(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 03 شهریور 1392 - شماره 20574

کوتاه اقتصادی
نایب رئيس کمیسیون عمران مجلس: سیاست‌های بخش مسکن ناکارآمد است
 آخوندی:قیمت مسکن مهر افزایش نمی‌یابد
رویترز: همزمان با اعمال تحریم‌ها صورت گرفت
افزایش 60 درصدی صادرات سنگ‌آهن ایران
نعمت‌زاده خبر داد
همکاری وزارتخانه‌های صنعت و اقتصاد برای حل مشکل تولید در کشور
بازدید 5 ساعته وزیر کار و رفاه از بیمارستان میلاد
زنگنه: سازمان ویژه فروش نفت تشکیل نمی‌شود
معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح کرد
هشدار به دلالان واردات خودرو در ابوموسی
در هفته دولت
بزرگترین طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی افتتاح می‌شود
معاون بازرسی و رسیدگی سازمان حمایت خبر داد
آغاز طرح نظارتی ويژه بازگشایی مدارس
رئیس اتحادیه طلا و جواهر خبر داد
خروج سرمایه‌گذاران از بازار سکه و طلا
چاپ اسکناس‌های جدید در انتظار مجوز دولت
   


* مدیر کل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی گفت: گندم‌کاران از دهم مردادماه هنوز بهای محصولشان را دریافت نکرده‌اند اما وزیر جهاد کشاورزی در حال پیگیری برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران و حل مشکلات آن‌هاست. دلاور حیدرپور اظهار کرد: نقدینگی لازم برای پرداخت بهای گندم هنوز تامین نشده و گندم‌کارانی که محصول خود را از دهم مردادماه به دولت تحویل داده‌اند هنوز بهای محصولشان را دریافت نکردند.
* معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: براساس بخشنامه این سازمان انعقاد قرارداد از سوی شرکت‌های هواپیمایی با دفاتر خدمات مسافرت هوایی فاقد پروانه فعالیت معتبر، ممنوع است. محمد خداکرمی افزود: تمام شرکت‌های هواپیمایی به منظور رعایت قوانین، مقررات و نظامات دولتی و پیشگیری از بروز هر گونه بی‌نظمی، نارضایتی و شکایت مسافران و یا ایجاد تعهد موظفند تنها با شرکت‌های خدمات مسافرت‌ هوایی که پروانه بهره‌برداری معتبر از سازمان هواپیمایی کشوری دارند، قرارداد امضا کنند.
* ارزش تجارت کالایی ایران و آمریکا در چهار ماهه نخست سال جاری به بیش از 40 میلیون دلار رسید. براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در چهار ماهه اول امسال صادرات کالای ایران به آمریکا بالغ بر 295 هزار دلار و واردات کالای ایران از آمریکا به بیش از 40 میلیون دلار رسید. این در حالی است که ارزش تجارت کالایی ایران و آمریکا در مدت زمان مشابه در سال قبل به بیش از 78 میلیون دلار رسیده بود.
* شرکت ملی نفت کره‌جنوبی اعلام کرد: واردات نفت این کشور در جولای 2013 از ایران نسبت به جولای سال گذشته 7/38 درصد افزایش یافته و به 906/5 میلیون بشکه رسیده است. براساس اطلاعات منتشره از سوی شرکت ملی نفت کره‌جنوبی کل واردات نفتی این کشور در این ماه نسبت به سال گذشته 1/7 درصد رشد داشته و به 3/83 میلیون بشکه رسیده است.
* طی سه ماه نخست سال جاری با بازرسی‌های صورت گرفته در بیش از 31هزار واحد معاملات ملکی و مشاور املاک سراسر کشور تعداد 2هزار و 418 مورد واحد صنفی متخلف شناسایی شد. پس از شناسایی متخلفان توسط بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور، پرونده‌های آنها با ارزش تخلف بیش از 5 میلیارد و 425 میلیون ریال جهت رسیدگی به مراجع ذیصلاح معرفی شد.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 2293 الی 2298، 3311 و 3390 الی 3399 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.

