(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 30  مرداد 1392 - شماره 20571

کمک‌های دریافتی اسرائیل از آمریکا به 30 میلیارد دلار افزایش می‌یابد
افشای طرح سران حزب بعث برای ناامن کردن اوضاع سیاسی عراق
نخست‌وزیر پاکستان خواستار گفت‌وگو با شبه‌نظامیان طالبان شد
بحران ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد
موج تازه دستگیری‌ها در مصر رهبر اخوان زندانی شد
به جای بستن حساب‌های بانکی خود در خارج
24 سناتور و نماینده مجلس روسیه از مقام خود کنار رفتند
ارتش نیجریه از هلاکت سرکرده تروریست‌ها خبر داد
تظاهرات ضد دولتی70 هزار معلم در مکزیک
ترکیه 769 نفر از سلفی‌های آلبانی را پس از آموزش به سوریه فرستاد
در اعتراض به شرایط بد اقتصادی کارگران در کلمبیا دست از کار کشیدند
اعزام کمیته حقیقت‌یاب اروپا به جبل‌الطارق
پیشنهاد 15 میلیارد دلاری
عربستان به پوتین برای تغییر موضع مسکو در قبال سوریه
 چهار سوی پنج قاره
   


دولت آمریکا کمک‌های نظامی خود به اسرائیل را به 30 میلیارد دلار افزایش خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از مجله دیفنس‌نیوز، مقامات آمریکا و اسرائیل درصدد اضافه کردن یک بند جدید به معاهده کمک‌های نظامی آمریکا به تل‌آویو هستند.براساس بند جدید کمک‌های واشنگتن به تل‌آویو ظرف 10 سال آینده به مبلغ 30 میلیارد دلار افزایش می‌یابد تا به این وسیله برتری نظامی اسرائیل در منطقه حفظ شود.یک مسئول سابق امور مالی در وزارت دفاع آمریکا گفت که هدف از این اقدام حمایت از توانایی تل‌آویو برای دفاع از خود در برابر هرگونه تهدیدی در خاورمیانه است.هم‌اکنون حجم کمک‌های نظامی آمریکا به تل‌آویو بالغ بر 4/2 میلیارد دلار است که قرار است تا سال 2017 به 1/3 میلیارد دلار برسد.

 


یک عضو پارلمان عراق از توطئه رهبران حزب منحل شده بعث برای حملات تروریستی تا زمان انتخابات این کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «قاسم الاعرجی» نام تعدادی از سران حزب منحل شده بعث را برد و اظهار داشت: این افراد تلاش می‌کنند تا انتخابات آتی دست به اقدامات جنایتکارانه بزنند و از این طریق، مردم را علیه دولت تحریک کنند.الاعرجی افزود، طی تحقیقاتی که صورت گرفته است، «سعدون سکران الطایی»، «عبدالله»، «سعدی بدی الجبوری»، «صافی البحر العزاوی» و تعدادی دیگر از سران رژیم بعث عراق در این توطئه مشارکت دارند. به گفته الاعرجی، این بازماندگان بعثی به همراه «احمد الماضی» حقوقدان عراقی با دو تن از نمایندگان پارلمان عراق نیز در ارتباط هستند.

 


