(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 27 مرداد 1392 - شماره 20568

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
صیانت از رأی اعتماد (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
غرق ! (گفت و شنود)
حضور رئیس جمهور جدید در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام
از سوی رئیس جمهور صورت گرفت
انتصاب معاونان جدید و سرپرست وزارتخانه‌های بی‌وزیر
پس از رای اعتماد و در احکامی جداگانه
روحانی 15 وزیر دولت یازدهم را منصوب کرد
ما را بدبخت کردید حالا می‌گویید تقلب دروغ بود؟! (خبر ویژه)
وزیر ارشاد: ممیزی کتاب را از خود ناشران شروع می‌کنیم (خبر ویژه)
ابراز وحشت اسرائیل از قدرت حزب‌الله (خبر ویژه)
عبور چراغ خاموش اصلاح‌طلبان از فتنه سبز و ادعای تقلب؟! (خبر ویژه)
تسلیت به همکار
 


درباره رأی اعتماد مجلس به هیئت وزیران پیشنهادی گفتنی‌های زیادی وجود دارد ولی بدون تردید آنچه که همگان- از سلایق مختلف سیاسی- برآن اذعان دارند این است که اعتماد مجلس به 15 وزیر دولت یازدهم، نشان داد نگاه آحاد نمایندگان ملت به همکاری و تعامل ویژه با دولت روحانی متمرکز شده و در راستای توصیه‌های راهگشای رهبر معظم انقلاب بوده تا مجلس بصورت همه جانبه دولت را کمک کرده و هر چه زودتر موتور اجرایی کشور به حرکت دربیاید.
بنابراین می‌توان گفت این نگاه ارزشی و اقدام اصولی مجلس در رأی اعتماد حداکثری به وزرای پیشنهادی دولت جدید درخور تجلیل است اما رأی اعتماد 24 مرداد نمایندگان، پس از حماسه سیاسی ملت در انتخابات 24 خرداد نیازمند تحلیل هم هست تا فرصت‌طلبان و افراط‌گرایان با تفاسیر گازانبری و تحرکات رسانه‌ای زنجیره‌ای، آنچه که عیان است را به تاراج نکشانند.
این نکته را نیز باید در همین ابتدای بحث خاطرنشان کرد که پس از انتخابات 24 خرداد، یک طیف افراطی سیاسی با مصادره گفتمان اعتدال و بیرون از تأکیدات و تصریحات رئیس جمهور، سرقفلی نامشروعی را علم کرده تا همه چیز را در چنبره منافع حزبی و قبیلگی بنشاند!
پیرامون رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم بازار تحلیل‌ها و تفسیرها داغ است و این روزها در فضای رسانه‌ای و مطبوعاتی، مطالب مختلفی در قالب گزارش یا یادداشت منتشر و بازتاب داده می‌شود.
اما نکته‌ای که به نظر می‌رسد نقطه اشتراک همه تحلیل‌ها و نوشته‌ها باشد و هر منصفی بر آن مهر تأیید می‌زند این که اولویت مورد نظر مجلس برای دولت روحانی حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است.
برای همین است که نمایندگان مجلس با توجه به اولویت اصلی کشور و حساسیت‌های موجود رأی بالایی به وزرای اقتصادی دولت یازدهم دادند.
و در میان وزرا مشخصاً وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی بالاترین رأی را به خود اختصاص می‌دهد.
گفتنی است آقای دکتر علی طیب‌نیا از مجموع 284 رأی مأخوذه، موفق شده است 274 رأی موافق یعنی 5/96 درصد اعتماد نمایندگان را جلب نماید.
در توانایی، تخصص، دانش و سابقه کاری دکتر طیب‌نیا بسیاری از صاحبنظران اقتصادی اتفاق نظر دارند ولی رأی نمایندگان محترم مجلس به ایشان معنای آشکارتری نیز دارد و آن، این که نمایندگان به وکالت از ملت این خواسته بحق آحاد مردم را در میدان عمل و اجرا پیش کشیده‌اند که باید اولویت و عزم اصلی دولت حل مشکلات اقتصادی باشد.
به عبارت دیگر نمایندگان محترم به خوبی صدای مردم را شنیده‌اند و خواسته آنها را می‌دانند که باز شدن گره‌ گرانی‌ها، مهار تورم و رونق اشتغال و کار باید در صدر برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌ها باشد.
از سوی دیگر؛ در شرایط کنونی راهبرد دشمن در مواجهه با جمهوری اسلامی یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی بوده که مظهر بارز آن حربه «تحریم»ها است که در تمامی سال‌های اخیر، این خط پیگیری و رهگیری شده است.
به قول رهبر معظم انقلاب؛ «مسئله اقتصاد به میدان چالش تحمیلی بیگانگان تبدیل شده است».
بنابراین از آنجایی که وظیفه و ماموریت تمام ناشدنی دشمن، دشمنی است و برای این منظور به انواع توطئه‌ها، دسیسه‌ها و کارشکنی‌ها متمسک می‌شود و از عملیات رسانه‌ای و روانی نیز بهره می‌برد، در کارزار اقتصادی نیز با تمام توان و پتانسیل به صحنه می‌آید و سوال اصلی این است که برنامه دشمن در حوزه اقتصاد چیست؟
رصد آشکار رفتار و گفتار دشمن به خوبی نشان می‌دهد برنامه اصلی دشمن، تداوم و تشدید تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی علیه جمهوری اسلامی است و در حوزه «نفت»، «انرژی»، «حمل و نقل» و «بانک» متمرکز شده است.
اما بیش از اقدامات ایجابی، دشمن بر مقوله سلبی در حوزه اقتصاد ایران نیز متمرکز شده و آن اینکه با «مهندسی اولویت‌ها»، دولت را به سمت و سوی مسائل حاشیه‌ای و فرعی سوق دهد.
اینجاست که وظیفه اصلی دولت یازدهم صیانت هوشیارانه از جهت‌گیری اصلی دولت یعنی حرکت در راستای حل مشکلات اقتصادی است و نباید در چنبره فریب دشمن این مقصود اصلی به حاشیه برود.
اما در خصوص جهت‌گیری اقتصادی دولت به عنوان اولویت اصلی کشور در شرایط فعلی چند نکته فوری وجود دارد که اشاره به آنها ضروری به نظر می‌رسد؛
1- آنچه مسلم است مشکلات اقتصادی یک شبه حل نخواهد شد و نیازمند زمان است و البته مهم‌تر آن است که در جهت حل مشکلات با برنامه‌ای قوی گام برداشت. خطری که در این میان وجود دارد نسخه اقتصادی تحمیلی به دولت است.
یعنی هرچند دولت، اولویت اصلی خود را بر حل مشکلات اقتصادی استوار کند ولی اگر خدای ناکرده جهت‌گیری آن صحیح نباشد عملا یک نقض غرض رخ می‌دهد یا بدتر از آن اقدامات اقتصادی دولت در بلندمدت اثرمعکوس بر زندگی مردم می‌گذارد.
دولت یازدهم باید مراقب باشد تا در حوزه اقتصاد، نسخه‌های مبتنی بر اقتصاد لیبرالیستی و به اصطلاح مدل آدام اسمیتی بر او تحمیل نشود.
بازگشت به گفتمان اقتصادی ارتجاعی، خطری است که جهت‌گیری دولت در حل مشکلات اقتصادی را به انحراف می‌کشاند. سابقه برخی دولت‌ها در این زمینه بسیار عبرت‌آموز است. افکارعمومی سیاست تعدیل اقتصادی و تورم 50 درصدی را از یاد نبرده است.
این گزاره که «اگر در فرآیند سیاست تعدیل اقتصادی، طبقه‌ای از جمعیت (اقشار مستضعف) زیر چرخ دنده‌های توسعه له شوند اشکال ندارد»! از حافظه تاریخی مردم پاک نشده است.
2- خطر دیگری که دولت یازدهم باید مراقب آن باشد تا از جهت‌گیری اقتصادی صحیح به عنوان اولویت اصلی کشور غافل نشود و در میدان عمل آن را محقق کند شکل‌گیری «احزاب در سایه» است. احزابی که کاملا با منافع باندی و قبیلگی درصدد کسب قدرت هستند و نگاه‌شان به دولت به عنوان یک «دولت موقت» است ولی این احزاب، در سایه فعالیت خواهند کرد و هرچند خودشان را نزدیک به دولت جدید جا می‌زنند ولی اولویت‌ها و منافع آنها مغایر با دولت است.
شواهد و قرائن غیرقابل خدشه حاکی از آن است که احزاب سایه در قالب و پوشش ان‌جی‌اوها کار خودشان را آغاز می‌کنند و ماموریت آنها شبکه‌سازی اجتماعی برای بهره‌گیری در بزنگاه‌ انتخابات بعدی است.
اینکه برخی از مدعیان اصلاح‌طلب در فضای رسانه‌ای ادعا می‌کنند ما از دولت یازدهم، «سهم نمی‌خواهیم» یک تظاهر ناشیانه است که با واقعیت‌های محسوس تناقض دارد، چرا که شواهد از تکاپوی پنهان و آشکار آنان برای تامین منافع حزبی و گروهی خود حکایت می‌کند.
بدیهی است که این تکاپوها و تحرکات سیاسی و حزبی با جهت‌گیری اقتصادی دولت نه تنها همخوانی نخواهد داشت بلکه می‌تواند انرژی دولت را به سمت و سوی دیگری منحرف نماید.
دولت باید مراقب باشد تا آنچه که بازگشت به فعالیت‌های به اصطلاح مدنی خوانده شده، سم مهلکی برای جهت‌گیری‌های صحیح اقتصادی نباشد.
همانها که با تدلیس و فریب و تفاسیر حزبی، «اعتدال» را می‌خواهند «اصلاحات» جا بزنند یک تئوری روشن بیان کرده‌اند؛ «لازم نیست که همه به دولت بروند بلکه ما باید به سمت فعالیت‌های مدنی پیش برویم.» تنها باید گفت؛ تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!
3- و بالاخره باید گفت؛ دولت و اعضای محترم هیئت وزیران در صورتی می‌توانند به رای اعتماد مجلس پاسخ درخور و شایسته بدهند و انتظار مردم و افکار عمومی را برآورده سازند که همگی چرخه حل مشکلات اقتصادی را با برنامه‌ای بومی و عزمی جهادی دنبال و پیگیری نمایند.
بحث «اقتصاد اسلامی» در قالب یک پارادایم اقتصادی حلقه مفقوده‌ای در شرایط کنونی و مناسبات اقتصادی است که انتظار می‌رود رئیس جمهور محترم و وزیر محترم اقتصاد بدان توجه ویژه داشته باشند.
در مواجهه با «تحریم»ها نیز «اقتصاد مقاومتی» چاره کار است که البته در چارچوب راهبردهای اقتصادی نظام و الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت باید مانیفست و کاربست‌های آن تهیه و در صحنه عمل اجرایی شود.
حسام‌الدین برومند

