(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 31 مرداد 1392 - شماره 20572

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
آمریکایی‌ها سرانجام اعتراف کردند
ادعای تقلب در انتخابات ایران زمینه‌سازی برای دخالت آمریکا بود
چشم به راه سپیده
اخبار ادبی و هنری
اجلاس روز جهانی مسجد در سالن اجلاس سران برگزار شد
داستان شگفت انگیز این شهید گمنام
مستندساز ایرانی در سوریه به شهادت رسید
اثبات‌ حقانیت‌ شیعیان‌
رئيس دفتر معاون اول رئيس جمهوري منصوب شد
ارائه آموزش مباحث محیط‌زیست در کتاب‌های درسی مدارس و دانشگاه
افزایش ظرفیت انتقال آب به مخازن شیراز
با حضور رئیس مجلس
میدان امام علی(ع) اصفهان امروزبه طور رسمی افتتاح می‌شود
صبح امروز به مناسبت سالروز وفات‌محدث بزرگ شیعی برگزار می‌شود
بزرگداشت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در ری
مدیر کل نظارت بر استاندارد مصرف انرژی: 43 معیار نظارت بر استاندارد مصرف انرژی در کشور تدوین شد
مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس همدان: 1055 جلد اخبار دفاع مقدس نشریات را جمع‌آوری کرده‌ایم
پتوی درمان زردی نوزادان توسط محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد تولید شد
از اول شهریور ماه امسال
معاملات و عقود به صورت آنلاین در دفاتر اسناد رسمی کشور ثبت می‌شود
رتبه سوم کنکور تجربی کشور
روزانه7ساعت مطالعه می‌کرد
کودک 2 ساله پیرانشهری جزء 30 قرآن را حفظ کرد
   


مرحوم آیت‌الله حق‌شناس(ره): توفیق شما در سیر الی‌الله منوط به این است که چقدر به افراد جامعه احسان می‌کنید و این در رأس امور است.

 


4 سال پس از فتنه سال 88، آمریکایی‌ها بر دروغ بودن ادعای تقلب در انتخابات ایران اعتراف کرده و اذعان نمودند ادعای تقلب به منظور زمینه‌سازی برای دخالت آمریکا بوده است.
هیلاری‌مان لورت مسئول امور ایران، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در شورای امنیت ملی آمریکا در زمان جورج بوش در گفت‌وگو با شبکه المیادین با اذعان به اشتباهات آمریکا در قبال تحولات ایران در سال 2009، تصریح کرد که باراک اوباما رویکردی نامشخص در قبال تحولات پس از انتخابات داشت.
وی با اشاره به اینکه در زمان جورج بوش به همراه همسرش از شورای امنیت ملی آمریکا به دلیل جنگ عراق و معرفی ایران به عنوان محور شرارت استعفا داده، افزود: یک ماه قبل از انتخابات در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز تاکید کردم که اوباما فرصت بهبود روابط با ایران را به دلیل ادامه تلاش‌های پنهانی برای سرنگونی جمهوری اسلامی و حمایت از گروه‌های تروریستی چون جندالشیطان از دست داد و او سیاستی همچون بوش را در پیش گرفته است.
هیلاری‌مان لورت با بیان اینکه اوباما به کاری که انجام می‌دهد اطمینان ندارد، گفت: اوباما در سال 2009 ( پس از انتخابات 1388 در ایران) نمی‌دانست چه کند ولی سرانجام مشاورانش وی را متقاعد کردند که از تظاهرات‌کنندگان حمایت کند و این همان دخالت در امور داخلی ایران بود، گویی این آمریکا نبود که در سال 1953 (کودتای 28 مرداد 1332) در ایران دخالت کرده بود.
وی ابراز داشت: اوباما بدون آنکه بداند که چه واقعیتی روی داده است، از تظاهرات‌کنندگان حمایت کرد ولی اگر بخواهیم به واقعیت بنگریم، به آنچه قبل و بعد از انتخابات به وقوع پیوسته، می‌بینیم که مدرکی وجود ندارد که نشان دهد در انتخابات تقلب شده هر چند هر روز گفته می‌شد که تقلب شده است.
این مقام سابق سیاسی آمریکایی و متخصص مسائل ایران تاکید کرد که هیچ مدرک و ادله موثقی که نشان دهد در انتخابات تقلب شده بود، وجود ندارد و این در حالی بود که تقلب پایه دخالت‌های جدید آمریکا در تحولات ایران بود. این موضوع دست‌کم، سیاستی نامناسب و در بدترین شکل بهانه‌ای برای براندازی در ایران بود.
به گزارش فارس، هیلاری مان لورت در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به درک اشتباه برخی از مقامات آمریکایی که ایران را دارای حکومتی غیرمنطقی و خطرناک می‌دانند، تصریح کرد که برخلاف آنچه این افراد می‌گویند آنها بر اساس منافع ملی خود عمل می‌کنند.
وی با بیان اینکه ایران سیاست خارجی تدافعی دارد، تاکید کرد که روابط ایران و آمریکا همانند روابط با چین باید بهبود یابد و واشنگتن همان‌گونه که پکن را پذیرفت باید «جمهوری اسلامی ایران» را نیز بپذیرد.

