(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 30  مرداد 1392 - شماره 20571

چه کسی در قبال حادثه کارون 3 مسئول است؟ (یادداشت خبرنگار)
معاون شهرداری تبریز:
مدیران دولتی وعده افتتاح مترو ندهند
ایران در کیهان
دیدار معاون سیاسی امنیتی استاندار سمنان از دفتر سرپرستی کیهان در استان
تقاطع غیرهم سطح تختی همدان افتتاح شد
از سوی فرماندهی انتظامی استان اعلام شد
ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های بالای 250سی‌سی در زنجان
از سوی سرپرست روزنامه کیهان در استان مطرح شد
تقاضا برای احداث مجتمع رسانه‌ای در کردستان
جشنواره پایتخت پنجره‌ها به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود
اختصاص 10 میلیارد تومان برای ساخت پادگان قاین
ساختمان 55 مدرسه درشهرستان کلاله تخریبی است
ساحل‌سازی رودخانه کرج در پارک شهید چمران
آبی‌ بر آتش عطش!
   


محمد جعفر فلسفی
غروب غمبار 9 مرداد ماه مقارن با 22 ماه رمضان، حادثه سقوط مینی‌بوس به دریاچه سد کارون 3 برای مردم خوزستان به ویژه اهالی شهرستان ایذه بسیار تلخ و ناگوار بود. علی‌الخصوص آنکه قربانیان این حادثه زنان و کودکان بیگناهی بودند که مظلومانه در ته دریاچه گرفتار شدند و کاری از دست هیچ کس هم برنیامد.
با گذشت چند روز از این ماجرا، انگشت اتهام از سوی مسئولین ارشد استان خوزستان و نماینده مردم ایذه و باغملک متوجه شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران یا به اصطلاح آب نیرو شد. در این رابطه استاندار خوزستان در نشست با خبرنگاران با اشاره به تحویل مدارک ومستندات اهمال‌کاری آب نیرو به سیستم قضایی گفت: آب نیرو طبق دستور شخص رئیس‌جمهور وقت در سال 1382 موظف بود قبل از آبگیری سد کارون 3 پل و جاده را بسازد چون در زمان خشکی می‌توان پایه پل را گذاشت اما زمانی که آبگیری انجام شد به راحتی نمی‌توان پایه پل را گذاشت و این کار بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود.
سیدجعفر حجازی افزود: در حال حاضر احداث پل پس از آبگیری چیزی حدود هزار میلیارد تومان هزینه در بردارد در صورتی که آن موقع می‌شد با 20 میلیارد تومان پل را ساخت. وی افزود: اواخر دولت آقای سیدمحمد خاتمی که این سد افتتاح شد شرکت آب‌نیرو طرح احداث جاده جایگزین را در دستور کار قرار داد اما به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه و سختی کار، پروژه را نیمه‌کاره رها کرد.
وی تصریح کرد: در سال 1383 صورتجلسه‌ای تنظیم شد مبنی بر این که تا زمانی که پل و جاده ساخته شود از شناور استفاده شود.
استاندار خوزستان بااشاره به دستور صریح آقای احمدی‌نژاد به آب‌نیرو مبنی بر ضرورت احداث جاده و پل علی رغم هزینه بسیار سنگین آن گفت: آب نیرو مجبور شد برای اجرای پل بر روی این دریاچه عریض و طویل که طولش به 1000 متر می‌رسد، مشاور بگیرد و طرح و نقشه تهیه کند تا بتواند پل را به صورت کابلی اجرا کند و این مسئله مشمول زمان شد و سال گذشته اولین سالی بود که اعتبار بالای 40 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شد که متاسفانه تخصیص‌ها نیامد. اما امسال با توجه به اهمیت آن پول خوبی در نظر گرفته شده که امیدواریم کار هر چه زودتر شروع شود.
حجازی گفت: حدود 8 سال است که قراردادی برای جابه جایی اهالی منطقه بسته شده است اما پیمانکار جدید در انجام وظیفه دقت کافی را به خرج نداد و بعضا از افراد آموزش دیده‌ای که باید کارت ملوانی داشته باشند استفاده نکرد. و از طرفی تراکتوری که کابل‌کش بوده، کابل را رها کرده و راننده مینی‌بوس نیز ضمن اینکه مسافرین را تخلیه نکرده با عجله بدون اینکه ترمز دستی را بکشد از خودرو پیاده شد و شناور نیز به جای اینکه به ساحل بزند به صخره برخورد کرده و همه این عوامل دست به دست هم داده و این حادثه تلخ را رقم زد.
از سویی مدیرعامل شرکت آب و نیروی ایران نیز مدعی است که هیچ‌گونه مسئولیت حقوقی در این باره متوجه شرکت نبوده اما بررسی موضوع و رسیدگی به خانواده‌های مصیبت‌دیده یک تکلیف انسانی است.
محمدرضا رضازاده گفت: سد کارون 3 و ترابری دریایی آن از سال گذشته به سازمان آب و برق خوزستان واگذار شده و در این خصوص مسئولیت مستقیمی متوجه آب نیرو نیست.
وی عمده‌ترین مشکل را عدم رعایت نکات ایمنی دانست و گفت: در زمان وقوع حادثه راننده مینی‌بوس و خدمه بارج در محل کار خود مستقر نبوده‌اند و با توجه به اینکه ترمزدستی مینی‌بوس آزاد بوده، پس از برخورد با لبه اسکله به حرکت درآمده و درنهایت منجر به سقوط مینی‌بوس شده است.
