(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 20 مرداد 1392 - شماره 20562

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
رهبر انقلاب در خطبه نماز عید فطر تاکید کردند
وظیفه نمایندگان مجلس انتخاب وزرای صالح است
پای درس علی(ع)
اخبار ادبی و هنری
بازتاب سخنان رهبر معظم انقلاب در روز عید فطر در رسانه‌های بین‌المللی
در دیدار مسئولان، سفرای کشورهای اسلامی و جمعی از اقشار مختلف مردم
رهبر انقلاب: مشکلات بزرگ کشورهای‌اسلامی‌تحمیل شده از سوی بیگانگان است
موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان
پیمانکار روس: نیروگاه بوشهر مراحل پایانی تحویل به ایران را می‌گذراند
در نامه شورای نگهبان به مجلس مطرح شد
استمهال لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور
شرط ورود به دانشگاه فرهنگیان و تربیت‌معلم اعلام شد
درخشش فیلم ایرانی سفر در جشنواره‌های بین‌المللی
متولی آستان مقدس حضرت معصومه(س): تروریست‌های کشورهای اسلامی مایه ننگ بشریت هستند
رادان از انجام ماموریت‌های نیروی انتظامی با همکاری بسیج خبر داد
فرمانده نیروی دریایی ارتش خبر داد
افزایش اهمیت راهبردی منطقه دوم دریایی ولایت
چالدران تنها شهرستان بی کولر در ایران
تجلیل از 250 خادم شهدای راهیان نور در سمنان
خسارت 30 درصدی بارش‌های اخیر بر شالیزارهای گیلان
کانون پرورش فکری مازندران میزبان مربیان افغانستان
با 800 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شرکت هواپیمایی کردستان راه‌اندازی شد
   


مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی: شما جوان‌ها را موعظه می‌کنم که اگر می‌خواهید دنیا و آخرت را داشته باشید
نماز اول وقت را ترک نکنید.

 


ملت مومن، موحد و متحد ايران به شكرانه يك ماه روزه‌داری و عبادت پروردگار، نماز عيد سعيد فطر را با شكوه خاص در سرتاسر ايران پهناور و پرعظمت اقامه كرد.
در كانون اين دايره عظيم معنوي مردم خداجوي تهران، صبح روز جمعه نماز مبارك عيد فطر را به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، در دانشگاه تهران و كيلومترها از خيابان‌هاي اطراف اقامه كردند.
رهبر انقلاب در خطبه‌هاي نماز فطر با تبريك اين عيد خجسته به ملت بزرگ ايران و به همه مسلمانان عالم، عبادات و روزه‌داری مردم در روزهاي گرم و طولاني ماه مبارك رمضان را موجب جلب رضايت پروردگار و ايجاد احساس بهجت و مسرّت معنوي در مردم خواندند و ابراز اميدواري كردند: خداوند متعال توفيق حفظ دستاوردهاي تلاش‌هاي مجاهدانه رمضان را به همه ملت عطا فرمايد.
حضور سرافرازانه در راهپيمايي
روز جهاني قدس
ايشان يكي از تلاش‌هاي مجاهدانه ملت در ماه رمضان را حضور سرافرازانه در راهپيمايي روز جهاني قدس برشمردند و افزودند: ملت ايران با اين راهپيمايي سراسري، زنده بودن و ايستادگي ملي را درباره يكي از مسائل مهم جهان و تاريخ اسلام، ثابت كرد و حقيقتا با هيچ زباني نمي‌توان اهميت اين حركت را توصيف كرد.
سنّت افطاري دادن‌هاي ساده
رهبر انقلاب گسترش سنت خوب افطاري‌هاي ساده در مساجد و خيابان‌ها را از ديگر كارهاي بسيار شايسته در ماه مبارك رمضان برشمردند و با انتقاد اسراف و زياده‌روي در افطاري‌هاي بعضي از اشخاص افزودند: مناسب است سنّت افطاري دادن‌هاي ساده در مساجد و معابر عمومي مورد توجه همه كساني قرار گيرد كه در ماه رمضان نيتِ بذل و بخشش و گشاده‌دستي دارند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه دوم نماز با دعوت همگان به پرهيزگاري در «رفتار» و «گفتار» و تقوا در موضع‌گيري‌هاي «اجتماعي، اقتصادي و سياسي»،‌ به تبيين برخي رويدادها و حوادث مهم ايران و منطقه اسلامي پرداختند.
