(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 29 مرداد 1392 - شماره 20570

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ذوق‌زدگی‌های اینترنتی!
برای نخستین بار پس از 60 سال صورت گرفت
انتشار سند دخالت سیا در کودتای 28 مرداد
درمکتب امام
حجت‌الاسلام انصاری: مدل حکومت ولایی بهترین الگو برای اداره جوامع انسانی است
دولت یازدهم ۱۰ مصوبه دولت دهم را لغو کرد
کامران دانشجو در اجلاس اساتید بسیجی: دانشگاه مستقل دانشگاه انقلابی و مستقل از غرب است
توسط معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانونهای مساجد اعلام شد
ششمین دوره همایش اندیشه‌های آسمانی برگزار می‌شود
آغاز دور جديد اعزام‌ها به عتبات از ۲۹ مرداد
معاون قوه قضائيه: دولت طرح ملي «عدالت الكترونيك»را جزو اولویت‌ها قرار دهد
سردار جزایری: آمریکا و صهیونیست‌ها در محدوده عمل ایران قرار دارند
سردار جلالی: فضای کشور باید فضای دفاع مقدس اقتصادی شود
برادر رئیس‌جمهور: هیچ سمتی در دولت یازدهم ندارم
   


رضا غلامی*
1- این روزها شاهد برخی اظهارات درباره ضرورت رفع فیلترینگ از سایت‌هایی مثل فیس‌بوک، توئیتر و نظایر آنها، که اصطلاحا به آنها شبکه‌های اجتماعی اطلاق می‌شود، هستیم. البته بعید می‌دانیم بعضی‌ها که امروز در محاسن این شبکه‌ها سخن می‌گویند از ماهیت و مأموریت واقعی این شبکه‌های اجتماعی باخبر باشند. واقعیت این است که کسی در نظام جمهوری اسلامی با اصل بهره‌برداری مردم از شبکه‌های اجتماعی با انگیزه ارتباطات بین فرهنگی مخالف نیست اما باید توجه داشت، این شبکه‌ها اولا؛ جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت نمی‌شناسند و با کاربر ایرانی برخورد طلبکارانه و بهره‌گیرانه دارند، ثانیا: مهم‌ترین کارکرد آنها- به اذعان خودشان- جاسوسی پیشرفته از کاربران میلیونی خود و مقابله نرم با نظام‌ها و جریانات مخالف غرب تعریف شده است؛ ثالثا؛ هیچ بهایی به آزادی بیان نمی‌دهند و فقط آزادی را در چارچوب منافع خود برمی‌تابند بطوری که تاکنون صدها صفحه در این سایت‌ها به جرم داشتن نظر متفاوت حذف شده‌اند. رابعا: به محلی برای اشاعه فرهنگ و سبک زندگی منحط غربی و اهانت به مقدسات اسلامی تبدیل شده‌اند؛ در چنین شرایطی چرا باید اجازه داد این شبکه‌ها در فضای اینترنتی ایران به راحتی فعالیت کنند؟ آیا سابقه فعالیت سازمان‌دهی شده شبکه فیس‌بوک درجریان فتنه 88 و سفارش علنی وزارت خارجه آمریکا به این شبکه در جهت زمینه‌‌سازی برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران را فراموش کرده‌ایم؟ آیا بارها خبر بسته شدن صفحات مخالف سیاست‌های سلطه‌گرایانه غرب و نظام صهیونیستی در این شبکه، آن هم با نمایش دموکراسی را نشنیده‌ایم؟ همین چند روز گذشته در خبرها آمده بود صفحه‌ای که به طور غیررسمی و البته به شکل خودجوش از سوی جمعی از علاقمندان مقام معظم رهبری در فیس‌بوک ایجاد شده بود با صد و بیست هزار لایک تحمل نشد و حذف گردید! آیا تردید داریم که این شبکه‌ها به مکان هایی امن برای تجسس در زندگی خصوصی کاربران و سپس انواع کلاهبرداری‌ها و مفاسد جنسی و... تبدیل شده‌اند؟ امروز در گزارش‌های دولت‌های غربی عامل یک-سوم طلاق در غرب همین شبکه‌ها معرفی می‌شوند. با این حال، چرا دائما درباره رفع فیلتر از این شبکه‌ها در ایران صحبت می‌شود؟برای اینگونه اظهارنظرها دو وجه عمده می‌توان در نظر گرفت: وجه اول، ساده‌لوحی، انفعال و نوعی مدزدگی است که برخی از آقایان به آن دچار شده‌اند و وجه دوم، تلاش عده‌ای برای هموارسازی مسیر فعالیت‌های توطئه‌گرایانه و مخرب این شبکه‌ها و جریانات ضد انقلاب در جمهوری اسلامی است. البته نباید تردید داشت که همواره امکان حضور مبتکرانه نیروهای انقلابی در این شبکه‌ها به منظور روشنگری و حتی دور زدن فنی آنها در جهت افشاگری وسیع علیه اقدامات غیرانسانی قدرت‌های سلطه‌گر و تبدیل این فضاها به چالشی جدی برای نظام