(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 31 مرداد 1392 - شماره 20572

ستاد مبارزه با مواد مخدر هشدار داد
فروش مواد مخدر در عطاری‌ها
رئیس راهنمایی و رانندگی ناجا خبر داد
کاهش 10 درصدی جان‌باختگان تصادفات جاده‌ای در کشور
کلاهبرداری میلیاردی به بهانه احداث کشتارگاه
گرد و خاک 6 استان کشور را فرا می‌گیرد
محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته
زورگیری در پوشش مسافرکشی
تهران رکورددار مدارس فرسوده
برخورد 3 خودرو در بزرگراه آزادگان
طوفان خورشیدی در راه زمین
مصدومیت 2 آتش‌نشان در آتش‌سوزی انبار رنگ
تیر و مرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته
غرق‌شدگان دریای خزر 10 درصد افزایش یافت
یک شرور دیگر در ایرانشهر به هلاکت رسید
مرگ مغزی جوان مشکین‌شهری به 5 بیمار حیات بخشید
مرگ 8 نفر در سوانح رانندگی جاده‌های گیلان
رئیس سازمان بسیج حقوقدانان خبر داد
مشاوره حقوقی رایگان در مساجد و پایگاه‌های بسیج
مرگ 40 روزنامه‌نگار در نیمه نخست سال جاری
ساخت معبد در مسجد الاقصی
60 سال زندان برای سرباز افشاگر
   


مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره فروش مواد مخدر در عطاری‌ها هشدار داد و خواستار تشدید نظارت‌های صنف عطاری‌هاتوسط دانشگاه‌های علوم پزشکی و نیروی انتظامی بر فعالیت عطاری‌ها شد.
محمدباقر صابری زفرقندی در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این پرسش که به تازگی عنوان شده است که در عطاری‌ها مواد مخدر از نوع تریاک به افراد عرضه می‌شود، اظهار داشت: متاسفانه مدت‌هاست عطاری‌ها در بحث ارائه خدمات ترک اعتیاد ورود کرده‌اند و این احتمال هم وجود دارد که در برخی از عطاری‌ها داروهای مخدر از جمله متادون و حتی مواد مخدر عرضه شود.
وی با درخواست تشدید نظارت بر عملکرد عطاری‌ها عنوان کرد: در این مقوله تقاضا داریم صنف عطاری حتما نظارت مبسوطی بر عملکرد عطاری‌ها داشته باشد و باید دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز فعالیت عطاری‌ها را از نظر بهداشتی کنترل بیشتری کنند و در نهایت نیروی انتظامی نیز از نظر مباحث رسیدگی به عرضه مواد مخدر در عطاری‌ها بررسی‌های خود را تشدید کند.
صابری زفرقندی با بیان اینکه متاسفانه بازار دارویی به خصوص داروهای گیاهی و در مجموع بازار عطاری بازار مکاری شده است، بیان داشت: البته ناگفته نماند که نباید حوزه طب سنتی را با عطاری‌ها مقایسه و در نظر گرفت که این دو کاملا با یکدیگر متفاوت است و ضمن احترام به خانواده طب سنتی باید عنوان کنم که علم طب سنتی بر اساس دانش مربوطه صورت می‌پذیرد ولی متاسفانه عطاری‌ها با ورود به حوزه درمان تداخلاتی ایجاد کرده‌اند.وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی افراد با اجاره یک مغازه با عنوان عطاری برخلاف واقع در امور پزشکی دخالت کرده و توصیه و اقدام به تجویز در امور ترک اعتیاد می‌کنند و آن افراد معتاد نیز به جای اینکه بهبود یابند در چرخشی کاملا معکوس وضعیت اعتیاد آنان بدتر نیز می‌شود.

