(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 27 مرداد 1392 - شماره 20568

تظاهرات ضدآمریکایی در یمن دولت به همکاری با واشنگتن پایان دهد
وزیر خارجه عراق: مبارزه علیه تروریست‌ها را تشدید خواهیم کرد
در مراسم سالگرد جنگ 33 روزه
سیدحسن نصرالله : لازم باشد شخصاً به سوریه می‌روم
تظاهرات همبستگی با مردم مصر در چند شهر جهان
تداوم اعتراض‌های ضد آل خلیفه در شهرهای بحرین
با هوشیاری نیروهای مسلح عملیات تروریست‌ها در سوریه برای کنترل حرم حضرت زینب(س) ناکام ماند
10 شبه نظامي در عمليات نيروهاي امنيتي پاكستان كشته شدند
ساکنان جنوب بیروت: انفجارکار آمریکا و اسرائیل است
اخوانی‌ها طرفداران خود را به تظاهرات روزانه دعوت کردند
حمایت عربستان، امارات، کویت و اردن از قتل عام مردم مصر
   


مردم یمن تظاهرات گسترده‌ای در محکومیت حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به مناطق مختلف این کشور برگزار کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، شرکت‌کنندگان در تظاهرات در استان صعده در شمال یمن، سکوت دولت این کشور در برابر حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی را محکوم کردند.تظاهرکنندگان دولت یمن را متهم کردند که حاکمیت ملی این کشور را به حراج گذشته است.آنان از دولت این کشور خواستند همکاری با آمریکا و اسرائیل را پایان دهد. تظاهرکنندگان آمریکا و اسرائیل را مسئول ترورها و ناامنی‌ها در کشورشان و دیگر کشورهای عربی به ویژه انفجار حومه جنوبی بیروت دانستند. مردم یمن با انتشار بیانیه‌ای از امت‌های عربی و اسلامی خواستند با یکدیگر در برابر دخالت‌های آمریکا و اسرائیل متحد شوند.

 


وزیر خارجه عراق اعلام کرد دولت بغداد برای مقابله با عناصر «القاعده» در این کشور از پهپادهای پیشرفته آمریکایی بهره می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، «هوشیار زیباری» اعلام کرد، پهپادهای پیشرفته آمریکایی به همراه کارشناسان متخصص این کشور برای مقابله با تهدیدات القاعده در عراق مستقر می‌شوند. وی گفت که هدف از اجرای این سیاست جلوگیری از حملات مرگبار القاعده است.زیباری نگفت که چه تعداد مستشار نظامی آمریکایی در عراق مستقر می‌شوند، ولی گفت که تعداد آنها محدود است.این پهپادها به عنوان بخشی از کمک‌های نظامی آمریکا به عراق، تحویل دولت بغداد می‌شوند. هم اکنون آمریکا از طریق پهپادها در پاکستان، افغانستان، یمن و سومالی دست به حملات هوایی می‌زند.

 


دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت، اگر ضرورت ایجاب کند خود من و همه نیروهای حزب‌الله به سوریه خواهیم رفت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، سید حسن نصرالله در مراسم سالگرد پیروزی در جنگ 33 روزه که در منطقه مرزی عیتاالشعب برگزار شد تأکید کرد، یکی از پاسخ‌های ما به اقداماتی نظیر انفجار بیروت این خواهد بود که اگر یک هزار رزمنده در سوریه داریم آنها به دو هزار نفر خواهند رسید و اگر پنج هزار نیرو داشته باشیم آنها 10 هزار نفر خواهند شد و اگر ضرورت ایجاب کند خود من و همه نیروهای حزب‌الله برای حمایت از مردم سوریه، لبنان، فلسطین، قدس و مقاومت به سوریه خواهیم رفت.
وی افزود، هیچ کس گمان نکند که اگر در جنگی علیه مان وارد شد می‌تواند تکلیف این نبرد را تعیین کند زیرا ما تکلیف نبرد و پایان آن را مشخص خواهیم کرد همانگونه که در جنگ‌هایمان با اسرائیل همواره پیروز میدان بوده‌ایم به همگان می‌گوئیم که ما در نبرد علیه تروریسم نیز پیروز خواهیم شد.
سیدحسن نصرالله گفت، ما برای دفاع از شرف و عزت خود از مرگ و خونریزی هراسی نداریم چرا که ما صاحبان دیدگاه پیروزی خون بر شمشیر هستیم. وی عامل اقدامات تروریستی اخیر در لبنان را گروهک‌های تکفیری دانست و گفت، این گروه‌ها با اسرائیل کار می‌کنند و تردیدی وجود ندارد که برخی از سازمان‌های جاسوسی در این عملیات مشارکت داشته‌اند.
دبیر کل حزب‌الله لبنان خطاب به تروریست‌ها گفت، اگر شما با اسرائیلی‌ها کار می‌کنید ما شما را می‌شناسیم همان طور که عامل انفجارهای بئرالعبد نیز شناسایی شدند و حتی در صورت سهل‌انگاری دولت، دست ما به شما خواهد رسید.
سید حسن نصرالله تأکید کرد، اگر دولت کوتاهی کند ما خودمان عاملان ترورها را مجازات خواهیم کرد.
وی به مسئولان، سیاستمداران و نیروهای امنیتی و تمام لبنانی‌ها هشدار داد در صورتی که این انفجارها در لبنان ادامه یابد لبنان به لبه پرتگاه کشیده می‌شود و باید مسئولانه با این حادثه و تهدید برخورد شود.
سید حسن نصرالله همچنین تأکید کرد باید از تحرکات طایفه‌ای و مذهبی خودداری شود چرا که تلاش دشمنان از بین بردن وحدت وفاداری به کشور، مقاومت و پایداری مردم است و درصدد تخریب و ویرانی لبنان هستند. دبیر کل حزب‌الله افزود، گرانبهاترین چیزی که لبنان هم اکنون دارد تعادل مذهبی است که ارتش، ملت و مقاومت به آن اذعان دارند. وی اظهار داشت، در دفاع از مردم و سرزمینمان کوتاهی نخواهیم کرد همان گونه که در جنگ 33 روزه این مسئله را ثابت کردیم.
سید حسن نصرالله همچنین از عملکرد شبکه‌های العربیه و الجزیره قطر در پوشش اخبار و تحولات منطقه انتقاد کرد و گفت، برخی رسانه‌های عربی در چند سال گذشته به جعل اخبار روی آورده‌اند و در مورد پرونده سوریه علیه حزب‌الله، ایران، عراق و سوریه با هم متحد شده‌اند اما جهان شهادت خواهد داد که حزب‌الله فقط با گروه‌های تکفیری مبارزه کرده است.
وی افزود، بار دیگر به قاتلان می‌گویم که شما از مردم سوریه حمایت نمی‌کنید و اگر فکر می‌کنید که با کشتن زن‌ها و کودکان ما را وادار خواهید کرد که از مواضع خود عقب‌نشینی کنیم سخت در اشتباهید.
گفتنی است پس از سخنرانی سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان درگیری‌هایی در دو منطقه باب‌التبانه و جبل‌محسن در طرابلس روی داد که در آنها از سلاح‌های گرم و مسلسل استفاده شد و چندین نفر مجروح شدند.
تکفیری‌های ساکن باب‌التبانه از پشت بام به سوی طرفداران حزب‌الله تیراندازی کردند که نیروهای ارتش با تیراندازی به سوی آنان به حملات تکفیری‌ها پاسخ دادند.
سیدحسن نصرالله در سخنرانی خود جبهه جدید پیش روی مقاومت لبنان را مبارزه با تکفیری‌های افراطی دانست و تأکید کرد حزب‌الله در این جبهه هم مثل جبهه‌های دیگر پیروز خواهد شد.