جهانی استکبار وجود دارد اما راه این نوع اقدامات در رفع فیلتر، ایجاد صفحات رسمی به نام مسئولان نظام یا دستگاه‌های رسمی در این شبکه‌ها نیست. امروز در حالی که قانونا و به تبع آن، شرعا دسترسی به این شبکه‌ها غیرمجاز شناخته شده است، ایجاد صفحه از سوی شماری از مراکز رسمی کشور در آن به جد سوال‌برانگیز است. باید توجه داشت، صرف‌نظر از شبکه‌های اجتماعی، اساس فیلترینگ که در حال حاضر در غالب کشورها- حتی کشورهای غربی- اجرا می‌شود از عقلانیت کافی برخوردار است. هم‌اکنون در شرایطی که قوانین اروپایی درباره فیلترینگ سایت‌های مستهجن به ویژه برای کاربران زیر هجده سال یا سایت‌های سیاسی مخالف سخت‌تر می‌شود و یا کشورهای عربی منطقه از سرویس‌دهندگان بزرگ دنیا نظیر گوگل یا تولیدکنندگان گوشی‌های موبایل نظیر آیفون قاطعانه می‌خواهند تا بعضی سرویس‌های معروف خود را به دلیل مغایرت با شئونات اسلامی در کشورهای آنها حذف کنند، برخی در کشور ما از سر خودباختگی صحبت از حذف فیلترینگ و یا ورود بی‌حساب فناوری‌های ارتباطاتی و راه‌اندازی تمامی سرویس‌ها بدون توجه و دقت در کاربرد آنها می‌کنند. از طرف دیگر، درخصوص فیلترینگ ممکن است گفته شود، با وجود این همه فیلترشکن‌های قوی دیگر فیلترینگ کارآمد نیست؛ در پاسخ باید گفت، اولا چند درصد از کاربران به این فیلترشکن‌های قوی دسترسی دارند. ثانیا؛ وظیفه قطعی دولت ارائه اینترنت «پاک» به مردم است و لذا باید بر روی اصلاح و تقویت سیستم فیلترینگ سرمایه‌گذاری می‌کرد. متأسفانه در این سال‌ها آن‌طور که باید در این زمینه کار نشده است.
2-یکی دیگر از موضوعات قدیمی و بحث‌برانگیز در ایران، موضوع پهنای باند و سرعت اینترنت است به طور طبیعی هیچ عاقلی نمی‌تواند فرصت‌های فراوان شبکه اینترنت را در کنار تهدیدهای آن منکر شود؛ از طرف دیگر، تردیدی نیست که استفاده از فرصت‌های ناشی از این شبکه، مستلزم افزایش سرعت آن در ایران می‌باشد اما روشن است مادام که امنیت بهره‌برداری از شبکه اینترنت در ایران تضمین نشود، توسعه بهره‌برداری از آن نمی‌تواند منطقی و مفیدتلقی شود. در حال حاضر حتی در عرصه‌های پولی و بانکی نیز سایت‌های ایرانی از امنیت لازم برخوردار نیستند و هر روز خبری درباره سرقت از حساب‌های بانکی افراد یا شرکت‌ها به گوش می‌رسد، چه رسد به مسائل فرهنگی و اجتماعی. تاکنون بارها طرح‌های ملی بنیادی نظیر «شبکه‌ ملی اطلاعات» از سوی وزارت ارتباطات مطرح شده و حتی حول آن تبلیغات وسیعی نیز به راه افتاده است اما تاکنون خبری از واقعیت خارجی این شبکه وجود ندارد! معلوم نیست چه کسی باید درباره راه‌اندازی شبکه مزبور به ملت پاسخ دهد و چرا در شرایطی که وزارت ارتباطات از انجام وظایف قانونی خود در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات که در برنامه پنجم توسعه نیز به دولت تکلیف شده وامانده است، مسئولان ذیربط پاسخگو نیستند؟ واقعیت این است که تا شبکه ملی اطلاعات از سوی این وزارتخانه به نحو کامل همراه با همه پیوست‌های فرهنگی آن اجرا نشود، افزایش پهنای باند و سرعت اینترنت در ایران مساوی است با ضربه زدن به منافع و امنیت مردم.
3- باید توجه داشت که عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، محلی برای بازی‌های سیاسی و عوام‌فریبی نیست. بنابراین هیچ‌کس نباید به خود اجازه دهد با انتخاب مواضع دو پهلو و منفعت‌طلبانه، ذهن مردم را به سمت بحث‌های پوچ و بی‌ثمر سوق دهد. در شرایط فعلی انتظاری که از مسئولان این عرصه چه وزیر محترم و چه مسئولان شورای عالی فضای مجازی می‌توان داشت این است که بحث و بررسی کارشناسانه درباره موضوع یاد شده را با محوریت منافع معنوی و مادی مردم در دستور کار جدی قرار دهند و آسیب‌های جدی که از این رهگذر می‌تواند به جامعه و مردم شریف این مرز و بوم وارد شود را نادیده نگیرند.
____________________________
* رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا