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* به مسئولین بفرمایید از این پس، به جای دعواهای سیاسی به فکر حل مسائل کلیدی جامعه یعنی اقتصاد (تورم، گرانی، مسکن، بیکاری جوانان و...) و پیشرفت علمی باشند
7373---0933
* روز عید فطر رادیو ایران برنامه‌ای با موضوع سیاست خارجی و مذاکره مستقیم با غرب داشت. میهمان دعوت شده به گونه‌ای از مذاکره حرف می‌زد که هر کس نداند فکر می‌کند غربی‌ها 80 درصد خواسته‌های ملت ایران را پذیرفته‌اند فقط مشکل ما هستیم که پای میز مذاکره نرفته‌ایم. لطفا بنویسید خودفریبی هم حدی دارد؟
8847---0919
* به مسئولین تیم اقتصادی دولت پیشنهاد می‌کنم به جای افزایش دائمی قیمت لبنیات و تبعات آن در نسل نوجوان و جوان، به افزایش قیمت سیگار و تنباکو و... مبادرت ورزند تا این‌قدر شاهد افزایش استعمال قلیان و سیگار در پارکها و معابر عمومی نباشیم و افراد وخانواده‌ها قادر نباشند چند دقیقه‌ای در پارکها آسایش داشته باشند. عایدات افزایش قیمت سیگار و تنباکو را به تولیدکنندگان لبنیات پرداخت کنید تا قیمت لبنیات ثابت بماند.
اسداللهی از رفسنجان
* از دولت به ویژه وزرای اقتصادی، کارشناسان و رسانه ها و مطبوعات درخواست می‌شود به علل و عوامل گرانی‌های یک سال اخیر به ویژه در بحث خودرو و آجیل که ارتباط چندانی هم به ارز و... ( با توجه به تولیدات داخلی و داشتن ذوب‌آهن،‌مس، فولاد، آلومینیوم و پسته و بادام و...) نداشت بپردازند و با عوامل اصلی آنها که به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها دامن زدند برخورد نمایند.
اسلامی از یزد
* چرا با شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که اقدام به کم‌فروشی می‌کنند برخورد نمی‌شود تا شاهد این همه فشار به اقشار ضعیف جامعه نباشیم. هر روز قیمت لبنیات، پنیر و شیر بالاتر می‌رود ولی وزن آن کمتر می‌شود؟!
محمدی
* به مسئولین دولتی به ویژه وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد می کنم برای زوج‌هایی که مهریه آنها از 14 سکه پایین‌تر است تسهیلات ویژه‌ای در نظر بگیرند.
6966---0916
* از شرکت واحد اصفهان درخواست می‌شود مثل سالهای قبل لباس متحدالشکل کارگران تعمیرگاه را تحویل نمایند. چراکه پوشیدن لباس متحدالشکل خدمتگزاری باعث افتخار است.
1534---0913
* از دولت تدبیر و امید می‌خواهم که برای تعمیم بازنشستگی پیش از موعد (25 سال خدمت) به کارگرانی که با مواد سمی و شوینده و گردو غبار سر و کار دارند اقدام نماید.
0332---0913
* از وزارت ورزش و جوانان درخواست می‌شود مراکز امنی برای انتخاب رشته بهتر و مطمئن‌تر در نظر بگیرند تا جوانان آلت دست شیادان قرار نگیرند.
2909---0912
* کسانی که بانی افزایش حقوق فرهنگیان شاغل هستند برای هماهنگی‌های لازم حتماً به حقوق بازنشستگان هم عنایتی داشته باشند تا دوباره شکافی بین این دو قشر ایجاد نشود.
یک دبیر بازنشسته
* آیا تبلیغات رسانه‌ای افطاری چند کیلومتری که به صورت مسابقه‌ای برگزار می‌گردد با روح اطعام روزه‌داران و فقرا که با هدف تعالی روح انسان و تقرب به خداوند که شرط آن اخلاص است مطابقت دارد؟
2434---0919
* چرا سازمان بازنشستگی کشوری احکام ارتقای رتبه بازنشستگان سال 88 وزارت آموزش و پرورش را صادر نکرده و مطالبات چهار ساله مابه‌التفاوت حقوقشان را پرداخت نمی‌کند.
علیرضا صمدپور ماسوله
* رئيس اتحادیه میدانهای میوه وتره بار در کیهان 12/5 اعلام کرد که 4000 نفر دلال در میدان‌های میوه و تره‌بار تهران فعالند لذا از دولت تدبیر درخواست می‌شود تدبیری بیندیشند که با حذف واسطه‌ها و دلالان میوه هزار تومان و دو هزار تومانی تره‌بار به همان قیمت به دست مشتری برسد نه بالای 7 هزار تومان.
میرقدیری بازنشسته فرهنگی
* کرایه اتوبوس‌های شرکت واحد کرمانشاه از 150تومان به 250 تومان افزایش پیدا کرده و جالب اینکه به بهانه نداشتن پول خرد 300 تومان از مسافرین پول می‌گیرند. چه کسی پاسخگوست؟
4178---0936
* قیمت هر لامپ کم مصرف ده هزار تومان شده با این وضع اصلاً صرف نمی‌کند شهروندان رو به خرید این نوع لامپ‌ها بیاورند دولت باید در این مورد دست مردم به ویژه قشر ضعیف و کم‌درآمد جامعه را بگیرد و انگیزه ایجاد کند.
4728---0916
* از اتوبوسرانی منطقه 22 خواهشمندم فکری به حال اتوبوس‌های مسیر میدان ساحل- مترو چیتگر و میدان ساحل- مترو صادقیه بکند. تعداد اتوبوس‌ها کم است و ما مجبوریم مدت‌ها در ایستگاه انتظار بکشیم. این مسئله برای ما کارمندان به خصوص در ساعات اولیه صبح بسیار سخت است.
1735---0912
پاسخ شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه به تاریخ 1/5/1392، با عنوان «فاصله زیاد دو ایستگاه اتوبوس دو سوی زیرگذر آزادی» به آگاهی می‌رساند: برابر بررسی به عمل آمده در مسیر رفت ایستگاه میدان آزادی واقع در انتهای خیابان آیت‌الله سعیدی برابر دستور پلیس راهور جمع‌آوری شده است و در حال حاضر آخرین ایستگاه قبل از پایانه آزادی ایستگاه هاشمی می‌باشد. درمسیر برگشت نیز بعد از پارک سوار آزادی اولین ایستگاه در میدان آزادی در ابتدای آیت‌الله سعیدی می‌باشد.
علیهذا با عنایت به اینکه در مسیر رفت خط 2602 ( پایانه خاوران- پایانه آزادی) فاصله ایستگاه آخر تا ایستگاه تخلیه در پایانه آزادی نامتعارف می‌باشد و پلیس راهور از ایجاد مجدد ایستگاه در همان مکان قبلی یا فضایی دیگر در میدان آزادی موافقت نمی‌نماید.»
* شایسته است ما روزه‌داران پس از ماه مبارک رمضان نیز با استعانت از خداوند متعال ضمن توبه نصوح، دیگر گرد گناه و معصیت نگردیم و زندگی جدیدی را با عید سعیدفطر آغاز کنیم و بر این پیمان تا زنده‌ایم پایبند باشیم.
8050-0910
* تفاوت را بنگرید!در روز راهپیمایی قدس ماشین‌های آتش‌نشان با پاشیدن آب به مردم تن‌های روزه‌دار آنها را خنک می‌کردند ولی در ترکیه برای خارج کردن ملت از صحنه مبارزه علیه دولت از پاشیدن آب استفاده کردند! خدا را سپاس برای نعمت همدلی ملت و مسئولین. امثال اردوغان باید یاد بگیرند با همدستی اسرائیل غاصب نمی‌توان پشتیبانی ملت خود را همراه داشت.
