(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 27 مرداد 1392 - شماره 20568

بازگشت پیکرهای پاک 92 شهید دفاع مقدس به کشورمان
تیز پروازی که امیرالاسرا شد
آزادگان،سرود بلند رهایی
راهیان نور به کردستان رسید
پدر شهیدان «زارع قلعه سیدی» به فرزندان شهیدش پیوست
   


‌پیکرهای پاک 92 شهید دوران دفاع مقدس، در مرز شلمچه تحویل مقامات کشورمان شد.
در این مراسم که سردار سیدمحمدباقرزاده رئیس کمیته جست وجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح حضور داشت، ماجد مهدی النصراوی استاندار بصره، به منظور تبادل پیکر شهدای ایرانی با اجساد سربازان عراقی به خاک کشورمان وارد شد.
فرمانده قرارگاه عملیاتی کمیته جست وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: مراسم تبادل 92 شهید دوران دفاع مقدس ، پنج شنبه 24 مردادماه در مرز شلمچه انجام شد.
به گفته وی، این شهیدان مربوط به عملیاتهای والفجر8، خیبر، بدر، کربلای 5 و تک دشمن در سال 67 در مناطق فاو و زبیدات هستند.
پس از ورود این شهدا به ایران پیکر آنها به تهران منتقل شده و اقدامات لازم جهت شناسایی و بررسی هویت آنها انجام خواهد شد.

 


