(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 31 مرداد 1392 - شماره 20572

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
درپیام تبریک به ظریف
روسیه و چین خواستار گسترش روابط با ایران شدند
تبرئه 2 نماینده از فساد بزرگ بانکی
با حکم دهقان
رستم قاسمی مشاورعالی وزیر دفاع شد
معاون حقوقی رییس‌جمهور: مصوبه افزایش مرخصی زایمان در حال بررسی است
پایگاه تحلیلی آمریکایی: امتیازهای غرب باید متناسب با اهمیت موضوع هسته‌ای برای ایران باشد
وزیران در جمع خبرنگاران پاسخ دادند
از مذاکرات هسته‌ای تا متخلفان فتنه سال 88
درمکتب امام
سبك زندگي اسلامي؛ ضرورت‌ها و روش ها(2)
ناسيوناليسم؛ ابزاری برای تحقق اهداف عالی
هیئت دولت وضعیت تحریم‌ها علیه ایران را بررسی کرد
آنتي وار گزارش داد
انگليس و تحريم‌هاي شکست خورده عليه بانک ملت ايران
با اتمام مهلت ازسوی کمیسیون برنامه و بودجه
30 نفر برای ریاست دیوان محاسبات ثبت نام کردند
برگزاری مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله‌العظمی بروجردی در قم
   


وزیران امور خارجه روسیه و چین در پیام هایی به محمد جواد ظریف انتصاب وی به عنوان وزیر امور خارجه ایران را تبریک گفتند و بر گسترش روابط با کشورمان تاکید کردند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه با ارسال پیام کتبی انتصاب دکتر محمد جواد ظریف به سمت وزیر امور خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.
در بخشی از پیام وزیر امور خارجه روسیه آمده است : در روسیه روابط دوستانه با ایران و نزدیکی رویکردها در زمینه بسیاری از مسائل بین المللی و منطقه ای در سطحی بالا و ارزشمند می باشد.
لاوروف در ادامه در خصوص همکاری متقابل و تنگاتنگ با وزیر امور خارجه کشورمان توسعه همکاری بین روسیه و ایران در راستای منافع دو کشور ، تحکیم ارتباطات منطقه ای و حمایت از ثبات و امنیت بین المللی ابراز امیدواری کرده است.
وزیر امور خارجه روسیه در پایان برای ظریف در پست جدید و پرمسئولیت  موفقیت و برای مردم صلح جوی ایران صلح و شکوفایی آرزو کرده است.
همچنین وانگ یی وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین با ارسال پیام کتبی انتصاب محمد جواد ظریف به سمت وزیر امور خارجه جدید کشورمان را تبریک گفت.
در پیام وزیر امور خارجه چین خطاب به دکتر ظریف آمده است : مایلم تبریکات صمیمانه خود را به مناسبت انتصاب جنابعالی به سمت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ابراز نمایم. روابط دوستانه چین و ایران سابقه دیرینه دارد. در سالهای اخیر ، مناسبات چین و ایران از روند روبه رشد مطلوبی برخوردار بوده و همکاری های دوستانه دو کشور در زمینه های مختلف بطور مستمر گسترش یافته است.
وانگ یی در ادامه پیام خود تاکید کرده است : اینجانب اعتماد فراوانی برای چشم انداز توسعه روابط دوجانبه قائل می باشم و آمادگی دارم با تشریک مساعی جنابعالی ، همکاری های دوستانه  دو کشور در همه زمینه ها را بیش از پیش ارتقاء دهیم.
وزیر امور خارجه چین در پایان بهروزی ، سعادت و سربلندی کشور و ملت بزرگ ایران و سلامتی و موفقیت وزیر امور خارجه کشورمان را آرزو کرده است.

