(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 02 شهریور 1392 - شماره 20573

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
جنگ روانی تازه یک موسسه آمریکایی درباره سایت پارچین
در تماس تلفنی با وزیران خارجه روسیه و ترکیه
ظریف: استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه کار تروریست‌هاست
درمکتب امام
معاون بین‌الملل دفتر رهبر انقلاب: دشمنان به دنبال از بین بردن پیوند تاریخی سوریه با جبهه مقاومت هستند
وزیر خارجه در برنامه‌ای تلویزیونی تشریح کرد
وزارت خارجه مانند مردم از حقوق هسته‌ای کوتاه نمی‌آید
جانشین فرمانده سپاه در اختتامیه اجلاس بسیج اساتید: آمریکا به دنبال کاهش شعاع نفوذ ایران در سوریه است
ایران حمله هوایی رژیم صهیونیستی به لبنان را محکوم کرد
امیر پوردستان اعلام کرد
نمایش تسلیحات جدید ارتش در رژه 31 شهریور
شورای نگهبان ایرادات طرح سنجش دانشجو در دانشگاه‌ها را اعلام کرد
وزیر کشور: گمانه‌زنی رسانه‌ها درمورد استانداران مورد تایید نیست
رادیو صدای روسیه: دولت و ملت ایران از حقوق هسته‌ای خود کوتاه نمی‌آیند
تشییع پیکر مستندساز شهید ایرانی در بابلسر
حجت‌الاسلام قرائتی: باید ستاد ازدواج آسان برای جوانان تشکیل شود
با حکم رئيس مجلس «اسماعیلی» رئيس هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین شد
   


یک مؤسسه مطالعاتی در آمریکا برمبنای تصاویر جعلی ماهواره‌ای مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران در حال آسفالت کردن بخشی از سایت پارچین است.
به گزارش شبکه خبری «فاکس نیوز»، مؤسسه آمریکایی مطالعات علوم و امنیت بین‌المللی (ISIS) در گزارشی مدعی شد: تصاویر ماهواره‌ای اخیر تغییرات بیشتری در سایت نظامی پارچین را نشان می‌دهد.
طبق ادعای این گزارش، تصاویری را که شرکت ماهواره‌ای «دیجیتال گلوب»، در 13 آگوست گرفته، آسفالت کردن بخشی از مجتمع پارچین را نشان می‌دهد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها خواستار بازدید از آن شده است.
در بخش دیگری از این مطلب آمده است: ایران به آژانس اجازه دسترسی به این سایت را نداده و برخی گمانه‌زنی‌ها درباره این که آسفالت کردن پارچین و سایر فعالیت‌های انجام شده در آن در راستای تلاش برای پنهان کردن آثار فعالیت تسلیحات هسته‌ای است، رد کرده است.
به گزارش فارس آژانس انرژی اتمی بارها در گزارش‌های خود به بازرسی‌های بازرسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران اشاره کرده است. ایران همچنین به منظور نشان دادن حسن نیت خود، با وجود این که پارچین سایتی نظامی محسوب می‌شود، پیشتر یک بار در سال 2005 اجازه بازرسی از این منطقه را به بازرسان آژانس داده است.
پس از بازدید بازرسان، آژانس در گزارش خود درباره بازدید چنین نوشت: «آژانس در این بازدید (ژانویه 2005 از پارچین) پنج ساختمان را برگزید و توانست آزادانه به ساختمان‌ها و پیرامون آنها دسترسی پیدا کرده و همچنین اجازه یافت از آنها نمونه‌برداری کند.
اما نتایج این نمونه‌برداری، وجود مواد هسته‌ای را نشان نداد و آژانس اثری از تجهیزات یا مواد چند منظوره در اماکنی که بازدید کرد، ندید.
البته این نخستین بار نیست که مؤسسه مطالعات علوم و امنیت آمریکا با استناد به تصاویر ماهواره‌ای مدعی انجام برخی تغییرات در سایت پارچین می‌شود. پیشتر نیز این مؤسسه که ریاست آن را دیوید آلبرایت برعهده دارد در گزارش‌های مختلف از تغییرات اساسی در مرکز پارچین خبر داده بود که طبق ادعای این مرکز، تغییرات صورت گرفته در مرکز پارچین شامل «تخریب سازه و خاک‌برداری» بوده است.
آلبرایت در برهه‌های زمانی مختلف به ویژه زمان مذاکرات هسته‌ای یا هنگامی که بحث درباره برنامه هسته‌ای ایران داغ می‌شود، سابقه فضاسازی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران را در پرونده خود دارد.
در ادامه جنگ روانی موسسه علوم و امنیت بین‌الملل درباره سایت پارچین برخی رسانه‌های غربی از ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر بازداشت یک شهروند سیرالئونی به دلیل تلاش برای فروش مواد هسته‌ای به ایران خبر داده‌اند.
در این خبر مقامات قضایی فدرال آمریکا ادعا کرده‌اند که «پاتریک کمپبل»، اهل کشور آفریقایی سیرالئون زمان ورود به ایالات متحده، در فرودگاه «جان اف کندی» بازداشت و به اقدام به نیت فروش مواد هسته‌ای به دولت ایران متهم شده است.
ادعا شده که هنگام دستگیری وی، از او مقداری ماده کیک زرد به دست آمد که در پاشنه کفش‌هایش جاسازی کرده بود و ظاهرا در نظر داشت آن را به عنوان نمونه محموله اصلی در اختیار خریداران قرار دهد!
مقامات آمریکایی و رسانه‌های غربی دلیلی برای حضور این بازرگان آفریقایی در آمریکا همراه با مواد هسته‌ای یا ارتباط وی با ایران اعلام نکرده‌اند.

