(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 04 شهریور 1392 - شماره 20575

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
مذاکرات سلطان قابوس در تهران
در پرتو وحی
اخبار ادبی و هنری
تماس تلفنی ولید معلم با ظریف
دمشق استفاده از سلاح شیمیایی را قویا رد کرد
بررسی آخرین تحولات منطقه با حضور عراقچی در کمیسیون امنیت‌ملی
فدایی زینب(س)
وزیر دفاع تاکید کرد
حل مسائل بین‌الملل با دیپلماسی دفاعی
سفیر ایران در روسیه: ایران هنوز پیشنهادی از مسکو در ازای موشک‌های اس 300 دریافت نکرده است
نتایج کارشناسی ارشد چهارشنبه اعلام می‌شود
دیروز در منطقه 9 آموزش و پرورش
نمایشگاه بزرگ لوازم‌التحریر ایرانی و اسلامی گشایش یافت
بهره‌برداری از بزرگترین مجتمع کشتارگاهی تمام اتوماتیک کشور در اصفهان
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس: پرونده خودروسازان مفتوح است
همزمان با هفته دولت
کوره بلند شماره 2 ذوب آهن اصفهان کلید خورد
مدیر کل فرهنگی - هنری وزارت آموزش و پرورش: باید حمایت همه‌جانبه از دانش‌آموزان هنرمند برجسته کشور انجام شود
جشنواره فرهنگی- هنری دانشجویان فنی و حرفه‌ای کشور در همدان آغاز شد
مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد: 4 هزار تن انگور به کشورهای اروپایی صادر شد
   


آیت‌الله حق‌شناس(ره): آن نیرویی که بتواند شما را در مقابل شیطان و نفس محافظت کند، محبت به پروردگار متعال است.

 


پادشاه عمان که در راس هیئتی بلندپایه به ایران سفر کرده است روز گذشته با رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت وگو کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، پادشاه عمان و رییس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه در مجموعه سعدآباد تهران دیدار و در خصوص گسترش روابط دوجانبه و مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر گفت وگو کردند.
روحانی در این دیدار که بعد از مراسم رسمی استقبال برگزار شد ضمن خوشامدگویی به پادشاه عمان و هیات همراه وی با اشاره به زمینه‌های گسترده توسعه روابط تهران-مسقط گفت: مقامات عالی رتبه دو کشور تلاش کنند تا مناسبات و همکاری های دو جانبه بیش از پیش تعمیق و توسعه یابد.
رییس‌جمهور به جایگاه ممتاز عمان در عرصه همکاری های منطقه ای اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقمند است روابط خود را با کشور دوست و برادر عمان در بخشهای مختلف به ویژه تجاری، اقتصادی تحکیم بخشد.
روحانی تصریح کرد: همکاری های تهران- مسقط برای بازگشت صلح و ثبات به منطقه بسیار موثر و مهم است و جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند این سیاست را با تلاش دیگر کشورهای منطقه دنبال کند.
رییس‌جمهور همچنین از تلاش های پادشاه عمان برای ارتقاء هر چه بیشتر روابط دو جانبه در عرصه‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی ابراز خوشحالی کرد.
سلطان قابوس پادشاه عمان نیز در این دیدار که مقامات عالی رتبه دو کشور حضور داشتند با ابراز خرسندی از استقبال گرم دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران از وی و هیات همراه، روابط دو کشور را خوب توصیف کرد و خواستار ارتقاء همکاری های تجاری و اقتصادی تهران- مسقط شد.
سلطان قابوس آمادگی کشور متبوعش را برای همکاری در فعال‌تر کردن کریدور تجاری شمال- جنوب که با مشارکت جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان، ازبکستان و افغانستان در حال اجراست، اعلام کرد.
روابط فرهنگی و مناسبات رسانه‌ای تهران و مسقط
در همین حال، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان و مشاور عالی فرهنگی سلطان عمان درباره مناسبات و روابط فرهنگی دو کشور گفت‌وگو کردند.
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران و عبدالعزیز الرواس مشاور عالی فرهنگی سلطان عمان دیدار و درباره مناسبات و روابط فرهنگی دو کشور گفت‌وگو کردند.
جنتی و الرواس در این دیدار که عصر یکشنبه در مجموعه سعدآباد تهران برگزار شد از میزان روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور ابراز رضایت کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به علایق دیرینه و روابط فرهنگی ایران و عمان ابراز امیدواری کرد که وزیر اطلاع‌رسانی عمان در آینده نزدیک به ایران سفر کند.
جنتی اظهار داشت: این سفر قطعا فرصتی مغتنم برای گسترش روابط فرهنگی و مناسبات رسانه‌ای تهران و مسقط خواهد بود.
انعقاد موافقتنامه انتقال زندانیان
بین ایران و عمان
موافقتنامه انتقال زندانیان بین ایران و عمان منعقد شد.
به گزارش روابط عمومی قوه قضاییه، مذاکرات مربوط به انعقاد موافقتنامه انتقال زندانیان بین جمهوری اسلامی ایران و کشور عمان توسط کارشناسان قضایی دو کشور در تهران برگزار شد.
کارشناسان دو کشور در مورد تمام مواد موافقتنامه به توافق رسیدند و صورت‌جلسه نهایی امضاء شد.
مطابق این موافقتنامه اتباع زندانی دو کشور می‌توانند به کشور متبوع خود منتقل شوند و مدت محکومیت را در کشور خود بگذرانند.
موافقتنامه انتقال زندانیان پس از طی مراحل تصویب در مراجع قانونگذاری به مرحله اجرا می‌رسد.

