(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 05 شهریور 1392 - شماره 20576

16 نیروگاه هسته‌ای در عربستان احداث می‌شود
الغنوشی استعفای دولت تونس را به طور مشروط پذیرفت
چهار سوی پنج قاره
در واکنش به حمله احتمالی نظامی
بشار اسد: جهان بداند سوریه به عروسک غربی‌ها تبدیل نمی‌شود
48 شهید و 100 مجروح در انفجارهای 4 شهر عراق
تظاهرات گسترده علیه فساد دولتی در پایتخت فیلیپین
یک روزنامه چاپ آنکارا: ترکیه برای حمله نظامی به سوریه آماده شده است
2000 نفر از مسئولان اخوان در زندان نظامیان
مردم مصر: به اعتراض‌ها ادامه می‌دهیم
در پی انتشار اسناد جدید فاش شد
جاسوسی آمریکا از سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
درگیری خونین فلسطینی‌ها با نظامیان صهیونیست در رام‌الله
مذاکرات کرزای در اسلام‌آباد برای حل اختلاف‌های افغانستان و پاکستان
   


عربستان سعودی در نظر دارد تا هفده سال دیگر تعداد 16 راکتور هسته‌ای احداث کند.
به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه انگلیسی عرب نیوز، مسئول هماهنگی همکاری‌های علمی شهر هسته‌ای ملک عبدالله ضمن تایید این خبر گفت پس از 10 سال دو راکتور اول احداث می‌شود و سپس هر سال دو راکتور به آن اضافه خواهد شد که تا سال 2030 در مجموع 16 راکتور دایر خواهد شد.20 درصد از برق مورد نیاز عربستان از این راکتورها تامین خواهد شد.وی هزینه هر راکتور را هفت میلیارد دلار برآورد کرده است.امارات متحده عربی هم در دسامبر سال 2009 میلادی قرارداد احداث چهار نیروگاه انرژی هسته‌ای به ارزش 20/4 میلیارد دلار را به یک کنسرسیوم کره‌جنوبی واگذار کرد.
تخمین زده می‌شود تقاضا برای انرژی در عربستان سعودی ظرف 10 سال آینده 7 تا 8 درصد افزایش یابد.

 


رهبر جنبش النهضه از امکان استعفای دولت کنونی و تعیین زمان برگزاری انتخابات زودهنگام خبر داد.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه العالم، راشد الغنوشی رهبر جنبش النهضه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت، استعفای دولت را می‌پذیرد به شرط آنکه جایگزینی برای آن وجود داشته باشد.وی تاکید کرد اجازه نمی‌دهد خلأ سیاسی در تونس ایجاد شود.الغنوشی دیدارهای خود با سران اتحادیه مشاغل تونس و سران احزاب مخالف را مهم توصیف کرد. رهبر جنبش النهضه گفت: بحران کنونی تونس نتیجه کشمش بین سیاستمداران است. راشد الغنوشی از منصف المرزوقی رئیس‌جمهور تونس خواست در صورتی که قصد دارد در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری نامزد شود، استعفا کند.وی همچنین از نزدیک شدن جنبش النهضه به حزب ندای تونس بزرگترین حزب مخالف در این کشور سخن گفت.

 


