(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 27 مرداد 1392 - شماره 20568

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نگاه
اولین موضع بین‌المللی وزیردفاع
دهقان: حوادث مصر زمینه‌ساز حضور کشورهای فرامنطقه‌ای است
درمکتب امام
نقش اعمال در سعادت و شقاوت انسان
مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید سازمان انرژی اتمی برگزار شد
عباسی: 18 هزار سانتریفیوژ نصب و در حال فعالیت هستند
گمانه‌ها درباره ریاست‌ دیوان محاسبات کشور
خزایی: جزئیات سفر رئیس‌جمهور به نیویورک اعلام می‌شود
نامه 90 نماینده مجلس به رئیس‌جمهور درباره مطالبات ایثارگران
جانشین فرمانده سازمان بسیج مستضعفین: شکار پهپاد جاسوسی در دروس آمادگی دفاعی تدریس می‌شود
وزیر کشور: استفاده از نیروهای توانمند، از برنامه‌هایم در وزارت کشور است
روابط عمومی مجلس اعلام کرد
اشتباهی در قرائت تعداد آرای وزیر ارشاد رخ نداده است
   


چه کسی باید از چه کسی بگذرد؟
روح‌الله عبادی
آقای رئیس جمهور روز عید فطر در دیدار مسئولان نظام با رهبر معظم انقلاب، سخنانی ایراد کردند که بخشی از آن، در بخش «مبانی» و «روش» بحث مبهم بود و در نتیجه مورد سوء استفاده رسانه‌های مخالف منافع ملت قرار گرفت.
آقای دکتر روحانی با اشاره به ماه مبارک رمضان، همه را به عفو و گذشت از یکدیگر توصیه کردند که چنانچه صرف این توصیه بدون انگشت گذاشتن روی مصداقی خاص بیان می‌شد، دشمنان ایران، بهانه‌ای برای استقبال نمی‌یافتند. اما آقای رئیس جمهور سخن خود را اینگونه ادامه دادند:
«هر آنچه که گله داریم از انتخابات اخیر و قبل و بعدش، این ماه، ماه رحمت است «الاتحبون ان یغفر الله لکم» پس اگر اینچنین است «ولیعفوا، ولیصفحوا»؛ ... مگر این امیرالمؤمنین نبود که بعد از ضربت در ماه مبارک رمضان فرمود اگر زنده ماندم من اولی هستم به عفو و اگر رفتم «فالعفو لی قربه و هو لکم حسنه، فاعفو الا تحبون ان یغفر الله لکم.»
آقای رئیس جمهور با یاد کردن از مسئله انتخابات و همچنین ذکر نمونه‌ای تاریخی از نظر حاکم اسلامی در مورد چگونگی مجازات عامل ترور خود، در واقع، مسئله را از سطح فردی، به سطح عمومی و حاکمیتی بردند. با این حال، از آنجا که آقای روحانی به «صراحت لهجه» شناخته می‌شوند، شایسته است در خصوص نکات زیر توضیحات و نظرشان را بیان کنند تا هم صورت و ابعاد مسئله و هم انتظارات ایشان از موضوع شفاف شود:
1- مسئله فتنه 88 یک اختلاف و نزاع شخصی نبود، بلکه یک توطئه پیچیده و چند لایه با حداقل 20 سال برنامه‌ریزی خارجی علیه انقلاب اسلامی بود. البته این توطئه طیفی از عاملین، مباشرین، معاونین و پیاده نظام را درون خود داشت که برخی آگاهانه و بعضی ناآگاهانه، در ماجرا مشارکت داشتند. به همین دلیل نیز با فروکش کردن غبارها و هدایت‌های روشنگرانه رهبر انقلاب و اقدامات افراد دلسوز و دستگاه‌های مسئول و همچنین اثبات دروغ بودن ادعاهای رنگارنگ تقلب، تجاوز، ‌کشته‌سازی و... که اجزای عملیات روانی کودتا برای تحریک افکار عمومی بود، بدنه اجتماعی این جریان ریزش شدیدی کرد، به نحوی که در 9 دی 88، بخش قابل توجهی از ده‌ها میلیون نفری که برای اعلام انزجار از حرمت‌شکنی‌ها به خیابان آمدند، همان‌هایی بودند که به کاندیداهایی غیر از فرد منتخب رأی داده بودند و شاید حتی در روزهای اول پس از انتخابات، شبهه‌ای در ذهن داشتند.
2- عفو و گذشت باید از جانب فرد «ذی‌حق» صورت بگیرد، آقای رئیس جمهور در همین سخنان روز عیدفطر خود تأکید کردند:
«اگر در یک کلمه بخواهیم تقوا را معنی کنیم یعنی قانونگرایی، قانونگرایی در برابر قانون خدا و حتی در برابر قانونی که در جمهوری اسلامی ایران به تصویب و تأیید شورای محترم نگهبان رسیده است.»
مرحبا بناصرنا؛ با این تفسیر، روشن است که آقای رئیس جمهور در نقطه مقابل انگیزه، خواست و ادعاهای جریان فتنه قرار دارد و قانون‌شکنان و فتنه‌انگیزان را ظالم می‌داند. سه سال قبل نیز رهبر انقلاب، ‌تبیین فرمودند که یک پایه آن حوادث ناگوار، ‌نداشتن تقوای جمعی بود:
«در دهه‌های قبل، یک جریانی در کشور وجود داشت به نام جریان چپ. آنها شعارهای خوبی هم می‌دادند، اما خودشان را مراقبت نکردند و تقوای جمعی به خرج ندادند. در میانشان آدمهایی بودند که تقوای فردی هم داشتند، اما نداشتن تقوای جمعی، کار آنها را به جایی رساند که فتنه‌گر ضد امام حسین و ضد اسلام و ضد امام و ضد انقلاب توانست به آنها تکیه کند!»
اکنون طبق همان تقوا و قانون مورد تأکید رئیس جمهور، ترکیب و تکلیف عاملان فتنه 88 که ظلم بزرگی در حق کشور،‌ رهبری، مردم و قانون کردند و خسارت‌های مادی و معنوی و اعتباری فراوانی بر پیکره ایران عزیز وارد آوردند، روشن است و در حقیقت مردم و رهبری، عناصر ذی‌حق هستند در مقابل عاملان این رفتار نانجیبانه که کشور را تا لبه پرتگاه برد و اگر عنایت خداوند، حکمت رهبری و بصیرت مردم نبود، بعید نبود وضعیت ایران بزرگ بهتر از وضعیت آشفته امروز مصر باشد.
