با توجه به نصوص صریح قرآنی و دینی درباره لزوم
امر به معروف و نهی از منکر و با توجه به اینکه امر به معروف و نهی از منکر ضرورتی
دینی محسوب می شود، مصداق کفر و ارتداد خواهد بود.» رئيس دستگاه قضا تصریح کرد:
امر به معروف و نهی از منکر یک ضرورت همیشگی دینی و قرآنی و سنت پیامبر(ص) است و به
هیچوجه نمیتوانیم بگوییم که عصر آن گذشته است مگر اینکه بگوییم عصر اسلام گذشته
است. رئيس قوه قضائیه افزود: حضرت امام در تحریرالوسیله در کتاب امر به معروف و
نهی از منکر که خود ایشان به وسیله النجاه مرحوم سید اضافه کرده، میفرمایند که «و
هما من اسمی الفرائض و اشرفها، و بهما تقام الفرائضو وجوبهما من ضروریات الدین، و
منکره مع الالتفات بلازمه و الالتزام به من الکفارین». اگر کسی منکر امر به معروف و
نهی از منکر بشود، نهی رسالت پیامبر(ص) و نهی عبودیت حق تعالی است و از کفار محسوب
میشود. وی با اظهار تاسف از اینکه «تاکنون درباره عمل به امر معروف و نهی از
منکر با وجود صراحت قانون اساسی و تصریح شرع و دین مقدس اسلام تلاش جدی صورت نگرفته
است» گفت: ضمن اعلام حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر از برخورد اراذل و
اوباش با این افراد متاسفیم و تاکید داریم که دستگاه قضایی و نیروی انتظامی باید
برخورد با معترضان به آمران به معروف و ناهیان از منکر را در دستور کار قرار دهند.
|
|
![](../image/top.gif) |
رئیسجمهور کشورمان طی پیامی عید سعید فطر را به سران کشورهای اسلامی، دولتها
و ملتهای مسلمان تبریک گفت. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری،
حجتالاسلام حسن روحانی در این پیام اظهار امیدواری کرد با تمسک به آموزههای رفیع
دین مبین اسلام و آیات نورانی کتاب وحی، بیش از پیش شاهد تقویت پیوندهای دوستی میان
همه ملتهای مسلمان براساس معنویت، اعتدال، عقلانیت و استقرار صلح و امنیت پایدار
در سراسر جهان باشیم. روحانی همچنین در این پیام از خداوند متعال سلامتی و موفقیت
روزافزون سران کشورهای اسلامی و سرافرازی و بهروزی دولتها و ملتهای مسلمان را
مسئلت کرده است. پیام سران انگلیس و آلمان به روحانی «آنگلا مرکل» صدراعظم
آلمان و «دیوید کامرون» نخستوزیر انگلیس در پیامهای جداگانهای به آقای روحانی،
ضن تبریک آغاز به کار رئیسجمهور ایران خواستار تعامل و گسترش بیشتر روابط با
جمهوری اسلامی شدند. مرکل در پیام خود ابراز امیدواری کرده است که طی دوره ریاست
جمهوری دکتر روحانی، روابط خوب دو کشور عمیقتر شود. نخستوزیر انگلیس نیز در
نامه خود ابراز امیدواری کرد که انتخاب روحانی فرصت جدیدی برای بهبود روابط تهران
و لندن باشد. وی در عین حال بدون اشاره و قبول اشتباهات گذشته دولت انگلیس در
قبال ملت ایران مدعی شد: تهران میتواند راه متفاوتی را در آینده انتخاب کرده و به
دنبال بهبود روابط میان تهران و لندن باشد و هر دو طرف در این مسیر گام به گام پیش
روند.