 


ده‌ها هزار نفر از مردم کشورهای مختلف جهان در اعتراض به کشتار مردم مصر تظاهرات کردند.
شماری از ساکنان نیویورک روز جمعه در اعتراض به اقدام ارتش مصر در سرکوب معترضان مقابل سازمان ملل تجمع کردند. آنطور که واحد مرکزی خبر نوشته، معترضان در ساعت پر رفت‌وآمد روز در خیابان منهتن نیویورک مقابل دفتر سازمان ملل شعارهایی در حمایت از مرسی و محکومیت ارتش مصر سردادند.
هزاران نفر از مردم ترکیه نیز همزمان، در شهرهای مختلف از جمله اسلامبول به «کشتار معترضان مصری» اعتراض کردند. به گزارش شبکه خبری «تی‌آرتی» ترکیه این معترضان به دعوت «بنیاد حقوق و آزادی‌های انسانی» مقابل مسجد ایوب سلطان اسلامبول تجمع و با حامیان مرسی اعلام همبستگی کردند.
معترضان همچنین اقدام به آتش زدن پرچم آمریکا و آدمک «السیسی» کردند.
گروهی از وکلای عضو اتحادیه بین‌المللی حقوقدانان نیز با تجمع در مقابل سرکنسولگری مصر در اسلامبول دست نوشته‌ای را که بر روی آن نوشته شده بود، کودتاگران در مصر مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌اند، بر دیوار ساختمان سرکنسولگری مصر نصب کردند. نجاتی جیلان دبیرکل اتحادیه بین‌المللی حقوقدانان ترکیه در سخنانی در این تجمع تیراندازی به طرف کسانی که در تظاهرات مسالمت‌آمیز در مصر شرکت می‌کنند را غیرقابل قبول و آنچه در مصر روی می‌دهد را جنایت علیه بشریت دانست.هزاران نفر از مردم پاکستان نیز در مخالفت با دولت موقت مصر و ارتش این کشور در شهر کراچی راهپیمایی کردند. معترضان که غالبا از طرفداران حزب جماعت اسلامی بودند با اشاره به «دخالت آمریکا در ناآرامی‌های مصر» پرچم این کشور را به آتش کشیدند. پاکستانی‌ها اعلام کردند آمریکا از «دیکتاتورهای جهان اسلام» حمایت می‌کند.
مردم مغرب نیز با برپایی چندین تظاهرات در نقاط مختلف این کشور خواستار «توقف فوری جنایات علیه مردم مصر» شدند.
در این تظاهرات که عده زیادی از طرفداران گروه اسلامگرای عدل و احسان (بزرگترین گروه اسلامگرای مغرب) شرکت داشتند، تظاهرکنندگان ژنرال عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر را به «کودتا علیه دولت قانونی مرسی» محکوم کردند. شهر «الجدیده» در ساحل غربی مغرب پس از نمازجمعه نیز شاهد تظاهرات علیه «جنایات دولت مصر» بود.
طی روزهای گذشته در اندونزی، مالزی، سودان و نوار غزه تظاهراتی علیه حاکمان فعلی مصر برگزار شده است.

 


مناطق مختلف بحرین شاهد برگزاری تظاهرات معترضانی بود که یکصدا سرنگونی آل‌خلیفه را خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، تظاهرکنندگان بحرینی روز گذشته نیز همچون روزهای اخیر در پاسخ به فراخوان انقلابیون تظاهرات کردند و سرنگونی رژیم حاکم را فریاد زدند.
تظاهرکنندگان تأکید کردند که به نافرمانی مدنی خود ادامه خواهند داد و تا زمانی که خواسته اصلی‌شان یعنی سقوط نظام آل خلیفه محقق نشود خیابان‌ها را ترک نخواهند کرد.
مردم بحرین در میادین اصلی منامه تجمع کرده و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند. تظاهرات مشابهی هم در منطقه البلاد، الدراز، المصلی، ستره و الحملا برگزار شد که تظاهرکنندگان در شعارهای خود خواستار محاکمه عاملان قتل شهروندان بحرینی و در رأس آنها حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه این کشور شدند.
در همین رابطه مرکز حقوق بشر بحرین اعلام کرد 40 نفر از زندانیان زندان «حوض‌الجاف» در یورش مزدوران رژیم آل خلیفه زخمی شدند. جمعیت اسلامی الوفاق نیز از صلیب سرخ جهانی خواست برای حمایت از زندانیان وارد عمل شود.
از سوی دیگر شیخ عیسی قاسم رئیس شورای علمای بحرین توصیه‌های رژیم آل خلیفه به دولت مصر درباره احترام به آزادی بیان و دادن اجازه برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز را به تمسخر گرفت.
وی تأکید کرد، بهتر است آل خلیفه به جای مطرح کردن این توصیه‌ها خودش آنها را اجرا کند.

