(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 05 شهریور 1392 - شماره 20576

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
رهبر انقلاب در دیدار پادشاه عمان تاکید کردند
آتش تکفیری‌ها در منطقه دامن حامیان آنها را خواهد گرفت
پای درس علی(ع)
اخبار ادبی و هنری
با حكم وزير ارشاد سعيد اوحدي به رياست سازمان حج و زيارت منصوب شد
هافینگتون پست: ایران محور تعادل در منطقه است
صدور رواديد زائران حج تمتع آغاز شد
فارین پالیسی اسناد سیا را منتشر کرد
کمک آمریکا به صدام در حمله شیمیایی به ایران
دانشنامه حضرت امام صادق(ع) در دسترس قرار گرفت
ثبت‌نام کارشناسی ارشد فراگیر پیام‌نور از مهرماه
سفیر ایران در سوریه: آمریکا از وقایع پس از اشغال عراق و افغانستان عبرت بگیرد
به دلیل توهین به مقدسات یک نشریه محلی در کرمان توقیف شد
خودروی هزاران راننده متخلف در یک قدمی توقیف
دانش‌آموز اهوازی طلای کشتی فرنگی جهان را به گردن آویخت
کهنسال‌ترین رزمنده ارسنجان به دیار باقی شتافت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان: تجویز بی‌رویه دارو سرمایه‌ها را هدر می‌دهد
درخشش دانش‌آموزان خوزستانی در مسابقات داستان‌نویسی و فیلم
شرکت پشتیبانی امور دام خبر داد
توزیع یک میلیون و 200هزارتن علوفه
بیست‌ونهمین کنفرانس فیزیک ایران در بیرجند آغاز شد
تهیه نرم‌افزار بانک جامع جنت‌البقیع در اصفهان
پایان جشنواره ملی نمایش عروسکی با معرفی برترین‌ها
مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن: 95 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود
   


حضرت امام خمینی(ره): منطق انبیاء این است که اشداء باید باشند بر کفار و بر کسانی که دشمن بشریت هستند. بین خودشان هم رحیم باشند و آن شدت هم رحمت است.

 


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر روز دوشنبه در دیدار سلطان قابوس پادشاه عمان و هیئت همراه با اشاره به روابط دوستانه و گرم ایران و عمان و سابقه خوبی که از کشور و دولت عمان در ذهن ملت ایران وجود دارد تأکید کردند: زمینه‌های متعددی برای گسترش بیش از پیش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف به ویژه در بخش گاز وجود دارد.
ایشان کشور عمان را یک همسایه خوب و حقیقی برای جمهوری اسلامی ایران برشمردند و درخصوص مسائل منطقه افزودند: منطقه، اکنون در شرایط حساس و خطیری قرار گرفته که نیازمند هماهنگی بیشتر دو کشور است.
رهبر انقلاب اسلامی، شرایط منطقه را در معرض بحران، توصیف کردند و گفتند: علت اصلی وضعیت فعلی منطقه، دخالت‌های گوناگون از بیرون منطقه است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی از مسائل خطرناک در منطقه را دخالت دادن مسائل دینی، فرقه‌ای و مذهبی در اختلاف‌های سیاسی کشورها دانستند و افزودند: متأسفانه با حمایت برخی کشورهای منطقه، یک گروه تکفیری شکل گرفته که با همه گروه‌های مسلمان درگیر است اما حامیان این جریان باید بدانند که این آتش، دامان آن‌ها را نیز خواهد گرفت.
ایشان با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی نیز یک تهدید دائمی در منطقه و مورد حمایت همه‌جانبه آمریکا است، خاطرنشان کردند: رژیم فاسد صهیونیستی با دارا بودن انبارهای گسترده سلاح‌های کشتار جمعی بسیار خطرناک، تهدیدی جدی برای منطقه است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: منطقه نیازمند امنیت عمومی است و این هدف مهم تنها با اعلام ممنوعیت واقعی سلاح‌های کشتار جمعی در منطقه، محقق خواهد شد.
در این دیدار که آقای روحانی رئیس جمهور نیز حضور داشت، سلطان قابوس با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی، روابط ایران و عمان را با توجه به پیوندهای تاریخی و فرهنگی دو کشور، بسیار خوب خواند و گفت: در مذاکرات با رئیس جمهور ایران زمینه‌های گسترش بیشتر روابط در بخش‌های مختلف از جمله اقتصادی، ترانزیتی و به ویژه در حوزه گاز، بررسی شد.
وی با تأیید سخنان رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر شرایط حساس و خطیر منطقه و تهدید رژیم صهیونیستی تأکید کرد: برون‌رفت از شرایط کنونی نیازمند در نظر گرفتن مصالح مردم و همکاری کشورهای منطقه است.

 


به آنچه در قرآن آمده عمل کن!
امیرالمومنین علی(ع) در نامه‌ای به مالک اشتر حاکم مصر او را به ترس از خدا فرمان می‌دهد، و اینکه اطاعت خدا را بر دیگر کارها مقدم دارد، و آنچه در کتاب خدا آمده، از واجبات و سنت‌ها را پیروی کند، دستوراتی که جز با پیروی آن رستگار نخواهد شد، و جز با نشناختن و ضایع کردن آن جنایتکار نخواهد گردید.
به او فرمان می‌دهد که خدا را با دل و دست و زبان یاری کند، زیرا خداوند پیروزی کسی را تضمین کند که او را یاری دهد، و بزرگ دارد آن کس را که او را بزرگ شمارد.
و به او فرمان می‌دهد تا نفس خود را از پیروی آرزوها باز دارد، و به هنگام سرکشی رامش کند، که: «همانا نفس همواره به بدی وامی‌دارد جز آن که خدا رحمت آورد»
نهج‌البلاغه- نامه 53

 


