(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 03 شهریور 1392 - شماره 20574

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس : کيک زرد را نمي‌توان در کفش جا داد و به کشوري منتقل کرد !
رایزنی انگلیس و روسیه درباره ایران
یک نماینده عراقی فاش کرد
آمریکایی‌ها به منافقین اجازه فعالیت‌های آزادانه در عراق را داده بودند
با ارائه دادخواست به دادگاه عالی لاهور صورت گرفت
شکایت وکیل پاکستانی از دولت به دلیل تأخیر در احداث خط لوله صلح
تحلیل جواد لاریجانی از فتح‌الفتوح مردم و رهبری در سال 88
فتنه کودتای دیکتاتوری سکولار علیه نظام اسلامی بود
درمکتب امام
اعضای جدید 7 کمیسیون دائمی دولت تعیین شدند
امام معصوم (ع)، قلب جامعه انساني
جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش خبر داد
افزایش برد موشک‌های پدافند هوایی شناورها
حل مشکلات اقتصادی مردم
مطالبه نمایندگان مجلس از دولت یازدهم
مزایای صندوق‌های جدید سرمایه‌گذاری در بورس اعلام شد
رای قطعی دادگاه تجدیدنظر درباره شکایت مشایی از سلیمی نمین
   


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ادعای مطرح شده از سوی مقامات آمریکایی غلط و خنده‌دار است نمی‌توان بخشی از کیک زرد را در پاشنه کفش جای داد و از کشوری به کشور دیگر منتقل کرد.
عوض حيدرپور نماينده شهرضا و سميرم در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران، درباره ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر بازداشت یک شهروند سیرالئونی به دلیل تلاش برای فروش اورانيوم خام (کیک زرد) به ایران گفت: ادعای مطرح شده از سوی مقامات آمریکایی غلط و خنده‌دار است؛ نمی‌توان بخشی از کیک زرد را در پاشنه کفش جای داد و از کشوری به کشور دیگر منتقل کرد.
وي با بیان اینکه ایران از تولیدکنندگان کیک زرد است، ادامه داد: این ادعای مطرح شده از سوي آمريكا با هدف تاثیر گذاری بر مذاکرات ایران و گروه 1+5 طراحی شده است.
حيدرپور تصريح كرد: آمريكا بهتر است از فرصت به دست آمده در دولت جدید ایران استفاده کند و به دنبال مذاکرات سازنده برای پایان دادن به مسئله هسته‌ای ایران باشد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاكيد كرد: ادعای مطرح شده حلقه‌ای از زنجیره فضا‌سازی ضد ایران است.
وي در پايان خاطرنشان كرد: ايران نيازي به دلال هسته‌اي ندارد و از لحاظ تجهيزات، دانش فني و توليد اورانيوم كاملا خودكفا است.
گفتني است دادستانی آمریکا يك شهروند سیرالئون را به اتهام تلاش برای فروش با واسطه هزار تن اورانیوم خام (کیک زرد) به ایران بازداشت کرد.

 


معاون وزیر امور خارجه روسیه با سفیر انگلیس درباره ایران مذاکره کرد.
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه این کشور در مسکو با تیموتی بروی، سفیر انگلیس در روسیه دیدار کرد و طرفین برخی مسائل از جمله موضوع هسته‌ای ایران را مورد بحث قرار دادند.
بنا بر گزارش خبرگزاری « نووستی»، در اطلاعیه وزارت امور خارجه روسیه در این باره آمده است: درخصوص مسائل مهم بین‌المللی از جمله موضوع برنامه هسته‌ای ایران و کنترل تسلیحات تبادل نظر شد.
در عین حال الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه روز پنج شنبه اظهار کرد که مسکو امیدوار است مذاکرات تمام و کمال ایران با گروه «1+5» در آینده‌ای نزدیک انجام گیرد.

 


یکی از نمایندگان سابق پارلمان عراق فاش کرد که نیروهای آمریکایی زمان ورود به عراق به گروهک تروریستی منافقین اجازه داده بودند تا به منظور هماهنگی با برخی جنبش‌ها و گروه‌های سیاسی در این کشور، آزادانه در داخل کشور فعالیت داشته باشند.
حسین فلوجی در این باره گفت : گروهک تروریستی منافقین از حمایت بی‌قید و شرط وزارت دفاع آمریکا برخوردار بود در حالی که حضور این گروهک در عراق به همراه افزایش خشونت‌ها در کشور و حوادث سوریه، چالشی برای این کشور به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: وضعیتی که گروهک منافقین در آن به سر می‌برد و هم‌چنین افزایش تعداد گروه‌های تندرو و مسلح در کشور، این گروهک را بر آن داشته تا همواره برای همکاری با این گروه‌ها و ضربه زدن به امنیت عراق به دنبال فرصت باشد.
این نماینده پیشین عراق در پایان ضرورت تلاش جدی برای اخراج گروهک تروریستی منافقین از عراق را به گونه‌ای که با جنبه‌های حقوق بشری تناسب داشته باشد، را خواستار شد.
کامل امین، سخنگوی وزارت حقوق بشر عراق نیز در سخنانی از جامعه جهانی و سازمان ملل خواست تا با ایجاد کشور ثالث برای اسکان ساکنان اشرف و پذیرش آنها در کشورهایی که مایل به پذیرش آنها هستند، اقدام کند.

