(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 27 مرداد 1392 - شماره 20568

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
در تودیع و معارفه صالحی و ظریف
روحانی: دولت یازدهم در اصول و مبانی سیاست‌خارجی تجدیدنظر نمی‌کند
پای درس علی(ع)
اخبار ادبی و هنری
به یاد آزاده شهید دکتر حبیب جریری
از دل نمی‌روی اگر از دیده رفته‌ای
سفیر ایران در سوریه: دمشق نیازی به سلاح ایران ندارد
آلیا: وزرا برائت از فتنه را در انتصاب‌های خود نیز رعایت کنند
در گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه ایران با دبیرکل سازمان ملل عنوان شد
دعوت بان‌کی‌مون از روحانی برای شرکت در اجلاس آتی سازمان ملل
آمانو: فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس انجام می‌شود
از سوی پلیس زیمبابوه انجام شد
بازجویی خبرنگار تایمز درباره انتشار خبر جعلی فروش اورانیوم به ایران
فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی درباره طواف در طبقه فوقانی‌کعبه
زمان اعلام نتایج نهایی کنکور 92
سخنگوی اخضر ابراهیمی: برای برگزاری ژنو2 با مسئولان ایرانی در ارتباط هستیم
بیماران عراقی در بیمارستان‌های خوزستان درمان می‌شوند
وزیر کشور: انتخاب مسئولان براساس شایسته‌سالاری است
کشتی‌گیر البرزی نایب قهرمان جهان شد
اختصاص 2200 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت مسجد در کشور
تجمع طلاب خارجی در قم به مناسبت سالروز تخریب بقیع
معاون وزیر کشور: عزل معاون استاندار خراسان شمالی بدون هماهنگی با وزارت کشور است
شهردار: وزیران و استانداران سابق می‌خواهند شهردار تبریز شوند
سرپرست پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان خبر داد
ایجاد مهمترین زیرساخت‌های الکترونیک هوانوردی کشور برای نخستین‌بار در اصفهان
آغاز عملیات گلاب‌گیری در شهرستان مینودشت
برگزاری مراسم سنتی علم واچینی بقعه شاه شهیدان در گیلان
   


رهبر معظم انقلاب: آزادگان عزیز ما دلیل دیگری
بر توانایی ملت ایران در مقابله با توطئه‌های دشمنان
بودند.

 


رئیس‌جمهور گفت: دولت یازدهم در اصول و مبانی سیاست خارجی تجدیدنظر نمی‌کند و تنها در عملکرد و تاکتیک‌ها تغییر صورت خواهد گرفت.
حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه تودیع و معارفه علی‌اکبر صالحی و محمدجواد ظریف با اشاره به این که انتخابات 24 خردادماه یک نمادی از تجدیدنظر در سیاست خارجی بود، گفت: البته این به معنای تجدیدنظر در اصول و مبانی سیاست خارجی نیست اما به معنای تغییر در شیوه، عملکرد و تاکتیک در سیاست خارجی است.
روحانی گفت: سیاست خارجی جای شعار نیست، جای تکبیر گرفتن نیست، اگر ما می‌خواهیم از مردم تکبیر بگیریم می‌توانیم در جای دیگری این کار را بکنیم و سیاست خارجی را برای گرفتن تکبیر و شعار مصرف نکنیم. سیاست خارجی بسیار حساس است و کلید حل مشکلات کشور در این مقطع حساس سیاست خارجی است.
روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که مشکلات کشور بسیار زیاد است، گفت: من به حل مشکلات بسیار امید دارم، شما بدانید که اگر ما با دنیا به صورت منطقی صحبت کنیم در آن صورت تمام ملت پشت سر ما خواهد بود و اگر ما شعار بدهیم و بی‌منطق حرکت کنیم در آن صورت اجماع ملی حاصل نخواهد شد.
وی افزود: ما در برخورد با خارجی‌ها به قدرت ملی که حاصل اجماع ملی است نیاز داریم.
رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: اگر ما منطقی عمل کردیم و خارجی‌ها باز هم از سر لجاجت عمل کنند تمام ملت پشت سر ما خواهد بود.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به بحث رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی گفت: من از مجلس شورای اسلامی به خاطر عمل به وظیفه قانونی خود تشکر می‌کنم نه به خاطر رای اعتماد به 15 وزیر بلکه به خاطر رای عدم اعتماد به 3 وزیر دیگر چرا که این رای نظر آنان بود و نشان داد که آن‌ها به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنند.
رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: انتخابات 24 خرداد سال 92 پیام‌های روشنی برای داخل و کشور بود، این انتخابات برخاسته از وجدان طبیعی مردم و تصمیم‌گیری بدون فشار تبلیغاتی بود که می‌توان آن را از معجزات این ملت محسوب کرد.
رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: ملت در این انتخابات پیروز شدند، اگر ما صدای ملت را نشنویم شکست خواهیم خورد و اگر صدای ملت را به خوبی بشنویم و به آن عمل کنیم ملت هم پشتیبان ما خواهد بود.
روحانی گفت: یکی از مهمترین پیام‌های انتخابات این بود که مردم خواستار یک قیام در سیاست خارجی کشور هستند، هم در مقام سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری و هم در مقام اجرا. مردم یک برداشت خاصی از سیاست خارجی در طول سال‌های گذشته دارند البته این به معنای این نیست که کارشناسان وزارت خارجه کم‌کاری می‌کردند و یا وزارت خارجه از کارشناسان زبده تهی شده بود اما مسئله اینجا بود که صدای کارشناسان وزارت امور خارجه به خوبی شنیده نمی‌شد.
روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه سیاست خارجی جای شعار نیست، گفت: هر اشتباهی در سیاست خارجی بار بسیار سنگین خواهد داشت و هرگونه موضع‌گیری اشتباه از سوی مسئولین به معنای خرج کردن از جیب مردم است.
رئیس‌جمهور در پایان با اشاره به این که اگر ما مسئولیتی داریم باید امانتدار خوبی برای آن باشیم بار دیگر از دکتر صالحی به خاطر زحمات وی در وزارت امور خارجه تشکر کرد.
در این جلسه دکتر صالحی نیز طی سخنانی با تبریک حماسه سیاسی مردم در انتخابات 24 خرداد انتصاب ظریف را به عنوان وزیر امور خارجه تبریک گفت.
سیاست خارجی
جای نگرش‌های فردی و جناحی نیست
محمدجواد ظریف نیز در جلسه معارفه خود به عنوان وزیر خارجه جدید با اشاره به حضور وزیران خارجه پیشین در این مراسم اظهار کرد: اگر جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام زودتر به پایان رسیده بود و آقای دکتر ولایتی نیز در این جمع حضور داشتند، 32 سال سیاست خارجی جمهوری اسلامی را در یک مکان داشتیم.
وزیر امور خارجه از حضور متکی، صالحی و خرازی در این مراسم تشکر کرد و گفت: این حضور نمادی از حضور جدیدی در سیاست خارجی است و آن اجماع ملی است؛ سیاست خارجی حوزه گرایش‌های ویژه و نگرش‌های فردی، حزبی و جناحی نیست. حضور این چند بزرگوار در این مجمع بهترین نشان‌دهنده این واقعیت است که مجموعه ما با پشتوانه کل نظام حرکت خواهد کرد.
در پایان این مراسم که در ساختمان وزارت امور خارجه برگزار شد رئیس‌جمهور با اهدای لوحی از خدمات علی‌اکبر صالحی به عنوان وزیر امور خارجه پیشین تجلیل کرد. گفتنی است رئیس‌جمهور جمعه شب صالحی را طی حکمی به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی منصوب کرد.

