(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 03 شهریور 1392 - شماره 20574

افشای هزینه 500 میلیون دلاری واشنگتن برای مخدوش کردن وجهه حزب‌الله لبنان
الغنوشی، خواست مخالفان برای تغییر دولت تونس را نپذیرفت
آژانس امنیت ملی آمریکا در جاسوسی از مردم به قانون‌شکنی اعتراف کرد
مقام پیشین پنتاگون و رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل: حمله شیمیایی در حومه دمشق کار شورشیان مسلح است
واکنش‌های منطقه‌ای و جهانی به انفجارهای تروریستی شمال لبنان
جست‌و جوی خانه به خانه در شهرهای مصر برای بازداشت مسئولان اخوان‌المسلمین
به دلیل حمایت آل‌سعود از تروریسم برگزار شد
تظاهرات ضدسعودی در اسلامبول؛ سفیر عربستان را اخراج کنید
فریاد مردم علیه آل ‌خلیفه در تظاهرات بحرین
اعتصاب و تحصن هزاران معلم در پایتخت مکزیک
اعتراض فلسطینی‌ها در غزه علیه مذاکرات سازش
عملیات تروریستی در عراق 39 شهید و 61 مجروح برجای گذاشت
   


رئیس مرکز مطالعات آمریکایی و عربی در واشنگتن فاش کرد دولت آمریکا 500 میلیون دلار برای مخدوش کردن وجهه حزب‌الله لبنان هزینه کرده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبکه تلویزیونی راشاتودی، منذر سلیمان به نقل از جفری فلتمن سفیر سابق آمریکا در بیروت فاش کرد آمریکا برای مخدوش کردن وجهه حزب‌الله 500 میلیون دلار هزینه کرده است.وی افزود، از مدت‌ها پیش تبلیغات منفی برای مخدوش کردن حزب‌الله آغاز شده است این روند که با ترور رفیق حریری آغاز شده پس از بحران سوریه گسترش یافت.سلیمان خاطرنشان کرد، تصمیم اخیر اتحادیه اروپا درباره قرار دادن نام شاخه نظامی حزب‌الله در فهرست گروه‌های تروریستی در همین راستا است.

 


راشد الغنوشی خواست مخالفان تونسی برای تغییر دولت حاکم را نپذیرفت.
به گزارش خبرگزاری ایسنا راشد الغنوشی رهبر جنبش اسلامی النهضه ضمن اعلام این خبر که مذاکرات با مخالفان بزودی آغاز می‌شود خاطرنشان کرد که استعفای دولت تا قبل از پایان مذاکرات ممکن نخواهد بود. وی افزود، النهضه پیشنهاد اتحادیه مشاغل را پذیرفته و توافق میان مخالفان و دولت هرچه سریع‌تر محقق خواهد شد.پیشتر اتحادیه مشاغل تونس طرحی را برای حل بحران داخلی پیشنهاد داده که براساس آن مجلس مؤسسان نهاد مسئول تدوین قانون اساسی به کار خود ادامه می‌دهند و یک دولت غیرحزبی تشکیل خواهد شد.دبیر کل اتحادیه مشاغل تایید کرد که الغنوشی به صراحت با این طرح موافقت کرده است.ناآرامی‌های خیابانی از زمان ترور البراهمی از نمایندگان مخالف افزایش یافته است.

 