 


هور از تأخیر دولت فدرال پاکستان در شروع بخش پاکستانی خط لوله گاز ایران- پاکستان شکایت کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه نیوز پاکستان، احمد مسعود گوجار وکیل پاکستانی که این دادخواست را تنظیم کرده گفت: تحت فشار عربستان و آمریکا دولت جدید پاکستان پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان را به تعویق انداخته است.
وی در این دادخواست افزود: در تاریخ 11 مارس مراسم افتتاح احداث خط لوله در خاک پاکستان با حضور آصف علی زرداری و محمود احمدی‌نژاد- رؤسای جمهور سابق پاکستان و ایران- برگزار شد. گوجار افزود: دولت ایران در تاریخ 27 مه طی نامه‌ای به دولت پاکستان نگرانی خود را از تأخیر در شروع احداث بخش پاکستانی خط لوله اعلام کرد. وی گفت: در صورت تکمیل خط لوله آی.پی پاکستان پنج هزار مگاوات برق به دست خواهد آورد که برای تأمین نیاز کشور کافی خواهد بود.
پاکستان همچنین می‌تواند برای مناطق سند و بلوچستان فرصت‌های شغلی جدید ایجاد کند.
این وکیل پاکستانی ابراز امیدواری کرد که دادگاه عالی لاهور حکمی را برای دولت فدرال به منظور اجرای تمام کارهای لازم برای شروع احداث پروژه و تکمیل 780 کیلومتر باقی مانده از خط لوله در خاک پاکستان قبل از دسامبر 2014 صادر کند.
وی همچنین از دولت پاکستان خواست تا به دخالت‌های آمریکا در امور داخلی کشورش پایان دهد.
از سوی دیگر یک مقام آگاه از ادامه احداث خط لوله صلح تا چین خبر داد و گفت: پاکستان و چین در یک اقدام استراتژیک این خط لوله را ادامه داده و به غرب چین متصل کنند.
به گزارش روزنامه اکسپرس تریبون چاپ پاکستان، اسلام‌آباد و پکن این برنامه را به عنوان بخشی از مسیر اقتصادی طراحی شده خود قرار داده‌اند.
به گفته منابع آگاه، مقامات پاکستانی و چینی در دیداری که در تاریخ 26 اوت درباره احداث این خط لوله از بندر گوادر به غرب چین مذاکره خواهند کرد.
آنها هم چنین یک پیشنهاد درباره احداث یک خط لوله نفت بین دو کشور را نیز مورد بررسی قرار خواهند داد.
دو طرف یادداشت تفاهمی را در زمینه ایجاد یک مسیر اقتصادی امضاء خواهند کرد.
دیدار پیش‌رو در پی سفر نواز شریف نخست وزیر پاکستان به چین در اوایل ماه ژوئیه انجام خواهد شد. در جریان این سفر شرکت‌های چینی نسبت به احداث خط لوله گاز از بند گوادر به غرب چین ابراز علاقه کردند.
ایران نیز هم چنین موافقت خود را با گسترش این خط لوله به چین اعلام کرده است. براین اساس بندر گوادر از طریق مسیر جاده‌ای و خط آهن به چین متصل خواهد شد و این مسئله باعث تقویت تجاری بین دو کشور می‌شود.
همچنین خطوط لوله نفت و گاز نیز باعث تقویت فعالیت‌های اقتصادی در منطقه بلوچستان می‌شود.

 


دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه فتنه سال 88 را کودتای تمام‌عیار علیه نظام اسلامی دانست و تصریح کرد: امروز برای مردم ما وقتی اوضاع را در جهان اسلام می‌بینند، ملموس‌تر می‌شود که شکست فتنه، فتح‌الفتوح بود.
محمدجواد لاریجانی با اشاره به اینکه اگر دولتمردان خوب عمل کنند، اقتصاد ما منضبط می‌شود، گفت: اینکه مسائل ما چگونه حل می‌شود و ‌شاه‌کلیدش در رابطه با غرب یا آمریکاست، خطای بسیار بزرگی است. این همان چیزی است که غربی‌ها می‌خواهند ما را به آن سمت بکشانند.
وی در گفت‌وگوی تفصیلی با تسنیم تصریح کرد: هرگز نباید فراموش کنیم که امروز آمریکا پرچمدار زشت‌ترین، کریه‌ترین و خشن‌ترین تخاصم علیه ملت ما در طول بیش از سه دهه است.
این کارشناس مسایل سیاسی گفت: در مورد آمریکا و اروپا باید به بی‌اعتمادی‌مان اهمیت دهیم چون شریک‌های بااعتمادی برای ما نیستند، غرب از یک خودبزرگ‌بینی بسیار مهلکی رنج می‌برد.
لاریجانی به نقش موثر ایران در خاورمیانه اشاره و اظهار کرد: همه به تاثیر ایران اذعان دارند و غرب می‌خواهد یک ماهه در سوریه مانند لیبی کار را تمام کند، طبیعتاً نقش ایران است که مانع این تهاجم عظیم غربی شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به تحلیل فتنه سال 88 پرداخت و با بیان اینکه فتنه یک کودتای تمام‌عیار بود که هماهنگی‌های زیادی علیه نظام اسلامی داشت، گفت: شعار فتنه این بود که می‌خواهد نظام اسلامی را به یک نظام سکولار لیبرال تبدیل کند. البته پشت آن دیکتاتوری سکولار بود و به معنای دقیق کلمه یک تحرک کاملا کودتاگونه بود.
وی با اشاره به اینکه باید همه ابعاد فتنه به‌عنوان یک حادثه مهم تاریخ معاصر ما روشن شود، تاکید کرد: مردم ما بدانند فتنه چه حادثه مهمی بود و شکست فتنه فتح‌الفتوح بود. شاید امروز برای مردم ما وقتی اوضاع را در جهان اسلام می‌بینند، ملموس‌تر باشد.
لاریجانی افزود: جریان اصلاحات که بنیه فکری و سازماندهی‌اش ضعیف بود، با نحله منحرف که پرچمدار سکولاریسم بود، کل جریان را چه در دوران آقای خاتمی و چه پس از آن به انحرافات کشید و علیه نظام مشروع خروج کرد.
وی با بیان اینکه انحراف جناح اصلاحات را به مسلخ فتنه برد، گفت: این جناح به جایی کشانده شد که علیه نظام مشروع قیام کرد و به خیابان آمد و فاجعه عظیم و اشتباه بزرگی صورت داد که لکه‌اش سال‌ها بر دامن جناح اصلاحات باقی خواهد ماند.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه ۸۰ درصد مشکلات ما در امر اقتصادی و معیشتی مربوط به عدم مدیریت درست است و ۲۰ درصد آن مربوط به فشارهایی است که وارد شده است، اظهار داشت: عملکرد احمدی‌نژاد به‌خصوص در یک‌سال و نیم و دو سال آخر که اقتصاد را به‌طور کامل رها کرده و از صبح تا غروب به دنبال این بود که زیر بغل آقای مشایی را بگیرد و وی را معرفی کند و کار مملکت تنها معرفی‌کردن آقای مشایی شده بود، ضربه بزرگی به مملکت و به‌خصوص به رضایت مردم زد.
لاریجانی افزود: مسیری که آقای احمدی‌نژاد و مشایی طی کردند، انحرافی از نوع غلات بود و اصولگرایان نه‌تنها خود را به انحراف نسپردند بلکه همه بسیج شدند برای اینکه جلوی انحراف را بگیرند.

 


اگر اخلاق اسلامی و تهذیب نفس نباشد علم توحید هم به درد نمی‌خورد!
اگر تهذیب در کار نباشد، علم توحید هم به درد نمی‌خورد.
«العلم هوالحجاب‌الاکبر» هر چه انباشته‌تر بشود علم، حتی علم توحید که بالاترین علم است انباشته بشود در مغز انسان و در قلب انسان. انسان را اگر مهذب نباشد، از خدای تبارک و تعالی دورتر می‌کند!
باید کوشش بشود در این حوزه‌های علمیه، چه حال و چه بعدها کوشش بشود که (طلاب) را مهذب کنند.
در کنار علم فقه و فلسفه و امثال اینها، حوزه‌های اخلاقی، حوزه‌های تهذیب باشد و حوزه‌های سلوک الی‌الله.
صحیفه نور- ج 13- ص 210

 


با موافقت هیات وزیران، اعضای جدید هفت کمیسیون دائمی هیئت دولت تعیین شدند.
هیات وزیران به استناد اصل یکصد و سی‌و‌هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با اصلاح ماده (6) آیین نامه داخلی هیات دولت موافقت کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، بر این اساس کمیسیون های دائمی هیات دولت شامل؛کمیسیون اقتصاد، کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک، کمیسیون فرهنگی، کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست، کمیسیون لوایح، کمیسیون سیاسی - دفاعی و کمیسیون علمی، تحقیقاتی و فناوری تشکیل خواهند شد.
کمیسیون اقتصاد؛ متشکل از وزیران امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشور، راه و شهر سازی، نفت، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.
کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک متشکل از وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، کشور، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ورزش و جوانان، معاون حقوقی رئیس جمهور، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و رئیس مرکز امور زنان و خانواده خواهد
بود.
بر اساس این مصوبه، کمیسیون فرهنگی نیز متشکل از وزیران علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اطلاعات، ورزش و جوانان، رئیس مرکز امور زنان و خانواده، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.
همچنین کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست؛ متشکل از وزیران جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، نیرو، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ارتباطات و فن آوری اطلاعات، راه و شهرسازی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواهد بود.
بر این اساس، کمیسیون لوایح نیز متشکل از وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دادگستری، امور اقتصادی و دارایی، معاون حقوقی رئیس جمهور، معاون امور مجلس رئیس جمهور، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است.
کمیسیون سیاسی و دفاعی هم متشکل از وزیران کشور، امور خارجه، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اطلاعات، معاون امور مجلس رئیس جمهور است.
بر اساس این مصوبه، کمیسیون علمی، تحقیقاتی و فن آوری؛ متشکل از وزیران صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی، علوم، تحقیقات و فن آوری، ارتباطات و فن آوری اطلاعات، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، اطلاعات،دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور است.
این مصوبه ازسوی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