عزل فرمانده هسته‌ای
نیروی هوایی آمریکا «دیوید لینچ» فرمانده پایگاه هسته‌ای «مالمستروم» را از کار برکنار کرد. علت این برکناری «قطع اعتماد» اعلام شده است. ظاهراً پایگاه مذکور مشکلات ایمنی و امنیتی داشته است.
کره شمالی
کمیسیون نظامی کره شمالی تحت ریاست «کیم جونگ اون» رهبر و فرمانده کل قوای این کشور تشکیل جلسه داد. در این جلسه در مورد تقویت بنیه دفاعی این کشور گفت و گو شد. کره شمالی به سلاح هسته‌ای مجهز است.
دست‌های پنهان در لبنان
روزنامه سعودی «عکاظ» فاش کرد یک سرویس اطلاعاتی خارجی در انفجارهای تروریستی شمال لبنان دست دارد. براساس این گزارش، سرنخ‌های مهمی در مورد انفجار در دو مسجد «النقوی» و «السلام» در شهر طرابلس لبنان به دست آمده است که وجود دست‌های پنهان خارجی در این دو انفجار را ثابت می‌کند.
بازداشت 3 فوتبالیست بحرینی
نیروهای امنیتی آل خلیفه دیروز سه فوتبالیست بحرین را بازداشت کردند. در مورد علت بازداشت این افراد توضیحی داده نشده است. پیش از این نیز دو فوتبالیست به دست نیروهای بحرینی بازداشت شده بودند.
تهدید حزب برلوسکنی
اعضای حزب «مردم آزادی» وابسته به «سیلویو برلوسکنی» تهدید کردند اگر پارلمان به اخراج برلوسکنی از مجلس سنا رأی بدهد، این حزب نیز از ائتلاف حاکم خارج می‌شود.

 