3- آیا راه برای بازگشت عناصر دخیل در فتنه بسته است؟ آیا نظام اسلامی، بر توسعه دایره شمول فتنه اصرار دارد یا برعکس؟
پاسخ قطعاً و یقیناً منفی است. مرور گفتار و رفتار رهبر انقلاب از آغاز فتنه تا امروز نشان می‌دهد که ایشان در سطح حداکثری راهبرد «جذب حداکثری و دفع حداقلی» را دنبال و اعمال کردند و بسان طبیبی دلسوز، نهایت ظرافت را در جداسازی میکروب‌های سیاسی از جامعه به خرج دادند. حماسه 9 دی، بدون تردید محصول همین راهبرد در کنار راهبرد «بصیرت‌افزایی» بود. در واقع دو راهبرد حکیمانه مزبور منجر به این شد که بخشی از جامعه که با سوء استفاده از عواطفش و تحریک احساساتش و بر مبنای یکسری ادعاهای دروغ، دچار مسئله شده بود، با آگاهی از این سوء استفاده و القائات کذب، رشته‌های تعلق عاطفی خود را از «امپراتوری دروغ» بگسلد و اتفاقاً دلبستگی او به نظام و رهبری که به خاطر حفظ جمهوریت و صیانت از رأی ملت، در مقابل حجم انبوه فشارها و باج‌خواهی‌ها ایستادگی کردند و سیل تهمت‌ها و سرزنش‌های دشمنان را به جان خریدند، به مراتب بیشتر شود. سند قطعی دیگر این ادعا هم انتخابات اخیر است که حتی عده‌ای از افرادی که تا چندی قبل نسبت به فرایند انتخابات کشور حرف و حدیث داشتند با حضور و ثبت نام در انتخابات عملاً به صداقت نظام در پاسداری از آراء ملت اعتراف کردند به فرض هم که رهبری شخصاً از خطای غیر قابل بخشش این جماعت بگذرند، آیا ملت از حق خود خواهند گذشت؟ پاسخ یقیناً منفی است.
4- راه بازگشت چیست؟
رهبر انقلاب در بیانات اخیرشان در دیدار با دانشجویان راه بازگشت را برای چندمین بار بیان کردند: «اعتراف به دروغ بودن ادعای خسارت‌زای تقلب و عذرخواهی». یعنی توبه از خطا و آنهم توبه عملی. توبه عملی نیز در موضوعی با فراگیری اجتماعی عبارت است از اصلاح و تبیین. این روش برگرفته از منطق قرآن حکیم است که مکرراً و در آیات مختلف به آن اشاره شده است از جمله: «الاالذین تابوا و اصلحوا و بینوا فاولئک اتوب علیهم و انا التواب الرحیم» یا «کتب ربکم علی نفسه الرحمه انه من عمل منکم سوءا بجهاله ثم تاب من بعده واصلح فانه غفور رحیم» البته در موضوعات اجتماعی نظیر فتنه عظیم 88 روشن است که با اقرار به اشتباه و روشنگری، باز هم خسارات فراوان وارد آمده به کشور به تمامه جبران نمی‌شود و بخش زیادی از آب رفته به جوی باز نمی‌گردد، اما این نهایت لطف و رأفت نظام اسلامی و رهبری است که راه بازگشت را اینگونه پیش پای خطاکاران، تسهیل می‌کنند.
5- آیا ذی حقان، حق گذشت از حق خود بدون توبه و اصلاح از سوی مجرمان را دارند؟
در یک مسئله شخصی که حقی از فردی ضایع شده است، ‌صاحب حق می‌تواند آنگونه که صلاح می‌داند گذشت یا درخواست مجازات کند، اما در یک مسئله عمومی و اجتماعی با حجم کم‌نظیر زیان‌ها و آسیب‌ها نیز آیا همین گونه است؟ آقای رئیس جمهور در سخنان خود به توصیه امیرالمؤمنین(ع) به عفو قاتل‌شان اشاره کردند اما شایسته بود به این نکته نیز می‌پرداختند که چرا پس از شهادت مولای متقیان، امام حسن مجتبی(ع) به عنوان حاکم اسلامی، ‌ابن ملجم را عفو نکردند و مجازات کردند؟ پاسخ روشن است، ‌امیرالمؤمنین(ع) از حق شخصی خود گذشت کردند اما آن شقی ازلی و ابدی، با قتل حاکم اسلامی ضربه‌ای به جامعه اسلامی وارد کرده بود که ذی حق در این ماجرا صرفاً امیرالمؤمنین(ع) نبود و امام مجتبی علیه‌السلام با همین منطق و از جانب حق جامعه که امروزه به آن «جنبه عمومی جرم» می‌گویند،‌ قاتل را قصاص فرمود.
آیا رواست که یک واقعه تاریخی درس‌آموز به شکل ناقص نقل و از آن برای تئوریزه کردن یک درخواست قابل مناقشه استفاده شود؟
در شرایطی که برخی عاملان کودتای سال 88 همچنان به گردنکشی مقابل «قانون و اراده ملت» افتخار و اصرار می‌کنند و نه تنها اراده‌ای برای توبه و اصلاح و تبین ندارند، بلکه برای افساد و بی‌تقوایی و قانون‌گریزی بیشتر برنامه دارند، مسلماً آقای رئیس جمهور که خود حقوقدان و مرد قانون هستند و در سخنانشان نیز رعایت تقوا را در یک جمله «عمل به قانون مورد تأیید شورای نگهبان» می‌خوانند، دعوت به گذشت از این عناصر بی‌تقوا و قانون‌شکن که همچنان بر بی‌تقوایی و قانون‌شکنی اصرار دارند، نمی‌کنند. بنابراین، درخواست می‌شود که آقای دکتر روحانی توضیح تفصیلی و منظور دقیق خود را در خصوص سخنان روز عید فطرشان که مورد سوء استفاده مخالفان منافع مردم ایران قرار گرفته است، بیان کنند.
البته قابل درک است که چه حجمی از فشارها بر آقای رئیس جمهور از سوی همان جریان قانون شکن که باعث و بانی این اتفاقات ناگوار در سال 88 بود، و اکنون نیز خود را قیم و بانی پیروزی آقای دکتر روحانی می‌دانست جریان دارد که خوشبختانه آنچه در جلسات 4گانه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی شاهد بودیم نشان داد آنها به اندازه‌ای منفور هستند که برائت از فتنه و فتنه‌گران به ترجیع بند همه وزرای پیشنهادی و نمایندگان مردم تبدیل شده بود.