ايشان تشكيل قوه مجريه جديد را حادثه‌اي مهم برشمردند و افزودند: به فضل پروردگار و با همت و تلاش همه‌جانبه، اين خواسته قانوني و سنت ملي به بهترين وجه انجام شد.
انتخاب وزراي صالح
حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای با آرزوي توفيق براي رئيس‌جمهور محترم افزودند: ان‌شاءالله به زودي و با انجام وظيفه مجلس شوراي اسلامي در انتخاب وزراي صالح، دولت جديد نيز تشكيل مي‌شود و با همراهي مردم كارهاي بزرگ، مهم  و دشواري را كه حاوي منافع بزرگي است به بهترين وجه انجام خواهند داد.
رهبر انقلاب در نوعي مقايسه ميان رويدادهاي ايران و كشورهاي شمال آفريقا و غرب آسيا افزودند: متأسفانه بر خلاف حوادث مسرت‌بخش ايران رويدادهاي منطقه اسلامي نگران‌كننده است.
محکومیت عمل گرگ‌هاي درنده صهيونيست
ايشان با اشاره به استمرار ظلم و جور صهيونيست‌ها در حق ملت مظلوم فلسطين افزودند: از جمله مصيبت‌هاي دنياي كنوني حمايت مدعيان دروغين حقوق بشر و دموكراسي از جنايات آشكار رژيم غاصب صهيونيستي است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به از سرگيري مذاكرات دولت خودگردان و صهيونيست‌ها تأكيد كردند: يقينا اين گفتگوها مانند مذاكرات قبلي جز پايمال شدن حقوق فلسطيني‌ها و تشويق متجاوز به سركوب و جنايت بيشتر، نتيجه‌اي نخواهد داشت.
رهبر انقلاب با اشاره به ادعاي ميانجي‌گري آمريكا در اين مذاكرات افزودند: آمريكا آشكارا در طرف غاصبان صهيونيست قرار دارد و دستپخت استكبار مطمئنا به ضرر فلسطيني‌ها خواهد بود.
ايشان افزودند: دنياي اسلام در مقابل اين ستمِ متراكم، لحظه‌اي كوتاه نيايند و عمل گرگ‌هاي درنده صهيونيست و حاميان بين المللي آنها را محكوم كنند.
احتمال وقوع جنگ داخلي در مصر
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنين با ابراز نگراني از اوضاع وخيم مصر افزودند: احتمال وقوع جنگ داخلي در اين كشور قوت گرفته و اين يك فاجعه است.
ايشان ملت بزرگ مصر، گروه‌ها و نخبگان سياسي و علماي اين كشور را به تأمل در عواقب خطرناك اوضاع جاري فراخواندند و افزودند: آيا اوضاع سوريه، آثار بسيار خطرناك جنگ داخلي و پيامدهاي بسيار ناگوار حضور عوامل مزدور غرب و اسرائيل و تروريست‌ها در مناطق مختلف جهان اسلام، براي مصري‌ها قابل درك و عبرت نيست؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با محكوميت شديد كشتار مردم در مصر تأكيد كردند: زبان خشن گروه‌ها در مقابل يكديگر مطلقا بي‌فايده است و اگر جنگ داخلي به راه افتد بهانه لازم براي دخالت قدرت‌هاي بيگانه ايجاد خواهد شد و بلاي بزرگي بر سر ملت مصر خواهد آمد.
ايشان با اشاره به لزوم توجه به دموكراسي و مردم‌سالاري افزودند: گره مصر را مردم، گروه‌هاي سياسي ـ مذهبي، نخبگان و علماي اين كشور بايد باز كنند و اجازه دخالت به بيگانگان را ندهند.
رهبر انقلاب اوضاع عراق را نيز تأسف‌بار خواندند و افزودند: در عراق دولت و حكومتي بر سر كار است كه به آراي مردم اتكاء دارد اما ابرقدرت‌ها و مرتجعان منطقه از دست آن ناراحتند.
ايشان افزودند: ترورها، حوادث و كشتار مردم در عراق يقينا با كمك مالي ـ سياسي برخي كشورهاي منطقه و فرا منطقه صورت مي‌گيرد تا آب خوش از گلوي مردم عراق پايين نرود و اين كشور روي آرامش و آباداني نبيند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پايان با اشاره به خشنودي صهيونيست‌ها از اوضاع ناگوار مصر، عراق و ديگر كشورهاي درگير اختلاف و ناامني، افزودند: سياستمداران، گروه‌هاي سياسي و قشرهاي مختلف مردم عراق اعم از شيعه و سني و كرد و عرب به عواقب خطرناك اختلاف داخلي توجه كنند و متوجه باشند جنگ داخلي زيرساخت‌ها را نابود و آينده ملت‌ها را تباه مي‌سازد.

