(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 03 شهریور 1392 - شماره 20574

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نباید فراموش شودکه... (یادداشت میهمان)
کیهان و خوانندگان
اَپل ! (گفت و شنود)
آسوشیتدپرس: مهارت ایران در مقابله با تحریم‌ها مانع توقف برنامه هسته‌ای است
خط قرمز نمایندگان پیرامون فتنه
توفیقی نسبت به میلی منفرد رای منفی بیشتری در مجلس دارد
هافینگتون‌پست: توپ مذاکرات هسته‌ای در زمین اوباماست
ظریف: هنوز نمایندگان ایران در آژانس و سازمان ملل انتخاب نشده‌اند
وقتی روزنامه اجاره‌ای اسناد سوخته را برای مردم ایران فاکتور می‌کند! (خبر ویژه)
پیغام خاتمی به اصلاح‌طلبان (خبر ویژه)
قالیباف را نمی‌توان از شهرداری کنار گذاشت
مجلس مراقب دلالان رأی باشد (خبر ویژه)
اظهار عجز پیش‌ ستم‌پیشه ابلهی است (خبر ویژه)
مرکز شنود انگلیس در خاورمیانه به آمریکا سرویس می‌دهد (خبر ویژه)
 


سرانجام بعد از 4 روز بحث فشرده و اظهارنظر مفصل نمایندگان موافق و مخالف 15 تن از وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور محترم از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفتند و تنها سه نفر از کسب رأی لازم برای حضور در وزارتخانه‌های پیشنهادی بازماندند.
کسانی که مباحث مطرح شده در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی را -که مستقیما از رسانه ملی پخش می‌شد- دنبال کرده‌اند، اولین تعامل دولت و مجلس را صرفنظر از برخی موارد، مثبت ارزیابی می‌کنند و به جدی بودن بحث‌ها، متانت در اظهارنظرها و پشتکار و حوصله نمایندگان و نامزدهای وزارت، نمره قبولی می‌دهند، اما، این کارنامه خالی از برخی نقاط ضعف نیز نبوده است که اصلاح و «تجدید» نظر در آن ضروری است و می‌تواند از آسیب‌های جدی پیشگیری کند. از جمله، آن که؛
1- تعدادی از نمایندگان محترم «اصلاح ذات‌البین» و «حل اختلافات» برای نادیده گرفتن حضور برخی از وزرای پیشنهادی در فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 به ضرورت «اصلاح ذات‌البین» و اهمیت «حل اختلافات» استناد می‌کردند و یکی از آنان با تمسک به آیات قرآن و کلام مولا علی(ع) که در آن بر اصلاح ذات‌البین و رفع اختلافات تأکید شده است، خطاب به نمایندگان می‌گوید؛ «بیایید اختلافات را برطرف کنیم» و رأی به همه کاندیداها را مصداق اصلاح ذات‌البین تلقی می‌کند در حالی که باید توجه داشت مجلس شورای اسلامی شورای حل اختلاف نیست و نمایندگان را نباید ریش‌سفیدانی تلقی کرد که وظیفه و رسالت آنها اصلاح ذات‌البین است! بلکه نمایندگان طبق قانون و وظیفه محوله می‌بایست تک‌تک کاندیداهای وزارت را مورد ارزیابی قرار داده و تنها پس از احراز صلاحیت آنها به آنان رأی اعتماد بدهند.
علی(ع) خطاب به کارگزارانش تاکید می‌فرماید که مسئولیت امانت است و طبق آموزه قرآن امانت را باید به اهلش سپرد. عرصه رأی اعتماد شناسائی دقیق امین برای سپردن امانت به اوست و چه مسئولیتی حساس‌تر از پست وزارت!
اگر امیرالمؤمنین(ع) توصیه به اصلاح ذات‌البین می‌فرمایند منظور رفع اختلاف بین دو شریک، زن و شوهر، دو همسایه و... نظایر آن است وگرنه حضرت در پاسخ کسانی که به ایشان توصیه می‌کردند به طلحه و زبیر پستی بدهد و آنها را با خود همراه کند، می‌فرمودند؛ «ولولا حرصهما علی ذلک لکان لی فیهما رای» اگر آنان برای دستیابی به قدرت حریص نبودند، این امکان وجود داشت، یعنی در سپردن مسئولیت‌ها به افراد نمی‌توان مسامحه کرد.
2- برخی از نمایندگان محترم در موافقت با وزیر پیشنهادی و شماری از وزرای پیشنهادی نیز در دفاع از صلاحیت خود به سوابق مثبت خویش در دوران قبل از انقلاب، فعالیت‌های اسلامی و انقلابی در خارج کشور و یا حضور و فعالیت قابل قبول در دوران حضرت امام(ره) استناد می‌کردند که در صحت بسیاری از این سوابق مثبت جای تردید نیست اما، سخن آن است که آیا برخورداری از سوابق ارزشمند بدون در نظر گرفتن تداوم آن می‌تواند ملاک و معیار قابل استنادی برای احراز صلاحیت باشد؟ به عنوان مثال: در بسیاری از مقاطع تاریخی و از جمله در صدر اسلام می‌توان افراد و شخصیت‌هایی را آدرس داد که در آغاز، سابقه و کارنامه درخشانی داشته‌اند ولی بعدها، به هر علت لغزیده و از بستر عدالت و پاکی بیرون رفته‌اند. کسانی در عصر پیامبر اعظم(ص) به حمایت از آن حضرت و دفاع از اسلام، با ایشان همراه بودند ولی بعد از رحلت رسول خدا(ص) به دلایلی که شرح آن فصل جداگانه‌ای می‌طلبد، ساز دیگری کوک کردند و در قبال ولایت و حاکمیت حضرت امیر علیه‌السلام، توقف و سکوت نموده و کوچکترین حمایتی نکرده و یا به مخالفت و معارضه پرداختند و یا برخورد دوگانه و دو پهلویی داشتند. کسانی که در جبهه واحد پشت سر پیامبر(ص) قرار داشتند پس از رحلت آن رهبر بزرگوار در چهار جبهه متفاوت جای گرفتند. جمعی که دختر پیامبر(ص) حضرت فاطمه زهرا(س) در رأس آنها بود و افراد وارسته‌ای نظیر سلمان، مقداد، ابوذر، مالک اشتر و... را شامل می‌شد، بر محور علی(ع) حرکت کرده و با همه توان از ولایت حمایت کردند و گروهی مانند طلحه و زبیر به مقابله با حضرتش برخاستند و در توطئه‌ها و قتلها... دخیل بودند و جمعی دیگر نظیر ابوموسی و عبدالرحمن‌بن عوف متوقف شده و سکوت پیشه کردند و به هشدارهای حکیمانه و درس‌آموز امیرالمؤمنین(ع) پاسخ مثبتی نداده بلکه با سکوتشان جبهه فتنه را تأیید کردند و گروهی نیز مشی دوگانه برگزیدند و... سؤال این است که آیا می‌توان همه آنان را در یک صف دید و مواضع و عملکرد متفاوت آنها را نادیده گرفت؟ واقعیت تلخ تاریخ این بود که گروهی رهبری حضرت موسی(ع) را پذیرا بودند اما رهبری هارون را پس از موسی برنتابیدند همان‌طور که جملگی رهبری پیامبر اعظم(ص) را پذیرفتند اما موضع و رفتار آنان در برابر علی(ع) متفاوت و مغایر بود؛ حال در مورد کسانی که در قبال رهبری هارون نبی و امیرالمؤمنین(ع) گرفتار تردید و چالش شدند چگونه باید قضاوت کرد؟ آیا می‌توان این انحراف را ندیده گرفت؟
3- شماری از نمایندگان محترم و یا نامزدهای پیشنهادی برای وزارت با اشاره به سوابق برخی از افراد از جمله مسئولیت و یا عضویت ستاد انتخاباتی فلان کاندیدا در سال 88 و یا اعتراض به انتخابات و یا شرکت در آشوب‌های خیابانی، بی‌تفاوتی در مقابل هنجارشکنی‌ها و همراهی با بیگانگان در فتنه 88، با تظاهر به تعجب می‌پرسیدند؛ مگر عضویت در ستاد فلان فرد و یا اعتراض به انتخابات و یا شرکت در یک تجمع جرم است؟ پاسخ این پرسش‌ها منفی است و کسی نمی‌خواهد بگوید همه آن موارد جرم است اما سؤال این است که مگر مجلس در جایگاه محکمه و یا نمایندگان در جایگاه قاضی و بازپرس قرار دارند؟ در بحث رأی اعتماد موضوع، اثبات یا عدم اثبات جرم نیست که این مأموریت برعهده قوه قضاییه است. مسئولیتی که متوجه نمایندگان محترم مجلس است، احراز صلاحیت وزیران پیشنهادی است و بر فرض که برخی از موضع‌گیری‌ها و رفتارها دارای وصف مجرمانه نباشد اما می‌تواند صلاحیت نامزد معرفی شده را برای تصدی پست‌های حساسی نظیر وزارت، ‌نفی کند. به عنوان مثال کسی که در جایگاه یک شخصیت شناخته شده در مقابل فتنه 88 سکوت کرده است، شاید سکوت او جرم قابل پی‌گیری در محاکم قضایی نباشد ولی بی‌خیالی وی در مواجهه با آن حرکت براندازانه کمترین صلاحیتی برای وزیر شدن او باقی نمی‌گذارد. و البته، این همه در حالی است که فقط سکوت کرده باشد و نه آن که دست‌اندرکار فتنه و آتش‌بیار آن معرکه آمریکایی- اسرائیلی بوده باشد.