 


وزیر دفاع تاکید کرد: توسعه بی‌ثباتی در مصر و تصاعد ناامنی در منطقه زمینه‌ساز حضور نیروهای فرامنطقه‌ای خواهد شد.
سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دیروز با حضور در ساختمان شماره یک وزارت دفاع فعالیت کاری خود را به عنوان دوازدهمین وزیردفاع جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد.
وزیردفاع با تاکید بر ضرورتهای پیش رو در زمینه ارتقاء فرآیند قدرت‌سازی در سطح ملی و کاهش شکاف فناوری در حوزه‌های اولویت‌دار افزود: مجموعه برنامه‌های وزارت دفاع در شرایط جدید با رویکرد جهش فناورانه راهبردی تنظیم شده و با در اختیار گرفتن شاخصهای نسل چهارم فناوری به مورد اجرا گذارده خواهد شد.
دهقان در پاسخ به سوالی در مورد آینده تحولات جاری در کشور مصر با اشاره به ضرورت استقرار دموکراسی و اراده مردم در این کشور اظهار داشت: رخدادهای تاسف‌بار در مصر نتیجه‌ای جز تضعیف مستمر قدرت‌ ملی در این کشور نخواهد داشت.
وی عدم دستیابی طرفین به راه‌حلهای مبتنی بر گفتگو و توافق ملی را با توجه به جایگاه مصر در منطقه، موجب توسعه و تعمیم بحران و تضعیف جبهه اسلام‌خواهی عنوان کرد و افزود: توسعه بی‌ثباتی در مصر و تصاعد ناامنی در منطقه، موجب شکل‌گیری حفره امنیتی در حوزه شمال آفریقا و زمینه‌ساز حضور نیروهای فرامنطقه‌ای خواهد شد و در درازمدت می‌تواند موجب تغییر موازنه به نفع غرب و رژیم صهیونیستی شود.
به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، وزیر دفاع با ابراز تاسف درخصوص اقدامات تروریستی زنجیره‌ای در لبنان بویژه انفجار خودرو بمب‌گذاری شده در منطقه ضاحیه جنوبی که منجر به شهادت جمعی از مردم بیگناه این کشور شد، اظهار داشت: نشانه‌هایی از اجرای برنامه‌ای پیچیده و چند وجهی متاثر از تحولات سوریه برای ایجاد درگیریهای فرقه‌ای، طایفه‌ای و مذهبی با هدف تضعیف جبهه مقاومت ضداسرائیلی و ایجاد ناامنی در لبنان مشاهده می‌شود که نیازمند توجه و هوشیاری بیشتر همه گروهها، اقوام و مذاهب است.

 


مهمترین چیزها برای کشور
مهمترین چیزی که برای کشور ما لازم است:
- تعهد اسلامی
- و تهذیب اسلامی است.
که اگر این یک سنگر، صحیح بشود و سنگر دانشگاه و فیضیه یک سنگر اسلامی باشد، دیگر سایر ملت به این طرف و آن طرف نخواهند گرایید و با صراط مستقیم، راه انسانیت و راه اسلامیت و راه استقلال و راه آزادی را طی می‌کنند. آئین انقلاب اسلامی - ص 210

 