 


سازمان جاسوسی آمریکا، پس از 60 سال و در سالگرد کودتای 28 مرداد سال 1332 که منجر به سقوط دولت ملی مصدق شد سند محرمانه‌ای را منتشر کرد که به صورت رسمی به‌دست داشتن در کودتا علیه نخست‌وزیر قانونی ایران اذعان می‌کند.
به گزارش فارین پالیسی، این نخستین سند است که می‌تواند اذعان رسمی سیا مبنی بر آن باشد که این سازمان به برنامه‌ریزی و اجرای کودتای 28 مرداد 1332 در ایران کمک کرده است.
اشاره صریح به نقش سیا در یک کپی از سوابق داخلی این سازمان با عنوان «مبارزه برای ایران» آمده است که تاریخ آن به اواسط دهه 1970 برمی‌گردد.
در بخشی از این سند برای نخستین بار برخلاف رویه‌های گذشته بخش «اقدام مخفیانه» این بار حذف نشده و برای اولین بار حقایقی را در خصوص مشارکت این سازمان در کودتا فاش کرده و تصریح می‌کند: این سازمان نسخه‌ای به شدت سانسور شده از این سند را در سال 1981 در قالب قانون اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا منتشر کرد، اما همه ارجاعات به «آژاکس»، اسم رمز عملیات تحت رهبری آمریکا را در آن حذف کرده بود. این ارجاعات اما در نسخه اخیر وجود دارد.
در ادامه این سند آمده است: «کودتای نظامی که مصدق و کابینه او را سرنگون کرد، با هدایت سیا و به عنوان اقدام سیاست خارجی آمریکا صورت گرفت.»
دیگر مواردی که سیا امروز منتشر کرده است؛ شامل فایل‌هایی از کرمیت روزولت، افسر ارشد میدانی سیا در ایران حین کودتاست. این اسناد جزئیات جدید و همچنین عمیقی را در خصوص اقدامات این آژانس اطلاعاتی پیش و پس از عملیات فراهم می‌کند.
بر اساس اسناد منتشر شده، عملیات کودتا شامل گام‌های متعددی بود که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: توسل به تبلیغات سیاسی برای تحلیل بردن مصدق از نظر سیاسی، واداشتن پهلوی به همکاری، رشوه دهی به اعضای مجلس، سازمان‌دهی نیروهای امنیتی و ترتیب دادن تظاهرات خیابانی.
این در حالی است که، رسانه‌های آمریکایی فعال در زمینه سیاست خارجی با انتشار این اسناد جدید می‌پرسند با وجودی که دو رئیس‌جمهور آمریکا، بیل کلینتون و باراک اوباما به صورت علنی به ایفای نقش آمریکا در این کودتا اذعان کرده‌اند، این که چه شده «سیا» نهایتا تصمیم گرفته است نقش خود را در این خصوص، آن هم پس از گذشت این مدت طولانی تصدیق کند، هنوز مشخص نیست.
در همین رابطه، نشریه فارین پالیسی روی پایگاه اینترنتی خود در این باره نوشته است: مسئولان طبقه‌بندی اطلاعات در دولت آمریکا به ویژه در جامعه اطلاعاتی اغلب دیدگاه متفاوتی درباره این موضوعات دارند. آنها نگران افشای «منابع و روش‌ها» حتی بابت عملیات‌هایی هستند که چند دهه پیش و با شیوه‌های تاریخ مصرف گذشته همچون تبلیغات سیاسی صورت گرفته است. آنها هراس دارند که این اطلاعات به دشمنان آمریکا کمک کند.
آنها اصرار دارند یک دنیا بین آنچه به صورت عمومی و غیررسمی منتشر می‌شود با آنچه دولت به صورت رسمی تصدیق می‌کند، وجود دارد.
گفتنی است در این خصوص، اسناد منتشر شده روی پایگاه اینترنتی «آرشیو امنیت ملی» آمریکا همچنین نشان می‌دهد وزارت امور خارجه انگلیس نیز نگران هرگونه اظهارنظر رسمی درباره مداخله‌اش در این کودتا بوده است.
با وجود اذعان رسمی و مستند دولت آمریکا مبنی بر دخالت در کودتای 28 مرداد 1332، اما تاکنون این کشور بابت این مداخله عذرخواهی رسمی نکرده است.

