(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 30  مرداد 1392 - شماره 20571

نیکزاد: طی 8 سال گذشته 63 هزار کیلومتر راه ساخته شده است
برگزاری 5 نمایشگاه لوازم‌التحریر کیف و کفش در تهران
کوتاه اقتصادی
معاون ستاد مبارزه با قاچاق خبر داد
آغاز فروش سوخت توسط مرزنشینان
نایب رئیس انجمن اعلام کرد
عرضه برنج‌های تقلبی در ورودی برخی شهرهای شمال
میرکاظمی اعلام کرد
ایران‌ کد مانع واردات و صادرات مجدد 65درصد از کالاها
مدیرعامل شرکت دخانیات خبر داد
سهم 2500 میلیارد تومانی قاچاقچیان
از بازار سیگار ایران
معاون حقوقی و نظارت گمرک:
کالاهای ترانزیتی در صورت عدم خروج به موقع از کشور
قاچاق محسوب می‌شود
بانک مسکن اعلام کرد
پرداخت تسهیلات به واحدهای مسکونی 20 سال ساخت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه خبر داد
توافق دولت و مجلس برای تنظیم لایحه بودجه 93
کاهش 15 تا 35 هزار تومانی قیمت انواع سکه
با ورود همراه اول به بازار سهام
8400میلیارد تومان به ارزش بورس افزوده شد
بنزین سهمیه شهریورماه فردا شب واریز می‌شود
   


من و همکارانم در وزارت راه و شهرسازی با شیره جان کار کردیم و همیشه برای اقدامات وزرای سابق راه و ترابری و مسکن و شهرسازی احترام قائل بودم و امیدوارم طرح معماری ایرانی- اسلامی در وزارت جدید راه و شهرسازی احیا شود.
علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی در مراسم تودیع خود که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد گفت: ادغام وزارت راه و شهرسازی به صورت قانونی و توسط مجلس شورای اسلامی صورت گرفت و ما نیز آن را ادامه دادیم.
وزیر سابق راه و شهرسازی گفت: در طول هشت سال فعالیت دولت نهم و دهم 63هزار و 251 کیلومتر راه اعم از بزرگراه، آزادراه، راه روستایی، راه‌آهن ساخته شد و توسعه بنادر و نوسازی راه‌ها نیز انجام شد.
به گفته وی، توسعه خدمات ریلی در این دو دولت افزایش یافت و کیفیت خدمات هواپیمایی و توسعه ناوگان هوایی کشور در شرایط تحریم با موفقیت حاصل شد.
نیکزاد با اشاره به وجود 124 فروند هواپیما در سال 84 گفت: اکنون تعداد هواپیماها به 224 فروند رسیده است.
وزیر راه و شهرسازی دولت دهم تاکید کرد: از زمان سرپرستی در وزارت راه فعالیت‌های بخش خصوصی و دولتی در صنعت هوایی به همان روال است و همواره به بخش خصوصی توجه شده است.
وی اعلام کرد: ترانزیت کالا از 5/1 تن به 12 میلیون تن افزایش یافته است.
به گفته نیکزاد کاهش تلفات جاده‌ای از سال 84 که به میزان 27 هزار نفر بوده، سال 91 به 19 هزار نفر کاهش یافته است.
وزیر سابق راه و شهرسازی افزود: در این مدت تعداد وسایل نقلیه در کشور سه برابر شده و تعداد سفرها نیز به 2/5 برابر افزایش یافته که بر اساس برنامه پنجم که کاهش 5 درصدی را عنوان کرده بود با 15درصد کاهش تلفات جاده‌ای روبرو بودیم.
وی افزود: در حال حاضر 49 هزار و 159 کیلومتر راه در حال ساخت است که شامل 258 کیلومتر آزادراه، 9856 کیلومتر بزرگراه، 3121 راه اصلی و فرعی، 25 راه آسفالتی و 8000 کیلومتر راه‌آهن می‌شود.
نیکزاد گفت: آمار منتشر شده از وضعیت راه‌ها 101 هزار کیلومتر راه در کشور را نشان می‌دهد.
نیکزاد افزود: تاکنون 50 هزار میلیارد تومان هزینه برای 312 طرح و 4200 پروژه مورد نیاز شناسایی شده که اعتبار سال جاری 45 هزار و 450 میلیارد تومان است و 3200 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم.
وزیر پیشین راه و شهرسازی درباره گزارش عملکرد خود در بخش مسکن نیز اظهار کرد: دو میلیون و 120 هزار واحد روستایی در کشور آغاز به کار کرده‌اند که از این میزان یک میلیون و 600 هزار واحد تمام شده و کلید آخرین واحد در روستای کرمان واگذار شد.
وی افزود: از میان دو میلیون و 180 هزار واحد مسکن مهر شهری یک میلیون و 180 هزار واحد افتتاح شده که یک میلیون واحد با پیشرفت 70درصد به دولت بعدی تحویل می‌شود.
نیکزاد خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور گفت: بخش خصوصی در این زمان 2 میلیون واحد مسکونی ساخته که در مجموع دولت نهم و دهم ساخت حدود 6 میلیون مسکن را آغاز کرده است.
وی خطاب به وزیر جدید راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه دکتر آخوندی قبلا وزیر مسکن بوده امیدواریم احیای طرح معماری ایرانی اسلامی، توسعه ناوگان حمل و نقل در دستور کار قرار گیرد.
ساخت و ساز واحدهای مهر
متوقف نمی‌شود
وزیر راه و شهرسازی گفت: به هیچ عنوان قصد متوقف ساختن ساخت و سازهای واحدهای مسکونی مهر را نداریم هرچند به این طرح نقدهایی را وارد می‌دانیم.
عباس آخوندی نیز در مراسم معارفه خود افزود: من جزو کسانی بودم که نسبت به طرح مسکن مهر نقدهایی داشتم اما این بدان مفهوم نیست که مجموعه طرح مسکن مهر را متوقف سازم.
وی اضافه کرد: چگونگی تامین منابع مالی طرح مسکن مهر نخستین نقدی است که به این طرح وارد است چرا که تاکنون حدود 50 هزار میلیارد تومان از طریق بانک مسکن برای اجرای طرح مسکن مهر تزریق شده که این روش و تزریق چنین پولی امکان‌پذیر نیست.
آخوندی سپس مسائل فنی و اجتماعی را دومین نقد نسبت به طرح مسکن مهر عنوان کرد و اظهار کرد: در زمان حاضر این گونه مسائل در جای خود مطرح است اما در این مقطع وزارت راه و شهرسازی نسبت به تامین زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی متعهد است. وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: در شرایط فعلی هیچ‌گونه تغییر سیاستی نسبت به پروژه‌های شروع شده اعمال نخواهد شد اما برای آینده یک بازنگری در انجام پروژه‌ها صورت خواهد گرفت.