آژانس امنیت ملی آمریکا رسماً به قانون‌شکنی‌های خود در جاسوسی از مردم آمریکا و سایر کشورهای جهان اعتراف کرد.
به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» آژانس امنیت ملی آمریکا که عهده‌دار نظارت بر دست‌کم 16 نهاد اطلاعاتی این کشور است سرانجام پس از گذشت چندین هفته از افشای رسوایی‌های جاسوسی خود با صدور بیانیه‌ای اعتراف کرد، در این راستا عمداً قانون‌شکنی کرده است.
در بیانیه آژانس امنیت ملی آمریکا آمده کارشناسان آن آگاهانه و از روی عمد از قوانین موجود تخطی کرده‌اند اما هیچ کدام از آنها شامل نقض قوانین داخلی این سازمان نمی‌شود.
به گزارش مهر، آژانس امنیت ملی‌ آمریکا تلاش کرده تا در بیانیه‌ای ضمن اعتراف به قانون‌شکنی این طور وانمود کند که براساس قوانین داخلی موجود در سرویس‌های جاسوسی آمریکا چنین بی‌قانونی‌ها جرم نیست.
آژانس امنیت ملی آمریکا، پیشتر اعلام کرده بود که اقدامات آن در جاسوسی از شهروندان آمریکایی و دیگر کشورهای جهان امری قانونی است.
از سوی دیگر، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز برای چندمین بار از جاسوسی آژانس امنیت ملی این کشور دفاع کرد. وی در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» افزود: جاسوسی از مردم ضروری است و منحصر به آژانس امنیت ملی نیز نمی‌شود.
«ادوارد اسنودان» مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که چند ماهی است با افشای رسوایی‌های بی‌سابقه جاسوسی کاخ سفید، آمریکا را به دردسر انداخته اکنون از روسیه پناهندگی موقت سیاسی گرفته است. به گفته خبرنگار روزنامه گاردین ( روزنامه‌ای که اولین بار اقدام به افشای این اسناد کرد) اسنودان چنان اطلاعات مهمی دارد که می‌تواند آمریکا را با چالش‌های سختی مواجه کند. در این رابطه خبر می‌رسد مقامات آمریکایی هنوز نتوانسته‌اند نوع اطلاعات «سرقت شده» از سوی اسنودان را تعیین کنند.

 