 


وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با همتایان روسی و ترکیه‌ای خود ضمن محکوم کردن حمله شیمیایی اخیر در سوریه، مسئولیت این اقدام جنایتکارانه را متوجه گروه‌های تروریستی و تکفیری در این کشور دانست.
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان و احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه چهارشنبه شب در یک گفت‌وگوی تلفنی، موضوع به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در سوریه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
در این تماس تلفنی وزیر امورخارجه کشورمان، با اشاره به موضع قاطع جمهوری اسلامی ایران در نفی به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی، هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی را قویاً محکوم کرد و اظهار داشت: چنانچه این موضوع صحت داشته باشد، قطعاً توسط گروه‌های تروریستی و تکفیری انجام شده است که در عمل نشان داده‌اند از هیچ جنایتی رویگردان نمی‌باشند.
وی در خصوص ادعای برخی رسانه‌های غربی مبنی بر واردکردن اتهام به دولت سوریه برای استفاده از این سلاح‌ها، گفت: چگونه در حالی که بازرسان سازمان ملل در سوریه حضور دارند و دولت این کشور با تسلط در حال عقب راندن تروریست‌ها می‌باشد، دست به چنین اقدامی می‌زند، و لذا این عمل جنایتکارانه توسط گروه‌های تروریستی انجام گرفته که منافع آنها در گرو تشدید بحران در سوریه و بین‌المللی کردن آن است.
ظریف با اشاره به محکومیت این حادثه توسط دولت سوریه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در تماس نزدیک با دولت سوریه برای بررسی جوانب مختلف این موضوع است.
وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این تماس با ابراز نگرانی از به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در سوریه، خواهان روشن شدن صحت و سقم و ابعاد این موضوع و ادامه تماس‌ها و رایزنی‌های دو کشور برای جلوگیری از گسترش بحران در سوریه شد.
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز در تماس تلفنی با دکتر «محمد جواد ظریف»، انتصاب وی به سمت وزیر امور خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران را تبریک و نسبت به ادامه همکاری متقابل و تنگاتنگ با ایران، توسعه همکاری بین روسیه و ایران در راستای منافع دو کشور، تحکیم ارتباطات منطقه‌ای و حمایت از ثبات و امنیت بین‌المللی ابراز امیدواری کرد.
در این گفت‌وگوی مبسوط تلفنی که عصر روز پنجشنبه صورت گرفت، وزرای امور خارجه دو کشور،‌تحولات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی و مسائل مورد علاقه مشترک بویژه موضوع هسته‌ای را مورد بحث و بررسی قرار دادند و بر ادامه رایزنی‌ها و مشورت‌های متقابل تأکید کردند.
موضوع سوریه نیز از دیگر مباحث جدی در این تماس تلفنی بود که طرفین بر ضرورت حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه از طریق راه کارهای سیاسی تأکید و ضمن محکومیت شدید بکارگیری احتمالی سلاح‌های شیمیایی در این کشور از سوی تروریست‌ها، نگرانی عمیق خود را نسبت به افزایش تنش‌ها در سوریه ابراز کردند.
حمله شیمیایی سه روز قبل به حومه دمشق به کشته شدن بیش از 1300 نفر منجر شد و سوریه تأکید دارد که مخالفان برای افزایش فشار سیاسی بر دمشق دست به این ماجراجویی زده‌اند.
در همین رابطه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که رژیم متبوعش تاکنون از به کارگیری انواع تسلیحات ممنوعه علیه فلسطینی‌ها هیچ گونه کوتاهی نکرده است، ادعاها درباره توسل دولت سوریه به تسلیحات شیمیایی علیه سوری‌ها را بسیار نگران کننده خواند و ایران رابه استفاده از سوریه به عنوان «زمین آزمایش» متهم کرد.
پی‌گیری سرنوشت دیپلمات ربوده شده دریمن
پی‌گیری سرنوشت دیپلمات ربوده شده ایرانی در صنعا پایتخت یمن از دیگر موضوعاتی بود که وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی همتای یمنی خود انجام داد.
«ابوبکر القربی» وزیرامور خارجه یمن در تماس تلفنی با محمد جواد ظریف ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای وزیر امور خارجه کشورمان، برآمادگی یمن برای توسعه روابط دو کشور تأکید کرد.
در این تماس تلفنی که پنجشنبه صورت گرفت، وزیر امور خارجه یمن با اشاره به تلاش‌های دولت متبوعش برای آزادی نوراحمد نیکبخت دیپلمات ایرانی ربوده شده در صنعا، با بیان اینکه دولت یمن به صورت جدی موضوع را پیگیری کرده، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک این اقدامات به نتیجه رسیده و دیپلمات ایرانی آزاد شود.
محمد جواد ظریف نیز ضمن تشکر خاطرنشان کرد: از استقرار و وحدت یمن حمایت کرده و خیرخواه این کشور است. وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشکر از تلاش‌های دولت یمن برای آزادی دیپلمات ایرانی، ابراز امیدواری کرد با اقدامات جدی‌تر دولت یمن آقای نیکبخت هر چه سریع‌تر آزاد شود.