 


رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از مفتوح بودن پرونده یکی از نمایندگان در فساد ۳ هزار میلیاردی خبرداد و گفت که دستگاه قضا این موضوع را پیگیری خواهد کرد.
اللهیار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس درباره سؤال جواد کریمی قدوسی و بهرام بیرانوند نمایندگان مشهد و بروجرد در خانه ملت از مرتضی بختیاری وزیر سابق دادگستری، گفت: سؤال این دو نماینده درباره پرونده فساد سه هزار میلیاردی بود که در جلسات گذشته کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.
وی در بیان جزئیات دیگری از سوال این ۲ نماینده از وزیر دادگستری گفت: آقایان کریمی قدوسی و بیرانوند مدعی دخالت و اتهام سه نماینده در جریان این پرونده شدند.
ملکشاهی با اشاره به جلسه کمیسیون با حضور وزیر سابق دادگستری و نمایندگان سوال کننده، یادآور شد: طبق گفته‌های مطرح شده در جلسه مشخص شد که ۲ تن از نمایندگان تبرئه شدند و پرونده یکی از نمایندگان همچنان مفتوح است.
این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد که پرونده مفتوح نماینده مذکور از سوی قوه قضائیه پیگیری خواهد شد و کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس فعلا دستور کاری در این زمینه ندارد.

 


وزیر سابق نفت به عنوان مشاور عالی حسین دهقان منصوب شد.
به گزارش فارس، رستم قاسمی وزیر سابق نفت به عنوان مشاور عالی حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منصوب شد.
سردار قاسمی در کارنامه کاری خود فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه را نیز دارد.

 


معاون حقوقی رییس‌جمهور پیرامون الغای مصوبه افزایش مرخصی زایمان از شش ماه به 9 ماه گفت: این موضوع در دولت در حال بررسی است و ما منتظریم که مرکز امور زنان و وزارت بهداشت نظرشان را در این مورد به ما اعلام کنند.
الهام امین‌زاده در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش ایسنا افزود: در مورد طرح‌ها، لوایح و تصویب‌نامه‌های سه ماه اخیر از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط خواسته‌ایم که نظرشان را در مورد این طرح‌ها، لوایح و تصویب‌نامه‌ها اعلام، و بیان کنند که چقدر در راستای منافع کشور و اصول قانون اساسی بوده است، ما به این دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها دو سه هفته فرصت دادیم تا نظراتشان را به دولت اعلام کنند.
وی همچنین در مورد حضور زنان در دولت نیز تصریح کرد: آقای رییس‌جمهور در جلسه هیئت دولت به وزرا توصیه کردند که حداکثر استفاده را از بانوان در سطوح مختلف داشته باشند و از پتانسیل و ظرفیت آنها استفاده کنند.

 


یک پایگاه تحلیلی آمریکایی نوشت: غرب باید در مقابل تضمین ایران برای صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود امتیازات قابل توجهی به این کشور بدهد.
پایگاه تحلیلی «لوب لاگ» در تحلیلی با اشاره به ملی شدن موضع هسته‌ای در ایران اعلام کرد غرب باید مابه ازای مناسبی از جمله کاهش گسترده تحریم‌ها و به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی در برابر تضمین‌های تهران برای صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود ارائه کند.
به گزارش تسنیم، به نوشته این پایگاه آمریکایی: آخرین دور مذاکرات هسته‌ای در سال 2012 توقعات زیادی ایجاد کرد چرا که طرفین توپ عبور از بن‌بست هسته‌ای را به یکدیگر پاس می‌دادند. در واقع هیچ کدام از طرفین آماده مصالحه و معامله نبودند. خواسته‌های غرب شامل توقف غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد،‌ تعلیق فعالیت‌های سایت فردو،‌خارج کردن ذخیره اورانیوم غنی شده از ایران بود و در ازای آن غرب حاضر به اعمال تخفیف ناچیزی در تحریم‌ها در بخش طلا و فلزات گرانبها بود. بدیهی بود که ایران چنین پیشنهادی را قبول نمی‌کند. در واقع غرب حاضر به دادن امتیازهای تقاضا شده از سوی ایران نبود. لوب‌لاگ ادامه می‌دهد: اما اکنون با ورود رئیس‌جمهور جدید به صحنه که نسبت به سلف خود آمادگی بیشتری برای گفتگوهای جدی دارد زمینه مذاکرات تغییر کرده است. البته این بدان معنا نیست که روحانی اصلاح‌طلب است، روحانی تمام این سال‌ها در بدنه نظام حضور فعالی داشته و از وفاداران به جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. البته این نکته مثبتی محسوب می‌شود و روحانی می‌تواند از ارتباطات خود با نهادهای مختلف نظام استفاده کند.
این پایگاه تحلیلی در انتها تاکید کرد دولت میانه‌رو روحانی فرصت مناسبی برای غرب است تا به توافقی بر سر پرونده هسته‌ای ایران دست یابند.