 


رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای در چهارماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در کشور کاهش داشته است.
به گزارش خبرنگار مهر از زنجان، سرتیپ اسکندر مومنی بعدازظهر سه‌شنبه در حاشیه بازدید از محورهای مواصلاتی استان زنجان افزود: ایمنی خودروهای تولیدی در داخل کشور پایین است و 50 درصد از فوتی‌های تصادفات در صحنه حادثه رخ می‌دهد که باید برای کاهش این آمار راهکارهای کارشناسی‌شده‌ای ارائه شود.
وی با اشاره به حجم تردد خودروها از آغاز اجرای مرحله دوم طرح تابستانی پلیس راه، گفت: در چند ماه گذشته 83 میلیون تردد خودرو در جاده‌های کشور به ثبت رسیده است که عمده این ترددها به سمت مناطق شمال و شمال غرب کشور بوده است.
سرتیپ مومنی افزود: با اعلام پلیس راه، بسیاری از نقاط حادثه‌خیز در کشور برطرف یا آشکارسازی شده است تا رانندگان با دقت بیشتری رانندگی کنند که خوشبختانه طرح نسبتا خوبی بود که به صورت موقت اجرا شده است تا هر چه سریع‌تر موارد مورد نظر برطرف شود.
وی با بیان این که در قانون جدید راهنمایی و رانندگی دلیل همه تصادفات بررسی می‌شود و قصور نهادهای مختلف ثبت می‌شود گفت: دو هزار و 600 مورد قصور دستگاه‌های مختلف در تصادفات به ثبت رسیده که از این تعداد هزار مورد مربوط به شهرداری‌ها بوده است.
رئیس پلیس راهور کشور تصریح کرد: بیشترین تصادفات رانندگی در استان‌های تهران، فارس و خراسان جنوبی است چرا که تردد خودروها در این استان‌ها بسیار زیاد است.

 


فرمانده انتظامی لار استان فارس از دستگیری فردی که با شیوه‌های فریبکارانه از شهروندان کلاهبرداری می‌کرد خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی فرماندهی انتظامی استان فارس، سرهنگ حسین خلیفه اظهار داشت: ماموران پلیس آگاهی شهرستان لار با دریافت شکایتی مبنی بر کلاهبرداری میلیاردی توسط فردی با شیوه‌های فریبکارانه، موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.
وی افزود: در تحقیقات تکمیلی مشخص شد که فردی با فریب شهروندان و اخذ مبالغی برای تاسیس کشتارگاه از این شهرستان متواری شده است.
فرمانده انتظامی لار بیان کرد: ماموران پلیس آگاهی این شهرستان با انجام کارهای اطلاعاتی محل اختفای این فرد را در استان تهران مورد شناسایی قرار داده و با هماهنگی مقام قضایی او را در اقدامی ضربتی دستگیر کردند.
خلیفه گفت: متهم به پلیس آگاهی لار انتقال یافت و در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد، وی با شگردهای خاص و با فریب افراد و همچنین برادر خود به عنوان تبعه سایر کشورها اقدام به فروش حساب‌های ال‌سی و از این طریق کلاهبرداری می‌کرده است.
وی بیان کرد: متهم همچنین با سوءاستفاده از حسن اعتماد مردم با نفوذ در تعداد بسیاری از بانک‌ها به نام شهروندان اقدام به دریافت وام‌های کلان می‌کرده است.
فرمانده انتظامی شهرستان لار افزود: متهم که انگیزه خود از این اقدامات را بیکاری و کسب درآمد برای معیشت عنوان کرده است برای سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی شد.

 


مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت: گرد و خاک تهران و 6 استان کشور را فرا می‌گیرد.
به گزارش ایسنا، مهندس عبدالرضا امیدوار شهری افزود: امروز وزش باد شرقی در استانهای سمنان، قشم، مرکزی، جنوب استان تهران و شمال استان اصفهان سبب گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا و وزش باد شمالی در شمال سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی سبب گرد و خاک، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا می‌شود. شایان ذکر است طی این مدت در استانهای گیلان و مازندران بارش باران و سپس کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.
وی برای سه روز آینده پیش‌بینی کرد: در برخی مناطق سواحل دریای خزر و شهرهای شمالی آذربایجان شرقی و غربی ابرناکی، بارش باران، همراه با رعد و برق و وزش باد و کاهش نسبی دما اتفاق بیفتد. همچنین تا روز جمعه در شرق کشور به‌ویژه منطقه زابل و برخی مناطق جنوب غرب وزش باد و گرد و خاک رقیق رخ خواهد داد.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور به وضع هوای تهران اشاره کرد و گفت: بر این اساس آسمان پایتخت کمی ابری در ارتفاعات با افزایش ابر در پاره‌ای نقاط با وزش باد و غبار محلی است و حداقل و حداکثر دما در این روز به 23 و 34 درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد.

