(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 03 شهریور 1392 - شماره 20574

افتتاح اتاق‌های عمل بیمارستان طرفه
170 هزار خودروی متخلف در آستانه توقیف
کشف و ضبط 620 سکه دوره اشکانی در رشت
افتتاح پل صدر همزمان با بازگشایی مدارس
تهران پیشتاز مرگ عابران پیاده
حوادث کوتاه از کشور
سردار مویدی خبر داد
انهدام 1100 باند قاچاق موادمخدر
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان خبر داد
کشف تندیس 7هزار ساله در مراغه
سازمان نظام پرستاری هشدار داد
کمبود نیروی پرستاری علت وقوع مرگ‌های پنهانی در بیمارستان
مصرف نابجای آنتی‌بیوتیک دلیل افزایش مقاومت میکروب ها است
نجات 268 نفر از غرق‌شدگی در کشور
5 سوداگر مرگ در اراک اعدام شدند
جریمه 2 هزار میلیاردی پرونده گرانفروشی یک شرکت خودروساز
انتقال 102 مصدوم با بالگردهای اورژانس به بیمارستان
سقوط بالگرد در دریای شمال
آتش‌سوزی در پالایشگاه هند
حالت فوق‌العاده در ایالت کالیفرنیا
روانپزشک قاتل!
طوفان چین را کوبید
   


اتاق‌های عمل چشم و بخش‌های جدید بیمارستان طرفه دیروز با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.
رئیس بیمارستان طرفه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: امروز هفت اتاق عمل و بخش‌های جانبی با مدرن‌ترین تجهیزات و بهترین وسایل راه‌اندازی شد.
دکتر محمد فقیهی افزود: اکنون سه هزار متر مربع از بنای این بیمارستان 80 ساله نوسازی شده است که یک میلیارد تومان اعتبار تجدید بنا از سوی مقام معظم رهبری اهدا شده است.وی یادآور شد این بیمارستان به مرکزی برای تربیت دستیاران رشته فوق تخصصی چشم تبدیل خواهد شد و بیمارانی که غیر از دفترچه بیمه، امکانات دیگر ندارند خدمات ارائه خواهد داد.
فقیهی تاکید کرد تلاش می‌کنیم این مرکز مانند مرکز تخصصی چشم فارابی در زمینه انواع بیماری‌های چشمی فعالیت کند.

 