مدیرعامل آب نیرو با اشاره به مبادله موافقت‌نامه میان این شرکت و معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری در سال 82 تحت عنوان «جابه‌جایی راه‌ها و خطوط لوله نفت کارون 3» گفت: احداث 144 کیلومتر جاده، تونل و پل و 20 کیلومتر خط لوله نفت در دستور کار این شرکت قرار دارد که 51 کیلومتر از این راه‌ها مربوط به روستاهایی می‌شود که در جناح چپ دریاچه کارون 3 واقع شده و متأسفانه قربانیان این حادثه قصد عزیمت به این روستاها را داشته‌اند.
رضازاده خاطرنشان کرد: از 51 کیلومتر جاده‌های سمت چپ دریاچه کارون 3/17 کیلومتر در دست بهره‌برداری و 34 کیلومتر در دست ساخت است.
وی افزود: همچنین یک دستگاه پل و یک دهانه تونل در این مسیر در دست اجراست و پل بر روی دریاچه کارون 3 نیز درحال طراحی است.
وی به مشکل کمبود و تأمین اعتبار اشاره کرد و گفت: در سال 1392 با وجود درخواست اعتباری حدود 200 میلیارد تومان در لایحه بودجه نهایتا 50 میلیارد تومان آن پیش‌بینی شد که از این مبلغ نیز فقط 5 میلیارد آن توسط خزانه پرداخت شده است.
در عین حال نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی تأکید دارد که درخصوص تکمیل جاده نیمه‌تمام و رها شده این منطقه، بارها تذکرات کتبی و شفاهی به مسئولان داده اما تاکنون با بی‌توجهی مواجه شده است.
امام جمعه ایذه نیز مسئولیت این حادثه را علاوه بر آب نیرو متوجه استانداری دانسته و می‌گوید: به ایذه و مردمش خیانت شده و این حادثه تنها بخش کوچکی از مشقت‌ها و رنج‌های وارده به این مردم است.
حجت‌الاسلام سید کمال موسوی بر این عقیده است که مردم دنباله رود و سادات حسینی چندین سال است در محاصره آب قرار دارند درحالی که تا قبل از سال 83 و آبگیری سد، مردم در آسایش و امنیت بودند، پل و جاده، کار و زمین کشاورزی داشتند ولی با اجرای سد کارون 3 آنها از چرخ تولید و اشتغال خارج شده و آواره شهر شدند.
امام جمعه ایذه با بیان اینکه سد کارون 3 جز بدبختی و بیکاری، چیزی برای شهر و روستائیان نداشته است، گفت: تاکنون حوادث گوناگونی گریبانگیر اهالی این منطقه شده و قریب 30 نفر جان خود را از دست داده‌اند اما کسی پاسخگو نبوده است.
وی تأکید کرد: سد عظیم کارون3 با برق تولیدی از کنار ایذه می‌گذرد ولی مردم آن هیچ بهره‌ای از آن نمی‌برند، آب زلال کارون3 در کنار مردم ایذه موج می‌زند ولی زمین‌های کشاورزی و مردم ایذه از آن محرومند و به جای تولید و کشاورزی تبدیل به مصرف‌کننده محصولات دیگران شده‌اند.
موسوی تأکید کرد: شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران باید پاسخگو باشد که چرا به تعهدات قانونی خود برای احداث پل و جاده آن هم قبل از آبگیری سد، عمل نکرده است.
با اندک تأمل در مطالب بیان شده می‌توان فهمید که:
1‌- اصرار بر افتتاح و آبگیری سد کارون3 در سال1383، آن هم در شرایطی که هنوز پل و جاده‌های دسترسی آن به اتمام نرسیده، نمی‌تواند توجیه قابل قبولی ازنظر فنی و اقتصادی داشته باشد. به علاوه اینکه حقوقی که مردم و شهروندان قانوناً از آن برخوردار بوده و سلب آسایش و خسارت جبران‌ناپذیر به زندگی آنان اعم از شغل، آموزش، سکونت و درآمدزایی اهالی مدنظر قرار نگرفته و این نکته نیز حائز اهمیت است که نباید نوع نگاه برخی مسئولین به اقشار محروم به‌گونه‌ای باشد که احساس کنند آنان شهروند درجه2 هم محسوب نمی‌شوند و این گونه رفتارها با آرمان‌های امام، انقلاب و رهبری سنخیتی ندارد.
2‌- شرکت آب و نیرو در قبال این مسئله قطعا مسئولیت حقوقی دارد و نمی‌تواند از زیربار آن شانه خالی کند؛ چرا که این اتفاق و فشارهایی که متوجه مردم شده است، معلول بی‌تدبیری‌های گذشته است.
3‌- سازمان آب و برق خوزستان به عنوان بهره‌بردار سد کارون3 درخصوص نحوه انتخاب و عملکرد پیمانکار و صاحب شناور بایستی به وظیفه نظارتی خود عمل می‌کرد تا بدین طریق از امکان بروز چنین حوادثی که ریشه در بی‌توجهی به نکات ایمنی دارد، جلوگیری می‌کرد.
4- باتوجه به ابعاد و پیامدهای تلخ چنین وقایعی در افکار عمومی داخلی و خارجی، تمامی مسئولین چه در گذشته و حال و حتی نمایندگان مجلس که نقش نظارت بر عملکرد مسئولان را برعهده دارند در قبال آن و به ویژه مردمی که دستشان به هیچ کجا بند نیست، مسئولیت دارند و ای کاش این ماجرای تلخ درس عبرتی برای همگان باشد.