 


اعضای هیئت وزیران دیروز پس از شرکت در جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالات آنها پاسخ دادند.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا قرار است بحث مذاکرات هسته‌ای از شورای امنیت ملی به وزارت خارجه محول شود؟ گفت: در این زمینه باید رئيس جمهور تصمیم بگیرد و هنوز در این زمینه از سوی رئيس‌جمهور چیزی به ما ابلاغ نشده است.
ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه رئيس‌جمهور به نیویورک یا قرقیزستان سفر می‌کند یا خیر، گفت: در این مورد رئيس‌جمهور باید تصمیم بگیرد و هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است. ما در حال برنامه‌ریزی سفر وی به نیویورک هستیم ولی خود رئيس‌جمهور باید تصمیم نهایی را بگیرند.
ظریف در مورد سفر به قرقیزستان و شرکت در اجلاس شانگهای نیز گفت: این سفر برای ما بسیار اهمیت زیادی دارد و در آن مذاکرات دوجانبه‌ای از سوی آقای روحانی با مقامات دیگر کشورها انجام خواهد گرفت و مذاکره با پوتین هم جزو همین برنامه‌هاست.
وی در خصوص تماس تلفنی اشتون با وی نیز با بیان این‌که ما در مورد حوادث منطقه مصر و سوریه صحبت کردیم، افزود: اشتون برای ورود به بحث هسته‌ای ابراز تمایل کرد و ما هم تاکید کردیم که اگر اراده سیاسی در طرف مقابل وجود داشته باشد، همان‌گونه که رهبری و ریاست‌جمهوری فرمودند، رسیدن به راه حل، کار دشواری نیست به شرطی که طرف مقابل بخواهد براساس شناسایی حقوق مردم ایران و رفع نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای و رسیدن به راه‌حل صلح‌آمیز حرکت کند.
ترس کسانی را که در فتنه 88
خلافی مرتکب نشده‌اند برطرف می‌کنیم
وزیر اطلاعات نیز دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به خبرنگاری که پرسید در حوادث سال 88 افرادی که در ستاد انتخاباتی دو تن از کاندیداها فعالیت داشتند، پس از مرحله‌ای در شروع دستگیری‌ها بدون این‌که هیچ خلاف و جرم خاصی را انجام داده بودند به خاطر ترس و تردیدهایشان از کشور خارج شدند، حال با توجه به فضای فعلی آنها می‌خواهند به کشورشان بازگردند، اما دچار ترس و تردید هستند، شما برای این افراد چه صحبتی دارید، گفت: ان‌شاءالله ترس بی‌مورد کلیه کسانی را که خلافی مرتکب نشدند حل می‌کنیم و هر کسی خلافی نداشته باشد تضمین می‌کنیم که مشکلی پیدا نمی‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین علوی در مورد جابجایی در وزارت اطلاعات و سخن خود مبنی بر این‌که با دوچرخه به وزارت اطلاعات می‌روم، گفت: الحمدلله وزارت اطلاعات در تربیت نیروی انسانی موفق بوده و نیروهای کیفی مناسبی در آن وجود دارند و نیازی نیست که وزارت اطلاعات از بیرون از این وزارتخانه بخواهد نیازهایش را تامین کند و ما حتی می‌توانیم نیازهای کیفی دیگر دستگاه‌ها را تامین کنیم و حتی صادرات نیروی کیفی داشته باشیم.