 


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: از 13 شهریور 5‌نمایشگاه پاییزه برای عرضه لوازم‌التحریر و کیف و کفش در تهران با حداقل 10 درصد تخفیف آغاز به کار می‌کنند.
یدالله صادقی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: برای پاسخ به تقاضای آغاز فصل مدارس 5 نمایشگاه پاییزه در تهران آغاز به کار می‌کند.
وی افزود: این نمایشگاه‌ها در پارک ارم، بوستان ولایت، فرهنگسرای خاوران، مصلی تهران و محل سابق سازمان گوشت حکیمیه تهرانپارس خواهد بود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: در این نمایشگاه‌ها لوازم‌التحریر و کیف و کفش و پوشاک برای پاسخگویی به تقاضای خانوار در آغاز فصل مدارس عرضه می‌شود.
صادقی با تأکید بر اینکه، نمایشگاه‌های پاییزه در تهران از 13 شهریور ماه آغاز و به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت گفت: در نمایشگاه مصلی تهران به طور اختصاصی لوازم‌التحریر عرضه می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: کالاهای عرضه شده در نمایشگاه‌های پاییزه با حداقل 10 درصد تخفیف در اختیار مردم قرار می‌گیرد. همچنین عباس هدایتیان رئیس اتحادیه لوازم التحریر تهران درباره زمان برگزاری نمایشگاه‌ها گفت: نمایشگاه مصلی از 20 تا 29 شهریور ماه و مابقی از 13 تا 22 شهریور ماه برپا خواهند شد.
هدایتیان بیان کرد: هزینه اجاره غرفه در پارک ارم، حکیمیه و خاوران یک میلیون و 100 هزار تومان و بوستان ولایت یک میلیون تومان است و در کنار این‌ها هزینه اجاره غرفه در مصلی تهران بنابر متراژ غرفه محاسبه می‌شود که قیمت متفاوتی نسبت به دیگر مکان‌ها دارد.
رئیس اتحادیه لوازم التحریر تهران درباره صحبت‌های اخیر که اعلام شده بود تنها محصولات ایرانی در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شوند گفت: به دلیل سلیقه مردم و عدم رقابت‌پذیری برخی از محصولات لوازم التحریر با نمونه‌ وارداتی نمی‌توان فقط از محصولات تولید داخل در این نمایشگاه استفاده کرد.
هدایتیان تصریح کرد: مداد ایرانی بسیار با کیفیت است اما متأسفانه به دلیل حجم پایین تولید جوابگوی نیاز داخلی نیست و در رده‌های بعدی می‌توان کیفیت تراش و پاک‌کن تولید داخل را مناسب دانست.
وی در پاسخ به این سؤال ایسنا که آیا محصولات لوازم التحریر ایران به کشورهای دیگر صادر می‌شود گفت: قیمت و حجم تولید لوازم التحریر داخلی قابلیت رقابت با محصولات مشابه را ندارد و در سال گذشته به دلیل افزایش قیمت محصولات بیشتر کارخانه‌های تولید مداد در ایران تعطیل شدند اما در سال جاری به دلیل افزایش قیمت دلار و مدیریت واردات برخی از این کارخانه‌ها به چرخه تولید بازگشتند.
رئیس اتحادیه لوازم التحریر تهران افزود: حجم اعظم محصولات وارداتی از کشور چین تأمین می‌شود و محصولاتی مانند مداد، لوازم مهندسی،‌ماشین حساب و پانچ در طرح شبنم قرار گرفته است.