خانم فتوحی
* سابقه آمریکایی‌ها نشان داده هر جا که انتخابات به نفعشان باشد تایید و هرجا به ضررشان تمام شود اقدام به کودتا می‌کنند. باعث تعجب است که چرا بعضی‌ها دانسته یا ندانسته سعی در پوشاندن این خیانت‌های آمریکایی‌ها دارند.
5608-0912
* خداوند به آقای دکتر احمدی‌نژاد این مرد بی‌ادعا طول عمر باعزت عطا کند. یاد زحمات بی‌منت این مرد خدا قطعا نزد توده‌های مختلف مردم ماندگار خواهد بود.
1165-0914
* بعید است ما مردم ایران به این زودی‌ها رئیس جمهوری صدیق فعال، مردمی و پرکار مثل آقای احمدی‌نژاد به خود ببینیم واقعا جای ایشان خالی است.
9830-0912
* اصولا نظر آقای علی مطهری در مورد کیهان محلی از اعراب ندارد. ایشان باید هم از فتنه‌گران حمایت کند چون همان افراد به او رای دادند که او در انتخابات رای آورد و وارد مجلس شد.
یک شهروند
* دکتر احمدی‌نژاد استاد درس کار و همت است او به تشخیص مصلحت می‌رود تا در سنگری دیگر درس‌هایی را که به فراموشی سپرده شده‌اند، در اذهان بیدار کند.
2500-0910
* اگر قوه قضائیه کارش را درست و به موقع انجام می‌داد الان با چند وزیر مسئله‌دار پیشنهادی مواجه نبودیم تا حرص بخوریم نفت کشور و... به دست چه کسانی می‌افتد؟!
5877-0911
* مردم ایران صدها سال سنگ نمک خوردند و مشکل غده تیروئید پیدا نکردند ولی امروز تعدادی پزشک نمک یددار تجویز و تبلیغ می‌کنند. برای مردم روشن کنند هدف چیست؟
8313-0919
* بزرگراه شهید چمران از جنوب به شمال بزرگراه و بالاتر از میدان توحید دست‌اندازهای شدیدی دارد و هر لحظه احتمال وقوع حادثه‌ای می‌رود. از شهرداری تهران تقاضا داریم به این وضعیت رسیدگی کند.
یک شهروند
* چرا تیم‌ها و باشگاه‌های فوتبال خصوصی نمی‌شوند. بسیاری از ایرانیان به هیچ وجه راضی نیستند مبالغ میلیاردی از بیت‌المال به فوتبالیست‌ها داده شود، در جایی که بسیاری از مردم از امکانات اولیه محرومند.
1969-0912
* ضمن گفتن خدا قوت به آقای احمدی‌نژاد و همکارانش به خاطر 8 سال تلاش و خدمت به کشور می‌خواستم بابت قدردانی زیبای مقام معظم رهبری از دولت خدمتگزار در روزهای پایانی دولت دهم تشکر کرده باشم.
8455-0912
* در فاصله یک سال اجاره‌بها از سیصدوپنجاه هزار تومان به یک میلیون و پنجاه هزار تومان افزایش یافته است و ما قادر به تأمین مخارج زندگی خود نیستیم از رئیس‌جمهور محترم درخواست می‌شود تدبیری بیندیشند تا ما امید پیدا کنیم.
6330---0938
* ای کاش به همان اندازه‌ای که برای کالاهای مصرفی و فیلم‌ها در رسانه‌ها تبلیغ می‌شد برای آموزش فهم دین و قرآن و ضروریات اسلام و اعتقادات نیز تبلیغ و برنامه اجرا می‌شد.
حامد نیکویی‌زاده از دهدشت
* تا وزارت بهداشت درمان نشود سلامت مردم به دست نمی‌آید.
یک هموطن فرهنگی از قزوین
* در برنامه نان که از سیمای خانواده پخش می‌شود به بهانه اینکه نانواها از جوش شیرین استفاده می‌کنند تبلیغ نان ماشینی را می‌کنند. عرض بنده این است که چرا دولت به جای جلوگیری از به کار بردن جوش شیرین در طبخ نان به قول معروف وسط دعوا نرخ تعیین می‌کند.
یک خانم خانه‌دار از شهرستان
* یک نفر از فرهنگیان متاهل از طریق این ستون اشکال گرفته که چرا در آموزش و پرورش به کارمندان مجرد حق عائله‌مندی پرداخت می‌شود. در جواب ایشان بنویسید که چرا زمانی که معلم‌های مجرد را به جای معلمان متاهل به روستاهای دور دست می‌فرستند صدای اعتراض ایشان درنمی‌آید. در ضمن مبلغ 70 هزار تومان حق عائله‌مندی ارزش این همه جر و بحث را ندارد.
صابوته - معلم مجرد آموزش و پرورش
* از یادداشت‌های کیهان که در بصیرت‌افزایی به ایفای نقش می‌پردازند تشکر و قدردانی می‌کنم وخسته نباشید عرض می‌کنم.
نامجو
* متاسفانه برخی از هموطنان فرهنگ حفظ و نگهداری پول‌ ملی کشور را نمی‌دانند بارها شده که افراد پول نو از باجه‌ها دریافت کرده و بلافاصله اقدام به نوشتن و امضاء و... در روی اسکناس‌ها می‌نمایند. لازم است رسانه‌ ملی و مطبوعات درباره حفظ این سرمایه ملی فرهنگ‌سازی کند.
4958---0916
* ضمن تشکر از آقای احمدی‌نژاد برای زحمات فراوانی که برای اعتلای کشور نمودند از روزنامه کیهان که برای رسوا کردن خائنان به کشور و بصیرت‌افزایی تلاش می‌کند تشکر می‌کنم و برای آقای مطهری متاسفم که سخنگوی فتنه‌گران شده وخواسته‌های پلید آنان را فریاد می‌زند.
قلی‌زاده از کسبه میدان امام حسین(ع)
* رفتن آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق کشورمان به نقاط دوردست میهن اسلامی و شنیدن درد و دل‌های مردم عادی و فراموش شده کار هر کسی نیست. می‌خواهم عرض بکنم آقای احمدی‌نژاد و شیوه مدیریتی ایشان واقعا قابل تقدیر است و هرگز از ذهن مردم پاک نمی‌شود.
0081---0912
* مدتی است تعدادی از دریچه‌های فاضلاب خیابان خوش جنوبی واقع در منطقه 10 شهرداری به سرقت رفته است و در نتیجه ماشین‌های عبوری داخل این حفره‌ها می‌افتند و خسارت می‌بینند. چه کسی باید جواب این خسارت‌ها را بدهد؟
1183---0938
* برخی عوامل نیروی انتظامی در شهر میناب رفتار مناسبی با رانندگان مسافربر شخصی (در این شهر) ندارند و همین امر باعث شده که برخی به مشاغل مخرب مثل قاچاق سوخت روی آورند. از مسئولین امر انتظار رسیدگی دارم.
0292---0939
* پارک پردیسان با وجود آنکه پارک است نه درختی دارد و نه سرسبزی درختکاری در این پارک خیلی ضعیف است و فقط بیشتر شبیه زمینی بایر است.
یک شهروند
* آموزش و پرورش برای بیمه طلایی همه دنیا را خبر کرد ولی کارکنان قوه قضائیه بدون سر و صدا بیمه طلایی شدند، با دو برابر تعهدات بیمه طلایی معلمان! خوب است آموزش و پرورش از تجارب آنها بهره‌برداری کند.
1882-0913
* برای دریافت سهام عدالت در همدان ثبت‌نام نمودم که متأسفانه پرونده‌ام را مفقود نموده‌اند و با پی‌گیری‌های متعدد نتیجه‌ای حاصل نشده است. از مسئولین امر درخواست می‌شود نسبت به رفع مشکل اقدام نمایند.
رستمی بازنشسته نیروهای مسلح از همدان