رئیس کمیسیون بین‌المللی حقوق بشر سازمان ملل تأکید کرد ارتش سوریه در مقابله با تروریست‌ها از هیچ گونه سلاح شیمیایی استفاده نکرده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد شاهین امین خان با اعلام مطلب فوق افزود، کسانی که تحت شعارهای دموکراسی و آزادی این مواد شیمیایی را در اختیار تروریست‌ها می‌گذارند و از آنها علیه سوری‌ها استفاده می‌کنند. وی تأکید کرد، گروه‌های تروریستی به شکل غیرقانونی به استفاده از سلاح‌های ممنوعه علیه مردم روی آورده‌اند.
رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین گفت، تروریست‌ها مسئول کاربرد گاز سارین و دیگر گازهای شیمیایی علیه غیرنظامیان سوری هستند.
مایکل مالوف مقام پیشین پنتاگون نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی گفت، شورشیان سوریه سلاح‌های شیمیایی را از عراق به ترکیه منتقل کردند و از آنجا به سوریه وارد کرده‌اند.
وی افزود، شورشیان توانایی استفاده از سلاح‌های شیمیایی را دارند و حمله اخیر در مناطق تحت کنترل آنها روی داده است.
مالوف تأکید کرد در حال حاضر بیشتر اطلاعات موجود را مخالفان دولت به رسانه‌ها تزریق می‌کنند و به همین دلیل همه باید با دقت بیشتری اخبار رسانه‌ها را پیگیری کنند.
یک کارشناس آلمانی نیز در گفت‌وگو با روزنامه سوئیسی تأکید کرد دولت سوریه با توجه به پیشروی‌های اخیر نیازی ندارد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند.
این در حالی است که دیگر کارشناسان سیاسی و نظامی منطقه و جهان نیز تأکید کرده‌اند آغاز نبرد سرنوشت ساز ارتش سوریه در مناطق مختلف این کشور بار دیگر گروه‌های مسلح را در تنگنا قرار داده و آنان برای رهایی از این فشارها به سلاح شیمیایی متوسل شده‌اند.
از سوی دیگر مخالفان دولت سوریه تحت فشار بین‌المللی وادار به پذیرش بازرسان بین‌المللی برای تحقیق درباره حمله شیمیایی به حومه دمشق شدند.
دولت سوریه از همان ابتدای ورود کارشناسان سازمان ملل به سوریه با آنها همکاری و شرایط رابرای تحقیق هیئت بازرسی سازمان ملل فراهم کرد لیکن مخالفان سوری با کارشناسان سازمان ملل که برای بررسی ابعاد به کارگیری سلاح‌های شیمیایی به سوریه رفته‌اند همکاری نکرده بود.
همزمان با افزایش تبلیغات گروه‌های مخالف دولت سوریه مبنی بر استفاده ارتش سوریه از سلاح‌های شیمیایی وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی از دستور رئیس جمهور این کشور برای بررسی نقشه‌های ممکن برای مداخله نظامی در سوریه خبر داد.
چاک هاگل اظهار داشت، در صورتی که رئیس جمهور آمریکا فرمان حمله به سوریه را صادر کند نیروی دریایی و هوایی آمادگی کامل برای این حمله خواهد داشت.
وی افزود، آرایش ناوهای آمریکایی در مدیترانه تغییر کرده و این ناوها به سواحل سوریه نزدیک شده‌اند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که ناوهای ارتش آمریکا توانایی انجام عملیات مختلف از جمله شلیک موشک‌های کروز توماهاوک را دارد. آمریکا در حمله به لیبی در سال 2011 میلادی از این موشک‌ها استفاده کرده است.
در همین رابطه کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر مداخله فوری جامعه بین‌الملل در سوریه تاکید کرد و گفت، پس از وقوع حمله شیمیایی در سوریه جامعه بین‌الملل باید هر چه سریع‌تر برای تقویت راه‌حل سیاسی در این کشور وارد عمل شود.
خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد رئیس‌جمهور آمریکا به همراه تیم مشاوران امنیتی عالی‌رتبه خود آخر هفته در کاخ سفید جلسه‌ای تشکیل خواهند داد تا درباره گزینه‌های احتمالی آمریکا علیه دولت سوریه بحث و گفت‌وگو کند.
یک منبع آگاه نظامی اردنی نیز تاکید کرد در چند روز آینده تعدادی از فرماندهان ستاد ارتش چند کشور از جمله آمریکا و انگلیس در نشستی محرمانه درباره تحولات منطقه در اردن حضور پیدا خواهند کرد.
همچنین خبرگزاری نووستی اعلام کرد وزیر خارجه روسیه در مذاکرات تلفنی با همتایان غربی خود از جمله وزیران خارجه انگلیس، فرانسه، ایتالیا و آمریکا و همچنین کاترین اشتون اوضاع سوریه را بررسی کرد.
پیشروی‌های جدید
ارتش سوریه
یک منبع نظامی در سوریه با اشاره به پیشروی‌های ارتش این کشور در مناطق مختلف از صدور بیانیه‌ای مهم در این باره طی ساعات آینده خبر داد.
وی تاکید کرد، ارتش توانسته بر نقاط مهم حومه دمشق از جمله منطقه برج‌المعلمین که تک‌تیراندازهای تروریست ماه‌ها از آنجا به کشتار مردم می‌پرداختند سیطره پیدا کند.
این منبع نظامی همچنین از پیشروی‌ ارتش در مناطق الشام و داریا خبر داد که طی آن شمار زیادی از تروریست‌های خارجی بازداشت شدند.
یک دستگاه کامیون بزرگ حامل موشک، گلوله‌های آرپی‌جی تیربار و تفنگ‌های ویژه تک‌تیراندازان، تفنگ‌های خودکار و مهمات در اطراف دمشق توقیف شد.
همچنین 700 تروریست مسلح طی عملیات ارتش در کوی القابون و منطقه المعظمیه در استان دمشق کشته شدند.
نیروهای ارتش با همکاری کمیته‌های مردمی به مقابله با تروریست‌ها ادامه می‌دهند و موفق شدند تروریست‌ها را تار و مار کنند و محل اختفای آنها و مهمات و تجهیزات آنان را کشف و ضبط کنند.
سایر رویدادها
* کارشناسان منطقه‌ای هشدار دادند تلاش برای حل بحران سوریه از طریق مداخله نظامی زمینه را برای بروز جنگ جهانی سوم فراهم می‌کند.
* عکاس آمریکایی پس از فرار از دست گروه‌های مسلح وابسته به القاعده در سوریه از حضور اتباع کانادایی در کنار عناصر القاعده پرده برداشت.
* سمیر جعجع از رهبران جریان 14 مارس لبنان در نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور آمریکا خواستار دخالت مستقیم نظامی واشنگتن در سوریه شد.
* رئیس اف‌بی‌آی هشدار داد شهروندان آمریکایی که در کنار تروریست‌ها در سوریه می‌جنگند در صورت بازگشت به آمریکا تاکتیک‌های تروریستی را با خود به همراه می‌آورند.
* رئيس پلیس دبی، شبکه الجزیره را عامل جنگ‌افروزی در سوریه و کشاندن آن به سوی نابودی دانست.