 


نزاع از خودخواهی است
اگر تمام انبیا جمع بشوند در یک محلی، هیچ وقت با هم نزاع نمی‌کنند.
اگر اولیا و انبیا را شما فرض کنید که الان بیایند در دنیا، هیچ وقت با هم نزاع نمی‌کنند.
برای اینکه:
نزاع مال خودخواهی (افراد) است.
از نقطه نفس انسان پیدا می‌شود.
آئین انقلاب اسلامی - ص 47

 


رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) مدل حکومت ولایی را بهترین الگو برای اداره جوامع انسانی دانست و گفت: امروز جامعه بشری و بخصوص جهان تشیع نگاهی ویژه به موضع‌گیری‌ها و برخوردهای حوزه در قبال مسائل مختلف دارد.
حجت‌الاسلام انصاری، حوزه‌های علمیه را خاستگاه نظام و انقلاب عنوان کرد و اظهار داشت: این سند افتخار حوزه‌های علمیه است که پس از پیروزی شکوهمندانقلاب اسلامی هیچگاه ارتباط وتعامل سازنده خود با دولت اسلامی را قطع نکرده و همواره در مقاطع مختلف نظرات، ‌دیدگاه‌ها و نقطه نظرات سازنده خود را مبتنی برآموزه‌های دینی در اختیار دولتمردان قرارداده‌اند تا مشکلات پیشروی آنان به سهولت حل گردد.
وی با انتقاد از تبلیغات مسموم برخی بدخواهان انقلاب در القای قطع تعاملات حوزه‌ها با دولت گفت: هیچ دولتی به خودش اجازه و جرات نداده ارتباط خود را با مراجع اعزام تقلید و علما و حوزویان قطع کند و این ارتباط همواره صمیمانه برقرار بوده، اما شاید شدت و ضعف این ارتباطات در برهه‌هایی و در برخی دولت‌ها متفاوت بوده است.
این کارشناس و استاد حوزه با اشاره به علل خدشه‌دارشدن و انحراف مسیرانقلاب‌های کشورهای اسلامی تصریح کرد: در کشورهایی مثل تونس، الجزایر، لیبی، مصر و بحرین شاهد این خیزش‌ها وبیداری اسلامی هستیم که از مساجد شروع شده،‌ با شعارهای دینی واسلامی آغاز و دربرخی کشورها با پشتیبانی رهبران و علمای دینی حرکت نموده اما به دو دلیل اگر دقت نشود ادامه مسیرممکن است با خدشه‌ و یا انحراف مواجه شود.
وی با تشریح دلایل ایجاد مشکل در انقلابهای منطقه‌ای اظهار داشت: یکی ازاین دلایل شدت دشمنی دنیای استکبار با این حرکت‌ها است چرا که آنها منافع خود را با این بیداری‌ها ازدست رفته تلقی کرده ونهایت توان وتلاش خود را برای توقف و سلطه بر این انقلاب‌ها به کار می‌گیرند.
انصاری دلیل دوم خدشه‌دار و انحراف درعدم پیروزی قطعی خیزش‌های بیداری اسلامی را نبود محور و رهبری برای ملت‌ها عنوان کرد و افزود: دیگر دلیل این موضوع نداشتن محور، ‌تمام‌کننده و رهبری است که بتواند این مسیر را با درایت،‌هوشمندی وتدبیرادامه داده و به سرانجام برساند.
به گزارش فارس، وی ادامه داد: در انقلاب اسلامی ایران محور اصلی حضرت امام (ره) بودند و پس از آن نیز پرچم را به حضرت آقا دادند و امروز ایشان محور و قطب این حرکت و انقلاب شکوهمند است ولی ملت‌های قیام‌کننده درجریان بیداری اسلامی از این نعمت محرومند .

 