مرداد ماه سال هشتاد وهشت ، در هیاهوی فتنه پس از انتخابات ودرحالی‌که دشمنان نظام با همه توان در صدد براندازی نظام اسلامی بودند وایادی داخلی اشان هم از هیچ خوش رقصی فروگذار نمی‌کردند،امیر سرلشکر خلبان حسین لشکری غریبانه ومظلومانه به دیدار معشوقش شتافت ودر کنار همرزمانش شهیدش به آرامش ابدی رسید.
خلبان لشگری همان جانباز 70 درصد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که با تحمل 18 سال اسارت دشمن بعثی و مقاومت جانانه در برابر تهدید و تطمیع و شانتاژ رژیم بعث عراق، پیروزمندانه به میهن اسلامی بازگشت و در بدو ورود در دیدار صمیمانه با فرماندهی معظم کل قوا ضمن تجدید بیعت با معظم‌له به لقب سید‌الاسرای ایران از سوی رهبر معظم انقلاب مفتخر گردید
امیر سرتیپ خلبان حسین لشکری در سال 1331 در یکی از شهرهای استان قزوین به دنیا آمد. در سال 1351 وارد نیروی هوایی شد و در سال 1356 با درجه ستواندومی فارغ التحصیل از دانشگاه خلبانی شد.
با آغاز جنگ تحمیلی به خیل مدافعان کشور پیوست و پس از انجام 12 ماموریت هواپیمای وی مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و مجبور به ترک هواپیما شد که نهایتاً در خاک دشمن به اسارت نیروی بعث عراق درآمد. سه ماه اول دوران اسارت در سلول انفرادی بود و پس از آن در مدت 8 سال با حدود 60 نفر دیگر از همرزمان در یک سالن عمومی و دور از چشم صلیب سرخ جهانی نگهداری شد. پس از پذیرش قطعنامه وی را از سایر دوستان جدا نمودند و قسمت دوم دوران اسارت 10 سال به طول انجامید. وی پس از 16 سال اسارت به نیروهای صلیب سرخ معرفی شد و دو سال بعد در 17 فروردین 1377 به خاک مقدس وطن بازگشت. اما پس از سال ها تحمل رنج و  آلام ایام اسارت روز دوشنبه 19/5/88 در بیمارستان لاله تهران به درجه رفیع شهادت نایل آمد.
امیر سرتیپ خلبان حسین لشکری نحوه اسارت خود را اینچنین بیان کرد :
در اوايل جنگ كه براي انجام ماموريتي با هواپيما به سمت منطقه مهران براي پاسخ متقابل به نيروهاي عراقي كه مواضع نيروهاي خودي را مي‌زدند، به پرواز درآمديم در يك لحظه احساس كردم با اصابت شيئي به هواپيما، حريق دور و برم را گرفت و هواپيما از كنترلم خارج شد به‌ناچار تصميم به ترك هواپيما كه با سرعتي معادل 900 كيلومتر در ساعت در حال حركت بود گرفتم و به بيرون پريدم كه بر اثر شدت ضربه وارده بر من به هنگام رسيدن به زمين لبم شكافت برداشت و گردنم نيز بر اثر ضربات طناب چتر نجات و خوردن به زمين دچار سوختگي شد. پس از چند ثانيه كه خون به مغزم برگشت و بينايي خود را بازيافتم. در6 متري سربازان عراقي خود را در محاصره ديدم كه در اين موقع يك نظامي ارشد جلو آمد و پس از باز كردن چترم دستور انتقال مرا داد و با چشم و دست بسته سوار بر كاميون به مقر وي هدايت شدم و اين در حالي بود كه هلهله و تيراندازي و خوشحالي سربازان عراقی يك لحظه قطع نمي شد. وقتي به آنجا رسيدم يكي از مسئولان قرارگاه آب دهان خود را به صورت و محل زخمي لبم انداخت كه اين صحنه زننده را هيچ وقت از ياد نمي برم.
مدتي در بغداد دور از چشم اسراي ديگر زنداني بودم و پس‌از مدتي به زندان ابوغريب كه بندهاي اختصاصي زندانيان عمومي و سياسي داشت منتقل و پس از مدت كوتاهي از بند عمومي به بند سياسي هدايت شدم و بعد از زماني از آنجا به اتفاق 35 خلبان ديگر به دژبان مركز عراق برده شدم.
او در باره رمز مقاومت وایثارآزادگان به زیبایی چنین گفته بود: اعتقادات مذهبی و مکتبی سربازان ایرانی مهم‌ترین عامل مقاومت آنها در مقابل فشارهای روحی، روانی و جمسی بعثی ها بود. الان هریک از ما به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در هرجای دنیا که باشیم باید با نوع نگرش و رفتارمان اذهان عمومی را نسبت به مسائل ایدئولوژیکی نظام روشن کنیم. لذا وقتی به اسارت دشمن درآمدیم با تاسی به سیره اهل بیت(ع) و به خصوص حضرت موسی‌بن‌جعفر (ع)، تمسک به دین و اهداف آن و بررسی و تفکر در آن خود را از گزند ترفندهای دشمن حفظ کردیم.
از خداوند متعال برای روح بلند وآسمانی این خلبان بلند آشیان واین شهید سرافراز علو درجات را خواهانیم

 