 


تبریز- خبرنگار کیهان:
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز وعده ی داده شده برای افتتاح متروی این شهر را مورد انتقاد قرار داد.
وحیدکیا هشدار داد که اگر افراد دولتی و فعال در امور مترو از اظهارات غیرمسئولانه خودداری نکنند، ناگزیر از پاسخگویی به وعده‌های عملی نشده 18 ماهه خود خواهند بود.
معاون حمل و نقل وترافیک شهرداری تبریز گفت: هرگونه اظهارنظر قطعی در مورد زمان واقعی راه‌اندازی وافتتاح فاز اول از خط یک مترو، مربوط به ورود کامل واگن‌های خریداری شده به کشور، ترخیص گمرکی، انتقال و ورود به تبریز، مونتاژ و در نهایت راه‌اندازی واگن‌ها بر روی ریل و قسمت‌های فنی است که تمام این مراحل، زمان خاص خود را دارد.
به گزارش خبرنگار کیهان وی تصریح کرد: پروسه اجرا و راه‌اندازی کامل خطوط یک و دو مترو، حداقل به 8 سال زمان یعنی تا دولت دوازدهم نیاز دارد.
وحیدکیا با اعلام اینکه مسئولیت وتولیت مترو با شهرداری است، از وعده‌های متعدد مدیران استان و افرادی که به گفته وی غیرمسئول هستند و از بهمن سال 90 در رابطه با مترو صحبت کرده‌اند انتقاد کرد و آن ها را باعث سردرگمی مردم دانست و افزود: در حالی که زمان قطعی ورود واگن‌های خریداری شده برای مترو که به گفته معاون عمرانی استانداری از چین حرکت کرده، مشخص نیست برخی مسئولان به رسم سال‌ها فقط وعده افتتاح می‌دهند.
وی ادامه داد: زمان راه‌اندازی و افتتاح رسمی فاز اول خط یک مترو از ایل‌گلی تا میدان جانبازان مشخص نشده و شهرداری در زمان مناسب اطلاع‌رسانی لازم در مورد زمان افتتاح مترو را انجام خواهد داد.
معاون شهرداری تبریز با این پرسش که «چرا برخی افراد برای افتتاح ناقص مترو عجله می‌کنند» افزود: مگر با پایان کار دولت دهم، مترو تبریز هم به اتمام خواهد رسید؟ شهرداری عجله‌ای برای دادن وعده بهره‌برداری ناقص از مترو ندارد.