رئیس‌جمهور سوریه در واکنش به حمله احتمالی نظامی گفت، پیام سوریه به جهان این است که همگان بدانند آرزوی تبدیل سوریه به عروسک غربی‌ها محقق نخواهد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) بشار اسد در گفت‌وگو با روزنامه روسی ایزوستیا با تاکید بر ادامه جنگ علیه تروریسم اظهار داشت، آرزوی تبدیل سوریه به عروسک غربی‌ها هرگز محقق نخواهد شد.
وی در واکنش به جنگ تبلیغاتی غرب برای دخالت نظامی در سوریه با بهره‌برداری از جنایت اخیر تروریست‌ها در حمله شیمیایی به حومه دمشق به آمریکا و متحدانش هشدار داد طرح‌های آنها برای دخالت نظامی در سوریه با شکست روبه‌رو خواهد شد.
بشار اسد با اشاره به حمایت مالی و تسلیحاتی کشورهای خارجی از تروریست‌ها گفت، همان طور که قبلاً گفته‌ام برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی این تروریست‌ها را کمک مالی و تسلیحاتی می‌کنند و آنها را به سوریه می‌فرستند.
وی افزود، تروریست‌ها هر روز و هر ساعت جای خود را تغییر می‌دهند و تعداد آنان نیز بسیار زیاد است اما من به شما اطمینان می‌دهم که جایی وجود ندارد که ارتش سوریه تروریست‌ها را سرکوب نکرده باشد.
رئيس‌جمهور سوریه تاکید کرد، هیچ ارتشی در هیچ کشور دنیا نمی‌تواند در چنان آمادگی رزمی کاملی قرار داشته باشد که بتواند در سراسر خاک کشور حضور داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد، جنگ ما با تروریست‌ها طولانی خواهد بود اما پیروزی با ماست و قطعاً تروریست‌ها را نابود خواهیم کرد. سخنرانی بشار اسد در شرایطی صورت گرفت که غربی‌ها طبل جنگ با سوریه را به صدا درآورده‌اند.
در این حال سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با جان‌کری همتای آمریکایی خود درباره عواقب وخیم هرگونه اقدام نظامی در سوریه هشدار داد.
وی اظهار داشت، کسانی که خواستار اقدام نظامی در سوریه هستند به تلاش‌های روسیه و آمریکا برای برگزاری کنفرانس ژنو2 ضربه می‌زنند.
وائل الحلقی نخست‌وزیر سوریه اعلام کرد، دروغ استفاده از سلاح‌های شیمیایی در حقیقت توطئه‌ای بی‌شرمانه از سوی گروه‌های تروریستی است.
همچنین عمران الزعبی وزیر اطلاع‌رسانی سوریه نیز گفت، استفاده از سلاح‌های شیمیایی برای سوریه خط قرمز است.
وی افزود، دخالت نظامی احتمالی آمریکا در سوریه پیامدهای بسیار خطرناک را به دنبال دارد و آتش آن تمام منطقه را خواهد سوزاند.
در همین رابطه وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که دولت سوریه به بازرسان سازمان ملل اجازه تحقیق درباره استفاده تروریست‌ها از سلاح شیمیایی در حومه دمشق را داده است تا دروغ بودن ادعای تروریست‌ها در مورد استفاده ارتش از سلاح شیمیایی به اثبات برسد.
از سوی دیگر، همزمان با حضور بازرسان سازمان ملل در سوریه منابع سوری اعلام کردند که گروه‌های ناشناس روز گذشته با شلیک خمپاره هتل محل اقامت بازرسان سازمان ملل را مورد حمله قرار دادند. تروریست‌ها همچنین استاندار حماه را ترور کردند، جبهه الفره مسئولیت ترور استاندار حماه را بر عهده گرفت.
خودروی وی و همراهانش به هنگام عبور از منطقه الجراجمه توسط یک بمب کارگذاری شده در یک خودرو هدف انفجار قرار گرفت و تعدادی کشته و برخی دیگر مجروح شدند.
حمله موشکی افراد مسلح به دانشکده جنگ سوریه در شهر حمص نیز به کشته شدن سه تن و مجروح شدن 60 تن منجر شد.
این در حالی است که گروه‌های مسلح در سوریه اعلام کردند برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس 400 تن اسلحه برای آنها فرستاده‌اند که این محموله از بزرگترین محموله‌های تسلیحاتی ارسالی برای گروه‌های مسلح از زمان آغاز جنگ در سوریه است.
این محموله تسلیحاتی از طریق ترکیه به شمال سوریه منتقل شده است.
از سوریه نیز خبر می‌رسد که ارتش سوریه موفق شد مقر سازمان تروریستی القاعده در شهر مرزی الیعربیه از توابع استان حسکه در شمال شرقی سوریه را منهدم و تلاش افراد مسلح برای ورود به این شهر را دفع کردند.
بر اثر نبرد سنگین میان نیروهای ارتش و تروریست‌های القاعده در مناطق مختلف دیرالزور ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند. ارتش سوریه همچنین موفق شد مواضع جبهه النصره در بافت قدیمی شهر حلب را بمباران و ده‌ها تروریست را به هلاکت برساند.
حمایت مردم از ارتش
هزاران تن از اهالی روستاهای حومه دمشق با برگزاری تظاهراتی حمایت خود را از ارتش سوریه اعلام کردند.تظاهرکنندگان در حالی که پرچم سوریه و عکس‌های بشار اسد را در دست داشتند با نادیده گرفتن تهدیدات افراد مسلح به خیابان‌ها ریخته و همبستگی خود را با ارتش سوریه فریاد زدند.
تظاهرکنندگان اعلام کردند با تروریست‌ها مقابله خواهند کرد و اجازه نخواهند داد کشورشان به دست تروریست‌های مزدور بیگانگان بیفتد.
سایر رویدادها
* کارشناس ضد جنگ آمریکایی، غرب را به راه انداختن جنگ تبلیغاتی علیه حکومت سوریه به بهانه استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم کرد.
* مفتی سوریه تاکید کرد دمشق توطئه‌های ترتیب داده شده علیه خود را خنثی خواهد کرد.
* اتحادیه عرب هشدار داد دخالت نظامی در سوریه منطقه را وارد سناریوی وحشتناک می‌کند.
* وزیر خارجه مصر گفت، آمریکا نگران هزینه دخالت نظامی در سوریه است.
* رئيس‌جمهور ونزوئلا هشدار داد، دخالت نظامی در سوریه موجب به راه افتادن جنگ جهانی خواهد شد.
* یک مقام بلندپایه کاخ سفید مدعی شد که تحقیقات سازمان ملل درباره حمله شیمیایی سوریه دیر هنگام و بی‌اعتبار است.

