(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 05 شهریور 1392 - شماره 20576

وزیر راه و شهرسازی: پس‌انداز و افزایش وام بانک‌ها تنها راه خانه‌دار شدن مردم است
نعمت‌زاده در مراسم معارفه رئیس جدید ایمیدرو:
خودروسازان پیشنهاد افزایش قیمت نداده‌اند
کوتاه اقتصادی
معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور: یارانه پردرآمدها قطع می‌شود
انتقاد یک اقتصاددان از اظهارات ارزی رئیس کل جدید بانک مرکزی
اوجی خبر داد
افزایش ظرفیت فرآوری گاز کشور بدون ساخت پالایشگاه
رئیس اتحادیه اعلام کرد
اقتصادی نبودن تولید و نداشتن برنامه کشت علت گرانی سیب‌زمینی
در هفته دولت انجام می‌شود
بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی 1500 پروژه گازرسانی
تجلیل از بازنشستگان نخبه و فرهیخته کشوری
یک مسئول: مزایده املاک بزرگ در بورس کالا انجام می‌شود
   


وزیر راه و شهرسازی درباره کنترل قیمت مسکن گفت: ساخت و معاملات مسکن از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار بر بازار مسکن هستند.
عباس آخوندی در یک برنامه تلویزیونی مطلب فوق را بیان کرد.
به گفته وی، در بخش ساخت مسکن، تامین مالی به پس‌اندازها معطوف است که متاسفانه یکی از مشکلات دوره‌های گذشته توجه نکردن به پس‌انداز برای تامین مسکن از سوی خانوارها بود.
وی با بیان اینکه مسکن به عنوان بزرگترین اتفاق اقتصادی خانوار و تنها ثمره زندگی خانوار محسوب می‌شود که باید در کنار خرید مسکن، کیفیت، طول عمر و رضایت‌مندی شهروندی نیز همراه باشد و اگر بخواهیم با مردم صادق باشیم باید به مردم گفت که بدون پس‌انداز امکان خانه‌دار شدن نیست.
آخوندی با بیان اینکه نمی‌توان با شعار پرداخت یک میلیون تومان خانه خرید گفت: باید این شعار عملیاتی شود و جنبه سیاسی نداشته باشد چرا که باید به جای این شعار فرهنگ پس‌انداز اشاعه یابد.
وی افزود: می‌توان با ضرب پس‌انداز به میزان مختلف در 7 و یا 10 و تسهیلات دولتی، راه خرید خانه را ایجاد کرد و پس‌انداز است که می‌تواند اقتصاد خانوار را به شرط تشویق سیاست‌های مالیاتی و بانکی کشور تثبیت کند.
به گفته آخوندی، در ایران تنها 20 درصد هزینه خرید مسکن از سوی بانک‌ها تامین می‌شود و این درحالیست که در دیگر کشورها تامین منابع مالی برای خرید مسکن بین 70 تا 90درصد است.
وی با اشاره به وجود 500 هزار خانه خالی در تهران گفت: به طور طبیعی تعدادی از این واحدها با اهداف تجاری ساخته شده که مشکلی هم ندارند اما باید برای واحدهای خالی که به منظور شغل افراد ساخته شدند، مالیات‌های مشخصی درنظر گرفته شود و برای واحدهای ساکن نیز مالیات در حد معافیت صورت گیرد.
آخوندی افزود: چنانچه هر کاسبی باید مالیات کسب و کارش را بپردازد، باید نظام مالیاتی مناسبی برای املاک اتخاذ و اجرا شود.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به برنامه ارائه شده مسکن در دولت یازدهم و درباره مدت اجاره‌بها گفت: این امر به ساختار قوانین کشور برمی‌گردد که در ایران و در معاملات افراط و تفریط داریم.
به گفته وی، از طرف دیگر هرکسی درباره ملک خود مختار است و این را نیز قبول دارم، اما باید مالیات برای این واحدها طراحی و اجرا شود تا به نفع موجر و مستاجر باشد.
آخوندی تاکید کرد: در صورت اجرای این طرح موجر و مستاجر راضی به اجرای این قرارداد برای دو سال می‌شوند چرا که در بیشتر کشورهای غربی و نظام سرمایه‌داری این فرمول اجرایی است.
وی تاکید کرد: با هرگونه تعزیرات مخالفم و موافق سیستم اقتصادی و با برنامه‌ریزی هستم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با توجه به ادغام دو وزارتخانه راه و شهرسازی، باید هم در بخش مسکن و هم در کسب و کار حمل و نقل دقت شود چرا که حدود 10 درصد تولید ناخالص داخلی ایران توسط حمل و نقل تامین می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: استفاده حداکثری از کریدورهای شرق و غرب به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک ایران می‌تواند امکان حداکثر استفاده از این امکانات را فراهم کند.
وزیر راه و شهرسازی تزریق پول از سوی بانک مرکزی را راهکار مناسبی برای تامین مالی مسکن ندانست و گفت: افزایش سهم بانک‌ها در تامین منابع مالی مسکن از طریق پس‌انداز خود مردم، راه حل جدی برای تامین مسکن پایدار است.