|
|
![](../image/top.gif) |
سرویس جاسوسی انگلیس یکی از دلالهای نشاندار خود را که از او با عنوان «جعبه
سیاه» معاملات مشکوک اقتصادی و سردسته یک مافیای نفتی یاد میشود، در کشور
«امارات»- جایی که «بهشت جاسوسان صهیونیستی» لقب گرفته است- ربود. این فرد 46
ساله، «عباس یزدانپناه یزدی» و یک ایرانیتبار دارای تابعیت بریتانیا است که ردپای
مشکوک او برای دلالی کمپانیهای غربی در ایران به قرارداد مشهور «کرسنت» میرسد و
به گفته منابع مطلع با برخی کارگزاران فتنه دارای روابط نزدیکی نیز بوده است. نام
«یزدانپناهیزدی» در پرونده شرکت نفت و گاز نروژی «استات اویل» نیز به علت دریافت
و پرداخت رشوههای کلان مطرح شد و از چندی پیش نیز به دلیل اختلافات دو کمپانی
غربی، در خارج کشور تحت پیگرد قضایی قرار داشت. دولت انگلستان از 4 تیرماه 1392
که این تبعهاش در امارات ناپدید شد، درباره سرنوشت وی سکوت معناداری کرد تا این که
از 4 روز پیش اخبار ضد و نقیضی از سرنوشت یزدانپناه یزدی منتشر شد. به گزارش
روزنامههای «تایمز» و «گاردین»، یزدانپناه یزدی شش هفته پیش ناپدید شد و جسدش
اخیرا در فجیره امارات پیدا شد. اما یک هفته پس از انتشار این گزارشها یک مقام
عالیرتبه وزارت کشور امارات در گفتگو با «گلفنیوز» خبر مرگ وی را تکذیب کرد و
تاکید نمود که جسد او در فجیره پیدا نشده است. سکوت طولانی دولت انگلیس در برابر
ناپدید شدن تبعه و عامل اطلاعاتیاش در حالی است که در موارد مشابه، این دولت
اقدامات فوری بسیاری را برای اطلاع از سرنوشت اتباع خود آغاز میکند. کشور
امارات طی چند سال اخیر به حیاط خلوت سرویسهای جاسوسی «موساد» و «MI6» تبدیل شده
است و در سالهای گذشته قتلهای مرموز سرویسهای جاسوسی صهیونیستی-انگلیسی در خاک
امارات گسترش چشمگیری پیدا کرده و یکی از پایگاههای تروریستهایی مانند «عبدالمالک
ریگی» نیز در دوبی بوده است. در بهمن 1388 سرویس جاسوسی «موساد» در هتلی در دوبی
«محمود المبحوح» فلسطینی را به قتل رساندند که این ترور باعث رسوایی بیسابقهای
برای دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و امارات شد. به اعتقاد کارشناسان امنیتی،
با روشن شدن سرنوشت «عباس یزدانپناه یزدی» نیز احتمال یک رسوایی مشابه برای
سرویسهای اطلاعاتی انگلیس و امارات وجود داشته است.
|
|
![](../image/top.gif) |
مهندس «عبدالحمید نقرهکار» رئیس دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت در گفتوگو
با «خبرگزاری نسیم» به انتقاد شدید از برخی اعضای کابینه پیشنهادی «حسن روحانی»
پرداخت و آنان را افراطی نامید. وی گفت: «از معرفی میلیمنفرد برای وزارت علوم به
مجلس، شگفتزده شدم، او به روحانی تحمیل شده است.» باجناق میرحسین موسوی که از
حوادث فتنه پس از انتخابات از فتنهگران اعلام برائت کرده است، افزود: «من با توجه
به بحث اعتدالی که آقای روحانی برای دولت خود مطرح کردند، وقتی شنیدم آقای
میلیمنفرد گزینه ایشان برای وزارت علوم است بسیار تعجب کردم، چرا که وی در آن دوره
حساس بعد از آقای معین در وزارت علوم مشکلاتی را ایجاد کردند و انتصابات نابجایی را
در دانشگاه امیرکبیر صورت دادند. من فکر میکنم این گزینه به آقای روحانی تحمیل شده
است و ایشان نتوانستند استقلال خود را در زمینه انتخاب وزیر علوم حفظ کنند.»
رئیس دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: «نقش نمایندگان در دادن رأی
اعتماد و بررسی صلاحیت آقای میلیمنفرد بسیار برجسته است و نمایندگان مجلس این
موضوع را باید در نظر داشته باشند که بحث آموزش عالی کشور به اولویتهایی احتیاج
دارد و محوریت کار دانشگاه در شرایط امروز کشور باید رشد علمی جهت تحقق حماسه
اقتصادی مدنظر رهبر معظم انقلاب باشد نه اینکه دانشگاه به جولانگاه بازیهای سیاسی
تبدیل شود.» نقرهکار اظهار داشت: «نمایندگان مجلس در دادن رأی اعتماد باید
مصلحت نظام را در نظر بگیرند. هر وقت دانشگاهها به جایگاه نفوذ احزاب سیاسی تبدیل
و به تعبیر دیگری سیاستزده شده، از مسیر اصلی خود منحرف و سرگرم مسائل حاشیهای
شده است و در واقع این همان چیزی است که مد نظر جریانات استکباری است. اکثریت جامعه
دانشگاهی به دنبال قدرتبازی، سیاستبازی و حزببازی در دانشگاهها نیستند و در
مقابل این جریانات حزبی و سیاسی در دانشگاهها نیز با متانت و نجابت برخورد
میکنند.»