 


خلاف وعده عمل نکن!
امیرالمومنین علی(ع) خطاب به مالک اشتر فرماندار مصر: منت نهادن، پاداش نیکوکاری را از بین می‌برد و کاری را بزرگ شمردن، نور حق را خاموش گرداند.
و خلاف وعده عمل کردن، خشم خدا و مردم را برمی‌انگیزاندکه خدای بزرگ فرمود:
«دشمنی بزرگ نزد خداست آنکه بگویید و عمل نکنید!»
نهج‌البلاغه- نامه 53

 


علی جنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تحویل گرفت
«علی جنتی» پس از گرفتن رأی اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و با حکم انتصاب رئیس‌جمهور از روز گذشته - شنبه 26 مرداد- با حضور در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این وزارتخانه را از سیدمحمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل گرفت.
حسینی – وزیر ارشاد سابق- که به استقبال وزیر جدید آمده بود، در سخنانی کوتاه گفت: مسئولیت در وزارت ارشاد خطیر و سنگین بود و خداوند را شاکریم که این توفیق را یافتیم که خدماتی ارائه دهیم و اکنون بار این مسئولیت از دوش من برداشته شد.
وی افزود: احساس راحتی و سبک‌بالی می‌کنم و امیدوارم آقای جنتی بتواند بیش از گذشته فعالیت‌ها را پیش ببرد؛ دوستان نیز تمامی همکاری‌های لازم را انجام خواهند داد و من در خدمت ایشان هستم؛ به طور قطع کار اصلی من دانشگاه است و به راه اصلی خود ادامه خواهم داد، البته این بدان معنا نیست که از کارهای فرهنگی و هنری کناره‌گیری خواهم کرد.
«علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تاکید کرد: دکترسیدمحمد حسینی از شخصیت‌های فرهیخته کشور است و از دو دهه گذشته با او همکاری داشته و از نزدیک با وی در ارتباط بوده‌ام و همچنان از نظرات و دیدگاه‌های ایشان استفاده خواهم کرد.
وی درباره معاونان خود گفت: تاکنون تصمیم‌گیری نهایی را برای معاونان انجام نداده‌ام و در روزهای آتی آنها را معرفی خواهم کرد.
به همت جمعی از هنرمندان دفاع مقدس
هفته جهانی بزرگداشت دفاع مقدس
با حضور صلح‌طلب‌های سراسر دنیا برگزار می‌شود
جمعی از هنرمندان دفاع مقدس، کشتی صلح گروه‌های ضدجنگ سراسر جهان را همزمان با هفته دفاع مقدس سال آینده در آب‌های اروندرود به حرکت در می‌آورند.
نشست خبری هیئت اعزامی به هیروشیما برای شرکت در شصت و هشتمین سالگرد حمله هسته‌ای به این شهر، با حضور پرویز پرستویی، حبیب احمدزاده، مرتضی سرهنگی، هدایت‌الله بهبودی و برادران رزاق کریمی صبح دیروز برگزار شد.
پرویز پرستویی در سخنانی در این نشست، با اشاره به دیدار با بازماندگان حملات اتمی هیروشیما و ناکازاکی در این سفر، تاکید کرد: ما 8 سال در برابر حمله به هستی‌مان دفاع کردیم اما چرا باید ژاپنی‌ها و جهان از این جنگ بی‌اطلاع باشند. البته برای من مایه تعجب نیست چراکه در ایران نیز خیلی‌ها واقعا جنگ را نمی‌شناسند و جنگ ما نخ‌نما شده و تبدیل به یک شوی تلویزیونی شده است در حالی که جانبازانی داریم که دارند پرپر می‌زنند.
بازیگر «آژانس شیشه‌ای» در پایان از برگزاری هفته جهانی دفاع مقدس خبر داد و گفت: می‌خواهیم با مردم آبادان و خرمشهر در سال آینده کشتی صلحی با حضور بچه‌های سراسر دنیا به راه بیاندازیم تا هفته دفاع مقدس به یک روز جهانی تبدیل شود. کشتی صلح قرار است در کشورهای دیگر از جمله کره شمالی، هند، پاکستان و .... برگزار شود و هفته دفاع مقدس خود را جهانی کنیم.
دکتر حبیب احمدزاده، مستندساز و فیلمنامه‌نویس هم در این نشست با تأکید بر اینکه «باید حرف صلح و عدالت را ادامه دهیم چراکه در مقابل این حرف هیچ کس توان ایستادن ندارد» گفت: جای تأسف است که مردم ما هیروشیما را می‌شناسند اما نمی‌دانند «سردشت» کجاست و آنجا چه اتفاقی افتاده.
این هنرمند هم بر لزوم جهانی شدن «دفاع مقدس» تأکید کرد و افزود: باید مردم دنیا را آگاه کنیم که در جنگ هشت ساله چه بر ما گذشت.
مصطفی رزاق کریمی کارگردان مستند «خاطراتی برای تمام فصول» نیز گفت: جای شرمندگی است که موضوع جانبازان شیمیایی با سیاه‌نمایی‌هایی که رسانه‌های غربی می‌کنند در خارج از ایران نشان داده نمی‌شود. یک فیلمساز اتریشی یک بار به من گفت جنگ شما یک زمین لرزه است. او گفت برو به کشورت و درباره موضوع جنگ فیلم بساز. اما مسئولین به راحتی می‌گویند ساخت فیلم دفاع مقدسی اولویت ما نیست و ما پولی برای ساخت فیلم از آنها نداریم.
بایکوت جایزه نویسنده سیاه‌پوست
به جرم انتقاد از رژیم‌صهیونیستی!
دانشگاه میشیگان آمریکا که قرار بود در مراسمی به «آلیس واکر» جایزه بدهد، به علت موضع‌گیری‌های این نویسنده رنگین‌پوست علیه اسرائیل، در تصمیم خود تجدید نظر کرد!
به گزارش ایسنا، «آلیس واکر»، رمان‌نویس سرشناس برنده‌ پولیتزر قرار بود در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس مرکز مطالعات زنان دانشگاه میشیگان سخنرانی کند، اما این مرکز علمی به دلایلی مبهم دعوت خود را از خالق «رنگ بنفش» پس گرفت.
به گزارش بیزنیس اینسایدر‌، گفته می‌شود علت این اقدام، انتقاد این نویسنده‌ رنگین‌پوست به سیاست‌های رژیم غاصب اسرائیل بوده است.
«آلیس واکر» را علاوه ‌بر نویسنده‌ رمان‌های مطرحی چون «رنگ بنفش»،‌ به عنوان یک فعال سیاسی هم می‌شناسند. وی در کمپین‌های بایکوت اسرائیل نقش پررنگی دارد و از انتشار رمان «رنگ بنفش» خود در سرزمین اشغالی جلوگیری کرده است.
سریال «نوشدارو»
از تحریم‌ها عبور می‌کند
سریال «نوشدارو» که پخش آن از شب گذشته آغاز شد، به روایت عبور از تحریم‌ها در عرصه صنعت نفت می‌پردازد.
جواد اردکانی، کارگردان سریال «نوشدارو» در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان گفت: این سریال درباره عبور از تحریم‌ها در حوزه صنعت نفت است.
وی افزود: ما شرایط مشابهی را در دوران جنگ تحمیلی در زمینه تحریم در عرصه صنعت نفت پشت سر گذاشتیم و توانستیم با روحیه‌ای جهادی، بر تحریم آن دوران غلبه کنیم.
اردکانی ادامه داد: در سریال «نوشدارو» این موضوع کلی با داستان‌های خانوادگی همراه شده است.
گفتنی است، سریال «نوشدارو» طی 30 قسمت، هر شب – به استثناء روزهای پنجشنبه و جمعه- ساعت 22 و 15 دقیقه از شبکه اول سیما به نمایش در می‌آید.