رئیس مرکز اجرائیات راهور ناجا گفت: در حال حاضر 172 هزار وسیله نقلیه متخلف به علت پرداخت نکردن دیون معوقه دولتی، مشمول توقیف هستند و باید در انتظار برخورد قانونی باشند.
سرهنگ احمد کرمی اسد، با اشاره به 171 مورد تخلفات رانندگی احصا شده، اظهار داشت: در 5 ماهه نخست امسال پلیس با 7 میلیون و 427 هزار تخلف در حوزه برون شهری برخورد کرده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7/2 درصد افزایش داشته است.
به گفته وی طی این مدت راهور ناجا با 15 میلیون فقره تخلفات رانندگی در حوزه درون شهری نیز برخورد قانونی داشته که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5/9 درصد افزایش نشان می‌دهد.
رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور با بیان اینکه تخلفات رانندگی در حوزه درون شهری بیش از برون شهری بوده است، افزود: پلیس در مجموع حوزه درون و برون شهری، با 22 میلیون تخلف رانندگی برخورد کرده که این میزان نسبت به مدت مشابه 7/2 رشد داشته است.
کرمی اسد تصریح کرد: بیشترین برخورد پلیس در حوزه برون شهری در استان‌های خوزستان، فارس و اصفهان بوده که این امر تا حدودی متأثر از سفرهای شهروندان به استان‌های مزبور است.
وی بیشترین برخورد پلیس راهور در حوزه درون شهری را متعلق به تهران بزرگ، استان‌های خراسان رضوی و اصفهان دانست.
این مقام مسئول با اشاره به 20 تخلف شاخص از بین 171 مورد، گفت: تیم‌های گشتی پلیس راه و راهنمایی و رانندگی با تخلفات مذکور که زمینه حوادث رانندگی را به وجود می‌آورند بصورت ویژه برخورد می‌کنند؛ این تخلفات مشمول نمره منفی نیز هستند.
این مقام مسئول در ادامه به پرداخت دیون دولتی برای خودروهایی که بیش از 10 میلیون ریال معوقه دارند، براساس جغرافیای پلاک تخلفات اشاره کرد و گفت: در 5 ماهه نخست امسال 172 هزار وسیله نقلیه مشمول جرائم بیش از 10 میلیون ریال بودند که طی این مدت 68 هزار و 50 دستگاه توقیف و این مبالغ از آنها وصول شد که این میزان نسبت به مدت مشابه 6/39 درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: از این میزان، 104 هزار خودرو هنوز توقیف نشده و پلیس به محض مشاهده با آنان برخورد قانونی می‌کند. 85 درصد جرائم بیش از 10 میلیون ریال متعلق به خودروهای سبک و 15 درصد متعلق به خودروهای سنگین است.
کرمی اسد به توقیف خودروی پراید با داشتن 18 میلیون تومان خلافی که در صدر قرار دارد، نیز اشاره کرد و افزود: این خودرو چندی پیش توسط پلیس توقیف و مشمول مراحل قضایی شد.
وی خاطرنشان کرد: پلیس تهران بزرگ طی این مدت 28 هزار وسیله نقلیه که بیش از یک میلیون تومان خلافی داشتند را توقیف کرده که بیشترین برخوردها، در این حوزه انتظامی بوده است؛ پس از آن پلیس راهور استان فارس با توقیف 3870 دستگاه نقلیه در جایگاه بعدی قرار دارد.

 


رئیس پلیس امنیت عمومی گیلان از کشف 620 عدد انواع سکه قدیمی با طرح‌های دوره اشکانی ودستگیری سارق 33 ساله سابقه‌دار این سکه‌ها در رشت خبر داد.
مهرداد مهرگان صبح دیروز در نشست فرماندهی انتظامی استان، گزارشی از چگونگی کشف سکه‌های دوره اشکانی در این شهر ارائه کرد.
وی کشف سکه‌ها را به دنبال گزارش‌های مردمی ذکر کرد و گفت: مردم پلیس را از فعالیت فردی سابقه‌دار که اقدام به تهیه عتیقه و سلاح غیرمجاز می‌کرد آگاه کردند و ماموران پلیس امنیت عمومی رسیدگی به این موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.
به گزارش خبرگزاری فارس، مهرگان با اشاره به کشفیات دیگر از منزل متهم در جریان بازرسی‌های انجام شده، اظهار کرد: در بازرسی از منزل این متهم 33 ساله یک قبضه سلاح شکاری غیرمجاز دولول، 15 عدد انواع اشیای عتیقه از جنس طلا و برنج کشف و ضبط شد.
وی افزود: 620 عدد انواع سکه قدیمی با طرح‌های دوره اشکانیان و مقادیری اسناد و مدارک متعلق به افراد مختلف در منزل متهم کشف شد.
رئیس پلیس امنیت عمومی گیلان با بیان اینکه متهم دستگیر شده سابقه‌دار است خاطرنشان کرد: این متهم چندین فقره سابقه زورگیری و شرارت در پرونده خود دارد.وی متذکر شد: این متهم با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مقام قضایی معرفی شده است.