و در خاتمه نباید این واقعیت محسوس و نقطه قوت برجسته را نادیده گرفت که برائت از فتنه 88، نفی ادعای دروغین تقلب درانتخابات پیشین ریاست‌جمهوری و مخصوصا؛ تاکید بدون استثناء نمایندگان و وزیران پیشنهادی بر پیروی از منویات رهبر معظم انقلاب فضای حاکم بر مذاکرات مورد اشاره بود. نکته‌ای که عصبانیت توأم با ناامیدی مدیران بیرونی فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 و اصحاب داخلی آن فتنه را در پی داشت و هنوز هم دارد.
علی شاهرودی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* باید مطمئن بود که غربی‌ها بیشترین امتیاز را ازما نگیرند تحریم‌‌ها برداشته نخواهد شد. ما نیاز به یک مدیریت قوی داریم تا جلوی خام‌فروشی را بگیریم، سبک زندگی را اصلاح کنیم و به تقویت چرخهای تولیدی کمک کنیم. هرگز در برابر دشمنان نباید منفعلانه رفتار کرد. اقتصاد کشور ما با بازوی ایرانیان و جوانان این مرز و بوم می‌چرخد نه با سیاست‌های غلط غربی‌پسند.
رضا مصطفوی
* آیا افراطی به کسی گفته می‌شود که از انقلاب، ارزشهای اسلام و رفع تبعیض دفاع کند! کسانی که با تاکید بر انتخابات آزاد قصد تکرار فتنه 88 را داشتند آیا افراطی نیستند؟ کسانی که می‌گفتند در انتخابات تقلب شده افراطی نیستند؟
یک شهروند
* بنده یکی از کسانی هستم که به آقای روحانی به خاطر شعار اعتدال رای دادم اما الان فکر می‌کنم نظر ایشان درباره اعتدال چیز دیگری بوده است و من اشتباه می‌کردم. این چه نوع اعتدالی است که تندروترین افراد نزدیک به حزب مشارکت برای کابینه معرفی شده‌اند. البته مجلس با هوشیاری چند تا از آنها را مردود کرد. ولی متاسفانه آقایان در پست‌های دیگر فعال شدند. اگر این‌ها افراطی نیستند، افراطی‌ها را به ما نشان دهند. گویا اقای روحانی تحت فشار است.
یک حامی رئیس‌جمهور
* اینکه وزیر صنعت و معدن گفته 80 درصد از بودجه را به بخش خصوصی اختصاص می‌دهیم تا وارد میدان شوند آیا منظور بخشی از بخش خصوصی از ما بهتران است یا این شرایط برای تمام بخش خصوصی یکسان است؟
پارسی
* رسیدگی به وضعیت معیشت معلمان کف وظایف وزیر آموزش و پرورش آینده است. آنچه باید مورد توجه ایشان قرار گیرد همان مطالبات و شاخص‌های حضرت امام و ولایت فقیه و رهبر معظم انقلاب است که در رهنمودهایشان مورد تاکید قرار گرفته و می‌گیرد.
0426---0912
* اینکه در مصر البرادعی را به پای میز محاکمه می‌کشند کار تاکتیکی است چون تصمیم دارند او را با این کار ضد تشکیلات کودتا معرفی کنند تا در انتخابات آینده مردم مصر فریب بخورند و به او که نماینده آمریکاست رای دهند.
یک شهروند
* در یک شبکه صدا و سیما در برنامه گلبرگ از حداقل جهیزیه ممکن تبلیغ می‌شود همان زمان از شبکه دیگر (بازار) گران‌ترین مبل و زندگی اشرافی به نمایش درمی‌آید. تا وقتی که همه شبکه‌های رسانه ملی از سیاست واحدی تبعیت نداشته باشند هیچ یک از مشکلات و آسیب‌های فرهنگی کشورمان حل نخواهد شد.
4403---0919
* از وزیر محترم راه و شهرسازی درخواست می‌شود مقدمات تغییر مکان فرودگاه مشهد مقدس را فراهم سازد. غرش هواپیماها در ساعات استراحت، آسایش را از مردم گرفته است.
8166---0915
* امیدواریم در دولت جدید رئیس بنیاد شهیدی که منصوب می‌شود فرد دلسوز برای خانواده‌های شهدا و ایثارگران باشد.
خزایی از رویان
* قرار گرفتن باجه بلیت‌فروشی ایستگاه پل گیشا در مسیر اتوبوس‌های پرسرعت باعث ایجاد مشکل در رفت‌وآمد عابران شده است درخواست داریم به جای مناسب دیگری منتقل شود.
9678---0912
* حرکت اتوبوسهای خاوران به آزادی از 7 صبح به بعد با کندی صورت می‌گیرد و مردم ساعت‌ها باید منتظر بمانند مسئولین امر نظارت بیشتری به خطوط زیرمجموعه داشته باشند.
1607---0911
* در بزرگراه حکیم غرب به شرق بزرگراه ستاری برخی از خودروها در کنار اتوبان پارک می‌کنند و این کار باعث تصادفات سنگین می‌شود و ترافیک زیادی به وجود می‌آورد. از ماموران انتظامی ناحیه 5 تقاضای رسیدگی داریم.
غلامی
* یک جانباز برق تهران و بازنشسته هستم. هزینه درمان ما جانبازان را از سال 89 در بنیاد به ما نمی‌دهند. طبق بخشنامه باید 100 درصد هزینه درمان جانبازان و خانواده‌شان را دستگاه ذی‌ربط به جانبازان پرداخت کند. اما نمی‌دانیم این هزینه درمان را باید برق تهران بدهد یا سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
یزدان‌شناس
* روستای آل‌تین کش از توابع طارم و سفلی قزوین با جمعیت 400 خانواری از 7-8 سال قبل توسط سازمان آب و فاضلاب لوله‌کشی شد. اما در این مدت در زمان اوج مصرف آب، فقط هفته‌ای دو روز آب داریم. اما قبض آب هر ماه سر موعد به دست ما می‌رسد.
3913---0912
* کرایه تاکسی‌ها مگر قرار نیست سالی یک‌بار افزایش یابند پس چرا در ایلام این افزایش قیمت به سالی دو بار رسیده است؟ با وجودی که چند ماه قبل افزایش قیمت داشته‌اند اخیرا با صد تومان افزایش کرایه‌های 400 تومانی را به 500 تومان رسانده‌اند. چرا؟!
8769---0918
* قطع مکرر آب و برق اهالی ساکن در منطقه جلدیان پیرانشهر را کلافه کرده است از مسئولین امر درخواست رسیدگی دارم.
یک هموطن از پیرانشهر
* بیمه صبا در ارتباط با پرداخت پول بیمه تعرفه‌‌های پزشکی و درمانی به کارکنان محترم نیروهای مسلح اولا دیر اقدام می‌کند ثانیا مبلغ بسیار ناچیزی می‌پردازد. در حالی که در هر ماه چندین هزار تومان پول بیمه از حقوق ما کسر می‌شود.
7926---0914
* سازمان بازنشستگی رتبه عالی فرهنگیان را قبول ندارد و در نتیجه حقوق و مزایای فرهنگیان را با یک رتبه پایین‌تر محاسبه و اعمال می‌کند. درخواست داریم این وضعیت را سر و سامان بدهند.
7388---0913
* با تشکیل دولت جدید نرخ کرایه اتوبوس‌های بین شهری از تهران به تمام مقاصد در سراسر کشور مجددا افزایش پیدا کرد. به عنوان مثال نرخ کرایه از تهران به شهرستان سراب که قبلا 13 هزار تومان بود به 22 هزار تومان افزایش یافته است. تو را به خدا بنویسید با مردم این‌گونه برخورد نکنند. ملت چه گناهی کرده که در هر دولتی باید بسوزد و بسازد.
هاشم‌نژاد
* چند هفته ای است که روزنامه‌های زنجیره‌ای با هماهنگی‌های قبلی در صفحه اول تیترهایی انتخاب می‌کنند که به خواننده القاء بشود آقای روحانی خرابه تحویل می‌گیرد در جواب این همه ناجوانمردی و بی‌انصافی باید به این جماعت پا گذاشته روی وجدان گفت اگر دین ندارید حداقل آزادمرد باشید و ذره‌ای از اصول انسانی را در زندگی خویش رعایت کنید.
علیمردانی
* هزاران کاخ در عالم / هزاران قصر مستحکم/ جواهرهای دنیایی، هزاران ثروت و درهم / هزاران تن، هزاران سر، هزاران روح در پیکر / هزاران دست، هزاران چشم هزاران زلف چون عنبر / قسم به آیه اطهر، قسم بر سوره کوثر که این‌هایی که من گفتم / نمی‌ارزد به یک موی امیرالمومنین حیدر.
1377---0918
* همه مسئولین و بزرگان دین بدانند تا وقتی عدالت در جای حقیقی خود قرار نگرفته باشد و در اجراء احکام اسلامی عدالت دیده نشود هیچ یک از مشکلات کشور حل نخواهد شد.
4147---0937
* مردم ایران این جمله رابرت گیتس وزیر جنگ اسبق آمریکا را هرگز فراموش نمی‌کنند که گفته بود ایرانی خوب و معتدل ایرانی‌ای‌است که با گلوله کشته شده باشد.
1480---0938
* به آقای هاشمی که این روزها پی‌درپی صحبت می‌کنند بفرمایید وقتی آمریکایی‌ها دیدند ما ایرانیان از صدام مزدورش در منطقه شکست بخور نیستیم و صدام هم بعد از ناامید شدن از ایران به کویت تجاوز کرد جنگ را پایان دادند و اسرا آزاد شدند. البته ناگفته‌ها در مورد جنگ بسیار است که به موقع باید به هر کدام پرداخت و جلوی تحریف را گرفت.
8847---0919
* وقتی مشاهده می‌کنیم عده‌ای وهابی به نام اسلام جنایت‌های فجیع در سوریه و عراق مرتکب می‌شوند دلمان سخت می‌‌گیرد دعا کنید آقا امام‌زمان(عج) زودتر ظهور بکنند و به این ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌ها پایان ببخشند.