 


آنچه كه از فرمايشات امام صادق(ع) بر مي‌آيد، اين است كه همه رهبران الهي و انبياي عظام، جريان انسان كامل را به عنوان يك اصل ضروري مطرح كرده‌اند. بعضي از امور است كه جزء خطوط كلّي دين است؛ خواه اعتقادي، خواه اخلاقي، خواه فقهي و حقوقي. برخي از امور است كه جزء فروع جزئي و شريعت و منهاج است كه در عصرها و نسل‌ها عوض می‌شود. مثلاً ما چند ركعت نماز بخوانيم، قبلاً امت‌های ديگر چند ركعت نماز می‌خواندند؛ اينها ممكن است عوض بشود، ولي اصل عبادت، اصل بندگي عوض شدني نيست. ما چند روز بايد روزه بگيريم، آن‌ها چند روز روزه می‌گرفتند؛ اينها يك امور جزئي است كه قابل تغيير است، ولي اصل اينكه انسان در پيشگاه ذات أقدس إله بايد خاضع و مطيع باشد، حرفي در آن نيست. اصل اينكه دنيا براي ما يك خطر است، بايد از اين آزمون برهيم؛ اين جزء اصول كلّي اخلاق است، در مسائل تهذيب نفس سهم تعيين كننده دارد؛ امّا چه جور و نحوه‌اش چيست، اين ممكن است در شرائع و مناهج فرق بكند. اين چند مطلب را قرآن و روايات به ما آموختند.
هماهنگي دين الهي با فطرت انسان
مطلب اوّل اينكه انسان چون يك فطرت مشتركي دارد و تغييرناپذير است؛ اين فطرت مشترك در هر عصر و مصري يكي است، ديني كه براي پرورش و شكوفائي اين فطرت است، بايد واحد باشد. مبدأ قابل؛ برنامه قابل، برنامه واحد دارد. اگر درباره فطرت انسان‌ها فرمود: فِطرَتَ اللهِ الَّتِي فَطَرَ النّاسَ عَليهَا لا تَبدِيلَ لِخَلقِ الله (1)، يعني هر انساني با فطرت توحيدي خلق می‌شود، گذشته و حالش يكسان است؛ به صورت نفي جنس فرمود: لا تَبدِيلَ لِخَلقِ الله، براي اين فطرت واحد فرمود‌: اِنَّ الدّينَ عِندَ اللهِ الاِسلام (2)؛ «‌اسلام‌» يعني تسليم شدن و خضوع كردن. اگر فطرت همه انسانها يكي است، برنامه كلّي همه آن‌ها هم يكي است؛ اين يكي براي هدايت آن يكي. امّا چون مردم هر عصري با شرائط و فرهنگ و عادات و آداب و رسوم خاص زندگي می‌كنند، آن را فرمود: لِكُلٍّ‌ جَعَلنَا مِنكُمْ شِرعَهً وَ مِنهاجاً (3). پس اين 4 مطلب شد؛ مطلب اوّل فطرت ثابت است، دوّم خطوط كلّي دين ثابت است. مطلب سوّم آن است كه بخش‌های مربوط به هر عصر و مصري متغيّر است، در برابر اين متغيّر هم متغيّرات است كه لِكُلٍّ‌... شِرعَهً وَ مِنهاجاً؛ آن روش‌های مخصوص، منهاج‌های مخصوص، جداست.
دنيا‌زدگی، خطري مشترك براي همه انسان‌ها
خطر هم براي همه يكي است. يعني دنيا‌زدگی، گرفتار زرق و برق شدن، باقي را به جاي فاني و فاني را به جاي باقي انگاشتن؛ اين يك خطر مشترك است. پرهيز از اين خطر و سمّ هم مشترك است. لذا در سوره مباركه اعلي فرمود: بَلْ تُؤثِرُونَ الحَياهَ الدُّنيا. وَ الآخِرَهُ خِيرٌ وَ اَبقَي. اِنَّ هذَا لَفِي الصُّحُفِ الاُولي. صُحُفِ اِبراهِيمَ وَ مُوسي(4). يعني چه باقي است، چه فاني است، به دنبال چه برويم، فريب چه چيزي را نخوريم؛ اين حرفي است كه انبياء گفتند، حضرت ابراهيم گفت، حضرت موسي گفت، حضرت عيسي گفت، در قرآن كريم آمده. براي اينكه وقتي خطر يكي باشد، راه حلّش هم يكي است.
نيازمندي جامعه به امام معصوم (ع)
يك بيان نوراني‌اي امام صادق(ع) دارد درباره امام شناسي، وظيفه ما با امام، رابطه جامعه با امام و مانند آن. اين بيان را مرحوم كليني(ره) نقل كرد، سائر بزرگان هم نقل كرده‌اند؛ بعد در پايانش وجود مبارك امام صادق(ع) فرمود: اين مطلب در كتاب انبياي قبلي آمده؛ يعني همانطوري كه خداوند در پايان سوره اَعلي فرمود: اِنَّ هذَا لَفِي الصُّحُفِ الاُولَي. صُحُفِ اِبراهيمَ وَ مُوسي؛ وجود مبارك امام صادق هم می‌فرمايد: اِنَّ ذلِكَ لَفِي الصُّحُفِ الاُولَي، صُحُفِ اِبراهِيمَ وَ مُوسي. آن مطلبي كه وجود مبارك امام صادق می‌فرمايد: در كتاب‌های آسماني انبياي گذشته آمده، مسأله امام شناسي و رابطه با امام است.
اصل قصّه اين است كه مرحوم كليني نقل كرد كه وجود مبارك امام صادق(ع) رشته‌های تخصصي را جدا كرد؛ چون مستحضريد هر كسي با يك روش خاص و استعداد مخصوصي خلق شده و علوم و فنون فراوان لازم است؛ نه يك انسان می‌تواند جامع همه علوم و فنون باشد و نه می‌شود برخي از علوم و فنون را ناديده گرفت. بهترين راه براي رسيدن بشر به علوم و فنون متعدد، گرايش‌های گوناگون است. هر كسي با يك گرايشي خلق می‌شود؛ اين شخص رشته خاص را می‌گيرد، آن شخص رشته مخصوص را می‌گيرد؛ هم رشته‌های علمي و فني تأمين است، هم جامعه آسيب نمي‌بيند و هم كارها تقسيم شده است، لذا وجود مبارك امام صادق در آن حوزه نوراني خود بعضي را متخصص علوم عقلي، بعضي را متخصص علوم نقلي پروراند.