 


Email:SEPIDEH@kayhannews.ir

تو را غایب نامیده‌اند، چون «ظاهر» نیستی، نه اینکه «حاضر» نباشی.
«غیبت» به معنای «حاضر نبودن»، تهمت ناروایی است که به تو زده‌اند و آنان که بر این پندارند، فرق میان «ظهور» و «حضور» را نمی‌دانند، آمدنت که در انتظار آنیم به معنای «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت که هر صبح و شام تو را می‌خوانند، ظهورت را از خدا می‌طلبند نه حضورت را. وقتی ظاهر می‌شوی، همه انگشت حیرت به دندان می‌گزند با تعجب می‌گویند که تو را پیش از این هم دیده‌اند. و راست می‌گویند، چرا که تو در میان مائی، زیرا امام مائی، جمعه که از راه می‌رسد، صاحبدلان «دل» از دست می‌دهند و قرار ازکف می‌نهند و قافله دل‌های بی‌قرار روی به قبله می‌کنند و آمدنت را به انتظار می‌نشینند...
و اینک ای قبله هر قافله و ای «شبروان را مشعله»، در آستانه آدینه‌ای دیگر با دلدادگان دیگری از خیل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه می‌کنیم.
پرواز
تاریخ به حول محورت می‌گردد
پرواز به دنبال پرت می‌گردد
خورشیدی و آسمان به تو محتاج است
هر روز زمین دور سرت می‌گردد
حسنا محمدزاده
***
ندبه
بیا با هم خدامان را بخوانیم
به حق مادرت زهرا(س) بخوانیم
کنار علقمه این جمعه،‌ مولا
به جای ندبه، عاشورا بخوانیم
***
باغ لاله
شوق تو به باغ لاله جان خواهد داد
عطر تو به گلها هیجان خواهد داد
فردا که در آفاق بپیچد نورت
تکبیر تو کعبه را تکان خواهد داد
***
بی‌حاشیه
شب همه بی‌تو کار من، ‌شکوه به ماه کردن است
روی ستاره تا سحر، تیره به آه کردن است
متن خبر،‌ که یک قلم، ‌بی‌تو سیاه شد جهان
حاشیه رفتنم دگر، ‌نامه سیاه کردن است
***
ما را ببخش
بعد تو چندین قیامت دیر شد، ما را ببخش
مهر مُرد و ماه در زنجیر شد، ما را ببخش
ما ندانستیم راز عقل و سرّ عشق چیست
عقل مُرد و عاشق تحقیر شد، ‌ما را ببخش
راوی این قصه از یعقوب یادی هم نکرد
یوسف این قصه دیگر پیر شد، ما را ببخش
علیرضا قزوه
***
قبله‌نما
صبحی گره از زمانه وا خواهد شد
راز شب تار برملا خواهد شد
در راه عزیزی است که با آمدنش
هر قطب‌نما، قبله‌نما خواهد شد
***
کلاس عمر
بی‌تو دلگیر است،‌ دلگیر است عصر جمعه‌ها
بوی نرگس می‌دهد پس‌کوچه‌های شهر ما
از کلاس عمرمان یک جمعه دیگر گذشت
باز غیبت خورد پای اسم زیبای شما
***
بزم ولا
در بزم ولا جام هدایت مهدی است
مقصود ز نور بی‌نهایت مهدی است
ثبت است که بر جریده عالم قدس
گلواژه روشن هدایت مهدی است

 