* اگر همین مراسم تحلیف ریاست جمهوری آقای حسن روحانی که با تشریفات کامل و دعوت از رؤسای 60 کشور جهان برگزار شد برای آقای احمدی‌نژاد تشکیل می‌گردید روزنامه‌های خاکستری به بهانه حیف و میل بیت‌المال چه سروصدایی که راه نمی‌انداختند.
7977-0912
* هنوز دولت جدید مستقر نشده روزنامه ایران و اطلاعات از خاتمی عکس ومقاله چاپ می‌کنند. راستی که چقدر وقیح است!
3549-0912
* سیر گذار و حرکت خواص در جمهوری اسلامی شبیه خواص صدر اسلام است باید هوشیار بود که با انحراف آنان ما منحرف نشویم در ضمن پیشنهاد بنده این است که بعد از مدیریت 30 ساله بعضی از این خواص دوره بازنشستگی برای آنان تعریف شود.
4654-0930
* در اداره امور اتباع وزارت خارجه و وزارت کشور در شهرستان‌ها به ویژه در شهرستان اهواز با مراجعین رفتار شایسته‌ای نمی‌شود.
0648-0935
* راه حل مشکل اقتصادی کشور با توجه به کم شدن درآمد ارزی حذف 4 صفر از پول ملی و خارج کردن ملک از سرمایه مردم است. به‌جای ملک باید کار و تولید، سرمایه مردم قرار گیرد. اولویت هم باید در تولید محصولات کشاورزی باشد.
2465-0930
* از یادداشت روز سه‌شنبه 15/5/92 به قلم آقای محمد ایمانی خیلی سود بردم. ممنون مردم 4 سال دیگر بازهم به مردی ساده‌زیست رأی خواهند داد.
9575-0911
* آفرین به آقای ایمانی با این تحلیل بسیار زیبا و منطقی. آقای روحانی باید توجه بفرمایند که ما از ایشان به عنوان رئیس‌جمهور همه ملت توقع داریم.
6587-0937
* پیش بی‌درد، دمی صحبت از درد مکن
شاخه سبز دلت را به خطا زرد مکن
مرد اگر نیست در این شهر ولی کوه که هست
تکیه بر کوه کن و تکیه به نامرد نکن
دکتر خواجوی
* حقوق فرهنگیان خراسان رضوی با تأخیر چندروزه بالاخره در تاریخ 5/5/92 به حساب آنان پرداخت شد ولی خودپردازهای بانک‌های استان با اعلان فقدان موجودی عملا روز بعد خدمات دادند گویا هر کس دستش می‌رسد سر راه فرهنگیان سدی ایجاد می‌کند!
3419-0915
* از یادداشت روز (15/5/92) جناب آقای محمد ایمانی تقدیر و تشکر می‌شود.
عسگری از کرج
* سیستم بازیابی و تصفیه شبکه فاضلاب شهری که درتهران در حال اجراست به نظر می‌رسد خیلی موفق نبوده است در منطقه تهران نو و بسیاری از خانه‌ها به دلیل تناسب نداشتن چاه‌های قدیمی، نتوانسته‌اند به این سیستم وصل شوند. لطفا در این خصوص تحقیقات و بررسی‌های بیشتری صورت گیرد.
یکی از اهالی تهران نو
* در شهرک خاتم کرج گروهی از اهالی برای دریافت حقوق و امور بانکی خود نیازمند ارتباط با بانک انصار هستند و فقدان خودپرداز بانک انصار در این شهرک مشکل‌ساز شده است. از مسئولین این بانک درخواست مساعدت داریم.
1304-0938
* حضرت امام حسن مجتبی(ع) می‌فرمایند: ای کسانی که اهل لذت و خوشگذرانی هستید بدانید این لذتها زودگذرند، فریب لذت زودگذر را خوردن حماقت است.
6263-0938
* حماسه سیاسی تکلیف رئیس جمهور منتخب را مشخص کرده است و آن ایستادگی در برابر تهدیدات داخلی وخارجی است زیرا معیار ابرقدرت بودن، امروزه بمب اتم نیست بلکه ابرقدرت بودن هر کشوری به میزان ایستادگی در برابر تهدیدات و فشارها بستگی دارد.
یک هموطن
* اصولا کسانی که از ارتباط با آمریکا قند در دلشان آب می شود و پیشنهاد رفراندم می‌دهند افکار بسیار کوتاهی دارند و شخصیت آنها قوام نیافته است. آنان آمریکا را بت بزرگ می‌پندارند و همین گرایش ابلهانه به آمریکا و دیگر کشورهای غربی احساس خودبزرگ‌بینی می‌دهد. به جای آنکه به خداوند روی آورند آمریکا برای آنها نستجیربالله، خدا شده است به این افراد که اسم خود را استاد دانشگاه گذاشته‌اند باید خندید. تا آدم کوچک نباشد برای آمریکا که دنیا را به آتش کشیده ارزش قائل نمی‌شود.
یک دبیر بازنشسته
* رئیس محترم قوه قضائیه فتنه‌گران را به افعی تشبیه کرده‌اند از ایشان می‌پرسم پس چرا این افعی‌ها و ظالمان بزرگ را بین هموطنان رها کرده‌اید که ملت را با زهر و نیش خود به مرگ و نابودی بکشانند. چرا به وظیفه خود عمل نمی‌کنید؟!
عبدالله نظری از کرج
* کسانی که به عنوان معلم و استاد در مدارس، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها به تدریس مشغولند باید از علم روز به ويژه رایانه، زبان انگلیسی، عربی و... برخوردار باشند تا بتوانند با تسلط به علوم بیگانه به شبهات افراد پاسخ دهند.
1468-0938
* محمد خاتمی هرگز به طور علنی علیه فتنه 88 موضع نخواهد گرفت، دلیل آن کاملا روشن است ایشان در بین مردم حزب‌الله جایگاهی ندارند و تنها امیدشان به ضدانقلاب و افراد معلوم‌الحال است. اگر از فتنه خود را جدا کند همانها را هم از دست خواهد داد.
سفیری
* اگر دکتر روحانی قصد موفقیت و محبوبیت نزد امت و رهبری را دارد و اگر می‌خواهد مدیون شهدا و جانبازان و آزادگان نشود باید به 4 اصل پایبند باشد:
1- پایبندی محکم به اصل ولایت فقیه.
2- عدم تکیه بر غرب و عدم اشتیاق به مذاکره.
3- ایمان راسخ به نامشروع بودن سگ‌های رژیم صهیونیستی و همت والا برای نابودی او.
4- تدوین یک راهکار و سیاست فعال برای آزادی سرزمین حجاز از یوغ آل سعود صهیونیست.
8847-0919
* کشتی نساز ای نوح طوفان نخواهد آمد
بر شوره‌زار دلها باران نخواهد آمد
رفتی به مکتب عشق این جمله را عوض کن
آن مرد تا نیاید باران نخواهد آمد
بر چهره دلربای مهدی موعود(عج) صلوات.
0813- 0911
* از دولت یازدهم انتظار می‌رود تبعیض بین ایثارگران که امنیت امروز مدیون آنهاست با فوتبالیست‌ها را کنار گذارند و در هدیه‌های مفت به آنها، قهرمانان واقعی را که ایثارگرانند مدنظر قرار دهند. اگر فردا حادثه‌ای برای کشور رخ دهد قطعا این ایثارگرانند که در خط مقد‌م‌اند نه فوتبالیست‌های میلیاردی؟!
یک جانباز هموطن
* از شوراهای کلیه شهرهای کشورمان می‌خواهم نرخ کرایه اتوبوس‌های شرکت واحد را با توجه به کمبود شدید پول خرد به طور معقول انتخاب نمایند تا هم رانندگان و هم هموطنان با مشکل مواجه نشوند. مثلا 150، 250 و 275 تومان غیرکارشناسانه و غیرمعقول است و 100- 200- 300- 400- 500 تومان کمتر دردسرسازند.
8942-0912
* ادغام بعضی از وزارتخانه‌ها در یکدیگر که با تصویب مجلس صورت گرفت خیلی کارشناسی شده و کارگشا نبود فلذا پیشنهاد می‌شود در این خصوص تجدیدنظر به عمل آید.
3790-0919