 


مراسم تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برگزار شد.
بر اساس حکم محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت مهدی کرباسیان به عنوان رئیس جدید ایمیدرو منصوب و جایگزین امیر امینی شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته به دلیل اجرای اصل44 مشکلاتی برای ایمیدرو بوجود آمده بود گفت: آقای کرباسیان در سمت‌های قبلی خود مانند تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی نفت منشأ خدمات زیادی بوده و ایجاد شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) نیز از اقدامات او بوده است، اگرچه شستا در چند سال اخیر به شدت آسیب دیده است.
وی با بیان این‌که تا امروز قبل از برگزاری مراسم معارفه حکم آقای کرباسیان به عنوان رئیس جدید ایمیدرو قطعی نشده بود گفت: از وزارتخانه‌های کار و اقتصاد مدام با ایشان تماس گرفته و پیشنهاد کار می‌شد اما وی در نهایت به ایمیدرو آمد.
نعمت‌زاده با بیان این‌که باید در اجرای هفت طرح فولادی از توان بخش خصوصی استفاده شود گفت: نمونه چنین کاری را در شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام دادیم که موفق هم بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که سالانه شش تا هفت میلیون تن کمبود فولاد داریم و از خارج وارد می‌کنیم گفت: باید جلوی خام فروشی مواد معدنی را بگیریم و صنایع پایین‌دستی سنگ‌آهن را توسعه دهیم.
مهدی کرباسیان، رئیس جدید ایمیدرو نیز در این مراسم با اشاره به این که از همه نیروهای کارشناسی موجود در ایمیدرو استفاده می‌کنم گفت: من مدیری نیستم که با اتوبوس افراد خود را بیاورم، هر فرد با صلاحیتی باشد از او استفاده می‌کنم.
امیر امینی، رئیس سابق ایمیدرو نیز در این مراسم با اشاره به این که با یک پوشه به ایمیدرو آمده‌ام و حالا دست خالی از این سازمان می‌روم گفت: در دوران پنج ماه مدیریتم در این سازمان کمترین تغییرات را ایجاد کردم.
وی افزود: برخی در دولت به بهانه خصوصی‌سازی آرزوی حذف ایمیدرو را دارند که نباید اجازه تحقق این آرزو را داد.
نعمت‌زاده وزیر صنعت و تجارت در حاشیه این مراسم با اشاره به این که خودروسازان پیشنهاد جدیدی برای افزایش قیمت به این وزارتخانه نداده‌اند گفت: دوستان ما در وزارتخانه اعتقاد دارند که بازار خودرو انحصاری نیست و به همین دلیل باید قیمت‌گذاری آن از شورای رقابت گرفته شود.
وی با اشاره به این که این وزارتخانه در تلاش است وضعیت صنعت خودرو را به حالت طبیعی بازگرداند گفت: اختلاف بر سر شیوه قیمت‌گذاری خودرو همچنان باقی است به‌طوری که شورای رقابت اعتقاد دارد بازار خودرو انحصاری است اما دوستان ما در وزارتخانه چنین اعتقادی ندارند.
او با اشاره به این که چند مورد انتصاب دیگر نیز در وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهیم داشت گفت: امروز صبح جلسه‌ای با وزیر امور اقتصادی و دارایی داشتم و در این جلسه قرار شد در کارگروهی به ریاست وزارت اقتصاد و با دریافت پیشنهاد وزارت صنعت و تجارت ظرف دو هفته موانع تولید شناسایی شوند.

 