کانادایی‌ها به تحریف‌های آرگو
درباره خودشان پاسخ دادند
سفیر وقت کانادا در تهران که آرگو را تحریف تاریخ می‌داند و معتقد است نقش وی در فراری دادن دیپلمات‌های آمریکایی در زمان تسخیر این سفارتخانه نادیده گرفته شده، راوی مستندی درباره این موضوع شده است.
به گزارش فارس، «کن تیلور» سفیر کانادا در تهران، در زمان تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان ایرانی در جریان انقلاب 57، از جمله کسانی است که زمانی که فیلم ضد ایرانی «آرگو» به کارگردانی «بن افلک» به نمایش درآمد، از این فیلم و تحریف‌های غیرهوشمندانه‌ای که در آن صورت گرفته بود، به شدت انتقاد کرد.
«تیلور» که در آن‌ زمان از او به عنوان قهرمانی که باعث فرار شش دیپلمات آمریکایی از ایران شد، یاد می‌شد، بیش از همه از کمرنگ شدن نقش خود در این واقعه تاریخی ناراحت بود.
او در این باره گفت: «آرگو» یک فیلم غیرواقعی است که حقیقت‌ها را به آسانی تحریف کرده است، آنها نقش من در این واقعه تاریخی را در حد کسی که تنها وظیفه‌اش باز و بسته کردن در است، پایین آورده‌اند.
وی همچنین در بخشی از سخنان خود متذکر می‌شود که «آرگو» تصویری غیرواقعی و کاملا سیاه و سفید از مردم ایران به تصویر کشیده است.
«کن تیلور» پس از انجام مصاحبه‌های مکرر و انتقاد از فیلم «آرگو» سرانجام به این نتیجه رسید که بهترین کار برای مقابله با تحریف‌های هالیوود و استودیوی صهیونیستی «برادران وارنر» ساخت مستندی درباره واقعه فرار شش دیپلمات آمریکایی از تهران است.
در این میان «تیلور» ایده خود را با «درو تیلور»، توپ‌ جمع‌کن سابق تیم بیسبال که اخیرا کار خود را در عرصه بازیگری و کارگردانی را شروع کرده، ملاقات می‌کند و تصمیم به ساخت مستندی با نام «آدم ما در تهران»‌ می‌گیرند. البته در نهایت لری وینشتین نیز به تیم کارگردانی اضافه می‌شود.
از افتتاح فیلمی ضد ایرانی
تا نمایش آخرین ساخته «جعفر پناهی»
برگزارکنندگان جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو فهرست کامل فیلم‌های شرکت‌کننده در این دوره از رقابت‌ها را در حالی اعلام کردند که این دوره از رقابت‌ها نه تنها با فیلمی ضد ایرانی افتتاح می‌شود بلکه نام آخرین ساخته «جعفر پناهی» نیز در این فهرست به چشم می‌خورد.
در حالی که دو هفته دیگر تا برگزاری سی‌و‌هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو باقی است برگزارکنندگان این دوره از رقابت‌ها فهرست کامل فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره امسال را اعلام کردند.
همانطور که پیش از این نیز اعلام شده بود جشنواره امسال 5 سپتامبر با نمایش فیلم ضدایرانی «رکن پنجم» افتتاح خواهد شد.
این فیلم به کارگردانی «بیل کوندون»، محصول کمپانی صهیونیستی «دریم ورکس» است.
به گفته «جولیان آسانژ»، موسس سایت «ویکی‌لیکس»، فیلم «رکن پنجم» دروغ‌پردازی جدید هالیوود علیه ایران و برنامه‌های هسته‌ای این کشور است.
همچنین برگزارکنندگان جشنواره امسال فیلم جدید «جعفر پناهی» را در فهرست فیلم‌هایی که قرار است به نمایش درآید، قرار داده‌اند.
این فیلم با نام «پرده بسته» یک اثر داستانی و تجربی پس از مستند «این یک فیلم نیست» از پناهی محسوب می‌شود و بیشتر روایت فیلم در ویلایی در کنار دریا رقم می‌خورد.
شاعر «کفش‌های مکاشفه»
همچنان در انتظار بهبودی
احمد عزیزی که حدود شش سال پیش به کما رفت، همچنان بر تخت بیمارستان در انتظار بهبودی است.
خواهر احمد عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت این شاعر گفت: او حالش خوب است و وضعیت عمومی خوبی دارد. هوشیاری‌اش تغییر خاصی نکرده و در همان حد 10 و 11 است؛ اما از نظر من، هوشیار است، چون ما هرچه می‌گوییم، متوجه می‌شود.
او درباره زمان عمل تراشه گلوی احمد عزیزی هم گفت: در زمان ملاقات مقام معظم رهبری از احمد، ما تقاضای تسریع عمل را داشتیم که ایشان هم دستور فرمودند و از طرف وزارت ارشاد پی‌گیری شد. اما دکتر مسجدی که پیش‌تر هم احمد را معاینه کرده بود، گفت: اگر هوشیاری او به 15 نرسد، عملش چه در ایران و چه در خارج بی‌فایده است. بنابراین ما منتظریم هوشیاری ایشان به حد نرمال برسد تا امکان عمل تراشه گلو فراهم شود.
خواهر احمد عزیزی یادآور شد: زمانی که احمد به کما رفت، به دلیل مشکلات تنفسی در نای او تراشه تنفسی کار گذاشتند، اما پس از چهار ماه، وضعیت تنفسش عادی شد و دیگر به تراشه‌‌های کار گذاشته شده نیازی نداشت، اما به علت پایین بودن سطح هوشیاری، امکان عمل جراحی و بیرون آوردن تراشه‌‌ها نیست.
احمد عزیزی از 15 اسفند سال 86 به کما رفته و در کرمانشاه بستری است.

 


یازدهمین اجلاس گرامیداشت روز جهانی مسجد، دیروز با حضور ائمه‌جمعه و جماعات‌، رؤسای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در سالن اجلاس سران درتهران آغاز به کار کرد.
به گزارش مهر، این اجلاس با پیام آیت‌الله جوادی‌آملی در ارتباطی زنده از طریق ویدئو‌کنفرانس فعالیت خود را آغاز کرد.
آیت‌الله جوادی‌آملی در این پیام با بیان این که دو ستون نماز و مردم را مسجد و حسینیه نگه می‌دارد، اظهار داشت: کشور حوادث فراوانی به خود دیده و هر حادثه ای که بر ما رفت از آن آسیب دیدیم، اما وقتی مردم به مسجد وارد شدند در حوادثی مثل انقلاب و جنگ پیروز شدیم.
وی با استناد به بخشی از سخنان امام علی(ع) در عهدنامه مالک اشتر افزود: حضرت امیر(ع) در این پیام می‌فرمایند از نظر شریعت نماز ستون دین است، اما سیاست ما به شریعت ما مربوط است و ستون دین در بخش سیاست‌، مردم هستند که باید رضایت، امنیت، رفاه، شغل آنها و... تامین شود.
این مرجع تقلید با تاکید بر ضرورت علم‌آموزی به ویژه از سوی ائمه جماعات و حوزویان گفت: آغاز جهالت آن زمانی است که ما بگوییم فارغ‌التحصیل شدیم در حالی که تا نفس می‌کشیم باید درس و بحث وجود داشته باشد.
علی لاریجانی‌، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی در این اجلاس به جریان سلطه غرب اشاره کرد که سعی در به حاشیه راندن مساجد از زندگی عمومی مسلمانان دارد. با اشاره به شرایط جهانی افزود: جایگاه مذاهب دچار آفت شده، از استقلال افتاده و حاشیه‌نشین شده است. مذاهب گوناگون برای جبران فقر مذهبی توشه‌ای ندارند. لذا بهار تفکر اسلامی در دوران فقر شدت گرفته است. 
در این مراسم‌، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز طی سخنانی به فلسفه نامگذاری این روز اشاره کرد و گفت: نام گذاری این روز به نام روز جهانی مسجد به دنبال به آتش کشیده شدن مسجد‌الاقصی توسط صهیونیستها در سال 1962 صورت پذیرفت .
وی افزود: مساجد نقشی عمده در بیداری اسلامی دارند امروز فرصتی است تا دوباره به مسجد توجه کنیم و به کارکردهای متنوع مسجد بیندیشیم. 
درحاشیه این مراسم از کتاب «مسجد در نظم حقوقی کنونی» که به تدوین و طبقه‌بندی قوانین و مقررات کشور در حوزه مساجد پرداخته است، رونمایی شد. این اجلاس با اهدای هدایایی به ائمه جمعه و جماعات پیش از ظهر دیروز به کار خود پایان داد.

