(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 31 مرداد 1392 - شماره 20572

کوتاه اقتصادی
مدیرعامل بانک مسکن: مردم نگران نباشند تسهیلات مسکن مهر ادامه دارد
نخستین محموله نفت ایران پس از 4 ماه وقفه تحویل هند شد
ممبینی: اصلاحیه بودجه92 هفته آینده به دولت می‌رود
خبرهای جدید وزیران اقتصادی دولت در دومین جلسه کابینه
5 شرکت از بورس خارج شدند
معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت: تبلیغات فروش خودروهای آمریکایی غیرقانونی است
با ادغام دو سازمان صورت می‌گیرد
احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی
وزیر اقتصاد اعلام کرد
راهکارهای کاهش وابستگی دولت به نفت
برای سومین روز پیاپی
شاخص بازار سهام کاهش یافت
   


* تولید فولاد خام ایران در هفت‌ماهه سال جاری میلادی با افزایش 8/1 درصدی به هشت میلیون و 662 هزار تن رسید. با این میزان تولید ایران در رده پانزدهم بزرگترین فولادسازان جهان قرار گرفت. براساس جدیدترین گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد ایران در ماه جولای 2013 نسبت به مدت مشابه در سال قبل با 1/16درصد رشد به یک میلیون و 302هزار تن رسید. این میزان تولید نسبت به جولای 2011 افزایش 8/20 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین تولید فولاد ایران در هفت ماهه سال 2013 نسبت به مدت مشابه سال 2011 افزایش 11درصدی را نشان داد.
* با حکم حسن روحانی رئیس‌جمهور، مرتضی بانک دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد شد. مرتضی بانک معاون پژوهشکده و معاون دفتر و مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه و مشاور حسن روحانی است و استاندار سابق کرمان و معاون اداری مالی وزارت امور خارجه بوده است.
* دبیر انجمن صنایع روغن نباتی از ورود بسته‌بندی‌های جدید روغن برای مصارف صنف و صنعت خبر داد.قاسم فلاحتی در جلسه عمومی انجمن صنفی صنایع روغن‌نباتی با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال‌های گذشته روغن به میزان مناسبی در بازار داخلی توزیع شده افزود: اعمال سیاست‌های دولت، مصوبه ستاد تنظیم بازار، ضرورت کاهش وابستگی به واردات ورق حلب، حفظ سرمایه‌های ملی و تشویق بسته‌بندی‌های جدید به عنوان جایگزین حلب باعث شد تا اهمیت حجم حمل فله روغن نباتی بیشتر شود.
* وزیر صنعت، معدن و تجارت مدیرکل جدید روابط عمومی این وزارتخانه‌ را منصوب کرد. محمدرضا نعمت‌زاده طی حکمی منوچهر طاهایی را به سمت مدیرکل روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد. همچنین در حکم دیگری حسین حاجی‌پور به عنوان مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب شد.
* مدیرعامل شرکت فلات قاره ایران گفت: پتانسیل لازم برای تبدیل روزانه دو میلیارد فوت مکعب گاز به 12 هزار مگاوات برق برای درازمدت (حدود 25 تا 30 سال) در شرکت فلات قاره با توجه به موقعیت استثنایی منطقه قشم وجود دارد. محمود زیرکچیان‌زاده با اشاره به برنامه‌ریزی برای تبدیل منطقه قشم به قطب انرژی کشور تصریح کرد: با پیگیری مدیریت برنامه‌ریزی وزارت نفت طرح تبدیل منطقه قشم به قطب انرژی کشور تهیه شد و هم‌اکنون این طرح در سطح وزارت نفت و شرکت ملی نفت مطرح و در حال نهایی شدن است که پس از این مرحله مصوبه‌های آن در سطح بین‌المللی باید دریافت شود.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش شماره‌های 5504 الی 5509 و 5530 الی 5535 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.

