(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 20 مرداد 1392 - شماره 20562

سرکرده گروه تروریستی القاعده در عراق به هلاکت رسید
اسرائیل 900 هزار فلسطینی دیگر را آواره می‌کند
افزایش تنش‌ها میان آمریکا و روسیه
اوباما: در روابط با مسکو تجدیدنظر می‌کنم
راهپیمایی میلیونی طرفداران مرسی در مصر اخوانی‌ها : کوتاه نمی‌آییم
خبرگزاری‌ها گزارش دادند
تجاوز پهپادهای اسرائيلی به خاک مصر در صحرای سینا
رایزنی دولت آنکارا برای آزادی 2 خلبان ربوده شده ترکیه در بیروت
درگیری شدید با پلیس ضد شورش در خیابان‌های بلفاست
عملیات جدید ارتش سوریه برای انهدام مرکز تجمع تروریست‌ها
در اعتراض به حملات تروریستی صورت گرفت
تجمع اعتراضی شیعیان پاکستان مقابل پارلمان در اسلام‌آباد
خرید تسلیحاتی آل خلیفه از انگلیس همزمان با سرکوب معترضان در بحرین
تداوم تحصن معترضان در تونس
   


سرکرده شبکه القاعده عراق در انفجار شمال استان بابل به هلاکت رسید.
به گزارش خبرگزاری مهر یک بمب دست‌ساز کنار جاده‌ای هنگام عبور خودرو حامل احمد‌العجیلی ملقب به ابوسفیان منفجر شد که این سرکرده القاعده در دم کشته شد. این فرد کشته شده از سرکردگان خطرناک شبکه القاعده و براساس ماده چهار مبارزه با تروریسم تحت پیگرد نیروهای امنیتی عراق بود.براساس این گزارش، نیروهای امنیتی عراق با ایجاد کمربند امنیتی در اطراف مکانی که سرکرده القاعده به هلاکت رسید، جسد ابوسفیان را به پزشک قانونی منتقل کردند.گروه تروریستی القاعده دست‌پرورده آمریکاست و واشنگتن اهداف منطقه‌ای خود را زیر پوشش این گروه تروریستی دنبال می‌کند.ظرف روزهای اخیر صدها عراقی در جریان بمب‌گذاری تروریست‌ها کشته و یا مجروح شدند.

 


رژیم صهیونیستی قصد دارد ده‌ها منطقه فلسطینی‌نشین در سرزمین‌های اشغالی را ویران و بیش از 900 هزار فلسطینی را از این مناطق آواره کند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، به نقل از شبکه تلویزیونی سوریه، مقامات اسرائیلی در راستای احداث شهرک‌های جدید صهیونیستی در اراضی اشغالی تصمیم گرفته‌اند ساکنان فلسطینی این مناطق را آواره کنند.
این تصمیم در شرایطی اجرا می‌شود که فلسطینیان و اسرائیلی‌ها دور جدیدی از مذاکرات را در روز چهاردهم ماه کنونی میلادی (23 مرداد) آغاز می‌کنند.اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی بسیاری از کشورها حتی کشورهای اروپایی را به اعتراض واداشته است طوری که آنها نیز خواستار توقف شهرک‌سازی در مناطق اشغال شده‌اند. در حالی که رژیم صهیونیستی بدون توجه به اعتراضات جهانی به شهرک‌سازی‌های خود ادامه می‌دهد.

 


رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به اقدام مسکو در اعطای پناهندگی به افشاگر آمریکایی گفت در حال بازنگری در روابط خود با روسیه است.
اعطای پناهندگی به «ادوارد اسنودان»، مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا از سوی روسیه که پیش از این با واکنش‌های تند سناتورهای آمریکایی مواجه شده بود پس از چند روز وقفه سرانجام با واکنش «صریح» باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا پاسخ داده شد. اوباما که پیش از این حاضر به گفت‌وگو با خبرنگاران در مورد این اقدام روسیه نشده بود، در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید گفت در حال بازبینی در روابط کشورش با مسکو است.
وی در ادامه «پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه را به «بچه تنبل ته کلاس» تشبیه کرد و گفت: «می‌دانم که مطبوعات دوست دارند روی زبان بدن تمرکز کنند. او (ولادیمیر پوتین) رگه‌هایی از تنبلی را در خود دارد و به یک پسربچه تنبل و بی‌حوصله ردیف آخر کلاس بی‌شباهت نیست، اما واقعیت امر این است که وقتی با هم مذاکره داریم این مذاکره اغلب بسیار سازنده است.»
«اوباما» در ادامه مدعی شد، علت تیرگی روابط کشورش با روسیه فقط به موضوع «اسنودان» باز نمی‌گردد، چرا که واشنگتن در مورد مسائل دیگر مثل «سوریه» نیز با مسکو اختلافات اساسی دارد.
گفتنی است چند روز پیش نیز یکی از نمایندگان کنگره آمریکا پوتین را به «بچه قلدری» تشبیه کرده بود که «همه را اذیت می‌کند.» در این حال خبر می‌رسد وزرای خارجه و دفاع دو کشور در نشست 2+2 شرکت کرده و به رایزنی در مورد اسنودان، امنیت قضایی، کنترل تسلیحات، موضوع سوریه و... پرداخته‌اند.
اوباما در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین وعده داد «اصلاحات لازم را برای ایجاد شفافیت در برنامه‌های نظارتی و تجسسی» ایجاد کند. به گفته رئیس‌جمهور آمریکا «باید تغییراتی در قوانین موجود در جمع‌آوری اطلاعات مکالمه‌های تلفنی» ایجاد شود.
طبق اسناد فوق محرمانه منتشر شده از سوی «اسنودان»، آژانس امنیت ملی آمریکا و اف.بی‌.آی، به طور بی‌سابقه‌ای اقدام به جاسوسی از تک تک شهروندان آمریکایی می‌کرده‌اند. آژانس امنیت ملی آمریکا حتی از سیاستمداران و دیپلمات‌های سایر کشورهای دنیا (حتی نزدیکترین متحدین آمریکا) نیز جاسوسی می‌کند.
انتشار این اخبار آمریکا را با مشکلات جدی چه در داخل و چه در خارج از این کشور مواجه کرده است. برخی کشورهای غربی مثل آلمان حتی در جاسوسی از شهروندان خود، به آمریکایی‌ها کمک می‌کردند! این اطلاعات عموما از طریق روزنامه‌های گاردین و واشنگتن پست منتشر می‌شود.
روزنامه انگلیسی گاردین در تازه‌ترین سند خود، گوشه دیگری از رسوایی‌های جاسوسی آمریکایی‌ها را منتشر کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، این روزنامه سندی منتشر کرده که نشان می‌دهد، آژانس امنیت ملی آمریکا به موجب یک فرایند قانونی از نوعی «دسترسی» موسوم به «دسترسی در پشتی» برخوردار است که به این سازمان اجازه می‌دهد ایمیل‌ها و تماس‌های شهروندان آمریکایی را حتی بدون «حکم قضایی» کنترل کند.
خبرگزاری «رویترز» نیز همزمان با نشست خبری اوباما در کاخ سفید و وعده وی برای ایجاد «شفافیت در جمع‌آوری اطلاعات» از نشست مخفیانه اوباما با شرکت‌های فناوری «اپل» و «ای.تی.اند.تی» پرده برداشت. بر اساس این گزارش اوباما چندی پیش با مدیران اجرایی این شرکت‌ها و چند شرکت فناوری دیگر در نشستی تحت عنوان «تجسس و نظارت دولت آمریکا» دیدار و گفت‌وگو کرده است.
طبق اسناد افشا شده از سوی اسنودان، شرکت‌های رایانه‌ای مثل فیس‌بوک، یوتیوب، چت روم‌ها و... در جاسوسی از مردم با کاخ سفید همکاری می‌کنند.

 