 


یزد- خبرنگار کیهان: در سومین نشست شورای برنامه‌ریزی وتوسعه استان یزد بر آماده‌سازی زیرساخت محل اقامت موقت اتباع افغانی در شهرستان یزد در آینده نزدیک تاکید شد. معاون برنامه‌ریزی استاندار یزد گفت: بودجه جاری ابلاغی سال 92 استان 97 میلیارد و 900 میلیون تومان است. محمدرضا بابایی افزود: بودجه عمرانی استان هم 120 میلیارد تومان است.
مشهد- خبرنگار کیهان: مدیر راه و ترابری اداره راه و شهرسازی خراسان رضوی از اجرای طرح ارتقای ایمنی جاده‌ای در استان خبر داد. ابراهیم صنیعی گفت: طرح تابستانی سفرهای جاده‌ای، با توجه به تعطیلی زودهنگام مدارس و دانشگاه‌ها از خرداد امسال در خراسان رضوی آغاز شد. وی افزود: این طرح شامل انجام گشت‌های جاده‌ای با عوامل پلیس راه و تعمیر عوامل فیزیکی راهها مانند آسفالت و تابلوها و گاردریل است.
ارومیه- خبرنگار کیهان: مجتمع خدمات بهزیستی نور طی مراسمی در شهرستان چایپاره افتتاح شد. فرماندار چایپاره در این مراسم گفت: این مرکز با خدمات‌دهی به 174 خانوار از 814 خانوار مددجوی بهزیستی کار خود را شروع کرده است. جلیل غفاری افزود: ایجاد مرکز فیزیوتراپی، مهدکودک، مشاوره خانواده، برگزاری کلاسهای پیشگیری و مرکز جامع معلولان از برنامه‌های آینده این مجتمع است.
اهواز- خبرنگار کیهان: سه رشته تخصصی صنعت حفاری در کمیسیون معین دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور به تصویب رسید. مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اعلام این خبر گفت: رشته‌های عملیات حفاری، تعمیر و نگهداری مکانیک و برق دستگاه‌های حفاری به تصویب رسیده است.
حمیدرضا گلپایگانی افزود: هدف از تاسیس این مرکز پرورش نیروی تخصصی حرفه‌ای در سطح استاندارد بین‌المللی و ارتقاء شاخص‌های کمی و کیفی آموزش‌های کاربردی است.
همدان- خبرنگار کیهان: معاون برنامه‌ریزی استانداری همدان گفت: حرکت براساس ضوابط ملی سند آمایش سرزمین، توسعه همه جانبه استان را در پی دارد. حسن خیریانپور افزود: سیاست‌های کلی و ضوابط ملی سند آمایش سرزمین تهیه شده و به تصویب رهبر معظم انقلاب رسیده است. وی افزود: اسناد استانی آمایش نیز تدوین شد که اگر مبنای سیاست‌های کلی و حول محور مصادیق آن در استان حرکت کنیم می‌توانیم توسعه همه جانبه و مفید داشته باشیم.
نیشابور- خبرنگار کیهان: معاون مدیرکل و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور از اختصاص 23 میلیارد و صد میلیون تومان تسهیلات برای ارتقای سطح تولیدات کشاورزی و دامی این شهرستان خبر داد. غلامرضا نبوی گفت: 35 جلسه رسمی کارگروه کشاورزی فرمانداری نیشابور و دهها جلسه کمیته فرعی در سطح شهرستان با بخش‌ها برای پیشرفت کشاورزی و همچنین ارائه تسهیلات به تعاونی‌های کشاورزی مهر تشکیل شده است.
اراک- خبرنگار کیهان: مدیرکل گمرک استان مرکزی گفت: 209 هزار تن محصول در قالب 3 هزار و 338 فقره اظهارنامه از گمرک استان مرکزی، به خارج کشور صادر شده است که در مقایسه با پارسال 108 درصد افزایش داشته است. سیدمهدی میراشرفی افزود: ماهیان زینتی، گل و گیاه، دکل برق، شمش روی و آلومینیوم، کاشی و سرامیک، عایق حرارتی و رطوبتی، از انواع محصولاتی است که به 28 کشور جهان صادر شده است.
خلیل‌آباد- خبرنگار کیهان: فرماندار خلیل‌آباد در جلسه کارگروه ترویج فرهنگ شهادت گفت: شهدای گرانقدر با وصیت‌نامه‌های خود موجب بیداری و ترسیم چگونگی زندگی به انسانها هستند و شهدا افتخار این کشورند.
علی‌اصغر مرادزاده افزود: بهترین اقدامی که می‌توانیم در طول خدمت خود داشته باشیم، خدمت کردن به شهدا است و این خدمت نزد خداوند هم بهترین اقدام است.
اراک- خبرنگار کیهان: مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر در مراسم امضاء تفاهم‌نامه با دانشکده مهندسی برق دانشگاه امیرکبیر گفت: صنعت برق بخش عمده‌ای از وضعیت مطلوب فعلی خود را مرهون خدمات استادان دانشگاه می‌داند. آرش کردی افزود: وضعیت شبکه برق منطقه‌ای باختر را از لحاظ تکنولوژی‌های روز مانند DCS و GIS و همچنین میزان و نوع مصرف انرژی مشترکین و متقاضیان جدید و اثرات آنها بر شبکه انتقال مطلوب است.