 


مدیر عامل بانک مسکن تأکید کرد سیاست‌های این بانک درباره پرداخت خط اعتباری مسکن مهر هیچ تغییری نمی‌کند.
قدرت‌الله شریفی با بیان این که مردم هیچ نگرانی نسبت به پرداخت تسهیلات مسکن مهر نداشته باشند اظهار کرد: سقف اعتبار تسهیلات مسکن مهر 50 هزار میلیارد تومان بود که تاکنون برای پرداخت 48 هزار میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی ابلاغیه داریم.
مدیر عامل بانک مسکن با بیان این که پرداخت دو هزار میلیارد تومان در شورای پول و اعتبار مطرح است ادامه داد: طبق برآورده‌های صورت گرفته تسهیلات مورد نیاز اجرای طرح مسکن مهر بیشتر از 50 هزار میلیارد تومان نخواهد شد.
شریفی با اشاره به این که تا بیست و نهم مرداد ماه سال جاری 40 هزار میلیارد تومان از خط اعتباری مسکن مهر پرداخت شده است، گفت: در مجموع قرارداد پرداخت 47 هزار میلیارد تومان تسهیلات امضا شده است.وی با بیان این که این میزان تسهیلات برای ساخت دو میلیون و 400 هزار واحد مسکونی پرداخت می‌شود تصریح کرد: 820 هزار واحد به مرحله فروش اقساطی رسیده‌اند.
شریفی در پاسخ به این که آیا بازپرداخت اقساط تسهیلات مسکن مهر از سوی مردم به خوبی انجام می‌شود، گفت: در بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر هیچ مشکلی وجود ندارد و مردم برای حفظ تنها دارایی خود اقدام به پرداخت اقساط می‌کنند و معوقات موجود مربوط به افرادی است که چند قسط را با هم پرداخت می‌کنند.
مدیر عامل بانک مسکن با بیان این که طبق برآوردها ماهانه 1200 میلیارد تومان از خط اعتباری مسکن مهر پرداخت شده است، گفت: اکنون با توجه به پیشرفت پروژه‌ها این رقم به هشت هزار میلیارد تومان رسیده است.
شریفی درباره 20 ساله شدن زمان پرداخت اقساط مسکن مهر گفت: این امتیاز برای پروژه‌هایی قابل اجرا است که هنوز به مرحله فروش اقساطی نرسیده‌اند و در مرحله مشارکت قرار دارند اما به دنبال اجرای ساز و کاری هستیم تا برای افرادی که واحد خود را فروش اقساطی کرده‌اند و بازپرداخت تسهیلاتشان 15 ساله است امکانی را فراهم کنیم که بتوانند اقساط تسهیلات را طی 20 سال پرداخت کنند که البته این امر به تمایل متقاضیان بستگی دارد.
وی همچنین درباره پیشنهاد بانک مسکن برای حضور در بخش مسکن گفت: در این راستا نیاز به سپرده‌گذاری مردم است اما پیشنهاد رهن ثانویه را به بانک مرکزی داده‌ایم که هنوز با آن موافقت نشده است.

 


پالایشگاه مانگالور هند که به علت مشکلات بیمه‌ای واردات نفت از ایران را متوقف کرده بود، نخستین‌ محموله نفت وارداتی از ایران را تحویل گرفت و محموله‌های دیگری نیز از ایران خریداری خواهد کرد.
به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، شرکت پالایشگاهی مانگالور نخستین محموله نفتی از ایران را پس از وقفه 4 ماهه دریافت کرد.
براساس این گزارش: دهلی‌نو صندوق بیمه‌ای به ارزش 20 میلیارد روپیه‌ای (314 میلیون دلاری) برای پوشش واردات آتی نفتی این شرکت فراهم کرده است.
مدیرعامل مانگالور، بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران گفت: این شرکت حدود 85 هزار تن نفت روز 17 ماه جاری میلادی دریافت کرده است.
وی بدون اعلام زمان‌بندی ارسال محموله‌های جدید افزود: این شرکت 3 محموله دیگر با اندازه مشابه به ایران سفارش داده است.
مدیرعامل مانگالور توضیح داد: این محموله، نخستین محموله‌ای است که ما از ایران در سال مالی جاری دریافت کرده‌ایم و بررسی خواهیم کرد که تا پایان این سال، چه میزان محموله بیشتر می‌توانیم از ایران وارد کنیم.
وی اضافه کرد: همین نفتکش به ایران بازخواهد گشت و محموله‌های دیگر را به هند خواهد آورد.
به دنبال خرید این محموله از ایران، وزیر دارایی هند در 13 آگوست اعلام کرد: دهلی‌نو در نظر دارد تا بدون نقض تحریم‌های سازمان ملل، نفت بیشتری از ایران وارد کند.
بنابراین گزارش: این ابراز تمایل از سوی هند، نشان‌دهنده چرخش سیاست‌های کاهش خرید نفت دهلی‌نو از ایران تحت فشارهای آمریکا است.
هند صندوق بیمه‌ای برای ارائه پوشش بیمه به پالایشگاه‌های خریدار نفت ایران در نظر گرفته است، این صندوق توسط شرکت بیمه عمومی هند و با سرمایه ابتدایی 5 میلیارد روپیه مدیریت خواهد شد.
پالایشگاه مانگالور، واحدی از شرکت نفت و گاز طبیعی هند و بزرگ‌ترین کاشف نفت این کشور به همراه هندوستان پترولیوم، سومین پالایشگاه دولتی دهلی‌نو، خرید نفت از ایران را از ماه آوریل به علت مشکلات بیمه‌ای و عدم ارائه پوشش بیمه‌ای از سوی بیمه‌گران هندی به پالایشگاه‌های استفاده کننده نفت ایران، متوقف کردند.
هند 80 درصد نفت مورد نیاز خود را وارد می‌کند و این موضوع، کسری حساب جاری دهلی‌نو را افزایش داده و بر تلاش‌ها برای احیای رشد اقتصادی این کشور تاثیرات منفی داشته است. همچنین کاهش کسری حساب جاری هند سبب کاهش ارزش روپیه، پول ملی هند، شده است. روپیه پس از ین ژاپن بدترین عملکرد را در میان ارزهای آسیایی در سال جاری داشته است.
براساس آمار وزارت نفت هند، در سال مالی گذشته این کشور حدود 2/7 درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد کرده است؛ در 12 ماه پیش از آن، دهلی‌نو 5/10 درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران خریداری کرده بود.