دين در منقول خلاصه نمي‌شود؛ دين مجموعه عقائد، اخلاق، احكام فقهي و حقوقي و مانند آن است؛‌ اين را می‌گويند: (دين)، اين اصل اوّل؛ اين قوانين را می‌گويند: «دين». دين غير از تديّن است! يك كسي كه قبول كرده، می‌شود متدين؛ يك كسي كه نُكول دارد، می‌شود كافر؛ حالا يا قبول يا نُكول. ولي دين اينهاست، اين مجموعه قوانين را می‌گويند دين؛ پذيرش اين قوانين می‌شود تديّن، می‌شود ايمان. پس ايمان و تديّن وصف انسان است، دين مجموعه قوانين است؛ اين اصل دوّم.
اصل سوّم آن است كه اين مجموعه قوانين را كي بايد وضع كند؟ خدا؛ به هيچ وجه غير خدا در تدوين اين قوانين دخيل نيست، عقل، مَعزول محض است. مبادا كسي خيال كند بعضي از قوانين عقلي است؛ چون عقل يك چراغ و نورافكن خوبي است، يك قمر و شمس خوبي است. از آفتاب كاري ساخته نيست! ما يك «سراج» داريم، يك «صراط». صراط،‌ يعني راه را خدا تنظيم می‌كند؛ يك چراغي به ما داد كه ما اين راه را ببينيم، نه اينكه عقل، قانون وضع می‌كند؛‌ عقل، قانون می‌شناسد! كلّ نظام مخلوق خداست، انسان مخلوق خداست، پيوند انسان و جهان مخلوق خداست؛ چه می‌ماند كه عقل قرار وضع كند؟!
منتها عقل يك چراغ قوي و نورافكن خوبي است كه اين اضلاع سه‌گانه مثلث را می‌فهمد؛ خدا هست، جهان را آفريد، انسان را آفريد، راه انسان و جهان را هم تنظيم كرد، همين! چه بايد بكنيم را چراغ نمي‌گويد؛ چراغ خبر می‌دهد كه اگر اين راه را رفتي می‌شود تيغ‌پروري به تعبير حكيم فردوسي و آبياري كردن درخت پرتيغ. مدام با زبان آبروي اين را بردي، با زبان قلم دروغ گفتي، تهمت زدي، افتراء زدي؛ اين خار به آن صورت در می‌آيد. اگر نرم رفتار بود، عدل رفتار بود، احسان و نثار و ايثار داشت، می‌شود پرنيان.
اگر بار خار است، خود كشته‌اي
و گر پرنيان است، خود رشته‌اي
بنابراين عقل جز چراغ، كار ديگري ندارد! صراط،‌ يعني راه را او آفريد؛ فرمود: وَ اَنَّ هذَا صِراطِي مُستَقيماً (1). به ما عقل داد كه اين چراغ درون است تا راه را ببينيم. قرآن و روايات براي ما فرستاد كه آنها چراغ قوي‌اند، اين راه را به ما نشان می‌دهند. مهندس اين راه فقط خداست، بالأصاله اين راه را از راه وحي به انبياء فهماند؛ بعد به بشر عقل و فطرت داد از درون، كتاب و سنّت داد از بيرون، ظواهر آيات و روايات نورافكن قوي‌اند، راه را به ما نشان می‌دهند؛ عقل و فطرت نورافكن قوي درونند، راه را به ما نشان می‌دهند. بنابراين اصل اوّل اين است كه دين چيست، مجموعه قوانين و اعتقادات و اخلاق و فقه و حقوق. اصل دوّم اينكه تديّن چيست، پذيرش اين دين است. اگر كسي قبول كرد، می‌شود متديّن؛ نُكول كرد، می‌شود كافر. اصل سوّم اين است كه منشأ هستي‌شناسي دين چيست، خداست كه اِنِ الحُكمُ إلا لِلّه(2)؛ و هيچ شريكي هم ندارد. اصل چهارم: منبع معرفت‌شناسي دين چيست، ما از كجا بفهميم خدا اين قوانين را وضع كرد؛ مستقيماً از راه وحي. تنها كسي كه در جهان می‌فهمد خدا چه فرمود، انبياء و اولياء هستند. پنجم: ما كه پيغمبر نيستيم، از كجا بفهميم كه خدا به انبياء چه گفت؟ به ما عقل داد به نام چراغ درون، فرهنگ و ادبيات داد به عنوان لسان و نقل از بيرون. اين ادلّه نقلي مثل ادلّه عقلي دو تا جناحند، دو تا چراغند كه ما می‌فهميم انبياء از خدا چه آورده‌اند! دليل عقلي و دليل نقلي چراغ است، نه صراط! اينها به ما نشان می‌دهند كه انسان يك موجود ابدي است، بايد خودش را بسازد.
سرّ نيازمندي به اخلاق اسلامي
ما براي هميشه هستيم. اخلاق براي آن است كه سلامت ما را اولا و اینکه ديگر مبتلا نشويم به فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللهُ مَرَضاً و نمونه‌هاي ديگر را تامین کند. براي اينكه ما با يك عالمي روبرو هستيم كه ميلياردها نفر جمعند، ولي زندگي‌شان اجتماعي نيست. برابر آيه سوره مباركه واقعه: اِنَّ الاَوَّلينَ وَ الآخِرينَ. لَمَجمُوعُونَ إلَي مِيقاتِ يُومٍ مَعلُوم(3). همه در صحنه قيامت جمعند، ولي زندگي اجتماعي نيست؛ يعني چه؟ يعني كسي بخواهد با روابط یا ضوابط مشكل را حل كند، نمي‌تواند. در دنيا انسان اگر نيازي داشته باشد؛ يا با روابط حل می‌كند يا با ضوابط. يعني با دوستي؛ برادر از برادر كمك می‌گيرد، پدر به فرزند كمك می‌كند، با روابط دوستي و خانوادگي يا قبيله‌اي و يا حزبي يا باندي مشكل حل می‌شود. يا نه، از راه ضوابط حل می‌شود، نه روابط؛ انسان چيزي را می‌خرد يا اجاره می‌كند يا مضاربه دارد يا عقود اسلامي دارد.