 


نایب رئيس کمیسیون عمران علت پذیرش قیمت بالای مسکن و اجاره‌بها را روانشناسی محیطی سرمایه‌گذاران بخش مسکن و القای ترس از آینده به خریداران دانست که موجب شده قیمت‌های پیشنهادی برای فروش مسکن یا اجاره‌بها از سوی مردم مورد پذیرش قرار گیرد.
عبدالکریم حسین‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح دلایل پذیرش قیمت بالای مسکن و اجاره‌بها از سوی مردم، گفت: دو دسته از جامعه افزایش قیمت‌ها را بدون مقاومت می‌پذیرند.
وی افزود: دسته اول که خود به‌عنوان سرمایه‌گذاران در این بخش با به کارگیری روانشناسی محیطی فضا را در بخش مسکن و اجاره‌بها به سمتی هدایت می‌کنند که اگر امروز قیمت‌های پیشنهادی پذیرفته نشود فردا مشخص نیست که همین قیمت‌ها تداوم یابد و به خریداران یا اجاره‌کنندگان مسکن اینگونه القا می‌کنند که افزایش قیمت‌ها که به صورت حبابی انجام گرفته است را بپذیرند.
نماینده مردم نقده و اشنویه افزود: دسته دوم به دلیل ترس از فردا که بیشتر مردم در این دسته قرار می‌گیرند قیمت‌های افزایش یافته در بخش اجاره‌بها یا حتی ملک را می‌پذیرند. خریداران با تحلیل شرایط اقتصادی و مشاوره با دسته بازارگردانان به این نتیجه می‌رسند که اگر امروز قیمت‌های افزایش یافته چه در بخش مسکن و چه در بخش اجاره بها را نپذیرند ممکن است فردا نتوانند ملکی را خریداری یا واحد مسکونی را اجاره کنند.
حسین‌زاده با آسیب شناسی نابسامانی‌های بخش مسکن و اجاره‌بها گفت: ریشه نابسامانی‌های این حوزه در این است که مسکن از دیرباز به جای آنکه کالای مصرفی باشد بیشتر جزء کالاهای سرمایه‌ای بوده است. علت این موضوع نیز درآمدزایی و سود بالا و پایین بودن ریسک سرمایه‌گذاری در این بخش بوده و به همین علت بیش از 50 درصد نقدینگی کشور در این بخش سرمایه‌گذاری شده است.
نماینده مردم نقده و اشنویه سیاست‌های بخش مسکن را ناکارآمد دانست و افزود:‌ در طول سال‌های گذشته بیش از 2 میلیون واحد مسکن مهر ساخته شد و بیش از 280 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در تهران شناسایی شد، اگر سیاست‌گذاری‌های وزارت مسکن و شهرسازی درست و اصولی بود چرا قیمت‌ها در حوزه خرید و فروش مسکن و اجاره‌بها همچنان صعودی است یا درخوش‌بینانه‌ترین حالت در وضعیت رکودی قرار دارد؟
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس ضعف در مکان‌یابی ساخت مسکن مهر را یکی از دلایل نابسامانی بخش مسکن برشمرد و افزود: شاید یکی از دلایل نابسامانی بخش مسکن و اجاره‌بها و پایین بودن تاثیر مسکن مهر ساخته شده بر فضای عمومی قیمت‌ها مکان‌یابی نامناسب مسکن ساخته شده باشد. عمدتاً مسکن مهر در جاهایی ساخته شده که هنوز حداقل زیرساخت‌های شهری در این مناطق وجود ندارد و سال‌ها زمان خواهد برد تا این چالش در آن مناطق برطرف شود.
حسین‌زاده راهبرد اکثر کشورهای جهان برای مدیریت بخش مسکن را خروج مسکن از شمول کالاهای سرمایه‌گذاری دانست و افزود: سیاست اکثر کشورهای جهان در بخش مسکن تبدیل مسکن به کالای مصرفی است. در این کشورها مسکن به صورت 99 ساله اجاره داده می‌شود و اجاره نیز متناسب با نرخ تورم ماهانه انجام می‌گیرد، بنابراین کنترل و نظارت دولت بر بخش مسکن با ضریب خطای کمتر انجام می‌شود.
وی با تاکید بر بازنگری در سیاست‌ها نظارتی و کنترلی بخش مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی گفت: این وزارتخانه باید برنامه‌ریزی کاملاً هوشمندانه و دقیقی در حوزه نظارت و کنترل در بخش مسکن به اجرا گذارد و طرح‌های تفصیلی و جامع که به صورت لکه ای و منطقه‌ای اطلاعات دقیقی از شهر را در اختیار برنامه‌ریزان قرار می‌دهد، به اجرا درآورند.
نایب رئيس کمیسیون عمران مجلس در پیشنهادی خواستار به خدمت گرفتن بخش‌های رسمی و غیررسمی مسکن شد و افزود: بخش‌های موثر بر افزایش قیمت ها در حوزه مسکن و اجاره‌بها از جمله زمین شهری، سازمان امور مالیاتی و بنگاه‌های املاک باید در سیاست مدیریت استراتژيک وزارت راه و شهرسازی مورد توجه جدی قرار گرفته و از سوی دیگر به جامعه این اطمینان داده شود که قیمت زمین، مسکن و اجاره‌بها همچون گذشته با رشد صعودی همراه نخواهد بود.