 


من دست و بازوی مجاهدان راه حق را می‌بوسم
من دست و بازوی همه عزیزانی را که در سراسر جهان کوله‌بار مبارزه را بر دوش گرفته‌اند و عزم جهاد در راه خدا و اعتلای عزت مسلمین را نموده‌اند، می‌بوسم.
و سلام و درودهای خالصانه خود را به همه غنچه‌های آزادی و کمال نثار می‌کنم.
آئین انقلاب اسلامی - ص 424

 


معاون بین‌الملل دفتر رهبر انقلاب تأکید کرد: هدف جبهه استکبار در سوریه منصرف کردن جمهوری اسلامی از هدایت مسایل منطقه بود و می‌خواستند پیوند تاریخی سوریه با جبهه مقاومت را از بین ببرند.
حجت‌الاسلام والمسلمین «محسن قمی» در جمع دانشجویان حاضر در دومین دوره آموزشی ضیافت رسانه در پردیس فنی مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به حوادث کشور بحرین، گفت: مردم بحرین در دو سال اخیر در برابر تمام خشونت‌های حکومت نه تنها عقب‌نشینی نکردند بلکه با استقامت در جهت اهداف خود پیشروی کرد و روحیه مذهبی مردم بحرین را نیز تقویت کرد.
وی با اشاره به تجمع‌های مردم به نفع مردم بحرین در سراسر جهان ادامه داد: صدای مظلومیت مردم بحرین در اکثر دنیا شنیده شد، گروه‌های سیاسی بحرینی هم که با یکدیگر اختلاف داشتند برمحور رهبری شیخ عیسی قاسم گرد هم آمدند.
قمی با اشاره به حوادث سوریه افزود: در سوریه اصولاً انقلاب مردمی شکل نگرفت. تظاهرات مخالفان در شهرهای مرکزی به 100 هزار نفر هم نمی‌رسید و تنها در شهرهای مرزی مثل درعا این تظاهرات شکل گرفته بود، و از روز اول هم معارضین به درگیری مسلحانه روی آوردند.
معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه تروریست‌ها در ابتدا گمان می‌کردند در درازمدت می‌توانند حکومت اسد را سرنگون کنند،‌گفت: حوادثی اتفاق افتاد که مردم را به جریان تروریستی بدبین کرد، که از جمله می‌توان به تخریب قبر حجر بن عدی و اقدام غیرانسانی سرباز تروریست در جهت خوردن قلب سرباز سوری اشاره کرد.
وی افزود: از 32 کشور،‌تروریست به سوریه اعزام کردند و امروز بیش از 95 درصد فرماند‌هان مخالفان اسد سوری نیستند.
قمی در ادامه با اشاره به هدف جبهه استکبار از اقدام علیه سوریه گفت: هدف اینها در سوریه منصرف کردن جمهوری اسلامی از هدایت مسائل منطقه بود و می‌خواستند پیوند تاریخی سوریه با جبهه مقاومت را از بین ببرند و از حزب‌الله لبنان انتقام بگیرند و در نهایت امنیت رژیم صهیونیستی را تضمین کنند.
معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: ما به سیاست داخلی سوریه کاری نداریم و شاید انتقاداتی هم داشته باشیم، ما می‌گوییم در فلسطین، رفراندوم برگزار شود، در بحرین هم همین طور و در سوریه هم هر سوری یک رأی، اما جبهه معارض مخالف این حرف ماست چون با منافعش در تضاد است.
وی ادامه داد: شورای امنیت حتی یک دقیقه به بحرین اختصاص نداد ولی چند جلسه موضوع سوریه را بررسی کرد.
معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤالی در خصوص تغییر سیاست خارجی کشور با توجه به تغییر دولت گفت: خوشبختانه آقای روحانی خودشان در مسایل بین‌الملل و علی‌الخصوص بیداری اسلامی آشنایی دارند و ممکن است بعضی رویکردها در برخی جاها تغییر کند، اما رویکرد اصلی حمایت از مسلمانان که مورد تأیید رهبری هم هست، در دولت جدید هم ادامه می‌یابد.