يكي از آن‌هائي كه در علم كلام متخصص شد، هشام بن حكم بود. وجود مبارك امام صادق(ع) به هشام بن حكم فرمود: آن داستان عمرو بن عُبيد را در بصره شرح بده؛ عرض كرد: من از حضور شما خجالت می‌كشم، جلال و شكوه محفل شما اجازه نمي‌دهد كه من آن داستان را بازگو كنم؛ حضرت فرمود: نه، من می‌گويم، شما بگو. هشام بن حكم اصل قصّه را در حضور يك عدّه‌اي كه در محضر وجود مبارك امام صادق(ع) بودند، بيان كرد. گفت: من شنيدم كه عمرو بن عُبيد معتزلي در بصره عدّه‌اي را دور خود جمع كرد و در مسيري كه نبايد حركت بكند؛ هم خودش می‌رفت، هم آن‌ها را به كجراهه می‌برد؛ و آن اين است كه ما نياز به امام معصوم نداريم، بشر را خود بشر تأمين می‌كند. عقل بشر كافي است، نيازي به امام معصوم نيست!
امام معصوم (ع)، قلب جامعه انساني
هشام بن حكم گفت: من وارد مجلس عمرو بن عُبيد شدم، ديدم كه محفل درسي است و عدّه‌اي دارند گوش می‌دهند و او هم مشغول اِفاضه است. از عمرو بن عُبيد اجازه خواستم، گفتم: اجازه دارم كه مطالبي را به عرضتان برسانم، سؤال كنم؟ گفت: سؤال بكن. گفتم: شما چشم داريد، گفت: بله، چشم دارم؛ اين چه سؤالي است؟! گفت: سؤال من همين هاست! با اين چشم چه می‌كنيد؟ گفت: با اين چشم می‌بينم، راه را می‌بينم، چاه را می‌بينم، مُبصرات را می‌بينم. پرسیدم: اَلَكَ سَمعٌ، شما گوش داريد؟ گفت: بله، گوش دارم؛ اين چه سؤالي است می‌كني؟! گفتم: سؤالات من همين است، اجازه بدهيد من همين‌ها را سؤال بكنم. با اين گوش چه می‌كنيد؟ گفت: آهنگ‌ها را، صداها را، گزارش‌ها را می‌شنوم. آيا دست داريد، آيا پا داريد؟ بعد از اينكه اين سؤالات تمام شد، از عمرو بن عُبيد سؤال كردم: اَلَكَ قَلبٌ، آيا دل داري؟ گفت: بله، دل دارم، قلب دارم. گفتم:‌ شما كه همه كارهايتان را با اين اعضاء و جوارح و حواس انجام می‌داديد، قلب را می‌خواهيد چه كنيد؟! گفت: بالأخره گاهي چشم اشتباه می‌كند، گاهي گوش اشتباه می‌كند، گاهي لامسه اشتباه می‌كند، گاهي حواس ديگر اشتباه می‌كنند؛ يك مركز كنترلي بايد باشد كه هدايت بكند،‌ اشتباهات را كنترل بكند.
گفتم: پس اينچنين است كه خداوند براي يك بدن كه مجاري ادراكي و تحريكي فراواني دارند، هر كدام كار مخصوص دارند؛ يك مركز تدبير و فرمانروائي آفريد كه جلوي اشتباهات آن‌ها را بگيرد؛ گفت: بله، گفتم: جامعه اشتباه می‌كند يا نمي كند؟ آیا هر كه هر چه فهميد درست است؟ يا يك قلب منفصلي می‌خواهد، عقل منفصلي می‌خواهد كه افكار ديگران را هدايت بكند، راهنمائي بكند؛ و اين همان امام معصوم است. ديگران به منزله چشم و گوشند و امام معصوم به منزله قلب است؛ اين را می‌گويند: عقل منفصل. انسان يك عقل متّصلي دارد كه با خود اوست، يك عقل منفصلي دارد كه رهبري جامعه را به عهده می‌گيرد. عمرو گفت: اگر كسي در جمع شما هشام بن حكم معروف باشد، توئي؛ پس او اين را شناخت و پيش خودش نشاند.
وجود مبارك امام صادق پرسید: اين حرف‌ها را از كجا ياد گرفتي؟ هشام بن حكم كه شاگرد مخصوص امام صادق(ع) بود، عرض كرد: از خاندان شما ياد گرفتم. حضرت ضمن تصديق او فرمود: هذَا لَفِي الصُّحُفِ الاُولي، صُحُفِ اِبراهِيمَ وَ مُوسي(5). اين حرف همه انبياء است كه بشر چون اشتباه می‌كند، يك انسان معصوم منزّه از سهو و نسيان و خطا و خطيئه لازم است كه عقل منفصل جامعه باشد، آن‌ها را راهنمائي بكند؛ كه مردم به منزله اعضاء و جوارحند و او به منزله عقل است؛ امام يعني اين!
بيانات حضرت آيت‌الله جوادي آملي (دام ظلّه) در جلسه درس اخلاق به مناسبت ايام سوگواري حضرت امام جعفر صادق(ع) در ديدار با جمع كثيري از طلاب، فضلاء، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم؛ 2/ 8/ 1387
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) روم/ 30 (2) آل عمران/ 19 (3) مائده/ 48
(4) أعلي/ 16 تا 19 (5) ر. ك: الكافي/ 1/ 169 تا 171
خوان حکمت روزهای یک‌شنبه منتشر می‌شود.