 


انفجار تعدادی خودروی بمب‌گذاری شده در مناطق مختلف عراق 48 شهید و بیش از 100 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری مهر، افراد مسلح ناشناس طی روز یکشنبه در شهرهای بغداد، موصل، بعقوبه و تکریت دست به انفجار بمب از طریق خودروهای بمب‌گذاری شده زدند. در بغداد یک مراسم عروسی هدف انفجار قرار گرفت و بر اثر آن هشت غیرنظامی شهید و 9 نفر دیگر مجروح شدند.
در موصل عناصر مسلح با ایجاد یک مرکز ایست و بازرسی جعلی، پنج سرباز دولتی را پس از شناسایی به شهادت رساندند.
انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در شهر «بلد» هم جان سه پرستار و یک غیرنظامی را گرفت و 13مجروح بر جای گذاشت.
تعداد کل شهدای حملات تروریستی یکشنبه 48 نفر و مجروحان 100 تن اعلام شده است.
حملات تروریستی در حالی صورت می‌گیرد که عملیات نیروهای امنیتی عراق علیه افراد مسلح همچنان ادامه دارد. سرتیپ «سعد معن» سخنگوی وزارت کشور عراق گفت: نیروهای امنیتی موفق شدند طی عملیاتی در حومه غربی و شمالی بغداد سه خودرو و یک موتور بمب‌گذاری شده و 27 موشک آماده شلیک را کشف و 427 فرد مظنون را نیز بازداشت کنند. کشف و ضبط 510 قطعه سلاح سبک، نیمه سنگین و سنگین به همراه 145 عدد مین و بمب چسبنده از دیگر دستاوردهای عملیات روز یکشنبه پلیس بود. ناظران سیاسی منطقه معتقدند حمایت رژیم سعودی از تروریست‌ها، عامل اصلی عملیات انتحاری در عراق است.

 


افشای خبر فساد گسترده مالی نمایندگان پارلمان فیلیپین، ده‌ها هزار نفر از مردم این کشور را به تظاهرات خیابانی کشاند.
پس از انتشار خبری مبنی بر برداشت‌های کلان عده‌ای از نمایندگان پارلمان فیلیپین از «صندوق ویژه پارلمان» برای هزینه کردن در پروژه‌هایی که «اصلاً وجود خارجی نداشته‌اند»، نزدیک به 100 هزار نفر از مردم این کشور در مانیل و چند شهر دیگر این کشور تظاهرات کردند.
براساس گزارش‌های منتشر شده، معترضان از دولت و رئیس جمهور این کشور خواستند، به وعده‌های انتخاباتی درباره «مبارزه با فساد مالی» توجه کرده و این صندوق ویژه را از دست مفسدان اقتصادی خارج سازند.
گزارش ناظران دولتی فیلیپین نشان می‌دهد، حدود 10 میلیارد پزو از موجودی این صندوق طی سال‌های 2007 تا 2009 برای مصارف احتمالاً شخصی و به نام اجرای پروژه‌های ملی برداشت شده است.
مسئولان فیلیپینی در تلاش برای یافتن زنی هستند که گفته می‌شد احتمالاً در پشت ایجاد ده سازمان دروغین قرار دارد. گفته می‌شود دولت گلوریا آرویو رئیس جمهور سابق فیلیپین دست کم دو میلیارد پزو از این صندوق دریافت کرده است. به گزارش خبرگزاری آلمان، آرویو در حال حاضر به اتهام سوء استفاده از اموال دولت در بازداشت است. وی با این حال این اتهامات را رد می‌کند.

 