 


شهیدی که پیکر مطهر او از ۲۷ سال پیش گمنام بود، شناسایی شد. ایرج خرم‌جاه ۲۷ دی‌ماه سال ۶۵ در عملیات کربلای ۵ در منطقه عملیاتی شلمچه به شهادت رسید و بدنش شش ماه بعد از آب گرفته شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، بیست و سه سال بعد از آن که پیکر شهید ایرج خرم جاه، عنوان شهید گمنام را به خود گرفت، در سالروز همان روز، این شهید دوران دفاع مقدس شناسایی شد و در ساعت 21 دوشنبه 28 مرداد، کمیسیون احراز هویت ستاد کل نیروهای مسلح، هویت این شهید را اعلام کرد.
بیست و سه سال پیش، در همین روزها، اسرای ایرانی آزاد شدند و جعفر زمردیان هم که همه گمان می کردند به شهادت رسیده و در مزار شهدای باغ بهشت همدان به خاک سپرده شده، همراه با اسرا به کشور بازگشت.
از همان شب همه می پرسیدند پس آن شهیدی که با سنگ قبر جعفر زمردیان به خاک سپرده شده، کیست؟
در زمان شهید اعلام شدن زمردیان و برگزاری مراسم و تدفین، هیچ کس، حتی پدر او نیز تردیدی نداشت و همه، پیکر شهید را به عنوان جعفر زمردیان شناسایی کرده بودند.
جعفر زمردیان سال 1365 در عملیات کربلای4 توسط نیروهای عراقی اسیر شد ولی شرایط آن عملیات، به علت خیانت ضد انقلاب و کمک های اطلاعاتی امریکا به عراق و پرهیز بعثی‌ها از « اسیر گرفتن» به گونه ای بود که زمردیان به عنوان شهید مفقودالاثر اعلام شد.
شش ماه بعد، نیروهای ایرانی در تفحص منطقه شلمچه، پیکر مطهر شهیدی را در پایین کانال ماهی، از آب می‌گیرند که از نظر اندام و شکل و قیافه شباهت بسیاری به جعفر زمردیان داشت و بعد از شناسایی توسط خانواده‌ زمردیان به نام او به خاک سپرده می‌شود.
خانواده به معراج الشهدا اعزام می شوند و پس از مشاهده پیکر شهید و مشاهده ماه گرفتگی روی بازوی شهید، گواهی می دهند که پیکر متعلق به فرزندشان است و پس از تأئید پزشکی قانونی، تشیع و تدفین انجام می شود.
سالها می گذرد و هر پنج‌شنبه پدر و مادر شهید به گلزار شهدا رفته و بر سر مزار شهیدشان آرام می‌گیرند.
جعفر زمردیان با آزادی اسرا خبر زنده بودن جعفر به خانواده داده می شود. باورش بسیار سخت و غیر ممکن بود. محمد جواد زمردیان با نام مستعار جعفر به میهن بازگشته بود.
روزها می‌گذشت و پدر و مادر ضمن ابراز علاقه به جوان آزاده خود، به یاد شهیدی بودند که اینک هویتش مشخص نیست، لکن هر پنج‌شنبه به سر مزار این عزیز رفته و آن را نیز از فرزندان خود می دانند.
برادر جعفر زمردیان می گوید؛ امروز نیز پس از سالها خانواده ما این شهید بزرگوار گمنام را جزء خانواده خود می داند، چرا که کرامات و عنایات این شهید عزیز همواره به خانواده ما می‌رسد و ارتباط با او منشأ برکات فراوانی بوده است.
پس از آزادی اسرا تلاش ها برای شناسایی هویت این شهید آغاز می شود و اغلب جستجوها معطوف به مفقودان کربلای 4 می شود، اما نتیجه‌ای حاصل نمی شود.
تا دوشنبه شب نیز جعفر زمردیان تاکید می‌کرد این شهید در مقطع زمانی دی و بهمن‌ماه سال 1365 و در منطقه عملیاتی کربلای 4 به شهادت رسیده است.
ماه مبارک رمضان، جعفر زمردیان به عنوان مدیرکل بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان در برنامه ماه عسل حضور یافت و با ارائه عکسی از این شهید، خواستار کمک مردم برای شناسایی او شد.
بعد از حضور در برنامه ماه عسل و پخش عکس این شهید، تماس‌های متعددی از طرف مردم گرفته می شود که می‌گفتند شهید متعلق به آنهاست.
مشخصه اعلام شده در تماس‌ها با مشخصات این شهید تا حدودی تطابق داشت به همین علت از طریق ستاد معراج شهدا تحقیقات لازم انجام شد و ستادکل نیروهای مسلح نیز آزمایشات لازم را برای احراز هویت شهید انجام داد.
کمیسیون احراز هویت ستاد کل نیروهای مسلح ساعت 21 شب گذشته هویت شهید گمنام را پس از 27 سال شناسایی کرد و نام این شهید ایرج خرم‌جاه است.
این شهید متولد سال 1351 بوده و 27 دی‌ماه سال 65 طی عملیات کربلای 5 در منطقه عملیاتی شلمچه به شهادت رسیده است.
قرار است امروز پنجشنبه، خانواده این شهید و همرزمان او در مراسم گرامیداشت وی و تعویض سنگ قبر شهید، در باغ بهشت همدان حضور یابند.
جعفر زمردیان از رزمندگان گردان تخریب لشگر 32 انصارالحسین(ع) استان همدان بود که در عملیات کربلای 4 ( از 3 تا 5 دی) اسیر شد و شهید ایرج خرم جاه، غواص گردان فرات لشکر10 حضرت سیدالشهدا(ع) بود که در کربلای 5 (از 19 دی تا اسفند) با تیر مستقیم دشمن به شهادت رسید.
جسد وی بعد از عملیات مفقود شد و توسط آب رودخانه به مکان دیگری که محل و منطقه بچه های رزمنده همدانی بود منتقل شد.