نخست‌وزیر پاکستان در نخستین نطق تلویزیونی خود، خواستار گفت‌وگوی صلح با شبه‌نظامیان طالبان شد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، «نواز شریف» دیروز طی یک نطق تلویزیونی، خواستار مذاکرات صلح با طالبان شد. شریف گفت آماده است تا با شبه‌نظامیان شمال غرب پاکستان گفت‌وگو کند. نخست‌وزیر پاکستان با ابراز تاسف نسبت به اینکه شبه‌نظامیان راه افراط‌گرایانه را در پیش گرفته‌اند، تاکید کرد: دولت برای مقابله با چالش تروریسم بیش از یک گزینه در اختیار دارد، اما عقل سلیم می‌گوید باید مسیری را در پیش گرفت که جان بی‌گناهی گرفته نشود.
با وجود این شریف گزینه نظامی را رد نکرد و گفت این مناقشه می‌تواند یا از طریق مذاکره و یا از طریق استفاده از تمامی قدرت دولت حل شود. به دلیل حمایت‌های نواز شریف از طالبان افغانستان در دهه 1990، وی در پاکستان «پدرخوانده طالبان» لقب گرفته است.
شریف اوایل سال جاری با وعده مذاکره با طالبان و توقف حملات پهپادهای آمریکایی قدرت را به دست گرفته است. اما در روزهای نخست به قدرت رسیدن او، نفر دوم طالبان پاکستان در حملات پهپادهای آمریکایی کشته شد و متعاقب آن، طالبان به هرگونه مذاکرات «نه» گفت.
اما شریف در نطق دیروز خود، علیه پهپادهای آمریکایی هم موضع گرفت و گفت این حملات حاکمیت ملی پاکستان را نقض می‌کند. شریف از آمریکا خواست به این حملات پایان دهد.
نخست‌وزیر پاکستان در مورد هند نیز گفت که دولت وی به دنبال بهبود روابط با هند است. این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که مناقشه مرزی جاری در منطقه کشمیر روابط دو کشور را تیره کرده است.
در همین رابطه، وزیر دفاع هند دیروز اسلام‌آباد را به نقض مکرر آتش‌بس بین دو کشور متهم کرد و نسبت به استمرار ناآرامی در خط مرزی کشمیر به پاکستان هشدار داد. طی هفته‌های اخیر تاکنون پنج نظامی هندی در منطقه مرزی «پونچ» کشمیر بر اثر آتش مرزبانان پاکستانی جان خود را از دست داده‌اند.
خبر دیگر از پاکستان اینکه، دادگاه راولپندی رسما «پرویز مشرف» رئیس جمهور سابق را در ماجرای قتل «بی‌نظیر بوتو» (2007) مقصر شناخت. دادگاه مذکور هنوز حکمی را در این رابطه صادر نکرده است.

 