 


حسن حسین‌زاده
به چهره‌اش که نگاه می‌کردی، یاد مجاهدان صدر اسلام در خاطرت شکل می‌گرفت و هرچه درباره آنان شنیده و خوانده و می‌دانستی را در چهره نورانی او می‌دیدی. آن روزها، در کمیته مشترک- به اصطلاح ضدخرابکاری- وقتی با پاهای ورم کرده از ضربات پی درپی کابل و سر و صورت خون‌آلود از شکنجه‌گاه به سلول بازمی‌گشت، دل در سینه‌ات آهنگ ایستادن می‌کرد و با دلشوره از خود می‌پرسیدی؛ آیا زنده می‌ماند؟! خجالت می‌کشم که بگویم ولی از شما چه پنهان؛ خیلی هم دلم نمی‌خواست زنده بماند و آن همه شکنجه‌های سخت و طاقت‌فرسا را تحمل کند! می‌دانستم اگر برود، خدایش به کرامت می‌پذیرد و از آن سوی به زبان مؤمنی که در سوره آل یاسین آمده است؛ «یا لیت قومی یعلمون» می‌خواند... خدای منان اما، بازگشت او از خاک به افلاک را گونه‌ای دیگر می‌پسندید و رقم زده بود. انگار قرار بود قبل از رفتن همه خوبی‌ها و فضیلت‌ها و فداکاری‌ها و مجاهدت‌ها در نامه اعمال او ثبت شود.
دکتر حبیب جریری را می‌گویم... زندانی سیاسی دوران ستمشاهی، او با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی همراه با سایر زندانیان سیاسی از بند رژیم آمریکایی شاه رهایی یافت و در جمع نیروهای وفادار و فداکار انقلاب به حلقه عاشقان پاکباخته حضرت امام(ره) پیوست... جنگ تحمیلی که آغاز شد در صف رزمندگان اسلام به جبهه نبرد و میدان‌های خون و آتش و دود رفت... و سرانجام در یکی از عرصه‌های آن کارزار تمام‌عیار همراه با شهید تندگویان به اسارت دشمن درآمد.
نگارنده این سعادت را نداشت که علاوه بر هم‌سلولی بودن با دکتر جریری در زندان‌های سیاسی رژیم طاغوت، در اردوگاه اسرای جنگ تحمیلی در عراق نیز توفیق هم‌بندی با او را داشته باشم. آوازه جسارت و شجاعت دکتر در برخورد با مزدوران بعثی و پرخاش پی درپی به آنان در دفاع از اسلام و انقلاب و خمینی‌کبیر همه‌جا پیچید و به گوش ما نیز در اردوگاه اسرای جنگی رسیده بود و او را به اسطوره‌ای از مقاومت و ایثار تبدیل کرد. دکتر جریری مصداق کلام الهی در مقابله سخت با دشمنان خدا و محبت و فداکاری نسبت به مومنان بود. از من و ما گذشته بود و جز رضای خدا نمی‌دید. او در دفاع جانانه از اسلام و انقلاب و امام(ره) تاب مستوری نداشت، دشمن بعثی را به تنگ آورده بود... و سرانجام زیر شکنجه‌های وحشیانه آنان به شهادت رسید و رخت از میان خاکیان به حلقه افلاکیان کشید... یاد و خاطره شهید جریری و دیگر آزادگان شهید، کورش حیدری‌ها، سید حبیب‌ها، قاسمی‌ها، خمامی‌ها، رضایی‌ها و... که شمارشان بیرون از شمار است نه فقط از خاطره‌ها نمی‌رود و در محدوده زمانی سالروز بازگشت پرافتخار آزادگان به میهن اسلامی محدود نمی‌ماند، بلکه برای همه روزها و همیشه تاریخ در دل‌ها ماندگار است... از دل نمی‌روند، اگر از دیده رفته باشند.