 


محکومیت شدید انفجارهای تروریستی شمال لبنان که به کشته شدن 45 نفر و مجروح شدن بیش از 500 نفر منجر شد همچنان از سوی سازمان ملل، شخصیت‌ها، کشورها و مجامع بین‌المللی ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاری‌‌‌ها، شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن انفجارهای تروریستی شهر طرابلس بر محاکمه عاملان این جنایت تاکید کرد.
بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این انفجارها از لبنانی‌ها خواست خویشتن‌دار باشند و متحد بمانند و از نهادهای دولتی از جمله نیروهای امنیتی خواست برای حفظ آرامش در سراسر کشور تلاش کنند.
همچنین سازمان همکاری اسلامی انفجارهای تروریستی در طرابلس را که شمار زیادی قربانی برجای گذاشت محکوم کرد.
کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با فراخواندن طرف‌های سیاسی لبنان به خویشتنداری انفجار در نزدیکی دو مسجد در طرابلس را به شدت محکوم کرد.
وی با اعلام اینکه از این واقعه وحشت زده شده است گفت، اتحادیه اروپا به تلاش خود برای وحدت، استقلال و ثبات در لبنان ادامه خواهد داد.
سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرد واشنگتن به شدت انفجارهای تروریستی در طرابلس لبنان را محکوم می‌کند.
رایس درباره افرادی که در این حادثه جان خود را از دست دادند ابراز تاسف کرد.
فرانسه، انگلیس، آلمان، عراق، اردن، سوریه، نروژ و چند کشور دیگر این انفجارها را اقدامی شنیع و غیرانسانی توصیف کرده و آن را به شدت محکوم کردند.
گفتنی است لبنان روز گذشته به مناسبت فاجعه طرابلس و کشته و زخمی شدن صدها نفر در این حادثه تروریستی عزادار بود و منابع بیمارستانی اعلام کردند به دلیل وخامت حال برخی از مجروحان تعداد کشته‌ها افزایش می‌یابد.
منابع آگاه اظهار داشتند این انفجارها بر اثر خودروهای بمب‌گذاری شده در کنار مسجد التقوی و مسجدالسلام صورت گرفته و بمب‌های به کار رفته در این خودروها حدود 100 کیلوگرم وزن داشتند.
شدت انفجارها به حدی بود که یک حفره یک متر و نیم در زمین ایجاد کرد و تعداد زیادی خودرو در این حادثه در آتش سوختند و به منازل و مغازه‌های اطراف خسارات زیادی وارد آمد.
هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار تروریستی را برعهده نگرفته است اما کارشناسان معتقدند رژیم صهیونیستی عامل اصلی و طراح نقشه بمب‌گذاری در لبنان بوده است و حادثه انفجار در ضاحیه جنوبی که هفته پیش در لبنان روی داد نیز کار اسرائیل بوده است.