9468---0917
* پیشنهاد می‌کنم دولت برای تشویق مردم به صرفه‌جویی در مصرف آب سقفی از آب مصرفی را رایگان اعلام کند و بیش از این مقدار را به صورت تصاعدی محاسبه نماید.
6648---0919
* بعضی از مسئولین مرتب در مورد امدادگران زحمت‌کش هلال‌احمر وعده و وعید می‌دهند ولی در عمل هیچ قدمی برای آنان برنمی‌دارند. دلیل این خلف وعده آنان چیست؟
8040---0918
* به مسئولین کشور بفرمایید مردم از فشار گرانی و تورم به تنگ آمده‌اند تو را به خدا بازی‌های حزبی و جناحی را کنار بگذارند و به فکر مردم باشند. سزاوار نیست که تا این حد به مردم بی‌توجهی بشود.
7373---0933
* همه می‌گویند دروی زودهنگام برنج به کیفیت محصول لطمه می‌زند اما با این حال در تلویزیون و بعضی نشریات تبلیغ این موضوع شده و می‌شود. به نظر می‌رسد دست‌هایی در کار باشد که می‌خواهند به کیفیت محصولات کشاورزی آسیب بزنند تا بازار محصولات خارجی که وارد کشور کرده‌اند رونق پیدا کند. پس باید هوشیار بود و هوشمندانه عمل کرد.
7902---0919
* تا کی باید مردم سوار خودروهای آلاینده و ناامن شوند؟ و خودروسازان با تولید خودروهای آلاینده و ناامن جان و مال مردم را به مخاطره بیندازند؟ چرا با وجود اینکه تلفات جاده‌ای از زلزله‌ها بیشتر است عزم جدی برای توقف خودروهای آلاینده و ناامن وجود ندارد؟
0913-1227
* کسانی که به کیهان حمله می‌کنند نظرشان این است که اگر ما بنویسیم حق گفته‌ایم اما اگر کیهان بنویسد افراط‌گری کرده است!
0911-2591
* ای زن به تو از فاطمه این گونه خطاب است
ارزنده‌ترین زینت زن حفظ حجاب است
0913-5001
* آقای روحانی رئیس‌جمهور منتخب کشورمان در سخنرانی خود در جمع گروهی از پیش‌کسوتان عرصه دفاع مقدس دولت اسرائیل را با عنوان دولت نکبت‌بار مورد خطاب قرار داد. که البته باعث خوشحالی بنده شد ولی سؤال می‌کنم آیا این‌گونه سخن گفتن درشت‌گویی هست یا نیست؟ اگر نیست چرا دیگرانی مثل آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق متهم به درشت‌گویی شدند.
0912-4587
* به خودم می‌گویم آیا ممکن است براساس سیاست اعتدال آقای روحانی رئیس‌جمهور منتخب کشور مسئولین ما بتوانند در تعامل با آمریکا، دشمنان را راضی بکنند که ما هم در برخورداری از سلاح هسته‌ای از آن‌ها پیروی کنیم! شاید این‌گونه درک بهتری از یکدیگر پیدا کنیم!
0913-9005
* لطفاً از مسئولین سؤال کنید چرا در فصل جابه‌جایی مستأجرین شعارگونه برخورد می‌کنند. کمر مستأجرین زیربار اجاره‌های سنگین خم شده است. اگر مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس درمورد مالیات بر منازل خالی احتکار شده به تصویب نهایی مجلس برسد قطعاً کمک بسیار بزرگی به مستأجرین خواهد بود.
یک هموطن از تهران
* باتوجه به تورم و گرانی از دولت درخواست می‌شود مالیات حقوق‌بگیران را از 10درصد به 5درصد کاهش دهد.
0939-1444
* بدحجابی محصول ضعف ایمان است و ضعف ایمان هم ریشه در فقدان یا ضعف بینش و آگاهی دارد. پس وظیفه دولت و مسئولین است که تلاش و توان خویش را در جهت بالا بردن آگاهی مردم از دین به کار بگیرند و در این راه کوتاهی نکنند.
0938-6263
* چرا مسئولان شهرداری و نیروی انتظامی برخورد جدی‌تری با دستفروشان در واگن‌های مترو نمی‌کنند؟ آن‌قدر این افراد زیاد شده‌اند که پای متکدیان و بچه‌های مهاجر بیگانه با لباسهای کثیف هم به مترو باز شده است. وجود این صحنه ‌ها زیبنده شهر و کشور ما نیست!
0912-5672
* پیشنهادی دارم. مجلس لبنان با تصویب قانونی شاخه نظامی حزب‌الله را یکی از شاخه‌های اصلی ارتش خود قرار دهد.
یک شهروند
* از دفاتری منتسب به شرکت ایرانسل با مشترکان زیادی تماس می‌گیرند و با شماره ثابت یک شماره ایرانسل تحویل می‌دهند در ابتدا می‌گویند شماره ثابت خودتان است و در قبال دادن یک سیم 25هزار تومان از مشترکان دریافت می‌کنند. بنده اقدام کردم وقتی سیم‌کارت را تحویل گرفتم دیدم شماره آن با شماره همراه اول کاملاً متفاوت است. آیا این کار نوعی کلاهبرداری نیست که تحت پوشش شرکت ایرانسل انجام می‌شود؟ اگر متعلق به ایرانسل نیست چرا اعلام عمومی نکرده و با متخلفان برخورد قانونی نمی‌کنند؟
0912-5494
* با کوچ دادن تولیدات خانگی و کوچک از دل شهرها به مکانهای خاص حیات و نشاط تولید جای خود را به بنگاه‌های املاک و ساخت و ساز و ترویج اقتصاد بدون تولید داده است.
یک شهروند
* درشرایط بحران کم‌آبی قرار داریم و دائم مسئولان تذکر می‌دهند. مدتی قبل از ساعت 7صبح تا12 ظهر آب نداشتیم. اما در خیابان روبه‌رو و همسایه مقابل ما که تعدادی مهاجر افغانی در آن زندگی می‌کنند در همان ساعت مشغول شستن فرش بودند و بچه‌هایشان در حیاط آب‌تنی می‌کردند. آیا کسی نیست به این وضعیت خاتمه دهد؟ چرا مهاجران باید امکانات و ثروت این کشور را این‌گونه اسراف کنند.
0912-0559
* وقتی رعایت حجاب خانم‌های بازیگر سریال‌های تلویزیون را می‌بینم لذت می‌برم و خوشحال می‌شوم ولی وقتی در میزگردی که تشکیل می‌شود و این بازیگران با پوشش‌های اجق وجق خود ظاهر می‌شوند سخت ناراحت و دلگیر می‌شوم. چرا محتوای آموزنده این سریال‌ها روی خود بازیگران تاثیر ندارد؟ ما دوست نداریم این هنرمندان فقط بازیگر باشند و نقش بازی کنند.
1087---0912
* شبکه سوم سیما در برنامه‌ای که از حاشیه تهران شهر اسلامشهر پخش کرد پیرزنی را نشان داد که در فقر کامل بود. عرض بنده این است که با وجود کمیته امداد چرا باید چنین مواردی در کشور آن هم در کنار پایتخت مشاهده بشود.
رضایی
* نماینده مردم جنوب استان کرمان در مجلس شورای اسلامی اقدام به راه‌اندازی یک دفتر برای ارتباطات مردمی در حوزه انتخابیه‌اش نکرده و فقط با مسئولین شهرستان هماهنگ است پس ما مردمی که به ایشان رای داده‌ایم چگونه و از چه طریقی مشکلات و گرفتاری‌های خویش را مطرح بکنیم؟
6041---0936
* در کشور مصر مردم برای نجات انقلاب خویش از انحراف دوباره به خیابان‌ها آمده‌اند اگرچه عوامل کودتا سعی در خاموش ساختن صدای مردم انقلابی این کشور را دارند ولی موفقیت و پیروزی با ملتی است که راه افتاده است.
6091---0915
* هر چقدر به حوادث کشور مصر نگاه می‌اندازم به این عقیده می‌رسم که هر دو طرف حادثه یعنی ارتش و تندروهای اخوان وصل به آمریکا هستند و الا چرا باید نسل‌کشی راه بیندازند.
3992---0912
* از فراکسیون بانوان مجلس درخواست می‌شود فکری برای ناهنجاری‌های بانوان در جامعه (اعم از بی‌حجابی، بدحجابی، ترویج فمینیسم، اباحه‌گری و...) و ضرب و شتم بانوان ناهی از منکر بنمایند!
2500---910
* از کیهان حق‌طلب درخواست می‌کنم گزارشی از وضعیت حقوق بازنشستگان که حقوقشان کم است تهیه و منعکس کند. شاید مسئولین متوجه شوند. واقعا چه شرمساری برای بازنشسته از این بیشتر که مستاجر هم باشد و زن و بچه و عروس و داماد و نوه‌ها گاهی از او پول هم تقاضا نمایند. چگونه می‌توان با این حقوق به مخارج زندگی روزانه پرداخت؟!
محمدزاده بازنشسته وزارت کار
* وقتی رهبر معظم انقلاب در بین زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی فرمودند: این قضیه باید سکوی پرشی باشد برای حرکت... چرا مسئولین امر مردم را از خطرات زلزله تهران آگاه نمی‌کنند؟!
دباغ‌زاده
* از مسئولین مرکز سیمای اهواز درخواست می‌شود تلفن 162 خود را فعال نمایند. متاسفانه در حال حاضر پاسخگوی مخاطبین نیست.
6966---0916
* علی رغم منویات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری، اشاعه فرهنگ فساد و بی‌حجابی در سطح جامعه رو به افزایش است و متولیان امر بدون برنامه فقط شاهد ماجرا می‌باشند.
رضایی از تهران