یقینا ملت بزرگ ایران ، خاطره فراموش ناشدنی ورود آزادگان به کشور را هرگز فراموش نمی کند. آزادگان فرزندان محبوب ملت بودند که سالیانی در چنگال دژخیمان بعثی به اسارت روزگار گذراندند. در وصف این مجاهدان راه خدا فراوان گفته شده اما هیچ یک به زیبایی کلام نورانی امام راحل نیست، آنجا که فرمودند: «بار الها، اسرای ما اسیر جانی ترین دژخیم زمان می باشند. مقاومت آنها دنیا را شگفت زده کرده است. هر چه زودتر آنها را برای خدمت به تو و بندگانت آزاد فرما و به خاندان محترم همه صبر، اجر، سلامت و مغفرت عنایت فرما.»ویا آن جا که متواضعانه واز سر اخلاص اینگونه فرمود: « ما را چه رسد که با این قلم های شکسته و بیان های نارسا در وصف شهیدان و جانبازان و مفقودان و اسیرانی که در جهاد فی سبیل‌الله جان خود را فدا کرده و یا سلامت خویش را از دست داده اند یا به دست دشمنان اسلام اسیر شده اند، مطلبی نوشته یا سخنی بگوییم؟ زبان و بیان ما عاجز از ترسیم مقام بلند پایه ی عزیزانی است که برای اعتلای کلمه ی حق و دفاع از اسلام و کشور اسلامی جانبازی نموده اند.»وچون می دانست که هرگز به دیدار فرزندان محبوب ودور ازآن پدر مهربان نمیرسد، برای آنان این گونه پیام داد: «اگر روزی اسراء برگشتند و من نبودم ، سلام مرا به آنها برسانید و بگویید خمینی در فکرتان بود. »
مرداد 1369 ایران اسلامى شاهد بازگشت آزادگان سرافرازى بود که پس از تحمل سالهاى اسارت خود در اردوگاههاى عراق، پاى به میهن اسلامى گذاشتند و به آغوش خانواده‏هاى خود بازگشتند. این رویداد بزرگ، دو هفته پس از اشغال نظامى کویت توسط ارتش صدام و 2 روز پس از آن صورت گرفت که صدام در نامه‏اى به رئیس جمهور وقت ایران، بار دیگر عهدنامه 1975 الجزایر را پذیرفت و به شرائط ایران براى پایان جنگ تن داد در آن نامه وی قول عقب‏نشینى از مرزهاى ایران و آزادسازى اسیران ایرانى را داده بود.
اسراى سرافراز ایرانى از چند نقطه مرزى با تشریفات خاص و استقبال مردمی وارد کشور شدند و نخستین واکنش آنان، بوسه بر خاک ایران و ریختن اشک شوق بود. زیارت مرقد مطهر حضرت امام خمینى(ره) و هم‏چنین بیعت با جانشین خلف وى حضرت آیت‏الله خامنه‏اى، از اولین برنامه‏ها و اقدامات مشترک آزادگان سرافراز ایرانى بود. مقام معظم رهبرى درباره آزادگان چنین فرموده‏اند: «یکى از چیزهایى که شما را، دلهایتان را زنده نگه مى‏داشت، پر امید نگه مى‏داشت، یاد آن چهره و روحیه پرصلابت امام عزیزمان بود. آن‏بزرگوار هم خیلى به یاد اسرا بودند. حال پدرى را که فرزندانش به این شکل از او دور شده باشند، راحت مى‏شود فهمید.... مسأله اسارت طولانى فرزندان این ملت به‏نوبه خود امتحان دیگرى بود که ملت ما با موفقیت آن‏را به انجام رسانده و اسراى ما همانند ملت ایران، از خود آزادمردى نشان دادند و سرانجام با موفقیت و سرافرازى به وطن بازگشتند.... شما در دوران اسارت، شرایط سختى را گذراندید، اما در عین حال با حفظ دین و اعتقادات و دلبستگى خود به اسلام، امام و انقلاب، موجب افتخار و آبرومندى ملت خود در برابردشمن شدید.»
فرزندان میهن به عشق دیدار پیر جماران، روزهاى سخت هجران را به امید وصال سپرى مى‏کردند و هردم به این امید، روزها را لحظه‏شمارى مى‏کردند. آنان در گوشه زندان‏هاى تاریک و وحشتناک دشمن، با پدر پیر خود درددل مى‏کردند دردمندانه برای او نامه می نوشتند آن پیر فرزانه هم با عشق پدرى به آنان پاسخ مى‏داد: «فرزند بسیار عزیزم! از نامه دل‏سوزانه شما بسیار متأثر گردیدم. من ناراحتى شما عزیزان در بند را احساس مى‏کنم، شما هم ناراحتى پدرتان را که فرزندان عزیزش دور از وطن هستند، احساس کنید. عزیزان من! سیّد و مولاى همه ما حضرت موسى‏بن جعفر بیش از همه شماها و ماها در رنج و گوشه زندان به‏سر بردند. براى اسلام عزیزش صبر کنید. خداوند فرج را ان‏شاءاللّه نزدیک مى‏نماید و پدر پیر شما را با دیدن شما شاد مى‏فرماید. به همه عزیزان در بند اسلام سلام مرا برسانید. من از دعاى خیر فراموشتان نمى‏کنم. خداحافظ شما باشد.»
تشکیل ستاد رسیدگی به امور آزادگان
همزمان با ورود سرافرازانه آزادگان عزیز به میهن اسلامی، ستاد رسیدگی به امور آزادگان در مردادماه ۱۳۶۹ تشکیل شدو در نخستین گام با تبادل انبوه اسرا مواجه گردید و با مساعدت و همراهی دیگر دستگاه ها ، مسئولیت این کار عظیم را به دوش گرفت و تبادل بیش از ۴۰۰۰۰ آزاده و به همین تعداد اسیر عراقی را انجام داد. این ستاد با الهام از رهنمودهای مقام معظم رهبری بیش از ۲۷۰ واحد ستادی در سراسر کشور تشیکل داد و ارائه خدمات به آزادگان سرافراز را در زمینه‌های گوناگون آغاز نمود براساس اعلام مسئولان ستاد، این ستاد در زمینه اشتغال توانست نزدیک به 96 درصد ( بیش از ۳۶ هزار نفر) از آزادگان را در دستگاههای دولتی وغیر دولتی مشغول به کار کند. در زمینه تحصیل تا سال ۱۳۷۵، بیش از ۵۳۰۰ نفر از آزادگان موفق به راهیابی و تحصیل در مؤسسات آموزش عالی کشور شدند که از این عده ۳۶۵ نفر در رشته پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی و ۴۰۶ نفر دررشته های مهندسی و سایر رشته ها پذیرفته شده اند. خیل کثیر آزادگان با کوله باری از تجربه واخلاص نشان داده اند که در عرصه های گوناگون می توانند منشاءآثار وخدمات ارزشمندی باشند که کشور نیاز جدی به آن دارد همچنین روایت مجاهدت ها وسختی های این فرزندان سرافراز کشور تاثیری شگرف برنسل جوان وآینده ساز کشور دارد که ضروری‌است در جهت تدوین این بخش از تاریخ پر افتخار ایران اسلامی تلاشی بیش از گذشته در زمینه نشر خاطرات وساخت فیلم های پر محتوا وواقعی صورت پذیرد.