ترکیه خود را برای مداخله نظامی در سوریه با حمایت ناتو آماده کرده است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، روزنامه تودی زمان چاپ ترکیه با اعلام این خبر نوشت، دولت آنکارا آماده شده است تا با حمایت ائتلاف ناتو به مداخله نظامی علیه سوریه دست بزند.
این روزنامه افزود، عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه از جامعه بین‌الملل خواست اقدامات مناسب و مستحکمی برای جلوگیری از درگیری‌های بیشتر در سوریه اتخاذ کند.
به نوشته این روزنامه رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه نیز از سازمان ملل به دلیل انجام ندادن اقدام مناسب در مقابل سوریه انتقاد کرده است.
تودی‌زمان خاطرنشان کرد، این موضع‌گیری در شرایطی صورت می‌گیرد که هنوز مشخص نیست که آیا دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است یا خیر.
از سوی دیگر گروه موسوم به دوستان سوریه امروز در اسلامبول ترکیه گردهم می‌آیند تا تحولات سوریه را بررسی کنند.
این گروه شامل ترکیه، قطر، عربستان، اردن، مصر، امارات متحده عربی، انگلیس، ایتالیا، آلمان، فرانسه و آمریکا است که از حامیان اصلی گروه‌های تروریستی مسلح در سوریه هستند.
در این جلسه درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه،‌ کنفرانس ژنو 2 و اقدامات سازمان ملل برای حل بحران سوریه بحث و گفت‌وگو خواهد شد.
گروه موسوم به دوستان سوریه قبلا نیز نشست‌های مختلفی برگزار کردند اما به دلیل موضع مشترک آنها مبنی بر حمایت از گروه‌های تروریستی تاکنون برای حل بحران سوریه به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند.
تمامی این کشورها خواستار مداخله نظامی سریع در سوریه برای براندازی نظام بشاراسد هستند و کلیه اقداماتی که انجام می‌دهند در همین راستا صورت می‌گیرد.

 