نیروهای امنیتی مصر عملیات گسترده‌ای را برای دستگیری رهبران اخوان‌المسلمین آغاز کرده و شماری از آنها از جمله محمد بدیع را دستگیر کردند.
چند روز پس از قلع و قمع معترضان طرفدار «محمد مرسی» از سوی نیروهای امنیتی مصر که به کشته و زخمی شدن هزاران نفر از مردم منجر شد خبر می‌رسد، حاکمان این کشور در جریان عملیات گسترده دستگیری رهبران سیاسی جریان‌های اسلامگرا، «محمد بدیع» رهبر اصلی اخوان‌المسلمین را هم دستگیر کردند.
براساس گزارش‌های منتشر شده که به تایید رسانه‌های دولتی مصر هم رسیده، نیروهای امنیتی مصر صبح روز سه‌شنبه (دیروز) بدیع را به همراه مسئولان ارشد اخوان‌المسلمین و شش محافظش در حالی که در یک آپارتمان در خیابان «الطیران» (نزدیک منطقه رابعه العدویه شهر قاهره) مستقر شده بود، دستگیر کردند.
به گفته منابع امنیتی در مصر، «بدیع» به همراه همراهانش برای انجام بازجویی به زندان «طره» منتقل شدند. گفته می‌شود «بدیع» بیش از 50 روز بود که در این آپارتمان مستقر شده و از همین مکان به رهبری اعتراض‌ها می‌پرداخت. شبکه تلویزیونی «القدس» ساعاتی پس از اعلام خبر دستگیری «بدیع» اعلام کرد، نیروهای امنیتی مصر به دفاتر و ساختمان‌های اخوان‌المسلمین و حزب آزادی و عدالت در استان «الاقصر» نیز یورش برده و آنجا را به تصرف خود در آوردند.
شبکه تلویزیونی الجزیره نیز بلافاصله خبر «یورش نظامیان مصری به مرکز رسانه‌های اخوان‌المسلمین در اسکندریه را منتشر کرد. در گزارش این شبکه خبری آمده است: نیروهای امنیتی بسیاری از تجهیزات و دستگاه‌های رایانه‌ای و دوربین‌های موجود در این ساختمان را توقیف کردند. براساس این گزارش در استان «دمیاط» نیز نظامیان با حمله به منازل رهبران اخوان موج تازه‌ای از دستگیری‌ها را آغاز کرده‌اند. «محمد عبدالغنی»، عضو شورای مرکزی اخوان‌المسلمین از جمله رهبرانی است که در جریان این تعقیب و گریزها دستگیر شده است.
وزارت کشور مصر روز گذشته ضمن موضع‌گیری در خصوص خبرهای مربوط به دستگیری رهبران اخوان، آن را تایید کرد.
وزارت کشور مصر گفت: محمد بدیع موقع دستگیری هیچ مقاومتی نکرد و نیروهای امنیتی نیز با وی با احترام برخورد کردند!
گفتنی است «خیرت شاطر»، معاون «محمد بدیع»، «سعد کتاتنی»، رئیس حزب عدالت و «حلمی جزار» از رهبران ارشد اخوان‌المسلمین نیز پیش از این دستگیر و به زندان طره منتقل شده بودند.
دیروز در لابه‌لای خبرهای دستگیری رهبران اخوان، دادستانی مصر اعلام کرد، حکم بازداشت مرسی را 15 روز دیگر تمدید کرده است!
واکنش اخوان‌المسلمین
«احمد عارف»، سخنگوی اخوان‌المسلمین در واکنش به خبر دستگیری رهبران اخوان‌المسلمین از جمله «محمد بدیع» گفت: «بدیع تنها یک عضو از اعضای اخوان‌المسلمین است و اخوان‌المسلمین عضوی از اعضای ائتلاف ملی برای حمایت از مشروعیت و مخالفت با کودتاست. چنین ائتلافی در قلب میلیون‌ها نفری است که همیشه در صحنه حضور دارند، ما هرگز از حقوق مردم مصر چشم‌پوشی نخواهیم کرد.»
اخوان‌المسلمین در عین حال اعلام کرد از این پس «محمود عزت» جانشین محمد بدیع و رهبر جدید اخوان‌المسلمین مصر است.
ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت دیروز از طرفداران مرسی خواست، در اعتراض به «کودتای نظامی» و «کشتار مردم» علیه ارتش و دولت موقت مصر تظاهرات کنند. از زمان تشدید فشارها برای متوقف کردن اعتراض‌ها که با حمله به میدان‌های «رابعه العدویه و النهضه» به اوج خود رسید، اخوانی‌ها به رغم محدودیت‌های فراوان توانسته‌اند همچنان به اعتراض‌ها ادامه دهند. به دلیل حاکم شدن حکومت نظامی در مصر، طرفداران مرسی بیشتر شب‌ها به اعتراض‌های خود ادامه می‌دهند. البته این اعتراض‌ها محدود به شهرهای مصر نیست و همه روزه خبرهایی از برگزاری تظاهرات علیه دولت و ارتش مصر در کشورهای مختلف منتشر می‌شود. به گزارش یورونیوز شهروندان ایرلندی روز دوشنبه با تجمع مقابل سفارت مصر در دوبلین، ضمن محکوم کردن خشونت‌های ارتش مصر، خواستار آزادی چهار تبعه‌ ایرلندی در قاهره شدند. این افراد در جریان حمله اخیر نیروهای امنیتی مصر به مسجد «الفتح» دستگیر شدند. حامیان مرسی در ایتالیا و آلمان نیز تظاهرات کردند. در آلمان معترضان مقابل سفارت مصر و در ایتالیا مقابل وزارت خارجه این کشور تظاهرات کردند.