 


گفت: استدلال کیهان درباره اینکه مدعیان اصلاحات در تمامی مراحل انتخابات اخیر شکست خورده‌اند بدجوری مذاق آنها و برخی از پادوهای نان به نرخ روزخور را تلخ کرده است.
گفتم: خب! در جریان رأی اعتماد، مگر همه وزرای پیشنهادی از فتنه اعلام برائت نکردند؟ مگر همه آنها به دروغ بودن تقلب اعتراف نکردند؟ و مگر نه اینکه هیچ یک از آنها جرأت نکرد نام اصلاحات را بر زبان آورد؟!
گفت: بر منکرش لعنت! هواداران داخلی و خارجی اصلاح‌طلبان هم به آنها شدیداً حمله کرده‌اند که چرا اصلاحات را به خاک سپردید. ولی آقای زیباکلام با عصبانیت از کیهان می‌گوید؛ نه‌خیر! اصلاح‌طلبان پیروز بوده‌اند!
گفتم: در مسابقه شنا، یکی از شناگران در میان 8 نفر، رتبه هشتم را آورده بود و کسی که روی پیروزی او شرط بسته بود می‌گفت؛ این شناگر خیلی فراتر از انتظار بنده ظاهر شد! به او گفتند؛ چه فراتری؟ مگر انتظار داشتی غرق بشود؟!