میلیون‌ها نفر از طرفداران مرسی در شهرهای مختلف مصر برای بازگشت وی به قدرت تظاهرات کردند.
شهرهای مختلف مصر به ویژه میدان «رابعه العدویه» قاهره روز جمعه و شنبه و همزمان با روز عید فطر نیز شاهد حضور گسترده طرفداران «محمد مرسی» رئيس‌جمهور برکنار شده این کشور بود. طبق گزارش‌های منتشر شده، در برخی شهرها این تجمعات به ناآرامی‌های خیابانی تبدیل شده و طی آن طرفداران و مخالفان مرسی به جان یکدیگر افتاده‌اند.
سایت شبکه‌ خبری «سی‌بی‌اس‌نیوز» در این باره با اشاره به ناآرامی‌های روز جمعه شهر قاهره نوشت، شمار زیادی از اخوانی‌ها و طرفداران مرسی در این شهر با مخالفان مرسی و نیروهای امنیتی درگیر شدند که طی آن «ده‌ها» نفر مجروح شدند. به نوشته این رسانه آمریکایی، تظاهرات طرفداران مرسی در آخرین روز ماه رمضان در حالی برگزار ‌شد که دولت موقت مصر تحرکات خود برای پایان دادن به تحصن و اعتراض‌ها را افزایش داده است. رئيس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزارت کشور مصر همصدا با ارتش این کشور چند روزی است با صدور بیانیه‌های پی‌درپی و سخنرانی‌ها اخوانی‌ها را به بازگشت به خانه‌هایشان فرا می‌خوانند. حاکمان فعلی مصر تهدید کرده‌اند در صورت بی‌توجهی به هشدارها، از ارتش و زور برای پایان دادن به تحصن معترضان استفاده خواهند کرد.
در تمام طول این مدت اما اعتراض‌ها ادامه داشته و نیروهای امنیتی برخلاف هفته‌های نخست، تنها با استفاده از گاز اشک‌آور و باتوم با معترضان درگیر شدند. در همین رابطه «حازم الببلاوی»، نخست‌وزیر دولت موقت مصر روز جمعه برای چندمین بار به تحصن‌کنندگان در میدان «رابعه العدویه» و میدان «النهضه» هشدار داد و گفت: ضرب‌الاجل تعیین شده برای پایان تحصن رو به پایان است، امیدوارم خسارت‌های پاکسازی این دو میدان تا حد ممکن پائين‌ باشد!
پایگاه خبری «الیوم السابع» اما روز گذشته نوشت، طرفداران مرسی بدون توجه به هشدارها در تظاهرات روز شنبه (دیروز) نیز شرکت کردند و تحصن در میدان‌های «رابعه العدویه و النهضه» نیز همچنان ادامه دارد.
برخی منابع خبری نیز با انتشار تصاویری اعلام کردند، گروهی از معترضان با سنگربندی محل تحصن، خود را آماده مقابله با حملات احتمالی می‌کنند.
در خیابان «النصر» شهر نصر نیز طرفداران مرسی برای سرگرم نگه‌داشتن تحصن‌کنندگان اقدام به برپایی مسابقات فوتبال کردند.
در استان «الشرقیه»، روستای «منیه» واقع در «المنصوره»‌ و چند شهر دیگر مصر نیز درگیری‌های شدید بین طرفداران و مخالفان مرسی به وقوع پیوست که طی آن شمار نسبتاً زیادی از مردم مجروح شدند.
حضور «نجلا محمود»، همسر محمد مرسی در جمع تظاهرکنندگان قاهره و مشارکت وی در جشن «عید فطر» از دیگر خبرهای مربوط به این کشور ناآرام آفریقایی است که بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت. به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، همسر مرسی که برای نخستین بار در تجمع مصری‌ها حضور یافته بود طی سخنانی به هواداران همسرش وعده داد مرسی باز خواهد گشت.
فرزندان مرسی نیز، در این تجمع حاضر شدند و تاکید کردند تا بازگشت مرسی اعتراض‌ها ادامه یابد. خانواده مرسی در عین حال اعلام کردند نسبت به سرنوشت رئيس‌جمهور قانونی مصر نگران هستند.
«بان‌کی‌مون»، دبیر کل سازمان ملل نیز برای چندمین بار نسبت به اوضاع حاکم بر مصر ابراز نگرانی کرد. سخنگوی وی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: دبیر کل سازمان ملل نگران تحولات مصر است و از همه طرف‌های مناقشه در این کشور می‌خواهد هر کاری می‌توانند انجام دهند تا از کشته شدن بیشتر مردم جلوگیری شود.
به گفته اخوانی‌ها، از زمان برکناری مرسی و آغاز ناآرامی‌ها (12 تیر) به این سو هزاران نفر از مردم این کشور کشته و مجروح شده‌اند و غالب قربانیان نیز از طرفداران مرسی هستند. طبق گزارش‌های منتشر شده بیشتر کشته‌شدگان از ناحیه سر، صورت و چشم هدف گلوله تک‌تیراندازهای حرفه‌ای قرار گرفته‌اند.
ارتش مصر مسئولیت این حملات را بر عهده نمی‌گیرد اما چندی پیش یکی از مقامات دولتی مصر اعتراف کرد در مواجهه با مخالفان از گلوله جنگی استفاده کرده‌اند!
خبر دیگر اینکه سناتور «مک کین»، جمهوریخواه بانفوذ آمریکایی برخلاف اظهارات رسمی کاخ سفید اعلام کرد، معتقد است ارتش مصر در برکناری مرسی «کودتای نظامی» کرده و دولت روی کار آمده از این کودتا را به رسمیت نمی شناسد. کاخ سفید در واکنش به این اظهارات اعلام کرده «مک کین» ‌نظر شخصی‌اش را گفته و کاخ سفید از ارتش و دولت موقت مصر حمایت می‌کند.
اتخاذ چنین موضع‌گیری‌هایی آن هم از سوی سناتور با نفوذی مثل «مک کین» می‌تواند نشانگر وجود شکاف در بین سیاستمداران آمریکایی باشد. در صورتی که آمریکا آنچه بر مرسی رفت را «کودتا» بنامد، دیگر قادر به ارائه کمک‌های مالی به این کشور نخواهد بود.
«اوباما» پیش از برکناری مرسی و در حالی که همه چیز از احتمال وقوع این حادثه خبر می‌داد، خطاب به ارتش مصر نسبت به «انجام کودتای نظامی علیه رئيس‌جمهور قانونی مصر» هشدار داده و گفته بود، در صورت انجام چنین کاری کمک‌های مالی و آموزشی به ارتش مصر را متوقف می‌کند.
اما پس از برکناری مرسی، کاخ سفید پس از چند روز تعلل و سردرگمی اعلام کرد ترجیح می‌دهد از دولت موقت روی کار آمده در مصر حمایت کند و اقدام ارتش مصر را کودتا نداند!