 


اینطور نماز جماعت بخوان!
امیرالمومنین علی(ع) خطاب به مالک اشتر حاکم مصر:
هنگامی که نماز به جماعت می‌خوانی، نه با طولانی کردن نماز، مردم را بپراکن و نه آن که آن را تباه سازی، زیرا در میان مردم، بیمار یا صاحب حاجتی وجود دارد. آنگاه که پیامبر(ص) مرا به یمن می‌فرستاد از او پرسیدم، با مردم چگونه نماز بخوانم؟ فرمود:
«در حد توان ناتوانان نماز بگذار و بر مؤمنان مهربان باش»
نهج‌البلاغه- نامه 53

 


تقدیر آیت‌الله جنتی
از شبکه مجازی تلاوت قرآن در سیما
دبیر شورای نگهبان قانون اساسی، با اشاره به عملکرد معارفی رسانه ملی، از شبکه مجازی تلاوت قرآن و پخش روزانه ترتیل‌خوانی در شبکه‌‌های مختلف سیما تقدیر کرد.
آیت‌الله جنتی با اشاره به عملکرد مناسب رسانه ملی در ماه مبارک رمضان و برنامه‌های معارفی که برای روزه‌داران در این ماه در نظر گرفته شده بود از تلاوت‌های ترتیل یک جزء قرآن و به طور ویژه از برنامه‌ریزی مناسب شبکه سه سیما در این برنامه‌ها تقدیر کرد.همچنین کارشناسان مذهبی و شخصیت‌های دیگری چون آیت‌الله یزدی و خاتمی نیز ضمن بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود برای پیشرفت بهتر برنامه «ماه عسل»، به دلیل انتخاب موضوعات مناسب و پرداخت خوب، از تهیه و پخش این برنامه تشکر و قدردانی کردند.
بازیگر آمریکایی
برای درمان از مردم کمک می‌گرفت
یک بازیگر آمریکایی پس از گذشت دوران سخت درمان، از دنیا رفت.
کرن بلک، بازیگر هالیوودی و نامزد جایزه اسکار به خاطر بیماری سرطان روز پنجشنبه در سن 74 سالگی در شهر لس‌آنجلس درگذشت. وی توان پرداخت هزینه‌های درمان خود را نداشته و براساس گزارش رویترز، هزینه درمان خود را از راه کمک‌های مردمی تأمین می‌کرد.
بیانیه انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان
درباره لزوم تبیین وظایف رسانه‌ها در نظام اسلامی
انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با صدور بیانیه‌ای به مناسبت روز خبرنگار، ضمن تبریک این روز، به تبیین وظایف رسانه‌های انقلابی در برابر جریان رسانه‌ای نظام سلطه پرداخت.
در این بیانیه آمده است: با محو شدن مرزها توسط امواج رسانه‌ای و اشکال جدید آن، نظام‌های طاغوت آگاهانه از این ابزار برای تسلط هر چه بیشتر بر جوامع مستقل استفاده می‌کنند؛ اگر زمانی برای اثرگذار بودن و تصرف مکان و اندیشه‌ای لازم به هجوم و لشگرکشی و اعزام هیئت‌های تبلیغی بود، امروز این مهم با گسترش رسانه‌هایی صورت می‌پذیرد که فرماندهان آن مسلط به شرایط روزگار و مفهوم افکار عمومی هستند. در این میان بدون شک یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش رو برای صاحبان بنگاه‌های رسانه‌ای استعمار و اصولا دلیل وجود بعضی از آنها، نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است؛ نظامی برخاسته از متفاوت‌ترین انقلاب دوران معاصر که تغییرات کم‌ثمر ناشی از انقلاب‌های اخیر در کشورهای عربی، تمایز و اصالت آن را اثبات کرد.
در ادامه این بیانیه آمده است: امروز مجالی است برای بازخوانی کارنامه رسانه‌ای نظام و اینکه چقدر در برابر سیاه‌نمایی، دروغ‌پردازی، شبهه‌افکنی و در یک کلام تلاش برای خاموش کردن صدای ملت ایران توسط نظام رسانه‌ای طاغوت، مجاهد، حق‌محور و مدافع ارزش‌های ملی و اسلامی بوده‌ایم؟ اسلامی که همواره برای توسعه به ابزارهای رسانه‌ای توجه داشته و با تلاش‌های مجاهدان آگاه به این فن همچون دعبل خزاعی، اقبال و سیدجمال‌الدین و ... پُرشورتر جلوه نموده است. انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان هفدهم مرداد ماه و روز خبرنگار را فرصتی برای یادآوری وظایف اهالی رسانه و مخصوصا مسئولین مرتبط با این حوزه در نظام جمهوری اسلامی می‌داند و روزنامه‌نگاری مبتنی بر اصول بزرگ‌ترین رسانه‌ هستی (قرآن) و حرکت در مسیر آموزه‌های ائمه هدی(ع)، پیروی از سفارش‌های امام راحل(ره) و رهنمودهای رهبر عزیز انقلاب را تضمین دست‌یافتن به ارزش‌‌های یاد شده می‌پندارد.
یک بازیگر: زندگی در آمریکا
غیرقابل تحمل است!
یک بازیگر و دوبلور می‌گوید که هر بار که برای دیدن پسرش به آمریکا می‌رود، لحظه‌شماری می‌کند تا به ایران برگردد.
مرتضی احمدی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون و دوبلور در گفت‌وگویی با باشگاه خبرنگاران گفت: هر بار که پیش پسرم به کشور آمریکا رفتم با او دعوایم شد؛ او می‌خواست که بیشتر بمانم ولی من می‌گفتم فقط سه ماه! در آخر دو ماه در آمریکا می‌ماندم و روی یک کاغذ 60 روز را خط می‌کشیدم و لحظه‌شماری می‌کردم که به ایران برگردم. خیلی به من سخت می‌گذشت. من متعلق به این خاک و مرز و بوم هستم. هیچ کجای دنیا چنین مردم باعاطفه و بامحبتی مثل ایران ندارد. ایران جان من است.

 


سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز عید فطر در رسانه‌های خارجی بازتابی گسترده داشت.
در همین رابطه، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با عنوان «رهبر معظم ایران : آمریکا میانجی خوبی در مذاکرات خاورمیانه نیست» نوشت : رهبر معظم ایران روز جمعه طی سخنانی به شدت از آمریکا انتقاد و اظهار کرد که آمریکا میانجی خوبی در مذاکرات صلح خاورمیانه نیست زیرا از رژیم صهیونیستی جانبداری می‌کند.
این گزارش افزود: اظهارات آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر معظم ایران در آستانه برگزاری دور دوم مذاکرات صلح خاورمیانه بیان شد. این مذاکرات پس از پنج سال بن‌بست از سر گرفته می‌شود.
همچنین پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در بازتاب بیانات رهبر انقلاب پس از نماز عید فطر گزارش داد که رهبر ایران حمایت جهان اسلام از فلسطین و محکومیت جنایات صهیونیست‌ها را خواستار شد.
خبرگزاری فرانسه نیز در انتشار این خبر به نگرانی رهبر ایران از احتمال «بروز جنگ داخلی در مصر» اشاره کرد و گزارش داد: آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران روز جمعه هشدار داد که بحران سیاسی مصر پس از برکناری نظامی محمد مرسی، رئیس‌جمهور اسلامگرای این کشور ممکن است به بروز جنگ داخلی منجر شود.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد: آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب ایران روز جمعه به فلسطینی‌ها درباره از سرگیری مذاکرات صلح با صهیونیست‌ها هشدار داد و اعلام کرد این مذاکرات به آرمان آنان لطمه وارد خواهد کرد.
پایگاه خبری الاهرام نیز ضمن پوشش سخنان رهبر معظم انقلاب درباره مصر، نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانی که به طور مستقیم از شبکه دولتی ایران پخش می‌شد، گفت: ما نگران اوضاع مصر هستیم. احتمال جنگ داخلی روز به روز بیشتر می‌شود که این فاجعه است.ملت مصر و مسئولان سیاسی و دینی باید این موضوع را درک کنند.
روزنامه یدیعوت آحارانوت نیز به این بخش از سخنان رهبر معظم که آمریکا میانجی خوبی در موضوع خاورمیانه نیست، توجه بیشتری نشان داد. در این راستا شبکه‌های خبری الجزیره، المیادین و المنار، بی‌بی‌سی عربی نیز بیانات رهبر معظم انقلاب را در گزارشاتی پوشش دادند.