 


معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت: اصلاحیه بودجه سال 1392 کل کشور تا چهارشنبه هفته آینده (ششم شهریورماه) تقدیم هیئت دولت می‌شود.
رحیم ممبینی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به غیرواقعی بودن ارقام قانون بودجه سال1392 اظهار داشت: بیش از 70هزار میلیارد تومان از درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه سال1392 قابل تحقق نیست، بنابراین دولت تصمیم به شفاف‌سازی قانون بودجه و اصلاح آن گرفته است.
وی افزود: یکی از مواردی که قابلیت تحقق ندارد درآمدهای حاصل از فروش اوراق مشارکت و فروش طرح‌های عمرانی است؛ که در لایحه بودجه 92 بعنوان ایجاد ظرفیت مالی دیده شده و درخواست اجازه از مجلس شده بود و اعداد آن وارد جداول نشده بود.
ممبینی ادامه داد: متأسفانه در جریان تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی، این اعداد وارد جداول بودجه و به جزیی از بودجه تبدیل شد و هزینه برای این درآمدها ایجاد شد، درحالیکه دستیابی به این ارقام قطعی نیست.
وی افزود: قرار است در اصلاحیه بودجه، تکلیف درآمدهای غیرقطعی مانند درآمدهای حاصل از فروش اوراق مشارکت و فروش طرح‌های عمرانی تعیین شود و این موارد شفاف‌سازی شده و در صورت وصول، به مصرف دستگاه‌ها برسد و توقع بی‌مورد ایجاد نشود.ممبینی در ادامه یادآوری کرد که قسمتی از این 70هزار میلیارد تومان به شکل درآمد- هزینه در قانون بودجه لحاظ شده است و اگر درآمد محقق شود، پرداخت به دستگاهها صورت می‌گیرد.
ممبینی همچنین از لزوم تغییر بند7-2 قانون بودجه سال1392 خبر داد و گفت: مورد دیگری که در اصلاحیه بودجه خواهیم داشت، تغییر بند 7-2 است که بدون اصلاح آن بودجه عمرانی معطل می‌ماند.

 