 


نیروهای امنیتی مصر با جست‌وجوی خانه به خانه ده‌ها عضو برجسته دیگر اخوان‌المسلمین را دستگیر و روانه زندان کردند.
دستگیری رهبران و اعضای برجسته اخوان‌المسلمین مصر و حزب آزادی و عدالت که همزمان با آغاز «عملیات پاکسازی» متحصنین طرفدار مرسی شروع شده با جدیت ادامه دارد.
به گزارش واحد مرکزی خبر نیروهای امنیتی طی دو روز گذشته بر شدت تعقیب و گریزها برای دستگیری باقیمانده اعضای این جریان های سیاسی- اسلامی افزوده‌اند طوری که روز جمعه ظرف تنها چند ساعت ده‌ها نفر از آنها دستگیر شدند. «احمد ابوبکر» مشاور حزب آزادی و عدالت یکی از این رهبران است که روز جمعه در شهر «منظوط» دستگیر شد.
پایگاه خبری المحیط در این باره نوشت: فاز جدید دستگیری‌ها از روز جمعه و با حضور خودروهای نظامی در کوچه پس‌کوچه‌ها و به شکل جست‌وجوی خانه به خانه آغاز شده است. عملکرد دولت موقت و نیروهای امنیتی مصر در مواجهه با جریان‌های سیاسی اسلامگرای مصر و طرفداران مردمی آنها طی روزهای گذشته با واکنش‌ها و اعتراض‌های گسترده‌ای در سطح منطقه و جهان مواجه شده است. به اعتقاد منتقدان سیاسی، ارتش و دولت موقت مصر به دنبال حذف این جریان‌ها هستند که تلاش برای تحقق این هدف، خطرات زیادی برای مصر و حتی شمال آفریقا خواهد داشت.
اما با وجود تمام این خشونت‌ها خبر می‌رسد، اعتراض‌های خیابانی طرفداران مرسی در شهرهای مختلف این کشور، با وجود محدودیت‌های زیاد، همچنان ادامه دارد.
آنطور که شبکه تلویزیونی «المیادین» اعلام کرده، در جریان برگزاری تظاهرات «جمعه شهدا» در برخی شهرها درگیری‌های خونینی بین طرفداران و مخالفان مرسی به وقوع پیوست. در برخی از شهرها مثل «طنطا» این درگیری‌ها بسیار شدید بود طوری که بر اثر آن دستکم دو نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. منابع خبری می‌گویند در جریان این ناآرامی‌ها پلیس مصر با شلیک گاز اشک‌آور و حمایت خودروهای زرهی از نزدیک شدن معترضان به ساختمان‌های امنیتی این شهر ممانعت به عمل آوردند.
به گزارش شبکه الجزیره در تظاهرات پراکنده روز جمعه تظاهرکنندگان سعی داشتند از هر گونه خشونت پرهیز کنند و با ماموران پلیس و نظامیان درگیر نشوند زیرا از آنجائي‌که برخورد خشن ماموران و نظامیان را در روزهای گذشته دیده بودند، تمایل داشتند که تظاهرات با مسالمت پایان یابد.
منطقه «المعادی» در جنوب قاهره نیز روز جمعه شاهد راهپیمایی گسترده اخوانی‌ها بود اما برخلاف برخی شهرها، معترضان در این منطقه تصاویر مرسی را حمل می‌کردند. روز جمعه همزمان با برپایی این تظاهرات، در برخی شهرها تجمعات مستقلی نیز در محکومیت آزادی حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر برگزار شد. به نوشته واحد مرکزی خبر، جمع کثیری از طرفداران مرسی با تجمع در خیابان‌های قاهره در واکنش به آزادی مبارک، ژنرال السیسی و عدلی منصور را به «خیانت» در حق مردم مصر متهم کردند. خبر دیگر اینکه ائتلاف ملی برای حمایت از مشروعیت دیروز با صدور فراخوانی حامیان مرسی را به برپایی یک تظاهرات یک هفته‌ای دیگر فراخواند. در این بیانیه آمده دستگیری رهبران اخوان باعث تضعیف این گروه نمی‌شود بلکه باعث افزایش قدرت آنها خواهد شد.
ترکیه: از کودتا اطلاع داشتیم
روزنامه «استار» چاپ ترکیه روز گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد دولت ترکیه حدود 2هفته قبل از وقوع «کودتای نظامی» علیه «محمد مرسی» از ماجرا مطلع شده و با اعزام رئیس دستگاه اطلاعاتی خود به قاهره هشدارهای لازم را به مرسی و اخوانی‌ها داده بود.
این روزنامه نوشت: احمد داود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه ماجرا را به شبکه تلویوزیونی 24 ترکیه اینگونه تعریف می‌کند: اواخر ماه ژوئن آنکارا «هاکان ویدان» رئيس دستگاه اطلاعاتی این کشور را به قاهره اعزام کرد. وی در دیدار با مرسی به وجود تحرکات مشکوک منطقه‌ای علیه مرسی و حمایت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از چنین تحرکاتی هشدار می‌دهد.
پیام محرمانه اسرائيل
خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی معاریو نوشت، بنیامین نتانیاهو با ارسال پیام محرمانه به رهبران کشورهای غربی خواسته در کار ارتش مصر دخالت نکنند و اجازه بدهند نظامیان به کار خود ادامه دهند!
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در حال حاضر سمت وزارت خارجه را نیز شخصاً بر عهده دارد، در این پیام از مقامات غربی خواسته است که اجازه دهند ارتش تا بازگشت آرامش به مصر، به کار خود ادامه دهد. به ادعای نتانیاهو، این کار از تبدیل مصر به سوریه‌ای دیگر، جلوگیری می‌کند!