 


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان، سفرای کشورهای اسلامی و جمعی از اقشار مختلف مردم، با اشاره به حوادث و اختلافات تحمیلی از سوی بیگانگان در برخی کشورهای اسلامی، «ایمان» و «اتحادکلمه» را دو عامل مقاومت ملت‌ها در برابر توطئه‌های دشمنان خواندند و تأکید کردند: به فضل پروردگار و با روحیه ایمان و وحدت مردم ایران، تیرهای زهرآگین اختلافات هیچگاه در ملت اثر نکرده و با اعتماد و حسن ظن به وعده‌های الهی، پیشرفت‌های مستمر، جزء ذات حرکت ملت ایران شده است.
سلاح ذکر و توسل و اعتماد به خداوند
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تبریک عید سعید فطر به آحاد ملت، یک ماه روزه‌داری و انجام اعمال عبادی از سوی اقشار مختلف مردم و وجود روح توسل و ذکر در کشور را زمینه‌ساز نزول و جلب رحمت الهی دانستند و افزودند: لازم است مسئولین محترم و مجموعه تازه‌نفسی که مسئولیت‌های کشور را برای پیشبرد امور، با ثبات قدم و عزم و اراده راسخ بر عهده گرفته‌اند، در طول راه دشوار مسئولیت، از سلاح ذکر و توسل و اعتماد به خداوند متعال بهترین استفاده را بکنند.
ایشان همچنین خاطرنشان کردند: مسئولین سطوح بالا، کارهای سنگین، وظایف مهم و حقوق عمومی مردم را با جلب کمک الهی بخوبی می‌توانند انجام دهند و هیچ مشکل غیرقابل حلی وجود نخواهد داشت.
استفاده از تمام امکانات عظیم
نیروی انسانی کشور
رهبر انقلاب اسلامی لازمه دریافت هدایت و لطف الهی و امیدوار بودن به یاری خداوند را به صحنه آوردن همه موجودی و توان و تلاش دانستند و افزودند: نمی‌شود با تنبلی و کار نکردن به رحمت خداوند امیدوار بود، و باید از تمام فکر، تدبیر، نیروی جسمانی و امکانات عظیم نیروی انسانی کشور استفاده کرد.
ایشان، با اشاره به برخی افراد که در مقاطعی از سالهای پس از انقلاب اسلامی در اثر نزدیک‌بینی یا ضعف در حسن ظن به وعده‌های الهی، دچار یأس می‌شدند، تأکید کردند: در همان مقاطع بارها نصرت خداوند شامل حال ملت ایران شد و امروز نیز ملت و کشور نسبت به همه دوره‌های گذشته در نقطه مقدم قرار دارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند: ایران اسلامی روز بروز پیشرفت کرده و خواهد کرد و پیشرفت جزء ذات حرکت ملت ایران شده است.
مشکلات تحمیل شده از سوی بیگانگان
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان، به مشکلات بزرگ برخی کشورهای اسلامی در منطقه غرب آسیا و منطقه شمال آفریقا اشاره کردند و افزودند: این مشکلات غالباً تزریق شده و تحمیل شده از سوی بیگانگان است و راه علاج و خلاصی از حوادث و اختلافات موجود نیز این است که خود ملت‌ها با حکمتِ نخبگان و هدایت پیشوایان و عقلای خود تصمیم بگیرند و دخالت‌های مغرضانه بیگانگان و تزریق نفاق و دودلی در بین مردم متوقف شود.
ایشان در ادامه اثر نکردن توطئه اختلاف‌افکنی جبهه استکبار علیه ملت ایران را مورد تأکید قرار دادند و خاطرنشان کردند: در ایران، مذاهب و اقوام گوناگون در کنار یکدیگر و دست در دست هم و گروهها و جریان‌های سیاسی در مسائل مختلف با وحدت و همدلی حرکت کرده و توطئه اختلاف‌افکنی‌های مذهبی و قومی و سیاسی در مقابل روحیه ایمان و اتحاد و انسجام و وحدت ملت، هیچ کاربرد و اثری نداشته است.
عوامل تولید قدرت مقاومت و پایداری ملتها
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «ایمان به خدا» و «اتحاد کلمه» را دو عامل تولید قدرت مقاومت و پایداری ملتها در مقابل تیرهای زهرآگین اختلافات برشمردند و خطاب به مسئولان، نخبگان سیاسی و برجستگان دینی تأکید کردند: هرچه می‌توانید برروی تقویت «ایمان» و «اتحاد و انسجام ملت» تکیه کنید، و ای کاش مسئولان سیاسی و فرهنگی کشورهای اسلامی درگیر حوادث و مشکلات نیز به این نکته توجه مضاعف می‌کردند.
سخنان رئیس‌جمهور
پیش از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور، با تبریک عید سعید فطر، این عید را عید ایستادگی و پایداری و تهذیب نفس خواند و با تشکر از همه ملت ایران برای حرمت‌داری این ماه مبارک افزود: رمضان، ماه وحدت است که همه ملت‌ها با مناسکی واحد پیوند خود را محکم‌تر می‌کنند.
رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد که رنج و خستگی کشورهای مسلمان بویژه کشورهایی که امروز با دخالت خارجی دچار رنج مضاعف شده‌اند برطرف شود و عیدانه آنها در این عید بزرگ، رهایی از مشکلات بوجود آمده باشد.
دکتر روحانی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان، ماه غفران و رحمت واسعه الهی نیز می‌باشد، افزود: لازم است به برکت این ماه، دلها را پاک کنیم و محبت‌ها را گسترش دهیم.
رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت افزایش قدرت ملی، قانونگرایی را زمینه‌ای برای انسجام و وحدت ملی خواند و اظهار امیدواری کرد دولت یازدهم با کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی بتواند خدمت خود را هرچه زودتر به ملت شریف ایران آغاز کند.