اردوغان: اسرائیل عامل ناآرامی‌های مصر
رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه که تقریبا همه روزه علیه ارتش و دولت موقت مصر موضع‌گیری می‌کند، در تازه‌ترین اظهارات خود، علیه غرب و رژیم صهیونیستی موضع گرفت.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «حریت» اردوغان در نشستی که دیروز (سه‌شنبه) با اعضای حزب عدالت و توسعه داشت گفت: در حال حاضر غرب می‌گوید دموکراسی این نیست که نام رهبر یک کشور از داخل صندوق‌های رای بیرون بیاید، اما همه می‌دانیم آنچه که از داخل صندوق رای بیرون می‌آید، در واقع خواسته مردم است. آنچه که امروز در مصر به اجرا درآمده مصداق این حرف است. واقعا چه کسی در پشت این ماجراست؟»
اردوغان در ادامه به سوال خود اینگونه، پاسخ داد: اسرائیل، ما مدارکی داریم که نشان می‌دهد اسرائیل پشت کودتای نظامی مصر قرار دارد.
گفتنی است، موضع‌گیری‌های اردوغان تاکنون بارها با انتقاد تند مقامات مصری مواجه شده و پیش‌بینی می‌شود به زودی قاهره به این اظهارات نیز واکنش نشان دهد. چند روز پیش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز به نقل از «دیپلمات‌های غربی» نوشت اسرائیل تلاش‌های غرب و آمریکا برای حل بحران مصر را «تخریب» می‌کند. این روزنامه آمریکایی این را هم نوشت که اسرائیل روابط بسیار نزدیکی با «ژنرال السیسی» دارد و به وی اطمینان داده اجازه قطع کمک‌های مالی آمریکا به مصر را نمی‌‌دهد. به گفته این دیپلمات‌های غربی، تل‌آویو تلاش زیادی می‌کند تا اخوان‌المسلمین به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شود. یادآور می‌شود چند روز پیش دولت موقت مصر رسما اخوان‌المسلمین را یک گروه تروریستی نامید و چند روز بعد کویت اعلام کرده اخوانی‌ها را از این کشور اخراج می‌کند! گفتنی است، ایالات متحده آمریکا بعلاوه عربستان سعودی، کویت و اردن در حال حاضر کمک‌های مالی زیادی به مصر می‌کنند. آمریکا به تنهایی سالانه 5/1 میلیارددلار به این کشور کمک می‌کند که بیشتر آن به ارتش مصر می‌رسد. پنتاگون حتی وظیفه آموزش و تجهیز ارتش مصر را هم برعهده دارد. بدین ترتیب این کشور می‌تواند با قطع کمک‌های مالی خود فشارها به ارتش برای کشتار معترضان را افزایش دهد. اما تاکنون بنا به دلایلی این کار را نمی‌کند.
وزیردفاع آمریکا پس از افزایش فشارها از سوی برخی چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای سرانجام روز گذشته به انتقادها چنین پاسخ داد:‌«تأثیر واشنگتن در مصر محدود است.»!
چاک هاگل که در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای چینی خود در پنتاگون سخن می‌گفت افزود: «دولت موقت مصر باید شیوه جامعی را برای برقراری آشتی در این کشور دنبال کند و باید خشونت‌ها نیز متوقف شود.» ایالات متحده، غرب و سازمان‌های بین‌المللی تاکنون اقدام عملی برای متوقف شدن خشونت‌ها در مصر انجام نداده‌اند!
این تعلل که تاکنون به کشته و زخمی شدن هزاران نفر از مردم منجر شده سرانجام صدای «اورهان پاموک» نویسنده سرشناس ترکیه‌ای و برنده جایزه نوبل ادبیات را هم درآورد.
وی در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی گفت: غرب با سکوت در برابر جنایات مصر به ارزش‌های خودشان هم جنایات کرد. «پاموک» گفت: ژنرال السیسی دو روز قبل از برکناری مرسی به جهانیان گفت می‌خواهد کودتا کند، هیچ‌کس اعتراض نکرد، دو روز بعد از کودتا هم قتل‌عام مردم را آغاز کرد و غرب و سازمان‌های مهم بین‌المللی هنوز حاضر نیستند حتی اقدام وی را کودتا بنامند!