 


شهردار تهران از افتتاح پل طبقاتی صدر همزمان با بازگشایی مدارس خبر داد.
محمدباقر قالیباف در حاشیه بازدید از پیشرفت این پل به واحد مرکزی خبر گفت: احداث این پل طبقاتی طبق برنامه‌ریزی در حال پیشرفت است.
وی افزود: هم‌اکنون کارهای نازک‌کاری و ایمنی آن در حال انجام است و درصددیم هنگام بازگشایی مدارس، به بهره‌برداری برسد.
وی درباره دیدار چند روز گذشته‌اش با رئیس‌جمهور گفت: ارتباط ما با دولت جدید خیلی خوب و منطقی است و جلساتی را با رئيس‌جمهور در خصوص هماهنگی بهتر و رفع مشکلات شهرداری داشتم که کمک زیادی در حل مشکلات خواهد شد.
قالیباف درباره ادامه کار در شهرداری تهران گفت: همیشه گفته‌ام برای خدمتگزاری آماده‌ام اما ادامه روند کار با اعضای جدید شورای شهر است و اگر آنان تصمیم بگیرند، حتما در خدمت مردم خواهم بود.

 


پزشکی قانونی اعلام کرد: استان‌های تهران با 136 نفر (7/43 درصد) مازندران با 68 نفر (1/32 درصد)‌ بیشترین مرگ‌های عابر پیاده را به خود اختصاص داده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان پزشکی قانونی، هرچند مرگهای ناشی از حوادث رانندگی طی سال‌های گذشته روند کاهشی داشته و در سال 1391 به زیر 20 هزار نفر (19 هزار و 89 نفر) رسید، اما همچنان عابران پیاده و به خصوص سالمندان و خردسالان بخش زیادی از این مرگ‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
به طوری که از چهار هزار و 371 نفر عابر پیاده‌ای که در سال 1391 جان خود را از دست دادند، دو هزار و 365 نفر آنها سالمند و خردسال یعنی 4/12 درصد کل تلفات رانندگی سال 1391 بوده‌اند.
در بهار امسال هم از چهاز هزار و 523 نفری که در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند، 979 نفر (6/21 درصد) آن‌ها عابر پیاده بودند. 2/56 درصد از 979 نفر عابر پیاده متوفی سه ماهه اول امسال را سالمندان و خردسالان (550‌نفر) تشکیل می‌دهند که این رقم در مقایسه با ‌مدت زمان مشابه سال قبل (هزار و 101 نفر) با کاهش 1/11 درصدی مواجه بوده است.در رده‌های سنی دیگر مرگ‌های عابران پیاده به ترتیب 50 تا 59 ساله‌ها با 5/11 درصد، 40 تا 49 ساله‌ها با 2/9 درصد، 30 تا 39 ساله‌ها با 7/8 درصد و 20 تا 29 ساله‌ها با 5/8 درصد قرار دارند.
در بهار امسال، استان‌های تهران با 136 نفر، (7/43 درصد)، مازندران با 68 نفر (1/32 درصد) و گیلان با 46 نفر (3/29 درصد) بیشترین مرگ‌های عابر پیاده را نسبت به کل کشته‌های حوادث رانندگی استان خود داشته‌اند.
سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: بدون شک توسعه کمی و کیفی پژوهش‌های هدفمند در راستای ارتقای ایمنی حمل‌ونقل سالمندان، ارتقای ایمنی عابران پیاده سالمند، بهبود رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی سالمندان، ارتقای وضعیت ایمنی شبکه راه‌ها، ارتقای ایمنی دسترسی به شبکه‌ راه‌ها و... در کاهش حوادث رانندگی و مرگ سرنشینان و عابران پیاده تاثیر دارد.

 