 


رهبر معظم انقلاب اسلامی، بنا به درخواست رئیس قوه‌قضائیه، به مناسبت عید سعید فطر با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان محاکم عمومی، انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح سراسر کشور موافقت کردند.
آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه در بخشی از نامه خود آورده است؛ ضمن عرض تبریک فرارسیدن عید سعید فطر، در اجرای بند ١١ از اصل ١١٠ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بدین وسیله شرایط و ضوابط عفو به محضر مبارک تقدیم می‌شود تا در صورت تصویب مقام عالی، محکومان دادگاه های عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح که واجد شرایط استفاده از عفو یا تخفیف تشخیص داده می شوند، مشمول عفو یا تخفیف مجازات واقع و از رأفت اسلامی بهره‌مند شوند.
متن نامه رهبر معظم انقلاب در پاسخ به درخواست رئیس قوه قضائیه بدین شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
با سلام و تحیت و تبریک عید سعید فطر، با‌ پیشنهاد جنابعالی موافقت می‌شود.
والسلام علیکم و رحمه‌الله
سید علی خامنه‌ای
16مرداد ماه١۳۹2

 


مدیرکل شرکت دولتی روس اتم استروی اکسپورت از مراحل نهایی روند تحویل نیروگاه اتمی بوشهر به ایران خبر داد و افزود: این نیروگاه به ظرفیت کامل طراحی شده خود رسیده است.
به گزارش خبرگزاری اینترفاکس «سرگئی کرینکو» مدیرکل شرکت دولتی «روس اتم» در این باره اعلام کرد: روند تحویل نیروگاه اتمی بوشهر به ایران مراحل پایانی را می‌گذراند.وی که در اولین کنفرانس سازندگان صنعت اتمی حضور داشت، گفت: «در حال حاضر، مراحل انتقال نیروگاه اتمی بوشهر به مشتری (ایران) در حال گذراندن مراحل نهایی است.»رئیس شرکت روس اتم افزود: این نیروگاه به ظرفیت 100 درصدی طراحی شده خود رسیده است.نیروگاه اتمی بوشهر در سال 2012 با همکاری متخصصان روسی عملیاتی شد.

 


شورای نگهبان طی نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی، با استمهال لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور، خواستار فرصت بیشتر برای بررسی این لایحه شد.
به گزارش روابط عمومی شورای نگهبان، شورای نگهبان طی نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی، با استمهال لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور، فرصت بیشتری برای بررسی این لایحه درخواست کرد که متن این نامه به شرح زیر است:
«لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور مصوب جلسه مورخ یکم مرداد یک هزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی به لحاظ عدم فرصت رسیدگی استمهال می‌گردد.»

 


رئیس مرکز آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش از اعلام شرایط انتخاب رشته متقاضیان ادامه تحصیل در دو دانشگاه فرهنگیان و تربیت‌ دبیر شهید رجایی خبر داد.
اسدالله اسدی گرمارودی، رئیس مرکز آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته توفیق داشت حدود 24 هزار نفر از نیروهای مورد نیاز خود را از طریق دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی پس از بررسی صلاحیت‌های عمومی و مصاحبه اختصاصی جذب کند.
گرمارودی با اشاره به استقبال قابل توجه داوطلبان ادامه تحصیل در رشته‌های مختلف دانشگاه‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش گفت: 71 درصد از داوطلبان دارای معدل 17 تا 20 در این دانشگاه‌ها پذیرفته شدند.
وی خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی آینده نیز دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت‌دبیر شهید رجایی از میان داوطلبانی که در دانشگاه‌های فوق‌الذکر مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، با رعایت شرایط و ضوابط ویژه مندرج در دفترچه‌های شماره 1 و 2 سازمان سنجش آموزش کشور، حدود 21 هزار دانشجو در دوره کارشناسی پیوسته پذیرش خواهد کرد.
وی یاد‌آور شد: به منظور ارتقای کیفیت ورودی، داوطلبان باید دارای نمره علمی 6500 و بالاتر در زیرگروه آزمایشی مربوطه باشند و معدل کل دوره سه ساله متوسطه آنان نیز 15 و بالاتر باشد.