 


سفیر ایران در سوریه با رد ادعای هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق درباره ارسال سلاح ایران به دمشق گفت: سوریه نیازی به سلاح ایران ندارد.
محمدرضا رئوف شیبانی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: ایران به هیچ عنوان سلاحی به سوریه منتقل نمی‌کند.
وی خاطرنشان کرد: سوریه از نظر توان نظامی در حدی است که نیازی به ارسال کمک‌های تسلیحاتی و ارسال نیرو به این کشور نداشته باشد. ارتش سوریه توانایی لازم را دارد و مجموعه مردمی شکل گرفته که تعداد قابل توجهی را به عنوان عضو پذیرفته که آن‌ها داوطلبانه در مواجهه با گروه‌های تروریستی عمل می‌کنند.
وی گفت: از این بابت نه سوریه نیازمند این کمک‌هاست و نه ایران در این چارچوب اقدامی انجام می‌دهد؛ آن‌چه که ایران انجام می‌دهد حمایت معنوی و سیاسی از سوریه به عنوان رکنی از ارکان مقاومت در منطقه است. طبیعی است که سوریه در حال حاضر مورد طمع کشورهایی قرار دارد که می‌خواهند مقاومت را تضعیف کنند. آن‌چه که ما در حال حاضر در منطقه شاهد آن هستیم ضربه زدن به عناصر اصلی محور مقاومت است و انفجاری که در ضاحیه بیروت اتفاق افتاد یکی از اهدافش ضربه زدن به مقاومت اسلامی در لبنان بود و آن‌چه که در سال‌های گذشته از تهدید و توطئه در ایران شاهد بودیم هدفش ضربه زدن به ایران به عنوان یکی از ارکان اصلی محور مقاومت و ایستادگی و پایداری در منطقه است. در این چارچوب معتقدیم سوریه خود توان ایستادگی و برخورد با شرایطی که در این کشور شاهدیم را دارد.
وی با اشاره به برخی تلاش‌ها برای برگزاری نشست ژنو 2 پس از پایان ماه سپتامبر گفت: معتقدم آمریکایی‌ها یکی از موانع اصلی برگزاری نشست ژنو 2 هستند. آن‌ها تعهداتی را برای زمینه‌سازی و فراهم آوردن مقدمات لازم برای برگزاری نشست داده بودند که متأسفانه در جهت تحقق و انجام این تعهدات تاکنون ناموفق بوده‌اند.
وی با بیان این که «درباره برگزاری این نشست همچنان موضوعات دیگر اختلافی نیز وجود دارد» ادامه داد: این اختلافات ناشی از برداشت و تفسیرهای یکجانبه طرف آمریکایی است که در حال حاضر روس‌ها در گفت‌وگو و مذاکره با آن‌ها هستند و تلاش می‌کنند وحدت رویه‌ای را در صحنه بین‌المللی درباره ژنو 2 ایجاد کنند.
وی افزود: از نگاه ایران افق برگزاری نشست ژنو 2 نشست مناسب و مفید برای حل و فصل مسأله سوریه است؛ زیرا ایران در ابتدای بحران همواره بر ضرورت راه حل سیاسی آن در سوریه تأکید داشته است و هدایت تحولات به سمت درگیری‌های مسلحانه را به نفع منطقه و مردم سوریه نمی‌داند و هرگونه دخالت خارجی در بحران سوریه را باعث ایجاد پیچیدگی در بحران سوریه تعبیر می‌کند. در این چارچوب نشست ژنو 2 یا هرگونه راه حل سیاسی که به حل بحران سوریه کمک کند مورد حمایت ایران بوده و خواهد بود.
این دیپلمات ارشد کشورمان درباره شرایط میدانی در سوریه نیز گفت: شرایط در سوریه مرحله جدیدی را تجربه می‌کند. در شرایط کنونی شاهد تغییر موازنه قوا به نفع حاکمیت سوریه و ارتش و نیروهای امنیتی سوریه هستیم و پیشرفت‌های قابل توجهی از سوی نیروهای مسلح ارتش و مردمی سوریه علیه گروه‌های تروریستی در سوریه رخ داده است.