مستندات تخلفات «خانه منحله سینما» توسط مجلس منتشر می‌شود
کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گزارشی را درباره خانه سینمای سابق منتشر می‌کند.
به گزارش فارس، در این گزارش قرار است اتفاقات اخیر خانه سینما و همچنین سیر تعطیلی دائم این تشکل بررسی شود.چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز با انتشار گزارش 85 صفحه‌ای خانه سینمای سابق را یک تشکل غیرقانونی با تخلفات قانونی نامیده بود که کمیسیون فرهنگی نیز در گزارش تحقیقی خود مستنداتی را درباره این تشکل منتشر خواهد کرد.برخی اعضای کمیسیون فرهنگی چندی پیش عنوان کردند که فعالیت‌های خانه سینمای سابق را رصد می‌کنند.
انتقاد یک کارگردان از سکوت سینماگران در مقابل شهادت 2 هنرمند
یک کارگردان از سکوت سینماگران در برابر شهادت دو مستندساز انتقاد کرد.
مسعود ده‌نمکی درباره شهادت «هادی باغبانی» و «اسماعیل حیدری» و سکوت سینماگران در برابر این جنایت به فارس گفت: فکر می‌کنم به نوعی کسانی که معتقد به غیرخودی و خودی در حوزه سینما هستند در برابر شهادت دو مستندساز غیرمسئولانه رفتار می‌کنند. بحث ما اینجا دو طرف دعوای سینمای ایران نیست که البته هر دو طیف را دربرمی‌گیرد. چگونه است که بر سر مسائل حاشیه‌ای بیانیه می‌دهند و موضع می‌گیرند اما درباره شهادت دو همکار و مستندساز حتی واکنش صنفی از خود نشان نمی‌دهند.وی در ادامه گفت: من از هر دو طیف سینمای ایران که امروز مدعی دفاع از حقوق هنرمندان عرصه سینما هستند سؤال می‌کنم آیا این دو مستندساز حتما باید بخشی از طرف دعوا می‌بودند تا در مراسم تشییع آنها شرکت می‌کردند و یا بیانیه‌ای می‌دادند؟ من برخلاف این دو طیف که انواع اتهامات را به یکدیگر وارد می‌کنند، سران هر دو طیف را از چهره‌های مسلمان می‌دانم اما سکوتشان را در برابر این اتفاق درک نمی‌کنم.
ده‌نمکی در ادامه تاکید کرد: شاید بتوان گفت حتی نهادهای فرهنگی-مذهبی خارج از بدنه سینما به نوعی غیرمسئولانه در خصوص این دو مستندساز رفتار می‌کنند. حتماً باید افرادی ادای اپوزیسیون در بیاورند یا سیاه‌نمایی درباره مسائل کشور داشته باشند و فیلم برای حضور در جشنواره‌ها بسازند تا صنوف مرتبط با عرصه سینما یا نهادهای حکومتی و یا حتی چهره‌های شاخص فرهنگی ما احساس کنند این دو نفر از اعضای خانواده بودند که به شهادت رسیدند. آیا واقعاً اگر این اتفاق در یک جای دیگر دنیا برای مستندساز یا ژورنالیست می‌افتاد هنرمندانشان این‌گونه برخورد می‌کردند؟کارگردان سه‌گانه «اخراجی‌ها» در ادامه گفت: آدم وقتی این‌گونه واکنش‌های گزینشی را می‌بیند بیشتر به صداقت دعواهای امروز سینما که دغدغه صنف و سینماگر و هنر و هنرمند در آن عنوان می‌شود، شک می‌کند.
وی افزود: فکر می‌کنم مشکل سینمای ما در همین تبعیض‌ها و انحصارطلبی‌هاست، سکوت‌های بی‌موقع و واکنش‌های نابجا مشکل‌ساز شده است. چطور درباره دستگیری برخی از مستندسازها احساس مسئولیت می‌کنیم اما در برابر کشته شدن مستندسازهای دیگر سکوت می‌کنیم. چطور در برابر قاچاق یک فیلم تظاهرات می‌کنیم، در برابر قاچاق فیلم دیگری که مورد پسندمان نیست سکوت رضایت‌مندانه در پیش می‌گیریم.
معاونان سینمایی و هنری وزارت ارشاد معرفی شدند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی احکامی، برخی از معاونان خود را منصوب کرد.
علی جنتی روز گذشته با صدور حکم‌های جداگانه‌ای معاونان سینمایی، هنری و توسعه منابع وزارت ارشاد را معرفی کرد.
طی حکمی وزیر ارشاد،‌«حجت‌الله ایوبی» به سمت معاون وزیر و رئيس سازمان سینمایی و سمعی و بصری منصوب شد. در متن حکم علی جنتی خطاب به ایوبی ‌آمده است: ‌«نظر به مراتب علمی و تجربیات ارزشمند جنابعالی به موجب این حکم به سمت معاون وزیر و رئيس سینمایی و سمعی و بصری منصوب می‌شوید. امید می‌رود با استعانت از خداوند متعال و بهره‌گیری از کلیه ظرفیت‌های موجود و نیروهای کارآمد و توانمند در رشد و اعتلای سینمای متعهد ایران، تقویت انسجام در حوزه هنر هفتم، ایجاد فرصت‌های جدید برای حضور فعال در جشنواره‌های بین‌المللی، پرورش استعدادهای جوان، حمایت از آثار برجسته سینمایی و بازنگری در ساختار مدیریت سینمایی موفق و موید باشید.»
حجت‌الله ایوبی سمت‌هایی چون رئيس مؤسسه فرهنگی سازمان اکو، مدیر کل آموزش دانشگاه امام صادق(ع)، مدیر کل پژوهش‌های سیاسی سازمان صدا و سیما، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، معاونت اجتماعی وزارت کشور و معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور را در کارنامه خود دارد.همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی «علی اصغر کاراندیش مروستی» را به‌عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه منصوب کرد. در متن این حکم آمده است: «امید می‌رود با استعانت از خداوند متعال و همکاری و هماهنگی با کلیه معاونت‌ها و سازمان‌های وابسته و سایر واحدهای وزارت در برنامه‌ریزی و اجرای قوانین و مقررات مالی و محاسباتی و انجام سایر وظایف محوله موفق و موید باشید.»
وزیر ارشاد همچنین در حکم دیگری «علی مرادخانی» را به عنوان معاون امور هنری این وزارتخانه منصوب کرد. در متن این حکم آمده است:‌«نظر به سوابق و تجربیات ارزشمند جنابعالی در رشته‌های مختلف هنری به موجب این حکم به سمت معاون امور هنری منصوب می‌شوید. امید می‌رود با استعانت از خداوند متعال و بهره گیری از کلیه ظرفیت‌های موجود و نیروهای کارآمد در رونق بخشیدن به فعالیت‌های هنری، حمایت از تولید آثار و محصولات هنری، تقویت نهادهای صنفی و توسعه حضور فرهنگی - هنری ایران در جهان موفق و موید باشید.»
ابراز نگرانی سردبیران روزنامه‌های اروپایی از نقض آزادی بیان در انگلیس
سردبیران چهار روزنامه اروپایی با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، در هفته‌نامه بریتانیایی آبزرور از نقض آزادی بیان در بریتانیا ابراز نگرانی کرده‌اند.
سردبیرهای روزنامه‌های پولیتیکن دانمارک،‌ داگنس نیهتر سوئد و آفتنپوستن و هلسینگین فنلاند در نامه خود بازداشت شریک زندگی یکی از خبرنگاران گاردین را نمونه‌ای از آزار و اذیت روزنامه‌نگاران توصیف کرده‌اند.
گفتنی است، روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت چندی پیش گزارش داد: انگلیس تشکیلاتی بزرگ در یکی از کشورهای خاورمیانه دارد تا به طور گسترده تلفن‌ها، ایمیل‌ها و دیگر تبادلات اطلاعاتی در منطقه خاورمیانه را مورد شنود قرار دهد.
ایندیپندنت می‌گوید از میان اسناد افشاشده توسط ادوارد اسنودان درباره فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد این تشکیلات قادر است با قرار گرفتن در مسیر فیبرهای نوری به اطلاعات در حال مبادله به واسطه آنها رخنه کند.