 


رئيس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد جمهوری اسلامی از حقوق مردم کوتاه نخواهد آمد و به هیچ‌وجه در مورد حقوق ملت معامله نمی‌کنیم.
دکتر محمدجواد ظریف پنجشنبه شب در برنامه تلویزیونی دیروز، امروز، فردای شبکه سه به تشریح برنامه‌های وزارت امور خارجه پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ گفت.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه تحریم‌های شورای امنیت مبنای حقوقی ندارد، خاطرنشان کرد: ما باید این موضوع را روشن کنیم. تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده نیز با سوءاستفاده از ابزار فشار و سیاه‌نمایی و ترساندن دنیا از جمهوری اسلامی اعمال شده که مبنای قانونی ندارد و به دنیا تحمیل شده است.
ظریف اضافه کرد: براساس اصول مسلم حقوق بین‌الملل که مداخله در امور داخلی کشورها غیرقانونی است، تحریم‌های آمریکا بر ضد کشورهایی که با ایران معاملات پولی دارند، قانونی نیست.
وی ادامه داد: آمریکا از اینها سوء استفاده می‌کند و تصویر نادرستی از تحریم‌های شورای امنیت ارائه می‌دهد و تلاش می‌کند ایران را به‌عنوان تهدید امنیتی جلوه دهد و این تحریم‌های غیرقانونی را بر تحریم‌های شورای امنیت بار می‌کند که نیاز است با اینها برخورد شود و این برخورد هم در حوزه دیپلماسی حقوقی است که باید حضور فعال حقوقی داشته باشیم و هم در حوزه دیپلماسی دوجانبه و دیپلماسی اقتصادی و در حوزه دیپلماسی عمومی نیز با زبان منطقی و آرام نشان دهیم که جمهوری اسلامی آمادگی دارد این موضوع را سامان دهد و از نظر جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای ما نمی‌تواند غیرصلح‌آمیز باشد.
ظریف یادآور شد: فکر می‌کنم دنیا هنوز فهم درستی از ایران و انتخابات ایران ندارد و این در برخی پیام‌ها و در اظهارات شفاهی مقامات غربی روشن است. فکر می‌کنند بعد از انتخابات دولت آماده است از حقوق مردم صرف‌نظر کند، یا اینکه انتخابات را زمینه‌ای برای فشار و تاثیر فشار می‌دانند. این نشان می‌دهد که اینها یک بار دیگر جمهوری اسلامی را اشتباه فهمیدند.
رئيس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: این پیام اگر اشتباه فهمیده شود راه برای همکاری آینده باز نخواهد بود. جهان غرب و به ویژه آمریکا و اروپا نیاز دارد که این پیام را درست درک کند که مردم ایران از حقوقشان نخواهند گذشت، هیچ دولتی هم نمی‌تواند از حقوق مردم بگذرد اما در عین حال می‌خواهیم به دنیا نشان دهیم که هیچ تهدیدی از سوی ایران وجود ندارد.
وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی را در جهت امنیت کشور نمی‌دانیم و وجود این سلاح‌ها را تهدید امنیت می‌دانیم. این در دیدگاه‌های مقام معظم رهبری همواره متبلور بوده است و فتوای ایشان حرفی غیرقابل تردید است. دیدگاه استراتژيک ایشان که مبتنی بر واقعیات متحول بین‌المللی است، نیز همین طور است که سلاح هسته ای جایگاهی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران ندارد و مایه تهدید است به جای فرصت.
وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌آید غربی‌ها دائم در حال پرونده‌سازی برای ما و تشدید تحریم‌ها هستند تا امتیازات بیشتری دریافت کنند؟ گفت: تحریم‌ها بر مردم فشار ایجاد می‌کنند، اما باعث تغییر سیاست نمی‌شوند. غربی‌ها باید این را بفهمند که با فشار، تغییر سیاست حاصل نمی شود؛ اگر نیاز است به فهمی برسند این روش راه آن نیست. این فشار نه به تغییر سیاست انجامیده و نه خواهد انجامید.
وی با بیان اینکه تحریم‌های هوشمند برای غربی‌ها نتیجه‌بخش نبود، خاطرنشان کرد:‌ الان هدف تحریم‌ها مردم عادی هستند و تاثیری بر سیاست ندارد و مردم علی‌رغم تحریم‌ها آمادگی ندارند کشور و دولتشان از حقوق‌شان صرف‌نظر کند.
وزیر خارجه با بیان اینکه نیاز است به سمت حل و فصل موضوع برویم، اظهار داشت: ایران حقوقی دارد، از بین بردن این حقوق هیچ تضمین امنیتی برای هیچ جای دنیا ایجاد نمی‌کند. چه چیزی تضمین امنیتی ایجاد می‌کند؟ اینکه ایران بتواند از حقوق خود به شکلی که در مقررات بین‌المللی تعیین شده استفاده کند. ضمناً ما این آمادگی را داریم که برای دنیا مشخص شود ما برنامه غیرشفاهی در حوزه هسته‌ای نداریم و کل برنامه ما صلح‌آمیز است. اگر قرار باشد مفاهمه‌ای صورت گیرد باید براساس این دو محور باشد.
وی خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم هنوز اراده سیاسی در غرب شکل گرفته باشد ولی اگر اراده سیاسی در غرب شکل بگیرد، راه‌حل دم‌دست است؛ اما اگر فکر کنند با فشار و تحریم می‌توانند کار را پیش ببرند ما باید نشان دهیم این راه جواب نمی‌دهد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است علاوه بر شورای عالی امنیت ملی وزارت خارجه نقش فعالتری در بحث هسته‌ای داشته باشد؟ گفت: تصمیمی است که رئيس‌جمهور باید اتخاذ کنند. من در حوزه مذاکره هسته‌ای سابقه‌ای دارم و زمانی ایشان مسئول مذاکرات بودند من مسئول مذاکرات کارشناسی بودم. ورودی به بحث هسته‌ای دارم؛ اما اینکه چه میزان بنده یا وزارت خارجه در بحث هسته‌ای نقش داشته باشیم مربوط می‌شود به تصمیم ریاست جمهوری و مقامات عالی نظام. هر تصمیمی بگیرند بنده در حد خودم در خدمت آن تصمیم خواهم بود.
محمدجواد ظریف در ادامه برنامه دیروز، امروز، فردا درباره سفر سلطان قابوس به تهران و اینکه آیا حامل پیامی از سوی آمریکا برای ایران است؟ ایران و عمان را دو کشور همسایه دارای روابط دیرینه برشمرد و گفت: رهبران دو کشور همواره با هم تبادل نظر داشتند. سلطان عمان قبل از تحلیف رئيس‌جمهور اظهار علاقه کرده بود که اولین رهبر خارجی باشد که بعد از تحلیف به ایران بیاید.
ظریف با بیان اینکه موضوعات جدی روابط دو جانبه در این سفر مطرح خواهد شد، عنوان کرد: اینکه ایشان پیامی از جایی برای جمهوری اسلامی داشته باشد باید صبر کنیم در سفر ایشان مشخص شود؛ من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم.
وی درباره علت تردید رئيس‌جمهور کشورمان برای سفر به نیویورک نیز با بیان اینکه این طور نیست که رئيس‌جمهور هر ساله در اجلاس‌های مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند، افزود: خیلی مرسوم نیست همه ساله همه رؤسای جمهور در اجلاس‌های مجمع عمومی شرکت کنند.
وزیر خارجه توضیح داد: آقای روحانی اصرار دارد سفرهایش محتوایی باشد و برای شکل سفر نمی‌کند. می‌خواهد سفر دستاورد داشته باشد و کار اساسی، مذاکرات جدی دوجانبه و حضور فعال در مجمع عمومی داشته باشد.
وی با بیان اینکه اجلاس‌های مجمع عمومی فرصت را برای رؤسای جمهور و وزرای خارجه فراهم می‌کند که بدون سفر به دیگر کشورها با همتایان خود ملاقات کنند، اظهار داشت:‌ آقای روحانی وسواسی در این کارها و هزینه‌ها دارد و یک مقدار تامل کردند، ولی معتقدم با توجه به شرایط و مباحث مهمی که امسال در مجمع عمومی هست از جمله اجلاس ویژه خلع سلاح هسته‌ای، حضور رئيس‌جمهور در سازمان ملل حتما مفید خواهد بود؛ البته تصمیم با ایشان است.