 


انبوه‌سازان فعال در مسکن مهر پردیس در حالی از درخواست خود برای افزایش قیمتها سخن می‌گویند که وزیر راه و شهرسازی افزایش قیمتها و چانه‌زنی در این خصوص را منتفی دانست و تاکید کرد که پیمانکاران به تعهدات خود پایبند باشند.
عباس آخوندی در نخستین بازدید خود از پروژه‌های در حال اجرای مسکن مهر در شهر جدید پردیس در فازهای 8 (انبوه‌سازان) شامل 30 هزار واحد مسکن مهر و فاز 11 (کوزو) شامل 35 هزار واحد حضور یافت و روند اجرای این پروژه‌ها از نزدیک مورد بررسی قرار داد.
وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید از طرح‌‌های در دست اجرا در نشست پایانی خود در محل شرکت عمران پردیس که با حضور معاونان وزیر، مدیران کل و رئیس انجمن انبوه‌سازان و پیمانکاران برگزار شد با تاکید بر پایبندی بر تعهدات داده شده، تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی قراردادهایی با پیمانکاران و مشاوران دارد که باید بر تعهدات خود پایبند باشد و از طرف دیگر نیز مشاوران و پیمانکاران نیز باید براساس قرارداد به تعهدات خود وفادار باشند.
وی ادامه داد: برای جلب اعتماد بین دو طرف اجرای تعهدات می‌تواند اولین کار باشد که در این مرحله افزایش قیمت‌ها و چانه‌زنی برای این مسئله جایی ندارد.
آخوندی بیان داشت: پروژه‌های مسکن مهر در حال اجرا دارای کیفیت‌های متفاوت بود که از تمام پیمانکاران می‌خواهم کیفیت را فدای هیچ چیز دیگری نکنند و اگر گزارشی درخصوص کیفیت اجرای پروژه‌ها شود، حتما پیگیری می‌کنم.
وی با اشاره به اینکه تمام تلاش‌ها و زحمات برای رفاه شهروندان است، یادآور شد: اگر از منظر شهروندان و مشتریان مسکن مهر نگاه کنیم خواسته‌‌ها و مطالباتی مطرح است که توجه به آنها مهم است و نخستین بحث در این زمینه حق انتخاب مشتری است.
وی افزود: مشتری و شهروند در ساخت منزل خود که محل آسایش و سکونت است باید حق انتخاب معماری و جزئیات شامل آشپزخانه، رنگ‌آمیزی، پنجره و غیره داشته باشند؛ گرچه ممکن است برخی هزینه‌‌ها با انتخاب‌ها، بیشتر شود.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید از منظر مشتری نگاه کنیم و ما از طرف 80 هزار خانوار در پردیس نمی‌توانیم جزئیات را انتخاب کنیم و در این زمینه آماده دریافت پیشنهاد و راهکار اجرایی در این موضوع از طرف سازندگان هستیم.
آخوندی تصریح کرد: کیفیت زندگی از موضوعات مهمی است که باید به ارتقای آن بیندیشیم و اگر با مردم گفت‌وگوی مستقیم داشته باشیم در می‌یابیم که خدمات مطلوب، بر قیمت‌ها اولویت دارد.
وی در ادامه سخنانش در نشست پایانی بازدید خود از پروژه‌های در دست اجرای شهر جدید پردیس اظهار داشت: فرایند اسکان از موضوعاتی است که باید برای آن برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد تا با واگذاری واحدهای مسکونی امکان سکونت فراهم باشد.
وزیر راه و شهرسازی از مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران نیز خواست درخصوص حمل و نقل شهر جدید پردیس با در نظر گرفتن یکپارچگی فعالیت‌ها در حوزه حمل و نقل و مسکن و شهرسازی برای برطرف کردن مشکلات برنامه‌ریزی کند.
وی در پایان خواستار همدلی کامل برای ایجاد فضایی پرنشاط برای ادامه فعالیت‌‌ها شد تا محیط مسکونی قابل قبولی برای شهروندان فراهم شود.
بررسی وضعیت ساخت واحدهای مسکونی مهر در فازهای 8، 9، 5 و 11، تاسیسات زیربنایی از جمله آب، برق و فاضلاب از برنامه‌های بازدید وزیر راه و شهرسازی از شهر جدید پردیس بود.
درخواست‌‌های انبوه‌سازان
رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به ضرورت تعیین کارگروه از سوی انبوه‌سازان و دولت برای تعیین قیمت مسکن مهر، گفت: در حال حاضر ساخت و سازهای مسکن مهر انجام می‌شود و وقفه یا توقفی در این پروژه‌ها وجود ندارد.
ایرج رهبر در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه پیمانکاران و انبوه‌سازان در پروژه‌های مسکن مهر مشغول به کار هستند.
وی درباره پروژه تهرانسر هم اظهار داشت: این پروژه هم در حال انجام است اما یکسری پرداخت‌های مالی با تاخیر انجام شده بود که باید حسابرسی را با اداره راه و شهرسازی استان تهران رسیدگی کنند بنابراین مشکلی درخصوص توقف ساخت و ساز برای افزایش نرخ ساخت در این پروژه‌ها مطرح نیست.
رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان درخصوص اعلام وزیر راه و شهرسازی مبنی بر عدم افزایش قیمت ساخت مسکن مهر، اظهار داشت: انبوه‌سازان معتقدند که اطلاعات نادرستی به وزیر داده شده که بدون کار کارشناسی و تحقیق و بررسی بوده است.
وی افزود: انبوه‌سازان از وزیر درخواست دارند که کارگروه‌‌هایی را از هر دو طرف انبوه‌سازان و وزارت راه و شهرسازی تعیین کنند تا این موضوع‌ها پس از بررسی نتیجه‌گیری شود.
رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به افزایش تورم در 4 سال گذشته، بیان کرد: انبوه‌سازان اعتقاد به کار کارشناسی دارند و همانطور که وزیر اعلام کرد تصمیمات لحظه‌ای و بدون کارشناسی نمی‌گیرد ما نیز به این موضوع پایبندیم.
رهبر با اعلام اینکه در جلسه آینده با وزیر راه و شهرسازی موضوع کارگروه را مطرح می‌کنیم، اظهار داشت: به دنبال این هستیم تا با تامین منابع مالی، هرچه زودتر این پروژه را به پایان برسانیم.