 


جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر اهمیت ارتقای توان پدافند هوایی در شناورها، گفت: یکی از اقدامات مورد نظر در این حوزه، پدافند دوربرد است که این موضوع در وزارت دفاع در حال پیگیری است.
امیر دریادار غلامرضا خادم بیغم با تاکید بر اینکه پدافند هوایی جزو عوامل بسیار مهم و موثر در دفاع است، اظهار داشت: یک نیرو باید در دفاع آنقدر قوی باشد که بتواند بقاء یگانهای خود را در میدان رزم تضمین کند.
وی خاطرنشان کرد: پدافند هوایی دو جنبه دارد یکی دفاع منطقه‌ای که مسئولیت آن با قرارگاه پدافند هوایی کشور است و دیگری در بحث یگان‌های نیروی دریایی است که پدافند نقطه‌ای را داریم زیرا وقتی یک یگان شناور در دریا حرکت می‌‌کند، باید این توانایی را داشته باشد تا از خود در مقابل حملات هوایی و موشکی دفاع کند و اگر نتواند این دفاع را انجام دهد، در همان مرحله اول از بین خواهد رفت. بنابراین باید توانایی دفاع در مقابل جنگنده‌ها و موشک‌های دشمن را داشته باشد.
وی ادامه داد: در نداجا بحث دفاع نقطه‌ای بسیار مهم بوده و ابزار دفاع نقطه‌ای، تیربارهای مختلف و سامانه‌ها و موشک‌های متفاوت با بردهای مختلف است.
جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: این نیرو در حال حاضر در بحث دفاع نقطه‌ای در پدافند نزدیک هیچ مشکلی ندارد و موشک‌های محراب و رعد که در رزمایش‌های گذشته مورد استفاده قرار گرفت، در بحث دفاع با بردهای میانه است که به نتایج بسیار خوبی رسیده‌ایم و آن‌ها را مورد آزمایش قرار دادیم و این موشک‌ها بر روی شناورهای نداجا نصب شده است و این آزمایشها برای ارتقای آن‌ها است.
جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفت و گو با فارس تصریح کرد: آنچه که مهم است و باید روی آن تاکید کنیم، این است که پدافند نقطه‌ای یگان‌های شناوری‌مان باید بتواند از آن‌ها در برابر حملات هوایی دفاع کند و حرکت بعدی ما در حوزه پدافند دور برد خواهد بود که این موضوع جزو برنامه‌های وزارت دفاع است که بر روی آن کار می‌شود.

 


برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کردند که حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم باید اولویت اول دولت یازدهم باشد.
«سیدعلی طاهری» نماینده مردم گرگان در مجلس با اشاره‌ای به رای بالای مجلس به وزرای اقتصادی کابینه گفت: دولت باید در راستای حل مشکلات اقتصادی، در مرحله اول و در کوتاه‌ مدت نسبت به کاهش فشار اقتصادی بر مردم اقدام کند و گرانی افسار گسیخته در کشور که معلول عدم نظارت صحیح است مرتفع شود و در برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت خود نیز به حل سایر مشکلات در حوزه اقتصادی بپردازد. وی با بیان اینکه در راستای تحقق حماسه اقتصادی و حل مشکلات این حوزه، دولت باید فضا را برای رقابت مناسب بخش خصوصی فراهم کند، افزود: تا زمانی که در فعالیت‌های مربوط به بازار از مردم کمک گرفته نشود، دولت به تنهایی قادر نخواهد بود در این حوزه حضوری موفق داشته باشد.
عضو هیئت رئیسه مجلس نیز کنترل و تنظیم بازار و حمایت از تولید داخلی را از جمله الزامات تحقق حماسه اقتصادی برشمرد.
«محمدحسین فرهنگی» نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی درگفت‌وگو با فارس، درباره راهکارهای تحقق حماسه اقتصادی، گفت: در این زمینه، قانون وظایفی برای دولت تعیین کرده است. وی کنترل و تنظیم بازار، حمایت از تولید داخلی و تنظیم سیاست خارجی برای حل مشکلات داخلی مرتبط با اقتصاد را از جمله مواردی دانست که می‌تواند فضا را برای مدیریت صحیح اقتصاد هموار کند. در همین رابطه «جواد آریان‌منش» نماینده مردم مشهد در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه دولت باید برنامه‌های اقتصادی کشور را در 3 بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت مورد توجه قرار دهد، گفت: بعضی از مشکلاتی که در اقتصادی کشور ماوجود دارد، مشکلات دیرینه‌ای است که حتی ریشه آنها به قبل از انقلاب برمی‌گردد.
وی خاطرنشان کرد: دولت در کوتاه مدت نیازهای اولیه مردم را با تسهیلات ویژه‌ای برطرف کند و در مراحل بعدی مشکلات مربوط به تولید، اشتغال، تورم و وابستگی شدید به نفت را با برنامه‌های میان مدت و بلندمدت، مورد اهتمام جدی قرار دهد.

 