 


* شش طرح جدید سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش معادل 310 میلیون دلار، مورد تصویب سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران قرار گرفت. یکصدوهفتاد‌وهشتمین جلسه هیأت سرمایه‌گذاری خارجی برگزار شد و در آن سرمایه‌گذاری خارجی در طرح تولید پانل از پلی‌اورتان، طرح تولید حلالهای نفتی و نفت گاز، طرح ارائه خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، طرح ایجاد مجموعه گردشگری-تفریحی و احداث تله‌‌کابین شامل فاز یک مجموعه ایستگاهی تله‌کابین، طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در طرح تولید پودرهای کانی غیر فلزی طرح‌هایی بود که در این جلسه به تصویب رسید.
* بانک صادرات ایران در راستای اشاعه فرهنگ قرض‌الحسنه در جامعه، رفع گرفتاری‌های نیازمندان و انجام تکالیف و رسالت‌های اجتماعی تا پایان تیر ماه سال جاری بیش از 11 هزار و 880 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه پرداخت کرده است. به گزارش روابط عمومی بانک صادرات ایران، آمارهای عملکردی درخصوص وام‌های قرض‌الحسنه تا پایان تیر ماه سال جاری نشان می‌دهد که این بانک، بیش از 74 میلیارد ریال وام مسکن روستایی، 832 میلیارد ریال بابت اشتغال‌زایی و مبلغ 113 میلیارد ریال در قالب عقد قرض‌الحسنه درمان به بیماران نیازمند پرداخت کرده است.
* در حالیکه پیش از این یک شرکت داخلی ادعاهایی را مبنی بر تلاش برای رفع اختلاف پژو و ایران خودرو و بازگرداندن این شرکت فرانسوی به ایران مطرح کرده بود، گروه صنعتی ایران خودرو این موضوع را رد کرده و شرکت مربوطه را فاقد صلاحیت در این زمینه دانست. این شرکت داخلی پیش از این نیز مدعی اقدام برای واردات خودروهای آمریکایی جنرال موتورز به ایران شده بود که در این زمینه نیز مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت مربوطه را فاقد هرگونه مجوزی در این زمینه دانسته و از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خواستند از ادامه تبلیغات فروش خودروهای آمریکایی در ایران،‌جلوگیری کند.
* بانک پاسارگاد در خدمتی دیگر، امکان اطلاع از شماره شبای سپرده را از طریق تلفن بانک خود برای مشتریان فراهم کرد. به گزارش روابط عمومی بانک پاسارگاد، از این پس هم‌میهنان می‌توانند پس از تماس با تلفن بانک پاسارگاد به شماره 82891111 و فشردن کلید 3، بدون نیاز به وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، از شماره شبای سپرده بانک پاسارگاد مورد نظر خود،‌ اطلاع حاصل کنند. براساس این خبر، در این حالت پس از وارد کردن شماره سپرده مربوطه، شماره شبای متناظر اعلام خواهد شد.
* با حمایت‌‌های مالی سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا)، 100 هزار دستگاه کولر آبی با رتبه انرژی A تولید و به بازار عرضه شد. سال جاری سه شرکت تولیدکننده کولرهای آبی در کشور با اخذ تسهیلات مالی از سابا، با بهبود دو تا شش رتبه در مصرف انرژی موفق به تولید و عرضه 100 هزار دستگاه کولر آبی با رتبه انرژی A شدند که میزان صرفه‌جویی انرژی سالانه حاصل از استفاده از این کولرها، افزون بر 41700 مگاوات ساعت است.