 


در پی غیرقانونی شدن حساب‌های بانکی خارجی برای مقامات مسکو، 24 سناتور و نماینده مجلس روسیه ترجیح دادند از مقام خود استعفا دهند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، دولت روسیه قانون ضد فساد را در این کشور به اجرا گذاشت. طبق این قانون، مقامات بلندپایه روسیه از داشتن هرگونه حساب بانکی در خارج منع می‌شوند. این قانون شامل اعضای دولت، اعضای پارلمان، روسای شرکت‌های دولتی و اعضای درجه یک خانواده آنها می‌شود. در پیش‌نویس قانون، این ممنوعیت شامل املاک و مستغلات در خارج از کشور هم می‌شد، ولی پارلمان این بند را حذف کرده است و اکنون ممنوعیت فقط شامل حساب‌های خارجی و اوراق بهادار در خارج می‌شود.
در واقع، این قانون سه ماه قبل به اجرا گذاشته شده بود و در آن موقع به مقامات سه ماه فرصت داده شده بود یا حساب‌های بانکی خارجی خود را ببندند و یا استعفا کنند.
9 سناتور و 15 عضو مجلس دوما روز گذشته ترجیح دادند به جای بستن حساب‌های بانکی خارجی خود، از مقام‌شان کناره‌گیری کنند.

 


ارتش نیجریه از هلاکت سرکرده گروه تروریستی بوکوحرام در درگیری با نیروهای نظامی خبر داد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، ارتش نیجریه اعلام کرد «ابوبکر شیکائو» سرکرده گروه تروریستی بوکوحرام که در کشتارهای زیادی دست داشته در یک عملیات نظامی به هلاکت رسیده است.
ارتش معتقدند که سرکرده تروریست‌ها‌ ابتدا زخمی شده و سپس برای معالجه به کامرون رفته که معالجات موثر نیفتاده است.
ارتش نیجریه از ماه مه گذشته در سه ایالت شمال شرق این کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرده و عملیات گسترده‌ای را علیه نیروهای مسلح گروه بوکوحرام آغاز کرده است.
از سال 2009 تاکنون 3600 در درگیری نیروهای ارتش با گروه بوکوحرام کشته شدند.

 


ده‌ها هزار معلم در مناطق مختلف مکزیک علیه سیاست‌های آموزشی دولت و در اعتراض به شرایط نابسامان معیشتی خود تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، حدود 70 هزار معلم مکزیکی در مکزیکوسیتی و دیگر شهرهای این کشور به خصوص در مناطق جنوبی دست از کار کشیدند.
اعتصاب حدود یک میلیون و 300 هزار دانش‌آموز را خانه‌نشین کرد.
معلمان به سیاست‌های آموزشی دولت معترض هستند. به گفته معترضان، دولت قصد دارد قانونی را تصویب کند که براساس آن، حرفه معلمی به‌عنوان یک شغل زیر استاندارد در نظر گرفته می‌شود. بدین ترتیب، حرفه معلمی هیچ مزایایی به همراه ندارد. مردم مکزیک علاوه بر شرایط نابسامان معیشتی، با گروه‌های تبهکار مواد مخدر هم دست و پنجه نرم می‌کنند و هر ماه ده‌ها نفر در این کشور به دست قاچاقچیان کشته می‌شوند.