 


جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه استراتژی آمریکا این است که ایران را مهار کند گفت: آمریکا به دنبال آن است که نگذارد سیاست‌های ایران در سوریه اعمال شود و می‌خواهد شعاع نفوذ ایران را کاهش دهد.
سردار حسین سلامی در مراسم اختتامیه چهاردهمین اجلاس سالانه اساتید بسیج کشور اظهار داشت: انقلاب اسلامی در ایران اتفاق افتاد اما شعاع نفوذ آن دل‌های صاحبان قدرت‌های جهانی را درنوردید. به همین خاطر شاهد واکنش‌های جهانی علیه انقلاب هستیم و دلیل این واکنش این است که مقیاس عمل انقلاب مقیاس جهانی است.
جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: چرا زمانی که انقلاب اسلامی نظم کهنه نظام دو قطبی را فرو ریخت توسط همه قدرت‌ها به چالش کشیده شد؟ چه معمایی در دوران دوقطبی جنگ سرد وجود داشت که با انقلاب اسلامی قدرت‌های متضاد جنگ سرد علیه ایران با هم متحد شدند؟ راز اتحاد شرق و غرب علیه انقلاب ایران چه بود؟ این نشان‌دهنده موج عظیم فکری است که انقلاب اسلامی در جهان ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در یک نبرد جهانی قرار دارد، خاطرنشان کرد: برخورد دشمنان با جمهوری اسلامی از آرمان‌های بزرگی سرچشمه می‌گیرد که دشمن حاضر نیست از آنان دست بکشد و در این وضعیت دل‌بستن به تغییر حالت توسط دشمن عملا ممکن نیست چرا که برخورد جمهوری اسلامی با دشمن برخورد دو اراده متضاد است که دارای ماهیت‌های متضادی نیز هست.
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود پیرامون سه استراتژی‌ای که آمریکا در قبال ایران دنبال می‌کند،‌ گفت: اولین استراتژی‌ای که آمریکا در قبال ایران دنبال می‌کند این است که ایرانی‌ها را درگیر کند و اجازه آزادی عمل به آنان ندهد.
وی افزود: دومین استراتژی آمریکا این است که ایران رامهار کند. آمریکا به دنبال آن است که نگذارد سیاست‌های ایران در سوریه اعمال شود و می‌خواهد شعاع نفوذ ایران راکاهش دهد. حال با این وضعیت جمهوری اسلامی توانسته است آزادی عمل خود را حفظ کند.
به گزارش فارس، سردار سلامی استراتژی دیگری که آمریکا به دنبال آن است را بازدارندگی عنوان کرد و گفت: آمریکا می‌خواهد ایران دست از تهاجمش به منافع دنیای غرب بردارد و بعد از این آمریکا به دنبال مذاکره با ایران است. در حقیقت استراتژی مذاکره غرب با ما سه مرحله عنوان شده را در بر می‌گرفت البته جمهوری اسلامی نیز در برابر این فشارها مقاومت کرده است و نگذاشته راهبرد غرب در منطقه اجرا شود و در کنار آن میدان نفوذ خود را افزایش داده است.