 


علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي طي حكمي سعيد اوحدي را به سمت معاون وزير و رئيس سازمان حج و زيارت منصوب كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج، متن حكم علي جنتي به این شرح است: نظر به سوابق علمي و تجربيات ارزشمند جنابعالي در حوزه حج و زيارت و گردشگري به موجب اين حكم به سمت معاون وزير و رئيس سازمان حج و زيارت منصوب مي‌شويد.
اميد مي‌رود با استعانت از خداوند متعال و هماهنگي كاري با نماينده محترم ولايت فقيه در آن سازمان و بهره‌گيري از كليه نيروهاي كارآمد و باتجربه در جهت تقويت و گسترش امور حج و زيارت، بهره‌گيري بهينه از امكانات مالي سازمان و ارائه خدمات خالصانه به حجاج، معتمرين و زائران عتبات مقدسه، موفق و مويد باشيد.

 


یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نقش جمهوری اسلامی ایران را به عنوان «محور تعادل» در حل بحران‌های موجود در منطقه ارزیابی کرد.
روزنامه آمریکایی هافینگتون پست در این گزارش نوشت: زمان آن فرا رسیده است که ایالات متحده از هزینه کردن منابع، حسن‌نیت و اعتبار خود برای تاثیرگذاری بی‌نتیجه در تحولات مصر، سوریه و دیگر کشورهای عربی دست بردارد. وقت آن رسیده که آمریکا باور کند که خاورمیانه در میانه جنگی داخلی است که نقشه تدوین شده توسط قدرت‌های استعماری بریتانیا و فرانسه در 80 سال قبل را تغییر می‌دهد.
برای مثال در مصر، ایالات متحده ادعا می‌کند که در حال تلاش برای توسعه کشوری دموکراتیک است که در آن مردم در راس بوده و نظامیان از سیاستمداران دستور بگیرند. اما این ادعای آمریکا کاملا در جهت عکس خواسته‌های نزدیک‌ترین متحدانش در منطقه است. عربستان سعودی، امارات عربی متحده، کویت و حتی اسرائیل همه از کودتای نظامی علیه اولین رئیس‌جمهور منتخب مصر حمایت می‌کنند.
بر اساس این گزارش، غیرقابل تصور است که ایالات متحده، متحدین نزدیکش در منطقه را از دست دهد، آن هم در حالی که برخی از آنها میزبان پایگاه‌های ایالات متحده در خاورمیانه هستند. مصری‌ها این مساله را می‌دانند و نه تنها آن‌ها که شهروندان هر کشوری در خاورمیانه این مسئله را می‌دانند. با این حال، آمریکا همچنان از گسترش دموکراسی به عنوان سیاست خارجی خود در خاورمیانه نام می‌برد، سیاستی خودفریبنده که سرشار از تناقض است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: بگذارید کشورهای عربی خود موازنه جدید قوا را تعیین کنند، موازنه‌ای که از نظر خودشان مناسب است. شاید این موازنه جدید زیبا به نظر نرسد اما دیگر جنگ داخلی هم در بین نخواهد بود. این نظم جدید حتی ممکن است به پایان حضور ایالات متحده در منطقه بینجامد و شاید هم نینجامد.
در ادامه گزارش هافینگتون پست آمده است: اما یک کشور مسلمان در منطقه وجود دارد که ایالات متحده در صورت صرف قدرت دیپلماسی خود در آن می‌تواند شکاف‌های بزرگ را بهبود بخشد: «ایران». ایران کشوری با 75 میلیون جمعیت و دارای اهمیت ژئوپلتیک و دارای مرز با کشورهایی است که برای ایالات متحده دارای اهمیت بسزایی هستند. ایران کشوری است که همواره وزین خواهد بود و یکی از چرخ‌های تعادل‌بخش منطقه خواهد بود.
علاوه بر آن، ایران کشوری اسلامی است که به یک دموکراسی بومی دست یافته و در آن وزیر خارجه‌ای جدید بر سر کار آمده است که دیپلماتی کهنه‌کار است و نماینده سابق ایران در سازمان ملل متحد بوده است.
به گزارش فارس، این گزارش در پایان تاکید کرده که وقت آن رسیده تا سیاست خارجی آمریکا از تلاش برای افزایش نفوذ در کشورهای عربی به سوی ایران متوجه شود. تلاش در چنین مسیری نتایج بزرگی برای ایالات متحده، منطقه و جهان خواهد داشت.

 


صدور رواديد حجاج از شنبه دوم شهريور‌ماه شروع شده است و بر اساس برنامه‌ريزي انجام شده تا بيست روز ديگر رواديد همه زائران صادر خواهد شد.
به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني حج، بر اساس زمان‌بندي سازمان حج و زيارت گذرنامه و مدارك بيش از ۹۰ درصد زائران و عوامل حج ۹۲ تحويل كنسولگري عربستان شده است كه ۱۰ درصد ديگر نيز تا آخر اين هفته تحويل داده خواهد شد.
بر اين اساس نيمي از گذرنامه‌ها به سفارت عربستان در تهران ارائه خواهد شد و نيمه ديگر آن به كنسولگري عربستان در مشهد مقدس داده مي‌شود تا روند صدور رواديد سريع‌تر انجام شود.
شايان ذكر است، رواديدی كه عربستان جهت انجام مناسك حج صادر مي‌كند، مخصوص تردد در شهرهاي مكه و مدينه است و زائران نمي‌توانند با اين رواديد در ديگر شهرها و مناطق عربستان تردد كنند.
اين گزارش حاكي است، تا به حال در مورد صدور رواديد زائراني كه سازمان به سفارت عربستان تحويل داده مشكلي نبوده است و تقريبا همه زائران ويزا گرفته‌اند.گفتني است، در سال جاري ۶۳ هزار و ۹۹۰ نفر زائر از كشور به حج مي‌روند كه اولين گروه زائران از ۲۳ شهريور به سرزمين وحي اعزام مي‌شوند.

