(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 31 مرداد 1392 - شماره 20572

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پیام‌های متقابل بهارستان و پاستور (یادداشت میهمان)
کیهان و خوانندگان
مأیوس (گفت و شنود)
با حکم رئیس قوه قضائیه
قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی‌کل‌کشور شد
دفتر اصل 142 قانون اساسي اعلام كرد
دارايي معاون سابق امور اجتماعی رئيس جمهور افزايش نيافته است
شعبه 32 دیوان عالی کشور اعلام کرد
احکام قطعی 12 متهم پرونده اختلاس از بیمه ایران
اقامه نماز جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله امامی کاشانی
با نفی تقلب آبرویی برای ما باقی نگذاشتید ! (خبر ویژه)
گاردین: آمریکایی‌ها حاضر نیستند به خاطر کودتا از مردم ایران عذرخواهی کنند (خبر ویژه)
تایم: مصر آن‌قدر ضعیف شده که دیگر تهدیدی برای اسرائیل نباشد! (خبر ویژه)
چامسکی: میانجی مذاکرات مراقب است تا اشغال فلسطین کامل شود! (خبر ویژه)
تسلیت به همکار
 


جلسات بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت یازدهم در چهار روز به‌صورت فشرده برگزار شد و از مجموع 18 وزیر پیشنهادی، 15 وزیر از مجلس رای اعتماد گرفتند. نگارش درخصوص مباحث مطرح شده در جلسات و سلوک نمایندگان و دولتی‌ها و همچنین پیام‌های قابل دریافت از این گفت‌وگوها، اهمیت زیادی در آینده روابط دولت و مجلس و در نتیجه در سرنوشت کشور دارد. این نوشته در دو بخش «مزیت‌ها و فرصت‌ها» و «آسیب‌ها و تهدیدها» به کالبدشکافی پیام‌های قابل احصاء از این مذاکرات اختصاص دارد:
* مزیت‌ها و فرصت‌ها:
1- بارزترین نکته در مذاکرات چهار روزه مجلس، غالب بودن فضای گفتمانی «اعلام انزجار» و «ابراز برائت» از «فتنه» بود. پس از غلبه «گفتمان قانونگرایی» در جریان انتخابات ریاست جمهوری، در فرآیند بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی نیز اعلام موضع و نظر درخصوص فتنه 88 - به عنوان مظهر یک رفتار قانون‌شکنانه -، به یکی از محورهای اصلی گفت‌وگو میان نمایندگان و وزیران پیشنهادی در کمیسیون‌ها و صحن علنی تبدیل شد.
غلبه بحث حول محور «فتنه» و درخواست برای تصریح موضع، برخلاف برخی تعبیرات و همانندسازی‌های ناصواب، «اعتراف‌گیری» و «تفتیش عقاید» با انگیزه آزار و اذیت وزیران پیشنهادی نبود، بلکه با برتری یافتن گفتمان قانونگرایی در انتخابات ریاست جمهوری، این یک مطالبه منطقی و معقول است که در ادامه فضای پس از انتخابات، از برخی افرادی که دارای شائبه انتساب به جریان قانون‌شکن بودند، خواسته شود که صراحتا نسبت خود را با آن «ظلم بزرگ» و عوامل آن مشخص کنند تا مبادا، برخی با همان نگرش‌ها و روش‌های غیرقانونی بخواهند با نفوذ در دولت اعتدال، از ظرفیت دولت برای رفتارهای قانون‌شکنانه و افراطی استفاده کنند.
در واقع، اصرار بر مشخص کردن موضع در قبال فتنه به معنای اصرار بر اعلام موضع درخصوص اعتقاد به حدود و ثغور قانونگرایی بود و طبیعی است که قوه مقننه به عنوان نهاد قانونگذاری باید بیشترین حساسیت را در صیانت از قانون و مرزهای قانون و آینده‌نگری در این خصوص داشته باشد.
2- تاکید آقای رئیس‌جمهور و وزیران پیشنهادی بر «بی‌پایه بودن ادعای تقلب در انتخابات 88» و «اظهار برائت تمام وزیران پیشنهادی از فتنه» اثبات این مسئله بود که در فضای عمومی جامعه نیز «گفتمان ضد فتنه» برتری آشکاری دارد وگرنه، دولت و وزیران پیشنهادی که تاکید زیادی بر «پیام انتخابات 24 خرداد» داشتند، اگر پیام انتخابات اخیر را چیزی مغایر با این مطلب می‌دانستند، به هیچ‌وجه حاضر نمی‌شدند علیه بدنه اجتماعی خود و در واقع علیه فضای عمومی کشور حرکت کنند و یا سخن بگویند.