 


هواپیماهای بدون سرنشین رژيم‌صهیونیستی با تجاوز به خاک مصر منطقه‌ای در صحرای سینا را بمباران کردند!
خبرگزاری فرانسه و رویترز روز جمعه به نقل از «منابع امنیتی» و «شاهدان عینی» از حمله هواپیماهای بدون سرنشین رژیم‌صهیونیستی به خاک مصر خبر دادند و نوشتند، به دنبال وقوع این حملات پنج نفر در منطقه‌ای از صحرای سینا کشته شدند.
این منابع خبری در ادامه ادعا کردند، افراد کشته شده «اسلامگرایان تندرویی» بودند که قصد داشتند با استقرار یک «سکوی پرتاب موشک» اهدافی را در «خاک اسرائیل» هدف قرار دهند. پس از اینکه رسانه‌های مصری اقدام به انتشار این خبر در سطح کشور کردند، منابع نظامی در مصر نسبت به آن واکنش نشان دادند.
به گزارش پایگاه «الیوم السابع»، احمد علی، سخنگوی ارتش مصر گفت: اینکه گفته می‌شود اسرائیل به خاک مصر حمله کرده و قاهره همکاری‌هایی با تل‌آویو دارد بی‌اساس است.
وی افزود: رسانه‌ها بهتر است در انتشار اخبار دقت کافی داشته باشند. زیرا این‌گونه خبرها بر امنیت و حاکمیت ملی مصر اثر می‌گذارد. «احمد علی» این را هم گفت که «مرزهای مصر خط قرمزی است که اجازه تعدی به آن داده نمی‌شود.» منابع نظامی در مصر در تشریح «انفجارهای صحرای سینا» اعلام می‌کنند «ارتش مصر در حال مبارزه با گروه‌های تروریستی» بود و مسئولیت این انفجارها را نیز پذیرفته‌است.
گفتنی است به دنبال تشدید ناآرامی‌ها در صحرای سینا که پس از برکناری مرسی از قدرت آغاز شده، منابع خبری رژیم صهیونیستی و مصری اعلام کردند همکاری‌هایی بین قاهره و تل‌آویو برای مقابله با گروه‌های تروریستی فعال در این منطقه آغاز خواهد شد. به گفته این منابع، توافق طرفین به حضور ارتش مصر در صحرای سینا جزو این همکاری‌هاست. طبق پیمان کمپ‌دیوید ارتش مصر اجازه استقرار نیرو در این منطقه را ندارد اما طبق توافق حاصل شده، این بخش از توافقنامه، می‌تواند برای مبارزه با «تروریست‌ها» برای مدتی لغو شود!

 