 


در حالی‌که طی روزهای اخیر علی‌رغم حملات شیمیایی تروریست‌ها علیه مردم سوریه، کاخ‌سفید در یک جنگ روانی تمام‌عیار دولت سوریه را نشانه گرفته است؛ نشریه فارین پالیسی در افشاگری بی‌سابقه‌ای تصریح کرد اسناد سیا نشان می‌دهد آمریکا به صدام در حمله شیمیایی به جمهوری اسلامی ایران کمک کرده است.
فارین پالیسی در این مورد نوشته است: دولت آمریکا ممکن است گزینه اقدام نظامی علیه دولت سوریه را در پاسخ به حمله‌ای شیمیایی به یکی از مناطق حومه دمشق بررسی کند. اما یک نسل قبل‌تر، نهادهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا از حملات شیمیایی‌ای مطلع بودند و هیچ‌کاری در قبال آن نکردند که بسیار بدتر از هر حمله‌ای بود که تاکنون در سوریه رخ داده است.
به نوشته این مجله معتبر آمریکایی در سال 1988، در روزهای پایانی جنگ ایران و عراق، آمریکا به واسطه تصاویر ماهواره‌ای متوجه شد که ایران در آستانه باز کردن معبری بزرگ در دل لایه‌های دفاعی عراق و رسیدن به دستاوردی راهبردی قرار دارد. مقامات اطلاعاتی آمریکا در حالی محل نفوذ نیروهای ایرانی را به اطلاع عراقی‌ها رساندند که به خوبی می‌دانستند «صدام حسین» با تسلیحات شیمیایی از جمله عامل اعصاب «سارین» به آن‌ها حمله می‌کند. تصاویر و نقشه مسیر پیشروی نیروهای ایرانی، محل استقرار تاسیسات پشتیبانی و لجستیکی و جزئیاتی در مورد سامانه‌های پدافندی‌ ایران، از جمله اطلاعاتی بود که آمریکا به عراق منتقل کرد. عراقی‌ها پیش از آن هم در اوایل سال 1988 با کمک تصاویر و نقشه‌های ماهواره‌ای و دیگر اطلاعاتی که از آمریکا دریافت کرده بودند، چهار حمله شیمیایی گسترده دیگر نیز با گاز «خردل» و «سارین» انجام داده بودند.
در ادامه گزارش فارین پالیسی آمده است: مقامات آمریکایی همواره اطلاع و رضایت خود از حملات شیمیایی عراق را انکار کرده و تاکید کرده‌‌اند که دولت «صدام» هیچ‌گاه به آن‌ها اعلام نکرد که قصد دارد از این تسلیحات استفاده کند. اما «ریک فرانکونا» سرهنگ بازنشسته نیروهای هوایی آمریکا که در زمان حمله 1988 وابسته نظامی آمریکا در بغداد بود، تصویری متفاوت ارائه می‌دهد. وی می‌گوید: عراقی‌ها هیچ‌وقت به ما نگفتند که می‌خواهند از گاز اعصاب استفاده کنند. لازم نبود بگویند. ما از قبل می‌دانستیم.
فارین پالیسی با استناد به اسناد منتشر شده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در ادامه می‌نویسد: اسناد تازه افشا شده سیا و اظهارات افرادی مثل فرانکونا نشان می‌دهد که آمریکا مستندات قاطعی از حملات شیمیایی عراق از اوایل سال 1983 در اختیار داشته است. در آن زمان ایران در مجامع عمومی می‌گفت عراق از تسلیحات غیرقانونی استفاده کرده و شکایتی را نیز برای ارائه به سازمان ملل آماده می‌کرد. اما این پرونده شواهد کافی علیه عراق نداشت. این در حالی است که نهادهای اطلاعاتی آمریکا در گزارش‌های فوق محرمانه و یادداشت‌هایی که در اختیار مقامات ارشد اطلاعاتی قرار گرفته بود، چنین شواهدی را در اختیار داشتند. با این حال، سیا از ارائه آن‌ها و اظهارنظر در مورد این پرونده خودداری کرد.
این مجله آمریکایی با اذعان به رویکرد دوگانه آمریکا در مورد حملات شیمیایی در سوریه و جنگ 8 ساله ایران می‌افزاید: برخلاف امروز که بحث‌های داغی در مورد لزوم مداخله نظامی آمریکا در سوریه در پاسخ به حمله شیمیایی ادعایی، مطرح می‌شود، سه دهه قبل آمریکا رویکردی منفعلانه در قبال حملات شیمیایی پرتعداد و گسترده صدام علیه دشمنان و حتی مردم خودش در پیش گرفت. دولت ریگان به این نتیجه رسیده بود که این حملات می‌تواند به پایان جنگ کمک کند و بهتر است که ادامه داشته باشد. سیا به این جمع‌بندی رسیده بود که حتی در صورت افشای این حملات، اعتراضات و محکومیت‌های جهانی به راحتی خاموش می‌شود.
فارین پالیسی تاکید می‌کند که مقامات ارشد سیا، از جمله «ویلیام کیسی» مدیراطلاعات مرکزی این سازمان که از دوستان صمیمی «رونالد ریگان» رئیس‌جمهور آمریکا بود، از محل کارخانه تولید تسلیحات شیمیایی عراق مطلع بوده است. عراق در این کارخانه سخت تلاش می‌کرد تا به حد کافی عامل خردل تولید کند تا بتواند پاسخگوی نیاز نیروهای خود در خط مقدم باشد. وی مطلع بود که عراق قصد دارد تجهیزاتی از ایتالیا خرید کند تا سرعت تولید مهمات و بمب‌های حاوی گازهای شیمیایی را افزایش دهد. و اطلاع داشت که عراق ممکن است از عوامل اعصاب علیه نیروها و حتی شهروندان ایرانی استفاده کند.
سیا در یکی از اسناد خود می‌نویسد که استفاده از عوامل اعصاب می‌تواند «تاثیر چشم‌گیری بر تاکتیک حملات جمعی ایران داشته باشد و آن‌ها را وادار به تغییر تاکتیک کند». ایرانی‌ها با استفاده از این تاکتیک به صورت جمعی و ناگهانی به سمت مواضع نیروهای نظامی عراق حمله می‌کردند، که این تاکتیک در برخی نبردها بسیار موثر واقع شده بود. سیا در مارس 1984 گزارش می‌کند که عراق «در جبهه البصره» استفاده از عوامل اعصاب را آغاز کرده و به نظر می‌رسد تا اواخر پاییز بتواند میزان استفاده از این عوامل را به حدی برساند که از لحاظ نظامی بتواند در روند نبرد تاثیرگذار باشد.
به نوشته فارین پالیسی، اسناد سیا نشان می‌دهد دو سوم تمام حملات شیمیایی عراق در 18 ماه پایانی جنگ انجام گرفت. تا سال 1988 اطلاعات آمریکا آزادانه و به صورت مداوم برای ارتش عراق ارسال می‌شد. در مارس همان سال عراق حمله‌ای شیمیایی با استفاده از عامل اعصاب به روستای حلبچه در شمال عراق انجام داد.
یک ماه بعد از آن عراقی‌ها با استفاده از بمب‌های حاوی گاز سارین، جزیره فاو در جنوب شرقی را که نیروهای ایرانی در آن مستقر شده بودند، بمباران کرد و توانست با این کار تمام جزیره را بازپس گیرد. گرفتن فاو موجب شد تا عملیات ایران علیه بصره هیچ‌گاه انجام نشود. به گفته فرانکونا، نتایج این عملیات موجب خرسندی واشنگتن شد چرا که ایرانی‌ها نتوانستند حمله مورد نظرشان را انجام دهند.
به نوشته فارین پالیسی فرانکونا پس از این حمله در فاو حضور یافته و تعداد زیادی از سرنگ‌هایی که از آن‌ها برای تزریق «آتروپین» جهت درمان اثرات‌کشنده گاز «سارین» استفاده شده بود را مشاهده کرده است. وی تعدادی از این سرنگ‌ها را که شاهدی بود بر استفاده عراق از تسلیحات شیمیایی به بغداد منتقل کرده است.
به گفته وی عراق بعد از آن دستکم سه بار دیگر حملات گسترده‌ای را با تسلیحات شیمیایی انجام داده و در آن با استفاده از بمباران‌های گسترده و ایجاد دود تلاش کرده است شیمیایی بودن این حملات را مخفی کند.