3- جدیت مجلس درخصوص «خط قرمز» بودن فتنه 88 با توجه به تصریحات اخیر رهبر معظم انقلاب که بطور واضحی در بیانات ایشان، پررنگ بود، لبیکی به تاکیدات ایشان بود. بررسی ترکیب آرای وزیرانی که توانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند، نشان می‌دهد سابقه و مواضع گذشته و کنونی آنان درخصوص فتنه، نسبت معناداری با میزان رأیشان دارد.
4- تصریح آقای دکتر روحانی بر نفی هرگونه تقلب در سال 88 و اساسا عدم امکان انجام تقلب در ایران که با استناد به اظهارات آقای آخوندی در جلسه سال 88 با رهبری مطرح شد و اذعانی دو‌ سویه از جانب شخص ایشان و ضمنا وزیر مورد نظرشان بود و همچنین تقبیح «اردوکشی‌های خیابانی»، واکنش‌های منفی در میان طیف افراطی داشت و به نظر می‌رسد چنانچه آقای رئیس‌جمهور همین چارچوب منطقی و اصولی را در گفتار و رفتار خود و دولتش در موقعیت‌های مختلف آینده تکرار کند، انزوای بیشتر تندروها، ناامید شدن عناصر افراطی و کاهش انتظارات و مطالبات رادیکال آن‌ها و در نتیجه ایجاد فضا و فرصت برای انجام کارهای اصلی و اساسی در دولت را به‌دنبال خواهد داشت.
5- عدم رأی اعتماد به گزینه‌های معرفی شده برای وزارتخانه‌های «آموزش و پرورش» و «علوم»، حاکی از حساسیت بالای مجلس درخصوص تاکید رهبر انقلاب بر استمرار فضای علمی و شتاب پیشرفت‌های علمی کشور و جلوگیری از آلوده شدن محیط‌های آموزشی و دانشگاهی به مسائل کم‌اهمیت و جنجالی به‌جای مسائل اصلی است.
6- پخش زنده مذاکرات مجلس و طرح آزادانه و بدون سانسور موافقت‌ها و مخالفت‌ها، گام موثری در محرم شمردن مردم و احترام به افکار عمومی و در راستای ارتقای اعتماد عمومی بود.
7- تصریح تمام وزیران پیشنهادی بر پیگیری منویات، رهنمودها، راهبردها و سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر انقلاب، نیز یک فرصت و به معنای تلاش برای کسب و افزایش سرمایه اجتماعی چهره‌های جدید و تازه نفس است. تغییر و تقویت این ادبیات با مراجعه به فضای مجالس و دولت‌های گذشته به‌خصوص در دوران اصلاحات و مجلس ششم کاملا ملموس است.
8- رای عدم اعتماد به سه وزیر پیشنهادی در کنار رأی بالا به تعداد دیگری از وزیران، تداعی‌کننده یک مجلس زنده و دارای اراده و نظر است و این موجود زنده در واقع می‌تواند برای دولت، یک فرصت باشد، به‌نحوی که دولت همواره احساس کند ضمن امکان و فرصت تعامل، در صورت عبور از برخی خطوط قرمزها، مجلس، به‌مثابه یک کنشگر فعال و نه منفعل، عمل خواهد کرد و از ابزارهای خود در چارچوب قانون استفاده خواهد کرد.
9- اولویت دادن به دوری از «فتنه» در بررسی صلاحیت‌ها، ضمن دربرگیری منافع و ایجاد فرصت‌های بزرگ، نباید سایر بحث‌های تخصصی و ارزیابی توان کارشناسی و تخصص و کارنامه وزیران پیشنهادی را تحت‌الشعاع قرار می‌داد که متاسفانه در مواردی این‌گونه بود و در برخی از وزارتخانه‌ها، وزیرانی با تخصص‌های غیرمرتبط و یا دارای ضعف‌های تخصصی از مجلس رأی اعتماد گرفتند.
10- تلاش برای مطرح کردن برخی استنادات و انتسابات به رهبر انقلاب از سوی نمایندگان موافق و مخالف و وزیران معرفی شده به مجلس نقطه آسیب دیگری بود که با توجه به: «مخدوش یا ناقص بودن برخی نقل‌قول‌ها» و «هزینه کردن مستقیم از رهبری برای بالا یا پایین آوردن یک فرد» یک آسیب تلقی می‌شود.
11- معرفی گزینه‌های جایگزین برای وزارتخانه‌های بدون وزیر، چنانچه با منطق معرفی گزینه‌هایی با گرایش‌های مشابه گزینه رأی اعتماد نگرفته، باشد، در واقع یعنی قرار است مجلس تحت فشار قرار بگیرد و ضمن اینکه رأی عدم اعتماد مجدد سخت‌تر و در واقع، ارسال سیگنال «عدم تعامل» مجلس با دولت منتخب تلقی می‌شود، دادن رای اعتماد نیز نقض غرض از رأی ندادن به گزینه اولیه خواهد بود. به عنوان مثال این اتفاق اکنون با معرفی آقای توفیقی برای وزارت علوم رخ داده است.
احسان حسنلو