 


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان حمله هوایی رژیم اشغالگر قدس به خاک لبنان را شدیداً محکوم کرد.
سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه روز جمعه در واکنش به حمله هوایی رژیم اشغالگر قدس به خاک لبنان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به لبنان را که تجاوز آشکار و نقض قوانین و مقررات بین‌المللی به ویژه حاکمیت ملی لبنان می‌باشد به شدت محکوم می‌کند. وی افزود: یقیناً دولت و ملت لبنان به خوبی از نیات شوم صهیونیست‌ها در فضای پر التهاب منطقه آگاه بوده و اجازه هیچگونه سوء استفاده و سودجویی تجاوزکارانه به آنان را نخواهند داد.
عراقچی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از نهادهای مسئول بین‌المللی و منطقه‌ای به ویژه سازمان همکاری اسلامی می‌خواهد ضمن محکومیت صریح تجاوز اخیر صهیونیست‌ها، به مسئولیت خطیر خود در جلوگیری از تکرار اینگونه اقدامات مغایر با مقررات بین‌المللی عمل کنند.

 


فرمانده نیروی زمینی ارتش تاکید کرد: در رژه 31 شهریور نیروهای مسلح دستاوردهای دفاع زمینی، هوایی، دریایی و سلاح‌های جدید پدافند هوایی برد متوسط و برد بالا نمایش داده می‌شود.
امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه مراسم تجلیل از آزادگان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بخشی از توانمندی‌ها و اقتدار نیروهای مسلح در هفته دفاع مقدس نشان داده می‌شود تا مردم آنها را مشاهده و از آن آگاه شوند و پیامی برای تهدیدات دشمنان است.
وی ادامه داد: در رژه 31 شهریور نیروهای مسلح دستاوردهای دفاع زمینی، هوایی، دریایی و سلاح‌های جدید پدافند هوایی برد متوسط و برد بالا نمایش داده می‌شود.
فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به رزمایش قمر بنی‌هاشم(ع) اظهار داشت: این رزمایش یک رزمایش زرهی است و اگرچه از همه یگان‌های نزاجا از جمله هوانیروز در نقش پشتیبانی و دشمن‌نما استفاده می‌شود.
پوردستان با تاکید بر اینکه در این رزمایش از گلوله‌های صددرصد جنگی استفاده می‌شود، گفت: این رزمایش در سه محور عمده در جنوب شرق کشور برگزار می‌شود و یک صحنه رزم ناهمتراز را نشان می‌دهیم.
وی همچنین اعلام کرد مرحله عملیاتی این رزمایش یک هفته به طول می‌انجامد و البته جابجایی و استقرار نیروها 50 روز زمان می‌برد.
فرمانده نیروی زمینی ارتش در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به یگان پهپادی این نیرو گفت: این یگان یکی از سازمان‌هایی است که در ساختار جدید نیروی زمینی ارتش ارتقا پیدا کرده است و گردان پهپادی به گروه پهپادی ارتقا پیدا کرده که تاکنون نیز همکاری‌هایی با بخش خصوصی و پهپادهای مختلفی در اختیار گرفته است.
پوردستان تاکید کرد: از این پهپادها هم در جهت عکسبرداری و فیلمبرداری آنلاین و هم هدف استفاده می‌شود.
فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: این پهپادها قابلیت انتحاری علیه اهداف پروازی و زمینی مثل تانک، نفربر و... را دارند که به صورت یک بمب متحرک عمل می‌کنند.

 


شورای نگهبان نظر خود را در مورد طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور اعلام کرد.
طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب جلسه مورخ شانزدهم مردادماه یک هزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 92/5/30 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
شورای نگهبان در خصوص این مصوبه اعلام کرد انجام کلیه وظایف و اختیارات مقرر در این قانون باید با رعایت سیاست‌های کلی نظام و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد و الا مغایر اصل 57 قانون اساسی شناخته می‌شود.
همچنین به گزارش روابط عمومی شورای نگهبان، لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور مصوب جلسه مورخ یکم مردادماه یک هزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی در جلسات متعدد شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
شورای نگهبان در خصوص این مصوبه اعلام کرد در بند 4 ماده 57، نظر به اینکه از آنجا که واگذاری تعیین شرایط فردی و صنفی داوطلبان امری تقنینی است و واگذاری آن به آیین‌نامه، مغایر اصل 85 قانون اساسی شناخته شد.
همچنین طبق نظر اعضای شورای نگهبان در ماده 27 موضوع اصلاح ماده 42، مناسب است در خصوص استان‌هایی که تعداد واحد صنفی آنها کمتر از نصاب تعیین شده در این ماده است نیز ارائه طریق شود.