 


نیروهای ارتش سوریه در درگیری‌های شدید با تروریست‌ها در اطراف حرم حضرت زینب(س) موفق به پاکسازی این منطقه شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، یگان‌های ارتش سوریه طی دو روز اخیر حملات شدیدی علیه نیروهای تکفیری آغاز کردند که تلاش داشتند حرم حضرت زینب(س) را به کنترل خود درآورند.
تروریست‌ها با استقرار نیرو و تجهیزات نظامی در محدوده فرودگاه دمشق تا حرم حضرت زینب(س) در تلاش بودند تا کنترل این مناطق را در دست بگیرند که با مقاومت شدید ارتش مواجه شدند.
عناصر مسلح و تکفیری در فاصله‌های کم در مجاورت خیابان‌ها و پشت‌بام‌ها با نیروهای ارتش درگیر و اقدام به تیراندازی کردند که با اقدام به موقع نیروهای ارتش مجبور به عقب‌نشینی شدند.
نیروهای ارتش همچنین مقر افراد مسلح در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق، را هدف قرار دادند که به کشته شدن چندین تروریست منجر شد. منابع نظامی اعلام کردند درگیری‌های خونین میان ارتش و تروریست‌ها در حومه دمشق همچنان در جریان است و عناصر مسلح با دادن تلفات زیاد مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند.
ارتش سوریه همچنین به مواضع افراد مسلح در اطراف فرودگاه نظامی کویرس در استان حلب حمله کرد.
جنگنده‌های ارتش سوریه یک مقر جبهه النصره در شمال شهر حلب نزدیک مرزهای ترکیه را هدف قرار دادند.
به گفته منابع سوری در این مقر انواع موشک نگهداری می‌شد.
نیروهای ارتش موفق شدند که بیش از 12 منطقه را در شمال لاذقیه از وجود تروریست‌ها پاکسازی کنند.
یکی از نیروهای ارتش سوریه گفت، در مرکز تجمع افراد مسلح در این مناطق مدارک و شواهدی به دست آمده که دخالت کشورهای خارجی از جمله ترکیه، عربستان و قطر را به خوبی به اثبات می‌رساند.
به گفته وی روی کارتن‌های مواد غذایی تولید عربستان سعودی دیده می‌شود و سیم‌‌کارت‌هایی که گروه‌های تروریستی برای تماس با جنایتکاران از آنها استفاده می‌کردند ساخت کشور ترکیه بود.
ارتش سوریه همچنین موفق شد در ادامه عملیات خود علیه گروه‌های مسلح در درعا، حومه ادلب، حومه دمشق، حمص و حلب تعدادی از سرکرده‌های گروه‌های تروریستی را به هلاکت رساند و ادوات آنها را منهدم کرد.
ارتش سوریه همچنین مقادیر زیادی از سلاح‌ها، مهمات و تجهیزات جنگی تروریست‌ها در روستای شامیه در استان دمشق را منهدم کرد.
یکی از نیروهای ارتش سوریه در پی پیروزی‌های پی‌درپی ارتش سوریه در مناطق یاد شده گفت، نیروهای ارتش در آمادگی کامل قرار دارند، دارای روحیه بسیار بالایی هستند و به خواست خدا تروریست‌ها را زیر پای خود له خواهیم کرد.
فرمانده اتاق عملیات سوریه در اردن
منابع مطلع فاش کردند شاهزاده سعودی فرماندهی اتاق عملیات سوریه در اردن را برعهده دارد.
به گفته این منابع عربستان سعودی اخیرا محموله‌های جدید سلاح از جمله موشک‌های ضدهوایی کانکورس و ضدزره کورنت ساخت روسیه را برای گروه‌‌های مسلح در سوریه ارسال کرده است.
شاهزاده سلمان بن سلطان برادرزاده پادشاه عربستان اتاق عملیاتی را در اردن برای توزیع سلاح‌های مختلف بین گروه‌های مسلح در سوریه فرماندهی می‌کند.
این سلاح‌ها از اسرائیل و کشورهای حوزه بالکان خریداری می‌شود.
ارسال این سلاح‌ها به هماهنگی عربستان، اردن، اسرائیل، ترکیه و آمریکا صورت می‌گیرد.
سایر رویدادها
* کارشناسان سلاح شیمیایی وابسته به سازمان ملل امروز برای تحقیق درباره احتمال به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در درگیری‌های سوریه وارد این کشور خواهند شد.
* آژانس آوارگان سازمان ملل گزارش داد با احداث یک پل بین مرز سوریه و عراق هزاران آواره سوری از کشور خود گریخته و روانه مناطق شمالی عراق شدند.
* افراد مسلح به دو روستای مسیحی‌نشین در حومه حمص حمله و ده‌ها نفر را کشته یا مجروح کردند.
* معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه اعلام کرد این سازمان به زودی یک کمپین اینترنتی برای جمع‌آوری کمک مالی و افزایش آگاهی نسبت به بحران سوریه ترتیب خواهد داد.