کشف 100هزار لیتر گازوئیل قاچاق
قشم-خبرنگار کیهان:فرمانده یگان دریابانی قشم گفت: در یک عملیات هماهنگ و همراه با کار اطلاعاتی یک فروند لنج ‌باری حامل سوخت قاچاق از نوع گازوئیل در آب‌های جزیره هرمز توقیف و در بازدید از این لنج مقدار یکصدهزار لیتر سوخت کشف و ضبط شد.
سرهنگ عبدالله لشکری افزود: در این خصوص تعداد 10 نفر متهم بازداشت و به همراه سوخت مکشوفه تحویل مقامات قضایی شدند.
واژگونی خودرو
فرمانده نیروی انتظامی شهرستان قشم گفت: یک دستگاه خودروی وانت تویوتا حامل سوخت قاچاق از نوع گازوئیل در جاده روستای جیجان به علت سرعت زیاد واژگون شد. سرهنگ محمد بوستان افزود: در اثر این حادثه خودروی حامل سوخت قاچاق دچار حریق شد و دو سرنشین آن در آتش سوختند. به گفته وی قربانیان این سانحه با هم برادر بودند.
فوت موتورسوار
اراک-خبرنگار کیهان: براثر تصادف یک دستگاه خودرو پراید با یک دستگاه موتورسیکلت در شهر کمیجان استان مرکزی، راکب موتورسیکلت مجروح شد و پس از انتقال به بیمارستان بر اثر شدت جراحات درگذشت.
به گفته کارشناس راهنمایی و رانندگی کمیجان، عدم رعایت حق تقدم از فرعی به اصلی توسط موتورسیکلت‌سوار و سرعت غیرمجاز خودرو پراید علت وقوع این تصادف بوده است.
رعایت نکردن نکات ایمنی
قم-خبرگزاری فارس: معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم گفت: یک خانم 42 ساله هنگام کار با ماشین‌ لباسشویی در شهر کهک جان خود را از دست داد. مهدی فراهانی افزود: این حادثه به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی هنگام کار با وسایل برقی رخ داد.


 


سرویس اجتماعی-
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر از شناسایی و دستگیری اعضای 1100 باند قاچاق موادمخدر طی 5 ماهه امسال خبر داد.
به گزارش کیهان، سردار علی مویدی،‌ دیروز در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: با همکاری مشترک پلیس ایران و امارات باند بین‌المللی مافیایی که اعضای آن در اقداماتی پیچیده دست به قاچاق مواد مخدر به ایران و سایر کشورها می‌زدند، طی عملیاتی اطلاعاتی که قریب به 6 ماه به طول انجامید، مورد شناسایی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه این باند در حوزه خلیج‌فارس فعالیت می‌کردند، خاطرنشان کرد، در عملیاتی که با همکاری پلیس امارات، عوامل دریابانی ناجا و فرماندهی انتظامی هرمزگان انجام شد، این باند پیش از این که اقدام به توزیع مواد کند، ضربه خورد.
مویدی با بیان اینکه در جریان این عملیات 10 تن دستگیر و بیش از هفت تن انواع مخدر از این افراد کشف و ضبط شد، تصریح کرد: در این جا باید گلایه کرد از اقدامات برخی رسانه‌ها که با نفوذ به حریم امنیتی و بدون در نظر گرفتن ملاحظات، اقدام به سرقت خبر کردند.
مویدی درباره مقصدهای در نظر گرفته شده برای محموله‌های این باند مافیایی، اظهار کرد: با توجه به اینکه فعالیت این باند در سطح بین‌المللی بود، بنابراین یک مقصد برای محموله‌هایشان وجود نداشت و به عنوان مثال مخدر حشیش بیشتر به کشورهای حوزه خلیج فارس، هروئین اغلب به کشورهای غربی و تریاک به کشور ما قاچاق می‌شود که خوشبختانه پلیس مانع از این اقدام شد.
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا همچنین از کشف سه تن مواد مخدر در عملیات دیگری طی 72 ساعت گذشته در هرمزگان خبر داد و افزود: این باند با باند قبلی هیچ‌گونه ارتباطی نداشت، اما در مجموع آمار کشفیات ما در این استان طی 72 ساعت گذشته نزدیک به 10 تن شد.
مویدی در ادامه صحبت‌هایش از افزایش 50 درصدی عملیات‌های منجر به درگیری با اشرار در پنج ماهه امسال خبر داد و گفت: این افزایش نشانگر این است که شتاب و تحرک برخورد با قاچاقچیان افزایش یافته است و پلیس با برنامه‌ریزی‌های هدفمند فعالیت خود را در این زمینه انجام می‌دهد.
وی با بیان اینکه سلاح‌های همراه قاچاقچیان امنیت جامعه را نیز به مخاصره می‌اندازد، افزود: در این مدت تلفات جانی قاچاقچیان نیز افزایش صددرصدی داشته، به طوری که 40 تن از قاچاقچیان تاکنون توسط ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر به هلاکت رسیده‌اند.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با بیان اینکه 15 تن از سوداگران مرگ مجروح شده و به مراکز درمانی منتقل شدند، گفت: متاسفانه در این مدت هفت تن از همکاران ما نیز در راه مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیده‌اند که یکی از آنان طی 24 ساعت گذشته در جریان درگیری با سوداگران مرگ در سیستان و بلوچستان به شهادت رسید.