 


وزیر کشور تاکید کرد هیچ یک از لیست‌ها و گمانه‌زنی‌ها در ارتباط با گزینه‌های استانداری‌های کشور مورد تایید بنده نیست.
«عبدالرضا رحمانی فضلی» در پاسخ به این سؤال که آیا انتصاب  سید محمد پژمان شهردار فعلی مشهد به عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور از سوی حضرتعالی صحت دارد، اظهار کرد: این خبر صحت ندارد.
وی با اشاره به لیست‌ها و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها مبنی بر گزینه‌های استانداری‌های کشور گفت: هیچ یک از گمانه زنی‌ها و لیست‌های استانداری‌ها مورد تایید بنده نبوده و صحت ندارد.
وزیر کشور در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه تا چه زمانی استانداران تغییر یافته و مشخص می‌شوند، افزود: به نظر بنده تعیین تکلیف این موضوع زمان ندارد چراکه نیاز به بررسی و کارشناسی و ارزیابی‌هایی دارد.
رحمانی فضلی در گفت و گو با تسنیم تاکید کرد: ما باید ارزیابی‌های لازم را داشته باشیم چراکه قصد دارم این موضوع با دقت انجام شود تا حق کسی هم ضایع نشده و گزینه مناسب تعیین شود؛ انشاءالله با ارزیابی‌های کامل این موضوع انجام می‌شود.
هیچ دستگاه شنودی در منزل وزیر کشور کشف نشده است
يک منبع آگاه در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران ضمن تکذيب خبر منتشر شده مبني بر کشف دستگاه استراق سمع جاسازي شده در منزل رحماني فضلي، وزير کشور دولت يازدهم، گفت: اين خبر از پايه بي اساس بوده و به هيچ وجه چنين اتفاقي صورت نگرفته است.
منبع نزديک به وزير کشور با اشاره به مشخص نبودن انگيزه رسانه هاي منتشر کننده اين خبر گفت: مشخص نيست منابع منتشر کننده با چه دليل و هدفي اين خبر را منتشر کرده اند.
گفتني است، طي روزهاي گذشته خبر کار گذاشتن دستگاه شنود در منزل رحماني فضلي وزیر کشور به نقل از سايت متعلق به سعودي‌ها (العربيه) در بسياري از سايت هاي ضد‌انقلاب و غربي باز نشر شده بود.

 


رادیو صدای روسیه در تحلیلی با تاکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشورمان اذعان کرد که دولت و ملت ایران تحت هر شرایطی از حقوق هسته‌ای خود کوتاه نمی‌آیند.
رادیو صدای روسیه سفر آتی رئیس‌جمهور کشورمان به قزاقستان و دیدار وی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را محور مصاحبه خود با «رزوی شابیر»، تحلیلگر مسائل سیاسی و مدیر «بنیاد گفتگوی بین‌المللی لندن» قرار داده و آن را مقدمه همکاری‌های بیشتر ژئوپلتیک بین دو کشور دانسته است.
شابیر در این مصاحبه با توجه به نزدیکی ژئوپلتیک دو کشور این گونه دیدارها را عادی دانسته و تصریح کرده است که در مساله سوریه، مواضع ایران و روسیه کاملا نزدیک به هم است.
جنگ روانی ایالات متحده علیه هر دو کشور و همچنین ماجرای اخیر ادوارد اسنودن، افشاگر جاسوسی آمریکا از شهروندان خود و دیگر کشورها از دیگر مسائلی است که به اعتقاد شابیر می‌تواند ایران و روسیه را به هم نزدیک کند. بنابراین، دیدار آتی روحانی و پوتین می‌تواند به معنای ادامه منافع مشترک دو کشور باشد که باید در خصوص آن گفتگو شود.
این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به مساله هسته‌ای کشورمان تصریح کرده است که ایران به عنوان عضو ان‌پی‌تی از شفافیت لازم در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای خود برخوردار بوده و بارها به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اجازه بازدید از تسهیلات هسته‌ای خود را داده است.
ایران در بالاترین سطح اعلام کرده است که نه برای مقاصد نظامی بلکه برای مقاصد صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای خود را توسعه می‌دهد و کاملا روشن است که دولت و ملت ایران از برنامه هسته‌ای خود کوتاه نمی‌آیند.
گمانه‌زنی درباره تغییر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با 5+1
یک رسانه روس به نقل از کارشناسان گزارش داد که سطح مذاکرات میان ایران و گروه «5+1» بالا می‌رود.
کارشناسان روس معتقدند که انتصاب محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به عنوان مذاکره‌کننده اصلی در موضوع هسته‌ای می‌تواند به عنوان یک گام مهم به منظور نشان دادن آمادگی و تمایل تهران به انجام مذاکرات تلقی شود.
به گزارش رادیو صدای روسیه، «ویکتور نادیئین رائیفسکی»، کارشناس شورای روسیه در امور بین‌الملل بر این باور است که «تغییر مذاکره‌کننده به مهم بودن این مساله برای ایران اشاره می‌کند و نشان می‌دهد که دولت جدید ایران برای روند مذاکرات اهمیت زیادی قائل است.»
در همین رابطه خبرگزاری «نووستی» به نقل از الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه که روز پنجشنبه در نشستی خبری صحبت می‌کرد، گزارش داد که تهران درباره تعویض مذاکره‌کننده ایران با گروه موسوم به «5+1» هنوز به روسیه چیزی اطلاع نداده است.
لوکاشویچ گفت: طبق اطلاعات ما رهبر معظم ایران هنوز درباره رئیس تیم مذاکره‌کننده تصمیم‌گیری نهایی نکرده است. به این دلیل نمی‌توانیم شایعات پخش شده را در مورد انتصاب وزیر خارجه ایران به سمت ریاست مذاکره‌کنندگان تایید کنیم.