 


«هادی باغبانی»، خبرنگار و مستندساز ایرانی سه‌شنبه‌ شب به دست تروریست‌های سلفی در حومه دمشق به شهادت رسید.
شهید «هادی باغبانی» که برای ساخت مستندی از بحران سوریه به این کشور سفر کرده بود، در درگیری‌های مناطق حاشیه‌ای دمشق توسط تروریست‌های تکفیری جبهه النصره به شهادت رسید.
پیکر مطهر شهید باغبانی روز گذشته با حضور باشکوه و گسترده مردم تهران تشییع شد. در این مراسم جمعی از مسئولین و هنرمندان و مستندسازان ایران، علاوه بر عموم مردم شهیدپرور تهران حضور داشتند. بعد از تشییع پیکر این شهید، مراسمی کوتاه در مسجد امام رضا(ع) که خود شهید یکی از بانی‌های افتتاح آن بوده است، برگزار شد. پیکر مطهر شهید برای خاکسپاری به زادگاهش در شهرستان بابلسر انتقال پیدا می‌کند.
انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران نیز با صدور پیامی شهادت این خبرنگار و مستندساز را تسلیت گفت. متن این پیام به شرح ذیل است:
و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون
پس از شهادت مظلومانه شهید محمود صارمی مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف، در سال 1377 به دست گروه تروریستی ساخته دست آمریکا در افغانستان (طالبان) و در حالی که هنوز داغ شهادت «مایا ناصر» خبرنگار شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی در سوریه، توسط تروریست‌های دیگری که از قضا اینان نیز تحت حمایت رژیم ایالات متحده هستند، بر دلهای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران سنگینی می‌کرد، بار دیگر اندوه وغم بزرگ دیگری بر قلب اهالی رسانه در ایران نشست و یکی دیگر از خبرنگاران ایرانی به دست تروریست‌های سوری به شهادت رسید.
انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران ضمن تسلیت ضایعه جانگداز شهادت هادی باغبانی، خبرنگار و مستندساز ایرانی توسط تروریست‌های سوری به خانواده آن شهید و تمامی اهالی رسانه، از سازمان‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر می‌خواهد به این‌گونه جنایات گروهک‌های تروریستی تحت حمایت آمریکا و هم‌پیمانانش، خاتمه داده و در مقابل این‌گونه اقدامات حیوانی و وحشیانه، سکوت مرگبار خود را پایان دهند.

 


یک سایت زیرمجموعه وزارت شئون اسلامی عربستان سعودی، بخشی از تفسیر طبری در اثبات حقانیت شیعیان را منتشر کرده است.
سند صحبت از حقانیت امام علی (ع) و شیعیان، آن هم در یک سایت وابسته به دولت عربستان سعودی، میان کاربران اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.
به گزارش خبرگزاری شبستان، سایت «الاسلام» عربستان سعودی که در صفحه اصلی‌اش نشان «وزارت شئون اسلامی، اوقاف، دعوت و ارشاد» دولت عربستان سعودی را دارد، در بخش تفسیر قرآن خود و زیرمجموعه تفسیر معروف «طبری» متعلق به اهل سنت، در تفسیر آیه 7 سوره مبارکه «بینه» در بیان معنای عبارت «خیرالبریه» چنین آورده است:
«یَقُول: مَنْ فَعَلَ ذَلِکَ مِنْ النَّاس فَهُمْ خَیْر الْبَرِیَّة. وَقَدْ حَدَّثَنَا اِبْن حُمَیْد, قَالَ: ثنا عِیسَى بْن فَرْقَد , عَنْ أَبِی الْجَارُود , عَنْ مُحَمَّد بْن عَلِیّ { أُولَئِکَ هُمْ خَیْر الْبَرِیَّة } فَقَالَ النَّبِیّ صَلَّى‌اللَّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «أَنْتَ یَا عَلِیّ وَ شِیعَتک» (ترجمه: عیسی بن فرقد از ابی الجارود از محمد‌بن‌علی نقل کرده‌اند که رسول گرامی اسلام(ص) در تفسیر اینکه مقصود از عبارت «اولئک هم خیرالبریه» چه کسانی هستند فرمود: تو ای علی و شیعه تو.»