 


دومین کاروان زیارتی راهیان نور شهرستان سقز به یادمان شهدای «سیرانبند» در بانه اعزام شد.
سرهنگ پاسدار هادی مخدومی جانشین سپاه سقز گفت: اعزام کاروان راهیان نور از اهداف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و آشنایی این کاروان‌ها با مجاهدت‌ها و ایثارگری شهدا در جنگ هشت ساله استکبار جهانی بر علیه جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: این کاروان متشکل از 180 نفر از اقشار مختلف خواهران بسیجی به مدت یک روز از یادمان شهدای بانه بازدید و از نزدیک رشادت‌های شهدا را در ذهن خود تداعی خواهند کرد
سرهنگ مخدومی گفت: تا پایان سال جاری چندین کاروان دیگر از این شهرستان برای بازدید به مناطق عملیاتی دفاع مقدس سفر خواهند کرد.

 


حاج احمد زارع قلعه سیدی پدر شهیدان "محمد حسین" و " علی حسین " زارع به فرزندان شهیدش پیوست.
حاج احمد زارع قلعه سیدی پدر شهیدان "محمد حسین" و " علی حسین " زارع قلعه سیدی در سن 85 سالگی در تاریخ بیستم مردادماه به لقاءالله پیوست.
پیکر پاک پدر شهیدان زارع قلعه سیدی سه شنبه از شهرستان کازرون به طرف گلزار شهدای روستای قلعه سید تشییع و به خاک سپرده شد.
   گفتنی است شهید بزرگوار محمد حسین زارع  15 مهرماه 59 و شهید بزرگوار علی حسین زارع 8 اسفند 62 در جبهه های جنوب به درجه رفیع شهادت نائل شدند.
جانباز 70 درصد مشهدی به همرزمان شهیدش پیوست
جانباز 70 درصد بصیر "ابراهیم فالیزکار" پس از 32 سال افتخار جانبازی درمردادماه جاری در جوار حرم مطهر امام رضا‌(ع) به مقام رفیع شهادت نائل شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10