 


پلیس راه کشور محدودیت‌های تردد در جاده‌های کشور ویژه ایام پایانی هفته را اعلام کرد.
بنا بر گزارش پلیس‌راه تردد موتورسیکلت از ساعت 12 ظهر پنجشنبه تا ساعت 24 روز جمعه از محورهای کرج - چالوس، هراز، فیروزکوه و محور تهران - سمنان - مشهد و بالعکس ممنوع است.
تردد انواع تریلر و کامیون از محور کرج - چالوس کماکان ممنوع بوده و تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت 14 روز جمعه تا ساعت 2 روز شنبه از کرج به سمت مرزن‌آباد ممنوع است.
براساس این گزارش،‌ همچنین تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت 17:30 روز جمعه تا ساعت دو بامداد روز شنبه از 15 کیلومتر بالای مرزن‌آباد (دزبن) به سمت کرج بصورت یکطرفه خواهد بود.تردد تریلرها از محور هراز کماکان ممنوع است و تردد کامیون‌ها و کامیونت‌ها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت 12 تا 24 روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و از ساعت شش تا 24 روز جمعه از محور هراز ممنوع است.
بنابر این گزارش،‌ تردد تریلرها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت شش تا 24 روز جمعه از تهران به قائم‌شهر و بالعکس ممنوع است.تردد تریلرها و کامیون‌‌ها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت 16 تا ساعت 20 روزهای پنجشنبه و جمعه از محور زاهدان - زابل و بالعکس ممنوع است.

 


در مورخ 11/5/1392 فردی با مراجعه به کلانتری 144 جوادیه تهرانپارس به ماموران اعلام کرد که توسط سرنشینان یک دستگاه خودرو پراید سفید رنگ که یک نفر از آنها خانم جوانی بوده، به شیوه سرقت در پوشش مسافرکش مورد زورگیری و سرقت وجوه نقد قرار گرفته است.
با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «سرقت به عنف» و به دستور شعبه سوم دادیاری دادسرای ناحیه 27 تهران، پرونده جهت رسیدگی تخصصی در اختیار اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
با آغاز تحقیقات و همزمان با چهره‌نگاری تصاویر سارقین، کارآگاهان با هدایت شاکی به محل وقوع جرم رفته و در تحقیقات میدانی از محل رهایی مالباخته اطلاع پیدا کردند که این محل در نزدیکی استقرار کارکنان ایستگاه BRT است؛‌ یکی از کارکنان شرکت واحد پس از اطلاع از موضوع به کارآگاهان عنوان داشت: «بنده در روز حادثه شاهد پرتاب شدن مالباخته از خودروی پراید سفیدی بودم و به همین علت اقدام به ثبت شماره پلاک خودرو نمودم.»
با شناسایی هویت مالک خودرو پراید به نام «محمد.ق» (25 ساله)، تصویر مالک خودرو به رویت مالباخته رسید که بلافاصله توسط مالباخته مورد شناسایی قرار گرفت.
با شناسایی مخفیگاه و هویت محمد.ق، کارآگاهان اداره پنجم در ساعت 2:00 مورخ 23/5/1392 پس از اطمینان از حضور متهم در مخفیگاهش، اقدام به دستگیری محمد.ق کردند؛ بلافاصله تحقیقات جهت شناسایی دو عضو دیگر گروه آغاز و محمد در همان مراحل اولیه تحقیقات، به زورگیری و ارتکاب سرقت‌های مشابه و معرفی دو همدست خود اعتراف کرد.در بررسی اعترافات به دست آمده از محمد، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که وی با همدستی برادرش به نام علی (29 ساله) و خانم جوانی به نام زهره (24 ساله) اقدام به زورگیری در مناطق شرق تهران نموده که با شناسایی مخفیگاه دو عضو دیگر گروه، «علی» و «زهره» نیز در همان شب دستگیر و هر سه متهم جهت انجام تحقیقات در خصوص جرایم ارتکابی به اداره پنجم منتقل می‌شوند.
«با شناسایی متهمان از سوی مالباخته و اعتراف صریح متهمان به سرقت‌های مشابه در مناطق مختلف به ویژه در شرق تهران، قرار قانونی از سوی مقام محترم قضایی صادر و متهمان جهت انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی سایر جرایم در اختیار اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته‌اند؛ لذا پلیس از کلیه مالباختگانی که توسط سرنشینان یک دستگاه خودرو پراید سفید رنگ دارای دو سرنشین مرد و یک سرنشین خانم مورد زورگیری و سرقت اموال قرار گرفته‌اند دعوت می‌کند تا جهت شناسایی متهمان و طرح و پیگیری شکایات خود به اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه نمایند.»