دولت یازدهم، 10 مصوبه دولت قبل را که متضمن ایجاد امتیاز خاص برای اشخاص حقیقی و حقوقی بود و یا تعهد مازاد بر اعتبار برای دستگاهها ایجاد می‌کردند را لغو کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، هیئت‌دولت در نخستین نشست خود مصوب کرد که کارگروه نجات دریاچه ارومیه با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت وزرای جهاد کشاورزی، کشور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایجاد شود.
هیئت‌دولت همچنین تصویب کرد که بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مربوط اقدامات لازم را برای ترخیص کالاهای اساسی وارده به کشور به ویژه تخلیه و ترخیص کشتی‌های حامل کالاهای اساسی را به عمل آورند.
همچنین در این جلسه، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی موظف شد تا ظرف حداکثر دو هفته لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1392 را تدوین و به دولت ارایه کند و لایحه بودجه قانون سال 1393 را سریع‌تر تدوین و به دولت ارایه نماید تا در موعد قانونی مقرر، تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.
هیئت‌دولت همچنین تعدادی از آئین‌نامه‌های اجرایی و اساسنامه‌ها و موضوعات پیشنهادی دستگاهها که در دولت قبل به تصویب رسیده بود ولی به دلیل تغییر دولت ابلاغ نشده بود را مجددا بررسی و تصویب کرد که در سیر ابلاغ قرار خواهند گرفت.
بر اساس دستور رئیس‌جمهور، در جلسه هیئت دولت مقرر شد دستگاههای اجرایی اقداماتی را که می‌توانند در 100 روز بر اوضاع و معیشت مردم تاثیر مثبت داشته باشند، ظرف یک هفته به دولت اعلام کنند.
دولت کنونی همچنین 10 مصوبه دولت قبل را که متضمن ایجاد امتیاز خاص برای اشخاص حقیقی و حقوقی بود و یا تعهد مازاد بر اعتبار برای دستگاهها ایجاد می‌نمودند را لغو کرد.
در همین رابطه، الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به لغو  10 مصوبه دولت احمدی‌نژادگفت: بر اساس آئین‌‌نامه هیئت‌دولت هر دولتی می‌تواند نسبت به مصوبات دولت‌های گذشته بازبینی و یا اقدامات متناسب با آن را داشته باشد.
وی افزود: البته قرار است تصمیم نهایی در این‌باره در روز چهارشنبه و در جلسه هیئت‌دولت گرفته شود.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با تسنیم نیز با اشاره به موضوع واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما در دولت دهم، گفت: لغو مصوبه دولت سابق در خصوص واگذاری نمایشگاه بین المللی به صدا و سیما را بررسی می‌کنیم و در حال حاضر منتظر نتیجه کار کارشناسی هستیم ولی هنوز این نتیجه مشخص نشده است.
همچنین محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و سرپرست منابع انسانی در این خصوص تصریح کرد: در جلسه هیئت‌دولت تنها موارد مرتبط با لغو این مصوبات مورد بررسی قرار نگرفت بلکه برخی از مصوبات برای بازبینی بیشتر به وزارتخانه‌های متبوع آنها عودت داده شد تا بازبینی لازم در این‌باره صورت بگیرد.
به گزارش فارس، طرح مهرآفرین که برای استخدام 500 هزار نفر نیرو توسط دولت دهم تایید شده بود، جزو مصوباتی است که در جلسه هیئت‌دولت لغو شد.
همچنین برخی واگذاری‌ها به خصوص واگذاری اموال دولتی در حوزه زمین و یا سهام شرکت‌های دولتی به برخی دستگاه‌ها و سازمان‌ها جزو مواردی است که در جلسه هیئت‌دولت لغو شد.

 


وزیر علوم دولت دهم با بیان اینکه دوستی با فتنه‌گر معنا ندارد، گفت:‌ دانشگاهی مستقل است که در ماهیت و شکل، استقلال خود را حفظ‌ کند و مستقل از غرب باشد. در حقیقت دانشگاه مستقل دانشگاهی انقلابی است.
کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت دهم با حضور در مراسم افتتاحیه چهاردهمین اجلاس سراسری اساتید بسیجی دانشگاه‌های کشور، اظهار داشت: ما باید تعریفمان را نسبت به دانشگاه مستقل بیان کنیم. هیئت‌امنای دانشگاه‌ها باید در چارچوب قانون عمل کنند و تصمیم بگیرند و به بهانه مستقل بودن دست به هر اقدامی نزنند.
وی با اشاره به تعریف دانشگاه مستقل از نظر امام خمینی(ره) گفت: مطابق فرمایش امام خمینی(ره) دانشگاه مستقل دانشگاهی است که مستقل از غرب عمل کند و این مستقل بودن باید در ماهیت و شکل دانشگاه نمود پیدا کند.
کامران دانشجو در ادامه سخنان خود گفت:‌ مستقل بودن دانشگاه‌ها از نظر ماهوی در علوم انسانی معنا می‌شود. ما معتقدیم باید کنار نظریات غربی نظریات اسلامی نیز در دانشگاه‌ها بیان شود. از نظر شکل نیز دانشگاه‌ها باید اسلامی باشند.
وزیر علوم دولت دهم خاطرنشان کرد: دانشگاه مستقل باید به دور از جناح‌ها و گروه‌های سیاسی باشد، نه اینکه از گروه‌های سیاسی خط بگیرد. در حقیقت دانشگاه مستقل باید در مسیر نظام حرکت کند و از بعد مالی نیز وابستگی خود را به دولت کم کند.
وی با اشاره به فعالیت وی در چهار ساله وزارت علوم، گفت:‌ در دوره چهار ساله وزارت ما مسیر جذب اساتید و دانشجویان دکترا را شفاف کردیم که چرا دانشگاه‌ها برخی دانشجویان را نمی‌پذیرند.
کامران دانشجو همچنین با اشاره به این موضوع که همه را دوست داشتن از بعد انسانیت با اینکه دوست همه بودن تفاوت دارد، تصریح کرد:‌ مگر می‌شود یک فرد انقلابی با اسرائیل دوست باشد، نمی‌شود مومن بالله بود و عشق به اهل بیت داشت اما در کنار آن دوست طاغوت نیز بود.
وزیر علوم دولت دهم پیرامون فتنه 88 نیز،‌ گفت:‌ مگر امکان دارد که یک فرد انقلابی با فتنه‌‌گر 88 دوست باشد. فتنه‌‌گری که می‌خواست نظام جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کند.
به گزارش فارس، وی در پایان سخنان خود، گفت: با کسی که از فتنه 88 برائت نجسته است نمی‌شود دوست بود البته این برائت باید در عمل نیز نمایان شود.
گفتنی است در پایان سخنان کامران دانشجو با حضور سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان، صلاحی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور از زحمات 4 ساله او تقدیر شد.