وزرای اقتصادی دولت یازدهم در دومین جلسه کابینه اخبار جدیدی را در حوزه‌های مختلف اقتصادی اعلام کردند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد بحث هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: هدف ما این است که در این زمینه مصوبات مجلس و قانون را عیناً اجرا کنیم.
علی طیب‌نیا صبح دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه چه زمینه‌هایی لازم است که فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها محقق شود گفت: باید نه تنها جلوی رشد نقدینگی و تورم گرفته شود بلکه باید ثبات ارز نیز ایجاد شده که در این صورت هدفمندی یارانه‌ها به صورت کامل اجرا خواهد شد.
وی همچنین درباره انتخاب رئیس کل بانک مرکزی گفت: به زودی وی از سوی رئیس جمهور معرفی می‌شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سؤال که برنامه دولت برای پروژه‌های ناتمام چیست؟ عنوان کرد: با توجه به محدودیت منابع در نظر داریم که برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اولویت‌بندی منابع صورت گیرد.
به گزارش ایسنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت از اتخاذ تصمیماتی برای بازار خودرو تا دو سه هفته دیگر خبر داد.
محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت،‌معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود دولت در تعیین نرخ خودرو تصمیماتی گرفته و مباحثی در این زمینه مطرح شده گفت: چیزی در این زمینه در دولت مطرح نشده و ما در حال بررسی این موضوع هستیم و تا دو سه هفته دیگر تصمیماتی که در این زمینه اتخاذ می‌شود اعلام می‌کنیم.
نعمت‌زاده با اشاره به برنامه کوتاه مدت 100 روزه خود و ابراز امیدواری از این که برنامه در طول زمانی خود به نتیجه‌ای برسد، در مورد ضرورت فعال‌تر شدن بخش معادن گفت: قطعاً این بخش باید فعال‌تر شود البته نباید این تصور را داشت که درعرض مدت کوتاهی می‌توان به نتیجه رسید و باید براساس برنامه حرکت کرد. همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بخشی را برای توجه به مردم و اجحاف‌هایی که به آنها می‌شود در وزارتخانه شکل می‌دهم.
واعظی در حاشیه جلسات هیأت دولت در جمع خبرنگاران در راستای حمایت وزارت ارتباطات از بخش خصوصی،‌گفت: تمام زیرساخت‌ها را برای بهره‌برداری از بنگاه‌های کوچک فراهم می‌کنیم و مبنای قطعی‌مان این است که از بخش خصوصی حمایت و این بخش را فعال کنیم.
واعظی در پاسخ به اینکه هم اکنون روی قبوض تلفن بخشی به اسم هوشمند کشوری وجود دارد که هزینه‌هایی را از مردم دریافت می‌کند آیا در این موارد نظارتی وجود دارد اظهار کرد: بنا دارم بخشی را شکل دهم که طی آن مردم و بخش‌های مختلف وقتی احساس کنند که به آنها اجحاف شده و یا فشاری به آنها وارد آمده است این موضوع بررسی شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: ما می‌خواهیم آنچه که اتفاق می‌افتد براساس قانون انجام شود و خلاف مقررات کاری انجام نشود.
وی در عین حال اظهار کرد: بالاخره در ارتباط با خدمات مختلفی که اپراتورها ارائه می‌دهند اشکالی وجود دارد و آن اینکه مردم فکر می‌کنند برخی از این خدمات مجانی است و با فعال کردن یک شماره،‌کاری برایشان انجام می‌شود، در حالی که مردم هم نسبت به این موارد آشنایی داشته باشند و اینها را پرداخت نکنند.
بنابراین گزارش: وزیر نیرو هم گفت: تمام سوابق مربوط به دریاچه ارومیه را جمع‌آوری کرده‌ایم و در همین راستا هفته آینده جلسه خواهیم داشت. حمید چیت‌چیان در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در مورد تصمیماتی که درباره دریاچه ارومیه گرفته شده است، گفت: ما در همین چند روز تمام طرح‌هایی که در گذشته مطالعه شده و همچنین مصوباتی که در دولت سابق وجود داشته است را مورد توجه قرار دادیم. قبلاً هم در این راستا با مسئولیت سازمان محیط زیست کارگروهی تشکیل شده بود و طرح‌هایی را آماده کرده بودند. ما سوابق این مسأله را جمع‌آوری کرده و می‌کنیم.
وی افزود: به یاری خدا برطبق هماهنگی‌ها قرار است که هفته آینده اولین جلسه این کمیته برگزار شود و ما در این جلسه تمام اقدامات گذشته را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم تا ببینیم برای آینده چه کنیم. پیش‌بینی ما این است که نتیجه این کار طی دو ماه به هیأت دولت ارائه شود. این گزارش حاکی است: وزیر جهاد کشاورزی نیز با اعلام این که قیمت تضمینی محصولات کشاورزی باید قیمت‌های واقعی و منطقی باشد، گفت: این قیمت‌ها باید برای کشاورزان نیز اقتصادی باشد.
محمد حجتی در پایان جلسه دیروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران افزود: باید طرح‌های افزایش تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم نیز پیش از کشت تا زمان برداشت دنبال شود تا تولید اقتصادی داشته باشیم.
حجتی اظهار داشت: اگر قیمت تضمینی محصولات کشاورزی منطقی و واقعی باشد می‌تواند بسیاری از مشکلات از جمله مشکلات کشاورزان را حل کند.
وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤالی درباره این که چرا برغم خودکفایی کشور در زمینه گندم، سالانه حدود پنج میلیون تن واردات داریم و به همان اندازه نیز شاهد قاچاق این محصول کشاورزی هستیم؟، گفت: من مسئول مقابله با قاچاق نیستم بلکه مسئولیت بخش تولید را برعهده دارم.حجتی اضافه کرد: از رقم قاچاق 5 میلیون تنی گندم خبری ندارم و فکر نمی‌کنم که این عدد درست باشد.