 


در تهران 400 مدرسه استیجاری وجود دارد که در آستانه آغاز ماه مهر، حکم تخلیه و پلمب 45 مدرسه صادر شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران که پیش از این هم درباره مشکل مدارس استیجاری سخن گفته بود به ایسنا اعلام کرد: هم‌اکنون 400 مدرسه استیجاری در شهر تهران وجود دارد، 45 مدرسه در آستانه پلمب شدن است و تاکنون 10 مدرسه پلمب شده است.
سیدعلی یزدیخواه افزود: احکام اجرایی این مدارس یا صادر شده یا در شرف اجراست که در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم با مذاکره تدبیری اتخاذ کنیم که برای مهرماه مشکلی ایجاد نشود. یزدیخواه خاطرنشان کرد: برای این کار مقرر شده از طریق تهاتر املاک مازاد آموزش و پرورش را در اختیار این افراد قرار دهیم تا در مهرماه مدارس با مشکل مواجه نشوند. به گفته وی، از 45 واحد آموزشی دارای مشکل قلع و قمع، 23 مورد متعلق به بنیاد شهید است که مقرر شده 2 قطعه زمین بزرگ را در اختیار بنیاد شهید قرار دهیم تا این مدارس را از تملک آنها خارج کنیم. البته این نوع سخنان سال‌های پیش نیز بیان شده ولی هیچ تاثیری در حل مشکل مدارس استیجاری نداشته است و فقط مصداق کار امروز را به فردا موکول کردن است.
مدارس فرسوده
افزون بر مشکل مدارس استیجاری در پایتخت و کمبود فضای آموزشی، تهران رکورددار مدارس فرسوده در کشور است. به گفته رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، در مجموع 4 میلیون متر مربع از فضای آموزشی کشور تخریبی است که شهر و استان تهران دارای بیشترین مدارس فرسوده است.
مرتضی رئیسی افزود: سازمان نوسازی آمادگی دارد تا طی 2 سال آینده همه مدارس تخریبی را بازسازی و مقاوم‌سازی کند، البته تحقق این امر منوط به تخصیص اعتبارات مربوط به قانون تخریب و بازسازی مدارس است. همچنین پایتخت، محروم‌ترین شهر کشور از نظر فضای آموزشی است.

 


برخورد زنجیره‌ای در بزرگراه آزادگان، 7 مصدوم بر جای گذاشت.
بنا بر گزارش سازمان آتش‌نشانی، ساعت 22/11 ظهر دیروز در مسیر شمال به جنوب بزرگراه آزادگان، بعد از جاده مخصوص 3 خودروی پراید،‌ریو و آردی بنا به دلیل نامشخصی با یکدیگر برخورد کردند.
در این حادثه یکی از خودروها از مسیر منحرف و با گاردریل‌ها برخورد کرد و 2 خودروی دیگر با انحراف‌ از مسیر عرض بزرگراه را مسدود کردند.
در این حادثه 7 نفر شامل 4 زن و 3 مرد که در خودروها گرفتار و مصدوم شده بودند. توسط اورژانس راهی بیمارستان شدند.