 


نيروهاي امنيتي پاکستان با انجام عمليات ويژه عليه تروريست‌ها در ايالت بلوچستان، 10 شبه نظامي تروريست را كشته و 11 نفر از آنها را بازداشت كردند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، مسئولان دولتي و امنيتي ايالت بلوچستان اعلام کردند: نيروهاي امنيتي پاكستان به دنبال حمله جمعه گذشته شبه نظاميان به یک قطار مسافربري تندرو در اين ايالت، عمليات گسترده اي را عليه عاملان اين اقدام تروريستي انجام دادند.
به گفته اين مقامات؛ نيروهاي سپاه مرزي به همراه نيروهاي امنيتي محلي با انجام عمليات جستجو در كوههاي منطقه ماچ و كالپور متوجه مخفيگاه تروريست ها شدند و سپس تبادل سنگين آتش بين دو طرف صورت گرفت.
بر اساس اين گزارش، نيروهاي امنيتي پاكستان در درگيري با شبه‌نظاميان 10 نفر از آنان را به هلاكت رساندند.
مسئولان دولتي ايالت بلوچستان پاكستان نيز گفتند: هلی کوپترهاي ارتش نيز با پيوستن به نیروهای میدانی، منطقه مورد نظر را تحت كنترل قرار دادند.
شبه نظاميان در مناطق دورافتاده كوهستاني ايالت بلوچستان مخفي شده و به طور معمول نيروهاي ارتش و مردم ساكن اين ايالت را مورد هدف قرار مي دهند.
مقام هاي پليس پاكستان روز جمعه گزارش دادند، بر اثر شليك موشك هاي آر.پي.جي هفت و تيراندازي از سوي شبه نظاميان به قطار مسافربري در منطقه ماچ ايالت بلوچستان،چهار غیرنظامی كشته و32تن نیز مجروح شدند.
علاوه برآن ، رسانه هاي محلي پاكستان اعلام كردند، نيروهاي امنيتي اين كشور دیروز در شهرهاي كويته مركز ايالت بلوچستان و نوشهره در ايالت خيبرپختونخوا 11 شبه نظامي مظنون به اقدامات تروريستي را بازداشت كردند.

 