در صحنه قيامت نه روابط است، نه ضوابط؛ فرمود: لا بِيعٌ فِيهِ وَ لا خُلَّه(4). يعني نه خريد و فروش و تجارت و ضوابطي در كار است كه انسان اگر گرسنه است، چيزي را تهيه كند؛ نه خُلّت و خليل بازي و دوست‌بازي و دوست‌يابي و امثال ذلك است كه مشكلش را با دوستي حل كند؛ فقط می‌ماند مسأله شفاعت كه شافع بايد به اذن خدا شفاعت كند، مشفوعٌ لَه هم بايد مُرتضَي المَذهب باشد كه لا يَشفَعُونَ إلا لِمَنِ ارْتَض(5). بنابراين ما وارد يك چنين صحنه‌اي می‌شويم؛‌ ميلياردها مردم هستند و ما هم نيازمنديم. ما بالأخره بدن داريم؛ لباس می‌خواهيم، جا می‌خواهيم، مسكن می‌خواهيم، غذا می‌خواهيم، آب می‌خواهيم؛ همه را بايد خودمان همراه ببريم.
نقش اعمال در سعادت و شقاوت انسان
آن كه مردم را رنجاند، فردا هم به بيان قرآن كريم: ليسَ لَهُمْ طَعامٌ إلا مِنْ ضَريع(6). «ضَريع» يعني تيغ‌هاي بياباني كه شتر می‌خورد. بعضي علف‌هاي نرم است كه گوسفند می‌خورد، امّا اين بيابان كه خار مَغيلان دارد و امثال ذلك، شتر می‌خورد. اين بوته پر تيغ را می‌گويند: «ضَريع»، فرمود:‌ کسی كه كارش جز تيغ زدن چيز ديگر نبود؛ در قيامت كه گرسنه است، ما همين ضَريع رابه او می‌دهيم! امّا اين ضَريع در دنيا شتر را سير می‌كرد اما اين شخص در قیامت مجبور است بخورد، امّا سير نمي‌شود، عطشش هم فروكش نمي‌شود: لا يُسْمِنُ وَ لا يغنِي مِنْ جُوع(7). مثل آدم تيغ زنِ بد دهان؛ مرتب آبروي افراد را می‌برد، امّا باز سير نيست كه پس فردا و پَسين فردا باز هم اين كار را می‌كند. فرمود: ‌اينها را خود آدم می‌كارد و گرنه آنجا تيغی در كار نيست!
در كنار همين تيغ‌خور، پرنيان‌باف هم هست! الان در حرم مطهر امام هشتم (ع) يك گودالي از جهنّم هست، يك باغی از باغ‌های بهشت! آن قبر هارون همان جاست!
قَبرانِ فِـي طُـوسْ خيرِالناس کلهـم وَ قَبرُ شَرِّهِـم هـذَا مِـنَ العِـبَر
ما يَنفَعُ الرِّجسَ مِن قرب الزَّكِي و ما عَلَي الزَّكِيِ بقرب الرِجس مِن ضرَر(8)
(در طوس دو قبر وجود دارد که یکی متعلق به بهترین مردمان است و دیگری از آن بدترین خلایق است و این، خود مایه عبرت است.
قرار داشتن پلیدی در کنار پاکی سودی نخواهد داشت، همچنانکه قرارگرفتن پاکی در کنار پلیدی، ضرری به آن نمی‌زند).
يك گودالي از جهنّم، قبر هارون است،‌ روضه‌اي از رياض بهشت، قبر مطهر امام هشتم، و این دو، كنار هم هست! نمونه‌هایي از آن را ما در عالم رؤيا داريم. اگر در يك مسافرخانه‌اي يك آدمي در كنار تخت او تخت ديگري بيايد، يك كسي از اراذل و اوباش آنجا باشد، اين خواب وحشتناك می‌بيند، آن يكي خواب لذّت‌بخش می‌بيند؛ اين خواب می‌بيند كه وارد حرم مطهر سيّدالشهداء شده، يا وارد اَعتاب مقدّسه شده، علماء را ديده، زيارت كرده، اين مشغول اين خواب است؛ آن هم مشغول خواب است، مِي گساري را خواب می‌بيند. اينها از هم جدا و منقطعند، در عالم برزخ هم همين طور است. اين طور نيست كه آن يكي كه گودال جهنّم دارد آسيبي برساند به بهشتي‌ها، یا بالعَكس! ما اينها را بايد بسازيم.
آنگاه خيلي از اين سؤال‌ها رخت برمی‌بندد كه ما چرا اخلاق می‌خواهيم، رابطه اخلاق با دين چيست، رابطه زبان‌شناسانه چيست، ما چگونه مفاهيم اخلاقي را تعريف كنيم؛ رابطه هستي‌شناسانه اخلاق با دين چيست، اصول اخلاقي را چگونه از كجا بگيريم، رابطه معرفت‌شناسانه اخلاق و دين چيست، از كجا بشناسيم؛ رابطه روان‌شناسانه اخلاق و دين چيست، تأثير روحي‌اش چگونه است، تعهد اخلاقي چيست؛ همه اينها را اين بررسي و عناصر محوري پاسخ می‌دهد.
بيانات حضرت آيت‌الله جوادي آملي (مدظلّه) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از طلاب و روحانيون،‌ دانشجويان و اقشار مختلف مردم، قم؛ 1/ 11/ 1388
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) انعام/ 153 (2) انعام/ 57 (3) واقعه/ 49 و 50
(4) بقره/ 254 (5) انبياء/ 28 (6) غاشيه/ 6
(7) غاشيه/ 7 (8) شعر از دعبل خزاعی، بحارالأنوار/ 48/ 324 ـ با اندكي اختلاف
خوان حکمت روزهای یکشنبه منتشر می‌شود.