* وزیرنفت اعلام کرد: شاید تولید از فازهای 15 و 16 میدان گازی پارس‌جنوبی در نیمه دوم سال آینده محقق شود. بیژن نامدار زنگنه در مورد آخرین وضعیت توسعه فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی گفت: این دو فاز برای رسیدن به تولید خیلی کار دارند. وی تاکید کرد، نمی‌توان زمان دقیقی را برای تولیدی شدن این دو فاز اعلام کرد.
* سخنگوی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از تشکیل مجدد جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در روزهای آینده خبر داد و گفت: به دلیل اینکه رئیس کل بانک مرکزی به عنوان یکی از اعضای موثر شورا هنوز از سوی رئیس‌جمهور، انتخاب نشده بود، تشکیل جلسات اندکی به تعویق افتاد. علی درستکار گفت: چند روزی بیشتر از عمر شروع به کار دولت یازدهم نگذشته است و در این مدت، اعضای اصلی و حاکمیتی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مشغول ساماندهی شرایط وزارتخانه‌های مربوط به خود هستند، این در شرایطی است که ساماندهی این جمع متنوع و متعدد دشواری‌های خاص خود را دارد.
* به گفته رئیس هیئت‌مدیره سازمان تامین اجتماعی، در جلسه روز یکشنبه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) براساس تصمیم هیئت‌مدیره «نجات امینی» به عنوان سرپرست جدید شستا معرفی شد. عزیز دولتخواه با اشاره به اینکه جلسه هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه به اتفاق آرا، تعداد اعضای هیئت‌مدیره شستا از هفت به پنج نفر تقلیل یافت، بنابراین دو نفر از اعضای هیئت‌مدیره شستا حذف شدند.
* مدیر کل استاندارد تهران گفت: در پی بازرسی‌های کارشناسان نظارت بر اجرای استاندارد استان، یک نوع دو شاخه غیراستاندارد کشف و توقیف شد. مسلم بیات در تشریح این خبر افزود: در راستای نظارت بر اجرای استاندارد کالا، بازرسان این اداره کل، در پی بازرسی‌های منظم، نوعی دو شاخه، با علامت تجارتی «پاردیک»،را به علت نداشتن مجوز استاندارد کشف و توقیف کردند.
* در هیئت دولت با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تایید مجمع عمومی بانک مرکزی، حکم ولی‌الله سیف به عنوان رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و به تصویب دولت رسید.

 


معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از حذف یارانه پردرآمدها در سال آینده خبر داد.
محمدباقر نوبخت با حضور در یک برنامه تلویزیونی با ارائه گزارشی از روند پیشرفت برنامه‌های 100 روزه دولت اظهار داشت: در اصلاح بودجه 92 برای ممانعت از ایجاد فشار اقتصادی بیشتر بر مردم از هزینه‌ها کاسته نشده و در فکر ایجاد منابع جدید و مطمئن برای جبران آن بخش از درآمدهای غیرقابل تحقق مستتر در بودجه هستیم.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه وضعیت معیشت مردم با شعار برنامه 100 روزه بهبود نمی‌یابد، افزود: ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا مردم بهبود در زندگی را با افزایش قدرت خرید و کاهش فاصله دهک‌های درآمدی را احساس کنند.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از برنامه دولت برای انتقال سازمان هدفمندی یارانه‌ها به سازمان مدیریت خبر داد و گفت: در صورت احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان هدفمندی یارانه‌ها به این حوزه اضافه خواهد شد که بار سنگینی را بر دوش این سازمان قرار می‌دهد اما من مطمئن هستم که در صورت به کارگیری نیروهای کارشناسی مسئله‌ای در این مورد ایجاد نمی‌شود.
وی با استناد به گزارش مرکز آمار ایران، نرخ رشد اقتصادی سال 91 را منفی 5/4 درصد و بر طبق آمار بانک مرکزی تورم را 44درصد عنوان کرد و گفت: این نشان دهنده وجود رکود در کشور است که باید برای خروج از آن هزینه و مخارج دولت افزایش یابد.
به گفته وی بر این اساس نمی‌توان در این مرحله برای جبران درآمدهای تحقق نیافته هزینه‌ها را کاهش داد چرا که منجر به دامن زدن به رکود، افزایش بیکاری، تورم و فشار بیشتر خواهد شد بنابراین کاهش هزینه‌ها در بودجه بی‌توجهی به وضعیت زندگی مردم است.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به تعهدات این معاونت در قبال برنامه‌های 100 روزه مهمترین اقدام را اصلاح قانون بودجه 92 برشمرد و بیان کرد: بودجه به مثابه برنامه‌ای یک ساله است که صرف داشتن برنامه و منابع تضمینی برای تحقق آن وجود نداشته و باید شرایط اجرای آن فراهم شود از این رو نخستین گام برای تاثیر مثبت در رفاه مردم اصلاح راهنمای عمل یعنی بودجه 92 است.
وی با اشاره به اینکه برای بهبود وضعیت اقتصادی برقراری تعادل در بودجه از ضروریات است، ادامه داد: این در حالی است که عملکرد چهار دوازدهم بودجه سال جاری بیانگر عدم تحقق کامل درآمدهای مستتر در بودجه و همچنین عقب ماندن درآمدها نسبت به هزینه‌ها است که عدم تعادل را نشان می‌دهد.
نوبخت با بیان اینکه از راه‌های برقراری تعادل بین درآمد و هزینه در بودجه کاهش هزینه‌ها به هر طریقی از جمله خروج تعدادی از بازار کار و یا کاهش حقوق و دستمزد کارکنان است، عنوان کرد: ما به حد کافی بیکار داریم و با وجود حداقل سه میلیون بیکار در کشور این راهکار به درد ایران نمی‌خورد و آن را تشدید می‌کند در حالی که ما به دنبال افزایش اشتغال هستیم نباید برای برقراری تعادل در بودجه بخشی از کارکنان دولت را اخراج و بیکار کرد.
وی همچنین میزان نقدینگی بخش خصوصی را 450 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تلاش می‌شود این حجم نقدینگی به برنامه‌های هدفمند و افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی منجر شود.
نوبخت افزود: با استفاده از توان کارشناسی مجموعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، ضمن زمینه‌سازی برای پرداخت فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده، به احتمال زیاد به دو دهک بالا یارانه پرداخت نخواهد شد اما یارانه دهک‌های پایین افزایش خواهد یافت. وی گفت: با سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی به دهک‌های قطع شده، یارانه غیرمستقیم پرداخت خواهد شد و با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و طرح‌های صنعتی، رکود اقتصادی احیا و طرح‌های علمی و صنعتی به اجرا درمی‌آید.