اهالی ضاحیه در جنوب بیروت در واکنش به انفجار تروریستی روز پنجشنبه که به کشته و مجروح شدن صدها نفر منجر شد پلاکاردی بر روی ساختمان مجاور محل انفجار نصب کردند و آمریکا را عامل این حادثه دانستند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، صدها نفر از اهالی ضاحیه جنوبی با سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» حادثه تروریستی اخیر را حاصل توطئه مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی دانستند.
تظاهرکنندگان با تاکید بر اینکه همچنان از مقاومت حمایت خواهند کرد اظهار داشتند این‌گونه حوادث در اراده آنان و وفاداری آنان نسبت به لبنان و مقاومت تاثیری نخواهد گذاشت. در جریان انفجار بمب روز پنجشنبه 30 نفر کشته و 336 نفر دیگر مجروح شدند.
در همین رابطه میشل‌عون رئیس بزرگترین فراکسیون مسیحی مجلس اظهار داشت، مقاومت در قلب هر لبنانی جای دارد و همه می‌دانند که وجود مقاومت برای دفاع از کشور ضروری است.
وی تاکید کرد، هدف اصلی ما دورنگه داشتن لبنان از بروز فتنه مذهبی است و ما با امضای تفاهم‌نامه با حزب‌الله توانستیم از بروز بسیاری از امور که ممکن بود کشور را در معرض جنگ داخلی قرار دهد جلوگیری کنیم.
وی همچنین اظهار داشت وجود سلاح حزب‌الله برای دور کردن هرگونه خطر رژیم صهیونیستی علیه لبنان ضروری است.
شورای همکاری خلیج‌فارس و عفو بین‌الملل نیز حادثه تروریستی انفجار در منطقه ضاحیه جنوبی بیروت را محکوم و تاکید کردند این اقدام ننگین و جنایتکارانه حمله به ثبات و امنیت لبنان است.

 