 


در آستانه سالروز شهادت رئيس مذهب جعفري، دانشنامه امام جعفر صادق(ع) با ۳۱۶ مطلب، به همت محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج، مدير اجرايي پايگاه حوزه گفت: اين دانشنامه در قالب ۱۲ موضوع شامل مطالبي از جمله، پرسش و پاسخ، گزيده كتاب و پايان‌نامه‌هاي دانشجويي، مقالات، مجلات و... مي‌باشد كه براي استفاده كاربران بر روي پايگاه اينترنتي حوزه به‌روزرساني شد.
هادي دهقان، هدف از توليد اين درختواره مذهبي و مناسبتي را جمع‌آوري كليه اطلاعات مورد نياز محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه درباره امام جعفرصادق(ع) عنوان كرد.وي به نمايه‌هاي اصلي دانشنامه اشاره كرد و اظهار داشت: شناسنامه امام، دوره امامت، شهادت امام، اخلاق و فضايل امام، آثار و آموزه‌هاي علمى امام، مذهب جعفري و تأثيرپذيري از امام و شاگردان امام، از جمله نمايه‌هاي اصلي اين دانشنامه است.
علاقه‌مندان مي‌توانند براي استفاده از اين دانشنامه غني به آدرس اينترنتي4931 http://www.hawzah.net/fa/subject/subjects/ مراجعه كنند.

 


معاون آموزشی دانشگاه پیام‌نور، زمان ثبت‌نام کنکور فراگیر کارشناسی ارشد پیام نور را مهرماه 92 اعلام کرد.
دکتر علیرضا دل‌افکار با اعلام این خبر، گفت:ثبت‌نام در کنکور فراگیر کارشناسی ارشد دانشگاه پیام‌نور از اواسط مهرماه در سامانه سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org آغاز خواهد شد.
وی درباره زمان برگزاری کنکور این دوره‌ها، گفت: کنکور فراگیر کارشناسی ارشد اواخر آذر یا اوایل دی ‌سال جاری برگزار می‌شود.
به گفته معاون آموزشی دانشگاه پیام‌نور، در هر رشته محل، بین 10 تا 15 نفر پذیرش می‌شوند.

 


سفیر ایران در سوریه به آمریکا توصیه کرد که از وقایع بعد از اشغال عراق و افغانستان و تحولات لیبی و شمال آفریقا و هزینه‌هایی که پرداخت کرده است عبرت گرفته و بی‌گدار به آب نزند.
محمدرضا رئوف شیبانی درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر حمله نظامی به سوریه خاطرنشان کرد: این اولین باری نیست که آمریکایی‌ها از امکان حمله به سوریه و از ادبیات تهدیدآمیز استفاده می‌کنند. از نظر آمریکایی‌ها برای منطقه همه احتمالات روی میز است. بر همگان ثابت شده است که آمریکا در واقع این نوع تعامل را به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود و اعمال فشار روانی بر جبهه مخالفین به کار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه باید بررسی کرد که آیا آمریکا در عمل امکان اجرایی کردن تهدیدات خود را دارد؟ افزود: بسیاری از ناظران سیاسی، نظامی و آگاهان منطقه‌ای معتقدند که شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی، حضور نیروهای بازدارنده در منطقه، موقعیت ویژه ژئواستراتژیک سوریه و همچنین وضعیت داخلی و افکار عمومی آمریکا این امکان را برای ماجراجویی جدید این کشور در منطقه فراهم نمی‌کند. در عین حال هرچند احتمال ضعیف است، اما با توجه به حجم بالای خطر، ضروری است با این تهدید با جدیت برخورد کرد. به آمریکا توصیه می‌کنیم که از وقایع بعد از اشغال عراق و افغانستان و تحولات لیبی و شمال آفریقا و هزینه‌های هنگفتی که پرداخت کرده است عبرت گرفته و بی‌گدار به آب نزند.
این دیپلمات ارشد ایرانی درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه به ایسنا گفت: با وجود تمام جنجال‌های تبلیغاتی و اعلام مواضع از سوی کشورهای غربی و حامیان معارضه که تلاش داشتند در نخستین ساعات پخش خبر دولت سوریه را عامل این حادثه نشان دهند دقت در چند مساله آشکار می‌کند که این اتهام صحیح نیست و گروه‌های تروریستی خود عامل این اقدام هستند.
وی توضیح داد: هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند بپذیرد در شرایطی که تیم بازرسی سازمان ملل متحد در دمشق به سر می‌برند در فاصله 20 کیلومتری محل استقرار این تیم دولت سوریه مرتکب چنین اقدامی شود.
شیبانی گفت: به فرض نادیده گرفتن حضور این تیم باز هم اقدام به حمله شیمیایی از سوی نظام سوریه تنها به معنای دادن بهانه‌ای محکم و قطعی به آمریکا و هم‌پیمانانش برای دخالت نظامی در سوریه و به نوعی خودکشی سیاسی خواهد بود. آیا می‌توان پذیرفت دولتی که حدود دو سال و نیم در سخت‌ترین شرایط در مقابل تمام فشارهای نظامی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی و... پایداری کرده است و در حال حاضر از نظر میدانی در شرایط و وضعیت بهتری نسبت به سابق به سر می‌برد اقدام به چنین عملی کند!
سفیر ایران در دمشق اضافه کرد: روسیه در جلسه شورای امنیت دلایلی مستدل از جمله عکس‌های ماهواره‌ای و... ارائه کرده که نشان دهنده شلیک دو موشک حاوی مواد شیمیایی از منطقه تحت سلطه معارضین به سوی غوطه شرقی بوده است. همچنین این موضوع هم مطرح شده که همین مدارک و اسناد روسیه بود که مانع صدور بیانیه رسمی برضد نظام سوریه از سوی شورای امنیت در جلسه پنجشنبه شب گذشته این شورا شد و شورا تنها به درخواست انجام تحقیقات جهت روشن شدن ابعاد حادثه اکتفا کرد.
شیبانی درباره افزایش تحرکات اخیر در سوریه علیه دولت این کشور پس از موفقیت‌های ارتش و دولت سوریه در مقابل تروریست‌ها گفت: ارتش سوریه به همراه کمیته‌های مردمی با شدت در مناطق مختلف سوریه از مناطق حومه پایتخت گرفته تا حلب و... مشغول عملیات نظامی جهت پاکسازی این مناطق از تروریست‌ها و برقراری امنیت است که با توجه به وسعت جغرافیایی انتشار گروه‌های مسلح و حمایت‌های بی‌سابقه تسلیحاتی و مالی این تروریست‌ها، انجام این عملیات نظامی نیازمند به زمان است.
وی افزود: آنچه که کاملا بارز و مشهود است و دشمنان سوریه نیز به آن اذعان دارند پیشرفت‌های ارتش و گروه‌های مردمی در ماه‌های اخیر است. از فتح منطقه استراتژیک القصیر گرفته تا پاکسازی محلات تحت سیطره معارضه در حمص و پاکسازی مناطق وسیعی در حومه پایتخت. بنابراین با توجه به این موارد به نظر می‌رسد با بحران‌آفرینی‌های کنونی اهدافی را دنبال می‌کنند. تلاش می‌کنند پیروزی‌های اخیر دولت سوریه را تحت‌الشعاع قرار دهند و جنگ روانی جدیدی با هدف تحت فشار قرار دادن سوریه و دوستانش از یک سو و تقویت روحیه معارضین از سوی دیگر به راه اندازند.
شیبانی اضافه کرد: با فرض اینکه این بحران‌آفرینی حلقه‌ای از سناریوی بزرگ منطقه‌ای باشد، طرح گسترده این موضوع در کنار انفجارهای طرابلس لبنان را می‌توان کلید خوردن عملیات سیاسی- روانی و نظامی علیه سوریه و محور مقاومت تفسیر کرد.