 


نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: وزرا باید در انتخاب‌های خود افرادی را انتخاب کنند که مواضع‌شان درخصوص فتنه 88 شفاف باشد.
فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس درباره رای آوردن زنگنه به عنوان وزیر نفت و رای نیاوردن نجفی اظهار داشت: دلیل رای نیاوردن نجفی این بود که مسائل را وارونه جلوه داد و اگر صادقانه عنوان می‌کرد که در آن زمان اشتباه مرتکب شده، بیشتر به دل مردم می‌نشست. اما در نقطه مقابل زنگنه این موارد را گفت و امیدواریم که در آینده عمل او این نکته را تایید کند.
وی خاطر نشان کرد: تاکید نمایندگان بر فتنه این نیست که این موضوع فقط مربوط به گذشته است و به این دلیل باید بر روی آن تاکید کرد، بلکه تاکید ما به دلیل بازدارندگی برای آینده است. به دلیل اینکه آقای زنگنه در جلسات کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها و صحن علنی مجلس به نمایندگان اطمینان داد که اگر تا آن زمان کاری کرده، بعد از آن اقدامی انجام نداده و تلاش کرده تابع مقام معظم رهبری باشد، نمایندگان موضوع را پذیرفتند و یکی از دلایل همین بود.
آلیا تاکید کرد: نمایندگان در برابر مردم مسئول هستند و مردم از آن‌ها مطالبه داشتند که وزرای پیشنهادی از فتنه اعلام برائت کنند. آقای زنگنه نیز خیلی شفاف اعلام برائت کرد و رای اعتماد نمایندگان را به دست آورد، اما آقای نجفی بحث میدان حق‌شناس و دیدار با خانواده عوامل فتنه را توجیه می‌کرد و نامه معتبر مهدی چمران با امضا و تاریخ نیز خلاف حرف‌های نجفی را مطرح می‌کرد، لذا نمایندگان در این حرف‌ها بی‌صداقتی دیدند و رأی ندادند.
وی با بیان اینکه نظر مجلس در مورد اعلام برائت وزرا از فتنه برای انتصاب‌های آن‌ها نیز صادق است و باید در انتخاب‌های خود افرادی را انتخاب کنند که مواضعشان درخصوص فتنه88 شفاف باشد، افزود: اگر در غیر این صورت باشد، نمایندگان سکوت نخواهند کرد. بنابراین این موضوع هشداری برای آینده است تا افرادی را به کار دعوت کنند که چنانچه ابهام و شبهه‌ای درباره مشارکت آنان در فتنه وجود دارد، هرچه زودتر اعلام برائت کنند و در غیر این صورت نمایندگان ورود خواهند کرد.

 


دبیر کل سازمان ملل در گفت و گوی تلفنی با وزیر امور خارجه ضمن تبریک به وی از رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس آتی مجمع عمومی سازمان ملل دعوت کرد.
به گزارش فارس، دکتر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان عصر دیروز در تماسی تلفنی با «بان‌کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل متحد پیرامون آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه اوضاع مصر رایزنی کرد.
در این گفت‌وگوی تلفنی که راه‌های برون‌رفت از این بحران از طریق تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، وزیر امور خارجه ایران ضمن محکومیت کشتار مردم بی‌دفاع مصر، خواستار توقف خشونت‌ها و خونریزی شد.
بان‌کی‌مون نیز در این تماس تلفنی، تلاش‌های سازمان ملل در جهت کمک به کاهش و خاتمه بحران در مصر و یافتن راه‌های مسالمت‌آمیز حل‌مسئله را تشریح کرد.
دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن بیان تبریک خود و دیگر مقامات این سازمان به مناسبت انتصاب دکتر ظریف به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از آقای دکتر روحانی رئیس‌جمهور کشورمان برای حضور در اجلاس آتی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دعوت بعمل آورد.

 


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین مصاحبه خود با شبکه تلویزیونی راشاتودی بار دیگر اذعان کرد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس انجام می‌شود و صلح‌آمیز است.
یوکیا آمانو در این رابطه به راشاتودی گفت: ما فعالیت‌های هسته‌ای ایران را که تحت‌نظر پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود، راستی‌آزمایی کرده‌ایم. این فعالیت‌ها که تحت نظارت پادمان‌های آژانس انجام می‌شود، همچنان برای مقاصد صلح‌آمیز است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تا این لحظه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای توانسته اثبات کند که ایران به دنبال تولید بمب اتمی است گفت: ما هرگز نگفتیم ایران تسلیحات هسته‌ای دارد. ما هرگز نگفتیم ایران تصمیم گرفته است تسلیحات هسته‌ای تولید کند اما گفتیم پرسش‌هایی درباره ایران مطرح است که آنها را باید پاسخ بدهد.
آمانو در پاسخ به این پرسش که رژیم اسرائیل حداقل 80 سلاح هسته‌ای دارد و آیا این رژیم نباید معاهده ان‌پی‌تی را امضاء کند، نیز گفت: شما باید این پرسش را از اسرائیل بپرسید اما مشخص است که آنها اکنون قصد امضاء ان‌پی‌تی را ندارند.
وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و خود من از منطقه عاری هسته‌ای در خاورمیانه حمایت می‌کنیم. ما تا حدودی آماده هستیم به این مسئله کمک کنیم.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، آمانو درباره روی کار آمدن دولت جدید و شخص حسن روحانی نیز گفت: وی فردی است که دانش خوبی درباره موضوع هسته‌ای دارد. من می‌خواهم با دولت جدید ایران کار کنم. آژانس بین‌المللی متعهد است موضوع ایران را از راه گفت‌و‌گو و راه‌های دیپلماتیک حل کند. ما به گفت‌و‌گو ادامه می‌دهیم.