* با توجه به شعار هیهات مناالذله اهل بیت و برخلاف مداحی‌های سال‌های حماسه و مقاومت برخی از مداحان و منبری‌ها طوری واقعه عاشورا را ترسیم می‌کنند که بوی ذلت از آن استشمام می‌شود... شایسته است شأن و مرتبت امام و اهل بیت پاس داشته و واقعا شعار هیهات مناالذله را شرح وتفسیر کنند. نه اینکه آنها را حقیر و کوچک جلوه دهند.
7902---0919
* بازنشسته کشوری با 30 سال سابقه خدمت صادقانه و پانزده سال رئیس اداره با این حقوق کم و ناتوانی در انجام کار مجدد باعث شرمندگی و ناراحتی در قبال خانواده هستم. از مسئولین انتظار می‌رود نسبت به ترمیم حقوق بازنشستگان اقدام نمایند.
2569---0919
* دنیا باید بداند تنها مکتبی که به راستی با نژادپرستی مخالفت کرده و می‌کند اسلام ناب محمدی است . اروپا و آمریکایی‌ها سنگ این موضوع را به سینه خود می‌زنند و در عمل خلاف واقعیت عمل می‌کنند. نمونه‌اش سرکوب تظاهرات سیاهپوست‌ها در آمریکاست.
غلامرضا عونی
* ما آقای احمدی‌نژاد را با یک چشم اشک و یک چشم خون بدرقه می‌کنیم. چشم اشکبار به خاطر اینکه چنین رئیس جمهور مردمی و خوب را از دست می‌دهیم و چشم خونبار متاسفانه به خاطر برخی مشکلاتی است که از سوی این دولت مطرح شد. امید است در این دوره جدید هم شاهد استفاده از تجربیات ارزشمند ایشان باشیم.
0235-0912
* 14 سال است که مستاجرم و همسرم بازنشسته است در حال حاضر با 20میلیون رهن و 400 هزار تومان اجاره ماهانه با مشقت به زندگی خود ادامه می‌دهیم که اخیرا به علت اتمام قرارداد به هر کجا سر می‌زنیم از 40 میلیون رهن پایین‌تر پیدا نمی‌شود (منطقه10) از مسئولان امر درخواست می‌شود تدبیری برای حل مشکل ما مستاجرها بیابند؟
آذری
* آقای خاتمی که از فتنه‌گران سال 88 است نه تنها یک سیلی هم در دوران طاغوت برای انقلاب نخورد بلکه نمک انقلاب را خورد و شهرت و آبرو کسب کرد و خیلی راحت نمکدان انقلاب را شکست. او باید بداند دیدار با هنرمندان و ژست روشنفکری گرفتن نمی‌تواند باعث پاک شدن خاطره تلخ رفتار سبک و خیانت‌بار ایشان در انتخابات 88 شود؟! مردم ایران حوادث 88 را فراموش نمی‌کنند و امثال این آقا باید پاسخگوی اعمال خیانتکارانه خود باشند.
2283-0916
* برخی مزاحمت‌های موتورسواران در خیابانها و محلات شهر مقدس قم آسایش مردم را در شبها به هم زده و فرهنگ مردم این شهر را خدشه‌دار می‌کند. شایسته است مسئولان چاره‌ای بیندیشند.
1490-0935
* مگر نظام جامع هماهنگ حقوق اجرا نشد؟ پس چرا یک مدیر بازنشسته فرهنگی با مدرک کارشناسی یک میلیون و چهارصد هزار تومان می‌گیرد و یک بازنشسته نیروگاه نکا یا مدرک سیکل دو میلیون و دویست هزارتومان؟ این اجحاف نیست؟
2066-0939
* 3 ماه است که شناسنامه فرزندم از طریق ثبت احوال خرم‌آباد برای تعویض به تهران ارسال شده است ولی هیچ خبری از تعویض آن نیست و متاسفانه کسی هم پاسخگو نیست. چرا؟
4192-0916
* امیر قافله‌ی انتظار خامنه ای است
عیار عزت این روزگار خامنه‌ای است
بگو منحرفین تا حماسه مهدی(عج)
برای ملت ایران، بهار خامنه‌ای است
مفتخرخواه
* از مجاهدت 8ساله دولت احمدی‌نژاد در جهت نشان دادن کارآمدی جمهوری اسلامی و ارتقاء جایگاه کشور در نظام بین‌الملل صمیمانه تشکر می‌کنم.
لطیفی از فردیس
* چه اشکال دارد که دانشگاه‌های ما در صورت امکان تک جنسیتی بشوند. برای این کار باید از مراجع و بزرگان دین کمک گرفت و این مسیر را طی کرد.
1468-0938
* در شهرستان شهریار حقوق تیرماه فرهنگیان علی رغم گذشت چند روز از مردادماه پرداخت نشد. پاسخ مسئولان اداره آموزش و پرورش این بود که از دوستان یا فامیل خود پول قرض بگیرید. بنویسید این چه پاسخی است که می‌دهند؟
4605-0912
* شلوارهای سنگ پا خورده چراغدار را که اخیرا عده‌ای در کشور مد کرده‌اند کاربرد مفیدی هم می تواند داشته باشد : اگر شب هنگام به تن کارگران رفتگر و زحمتکش شهرداری بکنند آنها را از خطر تصادف یا خودروهای عبوری در امان نگه می‌دارد.
8313-0919
* یکی از دلایل انشقاق اصول‌گرایان در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را اقدامات مرموزانه سایت الف می‌دانم. خیلی از مواضع این سایت دشمن شاد کن بوده و هست.
8449-0919
* برای دولتمردان گذشته که خدمت‌رسانی به مردم کردند آرزوی سلامتی دارم. عرض می‌کنم خدمات آنان یادگار روزهایی هستند که فراموش نمی‌شوند.
4178-0936
* شهردار شهرستان اردبیل موفق شده با مدیریت توانمند خویش این شهر را در خور شأن شهروندان و مسافرینی که برای سیر و سفر، این خطه از میهن اسلامی را انتخاب کرده و می‌کنند سرسبز و سرزنده نگه دارد. وظیفه خودم دیدم از ایشان و کلیه عوامل زیرمجموعه تقدیر و تشکر بکنم.
3213-0914
* حضرت امام علی(ع) می‌فرمایند: از دوستی با انسان بدکردار بپرهیز که به اندک بهایی تو را می‌فروشد.
6263-0938
* در بازی فوتبال بین پیش‌کسوتان دو تیم پیروزی و استقلال در برخوردی که بین چند بازیکن به وجود آمد گزارشگر فوتبال اظهار داشت اگر این بازی جدی بود می‌توانست منجر به تنش و کدورت سختی بشود. عرض می‌کنم چرا یک گزارشگر باید چنین تعبیرهایی به کار ببرد و سبب تحریک بشود. پس تکلیف آموزه‌های دینی مبنی بر گذشت از یکدیگر چه می‌شود؟
8858-0919
* آقای دکتر روحانی با اعلام صریح وام‌دار نبودن به هیچ‌یک از احزاب و جناح در حقیقت خود و دولتش را در مسیر تحقق و تقویت عدالت اسلامی و اجتماعی قرار داده است و این اقدام بهترین ادای احترام به حاکمیت مردم سالاری دینی است.
یک شهروند
* مسئولان باشگاههای ورزشی ما نباید در مقابل سفر هموطنان جوان ما به کوهها و ارتفاعات خارج از کشور بی‌تفاوت باشند. مسئولان ما باید در قبال سلامتی و جان ورزشکاران کشور احساس مسئولیت بیشتری به خرج دهند.
یک شهروند
* چرا برخی از رانندگان آقا در کمال بی‌ادبی هرچه از دهانش درمی‌آید، به رانندگان خانم مطرح می‌کنند. وقتی خانمها در رانندگی احتیاط می‌کنند مورد تمسخر آقایان قرار می‌گیرند. این کار دور از شأن یک فرد است.
یک خانم شهروند
* آنها که قلبها و افکارشان در اردوگاه متروکه امپریالیسم جامانده است بدانند اکثریت مردم جهان به دنیایی بدون آمریکا فکر می‌کنند.
یک شهروند
* در کجای دنیا خودروسازان افزایش قیمت محصولات خود را با گران شدن قیمت مسکن توجیه می‌کنند که در کشور ما خودروسازان متوسل به چنین توجیهاتی می‌شوند؟
3419---0935
* متولی برخورد با کم‌فروشان در کشورمان چه کسانی هستند. یکی از این کم‌فروشان شرکت مخابرات است که اینترنت پرسرعت به مشتریان می‌فروشد ولی در عمل سرعت اینترنت کمتر از آن است که فروخته و این تضییع حقوق ملت است.
3095---0936
* در اغذیه‌فروشی‌ها روزانه حجم معتنابهی از نان‌های بلوکی که حدود 60 درصد نان است به صورت خمیر و ضایعات دور ریخته می‌شود که در کشور این حجم عظیم اسراف است. برای حل این معضل متولیان صنعت نان کشور فکری اساسی کنند.
موسیوند
* چندین مرتبه است که درخصوص تداخل زن و مرد در اتوبوس‌های خط آزادی-اندیشه پیام ارسال می‌کنم ولی اقدامی مشاهده نمی‌شود. به مسئولین امر خطر گسترش بدحجابی و ترویج فساد را باید گوشزد کرد.
4165---0912
* از نمایندگان مجلس تقاضا دارم طرح معافیت سربازان متاهل را در دستور کار قرار بدهند بلکه مقداری از مشکلات زندگی این قشر جامعه کاسته بشود.
7385---0919
* مدت هفت ماه است که از اداره آب منطقه دهکده المپیک تهران دو انشعاب آب خریداری کرده‌ایم. با گذشت این مدت هیچ قبض آبی برای ما صادر نشده است. در مراجعه‌ای که داشته‌ایم می‌گویند مشکل به سازمان‌آب استان مربوط می‌شود و از آن طریق باید حل بشود. تو را به خدا بنویسید مردم را مضحکه سوءمدیریت خودشان نکنند.
5654---0935