 


مقام اینها برتر از دیگران است
قرآن مجید:
آنهایی که:
- ایمان آورده‌اند
- و هجرت کردند
- و با اموال و جانهایشان در راه خدا جهاد نمودند مقامشان نزد خدا برتر است، و آنها پیروز و رستگارند.
سوره توبه- آیه 20

 


جواد شمقدری:
دولتی کردن خانه سینما
یک اتهام ژورنالیستی است
جواد شمقدری در واکنش به انتقادات اخیر در ارتباط با سازمان سینمایی و رویای برخی برای تبدیل دوباره آن به معاونت گفت: افرادی که خودشان کاملا منطبق بر الگوی شوروی سابق عمل می‌کردند و همه چارچوب‌های دولتی را به سمت تصدی‌گری بیشتر دولت بردند، امروز مخالف سازمان سینمایی هستند.
رئیس سازمان سینمایی کشور در گفت‌وگو با فارس افزود: حداقل به عنوان معاونت سینمایی دولت دهم چیزی را تحویل گرفتم که همه ساختارها و تصدی‌گری‌ها بیش از 90 درصد آن در دوره معاونت دیگران شکل گرفت. اگر در این دوره تصدی‌گری شدید است باید همان دوستان پاسخگو باشند، اگر در جهت واگذاری امور به بخش خصوصی اقدام جدی نکرده و ساختارهایش را تقویت و طراحی نکرده بودند، آنها باید پاسخگو باشند.
وی همچنین بیان داشت: تنها ادعایی که منتقدین و در راس آنها آقای سیدمحمد بهشتی دارند این است که می‌گویند ما در جهت خصوصی‌سازی چیزی به نام خانه سینما راه‌اندازی کردیم و جالب است خانه سینمایی که این‌ها راه‌اندازی کردند هیچ جایگاه قانونی حداقل براساس قوانین بعد از سال 75
ندارد.
یعنی یک مجموعه‌ای است که هویت و اعتبار دارد اما جایگاه قانونی ندارد یا حداقل خودش را در مناسبات قانونی کشور در دولت آقای هاشمی رفسنجانی مصوب کرده و بعد در دولت بعد از آن خودش را تطبیق نداده است. لذا عملا سیستم حاکمیتی نمی‌تواند بعضی از تصدی‌ها را به تشکیلاتی واگذار کند که هیچ جایگاه قانونی ندارند.
وی در پاسخ به این پرسش که،‌ خانه سینما خصوصی بوده و الان می‌خواهند آن را دولتی کنند چقدر صحیح است؟ گفت: خانه سینما خصوصی است و دولتی کردن آن یک اتهام ژورنالیستی است تا فرافکنی کنند. اینکه شما بخواهید در ساختار قانونی کشور قرار بگیرد که به معنی دولتی شدن نیست.
پاسخ حجت‌الاسلام حسینی به رئیس خانه سینمای سابق:
شما را به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع می‌دهم
حجت‌الاسلام حسینی گفت: من آقای محمدمهدی عسگرپور را به گزارش 85 صفحه‌ای مرکز پژوهش‌های مجلس (که حتما از جایگاه و وزن قانونی آن اطلاع دارند) درباره غیرقانونی بودن خانه سینما ارجاع می‌دهم.
به دنبال انتشار صحبت‌های حجت‌الاسلام حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خبرگزاری خانه ملت مبنی بر رصد فعالیت‌های خانه سینما در کمیسیون فرهنگی مجلس، عسگرپور مدیرعامل خانه سینمای سابق در گفت‌وگویی خواستار انجام یک مناظره با این نماینده مجلس شد.
حجت‌الاسلام حسینی، گفت: اگر گفته‌ام فعالیت‌های خانه سینما را رصد می‌کنیم و تکرار رویه‌های غلط گذشته را برنمی‌تابیم، مفهومش این نیست که ما به عنوان نماینده مجلس فقط این بخش را زیر نظر داریم. حتما دامنه نظارت ما بخش‌های دیگر را هم در برمی‌گیرد و همه مسئولان ملزم به پاسخگویی هستند. گواه این سخن حضور مکرر مسئول سینمایی ارشاد و خود وزیر ارشاد و معاونانش در کمیسیون فرهنگی است.
حسینی ادامه داد: در مورد مناظره هم بنده در راستای انجام وظایف نمایندگی ملزم به شرکت در مناظره با امثال آقای عسگرپور نیستم به ویژه وقتی که بداخلاقی ایشان را قبل از انجام مناظره می‌بینم. روش معقول و منطقی برای تبادل‌نظر، شرکت ایشان در جمع اعضای کمیسیون فرهنگی و شنیدن توضیحات آن‌هاست. لازم نبود آقای عسگرپور در مصاحبه با روزنامه شرق با نیش و کنایه به مواردی اشاره کند که قبلا هم از جانب بنده و هم توسط خبرگزاری تکذیب شده است.
وی گفت: بنده شرایط این روزها را درک می‌کنم و به آقای عسگر‌پور حق می‌دهم در جایگاه شغلی‌اش از مجموعه تحت مدیریتش دفاع کند، اما سوال من این است که آیا ایشان حاضرند تمام قد پای همه اقدامات خانه سینما در گذشته بایستند. اگر ایشان مدیریت خانه سینما را بدون نقص و عاری از اشکال می‌دانند، چرا هم‌اکنون صدای واحدی از تشکلی که نمایندگی صنوف سینمایی را یدک می‌کشد شنیده نمی‌شود؟
انتقاد بازیگر سینما
از جریان فیلمسازی ایران
مجید مظفری بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان گفت: فقر فیلمنامه در این صنعت با رشد فیلم‌های سطحی چرخ‌های سینمای ایران را مخالف با جریان‌های حرفه‌ای رایج در چرخه فیلمسازی در دنیا برای رسیدن به رشد و تعالی می‌چرخاند.
مظفری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: بعد از نقش‌آفرینی در فیلم سینمایی «وقتی همه خواب بودند» کار در سینما را به خاطر نبود فیلمنامه خوب و پر محتوا و وجود انبوهی از سناریوهای ضعیف کنار گذاشتم و برای ادامه فعالیت هنری خود با رجوع به کار در مجموعه رسانه ملی کار‌های جدیدی از خود ارائه کردم اما باز هم در این بخش با کمبود بودجه و خلأهای خاص تلویزیون در مسیر ساخت این آثار برخورد
کردم.
وی اظهار داشت: وضعیت و جو حاکم بر سینما مناسب نیست و سناریوها و فیلمنامه‌ها در این صنعت از ساختار و قالبی سطحی برخوردار هستند و این موضوع منشأ خلق فیلم‌های بی‌محتوا است.
اقدام پسندیده یک نویسنده!
یکی از نویسندگان دفاع مقدس، کتاب‌های خود را برای تجهیز کتابخانه یک مسجد، اهدا کرد.
داوود امیریان نزدیک به 300 جلد از کتاب‌های نفیس خود در حیطه ادبیات را به مسجد صاحب‌الزمان(عج) دولت‌آباد تهران، اهداء نمود.
آثار امیریان، بیش از 20 بار در جشنواره‌های مختلف ادبی درخشیده است. وی در سال 1378 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نویسنده برتر ادبیات پایداری شناخته و معرفی شد.