 


یک سازمان ترکیه‌ای 769 تبعه آلبانی را از تیرانا به ترکیه منتقل و پس از آموزش آنها توسط افسران بازنشسته آمریکایی به خدمت ارتش آزاد سوریه در آورد.
به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان خیریه «آی‌اچ‌اچ» ترکیه که یکی از نهادهای فعال ترکیه است و از بدو تحولات سوریه با حمایت دولت آنکارا نقش فعالی در اعزام جنگجویان از طریق خاک ترکیه به سوریه ایفا کرده است در تازه‌ترین فعالیت خود شماری از سلفی‌های کشور آلبانی را پس از آموزش به سوریه فرستاد.
این افراد در پایگاه ریحانلی ترکیه توسط افسران بازنشسته آمریکایی آموزش دیدند.
تعدادی از این عناصر مسلح پس از ورود به سوریه به ارتش آزاد ملحق شده‌اند و حدود 450 نفر از اتباع فوق پس از حضور در میادین جنگی سوریه از ارتش آزاد سوریه فرار کرده و به جبهه النصره پیوسته و با گروه‌های وابسته به القاعده همکاری می‌کنند.
از سوی دیگر در پی تشدید اعتراضات در مصر و ایجاد ناامنی در این کشور ائتلاف ملی مخالفان سوریه تصمیم گرفته است دفتر خود را از مصر به ترکیه منتقل کند.روابط مصر و سوریه پس از روی کار آمدن محمد مرسی بسیار تیره شده بود اما بعد از سرنگونی مرسی دولت موقت اعلام کرد که قصد ارتقای روابط با سوریه را دارد.
گفته می‌شود محدود شدن فعالیت شورای موسوم به ائتلاف ملی سوریه توسط دولت موقت مصر دلیل اصلی این تصمیم شورا بوده است.
ائتلاف ملی سوریه در حالی تصمیم گرفته است که از مصر به ترکیه نقل مکان کند که برخلاف نظر دولت ترکیه مردم این کشور با تجمعات متعددی از حکومت قانونی بشاراسد حمایت می‌کنند.
از سوریه نیز خبر می‌رسد که بیش از 160 نفر از تروریست‌ها در نبرد با ارتش سوریه در مناطق کوهستانی جبل‌الاربعین و جبل‌الزاویه در حومه ادلب کشته شدند.در جریان این عملیات محل استقرار تروریست‌های جبهه النصره هدف حمله شدید توپخانه‌ای نیروهای ارتش سوریه قرار گرفت.
همچنین بیش از 50 تروریست مسلح وابسته به جبهه‌النصره که اغلب آنان اتباع چچنی و افغانی بودند در جریان عملیات پاکسازی ارتش سوریه در حومه دمشق به هلاکت رسیدند.
یک منبع آگاه سوری از کشف یک گور جمعی در یکی از روستاهای پاکسازی شده در حومه لازقیه خبر داد و تاکید کرد که افراد مسلح با کشتن شمار زیادی از شهروندان آنها را در یک گور جمعی به خاک سپردند.
شیخ بدرغزال روحانی شیعه روستای باروده در حومه شمالی لازقیه نیز که توسط تروریست‌ها ربوده شده بود گردن زده شد و به شهادت رسید.
از سوی دیگر شمار زیادی از مردم حمص به نشانه قدردانی از ارتش سوریه برای بازگرداندن امنیت به این شهر و بیشتر مناطق دیگر سوریه راهپیمایی کردند.
ارتش سوریه پس از یک ماه درگیری شدید با تروریست‌ها موفق شد کنترل کامل حمص را برعهده بگیرد.
سایر رویدادها
* تعدادی از عشایر عرب در شمال شرق سوریه اعلام کردند به منظور کمک به کردها در مبارزه با تروریست‌ها درصدد تشکیل گردان شهید «عبدالحنان مطر» هستند.
* نخست‌وزیر سوریه گفت، دولت این کشور بیش از 14 میلیارد لیره به آسیب‌دیدگان از بحران کنونی پرداخت کرده است.
* دوربین مداربسته یک فروشگاه در محله اشرفیه شهر حلب تصاویر جنایت تروریست‌ها را در دو حمله خمپاره‌ای که به کشته شدن هفت نفر و زخمی شدن 10 نفر دیگر منجر شد ضبط کرد.
* دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد، در صورت اثبات کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه عاملین آن مجازات می‌شوند.
*‌به دنبال اقدامات گسترده نیروهای امنیتی و ارتش عراق برای دستگیری عوامل انفجارهای اخیر در این کشور شمار زیادی از سران القاعده عراق به سوریه گریختند.