 


خبرنگار روزنامه تایمز که متهم به نشر خبر کذب درباره فروش اورانیوم زیمبابوه به ایران است توسط پلیس زیمبابوه دستگیر و بازجویی شد.
یک گروه چهار نفره از افراد پلیس جمهوری زیمبابوه جن راث را در منزلش دستگیر کرده و به مرکز پلیس حراره در حالی منتقل کردند که هریسون ان‌کومو، وکیلش که عضو گروه وکلای حقوق بشر در زیمبابوه است او را همراهی می‌کرد.
پلیس به ریاست رونانگا، بازرس ارشد به مدت دو ساعت از این خبرنگار بازجویی و سپس او را رها کرد. ان‌کومو گفت که آن‌‌ها خواستار همکاری راث در زمینه تحقیقات‌شان و مشخص شدن میزان نقش او در انتشار این خبر شدند.
بنابر این گزارش مقامات زیمبابوه قویا هرگونه توافق با ایران در زمینه اورانیوم را تکذیب کرده‌اند.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری آلافریکا، این خبرنگار که روز چهارشنبه دستگیر شده بود بنا به گفته موکلش روز پنجشنبه مجددا به اداره نظم و قانون مرکزی در حراره رفت و در آن جا مجددا برای یک ساعت بازجویی شد و سپس استشهادی را درباره نقشش در این خبر امضاء کرد.
اخیرا روزنامه تایمز انگلیس خبری را منتشر کرده بود که ایران و زیمبابوه توافقنامه‌ای را برای انتقال اورانیوم به ایران منعقد کرده‌‌اند که این خبر از سوی مقامات دولتی زیمبابوه به شدت تکذیب شد.

 


آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعیان در استفتایی دیدگاه خود را درباره طواف در طبقه فوقانی کعبه اعلام فرمود.
به گزارش خبرنگار مهر، عربستان سعودی در طرحی دست به توسعه مطاف در مسجد‌الحرام زده است و برای زائران ناتوان و مسن خانه خدا محلی برای طواف در ارتفاع 13 متری ایجاد کرده است.
اینکه طواف در طبقه فوقانی کعبه به لحاظ شرعی چه حکمی دارد را خبرنگار مهر در استفتایی از دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی جویا شده که در ادامه از نظر می‌گذرد.
همانگونه که مستحضر هستید مکانی جدید برای طواف خانه خدا برای افراد دارای ناتوانی جسمی و مسن در ارتفاع 13 متری از سطح زمین در خانه خدا ساخته شده و هدف آن فراهم کردن مکانی امن و راحت برای طواف افراد ناتوان و مسن است. طواف در این سطح آیا جایز است یا خیر؟
پاسخ:‌ طواف از طبقه بالا به شرطی که از سطح بام کعبه پایین‌تر باشد مانعی ندارد.

 


مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به پایان یافتن مهلت انتخاب رشته آزمون سراسری سال 92 از اعلام نتایج نهایی این آزمون در 21 شهریور ماه خبر داد.
به گزارش ایسنا، دکتر حسین توکلی با بیان اینکه 661 هزار و 637 نفر نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته الکترونیکی اقدام کرده‌اند، گفت: به عبارت دیگر 57/71 درصد از مجازین انتخاب رشته کرده‌اند که آمار نهایی و قطعی و به تفکیک گروه‌های آزمایشی متعاقباً اعلام می‌شود.
وی افزود: همچنین فهرست اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های متمرکز آزمون سراسری سال 92 در روز 21 شهریور ماه اعلام خواهد شد.

 


سخنگوی اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه اعلام کرد برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه با مسئولان عالی‌رتبه ایران ارتباط تلفنی داریم.
به گزارش باشگاه خبرنگاران خوله مطر با اشاره به نشست‌های متعدد آماده سازی برای برگزاری نشت ژنو2 تصریح کرد: ابراهیمی تصمیم گرفته است تلاش‌ها و انگیزه های خود را برای برگزاری این نشست تقویت کند.
وی گفت: در این رابطه فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه با مسئولان عالی رتبه چندین کشور از جمله آمریکا، روسیه و ایران ارتباط تلفنی دارد و در حال حاضر مختار لمانی معاون ابراهیمی برای مذاکره با مسئولان سوری و نمایندگان مخالفان در دمشق به سر می برد.
مطر خاطرنشان کرد: همزمان ناصر القدوه دیگر معاون ابراهیمی برای مذاکره با نمایندگان دیگر گروه مخالف سوری در استانبول به سر می برد.
سخنگوی ابراهیمی در پایان گفت: فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب امیدوار است هرچه سریع‌تر تاریخ برگزاری کنفرانس ژنو دو اعلام شود.

 


استاندار بصره از ایجاد کمیته مشترک برای ورود و خروج زوار در این دو کشور خبر داد و گفت: همچنین مقرر شد با هزینه استان بصره تعداد 50 نفر از بیماران عراقی در بیمارستان‌های مجهز استان خوزستان درمان شوند.
وی عنوان کرد: در همین راستا طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با استاندار خوزستان، کارهای اعزام بیماران اورژانسی با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.
وی افزود: هر ساله زوار بسیاری از ایران به کشور عراق سفر می‌کنند که معین شد کمیته مشترکی بین دو کشور، نحوه ورود و خروج و تسهیل در امر سفر زوار هر دو کشور را بررسی کنند.

 


وزیر کشور درباره انتخاب و انتصاب مسئولان در پست‌های مختلف گفت: در استفاده از نیروها یقینا بنده به امر شایسته‌سالاری، توانمندی، کارآمدی و تعهد افراد بیشتر فکر می‌کنم.
عبدالرضا رحمانی فضلی در مشهد گفت: مشهد همیشه مورد توجه همه مسئولان کشور و به‌ويژه رهبر معظم انقلاب بوده و هست و تعداد مسافران و زائران، موقعیت و جایگاه و وجود مضجع شریف امام رضا(ع) از جمله مولفه‌هایی است که اهمیت این شهر را صد چندان کرده است.
به گزارش فارس وزیر کشور همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص میزان توجه کابینه و وزیر کشور به نیازها و مطالبات معوقه مشهد، تصریح کرد: مشهد شهری خاص در میان تمام کلان‌شهرهای کشور است و وزارت کشور نیز برای توجه ویژه به این شهر برنامه‌های خاصی را در نظر دارد، بنابراین با شروع دوره کاری‌ام، به مشهد به عنوان پایتخت معنوی کشور توجه خاصی خواهم داشت.
رحمانی فضلی افزود: امیدوارم مدیران استان، استاندار، شهردار و سایر مدیران و مسئولان استان برای اداره و توسعه استان و مشهد، پیشنهادهای خلاقانه‌ای به وزارت کشور ارائه دهند.