 


معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد: از ابتدای شهریور ماه سال جاری، تمامی خانوارهای مرزنشین سیستان و بلوچستان زیر پوشش طرح فروش و صادرات سوخت مرزی قرار می‌گیرند.
مهدی ابویی گفت: در اجرای مصوبه هیئت وزیران و براساس تصمیمات کارگروه مسئول طرح فروش و صادرات سوخت مرزی، تمامی خانوارهای مرزنشین استان سیستان و بلوچستان از ابتدای شهریور ماه امسال زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرند.
معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: تعداد خانوار مرزنشین این استان که زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرند بالغ بر 60 هزار خانوار است. وی اظهار داشت: این طرح از ابتدای خرداد برای خانوارهای مرزنشین شهرستان‌های هیرمند، کوهک و سراوان به اجرا درآمد و خانوارهای مرزنشین شهرستان‌های کنارک، چابهار، سرباز، سراوان، میرجاوه، هیرمند و زهک از جمله شهرستان‌هایی هستند که از اول شهریور ماه، تحت پوشش طرح فروش و صادرات سوخت مرزی قرار می‌گیرند.
ابویی گفت: محل اجرای این طرح بازارچه‌های مرزی میلک، ریمدان، میرجاوه و کوهک در مرز پاکستان و افغانستان است. به گفته وی، در اجرای مرحله اول این طرح که در دو شهرستان سراوان و هیرمند به اجرا درآمده تاکنون بیش از 6 میلیون لیتر سوخت توسط مرزنشینان به فروش رسیده و سود حاصله به حساب سرپرستان خانوار مرزنشینان واریز می‌شود.
معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: هدف از اجرای این طرح تقویت معیشت مرزنشینان برای کوتاه‌مدت و فراهم کردن زمینه برای توسعه فعالیت اقتصادی مرزنشینان و جلوگیری از قاچاق سوخت است.

 


نایب رئیس انجمن برنج گفت: باید برنج را از معتمدین یا مغازه‌های معتبر خریداری کرد چرا که متقلبان باوانت‌بارهای خود در ابتدای شهرها برنج‌های تقلبی را به جای برنج ایرانی به مردم می‌فروشند.
علی اکبریان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اخیراً برنج‌های خارجی بی‌کیفیت را در کیسه‌های هاشمی می‌ریزند و به عنوان برنج ایرانی با کیفیت به همان قیمت می‌فروشند که چنین تقلب‌هایی در بازار برنج، نقش معتمدین را بیش از پیش برای مصرف کنندگان پر رنگ می‌کند.
وی افزود: مخلوط کردن برنج مرغوب و بی‌کیفیت را کسانی انجام می‌دهند که در ورودی شهرهای برنج خیز کشور مانند آمل و قائم شهر با وانت نیسان‌های خود به عرضه برنجی می‌پردازند که هیچ شناسنامه و هویتی ندارد. این نوع برنج‌ها بسیار خطرناک هستند چرا که شناسنامه و مشخصات فنی ندارد.
نایب رئیس انجمن برنج گفت: برنج را باید به دو دسته تقسیم کرد برنج‌های کیفی و دیگری پرمحصول که هر یک مشکلاتی هم دارند. برنج کیفی شامل ارقامی مانند طارم، صدری و هاشمی است که عطر و بوی خاص آن را نمی‌توان در هیچ نقطه‌ای از جهان پیدا کرد.
اکبریان ادامه داد: برای تشخیص کیفیت برنج ایرانی در وهله اول مردم باید برنج را از معتمدین خود و مغازه‌هایی که به آن‌ها اعتما دارند بخرند چرا که برنجی که از شالیکوبی‌ها خارج می‌شود بدون واریته است و تخلیطی در آن صورت نمی‌گیرد اما اگر تقلبی صورت می‌گیرد پس از دست به دست شدن برنج بعد از کارخانه‌های شالیکوبی تا بازار مصرف است.