 


وزیر امور خارجه سوریه در تماس تلفنی با ظریف ادعای مطرح شده مبنی بر استفاده دمشق از سلاح شیمیایی را رد کرد و گفت که گروه‌های تکفیری و تروریستی مرتکب این جنایت شده‌اند.
«ولید معلم» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه سوریه در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف انتصاب او را به سمت وزیر امور خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت.
وی در این تماس تلفنی با اشاره به اینکه ادعای مطرح شده در خصوص استفاده دمشق از سلاح شیمیایی، ترفند جدید دشمنان دولت و ملت سوریه است، این ادعا را قویاً رد کرد و گفت: گروه‌های تکفیری و تروریستی مرتکب این جنایت شده‌اند.
معلم در این تماس تاکید کرد که دولت متبوعش با هیئت تحقیق سازمان ملل که هم اکنون در سوریه به سر می‌برد، همکاری کرده و فرصت بازدید از نقاطی که از سوی این گروه‌ها، مورد حمله شیمیایی قرار گرفته است را فراهم خواهد کرد.
وی افزود: هم اکنون با هیئت مذکور در این خصوص در حال رایزنی هستیم.
ظریف نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن محکوم کردن استفاده از سلاح شیمیایی توسط گروه‌های تروریستی، به کارگیری اینگونه سلاح‌ها را به هر شکل آن، مخالف اصول انسانی و مقررات بین‌المللی دانست و ضرورت مقابله با اینگونه اقدامات غیر انسانی را خاطرنشان کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه هرگونه رویکردی به جز حل و فصل مسالمت آمیز بحران در سوریه، محکوم به شکست بوده و عواقب وخیمی به دنبال خواهد داشت، بر لزوم حمایت همگان از فرآیند سیاسی حل بحران به عنوان تنها گزینه مطلوب تاکید کرد.