 


کشتی‌گیر البرزی وزن 84 کیلوگرم تیم ملی موفق شد مقام نایب قهرمانی مسابقات جام جهانی جوانان را از آن خود کند.
به گزارش خبرگزاری فارس از کرج به نقل از روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان البرز، یوسف قادریان، تنها نماینده البرزی تیم ملی در وزن 84 کیلوگرم موفق شد با غلبه بر تمام حریفان خود به دیدار نهایی مسابقات جام جهانی جوانان در کشور بلغارستان راه پیدا کند.
وی در ادامه و در دیدار فینال با قبول شکست برابر حریف خود به مدال نقره دست یافت و بر سکوی نایب قهرمانی جهان ایستاد.
همچنین دیگر خبر از هیئت کشتی اینکه دو تن از داوران کشتی استان فریدون عابدین‌نژاد و سیدمحمد افتخاریان با موفقیت در کسب ارتقای درجه داوری، مسابقات جام خلیج‌فارس تهران را قضاوت خواهند کرد.

 


دبیر ستاد زکات کشور از ساخت 870 مسجد در سال‌جاری خبر داد و گفت: برای ساخت این تعداد مسجد که برخی امسال و برخی نیز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند، دوهزار و 200 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
حسین نبی‌لو روز شنبه در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در رودسر اظهار کرد: یک هزار و 400 میلیارد ریال از محل وجوه زکات، 700 میلیارد ریال از محل کمک‌های دولتی و یکصد میلیارد ریال از محل کمک‌های مردمی برای این منظور اختصاص یافته است.
وی یاد‌آور شد: 95 درصد ساخت مساجد از سوی ستاد زکات در روستاها و بقیه در شهرها اجرا می‌شود.
دبیر ستاد زکات کشور اضافه کرد: در پنج سال گذشته تا پایان سال 91، از محل وجوهات زکات کشور 5 هزار و 655 مسجد در کشور احداث شده است.
مسجد نوبنیاد روستای جواهردشت بخش چابکسر شهرستان رودسر عصر روز جمعه در مراسمی با حضور جمعی از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
روستای ییلاقی و گردشگری جواهردشت از توابع بخش چابکسر شهرستان رودسر در شرق استان گیلان واقع است.

 


طلاب و فضلای خارجی محصل در مدرسه حجتیه قم به مناسبت سالروز تخریب حرم ائمه بقیع(ع) در این مدرسه علمیه تجمع کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، جمع کثیری از طلاب و فضلای خارجی محصل در قم دیروز در مدرسه حجتیه قم گردهم آمده در اعتراض به تخریب حرم ائمه بقیع(ع) که در هشتم شوال 1334 هجری قمری به دست وهابی‌ها صورت گرفت تجمع کردند.
آیت‌الله رضا استادی دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه و امام جمعه قم در جمع این طلاب با بیان اینکه امروز همه هجمه‌های اسلام‌ستیزانه علیه تشیع صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در این میان علاوه بر نقشه‌های دشمنان، تعصب برخی از پیروان مذاهب اسلامی هم علیه تشیع وارد عمل شده است.امام جمعه قم، با تاکید بر علم‌آموزی بیشتر توسط شیعیان و روحانیون شیعه برای مبارزه علمی با پیروان سایر فرق اسلامی بیان داشت: باید تمام احادیث مورد اتفاق اهل سنت را با دقت مورد بررسی و موشکافی قرار داد و اختلافات و اشتراکات میان مسلمانان را دریافت.دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: امروز مشاهده می‌کنیم وهابی‌ها عقاید خود را به نام روشنفکری منتشر می‌کنند و سعی دارند با دستاویز قرار دادن برخی جملات در ادعیه شیعیان، پیروان اهل بیت(ع) را کافر جلوه دهند بنابراین استفاده از دلایل روشن و متقن در برابر مغالطه‌های آنها ضروری است.هشتم شوال سال 1334 هجری قمری یادآور حمله وهابی‌ها به فرماندهی شخصی به نام عبدالعزیز بن سعود به مدینه است که پس از اشغال شهر و بیرون کردن ماموران عثمانی دست به غارت بقیع و تخریب حرم اهل بیت(ع) کردند.در جریان این حمله قبور ابراهیم و عبدالله فرزند و پدر رسول گرامی اسلام(ص)، ام‌البنین مادر حضرت اباالفضل(ع) و اسماعیل فرزند امام صادق(ع) تخریب شد.

 


بجنورد - خبرنگار کیهان:
معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان شمالی که هفته گذشته از سوی استاندار از مسئولیت خود عزل شده بود با دستور معاون سیاسی امنیتی وزیر کشور به محل کار خود بازگشت.
سیف‌ا... مطلبی معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان شمالی بدون اطلاع قبلی و زمانی که در مرخصی بوده از سمت خود برکنار شد.
استاندار خراسان شمالی هفته گذشته، سیف‌ا... مطلبی را عزل و محمد امیری مدیرکل امنیتی استانداری را به سرپرستی این معاونت معرفی کرد.
به گزارش فارس نیز در پی برکناری معاون سیاسی امنیتی از استاندار خراسان شمالی، معاون سیاسی وزیر کشور با ارسال نامه‌ای خواستار بازگشت مطلبی شد.
سیدصولت مرتضوی در این نامه خطاب به احمدی بیغش آورده است: حسب گزارش‌های واصله اقدام به عزل معاون سیاسی استاندار و انتصاب فردی به عنوان سرپرستی این معاونت کرده‌اید. این اقدام بدون هماهنگی با وزارت کشور صورت گرفته و خلاف مقررات و خارج از وظایف ذاتی استاندار است.
در نامه معاون سیاسی وزیر کشور اضافه شده است: لذا ضمن کان لم یکن نمودن ابلاغ سرپرستی معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان شمالی، ترتیبی اتخاذ فرمایید که سیف‌الله مطلبی به وظایف ذاتی خود در معاونت سیاسی و امنیتی استانداری ادامه دهند.
در این راستا از استاندار خراسان شمالی خواسته شده یا معاون سیاسی و امنیتی را پذیرفته و همچنین حکم سرپرست جدیدرا ملغی کرده و یا از مسئولیت خود استعفا داده و کناره‌گیری کند.