 


خورشید میلیاردها تن ذرات را در جریان فوران تاج خورشیدی، به سوی زمین گسیل کرد.
در ساعت 8:24 به وقت گرینویچ (54/12 به وقت تهران) روز سه‌شنبه خورشید میلیاردها تن ذرات را به فضا ارسال کرده که این ذرات یک تا 2 روز بعد به زمین می‌رسند.
ذرات مزبور نمی‌توانند از خلال جو عبور کنند و به انسان‌ها آسیب برسانند اما بر سیستم‌های الکترونیکی ماهواره‌ها و زمین تاثیر می‌گذارند.
این انتشارات که به سمت زمین گسیل می‌شوند، می‌توانند موجب بروز پدیده آب و هواشناسی به نام «طوفان ژئو مغناطیسی» شوند که به مدت طولانی و هنگامی که آن‌‌ها انرژی را به درون میدان مغناطیسی زمین (مگنتوسفر) می‌فرستند، رخ می‌دهد.
میدان‌های مغناطیسی بیرونی‌ترین لایه‌های میدان‌های زمین را به سمت عقب می‌کشند و شکل آن‌ها را تغییر می‌دهد.

 


سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران از آتش‌سوزی گسترده در انبار نگهداری رنگ و مواد شیمیایی و مصدومیت دو آتش‌نشان در این حادثه خبر داد.
سیدجلال ملکی درباره این حادثه اظهار داشت: در ساعت 17 روز گذشته آتش‌سوزی گسترده‌ای در کارخانه مواد شیمیایی واقع در غرب به شرق جاده دماوند جنب بیمارستان شهید لواسانی به سامانه 125 سازمان آتش‌نشانی شهر تهران اعلام می‌شود.
وی ادامه داد: 5 ایستگاه آتش‌نشانی به همراه دو دستگاه خودروی کف، 5 دستگاه تانکر آب و دو دستگاه خودروی تنفسی به محل حادثه اعزام می‌شوند.
ملکی یادآور شد: کارخانه‌ای به وسعت 2 هزار و 500 متر مربع که محل نگهداری مواد شیمیایی بوده است دچار آتش‌سوزی می‌شود.
وی افزود: انبار این کارخانه به وسعت 600 متر مربع که محل نگهداری تینر و رنگ بوده است دچار آتش‌سوزی گسترده‌ای می‌شود که با اقدام آتش‌نشانان از سرایت آتش به قسمت‌های دیگر جلوگیری می‌شود.
ملکی با اشاره به اینکه اجناس و مواد شیمیایی در انبار این کارخانه به صورت ناایمن چیده شده بود بیان داشت: خوشبختانه به هیچ یک از کارگران این کارخانه آسیبی نرسید ولی دو نفر از آتش‌نشانان به دلیل استنشاق گاز تینر و برخورد با جسم سنگین مصدوم و به بیمارستان اعزام شدند.
وی گفت: خسارت مالی این حادثه بسیار زیاد بوده است و در گذشته نیز آتش‌نشانان به مسئولین این کارخانه هشدارهای لازم را داده‌اند.

 


رشت- خبرنگار کیهان:
معاون سیاسی امنیتی استاندار گیلان از افزایش 10 درصدی غرق‌شدگان دریای خزر در استان خبر داد.
محمد اکبرزاده که در نشست ساماندهی سواحل دریا و مناطق گردشگری گیلان سخن می‌گفت با اعلام این خبر اظهار داشت: در تیرماه امسال 20 نفر و در مردادماه 2 نفر در آب‌های دریای خزر در گیلان غرق شدند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد بیشتر است.
وی علت غرق‌شدن این عده را شنا کردن در خارج از طرح‌های سالم‌سازی دریا و وارد شدن به دریا در تاریکی شب عنوان کرد و افزود: مسافران حتما برای شنا به 78 طرح سالم‌سازی دریا که مجهز به امکانات اقامتی، تفریحی و منجی غریق هستند مراجعه کنند.