 


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ازبررسی آخرین تحولات منطقه با حضور سخنگوی دستگاه دیپلماسی در جلسه اخیر این کمیسیون خبرداد.
سیدحسین نقوی حسینی با تشریح جلسه دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اقدام اخیر معارضان و تروریست‌های سوری در استفاده از سلاح‌های شیمیایی و متهم کردن دولت سوریه با هدف سناریوسازی برای مداخله نظامی قدرت‌های بیگانه با مدیریت لابی صهیونیسم و عکس العمل آمریکا در قبال این موضوع از مباحث مطروحه در جلسه روز یکشنبه بود.
وی ادامه داد: تصمیم‌گیری دولت برای انتقال مسئولیت پیگیری پرونده هسته‌ای کشورمان به وزارت خارجه و یا باقی ماندن در شورای عالی امنیت ملی و تغییر و تحول در سفارتخانه‌ها و جابه‌جایی سفیران مبنی براینکه احکام سفرا سه ساله است و طبق معمول هر ساله یک سوم سفرا جابه جا می‌شوند و اینکه مطبوعات اینگونه وانمود می‌کنند که تغییرات با تغییر دولت انجام می‌شود از جمله مباحث بخش اول جلسه کمیسیون امنیت ملی با حضور سخنگوی دستگاه دیپلماسی بود.
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: در ادامه جلسه و دستور دوم وحید احمدی و حسین سبحانی به عنوان اعضای دبیر خانه دائمی کنفرانس‌های بین المللی فلسطین انتخاب
شدند.
وی تصریح کرد: برای انتخاب دو عضو هیات نظارت بر سفرهای خارجی پس از رای گیری نوذر شفیعی با 14 رای و حسن کامران با 9 رای انتخاب شدند تا به صحن علنی معرفی
شوند.
به گزارش ایسنا، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: در ادامه جلسه انتخاب 9 نفر از اعضای کمیسیون جهت شرکت در کمیسیون مشترک لایحه تمدید قانون استخدام نیروی انتظامی به بحث گذاشته شد و در نهایت حجت‌الله سوری، محمد حسن آصفری، فتح‌الله حسینی، سید احمد رضا دستغیب، محمد اسماعیلی، جواد کریمی قدوسی، اسماعیل کوثری، محمدرضا محسنی‌ثانی و عباسعلی منصوری آرانی جهت شرکت در کمیسیون مشترک انتخاب
شدند.

 


همان روز اول که آمدن هادي با ما قطعي شد، آمد که وسايل را تحويل بگيرد. وسواس داشت که زودتر به زير و بم «دوربین» جديد آشنا شود. فردايش آمد پرسيد:«سيد وقت داري»؟ مقابلم که نشست گفت:«سفارشي چيزي داري»؟ گفتم:«کفش خوب بردار و زنده برگرد». اينطور بود که براي اولين بار با هم همکلام شديم.
دو روز از رسيدنمان به سوريه نگذشته بود که با هم رفتيم حلب. سر نترسي داشت ولي بي‌ترسي اش از حماقت نبود. از اطمينان بود. انگار تکليفش را مي‌دانست. همين بود که هر شب که برمي‌گشتيم هتل، با اشتياق تصويرهاي آن روزش را نشانم مي‌داد و به بحثم مي‌کشيد سر قاب و زاويه و موضوع. مثل شکارچي‌ها چشم‌هايش برق مي‌زد وقتي از سوژه‌هايي که گرفته بود حرف مي‌زد... و اگر سوژه‌اي از دستش در رفته بود به وضوح کلافه مي شد.
يک هفته شده نشده، پلاني نشانم داد از دخترک سرايدار مدرسه‌اي که سر کارش مانده بود و مدرسه خالي را جارو مي‌زد. دخترک سرش را از پنجره درآورده بود و براي دوربين هادي شکلک در مي‌آورد. پلان که تمام شد ديدم چشمش نم دارد. گفت:«سيد کار و اينا سر جاش، دلم واسه دخترم تنگ شده». برايم گفت که رضوانه اش سه ساله است و خيلي بابايي است و ...
هادي دو تفاوت عمده با بقيه مستندسازهايي که آمدند سوريه داشت. اول اينکه خيلي زود دلش براي خانه تنگ شد، و دوم اينکه تا کارش تمام نمي شد در لوکيشن مي ماند. رفته بوديم از مقاومت مردم سوريه در برابر يکي از عجيب‌ترين جنگ‌هاي تاريخ فيلم بسازيم. هادي بيشتر موضوع کارش نيروهاي دفاع وطني بودند که هسته هاي مقاومت تشکيل داده بودند و از محله‌ها و شهرهاي خود در مقابل تکفيري‌ها دفاع مي کردند. از زندگي، خانواده، کار، آموزش نظامي، تجهيز و نهايتا عمليات اين نيروها تصوير مي گرفت. مستند «دسته ايمان، از گردان کميل» سيد مرتضي آويني را مدام مرور مي کرد و دنبال بهينه کردن مدل آن براي جنگ سوريه بود. ايده‌اش اين بود که هر کدام اين بچه‌هاي سوري، روايتي منحصر به فرد از يکي از نقاط عطف تاريخ بشر هستند.
يادم هست در بازگشت از حلب، يک شب که در لاذقيه منتظر هواپيما مانديم و بعد از دو هفته خاک و پشه و تير و ترکش، ساحل مديترانه خيلي به جانمان نشسته بود، آهي کشيد و گفت:«سيد خوبه ها، ولي کاش مي‌شد با خانوم بچه‌ها ميومديم».
سفر بعدي که معلوم شد من راهي نيستم، زنگ زد و گفت:«ميومدي حالا، بي تو صفا نداره ها» و من گفتم که نمي شود و کار دارم و بايد خانه پيدا کنم و اسباب بکشم و ... سفارش دادم که برايم فلان چيز را از فلان جا بخرد و به راننده هميشگي‌مان سلام برساند و به آشپز خوش دست فلان هتل سلام برساند و سالم برود و سالم برگردد.
خبر شهادتش را که شنيدم فقط پرسيدم کجا؟ راوي گفت ريف دمشق. و من ذهنم رفت به ريف دمشق، کوچه‌هايي که با هم دويده بوديم، کفش خاکستري‌اش که روز اولِ بدو بدو زبان باز کرده بود، و کت و شلواري که آورده بود مخصوص اين که اگر خواستيم برويم زيارت عمه بزرگ بپوشد و شيک باشد.
مي گويند مهم است به دست چه کسي کشته مي شوي. اصلا درست و غلط بودن راهت را نشان مي دهد انگار. رضوانه‌ی هادي اگر از من چون و چراي رفتن بابايش را بپرسد، به او خواهم گفت که من و بابا شنيديم که آنطرف خط، بعد از اذان صبح فرياد مي زدند لبيک يا يزيد، لبيک يا معاويه...
سیدعلی فاطمی