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* اگر آمریکا توان تکرار کودتای 28 مرداد را داشت قطعاً برای نابودی انقلاب اسلامی اقدام می‌کرد. عامل بازدارنده آمریکا قدرت اسلام و حضور مردم در صحنه‌های دفاع از انقلاب می‌باشد و نه هیچ چیز دیگر.
6091---0915
* شاید در شکست دولت دوران نهضت ملی در سال 1332 بیش از هر جریان دیگر گروه جبهه ملی مقصر بود چرا که از در سازش با غرب برآمد و امروز هم متأسفانه دنباله‌روهای همان‌ها در پشت صحنه دنبال بازسازی و تکرار همان خیانت‌های گذشته هستند.
6091---0915
* مایلم آقای دکتر روحانی از مشکلات آموزش و پرورش اطلاعات بیشتری داشته باشند. عادلانه نیست که فرزندانمان دستخوش بازیهای سیاسی قرار بگیرند. از ایشان انتظار می‌رود یک وزیر انقلابی بدون وابستگی به حزب و جناح برای وزارت آموزش و پرورش در نظر بگیرد.
7213---0912و 5492---0935
* جایی که محل تربیت و آموزش نسل جوان ماست نباید نیروهایی در راس کار باشند که فتنه‌گران آن را اداره کنند. نسل جوان ما نیاز به معنویت و تربیت دینی و اسلامی دارد.
8444---0937
* در طول این چند ماه آقای روحانی ریاست محترم جمهوری التزام خویش را به ارزش‌ها و مقدسات نشان داد. و به همین دلیل از سوی دشمنان خارجی و جریان فتنه در داخل تحت فشار می‌باشد. انتظار می‌رود همگان حتی کسانی که به او رای نداده‌اند حمایتش بکنند.
2088---0915
* آقای روحانی ریاست محترم جمهوری اگر چه در سخنرانی‌های مراسم تودیع و معرفی وزیران خود اعلام می‌کند وامدار هیچ حزب و گروهی نیست ولی نوع و ترکیب افرادی که برای وزارتخانه‌ها نصب کرده نشان‌ از شرکت سهامی بودن دولت جدید دارد.
0648---0918
* از مقالات دلسوزانه آقای شریعتمداری نهایت تشکر را داریم. همه آقایان آمدند و به لفظ اعلام برائت کردند اما آقایانی که الان هم در کابینه رای اعتماد گرفتند، چرا همان موقع اوج‌گیری فتنه 88 اعلام برائت نکردند؟ در تبعیت از رهنمودهای آقا سکوت می‌کنیم اما از روزنامه کیهان تقاضا داریم این مسائل را شفاف بیان کند.
فولادی
* افت فشار داخلی ناشی از فرافکنی و جوسازی دشمن یکی از برکات خلق حماسه سیاسی ملت ایران است.
عباسی- قم
* کسی که یوم‌الله 9 دی را میراث انقلاب حساب نمی‌کند و مخالفت می‌کند با اینکه میدانی به نام 9 دی داشته باشیم چگونه می‌تواند به‌عنوان رئيس میراث فرهنگی انتخاب شود؟ کجای این انتخاب اعتدال و تدبیر است.
یک شهروند
* کاربرد واژه خاک و کشور اسرائيل در اخبار 20 و 30 رسانه ملی هیچ توجیه منطقی ندارد.
6809---0919
* شهر هشت بندی از توابع استان هرمزگان فقط یک بانک و یک خودپرداز دارد. جالب‌تر اینکه دستگاه خودپرداز بانک هم بیشتر روزها غیرفعال بوده و خدمات نمی‌دهد.
8801---0936
* بیمارستان تامین‌اجتماعی شهید غرضی ملایر برای کارمندان اداری در قبال 30 ساعت اضافه‌کاری 120 ساعت منظور می‌نماید و برای کادر درمانی شبانه‌5/1 برابر اضافه‌کاری ولی برای ما که حکم درمانی داریم و از شب تا صبح بیداریم چیزی در نظر گرفته نمی شود مثل ما مثل شتر مرغ است نه کادر درمانی هستیم و نه کارمند اداری از وزیر محترم جدید درخواست می‌شود مشکل امثال ما را مرتفع نمایند.
کارمند 20 ساله بیمارستان شهید غرضی
* از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بپرسید که پدر 63 ساله من با حقوق مستمری 140 هزار تومانی چگونه یک زندگی را اداره کند؟ سابقه پرداخت بیمه 10 سال است.
8690---0918
* کانون زبان شعبه وصال سالن مد و آرایش زنان و دختران جوان شده است با آنکه این کانون تحت پوشش اداره آموزش و پرورش است ولی هیچ نظارتی بر نیروهای این مرکز دولتی نیست.
یکی از اهالی محل
* بازنشسته کارمند برق هستم از تامین اجتماعی حقوق می‌گیرم و 2 سال است که بیمه تکمیلی دی هستیم. از وزیر جدید رفاه و تعاون اجتماعی تقاضا داریم به وضعیت بازنشستگان رسیدگی کنند. نمی‌دانم چرا ماهی 10 هزار تومان از حقوق ما در سراسر کشور کم می‌شود. متاسفانه وقتی مدارک پزشکی را هم تحویل می‌دهیم کمک هزینه‌ای به ما نمی‌دهند. این که نشد بیمه تکمیلی!!
پیکر
* برخی از کارکنان بانک به خاطر 500 هزار تومان آبروی بچه‌های رزمنده را به تمسخر گرفته‌اند. به این بانکهای خصوصی که مثل قارچ روییده‌اند رسیدگی کنید. یک جانباز و برادر شهید هستم. الآن برای خیلی از بچه‌ها حکم جلب گرفته‌اند. تو رو به خدا به داد این افراد رزمنده برسید. لطفاً نظارت دقیق‌تری بر بانکها اعمال شود.
1472---0152
* یک نامه به تأمین اجتماعی قرچک در تاریخ 27/10/90 به شماره ثبت 59030 تحویل دادم و درخواست دادم به شرکت جهت بیمه کردن نیروها و سه بار اسناد شرکت را ارجاع دادیم و پس از چندین بار گم شدن مدارک باز ما مدارک را برای آنها ارسال کردیم ولی متأسفانه از آن تاریخ تا الان هیچ اقدامی برای بیمه کردن بنده و دیگر همکاران من نشده است.
3096---0919
* یک بازنشسته تأمین اجتماعی هستم وزارت رفاه قول داده بود حقوق ما در تیرماه 750 هزار تومان می‌شود ولی متأسفانه من 650 هزار تومان دریافت کردم. اما نمی‌دانم چرا به برخی از دوستان ما این افزایش حقوق تعلق گرفته است. نمی‌دانم چرا به ما پس از 30 سال کار و 70 سال سن و 5 دختر و نوه و نبیره توجهی ندارد؟
0420---0936
* در آبان 91 برای خودروی تندر 90 به شماره قرارداد 6921814 در سایت ایران خودرو ثبت نام کردم. در تاریخ اول تیر ماه 92 به دلیل عدم تولید تندر به 206 تیپ 5 تغییر دادم و قرار شد ظرف یک ماه تا 45 روزه تحویل دهند. حال پس از 2 ماه تماس با ایران خودرو (096440) اعلام می‌دارند که معلوم نیست تا چند ماه دیگر تحویل داده شود. اگر تولید ندارند چرا ثبت نام جدید می‌کنند؟
8166---0915