 


گفت: چه خبر؟!
گفتم: شخصی به نام «محمود سریع‌القلم» در مصاحبه با یک ماهنامه وابسته به جبهه اصلاحات گفته است «باید همه خوشحال باشیم که بالاخره بعد از یک و نیم قرن افراط و تفریط، ما ایرانیان به کانونی تحت عنوان «اعتدال‌گرایی» رسیده‌ایم»!
گفت: یعنی پیروزی انقلاب اسلامی و همه سال‌های حماسی پس از آن از نوع افراط و تفریط بوده است؟! اصلاً این یارو کی هست؟!
گفتم: اختیار دارید! این حرف‌ها چیه؟! ایشان با حکم آقای روحانی به عنوان مشاور ویژه رئیس جمهور انتخاب شده است!
گفت: آقای روحانی که خودش را فرزند انقلاب می‌داند، چرا این آدم بی‌سواد و دم دستی را، آنهم به عنوان مشاور ویژه خود انتخاب کرده است؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! از آدم بی‌سوادی پرسیدند کجا مشغولی؟ گفت؛ در شرکت کامپیوتری و شبکه اینترنتی «اَپل» کار می‌کنم! گفتند، تو که سواد معمولی نداری چطور آنجا استخدام شده‌ای؟! و یارو گفت؛ کار من نیازی به سواد ندارد، من فقط سیب‌ها را گاز می‌زنم!
* توضیح آن که آرم «اَپل» یک سیب گاز زده است.