 


اسحاق جهانگيري در حكمي كاظم چهره‌گشا را به عنوان رييس دفتر معاون اول رئيس جمهوري منصوب كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، در حكم معاون اول رئيس جمهور خطاب به كاظم چهره گشا آمده است: نظر به تعهد، شايستگي، تجربه و توانمندي شما، به موجب اين حكم جنابعالي را به سمت «رئيس دفتر معاون اول رييس جمهور» برمي گزينم.
جهانگيري در اين حكم ابراز اميدواري كرده است كه وي با اتكال به الطاف خداوند متعال، ضمن بهره‌گيري از توانايي‌هاي همكاران و همراهي همه مديران و كارشناسان صديق و توانمند و با رعايت اصول قانون‌مداري، اعتدال گرايي و منشور اخلاقي دولت تدبير و اميد، در انجام مسئوليت محوله موفق باشد.

 


مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط‌زیست گفت: دروس آموزشی محیط‌زیست و مسائل مرتبط با آن در قالب رشته‌های تحصیلی در کتب درسی مدارس ارائه می‌شوند.
به گزارش ایرنا، احمد قیومی روز سه‌شنبه در نشست هم‌اندیشی سازمان‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی استان‌های زاگرس‌نشین در خرم‌آباد، افزود: این اقدام به منظور فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح دانش جامعه در محورهای زیست‌محیطی در دو بخش آموزش‌های رسمی و همگانی اجرا خواهد شد.
وی اظهار داشت: در حوزه آموزش‌های رسمی، برای نخستین‌بار، بخش استان‌شناسی در کتاب‌های درسی دوره‌های ابتدایی و متوسطه امسال ارائه شده است.
به گفته وی، در حوزه آموزش عالی نیز دو واحد درسی به کتب واحدهای اختیاری دانشگاه‌ها افزوده شده است.
قیومی تصریح کرد: در حوزه آموزش همگانی بر اساس قانون پنجم توسعه، تمامی دستگاه‌های مشمول ماده 222 مکلف به اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ و صیانت از محیط‌زیست شده‌اند.
مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: در حال حاضر 428 سازمان مردم‌نهاد در سطح کشور فعال هستند.

 


شیراز-خبرنگارکیهان:
الله‌بخش نظرپور رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: برنامه‌های تکمیل و راه‌اندازی و بهره‌برداری خط انتقال برای افزایش ظرفیت انتقال آب به مخازن شیراز در حال اجراست.
وی افزود: با هدف افزایش ظرفیت انتقال آب به مخازن این شرکت اقدام به تکمیل و بهره‌برداری از 12 حلقه چاه با ظرفیت حدود 30هزار مترمکعب در شبانه‌روز نموده است.
نظرپور گفت: توسعه همه‌جانبه و همه‌سویه شیراز و اتصال روستاهای شرق و غرب و مهاجرپذیری شهر شیراز بر تعداد مشترکین آب می‌افزاید که به تبع وظیفه شرکت آبفا شیراز در احداث مخازن و ذخیره آن را دو چندان می‌کند مدیرعامل آبفا شیراز با اشاره به پیشرفت فیزیکی 76 درصدی مخزن 15هزار مترمکعبی چمران و دیگر مخازن در دست ساخت گفت: سازه و ساختمان جانبی مخزن 3000مترمکعبی دانشگاه‌آزاد واقع در صدرا به اتمام رسیده و اجرای لوله‌گذاری خط انتقال آب در مرحله مناقصه است.نظرپور افزود: در طول 4 ماه گذشته و از ابتدای سال 92 بیش از 17200 متر لوله‌گذاری در بخش توسعه، اصلاح و خط انتقال آب صورت گرفته است.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
مرحله دوم میدان امام علی(ع) اصفهان امروز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی به طور رسمی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
مرحله دوم میدان امام علی(ع) که یکی از پروژه‌های مهم میراثی کشور محسوب می‌شود همزمان با برگزاری سومین نشست مشترک شهرداری کلانشهرها و هیئت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی به بهره‌برداری می‌رسد.
این میدان با همان سبک و سیاق 800 سال گذشته احیا و احداث شده است و دارای 2400 متر مربع فضای سبز و سه آبنمای موزیکال است که توسط 17 چادر سرپوشیده متحرک از گرمای روز جلوگیری کرده و شب‌ها با دریافت نور از طبقات زیرین و نورهای غیرمستقیم نورافشانی می‌شود.
افزون بر 100 خبرنگار و عکاس داخلی و خارجی به‌ویژه چند شبکه خبری بین‌المللی به طور مستقیم کار خبری آیین افتتاحیه این میدان را پوشش می‌دهند.
شهرداری اصفهان برای اجرای مرحله دوم احیای میدان امام علی(ع) بالغ بر 510 میلیارد تومان هزینه کرده است که این میدان در واقع مرکز اصفهان قدیم به شمار می‌آید.
در آیین بهره‌برداری مرحله دوم میدان امام علی(ع) اصفهان مهمانانی از شهر کیانگ‌جو کره‌جنوبی که به اتفاق سفیر این کشور به منظور رونمایی از نماد دوستی و همکاری جاده ابریشم به اصفهان سفر کرده‌اند حضور دارند.
به گزارش خبرنگار ما، مرحله اول میدان امام علی(ع) شامل احداث زیرگذرها در سال 89 به بهره‌برداری رسید و مرحله دوم شامل میدان اصلی و ارتباط بازار بزرگ اصفهان است که از جلوه‌های خاص برخوردار است و می‌تواند در صنعت گردشگری ایران به‌ویژه اصفهان برای گردشگران جاذبه‌ای بالا داشته باشد.