 


ششمین دوره همایش اندیشه‌های آسمانی با حضور 3000 نفر از فعالان فرهنگی کانونهای مساجد کشور در شهریور ماه امسال در مشهد مقدس برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار کیهان، معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانونهای مساجد کشور در نشست خبری دیروز با خبرنگاران ضمن اعلام این مطلب افزود: هدف از برگزاری این همایش، ارایه الگوی فرد طراز در زمینه عقل معاش و سبک زندگی انقلابی- اسلامی است.
محمدرضا جعفری افزود: در حال حاضر بیش از 16000 کانون فرهنگی- هنری در مساجد کشور فعالند که از این تعداد 7000 کانون در روستاهای کشور فعالیت فرهنگی دارند.
وی در ادامه نشست اظهار داشت: کارکرد اصلی کانونهای فرهنگی هنری مساجد، عمران معنوی مساجد است.
مقام معظم رهبری هم به مسجد طراز اسلامی اشاره کرده‌اند که مؤلفه‌های مسجد طراز اسلامی عبارتند از:
- مکانت طراز، مکان و معماری مناسب
- امامت طراز، امام مسجد باید در بین نمازگزاران شاخص و جذاب باشد.
- مأمومیت طراز، نمازگزاران نیز باید مأمومین طراز اول و خودساخته باشند و پیامهای قرآن را به اطرافیان برسانند.
- فعالیت طراز، باید فعالیتهای فرهنگی- قرآنی که در شأن مسجد است انجام شود. پیامبراکرم(ص) هم فرموده‌اند: علت بنای مساجد ترویج فرهنگ قرآن است.
معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانونهای مساجد در خصوص برنامه‌های ششمین دوره اندیشه‌های آسمانی گفت: در این دوره افراد شرکت‌کننده با کارهای تشکیلاتی و سبک زندگی اسلامی و فضاهای مجازی آشنا خواهند شد.
جعفری در ادامه به برگزاری دومین کنگره نخبگان روستایی اشاره کرد و هدف از برگزاری این کنگره را استعدادیابی روستائیان مستعد اعلام کرد.
وی گفت: در این کنگره از 800 نفر از نخبگان روستایی تجلیل به عمل می‌آید.
یادآور می‌شود همایش اندیشه‌های آسمانی از 31 مرداد تا 20 شهریور امسال با حضور نخبگان کانونهای فرهنگی- هنری مساجد در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

 


دور جديد اعزام‌ زائران ايراني به عتبات عاليات از امروز آغاز می‌شود.
به گزارش خبرگزاری حج، اعزام‌هاي دوره جديد كه پيش ثبت‌نام اينترنتي آن ۲۳ تيرماه گذشته انجام شد، از امروز آغاز مي‌شود.
در اين مرحله ۸۰ هزار زائر ايراني از ۲۹ مرداد تا ۱۵ مهرماه به زيارت عتبات عاليات مشرف مي‌شوند.
با پيگيری‌هاي سازمان حج و زيارت و موافقت بانك مركزي، تمامي زائران عتبات از ابتداي مردادماه مشمول دريافت ارز دولتي شده‌اند و به ازاي هر زائر ۲۰۰ دلار داده مي‌شود.
زائران عتبات مي‌توانند براي دريافت ارز دولتي به بانك‌هاي ملت و سامان، مراجعه كنند. پيش از اين فقط زائران اعزام‌هاي هوايي عتبات مشمول دريافت ارز دولتي مي‌شدند كه اين مساله مشمول زائران اعزام‌هاي زميني نيز شده است.

 


معاون آمار و فناوري اطلاعات قوه قضائيه گفت: طرح ملي عدالت الكترونيك با همكاري دولت توسعه خواهد يافت.
حجت الاسلام والمسلمين حميد شهرياري روز دوشنبه به ايرنا، گفت: توسعه دفاتر خدمات الكترونيك قضايي به عنوان بزرگترين پروژه قوه قضائيه در سال ۹۲ كليد خورده است.
وي، ادامه داد: به زودي در شهر تهران، ۸۰ دفتر خدمات الكترونيكي قضايي مجوز رسمي براي فعاليت دريافت مي كنند كه وظيفه ثبت الكترونيكي دادخواست‌ها را دارند.
معاون قوه قضائيه با بيان اين كه ايجاد و توسعه دفاتر خدمات الكترونيك در سال جاري به شهرهاي بزرگ كشور هم مي رسد، اظهارداشت: در حال حاضر ۸۰ درصد دادخواست ها ثبت الكترونيكي مي شود كه با راه اندازي دفاتر خدمات الكترونيك قضايي، مردم بدون مراجعه به دادگاه ها اين كار را انجام خواهند داد.
وي با تاكيد بر اين كه صدورمجوز براي راه اندازي دفاتر خدمات الكترونيكي قضايي منوط به وجود زير ساخت ها و امكانات لازم در اين دفاتر است، خاطر نشان كرد: با توجه به تدوين آيين نامه مربوطه، فعاليت اين دفاتر به زودي با تابلوي دفاتر خدمات الكترونيك و به صورت رسمي آغاز خواهد شد. شهرياري درباره دفاتري كه قبلا داير شده بودند و به صورت آزمايشي فعاليت مي كردند نيز توضيح داد: اين دفاتر مجوز آزمايشي داشتند و براي دريافت مجوز فعاليت رسمي بايد شرايط لازم را مهيا كنند.
وي اظهار اميدواري كرد كه دولت تدبير و اميد طرح عدالت الكترونيك را ازجمله طرح هاي اولويت دار خود قرار دهد تا بتوانيم عدالت را به صورت الكترونيكي در دسترس مردم و اختيار آنها قرار دهيم.