 


نشریه نگین کرمان با انتشار مطلبی در شماره 530 مورخه 23 مرداد ماه 1392 به توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی متهم شده است.
به گزارش ایسنا، مسیر قانونی پرونده نشریه نگین کرمان در حال طی شدن است و مدیر مسئول این نشریه به دلیل درج مطالب توهین‌آمیز به دادسرا احضار شده است.
خبرگزاری فارس هم از تجمع اعتراض‌آمیز افرادی که «فعالان فرهنگی و مذهبی» کرمان توصیف شده‌اند در مقابل دفتر این نشریه خبر داده است.

 


به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، 11 هزار و 500 راننده در آستانه ضبط گواهینامه و 105 هزار خودرو با خلافی بیش از یک میلیون تومان در آستانه توقیف قرار دارند.
سردار اسکندر مومنی با اشاره به آغاز موج دوم سفرهای تابستانی از 14 مردادماه گفت: آمارها نشان می‌دهد تاکنون 133 میلیون تردد جاده‌ای در کشور انجام شده که استان‌های البرز، تهران، مازندران، گیلان و فارس بیشترین استان‌هایی بودند که پرترددترین استان‌های کشور بوده‌اند و به طور منطقه‌ای بیشترین سفرها به نیمه شمالی، غرب و مشهد انجام شده است.
به گفته وی، آمارها نشان می‌دهد هر ساعت 377 خودرو از جاده‌های کشور تردد کرده‌اند و متوسط سرعت نیز 83 کیلومتر در ساعت بوده است.
مومنی با اشاره به اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با 45 هزار نیرو در قالب تیم‌های موتوری، خودرویی و پیاده، موج دوم سفرهای تابستانی را مدیریت می‌کنند، گفت: در عین حال 30 دستگاه بالگرد نیز بر ترافیک سفرهای تابستانی نظارت دارند.
رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: در عین رعایت قوانین و مقررات رانندگی توسط اکثر رانندگان، عده معدودی مرتکب تخلفات حادثه‌ساز می‌شوند که بر این اساس در سال جاری گواهینامه 5000 راننده پرخطر ضبط شده است.وی با اشاره به اینکه 11هزار و 500 راننده نیز در آستانه 30 نمره منفی و ضبط گواهینامه قرار دارند، گفت: این رانندگان در صورتی که تنها یک تخلف حادثه‌ساز دیگر داشته باشند، گواهینامه‌شان ضبط و از سفرهای تابستانی محروم می‌شوند. از سوی دیگر میزان نمرات منفی 91 هزار راننده نیز به 20 نمره منفی رسیده که تمام این آمارها در مقایسه با 30 میلیون راننده‌ای که در کشور داریم قابل توجه نیست. اما همین میزان اندک نیز موجب ایجاد سوانح و حوادث رانندگی می‌شود.
به گفته مومنی، بر اساس قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی، با توجه به اینکه جریمه هدف نیست، اگر رانندگانی که نمرات منفی آنها به آستانه 30 نمره رسیده است، شش ماه تخلف نکنند، تمام نمرات منفی آنها پاک می‌شود.رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه بر اساس آمارهای پلیس، 105 هزار راننده در کشور بیش از یک میلیون تومان خلافی دارند، گفت: آمارها نشان می‌دهد 68 هزار راننده‌ای که بیش از یک میلیون تومان بدهی جریمه داشته‌اند، در سال جاری بدهی خود را پرداخت کرده‌اند. از سوی دیگر پلیس با کمک سیستم‌های نرم‌افزاری و دوربین‌های نظارت جاده‌ای، برنامه جدی دارد تا نسبت به توقیف خودروهایی که بیش از یک میلیون تومان بدهی جریمه دارند، در جاده‌های کشور اقدام کنند.وی در خصوص نحوه برخورد با رانندگان پرخطر، گفت: در وهله اول این دسته از رانندگان جریمه شده و اگر دو تخلف همزمان حادثه‌ساز داشته باشند، خودروی آنها 72 ساعت توقیف شده و از سفر محروم می‌شوند و در مرحله آخر اگر میزان نمرات منفی آنها به سقف تعیین شده برسد، در بار اول گواهینامه رانندگی آنها سه ماه و بار دوم شش ماه لغو شده و در بار سوم گواهینامه آنها ابطال شده و یک سال بعد مجددا می‌توانند پس از طی دوره‌های آموزشی مربوطه درخواست گواهینامه جدید کنند.
رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: در کنار حضور فیزیکی پلیس در طرح تابستانی، دوربین‌های نظارتی و بازرسان نامحسوس نیز با تخلفات رانندگی برخورد می‌کنند که بر این اساس در هفته گذشته تمام بازرسان نامحسوس برای کنترل تخلفات رانندگی فراخوانده شده‌اند.وی خط قرمز پلیس در دور دوم سفرهای تابستانی را سرعت، سبقت، انحراف به چپ و تردد در شانه خاکی عنوان کرد و گفت: قطعا ماموران پلیس با این دسته از تخلفات بدون هیچ‌گونه اغماضی برخورد می‌کنند.