 


گفت: یکی از نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی از نتانیاهو با عنوان کسی که زیاد حرف می‌زند ولی عرضه انجام کاری را ندارد یاد کرده است.
گفتم: مگه از این حیوون درنده غیر از آدمکشی و جنایت انتظاری داشتند که دارد انجام می‌دهد.
گفت: خطاب به نتانیاهو گفته است تصور اولیه این بود که وی حزب‌الله را نابود می‌کند ولی سیدحسن نصرالله هر روز قدرتمندتر می‌شود.
گفتم: خب! دیگه چی؟!
گفت: می‌گوید در نتانیاهو آنچه دنبال می‌کردیم را نیافته‌ایم!
گفتم: یارو رفته بود دزدی، هرچی گشت چیز بدرد بخوری پیدا نکرد، با پس‌گردنی صاحبخانه را بیدار کرد و گفت؛ مرتیکه فلان فلان شده! خاک بر سرت با این زندگی که داری؟! پاک مأیوسم کردی!

 


آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه ناصر سراج را به عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور منصوب کرد.
در پی انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی رئیس پیشین سازمان بازرسی کل کشور به عنوان وزیر دادگستری، آیت الله آملی لاریجانی با صدور حکمی ناصر سراج را به عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور منصوب کرد.
درحکم رییس قوه قضاییه برای رئیس جدید سازمان بازرسی کل کشور آمده است:
به موجب این حکم به سمت رئیس سازمان بازرسی کل کشور منصوب می شوید، امید است با در نظر داشتن اهمیت امر قضا و مسئولیت‌های سنگین ناشی از آن، اجرای عدالت اسلامی و رسیدگی به محرومین و ستمدیدگان و حمایت از حقوق مشروع مردم را سرلوحه کار خود قرار داده و در انجام وظایف الهی با رعایت دقیق موازین شرعی و قانونی و همراه با سرعت لازم موفق و موید باشید. خاطرنشان می‌شود قاضی سراج از قضات با سابقه و خوشنام قوه قضاییه است که قضاوت پرونده فساد مالی سه هزار میلیاردی را بر عهده داشت.
اجرای عدالت، اولین برنامه‌ سازمان بازرسی
رئیس جدید سازمان بازرسی کل کشور گفت: اجرای عدالت اولین برنامه من در سازمان بازرسی کل کشور است.
قاضی ناصر سراج رئیس جدید سازمان بازرسی کل کشور در گفت‌وگو با فارس با اعلام این مطلب گفت: برنامه‌هایم را در روز تودیع و معارفه به خبرنگاران اعلام خواهم کرد. وی درباره اولویت کاری خود در سازمان بازرسی کل کشور گفت: اولویت اول بنده اجرای عدالت در همه زمینه ها است.

 


دفتر اصل 142 قانون اساسي اعلام كرد: دارايي معاون سابق امور اجتماعی رئيس جمهور و همسر و فرزندان نامبرده مورد رسيدگي قرار گرفت و مشخص شد که افزايشی در دارايي نامبرده و همسر و فرزندانش ايجاد نشده است.
به گزارش روابط عمومي قوه قضائيه، بر اساس گزارش دفتر اجراي اصل 142 قانون اساسي، دارايي عبدالرضا شيخ الاسلامي معاون سابق رئيس جمهور در امور اجتماعي و همسر و فرزندان نامبرده مورد رسيدگي قرار گرفت.
اين گزارش مي‌افزايد: با توجه به رسيدگي‌هاي به عمل آمده، افزايش در دارايي نامبرده به وجود نيامده است.
بنابر اعلام دفتر اجراي اصل 142 قانون اساسي، رئيس قوه قضاييه پس از دريافت گزارش اين دفتر، با خاتمه رسيدگي به پرونده موافقت كرد.