* سومین همایش امور اصناف استان مرکزی در خمین برگزار شد. رئیس شورای اصناف کشور در این همایش بر برخورد جدی و پیگیری با واحدهای صنفی متخلف در زمینه توزیع اقلام مورد نیاز مردم تاکید کرد. فراهانی افزود: درج نکردن قیمت کالا، ارائه نکردن فاکتور، کم‌فروشی و گران‌فروشی از مهمترین شکایات مردم استان است.
اهواز- خبرنگارکیهان: هنرستان ابوذر غفاری اولین هنرستان هوشمند فنی در شهرستان آبادان راه‌اندازی شد. مدیر آموزش‌وپرورش آبادان گفت: با هماهنگی واحد فناوری اطلاعات کلیه کلاسهای این هنرستان به تجهیزات دیتاپروژکتور، برد هوشمند و رایانه مربی مجهز شد. محمد مولوی افزود: 50 درصد دانش‌آموزان آبادانی در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش و در 24 رشته تحصیل می‌کنند.
مانه و سملقان- خبرنگارکیهان: هشتمین نمایشگاه بزرگ قرآنی در مانه و سملقان برگزار شد. رئیس اداره ارشاد اسلامی مانه و سملقان گفت: با راه‌اندازی نمایشگاه قرآنی توانمندی‌های قرآنی شهرستان در مساحتی شامل 500مترمربع زمینه جذب و تشویق جوانان و نوجوانان نیز فراهم می‌شود.
حسن صادقی راشد راه‌اندازی این برنامه‌ها را مفید ذکر کرد و گفت: از همه عاشقان و علاقه‌مندان می‌خواهم از این نمایشگاه معنوی و با ارزش دیدن نمایند.
نایین- خبرنگارکیهان: رئیس کمیته امداد نایین در آیین افتتاح مرکز نیکوکاری امام‌علی(ع) این شهرستان گفت: خیران و افراد نیکوکار می‌توانند از طریق این مرکز برای کمک به نیازمندان ثبت‌نام و مشارکت کنند.
حسین نصیریان افزود: در مرکز نیکوکاری امام‌علی(ع) او اطعام نیازمندان و مستمندان در طرح‌های اکرام ایتام، محسنین و شفا انجام می‌شود.
خرم‌آباد- خبرنگارکیهان: اعتبارات امسال لرستان براساس سند آمایش بین شهرستانهای استان توزیع می‌شود. معاون برنامه‌ریزی استانداری لرستان از سند آمایش به عنوان نقشه راه استان در بخش‌ها مختلف توسعه و شکوفایی ظرفیت‌ها و استعدادهای استان نامبرد و افزود: سند آمایش استان چراغ راه سرمایه گذاری و جذب سرمایه در استان محسوب می‌شود. مهندس هادی چگنی خاطرنشان ساخت: در کشور تنها سه استان موفق به تهیه و تدوین سند آمایش گردیده‌اند و استان لرستان تنها استانی است که سند آمایش با برش و تفکیک شهرستانها را تدوین کرده است.
اوز- خبرنگارکیهان: مسجد نامور واقع در بافت قدیمی شهر اوز که بیش از 65سال از ساخت آن می‌گذرد که به دلیل فرسودگی تخریب و به‌طور کامل بازسازی شد. امام‌جمعه اوز حاج شیخ عبدالعزیز قاضی‌زاده گفت: این مسجد در زمینی به مساحت 730مترمربع در یک طبقه با 600مترمربع زیربنا مجهز به تالارهای زنانه و مردانه، شبستان و غیره بوده که با هزینه‌ای افزون بر 6میلیارد و 500میلیون ریال به همت نیکوکاران اوزی به نامهای حاج عبدالرزاق نامور و عبدالرحیم احراری ساخته شده است.
* رئیس کمیته امداد حضرت امام(ره) شهرستان لارستان از پرداخت 500میلیون ریال زکات توسط کشاورزان روستای لاغران لارستان خبر داد. عبداله تقی‌زاده در جلسه‌ای که با حضور مسئولان و کشاورزان در روستای لاغران تشکیل شد گفت: خداوند زکات و نماز را با هم تفریض و واجب نموده است. و نماز با زکات باهم و در کنار هم تشریع شده است. در این مراسم کشاورزان مبلغ 500میلیون ریال وجه نقد بابت زکات را به حساب کمیته امداد امام‌خمینی(ره) لارستان واریز کردند.
خلیل‌آباد- خبرنگارکیهان: رییس اداره بهزیستی خلیل‌آباد گفت: در سال گذشته 45 خانواده تحت پوشش این اداره که ماهیانه با کمک‌های نقدی تحت پوشش بودندن به خودکفایی رسیده و از چرخه حمایتی این اداره خارج شدند.
حسین اسماعیلی‌ثانی افزود: با اعطای تسهیلات اشتغال، سرمایه کار و عضویت در گروه‌های همیار، این خانواده‌ها توانسته‌اند از چرخه حمایتی خارج و با ماهیانه 250 تا 500هزار تومان درآمدزایی به خودکفایی برسند و برای خود امرار معاش داشته باشند.