مدیرعامل فرابورس مزایای صندوق‌های جدید سرمایه‌گذاری در بازار سهام را تشریح کرد.
امیر هامونی گفت: آسام، نخستین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله «ایی‌تی‌اف» است که از هفته گذشته فعالیتش را در بازار سرمایه آغاز کرده است.
وی افزود: این صندوق‌ها براساس قانون توسعه ابزارهای مالی، معاف از مالیات هستند که بدین ترتیب نسبت به سهام مزیت قابل توجهی دارند.
هامونی با اشاره به بحث مهم نقدینگی فراوان و ضعف در سازوکارهای تامین مالی در اقتصاد گفت: طبق آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی، هم‌اکنون 460 هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم است، در حالی که فعالان اقتصادی و شرکت‌ها با مشکل تامین مالی روبه‌رو هستند که ورود صندوق‌های قابل معامله به بازار سرمایه موجب تعادل در میزان نقدینگی کشور خواهد شد.
وی با تشریح راه‌حل کاهش نقدینگی بیان داشت: بسیاری از مردم با ساز و کار بازار سرمایه آشنایی ندارند، قدرت ریسک نداشته اما با پس‌اندازی هرچند کم به فکر سرمایه‌گذاری هستند؛ این قبیل افراد می‌توانند با سرمایه‌گذاری از طریق این صندوق‌ها که توسط مدیران حرفه‌ای اداره می‌شود، هم به تامین مالی شرکت‌ها کمک کنند و هم سود مناسبی را بدست آورند، بدین گونه می‌توان ETF را ابزاری مناسب برای استفاده بهینه از وجوه افراد غیرحرفه‌ای قلمداد کرد.
هامونی اظهار داشت: از دیگر مزایای این صندوق‌ها، گستردگی شبکه جغرافیایی است، به این معنا که گستردگی امکان معاملات واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها این امکان را به خریداران می‌دهد که در صورتی که واحد سرمایه‌گذاری صندوقی را به طور مثال از تهران خریداری کرده‌اند، آن را در اصفهان بفروشند و بنابراین برخلاف صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، بحث خرید از یک کارگزاری و فروش به همان کارگزاری مطرح نیست.
مدیرعامل فرابورس همچنین از عرضه‌های جدید در فرابورس خبر داد و گفت: شرکت پتروشیمی جم و پالایش نفت کرمانشاه، مراحل درج و پذیرش را پشت‌سر گذاشته‌اند که امیدواریم عرضه اولیه این دو سهم به نقدشوندگی بازار کمک شایانی کند.
هامونی افزود: مراحل پذیرش شرکت پترول (گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان) منوط به احراز چند مورد از درخواست‌های هیئت پذیرش از جمله ارایه بودجه سال‌های 1392 و 1393، زمانبندی دقیق از اجرای طرح‌های نیمه‌تمام در گروه پترول بود که طی چند روز گذشته این اطلاعات از جانب شرکت ارسال شد و هم‌اکنون پترول، در حال اتمام مراحل تکمیلی برای عرضه اولیه است.
وی گفت: برای عرضه اولیه سهام پتروشیمی جم در انتظار انعکاس صورت‌های مالی و بودجه، صورت‌های مالی 3 ماهه و بودجه 92 بر اساس عملکرد سه ماهه در کدال هستیم که اگر این مهم صورت بگیرد، طی دو روز کاری عرضه اولیه این شرکت را در فرابورس انجام خواهیم داد.
مدیرعامل فرابورس در ادامه با اشاره به موفقیت اوراق امتیاز تسهیلات مسکن ابراز داشت، در سال 1389 بررسی‌های لازم در خصوص اوراق تسهیلات مسکن از سوی شورای عالی بورس انجام شد تا بدین ترتیب معاملات تسهیلات مسکن از بازاری بی‌ثبات و دلال‌محور به بازار نظام‌مند فرابورس با حضور ناظرین ارشد انجام گیرد.
وی ادامه داد: از زمان آغاز معاملات این اوراق در فرابورس تاکنون 210 هزار نفر از هموطنان از این طریق خانه‌دار شدند و از بانک مسکن وام دریافت کردند.
هامونی ارزش این اوراق در فرابورس را سه هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ارزش بازار فرابورس هم‌اکنون 64 هزار میلیارد تومان است که 54 هزار میلیارد تومان مربوط به بازارهای اول و دوم است و ارزش بازار ابزارهای نوین مالی در حدود 3 هزار میلیارد تومان و ارزش بازار پایه هم حدود 7 هزار میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون 10 هزار میلیارد تومان معامله در فرابورس انجام شده که 4 هزار میلیارد تومان معادل 40 درصد معاملات فرابورس مربوط به معامله ابزارهای نوین مالی بوده است.
شاخص بورس از استراحت برگشت
بورس تهران دیروز از استراحت خارج شد و با افزایش 271 واحدی در نیمه 59 هزار واحد تثبیت شد بنابراین گزارش ارزش معاملات دیروز تالار شیشه‌ای بیش از 200 میلیارد تومان بود که از این میزان بیش از یک پنجم ارزش این معاملات را مدیریت پروژه‌های نیروگاهی رقم زد.
بنابراین گزارش: مدیریت پروژه‌های نیروگاهی دیروز پس از شفاف‌سازی درباره تاثیر مثبت یا منفی اصلاح شماره 16 حسابداری به تالار شیشه‌ای بازگشت و در میان حجم بزرگی از عرضه و تقاضا معامله شد.
در این میان مپنا در آخرین معامله 712 تومان فروخته شد که این میزان نسبت به آخرین روز معاملاتی افزایش 4 درصدی را نشان می‌دهد.
یادآور می‌شود: سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی با نماد وپترو پس از تقسیم سود نقدی میان سهامداران نیز به جمع شرکت‌های فعال تالار شیشه‌ای بازگشت.
به گزارش فارس مدیریت پروژه‌های نیروگاهی با 50 واحد (مثبت)، ملی صنایع مس ایران با 43 واحد (منفی) بیشترین و کمترین تاثیر را بر شاخص داشتند.
همچنین سایپا، بانک صادرات ایران، صندوق بازنشستگی، بانک ملت و بانک پاسارگاد بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص داشتند.
دیروز تمام شاخص‌های منتخب بازار مثبت شدند که در این میان شاخص صنعت، شاخص 50 شرکت فعال‌تر، آزاد شناور، 30 شرکت بزرگ، بازار اول و بازار دوم روند مثبت به خود گرفتند.
یادآور می‌شود: بیشترین افزایش قیمت را در معاملات روز شنبه بازار سهام سایپا، شیشه همدان، پارس سوئیچ، قشهد و کنترل خوردگی تکنین‌کو داشتند اما در مقابل تولیدی مهرام، سالمین، صنایع کاغذسازی کاوه، ملی سرب و روی ایران و فنرسازی زر بیشترین کاهش قیمت را رقم زدند.
یادآور می‌شود: سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، مدیریت پروژه‌های نیروگاهی، ایران ترانسفو، کشتیرانی و ایران‌خودرو برترین تقاضای بازار را داشتند.

 


دادگاه تجدیدنظر حکم بدوی سلیمی نمین را از ۹۱ روز حبس به پرداخت ۱۰ میلیون ریال جزای نقدی تغییر داد.
فرهاد شهبازوار وکیل سلیمی نمین در گفت‌وگو با ‌فارس اظهار داشت: شکایت از عباس سلیمی نمین از سوی معاونت حقوقی رئیس جمهور سابق در شعبه 1059 مجتمع کارکنان دولت مطرح شد.
وی افزود: اسفندیار رحیم مشایی شاکی پرونده، موکل من را متهم به نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی کرده بود در حالی که هدف موکل من به عنوان یک مورخ از طرح مبحث باستان‌گرایی و به چالش کشیدن بخشی از تاریخچه این مبحث، روشنگری بوده است.
شهبازوار تصریح کرد: لایحه دفاعیه من در 13 صفحه تقدیم دادگاه شد و اجمال دفاعیات بنده این بود که اصل آزادی بیان در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده و افراد با رعایت شرایطی مطابق قانون اساسی در بیان نظرات خود آزاد هستند.
وکیل سلیمی نمین گفت: دادگاه بدوی موکل من را به 91 روز حبس تعزیری محکوم کرد اما در مرحله تجدیدنظر، طبق تبصره 2 ماده 22 قانون «اصلاح قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب» دادگاه تخفیفاً 91 روز حبس را به پرداخت 10 میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم کرده و این رأی قطعی است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10