 


یک اقتصاددان از اظهارات رئیس کل جدید بانک مرکزی درباره نرخ واقعی دلار انتقاد کرد.
ابوالقاسم حکیمی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: اعلام نرخ دلار 3200 تومان از سوی رئیس کل جدید بانک مرکزی واقعی نبوده و واکنش صاحب‌نظران اقتصادی را به دنبال داشته است.
وی با بیان این که نرخ واقعی دلار همان مبادله‌ای یعنی 2500 تومان است، تاکید کرد: بانک مرکزی باید بتواند نرخ دلار در بازار آزاد را به نرخ مبادله‌ای نزدیک کند.
این اقتصاددان تاکید کرد: اولین سخنان رئیس کل جدید بانک مرکزی در تناقض آشکار با شعار دولت برای مهار تورم قرار دارد و صحبت‌های وی عملا با شرایط فعلی و نیز با سیاست‌های دولت ناهمخوان است.
وی افزود: در شرایطی که مردم امیدوار به کاهش نرخ تورم هستند و دولت بر تلاش برای کنترل نرخ تورم تاکید دارد، اعلام قابل دفاع بودن نرخ دلار 3200 تومان در تناقض آشکار با سیاست‌های دولت قرار دارد.
حکیمی‌پور تاکید کرد: نرخ ارز آزاد در 100 روز به مبادله‌ای نزدیک نخواهد شد. این مسئله غیرممکن است و تحقق این مهم به 2 سال زمان نیاز دارد.
حکیمی‌پور با اشاره به این که با پذیرش نرخ ارز 3200 تومان علاوه بر دولت، مردم نیز ضرر خواهند کرد گفت: نرخ ارز 2500 تومانی با رفع تحریم‌ها باید به کمتر از میزان فعلی کاهش یابد.
وی یادآور شد: انتخاب سیف با توجه به سوابق عملکرد وی، انتصاب مناسبی برای پست ریاست‌کلی بانک مرکزی نیست.
این استاد دانشگاه گفت: در مورد اختصاص یارانه به دهک‌های پایین جامعه نیز باید ترتیبی اتخاذ شود تا یارانه نقدی فعلی افزایش یافته و در کنار آن، به اختصاص یارانه غیرنقدی در قالب کالاهای اساسی نیز اقدام شود و هر شش ماه نیز گزارش مربوط به این اقدام به اطلاع مردم برسد.
حکیمی‌پور با تاکید بر اینکه نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها نباید دستوری باشد، گفت: علاوه بر این باید توان علمی شورای پول و اعتبار افزایش یابد و از طرفی در ترکیب آن علاوه بر افراد بانکی از اندیشمندان اقتصادی نیز بهره گرفته شود.
وی افزود: اعضای هیات‌مدیره بانک‌ها نیز باید به جای 5 نفر تا 20 نفر افزایش یابد تا خوراک اطلاعاتی اقتصادی لازم در اختیار سیستم بانکی قرار گیرد. در این میان از اندیشمندان اقتصادی، اساتید دانشگاه‌ها و ... به طور غیرموظف می‌توان بهره گرفت.
حکیمی‌پور گفت: در گذشته همیشه بین نرخ سود بانکی و نرخ ارز و تورم دستوری عمل می‌شد و این درست نبود. در مباحث علمی تاکید می‌شود که نرخ سود بانکی باید تابعی از تورم باشد.
این اقتصاددان تاکید کرد: بر این اساس باید ابتدا تورم تحت کنترل درآید تا براساس آن بتوان نرخ سود بانکی و نرخ ارز را تعیین کرد.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: هدف بانک مرکزی باید تقویت ارزش پول ملی و بالا بردن قدرت خرید باشد. همچنین باید تلاش کند تا با تحت کنترل درآوردن تورم، موجبات تعیین نرخ سود بانکی را فراهم کند.
وی تاکید کرد: مدیریت تدوین سود تسهیلات و نرخ ارز باید به صورت شناور اعمال شود.