کشورهای عربستان، امارات، اردن و کویت از اقدام ارتش و حاکمان نظامی مصر در کشتار مردم این کشور حمایت کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها پادشاه عربستان روز جمعه و در حالی که ارتش و نیروهای امنیتی مصر در حال به اصطلاح «پاکسازی» میادین و خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور از «تحصن کنندگان» طرفدار مرسی بودند، نسبت به کشته و زخمی شدن هزاران نفر از مردم در این عملیات واکنش نشان داد.
پادشاه عربستان ضمن «شرعی» خواندن اقدام نیروهای امنیتی گفت: ارتش و دولت موقت مصر در حال مبارزه با تروریسم هستند و این «حق شرعی» را دارند که آنها را سرکوب کنند!
«عبدالله بن عبدالعزیز» معترضان و طرفداران مرسی را عده‌ای «گمراه» خواند و کسانی را که از آنها حمایت کرده و علیه حاکمان فعلی مصر موضع می‌گیرند را نیز حامیان «تروریسم» نامید. ریاض از متحدان اصلی «حسنی مبارک»، دیکتاتور مخلوع مصر بود و پس از انتصاب عدلی منصور به عنوان جانشین «مرسی» نیز جزو نخستین کسانی بود که به وی تبریک گفت. این نخستین واکنش رسمی پادشاه عربستان درباره ناآرامی‌های مصر است.
این نوع موضع‌گیری با استقبال شدید حاکمان مصر مواجه شد. قاهره با صدور بیانیه‌ای موضع ریاض را «فراموش نشدنی» توصیف کرد. «احمد الطیب»، شیخ‌الازهر مصر نیز از موضع‌گیری پادشاه عربستان استقبال کرد و آن را «موضعی تاریخی» خواند که «هرگز فراموش نخواهد شد.»
امارات متحده عربی، کویت و اردن نیز بلافاصله پس از پادشاه عربستان از اقدام ارتش مصر در برخورد با معترضان حمایت کردند. مقامات رسمی این کشور از ریاض نیز به خاطر حمایت از حاکمان فعلی مصر قدردانی کردند.
دور تازه سرکوب طرفداران مرسی به ویژه متحصنین در میدان‌های «رابعه العدویه» و «النهضه» از روز چهارشنبه گذشته (23 مرداد ماه) با قدرت تمام آغاز شده و همچنان ادامه دارد. طبق اظهارات مقامات اخوانی در «چهارشنبه خونین» ارتش و نیروهای امنیتی دستکم 2600 نفر راکشته و 10 هزار تن را زخمی کردند. منابع دولتی مصر می‌گویند روز چهارشنبه 578 نفرکشته و 3800 تن زخمی شدند. اما در مورد تلفات انسانی موج دوم سرکوب‌ها که از روز جمعه (25 مرداد) شروع شده نیز بین اخوانی‌ها و مقامات دولتی مصر اختلاف نظر وجود دارد. اخوانی‌ها می‌گویند ارتش مصر روز جمعه حدود 100 نفر را کشتند و صدها تن را نیز بازداشت کردند. وزارت کشور مصر اما تلفات را حداکثر 85 نفر اعلام کرده است. شبکه تلویزیونی الجزیره اما شمار تلفات روز جمعه را دستکم 200 تن اعلام کرد.
اما پس از درگیری‌های خونین روز جمعه که در حین برگزاری تظاهرات «جمعه خشم» روی داد اخوان‌المسلمین تأکید کرد «تا نابودی کودتاچیان مبارزات ادامه خواهد داشت.» به گزارش خبرگزاری «شینهوا»، جهاد الحداد، سخنگوی اخوان‌المسلمین مصر پس از تظاهرات «جمعه خشم» در صفحه اجتماعی خود نوشت: «از امروز هفته سرنگونی کودتا آغاز شد.» وی از تمام مردم مصر خواست برای «سرنگونی کودتاگران» همه روزه به تظاهرات «مسالمت‌آمیز» بپردازند.
وی در عین حال از هرگونه خشونت و حمله به دارایی‌های عمومی و خصوصی اعلام برائت کرد.
اخوانی‌ها پس از پراکنده شدن از میدان‌های محل تحصن برخی وارد پارک‌ها و گروهی نیز به همراه اجساد قربانیان به مساجد هجوم برده‌اند.
گزارش‌های منتشر شده حاکی است، معترضان به همراه اجساد در این مساجد تحصن کرده و خواستار «محاکمه قاتلان» آنها شده‌اند. در این میان مسجد «الفتح» و «التوحید» قاهره به دلیل حضور بیشتر معترضان و تعداد زیاد اجساد بیش از سایر مساجد مورد توجه حاکمان مصر قرار دارد. خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها حاکی است از صبح روز شنبه نیروهای ارتش پس از محاصره این دو مسجد وارد آن شدند.
ارتش در حال مذاکره با معترضان برای خارج کردن اجساد به منظور دفن آنها هستند.
ادامه ناآرامی‌ها
با وجود پراکنده شدن معترضان از میادین اصلی شهر قاهره و دیگر شهرهای مصر و همزمان با آغاز دور تازه اعتراض‌ها خبر می‌رسد، نیروهای امنیتی برای تکمیل عملیاتی که از روز چهارشنبه آغاز کرده‌اند، برای دستگیری الباقی رهبران اخوان وارد عمل شده‌اند. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد، دستگاه‌های امنیتی مصر کار جست و جوی خانه به خانه را برای دستگیری تمام رهبران اخوانی برگزیده‌اند.