در پی ربوده شدن دو خلبان ترکیه در بیروت رئیس جمهور این کشور در تماس تلفنی با میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان خواستار کمک به حل این بحران شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه در این تماس تلفنی از همتای لبنانی خود خواست همه راه‌های شناسایی تروریست‌ها در جهت آزادی خلبانان ربوده شده را به کار گیرد.
میشل سلیمان نیز ضمن ابراز تأسف از ربوده شدن دو خلبان ترک گفت: لبنان تمامی تلاش خود را برای آزادی این دو خلبان به کار خواهد گرفت.
عبدالله گل در گفت‌وگو با خبرنگاران از لبنان به عنوان یک کشور پرخطر یاد کرد و گفت، ترکیه در زمینه آزادی خلبانان ترک تماس‌های لازم را با اشخاص مختلف برقرار کرده است.
صبح روز جمعه دو خلبان شرکت هواپیمایی ترکیه به هنگام عزیمت از فرودگاه به هتل در داخل اتوبوسی از سوی افراد ناشناسی ربوده شدند.
برخی منابع رسانه‌ای از احتمال ارتباط این ماجرا با ربوده شدن 9 زائر لبنانی در سوریه در سال 2012 خبر داده‌اند.
خانواده این 9 زائر ربوده شده لبنانی تاکنون بارها مقابل ساختمان شرکت هواپیمایی ترکیه در مرکز بیروت تجمع کرده و از دولت ترکیه خواسته‌اند از نفوذ خود بر گروه‌های مسلح در سوریه برای آزادی این زائران استفاده کند.
احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز با مقامات لبنانی برای آزادی دو خلبان ترک تماس گرفته است. نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان در گفت‌وگو با وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد که نیروهای امنیتی لبنان در آماده‌باش به سر می‌برند و برای آزادی دو خلبان ترک تلاش می‌کنند.
در همین رابطه وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد با توجه به وضعیت فعلی لبنان شهروندان از سفرهای غیرضروری به این کشور خودداری کنند.این وزارتخانه از شهروندان ترکیه‌ای خواست در صورت امکان خاک لبنان را ترک کرده و یا اینکه همه اقدامات لازم را برای تضمین سلامتی خود اتخاذ کنند.
ترکیه همچنین در پی ربوده شدن دو خلبان این کشور در بیروت از تصمیم خود برای خارج کردن نظامیان ترک از نیروهای یونیفیل خبر داد.
گفتنی است یک گروه ناشناس که خود را زائران امام رضا معرفی کرده مسئولیت ربودن دو خلبان ترک را برعهده گرفته است.

 


به دنبال وقوع درگیری‌های شدید بین «سلطنت‌طلبان»، «استقلال‌طلبان» و نیروهای پلیس ضد شورش در ایرلند شمالی، ده‌ها نفر مجروح شدند.
منطقه «بلفاست» ایرلند شمالی طی دو روز گذشته شاهد وقوع درگیری‌های شدیدی بین «سلطنت‌طلبان» حامی دولت مرکزی انگلیس و «استقلال طلبان» بود که طبق گزارش‌های منتشر شده به جراحت 58 نفر از طرفین منجر شد.
براساس این گزارش، این دور از ناآرامی‌ها طبق روال گذشته و پس از حمله «سلطنت‌طلبان» به مراسم رژه «استقلال طلبان» آغاز شد. طرفداران دولت مرکزی انگلیس به نیروهای امنیتی نیز حمله‌ور شدند که به دنبال استفاده پلیس از سگ‌های آموزش دیده،‌خودروهای آب‌پاش و باتوم درگیری‌ها به اوج خود رسید.
طبق گزارش رسانه‌های محلی درجریان این ناآرامی‌ها پلیس شماری از «سلطنت‌طلبان» را دستگیر کرد. 26 نفر از مجروحان جزو نیروهای پلیس هستند.
گفتنی است درگیری بین این دو گروه در منطقه بلفاست ایرلند شمالی سابقه‌ای طولانی دارد و طرفین معمولاً از بدترین خشونت‌ها علیه یکدیگر استفاده می‌کنند.
به گزارش ایرنا، این منطقه به مدت چندین دهه شاهد خشونت‌های گسترده سیاسی و فرقه‌ای بود که در سال 1998 و با امضای قرارداد صلح موسوم به جمعه نیک و ترک مبارزه مسلحانه توسط ارتش جمهوریخواه ایرلند، تقریباً به پایان رسید.
برخی از کسانی که این قرارداد صلح را قبول نداشتند از ارتش جمهوریخواه ایرلند جدا شده و گروه‌های کوچک مخفی را برای ادامه مبارزه مسلحانه تشکیل دادند.
فضای سیاسی ایرلند شمالی به رغم کاهش درگیری‌های مسلحانه،‌همچنان میان سلطنت‌طلبان یا همان جمهوریخواهان و طرفداران دولت مرکزی انگلیس موسوم به اتحادگرایان تقسیم شده است و هر از گاهی به بهانه‌های مختلف، درگیری‌هایی میان دو طرف روی می‌دهد.
از جمله در اواخر سال گذشته و پس از مصوبه شورای شهر بلفاست در مخالفت با اهتزاز دائمی پرچم پادشاهی انگلیس بر فراز ساختمان شهرداری،‌مناطق وسیعی از مرکز ایرلند شمالی برای چند هفته ناآرام شد.