 


معاون وزیر نفت گفت: بدون ساخت پالایشگاه جدید به ظرفیت پالایش گاز کشور افزوده شد.
جواد اوجی در گفت‌وگو با مهر با تشریح جزییات طرح‌های جدید افزایش تولید گاز ایران از آغاز شمارش معکوس برای راه‌اندازی یک پالایشگاه جدید گازی تا چند روز آینده خبر داد و اعلام کرد: در طول چند سال گذشته با وجود عدم افزایش تولید گاز در بخش بالادستی معادل 2فاز جدید پارس جنوبی بدون ساخت پالایشگاه جدید به ظرفیت پالایش گاز کشور افزوده شده است.
وی در تشریح مهمترین برنامه‌های توسعه‌ای صنعت گاز ایران و تکمیل زنجیره‌های ارزش در این صنعت استراتژیک گفت: از ابتدای برنامه پنجم توسعه تاکنون همزمان با ساخت خطوط لوله فشار قوی تاسیسات تغذیه و شبکه گاز شهری و روستایی ظرفیت‌هایی به منظور افزایش فراورش و تولید گاز در سطح پالایشگاه‌ها به طور همزمان انجام شده است.
معاون وزیر نفت با اعلام اینکه در طول4 سال گذشته تاکنون حدود 7 هزار کیلومتر شبکه انتقال فشار قوی و شبکه تغذیه گاز در استان‌های سراسر کشور، طراحی، ساخت و به بهره‌برداری رسیده تصریح کرد: همچنین در طول چند سال گذشته چندین تاسیسات تقویت فشار گاز همچون تاسیسات تقویت فشار ساوه به عنوان بزرگترین ایستگاه گازی خاورمیانه به منظور افزایش پایداری شبکه انتقال گاز راه‌اندازی شده است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره مهمترین طرح‌های افزایش ظرفیت پالایشی با یادآوری اینکه در طول 4 سال گذشته هیچ‌گونه افزایش تولیدی در بخش بالادستی صنعت گاز حاصل نشده اظهار داشت: با این وجود با تعریف برنامه‌های فنی و عملیاتی، گلوگاه‌های پالایشی در سطح پالایشگاه‌های گاز کشور شناسایی و برای آنها پروژه‌های عملیاتی تعریف شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در این مدت تمامی پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی با ساخت خط لوله‌هایی به یکدیگر لوپ و متصل شده‌اند، تبیین کرد: بر این اساس هم‌اکنون یک شبکه پالایش یکپارچه‌ گازی در منطقه عسلویه ایجاد شده تا امکان استفاده حداکثری از گاز تولید شده در بخش بالادستی پارس جنوبی فراهم شود.
وی با یادآوری اینکه هم‌اکنون پالایشگاه‌های فاز 6 تا 8 پارس‌ جنوبی به تمامی پالایشگاه‌های موجود در این منطقه متصل شده تاکید کرد: از این رو به طور متوسط روزانه حدود 20 میلیون مترمکعب گاز امکان پالایش در پالایشگاه‌های پارس جنوبی وجود دارد.
اوجی همچنین از انتقال بخشی از گازهای ترش فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی به پالایشگاه‌های فجر جم و بیدبلند یک خبر داد و افزود: با اجرای این طرح هم حدود 34 تا 35 میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایش گاز طبیعی کشور افزوده شده بدون آنکه هزینه‌های کلان سرمایه‌گذاری برای ساخت پالایشگاه‌های جدید انجام شده باشد.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه در مجموع در طول 4 سال گذشته بدون احداث پالایشگاه جدید معادل 1/5 تا 2 فاز پارس جنوبی به ظرفیت پالایش گاز ایران اضافه شده یادآور شد: هدف از افزایش این ظرفیت پالایشی تامین پایدار گاز مشترکان به ویژه در فصول سرد و پیک مصرف و همچنین جبران کمبود خوراک پالایشگاه گاز کشور بوده است.
مدیرعامل شرکت گاز همچنین از اعمال یکسری تغییرات جدید فنی و عملیاتی در فاز 1 و 2 پالایشگاه پارسیان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح ظرفیت پالایش گاز حدود 5 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.
این مقام مسئول با اعلام اینکه همزمان با افزایش ظرفیت پالایش، ساخت خطوط لوله و توسعه شبکه انتقال گاز هم در دستور کار قرار داشته بیان کرد: هم‌اکنون ظرفیت انتقال گاز طبیعی کشور به حدود 730 میلیون مترمکعب و ظرفیت پالایش گاز طبیعی در پیک تولید به حدود 540 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.
این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز همچنین با اشاره به اینکه در شرایط فعلی 20 تا 25 درصد ظرفیت مازاد انتقال بیش از ظرفیت تولید در سطح کشور ایجاد شده ادامه داد: در کنار افزایش ظرفیت انتقال و تولید گاز، ساخت و راه‌اندازی مخازن ذخیره‌سازی گاز طبیعی هم یکی از سناریوهای در دست اجرای شرکت گاز است.