 

 


سنندج-خبرنگار کیهان:
فیلم سفر به نویسندگی و کارگردانی هنرمند کردستانی و از تولیدات حوزه هنری کردستان به 3 جشنواره بین‌المللی فیلم راه یافت.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری کردستان فیلم «سفر» به کارگردانی ماشاءالله محمدی از تولیدات حوزه هنری کردستان موفق شد به بخش پایانی 3 جشنواره بین‌المللی راه پیدا کند.
رئيس حوزه هنری کردستان گفت: فیلم «سفر» به دنبال موفقیت در جشنواره‌های داخلی این بار در فستیوا‌ل‌‌های خارجی خوش درخشیده و توانست به بخش پایانی و رقابتی فستیوال بین‌الملی فیلم «ایتالیا»، فستیوال بین‌المللی فیلم «دهوک» در اقلیم کردستان عراق و فستیوال بین‌المللی «قازان» روسیه راه یابد.
«امین مرادی» با اشاره به حمایت از هنرمندان کردستانی گفت: یکی از وظایف اصلی حوزه هنری کردستان حمایت از هنرمندان عرصه سینماست که با همکاری فیلم‌سازان توانمند استان و برنامه‌ریزی‌های مناسب صورت گرفته از سوی حوزه هنری آثار ارزشمند و ماندگار در بخش‌های مختلف تولید شده و هنرمندان متعهد کردستانی موفقیت‌های فراوانی در رقابت‌های داخلی و بین‌الملی کسب کرده‌اند.
وی افزود: فیلم‌سازان کردستان در آثار خود زندگی و امید به آینده را در کنار زیبایی‌های کردستان به تصویر کشیده و به هموطنان و خارجیان نشان می‌دهند.
مرادی گفت: حوزه هنری در راستای تحقق سیاست‌های بلند نظام مقدس اسلامی در حمایت از هنرمندان توانمند استان و خلق آثار مبتنی بر ارزش‌های والای اسلامی از سوی این هنرمندان تمامی تلاش خود را به کار خواهد بست و از تمامی هنرمندان دلسوز و متعهد، به‌ویژه هنرمندان بخش سینما دعوت می‌کند برای تحقق این امر مهم با ارائه طرح‌های خلاق و ارزشمند حوزه هنری را یاری کنند.

 


متولی آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: بسیاری از مسلمانان در میان آتش و خون نماز عید را اقامه کردند بنابراین مردم ایران باید قدر نعمت امنیت و ولایت فقیه را بدانند و برای رهایی دیگر مسلمانان دعا کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد سعیدی در خطبه نخست نماز عید فطر که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، اظهار داشت: عیدهای اسلامی همراه با بی‌خبری از مردم و به معنای عیاشی نیست بلکه در اعیاد دشمنی‌ها و کینه‌ها از بین می‌رود و مردم به عبادت توجه ویژه‌ای دارند.
وی با بیان اینکه شیعیان در همه کشورها بیشتر از دیگران هدف حملات تروریستی و نقشه‌های خائنانه قرار می‌گیرند، گفت: تروریست‌هایی که در کشورهای مسلمان به زنان و کودکان رحم نمی‌کنند مایه ننگ بشریت هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی در خطبه دوم نماز عید فطر با تاکید بر حفظ و حراست از محیط‌های آموزشی و علمی و تمام اماکنی که جوانان در آن‌ها رفت‌وآمد دارند،‌ گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با دانشگاهیان تاکیدات فراوانی در این زمینه داشتند و دولت جدید هم باید در انتصاب مدیران کارآمد در این بخش‌ها دقت نظر لازم را داشته باشند.
متولی آستان مقدس حضرت معصومه(س) امر به معروف و نهی از منکر را مورد توجه قرار داد و گفت: برخی افراد در مقابل آمران به معروف و ناهیان از منکر ایستادگی می‌‌کنند بنابراین باید شرایط را برای مروجان بی‌بند و باری ناامن کرد و در مقابل آنان که برای امر به معروف و نهی از منکر برخاسته‌اند در امنیت باشند.
وی فرهنگ اهل بیت(ع) را عاملی بزرگ در مقابل توطئه‌های دشمنان اسلام و تشیع دانست و تصریح کرد: آن‌ها این حضور معنوی را برنمی‌تابند و سعی دارند به وسیله ترویج بی‌بند و باری و تخریب اماکن مذهبی شیعیان این فرهنگ را نابود کنند بنابراین پیروان مکتب اهل بیت(ع) باید از این فرهنگ ناب پاسداری کرده و با مجهز شدن به آن از هرگونه توطئه‌ای خود را مصون نگاه دارند.

 


خرم‌آباد- خبرنگار کیهان:
نیروی انتظامی با همکاری لشکر مخلص بسیج ماموریت‌ها را انجام خواهد داد.
جانشین فرمانده انتظامی کشور در مراسم تودیع و معارفه فرمانده انتظامی لرستان افزود: بسیج لشکر مخلصی است که می‌تواند خلأهای موجود امنیتی را پر کند.
سرتیپ احمد رادان گفت: در نیروی انتظامی فرمانده بسیج گریز را قبول نداریم و در ناجا فرمانده بسیج گریز وجود ندارد.
جانشین فرمانده انتظامی خاطرنشان ساخت: باید برای قانون‌شکنان، گردنکشان و کسانی که به جان، مال و آبروی مردم تعرض می‌کنند برخورد سریع و قاطع به عمل
آید.
جانشین فرمانده انتظامی کشور بر لزوم برخورد قاطع پلیس با سرقت‌های جزء در کنار سایر ماموریت‌های این نیرو تاکید و خاطرنشان کرد: پیشگیری از سرقت‌های خورد از شاخص امنیت روانی جامعه است که باید انجام شود. در این مراسم جانشین فرمانده نیروی انتظامی سرهنگ محمد قنبری را به عنوان فرمانده جدید نیروی انتظامی لرستان معرفی کرد.