 


ارتش سوریه برای سرکوب تروریست‌ها عملیات جدیدی را در جبهه‌های مختلف این کشور آغاز کرد.
عملیات جدید ارتش سوریه از جنگل‌های جبل‌الاربعین در منطقه اریحا از توابع استان ادلب در شمال غربی سوریه آغاز شده است.یگان‌های ارتش سوریه مستقر در شهر اریحا در عملیاتی گسترده به مراکز تجمع و مقرهای عناصر مسلح اطراف شهر اریحا یورش برده و این مراکز و مقرها را منهدم کردند.
یگان‌های ارتش همچنین موفق شدند که کنترل نیمی از منطقه الترکمان از توابع استان دمشق در جنوب سوریه را به دست گیرند. با تصرف این منطقه ارتش سوریه قادر شد تا بر 50 درصد از این منطقه تسلط پیدا کرده و کنترل آن را به دست گیرند.نیروهای ارتش پس از وارد کردن خسارات سنگین به شورشیان موفق شدند تا امنیت را به شهر الحازه در استان درعا بازگردانند.یگان‌های ارتش سوریه همچنین مقادیر زیادی تسلیحات و مهمات را در برخی از مناطق شهر حلب کشف و ضبط کردند و تلاش‌های شورشیان برای نفوذ به منطقه‌ای در این شهر را ناکام گذاشتند.
سربازان سوری با شورشیان در شهر حمص و حومه دمشق درگیر شدند و خسارات سنگینی به آنها وارد کردند.عملیات ارتش سوریه در ادلب، دیرالزور و درعا به هلاکت تعداد زیادی از تروریست‌ها منجر شد که در میان آنان تروریست‌های تونسی، سعودی، اردنی، لیبیایی و ترکیه‌ای به چشم می‌خوردند. یگان‌های ارتش سوریه همچنین در عملیاتی در حومه شرقی لاذقیه یک انبار مهمات و موشک‌های استینگر آمریکایی داخل آن را منهدم کردند.در این انبار علاوه بر موشک‌های آمریکایی تعدادی موشک‌های گراد و ده‌ها قبضه سلاح سنگین کشف و منهدم شد.
انفجار انتحاری
بر اثر انفجار یک خودرو در منطقه البحصه در نزدیکی روستای جورین در اطراف حماه چندین نفر کشته و مجروح شدند و خسارات بسیاری به محل انفجار وارد شد.
این انفجار انتحاری در نزدیکی یک مرکز ایست و بازرسی ارتش سوریه رخ داد و عامل آن یک فرد انتحاری بود که موجب کشته شدن شماری از افراد حاضر در این مرکز ایست و بازرسی شد.رسانه‌های خبری سوریه همچنین از حمله خمپاره‌ای تروریست‌های تکفیری به منطقه زینبیه و اطراف حرم مطهر حضرت زینب(س) و شهادت دست‌کم پنج غیرنظامی در این حمله خبر دادند.در این حمله خمپاره‌ای که روز پنجشنبه صورت گرفت 17 نفر دیگر زخمی شدند.
حملات تروریست‌ها همزمان با ایام عید سعید فطر در سوریه تشدید شده است و در مناطق مختلف تلاش دارند تا شکست‌های ماه‌های اخیر از ارتش را جبران کنند.
حل سیاسی بحران سوریه
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتای آمریکایی خود اعلام کرد که هدف مشترک مسکو و واشنگتن حل بحران سوریه به روش سیاسی و برگزاری کنفرانس بین‌المللی ژنو2 است.
لاوروف در این دیدار که روز جمعه صورت گرفت و وزرای دفاع روسیه و آمریکا نیز حضور داشتند گفت، سوریه مهمترین محور مورد بحث دو کشور بود که طرفین درباره اتخاذ راه حل سیاسی موضع مشترک دارند.وی افزود، ما در حال آماده‌سازی مقدمات برگزاری نشست ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا هستیم. وزیر خارجه روسیه بر حل مشکلات کشورش با آمریکا از راه‌‌های سیاسی تاکید کرد.جان‌کری وزیر خارجه آمریکا نیز در این دیدار تاکید کرد که تلاش خواهیم کرد تا اختلافات خود را با مسکو در تمام زمینه‌ها حل کنیم.آمریکا و روسیه توافق کردند قبل از کنفرانس ژنو 2 مذاکراتی را در سطح کارشناسی برگزار کنند.