 


سرویس شهرستانها-
مراسم گرامیداشت وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) صبح امروز در ری برگزار می‌شود.
به گزارش معاونت فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، این مراسم از ساعت 11 امروز (پنجشنبه) از مصلای بزرگ ری در حرم مطهر این امامزاده و محدث عالیقدر شیعی برگزار می‌شود و طی آن سخنرانان و ذاکران اهل بیت(ع) به فضائل و مناقب آن مرد بزرگ دین و شریعت می‌پردازند.
با پوزش از خوانندگان، تاریخ برگزاری این مراسم در شماره هفته پیش کیهان، اشتباه ذکر شده بود که بدین وسیله تصحیح می‌شود.

 


همدان- خبرنگار کیهان:
مدیر کل دفتر نظارت بر استاندارد خدمات و معیارهای مصرف انرژی سازمان ملی استاندارد گفت: تاکنون 43 مورد استاندارد و معیارهای برچسب انرژی در کشور تدوین شده است.
پریچهر قزلباش در سمینار «بررسی استانداردهای معیار مصرف انرژی» در همدان افزود تدوین استانداردهای مصرف انرژی از سال 1375 آغاز شده که نخستین آن مربوط به یخچال و آخرین مورد مربوط به اجاق گاز است.
وی ادامه داد: مطابق قوانین سازمان ملی استاندارد، اجرای این استانداردها اجباری بوده و برچسب انرژی باید بر روی کالاها نصب شود.
قزلباش خاطرنشان ساخت: البته از مجموع 43 استاندارد تدوین شده که پس از بسترسازیهای لازم 30 مورد آن به اجرا درآمده و مابقی نیز نیاز به تجهیز آزمایشگاههای مربوط دارد تا به مرحله اجرا درآید.
وی گفت: تا پایان سال جاری، در نظر داریم که الزامات استاندارد در زمینه مصرف انرژی را در بیش از 100 کارخانه اجرا کنیم.
وی یادآور شد: در استان همدان نیز بازرسی فنی انرژی در چند کارخانه آغاز شده که در مرحله احراز شرایط نشان استاندارد قرار دارند.
همچنین فرهاد تیموری مدیر کل استاندارد استان همدان در حاشیه این سمینار گفت: با تصویب شورای عالی استاندارد، رعایت مصرف انرژی در برخی خطوط واحدهای تولیدی اجباری شده است.
وی افزود: بررسی میزان مصرف انرژی تعدادی از خطوط تولیدی استان انجام گرفت و مشخص شد که برخی واحدها دارای میزان مصرف استاندارد هستند و بعضی به اصلاح یا بازسازی خط تولید نیاز دارند.
وی یادآور شد: از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر به روال سال‌های قبل از هدفمندی یارانه‌ها به مصرف انرژی ادامه می‌دادیم، تا سال 1405 مصرف و تولید انرژی با هم برابر می‌شد و کشور ما نه تنها صادرکننده انرژی نبود بلکه مجبور به واردات آن نیز می‌شد.

 


همدان- خبرنگارکیهان:
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان گفت: 1055 مجلد حاوی اخبار و آثار دوره دفاع مقدس مطبوعات را جمع‌آوری کرده‌ایم.
محمدجعفر زمردیان در دومین همایش استانی بررسی نقش رسانه در حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: این مجلدات شامل 541‌جلد آثار و اخبار مجلات و 514 جلد اخبار روزنامه‌های دوره هشت ساله دفاع مقدس و نیز خبرهای سال‌های 57 و 58 است.
وی ادامه داد: بیشترین حجم اخبار در دوران مذکور مربوط به روزنامه‌های کیهان، اطلاعات و جمهوری اسلامی است.
زمردیان اضافه کرد: تلاش کردیم تا اطلاعات محتوایی و سندهای تصویری و صوتی دوره دفاع مقدس را در سایت «ساجد» وارد کنیم اما به دلیل حجم بالای اطلاعات، این کار بسیار دشوار است و در توان بنیاد نیست.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس همدان یادآور شد: بیش از 835 خبر طی یک سال گذشته توسط رسانه‌های استان همدان در حوزه دفاع‌ مقدس منتشر شده که نسبت به سال ماقبل 300درصد رشد داشته است.
وی افزود: هم‌اکنون حدود یک پنجم خبرنگاران استان در راستای انعکاس اخبار و اطلاعات حوزه دفاع مقدس فعالیت دارند.
در این همایش علیرضا قاسمی فرزاد معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان با اشاره به مجاهدت‌ها و حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان در جبهه‌های دفاع مقدس گفت: خبرنگاران و روایتگران آن دوران با ثبت و نگارش و ضبط اخبار و رویدادهای دفاع مقدس، باعث انتقال آنها به نسل‌های بعدی شدند.
وی افزود: برای بیان و به تصویر کشیدن زوایای مختلف و پنهان دفاع مقدس حتماً به اسناد ویژه‌ای نیاز نیست، بلکه پدران، مادران، همسران شهدا و نیز جانبازان و رزمندگان حاضر در حماسه‌های آن دوران پرافتخار، خود اسناد زنده و زرنگاری هستند که خبرنگاران می‌توانند لحظه‌های مغفول مانده دفاع مقدس را از زبان آنان بیان کنند تا به آیندگان منتقل شود.