 


رویترز طی گزارشی نوشت: همزمان با اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران و کاهش درآمدهای نفتی این کشور، صادرات سنگ‌آهن ایران 60 درصد افزایش یافته و به 25میلیون تن در سال به ارزش 3 میلیارد دلار رسیده است.
به گزارش فارس به نقل از رویترز، ایران در حال افزایش صادرات سنگ‌آهن و محصولات آهن خود به چین و هند است تا بتواند بخشی از کاهش درآمد نفتی خود به علت تحریم‌ها را از این طریق جبران کند.
در حالی که صادرات نفتی ایران در سال‌های اخیر به علت تحریم‌های غرب به نصف کاهش یافته است، صادرات سنگ‌آهن در همین مدت حدود 60 درصد افزایش یافته و به 25 میلیون تن در سال رسیده است. این میزان با قیمت‌های کنونی، ارزشی حدود 3 میلیارد دلار دارد.
اما درآمدی که ایران از صادرات سنگ‌آهن به دست می‌آورد در مقایسه با کاهش درآمد نفتی این کشور که حدود 35 میلیارد دلار در سال است، ناچیز است.
مهدی ورزی یک مقام سابق در شرکت ملی نفت ایران که در حال حاضر، یک مرکز مشاوره انرژی در انگلیس دارد، در این باره گفت: تحریم‌ها سبب شده تا ایران به دنبال راه‌های دیگری برای کسب درآمدهای صادراتی در کنار نفت و گاز باشد و بخش معدن در این زمینه به خوبی عمل کرده است. من می‌دانم که افزایش قابل‌توجهی در مواردی مانند صادرات سنگ‌آهن به وجود آمده است.
براساس برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا، درآمد نفتی ایران در سال 2012، بالغ بر 69 میلیارد دلار بوده است.
ایران سال گذشته از هند پیشی گرفته و به چهارمین تامین‌کننده بزرگ سنگ‌آهن چین تبدیل شده است. صادرات ایران به بزرگترین مصرف‌کننده سنگ‌آهن جهان در 7 ماه منتهی به جولای 35 درصد افزایش یافته و به 4/13 میلیون تن رسیده است.
رویترز به نقل از یک منبع صنعتی در ایران که نخواست نامش فاش شود، نوشت: ما سنگ‌آهن بیشتری به هند و چین می‌فروشیم، به علت مسائل مربوط به ارز (تجارت با دلار)، هیچ پولی مستقیما به ایران نمی‌رسد، در نتیجه در برخی موارد مبادلات تهاتری صورت می‌گیرد و در غیر این صورت، پول محموله‌ها به صورت نقدی پرداخت می‌شود.
خریداران چینی، سنگ‌آهن ایران را به عنوان یک جایگزین مناسب به جای استرالیا و برزیل می‌دانند.
در حالی که چین عمدتا سنگ‌آهن خام از ایران می‌خرد، ایران صادرات آهن اسفنجی به هند را نیز افزایش داده است.
بر اساس اطلاعات انجمن جهانی فولاد، ایران دومین تولیدکننده بزرگ آهن اسفنجی در جهان است و امسال تولید محصولات آهن خود را حدود 50 درصد افزایش داده است.
پراکاش تاتیا، مدیر یک شرکت تولیدکننده آهن اسفنجی در بمبئی گفت: صادرات آهن اسفنجی ایران به هند در ماه‌های آوریل تا جولای از 45 هزار تن کل سال مالی منتهی به مارس، به 80 هزار تن رسیده است.