منابع رسمی در مصر اعلام کردند بیش از 2000 نفر از رهبران عالی و میانی اخوان‌المسلمین در قاهره و دیگر شهرهای مصر را دستگیر کرده‌اند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از روزنامه «شرق‌الاوسط» نوشت: مقام‌های امنیتی مصر می‌گویند در جریان عملیات دستگیری رهبران اخوان‌المسلمین مصر بیش از 2000 نفر را دستگیر کرده‌اند که در بین آنها از مقامات عالی رتبه گرفته تا مدیران دفاتر اداری دیده می‌شوند. جرم این افراد «تحریک مردم به انجام خشونت» عنوان شده است.
«شرق‌الاوسط» افزود: افزایش شمار دستگیر شدگان باعث ایجاد مشکلاتی برای مقامات مصری شده که مدتی است در تلاش هستند مردم را آرام کنند.
گفتنی است قرار بود روز یکشنبه محمد بدیع، رهبر اخوان‌المسلمین مصر به همراه 32 نفردیگر از اعضای برجسته این گروه از جمله «خیرت الشاطر» و «رشاد بیومی» معاونان وی در دادگاه به اتهام «قتل» محاکمه شوند که ساعاتی پس از تهدید طرفداران مرسی به راه‌اندازی انتفاضه، جلسه دادگاه به تعویق افتاد. طرفداران مرسی اعلام کرده‌اند انتفاضه خود علیه ارتش و دولت موقت مصر را هشتم شهریور از شهر «نصر» با هدف تکمیل انقلاب 2011 مصر آغاز می‌کنند. در همین حال خبر می‌رسد، در ادامه بازداشت رهبران اخوان، روز یکشنبه «اسامه یاسین»، وزیر سابق جوانان مصر نیز دستگیر شد.
به نوشته پایگاه خبری «الوطن»، وی که از رهبران اخوانی است در حالی که تغییر چهره داده بود، در یک واحد مسکونی، واقع در قاهره بازداشت شد. دولت موقت مصر به کمک ارتش و نیروهای امنیتی و با هدف «حذف» اخوان‌المسلمین فشارها علیه رهبران و طرفداران این جریان را به اوج رسانده‌اند. طی هفته‌های گذشته هزاران نفر از طرفداران مرسی و اخوان‌المسلمین به دست نیروهای امنیتی، پلیس و مخالفان مرسی کشته، زخمی و یا بازداشت شده‌اند.
در این رابطه، «ابراهیم منیر»، دبیر کل تشکیلات بین‌المللی اخوان‌المسلمین تأکید کرد، اخوان‌المسلمین همچنان به فعالیت‌های خود در مصر ادامه خواهد داد و «کودتاچیان» نخواهند توانست این جریان را تضعیف کنند. به نوشته روزنامه مصری «الدستور»، ابراهیم منیر تصریح کرد اخوان‌المسلمین مصر با تلاش‌های ارتش و دولت موقت مصر برای تضعیف این جریان به «مقابله» خواهد پرداخت. دبیر کل تشکیلات بین‌المللی اخوان‌المسلمین با اعلام اینکه «اخوان‌المسلمین مصر هرگز سرنگون نشده و نخواهد شد» افزود: «از سال 1928 تاکنون هرگاه که اخوان‌المسلمین با مشکلی رو به رو شده، گفته می‌شود که کار این گروه تمام است، ولی هیچ کس نتوانسته این گروه را نابود کند.»
به اعتقاد این مقام بلند پایه اخوانی، آنچه در مصر علیه محمد مرسی صورت گرفت «کودتا»یی بود که از سوی برخی طرف‌های خارجی و در صدر آنها «امارات» و برخی سران فراری رژیم حسنی مبارک مثل «احمد شفیق» انجام شد. وی در نهایت دستگیری رهبران اخوان را نوعی «انتقام جویی» از سوی مخالفان اخوان توصیف کرد.
شبکه تلویزیونی الجزیره اما از برگزاری تظاهرات «ضد کودتا» در شهرهای مختلف مصر خبر داد. براساس این گزارش هزاران نفراز طرفداران مرسی به دعوت «ائتلاف ملی دفاع از مشروعیت» علیه «کودتای ارتش» و «قتل عام مردم» تظاهرات کردند و خواستار بازگشت مرسی به قدرت شدند. قاهره، اسکندریه و اسیوط از جمله شهرهایی است که تظاهرکنندگان در آن بر ادامه مقاومت تا سرنگونی «دولت کودتا» تأکید کردند. معاون سردبیر روزنامه «فیگارو» چاپ فرانسه اما در تحلیلی به اوضاع مصر و چرایی آزادی «حسنی مبارک» از زندان پرداخت.
به گفته «پیر روسلان»، عربستان عامل پشت پرده آزادی حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع مصر است چرا که این کشور طی چند ماه اخیر بیش از 10 میلیارد دلار به ارتش مصر کمک کرده است.
گفتنی است ایالات متحده سالانه 5‍/1 میلیارد دلار به مصر کمک می‌کند و عده‌ای دلیل بی‌توجهی اخیر حاکمان مصر به درخواست‌های کاخ سفید را به همین مسئله مربوط می‌دانند. چندی پیش پادشاه عربستان نیز طی اظهاراتی بی‌سابقه، ‌سیاست‌های غلط آمریکا در مواجهه با تحولات کشورهای عربی (مثل عدم حمایت این کشور از حسنی مبارک) را عامل به وجود آمدن اوضاع کنونی اعلام کرده بود.
اظهارات تازه اردوغان
رجب طیب اردوغان که از زمان برکناری مرسی مواضع بسیار تندی علیه ارتش و دولت موقت مصر گرفته این بار به «شیخ‌الازهر» حمله کرد و گفت حمایت «احمد طیب»، شیخ‌الازهر مصر از «کودتای ارتش» باعث تأسف است. به گزارش روزنامه «تودی زمان» نخست‌وزیر ترکیه گفت: «یک عالم، یک شیخ کسی است که عقاید و شرافت خود را به هیچ وجه زیر پا نمی‌گذارد.» یک عالم باید مسئله را که غلط است رد کند. سکوت در برابر رویدادهای مصر مسئولیت سنگینی دارد.»
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، اردوغان در ادامه غربی‌ها را نیز به دلیل «واکنش نامناسب به اقدامات دولت موقت مصر» مورد انتقاد قرار داد و گفت: غرب از دولتی حمایت می‌کند که دستکم 600 نفر را کشته است.
تحولات سینا
خبرگزاری ایسنا به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی از بازگشت ناآرامی به جزیره سینا خبر داد و نوشت،‌افراد مسلح به تازگی به یک کلیسا در غرب شهر «عریش» حمله کردند و سه مقر و مرکز ایست و بازرسی را نیز مورد هدف قرار دادند.
همزمان گروه‌های مسلح به ساختمان رادیو تلویزیون غرب شهر عریش نیز حمله کرده آنجا را به رگبار بستند. استاندار سابق «الشیخ زوید» نیز در شمال صحرای سینا به دست گروه‌های مسلح ترور شد.
در همین رابطه واحد مرکزی خبر نیز طی گزارشی به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین نوشت گروه تروریستی القاعده در حال برنامه‌ریزی برنامه اعزام جنگجویانی به منطقه سینای مصر است. براساس این گزارش، این نیروها که از عراق، سومالی،‌یمن و مغرب آمده‌اند در حال حاضر در خاک لیبی مستقر شده‌اند و به زودی به مصر منتقل می‌شوند. گروه «النصار الشریعه» به ریاست «محمد الظواهری» پیش از این از حضور خود در منطقه سینا خبر داده بود. پس از برکناری مرسی منطقه سینا به شدت ناآرام شده و تروریست‌ها هر از گاهی به نیروهای امنیتی مصر حمله کرده و آنها را به قتل می‌رسانند.