|
|
![](../image/top.gif) |
محسن کوهکن، رئیس واحد سیاسی جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفتگو با
«خبرگزاری تسنیم» هجمه علیه کیهان را حرکتی حساب شده و هماهنگ دانست و اظهار داشت:
این حرکت رسانههای زنجیرهای مصداق فرار رو به جلو است. وی با اشاره به افزایش
هجمههای رسانههای زنجیرهای علیه «روزنامه کیهان» گفت: اینکه فردی نسبت به مشی
روزنامهای انتقادی داشته باشد و معتقد باشد که مشی یک رسانه باید به این شکل باشد
و یا به آن شکل نباشد، معقول است و اگر در ارتباط با روزنامه کیهان و یا روزنامه
دیگر کسی منطقی و مستدل صحبت کند، نباید آن را تخطئه کنیم اما گاهی اوقات به جای
انتقاد، نگاه تخریبی دنبال میشود. کوهکن با بیان اینکه نگاه تخریبی چند ویژگی
دارد، افزود: اولین ویژگی تخریب این است که منطق خاصی پشت آن نیست؛ دومین ویژگی
تخریب این است که چندین رسانه از نظر موضوعی به صورت هماهنگ عمل میکنند؛ ویژگی
دیگر آن هماهنگی زمانی چندین رسانه در پرداختن به یک موضوع است که حکایت از اراده و
تصمیم جمعی یک تفکر و یا یک جناح در برخورد غیرمنصفانه و غیرمنطقی با یک روزنامه و
یا یک فرد دارد. رئیس واحد سیاسی جبهه پیروان اضافه کرد: اگر فرض کنیم آقایان از
روزنامه کیهان و آقای شریعتمداری خوششان نمیآید و آن را نمیپسندند، مشی کیهان،
مشیای نیست که خود را دیروز و امروز نشان داده باشد و از زمانی که آقای شریعتمداری
در کیهان حضور پیدا کرده، به همین منوال است و سالهای سال است که این روزنامه مشی
خاص خود را دارد. وی افزود: آنها چطور با رسانههایی که با لحن مرعوب شده با
جریانات معاند و بیرون از نظام مماشات و کار آنها را توجیه میکنند، چیزی بیان
نمیکنند؟ کوهکن تصریح کرد: وقتی یک کار حساب شده و سازماندهی شده با هماهنگی
باشد میتواند مصداق فرار رو به جلو باشد و اگر بپذیریم حرکت رو به جلو است، هجمه
به کیهان به این علت است که کیهان مقابل افراطهای آنان از دولت اصلاحات تاکنون
ایستاده است.
|
|
![](../image/top.gif) |
سخنگوی حزب کارگزاران معتقد است اغلب سالهای دولت اصلاحات (84-1376) در حوزه
اقتصادی به درگیری و بنبست داخلی گذشت. حسین مرعشی در مصاحبه با روزنامه شرق و
درباره عدم انسجام در تیم اقتصادی دولت اصلاحات گفت: کسانی که در تیم اقتصادی دولت
اول اصلاحات مسئولیت داشتند 4 نفر بودند؛ مرحوم نوربخش که تا آخر (زمانی که فوت
شدند) مورد اعتماد آقای خاتمی هم بودند. در مقابل ایشان، آقای خاتمی، آقای نمازی را
به عنوان وزیر اقتصاد و دارایی گذاشتند که از نظر فکری در نقطه مقابل نوربخش بود.
البته آقای نمازی آدم نجیبی بودند و خیلی هم دخالتی در کارها نمیکردند ولی به هر
حال همسو نبودند. ایشان عملا نقش چندانی در ستاد اقتصادی دولت نداشت و عموما
تصمیمات توسط آقای نوربخش و همینطور آقای نجفی در سازمان برنامه اتخاذ میشد.
نفر چهارمی هم مداخله میکرد و آن آقای طهماسب مظاهری بودند. ایشان به عنوان مشاور
آقای خاتمی بودند و آقای خاتمی ستادی ایجاد کرده بود، به نام ستاد اقتصادی که آقای
مظاهری هدایت آن را بر عهده داشت. آقای مظاهری نه اقتصاد خواندهاند و نه در دولت
خاتمی عنصر هماهنگی بودند. آقای مظاهری ماجراجو هم بودند. به این خاطر تقریبا دو
سالی به اعصاب خردی گذشت. وی در پاسخ این سوال که «با توجه به این اختلاف
دیدگاهها موضع آقای خاتمی درخصوص این اختلافات چه بود؟ به کدام دیدگاه گرایش
داشت؟» اظهار داشت: خود آقای خاتمی هم آن موقع هنوز یک دیدگاه روشن اقتصادی نداشت.