 


اهواز- خبرنگار کیهان:
هنرجوی هنرستان کاوش اهواز مدال طلای کشتی فرنگی نوجوانان جهان را کسب کرد.
محمد سلطانی منفرد توانست در مسابقات جهانی کشتی فرنگی، تمامی حریفان خود را از کشوره ای صاحب سبک جهان از پیش رو برداشته و مدال طلای وزن 46 کیلوگرم کشتی فرنگی نوجوانان جهان را به گردن آویزد.
وی در این دوره از مسابقات ضمن استراحت در دور اول به ترتیب در دورهای بعدی، کشتی‌گیران کشورهای بلاروس، هند، آذربایجان و روسیه را با برتری کامل شکست داد و قهرمان جهان شد.
سلطانی منفرد در مرحله نیمه نهایی با نتیجه 5-7 کانان صفراف از آذربایجان را شکست داد و به دیدار فینال راه یافت. وی در این دیدار با نتیجه 3-4 از سد ولادیسلاو ملنیکوف از روسیه گذشت و نشان طلای این دوره از مسابقات کشتی فرنگی جهان را به گردن آویخت.

 


حاج‌میرزا هاشم اسکندری معروف به حاج صلواتی جبهه‌ها و کهنسال‌ترین رزمنده شهرستان ارسنجان فارس، روز یکشنبه دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.
به گزارش ایرنا، این پیر رزمنده که ظرف 8سال دفاع مقدس یار و یاور رزمندگان اسلام در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بود سرانجام پس از حدود پنج سال تحمل بیماری ناشی از جنگ در سن 97سالگی، به دیگر همرزمان شهیدش پیوست.
حاج میرزا هاشم اسکندری که در دوران جنگ تحمیلی، بارها به جبهه‌ها عزیمت کرد و در بین همرزمانش به حاج صلواتی معروف بود در مدت فعالیت در جبهه‌های نبرد به درجه جانبازی نیز نائل آمد.
پیکر این جانباز گرانقدر دوران دفاع مقدس در میان بدرقه باشکوه مردم، مسئولان، خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران و رزمندگان دفاع مقدس در شهر ارسنجان تشییع و در گلزار شهدای این شهر در کنار سایر همرزمانش آرام گرفت. از این شهید والامقام 4 پسر و 6 دختر به یادگار مانده است.
شهرستان ارسنجان در فاصله 125 کیلومتری شمال شرق شیراز واقع شده است.

 


همدان- خبرنگار کیهان:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تجویز بی‌رویه دارو، باعث هدر رفتن سرمایه‌های کشور می‌شود.
دکتر حبیب‌الله موسوی بهار در مراسم گرامیداشت روز پزشک در محل باغ دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: کمبود دارو در کشور، موضوعی جدی است و در چنین شرایطی، پزشکان باید در تجویز دارو دقت کنند تا سرمایه‌های کشور به هدر نرود.وی با تاکید بر اینکه روحیه صرفه‌جویی هم بین مردم و هم بین مسئولان باید نهادینه شود یادآور شد: در نظام دارو و درمان کشور ما، نسخه‌های پر از دارو و قرص، حاکی از طبابت بهتر پزشک است و همین امر باعث شده تا منازل مردم به داروخانه‌های کوچک تبدیل شود.
موسوی بهار بر لزوم اصلاح فرهنگ مراجعه به درمانگاه‌ها و مطب پزشکان تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: اصرار بیماران بر دریافت برخی داروها و نوشتن آنها در نسخه‌های بیماران نیز منجر به تجویز داروهای غیرضروری می‌شود که اصلاح این رویه بر دوش پزشکان، مردم و متولیان امر است.
وی پزشکان و داروسازان را سرمایه‌های جامعه دانست و با اشاره به اهمیت مراقبت این قشر از سلامت خود افزود: یکی از مشکلات مهم جامعه پزشکی، مربوط به وضعیت پزشکان عمومی است که علی‌رغم زحمت فراوان و سختی کارشان، مزایای کمی دارند.
در این مراسم نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، با اشاره به نامگذاری زادروز تولد بوعلی سینا به نام روز پزشک گفت: با برگزاری یک بار مراسم در هر سال، نمی‌توانیم دین ابن سینا را ادا کنیم.
آیت‌الله طه محمدی افزود: امروز لازم است تا با همکاری طب مدرن و طب سنتی، خیزشی در راستای توسعه پزشکی از همدان آغاز شود و به عنوان الگو برای سایر نقاط قرار بگیرد.
علی‌محمد آزاد استاندار همدان نیز ضمن تقدیر از زحمات پزشکان و داروسازان، وجود رابطه مالی بین پزشک و بیمار را یکی از معضلات نظام سلامت دانست و گفت: این رابطه، سایه وحشتناکی را بر مقوله درمان و طبابت افکنده و متولیان فرهنگ و پزشکان باید سعی کنند تا این رابطه را بازتعریف کنند و در این راستا بیمه‌ها نیز برای اصلاح امر وارد عمل شوند.

 


اهواز- خبرنگارکیهان:
دانش‌آموزان خوزستانی مقام اول مسابقات کشوری فیلم کوتاه و داستان‌نویسی که در نیشابور برگزار شده بود را به خود اختصاص دادند.
ذوالفقار کیانی شاهوندی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش‌ و پرورش استان خوزستان با اعلام این خبر افزود: دانش‌آموزان خوزستانی 13 رتبه دوم و سوم رشته‌های، قلم‌زنی، خوشنویسی، بسته‌بندی، وبلاگ‌نویسی و مطالعه و تحقیق، فیلم کوتاه، تکنوازی و رتبه‌های برگزیده شعر، سرودهای محلی دانش‌آموزی و سرود، تئاتر صحنه‌ای و جاجیم‌بافی را نیز کسب کردند.

 


معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرد: از نیمه دوم سال1391 تاکنون یک میلیون و 200هزار تن علوفه در ازای تحویل از یک میلیون و 800هزار تن شیر خام توزیع شده است.
عباس پشم‌فروش از عدم افزایش قیمت نهاده‌های دامی در 3 ماهه اول سال جاری خبر داد و گفت: نهاده‌های دامی در 3ماه نخست امسال بدون تغییر قیمت توزیع شده و اگر قرار بر افزایش قیمت باشد این کار باید توسط کارگروه کنترل بازار انجام شود.
وی ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام براساس تفاهم‌نامه 3 جانبه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه دامداران و انجمن صنفی صنایع لبنی، قیمت نهاده‌های دامی را ثابت نگه داشته و قیمت و شرایط توزیع نهاده باتوجه به افزایش قیمت شیر خام تحویلی به کارخانه‌های لبنی از ابتدای تیرماه توسط کارگروه کنترل بازار تعیین شده است.
پشم‌فروش، با بیان این که شرکت پشتیبانی امور دام از نیمه دوم سال گذشته تاکنون بیش از یک میلیون و 200هزار تن علوفه (ذرت، جو و کنجاله سویا) ارزان قیمت را در ازای تحویل بیش از یک میلیون و 800هزار تن شیر خام به کارخانه‌های لبنی در بین دامداران توزیع کرده گفت: این تفاهم‌نامه به منظور تنظیم بازار شیرخام و محصولات لبنی و در چارچوب تصمیمات ستاد تنظیم بازار و کارگروه کنترل بازار منعقد شده است.