 


احکام قطعی گروهی از متهمان پرونده اختلاس از بیمه ایران از سوی شعبه 32 دیوانعالی کشور اعلام شد. احکام قطعی 12 متهم این پرونده که در سایت دادستانی منتشر شده بدین شرح است:
1- مصطفی حمزه‌نوسی به اتهام تشکیل شبکه اختلاس توام با جعل از بیمه ایران و با استناد به ماده 4 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس به حبس ابد، انفصال دائم از خدمات دولتی، رد مال به مبلغ620/089/296/33 ریال در حق بیمه ایران و جزای نقدی به مبلغ 240/179/092/64 ریال در حق صندوق دولت محکوم شد.
2- داوود فهیمی رودپشتی به اتهام تشکیل شبکه اختلاس توام با جعل از بیمه ایران و با استناد به ماده 4 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس به حبس ابد، انفصال از خدمات دولتی، ردمال به مبلغ 920/089/796/35 ریال در حق بیمه ایران و جزای نقدی به مبلغ 240/172/592/66 ریال در حق صندوق دولت محکوم شد.
3- بدیع اله کیانی به اتهام تشکیل شبکه اختلاس توام با جعل از بیمه ایران و با استناد به ماده 4 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس به 25 سال حبس تعزیری، انفصال دائم از خدمات دولتی، رد مال به مبلغ 330/574/750/10 ریال در حق بیمه ایران و جزای نقدی به مبلغ 240/179/592/61 ریال در حق صندوق دولت محکوم شد.
4- جابر ابدالی به اتهام تشکیل شبکه اختلاس توام با جعل از بیمه ایران و با استناد به ماده 4 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس مصوب سال 1367 محکوم‌به 1) 15 سال حبس 2) رد وجوه تحصیلی به مبلغ 000/000/500/18ریال 3) جریمه نقدی به مبلغ 000/000/000/37 ریال محکوم گردید.
5- محمدتقی توکلی به اتهام ارتشاء با استناد به ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری به 8 سال حبس، جزای نقدی به مبلغ 000/000/000/1 ریال در حق دولت و انفصال از خدمات دولتی که به لحاظ بازنشستگی منتفی می‌شود.
6- علی جلیل به اتهام ارتشاء با استناد به ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب سال 1367 به 5 سال حبس و پرداخت جزای نقدی به مبلغ 000/000/700 ریال
7- شهریار خسروی به اتهام دریافت رشوه با استناد به ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری به 9 سال حبس تعزیری و جریمه نقدی به مبلغ 000/000/000/5 ریال در حق دولت محکوم شد.
8- محمود باقری‌‌زمانی به اتهام مشارکت در اختلاس به 18 ماه حبس، رد مال به مبلغ 000/000/390/1 ریال در حق استانداری و جزای نقدی به مبلغ 000/000/780/2 ریال در حق دولت محکوم شد.
9- ایرج عبدالحمیدی به اتهام معاونت در اختلاس به 1 سال حبس تعزیری، جزای نقدی به مبلغ 000/000/270 ریال و رد مال به مبلغ 000/000/135 ریال محکوم شد.
10- فریبرز فریددانش به اتهام معاونت در اختلاس توام با جعل در باند اختلاس به تعزیر درجه 6، شش ماه حبس، رد مال به مبلغ 000/500/980 ریال و جریمه نقدی به مبلغ 000/000/861/1 ریال محکوم شد.
11- داود سرخوش شهری به اتهام دریافت رشوه به 3 سال حبس تعزیری، ضبط وجوه پرداختی به مبلغ 000/000/700/1 ریال و در سایر موارد اتهامی دادنامه به علت عدم صلاحیت نقض و جهت رسیدگی به دادگاه عمومی جزایی محول می‌شود.
12- یوسفعلی درون‌پرور به علت عدم تعیین مجازات جداگانه برای هر یک از اتهامات و محکومیت وی مجموعاً به 11 سال، نقض و رسیدگی به شعبه دیگر دادگاه کیفری استان محول شده است.
گفتنی است، به جز افرادی که تبرئه شده‌اند احکام 22 نفر از متهمان این پرونده نقض و به شعبه هم‌عرض جهت رسیدگی مجدد ارجاع شده است.

 


نماز عبادی- سیاسی جمعه این هفته به امامت آیت‌الله امامی کاشانی در دانشگاه تهران اقامه خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی ستاد نماز جمعه تهران، این مراسم در ساعت 50/11 با تلاوت آیاتی از قرآن کریم در دانشگاه تهران آغاز خواهد شد. سخنران پیش از خطبه‌های نماز آیت‌الله محمدی ری‌شهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می‌باشد که به مناسبت سالروز شهادت حضرت عبدالعظیم حسنی در خصوص فضایل، مناقب و جایگاه این شخصیت بزرگ دینی به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

 