 


معاون ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: به لحاظ نظامی وضعیتی معکوس در منطقه حاکم است به‌طوری که آمریکا و صهیونیست‌ها در محدوده رویکردها و عمل جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.
سردار سیدمسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به ناتوانی آمریکایی‌ها برای درک درست تحولات و رخدادهای منطقه‌ای به ویژه آنچه جمهوری اسلامی و ملت ایران دنبال می‌کند، اظهار داشت: نه مذاکرات هسته‌ای و نه هیچ بهانه دیگری برای مذاکره قادر نیست سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران را تحت تاثیر قرار دهد.
معاون ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: جای تعجب است هنوز بعضی سیاست‌مداران آمریکایی از فشار نظامی علیه ایران سخن می‌گویند و ساده‌لوحانه بر این تصورند که اینگونه تهدیدها می‌تواند روی سیاست‌مداران ایران موثر واقع شود. خطای استراتژیک آمریکا این است که درک درستی از سپری شدن سیاست چماق و هویج ندارد.
وی تأکید کرد: به لحاظ نظامی وضعیتی معکوس در منطقه حاکم است به طوری که آمریکا و صهیونیست‌ها در محدوده رویکردها و عمل جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.
رئيس ستاد تبلیغات دفاعی کشور با اشاره به رویکردها و رفتارهای بچه‌گانه و فریب‌کارانه آمریکایی‌ها در طرح موضوع مذاکره و رابطه با ایران اظهار داشت:‌ آمریکا نه از طریق بازی‌های مضحک سیاسی و اقتصادی و نه سناریوهای بازی‌های انیمیشنی نظامی، بلکه با عذرخواهی از ملت بزرگ ایران و کنار گذاشتن ددمنشی و گرگ‌صفتی، می‌تواند به ایران نزدیک شود.

 


