(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 05 شهریور 1392 - شماره 20576

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
معامله مصالحه با محارب؟! (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
چموش! (گفت و شنود)
ظریف در دیدار با فرستاده سازمان ملل: سازمان ملل با حمایت کشورهای موثرآرامش را به منطقه بازگرداند
در سومین جلسه هیئت وزیران به ریاست روحانی
کارگروه‌های ویژه ایجاد شده در دولت دهم لغو شد
جزئیاتی از نشست 5 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم
آنقدر آرامش‌بخش بود که نگو و نپرس! (خبر ویژه)
آمریکا در جنگ سوریه دستپاچه اما ناتوان است (خبر ویژه)
حرف آخر قالیباف به هاشمی؛در شهرداری می‌مانم (خبر ویژه)
زیباکلام: مجلس به تصادفی فتنه رأی نمی‌دهد! (خبر ویژه)
بیلبوردهای هشدار در ورودی شهر رشت! (خبر ویژه)
 


آیا با آمریکا می‌شود «مصالحه» کرد و به توافق رسید؟ آیا می‌توان با این رژیم منافع مشترک پیدا کرد و اصطلاحا با او «بست»؟ یکی از چهره‌های سیاسی اخیرا گفته که «مصالحه با دشمن مسالمت‌جو هم رواست» و در پیام خود به همایش (بین‌المللی؟!) صلح و سفیران آن استدلال کرده «سفیران صلح در مقابل محاربان هم باید این آیه قرآن را چراغ راه خویش کنند که؛ و ان جنحوا للسّلم فاجنح لها و توکل علی‌الله. اگر دشمنان به مسالمت تمایل داشتند، تو نیز مایل به صلح باش و بر خدا توکل کن. آیه 61 سوره شریفه انفال». سوال این است که شرع و عقل و تجربه درباره مصالحه با آمریکا چگونه داوری می‌کند؟
فعلا بیایید از جلف بازی طیفی از رسانه‌های سیاسی زرد بر سر سفر پادشاه عمان و جفری فلتمن معاون آمریکایی دبیرکل سازمان ملل به تهران عبور کنیم- فلتمن تابستان سال گذشته نیز در جریان اجلاس سران جنبش عدم تعهد به همراه بان کی مون به تهران آمد اما عقده دل جریان عاشق پیشه گشوده نشد!- چه اینکه چالش میان ما و آمریکا از جنس رودربایستی دو فرد دچار سوءتفاهم و قهر نیست. البته شأن سلطان قابوس اجل از آن است که با معاون سابق وزیر خارجه آمریکا (فلتمن) قیاس شود اما نه پادشاه عمان اولین بار است که به تهران می‌آید و نه سفر معاون آمریکایی آقای بان کی مون (عامل تحریک برخی آشوب‌طلبی‌ها در لبنان) نوبرانه است؛ همان گونه که انتشار اسناد سوخته و بی‌ارزش سازمان سیا پس از 60 سال مبنی بر تایید دخالت در کودتای 28 مرداد 1332 جز لبخند تمسخر بر صورت ناظران ایرانی نمی‌نشاند. چالش ایران و آمریکا عمیق‌تر از آن است که با چند چشم‌بندی رسانه‌ای- دیپلماتیک وصله پینه و رفع و رجوع شود. این شکاف در همین 60 سال آن قدر وصله و پینه شده که دیگر «رفوبردار» نباشد.
طرفداران مصالحه با آمریکا دو طیفند یا به تناسب نوسان روزگار یکی از دو استدلال را پیش می‌کشند. یک طیف یا یک استدلال نگاه کاملا خوش‌گمانانه به آمریکا دارد و معتقد است که اساسا می‌توان با آمریکا دوستی استراتژیک داشت. طیف یا تلقی دوم می‌گوید قبول داریم که با آمریکا نمی‌شود دوستی کرد اما به اعتبار تهدیدهای موجود، باید با این قدرت کنار آمد و تهدیدزدایی کرد تا زمینه گشایش برای کشور فراهم شود. طیف اول اساسا رفتار انتحاری با اعتبار خود و تجارب تاریخ دارند. حتی اگر کسی قائل به جمهوری اسلامی هم نباشد اما میهن‌دوست باشد، ذره‌ای در خباثت و غداری آمریکا شک نمی‌کند. همین روزها که آمریکا و اسرائیل و انگلیس، جنجال استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه علیه کودکان شهروند خود در حومه دمشق را داغ کرده‌اند، گزارش فارین پالیسی حاکی از این است که دولت آمریکا حد فاصل سال‌های 1983 تا 1988 (1362-67) از کاربرد سلاح‌های شیمیایی علیه مردم ایران توسط رژیم صدام خبر داشت و از آن حمایت می‌کرد.