 


دکتر فریدون عباسی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی در مراسم تودیع خود با دکتر صالحی به عنوان رئیس جدید این سازمان از فعالیت 18 هزار سانتریفیوژ در مراکز هسته ای کشور خبر داد.
به گزارش ایسنا در این مراسم که با حضور تعدادی از خبرنگاران داخلی برگزار شد، فریدون عباسی در کنفرانس خبری مشترک با صالحی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
دکتر فريدون عباسي در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه تعداد سانتریفیوژ در اختیار داریم؟ گفت: تعداد سانتریفیوژ‌ها و آمار دقیق آن توسط بازرسان آژانس در گزارش‌های این نهاد بین‌المللی ارائه می‌شود اما من می‌توانم بگویم که موجودی ما در اول مردادماه بیش از 17 هزار سانتریفیوژ نسل یک است که بیش از 10 هزار تای آن در حال فعالیت هستند و 7 هزار تا آماده راه‌اندازی هستند.
وی افزود : 1000 دستگاه ماشین سانتریفیوژ نسل جدید ساخت ایران هم نصب و آماده راه‌اندازی است و در مجموع 18 هزار سانتریفیوژ نصب و در حال فعالیت هستند.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان غنی‌سازی زیر 5 درصد و تا 20 درصد نیز گفت: نزدیک به 9 هزار سانتریفیوژ در سایت نطنز غنی‌سازی کم‌تر از 5 درصد را انجام می‌دهند و بیش از 700 سانتریفیوژ نیز هم‌زمان در سایت نطنز و فردو غنی‌سازی 20 درصد را انجام می‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: الان بیش از 20 مجتمع سوخت برای راکتور تهران ساخته شده است که 16 یا 17 مجتمع تحویل راکتور شده است و البته روند تبدیل UF6 بیست درصدی به U3O8 نیز ادامه دارد.
رییس پیشین سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: فرآیند تولید سوخت 20 درصد و تبدیل آن به صفحه سوخت، در کشور بومی شده است و اشکالات به مرور رفع شده است.
عباسی از در نظر گرفتن سوخت جدید برای راکتورهای تحقیقاتی در آینده خبر داد و گفت: سوخت‌های جدید، سوخت‌های معروف به سیلی ساید هستند که در مجتمع سوخت سازمان انرژی اتمی به نتیجه رسیده‌اند.
وی تاکید کرد: برای تولید این سوخت، با آژانس بین‌المللی اتمی هماهنگی‌های لازم انجام خواهد شد و روند تکمیل تحقیقات بر روی سوخت در حال تکمیل شدن است.
رییس پیشین سازمان انرژی اتمی درباره وضعیت نیروگاه بوشهر و تحویل رسمی آن به پیمانکار ایرانی نیز گفت: نیروگاه بوشهر وضعیت خوبی دارد و پیمانکار روس توانسته است در فرصت لازم و در آرامش مشکلات فنی که در خلال مراحل راه‌اندازی و آزمایش‌ها وجود داشت را رفع کند.
وی ادامه داد: در دو ماه گذشته مجددا راکتور راه‌اندازی و به شبکه سراسری برق متصل شد و ما توانستیم به وزارت نفت و نیرو که پیگیر دریافت برق بوده‌اند، برق مورد نیاز را بدهیم.
وی تاکید کرد: تا زمانی که ما از روس‌ها تضمین لازم را نگیریم و یا موضوع ژنراتور یا دیگر موارد نیروگاه را مشخص نکنیم، نمی‌توانیم زمان دقیقی را برای تحویل رسمی نیروگاه بوشهر اعلام کنیم.
عباسی خاطرنشان کرد: ما توانستیم راکتور بوشهر را تا حد خوبی جلو ببریم و آموزش‌های لازم را به نیروهای‌مان بدهیم و مهم‌تر این که از سطح ایمنی نیروگاه مطمئن شویم. در دو سال گذشته که بنده در سازمان انرژی اتمی مسئولیت داشتم از ایمنی نیروگاه بوشهر حتی در آزمون‌های لرزه‌ای اطمینان پیدا حاصل کردیم و حس‌گرها نتایج خوبی را نشان دادند. و نیروگاه بوشهر از آخرین استانداردهای ایمنی بین‌المللی برخوردار است.
وی در رابطه با تصمیم مسوولان برای تکمیل نیروگاه بوشهر توسط روس‌ها خاطرنشان کرد: ما به تصمیماتی که متخصصان ما در گذشته گرفته‌اند باید احترام بگذاریم چراکه با داده‌های آن زمان این تصمیم را گرفته و نیروگاه را برای تکمیل به روس‌ها سپردند. در شرایط جدید و با پیشرفت تکنولوژی هم ما و هم روس‌ها تجارب جدید و بیش‌تری را کسب کرده‌ایم و می‌توانیم در آینده همکاری‌های خوبی داشته باشیم.
عباسی در رابطه با تامین امنیت متخصصان و دانشمندان کشور نیز تصریح کرد: ما از سیستم‌های پیشرفته، تامین امنیت متخصصان استفاده می‌کنیم. اما خودم تاکنون از این امکانات استفاده نکرده‌ام. با این حال معتقدم که تجهیزات و روش‌های علمی در حفاظت از نیروهای‌مان را تقویت کنیم و ساختار امنیتی را با کمک همه مسئولان و با هماهنگی‌های لازم اصلاح کنیم.
در پایان مراسم تودیع و معارفه روسای جدید و قبلی سازمان انرژی اتمی کشور از زحمات دکتر فریدون عباسی دوانی با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.