 


بیست‌ونهمین کنفرانس فیزیک ایران طی مراسمی در دانشگاه بیرجند آغاز به کار کرد.
دبیر علمی کنفرانس در این مراسم تبادل‌نظر، مشارکت بین محققان و پژوهشگران و معرفی تازه‌ترین پژوهش‌های نظری و کاربردی در حوزه فیزیک را از اهداف این نشست عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، فرهنگ لران افزود: از مجموع 800 مقاله رسیده به دبیرخانه کنفرانس 64 مقاله به صورت شفاهی و 538 مقاله در قالب پوستر ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: تمام گرایشهای علمی فیزیک در این کنفرانس شرکت دارند.
او همچنین فیزیک ذرات بنیادی و میدانها‌، فیزیک هسته‌ای، فیزیک اتمی و مولکولی، الکترومغناطیس، اپتیک، اکوستیک، انتقال گرما، مکانیک کلاسیک و دینامیک شاره‌ها، فیزیک میان رشته‌ای و حوزه‌‌هایی از علم و فناوری که با آن مرتبط هستند، ژئوفیزیک، نجوم و اختر فیزیک را از محورهای این کنفرانس برشمرد.
محمدمهدی فیروزآبادی دبیر اجرایی کنفرانس نیز گفت: این نشست از جمله همایشهای مورد تایید ستاد نانو برای دریافت مرحله دوم حمایت تشویقی پایان‌نامه‌ها به شمار می‌رود.
کنفرانس فیزیک ایران به میزبانی دانشگاه بیرجند تا هفتم شهریور ماه جاری ادامه دارد.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
نرم‌افزار بانک جامع جنت‌البقیع در مرکز تحقیقات رایانه‌ای قائمیه اصفهان تهیه و تدوین شد.
مدیر تولید این مرکز،‌مدت تهیه و تدوین این نرم‌افزار را یکسال اعلام کرد و گفت: نرم‌افزار بانک جامع جنت‌البقیع، حاوی متن کامل بیش از 30 کتاب و مقاله به زبان‌های فارسی و عربی در زمینه تخریب حرم بقیع است.
علی غزالی افزود: حرکت شنیع وهابیت برای تخریب جنت‌البقیع، پاسخ به شبهات مطرح شده در این زمینه، پیشنهادهایی برای ساخت آن مکان مقدس، معرفی مدفونین در جنت‌البقیع و بزرگداشت چهار امام معصوم مدفون در جنت‌البقیع از جمله موضوعات این نرم‌افزار است.
وی اضافه کرد: علاقه‌مندان برای دسترسی به این نرم‌افزار در فضای مجازی می‌توانند به نشانی الکترونیکی www.ghaemiyeh.com مراجعه کنند.
مدیر تولید مرکز تحقیقات رایانه‌ای قائمیه اصفهان اظهار داشت: نرم‌افزار بانک جامع جنت‌البقیع به صورت دیجیتال در پنج قالب نرم‌افزاری Html, android, java, pdf و epub برای استفاده در رایانه‌ها، انواع گوشی‌های تلفن همراه و انواع تبلت‌ها تهیه شده است.

 


اراک-خبرنگار کیهان:
پانزدهمین جشنواره ملی نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با معرفی برترین‌ها در اراک به کار خود پایان داد.
در بخش اعضا: نمایش عروسکی «دوستی باورنکردنی» از استان خراسان جنوبی رتبه اول و نمایش عروسکی «پر پروک» از استان کرمانشاه رتبه دوم را به خود اختصاص دادند.
در بخش مربیان: در طراحی و ساخت عروسکی هیچ گروهی حائز رتبه نشد و جایزه دوم به فاطمه برمال برای نمایش «پرنده‌های قالی» از استان کرمانشاه رسید.
در بخش عروسک‌گردانی، عروسک‌گردانان شخصیت گرگ از نمایش «گرگ‌نامه» محمد وطن‌خواه، محمد راستگو و محمد شاهمحمدی از کردستان و فاطمه برمال عروسک‌گردان پیرزن در نمایش «پرنده‌های قالی» مشترکا حائز رتبه برتر شدند.
نویسندگی برتر این بخش به محمدتقی اسماعیلی برای نمایش «پرنده‌های قالی» و کارگردانی برتر هم به سیدیاسر هاشم‌زاده برای نمایش «گرگ‌نامه» از کردستان رسید.
در بخش مربیان 4 اثر برگزیده «گرگ‌نامه» از کردستان، «پرنده‌‌‌های قالی» از اردبیل، «مرغک بودن» از آذربایجان غربی و «یخی که عاشق خورشید شد» از چهار محال و بختیاری به ترتیب رتبه‌های «الف»، «ب»، «ج» و «د»‌را به دست آوردند.

 


مشهد - خبرنگار کیهان:
مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن گفت: درحال حاضر 95 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود که نشان از توانمندی این صنعت در کشور است.
محمدرضا شانه‌ساز با بیان اینکه ایران در حال حاضر جزو 5 کشور دست یافته به تکنولوژی تولید فاکتور هشت در دنیاست اظهار داشت: در بحث قیمت‌ها نیز، پایین‌ترین سطح قیمت دارو در دنیا متعلق به ایران است.
وی با اشاره به اینکه شرکت داروسازی ثامن اولین تولیدکننده داروهای بیولوژیک نوترکیب و تنها تولیدکننده انحصاری محلول‌های دیالیز صفاقی در کشور است؟ افزود:‌ متاسفانه علی‌رغم فراهم کردن زیرساختهای لازم از سوی این شرکت در زمینه تولید محلول دیالیز صفاقی، سرعت توسعه تولید این محصول در کشور پایین است.
شانه‌ساز، با اشاره به اینکه ایران در زمینه داروسازی حرف اول را در منطقه می‌زند، اذعان داشت: در حال حاضر شرکت ثامن طرح تولید 12 قلم داروی ضد سرطان را در دست اقدام دارد که قرارداد آن با سرمایه‌گذاران خارجی نهایی شده و طی 2-3 سال آینده این داروها تولید و روانه بازار می‌شوند.
مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن، ارزآوری یک قلم دارویی تولید داخل را 15 برابر داروی وارداتی عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات تولید داروی داخلی قیمت پایین آن است که اگر این قیمت‌ها افزایش یابد به تبع آن افزایش کیفیت داروهای ساخت داخل را نیز خواهیم داشت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10