اما اگر از جریان شیفته بگذریم، موضوع تهدیدزدایی و مصلحت‌اندیشی معطوف به آن، موضوع قابل تامل‌تری است. البته همین جا باید متذکر شد که شیوه رفتاری برخی سیاستمداران مدعی مصلحت‌گرایی در این زمینه نقض غرض و عمیقا تهدید افزاست؛ به این اعتبار که علامت غلط و پالس اشتباه به دشمن می‌فرستد. چه در میدان رزم و چه در میان یک بازی، بدترین حالت این است که حریف دست شما را خوانده باشد یا احساس کند شما پیشاپیش خود را باخته‌اید. این برآورد و دریافت، قطعا حریف را گستاخ‌تر و طلبکارتر می‌کند و هزینه‌های بزرگی را تحمیل می‌نماید. رفتار 10 سال پیش جریان حاکم بر دولت و مجلس اصلاحات - که البته صرفا از سر شیفتگی و رعب نبود و بعضا نشانه‌های نفوذ نیز به چشم می‌آمد- چنان کمرشکن بود که مثلا وقتی تیم مذاکره‌کننده به ریاست دکتر روحانی به طرف غربی می‌گفت ما نمی‌توانیم پروتکل الحاقی ان‌پی‌تی یا توقف نامحدود غنی‌سازی را بپذیریم، دیپلمات آن طرف میز لبخند می‌زد و با اسم و رسم، آدرس مجلس و برخی محافل دولتی را می‌داد که حتی طرح سه فوریتی را نیز در این زمینه تهیه کرده بلکه خطاب به رهبر عالی نظام نامه سرگشاده نوشته بودند که اگر جام زهر تسلیم را باید سر کشید، وقتش همین حالاست! برخی از همان نماینده‌ها اکنون در آمریکا و انگلیس و فرانسه و بلژیک پناهندگی گرفته و با لابی صهیونیستی در آمریکا و سلطنت‌طلبان مراوده کامل دارند.
مهم این است که بفهمیم چالش ما و آمریکا در کدام سطح است؟ آیا اختلاف موجود روبنایی و حل‌شدنی است یا آنها با اصل موجودیت ما مشکل دارند؟ به نحو دیگری هم می‌شود سؤال را مطرح کرد و آن این که آیا آمریکایی‌ها مثلا با شخص رئیس جمهور منتخب قبلی ملت ایران مشکل داشتند و با منتخب جدید دشمنی نمی‌ورزند؟ یعنی مسئله‌ای شخصی در میان بود و در این دو ماهی که دکتر روحانی به جای دکتر احمدی‌نژاد انتخاب شده، دولت و مجلس آمریکا پالس‌های ویژه‌ای- نظیر اعمال تحریم‌های خصمانه جدید از سوی دولت و تصویب تحریم‌های تازه از سوی مجلس نمایندگان!- ارسال نکرده‌اند که چشم بر واقعیت‌ها می‌بندیم و می‌گوییم: «مصالحه با دشمن مسالمت‌جو رواست»؟! نگارنده در مقام آن نیست که به نیت‌خوانی 2 اظهارنظر آقای هاشمی- یکی پیام به همایش صلح و دیگری مصاحبه با فصلنامه مطالعات بین‌الملل- که به فاصله یک روز منتشر شد، بپردازد و گمانه‌زنی کند که این سخنان خطا از سر خیرخواهی است یا تلاشی برای جبران آسیب‌های حیثیتی شخصی که خود وی طی 8-7 سال گذشته- بلکه دو دهه اخیر- مسبب آن بوده است. اما فارغ از قصد و نیت گوینده، اولا خطاهای مهمی در این استنتاج و استدلال نهفته است و ثانیا پالس‌ها و آدرس‌های غلطی به دشمن می‌دهند.
اینکه گفته شود «مصالحه با دشمن مسالمت‌جو رواست» یک حرف است که مستند آن همان آیه شریفه 61 سوره انفال می‌باشد و اینکه «محاربان» را با «دشمن مسالمت‌جو» خلط کنیم و حکم یکی را بر دیگری جاری سازیم، حرف دیگری است. بلاتشبیه مانند این است که بگوییم باید به بیمار بی‌رمق و دارای فشار خون پایین سرم قندی داد و همان جا حکم کنیم که همین حکم برای بیمار دارای فشار خون مثلا 20 ضرورت دارد و باید به او هم قند و شیرینی خوراند! سوره انفال قطعا با آیه 61 شروع نمی‌شود. آیه «و ان جنحوا للسّلم...» با همین «واو» معطوف به آیه ماقبل خود است که می‌فرماید «و اعدّوا لهم ما استطعتم من قوهًٍْ...، هر نیرویی که در قدرت دارید برای مقابله با دشمنان آماده سازید... تا بوسیله آن دشمن خدا و دشمن خود را بترسانید». آیه 60 تکلیف ما را با دشمن مهاجم و محارب مشخص می‌کند و پس از آن می‌فرماید «و اگر تمایل به صلح نشان دادند، تو نیز از در صلح درآی و بر خدا توکل کن». اما مسئله سوال‌برانگیزتر، نشر همزمان مصاحبه با فصلنامه مطالعات بین‌المللی است. اگر به حرمت آقای هاشمی از تعبیر خودزنی ابا کنیم، باید گفت این سخنان نقض غرض و خالی کردن زیر پای استدلال و اعتبار گوینده با هم است. یعنی می‌شود نامه‌ای را تایپ هم نکرد و خدمت امام فرستاد تا دست کسی نیفتد و حالا همین اقدام به ظاهر سّری را علنا جار زد؟! ثم ماذا؟! طرف آمریکایی باید برای این خوداظهاری(!) کف بزند و شما را تشویق کند که می‌گویید نه امروز بلکه 7-26 سال پیش مقابل آمریکا کم آورده بودید؟