 


فرمانده انتظامی ایرانشهر گفت: در یک عملیات پلیسی یک قاچاقچی و شرور این شهرستان به هلاکت رسید و 500 کیلوگرم مواد مخدر از او به دست آمد.
سرهنگ علی ملکی هنگران در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: در این عملیات که در دشت فیروزآباد از توابع بخش بمپور انجام شد یک قبضه سلاح کلاشینکف و دو قبضه خشاب فشنگ کشف و ضبط و یک دستگاه خودرو متعلق به اشرار مسلح به آتش کشیده شد.
فرمانده انتظامی ایرانشهر ادامه داد: نیروهای این فرماندهی همچنین ایوب دامنی یکی از قاچاقچیان و اشرار با سابقه این شهرستان را در درگیری مسلحانه به هلاکت رساندند.
وی اظهار کرد: مأموران از این شرور مسلح یک قبضه سلاح کلاشینکف کشف و ضبط کردند.
فرمانده انتظامی ایرانشهر گفت: مأموران انتظامی این شهرستان با تمام توان همواره آماده مقابله بامخلان امنیت در منطقه هستند.
شهرستان ایرانشهر با 30 هزار و 200 کیلومتر مساحت در فاصله 345 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.

 


اهدای اعضای بدن یک بیمار مرگ مغزی به 5 نفر حیات دوباره بخشید.
به گزارش ایرنا از مشکین‌شهر، میرشاهین موسوی که در اثر سانحه رانندگی دچار مرگ مغزی شده بود با موافقت خانواده‌اش اعضای بدن این جوان 25 ساله به بیماران نیازمند پیوند زده شد.
مسئول فراهم‌آوری اعضای پیوندی مدیریت شبکه بهداشت و درمان مشکین‌شهر گفت: مرحوم میرشاهین موسوی عصر شنبه در اثر تصادف موتورسیکلت در مشکین‌شهر دچار مرگ مغزی شده بود که با موفقیت خانواده متوفی جسد برای اهدای اعضا به تهران منتقل شد.
پیکر مرحوم میرشاهین موسوی سه‌شنبه توسط مردم مشکین‌شهر تشییع و در آرامستان این شهر به خاک سپرده شد.

 


رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان از مجروح و کشته شدن 33 نفر در حوادث رانندگی روز سه شنبه در جاده‌های استان خبر داد.
به گزارش مهر، سرهنگ مهیار رستگار گفت: در محورهای مواصلاتی استان گیلان متاسفانه روز سه‌شنبه 8 نفر از هموطنان کشته و 25 نفر نیز مجروح شدند.
وی همچنین با اشاره به اینکه بیشترین دلیل وقوع تصادفات بی‌‌توجهی به جلو، تجاوز به چپ و رعایت نکردن حق تقدم است، افزود: از این میان سهم موتورسواران بیش از همه و 75 درصد کشته‌شدگان را تشکیل داده است، که متاسفانه این نشان از بی‌توجهی به مقررات راهنمایی و رعایت نکردن نکات ایمنی از سوی راکبان موتورسیکلت است.
رئیس پلیس راه استان گیلان در ادامه به موتورسواران توصیه کرد که نکات و موارد ایمنی را در حین عبور از جاده‌ها بکار برده و از کشاورزان و استفاده‌کنندگان ادوات کشاورزی نیز خواست در زمان تردد در جاده‌ها به قوانین و مقررات همانند خودروها توجه و ضمن رعایت مقررات و نکات ایمنی لازم تا حد امکان از حاشیه شانه خاکی راه استفاده کنند.

 