 


وزیر دفاع تاکید کرد: می‌توان با دیپلماسی دفاعی بخش قابل توجهی از مسائل بین‌الملل را حل کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به برنامه‌های دولت برای توسعه دیپلماسی دفاعی گفت: در هماهنگی با سیاست خارجی که دولت در پیش خواهد گرفت، فکر می‌کنیم دیپلماسی دفاعی می‌تواند بخش قابل توجهی از مسائل بین‌الملل را حل کند.
وی افزود: با هماهنگی سیاست خارجی دولت تلاش خواهیم کرد در اولویت اول با کشورهای همسایه و بعد سایر کشورها تعاملاتی در حوزه دفاعی داشته باشیم و در زمینه‌های مختلف از جمله صادرات محصولات دفاعی به کشورهای مختلف همکاری‌هایی خواهیم داشت.

 


سفیر ایران در مسکو اعلام کرد روسیه هنوز پیشنهادی در رابطه با تحویل سامانه‌های «آنتی-2500» در ازای موشک‌های «اس-300» به تهران نداده، ولی در صورت مطرح شدن این پیشنهاد، ایران از خود انعطاف نشان خواهد داد.
محمودرضا سجادی در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران با تکذیب خبر دریافت سامانه موشکی «آنتی-2500» گفت: در صورت ارائه چنین پیشنهادی از سوی مسکو ایران از خود انعطاف نشان خواهد داد.
وی افزود: اگر سامانه دفاع ضد هوایی دیگری بجای «اس-300» وجود داشته باشد که بتواند حریم هوایی کشور ما را در برابر تهدیدات هوایی بطور کامل پوشش دهد، و اگر قیمت و زمان تحویل این تجهیزات هم مناسب باشد، ما حاضر به نشان دادن انعطاف هستیم.
به گزارش فارس، پیش از این برخی رسانه‌های گروهی خبر داده بودند که مقامات مسکو در عرصه همکاری نظامی-فنی، چنین پیشنهادی را به طرف ایرانی مطرح کرده‌اند، ولی مقامات تهران این خبر را تکذیب کردند.
قرارداد مربوط به فروش سامانه‌های ضدموشکی «اس-300» روسی به ایران در اواخر سال 2007 بین دو طرف امضاء شد، ولی روسیه در سال 2010 در ارتباط با تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، این قرارداد را لغو و از تحویل این تجهیزات نظامی به تهران خودداری کرد.
ایران در پاسخ به این اقدام از روسیه به مراجع قضایی بین‌المللی شکایت کرده و خواستار غرامتی معادل 4 میلیارد دلار از طرف روسی شده است.

 


مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از اعلام نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 92 در عصر چهارشنبه- ششم شهریور- خبر داد.
دکتر حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه 896 هزار و 125 داوطلب در این آزمون ثبت‌نام کردند، گفت: آمار داوطلبان ثبت‌نام کننده نسبت به سال گذشته 34 هزار و 90 نفر کمتر است، در حالی که از سال 67 تا سال 91 همواره افزایش داوطلب را در این دوره‌ها شاهد بوده‌ایم.
وی با بیان اینکه از این تعداد 90 هزار و 58 داوطلب علاقه‌مندی خود را به شرکت در رشته امتحانی دوم نیز اعلام کرده بودند، اظهار داشت: برای برگزاری آزمون جمعاً 986 هزار و 183 کارت ورود به جلسه صادر شد.
مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور درباره تعداد داوطلبان حاضر در جلسه آزمون، تصریح کرد: از تعداد داوطلبان ثبت‌نامی 741 هزار و 232 داوطلب معادل 72/82 درصد داوطلبان در جلسه آزمون حاضر بوده‌اند که از این تعداد 71 هزار و 378 داوطلب در جلسه آزمون کد رشته امتحانی دوم نیز حاضر بودند.
توکلی با اشاره به مجاز شدن 362 هزار و 938 داوطلب در این آزمون، گفت: از تعداد مجازین 21 هزار و 439 داوطلب در دو کد رشته امتحانی مجاز به انتخاب رشته شده‌اند.
وی با بیان اینکه 290 هزار و چهار داوطلب اقدام به انتخاب رشته کرده‌اند، تصریح کرد: به عبارت دیگر 9/79 درصد داوطلبان اقدام به انتخاب رشته کرده‌اند.
مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور درباره ظرفیت پذیرش دانشجو در آزمون کارشناسی ارشد سال 92، اظهار داشت: ظرفیت پذیرش در این آزمون حدود 100 هزار و 100 نفر است که نسبت به سال گذشته 17 درصد افزایش یافته است.
توکلی با اشاره به تعداد داوطلبان انتخاب رشته کننده و ظرفیت پذیرش، تصریح کرد: بر این اساس حدود 5/ 34 درصد افرادی که انتخاب رشته کرده‌اند در این آزمون پذیرفته می‌شوند. به عبارت دیگر می‌توان گفت بیش از یک سوم انتخاب رشته‌‌کنندگان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پذیرفته می‌شوند.
گفتنی است، آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 92 در بهمن ماه سال گذشته در 44 شهرستان و 115 حوزه امتحانی برگزار شد.