 


اسناد جدید منتشر شده نشان می‌دهد کاخسفید حتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مقر اصلی سازمان ملل متحد در نیویورک و وین هم جاسوسی می‌کند.
در ادامه افشاگری‌ها درباره «رسوایی جاسوسی» آمریکا، هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» می‌گوید گوشه دیگری از اسناد فوق محرمانه «ادوارد اسنودان»، مأمور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا را منتشر کرده است. براساس این اسناد، آژانس امنیت ملی آمریکا تابستان گذشته با نفوذ به سامانه «ویدئوکنفرانس داخلی سازمان ملل» آن را رمزگشایی کرده و به جمع‌آوری اطلاعات اقدام کرده است. براساس این گزارش جاسوسان آمریکایی در سپتامبر 2012 نیز به اطلاعات شبکه‌های کامپیوتری داخلی دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد پس از جابجایی آن به مکان جدید، دست یافته‌اند. آژانس امنیت ملی آمریکا حتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به طور گسترده جاسوسی کرده‌اند. پیش از این، افشای اسناد جاسوسی از شهروندان و دیپلمات‌های اکثر کشورهای دنیا (حتی متحدین غربی) ایالات متحده را به دردسر جدی انداخته بود.
روزنامه گاردین چندی پیش اعلام کرد، اسنودان اطلاعاتی در اختیار دارد که در صورت افشای آنها، کاخ سفید را با یک دردسر تمام عیار مواجه خواهد ساخت. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا اوایل هفته جاری در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان برای چندمین بار از جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا دفاع کرد. این در حالی است که آژانس امنیت ملی آمریکا با صدور یک بیانیه رسماً به زیر پا گذاشتن قوانین در این جاسوسی‌ها اذعان کرده است. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، سخنگوی اتریشی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به افشای خبر جاسوسی کاخ سفید از این مرکز «اظهار بی‌اطلاعی» کرد. آن‌طور که رسانه‌های اتریشی نوشته‌اند، وزرای امور خارجه و دفاع اتریش نیز ترجیح دادند به این سؤال پاسخی ندهند! روزنامه «پرسر» چاپ اتریش طی گزارشی نوشت، جاسوسی آمریکا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی مقامات قضایی اتریش پیگیری خواهد شد. ایالات متحده طبق توافقنامه‌ای که با سازمان ملل امضا کرده متعهد شده در این نهاد بین‌الملل دست به عملیات مخفی نزند، بنابراین به نظر می‌رسد باراک اوباما برای توجیه این رسوایی کار سختی در پیش خواهد داشت.