 


بر اساس مصوبه هیات پذیرش اوراق بهادار پنج شرکت از بورس تهران حذف و به بازار پایه فرابورس منتقل شدند.
براساس مصوبه هیات پذیرش اوراق بهادار، شرکت‌های جوش و اکسیژن ایران، ماشین‌‌آلات تراکتورسازی ایران، داروسازی تهران دارو، ورزیران و تولید تجهیزات سنگین هپکو از بورس تهران حذف و به بازار پایه فرابورس منتقل شدند.
هیات پذیرش اوراق بهادار هر ساله وضعیت شرکت‌های بورسی را بررسی کرده و به دلایلی چون زیان انباشته، سرمایه اندک و مشمول شدن ماده 141 قانون تجارت و یا عدم اطلاع‌رسانی اقدام به جابه‌جایی و یا حذف شرکت‌های بورسی می‌کند.
در همین حال، معاون شرکت بورس از پذیرش چهار شرکت در بورس تهران و احتمال درج آنها در هفته آینده خبر داد.
محمدرضا عربی در گفت‌وگو با ایسنا از پذیرش چهار شرکت در بورس تهران خبر داد و گفت: شرکت‌های هلدینگ دارویی تامین، صدر تامین، هلدینگ سیمان و نفت سپاهان در بورس تهران پذیرفته شده است که در صورت انجام اقدامات لازم سهام آنها عرضه می‌شود.
وی در مورد زمان عرضه سهام این شرکت‌ها در بورس گفت: در صورتی که پروسه نهایی ثبت نزد سازمان و تبدیل شدن به سهامی عام نهایی شود، شرکت‌های هلدینگ دارویی و صدر تامین هفته آینده در بورس تهران درج می‌شود.
وی با بیان اینکه شرکت‌های نفت سپاهان و هلدینگ سیمانی نیز در بورس تهران پذیرفته شده است، عنوان کرد: ‌در حال حاضر اقدامات ورود این دو شرکت نیز انجام شده و بعد از ثبت نزد سازمان بورس و تبدیل آن به سهامی عام، نام این دو شرکت نیز در بورس تهران درج می‌شود تا سهام آنها برای عرضه در بورس آماده شود.

 


شرکتی که مدعی واردات و فروش خودروهای آمریکایی جنرال موتورز در ایران شده برای پیگیری‌های قانونی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان تعزیرات و همین طور سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان معرفی شد.
حسن رادمرد، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایسنا درباره شرکتی که مدعی اخذ نمایندگی فروش خودروهای آمریکایی در ایران شده است با بیان مطلب بالا و این که فعالیت‌های این شرکت غیرقانونی است، بیان کرد: ما هیچ نمایندگی به این شرکت نداده‌ایم و اگر مسئولان این شرکت مدعی چنین موضوعی شده‌اند باید آن را ثابت کنند.
وی ادامه داد: این شرکت به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شده و سازمان حمایت نیز در حال پیگیری این موضوع است.
رادمرد تاکید کرد: فردی که ادعای اخذ نمایندگی از شرکت جنرال موتورز کرده را به هیچ‌وجه نمی‌شناسیم و حتما با وی برخورد می‌شود.
به گفته او تبلیغات صورت گرفته در زمینه فروش خودروهای آمریکایی در ایران غیرقانونی بوده و مجوزی در این رابطه صادر نشده است. این شرکت مجوزی برای واردات خودروهای آمریکایی به ایران ندارد و تبلیغاتش غیرقانونی است.
معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که برای پیگیری این موضوع در حال مکاتبه با سازمان حمایت هستیم تصریح کرد: این شرکت از وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر نهادهای قانونی مجوزی برای واردات این خودروها به ایران اخذ نکرده و انجام هرگونه تبلیغی از سوی آن غیرقانونی است.