 


جاسک- خبرنگار کیهان:
تدابیر رهبر معظم انقلاب حتی برای 2 قرن آینده اهمیت منطقه دوم دریایی ولایت را دوچندان می‌کند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در جمع فرماندهان و کارکنان منطقه دوم دریایی ولایت گفت: شهرستان بندر جاسک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک شاهد رشد و ترقی این منطقه خواهیم بود.
امیر دریادار حبیب‌الله سیاری با اشاره به جایگاه استراتژیک منطقه دوم دریایی ولایت در بین دیگر مناطق نداجا خاطرنشان کرد: ارتقای توان بازدارندگی در منطقه دوم دریایی ولایت اهمیت و نمود بیشتری پیدا می‌کند زیرا این منطقه به دلیل مشرف بودن بر آب‌های آزاد دنیا و تنگه راهبردی هرمز، مسلط بودن بر خط عبور و مرور انرژی جهان و همچنین احاطه کامل بر تمامی حرکات کشورهایی که در این منطقه تردد دارند و در نهایت به دلیل مسلط بودن بر شمال اقیانوس هند یکی از مهمترین مناطق نظامی جمهوری اسلامی ایران بوده و از جایگاه استراتژیک و بسیار بالایی برخوردار است.
وی در ادامه ضمن اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و فرماندهی کل قوا مبنی بر اهمیت منطقه سواحل جنوب شرقی کشور افزود: تدبیر رهبری در مورد رشد این منطقه حتی برای قرن‌های آینده اهمیت منطقه دوم دریایی ولایت را دوچندان می‌سازد. این منطقه باید رشد کند زیرا جایگاه بالایی دارد و حضور نیروی دریای ارتش باعث آبادانی سواحل مکران خواهد شد لذا بایستی همه خدمتگزاران نظام در این منطقه باید ارزش کار خود را بدانند و ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک شاهد رشد و ترقی این منطقه خواهیم بود.

 


چالدران - خبرنگار کیهان:
چالدران در شمال آذربایجان غربی تنها شهرستان کشور است که در آن از کولر استفاده نمی‌شود.
شهرستان چالدران با هزار و 975 کیلومتر مربع وسعت و ارتقاع یک هزار و 500 تا 3 هزار 500 متر از سطح آب‌های آزاد مرتفع‌ترین شهرستان آذربایجان غربی است.
فرماندار چالدران گفت: این شهرستان در شمال آذربایجان غربی با آب و هوای کوهستانی، تنها شهر ایران است که حتی در گرم‌ترین ماه‌های سال نیز اهالی آن به استفاده از کولر نیاز ندارند و به همین خاطر در هیچ مغازه‌ای کولر برای فروش وجود ندارد.
قلی‌پور افزود: نزدیک به 70 درصد از اراضی این شهرستان کوهستانی و بقیه تپه ماهور و دشت‌های ناهموار است و این منطقه زمستان‌های سرد و طولانی دارد.
وی اضافه کرد:‌ هوای این شهرستان فصل‌های بهار و پاییز متمایل به سردی است و تنها فصل تابستان هوا نسبتا گرم می‌شود ولی در این فصل نیز چالدرانیها شب‌های خنک و گاهی سرد را سپری می‌کنند.
این شهرستان مرزی به سبب محصور شدن در میان قله‌های مرتفع دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا و چشم‌نوازی است که همه ساله در فصل تابستان گردشگران زیادی برای استفاده از آب و هوای دلپذیر و تماشای طبیعت زیبا به این شهرستان سفر می‌کنند.
کلیسای طاطائوس مقدس (قره کلیسا) که به عنوان دومین اثر فرهنگی آذربایجان غربی در فهرست آثار جهانی ثبت شده، دشت چالدران و مقبره سید صدرالدین صدراعظم شاه اسماعیل صفوی نیز از دیگر مکان‌های گردشگری شهرستان چالدران به شمار می‌رود.
فصل کشت بهاره در این شهرستان از اواسط اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و زمانی که در دیگر نقاط استان محصول گندم برداشت می‌شود، مزارع این شهرستان هنوز سبز هستند و از اواسط مردادماه مزارع گندم آماده برداشت می‌شود.

 


سمنان-خبرنگار کیهان:
به همت سپاه استان سمنان از 250 نفر ازخادمان شهدا و عوامل اجرایی راهیان نور تجلیل به عمل آمد.
در این مراسم که استاندار سمنان و فرماندهان سپاه استان حضور داشتند و در محل گلزار شهدای امام زاده یحیی(ع) برگزار شد جانشین سازمان بسیج مستضعفین کشور با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 8 سال دفاع مقدس گفت: اردوهای راهیان نور عرصه جهاد فرهنگی و بستری برای زنده نگه داشتن یاد و نام شهداست.
سرتیپ علی فضلی با بیان اینکه سال گذشته 4 میلیون و 860 زائر به مهمانی شهدا در مناطق عملیاتی 8 سال دفاع مقدس سفرکردند، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 5 میلیون نفر به این مناطق سفر کنند که یک میلیون نفر آنان دانش‌آموز هستند.
فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان نیز در این آیین با تأکید بر اهمیت اردوهای راهیان نور گفت: این اردوها تأثیرات شگرفی در تداوم راه شهدا دارند.
علی استاد حسینی افزود: اردوهای راهیان نور یکی از مهم‌ترین راه‌های فرهنگ‌سازی برای زنده نگه داشتن نام و یاد شهیدان است.
استاندار سمنان هم در این مراسم گفت: ولایت فقیه مهم‌ترین عامل وحدت و انسجام نظام جامعه است؛ چرا که به فرموده امام خمینی «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکتتان آسیبی نرسد.»
عباس رهی افزود: اگر می‌خواهیم کشورمان از چنگ‌اندازی دشمنان انقلاب، نظام و ارزشها مصون بماند باید راه شهدا را ادامه دهیم و در این راه از هیچ کوششی دریغ نورزیم.