 


حجت‌الاسلام حسن روحانی روز شنبه برای نخستین بار در کسوت رئیس‌جمهوری در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور یافت.
رئیس‌جمهور در این جلسه با بیان اینکه «همکاری‌های زیادی میان دولت تدبیر و امید و مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت می‌گیرد»، اظهار کرد: اراده و خواست دولت یازدهم همکاری نزدیک با همه نهادهای قانونی از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
روحانی پیش از این مجمع را یادگاری ماندگار از امام راحل برای بن‌بست‌شکنی قانونی در کشور برشمرد و گفت: این مجمع جایگاهی رفیع و شایسته در نظام اسلامی دارد، به‌ویژه پس از بازنگری قانون اساسی کلید حل معضلات و مشکلات نظام در گذشته بوده و در آینده نیز خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه «مجمع تشخیص مصلحت نظام بازوی قوی مشورتی رهبری معظم انقلاب و منشأ خدمات موثری برای نظام است»، خاطرنشان کرد: امیدوارم دولت در این دوره بتواند از حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که از استوانه‌های انقلاب است و روسای قوا و سایر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در مسیر دستیابی به اهداف مد نظر خود استفاده کند.
رئیس‌جمهور افزود: اعضای دولت تدبیر و امید برای شرکت در کمیسیون‌های تخصصی مجمع تشخیص مصلحت نظام، ارائه نظرات و تشریک مساعی جدیت خواهند داشت، چرا که تصمیمات اتخاذ شده در این کمیسیون‌ها و نهایی شدن آنها در جلسات رسمی مجمع، مسیر کلی نظام را مشخص و به هماهنگی امور اجرایی کشور کمک می‌کند.
روحانی در پایان با اشاره به بعد نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام گفت: هماهنگی موثر میان دولت یازدهم و مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند موجب تسریع در انجام امور شود و مطمئنا نظارت مجمع یاری‌رسان دولت برای حل مشکلات کشور خواهد بود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با خوشامدگویی به روحانی، حضور رئیس‌جمهور جدید در جلسه مجمع را نشانه عزم و اراده دولت یازدهم در همکاری مثبت و سازنده با مجمع تشخیص مصلحت نظام ذکر کرد و گفت: خوشبختانه رئیس محترم جمهور با سرعت مثال‌زدنی، کابینه مورد نظر خود را به مجلس معرفی و رئیس‌جمهور نیز امروز (روز شنبه) در اولین روز کاری دولت تدبیر و امید در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، گفتنی است در جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، بازنگری در آیین‌نامه داخلی مجمع در دستور کار قرار گرفت و از جمله در اصلاحیه‌ای مقرر شد: جلسات مجمع در مورد طرح‌ها و لوایح اختلافی میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی با حضور دو‌سوم کل اعضای مجمع رسمیت می‌یابد و مصوبات با اکثریت دو‌سوم عده حاضر معتبر است.
لازم به ذکر است؛ جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی برگزار شد که محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق کشورمان در این جلسه که اولین جلسه بعد از انتصاب وی به عنوان شخصیت حقیقی عضو این مجمع بود، در جلسه شرکت نکرد و غایب بود.
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت، استراحت رئیس‌جمهور سابق در محلی خارج از تهران را علت غیبت احمدی‌نژاد عنوان کرد و گفت او از جلسات آتی حضور خواهد یافت.

 


رئیس‌جمهور در احکام جداگانه‌ای سرپرست وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت ورزش و جوانان را منصوب کرد.
در حکم رئیس‌جمهور برای دکتر جعفر توفیقی‌داریان به عنوان سرپرست «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری » آمده است: امید است با عنایات الهی و همکاری همه همکاران آن وزارت، اعضای هیأت‌های علمی و دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور، در خدمت به ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید موفق باشید.
همچنین دکتر روحانی طی حکمی دکتر سیدرضا صالحی امیری را به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب کرد.
در حکم روحانی برای دکتر سیدرضا صالحی امیری آمده است: براساس اصل 135 قانون اساسی و نظر به مراتب تعهد و سوابق علمی و مدیریتی جنابعالی، به موجب این حکم، شما را به سرپرستی «وزارت ورزش و جوانان» برمی‌گزینم.
امید است با عنایات الهی و همکاری همه همکاران آن وزارت، در خدمت به ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید موفق باشید.
برخی خبرگزاری‌ها دیروز از انتصاب رحیم عبادی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش از سوی رئیس‌جمهور خبر دادند که مشاور رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با ایسنا این خبر را تکذیب کرد. محمدرضا صادق دراین‌باره گفت: هنوز سرپرست آموزش و پرورش مشخص نشده است و رئیس‌جمهور در حال تصمیم‌گیری در این ارتباط است.
خبرگزاری‌ها همچنین گزارش دادند با حکم رئیس‌جمهور محمدعلی نجفی به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب شد.
نجفی در لیست وزرای پیشنهادی دولت یازدهم به مجلس نتوانست رأی اعتماد نمایندگان را برای وزارت آموزش و پرورش کسب کند.

 


رئیس‌جمهور کشورمان در احکام جداگانه‌ای با استناد به اصول هشتادوهفتم و یک‌صدوسی‌وسوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با عنایت به رای اعتماد مجلس شورای اسلامی، وزیران دولت یازدهم را منصوب کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در احکام جداگانه‌ای با استناد به اصول هشتادوهفتم و یکصدوسی‌وسوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با عنایت به رای اعتماد مورخ 24/5/1392 مجلس شورای اسلامی وزیران دولت تدبیر و امید را منصوب کرد.
در احکام جداگانه روحانی همچنین آمده است: امید است با اتکال به خداوند متعال، ضمن هماهنگی با هیات محترم وزیران در انجام شایسته وظایف و مسئولیت‌‌های قانونی خویش، با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید در جهت خدمت به اسلام و ملت شریف ایران موفق باشید.
لازم به ذکر است که 15 نفر از وزرای پیشنهادی در جلسه مورخ 24/5/92 مجلس شورای اسلامی موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شدند.
پیام تسلیت رئیس‌جمهور برای پدر شهیدان قبادی نمین
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در پیامی درگذشت پدر شهیدان قبادی نمین را تسلیت گفت.
گفتنی است مرحوم آقای جبرائیل قبادی نمین پدر دو شهید به نام‌های ناصر و محمد قبادی نمین است که در طول 8 سال دفاع مقدس به مقام شهادت نائل شدند.

 