 


سمنان- خبرنگار کیهان:
معاون سیاسی، امنیتی استانداری سمنان به همراه مدیرکل روابط عمومی استانداری از دفتر سرپرستی کیهان در استان سمنان دیدار و از فعالیت‌های خبری این دفتر تقدیر کرد.
علیرضا خلخالی با مهم شمردن رسالت خبرنگاری در پیشرفت جوامع گفت: اگر جایگاه خبرنگاران و نقش آنها به رسمیت شناخته شود و فضایی ایجاد شود که در آن خبرنگاران بدون کمترین دغدغه فعالیت‌های مسئولان را بدون عیب‌جویی به نقد بکشند به یقین سرعت پیشرفت جامعه بسیار بیشتر خواهد شد.
وی که ریاست شورای اطلاع‌رسانی استان را برعهده دارد افزود: خبرنگاران باید نگاهشان به این حرفه مقدس باشد و در انتقال خبر رعایت همه جوانب را بنمایند به گونه‌ای که اخبار موجب تسهیل و تسریع در تصمیم‌سازی‌ها و رفع نابسامانی‌ها و ایجاد زمینه پیشرفت کشور شود.
خلخالی افزود: روزنامه کیهان در انعکاس اخبار و تحلیل‌های انتقادی و راهگشا در حوزه استان سمنان در یک سال گذشته بسیار فعال‌تر از قبل ظاهر شد که جا دارد از سرپرست و کارکنان و خبرنگاران این رسانه در سراسر استان تقدیر شود.