یک پایگاه اینترنتی وابسته به اپوزیسیون که با افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی طی 2 دهه گذشته هم‌پوشانی داشته، سردرگمی و عقب‌نشینی برخی اعضای این طیف از ادعاهای سابق را مورد سرزنش قرار داد.
اخبار روز با اشاره به سخنان کسانی چون حجاریان که امکان وقوع تقلب در انتخابات را رد کرده‌اند، نوشت: اکنون تلاش مذبوحانه‌ای از سوی برخی اعضای حزب مشارکت برای رفع و رجوع سخنان حجاریان در جریان است. بازتاب داخلی و خارجی سخنان حجاریان چنان بود که حتی در میان خود اصلاح‌طلبان و از جمله جبهه مشارکت موجب تنش‌ها و نارضایتی‌هایی شده است. چنان که دو تن از اصلاح‌طلبان شکوری‌راد از جبهه مشارکت و یدالله اسلامی دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی بلافاصله درصدد توجیه و ماستمالی سخنان وی برآمدند. آنها موضع حجاریان را شخصی و ناشی از علاقه وی به استفاده از واژگان جدید و میل به صریح و بی‌پرده سخن گفتن دانسته و اضافه کرده‌اند ای کاش گفتگو کننده، آن را با توجه به وضعیت فیزیکی و بی‌ارتباطی او با محافل اصلاح‌طلب بازتاب نمی‌داد و موجب این سوءتفاهمات نمی‌شد! آنها در این واکنش به جای درنگ بر واقعیت معطوف به دگردیسی که حجاریان بی‌پرده بیان کرده است، او را به ایرادگیری و تک‌روی متهم می‌کنند. و حال آن‌که وقتی خود صراحتا اظهار می‌دارند که برنامه روحانی صددرصد اصلاح‌طلبانه است و همه‌شان هم دارند در زیر بیرق اعتدال سینه می‌زنند، و حتی نسبت به سخنان روحانی در مجلس شورای اسلامی درباره اردوکشی خیابانی سال 88 دم برنمی‌آورند، چرا باید از سخنان حجاریان برآشفته شوند؟
اخبار روز معتقد است: تاج‌زاده و حجاریان در بیان این مواضع از همدیگر جلو می‌زنند. این مواضع نشان از استحاله کامل دارد و این در حالی است که چهره‌هایی چون پورمحمدی به کابینه راه یافته‌اند که نسبتی با شعارها و مواضع اصلاح‌طلبانه ندارند و درباره برخی عملکردها متهمند.
گفتنی است سایت‌ها و رسانه‌های وابسته به گروه‌های اپوزیسیون، با عصبانیت همراه با ناسزاگویی از اعتراف مدعیان اصلاحات به سلامت انتخابات 88 و نفی ادعای تقلب یاد می‌کنند و برخی از آنها با صراحت اعلام می‌دارند که اصلاح‌طلبان با اعترافات خود آبرویی برای اپوزیسیون باقی نگذاشته‌اند.

 


روزنامه گاردین با اشاره به اسناد تازه از نقش سازمان سیا در کودتا علیه نهضت ملی شدن نفت ایران نوشت سازمان جاسوسی آمریکا حاضر نیست به خاطر اقدام خود از ایرانی‌ها عذرخواهی کند.
این روزنامه با اشاره به اقدام سیا در انتشار برخی اسناد پس از 60 سال با موضوع کودتای 1953 در ایران نوشت: این اسناد، که در وب‌سایت رسمی بایگانی ملی و تحت قانون آزادی اطلاعات در دسترس قرار گرفته‌اند، تمام جزئیات مهندسی کودتا توسط آمریکا و کمک‌های بریتانیا را فاش کرده‌اند؛ عملیاتی که بااسم رمز تی‌پی‌آژاکس (TPAJAX) در سیا و در MI6 با رمز عملیات BOOT شناخته می‌شوند. بریتانیا، به ویژه وزیر امورخارجه‌اش سرآنتونی ایدن، مصدق- رهبری ایرانی که کمپانی نفتی ایران انگلیس، بی‌پی، را ملی کرد- را تهدیدی برای منافع استراتژیک و اقتصادی‌اش می‌دانست، ولی بریتانیا به حمایت آمریکا نیاز داشت.
دولت آیزنهاور در واشنگتن به راحتی قانع شد. اسناد بریتانیا نشان می‌دهند که چگونه بالاترین مقامات انگلیسی در دهه هفتاد سعی کردند تا واشنگتن را از انتشار این اسناد «شرم‌آور» باز دارند. مدارک رسمی در بریتانیا هنوز محرمانه باقی مانده‌اند اگرچه نقش این کشور در این کودتا بر همگان آشکار است. در سال 2009 جک استراو، وزیر امور خارجه اسبق بریتانیا به صورت علنی به «مداخله»های متعدد بریتانیا در مسائل ایران در طول قرن بیستم اشاره کرد. روز دوشنبه وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که دخالت بریتانیا در کودتا را تأیید یا تکذیب نخواهد کرد.
گاردین افزود: سرنگونی مصدق، سلطنت شاه رابرای 26 سال پس از کودتا بقا بخشید تا در سال 1979 به انقلاب اسلامی انجامید. این کودتا تا به امروز نیز دلیل مناسبی برای بی‌اعتمادی ایرانیان نسبت به سیاستمداران آمریکایی و انگلیسی به شمار می‌رود. کودتایی که به این قصد صورت گرفت تا خاندان سلطنتی بتوانند از منافع کشورهای غربی برای بهره‌برداری از منابع نفتی، محافظت کنند.
اسناد بایگانی شده سیا، نسخه‌ای از تاریخ کودتا با عنوان «عملیاتی برای به قدرت نشاندن دولتی با گرایش‌های غربی در ایران» را نیز شامل می‌شود. «استفاده از روش‌های قانونی، یا نیمه قانونی برای سرنگونی دولت مصدق؛ و جایگزین ساختن دولتی با گرایش‌های غربی تحت سلطنت محمدرضا شاه و زاهدی به عنوان نخست وزیر او.» یکی از اسناد خاطرنشان می‌کند که «میلیون‌ها ایرانی معتقدند برای قرن‌های متمادی بریتانیا در امور کشورشان دخالت کرده تا به منافع خود دست یابد.»
گاردین خاطرنشان می‌کند: هنوز تعداد قابل توجهی از این اسناد محرمانه باقی مانده‌اند.مالکوم برن، قائم مقام پژوهشگاه آرشیو امنیت ملی از مقامات اطلاعاتی آمریکا درخواست کرده است تا باقی اسناد و مدارک را نیز منتشر کنند. به گفته او «هیچ دلیل موجهی برای محرمانه نگاه داشتن اسناد چنین برهه حساسی از تاریخ وجود ندارد. این حقایق برای کودکان دبستانی ایران نیز واضح وروشن است.» پیش از این هم مقامات آمریکایی به دخالت‌ درکودتای آژاکس ادعا کرده‌اند اما حاضر به عذرخواهی رسمی نیستند.
یادآور می‌شود آخرین بار مادلین آلبرایت وزیرخارجه دولت بیل‌کلینتون نسبت به کودتای 28 مرداد «ابراز تأسف» کرد!