 


در پی حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به یک اردوگاه فلسطینی در شمال رام‌الله 3 فلسطینی شهید و 20 تن دیگر زخمی شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، بر اثر درگیری میان نظامیان صهیونیست با فلسطینی‌های مقیم اردوگاه قلندیا در شمال رام‌الله دو جوان فلسطینی به ضرب گلوله نیروهای رژیم اشغالگر قدس به شهادت رسیدند.
در این درگیری‌ها 20 فلسطینی و دو تن از نظامیان اسرائيلی زخمی شدند.
نظامیان رژیم صهیونیستی بامداد روز گذشته به بهانه بازداشت یکی از شهروندان فلسطینی وارد این اردوگاه شدند که این امر به درگیری با فلسطینیان ساکن اردوگاه منجر شد.
از سوی دیگر، اسماعیل هنیه نخست‌وزیر دولت حماس مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی را محکوم به شکست دانست.
هنیه تاکید کرد، اسرائیل چیزی به فلسطینی‌ها اعطا نخواهد کرد همان‌طور که ملت فلسطین از آرمان‌های خود دست نخواهد کشید.
وی با بیان این که کشتار فلسطینیان و شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری پیام اسرائیل برای ملت فلسطین است، خاطرنشان کرد: این دور از مذاکرات فریبی بیش نیست چرا که جنگ با فلسطینی‌ها در خلال کشتار مردم بی‌گناه، شهرک‌سازی و یهودی سازی قدس و همچنین ادامه محاصره غزه از سوی دشمن صهیونیستی ادامه پیدا خواهد کرد.
در همین رابطه سازمان دیدبان حقوق‌بشر نیز خواستار پایان هرچه سریع‌تر تخریب غیرقانونی خانه‌های فلسطینی‌ها شد و این اقدام را جنایت جنگی خواند.
این سازمان حقوق‌بشری افزود، تخریب خانه‌ها در ماه‌های اخیر هزاران فلسطینی را آواره کرده است.

 


رئيس‌جمهور افغانستان با مقامات پاکستان در اسلام‌آباد دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «حامد کرزای» دیروز پس از ورود به اسلام‌آباد با «ممنون حسین» رئيس‌جمهور پاکستان و «نوازشریف» نخست وزیر این کشور دیدار وگفت‌وگو کرد.
در این گفت‌وگوها مسايل فی‌مابین، به خصوص رویدادهای مرزی و چگونگی گفت‌وگو با طالبان مورد بررسی دو طرف قرار گرفت. نخست‌وزیر پاکستان اخیراً خواستار مذاکره با طالبان شده بود. کرزای نیز هرچند با این مذاکرات موافق است ولی اصرار دارد در هرگونه مذاکره‌ای با طالبان، حتماً باید نماینده دولت کابل حضور داشته باشد. طالبان افغانستان کرزای را عامل آمریکا می‌داند و از گفت‌وگو با وی طفره می‌رود.
اما، طالبان پاکستان نسبت به این مذاکرات بدبین‌تر است. به همین خاطر چند روز قبل نفر دوم طالبان پاکستان به دست دیگر اعضای آن ترور شدند. علت مرگ این فرد، تمایل وی برای انجام مذاکره با دولت اعلام شده بود.
دیروز نیز طالبان پاکستان اعلام کرد، فرآیند گفت‌وگوی صلح را رد می‌کند.یک مقام طالبان که نامش فاش نشد گفت به دقت نتیجه مذاکرات کرزای با مقامات پاکستان را تحت نظر دارد. وی افزود: بگذارید ببینیم آنها (پاکستان- کرزای) چه می‌کنند.خرداد ماه سال گذشته و در پی اعتراض کرزای به تابلویی که طالبان بالای دفتر خود در قطر داشت، طالبان این دفتر را تعطیل کرد و مذاکرات متوقف شد.در تابلوی مذکور نوشته شده بود: «امارت اسلامی افغانستان» کرزای این اقدام طالبان را راه‌اندازی یک دولت موازی در تبعید می‌دانست.
از داخل افغانستان نیز خبر می‌رسد جنگنده‌های آمریکایی یکشنبه شب یک مرکز پلیس افغانستان را در استان «میدان وردک» بمباران کردند. در این حمله یک نیروی پلیس کشته شد و پنج پلیس دیگر زخمی شدند. ناتو اعلام کرد این حمله اشتباهاً صورت گرفت.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10