 


کارگران کلمبیایی در اعتراض به وضع اقتصادی کشورشان، اعتصاب گسترده و سازماندهی شده توسط اتحادیه‌های کارگری به راه انداخته‌اند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، کارگران کلمبیایی در اعتراض به مشکل فقر و تامین نشدن نیازهای آموزشی و به ستوه آمدن از وضع بد اقتصادی‌شان، از کار دست کشیده و می‌گویند اعتصاب، آخرین دستاویز آنها برای رساندن پیام خود به گوش مسئولان است.
معترضان از دولت خواهان حل مشکلات خود و احداث جاده و دیگر زیرساخت‌های ضروری هستند.
اتحادیه‌های کارگری کلمبیا در بخش‌های مختلف این کشور به این اعتصاب گسترده پیوسته‌اند که نخستین اعتصاب سراسری در چند سال اخیر این کشور است.
این اعتصاب در کلمبیا، بخش‌هایی از این کشور را کاملا فلج کرده است، وسایل حمل‌ونقل عمومی تردد ندارند و اکثر مغازه‌ها بسته شده‌اند.
دولت کلمبیا هزاران نیروی امنیتی را در سراسر کشور مستقر کرده است تا امنیت کشور را در شرایط اعتصاب گسترده کارگری تامین کند.
دولت کلمبیا تهدید کرده است اعتصاب‌کنندگان را به شدت جریمه و مجازات خواهد کرد.

 


افزایش تنش‌ها بین انگلیس و اسپانیا بر سر موضوع «جبل‌الطارق»، کمیسیون اروپا را سرانجام وادار به اعزام «کمیته حقیقت‌یاب» به این منطقه کرد.
اختلافات بین انگلیس و اسپانیا بر سر قانونی بودن یا نبودن افزایش دادن عوارض ورود به منطقه «کاتالان» از سوی دولت اسپانیا، سرانجام با واکنش کمیسیون اروپا به شکل «اعزام یک کمیته حقیقت‌یاب به جبل‌الطارق» مواجه شد. ماجرا از این قرار است که حاکمان انگلیسی جبل‌الطارق برای جلوگیری از ماهیگیری اسپانیایی‌ها اقدام به تخلیه نخاله‌های ساختمانی در مناطقی از دریا کرده‌اند و اسپانیا نیز برای تلافی، عوارض ورود به منطقه «کاتالان» را برای انگلیسی‌ها افزایش داده است. به گزارش خبرگزاری مهر، تنش‌ها بین این دو کشور به حدی رسیده که روز دوشنبه انگلیس یک ناو جنگی خود را وارد آب‌های جبل‌الطارق کرد و اسپانیا نیز تهدید کرد از این کشور به سازمان ملل شکایت می‌کند.
آنطور که رویترز نوشته، کمیته حقیقت‌یاب بنا به درخواست لندن به این منطقه صورت می‌گیرد. گفتنی است، اسپانیا به شدت با بحران اقتصادی روبه‌رو است. و این اقدام مادرید می‌تواند در حیطه همین مشکلات اقتصادی تحلیل شود!

 


رئیس‌جمهور روسیه پیشنهاد 15 میلیارد دلاری فرستاده پادشاه عربستان برای تغییر موضع مسکو در قبال سوریه را نپذیرفت.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه روسی «کومسو مولسا کاپراودا»، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت، حاضر نیست پیشنهاد 15 میلیارد دلاری بندربن سلطان رئیس دستگاه اطلاعات عربستان در ازای تغییر موضع مسکو در قبال سوریه را بپذیرد.
بندربن سلطان در دیدار اخیرش با پوتین قرارداد خرید عظیم تسلیحاتی به مبلغ 15 میلیارد دلار از روسیه در ازای تغییر موضع در قبال سوریه را داده بود.
پوتین نیز در این دیدار اعلام کرده بود روسیه موضع خود را در قبال سوریه تغییر نخواهد داد و بر سر مواضع اصولی خود در قبال سوریه معامله نمی‌کند.
پیش از این شبکه تلویزیونی راشاتودی نیز گزارش داده بود که بندر بن سلطان دبیر شورای امنیت ملی عربستان در سفر اخیرش به مسکو درباره خرید سلاح با پول عربستان برای دولت جدید مصر با رئیس‌جمهور روسیه گفت‌وگو کرده بود.