رئیس سازمان پدافند غیرعامل تأکید کرد: کشور باید به سمت مقاومت اقتصادی و اصلاح الگوی مصرف برود تا در کل فضای دفاع مقدس اقتصادی شکل بگیرد.
سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و فرمانده قرارگاه دفاع اقتصادی در همایش دفاع اقتصادی و پدافند غیرعامل در حوزه انرژی گفت: در مراسم تنفیذ، رهبر انقلاب اشاره فرمودند که جنگ اقتصادی درس‌هایی را آموخت، یکی از نکات این بود که ما را به سمت ساخت داخلی مؤلفه قدرت ملی هدایت کرد، این نکته بنیادی‌ترین مفهوم پدافند غیرعاملی که در بیانات مطرح شد و لازم است شناخت دیگری از دنیا داشته باشیم، شناختی واقع بینانه و جدای از این مباحث سیاسی یا دیپلماسی که برای فریب ملت‌ها درست می‌کنند، عدم اعتماد به عناصر و بازی گردان اصلی در صحنه سیاست و حفظ منافع ملی برای کشور و مهندسی و ساختار قدرت ملی کشور، اساسی‌ترین موضوعی که می‌تواند برای کشور مؤثر باشد، با نگاه به قدرت داخل که این موضوع مراوده با خارج نیست، بلکه اتکا به داخل و استفاده از سایر مؤلفه‌ها و ظرفیت‌هاست.
وی ادامه داد: استفاده از قدرت نظامی هزینه زیادی از جمله، هزینه سیاسی، هزینه اجتماعی و فرهنگی دارد که چنانچه از جنگ اقتصادی استفاده کنند دیگر نیازی به این هزینه‌ها نیست و این امر مهمی است، در حمله نظامی قدرت ریسک پیروزی بالاست، اصلی در استراتژیک آمریکا وجود دارد اینکه اطمینان از پیروزی شرط شروع حمله است، از دیگر ابزار، تحریم است که از ماهیت‌های جنگ اقتصادی و مهمترین آن می‌باشد، و دیگری، سایبر است که در حوزه‌های بانک و صادرات می‌باشد با محور اقتصادی و با تمرکز بر نظام بانکی.
فرمانده قرارگاه دفاع اقتصادی گفت: موضوع مهم دیگر در جنگ اقتصادی عملیات روانی است، که عملیات روانی معمولاً دو بعد کلی دارد، نا امیدسازی مردم داخل کشور که یک محور عملیات اقتصادی است؛ و بخش دیگر فضای بیرون از کشور که فضا سازی بر علیه کشور است.
جلالی افزود: یک حوزه جدی دیگر در بحث جنگ اقتصادی حوزه بانک می‌باشد، که این نیز حوزه‌ای از جنگ اقتصادی است؛ برای مثال وقتی نظام بانکی بسته می‌شود، چه راه حل جایگزینی برای آن وجود دارد، یا معاملات تهاتری یا اتحاد چند میدانی.
وی گفت: آخرین حوزه، حوزه دیپلماسی اقتصادی هست، به عنوان مثال یک شبکه کنترل تحریم تشکیل شده از سه گروه بهائیان، منافقین و صهیونیست‌ها و بسیج شده‌اند برای کنترل تحریم، در واقع کارشان این است که چنانچه در کشوری جلسه‌ای در خصوص تحریم برگزار شد، دنبال کنند که در چه زمینه‌ای توافق شده، توافقات را پیگیری نموده به نتیجه رسانند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ابراز داشت: جنگ اقتصادی دارای سابقه زیادی است، لیکن مدرن‌ترین نوع آن، جنگی است که علیه ما استفاده می‌شود، این نوع جنگ یکی از پیشرفته‌ترین نوع آن است که در جهان شکل گرفته است.
وی ادامه داد: جنگ اقتصادی اختصاص به دولت یا شخص خاصی ندارد، گاهی ممکن است دوستان فکر کنند جنگ اقتصادی با دولت آقای احمدی‌نژاد است در صورتی که این طور نیست، مشکل آن‌ها با نظام و ماهیت نظام جمهوری اسلامی است نه با افراد، آن‌ها دنبال این هستند که بتوانند توان اقتصادی کشور را کم کنند و در نهایت قدرت ملی ما را کاهش دهند، یکی از بزرگترین اهداف در این مدل جنگ مردم هستند که مقام معظم رهبری در بخش‌های مختلف به آن اشاره کرده‌اند که هدف آن‌ها در جنگ اقتصادی تأثیرگذاری برمردم می‌باشد و این یک نکته با اهمیت است.
به گزارش مهر، جلالی گفت: سناریوهای مختلفی از جمله اجماع بر علیه کشور می‌باشد، که در فضای دیپلماسی جهان را بر علیه کشور متحد نموده و از همه ظرفیت‌ها و قدرتشان بر علیه کشور ما استفاده کنند، آمریکایی‌ها تمام تلاش دیپلماتیکشان را در این حوزه متمرکز نموده‌اند، حال باید دید که وزارت خارجه در این حوزه چه اقدامی انجام داده و آیا متمرکز بر این موضوع می‌باشد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل راه حل‌های مقابله با جنگ اقتصادی را به دو دسته تقسیم کرده و اظهار داشت: یک دسته راه حل‌ها سیاسی و دسته دیگر راه حل‌های اقتصادی است و معتقدیم باید هماهنگی بین این دو حوزه انجام گیرد، باید دیپلماسی دفاعی اقتصادی را در حوزه سیاست راه‌اندازی کرده و ادامه دهیم، از کاهش فشار شروع کنیم و با حل و فصل کردن مسائل از طریق سیاسی با همان سه اصلی که در حوزه سیاست خارجی مطرح است، مصلحت، عظمت و اقتدار کشور را حفظ کرده، تعامل کنیم. نباید نسبت به حل و فصل مسائل از طریق سیاسی ناامید بود ولی زیاد هم نمی‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد، زیرا آن‌ها نشان داده‌اند که راه حلی جزء عقب‌نشینی و دست برداشتن از ارزش‌ها و اعتقاداتمان نداریم.

 


برادر رئیس‌جمهور کشورمان انتصاب خود را در هر سمتی در دولت یازدهم تکذیب کرد.
حسین فریدون در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که شما با چه سمتی هم‌‌اکنون در دولت فعالیت می‌کنید، گفت: در دولت مسئولیتی را برعهده ندارم.
وی در پاسخ به این سوال که گویا قرار است در سمت دفتر بازرسی ویژه نهاد ریاست جمهوری مشغول به کار شوید،‌گفت: چنین حکمی برای من صادر نشده است و بحثی هم درباره واگذاری سمت جدید به من وجود ندارد.
بنابر این گزارش، پیش از این برخی رسانه‌ها از انتصاب حسین فریدون به سمت دستیار ویژه رئیس‌جمهور و رئیس دفتر بازرسی خبر داده بودند.
حسین فریدون برادر حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران است.
وی در این گفت‌وگو توضیح نداده است پس با چه سمتی در جلسات کابینه یازدهم شرکت می‌کند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10