 


شیعیان پاکستان با تجمع اعتراضی بزرگی مقابل دفتر ریاست‌جمهوری و پارلمان این کشور، ادامه حملات تروریستی و حوادث اخیر کشورشان را محکوم کردند.
به گزارش ایرنا، گروهی از فعالان سیاسی، هواداران و اعضای ارشد احزاب شیعی پاکستان در اعتراض به حمله تروریستی نافرجام یک بمب‌گذار انتحاری به مسجد شیعیان در حومه اسلام‌آباد، تجمع و راهپیمایی اعتراض آمیز برگزار کرده و خواستار اقدام فوری دولت پاکستان علیه گروه‌های افراطی و تامین امنیت شیعیان شدند.
حمله تروریستی نافرجام یک بمب‌گذار انتحاری به نمازگزاران شیعی، پس از ادای نماز جمعه در مسجد و حسینیه حضرت علی‌ابن‌ابیطالب(ع) در حومه شهر اسلام‌آباد پایتخت پاکستان به کشته شدن محافظ این مسجد و بمب‌گذار منجر شد.در این اقدام تروریستی چهار نفر دیگر از شیعیان در اثر تبادل آتش بین فرد بمب‌گذار و محافظین نیز زخمی شدند.
به گزارش شبکه خبری پرس‌تی‌وی، این حادثه زمانی روی داد که فرد بمب‌گذار پس از پایان نماز عید تلاش می‌کرد به زور وارد مسجد شود. این حمله در حالی صورت گرفت که پاکستان با موج فزاینده خشونت و نظامی‌گری دست و پنجه نرم می‌کند.
هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله خونین را به عهده نگرفته اما گروه‌های شبه‌نظامی طرفدار طالبان در حوادث گذشته، در این زمینه مسئول شناخته شده‌اند.
گروه‌های ضدشیعی طرفدار طالبان یک مبارزه خشونت‌آمیز را بر ضد مسلمانان شیعه در سراسر پاکستان آغاز کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس، براساس تحقیقات صورت گرفته جلیقه انفجاری مهاجم انتحاری، دارای بیش از پنج کیلو مواد منفجره و بیش از یک کیلو تکه‌های آهنی بوده و به عقیده مسئولین امنیتی در صورت انفجار، تخریب و نابودی گسترده‌ای در محل رخ می‌داد.
پس از اقدام تروریستی‌فوق، تعداد زیادی از شیعیان که پیکر شهید سیدامین حسین محافظ مسجد را نیز با خود حمل می‌کردند، راهپیمایی را از حسینیه اثنی‌عشری تا نزدیکی پارلمان و ریاست‌جمهوری انجام و ضمن تجمع اعتراضی اقدام به برپایی نماز بر پیکر شهید کردند.
در پایان این راهپیمایی و تجمع اعتراض‌آمیز که اعضای ارشد حزب مجلس وحدت مسلمین وابسته به شیعیان پاکستان، نهضت تحریک جعفری و سازمان دانشجویان امامیه شرکت داشتند، علامه ناصر عباس جعفری، دبیرکل حزب وحدت مسلمین پاکستان تاکید کرد: شیعیان پاکستان در خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان علیه پاکستان و مسلمانان جهان همچنان تلاش خود را ادامه خواهند داد.مسئولین شیعه با انتقاد شدید از سهل‌انگاری مسئولین دولتی در جلوگیری از اقدامات تروریستی در پاکستان، حادثه اسلام‌آباد را نمونه آن خواندند.روزهای قبل از این حادثه نیز منابع پلیس پاکستان، از حمله مردان مسلح به یک خودرو سیاستمدار پاکستانی که 9 تن را کشته و 27 نفر را زخمی کردند و همچنان از حمله انتحاری دیگری که منجر به کشته شدن 38 تن و زخمی شدن بیش از 50 نفر دیگر شد، خبر داد.شیعیان حدود یک سوم جمعیت بیش از 180 میلیونی پاکستان را تشکیل می‌دهند.

 