 


رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه گفت: تندیس سنگی با قدمت 7 هزار ساله به همراه کوزه سفالی مربوط به دوره اسلامی در محوطه‌های تاریخی این شهرستان کشف شد.
علیرضا پاشایی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مراغه با بیان اینکه این تندیس قدیمی‌ترین اثر به دست آمده از محوطه‌های باستانی در مراغه است، اظهار داشت: این تندیس سنگی در حفاری غیرمجاز از محوطه باستانی روستای قوش قیه‌سی در بخش سراجو در 40 کیلومتری شهر مراغه از زیر خاک بیرون آورده شده است.
وی جنس تندیس سنگی به دست آمده را از نوع گرانیتی با درصد سیلیس بالای معادن سنگی شرق مراغه اعلام کرد.
پاشایی افزود: کوزه سفالی کشف شده به همراه تندیس سنگی از دست ساخت‌های سفالی دوره اسلامی با نقوش زیبای هندسی است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه گفت: تندیس سنگی به عنوان قدیمی‌ترین شی باستانی به دست آمده از محوطه‌های باستانی مراغه و کوزه سفالی از شنبه هفته آینده در موزه این شهر به نمایش درخواهد آمد.
وی خاطرنشان کرد: در این رابطه یک حفار غیرمجاز محوطه‌های تاریخی دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد.

 


عضو شورای عالی نظام پرستاری، نسبت به وقوع مرگ پنهان بیماران در بیمارستان‌ها به دلیل کمبود نیروی پرستاری هشدار داد و گفت: کمبود پرستار باعث افت کیفیت خدمات و امکان بروز خطا می‌شود.
محمد شریفی‌مقدم اظهار داشت: متاسفانه به دلیل کمبود پرستار در مراکز درمانی کشور، مردم از 50 درصد از حداقل مراقبت‌هایی که باید دریافت کنند، محروم هستند.
وی از عفونت‌های بیمارستانی و مرگ‌های پنهان در بیمارستان‌ها به عنوان خسارت‌هایی نام برد که مهمترین علت بروز آنها کمبود نیروی پرستار در سیستم بهداشت و درمان است.
شریفی‌مقدم، عدم جذب کامل فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری در مراکز درمانی را موجب فشار بی‌امان و مضاعف به کادر فعال در این عرصه خواند و گفت: ورودی کم در عرصه پرستاری در واقع چرخه معیوبی است که پرستاران شاغل را تحت فشار قرار می‌دهد.وی کار بیش از حد توان را موجب افت کیفی خدمات پرستاری عنوان کرد و گفت: فشار بی‌امان کار علاوه بر بروز خطا و اشتباه، باعث می‌شود تا پرستار نیز به سرعت مستهلک شود.شریفی‌مقدم ادامه داد: صراحتا اعلام می‌کنم که بیماران ما را در بیمارستان‌ها با مرگ پنهان روبه‌رو هستند، زیرا در شرایط کنونی به رغم تلاش بی‌وقفه پرستاران به دلیل کمبود نیروی پرستاری، افت کیفیت خدمات پرستاری و امکان بروز خطای پرستاری اجتناب‌ناپذیر است و خطا در بخش بهداشت و درمان مصادف با خسارت به مریض تا حد مرگ است.
وی، متضرر نهایی این چرخه معیوب در سیستم پرستاری را مردم و نظام سلامت دانست و به مهر گفت: از وزیر بهداشت و سیاستگذاران حوزه سلامت انتظار می‌رود با یک عزم ملی وارد عمل شوند و رسیدگی به مسائل پرستاری را سرلوحه برنامه‌‌های خود در بهبود وضعیت نظام سلامت کشور قرار دهند.