 


طی مراسمی رحمانی فضلی رئیس سابق دیوان محاسبات از کارکنان این سازمان خداحافظی کرد.
عبدالرضا رحمانی فضلی که توانست به عنوان وزیر کشور از مجلس رای اعتماد بگیرد دیروز در مراسمی با کارکنان دیوان محاسبات خداحافظی کرد.
با توجه به اینکه پروسه تعیین رئیس جدید دیوان محاسبات در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و به دنبال آن صحن علنی حدود دو هفته به طول می‌انجامد، برای پیشبرد امور امین حسین رحیمی دادستان دیوان محاسبات در حکمی به عنوان قائم مقام انتخاب شده است.
جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم درخصوص گزینه‌های مطرح برای تصدی ریاست دیوان محاسبات کشور اظهار داشت: تاکنون در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در این مورد بحثی صورت نگرفته است.
وی درباره گزینه‌های تصدی این پست خاطر نشان کرد: فرهاد رهبر، حسن سبحانی، عباسعلی کدخدایی، محمدحسن صادقی و امین‌حسین رحیمی از گزینه‌های ریاست دیوان محاسبات کشور هستند.
قادری یادآور شد: برخی از نمایندگان مجلس همچون محمدقسیم عثمانی و محمدعلی عبدالله‌زاده نیز برای ریاست دیوان محاسبات اعلام آمادگی کرده‌اند.
گفته می‌شود، شانس عباسعلی کدخدایی برای ریاست دیوان محاسبات کشور از بقیه گزینه‌ها بیشتر است.
اخذ نظر مشورتی از هیئت‌رئیسه
برای انتخاب رئیس دیوان محاسبات
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ممکن است در رابطه با انتخاب رئیس جدید دیوان محاسبات با هیئت رئیسه مشورت شود ولی تصمیم در این رابطه به عهده کمیسیون برنامه و بودجه است.
محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سؤال که آیا در هیئت رئیسه مجلس در مورد رئیس جدید دیوان محاسبات بحثی شده یا خواهد شد، اظهار داشت: ما تاکنون بحثی در این رابطه نداشتیم؛ از نظر مکانیزم هم افرادی که در این رابطه برای تصدی پست ریاست دیوان محاسبات علاقه دارند باید خودشان را به کمیسیون برنامه و بودجه معرفی کنند و بعد هم کمیسیون برنامه و بودجه در این رابطه تصمیم می‌گیرد.
وی افزود: بعد از اینکه کمیسیون برنامه و بودجه بررسی‌های لازم را در این رابطه انجام داد، در نهایت گزینه خود را جهت رای‌گیری نهایی به صحن علنی مجلس معرفی می‌کند و در نهایت همه نمایندگان نظرشان را در این رابطه اعلام خواهند کرد. باهنر با بیان اینکه هیئت رئیسه در این رابطه نظری نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: البته ممکن است در این رابطه با هیئت رئیسه مشورت شود ولی تصمیم در این رابطه به عهده کمیسیون برنامه و بودجه است. نایب رئیس مجلس گفت: تاکنون گزینه‌های زیادی برای تصدی دیوان محاسبات مطرح شده‌اند که تعداد آنها به 17 یا 18 نفر هم می‌رسد.

 


نماینده ایران در سازمان ملل گفت: برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به نیویورک پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است و چنانچه سفر ایشان قطعی شود، اعلام خواهد شد.
محمد خزایی نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل درباره سفر احتمالی رییس‌جمهور به نیویورک در شهریورماه برای شرکت در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل اظهار کرد: اگر آقای روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی تشریف بیاورند حداقل دو سخنرانی در صحن مجمع عمومی خواهند داشت و علاوه بر آن در اجلاس وزرای خارجه جنبش غیرمتعهدها شرکت می‌کنند و سایر برنامه‌هایی که برای شرکت ایشان برنامه‌ریزی شده است.
وی گفت: البته جزییات برنامه‌های سفر رییس‌جمهور به نیویورک پیش‌بینی شده است اما اعلام آن‌ها منوط به مشخص شدن آن است که ایشان به نیویورک تشریف می‌آورند یا خیر.
وی درباره سخنرانی‌های رییس جمهور در سازمان ملل گفت: یک سخنرانی در روز نخست برگزاری مجمع عمومی و سخنرانی دوم در چارچوب ریاست جنبش غیرمتعهدها درباره خلع سلاح جهانی خواهد بود.

 


نماینده مردم دشتستان در مجلس با اشاره به نامه 90 نماینده به رئیس‌جمهور برای پرداخت معوقات ایثارگران، از قول همکاری وی در این خصوص خبر داد.
حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان با اشاره به جزئیات نامه بیش از 90 نماینده مجلس درخصوص تسریع در پرداخت معوقات ایثارگران و آزادگان، اظهار داشت: با توجه به اینکه بخشی از ایثارگران در بحث بازنشستگی معوقاتی داشته‌اند و در بودجه 92 نیز تعریف شده که دولت با واگذاری هلدینگ خلیج‌فارس و برخی از شرکت‌‌ها معوقات بازنشستگان را پرداخت می‌کند، اما تا به حال این کار صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: لذا با توجه به آگاهی نمایندگان از مشکلات ایثارگران، جامعه آزادگان و جانبازان نامه‌ای تنظیم شده است تا معوقات این افراد تا شهریور ماه یعنی قبل از پایان نیمه اول امسال پرداخت شود.
نماینده مردم دشتستان در مجلس با اشاره به مطرح کردن این موضوع به صورت شفاهی با رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما موضوع نامه را به صورت شفاهی با رئیس‌جمهور در میان گذاشتیم و حجت‌الاسلام روحانی قول همکاری داد که در خصوص این موضوع مساعدت لازم را داشته باشد.
موسوی‌نژاد خاطرنشان کرد: این نامه چند روز پیش به رئیس‌جمهور تقدیم شد و بیش از 90 نماینده مجلس آن را امضاء کردند.