 


رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اینکه ایران‌ کد توانسته است مانع واردات و صادرات دوباره 65درصد از کالاها شود، گفت: بعید می‌دانم دولت بخواهد این کار علمی را مورد ایراد قرار دهد.
سیدمسعود میرکاظمی با تأکید بر کار علمی و اصولی ایران کد گفت: با راه‌اندازی ایران کد، از 65درصد صادرات و واردات مجدد کالاها جلوگیری شد. رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه پیش از شکل‌گیری مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات یا همان ایران کد در وزارت بازرگانی سابق یک خلأ و ضعف در سیستم تجارت و صنعت وجود داشت تصریح کرد: کد ملی کالا شناسنامه کالاست و از سوی دیگر زبان مشترکی برای شناسایی کالاست که در تمام مراحل تولید و توزیع و تجارت نقش‌آفرینی دارد.
وی در تشریح زبان مشترک افزود: کالاها با کدهایشان در بنگاه‌های اقتصادی شناسایی می‌شوند چرا که کد هر کالا یگانه (یونیک) است. پیش از اجرای طرح ایران کد از خردترین سطح کارگاه‌های ساخت قطعه تا سطح کلان و ملی هر کالا با نام واحدی قابل شناسایی نبود و ناهماهنگی‌های بسیاری را به وجود آورده بود.
میرکاظمی با اشاره به اینکه پیش از راه‌اندازی ایران کد موارد فراوانی از آشفتگی در واردات و صادرات کشور وجود داشت خاطرنشان کرد: به عنوان مثال مواردی داشتیم که برخی از تجهیزات، قطعات یا مواد اولیه در ایران تولید می‌شد اما شرکت‌های دیگر چون شناختی از آن نداشتند که چنین شرکت‌هایی در ایران وجود دارد، کالاهای مذکور را خریداری کرده اما به دلیل اینکه نام و کدی نداشتند همان کالا به خارج از کشور می‌رفت و مجدد توسط شرکت‌های دیگر ایرانی با کد آن فروشنده ثانویه خریداری می‌شد. مثلا بلبرینگ در ایران تولید می‌شد به آلمان می‌رفت و در آنجا کد می‌گرفت مجدداً شرکت‌های ایرانی از همان شرکت آلمانی همان را می‌خریدند زیرا اطلاع نداشتند. قبل از راه‌اندازی ایران کد از این موارد فراوان داشتیم و حدود 65درصد از صادرات و واردات به همین منوال انجام می‌شد.
به گفته نماینده تهران در مجلس، این تکرارها توان تولید را می‌گرفت و در کاهش بهره‌وری نقش بسزایی داشت و از سوی دیگر در سطح ملی نیز این بی‌نظمی بر پیکر تولید و تجارت ضربه می‌زد.

 


مدیرعامل شرکت دخانیات از سهم 25 درصدی قاچاق در سیگار مصرفی کشور خبر داد و گفت: سالانه 2 هزار و 500 میلیارد تومان از گردش مالی سیگار در کشور نصیب قاچاقچیان می‌شود.
معصوم نجفیان دیروز در نشست خبری با تشریح آخرین وضعیت تولید و توزیع سیگار در کشور اظهار داشت: مصرف سرانه سیگار در ایران 855 نخ است که البته بیشترین سرانه مصرف در دنیا به کشور روسیه با 2 هزار و 500 نخ اختصاص دارد و کمترین مصرف به کشورهای افغانستان، پاکستان و هندوستان با کمتر از 500 نخ تعلق دارد.
وی با بیان اینکه مصرف سالیانه سیگار در جهان به 5 هزار و 600 میلیارد نخ می‌رسد افزود: کشور چین بزرگترین تولیدکننده جهان محسوب می‌شود که سالانه 2 هزار و 250 میلیارد نخ تولید می‌کند و در واقع 43 درصد تولید سیگار جهان به این کشور تعلق دارد، هرچند که مصرف سالانه چین 38 درصد از مصرف سیگار در جهان است.
نجفیان با بیان اینکه مصرف سرانه سیگار در ایران حداقل 65 میلیارد نخ عنوان می‌شود، گفت: طی سال 91 تولید سیگار با احتساب عاملیت‌های صنعتی و تولید مشارکتی به 40 میلیارد نخ رسید و در این سال 7 میلیارد نخ واردات وجود داشت.
وی توضیح داد: در مجموع 47 میلیارد نخ سیگار سال 91 در بازار عرضه شده که 13 میلیارد نخ آن از طریق قاچاق تامین شده است.
به گفته مدیرعامل شرکت دخانیات، کشور چین با مساحت بیش از 9 میلیون کیلومتر مربع و همسایگی با 17 کشور دارای یک درصد قاچاق سیگار است، در حالی که در ایران با مساحت 5/1 میلیون کیلومتر مربع و همسایگی با 7 کشور حدود 25 درصد از کل مصرف سیگار از طریق قاچاق تامین می‌شود.
نحفیان گردش مالی محصول سیگار را در کشور سالانه 4 هزار و 500 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: 55 درصد این رقم یعنی 2 هزار و 500 میلیارد تومان سهم قاچاق است و 1500 میلیارد تومان نیز سهم واردات و تولید داخل می‌شود که 34 درصد گردش مالی سیگار راتشکیل می‌دهد.
وی میزان فروش سال گذشته شرکت دخانیات را 130 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: سهم ما از بازار حدود 11 درصد بوده که اگر این رقم به 50 درصد برسد، شرکت دخانیات می‌تواند روی پای خود بایستد.
وی از آغاز تولید 5 برند جدید در صنعت سیگار کشور طی ماه‌های آینده خبر داد و گفت: در اوایل شهریور ماه نیز تولید سیگار با فن‌آوری نانو به صورت مشارکتی با یک شرکت از کرواسی در مازندران آغاز خواهد شد که ظرفیت تولید این شرکت در فاز اول 9 هزار نخ در دقیقه پیش‌بینی شده است.
به گفته نجفیان این کارخانه در سه فاز راه‌اندازی خواهد شد و فاز دوم آن آبان ماه افتتاح می‌شود.
وی با بیان اینکه تولید شرکت دخانیات در 5 ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 درصد افزایش داشته گفت: طی 5 ماهه امسال 400 میلیارد تومان فروش دخانیات ثبت شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر سطح زیر کشت توتون در کشور به 5 هزار و 800 هکتار و تعداد زارعین به 6 هزار نفر رسیده است.
به گفته وی بی‌توجهی نسبت به کشاورزان در طول سالهای قبل عامل کاهش سطح زیر کشت توتون در کشور شده است.مدیرعامل دخانیات گفت: سال گذشته 9 هزار تن توتون از کشاورزان خریداری کردیم که برنامه امسال تولید 11 هزار تن است.