 


براساس گزارش مبارزه با بیماری‌های ایران بیماری‌‌های تب مالت و سل در راس بیماری‌های باکتریایی در کشور قرار دارد.
رئیس چهاردهمین کنگره میکروب‌شناسی ایران گفت: مصرف نابجای آنتی‌بیوتیک‌ها باعث شده است که مقاومت میکروب‌ها افزایش یابد.
محمد مهدی فیض‌آبادی در نشست خبری چهاردهمین کنگره میکروب‌شناسی ایران گفت: میکروب‌ها تنها نقش آسیبی ندارند بلکه اثرات مفید و سودمندی دارند که باید به آن‌‌ها پرداخته شود.
وی افزود: براساس گزارش مبارزه با بیماری‌های ایران بیماری‌های تب مالت و سل در راس بیماری‌های باکتریایی قرار دارد.
فیض‌آبادی تاکید کرد: همچنین در بین بیماری‌های ویروسی، بیماری‌های هپاتیت که توانسته‌ایم خوب برای آن برنامه‌ریزی کنیم و همچنین بیماری ایدز را داریم.
وی به مشکل عفونتهای بیمارستانی اشاره کرد و افزود: هر بیمارستانی چه دولتی و چه خصوصی اگر در زمینه کنترل عفونت خوب عمل کند می‌تواند این مشکل را حل کند.
فیض‌آبادی آموزش میکروب‌شناسی در دانشگاه‌ها را نیازمند بازنگری مداوم دانست و افزود: پیشرفت‌ها در دنیا روزافزون است و از طرفی وقت دانشجو در آن حد نیست که همه موارد را به آن‌ها آموزش دهیم بنابراین نیاز به اولویت‌بندی در آموزش میکروب‌شناسی داریم.
وی در ادامه در مورد افزایش مقاومت میکروب‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها گفت: مصرف نابجای آنتی‌بیوتیک‌ها باعث شده است که مقاومت میکروب‌ها افزایش یابد.
به گفته دبیر اجرایی چهاردهمین کنگره میکروب‌شناسی ایران 6 تا 8 شهریور ماه با حضور بیش از 10 کشور از کشورهای همسایه، اروپایی و آسیایی برگزار می‌شود.

 


سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از نجات 268 مسافر تابستانی از غرق‌شدگی توسط امدادگران خبر داد.
حسین درخشان افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 350 عملیات مختلف امداد و نجات در حاشیه سواحل دریای‌خزر، دریای عمان، خلیج فارس، رودخانه‌ها و دریاچه‌های سراسر کشور اجرا شده است.
وی گفت: بیشترین عملیات موفق امداد و نجات ساحلی و دریایی به ترتیب با 112 مورد در استان مازندران، 36 مورد در استان اصفهان و 33 مورد در استان گیلان اجرا شده است.
سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر توضیح داد از زمان آغاز طرح تابستانی، 177 عملیات نجات در دریا، 64 عملیات نجات در سدها و دریاچه‌ها و 50 عملیات نجات در رودخانه‌های سراسر کشور اجرا شده است.
وی افزود: در اجرای طرح ملی امداد و نجات تابستانه هلال‌احمر، امدادگران دریایی و ساحلی این سازمان توانسته‌اند به 663 حادثه‌دیده محیط‌های آبی و دریایی امدادرسانی کنند که از این شمار 447 نفر از آنها در محیط‌های یاد شده دچار آسیب ‌شده بودند که با تلاش امدادگران و نجاتگران 268 نفر از آنان از محیط‌های آبی و دریایی سراسر کشور با استفاده از روش‌های نجات فنی نجات یافتند.
درخشان اظهار داشت: پس از نجات 268 حادثه دیده محیط‌های آبی و دریایی سراسر کشور 158 نفر از آنان برای دریافت خدمات تکمیلی درمانی به مراکز درمانی و بیمارستانی اعزام شده و 110 نفر دیگر که جراحات سطحی داشتند با دریافت خدمات پایه و اولیه امداد و کمک‌های اولیه، درمان سرپایی شده‌اند.