 


نمایشگاه بزرگ لوازم‌التحریر ایرانی و اسلامی که با هدف مقابله با تهاجم فرهنگی مهیا شده است دیروز در خیابان دکتر هوشیار گشایش یافت.
در این نمایشگاه که در 8 فروشگاه و نمایشگاه در سطح منطقه 9 آموزش و پرورش تهران دایر می‌باشد لوازم التحریرها نسبت به بازار با 50 درصد تخفیف و با کیفیت برتر ارائه می‌شود.
علی عزتی رئيس‌ آموزش و پرورش منطقه 9 تهران دیروز در حاشیه مراسم رونمایی از این نمایشگاه در جمع خبرنگاران گفت: ‌در این نمایشگاه کلیه لوازم التحریرهای ارائه شده با توجه به نمادهای ملی و مذهبی کشور و الگوهای 8 سال دفاع مقدس تهیه شده است.
وی اضافه کرد: نمایشگاه مرکزی لوازم التحریر ایرانی- اسلامی در خیابان هوشیار و جنب آموزش و پرورش منطقه 9 تهران برگزار و دیگر فروشگاه‌ها در وردآورد کرج، شهرک آزادی، مهرآباد جنوبی، تهرانسر و سطح مدارس با توجه به مطالبات آنها برگزار خواهد شد.
عزتی مدت زمان برگزاری این نمایشگاه را 22 روز یعنی تا 25 شهریور ماه اعلام کرد و افزود: در این نمایشگاه تمام لوازم التحریرهای ارائه شده به قیمت تولید و بدون واسطه به فروش می‌رسد.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
بزرگترین مجتمع کشتارگاهی تمام اتوماتیک کشور در اصفهان به بهره‌برداری رسید.
این مجتمع در زمینی به مساحت 2/3 هکتار و با زیربنای 15 هزار و 580 متر مربع در سه فاز احداث شده است که در مرحله نخست آن میدان قرنطینه دام، خط کشتارگاهی گاو، شتر، گوساله و دام سبک گوسفند و بز، همچنین بسته‌بندی آلایش، بسته‌بندی گوشت قرمز، سردخانه 5 هزار تنی و تصفیه‌خانه پساب فاضلاب است.
مرحله دوم شامل تولید فرآورده‌های گوشتی (سوسیس، کالباس و همبرگر)، بخش کشاورزی، سرت روده، تهیه خوراک حیوانات اهلی و عمل‌آوری پوست است و در مرحله سوم نیز پرورش دام، تولید ژلاتین از استخوان دام، غنی‌سازی بخشی از پسماند به منظور خوراک دام، بیوگاز در نظر گرفته شده است.
برای راه‌اندازی این مجتمع عظیم صنعتی تاکنون بالغ بر 60 میلیارد ریال هزینه شده است که 20 میلیارد آن از طریق تسهیلات بانکی صورت گرفته است.مهمترین بخش این مجتمع کشتارگاهی تمام اتوماتیک تجهیز این مجتمع به پیش‌سرد است که ظرفیت بیش از 1000 لاشه سبک و 100 لاشه سنگین را دارد.
در این مجتمع تمام مراحل تهیه و تولید محصول حلال، پاک و سالم از طریق دستگاه‌های بهداشتی صورت می‌گیرد.وی با بیان اینکه این مجتمع به دستگاه‌های کم‌نظیری در کشور مجهز است، اظهار داشت: در این مجتمع دام توسط دامپزشکان مجرب معاینه می‌شود و پس از تایید عدم بیماری به روی خط ذبح قرار می‌گیرد.وی گفت: با انتقال خون از خطوط به حوضچه‌های مخصوص از آن پودر کشاورزی تهیه می‌شود. این مجتمع قابلیت عرضه 5 هزار راس گوشت بهداشتی در روز را دارد.