 


مشکلات بخش تولید با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی حل می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در جلسه‌ای که با وزیر اقتصاد و دارایی به منظور جمع‌بندی و بررسی مشکلات و معضلات برگزار خواهد شد بر آنیم تا با همکاری واحدهای اقتصادی و مالی کشور بخشی از این مشکلات به مرور حل شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ضرورت مقررات‌زدایی و ساماندهی قوانین و مقررات، از اجرای این مهم به عنوان یکی از اصول جدی در برنامه کاری 100 روزه این وزارتخانه خبر داد.
محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به ضرورت پرداختن به مقررات‌زدایی از این بخش از اقتصاد کشور گفت: کاهش مقررات زاید و دست و پاگیر در وزارتخانه و دستگاه‌های ذی‌ربط یکی از اصول جدی ماست و در این راستا در تلاش هستیم طی 100 روز اول، اغلب مقرراتی را که به تدریج وضع شده و غیر ضروری و غیراقتصادی است از مسیر حرکت صنعتگران و سرمایه‌گذاران برداریم.
وی یکی از مشکلات جدی صنایع کشور را بحث نقدینگی ذکر کرد و گفت: در حال حاضر این موضوع در زمینه‌های مختلف بسیار حائز اهمیت است و ما در صدد رفع این مشکلات هستیم.
وی افزود: هنگامی که واحدها کمتر تولید می‌کنند خود به خود سوددهی آن‌ها کاهش پیدا کرده و به دنبال آن‌ها مشکلات نقدینگی بروز و جلوه پیدا می‌کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، تغییر نرخ ارز را از موارد دیگری برشمرد که در ایجاد مشکلات تاثیرگذار بوده است، به طوری که تعدادی از واحدها که از تسهیلات بانکی بیش از گذشته استفاده کردند در این زمینه متضرر شده‌اند.
او در ادامه مسائل بانکی را از چالش‌های دیگری دانست که باید به آن پرداخته شود و در این باره گفت: یکی از مشکلاتی که برخی واحدها با آن روبرو هستند درخواست پرداخت 130 درصد پیش پرداخت برای گشایش اعتبار است چرا که این رقم در گذشته با 10 درصد گشایش می‌شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین موضوع بازار، صادرات و محدودیت‌های تحریم را از دیگر مسائلی عنوان کرد که به آن پرداخته خواهد شد.
وی ادامه اداد: توجه به بازارهای صادراتی و همچنین واردات بعضی از قطعات و مواد اولیه نیز از موضوعاتی است که باید یکی پس از دیگری با کمک صنعتگران و همکاران در دولت به آنها بپردازیم.
وی با تاکید بر این که رفع مشکلات و محدودیت‌ها در کوتاه‌مدت میسر نخواهد شد و باید با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند صورت بگیرد، گفت: امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن به رفع تدریجی آنها اقدام کنیم.

 