 


معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با ادغام دو معاونت نظارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست‌جمهور خبر داد.
محمدباقر نوبخت با اشاره به لزوم احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اظهار کرد: اصلاح نظام برنامه‌ریزی کشور که متضمن اصلاح نظام مالی و بودجه‌ای و اصلاح در نظام منابع انسانی کشور است، با پشتوانه کارشناسی 8 ساله و با ادغام دو معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در دستور کار عملیاتی دولت قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در سال‌های گذشته موجب نابسامانی در حوزه بودجه و منابع انسانی دولت شد افزود: این امر همواره مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته و رئیس‌جمهور به درستی احیای مجدد این سازمان را از اهم برنامه‌های دولت در ایام انتخابات اعلام کردند و اکنون با استقرار دولت و با همکاری مجلس شورای اسلامی در اسرع وقت و در چارچوب برنامه 100 روزه دولت تدبیر و امید این امر محقق خواهد شد.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با بیان این که باید رشد اقتصادی با توزیع عادلانه ثروت همراه شده و توسعه بر محور انسان شکل گیرد بیان کرد: توسعه در مسیر تطور مفهومی خود تاکنون بسیاری از مفاهیم را دربر گرفته و امروز تمام دنیا به این نتیجه رسیده که باید توسعه بر محور انسان شکل گرفته و در نهایت با رشد اقتصادی زمینه‌ساز توزیع عادلانه ثروت در جامعه را فراهم آورد.
نوبخت ادامه داد: کشور ما پیش از انقلاب و از اواخر دهه 30 که اولین برنامه 7 ساله عمرانی تدوین شد و پس از انقلاب اسلامی نیز با تدوین برنامه‌های 5 ساله توسعه که اکنون در اواسط دوره اجرای پنجم آن به سر می‌بریم در مسیر برنامه‌های توسعه‌ای قرار گرفته و همه باید تلاش کنیم تا کشور گام‌های استواری در این زمینه بردارد.
سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی افزود: باید در روند برنامه‌ریزی توسعه‌ای کشور به صورت جامع و یکپارچه به مباحث مربوط به نیروی انسانی، منابع مالی و بودجه و حتی منابع طبیعی و زیست محیطی پرداخته شود و امیدواریم احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور زمینه لازم برای این امر را فراهم آورد.

 