 


مردم ترکیه با برگزاری تظاهراتی در اسلامبول خواستار اخراج سفیر عربستان سعودی از کشورشان شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، در این تظاهرات که در برابر کنسولگری عربستان در اسلامبول برگزار شد تظاهرکنندگان خواستار قطع رابطه ترکیه با رژیم آل‌سعود شدند.
تظاهرکنندگان ترک از دولت سعودی خواستند حمایت از تروریسم در سوریه و منطقه را متوقف کند.
یکی از تظاهرکنندگان گفت، ما در این تظاهرات شرکت کرده‌ایم تا به دولت سعودی بگوییم به نقش منفی خود در کشورهای منطقه پایان دهد.
وی افزود، عربستان سعودی عامل خونریزی و جنایت در منطقه است و برای کشورهای همسایه مشکل‌آفرینی می‌‌کند.
یکی دیگر از شهروندان ترک اظهار داشت، حمایت مالی و سیاسی عربستان از تروریسم باعث ضربه زدن به کشورهایی شده است که موضع آشکاری در مخالفت با امپریالیسم و صهیونیسم جهانی داشتند.
مردم ترکیه همچنین تاکید کردند ما ملت‌های منطقه را دوست داریم اما دولت ترکیه با رفتار خود باعث شده است که ما در برابر ملت‌های عرب شرمنده شویم.
انجمن جوانان آناتولی ترکیه نیز با انتشار بیانیه‌ای با اعلام اینکه امپریالیسم عامل قتل‌عام‌ها در سوریه، عراق و مصر است تاکید کرد، مسلمانان فریب یاوه‌گویی‌های ایادی رژیم صهیونیستی را نمی‌خورند.
انجمن جوانان ترکیه با محکوم کردن انفجارهای اخیر در منطقه اعلام کرد که برخی کشورهای منطقه به بهانه زیر پوشش حمایت از آزادی، از تروریست‌ها حمایت می‌کنند و کمک‌های تسلیحاتی در اختیار آنان قرار می‌دهند.