 


معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: چنانچه کالاهای عبوری خارجی (ترانزیتی) در مهلت مقرر از کشور خارج نشود و دلایل موجه مربوط به این امر به اطلاع گمرک نرسد، کالا مشمول مقررات قاچاق گمرکی خواهد شد.
ناصر علی مددی جهرمی گفت: با توجه به حساسیت خروج به موقع کالاهای عبوری خارجی از گمرکات کشور و با توجه به گزارشات و پرونده‌های متعدد مطرح شده در مراجع قضایی به جهت عدم توجه به موارد قانونی و عدم توجیه شرکت‌های حمل ونقل و به‌ویژه رانندگان ذیربط و وجود تاخیرهای طولانی بدون اطلاع‌رسانی به گمرک، این امر مشکلاتی را برای صاحبان کالا و گمرک به وجود آورده است.
وی تاکید کرد: به استناد ماده 57 قانون امور گمرکی هرگاه کالا عبوری تا پایان مدت اعتبار پروانه از قلمرو گمرکی خارج یا به گمرک تحویل نگردد کالا مشمول مقررات قاچاق گمرکی می‌شود.
معاون حقوقی و نظارت اظهار داشت: به استناد ماده 97.آ.ا.ق.ا.گ در مواردی که وسیله نقلیه حامل کالای عبوری به علت نقص فنی یا سانحه یا دلایل موجه دیگر متوقف می‌شود، عبوردهنده یا حامل باید مراتب را به نزدیکترین گمرک اطلاع دهد، تا با نظارت گمرک و پس از رفع مشکل یا بارگیری کالا در وسیله دیگری که قابل مهر و موم (پلمب) باشد کالا عبور داده شود.
جهرمی افزود: در این موارد نیز ضمن تنظیم صورت‌ مجلس و درج شماره مهر و موم (پلمب) در اسناد مربوطه مراتب به گمرک‌های ورودی و خروجی می‌بایست اعلام گردد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در صورت عدم رعایت موارد فوق، به استناد تبصره 2 ماده 57ق.ا.گ چنانچه کامیون با تاخیر بیش از 10 روز به گمرک خروجی واصل گردد مشمول مقررات قاچاق گمرکی خواهد بود.