 


خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس طی گزارشی با اذعان به مهارت ایران در مقابله با تحریم‌ها، توقف برنامه هسته‌ای کشورمان را به‌خاطر فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها ناممکن دانست.
در بخشی از گزارش آسوشیتدپرس آمده است: آگرچه شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشته است ولی هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد که تحریم‌ها به هدف نهایی غرب یعنی توقف برنامه هسته‌ای ایران رسیده باشند.
بنابراین گزارش، ایران ثابت کرده است که در مقابله با تحریم‌ها ماهر است و اگر قیمت نفت سقوط نکند، می‌تواند استقامت اقتصادی لازم را در پیشبرد برنامه هسته‌ای خود نشان دهد؛ برنامه‌ای که غرب مدعی است با هدف تولید تسلیحات دنبال می‌شود اما ایران بر صلح‌آمیز بودن آن تاکید دارد.
«استیو هانک»، استاد اقتصاد کاربردی دانشگاه جان هاپکینز که به بررسی مسائل اقتصادی ایران می‌پردازد تصریح کرده که ایران می‌تواند برای مدت زمان طولانی مقاومت کند. وی مدعی شده است: «تحریم‌ها به عنوان بازدارنده تولید سلاح هسته‌ای کم و بیش ناکارآمد هستند چرا که بیشتر کارشناسان می‌گویند که ایران ظرف 2 سال قادر به تولید سلاح است.» این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ایران همواره بر ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده است.
درپایان گزارش آسوشیتدپرس آمده است: «تحلیل‌گران می‌گویند که اقتصاد ایران تاکنون نشان داده که به قدر کافی برای از بین بردن خسارات تحریم منعطف است»، در عین حال تحریم مزیت افزایش صادرات را دربر داشته و به علاوه «کمک کرده است این کشور صادراتش را متنوع کند و وابستگی کمتری به نفت تحریم شده داشته باشد.»
به گزارش فارس به نقل از آسوشیتدپرس، «طبق اعلام موسسه مالی بین‌المللی، ایران صادرات کالاهای غیرنفتی خود را در سال 2012 تا 20 درصد افزایش داد. این صادرات شامل محصولات فرعی نفتی نظیر محصولات پتروشیمی و نیز سیمان، سنگ آهن، پسته و فرش ایرانی است.»

 


سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس درباره رای توفیقی در صورتی که به مجلس معرفی شود، گفت: جعفر توفیقی نسبت به میلی منفرد رای منفی بیشتری دارد.
عبدالوحید فیاضی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد جعفر توفیقی به عنوان گزینه اصلی رئیس جمهور به مجلس معرفی شود، تصریح کرد: امیدوارم که این کار را نکند.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، گفت: جعفر توفیقی رای منفی‌تری نسبت به میلی منفرد از سوی مجلس کسب می‌کند.
فیاضی در گفت و گو با مهر افزود: جرم میلی منفرد از توفیقی کمتر است.
همچنین اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص برخی از اظهارنظرها مبنی بر سیاسی عمل کردن مجلس در رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی اظهار داشت: مجلس و نمایندگان وظایفی را برعهده دارند که دقیقاً بر همان اساس کار خود را دنبال می‌کنند و حتماً نسبت به نظرات مردم نیز توجه دقیقی دارند، لذا نمایندگان در خصوص رأی اعتماد به وزرای دولت یازدهم هوشمندانه عمل کردند.
وی در ادامه گفت: مجلس با عدم رأی اعتماد به ۳ وزیر پیشنهادی نشان داد که فتنه خط قرمز مجلس است و یکی از مسائلی که نمایندگان نسبت به آن حساس بوده، هستند و خواهند بود، فتنه است.
کوثری در گفت وگو با تسنیم تأکید کرد: اگر آقای روحانی برای آینده افرادی را از میان ۳ سرپرست و از میان کسانی که در فتنه نقش داشته‌اند، معرفی کند حتماً مجلس جلوی این مسئله است، لذا رئیس جمهور در معرفی این ۳ نفر و بر روی این سرپرست‌ها باید تجدیدنظر کند.

 


روزنامه آمریکایی‌ هافینگتون‌پست اقدامات و مواضع اخیر رئیس‌جمهور کشورمان را حاکی از اراده جدی ایران برای حل و فصل موضوع هسته‌ای دانست و نوشت اکنون توپ مذاکرات هسته‌ای در زمین اوباما است.
در گزارش هافینگتون‌پست آمده است: تابستان امسال اخبار خوبی از ایران به گوش رسید. پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، دیپلمات ارشد مذاکرات هسته‌ای ایران در سال 2003 تا 2005 یکی از این اخبار بود. بررسی مواضع و تصمیمات روحانی طی مدت اخیر نشان می‌دهد اکنون بهترین فرصت ممکن برای غرب است تا به یک توافق گسترده با تهران در موضوع هسته‌ای دست یافته و به سمت عادی‌سازی روابط حرکت کنند.
از سوی دیگر به ادعای این روزنامه آمریکایی هر چند رهبر معظم انقلاب در ایران تصمیم‌گیرنده نهایی موضوع هسته‌ای است، اما از ابتدای انتخابات تاکنون ایشان نظر مخالفی نسبت به روحانی نداشته‌اند، بعلاوه دکتر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل ایشان نیز در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس اعلام کرد انتخاب روحانی «فرصت» جدیدی برای غرب فراهم کرد تا طرف‌ها به یک توافق هسته‌ای دست یابند.
هافینگتون‌پست در ادامه به اقدامات روحانی پس از روی کار آمدن اشاره کرده و هر کدام از این اقدامات را پیامی به غرب برای آمادگی ایران به منظور حل و فصل موضوع هسته‌ای تعبیر کرده است. هافینگتون‌پست سخنان روحانی در روز قدس و زخم خواندن رژیم صهیونیستی بر پیکره اسلام را نسبت به مواضع جنجالی آقای احمدی‌نژاد یکی از این اقدامات می‌خواند. همچنین انتصاب دکتر صالحی به ریاست سازمان انرژی اتمی، انتخاب محمدجواد ظریف بر مسند وزارت امور خارجه، تغییر علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دیگر اقدامات مهم روحانی در رابطه با موضوع هسته‌ای محسوب می‌شود که به اعتقاد هافینگتون‌پست حاوی پیام‌های مثبت به غرب است.
به گزارش تسنیم، هافینگتون‌پست در انتها نتیجه‌گیری می‌کند که دستیابی به راه‌حلی درباره برنامه هسته‌ای ایران- با هر هدف و انگیزه‌ای که باشد- پیشرفت مثبتی در کل منطقه و جهان محسوب خواهد شد. به نظر می‌رسد ایران قطعا مسیر جدیدی را آغاز کرده است و اکنون نوبت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکاست تا از این فرصت استفاده کند. هرچند اوباما یکی دو حرکت مثبت، از جمله تسهیل صادرات برخی تجهیزات پزشکی به ایران را انجام داده است، اما باید به سرعت اشتباه بوش را خنثی کند و به یک توافق جامع با ایران در چهارچوب «معامله بزرگ» دست یابد. این امر می‌تواند یک دستاورد ارزشمند برای برنده جایزه نوبل باشد.