 


تبریز- خبرنگار کیهان:
شهردار تبریز از تمایل وزیران و استانداران سابق برای در دست گرفتن صندلی شهرداری این شهر خبر داد.
علی‌رضا نوین در مراسم بهره‌برداری از 18 متری شهید خلیلی تبریز گفت: این افراد، در ملاقات‌ها، دیدارهای کاری و شخصی برای تصدی پست شهرداری تبریز، ابراز تمایل می‌کنند.وی مدعی شد: علت این امر ارتقای سطح مدیریت شهری تبریز، در سایه تلاش‌های صورت گرفته در راستای پیشرفت‌های چند سال گذشته است.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
سرپرست پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان از روند پیشرفت طراحی و تلفیق تجهیزات اویونیک هواپیمای جت مسافری 150 نفره برای نخستین بار در این دانشگاه خبر داد.
دکتر وحید غفاری نیا با اشاره به اهمیت ویژه دستیابی به فناوری‌های کلیدی در طراحی و ساخت هواپیمای جت مسافری 150 نفره گفت: بال، بدنه، موتور و اویونیک بخش‌های اصلی طرح هستند که اویونیک به دلیل برآورده کردن تعداد زیادی از کارکردهای اصلی هواپیما و ایمنی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به ارتباط مستقیم اویونیک با بخش‌های مختلف مرتبط با علوم برق و کامپیوتر اشاره و تعدد سامانه‌هایی با فناوری‌های گوناگون را از ویژگی‌های خاص سیستم اویونیک هواپیما بیان کرد و افزود: در یک هواپیمای مسافری مشابه موضوع این پروژه بیش از 200 نوع حسگر، حدود 300 عملگر، بیش از 200 پردازنده، بیش از 5 میلیون کد نرم افزاری و نیز حدود 50 سیستم کامپیوتری که در قالب یک شبکه با یکدیگر ارتباط دارند، اجزای اصلی اویونیک هواپیما هستند.
وی افزود: برای اجرای فاز طراحی مفهومی اویونیک طرح کلان هواپیمای ملی 150 نفره،‌هم اینک تمامی این گروه‌ها در پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان فعال می‌باشند.

 


شرق گلستان- خبرنگار کیهان:
به دنبال برداشت گل‌ محمدی از گلستان‌های مینودشت همزمان عملیات گلاب‌گیری نیز طی هفته جاری آغاز شد.
مدیر جهاد کشاورزی مینودشت گفت: برخی اراضی شیبدار این شهرستان که کشت غلات در آنها صرف اقتصادی ندارد به کشت گل ‌محمدی اختصاص یافته است.عیسی قربانی گفت: با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی و سازگاری خوب کشت این محصول، از دو سال پیش دو هکتار از این اراضی به صورت الگویی به کشت گل ‌محمدی اختصاص یافت.وی از استحصال 150 لیتر گلاب ناب از این گلستانها اشاره کرد و گفت: میزان تولید گلاب نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش یافته است.

 


آئین سنتی و مذهبی علم واچینی بقعه شاه شهیدان عصر روز جمعه با حضور هزاران نفر از دوستداران و علاقه‌مندان اهل‌بیت(ع) و فرهنگ علوی در استان گیلان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین قدیمی سوگواری علم واچینی در گیلان به یاد امام حسین(ع) و شهدای کربلا در شهادتگاه دو امام‌زاده هادی و محمد منتسب به فرزندان امام سجاد(ع) همه ساله در یکی از جمعه‌های اواسط مردادماه برگزار می‌شود.
در سال جاری به دلیل مصادف بودن نیمه مرداد با ماه مبارک رمضان، این آیین به بیست وپنجم مردادماه موکول شد.
مردم روستاها و جنگل‌نشینان اطراف روستای شاه شهیدان و ساکنان این روستا که به شیخ (در گویش گیلکی نگهبان امام‌زاده) معروف هستند؛ به رسم نیاکان خود و به همراه خیل عظیم زائران شهری و روستاهای شهرستان‌های رودبار، لاهیجان، رشت، سیاهکل، رودسر، لنگرود و مناطق دیلمان، پیرکوه، رحمت‌آباد و عمارلو این مراسم را به گونه‌ای باشکوه برگزار و بار دیگر با عزاداری و سینه‌زنی شور و هیجان حادثه کربلا را زنده کردند.
آیین علم واچینی در واقع معادل عاشورای محرم است که پس از 10 روز بستن علم در روز دهم، این علم را با برگزاری مراسم باشکوهی و به شکل مذهبی که رنگ و بوی شیعی دارد؛ اجرا می‌کنند.
روستای ییلاقی شاه شهیدان از مسیر جاده سیاهکل به دیلمان در شهرستان سیاهکل و توتکابن به بره‌سر در شهرستان رودبار راه دارد و در منتهی‌الیه منطقه کوهستانی دیلمان و عمارلو و در مسیر صعود به قله درفک واقع شده است.
این آیین که طی سال‌های اخیر به ثبت ملی رسیده، باشکوه‌ترین مراسم عزاداری حسینی است که بدون توجه به گردش ماه‌های قمری در فصل تابستان برگزار می‌شود.
در این روز 72 تکه پارچه به رنگ‌های سبز، مشکی و قرمز به معنای شهادت، عزا و خون‌ بر روی علم نصب و به عنوان تبرک بین زوار پخش می‌شود و در بعدازظهر آن روز پس از عزاداری و سینه‌زنی علم‌باز می‌شود و با باز کردن علم مراسم به پایان می‌‌رسد.
در مراسم علم واچینی امسال که در روستای شاه شهیدان برگزار شد، بین هشت تا 10 هزار نفر از مردم گیلان و استان‌های همجوار چون قزوین و مازندران شرکت کردند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10