سخنان دکتر روحانی و برخی وزرای پیشنهادی در تخطئه اردوکشی خیابانی فتنه‌گران در سال 88 و اعلام برائت از آن حرکت، برای محافل فتنه‌گر گران آمده است.
رئیس‌جمهور در آخرین دفاع خود از وزرای پیشنهادی - که از جمله در رای آوردن کسانی چون آخوندی وزیر پیشنهادی راه و مسکن موثر بود- گفت افتخار می‌کند که آخوندی در دیدار با رهبری اعلام کرده که تقلب نشده است. روحانی گفت: «من از ایشان (آخوندی) تشکر می‌کنم که این شهامت را داشت که در آن سال‌های حساس در حضور رهبری بگوید که نه تنها تقلب نشده بلکه در انتخابات ایران امکان تقلب وجود ندارد.»
رسانه‌های فتنه‌گر و مخالفان جمهوری اسلامی در تحلیل‌های خود تاکید می‌کنند که سخنان روحانی از جمله در تخطئه اردوکشی خیابانی، عینا تکرار سخنان رهبری نظام است.
مجتبی واحدی مشاور متواری و آواره کروبی با اشاره به سخنان روحانی و برخی وزیران پیشنهادی در مجلس، در سایت گویانیوز نوشت: برخی از وزرا برای اثبات ارادت خود به نظام و رهبری، جنبش سبز را فتنه نامیدند هر چند که افشاگری‌ها کار خود را کرد و کسانی چون نجفی و میلی منفرد نتوانستند رای بیاورند. اظهار میلی منفرد تحت‌الشعاع فیلمی قرار گرفت که در مجلس پخش شد و ثابت می‌کرد او در میان مخالفان حضور داشته است. پیام 24 مرداد این است که به صرف همزبانی با نظام و فتنه‌خواندن آن حوادث نمی‌توان زخم را التیام بخشید. این پیام در رای عدم اعتماد به نجفی متجلی گردید.
وی می‌افزاید: اکنون پیام‌های 24 مرداد مشخص شده تا ثابت شود از نظر حاکمیت و برخی منتقدان آن، انتخابات 24 خرداد تنها فرصتی برای رفع خطر از نظام جمهوری اسلامی بوده نه زمانی برای به بازی گرفته شدن واقعی اصلاح‌طلبان.
اردشیر امیرارجمند مشاور فراری موسوی نیز که در پاریس پناهندگی گرفته در مصاحبه با بی‌بی‌سی از اظهارات روحانی و برخی وزرا در این زمینه ابراز تاسف کرد و گفت امیدوارم در آینده با صلابت بیشتری صحبت شود و فدا کردن سبزها پای مصلحت‌اندیشی قابل قبول نیست.
در همین حال سایت ندای سبز از قول یکی از عناصر بازداشتی و آزاد شده نوشت، چند روزی بود می‌خواستم مطلب کوتاهی بنویسم اما چون این روزها سوزن به خودمان زدن ظاهرا حرام شده و مستوجب کیفر! صبر کردم تا لااقل این غائله رای اعتماد بگذرد.
نویسنده می‌افزاید: 4 سال پیش به فراخور مسئولیتم در خیلی صحنه‌ها حضور داشتم از جلسات و رویدادهای قبل انتخابات 88 گرفته تا کمیته صیانت از آرا در روز انتخابات و آن شب کذایی و رویدادهای هفته نخست بعد از انتخابات... بعد از آزادیم هم پای صحبت همگان نشستم و چه مستقیم و چه با یک واسطه بر همه آن اتفاقات و مواضع واقفم. حالا امروز که می‌بینم آقایان ربیعی و آخوندی و بعضا زنگنه در فضایی که موسوی در حصر است و امثال بهشتی و بهزادیان‌نژاد و فاتح سکوت گزیده‌اند در باب مواضعشان در آن شب کنفرانس خبری در دفتر باقریان و جلسه رهبری نقل‌هایی کرده‌اند و قسم‌هایی خورده‌اند، با خود می‌گویم که ای کاش و ای کاش اینها همان روزها حقیقتا همین حرف‌ها را زده‌ بودند که اگر زده بودند امروز نه موسوی در حصر بود و نه این همه هزینه را متحمل شده بودیم (بگذریم که کسانی هم بودند که از همان شب نخست با خیابان آمدن و موضع‌گیری‌های تند مخالف بودند و همان روزها و حالا هم به دلیل سکوتشان به هزاران ناکرده متهم‌اند)
ندای سبز آزاد نوشت: روی صحبتم بر سر صحت و عدم صحت مواضع این بزرگواران در آن روزها که موسوی براساس اعتماد به آن‌ها پای ابطال انتخابات ایستاد نیست، روی صحبتم با تناقض و خلاف‌گویی‌هاست.

 


وزیر جدید ارشاد می‌گوید نظارت این وزارت بر نشر کتاب اجرای قانون است و نمی‌توان نام آن را سانسور گذاشت.
علی جنتی در مصاحبه با نشریه زنجیره‌ای آسمان هر چند احتمال داده که ممیزی پیش از چاپ کتاب حذف شود، اما می‌گوید: البته این از مسائلی است که باید پس از استقرار در وزارتخانه بررسی شود چون ابعاد مختلفی دارد و نمی‌شود یک بعدی به آنها نگاه کرد. اما چیزی که الان در ذهنم هست و فکر می‌کنم جزو کارهایی است که باید دنبال کنیم برداشتن ممیزی قبل از نشر است. ما باید چارچوب‌های قانونی را به طور شفاف بیان کنیم و در اختیار ناشران قرار دهیم تا آنها به نوعی خودتنظیمی داشته باشند. به این معنا که خودشان کتاب‌هایی را که تحویل می‌گیرند از این جهت بررسی کنند که با ضوابط همخوانی دارد یا ندارد.
وی می‌افزاید: خود ناشر وقتی روی کتابی سرمایه‌گذاری می‌کند که سه هزار تیراژ دارد، می‌داند اگر آن کتاب از چارچوب‌های قانونی خارج بشود سرمایه‌اش دچار مشکل می‌شود و مجبور می‌شود صفحاتی از کتاب را تغییر بدهد تا با ضوابط منطبق شود. لذا از همان اول ناشر این ضوابط را مراعات خواهد کرد. بعد نوبت ممیزی بعد از انتشار می‌رسد.
جنتی با بیان اینکه همان «ممیزی قبل از چاپ، بعد از چاپ انجام می‌شود»، می‌گوید: خود ناشر کتابی را می‌خواند باید بفهمد که این کتاب با مقررات همخوانی دارد یا ندارد. خود او باید قبل از اینکه کتاب را چاپ کند باید به نویسنده بگوید این قسمت را [که با مقررات همخوانی ندارد] حذف کند.
وی در ادامه مسئولیت نظارت را با وزارت ارشاد دانست و گفت: یکی از مسئولیت‌های وزارت ارشاد نظارت است. ما گفتیم تصدی‌گری نباید کنیم. اما سیاست‌گذاری، نظارت و حمایت از وظایف وزارت ارشاد است. باید به وظیفه نظارتی‌اش عمل کند.
وی در پاسخ این سؤال که «در نهایت از حرف‌های شما این نتیجه را می‌گیرم که معتقدید سانسور باید باشد»، می‌گوید: شما اسمش را می‌گذارید سانسور. اما من می‌گویم به یک نوع نظارت و اجرای قوانین معتقد هستم. نمی‌شود اسم اجرای قانون را سانسور گذاشت. بگذارید تعبیر شما را درست کنم. وقتی چراغ قرمز است و شما چراغ را رد می‌کنید دو جور به این مسأله می‌شود نگاه کرد. می‌شود گفت شما را جریمه کردند و می‌شود گفت در مورد شما اعمال قانون کردند. جریمه همان اعمال قانون است. اما یکی می‌گوید جریمه لفظش بد است چون پولی را به زور از کسی می‌گیرند. در حالی که همان اعمال قانون است. در بحث نظارت هم اعمال قانون می‌شود.

 


وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت حزب‌الله لبنان سلاح اصلی ایران است و ایران با این سلاح می‌تواند به تهدید حمله به تأسیسات اتمی این کشور پاسخ دهد.
به گزارش «فلسطین الیوم» موشه یعالون می‌گوید: حزب‌الله همان سلاح اصلی است که ایران به واسطه‌ آن اسرائیل را در برابر احتمال حمله به تأسیسات اتمی تهدید می‌کند.
وی این را هم گفته که «خاورمیانه اکنون در اوج زلزله استراتژیک به سر می‌برد و تنها مسئله ثابت همین بی‌ثباتی است.»
وی همچنین در دیدار با مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: ایران، لبنان و سوریه محور شرارت در منطقه هستند و نباید اجازه داد آنها در منطقه پیروز شوند.
وزیر جنگ رژیم جنایتکار و کودک‌کش اسرائیل گفت: نباید اجازه دهیم محور شرارت در درگیری‌های منطقه‌ای پیروز شود.
وی همچنین گفت: اسرائیل باید خود را برای بن‌بستی دراز مدت و بی‌ثباتی فراوان در سوریه آماده کند.
وی افزود: بخشی از بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه به این دلیل است که نظام ایران در همه درگیری‌های فعلی منطقه دخالت می‌کند.