 


رئیس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران گفت: علت اصلی افزایش قیمت سیب‌زمینی در بازار کمبود حدود یک میلیون تنی این محصول و نداشتن برنامه کشت در سال‌های گذشته بوده است.
حسن محمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دولت از سال‌های پس از انقلاب تاکنون برای کشت محصولات کشاورزی به ویژه سیب‌زمینی و پیاز برنامه کشت مدون و مناسبی نداشته و همین مشکل همواره باعث شده تا با کم یا زیاد شدن تولید محصولات کشاورزی بازار آن‌ها نیز با چالش‌ها و نوسانات زیادی مواجه شود.
وی افزود: سیاست‌های نادرست و نداشتن برنامه کشت در کنار اقتصادی نبودن تولید باعث شده تا سیب‌زمینی‌کاران همچنان زیان ببینند و از سال گذشته تاکنون حدود 60 هزار هکتار از سطح زیر کشت این محصول کاهش یابد.
رئیس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران گفت: در سال‌های گذشته حداکثر سطح زیر کشت سیب‌زمینی 180 هزار هکتار و حداقل سطح زیر کشت آن 150 هزار هکتار بوده که با متوسط عملکرد 5/22 در هکتار سالانه بیش از 4 میلیون تن سیب‌زمینی تولید می‌شد.
محمدی ادامه داد: امسال سطح زیر کشت سیب‌زمینی به کمتر از 100 هزار هکتار رسیده که با مصرف سرانه 45 کیلوگرمی سیب‌زمینی در کشور و دیگر مصارف صنعتی و بذری حدود یک میلیون تن کمبود سیب‌زمینی خواهیم داشت.
وی با اشاره به تولید 5/2میلیون تن سیب‌زمینی در سال جاری اظهار کرد: از سوی دیگر کاهش سطح زیر کشت و افزایش قیمت نهاده‌های تولید باعث شده تا قیمت تمام شده هر کیلو سیب‌زمینی بدون احتساب هزینه حمل و نقل به 820 تومان برسد. در حالی که کشاورزان این محصول را بسته به کیفیت کیلویی 900 تا 1200 تومان می فروشند.
رئیس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران گفت: در صورتی که هر یک از کشاورزان با احتساب هزینه‌های حمل و نقل و غیره از فروش محصول خود کیلویی حدود 100 تومان سود می‌برند اما این محصول در بازار و در مناطق تولیدی مانند شهرستان قروه استان کردستان یا استان همدان کیلویی 2000 تومان عرضه می‌شود که نشان می‌دهد دلالان 10 برابر بیشتر از کشاورزان سود می‌برند.
محمدی تاکید کرد: انتظار می‌رود مدیریت جدید وزارت جهاد کشاورزی جایگاه واقعی اتحادیه‌ها و تشکل‌های خصوصی را در تصمیم‌گیری در بخش کشاورزی در نظر گرفته تا مشکلات این بخش هر چه سریع‌تر حل شود.

 


همزمان با هفته دولت بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی 1500 پروژه گازرسانی شامل بهره‌برداری 1100 پروژه گازرسانی و آغاز عملیات اجرایی 400 پروژه با اعتبار 6 هزار میلیارد ریال در شرکت ملی گاز ایران انجام می‌شود.
به گزارش روابط‌عمومی شرکت ملی گاز ایران، در این دوره زمانی، 6 شهر کشور که گازرسانی به آنها تکمیل شده به بهره‌برداری رسیده و گازرسانی به 5 شهر دیگر نیز آغاز می‌شود.
پایان گازرسانی به حدود 700 روستای کشور و آغاز عملیات اجرایی به بیش از 350 روستای دیگر در استانهای کشور از دیگر پروژه‌های شرکت ملی گاز ایران در هفته دولت است، هم‌اکنون تعداد روستاهای بهره‌مند از گاز در کشور از 14 هزار و 500 روستا فراتر رفته است.بر پایه این گزارش، تعداد پروژه‌های جنبی / ساختمانی آماده افتتاح در صنعت گاز نیز 13 مورد است. همچنین 11 جایگاه سی.ان.جی نیز در این ایام به شبکه سراسری گاز متصل می‌شود. بر همین اساس تعداد جایگاه‌های سی.ان.جی کشور به بیش از 2 هزار و 160 ایستگاه خواهد رسید.
7 خط انتقال گاز نیز در این ایام آماده افتتاح است و عملیات اجرایی یک خط انتقال گاز نیز آغاز خواهد شد.
در بخش گازرسانی به صنایع عمده نیز در این ایام، عملیات گازرسانی به 283 واحد صنعتی عمده به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات گازرسانی به 8 واحد صنعتی نیز آغاز می‌شود و هم‌اکنون بیش از 54 هزار واحد صنعتی کشور از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند. براساس این گزارش: در طول سال‌های گذشته، حدود نیم میلیون مسکن مهر گازرسانی شده است، در هفته دولت نیز 118 هزار واحد مسکن مهر به شبکه سراسری گاز متصل و عملیات اجرایی گازرسانی به 30 هزار و 100 واحد صنعتی نیز در هفته دولت آغاز می‌شود.