سرویس اجتماعی -
رئیس سازمان بسیج حقوقدانان از ارائه مشاوره حقوقی رایگان به مردم در مساجد و پایگاه‌های بسیج سراسر کشور خبر داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین جلیل محبی، در گفت وگو با خبرنگار کیهان گفت: سازمان بسیج حقوقدانان با 14000 عضو در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها فعالیت می‌کند.
وی افزود: مشاوره‌های حقوقی این سازمان در سراهای محله، مساجد و یا کانون‌های سازمان بسیج سراسر کشور به صورت رایگان انجام می‌شود.حجت‌الاسلام محبی تصریح کرد: عمده مشکلات مردم که برای مشاوره مراجعه می‌کنند شامل مشکلات خانوادگی، طلاق، قوانین آپارتمان‌نشینی، کودک‌‌آزاری، همسرآزاری و... می‌باشد.وی ادامه داد: 14 هزار عضو سازمان بسیج حقوقدانان در قالب 420 حلقه صالحین شکل گرفته‌اند که شامل قضات، وکلا، دفتر اسناد رسمی، کارشناسان حقوقی، اساتید دانشگاه، فارغ‌التحصیلان رشته حقوق و غیره می‌باشد.
رئیس سازمان بسیج حقوقدانان در ادامه صحبت‌هایش به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای فارغ‌التحصیلان رشته حقوق در کانون‌های بسیج سراسر کشور اشاره کرد و گفت: در این کارگاه‌ها به متقاضیان لایحه‌نویسی قانون قضاوت و وکالت و غیره آموزش داده می‌شود.وی تاکید کرد: کلاس‌های بسیج جنبه «علمی-حقوقی» دارد که توسط اساتید مجرب دانشگاه برگزار می‌شود و در کنار این کارگاه‌ها کرسی‌های آزاداندیشی برای صاحب‌نظران رشته حقوق نیز برگزار می‌گردد.
وی ادامه داد: در کرسی‌های آزاداندیشی مسائل مهم حقوقی روز مورد بحث و بررسی صاحب‌نظران رشته حقوق قرار می‌گیرد و دستاوردهای آن توسط پژوهشکده حقوق به مجلس و قوه قضائیه ارسال می‌گردد تا در مورد آن تصمیم‌گیری شود.
حجت‌الاسلام محبی اظهار داشت: با توجه به اینکه سازمان بسیج حقوقدانان یک سازمان نوپایی است، پیشرفت بسیار خوبی داشته است.
همچنین با توجه به اینکه حقوقدانان کشور ما روحیات ویژه و خاصی دارند و به حضور در هر گروهی تمایلی نشان نمی‌دهند اما می‌بینیم که در حوزه بسیج فعالیت و حضور بسیار خوب و پررنگی داشته‌اند.

 


خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه در گزارشی از ژنو از کشته شدن 40 خبرنگار در نیمه نخست سال جاری میلادی در جهان خبر داد.
براساس این گزارش، از اول سال جاری میلادی (21 دیماه 1391 تا 20 خرداد 1392) 40 خبرنگار و دو کارمند پشتیبان خبر در سراسر جهان جان خود را از دست داده‌اند.
این گزارش به نقل از گزارش یک گروه تأمین امنیت اصحاب رسانه افزود: علاوه بر این 42 تن، هنوز از سرنوشت 27 خبرنگار دیگر نیز خبری نیست.
براساس این گزارش، با وجود اینکه اکثر این خبرنگاران هنگام انجام کار حرفه‌ای برای کشف جرایم یا جنایات جان خود را از دست داده‌اند ولی کشور سوریه تنها کشوری است که با هشت کشته بالاترین نرخ مرگ خبرنگاران جهان را دارد.
این گزارش، سوریه را به عنوان مرگبارترین کشور برای خبرنگاران در سال 2012 توصیف کرد و افزود: گزارش «هانا استورم» مدیر مؤسسه بین‌المللی امنیت خبری مستقر در لندن (اینسی) حاکی است که فقط در نیمه نخست سال 2012 بیش از 70 خبرنگار در این کشور جان خود را از دست دادند.
استورم در گزارش دو سالانه خود آورده است: براساس تحقیقات به عمل آمده از پرونده‌های قتل این خبرنگاران، تاکنون هیچ یک از مظنونان تحت پیگرد قانونی هم قرار نگرفته‌اند.
به گزارش اینسی، 6 خبرنگار و دستیار آنها در نیمه دوم سال 2013 نیز در هند به قتل رسیدند به گونه‌ای که در یکی از این حوادث مشخص شد که قاتلان اعم از پلیس یا جنایتکاران چهار تن از خبرنگاران را سر بریده‌اند.
این گزارش می‌افزاید: یک خبرنگار رادیو برزیل و سرمقاله نویس بخش جنایی یک روزنامه نیز در حالی در این کشور جان خود را از دست دادند که بر روی موتورسیکلت خود مشغول کار حرفه‌ای خبرنگاری بودند و جنایتکاران حتی بعدها یک همکار عکاس خبری آنها را نیز به قتل رساندند.
این گزارش حاکی است در میان منازعات خشونت‌بار میان شبه نظامیان و نیروهای امنیتی سومالی در شاخ آفریقا نیز خبرنگاران در وضعیت مشابهی توسط گروه‌های القاعده و الشباب به قتل رسیدند.