آقای هاشمی در این مصاحبه پس از تخطئه افراط و جانبداری از میانه‌روی می‌گوید «من در سالهای آخر حیات حضرت امام نامه‌ای را خدمتشان نوشتم، تایپ هم نکردم. برای اینکه نمی‌خواستم کسی بخواند و خودم به امام دادم.... نوشتم بالاخره سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. آمریکا قدرت برتر دنیاست. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آنها شویم، مذاکره می‌کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند و یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است [!] ... می‌خواستم با آمریکا با شروطی که گذاشته بودم، مذاکره را شروع کنم که [با مخالفت امام] نتوانستم؛ نتوانستم غیر از این است که نخواستم... [دفاع از فلسطین و حزب‌الله] قابل دفاع بوده به شرط اینکه ما از اینها برای مزاحمت دیگران استفاده نکنیم. وقتی که نظام نخواهد در دنیا ماجراجویی بکند، این‌گونه مسائل قابل تحمل است»! اینجا نکات مهمی وجود دارد. اولا شمای جای آن رصدگر اطلاعاتی و سیاسی آمریکایی یا انگلیسی که این مواضع را رصد می‌کند؛ آیا جز به این نتیجه می‌رسید که در قبال این نوع اظهارات - که در میان شبه اصلاح‌طلبان نظیر زیاد دارد- باید بر فشارها افزود و عرصه را تنگ‌تر کرد؟! ثانیا مقامات دولت‌های سازندگی و اصلاحات در 16 سال مدیریت خود کدام «ماجراجویی» را کردند که توسط آمریکا و اروپا به گوشه رینگ کشانده و تحقیر شدند؟! آیا پیشرفت علمی ماجراجویی بود یا تلاش برای بومی‌ کردن فناوری هسته‌ای؟! چرا در طول آن 16 سال مدام فتیله تحریم‌ها بالاتر کشیده شد؟ ثالثا چه چیزهایی شامل عنوان ماجراجویی می‌شود که باید کنار گذاشت و بر سر چه چیزهایی می‌توان توافق کرد؟ آیا آمریکا و غرب حدّی برای توقف مطالبات می‌شناسد؟ آیا غنی‌سازی 20 درصد ماجراجویی است یا غنی‌سازی 5/3درصد؟ 10 سال یا 20 سال پیش که اصلا غنی‌سازی نداشتیم. آن روز بهانه چه بود؟ وقتی قرار شد عقب‌نشینی کنید، دشمن به یک امتیاز و 2 امتیاز بسنده نمی‌کند. آن‌ وقت مدعی خود شما خواهند شد. اگر حزب‌الله ترمز اشغالگران صهیونیست را نکشیده بود، امروز باید در خاک خود با آنها می‌جنگیدیم. از نگاه مستکبران اصل قیام ملت ایران در تداوم نهضت ملی شدن نفت و نهضت مشروطیت، ماجراجویی بوده و مستوجب مجازات است و آقای هاشمی نیز جزو پیشگامان همین ماجراجویی است!
آقای هاشمی را هرگز نمی‌توان با مصدق مقایسه کرد. هاشمی روحانی است، زندان چشیده و شکنجه دیده است. او همان کسی است که زمانی در خطبه‌های نمازجمعه گفت آمریکایی‌ها مسائل را مانند گاو تحلیل می‌کنند. مصدق لباس روحانیت بر تن نداشت و مدعی اسلام نبود. او به نشانه تجدد، کراوات بر گردن و شعار ملی‌گرایی سکولار بر زبان داشت. گروهی مصدق را عضو لژ فراماسونری که به نهضت خیانت کرد، خوانده و دیگران از او قهرمان ملی ساخته‌اند اما فارغ از نیت خوانی مصدق، هر دو گروه شهادت می‌دهند که خوش‌بینی و خوش‌گمانی وی به مصالحه با آمریکا ملت ایران را - به سال- 25 سال عقب انداخت. حق با نواب صفوی بود که پیغام داد «شما پای آمریکا را به کشور باز می‌کنید و ملت دوباره باید فداکاری کند و شهید بدهد و سالها زجر بکشد تا آمریکا را بیرون کند». تجربه نیاندوختن از عبرت‌های تاریخ عین افراط و تفریط است. به قول حافظ شاه خوبانی و منظور گدایان شده‌ای- قدر این مرتبه نشناخته‌ای یعنی چه؟!