 


همدان- خبرنگار کیهان:
طی مراسمی، و با حضور و سخنرانی شهردار همدان، پنجمین تقاطع غیرهم‌سطح در این شهر مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
سیدمحمو‍د عسکریان در آیین گشایش این تقاطع غیرهم‌سطح گفت: سالانه، درصد بالایی از اعتبارات عمرانی شهرداری همدان به اجرای پروژه‌های روان‌سازی ترافیک و امور حمل و نقل اختصاص می یابد و در سال جاری نیز 37 درصد از 118 میلیارد تومان بودجه عمرانی به این امر تخصیص یافته است.
وی افزود: احداث تقاطع‌های غیرهم‌سطح از مهم ترین پروژه‌های شهری برای روان‌سازی ترافیک است که تاکنون پنج پروژه از این تقاطع‌ها احداث و به بهره‌برداری رسیده و ششمین پل روگذر نیز واقع در چهارراه خواجه رشید به زودی افتتاح می‌شود.
وی ادامه داد: برای احداث تقاطع غیرهم‌سطح چهارراه تختی که به نام پل مصلای بزرگ همدان نامگذاری شده است، میزان 52 میلیارد ریال اعتبار، هزینه شده است.
شهردار همدان یادآور شد: این پل دارای 213 متر طول کلی، 140 متر طول عرشه و 17 متر عرض است و عملیات اجرایی آن از سال گذشته آغاز شده و مرداد ماه امسال به پایان رسید.

 


زنجان- خبرنگار کیهان:
رئیس اطلاعات و امنیت انتظامی زنجان از اجرای طرح برخورد با راکبان موتورسیکلت‌های بالای 250 سی‌سی خبر داد.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان زنجان، سرهنگ «معرفت‌الله جوزی» افزود:‌با توجه به گزارش‌های رسیده مبنی بر ایجاد مزاحمت‌ برای شهروندان توسط راکبان موتورسیکلت‌های کراس و کفی بالای 250سی سی طرح برخورد با متخلفان در سطح شهرستان زنجان اجرا شد.
وی با تاکید بر اینکه برابر قانون تردد اینگونه موتورسیکلت‌ها در سطح شهر ممنوع شد، گفت: برای این گونه موتورسیکلت‌ها محل و مکان‌های معینی در نظر گرفته شده است.
جوزی با تاکید بر برخورد با راکبان متخلف گفت: طرح برخورد با راکبان این موتورسیکلت‌ها با بکارگیری 8 تیم عملیاتی در زنجان اجرا شد.
وی با بیان اینکه با اجرای این طرح درسطح شهرستان زنجان 11 دستگاه موتورسیکلت بالای 250 سی‌سی توقیف شد، گفت: از راکبان این گونه موتورسیکلت‌ها تقاضا داریم در محدوده قانونی تردد کنند.
این مقام انتظامی با بیان اینکه پلیس اجازه سلب آسایش مردم را به هیچکس نمی‌دهد گفت: متخلفان با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

 


سنندج- خبرنگار کیهان:
رئیس خانه مطبوعات و سرپرست روزنامه کیهان در کردستان خواستار احداث مجتمع رسانه‌ای در سنندج شد.
سلیمان‌الله مرادی در مراسم روز خبرنگار که در محل سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری کردستان برگزار شد، گفت نشریات کردستان به ويژه نشریات محلی در جهت تأمین هزینه اجاره دفاتر خود دچار مشکل می‌شوند.
وی از مسئولان به ویژه استاندار درخواست کرد یک قطعه زمین برای احداث مجتمع رسانه‌ای به خانه مطبوعات استان اهدا کند تا با احداث این مجتمع نشریات کردستان از اجاره‌نشینی رهایی یابند.

 


اهواز- خبرنگار کیهان:
رئیس حوزه هنری استان خوزستان گفت: امسال جشنواره پایتخت پنجره‌ها برای اولین بار به صورت منطقه‌ای در بین استان‌هایی که به صورت مستقیم با جنگ 8 ساله دفاع مقدس در ارتباط بوده‌اند برگزار می‌شود.
مجید صاد پاپی افزود: در این جشنواره متقاضیانی از استان‌های بوشهر، کرمانشاه، خوزستان، ایلام، کردستان در این جشنواره شرکت می‌کنند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: جشنواره پایتخت پنجره‌ها در زمینه نمایشنامه‌خوانی، نمایشنامه‌نویسی، داستان‌نویسی، شعر و عکس برگزار خواهد شد.
رئیس حوزه هنری استان خوزستان تأکید کرد: زمان برگزاری این جشنواره از 31 شهریور ماه تا 5 مهر ماه است که در اختتامیه آن از مفاخر ادبی خوزستان تجلیل خواهد شد.
مجید صاد پاپی گفت: در اختتامیه همچنین از 12 عنوان کتاب در حوزه ادبیات و ادبیات دفاع مقدس که از جمله آنها می‌توان کتاب‌هایی با عنوان لمعات خون و باب بسم‌الله رونمایی خواهد شد.