معاون اول رئیس‌جمهور بیکاری و تورم را از جمله مشکلات اقتصاد کشور دانست و گفت: واگذاری 140 هزار میلیارد تومان شرکت دولتی بدون انتقال مدیریت آن به مردم ناقص بوده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، اسحاق جهانگیری در مراسم تودیع و معارفه وزیران امور اقتصاد و دارایی وزیر سابق اقتصاد را فردی دلسوز و پرتلاش دانست و تصریح کرد: وی زحمات زیادی را در شرایط بسیار سخت در این وزارتخانه کشید و اقدامات موثری را برای پیشرفت حوزه اقتصادی کشور انجام داد.
جهانگیری با تاکید بر این که ایران یکی از کشورهای باثبات منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود، افزود: دولت یازدهم تلاش خواهد کرد، تا ضمن حفظ حقوق ملت و همچنین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران، جلوی تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان گرفته شود.
وی با بیان اینکه مطمئن هستم با دانش و تخصص فوق‌العاده طیب‌نیا وزیر جدید امور اقتصاد و دارایی وضعیت اقتصادی کشور به سمت مطلوب‌تری هدایت خواهد شد، افزود: رئیس‌‌جمهور برای اولین بار در برنامه‌های کلیدی خود ساماندهی بخش اقتصاد کشور و به ویژه رفع مشکلات معیشتی مردم را عنوان کردند که این امر مسئولیت سنگین وزارت اقتصاد را برای اجرای این برنامه‌ها نشان می‌دهد.
وی گفت: سخنان وزیر سابق امور اقتصاد و دارایی برای بنده بسیار محترم است، اما ایشان از خصوصی‌سازی و واگذاری 140 هزار میلیارد تومان بنگاه به بخش خصوصی یاد کردند که باید در این رابطه مطرح شود که از این میزان چه مقدار به صورت واقعی به بخش خصوصی واگذار شده است؟
جهانگیری دیگر دغدغه مهم دولت یازدهم را ساماندهی خصوصی سازی‌ها دانست و گفت: هدف اصلی خصوصی سازی‌ها انتقال مالکیت و افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های خصوصی بود، اما متاسفانه باید بگویم خصوصی‌سازی تا حد زیادی از هدف اصلی خود فاصله گرفته است.
وی دیگر چالش جدی اقتصاد کشور را سهام عدالت دانست و گفت: امروز شرکت‌های بزرگ با حجم زیاد منابع شکل گرفته‌‌اند که باید این حجم دارایی به صورت موثری سازماندهی و بازدهی مطلوبی را از خود نشان دهد، تا در راستای آن شرکت‌های سرمایه‌گذاری دیگری نیز به وجود آیند.
معاون اول رئیس‌جمهور مسائل نظام بانکی را نیز دیگر عنصر کلیدی در اقتصاد کشور دانست و تصریح کرد: نباید سیستم بانکی از اهداف اصلی خود غافل شود.
طی 5 سال
سه بار رای اعتماد گرفتم
وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی گفت: علاوه بر آنکه در مدت 5 سال سه بار رای اعتماد گرفتم، 23 بار نیز در صحن مجلس شورای اسلامی برای پاسخگویی حاضر شدم.
سیدشمس‌الدین حسینی در مراسم تودیع خود و معارفه علی طیب‌نیا وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم افزود: این امر نشان‌دهنده آن است که مجلس ارتباط مناسبی با این مجموعه داشته است.
وی با بیان این که پس از 5 سال کار کردن در حوزه وزارت اقتصاد حرف‌های زیادی برای گفتن دارم، اما ذکر برخی از آنها مصلحت نیست، اظهار داشت: فعالیت در وزارت امور اقتصادی و دارایی مانند هوا برای تنفس است که اگر با آلودگی همراه شود همه به سرفه می‌افتند.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش‌های مختلف مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و به ثمر رساندن طرح جامع مالیاتی در کنار قانون مالیات‌های مستقیم در بخش مالیاتی کشور سبب شد تا بیش از 90 تا 95 درصد پیش‌بینی درآمدها محقق شود.
حسینی گفت: در بخش گمرکی نیز با همکاری و رایزنی با کمیسیون اقتصادی مجلس توانستیم لایحه گمرک را به تصویب برسانیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دهم درباره وضعیت بازار سرمایه نیز گفت: این بازار هم‌اکنون روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارد که اگر این امر ناشی از بازار ارز بود باید رشد 200 تا 300 درصدی تجربه می‌کرد اما هم‌اکنون رشد 500 درصدی را شاهد است.
حسینی درباره صنعت بیمه نیز گفت: خصوصی سازی در صنعت بیمه انجام شد و ضریب نفوذ بیمه قبل از زمان پیش‌بینی شده به 2 درصد رسید.
وی درباره سیستم بانکی گفت: با توجه به فشارهایی که در سال‌های گذشته به این سیستم وارد شده باید این بخش مورد دلجویی قرار گیرد هرچند که به آنها بدلیل فداکاری نمره ایثار می‌دهم.
به گفته وی همچنین در شرایط سخت 140 هزار میلیارد تومان واگذاری انجام شده است.
حسینی به وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی توصیه کرد طرح جامع مالیاتی را تکمیل کند، زیرا اصلاح قوانین مالیاتی از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها سخت‌تر است.
صرف کردن نفت در هزینه جاری شایسته دولت نیست
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه وابستگی به درآمدهای نفتی موجب ایجاد شرایط فعلی در اقتصاد کشور شده، گفت: با دو راهکار افزایش توان تولید و افزایش قدرت وصول مالیات این مشکل حل خواهد شد.
علی طیب‌نیا نیز در این مراسم با بیان اینکه حضور خود را در خانواده اقتصاد پاس می‌دارم، افزود: من با محیط وزارت اقتصاد از قبل آشنا بودم و با این جمع غریبه نیستم. این دستگاه از نظم سازمانی و هویت ویژه‌ای برخوردار است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه کشور در شرایط سختی قرار گرفته، به رکود اقتصادی و تورم اشاره کرد و افزود: این موارد شرایط ویژه‌ای را برای ما رقم زده که ناشی از چند عامل است، علت نهادی ایجاد کننده آنها ساختار اقتصادی نامتعادلی است که از گذشته به ارث برده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه شرایط تحریم تنها عامل تشدید کننده برای شرایط فعلی محسوب می‌شود، گفت: مقابله با شرایط ویژه و حل مشکلات اقتصادی مستلزم همدلی، همراهی و همفکری همه ارکان نظام است و حل مشکلات اقتصادی حتی توسط دولت به تنهایی میسر نیست و همه ارکان نظام در آن دخیل هستند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: وابستگی به درآمدهای نفتی، نفرین منابع نفتی است و شرایط خاصی بر کشور حاکم است که ناشی از وابستگی کشور به درآمدهای سهل الوصول نفت است، تمام ساختار دولت را به درآمدهایی که بسیار پرنوسان است وابسته کرده و همین امر باعث شد، در مقابل تکانه‌‌های خارجی آسیب‌پذیر باشیم.
وی گفت: شایسته دولت اسلامی نیست که نفت و ثروت ملی که متعلق به آیندگان است را صرف هزینه جاری کشور کند، بنابراین راهبرد دولت متنوع‌سازی درآمدهای دولت و کاهش وابستگی به نفت است که برای این کار از دو راهبرد اساسی استفاده می‌شود.
وی در تبیین این دو راهکار گفت: راهکار اول افزایش توان تولید و ثروت‌آفرینی در کشور است که موجب درآمدزایی بیشتر می‌شود و دوم افزایش مالیات ستانی است، تا وابستگی به نفت در ساختار بودجه کاهش یابد.
به گفته طیب‌نیا برای تحقق راهبرد اول نیاز به اقدامات گسترده در جهت بهبود محیط کسب و کار و خصوصی‌سازی واقعی است.
وی ادامه داد: برای افزایش قدرت مالیات‌ستانی هم باید پایه‌های مالیاتی گسترده شود و برای جلوگیری از فرار مالیاتی و استقرار نظام جامع مالیاتی تلاش کرد.