محمد ایمانی

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* ‌آغاز تبلیغات علیه سوریه هم‌زمان با ورود کارشناسان سازمان‌ملل یک نوع جنجال‌آفرینی حامیان تروریست‌ها برای تاثیرگذاری علیه مقاومت سوریه می‌باشد. باید هوشیار بود و فریب تبلیغات را نخورد.
5790---0913
* گفت‌وشنود شنبه 2/6/92 بسیار زیبا بود متشکریم.
1151---0919 و چند تلفن دیگر
* به دفعات مکرر در خلوت و جلوت به راه و مسیر و هدف کیهان و کیهانی‌ها فکر و تأمل کرده‌ام. تاکنون به جز حق و حقیقت و شفاف‌سازی در سر راه انقلاب چیز دیگری ندیده‌ام به همین دلیل برای گردانندگان روزنامه به عنوان اصول‌گرایان واقعی دعا می‌کنم.
8824---0912
* امید است جناب آقای دکتر روحانی مهر ولایت را که با بوسه رهبری بر پیشانی وی خورد و مایه عزت دنیا و آخرت ایشان است قدر بداند و در اجرای منویات رهبری از هیچ تلاشی دریغ نکند و مراقب خناسان فتنه‌گر که در کمین هستند باشد.
نیکنام از قم
* با توجه به ریاست‌جمهوری اسلامی بر سازمان غیرمتعهدها پیشنهاد می‌شود در ارتباط با عدم گسترش تروریسم لجام گسیخته در منطقه یک اجلاس اضطراری در خصوص مبارزه با تروریسم در تهران تشکیل شود و راهکارهای عملی مبارزه با آن بویژه در منطقه خاورمیانه بررسی و اقدام مناسب و موثر اتخاذ گردد.
گودرزی از اصفهان
* کنفرانس اسلامی و سران کشورهای اسلامی برای یک و نیم میلیارد مسلمان خطری که از سوی صهیونیسم جهانی با پوشش وهابی، سلفی و تکفیری مثل خوره به جان آنها افتاده تدبیری بیندیشند که فردا دیر است.
همدانی
* از آقای دکتر روحانی و تیم ایشان به خاطر دغدغه معیشت مردم تشکر می‌کنم و عرض می‌کنم که ایشان به دغدغه دیگر مردم که اخلاق، فرهنگ‌دینی، بدحجابی و فساد در جامعه اسلامی است نیز توجه نمایند و آن را در برنامه دولت بگنجانند.
6098---0913
* آیا مسئولان از خودشان پرسیده‌اند که اگر به فتنه‌گران عفو دهند خانواده شهدای فتنه هم به آنها عفو می‌دهند؟ اگر آنها بیگناه بودند که به آغوش روباه پیر و اسرائیل غاصب و آمریکا پناه نمی‌بردند.
جانباز ابراهیم داودآبادی از اراک
* فتنه‌گران تا وقتی از مردم و رهبری عذرخواهی نکنند جایی در نظام ندارند.
0359---0912
* داستانی که آقای هاشمی در مورد شخص مدعی پیامبری در زمان حضرت موسی(ع) نقل می‌کند مثال خوبی درباره فتنه‌گران 88 است- یعنی مدعیان تقلب در انتخابات باید غیر از توبه که می‌کنند از تمام افرادی که در ایام فتنه با دروغ خود فریب داده‌اند عذرخواهی نمایند.
کریم‌زاده
* جناب آقای هاشمی که این روزها مرتب سخنرانی می‌کند توجه داشته باشند مردم ایران به همان اندازه که دلبستگی به نظام و اسلام دارند از فتنه‌گران که به حق‌الناس یعنی رای ملت در سال 88 جفا کردند و به نظام تهمت زدند بیزار هستند.
8531---0913
* آقای زنگنه وزیر نفت در بازگشت از سفر به عسلویه در جواب خبرنگار که از ایشان پرسید چه دیدید با حالت بی‌اعتنایی آمیخته با تحقیر گفت یک کارهایی صورت گرفته است. واقعا که مدیر در نظام اسلامی باید این همه کارهای صورت گرفته در صنعت نفت توسط متخصصین داخلی کشور را اینگونه تحقیر کند آن هم فقط به صرف اینکه در این مدت در قدرت نبوده است!
مهریان از اصفهان
* در این مدت که اخوان در مصر حاکم بود این جسارت را نداشت که مفسدان رژیم گذشته را محاکمه کند ولی کودتاچیان نشان داده‌اند این قدرت را دارند که اخوانی‌ها را یکی یکی زندان بیندازند و محاکمه نمایند، پس خود اخوانی‌ها مقصر هستند.
کمالی
* شاید بتوان ادعا کرد دست‌هایی که درمان می‌کنند گاه مقدس‌تر از زبان‌هایی هستند که دعا می‌خوانند، به این بهانه می‌خواهم روز پزشک را به همگان تبریک عرض بکنم و از جامعه پزشکی کشور تشکر داشته باشم.
0811---0911
* با این گفته که رای مردم در انتخابات اخیر معنادار بود کاملا موافق هستم. چرا که اولا رای مردم به نظام اسلامی و لبیک به ندای رهبری بود. ثانیا مهر تاییدی بر سلامت انتخابات شد. از همه مهم‌تر باعث رسوایی فتنه‌گران و مدعیان تقلب گردید و در پایان ثابت کرد رای مردم تزیینی نیست.
8531---0913
* مدیریت دوگانه شهری و اختلاف بین شهرداری فولادشهر و شرکت عمران شهر جدید فولادشهر ثمره‌ای جز متضرر شدن شهروندان و بلاتکلیف ماندن خدمات شهری و طرح‌های توسعه ندارد. از مسئولین انتظار رفع مشکل ساکنین فولادشهر که سالها در حقشان اجحاف شده را دارم.
7820---0913
* آب شهر قم در برخی مناطق مثل قبل شور است. در برخی مناطق نیز هر از چندگاهی به حال قبل برمی‌گردد. از مسئولین استان انتظار می‌رود نسبت به حل مشکل یاد شده اقدام نمایند و تا حل شدن مشکل نسبت به کاهش قیمت آب تصفیه شده که 4 برابر شده مساعدت کنند.
7046---0912 و 1788---0912
«پاسخ روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی»
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه کیهان مورخ 1392/5/22 به عنوان پیام خوانندگان در خصوص «عوارض تهران- پردیس» به آگاهی می‌رساند:
«عوارض آزادراه تهران- قم به عنوان تنها آزادراه دولتی توسط وزارت راه و شهرسازی دریافت و درصد کمی از هزینه نگهداری آن را تامین می‌کند. ذکر این نکته ضروری است که ساخت این آزادراه در سالیان گذشته با بودجه دولتی بوده است در حالی که قسمت عمده آزادراه‌های کشور به علت نیاز داشتن به اعتبارات قابل توجه برای احداث طبق قوانین با مشارکت بخش خصوصی احداث می‌شود.
به عبارت دیگر طبق روال و قوانین، هزینه ساخت آزادراه‌ها با مشارکت بخش خصوصی صورت می‌گیرد و سرمایه‌گذار در زمان معین نسبت به برداشت سرمایه خود از طریق اخذ عوارض اقدام می‌کند. بر این اساس آزادراه تهران- پردیس توسط بخش خصوصی ساخته شده است و عوارض پرداختی سهم بخش مشارکت‌کننده در ساخت این آزادراه و نسبتی از هزینه نگهداری این آزادراه است. مبلغ عوارضی هر آزادراه نیز بر اساس هزینه‌های صورت گرفته با احتساب دریافت آن در حدود 20 سال تعیین می‌شود.»

 


گفت: یک روزنامه آمریکایی نوشته است «اوباما، نباید هزینه جنگ‌طلبی و بلندپروازی‌های اسرائیل را بپردازد.»
گفتم: ولی سال گذشته اوباما به اسرائیل گوشزد کرده بود که حاضر نیست به خاطر اسرائیل با کشورهای اسلامی منطقه درگیر شود!
گفت: پس چرا، چپ می‌رود و راست می‌نشیند و از صهیونیست‌ها حمایت می‌کند؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! یارو الاغش را برای فروش برده بود، ولی حیوان هر مشتری که از جلو می‌آمد را گاز می‌گرفت و به هر کس که از عقب نزدیک می‌شد، لگد می‌زد. دلال گفت؛ با این وضعیت هیچکس حاضر به خرید الاغت نیست و صاحب الاغ گفت؛ برای فروش نیاورده‌ام. فقط می‌خواستم مردم بفهمند که من از دست این حیوون چموش چه می‌کِشم؟!