آقای خاتمی همیشه صحبتشان این بود که من میخواهم سیاست اقتصادی دو سال آخر آقای
هاشمی را ادامه بدهم. سیاست اقتصادی دو سال آخر هاشمی به دلیل فشارهای فراوان، در
واقع یک تعدیل تعدیل شده بود. به هر حال دو سالی آقای مظاهری وقت گرفت و بسیار مشکل
ایجاد شده بود. برنامه ای هم تدوین کردند به اسم «ساماندهی اقتصادی» که هیچچیزی از
آن بیرون نیامد و فقط وقت گرفته شد. شانسی که آقای خاتمی آوردند این بود که از سال
78 درآمدهای نفتی بالا رفت و یک ثباتی در منابع ارزی کشور ایجاد شد. مرعشی
همچنین درباره دولت دوم خاتمی گفته است: در دولت دوم آقای خاتمی هم دوباره همین
اشتباه شد. دولت دوم خاتمی دو بخش شد. دو سال اول و دو سال دوم. در دو سال اول
طهماسب مظاهری شد وزیر اقتصاد و آقای ستاریفر شد رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی
و آقای نوربخش هم رئیس کل بانکمرکزی باقی ماندند. آقای نوربخش به من زنگ زدند و
گفتند که آقای خاتمی چنین تصمیمی گرفتهاند و چنین ترکیبی را برای ستاد اقتصادی
دولت مدنظر دارند. مرحوم نوربخش به من گفتند که من به آقای خاتمی بگویم به جای من
هم یک نفر دیگر را تعیین کنند چون من نمیتوانم با آقای مظاهری و ستاریفر هماهنگ
باشم. من آن موقع نماینده مجلس بودم. به آقای خاتمی زنگ زدم و گفتم شما حقتان است
که وزرا و مسئولان دولت را تعیین کنید اما آقای نوربخش هم میگوید من را از ادامه
همکاری معاف کنید و فرد دیگری را که با وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه هماهنگ
باشد منصوب کنید. آقای خاتمی خیلی از این حرف من آشفته شد. گفت من اساسا آقای ستاری
و مظاهری را چون میتوانند با نوربخش کار کنند در دولت گذاشتهام. مگر میشود
نوربخش نباشد؟ از نظر آقای خاتمی، نوربخش اصالت داشت. من گفتم به هر حال برداشت من
این است که اینها هماهنگ نیستند. آقای خاتمی گفت: من با ستاریفر و مظاهری صحبت
کردهام و قول گرفتهام که با نوربخش هماهنگ باشند. ولی آقای مظاهری تقریبا 40 روز
بعد از آغاز به کار دولت دوم خاتمی به سوی درگیری با آقای نوربخش حرکت کرد. وی
که رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت اصلاحات بود، ادامه میدهد: مرحوم
نوربخش هم اصفهانی بسیار زرنگی بودند. نوربخش خودش را از صحنه درگیری کنار کشید و
درگیری شد میان مظاهری و ستاریفر. نوربخش خودش گوشه نشست و آن دو نفر با هم درگیر
بودند. آقای ستاریفر در یک دورهای حسابی اعصابش به هم ریخته بود. آقای
تاجگردون که معاونشان بودند، به آقای ستاریفر گفتند که ما چه کار داریم که موجودی
خزانه را بدانیم. موجودی خزانه را میتوانیم حدس بزنیم. براساس حدسیاتمان تخصیص
میکشیم. تخصیصها را میکشیدند. بعد وزارت اقتصاد تخصیصها را پرداخت نمیکرد.
وزارت اقتصاد میگفت فلان سازمان تخصیص گرفته است اما برای پرداخت تامین وجه نشده
است. برای اولینبار در سیستم اداری کشور واژهای درست شد به نام «تامین وجه».
مرعشی تصریح کرد: خلاصه کار به جایی رسید که آقای خاتمی تصمیم گرفت هم آقای مظاهری
و هم آقای ستاریفر را از این دو پست برکنار کند و این همزمان شد با فوت مرحوم
نوربخش. بعد از آن با تصمیم آقای خاتمی، آقای شرکا رئیس سازمان مدیریت شدند. آقای
صفدرحسینی هم وزیر اقتصاد و دارایی و آقای شیبانی هم رئیس کل بانک مرکزی شدند. دو
سال آخر آقای خاتمی، تقریبا دو سال آرامی بود و اینها با هم هماهنگ شدند(!) تلاش
مرعشی برای شکستن همه کاسه کوزههای بنبست در دولت اصلاحات در حالی است که روسای
بانک مرکزی و سازمان مدیریت در این دولت نیز درگیریهای جدی با یکدیگر داشتند.
|
|