 


وزیر امور خارجه گفت: هنوز نمایندگان جدید ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل انتخاب نشده‌اند و منتظر نظر نهایی رئیس‌جمهور هستیم.
محمدجواد ظریف دیروز در حاشیه مراسم تجدید بیعت اعضای دولت با آرمان‌های حضرت امام(ره) در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص انتصاب نمایندگان جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی گفت: مراحل این کار آغاز شده است.
وی در عین حال در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان جدید ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل انتخاب شده‌اند، گفت: هنوز کسی به سمتی منصوب نشده و منتظریم رئیس‌جمهور پیشنهادات وزارت خارجه را تایید و امضا کند.
پیشتر برخی رسانه‌های خبری از احتمال حضور سجادی سفیر ایران در روسیه و رضا نجفی رئیس اداره خلع سلاح وزارت امور خارجه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان گزینه‌های احتمالی جانشین علی‌اصغر سلطانیه خبر داده بودند. سجادی در گفت‌وگویی این خبر را تکذیب کرد.

 


یک روزنامه زنجیره‌ای در تحلیلی متناقض و سردرگم مدعی شد انتشار اسناد دخالت در کودتای 28 مرداد از سوی سازمان سیا برای اعتمادسازی با ایران بوده است.
روزنامه اعتماد از قول لطف‌الله آجودانی نوشت: آمریکایی‌ها برای اینکه اعتمادسازی کنند، پس از 60 سال و درست در مردادی که رئیس جمهور ایران تغییر کرده، به صراحت و در مقیاس وسیعی به نقش منفی خودشان علیه استقلال و حاکمیت ملی در این کودتا اعتراف می‌کنند. این اقدام این ذهنیت را ایجاد می‌کند که آمریکایی‌ها به دنبال اعتمادند.
این ادعا در حالی است که اگر آمریکایی‌ها بنا بر اعتمادسازی داشته باشند باید دست از خصومت‌ها و شیطنت‌های معاصر خود نظیر تشدید تحریم‌های اقتصادی و کارشکنی‌های مختلف بردارند وگرنه صرف اذعان به دخالت در کودتای 60 سال پیش 28 مرداد در حالی که یک دهه قبل مادلین آلبرایت وزیر وقت خارجه آمریکا از همین موضوع ابراز تأسف کرده، واجد کمترین ارزشی نیست. اما برخلاف این توقع دولت و کنگره آمریکایی 2 ماه اخیر ضمن تصویب تحریم‌های جدید، برخی تحریم‌های مصوب را نیز به اجرا گذاشتند تا به خوش‌خیالان وطنی تفهیم کنند که مشکل آمریکا با خود ملت ایران است و نه این دولت و آن دولت.
نکته جالب در تحلیل روزنامه زنجیره‌ای اعتماد مقدمه همین تحلیل است که درباره انتشار اسناد سیا، برخلاف ادعای خود اذعان می‌کند: گذشت 30 سال از این اسناد و در واقع گذشت 60 سال از وقوع یک واقعه تاریخی و سیاسی که در کودتای مرداد 32 رخ داده اگرچه برای ما ایرانی‌ها ارزش تاریخ‌نگارانه و آکادمیک ندارد چرا که ما همه نقش منفی آمریکا را در این کودتا می‌دانستیم اما به گمان من این افشاگری‌ها با این وسعت و در این زمان بی‌دلیل نیست. براساس قانون گردش آزاد اطلاعات در آمریکا، آرشیو ملی اطلاعات این کشور هر 30 سال اسناد محرمانه‌ای را طبقه‌بندی کرده و منتشر می‌کند. به هر حال برای آمریکا بسیار اهمیت دارد که در زمان وقوع رخداد، سیاست خارجی خودشان را مخفی نگه دارند که امکان کنش و واکنش را کم کنند و از این منظر اسناد را زمانی منتشر می‌کنند که هیچ گونه تهدیدی برایشان نباشد. در این مقطع سیاسی که پیش از این هم بسیاری از تاریخ‌نگاران و سیاستمداران به نقش آمریکا در کودتای 28 مرداد اذعان داشتند، اذعان دوباره آنها چیز جدیدی را در اختیار ما نمی‌گذارد.
در واقع روزنامه مذکور اذعان می‌کند که می‌کوشد اتفاقی مطلقاً بی‌ارزش را از طرف آمریکایی‌ها برای ملت ایران فاکتور کند!!
اعتماد چند سال پیش نیز برای ماه‌ها اقدام به انتشار تحلیل‌های شبکه دولتی انگلیس- اما بدون ذکر منبع و مأخذ- می‌کرد که لو رفتن این ماجرا موجب آبروریزی بزرگ برای این روزنامه زنجیره‌ای شد.
یادآور می‌شود دکتر ظریف وزیر امور خارجه پنج‌شنبه شب در مصاحبه با شبکه سوم سیما گفت: اینکه آمریکایی‌ها بعد از 60 سال اسناد کودتای 28 مرداد را منتشر کردند، پیامی برای جمهوری اسلامی نیست. بیشتر در قالب مقررات داخلی آمریکا هر 30 سال یک بار اسناد محرمانه مرور می‌شود.



 


توقع قالیباف از رئیس‌جمهور این است که آیین‌نامه مربوط به حضور شهردار تهران در دولت را اجرایی کند.
پایگاه خبری مشرق در این‌باره نوشت: اخیرا جلسه‌ای میان حسن روحانی و قالیباف برگزار شده است. در این دیدار روحانی پیشنهاد قبول معاونت اجرایی را به قالیباف داده که وی با تشکر از پیشنهاد روحانی از وی خواسته است به آیین‌نامه زمان هاشمی‌رفسنجانی مبنی بر حضور شهردار در هیئت دولت عمل کند تا حضور شهردار در کابینه بتواند هماهنگی‌های لازم میان شهرداری و دولت را برای رفع مشکلات مردم تهران فراهم‌ آورد.
مشرق همچنین خبر داد: خاتمی در جلسه‌ای که به منظور تصمیم‌گیری برای انتخاب شهردار تهران برگزار شده بود خطاب به اصلاح‌طلبان گفته است «قالیباف را نمی‌توان از شهرداری کنار گذاشت، برخی دوستان که مخالف ایشان هستند فقط باید آرزو یا کاری کنند که خود او یا تمایلی به ادامه حضور در شهرداری نداشته باشد یا به پست دیگری منتقل شود».
آرای قالیباف در شورای شهر جدید بین 17 تا 19 رأی از مجموع 31 رأی ارزیابی می‌شود.
محمد حقانی از اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر و از معاونان سابق کرباسچی به هنگام شهرداری وی به «خبر» گفت: محسن هاشمی، صفدر حسینی، مصطفی سلیمی، محسن مهرعلیزاده، معصومه ابتکار و اصغر نصیری بیشترین آرا را در جلسه ‌نامزدهای اصلاح‌طلب شورای شهر کسب کردند و بنا شد تا روز دوشنبه این افراد، برنامه‌های مورد نظر خود را ارائه دهند.
گزارش دیگر حاکی از آن است که در جلسه‌ اصلاح‌طلبان که برای تعیین شهردار تهران برگزار شده محسن هاشمی 8 و محسن مهرعلیزاده 6 رای را به دست آورده‌اند.