وی افزود: ممکن است در وزارت اطلاعات تحولاتی صورت بگیرد، ولی این تحولات از داخل خود وزارتخانه خواهد بود.
وزیر اطلاعات همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا دبیر شورای عالی امنیت ملی مشخص شده یا نه؟ گفت: هنوز دبیر شورای عالی امنیت ملی مشخص نشده و در صورتی که این امر محقق شود، اطلاع‌رسانی خواهد شد.
تقویت احزاب حرفه‌ای هدف وزارت کشور
وزیر کشور نیز دیروز پس از جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالات آنها پاسخ گفت. رحمانی فضلی در پاسخ به این سؤال که هم‌اکنون در وزارت کشور مشغول چه اقداماتی هستید، اظهار داشت: در حال انجام ارزیابی‌های اولیه هستیم که ان‌شاءالله براساس این ارزیابی‌ها در ساختار باید با توجه به رویکردی که آقای روحانی دارند تغییراتی انجام دهیم و در این راستا تقویت بخش توسعه‌محوری و پس از آن فعال کردن همکاران جدیدمان در ستاد و بعد از آن در استان‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وی در پاسخ به این سؤال که در راستای توجه به احزاب و گروه‌های سیاسی چه اقدامات عملی انجام خواهید داد، گفت: در جهت قانون‌مند کردن، شفاف کردن، پاسخگو بودن و ضابطه‌مند کردن احزاب تلاش می‌کنیم.
رحمانی‌فضلی تاکید کرد: نیت ما این است که در کشور احزاب حرفه‌ای قوت پیدا کنند و ما در این راستا حتما با احزاب نشست‌های دوره‌ای خواهیم داشت. وی درباره تغییر استانداران نیز گفت: بعد از ارزیابی‌های اولیه شاخص‌هایی را تدوین کردیم تا بر مبنای آن کم‌کم اقدامات لازم را در این راستا انجام دهیم.
خبرنگاری پرسید آیا اصلاح‌طلب و یا اصولگرا بودن استانداران برای شما ملاک است که وزیر کشور در این باره گفت: این موضوع اصلا تاثیری ندارد. متعادل بودن، با سابقه مفید بودن و نگاه اقتصادی داشتن برای ما مهم است.
بهره‌برداری از زیردریایی فاتح
در 100 روز آینده
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت به خبرنگاران گفت: بهره‌برداری از زیردریایی فاتح و دستاوردهای پدافندی جزو برنامه 100 روز اول دولت است.
دکتر حسین دهقان ضمن تبریک 31 مرداد به عنوان روز صنعت دفاعی به کلیه کارکنان وزارت دفاع، افزود: در هفته آینده که هفته دولت است از دستاورد خاصی در وزارت دفاع رونمایی نخواهیم کرد.