 


جانشین فرمانده سازمان بسیج مستضعفین از اعزام 150 هزار نفر به مناطق عملیاتی غرب و شمال غرب از 13 مهر ماه سال جاری خبر داد.
به گزارش خبرنگار فارس از مشهد، سرتیپ علی فضلی ظهر دیروز در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره آموزشی و توانمندسازی سرمربیان درس آمادگی دفاعی گفت: امسال در سه حوزه محتوا، دبیران و ساعت درسی شاهد تحول در درس آمادگی دفاعی هستیم.
وی ادامه داد: با تحول در محتوای کتاب درس آمادگی دفاعی از این پس هر سوژه‌ای که مربوط به درس آمادگی دفاعی باشد در کتاب آمادگی دفاعی منتشر می‌شود؛ شکار پهپاد جاسوسی و زندگینامه شهیده ناهید فاتحی کرجو نمونه‌هایی از این تحول محتوایی است.
فضلی با اشاره به دبیران درس آمادگی دفاعی گفت: متاسفانه از 15 هزار مربی درس آمادگی دفاعی تنها 28 نفر بیش از 24 ساعت این درس را تدریس می‌کنند که با تحول در این موضوع، گروه آمادگی دفاعی در کشور ایجاد و تنها مربیان عضواین گروه با گذراندن محورهای لازم می‌توانند تدریس درس آمادگی دفاعی را بر عهده گیرند.
وی در ادامه تصویب 2 ساعت درسی برای دوره راهنمایی و 3 ساعت برای دوره دبیرستان را تحول در ساعات درس آمادگی دفاعی عنوان کرد.
فضلی در پایان از اعزام گروه‌های راهیان نور به مناطق عملیاتی غرب و جنوب غرب از 13 مهر سال جاری خبر داد و گفت: بازدید از مناطق عملیاتی غرب و شمال غرب برای اولین بار در سال جاری با اعزام 150 هزار نفر آغاز می‌شود.

 


عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر جدید کشور دیروز فعالیت خود را در وزارت کشور آغاز کرد و سکان این وزارتخانه را رسماً در دست گرفت.
عبدالرضا رحمانی وزیر کشور با حضور در وزارت کشور مورد استقبال مصطفی محمدنجار وزیر سابق کشور و معاونان و مدیران وی قرار گرفت و فعالیت خود در وزارت کشور را رسماً آغاز کرد.
رحمانی فضلی، در بدو ورود به وزارت کشور اظهار کرد: به همه همکاران وزارت کشور در سراسر کشور خدا قوت می‌گویم و از آنان می‌خواهم برای تحقق اهداف عالیه نظام و سیاست‌های دولت، مجدانه تلاش کنند.
وی در دیدار با مصطفی محمدنجار تصریح کرد: با ملاحظه شرایط کشور، مجموعه خدمات مهندس نجار در وزارت کشور مجاهده بوده است.
وزیر کشور افزود: تلاش می‌کنیم قدرشناس انسجام و حماسه‌سازی مردم شریف و یک‌رنگی نمایندگان مردم باشیم و در جهت رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری و تأمین تدابیر ریاست جمهوری برای خلق حماسه اقتصادی و رفع مشکلات موجود، گام‌های محکم و سازنده‌ای برداریم.
رحمانی فضلی با تاکید بر اهمیت نیروی انسانی تصریح کرد: استفاده از نیروهای توانمند، با سابقه و با تجربه، از برنامه‌های من در وزارت کشور است.
مصطفی محمدنجار وزیر کشور دولت دهم نیز، رأی اعتماد قوی نمایندگان مردم به رحمانی فضلی را قوی‌ترین پشتوانه برای خدمتگزاری وی در وزارت کشور دانست.
در پایان این دیدار، وزرای کشور دولت‌های دهم و یازدهم در جلسه شورای معاونین وزارت کشور حضور یافتند.

 


روابط عمومی مجلس با انتشار توضیحاتی در خصوص خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر اختلاف مجموع آرای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دلیل آن را عدم اعلام دو رأی باطله عنوان و اعلام کرد: هیچ اشتباهی در قرائت و محاسبه تعداد آرای وی وجود نداشته است.
به گزارش اداره اخبار مجلس شورای اسلامی، در توضیحات روابط عمومی مجلس آمده است: در هنگام قرائت آرای وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط رئیس مجلس شورای اسلامی مجموع آرای موافق، مخالف و ممتنع 282 رأی عنوان شد، در حالی که تعداد آرای اخذ شده 284 برگ رأی بوده است.
در میان آرای اخذ شده تعداد 2 برگ سفید وجود داشته که بر اساس آئین‌نامه داخلی باطل محسوب می‌شود که رئیس مجلس آن را قرائت نکرد.
بر همین اساس با احتساب این 2 برگ باطله مجموع آرای وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز همان 284 رأی است و مشخص می‌شود که هیچ اشتباهی در قرائت و محاسبه تعداد آرا وجود نداشته است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10