 


بابلسر- خبرنگار کیهان:
پیکر پاک شهید هادی باغبانی مانند گوهری در امواج خروشان مردم بابلسر تشییع و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد.
در این مراسم که با حضور مقامات ارشد کشوری و لشکری و مدیران ارشد استان و شهرستان در بابلسر انجام شد، سیدعلی فاطمی- یکی از همکاران نزدیک شهید باغبانی در گفت‌وگو با کیهان گفت: خصوصیاتی که این شهید را از همکاران دیگر متمایز می‌کرد، غیور مردی و نظم مثال‌زدنی ایشان بود.
وی افزود: این شهید برای ثبت دفاع وطنی به سوریه رفته بود. شهید باغبان در ادامه سفرهای خود، این بار هم عازم دمشق برای ثبت وقایع رفته بودند که به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
در ادامه مادر شهید نیز گفت: شما خبرنگاران طلیعه‌داران اسلام هستید، ما از شما خبرنگاران انتظار داریم که راه این شهید را ادامه دهید و واقعیت‌های جامعه اسلامی را بازگو کنید. از سوی دیگر خبرگزاری فارس از خمینی‌شهر گزارش داد، پیکر شهید محسن حیدری از مدافعان حرم حضرت زینب(س) پنجشنبه بر دوش مردم خمینی شهر تشییع و درگلزار شهدای هرستان به خاک سپرده شد.
شهید محسن حیدری چندی قبل بر اثر اصابت گلوله توسط یکی از گروه‌های تروریستی سوریه در کنار حرم و در دفاع از بارگاه حضرت زینب(س) به شهادت رسید.

 


رئیس ستاد اقامه نماز با تاکید بر اینکه اساتید بسیجی، جوهر اسلامی کردن دانشگاه‌ها را داشته باشند گفت: نتوانسته‌ایم مزه اسلام و دین را بچشیم و آن را به دیگران بچشانیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز در چهاردهمین همایش بسیج اساتید کشور با بیان این مطلب که برای انجام اقدامات بزرگ و اساسی باید جوهر انجام آن کار را داشت و افزود: اساتید بسیجی در شهرهای خود جوهر تشکیل جلسات تفسیر و ترجمه قرآن و نهج البلاغه را در حد یک تا پنج دقیقه در هر جلسه راه‌اندازی کنند.
رئیس ستاد اقامه نماز با بیان این مطلب که نیاز به همسر سومین نیاز اساسی انسان است بنابراین اساتید بسیجی دانشجویان خود را به ازدواج ترغیب نمایند خواستار تشکیل ستاد ازدواج آسان برای جوانان در کشور شد.
وی با بیان اینکه باطن و فطرت جوانان خوب است اما جوانان به شدت روحیه‌ای آسیب‌پذیر دارند، تصریح کرد: در دوره کنونی که هجوم فساد از طریق ماهواره‌ها، سایت‌ها، اینترنت و غیره بسیار بالاست، وظیفه و مسئولیت بسیج اساتید برای راهنمایی و ارشاد جوانان سنگین‌تر است.

 


رئيس مجلس شورای اسلامی در حکمی «محسن اسماعیلی»‌ را به عضویت و ریاست هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین منصوب کرد.
«علی لاریجانی» رئيس مجلس شورای اسلامی در حکمی دکتر محسن اسماعیلی استاد دانشگاه و عضو حقوقدان شورای نگهبان قانون اساسی را به عضویت و ریاست هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس منصوب کرد.
پیش از این نمایندگان مجلس در روز 23 تیر ماه سال جاری دکتر محسن اسماعیلی را برای سومین بار با 237 رای موافق به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب کردند که اخذ این میزان رای تاکنون بی‌سابقه بوده است.
گفتنی است؛ پیش از این «عباسعلی کدخدایی»‌ریاست هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین را بر عهده داشت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10