 


وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل خواستار تلاش جدی این سازمان برای حل مشکلات و ایجاد ثبات و آرامش در منطقه شد.
«جفری فلتمن» معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد که در راس هیئتی به تهران سفر کرده، صبح دیروز (دوشنبه) با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار وگفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار، بر عزم و اراده کشورمان برای تداوم همکاری همه‌جانبه با سازمان ملل متحد در خصوص مسائل مورد علاقه طرفین تاکید کرد.
در این دیدار همچنین طرفین درخصوص مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله تحولات سوریه، لبنان و مصر گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. ظریف در این دیدار مواضع اصولی و صریح کشورمان را تشریح و با اشاره به نقش فعال و سازنده کشورمان در حل و فصل مسائل و مشکلات در عرصه منطقه‌ای از جمله در مسائل افغانستان و عراق تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت و توان خود در راستای حفظ و تقویت صلح، ثبات و امنیت در منطقه استفاده کرده و خواهد کرد.
وزیر امور خارجه با ابراز نگرانی از روند تحولات در منطقه و توسعه خشونت و افراطی‌گرایی گفت: توسعه افراط‌گرایی به مرزهای منطقه محدود نخواهد ماند و آثار و تبعات آن به دیگر مناطق جهان و کشورهای غربی کشیده خواهد شد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: سازمان ملل متحد تنها نهادی است که می‌تواند با حمایت و کمک کشورهای موثر در منطقه ثبات و آرامش را به منطقه بازگرداند.
ظریف با تاکید مجدد بر اینکه تنها راه‌حل بحران سوریه راهکار سیاسی است، آمادگی ایران را برای همکاری کامل با سازمان ملل متحد در پیگیری این روند سیاسی اعلام کرد.
وی همچنین بر مخالفت جمهوری اسلامی ایران با به کارگیری سلاح‌های شیمیایی از سوی هر کس و جریانی تاکید کرد.
فلتمن نیز در این دیدار با اشاره به جایگاه و نقش تاثیرگذار ایران در روند تحولات منطقه، ابراز امیدواری کرد، تقویت و گسترش همکاری و تعامل بین جمهوری اسلامی و سازمان ملل متحد در مباحث مختلف به حفظ و تقویت ثبات و امنیت منطقه و نیز مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر و همچنین مسائل توسعه آموزش و بهداشت و درمان و سایر موارد علاقه طرفین کمک کند.
وی ضمن تایید ضرورت پیگیری راه‌حل سیاسی برای حل بحران سوریه، بر حمایت سازمان ملل متحد از حضور کلیه کشورهای کلیدی در روند حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران تاکید کرد.
رایزنی وزرای خارجه
ایران و عمان
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در دیدار همتای عمانی خود بر اهمیت موافقت‌نامه ترانزیت چهار جانبه ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان تاکید کرد.
محمدجواد ظریف و یوسف بن‌علوی روز یکشنبه طی مذاکراتی در تهران ضمن مرور آخرین وضعیت روابط تهران- مسقط در حوزه‌های مختلف، از روند گسترش همکاری‌ها به ويژه روند نهایی شدن پروژه کریدور چهار جانبه ابراز رضایت کردند.
در این دیدار طرفین همچنین ضمن تبادل‌نظر در خصوص تحولات منطقه از جمله اوضاع مصر، سوریه، یمن، لبنان، تونس و بحرین، نگرانی خود را از افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها و توسعه افراط‌گرایی ابراز داشته و بر ضرورت همکاری در جهت کمک به خاتمه بحران‌ها تاکید کردند.
«محمد نهاوندیان» رئيس دفتر رئيس‌جمهور نیز در دیدار وزیر خارجه عمان تاکید کرد که سیاست همیشگی ایران همواره تامین صلح و امنیت در منطقه بوده است.
تسلیت ظریف
به همتای لبنانی
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی یکشنبه شب با عدنان منصور وزیر خارجه لبنان ضمن محکومیت انفجارهای اخیر در این کشور، مراتب تسلیت خود و دولت جمهوری اسلامی ایران را به دولت و ملت این کشور اعلام کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با تاکید بر ضرورت حفظ هوشیاری در قبال توطئه‌های فتنه‌گر بین فرق اسلامی در منطقه بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت رایزنی و تلاش برای جلوگیری از مخاطرات انحراف به ویژه افراط‌گرایی در جوامع اسلامی و منطقه، بر تعامل مشترک دو کشور در رفع بحران‌های منطقه‌ای تاکید کرد.

 


هیئت وزیران، کارگروه‌های ویژه ایجاد شده در دولت قبل و اختیارات تفویض شده به آن‌ها را لغو کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در سومین جلسه هیئت دولت به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور به کمیسیون اقتصادی دولت ماموریت داد ظرف 15 روز با بررسی مشکلات و موانع پیش روی اشتغال و تولید، مجموعه اقدامات و تدابیر کوتاه‌مدت لازم برای ایجاد تحرک اقتصادی را به هیئت دولت ارائه کند.
همچنین مقرر شد کمیسیون از روز دوشنبه جلسات مربوط به این موضوع را برگزار کند. در این راستا رئیس جمهور بر استفاده از نظرات فعالان و تشکل‌های بخش خصوصی و تعاونی تاکید کرد.
در ادامه هیئت وزیران با اصلاح ترکیب شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی، اختیارات هیئت وزیران در قانون ایجاد این مناطق را به اعضای این شورا تفویض کرد تا آن‌ها با تشکیل جلسات مستمر و اتخاذ تصمیمات سنجیده نسبت به فعال‌سازی ظرفیت‌های مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی اقدام نمایند. ریاست این شورا به عهده رئیس‌جمهور است و وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک مرکزی و روسای برخی دستگاه‌های دیگر به عنوان اعضای شورا هستند.
هیئت وزیران همچنین با بررسی وضعیت کارگروه‌های ویژه ایجاد شده در دولت‌های قبلی و اختیارات تفویض شده از سوی هیئت دولت به آن‌ها برای اتخاذ برخی تصمیمات نسبت به لغو آن‌ها اقدام کرد.
بر اساس این تصمیم، هیئت وزیران در نظر دارد با سرعت عمل و فعالیت بیشتر، راساً نسبت به اتخاذ کلیه تصمیمات به طور متمرکز و سنجیده و هماهنگ اقدام نماید تا از این طریق از اتخاذ تصمیمات بخشی و ناهماهنگ اجتناب کند.
در ادامه این جلسه، هیئت وزیران به بررسی و اعلام نظر در خصوص 15 مورد طرح‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی پرداختند و نسبت به تعیین نمایندگانی برای دفاع از نظر دولت هنگام بررسی طرح‌های یاد شده در مجلس شورای اسلامی اقدام کردند.