 


معترضان بحرینی با سر دادن شعار «بازی تمام شده است» به آل‌خلیفه هشدار دادند که از قدرت کناره‌گیری کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، مردم بحرین با برگزاری تظاهرات در سراسر این کشور علیه حمد بن عیسی پادشاه و خلیفه بن سلمان نخست وزیر این کشور شعار دادند و خواستار برکناری آنها شدند.
معترضان بحرینی فریاد می‌زدند، «بازی تمام است»، دوران برده‌داری به پایان رسیده، دوران دیکتاتوری به پایان رسیده است، آل‌خلیفه باید برود.
تظاهرکنندگان پرچم‌های بحرین و تصاویری از زندانیان سیاسی در دست داشتند و خواستار آزادی آنان شدند.
مردم بحرین ضمن اعلام وفاداری با شهدا تاکید کردند که شهدا را از یاد نخواهند برد و به راه آنان ادامه خواهند داد.
یکی از تظاهرکنندگان گفت، مردم بحرین به ظلم و سرکوب شکنجه و گاز اشک‌آور عادت کرده‌اند و از مرگ و شهادت هراسی ندارند.
این تظاهرات در شرایطی صورت گرفت که نیروهای امنیتی آل‌خلیفه به تظاهرکنندگان حمله و تعدادی را مجروح کردند.
رژیم آل‌خلیفه با تصویب قانونی برگزاری هرگونه اعتراضی را در منامه ممنوع اعلام کرده است.
این در حالی است که به رغم تداوم سرکوب معترضان از سوی نیروهای آل‌خلیفه، مردم بحرین به اعتراضات خود ادامه می‌دهند و خواستار اصلاحات و برکناری خاندان حاکم از قدرت هستند.


 


هزاران معلم مکزیکی در اعتراض به «اصلاحات آموزشی» اعتصاب و در خیابان‌های پایتخت تحصن کردند.
روز جمعه خیابان‌های منتهی به فرودگاه مکزیکوسیتی و اطراف مجلس نمایندگان و مجلس سنا در تصرف انبوهی از معلمان ناراضی از برنامه «اصلاحات آموزشی» دولت بود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، معترضان که خود را از شهرهای مختلف به پایتخت رسانده‌اند، با تحصن در خیابان‌های منتهی به فرودگاه، باعث توقف رفت و آمد خودروها و در نتیجه سرگردانی شمار زیادی از مسافران شدند. تحصن طولانی مدت مقابل ساختمان مجلس نمایندگان و سنا نیز باعث لغو برنامه جلسات نمایندگان شد طوری که آنها سرانجام مجبور به برگزاری جلسات خود در یک مرکز همایش شدند.
به گفته دبیر امنیت عمومی «مکزیکوسیتی» ادامه تجمعات اعتراضی معلمان می‌تواند مشکلاتی را برای فرودگاه‌ها به وجود آورد. برای حفاظت از پایانه‌های فرودگاه‌ها در حال حاضر صدها نیروی امنیتی به کار گرفته شده‌اند. به گزارش واحد مرکزی خبر «انریکه پنانیتو» رئیس جمهور مکزیک در ماه دسامبر تغییراتی را از طریق کنگره در قانون اساسی این کشور به اجرا درآورد تا آموزش را که دست اتحادیه‌های قدرتمند بود، مجددا تحت کنترل دولت دربیاورد و معلمان را ملزم کرد تحت ارزیابی‌های اجباری عملکرد خود قرار گیرند.
نمایندگان هم اکنون در حال بحث در خصوص مصوبه‌ای هستند که این قوانین جدید را که باعث اعتراضات و اعتصاب‌هایی در ایالت‌های جنوبی مکزیک در ماه‌های اخیر شده است، به اجرا درخواهد آورد. بیش از 70 هزار معلم هفته گذشته در آغاز سال تحصیلی در جنوب مکزیک اعتصاب کردند که این باعث شد بیش از یک میلیون دانش‌آموز بدون کلاس درس بمانند.