 


قاین- خبرنگار کیهان:
نماینده قاینات:‌10 میلیارد تومان اعتبار برای احداث پادگان قاین تخصیص داده شد.
نماینده قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر در شورای اداری شهرستان قاین گفت: احداث پادگان قاین که از 14 سال گذشته آغاز شده و تاکنون کار اجرایی نداشته باتخصیص بودجه 10 میلیارد تومانی و واریز 2 میلیارد تومان به حساب پروژه، عملیات احداث آن با ساخت پنج سوله کلید خورد.
دکتر جواد هروی افزود: قاین به زودی بحث پادگان را به صورت رسمی خواهد داشت و ظرف چند ماه آینده ارتش در شهرستان مستقر می‌شود.

 


شرق گلستان- خبرنگار کیهان:
فرماندار کلاله با اشاره به وجود 55 مدرسه تخریبی در این شهرستان گفت: ساختمان 12 آموزشگاه به لحاظ بحرانی بودن شرایط، باید در اولویت بازسازی قرار گیرد.
محمدتقی قزل سفلی در نشست شورای آموزش و پرورش کلاله از افتتاح ساختمان دو واحد آموزشی مقاوم‌سازی شده از سوی اداره کل نوسازی وتجهیز مدارس استان در هفته دولت خبر داد وگفت: علاوه بر این تا پایان تابستان جاری، از آموزشگاه تازه ساخت شبانه‌روزی هشت کلاسه با امکانات خوابگاهی، سالن ورزشی و سلف سرویس با 30 میلیارد ریال هزینه بهره‌برداری می‌شود. رئیس شورای آموزش و پرورش کلاله افزود: هم‌چنین یک مدرسه 9 کلاسه ویژه دانش‌آموزان استثنایی همراه با سالن ورزشی، با 12 میلیارد ریال هزینه افتتاح می‌شود.
قزل سفلی در ادامه از پایان عملیات اجرایی یک واحد آموزشی ابتدایی 10 کلاسه با 10 میلیارد ریال هزینه خبر داد و گفت: این پروژه مهر امسال هم زمان با بازگشایی مدارس به بهره‌برداری می‌رسد.

 


کرج- خبرنگار کیهان:
شهردار کرج از اجرای پروژه ساحل‌سازی حاشیه رودخانه کرج در پارک شهید چمران این شهرستان خبر داد.
سیدعلی آقازاده در بازدید از این پارک در جمع خبرنگاران گفت: طبق برنامه‌ریزی قرار است که حاشیه رودخانه کرج در محل پارک شهید چمران، ساحل‌سازی و محیطی آرام برای شهروندان کرج و مسافران فراهم شود.
وی با اشاره به انجام اقدامات لازم برای ساحل‌سازی در پارک شهید چمران اظهار داشت: رفع فرسودگی بخش‌های مختلف پارک، افزایش امنیت، نوسازی پله‌های ورودی، تجهیز و بازسازی سرویس‌های بهداشتی، تامین روشنایی، تامین آب خام و... از جمله اقداماتی بود که تاکنون در این پارک ملی انجام شده و در حال انجام است.
شهردار کرج بیان کرد: در سال جاری برای بازسازی و بهسازی پارک شهید چمران اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان هزینه شده است.
وی از اختصاص دو میلیارد تومان برای بازسازی پارک جهان نما خبر داد و افزود: پارک جهان‌نما توسط اداره کل منابع طبیعی تحویل شهرداری کرج شده است.

 


درختان در زیر تیغ آفتاب تند و تیز دهلران، تنها در کنار پیاده‌روهای شهر ایستاده‌اند تا سایه‌بان رهگذران باشند و با حضور سبز خود، لطافت و شادی را به مردم شهر هدیه کنند. ایستادن در هوای گرم تابستان آن هم زیر تابش خورشید، تشنگی‌آور است. شهرداری دهلران برای سیراب کردن درختان سبز قامت این شهر یکی از خودروهای فرسوده آتش‌نشانی را از سیستم ارائه خدمات ایمنی، خارج کرده است تا برای آبیاری سیار درختان شهر مورد استفاده قرار گیرد.
دهلران- خبرنگار کیهان

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10