 


مسئول روابط عمومی محمدرضا عارف جزئیاتی از دیدار این نامزد انتخاباتی اخیر با سعید جلیلی، حداد عادل، محسن رضایی و سیدمحمد غرضی را تشریح کرد.
علیرضا خامسیان در گفت‌وگو با فارس، در مورد جلسه عارف با چند نفر از کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار داشت: این دیدار در 16 تیرماه امسال و همزمان با نکوداشت پروفسور اردکانی صورت گرفته است.
وی افزود: قرار نبود نشست محمدرضا عارف با کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری رسانه‌ای شود، اما چون آقای غرضی در این خصوص مصاحبه و اشاره‌ای به این میهمانی کرده‌اند، تصمیم گرفته‌ایم زوایایی از آن را رسانه‌ای کنیم.
مسئول روابط عمومی محمدرضا عارف تصریح کرد: در این نشست آقایان حداد عادل، سعید جلیلی، غرضی و رضایی حضور یافتند و آقای ولایتی به دلیل حضور در مراسم نکوداشت پرفسور اردکانی و آقای قالیباف نیز به دلیل مسافرت خارج از تهران نتوانستند به این نشست بیایند.
خامسیان از قول عارف این نشست را در راستای هماوردی بین نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرا ارزیابی کرده است. وی ادامه داد: در نشستی که آقای عارف با کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری داشت، آقای جلیلی از جمله اولین شخصی بود که به این نشست آمد و در مورد مسائل بین‌المللی توضیحاتی را ارائه کرد.
مسئول روابط عمومی محمدرضا عارف در پایان تاکید کرد: آقایان حداد عادل و دیگر میهمانان از ابتکار عمل آقای عارف جهت هماوردی نیروهای انقلاب تشکر و قدردانی کردند.

 


سخنگوی حزب کارگزاران که حزب متبوع وی بیشترین سهم را در کابینه جدید دارد می‌گوید جای یک اقتصاددان برجسته در تیم اقتصادی دولت خالی است.
حسین مرعشی در مصاحبه با مجله آسمان گفته است: جای یک اقتصاددان برجسته در تیم اقتصادی دولت خالی است. در واقع از این جهت علی‌رغم احترامی که برای سه بزرگوار (نوبخت سازمان برنامه و بودجه، طیب‌نیا وزیر اقتصاد و احتمالا آقای سیف به عنوان رئیس کل بانک مرکزی) قائل هستم اما در تیم اقتصادی دو مسئله از نظر من مهم است؛ یکی اینکه این تیم فاقد یک عنصر برجسته از اقتصاددانان کشور است. دوم اینکه این ستاد نسبت به برنامه اجرایی دولت و به تناسب آن قوی نیست.
وی می‌افزاید: ستاد اقتصادی دولت تناسبش با بدنه ضعیف است.
یادآور می‌شود هم‌اکنون معاون اول رئیس‌جمهور (جهانگیری)، رئیس کل بانک مرکزی، وزرای صنعت و معدن، نفت، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی از نزدیکان حزب کارگزاران به شمار می‌روند و محمدعلی نجفی نیز هرچند برای وزارت آموزش و پرورش رأی نیاورد اما به سمت معاونت رئیس‌جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب شد.
مرعشی در ادامه این مصاحبه به قضاوت ناطق پس از نمازجمعه 26 تیر 1388 - که دمیدن در آتش فتنه بود - پرداخته و می‌گوید: آقای ناطق گفت همین طور که جمله به جمله آقای هاشمی را گوش می‌کردم، می‌گفتم شیرمادر حلالت، خدا خیرت بدهد، بارک‌ا...، احسنت. می‌گفت آقای هاشمی با این خطبه معجزه کرد. ببینید نتیجه آن خطبه آرام‌بخش، متین، رسا، راهگشا و کارساز این شد که آقای هاشمی دیگر نیاید خطبه بخواند.
برخلاف ادعای مرعشی همان خطبه تحریک‌کننده فتنه‌گران برای فتنه‌گری‌های بزرگ‌تر در نماز جمعه روز قدس (27 شهریور)، 13 آبان، 16 آذر و 6 دی (روز عاشورا) بود. برخی حاضران در نماز جمعه 26 تیر فتنه‌گرانی بود که با کفش و اختلاط زن و مرد در صف نماز جمعه ایستادند و پس از این تظاهر اقدام به آشوبگری و فحاشی علیه نظام کردند.
مرعشی در پایان این مصاحبه از احتمال برخی ریزش‌ها در دولت جدید خبر داده و درباره نقش خود می‌نویسد: من ته صف دولت جدید را جمع می‌کنم. بالاخره قطاری که راه ‌افتاده یکسری ریزش خواهد داشت، من آخرین نفری هستم که ته صف را جمع می‌کنم و کمک می‌کنم. در واقع بدون اینکه سمتی از آقای روحانی انتظار داشته باشم و سمتی را بخواهم از آقای روحانی قبول کنم، ته صف را جمع می‌کنم هر کسی نتوانست هدفش را پیش ببرد و کنار ماند و رنجید همه اینها را ته صف دوباره جمع می‌کنم و توی صف می‌آورم.