 


درخواست هنیه از قاهره
«اسماعیل هنیه» نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین گفت که دولت وی شرایط امنیتی مصر و سینا را درک می‌کند، با این حال، از طرف مصری می‌خواهد گذرگاه رفح را بازگشایی کند. در پی کشته شدن 24 نظامی مصری در سینا، قاهره گذرگاه رفح را بست.
تظاهرات حامیان مقتدا صدر
هزاران تن از حامیان «مقتدا صدر» رهبر جریان «صدر» در خیابان‌های نجف اشرف تظاهرات و با وی اعلام بیعت کردند. تظاهرکنندگان از مقتدا صدر خواستند از تصمیم خود در مورد کناره‌گیری از سیاست منصرف شود، زیرا عراق کنونی به وی نیاز دارد. صدر اخیرا اعلام کرده بود که از سیاست کناره گرفته است.
تظاهرات در انطاکیه
صدها معترض در شهر «انطاکیه» ترکیه با نیروهای پلیس درگیر شدند و نیروهای امنیتی نیز برای متفرق کردن آنها از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کردند. این تظاهرات به مناسبت چهلمین روز درگذشت «علی‌اسماعیل کورکمار» برگزار شد. کورکمار در ناآرامی‌های «اسکی‌شهر» مجروح شده بود و سپس درگذشت.
مرگ 5 فرد مسلح در قفقاز
در جریان درگیری نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان مسلح در داغستان روسیه، پنج فرد مسلح کشته شدند. مردم مسلمان داغستان 300 سال است که با روس‌ها می‌جنگند.
ناو آمریکایی
ناو هواپیمابر «هری ترومن» آمریکایی که به موشک‌های هدایت‌شونده مجهز است و دو رزمناو نیز آن را پشتیبانی می‌کنند، وارد آب‌های خلیج‌فارس شد.
مرگ برادر شاه عربستان
«مساعد بن‌عبدالعزیز» برادر ناتنی شاه عربستان دیروز درگذشت. مساعد فرزند یازدهم «عبدالعزیز» بنیانگذار رژیم آل‌سعود بود. طی سال جاری این سومین فرزند عبدالعزیز است که به سبب بیماری درگذشت.
درگیری حوثی‌ها و اخوان‌المسلمین
درگیری میان طرفداران «عبدالملک حوثی» و اعضای حزب «تجمع یمنی اصلاح» وابسته به حزب اخوان‌المسلمین یمن، شش کشته و چهار زخمی بر جای گذاشت. این درگیری در استان «عمران» واقع در شمال «صنعا» رخ داد.
یک شهید در کرانه غربی
نیروهای رژیم صهیونیستی سحرگاه دیروز با آوارگان فلسطینی در اردوگاه جنین درگیر شدند. این درگیری در کرانه غربی به شهادت یک فلسطینی و جراحت 11 فلسطینی دیگر انجامید.
انتقاد کرزای از آمریکا
«حامد کرزای» رئیس‌جمهور افغانستان گفت، واشنگتن به تعهدات خود در قبال افغانستان عمل نکرده است. وی افزود: آمریکا متعهد شده بود از افغانستان در برابر تجاوزات خارجی پشتیبانی کند، اما در برابر حملات موشکی از خاک پاکستان اقدامی نکرده است. کرزای در سال 2001 به همراه نظامیان آمریکایی وارد افغانستان شد و سپس به ریاست‌جمهوری رسیده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10