 


یک عضو فراکسیون رهروان نسبت به وقوع پدیده دلالی رأی به وزرا در مجلس هشدار داد.
فراکسیون رهروان بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس با حدود 200 تا 220 نماینده است که اگرچه اکثریت اعضای آن را چهره‌های اصولگرا تشکیل می‌دهند اما برخی افراد اصلاح‌طلب -نظیر تاج‌ گردون از مقامات دولت اصلاحات، پیرمؤذن که برادر وی از اصلاح‌طلبان مجلس ششم بود و به آمریکا گریخته و...- نیز در آن عضویت دارند.
اسماعیل جلیلی عضو فراکسیون رهروان با انتقاد از عملکرد برخی دلالان سیاسی در جریان رأی اعتمادها اظهار داشت: دلالان سیاسی با این ادعا که 120 تا 130 رأی از نمایندگان را دارند، در رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی ورود کردند، خیلی جالب است در جریان رأی اعتماد یک سری افراد فعال می‌شوند بازار مکاره راه می‌اندازند و لابی می‌کنند.
وی با بیان اینکه این دلالان وجوهات، تعهدات و قول‌هایی از وزرای پیشنهادی تعهد می‌گیرند تا رأی جمع کنند به مهر گفت: این دلالان بیرون از مجلس هستند و از طریق تعدادی از نمایندگان وارد شده و مثل یک غده سرطانی خود را تکثیر می‌کنند.
عضو فراکسیون رهروان با بیان اینکه نمایندگان با عملکرد دقیق تمام کسانی را که از بیرون مجلس لابی کرده بودند دستشان را قطع کرد، اظهار داشت: مجلس با رأی اعتماد خود ثابت کرد با درایت و عقلانیتی که بر آن حاکم است اجازه نمی‌دهد چرخه فساد رشد کند و توان قطع دست افراد سوء استفاده کننده در حوزه مدیریت سیاسی را دارد.
وی درباره سرپرست وزارت علوم و احتمالاً معرفی وی به عنوان وزیر به مجلس گفت: توفیقی باید آماده شود که به سؤالاتی که در خصوص عملکرد سیاسی ایشان در کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و مجامع استانی مطرح می‌شود به صورت شفاف پاسخگو باشد و نباید مانند دوستانی که از رأی اعتمادها جا ماندند عمل کنند. وی ادامه داد: آن‌ها بیشتر سعی می‌کردند لابی‌های بیرون مجلس را برای کسب رأی اعتماد مبنا قرار دهند. توفیقی و سایر وزرای باقی مانده نباید دچار چنین خطایی شوند.
یادآور می‌شود دادن رأی اعتماد به یکی از وزرای اقتصادی پیشنهادی در حالی که دوران مدیریت وی بر این وزارت حتی از سوی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم مورد اعتراض جدی بوده این شائبه را به طور جدی ایجاد کرده که لابی‌گری و برخی بده‌بستان‌ها موجب تأیید صلاحیت نامبرده شده و این در حالی است که مؤتلفان سیاسی وی در مجلس ششم مدیریت او را فاجعه و پر از ابهام می‌دانستند.
در همین حال نشریه مثلث ضمن تحلیلی پیش‌بینی کرد به دنبال تشکیل دولت جدید احتمالاً فراکسیونی همسو شامل 17 درصد نمایندگان مجلس تشکیل شود. این طیف شامل 6درصد نمایندگان جدا از دو فراکسیون اصلی و 12درصد از اعضای فراکسیون رهروان هستند. براساس این تحلیل در این صورت درصد اعضای فراکسیون رهروان از 60درصد به 48درصد کل نمایندگان مجلس کاهش می‌یابد. این نوسان در میزان رأی اعتماد به برخی وزرا به چشم می‌آمد هرچند که این احتمال نیز وجود دارد که رأی اعتماد به برخی وزرا نه به خاطر جدایی از فراکسیون رهروان بلکه یک تصمیم عمومی برای تسهیل فعالیت دولت جدید بوده باشد.

 


همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب از این طیف خواست با عجز و لابه در برابر آمریکا بر شدت فشارهای آمریکا و غرب نیفزایند.
داریوش سجادی در وبلاگ خود با یادآوری این شعر که «اظهار عجز پیش‌ ستم‌پیشه ابلهی است- اشک کباب باعث طغیان آتش است» می‌نویسد: آقای هاشمی در ایام انتخابات، رویکرد تیم هسته‌ای ایران را به کله‌شقی تشبیه کرد و دیگران جلیلی را تخطئه کردند. کسانی با شیدایی درباره تعامل با غرب و بشارت باز شدن درهای باغ سبز سخن گفتند و حالا آقای جهانگیری می‌گوید غرب نمی‌خواهد خود را تغییر دهد. اکنون و با رویت بی‌وقعی آمریکا و افزایش تحریم‌ها شیدائیان دیروز اینک «چهارصد تا چهارصدتا» نامه به اوباما می‌نویسند و ایشان را قسم حضرت عباس می‌دهند که تو را به جان «میشل» پیام انتخاب را بشنو و «با ما به از این باش که با خلق جهانی»!!!
وی می‌افزاید: حضرات متوجه نبودند و گوشزد معمرین را نیز نمی‌شنیدند که ترجمان مواضع و اظهارات ناسنجیده‌تان در کاخ سفید، اثرگذاری تحریم‌ها و موفق بودن رویکرد واشنگتن و تشجیع ایشان به فشار بیشتر بر ایران معنا می‌یافت.
یادآور می‌شود دولت آمریکا طی 2 ماه گذشته تحریم‌های جدیدی را به اجرا گذاشته و مجلس نمایندگان نیز با اکثریت 400 رای در برابر 20 رای، تحریم‌های تازه‌ای را به رغم ادعای تعامل با ایران وضع کرد.
محمد برقعی از اعضای اپوزیسیون خارج کشور نیز ضمن تحلیلی در سایت ملی‌- مذهبی ضمن حمایت از اصلاح‌طلبان نوشت: به علت کارشکنی غرب من معتقد نیستم در مسئله تحریم‌ها دستاوردی حاصل شود. سر و صدا زیاد خواهد بود اما عمل کم. همچنین می‌دانیم لابی‌های مختلف در آمریکا فعالند. سیاست خارجه در مورد غرب کم‌دستاورد است. از نظر اقتصادی هم معتقدم تحریم‌ها هر چند تا حدی لطمه و ضرر می‌زند اما باور ندارم ضرر کمرشکنی به ایران می‌زند.
عباس ملکی از معاونان اسبق وزارت خارجه نیز در مصاحبه با دیپلماسی ایرانی تاکید کرد تحریم‌ها از سوی غرب لغو نخواهد شد.
کاتزمن کارشناس خاورمیانه در بخش تحقیق کنگره آمریکا نیز در مصاحبه با دیپلماسی ایرانی و در پاسخ این سؤال که شما اخیرا در المانیتور به توانایی اوباما برای کاهش تحریم‌ها اشاره کردید. شما که از نزدیک با کنگره کار می‌کنید، فکر می‌کنید اوباما می‌تواند در مقابل فشارها برای تحریم‌های مضاعف مقاومت کند؟، گفت: متاسفم این پرسشی است که با توجه به حساسیت موضوع نمی‌توانم در مورد آن صحبت کنم. من نمی‌توانم در مورد کارهایی که کنگره انجام خواهد داد، یا انجام نمی‌دهد، سخن بگویم.

 


روزنامه ایندیپندنت از فعالیت مرکز شنود انگلیس در خاورمیانه خبر داد.
به گزارش این روزنامه انگلیسی، در خاورمیانه یک مرکز مخفی شنود وجود دارد که شمار زیادی از مکالمات تلفنی، محتوای ایمیل‌ها و ترافیک اینترنتی را توسط آن دریافت می‌کند و در اختیار نهادهای امنیتی آمریکا می‌گذارد.
به گزارش ایندیپندنت، این ایستگاه شنود با بخشی از بودجه طرح بین‌المللی شنود انگلیس تأمین می‌شود. این بودجه بیش از یک و نیم میلیارد دلار برآورد شده است.
ایندیپندنت این اطلاعات را از مدارک و مستنداتی که ادوارد اسنودان کارمند اطلاعاتی پیشین آمریکا فاش کرده، به دست آورده است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10