 


فطرت؛ اختصاص به توحید ندارد
پس معلوم شد که فطرت،
اختصاص به توحید ندارد
بلکه جمیع معارف حقه، از اموری است که حق- تعالی‌شأنه- مفطور فرموده بندگان را بر آن...
ولهذا، در آیه شریفه فرموده: فطرالناس علیها یعنی: (فطرت) اختصاص به طایفه‌ای (همه) ندارد...
آئین انقلاب اسلامی ص 184

 


 وقتي مي‌خواهيم سبک زندگي اسلامي را اجرا كنيم، يك روش اين است كه با همين انگيزه بگوييم ما ملت مستقلي هستيم و نمي‌خواهيم زير سلطه ديگران باشيم. چرا ديگران بايد بر ما ظلم کنند؟ ما ايراني هستيم و فرهنگي ديرپا و سابقه تاريخي چند هزار ساله داريم؛ پس ما بايد مستقل باشيم. اين يک راه موفق است و در بسياري از کشورهاي دنيا نيز از آن استفاده و آثاري نيز بر آن مترتب شده است و ما نيز آن را نفي نمي‌کنيم. 
حال پرسش اين است كه آيا روش استفاده از ارزش‌هاي اسلامي براي ايجاد يک سبک زندگي مطلوب است يا اسلامي بودنش لازمه ديگري دارد؟ پس از آن، اين پرسش مطرح است که اگر دو راه در پيش‌‌رو داشته باشيم، يکي با استفاده از انگيزه‌ها، تعصبات، غرور ملي و حس ناسيوناليسم و ديگري روش‌‌هايي كه دين و اسلام ارائه مي‌دهد، كدام‌يك ترجيح دارد؟ چه‌بسا شما بگوييد از راه معارف اسلامي، ارزش‌هاي اسلامي و اعتقاد به خدا، قيامت و ترويج آنها استفاده شود و ديگري بگويد از موضوع‌هايي كه بيشتر مردم درک مي‌کنند، استفاده شود؛ زيرا اين روش تجربه شده است و در کشورهاي ديگر نيز همين کار را مي‌کنند. در اينجا يک مسئله ‌جدي مطرح است که الان در مسائل روزمره اجتماعي و سياسي خودمان نيز کاربرد دارد و آن اينكه، ترويج گرايش‌هاي ناسيوناليستي و ملي‌گرايي که مي‌تواند منشأ بسياري از خوبي‌ها براي کشور باشد و موجب مي‌شود انسان تسلط ديگران را نپذيرد و براي خود شخصيت و هويت ملي و اجتماعي قائل شود، در کنار معارف اسلامي، به‌منزله ابزاري براي رفع اين مشکلات، چه نسبتي با آنها دارد؟ آيا اين دو ابزار مساوي و هم عرض‌اند؟ آيا کارآيي يکي بيش از ديگري است؟ ارزش و اهميت آنها مساوي است يا با هم فرق دارند؟ كدام‌يك ارزش بيشتري دارد؟ اين مسئله به اين بازمي‌گردد كه بينشمان نسبت به اسلام و معارف اسلامي چگونه باشد و در نهايت اينكه، نگاه‌مان به هستي و جايگاه انسان در اين عالم و فرجام او ـ‌ هم فرجام فردي و هم اجتماعي ـ چگونه است.
حد ومرز ناسيوناليسم
يک نوع نگرش اين است که فقط به زندگي مادي دنيوي و منافع آن توجه كنيم؛ البته لازم نيست خدا و آخرت هم نفي شوند؛ براي نمونه، بعد از انقلاب كارهاي عمراني زيادي در كشور انجام شده و سطح زندگي مردم ارتقا يافته است يا كارخانجات زيادي تأسيس شده يا پيشرفت‌هاي علمي و تکنولوژيک زياد داشته‌ايم. اينها نتايج انقلاب، از همين منظر مادي است. در اين نگرش، با اينکه ما انسان‌هاي مادي‌گرا و ماترياليست نيستيم؛ بلكه خدا و قيامت را قبول داريم؛ اما اين اعتقادات در متن زندگي ما خيلي مؤثر نيست؛ بلكه جنبه حاشيه‌اي دارد. چنين تصور مي‌شود که بايد مملکت ما آباد و صنعتمان پيشرفته باشد و بتوانيم ماهواره هم بسازيم؛ و در ضمن، اسلام هم خيلي خوب است؛ نماز هم بخوانيد، سينه هم بزنيد، عزاداري هم بکنيد؛ خيلي هم خوب است؛ اما ما مي‌خواهيم زندگي خوبي داشته باشيم! يک نگرش ديگر اسلام را اصل مي‌داند. اين دو نگرش است؛ آيا اين دو نگرش در عرض هم قرار دارند يا مساوي اند يا ضد هم هستند؟ ما اين دو را در طول هم مي‌دانيم؛ يعني اصالت با اسلام است. مسائل مادي و انگيزه‌هاي مادي، هرچند خودش اصالت نداشته باشد، مي‌تواند ابزاري براي پيشرفت اسلام باشد؛ اما توجه داشته باشيم که هدف اصلي آن است. براي مثال، سيدالشهداء‌(ع) در روز عاشورا به دشمنان خود فرمود اگر اسلام نداريد، مسلمان نيستيد، آخرت را قبول نداريد، فَکونوا أحْرارًا في دُنْياکُم، (بحار الأنوار، ج 45، ص 51). لااقل آزادمرد باشيد؛ يعني آزادگي را که يک ارزش انساني است، رعايت کنيد. استفاده کردن از اين ارزش، بدين معنا نيست كه يا بايد خدا را انتخاب کرد يا آزادگي را؛ بلكه آزادگي در خدمت به اسلام و در راه پيشرفت به سوي اهداف اسلامي است؛ يعني يك ابزار است. گاهي نيز ممکن است از آن ‌سوء‌استفاده شود. صدام نيز به سپاه خود مي‌گفت عراقي باشيد، براي کشورتان کار کنيد و با ايراني‌ها بجنگيد تا کشورتان آباد شود؛ الاهواز از ماست و شما برويد آنجا را بگيريد و چاه‌‌هاي نفت را تصاحب كنيد. او نيز همين حس ناسيوناليستي را تبليغ مي‌کرد. پس ناسيوناليسم اصالت ندارد؛ ولي مي‌تواند در شرايطي خاص، براي هدف عالي‌تر ابزار قرار بگيرد؛ ولي نبايد فراموش کنيم که هدف آن است؛ اينها وسيله است و وسيله در حدي که براي آن هدف مفيد باشد، مطلوب است. اگر از حد خودش تجاوز کند، چه‌بسا اثر منفي داشته باشد. پس اينکه ايراني‌گري را به‌جاي اسلام قرار دهيم، پذيرفتني نيست؛ اما مي‌توانيم از ايراني بودن به‌منزله يك ابزار استفاده كنيم؛ زيرا ما ايراني‌ها اسلام را پذيرفتيم؛ اسلامي که باعث سعادت دنيا و آخرت است. اين براي ايراني‌ها يك افتخار بوده است كه بيش و پيش از ديگران، اين دين و حقيقت را پذيرفتند. ما نيز بايد همين سبك را ادامه دهيم و آن را در خودمان تقويت کنيم. در اين صورت، استفاده از ناسيوناليسم مي‌تواند به‌مثابه وسيله‌اي براي تحقق هدف عالي‌تر مقبول باشد؛ کما اينکه اميرالمؤمنين‌(ع)مي‌فرمود اگر ايمان نداريد، عروبت را رعايت کنيد. عِرق عربي بودن با بخل و تنگ‌نظري منافات دارد. عرب‌ها مهمان‌دوست هستند و تعصب دارند. شما از عربيت استفاده کنيد و لااقل نگذاريد دشمن بر ناموستان مسلط بشود. عرب حاضر نمي‌شود ناموسش در اختيار دشمن قرار گيرد. هدف اين است که ناموس در پناه اسلام و ارزش‌هاي اسلامي حفظ شود؛ اما استفاده از عروبت براي حفظ ناموس قابل قبول است؛ اما اينكه به جاي اسلام و ارزش‌هاي اسلامي، فقط بر اساس اقتضاي عروبت عمل کنيد، نه معقول و نه مورد تصديق و عمل بزرگان دين است؛ بلکه در مواردي كه در اين جهت قرار نمي‌گيرد، مذمت و با آن هم مبارزه شده است.به‌هرحال، در سبك زندگي اسلامي، بايد معيار ارزشيابي ما باورها و ارزش‌هاي اسلامي باشد. 
سخنرانی آيت الله مصباح يزدي(دامتبركاته) در  همايش ملي سبک زندگي اسلامي - 1391/11/26
زلال بصیرت روزهای پنج شنبه منتشر می شود.