 


یک مقام صهیونیست گفت اسرائیل از ارتش مصر در سرکوب اخوان‌المسلمین حمایت می‌کند. همزمان مجله آمریکایی تایم در گزارشی نوشت مصر تهدیدی دایمی برای اسرائیل بود اما اکنون پس از 40 سال دیکتاتوری و سپس آشوب نمی‌تواند تهدیدی برای اسرائیل باشد.
روزنامه «جروزالم پست» به نقل از یک مقام دولت اسرائیل نوشت: اسرائیل باید از ارتش مصر در مقابل گروه اخوان‌المسلمین پشتیبانی کند تا به این ترتیب نظامیان مصر بتوانند کشورشان را به وضعیت عادی بازگردانند.
این روزنامه با بیان این که بنیامین نتانیاهو به وزرا و سخنگویان رسمی دولت دستور داده که از اظهارنظر علنی درباره رویدادهای مصر پرهیز کنند، به نقل از مقام اسرائیلی افزود: نباید نظامیان مصری را تهدید کرد یا مشکلی برای آنان به وجود آورد.
جروزالم پست می‌نویسد: در واقع منظور مقام اسرائیلی از این سخن اقدام اخیر دولت آمریکا است که در اعتراض به سرکوب‌های اخیر معترضان در مصر رزمایش دریایی خود را با این کشور لغو کرد.
همین مقام افزوده است: نیاز کنونی در مصر نه دموکراسی، بلکه ثبات سیاسی است به طوری که دولت بتواند وظایفش را انجام بدهد و اگر عامل ارتش در شرایط کنونی مصر حذف شود، این کشور مسیر سوریه، تونس و لیبی را خواهد پیمود.
در همین حال مجله تایم با بررسی اوضاع رقت‌بار مصر طی چند دهه اخیر خاطرنشان کرد مصر دیگر کشور مهم خاورمیانه نیست. آمریکا در گذشته همواره مصر را قلب خاورمیانه محسوب می‌کرد و حتی در تعاملش با سایر کشورهای خاورمیانه و یا ارسال کمک به آنها مواضع و دیدگاه‌های قاهره را جویا می‌شد زیرا باور آمریکا این بود که مصر مهم‌ترین کشور منطقه است. اما اکنون به جرأت می‌توان اذعان کرد که دیرزمانی است که مصر دیگر اهمیت منحصر به فرد خود را در خاورمیانه از دست داده و مهمترین کشور خاورمیانه بودن، واقعیتی است مربوط به گذشته، نه امروز.
تایم با اشاره به نقش مصر در تحولات منطقه در دهه‌های گذشته 1960 و 1970 میلادی می‌نویسد: «مصر در آن دوران تکیه‌گاه جهان عرب و غیرقابل بحث مهم‌ترین کشور خاورمیانه و پایگاه سیاسی دوره انتقال از استعمار به دوران «ناصریسم» بود. قاهره در آن زمان مرکز فرهنگی جهان عرب به شمار می‌رفت، در هنرهایی همچون سینما، تلویزیون، موسیقی، هنر، ادبیات سرآمد کشورهای خاورمیانه بود و در عرصه رسانه دارای رسانه‌هایی بود که جهان عرب را به تپش و لرزه درمی‌آوردند. این کشور هر چند از نظر منابع طبیعی قابل مقایسه با کشورهایی همچون عربستان و عراق نیست، اما در آن ایام نسبت خویشاوندی با این کشورها داشت و از نظر بهره‌مندی از منبع روشنفکران و اندیشمندان در قله خاورمیانه ایستاده بود و همچنین مصر قلب آموزش و تحصیل جهان عرب بود و دارای بهترین دانشگاه‌ها در کشورهای عرب بود.»
تحلیلگر تایم معتقد است: از دید آمریکا مصر با توجه به شرایطش تهدیدی دایمی برای اسرائیل محسوب می‌شد اما مصر امروز، همه آن مشخصه‌های ممتاز دوران نه چندان دور را از دست داده و قاهره دیگر قلب فرهنگی خاورمیانه نیست.
تایم با اشاره به فساد اداری و سوءمدیریت 40 ساله (دوران ریاست انور سادات و مبارک) که موجب فقر شدید مصر شده، می‌افزاید: این کشور در عرض 40 سال گذشته به شدت ضعیف شده و از ترکیه و عربستان و حتی قطر و امارات جا مانده است. مصر اکنون هیچ تهدیدی برای اسرائیل محسوب نمی‌شود و موازنه کاملا به نفع اسرائیل سنگینی می‌کند. بی‌ثباتی و ناآرامی‌های اخیر بر ضعف این کشور افزوده است.