 


مدیرکل روابط عمومی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: مراسم تجلیل از بازنشستگان نخبه و فرهیخته کشوری نهم آبان همزمان با روز خانواده و تکریم بازنشستگان (25 ذی‌الحجه) برگزار می‌شود.
محمدرضا افشار، افزود: این همایش با هدف شناسایی و معرفی توانمندی‌ها و استعدادهای نخبگان و فرهیختگان بازنشسته در زمینه‌های فرهنگی و هنری، آموزشی و پژوهشی، ورزشی، کار‌آفرینی و اشتغال و در بخش ویژه با موضوع حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی برگزار می‌شود.
دبیر ستاد همایش 25 ذی‌الحجه به اهمیت نقش بی بدیل بازنشستگان به عنوان سرمایه عظیم معنوی در اجتماع اشاره کرد و گفت: صندوق بازنشستگی کشوری به دنبال این است تا بازنشستگان در فعالیت‌های اجتماعی حضوری پربار و مشارکت جدی داشته باشند.
مدیرکل روابط عمومی صندوق بازنشستگی کشوری افزود: بازنشستگان ذخایر سرشار از دانش و تجربه هستند و صندوق بازنشستگی کشوری در دوره جدید با رویکرد تحول‌گرایانه همسو با سیاست‌های دولت تدبیر و امید در پی این است تا با ثبت و راه‌اندازی بانک اطلاعاتی نخبگان کشوری و شناسایی این فرهیختگان عزیز از تجارب آموزنده آن‌ها در تمام زمینه‌ها استفاده و حتی به نیروی جوان شاغل نیز انتقال دهد.
وی درباره چگونگی ثبت‌نام در سامانه بانک اطلاعاتی نخبگان گفت: ثبت‌نام در سامانه بانک اطلاعاتی نخبگان تنها از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی www.cspf.ir امکان‌پذیر است و بازنشستگان واجد شرایط که تا تاریخ 29/12/1391 به افتخار بازنشستگی نائل آمده و مشترک صندوق بازنشستگی کشوری باشند می‌توانند تا تاریخ 30/6/1392 با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی فوق‌الذکر و تکمیل فرم پیش‌نویس و ارسال اطلاعات لازم در سامانه بانک اطلاعات نخبگان ثبت‌نام کنند.
وی در پایان ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی، هنری، آموزشی و مهم‌تر از آن ارزش‌گذاری آثار و تولیدات بازنشستگان را از اهداف این همایش خواند و گفت: ابتکار تجلیل و تقدیر از بازنشستگان نمونه عینی و عملی تکریم و ارج نهادن به منزلت اجتماعی بازنشستگان در جامعه است.

 