 


اظهارات سعید حجاریان مبنی بر اینکه در انتخابات سال 88 تقلب و تخلف رخ نداده، موجب به هم ریختگی گسترده در اردوگاه فتنه‌گران شده است.
حجاریان پیش از این در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفته بود اعتقاد ندارد تقلب و تخلفی در انتخابات 4 سال پیش رخ داده اما معتقد به تدلیس سیستماتیک است.
شکوری‌راد عضو حزب منحله مشارکت در واکنش به این سخنان به سایت جرس (ارگان حلقه ماسونی لندن) گفت: آقای حجاریان شخصیت ممتازی هستند که نظراتشان مورد توجه قرار می‌گیرد، اما ایشان بدلیل وضعیت جسمی که دارند کمتر در مجامع و محافل اصلاح‌طلبان حضور فعال دارند و به همین جهت نمی‌شود نظرات ایشان را بعنوان نظرات مجموعه اصلاح‌طلبان در نظر گرفت. نظرات آقای حجاریان تنها نظرات ایشان هست و یکی از ویژگی‌های ایشان هم متفاوت صحبت کردن اوست که گاهی اوقات موجب سوءتفاهماتی می‌شود.
علاقه ایشان به استفاده از واژگان جدید بر کسی پوشیده نیست. از جمله برای اینکه مصاحبه‌کننده را دور بزنند و او متوجه نشود که ایشان چه گفته‌اند، از کلمه «تدلیس» استفاده کرده‌اند. به نظر من آقای حجاریان حرف جدیدی نزدند و صحبتهای قدیمی را با واژگان جدید بیان کردند. وی می‌افزاید: بدین ترتیب این اولین‌بار نیست که آقای حجاریان اظهارنظری می‌کنند که برخلاف نظرات عمومی مجموعه‌ای است که ایشان به آن تعلق دارند. در هر حال صحبتهای ایشان موجب سوءتفاهماتی شده است.
تخطئه سخنان حجاریان در حالی است که پیش از این خاتمی، موسوی خوئینی‌ها، تاج‌زاده، محمدعلی ابطحی، محمدرضا تاجیک و... در محافل عمومی یا خصوصی تصریح کرده‌اند ادعای تقلب در انتخابات سال88 واقعیت ندارد.
در همین حال سایت روز آن‌لاین از قول یکی از عناصر نزدیک به حزب مشارکت نوشت حجاریان با الفاظ بازی می‌کند و سوال این است که آیا موسوی بدون داشتن ارزیابی درست از نتایج آرا، خود را پیروز انتخابات معرفی کرده است؟
حسن شریعتمداری از عناصر مرتبط با لانه جاسوسی سابق آمریکا نیز در مصاحبه با «خودنویس» گفت: حاکمیت به کمتر از توبه عوامل اتفاقات سال 88 راضی نیست و عباراتی از قبیل سخنان حجاریان، حاکمیت را راضی نخواهد کرد. اصلاح‌طلبان می‌دانند که واژه‌هایی نظیر عبارات حجاریان مورد قبول حاکمیت قرار نخواهد گرفت و بنابراین این احتمال وجود دارد که آنها می‌خواهند بدین وسیله راه را هموار کنند تا نهایتا تن به توبه بدهند و شاید بدین ترتیب زندانیان آزاد شوند.
از سوی دیگر پایگاه اینترنتی اخبار روز نوشت: برخی اصلاح‌طلبان در حال وداع با جنبش سبز هستند. اگر به مذاکرات مجلس در مورد رأی اعتماد به کابینه توجه کنیم متوجه می‌شویم که برخی اصلاح‌طلبان آشکارا با لبیک گفتن به [آیت‌الله] خامنه‌ای به جنبش سبز و حتی اصلاح‌طلبی پشت کرده‌اند. مثلا محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و مشاور آقای کروبی در انتخابات 88 در پاسخ یکی از اصولگرایان، جنبش سبز را «فتنه» می‌نامد. و یا سعید حجاریان نظریه‌پرداز اصلاحات حکومتی ناگهان با شکستن سکوت خود تقلب در انتخابات 88 را که انگیزه اصلی جنبش سبز بود به زیر سوال می‌برد، و آنهم درست پس از آنکه رهبری اصلاح‌طلبان را در این مورد سرزنش کرده و مورد مواخذه قرار داده بود.
در ادامه این تحلیل آمده است: وداع اصلاح‌طلبان حکومتی با دست‌آوردهای جنبش سبز(!) بدون شک ضربه‌های بزرگی بر جنبش سبز وارد می‌کند. مهمترین ضربه ایجاد شکاف جدی در میان صفوف اپوزیسیون است که می‌تواند نیروهای مذهبی را در مقابل نیروهای سکولار قرار دهد.
همچنین وبسایت سکولاریسم نو با ابراز ناخرسندی از اینکه تئوریسین روزگار حاکمیت اصلاح‌طلبان از ادعای تقلب عقب‌نشینی کرده، نوشت: رهبر جمهوری اسلامی در یکی از سخنان اخیر خود خواهان توبه اصحاب فتنه، بخوانید «اصلاح‌طلبان و سبزها»، پیرامون اتهام تقلب در انتخابات سال 88 شده بود. او گفته بود با این که در خلوت به آن اعتراف می‌کنند، اما چرا علنا آن را مطرح نمی‌سازند؟! اکنون، زمانی اندک پس از آن سخنان، سعید حجاریان در گفتگو با تسنیم، نه فقط تقلب که اتهام تخلف را هم رد کرده است! او هم‌چنین در طی دیداری با دانشجویان انجمن اسلامی خواهان رعایت اعتدال در مطالبات و پائین‌کشیدن فتیله انتظارات شده است. وقتی اصلاح‌طلبی در سال‌های پس از 76 در بورس بود، او در قامت یکی از مدافعان سرسخت آن و به عنوان یکی از تئوریسین‌هایش، مدافع فشار از پائین و چانه‌زنی در بالا و اعمال نوعی «حاکمیت دوگانه» بود. اما با افول اصلاح‌طلبی، زبان وی هم بتدریج الکن شده و اوج این الکنی پس از دستگیری وی در پی بحران و اعتراضات سال 88 بود که او در گفتگوئی در صداو سیما از مواضع پیشین خود عدول کرده و لب به انتقاد از اصلاح‌طلبان گشود. با تغییر آب و هوا بار دیگر او وارد میدان شده است و پیشاپیش و صریح‌تر از دیگر اصلاح‌طلبان به تخطئه ادعای تقلب و تطهیر نظام پرداخته است.

 


با کمال تاسف باخبر شدیم آقای «سیدحسین عمادی» همکار بازنشسته کیهان در سمنان در سوگ از دست دادن پدر بزرگوارش نشسته است. مصیبت وارده را به ایشان و دیگر بازماندگان تسلیت می‌گوییم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10