 


اراک- خبرنگار کیهان:
سحرگاه شنبه پنج سوداگر مرگ در زندان مرکزی اراک به دار مجازات آویخته شدند.
معاون دادستان اراک گفت: این قاچاقچیان به اتهام خرید و فروش و حمل مواد مخدر و نگهداری حدود 5 کیلوگرم هروئین و کراک در زندان مرکزی اراک به دار مجازات آویخته شدند.
وی افزود: حکم این متهمان در شعب دادگاه انقلاب اراک صادر شد و به تائید دادستان کل کشور رسید. این مقام مسئول اضافه کرد: حکم متهمان مزبور پس از انجام تشریفات قانونی سحرگاه دیروز در زندان مرکزی اراک به اجرا درآمد.

 


مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران از تایید جریمه دو هزار میلیارد ریالی پرونده گرانفروشی یک شرکت خودروساز داخلی در شعبه تجدید‌نظر تعزیرات خبر داد.
یدالله ملکی افزود: رای شعبه بدوی درباره گرانفروشی شرکت خودروساز داخلی در شعبه تجدیدنظر قطعی شده است. به دلیل اعتراض شرکت خودروساز داخلی به رای شعبه تجدید‌نظر، پرونده به دیوان عدالت اداری ارسال شده است.تخلف این شرکت این است که خودروی وارداتی را گران‌تر از عرف بازار و قیمت مصوب سازمان حمایت در بازار عرضه کرده است.


 


102 مصدوم بدحال انواع حوادث و سوانح طی چهار ماه نخست امسال توسط بالگردهای اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند.
دکتر محمد سرور، معاون فنی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور افزود: بالگردهای اورژانس 115 این شمار مصدوم را با 86 ماموریت امدادی به مراکز درمانی و بیمارستانی منتقل کردند.
معاون فنی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور ادامه داد: واحد امداد هوایی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور در سال 1379 راه‌اندازی شد و در حال حاضر این بالگردها در شش پایگاه امداد هوایی در شهرستان شیراز، اصفهان، تهران، شاهرود، زاهدان و مازندران آماده امدادرسانی به حادثه‌دیدگان است.
وی به ایرنا گفت: از زمان راه‌اندازی واحد امداد هوایی اورژانس 115 در سال 79 تا چهار ماه نخست سال 92، پنج هزار و 906 سورتی پرواز برای نجات و انتقال هشت هزار و 648 بیمار و حادثه‌دیده انواع حوادث انجام شده است.

 


یک فروند بالگرد حامل 18 سرنشین در آب‌های دریای شمال واقع در اقیانوس اطلس در قاره اروپا سقوط کرد و 15نفر از سرنشینان آن مجروح شدند.
این بالگرد که در حال انتقال سرنشینانش به سکوی نفت و گاز در دریای شمال بود در غرب فرودگاه «سومبرگ» در اسکاتلند دچار حادثه شد.
نیروهای امداد و نجات پس از اطلاع از وقوع حادثه به محل اعزام شدند و جان 15 نفر را نجات دادند و عملیات جستجو برای یافتن سه سرنشین ناپدید شده را آغاز کردند و توانستند اجساد دو تن از آنان را پیدا کنند.
یکی از نیروهای امداد و نجات گفت: بالگرد اعزامی به منطقه توانست اجساد دو تن از مفقودان را بر روی آب شناسایی و با قایق نجات به خشکی منتقل کند.
به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، تلاش‌ها برای یافتن نفر سوم ادامه دارد.