مدیر عامل بورس کالای ایران از مزایده املاک بزرگ و عمده کشور در بورس کالا خبر داد.
حسین پناهیان با بیان اینکه قرار نیست آپارتمان شخصی در بورس کالا به فروش برسد، گفت: انبوه‌سازان، سازندگان بزرگ و نهادهای دولتی و خصوصی می‌توانند املاک خود را از طر‌یق تابلوی فرعی بورس کالا به فروش برسانند و این بورس به هیچ عنوان رقیب بنگاه‌های املاک نخواهد بود و عرضه املاک و مستغلات در بورس کالا ارتباطی به فعالیت بنگاه‌های املاک ندارد.
وی در تکمیل توضیحات خود افزود: بازار هدف و معیارهای بورس کالا برای معاملات املاک کاملاً متفاوت با بنگاه‌های املاک است به طوری که با راه‌اندازی تالار فرعی بورس کالا، مزایده‌های املاک بزرگ و عمده به بازار شفاف و کاملاً قانونمند بورس منتقل می‌شود و به این ترتیب بار بزرگی از روی دوش دولت برداشته می‌شود و مشخص است که این فعالیت تداخلی با کارکرد کنونی بنگاه‌های املاک ندارد.
پناهیان در پاسخ به این پرسش که چه لزومی برای راه‌اندازی تالار فرعی بورس کالا وجود داشت؟ گفت: یکی از معضلات همیشگی دولت در صحنه اقتصاد، داد و ستد اموال خود از طریق مزایده‌ها و مناقصه‌ها آن هم با پروسه‌ای زمانبر، پر هزینه و غیرشفاف بوده است که با توجه به تجربیات کشورهای پیشرفته و بورس‌های کالایی بزرگ دنیا، ایجاد بازاری برای معاملات اموال غیرمنقول در کشور ما نیز بیش از گذشته احساس می‌شد.
وی افزود: از مزیت‌‌های تالار فرعی بورس کالا می‌توان به کاهش هزینه‌های مبادلات اموال غیرمنقول، کاهش بوروکراسی مبادلات، امکان نظارت‌های دقیق با استفاده از ابزارهای بورس و همچنین به صفر رسیدن احتمال هر گونه سوءاستفاده در جریان معامله اشاره کرد.
پناهیان تصریح کرد: با ساز و کاری که در بورس کالا طراحی شده، اموال غیرمنقول نهادهای دولتی و خصوصی با قیمتی رقابتی، شفاف و براساس معیارها و ضوابط مشخص به فروش می‌رسد و نرخ‌های شفاف تابلوی معاملات، جای پاکت مزایده‌ها را می‌گیرد؛ تابلویی که همه افراد در کل کشور می‌توانند آن را به صورت آنلاین مشاهده کنند و به این ترتیب شفافیت این‌گونه معاملات بیش از هر زمان دیگری می‌شود.
به گفته مدیرعامل بورس کالا، در حال حاضر دولت، سازمان خصوصی‌سازی، سازمان اموال تملیکی، بانک‌ها و بنیاد مستضعفان حجم زیادی اموال غیرمنقول دارند که بورس کالا با این نهادها مذاکره کرده که تقریباً بیشتر آنها تمایل خود را برای عرضه اموال غیرمنقول از طریق مکانیزم بورس اعلام کرده‌اند.
پناهیان افزود: هم‌اکنون سازمان خصوصی‌سازی و چند بانک برای فروش املاک بزرگ خود در بورس کالا اعلام آمادگی کرده‌اند و مذاکرات مثبتی نیز با سازمان اموال تملیکی انجام شده که یکسری بحث‌های تکمیلی برای توافق نهایی با آنها باقی مانده است. همچنین بنیاد مستضعفان نیز به صورت غیررسمی از عرضه اموال غیرمنقول خود در بورس کالا استقبال کرده که مذاکرات نهایی با این نهاد نیز به زودی انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه چند ملک در صف عرضه در تالار فرعی قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: هم‌اکنون چند شرکت بخش خصوصی به طور کاملاً جدی درخواست عرضه اموال غیرمنقول خود را به بورس ارائه داده‌اند که به این ترتیب تالار با این عرضه‌ها آماده افتتاح است، اما ما ترجیح می‌دهیم برای آغاز به کار تالار فرعی به‌عنوان یک پروژه جدید در بازار سرمایه، با تدبیر و تامل پیش رویم. به بیان بهتر چون این پروژه در آغاز راه است، بهتر است ابتدا فعالان اقتصادی با ساز و کار معاملات و پتانسیل موجود آشنا شوند و پس از انجام توافقات نهایی با نهادهای مذکور و افزایش حجم عرضه‌ها اقدام به افتتاح تالار کنیم.مدیر عامل بورس کالا در خصوص محصولات دیگری که قرار است در تالار فرعی عرضه شود، گفت: یکسری کالاهایی هستند که به آنها کالای خارج از گونه یا فرعی گفته می‌شود. این کالاها مانند محصولاتی چون فولاد، مس و آلومینیوم نیستند که با تولید مداوم، عرضه‌های مستمری نیز در بورس داشته باشند، به عبارت دیگر این کالاها توالی عرضه ندارند و به همین خاطر به آنها خارج از گونه می‌‌گویند؛ مانند برخی محصولات پتروشیمی، قراضه‌های آهن و مس و‌ آلومینیوم و یا ده‌ها محصول دیگر.
وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های زیادی هستند که این محصولات خارج از گونه را در اختیار دارند و تمایلی به فروش آنها در پروسه طولانی مدت مزایده‌ها ندارند، بر این اساس این امکان برای شرکت‌های فوق فراهم است که به تالار فرعی بورس کالا بیایند و در کوتاه‌ترین زمان و با مناسب‌ترین قیمت، کالای خود را به فروش برسانند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10