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر ویژه باید در جهتی حرکت کنیم که کلیه بیمه‌شدگان برای درمان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بدون پرداخت پول معالجه شوند.
علی ربیعی در بازدید از بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی میلاد که 5 ساعت به طول انجامید با مدیران، پزشکان و پرستاران این بیمارستان گفت‌وگو کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این بازدید از نزدیک در جریان روند رسیدگی به تراز مالی بیمارستان میلاد قرار گرفت.
وی افزود: بیمارستان میلاد از لحاظ کیفیت کار و خدمات پزشکی، کادر پزشکی و پرستاری از جمله بیمارستانهای ممتاز به شمار می‌رود، به طوری که می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر بیمارستانهای کشور محسوب شود.
وی بیان داشت: با گسترش نظام جامع بیمارستانی، می‌توان در این جهت اقدام‌های موثری انجام داد.
یادآور می‌شود، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن بازدید از بخش‌های سی‌تی‌اسکن، ام‌آر‌آی، بخش 9،سی‌سی‌یو و دندانپزشکی با بیماران گفت‌وگو کرد.
بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی یک هزار تختخوابی میلاد به منظور تامین بخشی از نیازهای درمانی کشور و بیمه‌شدگان سازمان تامین‌اجتماعی، در تیرماه 80 افتتاح شد.
همچنین این بیمارستان، در راستای مشتری‌مداری، تعهد به بهبود مستمر اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت و پیشگیری از آلودگی‌های محیطی خاک، هوا و آب‌های سطحی و زیرزمینی روش اجرایی شناسایی و ارزیابی جنبه اهداف کلان و خرد را تدوین کرده و مصمم است، ضمن ارائه خدمات درمانی با کیفیت مطلوب، قوانین و مقررات زیست‌محیطی کشور را نیز رعایت کرده و کمترین تاثیر نامطلوب را بر محیط‌زیست داشته باشد.

 


وزیر نفت تشکیل سازمان ویژه فروش نفت را تکذیب کرد.
بیژن زنگنه درباره تاسیس سازمان ویژه‌ای برای صادرات و فروش نفت ایران، با تکذیب تشکیل این سازمان، گفت: من چنین حرفی را نزدم بلکه معتقدم باید از همه ظرفیت‌های ملی برای فروش نفت استفاده شود.
وزیر نفت با اعلام اینکه در شرایط فعلی تمرکز خود را برای احیای تجارت نفت و فرآورده‌های نفتی قرار داده‌ایم، بیان کرد: با این وجود برنامه‌ای برای تشکیل یک سازمان ویژه برای صادرات نفت نداریم.
سید محسن قمصری مدیر جدید امور بین‌الملل شرکت ملی نفت هم در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه به منظور افزایش صادرات نفت خام احیای بازارهای سنتی و کشف بازارهای جدید در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: بر این اساس از تمامی ظرفیت‌ها به منظور افزایش فروش نفت خام استفاده خواهد شد.
این مقام مسئول با رد تشکیل هرگونه سازمان و یا تشکیلات موازی با امور بین‌الملل شرکت ملی نفت برای افزایش فروش و صادرات نفت، اظهار داشت: با پیشنهاد وزیر نفت، یک اتاق فکر و یک شورای هماهنگی با حضور نخبگان و مدیران با سابقه صنعت نفت به منظور افزایش صادرات نفت ایجاد خواهد شد. همچنین با دستور وزیر نفت، کارگروه ویژه مقابله با تحریم‌های نفتی با حضور چندین چهره باتجربه و صاحب‌نام صنعت نفت در حوزه‌های عملیاتی، حمل و نقل دریایی، تجارت و امور بین‌الملل نفت تشکیل می‌شود.
یکی از برنامه‌های کوتاه مدت وزارت نفت در سالجاری احیای بازارهای سنتی و کشف بازارهای جدید برای صادرات نفت خام و افزایش تولید طلای سیاه کشور است.
بر این اساس با دستور بیژن زنگنه وزیر نفت یک کارگروه تخصصی برای مقابله با تحریم‌های نفتی در سطح وزارت نفت تشکیل شده که قرار است در این کارگروه تعدادی از مدیران قدیمی و با سابقه صنعت نفت درباره مشکلات و موانع پیش روی صادرات و فروش نفت ایران هم فکری داشته و تعریف راهکارهای جدید را در دستور کار قرار دهند.

 


معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دلالان واردات خودرو در جزیره ابوموسی هشدار داد.
مهدی ابویی در گفت‌وگو با مهر گفت: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همکاری گمرک و کمیسیون استانداری هرمزگان وضعیت فروش امتیاز ورود اتومبیل توسط ساکنین جزیره ابوموسی را در دست بررسی دارد.
معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه امتیاز ورود اتومبیل بدون پرداخت عوارض متعلق به ساکنین این جزیره است، افزود: برخی از افراد، این امتیاز را از ساکنین ابوموسی به ثمن بخس و نازل‌ترین قیمت خریداری می‌کنند.
وی ادامه داد: ساکنین ابوموسی امتیاز خود را به افرادی که می‌توانند اتومبیل وارد کشور کنند می‌فروشند، اما برخی از آنها با کمترین قیمت امتیاز را واگذار می‌کنند که ستاد در حال پیگیری این موضوع از طریق فرمانداری ابوموسی و گمرک است.
ابویی تصریح کرد: بر این اساس خریدار باید فروشنده را با افزایش نرخ راضی کند، زیرا برخی از ساکنین جزیره با وجود اینکه امتیاز خود را واگذار کرده‌اند اما به دلیل نرخ پایین فروش امتیاز ناراضی هستند، بنابراین با توجه به اینکه مشخصات خریداران وجود دارد به آنها مراجعه می‌شود.
معاون ستاد مرکز مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: اگر این افراد برای مراجعه و افزایش قیمت مراجعه نکنند، از طریق شکایت ساکنین ابوموسی احضار می‌شوند.
براساس مجوز و مصوبه دولت، ساکنین جزیره ابوموسی می‌توانند بدون پرداخت هیچگونه حقوق ورودی و عوارض، یک خودرو وارد کنند. در مصوبات دولت هیچ اشاره به نوع خودرویی که این افراد وارد می‌کنند، نشده است و ورود آنها غیرقانونی نیست.