پادشاه بحرین همزمان با سرکوب بیشتر معترضان کشورش با نخست‌وزیر انگلیس دیدار و قرارداد خرید تسلیحات بیشتر از لندن را امضا کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبکه العالم، حمدبن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین و دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس در لندن با یکدیگر دیدار کردند و قرارداد خرید 12جنگنده تایفون را به امضا رساندند.
این معامله حدودا یک میلیارد پوند ارزش دارد و این قرارداد بخشی از مجموعه قراردادهای تسلیحاتی است که بین دو کشور به امضا می‌رسد.
انگلیس یکی از کشورهای مهم و اصلی حامی رژیم دیکتاتوری آل خلیفه به شمار می‌رود و بسیاری از تجهیزات سرکوب معترضان بحرینی توسط شرکت‌های انگلیسی در اختیار نیروهای امنیتی وفادار به آل خلیفه قرار می‌گیرد.
برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که افسران بازنشسته سازمان اطلاعات داخلی انگلیس خود فرماندهی سرکوب‌ها را برعهده دارند و سران لندن علی‌رغم شعارهای پرسروصدای حقوق بشری چشم خود را بر نقض حقوق بشر توسط رژیم متحد خود بسته‌اند.
این سفر در حالی صورت می‌گیرد که حکومت آل خلیفه به سرکوب مردم معترض ادامه می‌دهد و حاضر نیست حقوق اولیه ساکنان بحرین را به رسمیت بشناسد.
در همین رابطه سعید شهابی فعال بحرینی روابط نزدیک دولت انگلیس و دیکتاتوری بحرین را محکوم کرد و خواستار محاکمه دیکتاتور بحرین شد.
وی افزود، دیکتاتور بحرین باید به دادگاه کشانده شود و به علت جنایت‌هایی که علیه بشریت مرتکب شده است محاکمه شود.
شهابی تاکید کرد، چرا باید دولت انگلیس از چنین دیکتاتوری در لندن پذیرایی کند.
از سوی دیگر جوانان بحرینی در اولین روز بعد از عید سعید فطر خیابان‌های اصلی شهر منامه را بستند و با آتش زدن لاستیک خشم خود را نسبت به ممانعت رژیم بحرین از ورود مریم الخواجه فعال بحرینی به این کشور ابراز کردند.
مرکز حقوق بشر بحرین اعلام کرد، خط هوایی انگلیس به این فعال بحرینی ابلاغ کرده که دولت بحرین ادامه سفرهایش به بحرین را ممنوع کرده است.
الخواجه قائم مقام رئیس مرکز حقوق بشر بحرین و مدیر مرکز حقوق بشر خلیج‌فارس قصد داشت که روز جمعه به بحرین سفر کند که با مخالفت مقامات بحرینی روبه‌رو شد.
همچنین جمعیت الوفاق بحرین اعلام کرد علی‌جعفر حبیب ابراهیم 10ساله ساکن منطقه المالکیه به دلیل استنشاق گازهای سمی پس از ابتلا به سرطان چشم به شهادت رسید.
در ماه دسامبر 2012 (آذرماه) پس از اینکه سرطان چشم این کودک وخیم شد خانواده‌اش وی را به هند اعزام کردند و پس از سلسله درمان‌های بی‌نتیجه سرانجام در هشت اوت 2013 (17مرداد) به شهادت رسید.
پدر علی جعفر حبیب ابراهیم کودک بحرینی که به علت گازهای سمی به شهادت رسیده است اظهار داشت، نیروهای امنیتی آل خلیفه به جای اینکه حافظ جان ما باشند جان ما را می‌گیرند.

 


علی‌رغم تاکید دولت تونس بر تعلیق فعالیت‌های مجلس موسسان و انجام مذاکرات برای برون رفت از بحران، مخالفان بر ادامه تحصن خود تاکید کردند.
به گزارش خبرگزاری ها روز جمعه پس از پایان مهلت یک ساعته دولت به معترضین تونسی برای پایان دادن به تحصن در مقابل مجلس ملی موسسان نیروهای امنیتی اقدام به برچیدن چادرها در میدان «باردو» کردند اما با مداخله شماری از سیاستمداران و نمایندگان تونسی پلیس از میدان عقب‌نشینی کرد و متحصنان اعلام کردند تا رسیدن به همه خواسته‌هایشان از جمله استعفای نخست‌وزیر به تحصن خود ادامه می‌دهند.
این در حالی‌ست که علی العریض نخست‌وزیر تونس بعد از به تعلیق درآوردن فعالیت مجلس ملی موسسان که از خواسته‌های اصلی معترضان بود بر انجام مذاکره برای برون رفت از بحران سیاسی موجود تاکید کرد. وی گفت: دولت تونس تمام تلاش خود را برای حمایت از مذاکرات و تسریع روند آن به کار می‌گیرد.
جنبش اسلامگرای النهضه به رهبری راشد الغنوشی ضمن مخالفت با تعلیق مجلس موسسان خواهان از سرگیری فعالیت‌های آن شد.
پیشتر این جنبش خواهان تشکیل دولت وحدت ملی با حضور تمام احزاب سیاسی شده بود.
این گزارش حاکی‌است با شدت گرفتن بحران «الهادی بلعباس» مشاور اول رئیس‌جمهور تونس دیروز از سمت خود استعفا کرد.
تونس طی دو هفته گذشته و پس از ترور «محمد البراهمی» یکی از رهبران مخالف این کشور به صحنه اعتراض مخالفان دولت تبدیل شده است. معترضان با تحصن مقابل مجلس ملی موسسان این کشور خواستار انحلال این مجلس، استعفای دولت و پایان حکومت حزب اسلامگرای النهضه هستند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10