 


یک منتقد آمریکایی اعلام کرد اسرائیل به دنبال اشغال همه سرزمین فلسطین است و مذاکرات صلح برای ایجاد دو کشور اسرائیلی فلسطینی خالی از واقعیت است.
نوام چامسکی در وب‌سایت شبکه سی‌ان‌ان به احیای مذاکرات سازش با وساطت دولت اوباما پرداخت و نوشت: یک گمانه‌زنی این است که به طور کلی برای حل این مسئله دو گزینه وجود دارد؛ اول اینکه یا راهکار «استقرار دوکشور» محقق می‌شود یا به سوی نتیجه اجتناب‌ناپذیر و تنها واقعیت باقی مانده پیش می‌روند که استقرار «کشور از دریا تا رود است». اما راهکار استقرار در کشور به معنای تهدید وجودی برای اسرائیل است؛ زیرا چنین کشوری با مشکل جمعیت شناختی از سوی اکثریت فلسطینی خود مواجه است.
«یوال دسکین»، رئيس پیشین سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائيل، تشکیل این دولت را به این شکل برنامه‌ریزی کرده، اما با آنکه گمانه‌زنی‌های اساسی در فضای تفسیرهای سیاسی و علمی یکسان است؛ تا حد زیادی ناقص است.
چامسکی افزود: «گزینه دیگری نیز وجود دارد که از همه واقعی‌تر است؛ اسرائيل سیاست‌های فعلی خود را با حمایت‌های کامل و همه‌جانبه اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک آمریکا ادامه می‌دهد و تنها با نارضایتی و انتقادهای جزئی مواجه خواهد شد. سیاست‌ها کاملا روشن است.
براساس توافق 1993 اسلو نوار غزه و کرانه باختری هویت ارضی مشخص و جدایی‌ناپذیر دارند. اسرائيل و آمریکا یکبار به سوی جداسازی آنها گام برداشتند که به این معناست که هر قدرت و دولت فلسطینی در کرانه باختری نمی‌تواند با جهان خارج ارتباط مستقیم داشته باشد.»
چامسکی در توضیح این موضوع می‌افزاید: گام دوم حرکت به سوی تشکیل بیت‌المقدس بزرگ، تلاش برای یکپارچه سازی داخل اسرائيل و تبدیل آن به پایتخت اسرائيل بود که به معنای نقض مستقیم دستورات شورای امنیت سازمان ملل و بر باد دادن امید برای استقرار کشور فلسطین است. احداث کریدوری در سمت شرق بیت‌المقدس بزرگ، شهر «معاله آدومیم» را نیز به بقیه بیت‌المقدس متصل می‌کند. این شهر در سال 1970 تاسیس شد؛ اما بعد از معاهده اسلو توسعه یافته و در واقع کرانه باختری را نصف می‌کند. احداث کریدورهایی به سمت شمال شامل شهرک های دیگر بخش‌های دیگری از اراضی تحت کنترل فلسطینی‌ها را نیز تقسیم می‌کند.
در همین حال اسرائیل در حال هماهنگ‌سازی اراضی در سمت خود و این سوی دیوار حائل است که با قطعه‌قطعه سازی اراضی کرانه باختری، مصادره زمین‌های کشاورزی و منابع آب روستائیان فلسطینی این کار را می‌کند.دیوان بین‌المللی کیفری حکم داده که همه این شهرک‌ها به صورت غیرقانونی ساخته شده‌اند و شورای امنیت از مدت‌ها قبل نیز اقدام مشابهی را اتخاذ کرده است.
تحلیل‌گر آمریکایی در ادامه یادداشت تحلیلی خود خاطرنشان کرد: اسرائیل همچنین در حال پاکسازی و تصفیه نژادی فلسطینی‌ها از دره رود اردن است، در حالی که شهرک‌های یهودی و اسرائيلی‌نشین را در آن احداث می‌کند، چاه حفر می‌کند و در نهایت منطقه را برای الحاق به اراضی اسرائیل آماده می‌کند. ادامه این روش باعث می شود کرانه باختری به طور کلی به بخشی مجزا از بقیه اراضی فلسطین تبدیل شود.
چامسکی با ابراز تردید درباره سرنوشت مذاکرات نوشت:‌«هنوز معلوم نیست در این زمینه چه اتفاقی خواهد افتاد، زیرا همزمان با آغاز مذاکرات اسرائيل اعلام کرد در منطقه شرق بیت‌المقدس شهرک‌های جدیدی را خواهد ساخت و در همان حال براساس فهرست اولویت ملی خود یارانه بیشتری به ساخت و ساز می‌دهد تا به این طریق شهرک‌نشینان یهودی را به این امر ترغیب کند.
اوباما با انتصاب مارتین ایندیک، به عنوان مذاکره‌کننده ارشد که سوابق فراوانی در لابی اسرائيل همچنین مشاور پیشین دنیس راس، دارد نیات خود را نشان داد. یکی از مهم‌ترین اصول برای راس این بود که اسرائيل نیازهایی دارد ولی آشکارا مطالبات فلسطینی‌ها را بی‌اهمیت می‌خواند. در واقع آمریکا و اسرائیل پیش شرط‌های خود را تحمیل می‌کنند یکی از آنها این است که روند صلح باید در دست آمریکا باشد که یکی از بازیگران فعال در این رویارویی به نفع اسرائيل است و بازیگر صادقی نیست. دومین مسئله این است که شهرک‌سازی‌های غیرقانونی اسرائيل باید ادامه یابد.»

 


با نهایت تاسف مطلع شدیم همکارمان آقای امیر خداداد همدانی در غم از دست دادن یکی از نزدیکان خود به سوگ نشسته است، ضمن تسلیت به ایشان و دیگر خانواده‌های عزادار برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای دیگر بازماندگان صبر و شکیبایی آرزو داریم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10