 


تحلیلگر شبکه دولتی انگلیس تاکید کرد آمریکا و غرب دورنمای روشنی برای ورود در جنگ سوریه نمی‌بینند.
جیم میور در این تحلیل خاطرنشان کرد: ماه‌ها پیش برخی کارشناسان گفته بودند بحران سوریه ممکن است به جنگ سوم جهانی منجر شود. در مقابل عده‌ای دیگر بر این باورند که تشدید بحران ممکن است به روند مذاکرات صلح که تاکنون راکد بوده، تحرک بخشد.
وی می‌افزاید: «یکی از مسائلی که اخیرا روشن شده، اکراه باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا از درگیری با سوریه است زیرا از آن بیم دارد که نتواند آمریکا را به سادگی از این درگیری بیرون بکشد. نگرانی دیگر آمریکا خطر دامن زدن به بحران جاری است. گرچه غرب از هر زمان دیگری بیشتر احساس می‌کند که باید اقدامی در پیش گیرد اما در حقیقت با توجه به خطر تشدید بحران در منطقه، هیچ گزینه‌ای را برای مواجه شدن با این خطر مناسب نمی‌داند.
بی‌بی‌سی خاطرنشان کرد: هرگونه مداخله نظامی غرب پای اسرائیل را به میان خواهد کشید و سوریه آن را گواه دیگری بر این ادعای خود خواهد آورد که ناآرامی در کشورش بخشی از توطئه غرب، صهیونیسم و سلفی‌هاست تا این کشور را که سنگر مقاومت در برابر اسرائیل است، از بین ببرد. استراتژی غرب در واقع این بوده است که با حفظ موازنه، سوریه چنان تحت فشار قرار بگیرد که بشار اسد برکنار شود و گفت‌وگو برای تشکیل دولت موقتی شروع شود که در آن دستگاه حاکمه نقشی نداشته باشد و به ثبات و ساختار دولتی هم لطمه‌ای وارد نیاید. اما هیچ نشانه‌ای از ثمربخش بودن این گزینه در دست نیست.
بی‌بی‌سی ادامه می‌دهد: «تمام نشانه‌ها حاکی از آن است که رژیم سوریه با تمام قدرت خواهد جنگید. از آن گذشته متحدین استراتژیک سوریه به‌ویژه ایران، روسیه و حزب‌الله اجازه تسلیم شدن را نخواهند داد. از آن گذشته، غرب با این واقعیت رو‌به‌روست که میانه‌روهای ائتلاف مخالفان دولت سوریه که چشم امید به آن‌ها دوخته‌اند دارای کفایت و سیاست مشخصی برای حل بحران جاری نیستند و عملا گروه‌های افراط‌گرا و اکثرا وابسته به شبکه القاعده اداره امور را به دست گرفته‌اند.»
جیم میور تاکید می‌کند: «تجربه عراق به غرب نشان داده است که مداخله نظامی در سوریه ممکن است به تجزیه آن کشور بیانجامد و وضعیتی غیرقابل کنترل به وجود آورد. غرب از آن بیم دارد که در چنین موقعیتی گروه‌هایی که دشمن خود به شمار می‌آورد کنترل امور را به دست گیرند. روسیه و آمریکا در این مورد نظر مشترکی دارند. هرچند دستیابی به یک راه حل سیاسی بعید به نظر می‌رسد، اما در صورت مداخله نظامی غرب این گزینه به‌ کلی از گردونه خارج خواهد شد».
در همین حال پایگاه اینترنتی روز آن‌لاین درباره علت آشفتگی‌های اخیر آمریکا را توضیح داد و نوشت: در حال حاضر دولت سوریه با حمایت ایران و روسیه و نیز با کمک‌های بی‌دریغ حزب‌الله لبنان توانسته است تاحدود زیادی اراضی اشغال شده را از دست شورشیان خارج کند و به ثباتی تقریبا نسبی دست یابد. برخلاف چند ماه پیش، در حال حاضر شورشیان سوریه تقریبا از هیچ برتری نظامی برخوردار نیستند و ارتش سوریه تا حدود زیادی کنترل اوضاع را در اختیار دارد.

 


قالیباف با آسوده کردن خاطر محسن هاشمی به وی گفته که درشهرداری می‌ماند.
سایت‌ آینده آن‌لاین که به خانواده هاشمی و اصلاح‌طلبان نزدیک است از ملاقات محسن هاشمی با قالیباف خبر داد و از قول منابع آگاه نوشت: این دیدار در ارتباط‌ با موضوع انتخاب شهردار بوده و قالیباف طی آن به هاشمی گفته که قصد دارد در شهرداری بماند.
آینده می‌افزاید: پیش از این حسن روحانی، رئيس‌جمهوری دولت یازدهم به قالیباف پیشنهاد کرده بود ریاست سازمان حفاظت محیط زیست را بپذیرد قالیباف اما این پیشنهاد روحانی را رد کرده و در پاسخ گفته «در شهرداری تهران می‌توانیم در خدمت شما باشیم.»
بنا بر برخی گزارش‌های دیگر شهردار تهران از رئيس‌جمهور خواسته سنت سابق در زمینه حضور شهردار تهران در جلسات کابینه را برای خدمات‌رسانی بهتر به پایتخت احیا کند. گفته می‌شود با قطعی شدن تصمیم قالیباف برای ادامه خدمتگزاری در شهرداری تهران، تعداد آرای وی که 17 رای برآورد می‌شد افزایش پیدا کرده است.
در همین حال محسن پیرهادی منتخب چهارمین انتخابات شورای شهر تهران اعلام کرد قالیباف رای حداکثری را در میان اعضای شورا دارد اما عده‌ای علاقمند به سیاسی بازی هستند.
وی به فارس گفت: از عوامل انتخاب قالیباف به عنوان شهردار تهران، این است که رای حداکثری و اتفاق آرای اعضای شورای شهر را دارد، تعدادی از اصلاح‌طلبان شورای شهر به دلیل کارآمدی قالیباف به وی رای می‌دهند و تنها گزینه‌ای است که می‌تواند تعامل خوبی را برقرار کند.
پیرهادی بیان داشت: برای انتخاب شهردار براساس شاخص‌ها حرکت می‌کنیم و قائل بر این هستیم که با نظر جمع 31 نفر اعضای شورا شهر، شهردار جدید تهران را انتخاب کنیم.
وی با بیان اینکه در شورای شهر اصولگرا و اصلاح‌طلب نداریم گفت: عده‌ای علاقه دارند فضا را سیاسی کنند.
صلاحیت محسن هاشمی در انتخابات شورای شهر از سوی هیئت‌های اجرایی و نظارت رد شد و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها نیز بر همین حکم پافشاری کرد.