 


رشت- خبرنگار کیهان:
بارندگی‌های اخیر گیلان به حدود 30 درصد از شالیزارهای شهرستانهای بندرانزلی و ماسال خسارت وارد کرد.
بارندگی اخیر اگرچه سبب لطافت هوای استان شده اما در عوض به 30 درصد از شالیزارهای شهرستان‌های بندرانزلی و ماسال که هنوز محصولشان درو نشده خسارت وارد کرد و باعث خوابیدگی خوشه‌های برنج (ورس) این شالیزارها شد.
در همین رابطه معاون اداره جهاد کشاورزی بندرانزلی با اشاره به وجود 5 هزار و 20 هکتار شالیزار برنج در این شهرستان اظهار داشت: درست در زمان برداشت برنج و در حالی که تنها 8 درصد محصولات شالیزارهای این شهرستان برداشت شده بود بارش باران شروع شد.
چنگیز شبرنگ اضافه کرد: حدود یک هزار و 500 هکتار از شالیزارهای بندرانزلی دچار خوابیدگی برنج (ورس) شده که با توجه به ادامه بارندگیها،‌احتمال ابتلا به بیماری‌های قارچی و امکان افزایش خسارت به شالیزارها وجود دارد.
مدیر جهاد کشاورزی ماسال نیز از خسارت 10 تا 30 درصدی به شالیزارهای این شهرستان خبر داد.
پوردرویش گفت: پیش‌بینی می‌شود 80 درصد کسانی که شالیزارهای خود را بیمه کرده‌اند، درخواست خسارت کنند.

 


45 نفر از مسئولان و مربیان مؤسسه آموزشی توحید افغانستان در برنامه‌ای سه روزه مهمان کانون پرورش فکری مازندران شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس 45 نفر از مسئولان و مربیان مؤسسه آموزشی توحید افغانستان در برنامه‌ای سه روزه مهمان کانون پرورش فکری مازندران شدند.
در این برنامه که با حضور مربیان افغانستانی به اردوگاه شهید مهدی‌زاده دلگشای چالوس صورت پذیرفت. آنها با آشنایی فعالیت‌های کانون پرورش فکری با جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی استان مازندران نیز آشنا می‌شوند.
این افراد قبل از این در برنامه‌ای در کانون پرورش فکری استان همدان حضور داشتند و از نزدیک با فعالیت‌های مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا شدند.
سفر مسئولان و مربیان مؤسسه آموزشی توحید شهر هرات افغانستان به منظور کسب تجربه و تبادل فرهنگی به ایران انجام گرفته که در آن با حضور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بازدید از مراکز فرهنگی هنری از نزدیک با برخی فعالیت‌های این مراکز آشنا می‌شوند.
مدیر کل کانون پرورش فکری مازندران نیز با استقبال از اعضای این مؤسسه افزود: در برگزاری سه دوره موفق جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی رضوی که در استان مازندران صورت گرفت، این مؤسسه و مسئول آن ارتباط مؤثر و تنگاتنگی با دبیرخانه جشنواره داشته است.
قاسم عزیززاده گرجی تصریح کرد: با توجه به اشتراک فرهنگی و زبانی ایران و افغانستان و اهمیت تربیت کودکان و نوجوانان، نقش کانون و مؤسسات فرهنگی به ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی کمک می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه کانون جایگاه رفیعی در رشد فکری و تربیت کودکان و نوجوانان دارد، ابراز امیدواری کرد تا حضور کارکنان این مؤسسه در ایران و آشنایی آنان با برنامه‌های کانون زمینه مؤثری در تعامل فرهنگی بین دو کشور ایجاد کند.

 


سنندج- خبرنگار کیهان:
با انعقاد یک تفاهم‌نامه و با 800 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شرکت هواپیمایی کردستان بطور رسمی راه‌اندازی شد.
براساس این تفاهم‌نامه که بین مدیر عامل شرکت هواپیمایی آسمان، استاندار کردستان و مدیر عامل گروه سرمایه‌گذاری کیاپرواز سنندج به امضا رسید، فعالیت رسمی شرکت هواپیمایی کردستان طی مراسمی آغاز شد.
براساس این تفاهم‌نامه و براساس نیاز استان مرکز آموزش فنون هوانوردی و شرکت تولید نرم‌افزارهای فوق هوشمند توسط شرکت هواپیمایی آسمان در سنندج تأسیس خواهد شد.
مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری کیا پرواز سنندج در این مراسم گفت: در گذشته ضعف پروازهایی در استان وجود داشت و تعدادپروازها پاسخگوی تقاضای عمومی نبود و لذا مردم استان مجبور به استفاده از خدمات هواپیمایی استان‌‌های همجوار می‌شدند.
فرزاد صمدنژاد افزود: هدف ما از تأسیس شرکت هواپیمایی کردستان که با حمایت و همکاری همه جانبه استانداری انجام گرفت جبران عقب‌ماندگی‌ها و ارائه خدمات مطلوب در راستای حمل و نقل هوایی و فنون هوانوردی کردستان است.
مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری کیاپرواز سنندج از ورود نخستین هواپیما ظرف 6 ماه آینده خبر داد و گفت: با ورود این هواپیما پروازهای دوم آسمان نیز فعال خواهد شد.
گفتنی است در حال حاضر روزانه 2 پرواز توسط شرکت آسمان و ماهان به سنندج انجام می‌گیرد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10