 


مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن از تصویب امکان اعطای سقف تسهیلات فروش اقساطی مسکن به واحدهای مسکونی حداکثر 20 سال ساخت به میزان 20میلیون تومان خبر داد.
نادر قاسمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: بانک مسکن اعطای سقف تسهیلات فروش اقساطی مسکن را برای واحدهای مسکونی حداکثر 20 سال ساخت امکان‌پذیر کرد.
وی افزود: اعطای سقف تسهیلات فروش اقساطی از محل امتیاز صندوق پس‌انداز مسکن صورت خواهد گرفت.وی ادامه داد: با این مصوبه اعطای سقف تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن به واحدهای نوساز و غیر دست اول از محل امتیاز حساب صندوق پس‌انداز مسکن واحدهای مسکونی حداکثر 20 سال ساخت، امکان‌پذیر شد.قاسمی اضافه کرد: سقف تسهیلات از محل صندوق پس‌‌انداز مسکن و همچنین اوراق گواهی حق تقدم را به صورت جداگانه یا توام در تمامی شهرها برای واحدهای تا 20 سال ساخت 20 میلیون تومان خواهد بود.
به گفته وی، پیش از این به واحدهای مسکونی 16 سال ساخت 19 میلیون تومان، 17 سال ساخت 18 میلیون تومان و نهایتا 20 سال ساخت 15 میلیون تومان پرداخت می‌شد.
وی تاکید کرد: با این مصوبه از این پس بانک مسکن به واحدهای مسکونی که عمر ساخت آنها 20 سال ساخت هست نیز 20 میلیون تومان وام خرید پرداخت می‌کند.

 


یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از توافق دولت و مجلس برای تنظیم لایحه بودجه 93 با مشارکت نمایندگان مجلس خبر داد و گفت که این جلسات از هفته آینده برگزار می‌شود.
غلامعلی جعفرزاده در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: صحبت‌های اولیه انجام شده و مترصد این هستیم که اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در تنظیم لایحه بودجه 93 با دولت مشارکت کنند تا چانه‌زنی‌ها کمتر شود، لجاجت‌ها از بین برود و فضای تعاملی بین دو قوه بیشتر شود.
وی افزود: جلسات هماهنگی بین معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و مجلس از هفته دیگر برگزار می‌شود تا نمایندگان برای تنظیم بودجه مشارکت کنند و اینطور نباشد که آنها یک کتابچه جلوی ما بگذارند و بروند و ما هم با یک تیغ آن را تعدیل کنیم و این اتفاقات درکشور تکرار نشود.
نماینده مردم رشت در مجلس خاطرنشان کرد: همکاری مجلس و دولت با یکدیگر در تنظیم لایحه بودجه موجب می‌شود هم دولت انرژی کمتری بگذارد و هم مجلس وقت کمتری را صرف کند و این گام مثبت و خوبی در تعامل دو قوه است. به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، نمایندگان مجلس همچنین آمادگی دارند تا در مورد اصلاحیه لایحه بودجه 92 که دولت آن را در دستور کار قرار داده با دولت همکاری کنند.

 


قیمت سکه و ارز در بازار کاهش یافت.
به گزارش خبرنگار کیهان، دیروز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و 25 هزار تومان فروخته شد که نسبت به روز دوشنبه 35 هزار تومان کاهش داشت.
دیروز سایر سکه‌ها با اندازه‌های مختلف نیز نسبت به روز دوشنبه دارای کاهش قیمت شدند بطوری که قیمت هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با 25 هزار تومان کاهش یک میلیون و 20 هزار تومان، نیم سکه با 25 هزار تومان کاهش 530 هزار تومان و ربع سکه با 15 هزار تومان کاهش 330 هزار تومان فروخته شدند.
بنابراین گزارش: دیروز سکه گرمی 230 هزار تومان فروخته شد که نسبت به روز دوشنبه نوسانی نداشت.
طبق همین گزارش: قیمت ارز دیروز در بازار غیررسمی دارای تنزل بود، به طوری که هر دلار آمریکا با 40 تومان کاهش قیمت 3 هزار و 100 تومان، یورو با 15 تومان کاهش 4 هزار و 150 تومان و پوند انگلیس نیز با 30 تومان کاهش 4 هزار و 870 تومان معامله شد.

 