 


بر اثر آتش‌سوزی یک پالایشگاه در ایالت آندراپرادش هند، پنج نفر کشته و 40 نفر دیگر نیز به شدت مجروح شدند.
شبکه خبری تایمز هند اعلام کرد: این حادثه جمعه شب به دلیل وقوع آتش‌سوزی در یکی از برج‌های خنک‌کننده در مالکاپورام روی داد و کنترل این آتش‌سوزی تا بامداد روز شنبه به طول انجامید.
به گفته شاهدان، انجام جوشکاری در این پالایشگاه موجب بروز آتش‌سوزی شده است.
بر اساس این گزارش، هنگام آتش‌سوزی حدود 70 کارگر در این پالایشگاه حاضر بودند و احتمال می‌رود که تعدادی از کارگران زیر آوارهای برج خنک‌کننده پالایشگاه گرفتار شده و در انتظار دریافت کمک‌های امدادی و نجات هستند.
مجروحان این حادثه با درصد بالای سوختگی به بیمارستان‌های مختلف منطقه انتقال یافتند.

 


در پی آتش‌سوزی جنگل‌های کالیفرنیا در این ایالت حالت فوق‌العاده اعلام شد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، ازساکنان نزدیک پارک ملی جنگلی خواسته شده است خانه‌های خود را تخلیه کنند.
آتش‌سوزی در پارک ملی جنگلی کالیفرنیا یکی از 50 فقره آتش‌سوزی مهار نشده در غرب آمریکا است.
در حال حاضر بیش از 1300 مامور آتش‌نشانی در تلاش برای مهار آتش هستند که بیش از 200 کیلومتر مربع را فرا گرفته است.

 


دادگاه نظامی آمریکا روانپزشک و سرگرد ارتش این کشور که در سال 2009 چندین نظامی را به قتل رسانده بود، مجرم شناخت.
به گزارش گاردین، «نضال حسن» روانپزشک و سرگرد ارتش آمریکا که متهم است در یک تیراندازی در پایگاه «فورت هود» در تگزاس 13 نظامی آمریکایی را به ضرب گلوله به قتل رسانده است، روز جمعه در تمامی 9 فقره موارد اتهامی مجرم شناخته شد.این روانپزشک ارتش آمریکا به جرم خود اعتراف کرده و گفته این حمله را در یک اتاق انتظار پرازدحام، جایی که سربازان غیرمسلح آماده اعزام به عراق و افغانستان بودند، انجام داده است. علاوه بر 30 نفری که در این حمله کشته شدند، بیش از 30 نفر دیگر هم زخمی شدند.
دولت فدرال آمریکا از آغاز بررسی پرونده این روانپزشک به دنبال اعدام او بوده و معتقد است هر نوع محکومیتی کمتر از اعدام باعث خواهد شد عدالت برای خانواده‌های قربانیان و ارتش آمریکا رعایت نشود.
هیئت منصفه دادگاه نظامی دیروز به اتفاق آرا «نضال حسن» را مجرم شناختند، در مرحله بعدی پرونده، آنها باید درباره اعدام نضال حسن به توافق برسند. در صورتی که چنین توافقی انجام نشود وی به حبس ابد محکوم خواهد شد.
نضال حسن گفته است اقدام وی در مخالفت با جنگ‌های آمریکا در عراق و افغانستان بوده است.

 


طوفان «ترامی» زندگی بیش از 361 هزار نفر را در استان «هونان» چین مختل کرده است.
«ترامی» دوازدهمین طوفانی است که در سال جاری میلادی (2013) در این کشور گزارش شده و تاکنون زندگی 361 هزار نفر را مختل کرده به طوری که 30 هزار و 900 نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند.
مرکز هواشناسی استان هونان در گزارشی اعلام کرد که طوفان «ترامی» باعث طغیان رودخانه‌ها و رگبار شدید در نواحی شرقی و جنوب شرق این استان شده است.
همچنین در پی این تندباد شدید و ویرانگر، 13 هزار و 350 هکتار از مزارع کشاورزی آسیب دیده‌اند و حدود 150 خانه مسکونی تخریب شده است.
علاوه بر این، بارش شدید باران موجب شده تا چندین رودخانه طغیان کنند و به وضعیت هشدار برسند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10