 


یک جمعیت صهیونیستی با انتشار تصویر ماکتی از طرح ساخت یک معبد یهودی در مسجدالاقصی پرده برداشت.
به گزارش شبکه العالم، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» با اشاره به ارتباط این ماکت با طرح ساخت معبد ادعایی به جای مسجد الاقصی نوشت، این طرح «کوچک» زمینه‌ساز طرحی «بزرگ» است.
هاآرتص خاطرنشان کرد که جمعیت صهیونیستی مذکور، شهرک‌نشینان و دانشجویان مدارس دینی یهودی در سرزمین‌های اشغالی را به حملات مداوم و روزانه به مسجدالاقصی تشویق می‌کند؛ تا بدین وسیله رابطه‌ای دائمی میان آنها با این مکان برقرار شود.
این روزنامه افزود: مکان اجرای طرح در ورودی مصلای «مروانی» در جنوب مسجد الاقصی به دقت بررسی شده است؛ به طوری که با اجرای این طرح،‌یک ششم مساحت مسجدالاقصی به اشغال درخواهد آمد.

 


دادستان پرونده «بردلی منینگ» سرباز آمریکایی که به افشای اسناد محرمانه متهم است، خواستار حکم 60 سال زندان برای وی شد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از پایگاه نظامی «فورت جرج مید» ایالت مریلند، «منینگ» با حکم 90 سال زندان مواجه است، اما سروان «جو مورو» دادستان این پرونده از قاضی خواست تا «منینگ» را به 60 سال زندان محکوم کند.
مورو توضیح نداد که چرا خواستار اشد مجازات برای منینگ یعنی 90 سال زندان نیست.
وکیل مدافع «منینگ» هم در این مورد اظهار نظر نکرد اما به طور کلی گفت منینگ نباید بیش از 25 سال زندانی شود زیرا قابلیت محرمانه بودن مدارکی که وی افشا کرده است بیشتر از 25 سال نیست.
«دیوید کومبس» وکیل منینگ گفت وی در زمانی که در سال 2007 به خدمت فراخوانده شده تجربه‌ای از زندگی و ارتش نداشته است و ایده‌آل‌گرایی جوانانه وی باعث شده تا تصور کند که می‌تواند با افشای اطلاعات محرمانه جهان را تغییر دهد.
کومبس افزود: وی در زمانی که این جرم‌ها را مرتکب شد، نیت بدی نداشته است.
در آن زمان منینگ واقعاً و کاملاً معتقد بوده است که این اطلاعات می‌تواند تغییری در جهان پدید آورد.
یک قاضی دادگاه نظامی هم ماه گذشته منینگ را به 20 مورد جرم مختلف متهم کرد که شامل 6 مورد نقض قانون جاسوسی و 5 مورد دزدی اطلاعات تحت حفاظت می‌شد.
مورو گفت: او به ارتکاب جرایم جدی محکوم است، به آمریکا خیانت کرده و به دلیل این خیانت باید بیشتر عمر خود را در زندان بگذراند.
سرهنگ دنیس لیند قاضی این دادگاه نظامی هم گفت بزودی حکم وی را صادر می‌کند.
«بردلی منینگ» اهل شهر کرسنت ایالت اوکلاهما آمریکا بیش از 700 هزار سند محرمانه از جمله اسناد مربوط به جنگ‌های عراق و افغانستان را افشا کرد.غیر از این وی در برملا شدن اسناد محرمانه دیپلماتیک وزارت امور خارجه آمریکا نیز دست داشت در حالی که به عنوان تحلیلگر امور امنیتی در عراق اوایل سال 2010 مشغول به کار بوده است.
او همچنین تصویری را افشا کرد که در آن یک فروند بالگرد آمریکایی به غیر نظامیان در بغداد حمله کرد و در این حمله 9 تن از جمله عکاس خبرگزاری رویترز و راننده‌اش را کشت.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10