مدیرعامل شرکت بورس گفت: با ورود 500هزار سهم همراه اول از فرابورس به بورس ارزش بازار سهام 8400میلیارد تومان افزایش یافت.
حسن قالیباف‌اصل دیروز پس از ورود همراه اول به بورس در جمع خبرنگاران گفت: روز سه‌شنبه سهام همراه اول از فرابورس به بورس تهران منتقل شده و برای اولین بار در بورس تهران مورد معامله قرار گرفت.
وی افزود: همراه اول جزو شرکت‌های بزرگ بورس است که با 200میلیارد تومان سرمایه و به قیمت چهار هزار و 200تومان دیروز کشف قیمت شد.
مدیرعامل شرکت بورس با بیان این‌که همراه اول دومین شرکت در حوزه مخابرات است، اظهار کرد: در معاملات مذکور 500هزار سهم همراه این شرکت مورد معامله قرار گرفت و با ورود این شرکت به بورس 8400میلیارد تومان به ارزش بازار سرمایه اضافه شد. به‌طوری که ارزش بازار سرمایه از 285هزار میلیارد تومان به 294 هزار میلیارد تومان رسید.
وی درمورد تأثیر این شرکت در شاخص بورس گفت: شرکت همراه اول در سال89 وارد فرابورس شد و برای انتقال آن به بورس باید شش ماه در این بازار فعالیت می‌کرد، اما این بحث مطرح شد که درصورت ورود همراه اول به بورس ممکن است اثر مخابرات و همراه اول روی بازار سنگین شود، ولی درحال حاضر بازار سرمایه بزرگ شده و شرکت‌های بزرگی وارد آن شدند.
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار اظهار کرد: به‌طوری که با ورود هلدینگ خلیج‌فارس به بورس این شرکت به تنهایی 10درصد بازار را در اختیار داشته و اندازه آن از اندازه این دو شرکت بیشتر است.
وی درمورد انتقال سایر شرکت‌ها از فرابورس به بورس تهران گفت: امسال عرضه سهام 10 شرکت در برنامه بورس قرار دارد که طبق برنامه قرار است پنج شرکت در بورس عرضه شده و پنج شرکت دیگر از فرابورس به بورس منتقل شوند. به‌طوری که بعد از انتقال همراه اول به بورس قرار است شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی بانک‌ها نیز به بورس تهران منتقل شود.
قالیباف‌اصل عنوان کرد: اقدامات انتقال این شرکت به بورس تهران انجام شده و درصورت درخواست سهامدار عمده کشف قیمت آن صورت می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت بورس درمورد عرضه سهام سایر شرکت‌ها گفت: در حال حاضر هلدینگ دارویی تأمین، هلدینگ صدر تأمین، هلدینگ سیمانی و نفت سپاهان در بورس تهران پذیرفته شده‌اند که در صورت ارائه اطلاعات لازم در بورس تهران عرضه می‌شوند.
اظهارات مدیرعامل همراه اول
اما دیروز پس از عرضه سهام شرکت همراه اول در بورس تهران مدیرعامل شرکت مذکور با اشاره به افت شدید شاخص در روز سه‌شنبه گفت: در این روز بازار منفی بود ولی اگر غیر از این بود قطعاً سهام با قیمت بیشتری باز می‌شد.
وحید صدوقی تأکید کرد: دیروز 500هزار سهم همراه اول در بورس تهران معامله شد که جزء 10درصد سهم عرضه شده در فرابورس بوده است.
وی گفت: فعلاً برنامه‌ای برای عرضه بیشتر سهام همراه اول در بورس نداریم.

 


معاون ستاد حمل‌ونقل و سوخت کشور از واریز سهمیه بنزین شهریورماه در ساعت 24 پنج‌شنبه شب خبر داد.
علی ربیعی با تاکید بر این که سهمیه بنزین شهریورماه بدون تغییر در کارت‌های سوخت شارژ می‌شود، گفت: 60 لیتر سهمیه بنزین شهریور ماه خودروهای شخصی بدون هیچ تغییری در میزان سهمیه و قیمت، ساعت 24 روز پنج‌شنبه (31 مردادماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شارژ خواهد شد.
وی در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد: در شهریورماه جاری نیز همچون ماه‌های قبل، 300 لیتر سهمیه بنزین با نرخ آزاد 700 تومان در کارت‌های سوخت خودروها واریز خواهد شد که با پایان سهمیه 400 تومانی قابل استفاده خواهد بود.
به گفته وی، در ساعت 24 روز پنج‌شنبه (31 مردادماه) 25 لیتر سهمیه موتورسیکلت‌ها نیز در کارت سوخت دارندگان آن شارژ خواهد شد.
معاون ستاد حمل‌ونقل سوخت کشور اظهار کرد: از مجموع بنزین مصرفی کشور، به طور میانگین روزانه 50 میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای نیمه یارانه‌ای با نرخ 400 تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و مابقی با بنزین آزاد با نرخ 700 تومان تامین می‌شود.
یادآور می‌شود، مقایسه آماری مصرف بنزین در هفته منتهی به 25 مرداد با هفته قبل از آن نشان می‌دهد مصرف این فرآورده‌ 20 میلیون و 100 هزار لیتر افزایش یافته است که می‌توان این میزان افزایش را نتیجه دور تازه سفرهای تابستانی برشمرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10