 


صدها فلسطینی با برگزاری راهپیمایی در نوار غزه اعتراض خود را به مذاکرات بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی، با میانجی‌گری آمریکا نشان دادند.
به گزارش خبرگزاری پرس‌تی‌وی به نقل از خبرگزاری فرانسه، صدها نفر از مردم فلسطین در حالی که شعار «نه به مذاکرات» را سر داده بودند در مرکز نوار غزه تجمع کردند و خواستار توقف مذاکرات سازش شدند.
شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی تاکید کردند مذاکرات سازش شکست خورده است و تصمیم محمود عباس برای بازگشت به پای میز مذاکره خواست مردم فلسطین نیست.
جنبش‌های مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و جهاد اسلامی این راهپیمایی را سازماندهی کرده بودند.
اسماعیل رضوان وزیر امور مذهبی حماس در این راهپیمایی گفت: تمامی گروه‌‌های فلسطینی می‌‌گویند تشکیلات خودگردان فلسطین حق ندارد به جای مردم تصمیم‌گیری کند یا از حقوق فلسطینیان چشم‌پوشی کند.
تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی ماه گذشته دور جدیدی از مذاکرات را به منظور پایان دادن به درگیری‌های چند دهه بین دو طرف آغاز کردند که پس از یک وقفه 3 ساله براساس راه حل به اصطلاح تشکیل دو کشور برگزار شد.
فلسطینیان درصدد ایجاد یک کشور مستقل در اراضی اشغالی کرانه باختری، شرق بیت‌المقدس و نوار غزه هستند و از رژیم اسرائيل می‌خواهند از اراضی اشغالی فلسطین خارج شود.
با وجود این، تل‌آویو ضمن خودداری از بازگشت به مرزهای سال 1967 میلادی مایل نیست درباره موضوع قدس گفت‌وگو کند.
رژیم اسرائیل حتی چند روز پیش از آغاز مذاکرات با تشکیلات خودگردان فلسطین از تصویب طرح‌هایی برای ساخت بیش از 2000 واحد مسکونی جدید در بیت‌المقدس و کرانه باختری خبر داد که خشم فلسطینیان را برانگیخت.

 


عملیات تروریستی در مناطق مرکزی و شمالی عراق 39 شهید و 61 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش ایسنا، غروب جمعه یک تروریست ناشناس بمب همراه خود را در داخل قهوه‌خانه‌ای در شمال بغداد منفجر کرد. این حمله انتحاری 28 شهید و بیش از 50 مجروح برجای گذاشت. تروریست‌های فعال در عراق طی روز جمعه حملات دیگری نیز در بغداد و استان صلاح‌الدین انجام دادند. در این حملات در مجموع 11 تن شهید و همین تعداد مجروح شدند.
براساس آمارهای رسمی، از آغاز سال جاری میلادی (11 دی گذشته) تاکنون 3550 نفر در حملات تروریستی عراق جان خود را از دست داده‌اند.
روز جمعه همچنین مردم شش استان عراق نماز جمعه وحدت برگزار کردند و شیعیان و سنی‌ها در کنار هم نماز خواندند.
کارشناسان می‌گویند برگزاری نماز وحدت در شرایط جاری تلاش‌های تفرقه‌افکنانه ترویست‌ها و حامیان آنها را بی‌اثر می‌کند.
پایگاه دائمی
اظهارات اخیر «هوشیار زیباری» وزیرخارجه عراق در مورد درخواست برای احداث پایگاه دائمی آمریکا در عراق با واکنش تند تعدادی از نمایندگان پارلمان مواجه شد.
زیباری اخیرا خواستار احداث یک پایگاه نظامی دائمی آمریکا در عراق شده بود، و بهانه وی برای این درخواست مبارزه با شبکه القاعده بود.
تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق در گفت‌وگو با فارس، احداث پایگاه را اشغال مجدد عراق توصیف و با آن مخالفت کردند.
نمایندگان وابسته به مجلس اعلای اسلامی عراق، جریان صدر، ائتلاف عراق آزاد، از جمله کسانی بودند که علیه زیباری موضع گرفتند. به گفته آنها، تروریستی که هم‌اکنون در عراق حضور دارد، محصول حضور آمریکا در عراق است. این نمایندگان گفتند منافع و امنیت عراق هیچ‌گاه برای واشنگتن مهم نبوده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10