 


جلسه هیئت دولت به ریاست دکتر روحانی رئیس جمهور صبح روز چهارشنبه برگزار شد.
در این جلسه،هیئت دولت در خصوص وضعیت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران و دیگر مباحث و مسایل اجرایی کشور بحث وتبادل نظر کردند .
همچنین اختصاص اعتبار برای جبران خسارت ناشی از خشکسالی در برخی از مناطق کشور و همچنین تعیین ترکیب اعضای کمیسیونهای هیئت دولت از مصوبات دیروز جلسه هیئت دولت بود.

 


دولت انگليس ادعا کرده است در نظر دارد راه جديدي براي اعمال تحريم ها بر بانک ملت ايران پيدا کند و اين در حاليست که ديوان عالي انگليس اين تحريم ها را "غير منطقي" دانسته و خواهان لغو آنها شده است.
آنتي وار در گزارشي تحت عنوان "انگليس به دنبال راه جديدي براي اعمال تحريم ها بر بانک ملت ايران است" به قلم "جيسون ديتز" گزارش داد: انگليس در تحريم بانک ملت ايران شکست خورد و خزانه داري انگليس نتوانست ادعاهاي خود را در خصوص اتهامات بدون سند و مدرک به اين بانک اثبات کند وحتی ملزم به پرداخت غرامت است.
ديوان عالي انگليس با صدور حکمي اعلام کرده است دولت اين کشور هيچ مدرکي براي اثبات ادعاهايش در خصوص کمک بانک ملت به پيشبرد برنامه هسته اي ايران ندارد.
در صورت لغو اين تحريم ها، اين بانک صدها ميليون دلار خسارت خواهد گرفت.
مقامات خزانه داري انگليس که مسئول تحريم‌هاي شکست خورده و ناکام هستند اکنون اميد دارند اتحاديه اروپا را به رد حکم دادگاههاي انگليس متقاعد کنند و به آنها اجازه دهند دوباره اين تحريم ها را اعمال کنند.
اما دادگاه عمومي اتحاديه اروپا پيشتر تحريم‌هاي مشابه اتحاديه اروپا را در اين خصوص لغو کرده است زيرا نگران بود که هيچ مدرک درستي درباره اين ادعاها در دست نيست.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، در پی حکم دیوان‌عالی انگلیس علیه تحریم بانک ملت، وکلای این بانک می گویند برای دریافت هزینه‌های قانونی و همچنین ضرر و زیان وارد شده به بانک در انگلیس و قاره اروپا، خواستار دریافت غرامت شده اند.
"ساروش زایوالا" از حقوقدانان ارشد شرکت حقوقی "زایوالا و همکاران" که وکالت بانک ملت را برعهده دارد، به دیلی تلگراف گفته است: بانک ملت یک موسسه کاملا سودده بود که مجبور شد پس از تحریم های سال 2009 میلادی، فعالیت خود را بطور کامل در انگلیس و اروپا متوقف کند.
وی افزوده است: این ناراحت کننده است که پول این خسارت باید از جیب مالیات دهندگان انگلیسی پرداخت شود ولی در هر حال حکم قانونی باید اجرا شود.
پيشتر روزنامه انگلیسی ديلي تلگراف نوشته بود: پرونده بانک ملت، راه را برای اقدامات مشابه از سوی دیگر شرکت های ایرانی از جمله بانک ها و شرکت های نفتی هموار کرده است و حقوقدانان معتقدند که مجموع غرامت درخواستی چنین شرکت هایی ممکن است فراتر از یک میلیارد پوند باشد.
اين روزنامه سپس به نقل از کارشناسان تاکید کرده بود: مقامات دولت انگلیس از این پس قبل از قرار دادن نام شرکت های مرتبط با ایران در لیست سیاه، مجبورند به دقت فکر بکنند. این اقدام بطور بالقوه باعث کاهش آثار تحریم ها می شود.
به نوشته تلگراف، انتظار می رود که دادگاه انگلیس تا پایان ماه جاری میلادی دستور پرداخت غرامت از سوی خزانه داری انگلیس به بانک ملت را صادر کند.
خزانه داری انگلیس، بانک ملت را به ارتباط با برنامه هسته ای ایران متهم کرده بود ولی اوایل تابستان امسال دیوان عالی این کشور شواهد و مدارک موجود در این زمینه را غیرقابل استناد خواند و علیه تحریم بانک ملت رای داد.
تلگراف نوشته بود: این پرونده و چالش حقوقی بانک ملت و دیگر شرکت های ایرانی علاوه بر بار مالی سنگینی که برای مالیات دهندگان انگلیسی دارد، باعث بروز نگرانی های جدی در مورد آسیب زدن به تحریم های ایران شده است.

 


سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ازپایان ثبت‌نام و ارائه سوابق برای ریاست دیوان محاسبات کشور در روز چهارشنبه خبر داد.
غلامرضا کاتب با اشاره به اتمام مهلت ثبت‌نام کاندیداهای ریاست دیوان محاسبات اظهار داشت:‌ از آنجا که عبدالرضا رحمانی فضلی رئیس سابق دیوان محاسبات هفته گذشته به عنوان وزیر کشور انتخاب شد، کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از افرادی که برای ریاست دیوان محاسبات آمادگی داشتند، خواست تا امروز(روز چهارشنبه) سوابق کاری خود را برای بررسی به این کمیسیون ارسال کند.
وی ادامه داد: تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه، 31 نفر برای ریاست دیوان محاسبات درخواست خود را ارائه دادند که از این تعداد 12 تن از نمایندگان ادوار مجلس، یک تن از نمایندگان فعلی، 6 تن از همکاران سابق و فعلی دیوان محاسبات و 2 تن از وزرای دولت دهم بودند.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه همچنین تصریح کرد: از این تعداد، مدارک و سوابق آقایان عباسعلی کدخدایی، مرتضی تمدن و فرهاد رهبر توسط افرادی غیر از خودشان به کمیسیون داده شده که این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد. همچنین دو وزیر از دولت دهم ثبت‌نام کرده‌اند که یکی آقای بختیاری وزیر سابق دادگستری است و دیگری از کمیسیون درخواست کرده تا نامش فاش نشود.
کاتب خاطرنشان کرد: در ابتدا قرار بود در هفته آینده سوابق متقاضیان مورد بررسی قرار گیرد، اما متاسفانه به دلیل دستورکاری که در هفته آینده داریم، فرصتی برای رسیدگی به این موضوع نیست. لذا کمیسیون در هفته بعد از آن به این درخواست‌ها رسیدگی می‌کند.
گفتنی است؛ عباسعلی کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به انتشار برخی اخبار گفت: بنده هیچ مدارک و رزومه‌ای برای ثبت‌نام در فهرست متقاضیان ریاست دیوان محاسبات در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارسال نکرده‌ام.
وی ادامه داد: البته امروز برخی از نمایندگان اصرار داشتند که بنده ثبت‌نام کنم و می‌گفتند که اگر تمایل دارم نامم را در این فهرست بنویسند که بنده از این کار ممانعت کردم.
رحیمی دادستان دیوان محاسبات، سیدکاظم دلخوش نماینده سابق مجلس،عادل آذر رئیس مرکز آمار و حسینعلی امیری عضو سابق شورای نگهبان از جمله این 30نفر هستند.
دیوان محاسبات کشور سازمانی دولتی است که در امور مالی و اداری مستقل است. این نهاد یکی از نهادهای وابسته به مجلس شورای اسلامی است که وظیفه نظارت بر همه فرآیندهای مالی کشور را بر عهده دارد و به عنوان بازوی نظارتی مجلس عمل می‎کند.
این دیوان به همه حساب‎های وزارتخانه، مؤسسات، شرکت‌های دولتی و دیگر دستگاه‎هایی که به نحوی از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند، رسیدگی یا حسابرسی می‌کند تا هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده باشد و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد.
دیوان محاسبات کشور حساب‎ها و اسناد و مدارک مربوط را برابر قانون جمع‌آوری می‎کند و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام نظارت خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌کند.
رئیس دیوان محاسبات کشور پس از افتتاح هر دوره قانون‌گذاری به پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و رای نمایندگان ملت انتخاب می‌شود.

 


مراسم پنجاه‌وچهارمین سالگرد ارتحال آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) سه‌شنبه شب با حضور گسترده علما، فضلا و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در این مراسم حضرات آیات عظام وحید خراسانی، سبحانی و علوی گرگانی از مراجع عظام تقلید، آیات امینی و حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه، پیریایی استاندار قم، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جمعی از مسئولان اجرایی و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.
استاد اخلاق حوزه‌های علمیه در این آیین بر ضرورت درک درست از دین و معنویت تأکید کرد و گفت: بسیاری از مردم به دلیل اشتباه در تطبیق و فهم درست آموزه‌های دینی، به رغم نیت نیک و پسندیده در برخی کارها درست رفتار نمی‌کنند.
حجت‌الاسلام‌ ‌والمسلمین سیدعبدالله فاطمی‌نیا خاطرنشان کرد: طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه باید به شدت از بیان مطالب بی‌پایه و اساس برای مردم پرهیز و به جای آن قرآن و نهج‌البلاغه و دیگر کتاب‌های ارزشمند را برای مردم تشنه حق و حقیقت بیان کنند.
وی با اشاره به جایگاه علمی و معنوی مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی، ایشان را یک متخصص تمام عیار در علوم اسلامی دانست و گفت: این عالم ربانی در علم فقه و کلام و رجال و فلسفه دارای درجات عالی و ارزشمندی بود و چنین افرادی در جهان اسلام کم‌نظیرند.
فاطمی‌نیا یکی از امتیازات آیت‌الله بروجردی را تسلط کامل در فقه تسنن به اندازه فقه شیعه عنوان کرد و اذعان داشت: برای شناخت حضرت حق دو راه وجود دارد و آیت‌الله بروجردی از هر دو راه برهان و استدلال برای تکمیل نفس ناطقه استفاده کرده بود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10