 


صادق زیباکلام آب پاکی را روی دست فتنه‌گران و اصلاح‌طلبان ریخت و گفت مجلس به توفیقی در صورت معرفی وی برای وزارت علوم رأی نخواهد داد.
وی در مصاحبه با «آریا» به رغم دفاع از توفیقی گفت: بنده شک دارم مجلس به توفیقی رأی اعتماد بدهد زیرا به همان دلیلی که نمایندگان به میلی‌منفرد رأی اعتماد ندادند به همان دلیل به توفیقی هم رأی نخواهند داد. در واقع اگر میلی‌منفرد مقصر شناخته شود جرم دکتر توفیقی خیلی بیشتر از ایشان است.
وی تأکید کرد: وقتی مجلس معتقد بود میلی‌منفرد در حالی که از کنار فتنه رد می‌شده باد فتنه وی را گرفته است آقای توفیقی شرایط بدتری دارد. در واقع نه تنها باد فتنه دکتر توفیقی را گرفته بلکه رو در رو و شاخ به شاخ با فتنه تصادم و تصادف کرد از این جهت فکر می‌کنم مجلس به هیچ وجه به وی رأی اعتماد ندهد اما با توجه به مصیبت‌هایی که در 4 سال اخیر به دانشگاه‌های کشور وارد شده است بنده به دکتر روحانی پیشنهاد می‌کنم آقای توفیقی را فعلاً برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی نکند و از سه ماه مهلت قانونی که دارد استفاده کند و دکتر توفیقی به عنوان سرپرست به وظایف خود عمل کند و اساتید اخراج شده و دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه‌ها بازگردانده شوند و پس از سه ماه فردی که کمتر در مظان اتهام فتنه قرار دارد به مجلس معرفی شود تا بتواند رأی اعتماد را به دست آورد.
همزمان عطاءالله سلطانی عضو کمیسیون آموزش مجلس به فارس گفت: معرفی توفیقی به مجلس یک اشتباه بزرگ است. میلی منفرد که از مجلس رأی اعتماد نگرفت، وضعش از آقای توفیقی بهتر بود. فتنه برای نمایندگان یک شاخص است. درست است نظام بزرگواری کرده و با فتنه‌گران برخوردی نکرده اما نمایندگان در احراز صلاحیت برای وزارتخانه‌ها این موضوع را مد نظر قرار می‌دهند زیرا افراد فعال در فتنه و حامیان آنها در مواقع خطر کشور را تنها می‌گذارند.
سلطانی با اشاره به اظهارات جعفر توفیقی که به تازگی فیلم آن از سوی رسانه‌ها منتشر شده است، گفت: آقای توفیقی حرف نگفته نگذاشت و این جای تأسف دارد.

 


نصب تعداد زیادی بیلبورد تبریک خطاب به یکی از معاونان رئیس‌جمهور در ورودی‌ها و خروجی‌های شهر رشت موجب شگفتی ناظران شده است.
به گزارش «جهان»، در این بیلبوردها که در بعضی موارد فاقد امضا هستند، به محمدباقر نوبخت، جهت تصدی سمت معاونت معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی تبریک گفته شده است. بیلبوردها حاوی عکس‌های نوبخت نیز هست.
هزینه‌های گسترده و ادامه‌دار برای تبریک به اعضای دولتمردان در حالی است که اعضای هیئت دولت در همان ابتدا خواستار توقف چنین اقداماتی شده‌اند. حتی محمدرضا صادق مشاور ارشد رئیس‌جمهور این موضوع را در رسانه‌ها اعلام کرد. اما به نظر می‌رسد درخواست هیئت دولت برای عده‌ای از مدیران چندان جدی نیست و رسم مذموم «تملق‌گویی» همچنان در بدنه دولت وجود دارد.
درج آگهی تبریک در رسانه‌ها، ارسال گل، نصب بیلبورد و... علاوه بر هزینه‌های گزاف در شرایط کنونی تحریم و اوضاع اقتصادی نامطلوب، سبب صرف وقت و توجه مقامات ارشد دولت به این موضوع و تضعیف توان آنان در تحقق اهداف و وظایفشان می‌شود.
بر این اساس افکار عمومی انتظار دارد که مسئولان مربوطه و طرف تبریک، با جدیت با این تملق‌گویی‌ها برخورد کنند و زمینه تداوم این رفتار زشت را از بین ببرند. به تجربه ثابت شده که معمولا هزینه‌کنندگان این تبلیغات پرخرج، هزینه‌های خود را با لطایف‌الحیل از بیت‌المال جبران می‌کنند و در واقع این هزینه‌های هنگفت نهایتا از کیسه مردم می‌رود!

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10