دولت موقت مصر حتی برای توجیه اقدامات اخیر خود تصمیم گرفت «اخوان‌المسلمین» را رسماً یک گروه تروریستی بنامد. از سوی دیگر خبرهایی نیز منتشر شده مبنی بر اینکه عده‌ای ناشناس در حال مسلح کردن مردم برای مقابله مسلحانه با ارتش هستند. برخی گزارش‌ها حاکی است این عده از اعضای القاعده هستند! همه این شرایط باعث شده برخی کارشناسان و رسانه‌ها اعلام کنند، مصر وارد یک جنگ داخلی شده و به قول خبرگزاری رویترز، به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها از این وضع خلاص شود.
شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان با ابراز نگرانی از اوضاع مصر خطاب به دولت موقت مصر پیشنهاد کرد، اخوانی‌ها را در قدرت شریک کند تا بدین ترتیب بازگشت آرامش به مصر «تضمین» شود.
این شبکه خبری نیز همچون بسیاری معتقد است جامعه مصر دچار یک دودستگی و هرج‌ومرج شده و بدون مذاکره طرفین امیدی به نجات نخواهد بود.
«سقوط یک هلی‌کوپتر ارتش» پس از مورد هدف قرار گرفتن از سوی افراد ناشناس مسلح، یکی دیگر از خبرهای دیروز مصر است که انتشار اخبار و تصاویر آن تا حدودی فضای جنگی را در ذهن متبادر می‌کند. واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی «النیل» نوشت. عده‌ای مسلح از روی پشت‌بام‌های ساختمان‌های اطراف میدان «رامسیس» محل برگزاری تظاهرات روز «جمعه خشم» به این هلی‌کوپتر شلیک و آن را ساقط کردند!
واکنش‌های جهانی
«یوسف قرضاوی»، مفتی مصری‌الاصل ساکن قطر که پدر معنوی گروه‌های تفکیری لقب گرفته در تازه‌ترین واکنش‌های خود درباره تحولات مصر «شرکت در تظاهرات‌ها علیه ارتش و دولت موقت مصر را یک «واجب عینی» دانست. وی از رهبران کشورهای عربی خواست برای توقف «جنایات نظامیان» اقدام کنند. وی پیش از این حکم قتل کسانی را که در برکناری مرسی دخالت داشتند را نیز صادر کرده بود.
یکی از کارشناسان مسائل خاورمیانه در سازمان عفو بین‌الملل نیز نیروهای امنیتی مصر را به «استفاده بی‌سابقه از خشونت» محکوم کرد.
«جفری مارک» در گفت‌وگو با «الجزیره» گفت: کارشناسان عفو بین‌الملل که در مصر حضور دارند اسناد و شواهدی به دست آورده‌اند که ثابت می‌کند نیروهای امنیتی مصر به طور بی‌سابقه‌ای از خشونت علیه معترضان استفاده کرده‌اند. وی خواستار تحقیقات مستقل برای روشن شدن زوایای مختلف تحولات مصر با هدف روشن شدن حقیقت شد.
فاطیما سعید، فعال حقوق‌بشر نیز در گفت‌وگو با «راشاتودی» ضمن ابراز تاسف و نگرانی از «جنایات در مصر» سکوت غرب در برابر این جنایات را محکوم کرد. وی گفت: «واقعا شرم‌آور است که کشورهای غربی که خود را مدافع دموکراسی می‌دانند الان از سلاخی شدن دموکراسی و حامیان آن در مصر حمایت می‌کنند. حرف‌های اوباما در واکنش به حوادث مصر کافی نیست. کمک‌های او به ارتش مصر صرف سلاخی کردن مردان و زنان و کودکان مصری می‌شود. شاید ارتش مصر جرقه کشتارها را زده باشد اما این غرب است که اسلحه نظامیان مصری را تامین می‌کند.
غرب باید فعالانه موضع‌گیری کند. هنوز برای طرفداری از دموکراسی در مصر خیلی دیر نشده است. غرب باید سکوت خود را بشکند و آنچه را که در مصر روی می‌هد، رد کند.
این مانورهای ظاهری دیپلماتیک، فراخوانی سفرا و اظهارنظرهای نیم بند کافی نیست زیرا مردم در مصر کشته می‌شوند.»
اشاره این فعال حقوق‌بشر به اظهارات چند روز پیش اوباما بود که در واکنش به کشته و زخمی شدن هزاران مصری اعلام کرد، مانور نظامی خود را با ارتش مصر برگزار نخواهد کرد!
مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز همزمان با فراخواندن سفیر خود از مصر، آمریکا و رژیم صهیونیستی را عاملان اصلی ناآرامی‌ها در مصر معرفی کرد.
وی گفت: ما شاهد خونریزی در مصر هستیم. ما نسبت به کودتا علیه مرسی که خلاف قانون‌اساسی بود هشدار می‌دهیم، مرسی ربوده شده و حزب حاکم نسبت به آنچه که درمصر رخ می‌دهد مسئول است.»
مادورو افزود: «آمریکا هیچ دوستی ندارد بلکه منافع مشخصی دارد. آنچه که آمریکایی‌ها می‌خواهند تسلط بر کل سیاره زمین است.»
وی همچنین خواستار جلوگیری از خشونت‌ها در مصر و اجرای کامل قانون‌اساسی شد.
شورای علمای شریعت مصر نیز در اقدامی قابل تامل اعلام کرد، اخوان‌المسلمین از شریعت و طریقت یکتاپرستی خارج و از امروز به یک گروه مرتد از اسلام تبدیل شده است. سی‌ان‌ان این خبر را به نقل از بیانیه‌ای که «احمد کریمه» استاد فقه تطبیقی دانشگاه الازهر در سایت اینترنتی منتشر کرده، اعلام کرد!

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10