 


محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی و تولید پتوی درمان نوزادان مبتلا به ایکتر یا زردی شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، پتوی فتوتراپی برای درمان نوزادان دچار زردی توسط دکتر آناهیتا علیزاده متخصص بیماریهای کودکان و فلوشیب سم‌شناسی بالینی به شماره 79904 ثبت اختراع شده است.
علیزاده استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم‌اکنون استفاده از دستگاه فتوتراپی و تابش نور مهتابی از جمله روشهای سنتی درمان بیماری زردی نوزادان است.
وی با بیان اینکه ایکتر یا زردی یکی از مشکلات شایع در دوران نوزادی است، افزود: نوزادان مبتلا به زردی در بسیاری از مواقع باید در مراکز درمانی بستری شوند که این موضوع مشکلات و صرف هزینه را به همراه دارد.عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد کمبود امکانات بیمارستانی از جمله بخش‌های NICU را از دیگر مشکلات درمان زردی نوزادان به شیوه بستری عنوان کرد.
علیزاده گفت: پتوی فتوتراپی یک نوع بستر نوری قابل انعطاف برای نوزاد به شمار می‌رود و مهمترین برتری آن این است که نوزاد مبتلا در حین درمان می‌تواند در آغوش مادر قرار گیرد.
وی هزینه طراحی و ساخت پتوی فتو نوری را حدود یک میلیون ریال دانست و گفت: قیمت این محصول درمانی در صورت تولید انبوه کاهش خواهد یافت.

 


معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: نرم‌افزار به روز و آنلاین ثبت معاملات و عقود از ابتدای شهریور ماه امسال در همه دفاتر اسناد رسمی، نصب و راه‌اندازی خواهد شد.
به گزارش ایرنا، محمدمهدی انجم شعاع روز سه‌شنبه در مراسم معارفه داریوش چهری مدیرکل جدید ثبت اسناد و املاک لرستان، افزود: تمامی اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی کشور ثبت می‌شود به صورت فوری و لحظه‌ای آنلاین در بانک اطلاعاتی سازمان ثبت اسناد کشور جمع‌آوری و ثبت خواهند شد.وی اظهار کرد: این مهم موجب یکنواخت شدن روند ثبت اسناد، شفاف‌سازی فعالیت‌ها و مراقبت از عملکرد دفاتر می‌شود.
شعاع افزود: گستره فعالیت سازمان ثبت اسناد و املاک بسیار وسیع است و در بخش ثبت اسناد، تمام رفتارهای حقوقی قابل ثبت و دارای ارزش است.
به گفته وی، به منظور رفع بسیاری از مشکلات ثبتی، طرح ثبت نوین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، جایگزین روش‌های سنتی ثبت می‌شود.
وی تصریح کرد: فعالیت‌های اجتماعی دارای آثار حقوقی هستند و به همین منظور ثبت سنتی باید جای خود را به ثبت نوین داده تا بتوان به خوبی این موارد مهم را ثبت و ضبط کرد.

 


بروجرد- خبرنگار کیهان:
رتبه سوم کنکور سراسری در رشته تجربی گفت: روزانه 7 ساعت مطالعه می‌کردم و ایمان به خدا و نظم و برنامه‌ریزی سرلوحه کارهایم بود.
پوریا یاراحمدی دانش‌آموز بسیجی بروجردی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کیهان افزود: پس از تحصیلات ابتدایی موفق به ورود به مدرسه راهنمایی تیزهوشان شدم و سپس دوران دبیرستان را نیز در دبیرستان تیزهوشان شهید بهشتی بروجرد طی کردم.وی گفت: روزهایی که به مدرسه می‌رفتم 7 ساعت مطالعه داشتم که در روزهای تعطیل به 10 ساعت می‌رسید و دوران تحصیل علاوه بر کتاب‌های درسی از کتاب‌های تست استفاده می‌کردم که البته در دوران پیش‌دانشگاهی سعی می‌کردم کمتر به میهمانی بروم و از تفریحات خود کم کرده و به مطالعه می‌پرداختم. وی دلیل موفقیت خود را اول ایمان به خدا و بعد نظم و برنامه‌ریزی در کارها و درس‌ها اعلام کرد.یاراحمدی در پایان از پدر و مادر و بستگان نزدیک خود که باعث تشویق و دلگرمی وی در درس خواندن شدند تشکر و در توصیه به دوستان و دانش‌آموزان توصیه کرد، ارتباط با خدا، درس خواندن و سعی و تلاش و پشتکار رمز موفقیت آنان خواهد بود.مادر و پدر پوریا هر دو فرهنگی و دبیر هستند.

 


رئیس اداره اوقاف و امور خیریه پیرانشهر گفت: یک کودک دو ساله در این شهرستان توانسته است در مدت کوتاهی جزء 30 قرآن کریم را حفظ کند.
علی محمدی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در پیرانشهر اظهار کرد: این کودک «مائده شیرزادی» نام دارد که در مدت 4 ماه توانست به این موفقیت دست پیدا کند.
وی گفت: این کودک توسط مربیان مجرب قرآنی در حال آموزش است و با توجه به استعدادی که در حفظ قرآن کریم دارد، مربیان امیدوارند کل قرآن را نیز بتواند از حفظ بخواند.
محمدی افزود: هم‌اینک دو کودک دیگر پیرانشهری نیز زیر نظر مربیان در حال آموزش حفظ جزء 30 قرآن کریم هستند که به زودی آزمون موفقیت آنها مورد سنجش قرار می‌گیرد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10