 


سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: پرونده خودروسازان همچنان در کمیسیون اصل 90 مفتوح است و از دولت جدید انتظار می‌رود قیمت خودرو تعدیل شود.
مصطفی افضلی‌فرد در گفت‌وگو با فارس در اردبیل اظهار داشت: براساس قانون تهیه دستورالعمل تعیین قیمت برای خودروهای داخلی برعهده شورای رقابت است و تعیین قیمت برای خودروها نیز بر عهده سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان است.
وی افزود: در جلسه‌ای که داشتیم و از جمله مباحثی که مطرح شد دکتر پژوهان و تقوی روسای شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان تاکید کردند تا به قانون عمل شود چرا که در سه سال این دستورالعمل توسط شورای رقابت تهیه شده اما در اختیار سازمان حمایت قرار نگرفته بود.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بحث اصلی این است که بنا بود تا آخر اسفند ماه 91 شورای رقابت این طرح را تهیه و جهت اجرا در اختیار سازمان حمایت از مصرف‌کننده قرار دهد اما این امر تحقق نیافت و کار به سال 92 موکول
شد.
افضلی‌فرد گفت: با توجه به دستور‌العملی که تهیه شده بود مقرر شد نرخ خودرو 35 تا 40 درصد کاهش یابد که خود شورای رقابت نیز اعلام کرد این کاهش 40 درصدی خواهد بود.
وی عنوان کرد: این حرکت مایه مسرت و خوشحالی ما بود که هم منافع خودروسازان حفظ می‌شود و هم مردم متضرر نخواهند شد اما به‌رغم این مصوبه که با حضور شورای رقابت و حمایت از مصرف‌کننده انجام شد این کاهش تقلیل یافت و به کمتر از 3 تا 9 درصد رسید.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس بیان داشت: ما در این حرکت عملا شاهد نادیده گرفته شدن منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده بودیم و پرونده مربوط به خودروسازان همچنان در کمیسیون اصل 90 مفتوح است.
وی افزود: اگر شورای رقابت قرار است دستورالعمل تهیه کند دیگر نباید در تعیین قیمت‌ها ورود پیدا کند در حالی که در حال حاضر شورای رقابت هم دستورالعمل تهیه کرده و هم تعیین قیمت را عهده‌دار است که این خود خلاف آشکار از قوانین و مقررات است.افضلی‌فرد با یادآوری اینکه در تعیین قیمت نهایی و واقعی کارشکنی‌هایی انجام می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم با حضور دولت جدید مصوبات جامع‌تر سازمان که مورد حمایت در حفظ منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده است در دستور کار قرار گیرد.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
همزمان با آغاز هفته دولت، کوره بلند شماره 2 ذوب آهن اصفهان که به دست متخصصان داخلی تعمیر و بازسازی شده است، کار تولید چدن خود را آغاز کرد.
مدیر عامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان با اعلام اینکه کوره بلند شماره 2 ذوب آهن در چند روز گذشته بارگیری شد و دماگیری و دمش هوا آن نیز انجام گردید، گفت: این کوره با ساختار جدید و متد روز به دست کارشناسان ذوب‌آهن ساخته شده است.
وی به عملکرد مثبت ذوب آهن در سه ماهه نخست امسال اشاره کرد و گفت: در این مدت با فعالیت تنها کوره شماره 3 شاهد 150 میلیارد تومان سود برای این شرکت بودیم که ادامه این روند با اضافه شدن کوره شمار یک و دو به طور قطع در سه ماهه دوم امسال شاهد سود بیشتر برای ذوب‌آهن خواهیم بود.
مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه به طور قطع ظرفیت تولید ذوب آهن در سال 95 باید از 4 میلیون تن در سال عبور کند، خاطرنشان کرد: تا پایان سال 97 ظرفیت تولید ذوب آهن از مرز 6 میلیون تن در سال عبور خواهد کرد.
وی ضمن اعلام اینکه از یک میلیارد و 520میلیون تن آهن تولید سالانه دنیا 68 درصد با روش کوره بلند صورت می‌گیرد، اضافه کرد: 25 درصد تولید دنیا به روش احیای مستقیم و مابقی به روش‌های القایی انجام می‌شود و در کشور ما 23 درصد تولید آهن با روش کوره بلند و بقیه با روش قوس صورت می‌گیرد که دلیل عمده آن پایین بودن هزینه تمام شده است.
در آخر با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری در اکتشاف زغال سنگ و سنگ‌آهن توسط ذوب‌آهن در یکی از مناطق کشور تأکید کرد و افزود: با برنامه‌ریزی بعمل آمده این حرکت صورت می‌گیرد تا سبب کاهش هزینه‌ها و افزایش سود برای این شرکت مادر صنعت شود.
سعد محمدی با اعلام اینکه ذوب آهن تنها بخش صنعت کشور است که توانایی تولید تیرآهن بال 27 را دارد به تولید ریل 33 ‌U برای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

 