 


شاخص بورس تهران برای سومین روز پیاپی کاهش یافت.
بر همین اساس شاخص کل بازار سرمایه دیروز با کاهش 286 واحدی، 59281 واحدی شد و همچنین ارزش بازار که با حضور نماد همراه اول 8400 میلیارد تومان افزایش یافته بود به مرز 292 هزار میلیارد تومان رسید.
بنابراین گزارش، روز چهارشنبه بیش از 511 میلیون برگه سهم به ارزش نزدیک به 165 میلیارد تومان داد و ستد شد و بیشتر شاخص‌های منتخب بازار با کاهش روبرو شدند؛ بیشترین کاهش را شاخص آزاد شناور تجربه کرد.
بانک ملت با 62 واحد کاهش و ملی صنایع مس ایران با 49 واحد افزایش به ترتیب تاثیر منفی و مثبت بر شاخص داشتند.
همچنین بانک پاسارگاد با 35 واحد، بانک پارسیان 31 واحد، بانک تجارت 23 واحد، هلدینگ تأمین با 23 واحد و معدنی و صنعتی گل‌گهر با 25 واحد در روند منفی شاخص اثر گذاشتند.
شاخص فرابورس نیز با افزایش دو واحدی 613 واحد شد و بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس را شتران (پالایش نفت تهران) با 35/1 افزایش داشت. دلیل این مسئله افزایش قیمت محصولات پالایشگاه‌هاست.
در همین رابطه، صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار طی گفت‌وگویی با فارس از فروش محصولات پالایشگاه‌ها بر مبنای فوب خلیج‌فارس به شرکت ملی پالایش و پخش خبر داد.
از سوی دیگر با ابلاغیه سازمان توسعه تجارت مبنی بر توقف صادرات الکیل بنزین خطی قیمت سهام صنایع شیمیایی بورس کاهش شدیدی یافت.
این سازمان علت توقف فوق را تنظیم بازار داخل اعلام کرده است. همچنین دیروز سهام مخابرات نیز در بورس صف فروش سنگینی را تجربه کرد که دلیل آن نیز لغو مصوبه افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت همراه بود.
در همین حال شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند و بانک اقتصاد نوین نیز بیشترین عرضه را در بازار روز چهارشنبه به خود اختصاص دادند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10