 


دومین و بزرگترین طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی ایران و خاورمیانه و پانزدهمین پالایشگاه گاز کشور در استان خراسان رضوی حوزه شهرستان سرخس در هفته دولت آماده افتتاح است.
مسعود سامی‌وند مدیرعامل این شرکت ضمن گرامی‌داشت هفته دولت گفت: با توجه به اینکه اولین ماه شروع به کار دولت تدبیر و امید مصادف با آغاز هفته دولت است همه دستگاه‌های اجرایی باید تلاش کنند تا شعارهای دولت یازدهم و همچنین زمینه اجرای سیاست‌های این دولت براساس حماسه اقتصادی و سیاسی در کشور فراهم شود.
وی ضمن تبریک به وزیر جدید نفت ادامه داد: شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی ایران که یک شرکت استراتژیک برای تامین انرژی و به عنوان پشتوانه موثر برای مصارف خانگی، صنعتی، صادرات و تزریق به میادین نفتی برای ازدیاد برداشت به شمار می‌آید، با اجرای طرح‌های عظیم ذخیره‌سازی گاز طبیعی در اقصی نقاط کشور علاوه بر احیای مخازن هیدروکربوری تخلیه شده باعث رونق اقتصادی در مناطق مختلف شده است.
سامی‌وند خاطرنشان کرد: این شرکت با طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی اولین مجتمع پالایشگاهی و ذخیره‌سازی گاز طبیعی در ایران و خاورمیانه توانست کشور را از رتبه 33 به 19 جهان در بین کشورهای دارای تکنولوژی ذخیره‌سازی گاز طبیعی ارتقا دهد.
مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی افزود: این شرکت آمادگی دارد در هفته دولت و با حضور رئیس‌جمهور، وزیر نفت و مقامات کشوری دومین و بزرگترین مجتمع پالایشگاهی و ذخیره‌سازی گاز طبیعی کشور به نام ثامن‌الحجج علیه‌السلام و پانزدهمین پالایشگاه گازی کشور را افتتاح و ایران اسلامی را به رتبه پنجم جهان برسانیم.
براساس این گزارش، در حال حاضر طرح‌های در دست اقدام در مراکز پرمصرف گاز کشور که از سوی شرکت ذخیره‌سازی گاز انجام می‌شود عبارتند از: طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی سراجه- اتمام فاز اول(قم)، طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی شوریجه (سرخس)، طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی گنبدهای نمکی (کاشان)، طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی یورتشا (ورامین)، طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی احمدی(شیراز)، طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی قزل تپه (گنبدکاووس)، طرح پیشنهادی ذخیره‌سازی گاز طبیعی در میادین باباقیر، بانکول، ویزنهار(ایلام)، طرح پیشنهادی ذخیره‌سازی گاز طبیعی در میدان مختار (یاسوج) در حال اجرا و دستور کار قرار دارند.

 


طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با توجه به افزایش تقاضا برای خرید لوازم‌التحریر و پوشاک آغاز شد.
مجتبی فراهانی، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اعلام خبر فوق و با بیان این‌که این طرح در راستای جلوگیری از هر نوع تخلف در آستانه بازگشایی مدارس آغاز شده تصریح کرد: در حال حاضر این طرح به معاونت‌های بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت 31 استان ابلاغ شده است.
وی درباره اهداف این طرح گفت: نظارت بر رعایت سودهای خرده‌فروشان و عمده‌فروشان،‌نصب برچسب قیمت و صدور فاکتور، نظارت ویژه بر نرخ‌های تعیین شده برای فروش دفترچه‌های تنظیم بازاری و نظارت بر عملکرد آموزشگاه‌ها و مدارس غیرانتفاعی در تهران از جمله مهم‌ترین اهداف این طرح است.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از توزیع 2 میلیون دفترچه تنظیم بازاری در نمایشگاه‌های پاییزه خبر داد و تصریح کرد: در نمایشگاه‌های پاییزه لوازم‌التحریر، پوشاک و بعضا کالاهای اساسی توزیع می‌شود ولی در نمایشگاه مصلی تهران صرفا لوازم‌التحریر توزیع می‌شود.
فراهانی با بیان این‌که نام طرح برگزار شده در آستانه بازگشایی مدارس «بوی ماه مهر» است، اظهار کرد: نمایشگاه‌های مخصوص این طرح از دهم شهریورماه آغاز و به مدت 10 روز ادامه می‌یابد.
وی در پایان با تاکید بر این که نظارت و بازرسی از دیروز آغاز و به نقل و انتقال کالا در سطوح عمده‌فروشی نظارت دارد، گفت: در این طرح سازمان تعزیرات با معاونت بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت همکاری دارند.

 


رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور از خروج سرمایه‌گذاران از بازار طلا و سکه خبر داد و گفت: این امر سبب شده تا قیمت‌ها در این بازار کاهش یابد.
محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان آن که خرید و فروش‌ها در بازار ارز و سکه در روزهای اخیر کاهش یافته است، افزود: هر چند میزان عرضه در بازار طلا و سکه افزایش یافته، اما تقاضا بشدت کاهش یافته است.
وی اظهار داشت: افت قیمت در بازار طلا و سکه نتیجه نبود تعادل عرضه و تقاضا است، ضمن آن که، کاهش قیمت سبب شده تا سرمایه‌گذاران همانند گذشته به این بازار معطوف نشوند.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور گفت: علاوه بر این امر، میزان نوسان قیمت‌ها در بازار جهانی کاهش یافته و این بازار در کشور نیز رو به آرامش است.
کشتی‌آرای با اشاره به کاهش قیمت ارز در بازار آزاد نیز گفت: کاهش قیمت ارز نیز سبب شده تا میزان سرمایه‌گذاری در این بازار به حالت قبلی بازگردد.
به گفته وی، قیمت جهانی طلا روز گذشته 1398 دلار، قیمت یک قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و 25 هزار تومان، قیمت یک قطعه سکه جدید یک میلیون و 40 هزار تومان، نیم‌سکه 530 هزار تومان، سکه یک گرمی 230 هزار تومان و ربع سکه 330 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار نیز 105 هزار و 500 تومان است.

 


دبیرکل بانک مرکزی چاپ اسکناس‌های 20 و 50 هزار تومانی را منوط به صدور مجوز از سوی دولت یازدهم دانست.
محمود احمدی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص انتشار و عرضه اسکناس 20 و 50 هزار تومانی و موانع قانونی آن، اظهار داشت: اسکناس درشت‌تر برای تسهیل مبادلات مردم مورد نیاز است.
وی افزود: این طرح به مانع قانونی برخورد نکرد و برای چاپ آن مشکل قانونی حتی در یک مورد هم به وجود نیامده است، بانک مرکزی از لحاظ کارشناسی این موضوع را در شورای پول و اعتبار تشریح می‌کند و اینکه ترکیب پولی چگونه است و چه مقدار اسکناس نیاز دارد.
دبیرکل بانک مرکزی گفت: پس از تشریح علل ارائه این طرح، مسئولان یک سری ملاحظات برای اسکناس درشت‌تر دارند که آن هم در نظر گرفته می‌شود و اگر مجوز داده شد، چاپ و عرضه آن را آغاز می‌کنیم.
وی با بیان اینکه این پیشنهاد هنوز در دولت یازدهم مطرح نشده است، افزود: پیشنهاد چاپ اسکناس 20 و 50 هزار تومانی به همراه طراحی‌ها و روش‌های اجرایی آن به دولت ارائه می‌شود.
احمدی در پاسخ به این سوال که به نظر شما این طرح در سال جاری اجرایی خواهد شد، اظهار داشت: این موضوع را باید دولت جدید تصمیم بگیرد و ما همه مطالعات کارشناسی این طرح را به دولت انتقال می‌دهیم و اگر صلاح دانستند می‌توانند آن را اجرا کنند.
دبیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی این اقدام حذف ایران چک است، افزود: در صورت انتشار اسکناس 20 و 50 هزار تومانی همه ایران‌چک‌های موجود از چرخه مبادلات حذف خواهد شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10