نیشابور-خبرنگار کیهان:
گلایه دارم از این که چرا قدر هنر و هنرمند دانسته نمی‌شود و هنر و هنرمند مظلوم واقع می‌شوند.
مدیر کل فرهنگی - هنری وزارت آموزش و پرورش در مراسم پایانی سی و یکمین جشنواره هنری دانش‌آموزان دختر برگزیده سراسر کشور در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور، گفت: باید حمایت همه‌جانبه مادی و معنوی از دانش‌آموزان برجسته کشور انجام شود.
محمدابراهیم محمدی افزود: گلایه دارم از این که چرا قدر هنر و هنرمند دانسته نمی‌شود و هنر و هنرمند مظلوم واقع می‌شوند. امروز در کل کشور رخدادی به بزرگی این مراسم در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور نداریم و این رویداد مهم متعلق به نیشابور یا استان خراسان‌رضوی نیست، بلکه متعلق به تمام کشور است.
محمدی خاطرنشان کرد: دانش‌‌آموزان هنرمندی در این جشنواره حضور دارند که افتخار ایران زمین هستند و در آینده می‌توانند هنرمندانی برجسته همچون کمال‌الملک یا دانشمندانی نظیر خیام و... شوند.
مدیر کل فرهنگی- هنری آموزش و پرورش افزود: باید کانون‌های هنرهای تجسمی در سراسر کشور فعال شود و نگارخانه دائمی هم محل عرضه آثار هنری دانش‌آموزان باشد.
محمدی تصریح کرد: در این جشنواره 2 هزار و 23 اثر در 52 گرایش هنرهای دستی و تجسمی عرضه شد که در نهایت 242 اثر به عنوان برگزیده نهایی انتخاب شدند. همچنین 162 اثر به بخش دختران و 80 اثر دیگر به گروه پسران اختصاص دارد.

 


همدان- خبرنگار کیهان:
بیست و یکمین جشنواره سراسری فرهنگی- هنری دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در همدان آغاز شد.
این جشنواره با شرکت حدود یک هزار نفر از دانشجویان دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور در دو بخش خواهران و برادران در هفت رشته شامل قرآن و قرائت، ترتیل، حفظ و تفسیر، نهج‌البلاغه، کتابخوانی، خوشنویسی، کاریکاتور، نقاشی و شعر در دانشگاه فنی و حرفه‌ای شهید مفتح همدان برگزار می‌شود.
جشنواره از 2 شهریورماه با حضور دانشجویان پسر آغاز شده و پس از پایان رقابت‌های پسران با حضور دانشجویان دختر تا هشتم شهریور ادامه می‌یابد.
سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در حاشیه افتتاح این جشنواره، به خبرنگاران گفت: هم‌اکنون تعداد 170 واحد آموزشکده و دانشکده فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور فعال هستند که ظرفیت 250 هزار نفر دانشجو را دارند.
سهراب رضایی افزود: با توجه به تکلیف برنامه توسعه کشور مبنی بر سوق دادن 50 درصد دانش‌آموزان در دوره متوسطه به سوی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، باید تا پایان برنامه پنجم ظرفیت دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای نیز افزایش بالایی داشته باشد تا پاسخگوی نیازها باشد.
وی تاکید کرد: اولین درخواست دانشگاه فنی و حرفه‌ای از مجلس این است که اعتبارات ما نیز مانند دانشگاه‌های دیگر کشور، به صورت سرانه‌ای دیده شود.
سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور خاطرنشان ساخت: تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم یا تولید محور یکی از برنامه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای است که در آن به آموزش و پژوهش صرف پرداخته نمی‌شود بلکه تدوین برنامه‌های قابل ارائه برای تولید سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مد نظر قرار دارد.
رضایی افزود: منظور از برنامه سخت‌افزاری پرداختن به تولید محصول و نرم‌افزاری نیز تربیت نیروی انسانی متخصص در کنار تولید است که با توجه به داشتن بزرگترین امکانات و سرمایه کارگاهی و آزمایشگاهی و صدها دستگاه صنعتی از قبیل دستگاه‌های پرس، فشار، تراش و... در زیرمجموعه دانشگاه فنی و حرفه‌ای، با استفاده صحیح و بهینه از امکانات مذکور، می‌توانیم رویکرد تولید محور را در داخل رویکرد آموزشی داشته باشیم.

 


خلیل‌آباد- خبرنگار کیهان:
مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: از ابتدای آغاز برداشت انگور تاکنون بیش از 4 هزار تن انگور به کشورهای اروپایی صادر شده است.
علی نصیری افزود: با روند ارسال و حمل انگور از این شهرستان پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت 1000 تن دیگر انگور از این شهرستان به کشورهای اوکراین، بلاروس، روسیه و سایرکشورها صادر شود. وی بسته‌های انگور را یک،‌دو و شش کیلویی عنوان داشت و گفت: با صدور این مقدار انگور به کشورهای اروپایی، حدود 15 میلیون دلار ارزآوری نصیب کشور می‌شود.
نصیری کیفیت انگور خلیل‌آباد را بی‌نظیر ذکر کرد و افزود: با توجه به وضعیت نامناسب خرید و فروش کشمش که به جهت ارزانی روی دست باغداران مانده است بهترین اقدام در حال حاضر، فروش این محصول به صورت تازه است که روزانه از این شهرستان 1000 تن انگور در قالب ده‌ها وسیله به شهرهای مختلف داخل کشور از جمله تهران، فارس، گرگان و خراسان شمالی حمل می‌گردد.
وی همچنین از ایجاد تعداد 6 غرفه فروش محصول انگور در بازارهای میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران خبر داد و اظهار داشت: روزانه در این غرفه‌ها 15 تن انگور با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10